Maar twee groepen voor 90 m2 is dat niet te weinig?henkjansmits123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:59:
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben om mijn COP te verhogen, ik vind deze af en toe aan de lage kant.
Al ben ik nog erg tevreden over de Quatt hoor, echter heb ik het idee dat mijn systeem niet optimaal is.
Ik heb last van: af en toe een lage COP (vandaag en gisteren rond de 2.8, daarvoor een aantal dagen rond de 3.5 en daarvoor 4.5). Dit is uiteraard afhankelijk van het weer/temperatuur, maar ik heb het idee dat er meer in moet zitten. Ook heb ik erg last van suizen/ruis in leidingen. Soms lijkt het net alsof het klinkt dat ie wat druk kwijt moet.
Situatie: vloerverwarming met beneden 2 aparte groepen, dus woonkamer en keuken, ca 90m2 beneden. Deze worden aangestuurd door Evohome (opentherm aangestuurd) met afsluiters/motortjes. Dit vanwege het feit dat de keuken soms lastig warm te krijgen is, vandaar dat dit apart wordt aangestuurd.
Wat ik zo ken is het rond de 10m2 per groep voor een hoofdverwarming, wat bij jou het geval zou moeten zijn, met 90m2 verwacht ik dus 8-10 groepen.
Type verdeler? Plaats anders een foto van je verdeler hier.
Wat is je huidige cv watertemperatuur uit en bij de flowmeter incl flow ? (JSON feed)
Het zou zo maar kunnen dat dit in combinatie met dat de rest van de radiatoren dicht is dat je een te lage warmteafgifte hebt, dus de warmtepomp kan zijn warmte niet volledig kwijt, dat benadeeld je COP.
En wat al is gezegd is je flow wel rond de 800l/u?
Waarschijnlijk wel.Beneden geheel vloerverwarming, boven en zolder radiators, echter staan deze eigenlijk nooit open, behalve de radiator op de badkamer.
Bijna overal HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie (in de keuken is deze wat minder).
Zou het zin hebben om een bypass te plaatsen bij de vloerverwarming? Nu staat er eigenlijk altijd een radiator open, namelijk die van de badkamer. Ook hier erg veel ruis. Ik krijg gelukkig geen storingen.
Heeft het zin om de pomp weg te halen bij de vloerverwarming?
Zou het plaatsen van een bypass ook invloed hebben op de COP?
Vuilfilter is echt een aanrader, alleen wat bedoeld hij met een magnetisch afsluiter ? Heb je daar een afbeelding of merk-type , hier de plek waar hij geplaatst moet worden, dus direct voor de retour naar de warmtepomp.Met alleen de ketel (Remeha tzerra ace) maakte ik gebruik van een nachtverlaging. Dit doe ik nu niet, ik heb altijd een constante temperatuur van ca. 19 a 19,5 graden.
Daarnaast twijfel ik nog erg over een vuilafscheider. Mijn loodgieter gaf aan dat dit sowieso niet onverstandig is en kwam met een magnetisch afsluiter. Zou dit verstandig zijn?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 30-11-2023 01:02 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge