Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.124 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
henkjansmits123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:59:
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben om mijn COP te verhogen, ik vind deze af en toe aan de lage kant.
Al ben ik nog erg tevreden over de Quatt hoor, echter heb ik het idee dat mijn systeem niet optimaal is.
Ik heb last van: af en toe een lage COP (vandaag en gisteren rond de 2.8, daarvoor een aantal dagen rond de 3.5 en daarvoor 4.5). Dit is uiteraard afhankelijk van het weer/temperatuur, maar ik heb het idee dat er meer in moet zitten. Ook heb ik erg last van suizen/ruis in leidingen. Soms lijkt het net alsof het klinkt dat ie wat druk kwijt moet.

Situatie: vloerverwarming met beneden 2 aparte groepen, dus woonkamer en keuken, ca 90m2 beneden. Deze worden aangestuurd door Evohome (opentherm aangestuurd) met afsluiters/motortjes. Dit vanwege het feit dat de keuken soms lastig warm te krijgen is, vandaar dat dit apart wordt aangestuurd.
Maar twee groepen voor 90 m2 is dat niet te weinig?

Wat ik zo ken is het rond de 10m2 per groep voor een hoofdverwarming, wat bij jou het geval zou moeten zijn, met 90m2 verwacht ik dus 8-10 groepen.
Type verdeler? Plaats anders een foto van je verdeler hier.
Wat is je huidige cv watertemperatuur uit en bij de flowmeter incl flow ? (JSON feed)

Het zou zo maar kunnen dat dit in combinatie met dat de rest van de radiatoren dicht is dat je een te lage warmteafgifte hebt, dus de warmtepomp kan zijn warmte niet volledig kwijt, dat benadeeld je COP.
En wat al is gezegd is je flow wel rond de 800l/u?
Beneden geheel vloerverwarming, boven en zolder radiators, echter staan deze eigenlijk nooit open, behalve de radiator op de badkamer.
Bijna overal HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie (in de keuken is deze wat minder).

Zou het zin hebben om een bypass te plaatsen bij de vloerverwarming? Nu staat er eigenlijk altijd een radiator open, namelijk die van de badkamer. Ook hier erg veel ruis. Ik krijg gelukkig geen storingen.
Heeft het zin om de pomp weg te halen bij de vloerverwarming?
Zou het plaatsen van een bypass ook invloed hebben op de COP?
Waarschijnlijk wel.
Met alleen de ketel (Remeha tzerra ace) maakte ik gebruik van een nachtverlaging. Dit doe ik nu niet, ik heb altijd een constante temperatuur van ca. 19 a 19,5 graden.

Daarnaast twijfel ik nog erg over een vuilafscheider. Mijn loodgieter gaf aan dat dit sowieso niet onverstandig is en kwam met een magnetisch afsluiter. Zou dit verstandig zijn?
Vuilfilter is echt een aanrader, alleen wat bedoeld hij met een magnetisch afsluiter ? Heb je daar een afbeelding of merk-type , hier de plek waar hij geplaatst moet worden, dus direct voor de retour naar de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWUd6LT7iISZv64b0IeBW9KNnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 30-11-2023 01:02 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:13
Toch snap ik de stille modus niet zo. Stond iets voor 19 uur met 1500W te draaien.
Toen ging stille modus aan, vermogen zakte terug naar ongeveer 1000W, en status 3 dus inclusief CV. Rookwolkje uit schoorsteen in de quatt app.
Maar, de CV verwarming status stond aan, maar CV brander status is rest van de avond niet aan geweest.
Heb inderdaad ook geen gasverbruik gehad.
Dus had status Quatt + CV, maar de cv heeft niet bijgesprongen?

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:37:
Toch snap ik de stille modus niet zo. Stond iets voor 19 uur met 1500W te draaien.
Toen ging stille modus aan, vermogen zakte terug naar ongeveer 1000W, en status 3 dus inclusief CV. Rookwolkje uit schoorsteen in de quatt app.
Maar, de CV verwarming status stond aan, maar CV brander status is rest van de avond niet aan geweest.
Ja, dat heb ik de laatste dagen ook gezien, lijkt op een soort stand-by voor de cv echter wordt de cv niet echt gebruikt.
Maar dat zag ik ook buiten de stille modus om ook.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39
Spykie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:57:
[...]

Dat uren lang hetzelfde zie ik dus nooit meer. Dat bevreemd mij, wat is er nu bij mij anders?
Is die piek niet van koken of iets dergelijks? Bij mij is 'ie van de zon.
Nee, is niet van het koken (T6 in de woonkamer) of van de zon (was rond 18:00). Vanmorgen hetzelfde verhaal: uren op hetzelfde, dan vliegt ie bijna een volle graad omhoog om er meteen een halve af te halen. Stroom is er al een paar keer af geweest, helpt ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGI9QuFQLB43pdOudPhlE4snDkc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mmIXik1V43bG5cQ8LEfdr2bz.png?f=fotoalbum_medium

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:13
MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:49:
[...]

Ja, dat heb ik de laatste dagen ook gezien, lijkt op een soort stand-by voor de cv echter wordt de cv niet echt gebruikt.
Maar dat zag ik ook buiten de stille modus om ook.
De hele nacht hetzelfde. Max 1000W en CV staat standby maar is niet aangeweest ( dat eerste is van een douchebeurt). Toch blijft het eigenlijk op temperatuur, na 7 uur gelijk weer op vol vermogen. Zou volgens mij niet echt nodig zijn..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJM8a9WOTZ9I2x_Ojo4Mx8kCoKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvjSJe8wW3TzX729su7eAMUj.jpg?f=fotoalbum_large

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
SBL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:06:
[...]

"de Quatt vraagt te weinig updates"? T6 stuurt er te weinig!
want mensen met andere thermostaten zien een heel ander beeld.

En ik zie ook niet dat het verbetert. Gisteren nog bijna 3 uur lang met dezelfde 6 cijfers achter de komma. CiCfirmware 2.7.0
Ja, zoiets zag ik gisteren ook. Niet drie uur maar inderdaad veel te lange tijd exact dezelfde temperatuur.
Ook kwam die temperatuur niet overeen met wat er op het display van de T6 stond.
Even de stekker van de T6 er uit hielp ook niet.

Ik heb even met een föhn op de T6 geëxperimenteerd en toen zag ik inderdaad de temperatuur oplopen met een behoorlijke vertraging en later veel langzamer weer omlaag gaan. Op het display niets te zien...

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Flesym schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:19:
[...]

Haal je wel een flow van 800 liter per uur?
Waar kan ik dit controleren?
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:35:
[...]

Maar twee groepen voor 90 m2 is dat niet te weinig?

Wat ik zo ken is het rond de 10m2 per groep voor een hoofdverwarming, wat bij jou het geval zou moeten zijn, met 90m2 verwacht ik dus 8-10 groepen.
Type verdeler? Plaats anders een foto van je verdeler hier.
Wat is je huidige cv watertemperatuur uit en bij de flowmeter incl flow ? (JSON feed)

Het zou zo maar kunnen dat dit in combinatie met dat de rest van de radiatoren dicht is dat je een te lage warmteafgifte hebt, dus de warmtepomp kan zijn warmte niet volledig kwijt, dat benadeeld je COP.
En wat al is gezegd is je flow wel rond de 800l/u?

[...]
Waarschijnlijk wel.

[...]

Vuilfilter is echt een aanrader, alleen wat bedoeld hij met een magnetisch afsluiter ? Heb je daar een afbeelding of merk-type , hier de plek waar hij geplaatst moet worden, dus direct voor de retour naar de warmtepomp.

[Afbeelding]
Excuses, was al laat. Ik heb 2 zones en ik bedoelde een afscheider ipv afsluiter :z .

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
HBO88 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:37:
Bij mij draait dan ook fysiek de pomp van de cv (dus niet enkel de supervisoryControlMode op 3) zonder gas te verspillen.. bij jullie ook?

Zie:
Ervaringen met Quatt?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
okijokii schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:26:
En dit blijft ik toch iets vreemds vinden.... Ik kom net thuis van mijn werk en dacht, laat ik weer eens kijken. Zie ik dat de temperatuur in de kamer 20.6 is (thermostaat t6 staat op 20.5) en de cv moet meehelpen volgens Quatt. Oke, het is hier -1 en erg mistig, dus prima. Nu heb ik een uurtje geleden handmatig de thermostaat alvast naar 20 gezet (gebeurt normaal om 01.00 uur) en dan verwacht ik dat hij stopt met verwarmen, maar hij blijft rustig doorgaan zonder cv.
Nu vind ik dat prima! Hij mag zo de hele nacht wel doorgaan, maar wat ik niet prima vind, is dat ik dat wederom met een handmatige actie moet doen. Waarom zorgt de Quatt zelf niet voor verwarmen zonder cv, of in ieder geval minder. Hij is al over de 20.5 graden?
Het is maar een klein beetje gas, maar iets slimmere software zou ik wel waarderen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals je kan zien in de grafieken kan de Quatt niet zelfstandig het warmteverlies van de woning compenseren. Er is meer nodig dan die grofweg 4 kW die er uit de warmtepomp komt om 20.5 te behouden.

Zodra jij de thermostaat een halve graad lager zet, kan dat natuurlijk net het omslagpunt zijn, zeker omdat het wel even duurt voordat de energie in het afgiftesysteem via straling en de lucht in de woning naar buiten is gegaan.

Maar met een halve graad minder gaat het warmteverlies van de woning niet dramatisch omlaag. Dit is een lineaire relatie tot het verschil in binnen en buitentemperatuur, al zijn zon en wind ook belangrijke factoren, maar die laat ik even buiten beschouwing in een momentopname.

Dus als het buiten -1 graad is en binnen 20,5 dan is het verschil 21,5 graden. Stel dat je daarbij 4500W verliest en je de thermostaat 0,5 graden lager zet, dan daalt het dus naar ( 21 / 21,5 ) * 4500W = 4395W

Wat ook uit kan maken is wie en wat er in de ruimte met de thermostaat is. Zo maakt een volwassene zelf zo'n 100W warmte, kan een flinke televisie ook zoiets aan warmte maken, en zijn kaarsjes, draaiende vaatwassers, gordijnen en ventilatieroosters die dicht gaan en dat soort dingen ook noemenswaardige factoren.

Dus dat de software dom bezig is lijkt mij een nogal voorbarige conclusie. Dit is gewoon een hybride systeem en dat zal zelf keuzes maken op basis van factoren die je als gebruiker niet eens door hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
kwetterpletter schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:36:
[...]

Ja, zoiets zag ik gisteren ook. Niet drie uur maar inderdaad veel te lange tijd exact dezelfde temperatuur.
Ook kwam die temperatuur niet overeen met wat er op het display van de T6 stond.

Ik heb even met een föhn op de T6 geëxperimenteerd en toen zag ik inderdaad de temperatuur oplopen met een behoorlijke vertraging en later veel langzamer weer omlaag gaan. Op het display niets te zien...
Welkom in de wondere wereld van de T6. Zie ook mijn post over het verschil tussen de T6 en de Honeywell chronotherm touch modulation :
Het is niet echt een droomcombinatie de Quatt en de T6, mijn ervaring is dat ze beide gedrag vertonen waar je geen pijl op kunt trekken. In mijn situatie heb ik hele mooie dagen met een rustig pruttelende Quatt, maar ook dagen dat hij als een malle op volle toeren (met bijspringen van kelel) de ruimte op temperatuur brengt om vervolgens de ruimte weer onder de setpoint te laten terugzakken.

[ Voor 7% gewijzigd door kroam op 30-11-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
ZiegoM schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:16:
[...]

Heel wisselend. Gisteren met een beetje fine tuning (in de nacht de Tado van 20 naar 19,8 oid in stapjes van 0,1 naar beneden bij gesteld) gelukt om de quatt alles te laten doen. Vanacht gewoon 20 laten staan en bam gasverbruik.

[Afbeelding][Afbeelding]

Het lastige is dat als ik een grotere nachtverlaging toepas de quatt eerst uit gaat en dan onder setpoint volle bak aan + gas. Nu heb ik ook zo’n Nefit HRC30 bakbeest CV ketel die niet echt zuinig lijkt te kunnen stoken. Dus heb de settings die hier eerder vandaag langskwamen maar eens ingesteld.

Overigens zie ik liever een soort van stand: maximaal Quatt. En dan mag hij wel wat tiendes verliezen ‘s nachts, die komen er in de ochtend dan vanzelf wel weer bij.

Info: vrijstaand 224 m2 uit 2003. Vloerverwarming BG. Boven 2 kamers verwarmd met radiatoren t22. Tado zonder radiator knoppen. Standaard 20 graden continue.
Dat zijn echt indrukwekkende COP waardes met dit weer. En een vrijstaande woning van 224 m2 warm houden met een 4kW warmtepomp is bij temperaturen rond het vriespunt echt een topprestatie.

Ik vermoed dat je CV ketel even met een flinke defrost mee moest helpen, maar dit gasverbruik is echt verwaarloosbaar tot wat je zonder Quatt had moeten verbranden. Ik denk dat je met een flinke full electric WP meer aan stroom had moeten betalen om het bijverwarmingselement dat werk te laten doen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 13:39
[...]

Het ziet er naar uit dat de T6 alleen maar een opentherm pakketje doorgeeft aan de CiC als ie een warmtevraag heeft, correct?

• olafmol
Rowwan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 04:46:
[...]

Nee, is niet van het koken (T6 in de woonkamer) of van de zon (was rond 18:00). Vanmorgen hetzelfde verhaal: uren op hetzelfde, dan vliegt ie bijna een volle graad omhoog om er meteen een halve af te halen. Stroom is er al een paar keer af geweest, helpt ook niet.

[Afbeelding]
Is dit de T6? Maw de gemeten temperatuur in de T6 verspringt zo heen en weer?

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:16
Gerardwaz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:07:
[Afbeelding]
Ik ben vandaag aan het testen met de Intergas comfort touch thermostaat i.c.m. de Intergas xtreme en ik moet zeggen dat dit er zeer strak uitziet. Laat hem voorlopig even hangen.
Nachtverlaging 23.00 uur 18.5c 10.00 uur 19.00 13.00 uur 19.5c 16.00 uur 20c.
@Gerardwaz Ik heb ook weer de comfort touch aangesloten met gateway, maar ik zie op de thermostaat wel de gemeten temperatuur en de ingestelde temperatuur, maar de app werkt niet samen met de thermostaat. In de app staat ook de gemeten temperatuur en die verandert keurig mee, maar het werkprogramma en het hoger en lager zetten van de temperatuur werkt niet. Ik zie wel alle ketelinfo.
Komt het dat de CiC ertussen zit of heb ik gewoon een kapotte thermostaat gekregen? Bij jou werkt de app wel?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
henkjansmits123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:28:
[...]

[...]

Excuses, was al laat. Ik heb 2 zones en ik bedoelde een afscheider ipv afsluiter :z .
Oké, ik schrok al, 2 zones, daar kan dus ook een probleem liggen.
Hoe worden deze aangestuurd? (Tado ?) en als deze afzonderlijk gaan draaienloop je weer op het eerder besproken probleem aan, namelijk de Quatt kan zijn warmte niet goed kwijt.

Je vraag over de flow kun je zien via de json feed, ik heb eeen tijdje geleden hiervoor een kleine handleiding geschreven hier op het forum, dus kijk maar even op mijn naam.

Mogelijk dat andere tweakers hier ook nog andere ideeën hebben maar eerst graag deze dingen hier posten want nu hebben we gewoon te weinig gegevens om aan te geven waar de problemen liggen, is vaak wel een combinatie van dingen.

Probeer in eerste instantie om beide zones gelijk te laten lopen, zones met een warmtepomp is redelijk lastig en leid vaak tot problemen. Of het kan (bij jou) is afhankelijk ook van de rest van het systeem.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:15
Ik heb de offerte voor mijn Quatt installatie geaccepteerd. Weet iemand wat de huidige termijnen zijn tussen offerte accepteren en de dag van de installatie?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• henkjansmits123
MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]

Oké, ik schrok al, 2 zones, daar kan dus ook een probleem liggen.
Hoe worden deze aangestuurd? (Tado ?) en als deze afzonderlijk gaan draaienloop je weer op het eerder besproken probleem aan, namelijk de Quatt kan zijn warmte niet goed kwijt.

Je vraag over de flow kun je zien via de json feed, ik heb eeen tijdje geleden hiervoor een kleine handleiding geschreven hier op het forum, dus kijk maar even op mijn naam.

Mogelijk dat andere tweakers hier ook nog andere ideeën hebben maar eerst graag deze dingen hier posten want nu hebben we gewoon te weinig gegevens om aan te geven waar de problemen liggen, is vaak wel een combinatie van dingen.

Probeer in eerste instantie om beide zones gelijk te laten lopen, zones met een warmtepomp is redelijk lastig en leid vaak tot problemen. Of het kan (bij jou) is afhankelijk ook van de rest van het systeem.
Bedankt voor je hulp! Het wordt aangestuurd door Evohome. Wat dat betreft gaat dat eigenlijk best goed, al weet ik dat het geen optimale situatie is om met verschillende zones te werken. De vloerverwarmingszones zijn ook de enige zones. De rest draait sowieso mee (wanneer ze open staan).
Ik ga me even verdiepen en inlezen in je handleiding, hopelijk weet ik dan ook wat meer.
Maar, het zou dus kunnen dat een bypass wel degelijk een verbetering zou zijn voor de COP, dus ook voor het verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
henkjansmits123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:28:
[...]

[...]
http://IP-adres-CIC:8080/

Even je IP adres van je CIC opzoeken in je router en invullen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Flesym
  • Niet online
Friezin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:36:
[...]

Bij mij draait dan ook fysiek de pomp van de cv (dus niet enkel de supervisoryControlMode op 3) zonder gas te verspillen.. bij jullie ook?

Zie:
Ervaringen met Quatt?
Zeker, veel mensen zien dat. Maar daarbij zie ik ook dat de inschatting van het gasverbruik (vergeleken met HW) veel nauwkeuriger is geworden 👍

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 03:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTVUxhY51MUUrolwWKDpL9nXqYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ptDZWjwXh1fSr4gdLURmkvFi.png?f=fotoalbum_large

Het kan wel gewoon zonder gas 😉.

