Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.023 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:21:
[...]

het probleem is dat ik dat nu niet goed kan monitoren, heb nog geen HA, dus verloop van json kan ik nog niet terugkijken.
wat ik dus gewoon gek vind dat som (maar dus niet altijd, mn 's nachts en als het buiten koud is ik circa 5min na een duidelijke defrost (zie ik hoed in HW) er dus gas gebruikt word (dus de cv aan gaat (vooral omdat we op dat tijdstip geen SWW gebruik hadden). dus dat is op dit moment nog een gok. :?
Het zou misschien inderdaad te maken kunnen hebben met je aanvoertemperatuur die tijdelijk onder de 18 gaat. Ik meen me te herinneren dat je tot 18.5 verwarmd, en vrij hoge COP's hebt (en dus waarschijnlijk redelijk lage temperaturen van het cv water), dus ik kan me voorstellen dat je dus heel misschien onder die 18 komt.

Ik twijfel er echter toch nog wel een beetje over. Als ik de defrosts van vandaag zie daalde de aanvoer bij een van de defrosts tot 18.5. Op dat moment zit er echter nog wel behoorlijk wat warmte in de vloer, en dat zie je terug in de temperaturen van de retour die bij geen enkele defrost onder de 25 zijn gekomen.

Wel interessant om eens in die cijfers te grasduinen, je ziet dat het verschil tussen aanvoer tussen verwarmen en defrost rond de 12 graden is, wat aardig overeenkomt met het verschil tussen 5 graden in de plus en 5 graden in de min.

De retourtemperatuur varieert maximaal met zo'n 4 graden.

Wat voor mij ook wel weer laat zien dat die 18 graden bij woningen met vloerverwarming echt klinkklare nonsense is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:09:
[...]

De flow die je meet is binnen, daar is het warm. Wanneer je tenminste nog flow hebt.
Geen idee wat de lengte is die het buiten moet overbruggen en hoe koud het bij jou is

PS: waarom zo'n "paniek" vanwege eventueel gasgebruik?
De Quatt is een hybride en geen FE. Ze hebben nooit iets anders beweerd
Ik ben er denk ik iets te kritisch op, omdat ik vorige winter al volledig elektrisch draaide op de airco. De Quatt is bij mij vooral comfort zodat de stenen vloer niet zo vervelend koud is, en extra capaciteit voor hele koude winters. Ik heb dus geen terugverdientijd. Om nu echter duurder te gaan draaien dan voorheen, omdat ze bij Quatt je door wat kunstmatige instellingen dwingen om lekker weer gas te gaan verbruiken is voor mij echter een stapje te ver, vandaar ook dat ik de cv ketel heb uitgeschakeld.

(gas verbruiken is voor mij eigenlijk nooit een voordelige optie, omdat ik minimaal 2500 KWh aan overcapaciteit op de zonnepanelen heb die de Quatt mag gaan verbruiken).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtfvP8aOmgg7aKEVRpsuXEmgy98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgG6gEQGsTV4sDSO3TGZZpgN.jpg?f=fotoalbum_large
Even een update van de Intergas comfort touch, wat opvalt bij deze temperaturen is dat in de nacht hij niet meer vraagt dan ongeveer 1000 watt wat voorheen 1500 watt was. De temperatuur is wat gevraagd wordt maar wel ook met een overshoot van een paar tienden. Voorlopig mag hij nog steeds blijven.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:25:
[...]

Ik ben er denk ik iets te kritisch op, omdat ik vorige winter al volledig elektrisch draaide op de airco. De Quatt is bij mij vooral comfort zodat de stenen vloer niet zo vervelend koud is, en extra capaciteit voor hele koude winters. Ik heb dus geen terugverdientijd. Om nu echter duurder te gaan draaien dan voorheen, omdat ze bij Quatt je door wat kunstmatige instellingen dwingen om lekker weer gas te gaan verbruiken is voor mij echter een stapje te ver, vandaar ook dat ik de cv ketel heb uitgeschakeld.

(gas verbruiken is voor mij eigenlijk nooit een voordelige optie, omdat ik minimaal 2500 KWh aan overcapaciteit op de zonnepanelen heb die de Quatt mag gaan verbruiken).
Blader even terug.
Dan kun je lezen wat ik vind van terugverdientijd 😁.

Tja.... teveel zonnepanelen....
En daarom dus niet 1-2 kuub per maand (gok, €2,60) verbruiken om een Quatt van €2500 te starten...
Keuzes ... keuzes....
(Hier nu 5 m3 gas foetsie, maar nog steeds blij)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:35:
[...]

Blader even terug.
Dan kun je lezen wat ik vind van terugverdientijd 😁.

Tja.... teveel zonnepanelen....
En daarom dus niet 1-2 kuub per maand (gok, €2,60) verbruiken om een Quatt van €2500 te starten...
Keuzes ... keuzes....
(Hier nu 5 m3 gas foetsie, maar nog steeds blij)
5 m3 per dag?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Excuus @onlinaius .. dat was wel heel kort door de bocht.
Maar ik snap niet dat iemand die heel veel geld heeft uitgegeven aan zonnepanelen en heel veel geld aan een Quatt, valt over de laatste paar centen die het kost om die Quatt te starten… en daarom die Quatt “de contactsleutel” heeft ontnomen…..

@Gerardwaz het is zelfs 6,7m3 geworden.
Zoals je kunt zien, komt dat op conto van die “verplichte” stille modus die ik niet uit kan zetten.
Omdat ik weet dat dit te verhelpen is toch nog blij met de aankoop.

(De stop van de Quatt (door de zon in de kamer) was de eerste sinds 20 november, heeft continue gelopen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVEkRM0k0yQbcUq7NgW3Iyfe77s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDqWVsPUAd4z9bSqeJe0eAet.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:12:
[...]

Heb (voor in de tuin) ook gevraagd om big foots.
Maar die krijg je enkel bij dakinstallatie.
Vandaar de tegel. Baat het niet...
Ik zou ze eerst alleen krijgen bij de 8kW die ze te zwaar vonden. Maar ze staan toch echt op de plastic voeten. Dus ik denk dat ze de bigfoots ook spaarzaam inzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
HenkRood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:45:
[...]

Dat was ook onze insteek 🤔 2x QUATT. Maar ons werd aangegeven dat 1x voldoende moest zijn. Op dat moment hadden ze ook nog problemen om deze combinatie samen te laten werken. En dus zijn we voor 1x gegaan. Wat toen ook meespeelde was onze leeftijd 🧓👵 en de lage stroomspanning ⚡ in ons buitengebied (vaak minder dan 220volt❗) Dat is inmiddels aangepast in onze hele buurt (nu 240V).
Uitgangspunt voor het plaatsen van een Hybride WP was minder gas verbruik voor verwarming. Voor zover we nu kunnen zien gaat dit wel lukken! Het is zeker comfortabeler dan het vorige seizoen. Voorts hebben voor echt koude perioden nog een gesloten inbouwhaard FLAM met ventilator, die het hele huis in no time warm kan stoken. Voorts hebben we (nog) geen zonnepanelen, dus hoeven de opbrengst niet op te stoken. 😂
Dank, dan begrijp ik het helemaal.
Wat betreft jullie inbouw haard, ik heb bij ons ook 2 ventilatoren in de convectie zone geplaatst van onze inbouw haard, dat lijkt het rendement idd nog een stukje te verhogen, dat is wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:43:
[...]

Heb je dan geen stap 5, waarbij de woning het water weer boven de 18 opwarmt, waardoor de de Quatt weer verder gaat met de defrost?
Klopt inderdaad bijna, de woning warmt het water op, alleen gaat de Quatt niet meer verder met de defrost. Ik zag laatst hier een volledig dichtgevroren Quatt, dat zou uiteindelijk het resultaat kunnen zijn. Ik heb nu in HA die een paar minuten voor een defrost mijn Tado op de de badkamer aanstuurt (die weer verbonden is met de CV ketel) als het water < 30 graden is en in de nachtstand < 24 graden. Mocht iemand de code/Node-Red nodes willen hebben stuur maar een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 18:05
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 05:41:
Maar ik snap niet dat iemand die heel veel geld heeft uitgegeven aan zonnepanelen en heel veel geld aan een Quatt, valt over de laatste paar centen die het kost om die Quatt te starten… en daarom die Quatt “de contactsleutel” heeft ontnomen…..

Zoals je kunt zien, komt dat op conto van die “verplichte” stille modus die ik niet uit kan zetten.

(De stop van de Quatt (door de zon in de kamer) was de eerste sinds 20 november, heeft continue gelopen.)

[Afbeelding]
Als ik die pieken zo zie, dan vermoed ik dat die ketel veel te krachtig is. Wel mooi dat die snel een eventueel tekort van de Quatt aanvult, maar misschien als opvolger iets kiezen dat lekker laag kan moduleren.

Onderaan staat dat je een Nefit ecomline Excellent hr43 hebt, en deze kan niet lager dan zo'n 12 kW moduleren als ik de specificaties lees. Dat zou dus versnelde slijtage kunnen betekenen bij elke keer een stop/start.

Die ketels zijn volgens mij al best oud, dus qua afschrijving is het geen ramp, maar Ik zou persoonlijk eens kijken of je de warmtevraag in de nacht kan verlagen of even met de ingestelde prijzen spelen zodat de keuze voor het activeren van de ketel alleen technisch is. Een andere mogelijkheid is even extra hoog verwarmen in de avond zodat de Quatt in de nacht met een lagere thermostaat zo lang mogelijk zonder ketel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 13:48
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:36:
[...]

Klopt. Als het water dat de Quatt in gaat onder de 18 graden gaat start deze niet meer zonder hulp van de cv ketel, 1 van de grootste nadelen van Quatt wat mij betreft.
Ik denk dat die 18 graden gekozen is om condensatie te voorkomen, zeker in het geval van vloerverwarming is dit vaak een minimumtemperatuur. Better safe than sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:00:
[...]

Als ik die pieken zo zie, dan vermoed ik dat die ketel veel te krachtig is. Wel mooi dat die snel een eventueel tekort van de Quatt aanvult, maar misschien als opvolger iets kiezen dat lekker laag kan moduleren.

Onderaan staat dat je een Nefit ecomline Excellent hr43 hebt, en deze kan niet lager dan zo'n 12 kW moduleren als ik de specificaties lees. Dat zou dus versnelde slijtage kunnen betekenen bij elke keer een stop/start.

