Het zou misschien inderdaad te maken kunnen hebben met je aanvoertemperatuur die tijdelijk onder de 18 gaat. Ik meen me te herinneren dat je tot 18.5 verwarmd, en vrij hoge COP's hebt (en dus waarschijnlijk redelijk lage temperaturen van het cv water), dus ik kan me voorstellen dat je dus heel misschien onder die 18 komt.MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:21:
[...]
het probleem is dat ik dat nu niet goed kan monitoren, heb nog geen HA, dus verloop van json kan ik nog niet terugkijken.
wat ik dus gewoon gek vind dat som (maar dus niet altijd, mn 's nachts en als het buiten koud is ik circa 5min na een duidelijke defrost (zie ik hoed in HW) er dus gas gebruikt word (dus de cv aan gaat (vooral omdat we op dat tijdstip geen SWW gebruik hadden). dus dat is op dit moment nog een gok.
Ik twijfel er echter toch nog wel een beetje over. Als ik de defrosts van vandaag zie daalde de aanvoer bij een van de defrosts tot 18.5. Op dat moment zit er echter nog wel behoorlijk wat warmte in de vloer, en dat zie je terug in de temperaturen van de retour die bij geen enkele defrost onder de 25 zijn gekomen.
Wel interessant om eens in die cijfers te grasduinen, je ziet dat het verschil tussen aanvoer tussen verwarmen en defrost rond de 12 graden is, wat aardig overeenkomt met het verschil tussen 5 graden in de plus en 5 graden in de min.
De retourtemperatuur varieert maximaal met zo'n 4 graden.
Wat voor mij ook wel weer laat zien dat die 18 graden bij woningen met vloerverwarming echt klinkklare nonsense is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.