• Friezin
  • Niet online
Flesym schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:07:
[...]

Zeker, veel mensen zien dat. Maar daarbij zie ik ook dat de inschatting van het gasverbruik (vergeleken met HW) veel nauwkeuriger is geworden 👍
In het bedoelde geval gebruikte ik geen ml gas..
Alleen de cvketelpomp stond te brommen.
3 uur lang

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:56:
Ik heb de offerte voor mijn Quatt installatie geaccepteerd. Weet iemand wat de huidige termijnen zijn tussen offerte accepteren en de dag van de installatie?
Bij mij 3 weken :)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:54
Ook hier is het weer wat kouder dan bij mijn eerdere posts. Momenteel -2c buiten. De Quatt staat zo lang de zon niet schijnt vol te draaien en ik zie +- elke 56 minuten een defrost waarbij de ketel ook bijspringt.

COP schommelt tussen de 2.2 en 3 dus zal vandaag wel gemiddeld rond 2.5 uitkomen waarbij de ketel zo'n 30% voor zijn rekening neemt. Op dit soort dagen is er geen echte besparing. Daar had ik eigenlijk iets meer van verwacht bij dit soort temperaturen.

Ben er verder gewoon tevreden mee. Het huis is warm. Geluid heeft niemand last van. Gasverbruik is tot nu toe 10% van wat het was en heb (pre-order) die investering <2000 euro inclusief T6 en bypass er met een jaar of 3-4 wel uit. Al is die (toen bijna verplichte) T6 een stom ding.

Mij is toen een dubbele Quatt afgeraden. Als ik zie dat de enkele rond het vriespunt te kort schiet heb ik er aan de ene kant spijt van dat ik voor de enkele ben gegaan. Aan de andere kant zou de COP er niet erg door veranderen waardoor het uiteindelijk niet zo veel uit maakt onder het vriespunt. Zowel qua geld (besparing t.o.v. gas) als qua milieu (stroom komt vandaag ook grotendeels uit fossiele brandstof zonder zon en met windkracht 1).

Ik zie dat de prijs nu 1100 euro hoger is. In ons huis waar de afgifte (moderne vvw) er wel voor geschikt is maar de 35 jaar oude isolatie te wensen over laat zou ik met de kennis van nu, en die hogere prijs, eerst de schil van het huis beter isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:34
pietjm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]

@Gerardwaz Ik heb ook weer de comfort touch aangesloten met gateway, maar ik zie op de thermostaat wel de gemeten temperatuur en de ingestelde temperatuur, maar de app werkt niet samen met de thermostaat. In de app staat ook de gemeten temperatuur en die verandert keurig mee, maar het werkprogramma en het hoger en lager zetten van de temperatuur werkt niet. Ik zie wel alle ketelinfo.
Komt het dat de CiC ertussen zit of heb ik gewoon een kapotte thermostaat gekregen? Bij jou werkt de app wel?
Ik heb nog geen gateway, die wil ik aanschaffen als de thermostaat mag blijven. Neem even contact op met Intergas, met de Xtend werkt het wel, moet dan met deze ook kunnen lijkt mij.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 14:58
[...]

Precies dezlefde ervaring. Het display geeft NIET de actuele temperatuur weer. Föhn erop gehad en je ziet na een beetje vertraging het gehele systeem reagereren op JSON (34C "actuele temp") echter display blijft hetzelfde. Op de vraag wat is je "kamer temperatuur", zou ik geen antwoord kunnen geven. Vaak zie je na een paar minuten na schema verandering het display naar de ingestelde vraag temp gaan.

Het probleem bij het veel te laat door krijgen van de actuele temp is dat indien de WP (te) lang door blijft gaan. Hij krijgt nog steeds door dat het 0,5 - 1 graad lager is.

Ook is de 0,5 grC veel te onnauwkeurig met de afronding weet je nooit waar je naar zit te kijken. De Easy welke ik had kon je op 0,1C instellen.

Bij Honeywell klantenservice blijven ze volhouden dat het allemaal ok is en wanneer ze het niet begrijpen moet je bij de WP installateur zijn.

Bij Quatt hebben ze nog niet gereageerd. Wellicht moeten er meer mensen reageren richting Quatt dat de T6 toch niet zo'n fijn apparaat is.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:02
Vanmorgen een melding van hw dat mijn gasverbruik hoger was dan normaal. Waarom gebruikt de Quatt opeens gas? Tot nu toe nog nooit gas verbruikt. Thermostaat 24/7 op 19 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-SoK8QVkX4q4y7ibl2w6zS0gJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umSD43970qFXrXnRVMaS3zTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsSrZumnyjwBqMPRfX59YXfzNiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJswe023VRoDzB1aIw5pWVTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
slacksoff schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:15:
Ook hier is het weer wat kouder dan bij mijn eerdere posts. Momenteel -2c buiten. De Quatt staat zo lang de zon niet schijnt vol te draaien en ik zie +- elke 56 minuten een defrost waarbij de ketel ook bijspringt.

COP schommelt tussen de 2.2 en 3 dus zal vandaag wel gemiddeld rond 2.5 uitkomen waarbij de ketel zo'n 30% voor zijn rekening neemt. Op dit soort dagen is er geen echte besparing. Daar had ik eigenlijk iets meer van verwacht bij dit soort temperaturen.

Ben er verder gewoon tevreden mee. Het huis is warm. Geluid heeft niemand last van. Gasverbruik is tot nu toe 10% van wat het was en heb (pre-order) die investering <2000 euro inclusief T6 en bypass er met een jaar of 3-4 wel uit. Al is die (toen bijna verplichte) T6 een stom ding.

Mij is toen een dubbele Quatt afgeraden. Als ik zie dat de enkele rond het vriespunt te kort schiet heb ik er aan de ene kant spijt van dat ik voor de enkele ben gegaan. Aan de andere kant zou de COP er niet erg door veranderen waardoor het uiteindelijk niet zo veel uit maakt onder het vriespunt. Zowel qua geld (besparing t.o.v. gas) als qua milieu (stroom komt vandaag ook grotendeels uit fossiele brandstof zonder zon en met windkracht 1).

Ik zie dat de prijs nu 1100 euro hoger is. In ons huis waar de afgifte (moderne vvw) er wel voor geschikt is maar de 35 jaar oude isolatie te wensen over laat zou ik met de kennis van nu, en die hogere prijs, eerst de schil van het huis beter isoleren.
Vooraf isoleren is vooral belangrijk als je hierdoor een kleinere full electric warmtepomp kan kopen.
De hybride warmtepomp kan altijd terug vallen op de ketel, dus daar is dat geen eis.

Achteraf kan dus prima en maakt het qua overlast en kosten ook beter te spreiden:

De minst verstorende isolatiemaatregel is vloer/bodem isolatie. Als je bodemisolatie laat doen is het een uurtje parels blazen in de kruipruimte en daarna is je vloerverwarming niet meer bezig met de gemeentegrond opwarmen.

Daarna komt het vervangen van dubbel glas door HR++ glas. Hierdoor zit je wel een halve dag per ruimte in de kou, maar zolang de kozijnen nog goed zijn is dit eigenlijk niet zo veel overlast en de investering is na subsdie een fooi in verhouding tot kunststof kozijnen. Deze maatregel maakt een warmtepomp veel rustiger omdat de stralingswarmte niet meer ontsnapt. Dubbel glas is prima qua geleidings-isolatie, maar het houdt infrarood straling net zo slecht tegen als zichtbaar licht.

Zaken als spouwmuurisolatie zou al op orde moeten zijn, en in verhouding tot zelfs HR+++ glas isoleert een spouwmuur van 35 jaar al beter. Dat onderzoeken loont vooral bij een hoekwoning of een vrijstaande woning met relatief veel buitenmuur.

Het dak is ook een zwakke plek. De isolatienorm was niet geweldig in die tijd, dus de 30% warmteverlies die het vertegenwoordigt kan je aardig inperken met steenwol, PIR en andere materialen. Maar dit geeft een stuk meer overlast en als je het moet laten doen is het niet bepaald goedkoop.
Ben je handig, dan is het zeker zelf te doen. Dan loont het echt omdat je zo 20% van het totale verlies weg neemt.

En het leuke is dat elke maatregel die je neemt steeds meer bijdraagt aan het besparen van gas en verhogen van de COP. Wat er niet uit lekt aan warmte hoeft er ook niet bij.

• TeslaNerd
Kan een Quatt ook op een dubbele cv met cascade via een open verdeler (groot huis met traditionele radiatoren, huidig gasverbruik 2500-2700m3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5t2L0j0q4XR5Ibt6al8iWVwfTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5EIT24fnLNJ0as5kmMYGTN3.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• MacD007
Cc88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:51:
Vanmorgen een melding van hw dat mijn gasverbruik hoger was dan normaal. Waarom gebruikt de Quatt opeens gas? Tot nu toe nog nooit gas verbruikt. Thermostaat 24/7 op 19 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede vraag, ik heb redelijk vergelijkbaar beeld, ik zie bij mij een relatie met de de-frosts waarbij dit gasverbruik steeds vertraagd paar minuten na de start gebeurt. Het vreemde is dat dit dus niet altijd gebeurd. Vannacht was dit 2 keer gebeurt bij 9 de-frosts in de zelfde periode. Ook de buitentemperatuur was in tijd redelijk gelijk 1-2 gr. mijn eerste idee was dat hij het gas nodig had voor de de-frosts maar gezien het tijdsverloop is dat eigenlijk niet duidelijk.
Echter met de huidige buitentemperatuur denk ik dat we met dit gasverbruik en cop van nog steeds 3,3 prima kunnen leven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I05qNT568Pi1rlza5w531hPLMV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS9fqQSuGK2p9wyd4GkWtwUV.jpg?f=fotoalbum_large

• netappie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat het defrosts waren, wat de CV ketel prima doet. Kijk even terug wat de buitentemperatuur was rond die tijd.
Overigens is 0,69 m3 gas helemaal niks. Een beetje ketel stookt dat in een uurtje weg op continu minimum vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
SBL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:20:
[...]