Die ketels zijn volgens mij al best oud, dus qua afschrijving is het geen ramp, maar Ik zou persoonlijk eens kijken of je de warmtevraag in de nacht kan verlagen of even met de ingestelde prijzen spelen zodat de keuze voor het activeren van de ketel alleen technisch is. Een andere mogelijkheid is even extra hoog verwarmen in de avond zodat de Quatt in de nacht met een lagere thermostaat zo lang mogelijk zonder ketel kan.
Het is een oudje: 2006/2007
Moesten bij koop van deze woning (januari 2007) snel een andere: de oude cv (1973) vulde een complete ruimte en joelde er in 1 maand 800m3 door bij kamertemperatuur 17°C…
Wisten nog niet precies of we wilden bijbouwen en er hingen hier toen dik 20 radiatoren. Voorschot was toen €453: was snel terugverdiend.

En dat spelen met allerlei standen: helaas pindakaas.
Ik kan geen enkele instelling in de app aanpassen, want zou als eerste de stille modus willen uitzetten.
Ticket loopt vanaf 12 november. Via contactpersoon nu wel een "we hebben het druk"-bericht. Ik heb die supportmedewerker gevraagd of hij voor mij stille modus naar "uit" wil zetten. Je ziet dat gasverbruik en stille modus aan elkaar gerelateerd zijn.

Slijtage: de Quatt zet om 19.00 uur exact de pomp van de cv aan, ook al gebruikt hij geen gas. Dus pomp loopt continue. Gaat uit om 22.00 uur (nachtverlaging) zie: Ervaringen met Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 11:34
Hey all,

ook hier een blije quatt eigenaar. Als ik de verhalen hoor van anderen is deze WP echt een juweeltje!

Heb echter nog wel het volgende: Weet iemand de extacte werking van "optimaliseer je besparingen AAN/UIT? " Ik heb het gevoel dat het ook andersom werkt namelijk, daarmee bedoel ik dat als deze aan staat, en de waarden zijn gunstige voor electrisch, hij ook minder gas verbruikt.

Ik had de waarde uit en het systeem had vanwege de enorm lage buitentemp best veel gas versnoept, de waarde staat nu aan, temperatuur is hetzelfde, wellicht nog kouder en het systeem verbruikt nu bijna geen gas.

Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:35
clubeddie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:42:
[...]

Thanks, ik kon hem ook niet helemaal duiden want ik zag het bij mijn stroomverbruik niet direct terug.

[...]

Op zich toch niet zo gek dat je hem de eerste dag even in de gaten houdt. Ik heb hier genoeg opmerkingen gezien dat de Quatt soms hele rare dingen doet en 'snachts lekker staat te boosten om niets. Maar met een snelle reactie ben ik voor nu even gerustgesteld. Daar lijkt me ook dit forum voor, toch?
Ondanks dat @medu80 van mening is dat je niet de hele tijd je quatt moet gaan zitten monitoren ;) , heb ik dit toch gedaan na de eerste nacht... Inmiddels heeft de quatt sinds 0.00 uur deze dag 8,52 kWh verbruikt (en nee, geen thermisch vermogen) om mijn woonkamer op 18,5 graden te houden. Buiten temperatuur is 5 graden geweest.

Ik zie vanuit de thermostaat geen heat aanvraag, maar toch heeft de quatt de hele nacht gedraaid op een gemiddeld vermorgen van 800 Watt (wel nagenoeg één lange run). Maar ja, de dag moet dus nog gaan beginnen, dus ben heel benieuwd bij dit gedrag waar ik op uit ga komen. Voorheen bij vergelijkbare nachten zou er maximaal 1 m3 gas doorheen zijn gegaan om deze temperatuur in de kamer te behouden.

Vanmorgen om 8 uur is zelfs de CV even bijgesprongen (0,05 m3), maar ik zou niet weten waarom, watertemperatuur is met de hele nacht pompen uiteraard niet onder de 18 geweest. Temp out water is afgelopen nacht gemiddeld zo rond de 33 graden geweest, inmiddels is hij deze aan het opstoken en staat hij op 43 graden. Thermostaat vraagt nu verwarming om de kamer van 18,5 naar 19 te brengen. En doet dit op een vermogen van circa 1800 watt.

Is de Quatt nu aan het ervaren hoe mijn huis werkt om alles op temperatuur te krijgen, of moet ik hem even scherp blijven monitoren? En zo ja, welke sensoren kan ik het beste in de gaten houden.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz

[Afbeelding]
Ik zou gewoon het noodnummer bellen, je hebt nu wel lang genoeg gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:24

Trackerfire

BTC HODLER

Trackerfire schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:50:
Grappig dit! Zojuist opgehangen met Robot (van de vloerverwarmingsverdelers). De standaard verdeler (hieronder afgebeeld) is dus ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp vanwege het continu mengen (dit kun je niet uitzetten).

[Afbeelding]

Hierdoor gaat het water significant koeler de vloer in dan wat de WP aanlevert (in mijn geval zo'n 5-6 graden). Aanvoer 30-32 en de vloer gaat zo'n 25 graden in. Dit met de themostaatknop op 50 graden. Een hybride vorm wordt aangeraden, als je FE gaat kun je ook voor de LT versie gaan (omdat dan uitgesloten is dat er te heet water door de vloer gaat).

[Afbeelding]

Deze hybride vorm (hierboven afgebeeld) zorgt ervoor dat er tot een bepaalde temperatuur geen water bijgemengt wordt en beschermt ook als per abuis de ketel te heet water zou leveren.

Dit is dus wat ze je niet vertellen bij de aanschaf naar een WP, maar is dus wel van significante invloed op je "oude" systeem.

Don't get me wrong. Het huis komt hier prima (duurt wel lang) op temperatuur, maar de vloer blijft koel/lauw. Als je hier uiteindelijk weer de nodige kWh's mee kunt besparen door snellere opwarming lijkt het me een afgewogen keuze. Heb nu een offerte opgevraagd wat het kost om de standaard verdeler aan te passen voor een hybride variant.
Update: Aangezien ik onze Intergas kan instellen op een maximum aanvoertemperatuur tussen de 30 en 90 graden (45 gaat het zijn) ervoor gekozen in overleg met installateur en Robot om een pomploze LTC verdeler te plaatsen. Dit wordt als het goed is nog dit jaar gedaan. Houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:50

SBL

AgentKen schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:34:
Hey all,

ook hier een blije quatt eigenaar. Als ik de verhalen hoor van anderen is deze WP echt een juweeltje!

Heb echter nog wel het volgende: Weet iemand de extacte werking van "optimaliseer je besparingen AAN/UIT? " Ik heb het gevoel dat het ook andersom werkt namelijk, daarmee bedoel ik dat als deze aan staat, en de waarden zijn gunstige voor electrisch, hij ook minder gas verbruikt.

Ik had de waarde uit en het systeem had vanwege de enorm lage buitentemp best veel gas versnoept, de waarde staat nu aan, temperatuur is hetzelfde, wellicht nog kouder en het systeem verbruikt nu bijna geen gas.

Iemand dezelfde ervaring?
Bedoel je "optimaliseer je besparingen" in de Quatt app? (er zitten ook van die knoppen in Resideo app en op T6 zelf).
Quatt legt dit och mooi uit bij "lees meer"
Bij UIT zou hij alleen vanwege technische redenen gas moeten gebruiken = zo min mogelijk gas.
Dus dat klopt niet met jouw beeld.

Bij mij staat hij AAN, en hij werkt goed met de (schakelen bij COP<2) tarieven die ik heb ingevoerd, dus bijna nooit keuze voor gas vanwege COP. Dat klopt wel met jouw beeld.

Dus: in beide gevallen kiest hij weinig voor gas, tenzij je rare tarieven invoert.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:27:
[...]

Moesten bij koop van deze woning (januari 2007) snel een andere: de oude cv (1973) vulde een complete ruimte en joelde er in 1 maand 800m3 door bij kamertemperatuur 17°C…
Wisten nog niet precies of we wilden bijbouwen en er hingen hier toen dik 20 radiatoren. Voorschot was toen €453: was snel terugverdiend.

Ik kan geen enkele instelling in de app aanpassen, want zou als eerste de stille modus willen uitzetten.
Ticket loopt vanaf 12 november. Via contactpersoon nu wel een "we hebben het druk"-bericht. Ik heb die supportmedewerker gevraagd of hij voor mij stille modus naar "uit" wil zetten. Je ziet dat gasverbruik en stille modus aan elkaar gerelateerd zijn.

Slijtage: de Quatt zet om 19.00 uur exact de pomp van de cv aan, ook al gebruikt hij geen gas. Dus pomp loopt continue. Gaat uit om 22.00 uur (nachtverlaging) zie: Ervaringen met Quatt?
Probeer eens om de temperatuur van je thermostaat later in de avond flink te verhogen en dan juist flink wat lager te houden in de nacht. Dan zou je het bijschakelen van de CV misschien wel aanzienlijk kunnen verkorten omdat er veel energie in je woning, radiatoren en/of vloerverwarming zit.

En natuurlijk blijven mailen dat je vanaf de plaatsing al geen toegang hebt tot welke instelling dan ook, de eventuele schade aan de ketel bij hun zal verhalen en dat je de koop wilt ontbinden als hier niet binnen een redelijke termijn een oplossing voor komt. Stuur dit ook aangetekend per post als er geen zinnige reactie komt binnen 2 werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
Verwijder mij

[ Voor 96% gewijzigd door Spykie op 29-11-2023 10:24 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ysbeer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:05:
[...]

Hier komt ook een tuin installatie. Ik neig naar de standaard kunstof voeten van Quatt met de rubberen tegeltip van @Friezin . Goedkoop en minder invasief in mijn tuin dan big foots van 60 cm. Ik zou Quatt kunnen vragen om die bigfoots. Maar is het echt zo dat resonantie hierdoor gedempt kan worden? Het zijn toch trillingen die via voeten-betonblok-zandbed-grind-grond aan mijn woning doorgegeven moeten worden. Is daar echt nog een big foot voor extra demping bij nodig, of zie ik iets over het hoofd? Maw: zouden big foots @dzuijlek uberhaupt kunnen helpen?
Zo als ik zelf al aangaf zijn rubberen tegels mogelijk even goed. De opbouw zou echter anders moeten zijn,
Voetjes - betonblok (alternatief, betontegel is voldoende (het is geen dak) - rubberen tegel - grind - zand - ondergrond denk er aan dat tenminste een deel, aan de zijkant en niet onder de tegel, minimaal 60 cm diep grind is zodat je onder de vorstgrens zit dat hoeft dus niet groot te zijn circa 15 bij 15 cm is denk ik al voldoende.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Nou nee, 1m3 gas is €1.45 en 8.5 kWh is € 3.60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:38:
[...]

