Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.000 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
sbin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:21:
[...]

Kiepraam van 1,5 bij 1m met dubbel glas. Zie plaatje. Quatt komt op platte dak naast raam. Ik wil doorvoer naar deze slk en dan van binnen achter de gordijn naar zolder (houten vloer). Kom dan recht bij ketel uit. Dit vind ik mooier dan via buitenkant gevel.
Vragen zijn..
1) Gaat dit overlast geven (slapen some met raam open, maar meestal in zomer)
Ik verwacht in de zomer niet dat de Quatt aanstaat, dat wordt natuurlijk anders als er nog een full-electric module bijkomt. Maar weten weten op dit moment nog helemaal niet hoe dat er uit komt te zien.

Overigens helpen de rolluiken ook (betere isolatie en helpt ook tegen geluid)

Wil je de pomp op het dak plaatsen of tegen de muur met muurbeugels ?
2) hoe maken ze de doorvoer dicht? Neem aan dat als dat niet goed genoeg dicht gepurd wordt er ook geluid door zal komen.
Verwacht ik niet, het gat heeft een kap (cover) en gezien de grote en dit goed dichtpurren zal dit geen groter overlast veroorzaken. Ik heb even bij mijn eigen doorsteek geluisterd, kon helemaal niets horen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 28-11-2023 13:15 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
Heb je een connected “slimme” thermostaat nodig om de Quatt op afstand te bedienen? Of kan dat ook via de Quatt app?
Wat wil je aan de Quatt op afstand bedienen?
De app van Quatt voorziet je van informatie over hoe deze draait maar een echte bediening zit daar dus niet in.
Je kunt een paar dingen instellen, maar als het goed is doe je dit een keer en blijf je daar voor de rest vanaf.
Behalve als je een dynamisch stroom tarief hebt en dat continu in de app wilt zetten (dan heb je daar wel een dagtaak aan, moet je hobby maar zijn)
Als je de gewenste temperatuur bedoeld? :? Dan kun je dat niet via de Quatt app.

Maar ook hier geld eigenlijk, een keer juist instellen en dan zo veel mogelijk daar vanaf blijven, het is geen speedy maar veel eerder een slak, dat is wel even omdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:23
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:41:

Wil je de pomp op het dak plaatsen of tegen de muur met muurbeugels ?
Op het dak (met iets van 15cm PIR isolatie, dus zal niet veel via dak worden doorgegeven aan geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Nu online

SBL

mrdop schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:26:
[...]

Klopt. Alleen de T6 geeft ook control setpoint mee, en daar doet de CiC (helaas) ook wat mee.
Hoe gebruikt ie dat control setpoint dan? Ik zie nagenoeg niets.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlrCIozfhwC1TqBi3kGo1ITGb30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCBA7tyBfZooVctfQqv8lilp.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sbin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:00:
[...]

Op het dak (met iets van 15cm PIR isolatie, dus zal niet veel via dak worden doorgegeven aan geluid).
Geluid zal mogelijk het niet zijn, maar wat denk je van trillingen? Welke woonvertrekken zitten daar onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:23
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:05:
[...]

Geluid zal mogelijk het niet zijn, maar wat denk je van trillingen? Welke woonvertrekken zitten daar onder?
Recht er onder zit een hal/bijkeuken en rechts (aanbouw) is een speelkamer. Dus wat mij betreft geen probleem daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:24

Trackerfire

BTC HODLER

Trackerfire schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:00:
[...]

Zojuist antwoord gehad, bevredigd niet helemaal. Maar ze kunnen dus monitoren:

[...]

[Afbeelding]

Bovenstaande is vanuit Quatt (zo monitoren ze dus blijkbaar :D )

Ik heb onderstaande antwoord gestuurd:

[...]

Wellicht zien jullie iets anders tussen de tekst, dan hoor ik 't ook graag :) nogmaals ons temp schema is 20 graden, behalve tussen 15:00 en 23:50 dan gaat de temperatuur naar 20.5
Update: Ter test is het warmteverlies in de woning nu hoger gezet door Quatt. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de WP eerder aanspringt dan nu bij temperatuurdalingen (onder het setpoint). Ben benieuwd en laat het weten.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:59:
[...]

Wat wil je aan de Quatt op afstand bedienen?
De app van Quatt voorziet je van informatie over hoe deze draait maar een echte bediening zit daar dus niet in.
Je kunt een paar dingen instellen, maar als het goed is doe je dit een keer en blijf je daar voor de rest vanaf.
Behalve als je een dynamisch stroom tarief hebt en dat continu in de app wilt zetten (dan heb je daar wel een dagtaak aan, moet je hobby maar zijn)
Als je de gewenste temperatuur bedoeld? :? Dan kun je dat niet via de Quatt app.

Maar ook hier geld eigenlijk, een keer juist instellen en dan zo veel mogelijk daar vanaf blijven, het is geen speedy maar veel eerder een slak, dat is wel even omdenken.
Ik wil alles-in-een app bedienen. Ik lees hierboven dat de Quatt/CiC alleen de kamertemperatuur (en setpoint) gebruikt en dan zelf de sturing naar de Quatt en de cv doet

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
om de Quatt op afstand te bedienen?
Je kan de Quatt niet bedienen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:21:
[...]

Ik wil alles-in-een app bedienen. Ik lees hierboven dat de Quatt/CiC alleen de kamertemperatuur (en setpoint) gebruikt en dan zelf de sturing naar de Quatt en de cv doet
wat jij wilt en wat een merk aanbied kunnen echt twee dingen zi
jn.
De Quatt stuureenheid (CIC) regelt dat zoals je zegt helemaal zelf, daar kun niets aan regelen cq sturen.
In de app kun je prijzen van je energie, stille modus aan/uit, optimalisatie aan/uit zetten, dat was het dan ook.

ij Quatt zul je dat op dit moment in ieder geval niet vinden, kijk er zijn best merken waarbij dat kan, nibe bv heeft dat, echter daar zit dan ook een prijskaartje factor 10 aan vast.

dus als jij graag gouden krannen wilt hebben is dat prima, maar je betaalt er ook voor.

nogmaals, ik vrees dat je echt moet omdenken, met een warmtepomp wil je eigenlijk zo weinig mogelijk gaan bedienen, wat dat kost je veelal geld. (slechtere COP), wat je mogelijk met een warmtepomp wil zien is inzicht hoe hij het doet (en dan niet denken dat je weer ergens aan moet gaan draaien). O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-11-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:33:
[...]

wat jij wilt en wat een merk aanbied kunnen echt twee dingen zi
jn.
De Quatt stuureenheid (CIC) regelt dat zoals je zegt helemaal zelf, daar kun niets aan regelen cq sturen.
In de app kun je prijzen van je energie, stille modus aan/uit, optimalisatie aan/uit zetten, dat was het dan ook.

ij Quatt zul je dat op dit moment in ieder geval niet vinden, kijk er zijn best merken waarbij dat kan, nibe bv heeft dat, echter daar zit dan ook een prijskaartje factor 10 aan vast.

dus als jij graag gouden krannen wilt hebben is dat prima, maar je betaalt er ook voor.

nogmaals, ik vrees dat je echt moet omdenken, met een warmtepomp wil je eigenlijk zo weinig mogelijk gaan bedienen, wat dat kost je veelal geld. (slechtere COP), wat je mogelijk met een warmtepomp wil zien is inzicht hoe hij het doet (en dan niet denken dat je weer ergens aan moet gaan draaien). O-)
natuurlijk wil ik voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :*)
ik lees hierboven ook dat er voorlopig nog flink wat aan de knoppen wordt gedraaid voor de juiste temperatuur en nachtverlaging

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:47:
[...]

natuurlijk wil ik voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :*)
ik lees hierboven ook dat er voorlopig nog flink wat aan de knoppen wordt gedraaid voor de juiste temperatuur en nachtverlaging
ja, daar hebben ze een mooi woord voor: optimalisatie, ook omdat we veelal ook geen ervaring hebben met een warmtepomp en we zijn tweakers (en die willen aan knoppen draaien).
of dat in deze context echter slim is is een andere vraag.
ik verwacht zelf dat je naar gelang de periode waar je inzit een optimale instelling kunt vinden (vergeet niet elk huis is weer anders dus wat bij de een werkt hoeft bij jou nog niet te werken.

als je graag voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten is denk ik de Quatt geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:54:
[...]

ja, daar hebben ze een mooi woord voor: optimalisatie, ook omdat we veelal ook geen ervaring hebben met een warmtepomp en we zijn tweakers (en die willen aan knoppen draaien).
of dat in deze context echter slim is is een andere vraag.
ik verwacht zelf dat je naar gelang de periode waar je inzit een optimale instelling kunt vinden (vergeet niet elk huis is weer anders dus wat bij de een werkt hoeft bij jou nog niet te werken.

als je graag voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten is denk ik de Quatt geen slechte keuze.
Ik kan inderdaad niets beters vinden nu. Ik heb de offerte van Quatt ontvangen en met de info in deze draad nog wat laatste checks voor ik het bevestig.