Bedoel je "optimaliseer je besparingen" in de Quatt app? (er zitten ook van die knoppen in Resideo app en op T6 zelf).
Quatt legt dit och mooi uit bij "lees meer"
Bij UIT zou hij alleen vanwege technische redenen gas moeten gebruiken = zo min mogelijk gas.
Dus dat klopt niet met jouw beeld.

Bij mij staat hij AAN, en hij werkt goed met de (schakelen bij COP<2) tarieven die ik heb ingevoerd, dus bijna nooit keuze voor gas vanwege COP. Dat klopt wel met jouw beeld.

Dus: in beide gevallen kiest hij weinig voor gas, tenzij je rare tarieven invoert.
Hey SBL, ik heb nog geen Quatt maar zou heel graag dat "lees meer" stuk waar je naar refereerde eens lezen. ik probeer er nog steeds achter te komen wat voor instel mogelijkheden je allemaal hebt. ik houdt er namelijk wel van om alles optimaal te tweaken tot perfectie..

die COP die je ingevoerd hebt (maar ook andere variabelen zoals gasprijs, elektraprijs, etc.) zou je die ook automatisch kunnen wijzigen met home assistant automatie oid?

de COP van je CV ketel kun je ook makkelijk berekenen trouwens, dan heb je het exacte omslagpunt.
1 m³ gas = ~9,77kWh x 90% efficiëntie = ~8,8kWh/m³
1 standaard kubieke meter gas m³ heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ
1 m3 komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769444 kWh

even een rekenvoorbeeld met mijn huidige energie prijzen, gas 1.32713 en elektra 0,39042
0,39042/(1.32713/((35,17/3,6)*0,9)) = COP 2,586610091

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:54
netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:59:
[...]

Vooraf isoleren is vooral belangrijk als je hierdoor een kleinere full electric warmtepomp kan kopen.
De hybride warmtepomp kan altijd terug vallen op de ketel, dus daar is dat geen eis.

Achteraf kan dus prima en maakt het qua overlast en kosten ook beter te spreiden:

De minst verstorende isolatiemaatregel is vloer/bodem isolatie. Als je bodemisolatie laat doen is het een uurtje parels blazen in de kruipruimte en daarna is je vloerverwarming niet meer bezig met de gemeentegrond opwarmen.

Daarna komt het vervangen van dubbel glas door HR++ glas. Hierdoor zit je wel een halve dag per ruimte in de kou, maar zolang de kozijnen nog goed zijn is dit eigenlijk niet zo veel overlast en de investering is na subsdie een fooi in verhouding tot kunststof kozijnen. Deze maatregel maakt een warmtepomp veel rustiger omdat de stralingswarmte niet meer ontsnapt. Dubbel glas is prima qua geleidings-isolatie, maar het houdt infrarood straling net zo slecht tegen als zichtbaar licht.

Zaken als spouwmuurisolatie zou al op orde moeten zijn, en in verhouding tot zelfs HR+++ glas isoleert een spouwmuur van 35 jaar al beter. Dat onderzoeken loont vooral bij een hoekwoning of een vrijstaande woning met relatief veel buitenmuur.

Het dak is ook een zwakke plek. De isolatienorm was niet geweldig in die tijd, dus de 30% warmteverlies die het vertegenwoordigt kan je aardig inperken met steenwol, PIR en andere materialen. Maar dit geeft een stuk meer overlast en als je het moet laten doen is het niet bepaald goedkoop.
Ben je handig, dan is het zeker zelf te doen. Dan loont het echt omdat je zo 20% van het totale verlies weg neemt.

En het leuke is dat elke maatregel die je neemt steeds meer bijdraagt aan het besparen van gas en verhogen van de COP. Wat er niet uit lekt aan warmte hoeft er ook niet bij.
Helemaal herkenbaar! Het huis is rondom piepschuim isolatie en het meeste glas is nog orgineel (dubbel).

De glaszetter is afgelopen week al langs geweest en we krijgen deze week een offerte voor HR++ met kunststof spouwen.
De vloer had ik ook al aan gedacht maar ik hoef het luik niet open te doen om te weten dat het daar nu te nat is, dus dat is iets voor het voorjaar
Spouw: Zit al vol met piepschuim (kon je mooi zien bij het gat voor de Quatt), ongeveer R1.7, valt weinig aan te doen zonder gevelbekleding o.i.d
Dak: bestaat binnen uit heel veel delen dus dat zou een grote onderneming worden. Ik denk dat we die laten zitten totdat een keer de dakpannen moeten. De zoldervloer is dan een mogelijke tussenoplossing.

en weer on-topic :)

• Rowwan
olafmol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:39:
[...]

Is dit de T6? Maw de gemeten temperatuur in de T6 verspringt zo heen en weer?
Ja, dat is de t6

• Rowwan
olafmol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:39:
[...]

Het ziet er naar uit dat de T6 alleen maar een opentherm pakketje doorgeeft aan de CiC als ie een warmtevraag heeft, correct?
Dat is een interessante theorie, zal ik eens in de gaten houden

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:22
netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:59:
[...]

Ik zit hier al een tijdje over na te denken, maar misschien een domme vraag en zeker even off topic, maar wat als er een lekkage in bijvoorbeeld de riolering of een andere leiding is. Kom je daar ooit nog bij?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 09:35
mrdop schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:50:
[...]

Met setpoint 10 schakelt de CiC de Quatt uit. Dus hij doet er in die zin wel wat mee. Dat had ik ook liever niet, want als ik de truc uithaal met een advanced setting in de T6 flippen (heb ik en een aantal anderen al over geschreven) dan doen de T6, CiC en Quatt dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dat is een veel beter beeld (na ca 1 dag gaat het echter weer terug naar het vorige beeld).

Als ik jou goed begrijp doet de CiC niets met het doorgegeven setpoint? Maar waarom dan wel met die 10gr (die lange runs verstoort)?
Waar haal jij de compresser frequentie vandaan? Ik zie deze niet terug in mijn Home Assistant, met gebruik van de Quatt addon van Marco Boers https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:50:
[...]

Ik zit hier al een tijdje over na te denken, maar misschien een domme vraag en zeker even off topic, maar wat als er een lekkage in bijvoorbeeld de riolering of een andere leiding is. Kom je daar ooit nog bij?
Ja, als je isolatieparels neemt wel. Die vormen gewoon een soort ballenbak in je kruipruimte die ook netjes gaat drijven bij lekkage of als het grondwater stijgt. Het voorkomt ook condensvorming tegen de onderkant van je vloer omdat de kruipruimte lucht warmer blijft.
Bijvoorbeeld deze: https://www.isolatiespeci...misolatie/isolatieparels/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:56:
[...]

Ja, als je isolatieparels neemt wel. Die vormen gewoon een soort ballenbak in je kruipruimte die ook netjes gaat drijven bij lekkage of als het grondwater stijgt. Het voorkomt ook condensvorming tegen de onderkant van je vloer omdat de kruipruimte lucht warmer blijft.
Bijvoorbeeld deze: https://www.isolatiespeci...misolatie/isolatieparels/
en je kunt er ook prima kinderfeestjes in geven, scheelt een hoop gedoe! ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:05:
[...]

en je kunt er ook prima kinderfeestjes in geven, scheelt een hoop gedoe! ;P
In een laag van 15 cm is dat niet echt een feest. Maar koud zullen ze het niet krijgen en het is ook wel een stuk stiller dan kinderen over de vloer.

• olafmol
Rowwan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:41:
[...]

Dat is een interessante theorie, zal ik eens in de gaten houden
Ik vermoed dat OpenTherm zodanig werkt dat een Thermostaat wel sensor-data van een CV ketel kan vragen, maar andersom, het vragen van sensor data van een thermostaat, niet echt gebruikelijk is, als het al kan via OT. Zal ws meer via een custom API zijn, bv waar een gekoppelde app mee werkt. Als daar al een standaard voor zou zijn, die de CiC zou kunnen gebruiken, zou dat mogelijk MQTT zijn. Dan moet de CiC wel de specifieke API van de thermostaat in kwestie snappen en ondersteunen denk ik zo.

Anyway, ervan uitgaande dat de thermostaat niet kan worden uitgevraagd door de CiC, en pas bij warmtevraag z'n OT pakketjes naar de CiC stuurt, zou mogelijk deze cycling instelling van de T6 nog wat kunnen verbeteren: https://support.resideo.c...thermostat?language=en_US (hoger lijkt me beter dan)

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
HarryInia schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:49:
[...]
Het probleem bij het veel te laat door krijgen van de actuele temp is dat indien de WP (te) lang door blijft gaan. Hij krijgt nog steeds door dat het 0,5 - 1 graad lager is.