Ondanks dat @medu80 van mening is dat je niet de hele tijd je quatt moet gaan zitten monitoren ;) , heb ik dit toch gedaan na de eerste nacht... Inmiddels heeft de quatt sinds 0.00 uur deze dag 8,52 kWh verbruikt (en nee, geen thermisch vermogen) om mijn woonkamer op 18,5 graden te houden. Buiten temperatuur is 5 graden geweest.
Je zegt het al zelf, kamertemperatuur is op 18,5 gebleven, dus als de Quatt die 8 kW stroom verbruikt heeft was dat om de temperatuur constant te houden ergo we hebben het hier over warmteverlies van je huis.
Anders zou je huis warmer moeten worden als er te veel energie ingepompt gaat worden, en dat lijkt dus niet het geval.
Ik zie vanuit de thermostaat geen heat aanvraag, maar toch heeft de quatt de hele nacht gedraaid op een gemiddeld vermorgen van 800 Watt (wel nagenoeg één lange run). Maar ja, de dag moet dus nog gaan beginnen, dus ben heel benieuwd bij dit gedrag waar ik op uit ga komen. Voorheen bij vergelijkbare nachten zou er maximaal 1 m3 gas doorheen zijn gegaan om deze temperatuur in de kamer te behouden.

Vanmorgen om 8 uur is zelfs de CV even bijgesprongen (0,05 m3), maar ik zou niet weten waarom, watertemperatuur is met de hele nacht pompen uiteraard niet onder de 18 geweest. Temp out water is afgelopen nacht gemiddeld zo rond de 33 graden geweest, inmiddels is hij deze aan het opstoken en staat hij op 43 graden. Thermostaat vraagt nu verwarming om de kamer van 18,5 naar 19 te brengen. En doet dit op een vermogen van circa 1800 watt.
Mogelijk een defrost
Is de Quatt nu aan het ervaren hoe mijn huis werkt om alles op temperatuur te krijgen, of moet ik hem even scherp blijven monitoren? En zo ja, welke sensoren kan ik het beste in de gaten houden.
Ik vrees dat de door Quatt ingestelde verwachte warmteverlies te hoog staat ingesteld, wat staat in je offerte daar over? ( je cv water temperatuur is eigenlijk nu iets te hoog, met deze buitentemperatuur zou dat meer richting 35 gr moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 09:09
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:27:
[...]

@Friezin
Ook ik heb een nefit excellent 22, zie foto instellingen
Zet het maximum zo laag mogelijk:
Ik heb temp op st 4 (1e rondje = ong 52 gr)
boiler st 4, (ongeveer 55 graden)
maar vooral brander op st 1, bij ong 7-8 kw of 0,85 m3 /uur, bij jou 1,3 m3 per uur
Denk dat geheel beter werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxlXp9dnl9JSHNwg2Wggr7sK6-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eNm1BTZB3feCMXc9DXihoDo.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:26:
[...]

Zo als ik zelf al aangaf zijn rubberen tegels mogelijk even goed. De opbouw zou echter anders moeten zijn,
Voetjes - betonblok (alternatief, betontegel is voldoende (het is geen dak) - rubberen tegel - grind - zand - ondergrond denk er aan dat tenminste een deel, aan de zijkant en niet onder de tegel, minimaal 60 cm diep grind is zodat je onder de vorstgrens zit dat hoeft dus niet groot te zijn circa 15 bij 15 cm is denk ik al voldoende.
Huh? Ik dacht dat het zand er vooral was om die betonvoetjes makkelijk horizontaal te zetten. En dan het grind ertussen. Niet? En dus geen rubber tegel óp het beton, maar eronder? :? @Friezin heeft het rubber op het beton, toch?

Zou @dzuijlek niet meer gebaat zijn bij een geluidsdemping op de buitenmuur? Ik weet het oprecht niet, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat de trillingen via de grond naar binnen dringen. Onderschat ik dat effect?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:52:
[...]

@Friezin
Ook ik heb een nefit excellent 22, zie foto instellingen
Zet het maximum zo laag mogelijk:
Ik heb temp op st 4 (1e rondje = ong 52 gr)
boiler st 4, (ongeveer 55 graden)
maar vooral brander op st 1, bij ong 7-8 kw of 0,85 m3 /uur, bij jou 1,3 m3 per uur
Denk dat geheel beter werkt

[Afbeelding]
Zoek de verschillen... (Ik heb een 43).
Bij mij staat de 1ste op 1 (40°C) en ook vermogen staat op 1.
Lager gaat echt niet.
Boiler doet er niet toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raCIDuCN-8ARYI4MwbYhm0wIdMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alCt6eJKIQwEOYbCOmutbEoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ysbeer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:13:
[...]

Huh? Ik dacht dat het zand er vooral was om die betonvoetjes makkelijk horizontaal te zetten. En dan het grind ertussen. Niet? En dus geen rubber tegel óp het beton, maar eronder? :? @Friezin heeft het rubber op het beton, toch?
Ja, om te voorkomen dat die plastic pootjes gaan trillen op het betonblok.
Bed van wit zand, 2 stapelblok op elkaar, rubber, plastic pootjes van Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:04:
[...]

Ik zou gewoon het noodnummer bellen, je hebt nu wel lang genoeg gewacht.
Ik heb gisteren net contactpersoon ingeschakeld, wil het even wat tijd geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:21:
[...]

Probeer eens om de temperatuur van je thermostaat later in de avond flink te verhogen en dan juist flink wat lager te houden in de nacht. Dan zou je het bijschakelen van de CV misschien wel aanzienlijk kunnen verkorten omdat er veel energie in je woning, radiatoren en/of vloerverwarming zit.

En natuurlijk blijven mailen dat je vanaf de plaatsing al geen toegang hebt tot welke instelling dan ook, de eventuele schade aan de ketel bij hun zal verhalen en dat je de koop wilt ontbinden als hier niet binnen een redelijke termijn een oplossing voor komt. Stuur dit ook aangetekend per post als er geen zinnige reactie komt binnen 2 werkdagen.
Wanneer ik na 19.00 uur verhoog, trek ik nog meer gas... verhoog al om 16.00 uur.
's Nachts draait alleen Quatt, tot ik (nu rond 5 uur, nog mee aan t spelen) om verhogen vraag.

Net contactpersoon ingeschakeld, even wat tijd geven.
Ik zit beslist niet in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
SBL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:20:
[...]

Bedoel je "optimaliseer je besparingen" in de Quatt app? (er zitten ook van die knoppen in Resideo app en op T6 zelf).
Quatt legt dit och mooi uit bij "lees meer"
Bij UIT zou hij alleen vanwege technische redenen gas moeten gebruiken = zo min mogelijk gas.
Dus dat klopt niet met jouw beeld.

Bij mij staat hij AAN, en hij werkt goed met de (schakelen bij COP<2) tarieven die ik heb ingevoerd, dus bijna nooit keuze voor gas vanwege COP. Dat klopt wel met jouw beeld.

Dus: in beide gevallen kiest hij weinig voor gas, tenzij je rare tarieven invoert.
Ik bedoel de optimaliseer je besparing van de quatt app. Ik heb de tekst gelezen ;-) Het gekke is dat hij vandaag (veel) minder gas gebruikt dan gisteren. Ondanks dat het juist andersom zou moeten zijn (Hij staat immers nu op optimaliseer besparing aan. ) Op de T6 heb ik niet gekeken, dat zal ik straks even doen. de T6 is helaas op afstand niet goed te programmeren/aan te passen (?). Anyway, het is een "luxe"probleem. Super tevreden met Quatt, waar ik andere horror verhalen hoor dat het alleen CV of alleen WP is, werkt deze prima in combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
[...]

Lager gaat echt niet.
Boiler doet er niet toe.

[Afbeelding]
Inderdaad, weinig verschil.
Echter bij mij gaat bij cv verwarming op stand 1 de ketel te vaak in alarm 0A, te vaak maximum temperatuur bereikt.
Maar dan heb je in elk geval geen last van een opjaageffect als toevallig cv brandt.
Overigens heb ik geen wp, wel van plan, maar economisch rendement ligt nog laag, volgens mij.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
patrickvdhart schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:24:
[...]

Dank, dan begrijp ik het helemaal.
Wat betreft jullie inbouw haard, ik heb bij ons ook 2 ventilatoren in de convectie zone geplaatst van onze inbouw haard, dat lijkt het rendement idd nog een stukje te verhogen, dat is wel mooi.
Lekker hoor😀 De ventilator haalt de verse lucht uit de kelder(droog, diep 1,70; zit onder het hele huis) en blaast langs de mantel van de inbouwhaard! PS: hout uit eigen tuin 😉.
https://tweakers.net/foto...cwLj7UwUaq4S647GoaJEO.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door HenkRood op 29-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:33
Gerardwaz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:26:
[...]

Nou nee, 1m3 gas is €1.45 en 8.5 kWh is € 3.60
Als je op die manier kosten wilt vergelijken, dan moet je het kWh getal delen door de COP.

1m3 gas levert namelijk 8,8kWh aan warmte. Dat is iets anders dan verbruik.

Als voorbeeld:
Met een COP van 3 heb je voor 1m3 gas dus net iets minder dan 3kWh nodig. In jouw berekening kom je dan op ca €1,20.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Laatst online: 25-09 10:59
Ondanks de kou verwarmt de Quatt de woning nog bijna geheel op eigen kracht, af en toe schiet de cv bij. Wat ik wel bijzondere cijfers vind:
Momenteel schiet de cv bij,
Quatt WaterIn is 36,25
Quatt WaterOut is 41,5
CV WaterIn is 43,2
CV WaterOut is 42,48

Hoe kan de temperatuur tussen Quatt Out en CV In stijgen?
Hoe kan de temperatuur tussen CV In en CV Out dalen, terwijl de CV aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:21:
[...]

Er komt per poot circa 30 kg op te staan, dus relatief weinig kans dat die voetjes mee gaan trillen. De zware blokken kunnen echter wel behoorlijk wat trillingsenergie door hun massa opnemen en de rest wordt dan weer gedempt door de rubberen tegels, maar anders kan natuurlijk ook. Gewoon proberen wat beter werkt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:49:
[...]

Echter bij mij gaat bij cv verwarming op stand 1 de ketel te vaak in alarm 0A, te vaak maximum temperatuur bereikt.
Maar dan heb je in elk geval geen last van een opjaageffect als toevallig cv brandt.
Overigens heb ik geen wp, wel van plan, maar economisch rendement ligt nog laag, volgens mij.
Ik vrees dat het nooit gratis gaat worden, als het er nu niet uit kan komen zal het dat waarschijnlijk nooit meer, verwachting is dat warmtepompen niet echt veel goedkoper gaan worden.
Maat oké, dat zijn je eigen afweging, dat moet ook iedereen voor zich zelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jroz2001 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:09:
Ondanks de kou verwarmt de Quatt de woning nog bijna geheel op eigen kracht, af en toe schiet de cv bij. Wat ik wel bijzondere cijfers vind:
Quatt WaterIn is 36,25
Quatt WaterOut is 41,5
CV WaterIn is 43,2
CV WaterOut is 42,48

Kijk eerst eens wat je temperatuur op de flowmeter aangeeft, die zit namelijk achter je cv en voor je afgifte (doe je in json feed)
Als deze hoger is dat HP out dan veroorzaakt dat je cv, die doet dan een beetje mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Laatst online: 25-09 10:59
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:20:
[...]