Ik lees hier vandaag dat een aan/uit thermostaat bij Quatt eigenlijk ook de voorkeur heeft. Ik heb een goed draaiende maar al wat oudere Intergas HR 36/30 met nu een Netatmo aan/uit thermostaat.
Ik aarzel dus om ruim 200 euro uit te geven aan de Lyric T6 als het ook met mijn huidige Netatmo kan of met een simpele Honeywel Round Modulation die ik ook nog heb liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:35
Nou, sinds 15 minuten ook bezitter van een Quatt. Vanmorgen om 9 uur stonden er 2 slowaakse mannen op de stoep, hadden een uurtje in de file gestaan, dus waren iets verlaat. Echter zou ook de Quatt tussen 8 en 9 geleverd worden, maar ook die hadden last van file.

2 zeer vriendelijke gasten, waren gisteren terug gekomen uit Slowakije en verblijven nu 4 weken hier (en vieren kerst thuis). Rijden op dit moment met 15 teams rond en plaatsen er elke dag 1. Ze hebben eerst even de situatie bekeken, in mijn ogen een van de meest eenvoudige installatie. Waarbij de uitdaging vooral zit dat de CV in een keukenkastje is ingebouwd. Eerste vraag die hij stelde was, het kastje moet ook weer dicht kunnen straks?... maar dat was een grapje. Ze wilde pas echt gaan beginnen als ze zeker zouden weten of de Quatt ook geleverd zou worden, dus contact gezocht met de vervoerder. Die zou oorspronkelijk om 8.15 uur hier moeten zijn volgens de planning, maar zou nu om 9.45 uur aankomen. De heren konden aan de slag.
Ik kon waarempel een bakje koffie aan ze kwijt.
Ik had de Spirotech combi klaarliggen en gevraagd of ze die wilde plaatsen, werd totaal niet moeilijk over gedaan, was meer de plaats bepalen waar ze hem het beste kwijt konden.

Tijdens de installatie hebben ze veel contact via whatsapp en sturen ze foto's door of dat het zo goed is. Een mannetje al het leidingwerk binnen en de ander heeft alles buiten gedaan. Ik kon geen UTP kabel meer binnendoor in de keuken doorvoeren, dus had bedacht om deze via de kelder, buitenom en vervolgens weer terug te brengen. Was geen enkel probleem. Moet hier alleen nog even een connector op zetten, toch liever bekabeld in plaats van draadloos.

Blij dat ze hem vandaag in plaats van gisteren hebben geplaatst. Vandaag vol de zon, waardoor de temperatuur in de kamer nog een beetje werd bijgehouden. Met een open keukendeur en geen verwarming en met temperaturen rondom het vriespunt koelt het vrij snel af in huis ;-).

Om 13.30 uur reden ze hier weg, een werkende Quatt achterlatend. En als het goed is een vrije middag.
De bazin is alweer begonnen de spaarzame ruimte die we nog in het keukenkastje hebben gelijk weer te gebruiken. Al met al een soepele installatie so far, volgens mij koste het de meeste tijd om de Spirotech te installeren #oeps.

Vooralsnog gewoon even de standaard installatie ingesteld, temperatuur op de thermostaat eerst maar eens even 24/7 op dezelfde temperatuur laten staan en kijken hoe het gaat voordat we beginnen te tweaken.
En natuurlijk even toevoegen aan Home Assistant. Ondertussen proberen dit forum bij te houden en ingelezen te blijven. Ervaringen zal ik de komende tijd hier ook delen.

Voor de volledigheid:
Bouwjaar woning: 1900
2 onder 1 kap
Hr++ glas (op 1 groot raampartij in de woonkamer na, die wordt in het voorjaar vervangen)
TonZon vloerisolatie
Zolderdakisolatie
voorheen verbruik 1200 m3
9 zonnepanelen, opbrengst 2500 kwh, praktisch gelijk aan verbruikt
T6 Thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zVvlIgIQrW-OivMYNuMW85kCac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZYqsSRWOyz11FPMw1SRj4u7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFdpU2ZAzzeaL94OCKc1vY1v5fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxBNRRNd5RTskIJ27baAyR8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dUpAK2cGN4e2KtysatbyeST1-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tuuIaFmr8uJvGyVT3b0RBb3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMGTkLZzzYut9f4Z1ptiZCdmJAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXPPe9rf0einIwUy7s0S98Bl.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 17:58
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:01:
[...]

Hoe gebruikt ie dat control setpoint dan? Ik zie nagenoeg niets.[Afbeelding]
Control setpoint van de T6 naar 10gr —> Quatt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3djfo5fk72KiVxZgRaG2yJUDEDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4Xyr32HYgwlm9NJDdsV9Ubj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyJaPpPnWx9IBxgD1p44MKzQsQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdmUvYj5HxkVXhGb6gbms6ZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 01:22:
[...]

De warmte uit het CV water wordt wel degelijk gebruikt; water gaat er kouder uit dan er in komt, met energie-opbrengsten die logisch lijken.
-5,4kW in elk geval ook gezien tijdens defrost, dus geen beperking tot 5kW.
Zie voor beide statements deze tabel.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77320452
Uiteraard, maar niet rechtstreeks. Het water stroomt niet rechtstreeks door de vaporiser / condenser heen, het neemt dezelfde route als het altijd doet, alleen het koelcircuit wordt omgedraaid, waarbij de warmte nu naar buiten wordt gepompt.

Hierdoor zou de temperatuur van het cv water niet uit moeten maken voor de snelheid van defrosten. Zo lang het cv water niet bevriest (met uiteraard een ruime marge daarboven) gaat het defrosten altijd met maximaal het vermogen van de warmtepomp (dus in het geval van de Quatt tot zo'n 6KW).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 01:22:
-5,4kW in elk geval ook gezien tijdens defrost, dus geen beperking tot 5kW.
Dat is inderdaad iets hoger dan ik tot nu toe (bewust) voorbij heb zien komen, hoewel het nog steeds niet de volledige 6KW is die de Quatts soms tijdens het verwarmen weten te halen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ris
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 10:42

Ris

MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
[...]
Kijk eerst eens hier na.

schovie in "Ervaringen met Quatt?"

Mooie bijdrage van @schovie

Denk aub ook hoe je de leidingen van tuin naar je huis wilt laten verlopen, als je dat ondergronds wilt doen is het wel een heel ander verhaal, de isolatie van de leidingen van Quatt zijn daar niet direct geschikt voor.
Dankjewel! Dat was de post die ik niet kon vinden ;). De leidingen hoeven niet door de grond, omdat de Quatt naast het aangebouwde kantoortje komt. Vanuit daar dus naar boven, over het platte dak en dan bij de gevel naar boven naar zolder waar de CV hangt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ris op 28-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik kan inderdaad niets beters vinden nu. Ik heb de offerte van Quatt ontvangen en met de info in deze draad nog wat laatste checks voor ik het bevestig.

Ik lees hier vandaag dat een aan/uit thermostaat bij Quatt eigenlijk ook de voorkeur heeft. Ik heb een goed draaiende maar al wat oudere Intergas HR 36/30 met nu een Netatmo aan/uit thermostaat.
Ik aarzel dus om ruim 200 euro uit te geven aan de Lyric T6 als het ook met mijn huidige Netatmo kan of met een simpele Honeywel Round Modulation die ik ook nog heb liggen.
Ik weet even niet of de Netatmo gesuport wordt volgens mij niet thermostaat aan de cic is namelijk OT only. De cv ketel daarentegen kan afhankelijk van merk cv aan/uit of OT worden aangesloten.
hierboven lijkt de honeywell round wel te werken, kijk maar enkele Posts hierboven.
Vaak kun je echter ook de T6 via marktplaats voor onder de 100 euro scoren maar dat kan altijd nog
Heb je een juiste plek uitgezocht ? Ook ivm de geluidseisen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
[...]

Mocht je een Lyric zoeken, ik heb er nog 1 liggen. Deze werkte niet goed icm de PompAO van de warmte dus heb deze moeten vervangen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:41
netappie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:14:
[...]

Als je goed naar de schaal kijkt, dan zie je dat er uurlijks meer warmte nodig is dan de Quatt kan leveren. Het is maximaal gewoon verbruik x COP, dus dan zit he met verbruik 1500W x COP 2.8 op 4200W warmte.
De CIC heeft dus geen andere keuze dan de CV ketel mee laten doen voor wat je meer nodig hebt dan deze 4,2 kW vermogen.

Meer isoleren is de beste optie om dit te verminderen, maar eigenlijk is dit hoe een hybride warmtepomp ontworpen is.

Je bent met deze opstelling gewoon beschermd tegen elke nare buitentemperatuur zonder dat er een 3x zo grote of onzuinig draaiende warmtepomp nodig is.

Ik zou dus gewoon blij zijn met deze resultaten en hooguit kijken of er nog ergens te isoleren is.
Ik heb een twee onder één kap van 1991 die volgens mij redelijk geïsoleerd is. Vorig jaar hebben we hr++ glas geplaatst en hebben we 875 m3 gas verbruikt. Met de Quatt stoken is mogelijk bijna duurder 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

of het "beter" is moet je voor jezelf beslissen, maar bij AO DeWarmte kun je vanaf volgende maand zelf je stooklijn inrichten

offtopic:
er was al een screenshot geplaatst, zag er keurig uit, maar was nog niet de bedoeling naar ik begreep

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 28-11-2023 15:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
rinkh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:
Helpt het wel of niet om de optimalisatie stand op de t6r uit te zetten tegen de overshoot en verre terugzakken naar 18 graad?

[Afbeelding]
Helpt helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:38:
[...]