Ook is de 0,5 grC veel te onnauwkeurig met de afronding weet je nooit waar je naar zit te kijken. De Easy welke ik had kon je op 0,1C instellen.

Bij Honeywell klantenservice blijven ze volhouden dat het allemaal ok is en wanneer ze het niet begrijpen moet je bij de WP installateur zijn.

Bij Quatt hebben ze nog niet gereageerd. Wellicht moeten er meer mensen reageren richting Quatt dat de T6 toch niet zo'n fijn apparaat is.
Ik heb geen monitoring draaien waardoor gekke dingen van de t6 zouden opvallen. Wel eens de json open laten staan en via schermopname versneld gekeken.

Ik zag de thermostat.otFtControlSetpoint wel veranderen wanneer de temperatuur dat nog niet doet. Soms komt het voor dat quatt de cv inschakelt en die krijgt dan die temperatuur door. Afhankelijk van het verschil zal te cv (intergas) de brander aanzetten tot 5 graden erboven.
De temperatuur die de t6 via opentherm doorgeeft verschilt weinig en soms gelijk aan een andere thermostaat die ik heb welke op 0.1 graden aangeeft. Er moet 0.2 veranderen voor een wijziging van de t6.

Voorbeeld; gisteren ging quatt aan het werk en leek wel of die de 5kW wou halen ondanks dat thermostat.otFtControlSetpoint daalde van 35 naar 34 en 33 en quatt op temperaturewaterout bijna 40 graden. De CV was ook ingeschakeld maar deed niets. Uiteindelijk t6 temperatuur van 19,9x naar 20,1x en na een defrost een run van de quatt zonder cv. Wel steeds 1,5kW in, 4kW uit tot dat met bevriezen daalde tot 1,3 en 2,6, defrost en opnieuw.

Eerder zag ik bij temperaturen boven 0 dat de cv werd ingeschakeld maar dag later niet meer. Ik had toen de minimale vraag temperatuur nog verhoogd en later weer teruggezet. Wel de pompsmelheid omhoog met het idee dat die ketel dan wat vermogen aan het water kwijt kan als die toch meeloopt want delta t is toch erg laag.
Het display zegt me weinig van de Honeywell dingen aangezien je met 0,5 moet instellen en wordt weergegeven. Misschien willen de meeste mensen niet weten of het 19,8 of 20,1 is zo lang het comfortabel is.

Nu toch ook wel weer opmerkelijk, eerst steeds hard werken om de ingestelde 20 te halen of behouden en dan kleine overshoot, mogelijk door wat zonneschijn en zal straks met bevriezen wel weer teruglopen.
Ik ben er best tevreden over, met name geluid wat lastig (op het dak zou beter zijn maar is hout, al kan je er meer mee qua demping dan aan de muur), wel mooi om momenteel bij 0/-1 buiten even direct op pv te verwarmen en boven 0 vaak geen gas te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrT41IYnOj9KBdl2V9ciYvSjrGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9kj8ha5zrLQmS3CrXWvXMKR.jpg?f=fotoalbum_large

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:12
Het lukt nog niet om een volledige run te maken door de overshoot in temperatuur, zou het warmteverlies te hoog ingesteld staan vanuit Quatt, waardoor hij te hard werkt en het toch te snel opwarmt en daardoor afslaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQH0q1zsfbbJrZauErWFPfBNFBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQSiW5EzeTWlg1ki6vEmuyah.jpg?f=fotoalbum_large

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
...zei de tweaker met een van de betere COP's in het land. :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
olafmol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:10:
[...]

Anyway, ervan uitgaande dat de thermostaat niet kan worden uitgevraagd door de CiC, en pas bij warmtevraag z'n OT pakketjes naar de CiC stuurt, zou mogelijk deze cycling instelling van de T6 nog wat kunnen verbeteren: https://support.resideo.c...thermostat?language=en_US (hoger lijkt me beter dan)
Helaas niet, dit werkt niet bij OT. Staat er ook bij:

note: If the boiler is connected on Opentherm then the cycle rate option will not be available.

• TeslaNerd
Wijkt het werkelijke gasverbruik bij jullie veel af van het geschatte gasverbruik dat Quatt aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
clubeddie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:52:
[...]

Waar haal jij de compresser frequentie vandaan? Ik zie deze niet terug in mijn Home Assistant, met gebruik van de Quatt addon van Marco Boers https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt
Die haal ik uit de externe API (op de Quatt server). Die bevat meer info, o.a. “frequency” en “water pump level”.

Deze kan je ophalen via een geroote android telefoon. Staat paar honderd pagina’s terug. Dit was heel handig voordat de json er was. En nog steeds want frequency geeft ook nog net ff meer info.

• mrdop
TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:26:
Wijkt het werkelijke gasverbruik bij jullie veel af van het geschatte gasverbruik dat Quatt aangeeft?
Ja, bij mij is het werkelijke gasverbruik vandaag 1,01m3, Quatt app meent 0,87m3.

• Flesym
  • Niet online
Bij mij minder dan 3% en ik heb een 3 jaar oude CV ketel

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
Flesym schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:30:
[...]

Bij mij minder dan 3% en ik heb een 3 jaar oude CV ketel
hij (?) bedoelt de afwijking, niet het aandeel

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
rinkh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:16:
Het lukt nog niet om een volledige run te maken door de overshoot in temperatuur, zou het warmteverlies te hoog ingesteld staan vanuit Quatt, waardoor hij te hard werkt en het toch te snel opwarmt en daardoor afslaat?

[Afbeelding]
Heb je een T6 thermostaat? Flipper dan eens de 'optimalisatie' switch in de Resido app. Dit werkt maar tot de volgende keer dat de Quatt uitgaat maar mijn runs duren daardoor de hele dag en soms nog langer.

• TeslaNerd

• Flesym
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:32:
[...]

hij (?) bedoelt de afwijking, niet het aandeel
Weet ik. HW zegt 1,1 m3, Quatt 1,15 m3.

• Friezin
  • Niet online
Defrost en vloerverwarming.
Onderste is aanvoer.
(Edit: Stond iets lager, maar moest telefoon even pakken 🙃)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR3XAp8mIiQIJZ_EZm29Jdy0phg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtt3ohRADHERmbrUxXVMKGPm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 30-11-2023 12:37 ]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
Gasverbruik? })

Bereken je warmteverlies

• netappie
olafmol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:10:
[...]

Ik vermoed dat OpenTherm zodanig werkt dat een Thermostaat wel sensor-data van een CV ketel kan vragen, maar andersom, het vragen van sensor data van een thermostaat, niet echt gebruikelijk is, als het al kan via OT. Zal ws meer via een custom API zijn, bv waar een gekoppelde app mee werkt. Als daar al een standaard voor zou zijn, die de CiC zou kunnen gebruiken, zou dat mogelijk MQTT zijn. Dan moet de CiC wel de specifieke API van de thermostaat in kwestie snappen en ondersteunen denk ik zo.

Opentherm werkt master-slave. De Thermostaat is de master en berekent het vermogen en de aanvoertemperatuur voor de ketel op basis van de gemeten en gewenste temperatuur.
Zie ook Wikipedia: OpenTherm

De CiC hoeft hier natuurlijk niet 100% naar te luisteren als er een betere strategie is. De Quatt gaat immers maar tot een beperkt vermogen en de CV ketel zou zomaar een deel op kunnen pakken zonder meteen loeiheet water te maken met maximaal vermogen. Bovendien gebruikt deze de ketel ook voor defrosts, dus die OpenTherm thermostaat zal daar helemaal niks van snappen.

Het lastige is natuurlijk ook dat zowel de thermostaat als de CiC weinig weten over de woning. Alles moet dus gebeuren op basis van metingen in de thermostaat, de CiC en de warmtepomp zelf.
Het lijkt mij slim dat Quatt zelf een thermostaat gaat ontwikkelen of met een thermostaat fabrikant samen moet werken aan iets dat dieper integreert.

• Spykie
Ik wil aanstaande zondag 2 radiatoren ontkoppelen, daarvoor moet het hele CV systeem leeg (is mij verteld).

Loop ik met deze temperaturen nog risico's als ik de CV + Quatt voor een uurt of 4 uitschakel?
M.b.t. WAF zet ik de houtkachel aan ;-)

Bereken je warmteverlies

• netappie
Als je goed kijkt in de app screenshots, dan zie je dat de Quatt app een inschatting maakt van het gasverbruik van de ketel die meehelpt.

Misschien moeten ze samen gaan werken met het Nederlandse Homewizard. Die hebben een P1 meter waar je gasverbruik exact uit kan halen zolang er geen gaskookplaat bezig is (al kan je die ook als bijverwarming zien).

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
mrdop schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:28:
Ja, bij mij is het werkelijke gasverbruik vandaag 1,01m3, Quatt app meent 0,87m3.
Ik denk dat Quatt het daadwerkelijke gasverbruik niet kent, het heeft immers geen connectie met de slimmer meter (P1 poort). Het zal wel berekend worden, op basis van oa tijd en gevraagd vermogen.