Kijk eerst eens wat je temperatuur op de flowmeter aangeeft, die zit namelijk achter je cv en voor je afgifte (doe je in json feed)
Als deze hoger is dat HP out dan veroorzaakt dat je cv, die doet dan een beetje mee. :)
Cijfers verschillen constant uiteraard: HP Out is nu 38,48, flowmeter is 38,39

edit:
De Quatt app geeft aan dat de CV niet mee doet. In de JSON staat:
'Heating - heatpump + boiler',
CV verwarmen op True,
CV vlam op False.

Vlam op false komt dus overeen met de temperatuurcijfers, maar hoe kan de status CV verwarmen true zijn, als er geen vlam is?

[ Voor 24% gewijzigd door jroz2001 op 29-11-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ysbeer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:13:
[...]

Op dat eerste, ja, helemaal juist. Beide kan, ik zie meer in mijn optie, heb ik ook uitgelegd aan de post van @Friezin . Gewoon proberen, echt fout kun je het niet doen. Ben je niet tevreden dan gewoon omdraaien en kijken of het dan beter gaat.
Zou @dzuijlek niet meer gebaat zijn bij een geluidsdemping op de buitenmuur? Ik weet het oprecht niet, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat de trillingen via de grond naar binnen dringen. Onderschat ik dat effect?
Ja, helaas doen trillingen juist dat dus wel, met een geluidsscherm demp je alleen het geluid iets maar niet de trillingen die de pomp aan de ondergrond afgeeft, en dat is echt een heel stuk meer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
verguldebarman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:07:
[...]

Als je op die manier kosten wilt vergelijken, dan moet je het kWh getal delen door de COP.

1m3 gas levert namelijk 8,8kWh aan warmte. Dat is iets anders dan verbruik.

Als voorbeeld:
Met een COP van 3 heb je voor 1m3 gas dus net iets minder dan 3kWh nodig. In jouw berekening kom je dan op ca €1,20.
Klopt maar de vraag is verwijderd en ging ergens anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jroz2001 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:22:
[...]

Cijfers verschillen constant uiteraard: HP Out is nu 38,48, flowmeter is 38,39

edit:
De Quatt app geeft aan dat de CV niet mee doet. In de JSON staat:
'Heating - heatpump + boiler',
CV verwarmen op True,
CV vlam op False.

Vlam op false komt dus overeen met de temperatuurcijfers, maar hoe kan de status CV verwarmen true zijn, als er geen vlam is?
Ja, maar hier zie je dat het verschil echt minimaal is, deels door de afwijking van de sensor en deels door warmteverlies door de leidingen, ik zou alleen kijken naar de getallen voor de komma. Hier doet de cv dus niet mee, staat alleen in stand-by. Heb ik ook soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:49:
[...]

Hier nog nooit een rare code voorbij zien komen.
- = ik werk (zoals op jouw foto)
0 = ik doe niks (mijn foto)
Ieder jaar volledig onderhoud.

Voordat ik Quatt had stond hij op streepje 3 (48-50°C), bij vorst op 4 (ongeveer 54°C)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:13:
[...]

Er komt per poot circa 30 kg op te staan, dus relatief weinig kans dat die voetjes mee gaan trillen. De zware blokken kunnen echter wel behoorlijk wat trillingsenergie door hun massa opnemen en de rest wordt dan weer gedempt door de rubberen tegels, maar anders kan natuurlijk ook. Gewoon proberen wat beter werkt.
:)
En mijn redenatie was: weg met die trillingen voordat ze in de stapelblokken verdwijnen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:21:
[...]

Helder, dank. Dan is het dus wel jammer dat ze daar bij Quatt op besparen bij grondinstallatie. Eventueel zelf kopen dus, maar dat is dan net jammer. Aan de andere kant: als het in de meeste gevallen met de lichte variant voeten goed gaat is dat duurzamer. Ik probeer de rubberen tegel variant. Over een paar weken komt hij eraan en zal de ervaringen laten weten.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Geen probleem, ik zie je punt. Het is waarschijnlijk ook een foutje in mijn wiring dat ik als er onzinnige kunstmatige restricties op een product geplakt worden probeer daar omheen te werken, zelfs als het me meer tijd en moeite kost dan het waard is.

Ik kan nu eenmaal niet goed omgaan met 'je krijgt een kunstmatige limiet van 18 graden, en waarom we dat doen kunnen we niet onderbouwen'.

Overigens is het in dit geval niet heel moeilijk te omzeilen: nachtverlaging van 18 naar 18.5 gezet en het was voor elkaar.

Nu nog even aanzien of deze onzinlimiet ook geldt voor het defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Zigg schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat die 18 graden gekozen is om condensatie te voorkomen, zeker in het geval van vloerverwarming is dit vaak een minimumtemperatuur. Better safe than sorry..
Het zou kunnen, ik kan me die situatie bij radiatoren en droogbouw heel misschien voorstellen (en daar heb ik al mijn twijfels over als er ook maar iets van massa in zit), maar als de leidingen in het beton zijn gegoten ga je nooit de vloer ook maar enigszins te koud krijgen met een defrost, je mag al blij zijn als je de vloer in een uur enkele graden kan opwarmen.

Je zou condensatie kunnen krijgen bij een hoge luchtvochtigheid als je een heel beperkt aantal kleine radiatoren hebt, zonder radiatorboosters

In principe is die defrost ook niets anders dan koelen ipv verwarmen, en als je condensatie krijgt van warme oppervlakten nog geen 5 minuten lang afkoelen heb je bij verwarmen een veel groter probleem, namelijk dat je afgifte eigenlijk niet geschikt is voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Trackerfire schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:12:
[...]

Update: Aangezien ik onze Intergas kan instellen op een maximum aanvoertemperatuur tussen de 30 en 90 graden (45 gaat het zijn) ervoor gekozen in overleg met installateur en Robot om een pomploze LTC verdeler te plaatsen. Dit wordt als het goed is nog dit jaar gedaan. Houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Kan deze verdeler nog wel de flow afknijpen als er water van een te hoge temperatuur de vloer in gaat?

Zo niet dan zou ik minimaal adviseren een pompschakelaar op de cv ketel stekker te plaatsen die de elektriciteit van de ketel gooit als deze te warm water maakt, je zult de ketel maar per ongeluk resetten / laten resetten (bijv bij onderhoud), en 75 graden water je vloer in jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Lager gaat echt niet.
Boiler doet er niet toe.

[Afbeelding]
Let wel op dat 'zo laag mogelijk' niet altijd opgaat. Je cv ketel moet ook de minimale warmte kwijt kunnen.

Het vermogen beperken (indien mogelijk) tot een zo laag mogelijk niveau is prima, maar de maximale temperatuur beperken kan ook betekenen dat de ketel heel veel gaat pendelen.

Denk je het volgende scenario in: je hebt de temperatuur beperkt tot 40 graden. Je Quatt maakt 35 graden water op het moment dat de ketel aan gaat. De ketel pompt 11KW (heb ik genomen omdat ik dat op je ketel zie staan) het water in, wat dat ongeveer 46 graden maakt. Dit is te warm, waardoor de ketel weer afslaat, enz, enz, enz.

Daarnaast beperk je ook de mate van verwarming sterk. Als het goed is, werkt de Quatt zo dat wat elektrisch kan over het algemeen elektrisch gedaan wordt. Gas wordt pas aangesproken als elektrisch verwarmen niet meer toereikend is.

Ander voorbeeldje:

Stel:
- Je ketel kan onbeperkt moduleren
- De gewenste binnentemperatuur is 20 graden
- Je Quatt maakte voordat de ketel aansloeg water van 38 graden

Je ketel maakt van die 38 graden 40 graden. Hierdoor stijgt de afgifte van warmte aan je woning met (20 / 18) = zo'n 11%.

Dat kan voldoende zijn, maar dit zal ook regelmatig niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

jroz2001 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:09:
Quatt WaterIn is 36,25
Quatt WaterOut is 41,5
CV WaterIn is 43,2
CV WaterOut is 42,48

In/Out is bij mij onlogisch bij CVketel.
Jouw CV lijkt uit te staan, want een CV die maar 0,7 toevoegt, die doet niets. Is FlameOn WAAR?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:45:
[...]

In/Out is bij mij onlogisch bij CVketel.
Jouw CV lijkt uit te staan, want een CV die maar 0,7 toevoegt, die doet niets. Is FlameOn WAAR?
Dat had je zelf al gezien, vlam was uit.
CV staat standby (en pompt wel mee, wellicht, maar Quatt pompt dan minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Laatst online: 09:35
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:36:
[...]

Je zegt het al zelf, kamertemperatuur is op 18,5 gebleven, dus als de Quatt die 8 kW stroom verbruikt heeft was dat om de temperatuur constant te houden ergo we hebben het hier over warmteverlies van je huis.
Anders zou je huis warmer moeten worden als er te veel energie ingepompt gaat worden, en dat lijkt dus niet het geval.

[...]

Mogelijk een defrost

[...]

Ik vrees dat de door Quatt ingestelde verwachte warmteverlies te hoog staat ingesteld, wat staat in je offerte daar over? ( je cv water temperatuur is eigenlijk nu iets te hoog, met deze buitentemperatuur zou dat meer richting 35 gr moeten zitten.
Volgens mij gaat het om deze regel:
Warmteverlies huis (schatting bij -10°C) 6 kW

Hoe kan ik die aan laten passen, een support ticket inschieten?

Zit inmiddels op de 15 kw, dat is ook een kwestie van wennen uiteraard, aangezien ik alleen op piekdagen max 10 kw gebruik, maar dan hebben de wasmachine en de droger al een paar runs gehad.
COP voor vandaag, na 1 dag nog niet te zeggen staat op een 3.0, ik hoop die mooiere cijfers die ik hier af en toe voorbij zie komen te gaan zien na verloop van tijd ;)

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
clubeddie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:02:
[...]

Volgens mij gaat het om deze regel:
Warmteverlies huis (schatting bij -10°C) 6 kW

Hoe kan ik die aan laten passen, een support ticket inschieten?

Zit inmiddels op de 15 kw, dat is ook een kwestie van wennen uiteraard, aangezien ik alleen op piekdagen max 10 kw gebruik, maar dan hebben de wasmachine en de droger al een paar runs gehad.
COP voor vandaag, na 1 dag nog niet te zeggen staat op een 3.0, ik hoop die mooiere cijfers die ik hier af en toe voorbij zie komen te gaan zien na verloop van tijd ;)
Zeker, met warmer weer of meer afgifte ;-)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:41:
[...]