Heb je een juiste plek uitgezocht ? Ook ivm de geluidseisen ?
Ik heb een bovenwoning met dakuitbouw. De techneut via de Google stream adviseerde de Quatt te plaatsen op het platte dak direct boven de cv installatie. Dat is A op de foto. De cv schoorsteen zit in de rode cirkel. Ik had zelf voorgesteld op het balkon achter bij B op de foto en dan niet direct op de cv maar bij de balkondeur aansluiten op de cv leidingen die daar voorbij komen. Op het dak staat de Quatt direct boven het cv hok dat open is naar mijn slaapkamer. Op het balkon kan hij trillingsvrij aan de zijmuur van de flat van de buren en daar veel beter bereikbaar voor service dan boven op het dakAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNQLwyh5bLJZBzyZk-_39hFTSlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6dOvEuyAWaBKkUxVqZ0nTzd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:56
HGBMason schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:16:
En zijn er mensen die ervaringen hebben met Quatt in combinatie met een Atag i36ec ketel (of een vergelijkbare i-ec Atag)? Bij mij is de CIC niet via OT aangesloten maar op de ON/OFF klemmen van de ketel. Ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar ik ben benieuwd er installaties zijn waarbij de Cic wel via OT met een Atag 136ec communiceert.
Mijn thermostaat is een Tado (zoneregeling) die voorheen goed met de ketel via OT werkte. Wel was daarvoor een Atag OTPLA-module nodig.
Ik heb dan een i28-ECZ ketel, deze heeft geen OT-LPA nodig. Dat is namelijk een OpenTherm Low Power Adaptor. Dit zit al ingebouwd in mijn ketel.

Voor AAN/UIT heb je geen OT-LPA meer nodig. Mijn CiC is met OT verbonden en dat verhaal van Xander @mrdop klopt niet helemaal. In mijn geval brand de ketel op laagste modulatie als de CiC hierom vraagt. Dus mijn ketel levert water van 35 graden en soms meer naarmate deze aan staat. Ik vind het niet erg dat de ketel soms 15 minuten aan staat. Ik ben me ervan bewust dat het een HYBRIDE warmtepomp is en af en toe gas nodig heeft, als ie het net niet aan kan. Tot dusver vrij weinig tot geen bijspringen van de ketel gehad trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 09:20
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:07:
Wat ik echter nog steeds niet helemaal begrijp is dat bij sommige defrost hij geen of nauwelijks gas (dus de cv gebruikt) en soms best wel veel.
Weet iemand daar de oorzaak?
Ik ben zelf ook wel erg benieuwd of bij het defrosten ook de grens van 18 graden als minimumtemperatuur geldt waaronder de Quatt weigert.

Persoonlijk hoop ik van niet, want ik heb verwarming op de cv ketel dus helemaal uitstaan, maar als er een defrost kort na opstarten nodig is zou dat mogelijk bij weigering onder de 18 graden niet kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:15:
[...]

Ik ben zelf ook wel erg benieuwd of bij het defrosten ook de grens van 18 graden als minimumtemperatuur geldt waaronder de Quatt weigert.

Persoonlijk hoop ik van niet, want ik heb verwarming op de cv ketel dus helemaal uitstaan, maar als er een defrost kort na opstarten nodig is zou dat mogelijk bij weigering onder de 18 graden niet kunnen werken.
Wat is deze 18 graden? De temperatuur van het water dat de Quatt in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:59:
[...]

Ik heb een twee onder één kap van 1991 die volgens mij redelijk geïsoleerd is. Vorig jaar hebben we hr++ glas geplaatst en hebben we 875 m3 gas verbruikt. Met de Quatt stoken is mogelijk bijna duurder 😇
Kan ik me niet voorstellen, tenzij je (net als ik) de temperatuur hebt opgeschroefd.
Maar al zou ik weinig besparen: comfort is nu zoveel hoger, terug op oude niveau (laatste 1,5 jaar selectief gestookt om maar te besparen)
Wanneer ik 70% kan besparen op gas, knijp ik mijn handjes dicht.
2 jaar geleden stookte ik er 2400m3 doorheen, vorig jaar 1200...

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:37:
[...]

Kan ik me niet voorstellen, tenzij je (net als ik) de temperatuur hebt opgeschroefd.
Maar al zou ik weinig besparen: comfort is nu zoveel hoger, terug op oude niveau (laatste 1,5 jaar selectief gestookt om maar te besparen)
Ja dat is wat lastig te zeggen, omdat ik nu nog aan het uitzoeken ben om wel of geen nachtverlaging toe te passen. Voor de Quatt stond hier 's nachts de verwarming niet aan. Dus op die manier vergelijken vind ik lastig. Het comfort is zeker omhoog gegaan en dat mag ook wat kosten. Maar de tvt zal best lang worden denk ik. Ik ga de 3 speedcomforts die ik nu heb hangen in de woonkamer verhogen tot 5. Dat zal misschien ook nog zorgen voor wat besparing.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:42:
[...]

Ja dat is wat lastig te zeggen, omdat ik nu nog aan het uitzoeken ben om wel of geen nachtverlaging toe te passen. Voor de Quatt stond hier 's nachts de verwarming niet aan. Dus op die manier vergelijken vind ik lastig. Het comfort is zeker omhoog gegaan en dat mag ook wat kosten. Maar de tvt zal best lang worden denk ik. Ik ga de 3 speedcomforts die ik nu heb hangen in de woonkamer verhogen tot 5. Dat zal misschien ook nog zorgen voor wat besparing.
Ik bekijk het allemaal wat anders....
Ben wel eens benieuwd of (wie dan ook) ooit de terugverdientijd van een nieuwe CV-ketel heeft uitgerekend... Of de terugverdientijd van allerlei gadgets (de p1 meter uitgezonderd: 1 week, speedcomfort niet nodig), de auto en de wasmachine 😉. Ik niet.
Ik maak me daar niet zo druk om: de aanschafkosten van de Quatt zijn niet zo hoog en vermoedelijk leeft mijn ketel wat langer (en kan straks met een ukje toe).
Mocht ik wat besparen gebruik ik dat geld eerder om een keer heerlijk uit eten te gaan, dan alvast opzij te zetten voor een nieuwe warmtepomp.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:37:
[...]

Ah, hier zie een beetje vergelijkbare situatie!
Vrijstaande semi-bungalow, buitengebied (grens Ov./Dr), bj1979, geen extra isolatie, dubbelglas, radiatoren, woonopp.150m2.
Gasverbruik 2021(2500m3=normaal); 2022(1800m3=zuinig+ nov.Flamhaard hout gestookt). QUATT van april 2023 🤔
Streven is besparing 70-80% 😅. Temperatuur: 2021=19°/2022=18°/beide met nachtverlaging naar 15°. Nu nacht 18° oplopend naar 19/19,5°C.
Momenteel veel bijspringen van CV ivm temp. +2 naar -1 dus lage COP 😭Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5v2_f23gXIO439LWQ7gnvudK10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xR0eMn2JlK6rIfoTuRDLRyiw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2fu4tuidz4WfcxCd5cyF60D0jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i87HMbprwux68qX6mD0qHyHp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
HenkRood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:00:
[...]

Vrijstaande semi-bungalow, buitengebied (grens Ov./Dr), bj1979, geen extra isolatie, dubbelglas, radiatoren, woonopp.150m2.
Gasverbruik 2021(2500m3=normaal); 2022(1800m3=zuinig+ nov.Flamhaard hout gestookt). QUATT van april 2023 🤔
Streven is besparing 70-80% 😅. Temperatuur: 2021=19°/2022=18°/beide met nachtverlaging naar 15°. Nu nacht 18° oplopend naar 19/19,5°C.
Momenteel veel bijspringen van CV ivm temp. +2 naar -1 dus lage COP 😭[Afbeelding]

[Afbeelding]
Henk, het is 🥶🥶🥶 koud.
Ik ben aangenaam verrast dat de Quatt überhaupt nog bijspringt!
Dus hier zit, zodra Quatt in staat is mijn verplichte Stille modus uit te zetten, een blij ei in een kamer van krap 22°C.!

Edit: mijn zondag ingevoegd (zodra warm, bijhouden!)

Edit2: zie nu pas dat het niet eens je hele zondag is...
Dat is dan best een verschil.
Komt dat door vloerverwarming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Clhhy9D-SVhnCjcSDydJoHqapI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66u3h1NbpuMsL260deFV4cvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Friezin op 28-11-2023 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:59:
[...]

Ben wel eens benieuwd of (wie dan ook) ooit de terugverdientijd van een nieuwe CV-ketel heeft uitgerekend... Of de terugverdientijd van allerlei gadgets (de p1 meter uitgezonderd: 1 week, speedcomfort niet nodig), de auto en de wasmachine 😉. Ik niet.
Ik maak me daar niet zo druk om: de aanschafkosten van de Quatt zijn niet zo hoog en vermoedelijk leeft mijn ketel wat langer (en kan straks met een ukje toe).
Mocht ik wat besparen gebruik ik dat geld eerder om een keer heerlijk uit eten te gaan, dan alvast opzij te zetten voor een nieuwe warmtepomp.
Dat is ook een mooie manier om naar de situatie te kijken 😃 bij de zonnepanelen en de warmtepomp heb ik inderdaad wel naar de tvt gekeken. Vergelijken met vorig jaar is inderdaad niet helemaal eerlijk omdat we toen op comfort hebben bespaard. Wellicht is het reëler om te vergelijken met het jaar ervoor 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@HenkRood probeer eens geen nachtverlaging maar 24/7 op dezelfde aangename temperatuur. Reden dat je CV bijspringt is omdat ie moet verwarmen en het buiten koud is. Kan ie niet alleen af, dus komt CV helpen. Als je temperatuur stabiel houd, komt je CV ook niet meer in actie. Vermoedelijk ga je dan zelfs minder verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Momenteel veel bijspringen van CV ivm temp. +2 naar -1 dus lage COP 😭[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou er nog voor kunnen kiezen om optimalisatie uit te zetten in de app? Of heb je dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:06
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:20:
[...]