• Spykie
netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

Als je goed kijkt in de app screenshots, dan zie je dat de Quatt app een inschatting maakt van het gasverbruik van de ketel die meehelpt.

Misschien moeten ze samen gaan werken met het Nederlandse Homewizard. Die hebben een P1 meter waar je gasverbruik exact uit kan halen zolang er geen gaskookplaat bezig is (al kan je die ook als bijverwarming zien).
I know, ik maakt een sarcastisch grapje. Mijn gasverbruik is vooralsnog 0 door Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPoSE8Z3u9ddVrVi6JZAP6rfZ6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZieosUaFIg8AP21z1Z18jQkv.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

• MacD007
JazekerXX schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:30:
[...]

Hey SBL, ik heb nog geen Quatt maar zou heel graag dat "lees meer" stuk waar je naar refereerde eens lezen. ik probeer er nog steeds achter te komen wat voor instel mogelijkheden je allemaal hebt. ik houdt er namelijk wel van om alles optimaal te tweaken tot perfectie..
[...]
die COP die je ingevoerd hebt (maar ook andere variabelen zoals gasprijs, elektraprijs, etc.) zou je die ook automatisch kunnen wijzigen met home assistant automatie oid?
[...]
de COP van je CV ketel kun je ook makkelijk berekenen trouwens, dan heb je het exacte omslagpunt.
1 m³ gas = ~9,77kWh x 90% efficiëntie = ~8,8kWh/m³
1 standaard kubieke meter gas m³ heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ
1 m3 komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769444 kWh

even een rekenvoorbeeld met mijn huidige energie prijzen, gas 1.32713 en elektra 0,39042
0,39042/(1.32713/((35,17/3,6)*0,9)) = COP 2,586610091
Je vergeet als je een overcapaciteit van je zonnepanelen hebt kun je die berekening direct in de prullenbak gooien

• netappie
Spykie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:43:
[...]

I know, ik maakt een sarcastisch grapje. Mijn gasverbruik is vooralsnog 0 door Quatt.

[Afbeelding]
Haha, ik dacht dat je blond was.

Geen geweldige COP vandaag. Staat je aanvoertemperatuur hoog of is het daar erg koud buiten?

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:46:
[...]

Je vergeet als je een overcapaciteit van je zonnepanelen hebt kun je die berekening direct in de prullenbak gooien
Met zonnepanelen is het ook wel gemakkelijk als je toch zat over hebt.
Ik reken zelf een afschijftermijn van 25 jaar (heel goed spul), maar je kan bijvoorbeeld ook 10 jaar nemen.

Bijvoorbeeld 5000 euro voor een systeem dat jaarlijks 4000 kWh levert in een huis waar je nog 10 jaar blijft.
Dan kost het met salderen dus 5000 euro / (4000 kWh x 10 jaar ) = 0,125 euro per kWh.
Met 25 jaar afschrijving en salderen blijft er helemaal niks van over, want dan kom je op 0,05 euro per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:59
op welke van de volgende 3 vragen van @henkjansmits123 is dit een antwoord?
"
1. Zou het zin hebben om een bypass te plaatsen bij de vloerverwarming?
2. Heeft het zin om de pomp weg te halen bij de vloerverwarming?
3. Zou het plaatsen van een bypass ook invloed hebben op de COP?
"

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:59
@henkjansmits123
een bypass zou kunnen helpen om het ruis bij de badkamer radiator te verminderen, omdat de badkamer radiator een te grote flow krijgt. echter als dit zo is, staat je vloerverwarming dan dicht? zoneregeling op vvw?

een bypass is een 'kortsluiting' van je CV circuit en dus geen nuttige afgifte, daarom zal het leiden tot een lagere COP. als alternatief, kan je nog meer radiatoren open zetten & laten (= "nuttige bypass")

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• henkjansmits123
Flesym schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:59:
[...]

http://IP-adres-CIC:8080/

Even je IP adres van je CIC opzoeken in je router en invullen.
Flow van rond de 700 op dit moment. Edit: radiator op zolder open gedraaid, zit nu op een flow van rond de 800. Is dit dus beter om de verwarming op zolder ook open te draaien?

Watertemperatuur in: +/- 29 graden
Watertemperatuur out: +/- 32 graden

@Toby-Wan Bedankt! De badkamerradiator loopt mee met de warmtevraag van de vloer. Als de vloer niet om warmte vraagt, zal de verwarming sowieso niet aanslaan.

Ik heb mijn vv-pomp nu op de hoogste stand staan. Heeft dit zin? Of hoe zit dit precies als ik deze 2 standen lager zou zetten? Krijg ik dan verschillende stromen?

[ Voor 31% gewijzigd door henkjansmits123 op 30-11-2023 13:41 ]

• Spykie
netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:47:
[...]

Haha, ik dacht dat je blond was.

Geen geweldige COP vandaag. Staat je aanvoertemperatuur hoog of is het daar erg koud buiten?
Klopt, COP van 2.4 vandaag. En rond het vriespunt inderdaad (nu even wat zon).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3VFesgdQzo_wq-NLkzKwtkNGDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFtF7xbxseVcUxVXA3HB4jpp.jpg?f=fotoalbum_large

En teveel warmteverlies en te weinig afgifte.

Maar net even biertje berekening gedaan met de buurman met hetzelfde (maar beter geïsoleerd huis): hij verbruikt een factor 3 meer energie. Dus blij met de Quatt!

Bereken je warmteverlies

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
ik overweeg sterk om vanavond nog de aanbetaling te doen voor een quatt.

nu hebben we de eerste echte koude dag in tijden.

verbruik nu:
ik stook met 60 graden.
jaarverbuik is +- 1370 m3
woning uit 2009 met HR++ glas.
woonopervlak 185M2
  1. hoe bevalt quat? -zowel op ondersteuning als onderhoud en storingen
  2. en is het aan te raden een vuil afscheider erbij te bestellen?
  3. en plaatsen op het garagedak of toch aan de muur rond dezelfde plek?

[ Voor 7% gewijzigd door dezejongeman op 30-11-2023 13:32 ]

• okijokii
rinkh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:16:

[Afbeelding]
Ik zou hier helemaal niets aan veranderen als ik jou was. Het kan niet veel beter toch? Of heb je de thermostaat op 17 graden staan oid?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gezien je opbrengst stagneert bij 3kWh, ga ik ervan uit dat je stille modus hebt aanstaan? Of alleen tussen bepaalde tijden, stille modus aan...

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 30-11-2023 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
Sinds een paar weken is er een Quatt app voor Homey gebruikers:

https://homey.app/nl-nl/app/io.quatt/Quatt/

• okijokii
Vandaag en morgen een mooie test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOQpvl3CpRhUOdrDUm9Jy3f2o_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0blZb4g9XVJCAAUBM0pRqhjx.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:12
okijokii schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:33:
[...]

Ik zou hier helemaal niets aan veranderen als ik jou was. Het kan niet veel beter toch? Of heb je de thermostaat op 17 graden staan oid?
Hij staat op 18,5 wat dus eigenlijk betekend dat het koudst 18/18.1 is en het warmst 18.7/18.9

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
rinkh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:13:
[...]

Hij staat op 18,5 wat dus eigenlijk betekend dat het koudst 18/18.1 is en het warmst 18.7/18.9
Daar kom ik met de WAF-factor niet mee weg 😅

• TeslaNerd
Is de COP hoger als de buitenunit in de zon staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
rinkh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb bewondering voor jou, bij mij staat ie 24 uur per dag op 20.5 en nog heb ik het koud....brrr
Hier schommelt de temperatuur tussen 20.3 en 20.7, waarbij deze grootste gedeelte van de dag op 20.5 exact staat. Maar Quatt draait ook de hele dag tussen 72 en 90 compressorsnelheid. Oftewel tussen 1000 en 1500watt.
Dagelijks verbruik rond de 25kWh

[ Voor 28% gewijzigd door medu80 op 30-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 13:04
Ik heb graag jullie input. Zoals je ziet gebruikt de Quatt elk uur nog een beetje gas, maar valt het mij ook op dat ik nooit die 4kW vermogen aantik. 167m2, HR++ glas overal, spouwmuur, geen vloerisolatie ivm geen kruipruimte (8cm ESP vanuit bouw, 1977), en halve zolderisolatie. Afgiftesysteem zijn JAGA convectoren met die DHB fancoils.

Eergister was grilliger qua verbruik dan vandaag, maar als ik hier soms die hele steady runs zie, valt die van mij op. Ik moet zeggen toen het kouder was, de COP tussen de 4.5 en 5 lag en ook steady runs maakte, maar nu met dit weer heb ik dus onderstaand resultaat. De HA green is besteld, dus echt harde data heb ik verder niet.

Ik heb de optimalisatie in Residio aan en uit geflippert en stille modus staat UIT in de Quatt app. Gebruik een T6 en van 10:00 tot 22:00 op 19,5 en van 22:00 tot 10:00 op 19,0 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_Z9_5afjJ9xqGk84XsXQl1y1bM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYUPFqB5lkzC98Zg2FhrEMZH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z34kEm7G4ASwMEkzK6WbDb5Irxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAvQsOSQk9EMjZJZgsewktIc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Seconz op 30-11-2023 15:09 ]

• medu80
@Seconz Weet je zeker dat Stille Modus uit staat? Zet anders deze eens uit en waar aan en weer uit. Misschien zit het vast. Anders in de CiC Live stats kijken of ie daar ook uitstaat...

hp1.silentModeStatus = false, daar moet ie dan op staan.

