Nou, sinds 15 minuten ook bezitter van een Quatt. Vanmorgen om 9 uur stonden er 2 slowaakse mannen op de stoep, hadden een uurtje in de file gestaan, dus waren iets verlaat. Echter zou ook de Quatt tussen 8 en 9 geleverd worden, maar ook die hadden last van file.
2 zeer vriendelijke gasten, waren gisteren terug gekomen uit Slowakije en verblijven nu 4 weken hier (en vieren kerst thuis). Rijden op dit moment met 15 teams rond en plaatsen er elke dag 1. Ze hebben eerst even de situatie bekeken, in mijn ogen een van de meest eenvoudige installatie. Waarbij de uitdaging vooral zit dat de CV in een keukenkastje is ingebouwd. Eerste vraag die hij stelde was, het kastje moet ook weer dicht kunnen straks?... maar dat was een grapje. Ze wilde pas echt gaan beginnen als ze zeker zouden weten of de Quatt ook geleverd zou worden, dus contact gezocht met de vervoerder. Die zou oorspronkelijk om 8.15 uur hier moeten zijn volgens de planning, maar zou nu om 9.45 uur aankomen. De heren konden aan de slag.
Ik kon waarempel een bakje koffie aan ze kwijt.
Ik had de Spirotech combi klaarliggen en gevraagd of ze die wilde plaatsen, werd totaal niet moeilijk over gedaan, was meer de plaats bepalen waar ze hem het beste kwijt konden.
Tijdens de installatie hebben ze veel contact via whatsapp en sturen ze foto's door of dat het zo goed is. Een mannetje al het leidingwerk binnen en de ander heeft alles buiten gedaan. Ik kon geen UTP kabel meer binnendoor in de keuken doorvoeren, dus had bedacht om deze via de kelder, buitenom en vervolgens weer terug te brengen. Was geen enkel probleem. Moet hier alleen nog even een connector op zetten, toch liever bekabeld in plaats van draadloos.
Blij dat ze hem vandaag in plaats van gisteren hebben geplaatst. Vandaag vol de zon, waardoor de temperatuur in de kamer nog een beetje werd bijgehouden. Met een open keukendeur en geen verwarming en met temperaturen rondom het vriespunt koelt het vrij snel af in huis ;-).
Om 13.30 uur reden ze hier weg, een werkende Quatt achterlatend. En als het goed is een vrije middag.
De bazin is alweer begonnen de spaarzame ruimte die we nog in het keukenkastje hebben gelijk weer te gebruiken. Al met al een soepele installatie so far, volgens mij koste het de meeste tijd om de Spirotech te installeren #oeps.
Vooralsnog gewoon even de standaard installatie ingesteld, temperatuur op de thermostaat eerst maar eens even 24/7 op dezelfde temperatuur laten staan en kijken hoe het gaat voordat we beginnen te tweaken.
En natuurlijk even toevoegen aan Home Assistant. Ondertussen proberen dit forum bij te houden en ingelezen te blijven. Ervaringen zal ik de komende tijd hier ook delen.
Voor de volledigheid:
Bouwjaar woning: 1900
2 onder 1 kap
Hr++ glas (op 1 groot raampartij in de woonkamer na, die wordt in het voorjaar vervangen)
TonZon vloerisolatie
Zolderdakisolatie
voorheen verbruik 1200 m3
9 zonnepanelen, opbrengst 2500 kwh, praktisch gelijk aan verbruikt
T6 Thermostaat
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245