Je zou er nog voor kunnen kiezen om optimalisatie uit te zetten in de app? Of heb je dat al gedaan?
Juist aan zetten. Kan je nooit een negatieve opbrengst in euro’s krijgen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

pietjm schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:28:
[...]

Juist aan zetten. Kan je nooit een negatieve opbrengst in euro’s krijgen.
Nou, hier nog 1200kWh over van de zonnepanelen, die optie blijft mooi uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:33
Zou iemand mij kunnen verklaren waarom setpoint vandaag 2 maal terugviel naar 10 graden?
Thermostaat lyric t6 ingestelde temperatuur de gehele dag 19 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgkQUSl6oLrNIY-79BFCLe4MrFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnIDFOv0VT7XUa1dmqS2oKwy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuAk2AtnI7eReaSEM0xhn90nI6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mP9EN1GRXFdtBS4kCkfENtP.jpg?f=fotoalbum_large

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
berrieberrie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:40:
Zou iemand mij kunnen verklaren waarom setpoint vandaag 2 maal terugviel naar 10 graden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk setpoint overschreden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:42:
[...]

Waarschijnlijk setpoint overschreden.
Kan ik dat voorkomen zodat ie geen " cold Turkey" krijgt?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Nu online

SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Omdat de temperatuur in je kamer te snel/hoog opliep. "Dan maar even uit." Als dat door de zon komt, is dat prima en lastig te voorkomen. 's Nachts is het wel raar en zou je het willen voorkomen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Nu online

SBL

mrdop schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:11:
[...]

Control setpoint van de T6 naar 10gr —> Quatt uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Setpoint 10. Da's aan/uit, sterke correlatie. (Quatt "uit" zit niet in mijn correlatie-grafiek).
Is het ook causatie? CiC kan "uit" ook afleiden uit deltaT van RoomTemp en vraagTemp? Voor de rest zie je thermostaat.control.setpoint van alles vragen en de Quatt doet heel wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 22:30

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De thermostaat vraagt een aanvoer temperatuur van 10 graden omdat de kamer (veel) warmer is dan setpoint door zon, haard, koken of veel mensen in de kamer.

Ligt aan instelling van Quatt op thermostaat of hij daar iets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:53:
[...]

Omdat de temperatuur in je kamer te snel/hoog opliep. "Dan maar even uit." Als dat door de zon komt, is dat prima en lastig te voorkomen. 's Nachts is het wel raar en zou je het willen voorkomen.
Zou dus kunnen dat mijn afgifte in de woonkamer waar thermostaat hangt teveel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
[...]

Nou, ik loop hier nu (denk ik) tegenaan. Mijn Quatt maakte vandaag een aantal defrosts. Het lijkt er op dat de Quatt een aantal volledige stops heeft gemaakt tijdens een defrost. Dit gebeurt er:

1. De defrost start
2. De CV wordt vrij laat bijgeschakeld (heb hem na een aantal mislukte defrosts maar aangesloten)
3. De Temperature Out komt beneden de 18 graden.
4. De Quatt stopt helemaal (compressor 0hz).

Er was vandaag (toen het warmer was) ook nog een defrost waar het water 18.09 graden uiteindelijk werd. Toen draaide de Quatt gewoon door.

Omdat ik op ongeveer 25/26 graden aan het verwarmen ben lijkt er dus in de programmatuur van de Quatt iets mis te gaan. Of hij moet eerder de CV aanroepen, of de Quatt moet als het bijna tijd is voor de defrost op vol vermogen gaan draaien om de temperatuur naar boven te krijgen.

Onderstaande screenshot:
Eerste grafiek: Compressor frequentie
Tweede grafiek: CV heat power
Derde grafiek: Temperatuur van het uitgaande water

Tweede stop in de grafiek is door mezelf gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV2bsVDrrIFdh15Pq-v4qI8JwPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m4ojuFJfFEimkA9AOQ3JTxkY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:03:
[...]

Henk, het is 🥶🥶🥶 koud.
Ik ben aangenaam verrast dat de Quatt überhaupt nog bijspringt!
Dus hier zit, zodra Quatt in staat is mijn verplichte Stille modus uit te zetten, een blij ei in een kamer van krap 22°C.!

Edit: mijn zondag ingevoegd (zodra warm, bijhouden!)

Edit2: zie nu pas dat het niet eens je hele zondag is...
Dat is dan best een verschil.
Komt dat door vloerverwarming?

[Afbeelding]
Nee. Wij hebben geen vloerverwarming, alleen radiatoren.
Valt mij op dat het gevoel van verwarming via WP anders is dan via CV.
Normaal worden de platen heet (CV) en is er convectie; via WP voel je voornamelijk convectiewarmte.
Als de CV bijspringt ivm lage buitentemperatuur, voel je direct stralingswarmte (want hogere water temperatuur) bijlage mijn gehele zondagoverzicht 26nov23. 's morgens ondersteuning / defrosten ivm met lage buitentemperatuur, daarna zelfstandige WP. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4w2jJ6Gc-YNPgdHTpZGrcQ3VZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mkb1wL2BOG8jIJ4DHbPvKPa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-09 16:40
[...]

Wij kijken hier hetzelfde naar. Vorige bewoners stookte we er 2200m2 door heen, wij 1500 en vorig jaar 1300. Daarbij stookte we erg selectief waardoor het huis best wel vaak kil aanvoelde (trage vloerverwarming vanwege dubbele vloer).

Nu staat de Quatt 24/7 te draaien en is het huis gewoon comfortabel. Mijn verbruik zal dus herrekend naar gas hoger zijn dan eerst, maar voor de comfort hebben we het zeker over. Daarnaast hebben we nog een flinke overschot van 1600 kWh, dus die mag de Quatt volledig opsnoepen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

het probleem is dat ik dat nu niet goed kan monitoren, heb nog geen HA, dus verloop van json kan ik nog niet terugkijken.
wat ik dus gewoon gek vind dat som (maar dus niet altijd, mn 's nachts en als het buiten koud is ik circa 5min na een duidelijke defrost (zie ik hoed in HW) er dus gas gebruikt word (dus de cv aan gaat (vooral omdat we op dat tijdstip geen SWW gebruik hadden). dus dat is op dit moment nog een gok. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
medu80 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:14:
@HenkRood probeer eens geen nachtverlaging maar 24/7 op dezelfde aangename temperatuur. Reden dat je CV bijspringt is omdat ie moet verwarmen en het buiten koud is. Kan ie niet alleen af, dus komt CV helpen. Als je temperatuur stabiel houd, komt je CV ook niet meer in actie. Vermoedelijk ga je dan zelfs minder verbruiken.
Dank voor je opmerking. Ga ik proberen. Kan dit ook niet komen door warmteverlies in ons (1979) huis? Staat rondom vrij🤔 en overhoeks N / Z .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rlOIFwvO5IBaVhk1N0wWxB5LZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDJ3PTIBSnar5JrGu8lmBqhi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 18:05
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:59:
[...]

Dat is inderdaad een mooi verbruik voor zo'n woning. In 1991 was de dakisolatie nog niet geweldig en de kruipruimte/vloer isolatie standaard is ook flink veranderd. Wat er werkelijk aan isolatie in zit kan ook beter zijn dan de normen van die tijd.
Ik heb zelf juist voor de warmtepomp extra zonnepanelen genomen, al leunt dat nog wel sterk op salderen in deze donkere maanden.
Maar zelfs met contracttarieven en energiebelasting lijkt een hybride warmtepomp nog steeds de goedkoopste verbruiker te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ben wel eens benieuwd of (wie dan ook) ooit de terugverdientijd van een nieuwe CV-ketel heeft uitgerekend...
Het vreemde is dat bij een aanschaf van een CV ketel er nooit iemand heeft gekeken naar een ROI of TVT of hoe je dat ook wilt noemen. Het was gewoon een eerste levensbehoefte, punt uit.
naar gelang je beschikbare geld kocht je een goedkope of dure, pas toen er meer mogelijkheden kwamen wordt daar dus anders naar gekeken.
ik snap het ook wel, een CV heb je (veelal) in je huis en die is betaald (of je moet hem huren (wat vroeger ook veel gedaan werd, hadden wij vroeger ook).
Nu krijg je er een tweede boven op, en dan gaat men vergelijken, alleen cv? of toch cv + warmtepomp of mogelijk een volledige FE warmtepomp ? en plos daar komt de TVT om de hoek kijken.

Het zijn ook serieuze bedragen. Je kunt dat dus niet vergelijken met een gadget, tennisracket of zelfs een TV.
Of de terugverdientijd van allerlei gadgets (de p1 meter uitgezonderd: 1 week, speedcomfort niet nodig), de auto en de wasmachine 😉. Ik niet.
het is ook je eigen instelling en andere drijfveren die een rol kunnen spelen, bv milieu, CO2 reductie enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
[...]