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 13:04
medu80 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:09:
@Seconz Weet je zeker dat Stille Modus uit staat? Zet anders deze eens uit en waar aan en weer uit. Misschien zit het vast. Anders in de CiC Live stats kijken of ie daar ook uitstaat...

hp1.silentModeStatus = false, daar moet ie dan op staan.
Ik ga het checken!
Stille modus al meermaals aan en uit gezet idd, dus als het goed is, is dat zo.
Als ik die HA shizzle heb zal ik kijken.

Had er iemand een direct linkje naar een guide die mij op weg kan helpen die HA te installeren?
Alvast bedankt.

• medu80
Seconz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:13:
[...]

Ik ga het checken!

Had er iemand een direct linkje naar een guide die mij op weg kan helpen die HA te installeren?
Alvast bedankt.
Om de Live Stats te bekijken heb je geen Home Assistant nodig. Vind het IP adres van je CiC, Staat ergens in je modem/router.
Vul dan in je webbrowser http://IP_ADRES:8080

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:48
Ik heb binnenkort een afspraak met Quatt, alleen hoe zit het met de black friday korting? Hebben mensen hiervan nog gebruik kunnen maken (200 euro cashback)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
Monkeydancer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:23:
Ik heb binnenkort een afspraak met Quatt, alleen hoe zit het met de black friday korting? Hebben mensen hiervan nog gebruik kunnen maken (200 euro cashback)
ik had bericht en is nog geldig tot en met vandaag.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:48
dezejongeman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:25:
[...]

ik had bericht en is nog geldig tot en met vandaag.
Het word lastig zo als je videocall pas kan inplannen na black friday (was al volgeboekt tot 7 dec). 8)7

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• MacD007
medu80 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:14:
[...]

Om de Live Stats te bekijken heb je geen Home Assistant nodig. Vind het IP adres van je CiC, Staat ergens in je modem/router.
Vul dan in je webbrowser http://IP_ADRES:8080
in aanvulling op @medu80 ik heb een kleine handleiding geschreven hoe je dat moet doen.
kijk hier maar eens naar, heb je dan nog vragen hoor ik het wel. succes
https://gathering.tweaker...message/76997544#76997544

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:04:
[...]

Ik zou gewoon het noodnummer bellen, je hebt nu wel lang genoeg gewacht.
Je advies maar opgevolgd.
Nu afwachten.

• MacD007
Seconz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:13:
[...]

Ik ga het checken!

Alvast bedankt.
zie ook https://gathering.tweaker...message/77354224#77354224

• MacD007
netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

dat idee had ik al eens gepost en zelfs ook al aan Quatt gevraagd, natruurlijk krijg je daar geen antwoord op, de toekomst zal het zeggen ? :? :? Maar op zich een prima idee. laten we maar dat met zijn allen roepen.

• Quattdummy
  • Laatst online: 08-01-2024
Hi,

Ik heb sinds september een 4kwh warmtepomp van Quatt. Nu met dit koude weer kom ik erachter dat ik eigenlijk een complete dummy ben en totaal niet weet hoe ik de Quatt zo efficiënt mogelijk gebruik. Je wordt eigenlijk na de installatie achtergelaten zonder uitleg noch gebruiksaanwijzing.

Vraag 1: Ik kwam er net bijvoorbeeld achter dat mn cv temperatuur gewoon nog op 82 graden stond. Die heb ik nu verlaagd naar 60. Is dat een goede temperatuur voor een huis met radiatoren ipv vloerverwarming? Of moet de temperatuur nog lager?

Vraag 2: Snachts draai ik m terug naar 18 graden. Meestal zette ik m dan in de ochtend steeds 0.5 hoger tot het 20 graden was. Is dat de juiste manier of zet je m sochtends direct op 20/21 graden? Bovendien wordt het in dd slaapkamers boven overdag niet warm met temperatuur van 20 graden. Ik zou graag door ervaren gebruikers getipt worden. Huis: eind jaren 80 vrijstaand met hr ++ glas, vloerisolatie en de muren en dak zijn voldoende geïsoleerd. Stookkosten voor Quatt: 1300m3

Thermostaat is digitaal maar niet 'slim' Remeha iSense, ketel Remeha Tzerra ace

Dankjewel!!

• MacD007
Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:12:
Hi,

Ik heb sinds september een 4kwh warmtepomp van Quatt. Nu met dit koude weer kom ik erachter dat ik eigenlijk een complete dummy ben en totaal niet weet hoe ik de Quatt zo efficiënt mogelijk gebruik. Je wordt eigenlijk na de installatie achtergelaten zonder uitleg noch gebruiksaanwijzing.

Vraag 1: Ik kwam er net bijvoorbeeld achter dat mn cv temperatuur gewoon nog op 82 graden stond. Die heb ik nu verlaagd naar 60. Is dat een goede temperatuur voor een huis met radiatoren ipv vloerverwarming? Of moet de temperatuur nog lager?
Lager, zet hem maar eens op 50ºC, je vloerverwarming mag hooguit 45ºC krijgen, dus dat word bijmengen als je je puur op je cv gaat draaien (wil je met een warmtepomp echt niet, of het moet buiten echt heeeeel koud worden.
Je Quatt draait ergens op 28-40ºC, beetje afhankelijk van de buitentemperatuur. soms ook iets hoger (lager is daarbij beter).
Kun je prima in Json zien (zie mijn eerder post vandaag over de handleiding hoe je dat moet doen, tenminste als je dat nog niet wist. (helemaal niet erg, daarom zit je ook hier, en we zijn er om je te helpen niet waar (dat laatste is mogelijk iets voor jou tijd?)
)
Vraag 2: Snachts draai ik m terug naar 18 graden. Meestal zette ik m dan in de ochtend steeds 0.5 hoger tot het 20 graden was. Is dat de juiste manier of zet je m sochtends direct op 20/21 graden? Bovendien wordt het in dd slaapkamers boven overdag niet warm met temperatuur van 20 graden. Ik zou graag door ervaren gebruikers getipt worden. Huis: eind jaren 80 vrijstaand met hr ++ glas, vloerisolatie en de muren en dak zijn voldoende geïsoleerd. Stookkosten voor Quatt: 1300m3
Ja en nee, met de huidige buitentemperaturen (van rond of onder 0ºC) is een behoorlijke nachtverlanging voor de meeste huizen niet echt raadzaam, beetje afhankelijk van je huis (staat isolatie ed) zou ik bij de huidige temperaturen gewoon één temperatuur aanhouden, denk hierbij aan 19 of 19,5ºC en verwacht dat dit uiteindelijk goedkoper en ook comfortabeler is dan nacht op 18 en overdag dan proberen op 20 te zetten, de Quatt heeft dan ook waarschijnlijk de CV er bij nodig, en dat willen we zo weinig mogelijk toch?
wil je toch nachtverlaging, ga dan niet lager dan 0,5ºC dan de dag temperatuur.
als het buiten weer boven de 7-8ºC gaat worden kun je weer eens denken aan een nachtverlaging, maar maak het dan ook niet te bond, -1ºC is eigenlijk wel het max.

de achtergrond is dat een warmtepomp maar heel langzaam en steeds maar een beetje warmte in je huis kan brengen, heb je een redelijk geisoleerd huis zou hij dus (redelijk) zuinig je huis op temperatuur houden (eigenlijk compenseert hij steeds je warmteverlies. Om de temperatuur echter omhoog te brengen is gewoon heel wat meer energie voor nodig, dus warmtepomp moet dan harder werken (meer stroom verbruiken en mogelijk zelf de CV hulp inroepen omdat hij aan zijn max zit).
Dit zijn allemaal dingen die een COP niet echt goed doen.
Thermostaat is digitaal maar niet 'slim' Remeha iSense, ketel Remeha Tzerra ace

Dankjewel!!
Wees blij

aanvulling: hebben jou radiatoren de bekende radiatorventilatoren ? Is je antwoord Nee, dan heb je die wel nodig, zelfbouw (hoe find je hier uitgebreid in dv forums bij tweakers) is beter en vooral goedkoper. De versies die je kunt kopen zoals speedcomforts zijn veelal bedoeld voor een CV, de temeratuursensoren werken standaard voor een warmtepomp net niet, soms hebben ze daar dan weer andere sensoren voor.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 30-11-2023 17:00 ]

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
Ligt ook helemaal aan je situatie.
Wat voor voor afgifte systeem heb je? Een langzaam reagerend zoals een natte vvw of een droogbouw die meestal sneller reageerd maar geen buffer heeft.
Punt 2 is hoe efficiënt werkt de quatt op dit moment. Bij mij zit ie net op het kantelpunt qua cop en wat ook weer samenhangt met je prijzen die betaald voor gas en electra. Op dit moment kan ik bij mij nu net zo goed op gas stoken qua prijs geen verschil. Maar ik zou wel kunnen besluiten om een flinke nachtverlaging toe te passen omdat mijn systeem redelijk snel reageerd en het huis zo weer op temperatuur heeft, wat voor mij dan weer goedkoper kan zijn.
Keuzes keuzes keuzes, variabelen, variabelen, variabelen.
De enige Ai die ik op dit moment zie ben ik zelf.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:04:
[...]

Ik zou gewoon het noodnummer bellen, je hebt nu wel lang genoeg gewacht.
Lijkt opgelost, want ik zie plotseling temperaturen van de Honeywell bovenin de Quatt app.
Hiervoor stond daar steeds "verwarming aan"
De echte test komt om 19.00 uur: mijn Stille modus hoort "uit" te blijven.

Nog wel even gevraagd of het inderdaad kwam door wat ik vermoedde..

Edit: ook even theelichtjetest gedaan met t6: heb daar lambrisering en er een brandend waxinelichtje op gezet.
Temperatuur in JSON is binnen 10 minuten 2x naar boven bijgesteld.

Edit2: stile modus is eindelijk verleden tijd! 🥃🥳

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 30-11-2023 19:52 ]

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 14:58
[quote]bite schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:16:
[...]

Ik heb geen monitoring draaien waardoor gekke dingen van de t6 zouden opvallen. Wel eens de json open laten staan en via schermopname versneld gekeken.

Ik zag de thermostat.otFtControlSetpoint wel veranderen wanneer de temperatuur dat nog niet doet. Soms komt het voor dat quatt de cv inschakelt en die krijgt dan die temperatuur door. Afhankelijk van het verschil zal te cv (intergas) de brander aanzetten tot 5 graden erboven.
De temperatuur die de t6 via opentherm doorgeeft verschilt weinig en soms gelijk aan een andere thermostaat die ik heb welke op 0.1 graden aangeeft. Er moet 0.2 veranderen voor een wijziging van de t6.

Was dit maar zo; bij mij is het veel willekeuriger en kan het om 8:00, 19,3C zijn en om 20:00 nog.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• Quattdummy
  • Laatst online: 08-01-2024
Nog een aanvullende vraag: ik heb voldoende zonnepanelen liggen om de quatt te draaien, maar vullen jullie dan 0 in bij elektriciteitsprijs of de prijs die je betaalt als je over je opbrengst heen komt?

En ik begrijp dus goed dat ik de temperatuur van de cv dus nog lager moet zetten dan 60? We hebben dus nergens vloerverwarming in huis, maar zoals ik het lees zou ik het huis gewoon warm moeten kunnen krijgen?

En bedankt voor de tip van radiatorventilatoren, die heb ik niet en ik zal de post teruglezen over installatie.

En ik bedenk me ook nog iets anders: ze komen hier in de wijk de gasaansluiting vervangen daarvoor moet de cv tijdelijk uit. Zet ik dan de Quatt ook uit of juist niet? Ik wil niet dat hij in storing raakt oid.

Wederom dank voor het meedenken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
berrieberrie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:47:
Ligt ook helemaal aan je situatie.
Wat voor voor afgifte systeem heb je? Een langzaam reagerend zoals een natte vvw of een droogbouw die meestal sneller reageerd maar geen buffer heeft.
Punt 2 is hoe efficiënt werkt de quatt op dit moment. Bij mij zit ie net op het kantelpunt qua cop en wat ook weer samenhangt met je prijzen die betaald voor gas en electra. Op dit moment kan ik bij mij nu net zo goed op gas stoken qua prijs geen verschil. Maar ik zou wel kunnen besluiten om een flinke nachtverlaging toe te passen omdat mijn systeem redelijk snel reageerd en het huis zo weer op temperatuur heeft, wat voor mij dan weer goedkoper kan zijn.
Keuzes keuzes keuzes, variabelen, variabelen, variabelen.
De enige Ai die ik op dit moment zie ben ik zelf.
Zonnepanelen kopen als je die nog niet (genoeg) hebt om de Quatt te voeden met hulp van de salderingsregeling. Dan wint de Quatt tegenwoordig zelfs bij een COP van onder de 2

In de nacht gewoon de boel af laten koelen kan trouwens ook een goede strategie zijn als je woning slechte isolatie heeft, je geen/weinig zonnepanelen kwijt kan en je overdag veel weg bent. Hoe lager de temperatuur binnen, hoe minder warmteverlies. Met een CV ketel er bij is het toch zo weer warm wanneer je thuis komt.
Best het experimenteren waard als je bijvoorbeeld 17 graden probeert als laagste temperatuur en in de ochtend met een dikke trui ontbijten voordat je de deur uit gaat. Met vloerverwarming moet je niet lager gaan, maar met alleen radiatoren is 15 zelfs te overwegen.

Ben je bijna de hele dag thuis, dan zou ik niet lager gaan dan 2 graden onder je comfort temperatuur zodat de warmtepomp het zo veel mogelijk alleen af kan in een redelijke tijd.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
Nou vandaag het experiment met nachtverlaging aangegaan ben benieuwd naar eindresultaat
En ja heb zonnepanelen maar niet genoeg.
Nachtverlaging op 16 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu8Vy1ynJnUQ7kpAQT8DrWCNOVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdZRE1BmmFaDs4e7b7NrSUlS.jpg?f=fotoalbum_large

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
berrieberrie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:08:
Nou vandaag het experiment met nachtverlaging aangegaan ben benieuwd naar eindresultaat

[Afbeelding]
Dat is wel aardig duidelijk lijkt mij als je ziet hoeveel gas er verstookt wordt om 9 uur..

[ Voor 0% gewijzigd door Notaname op 30-11-2023 18:11 . Reden: Spelfout ]

• MacD007
Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:53:
Nog een aanvullende vraag: ik heb voldoende zonnepanelen liggen om de quatt te draaien, maar vullen jullie dan 0 in bij elektriciteitsprijs of de prijs die je betaalt als je over je opbrengst heen komt?
kun je doen wat jij wilt, hoe lager de prijs is hoe langer dat de Quatt zelf door gaat, dat wil echter niet zeggen dat hij toch af en toe een klein beetje gas nodig heeft.
om je een idee te geven voor de maand november heb ik een gem. COP van 4.9 (vandaag een COP van 3,3) totaal circa 290 kWh aan stroom verbruikt en 7m3 gas (totaal gasverbruik 14m3, tegen over bijna 100m3 vorig jaar)
En ik begrijp dus goed dat ik de temperatuur van de cv dus nog lager moet zetten dan 60? We hebben dus nergens vloerverwarming in huis, maar zoals ik het lees zou ik het huis gewoon warm moeten kunnen krijgen?
vergeet de CV temperaturen, je zult echt moeten omdenken, de CV gebruik je echt alleen als het echter niet meer verder kan met de warmtepomp (zal wel ergens bij -10--15Gr liggen, dat weten we op dit moment nog niet, maar met de huidige temperaturen prutelt de Quatt nog lekker gewoon door.
dus ja, zet de CV maar op 50, waar het om gaat is dat als je alleen op radiatoren gaat draaien (dus geen VV hebt) deze wel op de veel lagere temperaturen aangepast moeten worden (goedkope oplossing zijn de eerder genoemde radiatorventilatoren) kijk ook even welke typen je in de ruimten die verwarmd dienen te worden hebt staan, bij voorkeur type 22 en/of type 33.
deze ventilatoren boosten weer je vermogens van deze radiatoren omhoog.
zeer dure oplossing; koop voor deze radiatoren vervangende LTV-radiatoren (echte heel duur). doe je eigenlijk alleen als je toch de radiator moet vervangen omdat deze echt veel te klein of defect (lek) zijn.
En bedankt voor de tip van radiatorventilatoren, die heb ik niet en ik zal de post teruglezen over installatie.

En ik bedenk me ook nog iets anders: ze komen hier in de wijk de gasaansluiting vervangen daarvoor moet de cv tijdelijk uit. Zet ik dan de Quatt ook uit of juist niet? Ik wil niet dat hij in storing raakt oid.

Ja, zie de handleiding bij onderhoud CC, dan gaat de Quatt eigenlijk ook uit.

Wederom dank voor het meedenken!!

• medu80
@berrieberrie Vreemd dat sommige installaties niet boven de 3kW uit komen. Het is een warmtepomp die met de huidige temperaturen rond de 4.5kW zit.

• MacD007

[Afbeelding]
ik vrees dat het experiment nachtverlaging niet echt is geslaagd ? of vind je van wel?
Gasverbruik van bijna 1,8m3 (op zich nog niet veel) , ter vergelijk vandaag was mijn gasverbruik over de hele dag (vanaf gisteren 22:00 uur) nog geen 1,2m3. met een warmte opbrengst van 57 kWh (een stuk meer als bij jou) met een verbruik van 18 kWh (dat is maar 4 kWh meer als bij jou) (COP van 3.2) :?
Ik heb een nachtverlaging van -0,5ºC. (18,5ºC versus 19ºC).

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 30-11-2023 18:23 ]

• netappie

[Afbeelding]
Dat zijn geen hoge vermogens uit de Quatt. Staat die toevallig in stille modus?

• MacD007
medu80 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:17:
@berrieberrie Vreemd dat sommige installaties niet boven de 3kW uit komen. Het is een warmtepomp die met de huidige temperaturen rond de 4.5kW zit.
die van mij komt zeker boven de 3 kW uit. top ligt inderdaad op circa 4,5 kW.

Pagina: 1 ... 164 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.