Let wel op dat 'zo laag mogelijk' niet altijd opgaat. Je cv ketel moet ook de minimale warmte kwijt kunnen.

Het vermogen beperken (indien mogelijk) tot een zo laag mogelijk niveau is prima, maar de maximale temperatuur beperken kan ook betekenen dat de ketel heel veel gaat pendelen.

Denk je het volgende scenario in: je hebt de temperatuur beperkt tot 40 graden. Je Quatt maakt 35 graden water op het moment dat de ketel aan gaat. De ketel pompt 11KW (heb ik genomen omdat ik dat op je ketel zie staan) het water in, wat dat ongeveer 46 graden maakt. Dit is te warm, waardoor de ketel weer afslaat, enz, enz, enz.

Daarnaast beperk je ook de mate van verwarming sterk. Als het goed is, werkt de Quatt zo dat wat elektrisch kan over het algemeen elektrisch gedaan wordt. Gas wordt pas aangesproken als elektrisch verwarmen niet meer toereikend is.

Ander voorbeeldje:

Stel:
- Je ketel kan onbeperkt moduleren
- De gewenste binnentemperatuur is 20 graden
- Je Quatt maakte voordat de ketel aansloeg water van 38 graden

Je ketel maakt van die 38 graden 40 graden. Hierdoor stijgt de afgifte van warmte aan je woning met (20 / 18) = zo'n 11%.

Dat kan voldoende zijn, maar dit zal ook regelmatig niet het geval zijn.
Bedankt voor de duidelijke uitleg,
Ik ga vanavond eens kijken wat de watertemperatuur doet.
Heb zo'n 8/9 radiatoren open staan en 2x vvw en paar keer de retour gevoeld maar is stevig kouder dan aanvoer. Idem bij die radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:45:
[...]

Hier nog nooit een rare code voorbij zien komen.
- = ik werk (zoals op jouw foto)
0 = ik doe niks (mijn foto)
Ieder jaar volledig onderhoud.

Voordat ik Quatt had stond hij op streepje 3 (48-50°C), bij vorst op 4 (ongeveer 54°C)
-0 = is het standaard antwoord van de cv ketel in rust.
0A ontstaat wanneer de cv ketel meermaals de maximale watertemperatuur (bij st 1 dus ong 40 graden) heeft overschreden, in ons geval vaak te klein mogelijk afgifte bij het vermogen van stand 1. Daarom heb ik de cv temp dus hoger staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05
Sinds afgelopen maandag 03:45h draait de Quatt bij mij (met isense v28, niets specifieks aangepast want daar doet de Quatt helemaal niets mee) continue. Temp in de woonkamer wordt rond de 19.5 (19.4-19.6) gehouden en vermogen van de Quatt is ongeveer 3kW (warmte) continue, 800-1150We.
11 defrosts afgelopen 24h en COP sinds maandag is 3.4 gemiddeld.

Ik vermoed dat dit met een update naar 2.7.0 gepaard is gegaan - anyway, ik ben er heel bij mee.
Mooi constant (mijn klacht was juist dat het tussen de 19,0 en 19,8 schommelde) en geen opstartende CV ketel meer (behalve voor tapwater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:17:
[...]

Ik vrees dat het nooit gratis gaat worden, als het er nu niet uit kan komen zal het dat waarschijnlijk nooit meer, verwachting is dat warmtepompen niet echt veel goedkoper gaan worden.
Maat oké, dat zijn je eigen afweging, dat moet ook iedereen voor zich zelf uitmaken.
@MacD007 ,Al vaker deze opmerking gezien van je.

Gas vergeleken met de elektra van een warmtepomp, dat wint de wp wel.
Ik reken echter ook mee het renteverlies op de investering, de afschrijving, en het extra onderhoud.
Dat meegeteld (75, 15*333, 75) kom ik met tarieven 2023 op 100 euro verlies, en met 2024 tarieven op 150 euro winst uit. Daarbij ga ik uit van Quatt tarieven wat ombouwkosten (ong 800,-) van vloerverwarming en leidingwerk en ventilatoren.

En hoe heb jij dan je berekening gemaakt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:47:
[...]

En mijn redenatie was: weg met die trillingen voordat ze in de stapelblokken verdwijnen 😁
Snap ik, alleen werkt dat helaas zo niet, demping van materiaal is frequentie afhankelijk, juist door de combinatie van verschillende materialen kun je dus dempen over een relatief breed spectrum.
Als je extract weet (weten we dus niet) welke frequenties er vrij komen kun je daar ook gericht op focussen, helaas lukt dat nu dus niet.
Dus meer met de botte bijl aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:26:
[...]

Snap ik, alleen werkt dat helaas zo niet, demping van materiaal is frequentie afhankelijk, juist door de combinatie van verschillende materialen kun je dus dempen over een relatief breed spectrum.
Als je extract weet (weten we dus niet) welke frequenties er vrij komen kun je daar ook gericht op focussen, helaas lukt dat nu dus niet.
Dus meer met de botte bijl aan het werk.
Dus daarom ook dat zandbed, als extra materiaal met eigen dempingseffect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:09:
[...]

Ik reken echter ook mee het renteverlies op de investering, de afschrijving, en het extra onderhoud.
Dat meegeteld (75, 15*333, 75) kom ik met tarieven 2023 op 100 euro verlies, en met 2024 tarieven op 150 euro winst uit. Daarbij ga ik uit van Quatt tarieven wat ombouwkosten (ong 800,-) van vloerverwarming en leidingwerk en ventilatoren.

Kosten versus besparingen (tot nu toe heb ik deze op dit moment zelfs te laag gezet, ik kijk wel als het stookperiode voor bij is. Ik heb de luxe dat ik 100% van mijn warmtepomp verbruik uit mijn overproductie kan halen, onderhoud, zeker de eerste 2 jaar zijn nul, besparing gas zal op circa 85-90% uitkomen.
Besparing per jaar circa 900 euro. (Verbruik op 1.500 kWh geschat)
Kosten Quatt + 50 + 200 = betekend dat ik de Quatt binnen 2 jaar heb terugverdient, valt het wat tegen ligt het op 2,5 jaar. Wat wil je daar nog beter aan krijgen? Dit zijn gewoon top cijfers :), je kunt niet verwachten dat je de Quatt binnen 1 jaar terug kunt verdienen. Maar ook al was het 3 a 4 jaar geweest, was het nog steeds een top investering met een looptijd van 15 jaar en 3 jaar TVT ligt je voordeel op bijna 11.000 euro en dit nog zonder de stijging van de energie mee berekend, want dan ga je al richting de 20.000 euro en mogelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ysbeer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:33:
[...]

Dus daarom ook dat zandbed, als extra materiaal met eigen dempingseffect?
Ja, maar ook om de warmtepomp mooi waterpas te kunnen plaatsen, dat zou met een ondergrond van alleen grind wat lastiger gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:09:
[...]

Vergeet niet dat je CV ketel ook aanzienlijk minder slijt als de Quatt het meeste werk over neemt, aardgas op de lange termijn duurder zal worden, box 3 belasting niet op je warmtepomp van toepassing is en wel op je banksaldo en de inflatie hoger is dan de spaarrente?
Vloerverwarming mag je niet meetellen als kostenpost. Zonder werkt ook prima, al kan je met vloerverwarming de COP nog verder verhogen. Dat staat los van de aanschaf.
Je moet de kosten van de Quatt gewoon over een jaar of 10 afschrijven en dan kijken of je gedaalde gaskosten min de extra elektrakosfen en het beetje onderhoud dat waard zijn.

Daarnaast kan je je natuurlijk ook afvragen of er andere baten zijn die je niet direct in geld uit kan drukken, zoals een schonere lucht, meer comfort zonder te koukleumen, gemoedsrust dat je niet zo sterk afhankelijk bent van de aardgas prijzen en misschien ook wel gemakkelijjker van je huis af komen zodra die tijd komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 14:58
[...]

Lager gaat echt niet.
Boiler doet er niet toe.

[Afbeelding]
Lager gaat echt niet.
Boiler doet er niet toe.

Ik heb mij eens laten vertellen (https://www.google.com/se...749d,vid:rwCYCnfCttU,st:0 bij 2:40) dat wanneer je de jumper bij 11 kW eruit haalt het vermogen nog lager gaat...

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:43:
[...]

Vergeet niet dat je CV ketel ook aanzienlijk minder slijt als de Quatt het meeste werk over neemt, aardgas op de lange termijn duurder zal worden, box 3 belasting niet op je warmtepomp van toepassing is en wel op je banksaldo en de inflatie hoger is dan de spaarrente?
Vloerverwarming mag je niet meetellen als kostenpost. Zonder werkt ook prima, al kan je met vloerverwarming de COP nog verder verhogen. Dat staat los van de aanschaf.
Je moet de kosten van de Quatt gewoon over een jaar of 10 afschrijven en dan kijken of je gedaalde gaskosten min de extra elektrakosfen en het beetje onderhoud dat waard zijn.

Daarnaast kan je je natuurlijk ook afvragen of er andere baten zijn die je niet direct in geld uit kan drukken, zoals een schonere lucht, meer comfort zonder te koukleumen, gemoedsrust dat je niet zo sterk afhankelijk bent van de aardgas prijzen en misschien ook wel gemakkelijjker van je huis af komen zodra die tijd komt.
Jup, helemaal mijn gedachte, ik wou zo diep er niet induiken, maar je hebt helemaal gelijk.
Mijn eenvoudige berekening, en ja, bepaalde dingen heb ik aangenomen, echter mijn verwachting is ook dat deze gewoon uitkomen, geeft aan dat dat alleen al voldoende argumenten geeft om het te doen. Maar er zijn altijd mensen met koud water vrees, de beslissing zullen ze toch echt zelf moeten doen en ja als je wilt kun je ook voldoende tegen argumenten verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:42:
[...]

Kosten versus besparingen (tot nu toe heb ik deze op dit moment zelfs te laag gezet, ik kijk wel als het stookperiode voor bij is. Ik heb de luxe dat ik 100% van mijn warmtepomp verbruik uit mijn overproductie kan halen, onderhoud, zeker de eerste 2 jaar zijn nul, besparing gas zal op circa 85-90% uitkomen.
Besparing per jaar circa 900 euro. (Verbruik op 1.500 kWh geschat)
Kosten Quatt + 50 + 200 = betekend dat ik de Quatt binnen 2 jaar heb terugverdient, valt het wat tegen ligt het op 2,5 jaar. Wat wil je daar nog beter aan krijgen? Dit zijn gewoon top cijfers :), je kunt niet verwachten dat je de Quatt binnen 1 jaar terug kunt verdienen. Maar ook al was het 3 a 4 jaar geweest, was het nog steeds een top investering met een looptijd van 15 jaar en 3 jaar TVT ligt je voordeel op bijna 11.000 euro en dit nog zonder de stijging van de energie mee berekend, want dan ga je al richting de 20.000 euro en mogelijk meer.
Als het een beetje meezit heb ik'm er al uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
HarryInia schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:46:
[...]