[Afbeelding]
Wat ik niet helemaal begrijp: Waarom heb je bij een gas verbruik tussen 1800 en 2500 M3 geen dubbel Quatt genomen? Wijj verstoken hier voorheen rond de 1800 M3 gas per jaar en Quatt kwam ook met de suggestie van 1 Quatt. Ik heb ze gezegd dat ik lieve een dubbele Quatt heb gezien ons verbruik en gezien de zeer geringe extra prijs (€900) tov 1 Quatt.
Het antwoord was dat dan de terugverdientijd 2 maanden extra zou zijn....
Enfin, ik heb doorgezet dat we er 2 wilden en dat bevalt uitstekend, de Quatt gebruikt de CV helemaal niet (0,01 M3 per dag of zo), zelfs met deze koude dagen (hier nu alweer onder 0) hebben we zelfde verbuik als in de zomer. Overigens gebruiken we een deel van de energie besparing om het wat aangenamer te hebben in huis dan vorige winter.

Ik vind het raadselachtig, dat Quatt zo vaak een enkele unit aanbeveelt, dat is natuurlijk goedkoper maar op de lange termijn denk ik voor de grotere verbruikers is een dubbele zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:23:
[...]

Ik heb een bovenwoning met dakuitbouw. De techneut via de Google stream adviseerde de Quatt te plaatsen op het platte dak direct boven de cv installatie. Dat is A op de foto. De cv schoorsteen zit in de rode cirkel. Ik had zelf voorgesteld op het balkon achter bij B op de foto en dan niet direct op de cv maar bij de balkondeur aansluiten op de cv leidingen die daar voorbij komen. Op het dak staat de Quatt direct boven het cv hok dat open is naar mijn slaapkamer. Op het balkon kan hij trillingsvrij aan de zijmuur van de flat van de buren en daar veel beter bereikbaar voor service dan boven op het dak[Afbeelding]
Lastige situatie.
zou eigenlijk een wat betere tekening moeten hebben om dat goed te kunnen beoordelen.
Volgens mij mag je niet zomaar een warmtepomp tegen een muur plaatsen die niet van jou is, los van het geluidsaspect.
ik zou dan nog eerder kiezen om deze op je teras te plaatsen, de verdieping daaronder is die ook van jou? (ik neem aan koop ? Als dat alleen een bovenhuis is heb je dus ook een beneden huis , en dus een VvE?

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 28-11-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 17:58
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:53:
[...]

Setpoint 10. Da's aan/uit, sterke correlatie. (Quatt "uit" zit niet in mijn correlatie-grafiek).
Is het ook causatie? CiC kan "uit" ook afleiden uit deltaT van RoomTemp en vraagTemp? Voor de rest zie je thermostaat.control.setpoint van alles vragen en de Quatt doet heel wat anders.
Met setpoint 10 schakelt de CiC de Quatt uit. Dus hij doet er in die zin wel wat mee. Dat had ik ook liever niet, want als ik de truc uithaal met een advanced setting in de T6 flippen (heb ik en een aantal anderen al over geschreven) dan doen de T6, CiC en Quatt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL8jyCJlUJfMEttsTUCHOOuQYl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9y1kIDW9fWxkEAMbcm3i3mKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKYoia0PV8rOQoPv_GoJwKhJKOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQhYQNUggGRZivKTiWVR8Vrq.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is een veel beter beeld (na ca 1 dag gaat het echter weer terug naar het vorige beeld).

Als ik jou goed begrijp doet de CiC niets met het doorgegeven setpoint? Maar waarom dan wel met die 10gr (die lange runs verstoort)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Eerste uurtjes Quatt zitten er inmiddels op, tot nu toe lange runs totdat de thermostaat het warm genoeg vind. Echter staat hij continu boven de 4500 Watt weg te trekken en is de temperatuur Water in inmiddels 39 graden, en water out 44 graden. Lijkt me een tikkeltje aan de hoge kant. Maar volgens mij kan ik hier zelf niet veel op sturen toch?

Temperatuur in de woonkamer is van de 19,5 naar de 20 gebracht, inmiddels vanaf 18.00 uur op de 20,5 graden. Flow is netjes 800 liter/h. Maar met dit continue vermogen vraag wordt het lastig voor de terugverdientijd :-)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwZsz9Pm9tq4GZszKLn6YZfqhWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cV55AIMeyjdRKuGjyQByrL0i.png?f=user_large

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dat is thermisch vermogen ;)
(niet wat er door je stekker moet, want dan kun je beter twee tostiijzers in de woonkamer aanzetten)

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 28-11-2023 19:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:20:
(niet wat er door je stekker moet, want dan kun je beter twee tostiijzers in de woonkamer aanzetten)
;)

Wat ik eerder al zei. Men zit continue te monitoren wat dat ding doet.

@mrdop doet ie niks mee. Naast de vraagtemperatuur stuurt je thermostaat ook een FlameON mee. Daar stuurt je Quatt op. FlameON Quatt aan. FlameOFF Quatt uit. Je snapt het wel. Die 10, 20 en 30 doet Quatt niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
patrickvdhart schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:45:
[...]

Wat ik niet helemaal begrijp: Waarom heb je bij een gas verbruik tussen 1800 en 2500 M3 geen dubbel Quatt genomen? Wijj verstoken hier voorheen rond de 1800 M3 gas per jaar en Quatt kwam ook met de suggestie van 1 Quatt. Ik heb ze gezegd dat ik lieve een dubbele Quatt heb gezien ons verbruik en gezien de zeer geringe extra prijs (€900) tov 1 Quatt.
Het antwoord was dat dan de terugverdientijd 2 maanden extra zou zijn....
Enfin, ik heb doorgezet dat we er 2 wilden en dat bevalt uitstekend, de Quatt gebruikt de CV helemaal niet (0,01 M3 per dag of zo), zelfs met deze koude dagen (hier nu alweer onder 0) hebben we zelfde verbuik als in de zomer. Overigens gebruiken we een deel van de energie besparing om het wat aangenamer te hebben in huis dan vorige winter.

Ik vind het raadselachtig, dat Quatt zo vaak een enkele unit aanbeveelt, dat is natuurlijk goedkoper maar op de lange termijn denk ik voor de grotere verbruikers is een dubbele zuiniger.
Dat was ook onze insteek 🤔 2x QUATT. Maar ons werd aangegeven dat 1x voldoende moest zijn. Op dat moment hadden ze ook nog problemen om deze combinatie samen te laten werken. En dus zijn we voor 1x gegaan. Wat toen ook meespeelde was onze leeftijd 🧓👵 en de lage stroomspanning ⚡ in ons buitengebied (vaak minder dan 220volt❗) Dat is inmiddels aangepast in onze hele buurt (nu 240V).
Uitgangspunt voor het plaatsen van een Hybride WP was minder gas verbruik voor verwarming. Voor zover we nu kunnen zien gaat dit wel lukken! Het is zeker comfortabeler dan het vorige seizoen. Voorts hebben voor echt koude perioden nog een gesloten inbouwhaard FLAM met ventilator, die het hele huis in no time warm kan stoken. Voorts hebben we (nog) geen zonnepanelen, dus hoeven de opbrengst niet op te stoken. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:24

Trackerfire

BTC HODLER

Bacteria1980 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:03:
[...]

Heeft quatt dat voor jou gedaan op afstand?
Dus ze kunnen toch een beetje tunen aan de cic?
Klopt helemaal!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:59

WouterB

3680 Wp

WouterB schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:20:
[...]

Mee eens. Ik heb een iSense als thermostaat.

Rond 8.30 was mijn huis weer opgewarmd naar 18.3, en sloeg de thermostaat uit, en ging de quatt ook uit. Gedurende de nacht is het huis redelijk op temperatuur gehouden. Na 8.30 daalde de temperatuur langzaam naar 17.5, ging de thermostaat-setpoint een stapje omhoog naar 18.5 om 10.00 en haalt de CiC er nu de ketel bij om op te kunnen warmen. Als hij nu om 8.30 op een lager pitje de 18C had bijgehouden, was dat waarschijnlijk niet nodig geweest.

(mogelijk staat mijn stooklijn wat te hoog, al is dit de eerste keer dat de CV-ketel bijgeschakeld moet worden, terwijl het ook voor het eerst echt wat kouder is in regio midden).

Als ik vanavond weer thuis ben, kan ik wat grafiekjes uit HA halen om het te laten zien.

-- zie nu dat CV weer uit mag en dat de quatt het weer op eigen kracht doet:
[Afbeelding]
Weer thuis, en dus weer toegang tot HA.

De CoP zit vandaag op 3.1 (tot nu toe). Gezien de koude nacht, is dat wel ok. Beetje jammer van de halve kuub gas die er vanochtend bijkwam, met een wat slimmere regeling was dat niet nodig geweest, want ervoor en erna (toen de zon goed doorkwam) heeft de quatt best een tijd uitgestaan... alleen is dat nou de thermostaat (iSense) of de quatt die dat slimmer zou kunnen regelen....

Wat plaatjes over vandaag:

Insights quatt van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey2mwYLdWwdgpPgGGhhm4PhLDLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zrBPYHQ0SbghXUlfyLOCg42B.png?f=fotoalbum_large

Binnentemperatuur en warmtevermogen (met wat defrosts zo te zien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdbSjikOtY-0rh7_UI_RB9AQ6GQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcjiiNIF6GRg7yF3m5KV00fM.png?f=fotoalbum_large

Buitentemperatuur en aanvoer/uitvoer temperatuur van de quatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cTPzRawcUJNazFdaLyPoLFF4fA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bvfrE28xMw4yezE5Dqa1Pvia.png?f=fotoalbum_large

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
HenkRood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:15:
[...]

Nee. Wij hebben geen vloerverwarming, alleen radiatoren.
Valt mij op dat het gevoel van verwarming via WP anders is dan via CV.
Normaal worden de platen heet (CV) en is er convectie; via WP voel je voornamelijk convectiewarmte.
Als de CV bijspringt ivm lage buitentemperatuur, voel je direct stralingswarmte (want hogere water temperatuur) bijlage mijn gehele zondagoverzicht 26nov23. 's morgens ondersteuning / defrosten ivm met lage buitentemperatuur, daarna zelfstandige WP. [Afbeelding]
Excuus, ik bedoelde te zeggen "of komt het door mijn vloerverwarming".

Heb je wel de reëele bedragen in de app staan?
Ik lees steeds goede verhalen over speedcomfort: heb je die?
(Ik heb ze (nog) niet. Geen enkel stopcontact in de buurt van de radiatoren, maar deze ⤵️ gaat op een powerbank (action, rond €9), dus binnenkort maar 1 testen:
https://www.iezyshop.nl/v...rgie%20over%20te%20dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Nu online

SBL

mrdop schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:50:
[...]

Met setpoint 10 schakelt de CiC de Quatt uit. Dus hij doet er in die zin wel wat mee.

Als ik jou goed begrijp doet de CiC niets met het doorgegeven setpoint? Maar waarom dan wel met die 10gr (die lange runs verstoort)?
Ik weet niet of Quatt die waarde van 10 gebruikt. Ik zie hem de andere setpoints niet gebruiken, maar ik kan ook niet in de CiC kijken.
Misschien gebruikt hij wel thermostat.otFtChEnabled. En wordt als daar een 0 staat deze overgenomen in HP1.getMainWorkingMode en gaat de warmtepomp uit. Dat lijkt me logischer.
Misschien maakt dat voor de werking niet zo veel uit? Het is vooral de vraag waarom de thermostaat vindt dat ie uit moet (en setpoint naar 10).
Kamertemperatuur te hoog geworden? Lijkt niet zo, al is dat moeilijk te zien bij deze resolutie, maar is bij mij vaak wel de oorzaak.
En waarom wordt hij dan te hoog? Quatt draait niet heel hard, maar zou zachter kunnen, dus misschien toch warmteverlies te hoog?
Blijft wel vreemd dat dit "op te lossen" is met een knopje dat hier niet voor bedoeld is. Welke variabele wijzigt/reset door dit knopje?? Gooi je de leercurve weg? Leert ie dan iets verkeerds??
Wat doet retourtemperatuur? Flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:31:
[...]

Het vreemde is dat bij een aanschaf van een CV ketel er nooit iemand heeft gekeken naar een ROI of TVT of hoe je dat ook wilt noemen. Het was gewoon een eerste levensbehoefte, punt uit.
naar gelang je beschikbare geld kocht je een goedkope of dure, pas toen er meer mogelijkheden kwamen wordt daar dus anders naar gekeken.
ik snap het ook wel, een CV heb je (veelal) in je huis en die is betaald (of je moet hem huren (wat vroeger ook veel gedaan werd, hadden wij vroeger ook).
Nu krijg je er een tweede boven op, en dan gaat men vergelijken, alleen cv? of toch cv + warmtepomp of mogelijk een volledige FE warmtepomp ? en plos daar komt de TVT om de hoek kijken.

Het zijn ook serieuze bedragen. Je kunt dat dus niet vergelijken met een gadget, tennisracket of zelfs een TV.

[...]

het is ook je eigen instelling en andere drijfveren die een rol kunnen spelen, bv milieu, CO2 reductie enz.

[...]
Hihi, kom niet aan gadgets 😁, (maar ik noemde ook de auto).
Ieder zijn eigen beweegredenen.
De mijne: mijn beurs (en het onzekere van de gasprijzen), het milieu maar bovenal comfort .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Vandaag opeens echt gasverbruik.. heeft iemand de pui lekker een tijdje open gehad..
Dus eerst met 10kW bulderen en toen de cv aan (die op max 6kW staat.. kansloos)

Dit gaat vaker gebeuren, kan me alleen via ha afvangen bedenken.. ? Heropvoeden gaat toch niet werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:05:
[...]

Ik weet niet of Quatt die waarde van 10 gebruikt. Ik zie hem de andere setpoints niet gebruiken, maar ik kan ook niet in de CiC kijken.
Misschien gebruikt hij wel thermostat.otFtChEnabled. En wordt als daar een 0 staat deze overgenomen in HP1.getMainWorkingMode en gaat de warmtepomp uit. Dat lijkt me logischer.
Misschien maakt dat voor de werking niet zo veel uit? Het is vooral de vraag waarom de thermostaat vindt dat ie uit moet (en setpoint naar 10).
Kamertemperatuur te hoog geworden? Lijkt niet zo, al is dat moeilijk te zien bij deze resolutie, maar is bij mij vaak wel de oorzaak.
En waarom wordt hij dan te hoog? Quatt draait niet heel hard, maar zou zachter kunnen, dus misschien toch warmteverlies te hoog?
Blijft wel vreemd dat dit "op te lossen" is met een knopje dat hier niet voor bedoeld is. Welke variabele wijzigt/reset door dit knopje?? Gooi je de leercurve weg? Leert ie dan iets verkeerds??
Wat doet retourtemperatuur? Flow?
Ben er, bij otFtControlSetpoint steeds vanuit gegaan dat dit de temperatuur van het water in mijn boiler is, staat continue rond 70°C (heb een combi en deze thermostaat leest ongetwijfeld ook dat uit), dit omdat ook otFbDhwActive (=A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active) op true staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@WouterB Heb je ook een schema die je kan delen, want zo rond 7 uur stopt de Quatt. Kan zijn dat er dan een lagere vraag is? Gebruik je een TADO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:00:
[...]

Excuus, ik bedoelde te zeggen "of komt het door mijn vloerverwarming".

Heb je wel de reëele bedragen in de app staan?
Ik lees steeds goede verhalen over speedcomfort: heb je die?
(Ik heb ze (nog) niet. Geen enkel stopcontact in de buurt van de radiatoren, maar deze ⤵️ gaat op een powerbank (action, rond €9), dus binnenkort maar 1 testen:
https://www.iezyshop.nl/v...rgie%20over%20te%20dragen
Ja, ik heb mijn maand-tarieven ingevoerd en gecontroleerd 😅
Ik zit ook te dubben over speedcomfort/heatbooster/heatfan/ of zelfbouw.
De beperking was de temperatuur van de aanvoer. Nu bij lage temperaturen buiten is die hoog genoeg, voor die tijd hing dit rond 25-30° wat net wel / net niet genoeg is om de (standaard) voeler in te schakelen. Ik twijfel nog, gezien de hoge convectiewarmte die mijn dubbele radiatoren met convector type 21. Hiervan 3 stuks in woonkamer, want 3 grote ramen (dubbel glas).
Jouw tip lijkt wel de moeite waard👍zal bekijken want voordelig en niet zelf knutselen😅❗

[ Voor 4% gewijzigd door HenkRood op 28-11-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:14:
Dat lukte bij mij vannacht niet 😇 niet veel gas extra, maar er werd gas gevraagd (geen stille modus, vaste temp. van 20 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/542JUXf_k7VYYI3_-y8PFp10eBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDIU55uuEua3b2djsSj5TMXy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:59

WouterB

3680 Wp

medu80 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:25:
@WouterB Heb je ook een schema die je kan delen, want zo rond 7 uur stopt de Quatt. Kan zijn dat er dan een lagere vraag is? Gebruik je een TADO?
Nee, een iSense. Het schema zie je meelopen in de thermostaat grafiek; paars is de ingestelde/vraagtemperatuur, in blauw de gemeten temperatuur door de thermostaat. Van 3:00 tot 10:00 stond die op 18; vanaf 10:00 ging het naar 18.5

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:28:
[...]

Dat lukte bij mij vannacht niet 😇 niet veel gas extra, maar er werd gas gevraagd (geen stille modus, vaste temp. van 20 graden:

[Afbeelding]
Defrosten❓ Lijkt mij de oorzaak bij minus2°C ❗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
HenkRood schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:25:
[...]
Ja, ik heb mijn maand-tarieven ingevoerd en gecontroleerd 😅
Ik zit ook te dubben over speedcomfort/heatbooster/heatfan/ of zelfbouw.
De beperking was de temperatuur van de aanvoer. Nu bij lage temperaturen buiten is die hoog genoeg, voor die tijd hing dit rond 25-30° wat net wel / net niet genoeg is om de (standaard) voeler in te schakelen. Ik twijfel nog, gezien de hoge convectiewarmte die mijn dubbele radiatoren met convector type 21. Hiervan 3 stuks in woonkamer, want 3 grote ramen (dubbel glas).
Dan probeer je toch eerst 1tje? Kun je nu goed testen vermoedelijk.
Bij mij komt de watertemperatuur niet boven de 33°C, tenzij de cv meedraait (en ik vind de hal, bijkeuken etc warm zat).
Weet niet wat de watertemperatuur bij jou is, maar ik lees zo nu dan behoorlijk hoge.
Bevallen ze, kun je ze altijd aanpassen. Zag in dit forum tenminste zoiets langskomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
paQ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:20:
Thanks, ik kon hem ook niet helemaal duiden want ik zag het bij mijn stroomverbruik niet direct terug.
medu80 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:28:
[...]