Lager gaat echt niet.
Boiler doet er niet toe.

Ik heb mij eens laten vertellen (https://www.google.com/se...749d,vid:rwCYCnfCttU,st:0 bij 2:40) dat wanneer je de jumper bij 11 kW eruit haalt het vermogen nog lager gaat...
Klopt.
Heb ik er ooit uitgehaald toen ik nog enkel cv draaide.
Draait dan 11 kW, later weer teruggeplaatst want dat was net te laag (volgens de onderhoudsmonteur maar jaar zonder gedraaid).
Staat nu fractie boven 12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SDrdIpWzYbhueC82DtE25S1NXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xirhylK7K9pkEQVKbzJTaPjF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:02:
Nou, sinds 15 minuten ook bezitter van een Quatt. Vanmorgen om 9 uur stonden er 2 slowaakse mannen op de stoep, hadden een uurtje in de file gestaan, dus waren iets verlaat. Echter zou ook de Quatt tussen 8 en 9 geleverd worden, maar ook die hadden last van file.

2 zeer vriendelijke gasten, waren gisteren terug gekomen uit Slowakije en verblijven nu 4 weken hier (en vieren kerst thuis). Rijden op dit moment met 15 teams rond en plaatsen er elke dag 1. Ze hebben eerst even de situatie bekeken, in mijn ogen een van de meest eenvoudige installatie. Waarbij de uitdaging vooral zit dat de CV in een keukenkastje is ingebouwd. Eerste vraag die hij stelde was, het kastje moet ook weer dicht kunnen straks?... maar dat was een grapje. Ze wilde pas echt gaan beginnen als ze zeker zouden weten of de Quatt ook geleverd zou worden, dus contact gezocht met de vervoerder. Die zou oorspronkelijk om 8.15 uur hier moeten zijn volgens de planning, maar zou nu om 9.45 uur aankomen. De heren konden aan de slag.
Ik kon waarempel een bakje koffie aan ze kwijt.
Ik had de Spirotech combi klaarliggen en gevraagd of ze die wilde plaatsen, werd totaal niet moeilijk over gedaan, was meer de plaats bepalen waar ze hem het beste kwijt konden.

Tijdens de installatie hebben ze veel contact via whatsapp en sturen ze foto's door of dat het zo goed is. Een mannetje al het leidingwerk binnen en de ander heeft alles buiten gedaan. Ik kon geen UTP kabel meer binnendoor in de keuken doorvoeren, dus had bedacht om deze via de kelder, buitenom en vervolgens weer terug te brengen. Was geen enkel probleem. Moet hier alleen nog even een connector op zetten, toch liever bekabeld in plaats van draadloos.

Blij dat ze hem vandaag in plaats van gisteren hebben geplaatst. Vandaag vol de zon, waardoor de temperatuur in de kamer nog een beetje werd bijgehouden. Met een open keukendeur en geen verwarming en met temperaturen rondom het vriespunt koelt het vrij snel af in huis ;-).

Om 13.30 uur reden ze hier weg, een werkende Quatt achterlatend. En als het goed is een vrije middag.
De bazin is alweer begonnen de spaarzame ruimte die we nog in het keukenkastje hebben gelijk weer te gebruiken. Al met al een soepele installatie so far, volgens mij koste het de meeste tijd om de Spirotech te installeren #oeps.

Vooralsnog gewoon even de standaard installatie ingesteld, temperatuur op de thermostaat eerst maar eens even 24/7 op dezelfde temperatuur laten staan en kijken hoe het gaat voordat we beginnen te tweaken.
En natuurlijk even toevoegen aan Home Assistant. Ondertussen proberen dit forum bij te houden en ingelezen te blijven. Ervaringen zal ik de komende tijd hier ook delen.

Voor de volledigheid:
Bouwjaar woning: 1900
2 onder 1 kap
Hr++ glas (op 1 groot raampartij in de woonkamer na, die wordt in het voorjaar vervangen)
TonZon vloerisolatie
Zolderdakisolatie
voorheen verbruik 1200 m3
9 zonnepanelen, opbrengst 2500 kwh, praktisch gelijk aan verbruikt
T6 Thermostaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooi verhaal (y)

echter een kleine opmerking cq tip; uit de foto's lijkt de afstand tot de muur mij aan de korte kant, als je kunt geeft hem wat meer ruimte (circa 5 tot 10 cm naar voren) zodat hij een mooie vrije flow van verse lucht kan krijgen, je zult waarschijnlijk een betere COP daardoor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
netappie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:43:
[...]

@MacD007 en @netappie

Ik ben er van overtuigd dat zeker volgend jaar het kantelpunt in het voordeel van de warmtepomp uitvalt.
De investering is natuurlijk sterk afhankelijk van je oude installatie. Bij de een is die moeilijker aan te passen dan bij de ander. Ik reken overigens ook maar met een totaal investering van 5000 euro en een afschrijving in 15 jaar.

Wat ook sterk meespeelt zijn de andere waarden waar netappie het over heeft, je eigen leeftijd en eventuele andere toekomstige verbouwingen.

En als laatste in dit Quatt forum:
Ik zou willen dat ik voldoende inzicht zou hebben om een Quatt aan te schaffen, mijn eerste idee.
De prijs was en is nog gunstig, maar waarom worden alle klachten zo slecht opgelost en wat gebeurt er als eventueel de stekker eruit getrokken wordt????? Dat is nog mijn grootste twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:48:
[...]

Jup, helemaal mijn gedachte, ik wou zo diep er niet induiken, maar je hebt helemaal gelijk.
Mijn eenvoudige berekening, en ja, bepaalde dingen heb ik aangenomen, echter mijn verwachting is ook dat deze gewoon uitkomen, geeft aan dat dat alleen al voldoende argumenten geeft om het te doen. Maar er zijn altijd mensen met koud water vrees, de beslissing zullen ze toch echt zelf moeten doen en ja als je wilt kun je ook voldoende tegen argumenten verzinnen.
@MacD007

Jammer , probeer de discussie wat op nivo te houden, ook dit argument al vaker voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:01:
[...]

@MacD007 en @netappie

Ik ben er van overtuigd dat zeker volgend jaar het kantelpunt in het voordeel van de warmtepomp uitvalt.
De investering is natuurlijk sterk afhankelijk van je oude installatie. Bij de een is die moeilijker aan te passen dan bij de ander. Ik reken overigens ook maar met een totaal investering van 5000 euro en een afschrijving in 15 jaar.

Wat ook sterk meespeelt zijn de andere waarden waar netappie het over heeft, je eigen leeftijd en eventuele andere toekomstige verbouwingen.

Ik zou willen dat ik voldoende inzicht zou hebben om een Quatt aan te schaffen, mijn eerste idee.
De prijs was en is nog gunstig, maar waarom worden alle klachten zo slecht opgelost en wat gebeurt er als eventueel de stekker eruit getrokken wordt????? Dat is nog mijn grootste twijfel.
Dit zijn typische groeistuipen van een startup die zo succesvol is. Ze installeren erg veel van wat ik gelezen heb en dan krijg je natuurlijk ook veel support vragen die je ook maar aan moet kunnen. Ik ga er van uit dat dit goed komt.

Qua business case is de Quatt een no-brainer en ik had zelf ook zorgen tot ik het webinar keek.
Het blijft natuurlijk altijd koffiedik kijken wat de toekomst brengt, maar ik hoor veel goede ervaringen, zelfs in huizen waar nog heel wat aan te isoleren is.

Kijk deze eens: https://youtube.com/live/3kS_rMLtTjc?si=EJZHJg6Xo5M1v0xK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

WouterB

3680 Wp

Met dit weer vriest hij lekker aan. Wat me opvalt: de middelste band is niet aangevroren...

Hebben jullie dit ook, of doet die niet mee bij mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkSv7RBDaB-om5Bck8j2GYolTkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQfEKZicw0WNTH0Tyd5ZAVtD.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

@MacD007 en @netappie

heel simpel, als je ergste argument is "de stekker eruit getrokken wordt" , en ja dat is een mogelijkheid, overigens een mogelijkheid voor alle bedrijven in Nederland, dus ga vooral nooit maar dan ook nooit meer iets kopen, want het bedrijf of zaak zou wel eens kunnen stoppen of de stekker er uit getrokken worden.

overigens betekend dat bij de quatt dat je nog steeds een draaiende warmtepomp hebt, zoals deze er staat, oke je hebt geen inzicht meer, tenminste niet via de app, maar sw json feed is nog steeds tot je beschikking.

wat ik van jou ook niet snap, je geeft daar ook geen duidelijkheid over, hoe je aan je getallen komt.
oa een TVT van 15 jaar zou je volgens mij helemaal niet willen, iets wat je wel bij de dure merken gaat tegen komen, die zijn als je pech hebt nog niet eens terugverdient als ze de geest gegeven hebben na die 15 jaar.
als je besparing maar 333 euro is per jaar, zou ik het gewoon niet doen en heel rustig bij je houtkacheltje blijven ( kleine tip, gooi er niet te veel bewerkt hout in, is niet bepaald gezond voor jou maar ook niet voor je omgeving).

er worden volgens mij ook best veel dingen gewoon goed opgelost, alleen hoor je die dingen niet zo vaak, hier op het forum heb ik ze al best vaak langs zien komen. wil niet zeggen dat het nog (veel) beter moet en ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WouterB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:53:
Met dit weer vriest hij lekker aan. Wat me opvalt: de middelste band is niet aangevroren...

[Afbeelding]
is deze mogelijk al aan het defrosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:07:
[...]

@MacD007

Jammer , probeer de discussie wat op nivo te houden, ook dit argument al vaker voorbij zien komen.
dit was geloof ik niet aan jou gericht.
dus vrij onnodig om daar op te antwoorden

Overigens bepaal ik lekker zelf waarop en hoe ik op een post reageer, ik ik geloof niet dat ik hier iets verkeerd heb gezegd.