;)

Wat ik eerder al zei. Men zit continue te monitoren wat dat ding doet.

@mrdop doet ie niks mee. Naast de vraagtemperatuur stuurt je thermostaat ook een FlameON mee. Daar stuurt je Quatt op. FlameON Quatt aan. FlameOFF Quatt uit. Je snapt het wel. Die 10, 20 en 30 doet Quatt niks mee.
Op zich toch niet zo gek dat je hem de eerste dag even in de gaten houdt. Ik heb hier genoeg opmerkingen gezien dat de Quatt soms hele rare dingen doet en 'snachts lekker staat te boosten om niets. Maar met een snelle reactie ben ik voor nu even gerustgesteld. Daar lijkt me ook dit forum voor, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Nu online

SBL

Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:16:
[...]

Ben er, bij otFtControlSetpoint steeds vanuit gegaan dat dit de temperatuur van het water in mijn boiler is, staat continue rond 70°C (heb een combi en deze thermostaat leest ongetwijfeld ook dat uit), dit omdat ook otFbDhwActive (=A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active) op true staat.
Dat control.setpoint van 70 is wat de thermostaat aan de ketel zou vragen,
maar de CiC zit er nu tussen. En de CiC geeft wat anders dan 70 door aan de Quatt. En als de Quatt niet genoeg kan, roept hij "helpen" tegen de ketel. Wat de boiler dan doet, hangt van de ketel-instellingen af.

Jouw CiC zit aan/uit aan je ketel, dus die weet niet waar deze op staat en je thermostaat weet dat dus ook niet.

Mijn ketel zit OT aangesloten maar ging nog best hard. Heb ketel-vermogen teruggeschroefd naar 8kW (kan niet zachter) en dan kan hij het huis nog steeds alleen verwarmen, bijvoorbeeld als de COP onder 2 zakt en ik ga schaatsen. Dit bevalt tot nog toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
Hier is vandaag de stroom er af geweest vanwege onderhoud van de netbeheerder. Van 0830 tot 1845. Heb ik op zich niks op tegen. Gelukkig was het 2 graden boven nul. Maar toen dacht ik wat als deze situatie zich had voorgedaan en het was een aantal graden onder nul... k heb toch een aantal meter buis over de zijgevel lopen. Dan wel geïsoleerd maar toch. Is dit een situatie om je zorgen over te maken als warmtepomp bezitter? Of is hier iets tegen te doen?

ps. Heb niks hoeven doen om de Quatt, cic of T6 weer werkend te krijgen. Ging allemaal keurig vanzelf nadat de stroom er weer op was gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
NIB0R schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:03:
Hier is vandaag de stroom er af geweest vanwege onderhoud van de netbeheerder. Van 0830 tot 1845. Heb ik op zich niks op tegen. Gelukkig was het 2 graden boven nul. Maar toen dacht ik wat als deze situatie zich had voorgedaan en het was een aantal graden onder nul... k heb toch een aantal meter buis over de zijgevel lopen. Dan wel geïsoleerd maar toch. Is dit een situatie om je zorgen over te maken als warmtepomp bezitter? Of is hier iets tegen te doen?

ps. Heb niks hoeven doen om de Quatt, cic of T6 weer werkend te krijgen. Ging allemaal keurig vanzelf nadat de stroom er weer op was gezet.
Volgens mij pompt je CV gewoon water door je warmtepomp heen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
Spykie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:05:
[...]

Je CV ketel werkt ook niet want die heeft ook geen stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
  • Laatst online: 18-03-2024
Spykie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:05:
[...]
Zal denk ik lastig gaan zonder stroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:33:
[...]

Dan probeer je toch eerst 1tje? Kun je nu goed testen vermoedelijk.
Bij mij komt de watertemperatuur niet boven de 33°C, tenzij de cv meedraait (en ik vind de hal, bijkeuken etc warm zat).
Weet niet wat de watertemperatuur bij jou is, maar ik lees zo nu dan behoorlijk hoge.
Bevallen ze, kun je ze altijd aanpassen. Zag in dit forum tenminste zoiets langskomen
Zelfbouw fans zijn aan te raden, veel goedkoper en veel meer flow door je radiatoren/ convectoren met weinig geluid. Ik heb nu totaal 24 fans van 14 cm op 4 Jaga convectoren en die draaien nu op halve snelheid. Vandaag is de uitgaande temperatuur van de Quatt niet boven de 28 graden gekomen, wel 10 defrosts, geen gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
NIB0R schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:07:
[...]

Je CV ketel werkt ook niet want die heeft ook geen stroom :+
Oooooooja..... ;w

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:33
Ik zie vreemd gedrag van de Quatt gedurende de dag door, waarbij er wel mooie lange runs gemaakt worden. Dit is het beste zichtbaar op onderstaande afbeelding uit Home Assistant van vandaag 28 november .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsfR0HQ3CpUeQJzu_5kyVru3l8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMmubat60rjKQJbchDD9hyLh.jpg?f=fotoalbum_large

Gedurende de dag zijn er meerdere momenten zichtbaar waarbij het vermogen van de Quatt bijna helemaal wegvalt (naar 170W) , waardoor ook de temperatuur van het water ontzettend afkoelt. Dit gebeurt echter niet non-stop, want er zijn ook momenten dat deze vermogen drops er niet zijn....

In de afbeelding zie je dat het zowel gebeurt in Silent Mode en/of met of zonder CV bij schakeling.

Dit lijkt me echter niet optimaal in de werking van de warmtepomp. En al helemaal niet optimaal in het verwarmen van ons huis.

Iemand enig idee?

Ps, ook Quatt support hetzelfde gevraagd...

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
verguldebarman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:34:
Ik zie vreemd gedrag van de Quatt gedurende de dag door, waarbij er wel mooie lange runs gemaakt worden. Dit is het beste zichtbaar op onderstaande afbeelding uit Home Assistant van vandaag 28 november .

[Afbeelding]

Gedurende de dag zijn er meerdere momenten zichtbaar waarbij het vermogen van de Quatt bijna helemaal wegvalt (naar 170W) , waardoor ook de temperatuur van het water ontzettend afkoelt. Dit gebeurt echter niet non-stop, want er zijn ook momenten dat deze vermogen drops er niet zijn....

In de afbeelding zie je dat het zowel gebeurt in Silent Mode en/of met of zonder CV bij schakeling.

Dit lijkt me echter niet optimaal in de werking van de warmtepomp. En al helemaal niet optimaal in het verwarmen van ons huis.

Iemand enig idee?

Defrost?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SBL
  • Nu online

SBL

In het ergste geval loopt je Quatt+leidingen leeg via de vorstbeveiliging en moet je veel bijvullen.
Staat in de handleiding op blz. ... o, nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:33
Met water temperatuur van ver boven de 30 graden? Wat moet er ge-defrost worden dan?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
in dergelijke tijgen geen gepland onderhoud uit laten voeren. Alleen bij de netbeheerder heb je geen keuze, die vragen ook niet of het even past.
Voor een cv onderhoud natuurlijk wel.
Volgens de onderhoudsinformatie van Quatt moet dan namelijk ook de Quatt en CIC van de stroom af.
Dus rondpompen door de Quatt is er dan ook niet meer bij.
Pas ook nog onderhoud gehad, was toen wel een heel stuk warmer, de Quatt bleef gewoon aan, de monteur zij er ook niets over. Pas later de nieuwe info gezien (per toeval).

Zeker al je een behoorlijke lengte buiten hebt lopen zou dat toch wel een probleem kunnen worden. Waarschijnlijk niet voor normaal onderhoud omdat dat redelijk snel gedaan wordt, maar bij een storing zou dat mogelijk een ander verhaal zijn.
Mogelijk als je een aparte pomp voor de vloerverwarming hebt deze toch nog voor een kleine flow kan zorgen. Als er geen stroom is, door bv afschakeling cq storing of dat je hoofdzekering er uit ligt heb je daar natuurlijk ook niets meer aan.
Dat was ook een reden dat ik na de ombouw naar 3-fase ook automatische hoofdzekeringen heb, die kun je zelf weer resetten.
Dat is wel mooi.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 29-11-2023 02:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
verguldebarman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:50:
[...]

Met water temperatuur van ver boven de 30 graden? Wat moet er ge-defrost worden dan?
Ga maar eens buiten kijken bij je Quatt. Het is alsof de Sint aankomt met zijn stoomboot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

verguldebarman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:50:
[...]

Het haalt de warmte uit de lucht, hier warmt de quatt je water mee op. De radiator wordt dus ijskoud, dus die kan bevriezen bij lage temperaturen. Dan zit er een spiraal in de quatt om een defrost te doen, laat die dus volgens mij rond de 160-170watt zijn. Dus vermoedelijk inderdaad een defrost, vinden hier afgelopen nacht elke uur even plaats. Nog steeds zat ie vanochtend onder het ijs.

https://www.facebook.com/groups/500485775066150/

Ze zijn nog wel iets aan het aanpassen, zou mooi zijn als ze dat ook ergens melden ipv een losse opmerking.

[ Voor 12% gewijzigd door charrel op 28-11-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:27:
[...]

Wat is deze 18 graden? De temperatuur van het water dat de Quatt in gaat?
Klopt. Als het water dat de Quatt in gaat onder de 18 graden gaat start deze niet meer zonder hulp van de cv ketel, 1 van de grootste nadelen van Quatt wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
_CrookClaw_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:13:
1. De defrost start
2. De CV wordt vrij laat bijgeschakeld (heb hem na een aantal mislukte defrosts maar aangesloten)
3. De Temperature Out komt beneden de 18 graden.
4. De Quatt stopt helemaal (compressor 0hz).
Heb je dan geen stap 5, waarbij de woning het water weer boven de 18 opwarmt, waardoor de de Quatt weer verder gaat met de defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:36:
[...]

Klopt. Als het water dat de Quatt in gaat onder de 18 graden gaat start deze niet meer zonder hulp van de cv ketel, 1 van de grootste nadelen van Quatt wat mij betreft.
Het is hybride dus niet zo vreemd denk ik.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:43:
[...]

Heb je dan geen stap 5, waarbij de woning het water weer boven de 18 opwarmt, waardoor de de Quatt weer verder gaat met de defrost?
Wie brengt dat water naar buiten met een cv die je ZELF hebt uitgeschakeld en een Quatt die dichtgevroren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:51:
[...]

Wie brengt dat water naar buiten met een cv die je ZELF hebt uitgeschakeld en een Quatt die dichtgevroren is?
De pomp van de Quatt blijft lopen (vermoed ik) omdat deze ook blijft lopen als de aanvoertemperatuur bij het opstarten van het verwarmen te laag is (omdat het water in de buitenleidingen eigenlijk altijd lager is dan die 18 graden).

Dit is in ieder geval het gedrag bij verwarmen. Dat is ook logisch, want als de cv aan / uit geschakeld is kan de Quatt niet meten of de cv daadwerkelijk is aangesprongen, er wordt een signaal naar de cv verzonden om de cv ketel in te schakelen, en daarna monitort de Quatt de retourtemperatuur, gaat deze boven de 18 dan begint de Quatt te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
verguldebarman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:34:

[Afbeelding]

Iemand enig idee?

Dit is normaal gedrag bij deze buitentemperaturen. Die korte dips zijn defrosts. De lamellen van de verdamper halen de warmte uit de lucht en koelen hierdoor onder het vriespunt af, hierdoor rijpt de vochtige lucht op de lamellen. Na een uurtje zijn de lamellen zo dichtgevroren dat de Quatt de warmtepomp omkeert en de warmte uit het radiatorwater haalt om de lamellen te ontdooien, dat zie je terug in de grafiek. Dat duurt een paar minuten, ondertussen loopt er een paar liter dooiwater uit de warmtepomp.

Niets om zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:46:
[...]

Het is hybride dus niet zo vreemd denk ik.
Ja en nee. Aan de ene kant hoef je van een hybride niet te verwachten dat deze het perse zonder cv ketel aankan. Aan de andere kant heeft nog niemand mij met cijfers kunnen laten zien waarom het water niet onder die 18 graden zou mogen komen. De Quatt kan maximaal een deltaT maken van zo'n 6 graden, dus pas bij een retour van rond de 10 graden (wat dus 4 graden aanvoer wordt) begin je lichtelijk in de risicozone te komen.

Daarnaast houd het ook geen rekening met de ingevoerde gas en elektriciteitsprijzen, als die (bijv door het rekenen met de terugleververgoeding) bijv een factor 20 zijn is het nooit voordelig om de cv ketel aan te spreken, ook niet voor een defrost. (mits er met die puur elektrische defrost uiteraard voldoende verwarmingscapaciteit is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
charrel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:02:
[...]

Het haalt de warmte uit de lucht, hier warmt de quatt je water mee op. De radiator wordt dus ijskoud, dus die kan bevriezen bij lage temperaturen. Dan zit er een spiraal in de quatt om een defrost te doen, laat die dus volgens mij rond de 160-170watt zijn. Dus vermoedelijk inderdaad een defrost, vinden hier afgelopen nacht elke uur even plaats. Nog steeds zat ie vanochtend onder het ijs.

https://www.facebook.com/groups/500485775066150/

Ze zijn nog wel iets aan het aanpassen, zou mooi zijn als ze dat ook ergens melden ipv een losse opmerking.
Het zijn inderdaad defrosts. Maar de spiraal in de Quatt is niet om een defrost te doen, de spiraal ligt op de bodemplaat om deze boven het vriespunt te houden zodat het water dat van de verdamper komt weg kan lopen. Het ontdooien wordt gedaan met de warmte vanuit het verwarmingscircuit, dus uit de woning zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:50:
[...]

Normaal heb je die altijd in een dergelijke situatie, de rubberen worden alleen op een dak gebruikt.
Je kunt het midden even goed ondersteunen met bv balkjes of ander stevig spul.
Dan de voetjes een voor een vrijgeven zodat je de tegels er onder kunt zetten. Kleine bewegingen, zolang je dat voorzichtig doet en met beleid moet kunnen. Eventueel de tegels dubbel op elkaar plaatsen.

Jou idee kan natuurlijk ook, is alleen een heel stuk duurder, dat kan altijd nog.
Hier komt ook een tuin installatie. Ik neig naar de standaard kunstof voeten van Quatt met de rubberen tegeltip van @Friezin . Goedkoop en minder invasief in mijn tuin dan big foots van 60 cm. Ik zou Quatt kunnen vragen om die bigfoots. Maar is het echt zo dat resonantie hierdoor gedempt kan worden? Het zijn toch trillingen die via voeten-betonblok-zandbed-grind-grond aan mijn woning doorgegeven moeten worden. Is daar echt nog een big foot voor extra demping bij nodig, of zie ik iets over het hoofd? Maw: zouden big foots @dzuijlek uberhaupt kunnen helpen?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:56:
[...]

De pomp van de Quatt blijft lopen (vermoed ik) omdat deze ook blijft lopen als de aanvoertemperatuur bij het opstarten van het verwarmen te laag is (omdat het water in de buitenleidingen eigenlijk altijd lager is dan die 18 graden).

Dit is in ieder geval het gedrag bij verwarmen. Dat is ook logisch, want als de cv aan / uit geschakeld is kan de Quatt niet meten of de cv daadwerkelijk is aangesprongen, er wordt een signaal naar de cv verzonden om de cv ketel in te schakelen, en daarna monitort de Quatt de retourtemperatuur, gaat deze boven de 18 dan begint de Quatt te lopen.
De flow die je meet is binnen, daar is het warm. Wanneer je tenminste nog flow hebt.
Geen idee wat de lengte is die het buiten moet overbruggen en hoe koud het bij jou is

PS: waarom zo'n "paniek" vanwege eventueel gasgebruik?
De Quatt is een hybride en geen FE. Ze hebben nooit iets anders beweerd

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 28-11-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ysbeer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:05:
[...]

Hier komt ook een tuin installatie. Ik neig naar de standaard kunstof voeten van Quatt met de rubberen tegeltip van @Friezin . Goedkoop en minder invasief in mijn tuin dan big foots van 60 cm. Ik zou Quatt kunnen vragen om die bigfoots. Maar is het echt zo dat resonantie hierdoor gedempt kan worden? Het zijn toch trillingen die via voeten-betonblok-zandbed-grind-grond aan mijn woning doorgegeven moeten worden. Is daar echt nog een big foot voor extra demping bij nodig, of zie ik iets over het hoofd? Maw: zouden big foots @dzuijlek uberhaupt kunnen helpen?
Heb (voor in de tuin) ook gevraagd om big foots.
Maar die krijg je enkel bij dakinstallatie.
Vandaar de tegel. Baat het niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:02:
[...]

Ja en nee. Aan de ene kant hoef je van een hybride niet te verwachten dat deze het perse zonder cv ketel aankan. Aan de andere kant heeft nog niemand mij met cijfers kunnen laten zien waarom het water niet onder die 18 graden zou mogen komen. De Quatt kan maximaal een deltaT maken van zo'n 6 graden, dus pas bij een retour van rond de 10 graden (wat dus 4 graden aanvoer wordt) begin je lichtelijk in de risicozone te komen.

Daarnaast houd het ook geen rekening met de ingevoerde gas en elektriciteitsprijzen, als die (bijv door het rekenen met de terugleververgoeding) bijv een factor 20 zijn is het nooit voordelig om de cv ketel aan te spreken, ook niet voor een defrost. (mits er met die puur elektrische defrost uiteraard voldoende verwarmingscapaciteit is).
Helemaal mee eens maar ik heb vandaag 0,02 kub gas verbruikt. Ga ik me helemaal niet druk om maken. Misschien is dat goedkoper als een starttemperatuur van 10c, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:12:
[...]

Helemaal mee eens maar ik heb vandaag 0,02 kub gas verbruikt. Ga ik me helemaal niet druk om maken. Misschien is dat goedkoper als een starttemperatuur van 10c, ik weet het niet.
Hahaha, zonder deze gelezen te hebben voegde ik een PS toe 🙃

Pagina: 1 ... 162 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.