Dat jij mogelijk er een andere mening op nahoud is prima maar ik hoef daar dus geen rekening mee houden. Dus graag het gezellig hier houden. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

MacD007 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:59:
[...]

is deze mogelijk al aan het defrosten?
Nee, nog niet, dat gebeurde 10 minuutjes later.
Cop zakte langzaam in maar 2.5; lucht wil er niet zo goed meer doorheen denk ik. Na de defrost zat de cop weer op 3.5

Vlak voor de defrost was die band overigens meer aangevroren. Ik was dit keer op tijd om het proces te observeren. Mijn filmpje mislukte, maar hij schakelt af; de fan blijft uit en hij circuleert warmte door de lamellen waarna het ijs smelt. Paar foto 's die wel lukten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOpZAjXa01CFqLeg0cK14Uom538=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIrXG2POaNkQ2hEVJk5C5s9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WMPdVv2knICHRI49ugatcXFf8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5uZgsNrjVDmX94lZDKor4Y8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1omZgNVCGUNB6PZ5cucA3N1OSOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JzU2S3D88ju2hsYpTsHr9OW.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Laatst online: 25-09 15:18
Ik zit met de volgende vraag;
Ons schema voor de T6 laat de Quatt om 15:00 uur tot 22 graden stoken en gaat om 22:30 uur naar 21 graden.
Er zit dan zo veel warmte in de vloer/huis dat hij tot 7 uur in de ochtend niet meer stookt.
Om 11:00 uur gaat ie naar 21,5.

Nu schreef iemand (dacht MacD) de afgelopen dagen iets over de eventuele flow van de vloerverwarmingspompen.. Houdt dit dan in dat die gedurende de nacht kou van buiten in m'n vloer aan het pompen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsEWh1ibTUZMCGPgtw2sWtY59jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LGql3qus7ca4BnmB29hGZgF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83lrNYOjsGOt0dZTCNtMMs3rOO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVf5cy5aVEbFtbwUvhcgHyfm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 21:37
Notaname schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:32:
Ons schema voor de T6 laat de Quatt om 15:00 uur tot 22 graden stoken en gaat om 22:30 uur naar 21 graden.
Er zit dan zo veel warmte in de vloer/huis dat hij tot 7 uur in de ochtend niet meer stookt.

Nu schreef iemand (dacht MacD) de afgelopen dagen iets over de eventuele flow van de vloerverwarmingspompen.. Houdt dit dan in dat die gedurende de nacht kou van buiten in m'n vloer aan het pompen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet geheel aansluitend op jou, maar toch wel even benieuwd hoe het jullie gister en vandaag bevallen is. Ik had mijn t6 op dit onderstaande staan, maa kreeg dus gasverbruik. Ik dacht: whatt, dit wil ik niet, ik ga stoppen met die verlaging/verhoging en constant houden om gasverbruik tegen te gaan. Vannacht en vanmorgen was quatt aan het pompen en dacht ik vanmiddag l:20,5 vind ik te laag, ik zet hem op 21 graden. Bleek dat het 20 graden was en quatt dacht, ik kom van heel ver: ik ga gas stoken.. super …

Waarom gaat de quatt ene moment een graden vol over setpoint en andere moment doet die niks terwijl die er al flink onder zit en pomp al uren afgekoeld is(inclusie vv)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI4eehzEXtZAiLLhZODSGKJI6RA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EdTSzN2dNDWF9RaQwzlBBcV7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjiQQxGulPGl92l_RfnYm36e0nU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZrzX7jyoXvYW3jXo7HsjLtFT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkwDTZSFKqtftamj9qjbieUtqxk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0n5jkoo24hI8YGwfZIe7DbSR.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
harv schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:07:
[...]

@MacD007

Wellicht kan jij (ook?) trachten de discussie op niveau te houden. Merci!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Vandaag voor het eerst dat ik thuis kwam en mijn wederhelft zich had verbaast over de stoomboot van Sinterklaas in de achtertuin.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

DennisDCT schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:44:
[...]

Niet geheel aansluitend op jou, maar toch wel even benieuwd hoe het jullie gister en vandaag bevallen is. Ik had mijn t6 op dit onderstaande staan, maa kreeg dus gasverbruik. Ik dacht: whatt, dit wil ik niet, ik ga stoppen met die verlaging/verhoging en constant houden om gasverbruik tegen te gaan. Vannacht en vanmorgen was quatt aan het pompen en dacht ik vanmiddag l:20,5 vind ik te laag, ik zet hem op 21 graden. Bleek dat het 20 graden was en quatt dacht, ik kom van heel ver: ik ga gas stoken.. super …

Waarom gaat de quatt ene moment een graden vol over setpoint en andere moment doet die niks terwijl die er al flink onder zit en pomp al uren afgekoeld is(inclusie vv)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb zelf het gevoel dat de temperatuur van de t6 niet altijd klopt.. hij stond bij quatt net op 19,4, dus ik denk verhoog m tot 20. Kijk 10 minuten later, is het 19 en staat ie er weer 5kW+ in te stoppen.
Na 10 minuten maar terug gezet op 19, en nu staat ie weer rustig te draaien met 19,2oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
JWT schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:45:
[...]

Ik heb zelf het gevoel dat de temperatuur van de t6 niet altijd klopt.. hij stond bij quatt net op 19,4, dus ik denk verhoog m tot 20. Kijk 10 minuten later, is het 19 en staat ie er weer 5kW+ in te stoppen.
Na 10 minuten maar terug gezet op 19, en nu staat ie weer rustig te draaien met 19,2oC.
De temperatuur op de T6 (intern, niet display) klopt altijd. Maar wat het weergeeft is iets heel anders (al uitgebreid over gehad, iets met 'gevoelstemperatuur') en de Quatt vraagt vervolgens te weinig updates mbt temperatuur. Al lijkt dat laatste de laatste tijd wat minder extreem te zijn (door een CiC update?)

[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 29-11-2023 19:53 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

charrel

Cortisol4life..

Spykie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:51:
[...]

De temperatuur op de T6 (intern, niet display) klopt altijd. Maar wat het weergeeft is iets heel anders (al uitgebreid over gehad, iets met 'gevoelstemperatuur') en de Quatt vraagt vervolgens te weinig updates mbt temperatuur. Al lijkt dat laatste de laatste tijd wat minder extreem te zijn (door een CiC update?)
Display springt hier soms van 20c naar 19c en dan paar minuten later weer naar 20c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:32:

Even om geen onduidelijkheid hierover te krijgen bedoelde ik eigenlijk dat in een heel andere context (bij een storing cv en/of warmtepomp).

Echter heb je hier los van de pomp van de vv nog een ander probleem

Met de huidige temperaturen zal als de warmtepomp als anti-freeze maatregel ook (zij het dan iets minder circa 400 l/u (dus circa 50% minder dan normaal) ook gewoon door blijven pompen, daardoor zul je dus wel een behoorlijke flow in je systeem gaan krijgen en helaas ook een (beperkte) warmteverlies.
Het is hier gewoon kiezen tussen twee nadelen.

Het grootste deel gaat dus wel weer in je woning, dus echt een verlies is daarom beperkt.

De vv-pomp is heel vaak voorzien van een pompschakelaar die de pomp beneden een ingestelde temperatuur uit zal zetten, heb je die dan is er dus niets aan de hand. Hoewel de meest voorkomende redenen om deze te plaatsen is eigenlijk het onnodige verbruik van deze pompen.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
charrel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:57:
[...]

Display springt hier soms van 20c naar 19c en dan paar minuten later weer naar 20c
Je VOELT dat direct hé. Ben blij met een thermostaat die aanvoelt hoe warm het lijkt te zijn.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Spykie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:51:
[...]
"de Quatt vraagt te weinig updates"? T6 stuurt er te weinig!
want mensen met andere thermostaten zien een heel ander beeld.

En ik zie ook niet dat het verbetert. Gisteren nog bijna 3 uur lang met dezelfde 6 cijfers achter de komma. CiCfirmware 2.7.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

charrel

Cortisol4life..

Spykie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:04:
[...]

Je VOELT dat direct hé. Ben blij met een thermostaat die aanvoelt hoe warm het lijkt te zijn.
Ik denk nog steeds dat het geesten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

SBL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:06:
[...]

En ik zie ook niet dat het verbetert. Gisteren nog bijna 3 uur lang met dezelfde 6 cijfers achter de komma. CiCfirmware 2.7.0
Net ff de details van HA bekeken: de iSense geeft elke 13 minuten een nieuwe temperatuur door

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKR_LXAZc7f25mhjvPnhVVJlDMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S9WLmofyZK3oT2SsFHDE51Ex.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

DennisDCT schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heel wisselend. Gisteren met een beetje fine tuning (in de nacht de Tado van 20 naar 19,8 oid in stapjes van 0,1 naar beneden bij gesteld) gelukt om de quatt alles te laten doen. Vanacht gewoon 20 laten staan en bam gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRLGvdk7VAHcJFy95FrANFB_bdc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L0eG2b0O7sMh63QAfl0if1bX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBkQ4EslpgxfpUTOl3VDyQKYcr0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LyBRivke6WMdFPitJlsXNEFW.png?f=fotoalbum_tile

Het lastige is dat als ik een grotere nachtverlaging toepas de quatt eerst uit gaat en dan onder setpoint volle bak aan + gas. Nu heb ik ook zo’n Nefit HRC30 bakbeest CV ketel die niet echt zuinig lijkt te kunnen stoken. Dus heb de settings die hier eerder vandaag langskwamen maar eens ingesteld.

Overigens zie ik liever een soort van stand: maximaal Quatt. En dan mag hij wel wat tiendes verliezen ‘s nachts, die komen er in de ochtend dan vanzelf wel weer bij.

Info: vrijstaand 224 m2 uit 2003. Vloerverwarming BG. Boven 2 kamers verwarmd met radiatoren t22. Tado zonder radiator knoppen. Standaard 20 graden continue.

[ Voor 5% gewijzigd door ZiegoM op 29-11-2023 20:30 ]

\_Specs_/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius

Ik durf niet te zeggen hoe het bij mij is, ik heb de Quatt tot nu toe nog niet (in deze mate) aangevroren gezien, maar ik heb de Quatt ook op het garagedak staan, dus zie deze niet al te vaak.

Als ik een gokje mag wagen: deze lamellen ontvangen net wat minder kou omdat de luchtstroom hier het laagst is door de plaatsing van de ventilator. Maar dat is verder nergens op gebaseerd, het is puur een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
SBL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:06:
[...]

Van mij mag het vaker, maar het is in ieder geval aardig constant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ70QJkXjnm8JBsAq8ACyEcG8-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgJnQOs4FLny3r8QfspiddKN.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:56
Ben ook nog niet echt blij met de T6:

Buiten dat ie soms UREN lang exact hetzelfde aangeeft (8 uur lang, snachts, geen verwarming aan) heeft ie soms ook vervelende spikes rondom het setpoint, die zorgt dat de Quatt meteen uitgaat, en een paar minuten later weer aan (dat zou Quatt ook kunnen fixen, er mag wel IETS van nadraai tijd bij zitten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5utRgdaNc3MPAkm0-YlyB4ng3c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/onHdQ9tLAzXXACFgNvHW6Q5n.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Rowwan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:52:
Ben ook nog niet echt blij met de T6:

Buiten dat ie soms UREN lang exact hetzelfde aangeeft (8 uur lang, snachts, geen verwarming aan) heeft ie soms ook vervelende spikes rondom het setpoint, die zorgt dat de Quatt meteen uitgaat, en een paar minuten later weer aan (dat zou Quatt ook kunnen fixen, er mag wel IETS van nadraai tijd bij zitten)
[Afbeelding]
Dat uren lang hetzelfde zie ik dus nooit meer. Dat bevreemd mij, wat is er nu bij mij anders?
Is die piek niet van koken of iets dergelijks? Bij mij is 'ie van de zon.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:48
[...]
wat gebeurt er als eventueel de stekker eruit getrokken wordt????? Dat is nog mijn grootste twijfel.
Dat kan overal gebeuren. Zo is laatst installateur Econic failliet verklaard. Blij dat ik vorig jaar mijn vertrouwen in Quatt had gesteld ipv deze toko die via gemeente Dordrecht (en menig andere gemeente zo ik hoor..) iedereen Elga’s wilde verkopen.. 8)7

dus nu heb ik een Quatt incl support ipv een Elga zonder.
En zorgt de Quatt nu voor 100% van de warmtevraag ipv een Elga die met deze temperatuur de job al aan de CV ketel had overgedragen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
Toby-Wan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:59:
[...]

Dat kan overal gebeuren. Zo is laatst installateur Econic failliet verklaard. Blij dat ik vorig jaar mijn vertrouwen in Quatt had gesteld ipv deze toko die via gemeente Dordrecht (en menig andere gemeente zo ik hoor..) iedereen Elga’s wilde verkopen.. 8)7

En zorgt de Quatt nu voor 100% van de warmtevraag ipv een Elga die met deze temperatuur de job al aan de CV ketel had overgedragen
Toch snap ik twijfelaars wel. Ik hoor om mij heen geen goede verhalen van warmtepompen (lijkt ook net iets anders te zijn voor de standaard installateurskennis).

Zelf ook superblij met mijn Quatt, de kosten (ik ben één van de pre orders) heb ik er al bijna uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 14:58
Friezin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:21:
[...]

Klopt.
Heb ik er ooit uitgehaald toen ik nog enkel cv draaide.
Draait dan 11 kW, later weer teruggeplaatst want dat was net te laag (volgens de onderhoudsmonteur maar jaar zonder gedraaid).
Staat nu fractie boven 12.

[Afbeelding]
Naar aanleiding van je overzichtje ben ik toch weer eens op zoek gegaan welk type ik heb. Ik dacht dat ik altijd een HR 30 CW6 had, maar dat blijkt na lang zoeken (eerste keer dat ik die sticker zie omdat ik er moeilijk bij kan ;-) toch een HR43 - CW 6 te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL-7GElVpIwZ9gvjlOLiW0fV7FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdE9kyqsQhq7lhn3AyUVpbfc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door HarryInia op 29-11-2023 21:07 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AgentKen schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:02:
[...]

Toch snap ik twijfelaars wel. Ik hoor om mij heen geen goede verhalen van warmtepompen (lijkt ook net iets anders te zijn voor de standaard installateurskennis).
Dat is het nu juist, zowel aan de kant van installateurs is er gewoon weinig kennis, eerst waren deze niet in beeld door dat veelal split-units verkocht werden en daarvoor had je een f-gassen certificaat nodig, iets wat een normale installateur vaak niet had.
Nu met een monoblok is dat weer anders, hiervoor heb je voor de installatie geen f-gassen nodig. Voor een later onderhoud is dat weer een andere zaak, maar gezien er weinig onderhoud aan een mono blok nodig is kan dat normaal gezien door iedereen. Alleen voor wzh aan het koudemiddel systeem heb je een specialist nodig.
Dus wordt er ook door die groep helaas nog veel onzin verkocht.(veelal door pure onkunde)

Dan aan de andere kant de consument, die verwacht en denkt nog steeds in cv termen en dus ook in de verwachting die men kent vanuit het oude cv systeem.

Dat er aangeven wordt dat het dat nu juist niet is daalt maar zeer langzaam in. Los daarvan zie dat plotseling iedereen daar een mening over heeft. Bv het forum op Facebook van de quatt is daar een duidelijk voorbeeld van, ik zie daar helaas een hoop onzin. Het ergste het wordt ook nog voor waar aangenomen.
Effect een hoop klachten die vaak door onkunde en verkeerde verwachtingen veroorzaakt worden.
Dat is gewoon erg jammer.
Zelf ook superblij met mijn Quatt, de kosten (ik ben één van de pre orders) heb ik er al bijna uit :)
[/quote]
[quote]
Ja, je bent ook niet de enige hier, met je zijn er een hele boel die zo denken. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:59:
[...]

Hier vindt je een interessant artikel over Econic https://mtsprout.nl/groei/evoyo-failliet-econic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:24

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gezien bij mijn ouders. Achterkant is helemaal wit. Beetje raar toch...
Of klopt dit bij een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben om mijn COP te verhogen, ik vind deze af en toe aan de lage kant.
Al ben ik nog erg tevreden over de Quatt hoor, echter heb ik het idee dat mijn systeem niet optimaal is.
Ik heb last van: af en toe een lage COP (vandaag en gisteren rond de 2.8, daarvoor een aantal dagen rond de 3.5 en daarvoor 4.5). Dit is uiteraard afhankelijk van het weer/temperatuur, maar ik heb het idee dat er meer in moet zitten. Ook heb ik erg last van suizen/ruis in leidingen. Soms lijkt het net alsof het klinkt dat ie wat druk kwijt moet.

Situatie: vloerverwarming met beneden 2 aparte groepen, dus woonkamer en keuken, ca 90m2 beneden. Deze worden aangestuurd door Evohome (opentherm aangestuurd) met afsluiters/motortjes. Dit vanwege het feit dat de keuken soms lastig warm te krijgen is, vandaar dat dit apart wordt aangestuurd.
Beneden geheel vloerverwarming, boven en zolder radiators, echter staan deze eigenlijk nooit open, behalve de radiator op de badkamer.
Bijna overal HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie (in de keuken is deze wat minder).

Zou het zin hebben om een bypass te plaatsen bij de vloerverwarming? Nu staat er eigenlijk altijd een radiator open, namelijk die van de badkamer. Ook hier erg veel ruis. Ik krijg gelukkig geen storingen.
Heeft het zin om de pomp weg te halen bij de vloerverwarming?
Zou het plaatsen van een bypass ook invloed hebben op de COP?

Met alleen de ketel (Remeha tzerra ace) maakte ik gebruik van een nachtverlaging. Dit doe ik nu niet, ik heb altijd een constante temperatuur van ca. 19 a 19,5 graden.

Daarnaast twijfel ik nog erg over een vuilafscheider. Mijn loodgieter gaf aan dat dit sowieso niet onverstandig is en kwam met een magnetisch afscheider. Zou dit verstandig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

mklcln schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:54:
[...]

Ik heb dit ook gezien bij mijn ouders. Achterkant is helemaal wit. Beetje raar toch...
Of klopt dit bij een warmtepomp?
Ja, met dit weer is het logisch dat hij aanvriest. De warmtepomp trekt de warmte uit de lucht, waardoor de lamellen onder 0 komen, en het vocht in de lucht dus aanvriest. Bij warmer weer komt hij niet onder 0, als het nog kouder wordt, dan zit er minder vocht in de lucht. Wat mij bevreemde was de ene lamel in het midden die aangevroren was, en vroeg me dus af of meer mensen dit zien gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
henkjansmits123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:59:
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben om mijn COP te verhogen, ik vind deze af en toe aan de lage kant.
Al ben ik nog erg tevreden over de Quatt hoor, echter heb ik het idee dat mijn systeem niet optimaal is.
Ik heb last van: af en toe een lage COP (vandaag en gisteren rond de 2.8, daarvoor een aantal dagen rond de 3.5 en daarvoor 4.5). Dit is uiteraard afhankelijk van het weer/temperatuur, maar ik heb het idee dat er meer in moet zitten. Ook heb ik erg last van suizen/ruis in leidingen. Soms lijkt het net alsof het klinkt dat ie wat druk kwijt moet.

Situatie: vloerverwarming met beneden 2 aparte groepen, dus woonkamer en keuken, ca 90m2 beneden. Deze worden aangestuurd door Evohome (opentherm aangestuurd) met afsluiters/motortjes. Dit vanwege het feit dat de keuken soms lastig warm te krijgen is, vandaar dat dit apart wordt aangestuurd.
Beneden geheel vloerverwarming, boven en zolder radiators, echter staan deze eigenlijk nooit open, behalve de radiator op de badkamer.
Bijna overal HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie (in de keuken is deze wat minder).

Zou het zin hebben om een bypass te plaatsen bij de vloerverwarming? Nu staat er eigenlijk altijd een radiator open, namelijk die van de badkamer. Ook hier erg veel ruis. Ik krijg gelukkig geen storingen.
Heeft het zin om de pomp weg te halen bij de vloerverwarming?
Zou het plaatsen van een bypass ook invloed hebben op de COP?

Met alleen de ketel (Remeha tzerra ace) maakte ik gebruik van een nachtverlaging. Dit doe ik nu niet, ik heb altijd een constante temperatuur van ca. 19 a 19,5 graden.

Daarnaast twijfel ik nog erg over een vuilafscheider. Mijn loodgieter gaf aan dat dit sowieso niet onverstandig is en kwam met een magnetisch afsluiter. Zou dit verstandig zijn?
Haal je wel een flow van 800 liter per uur?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:01
En dit blijft ik toch iets vreemds vinden.... Ik kom net thuis van mijn werk en dacht, laat ik weer eens kijken. Zie ik dat de temperatuur in de kamer 20.6 is (thermostaat t6 staat op 20.5) en de cv moet meehelpen volgens Quatt. Oke, het is hier -1 en erg mistig, dus prima. Nu heb ik een uurtje geleden handmatig de thermostaat alvast naar 20 gezet (gebeurt normaal om 01.00 uur) en dan verwacht ik dat hij stopt met verwarmen, maar hij blijft rustig doorgaan zonder cv.
Nu vind ik dat prima! Hij mag zo de hele nacht wel doorgaan, maar wat ik niet prima vind, is dat ik dat wederom met een handmatige actie moet doen. Waarom zorgt de Quatt zelf niet voor verwarmen zonder cv, of in ieder geval minder. Hij is al over de 20.5 graden?
Het is maar een klein beetje gas, maar iets slimmere software zou ik wel waarderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XihYN4lr5ue6vZpb1kUZbywSuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKAuNChqoQ1xH3sZXafADVmR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVfCTz5gbLAVroZEmoKnYTXEtaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3vhFAJk1c8VLN97l3OdovfP.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Pagina: 1 ... 163 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.