Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 161 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.825 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:51:
[...]

Hier foto van dichtgevroren WP. De linker doet nog wel wat meer, die zat op het moment vd foto nog niet totaal dicht. Binnenkant (fan zijde) zat trouwens ook vol sneeuw en ijs.
Heb ik al gemeld bij Quatt, die houden het in de gaten zeggen ze.

Sensoren zitten ca 2cm van de lamellen af. Had ik ook al gecontroleerd.
Wat ik probeer te zien in de webserver pagina is idd of er tijdelijk wat warmte wordt onttrokken uit de cv voor defrost. Zie echter niet dat HPwaterout even wat kouder wordt dan HPwaterin.

[Afbeelding]
In het kader van "baat het niet..." misschien de CIC even 10 seconden van de stroom?
Wie weet is er sprake van miscommunicatie tussen CIC en Quatt.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
  • Laatst online: 11-06-2024
SBL schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb er in elk geval 1 gehad waar hij water van 28,6 koelde naar 25,4 (1 Quatt).

Heeft iemand met 2 Quatts al goede defrosts gehad? Zou daar het probleem zitten, dat ze elkaar tegenwerken?
Goede vraag. Bij gelijktijdigheid van 2 Quatts zou je een dubbele temperatuurdaling kunnen krijgen, maar dat lijkt me dan een kwestie van slim regelen. AI pretenderen ze wel bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
[...]

Ik heb er in elk geval 1 gehad waar hij water van 28,6 koelde naar 25,4 (1 Quatt).

Heeft iemand met 2 Quatts al goede defrosts gehad? Zou daar het probleem zitten, dat ze elkaar tegenwerken?
Goede vraag. Bij gelijktijdigheid van 2 Quatts zou je een dubbele temperatuurdaling kunnen krijgen, maar dat lijkt me dan een kwestie van slim regelen. AI pretenderen ze wel bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:45:
[...]

In het kader van "baat het niet..." misschien de CIC even 10 seconden van de stroom?
Wie weet is er sprake van miscommunicatie tussen CIC en Quatt.
Dat ga ik straks wel even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Marelli7 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:17:
@MacD007 de diameter gevonden, thnx. rond 100mm las ik.

Op de tweede vraag kan ík geen antwoord vinden. Ik krijg wel "koude voeten" en plaatjes van trillingsdempers en onderstellen etc. Maar de afstand tussen de twee montagegaten aan de onderzijde kan ik helaas niet vinden. Buitenmaten wel, maar geen bouwtekening onderzijde.
Ik kan ook wachten tot ze voor de deur staan, maar toch liever even goed voorbereiden.

En Ja, ik heb buiten een werkschakelaar op een eigen installatie-automaat met een Homewizzard kWh-meter.
Ooit in dit topic gevonden door te zoeken op hart op hart

Bijv.
Ervaringen met Quatt?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 22:30
Wasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:20:
Ik overweeg een Quatt! Mijn situatie:

Ook de vraag hoe erg het geluid in de praktijk is: Zijn ze inderdaad erg stil zoals Quatt zelf beweert?

Thermostaat
Ik heb zo'n standaard modulerende Honeywell thermostaat (zo'n rondje) in de woonkamer hangen. Ik weet niet of deze nog vervangen moet worden?

Onderhoudscontract CV
Het eerste jaar heb je garantie op de installatie en zal er in basis geen onderhoud nodig zijn. Maar daarna? Mijn huidige CV onderhoudsbedrijf gebeld, en die raden sterk aan om een partij te vinden die én de Quatt gaat onderhouden, én de CV ketel. Quatt is zelf sinds november 2023 met een onderhoudsplan bezig. Maar heeft iemand daar al iets over gehoord? En wat zijn jullie ervaringen met situaties waarbij er onderhoud nodig was?

Mijn grootste "angst" is dat we in de kou komen te zitten bij een storing. Je zou zeggen dat de CV ketel nog wel door kan werken als de warmtepomp een storing heeft, maar de CV-monteur vertelde dat de CV ketel zelf ook in storing kan blijven...

Alvast bedankt voor jullie input O+
Ik heb de Quatt aan zijgevel, ik hoor binnen niets, 3 meter van erfgrens (vrijstaand), buren horen niets.

Ik gebruik de Honeywell Round modulation. Werkt prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
MWink schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:28:
[...]

Ik heb de Quatt aan zijgevel, ik hoor binnen niets, 3 meter van erfgrens (vrijstaand), buren horen niets.

Ik gebruik de Honeywell Round modulation. Werkt prima bij mij.
deze Honeywell Round modulation staat echter niet op de lijst van goedgekeurde thermostaten, heb jij bij de intake wel goedkeurig gekregen voor deze Honeywell Round modulation? Als dat zo is kan @Wasp daar mogelijk ook gebruik van maken.

Of jij cq je buren iets horen is helaas totaal niet relevant met het aspect geluidseisen. Met 3-3,5m zou je denk ik net aan de eisen kunnen voldoen.
Aan de andere kant geef ik je gelijk zolang er geen klagers zijn zul je waarschijnlijk geen last hiervan hebben, gemeenten zullen op dit moment daar niet actief handhaven.
Echter als je verhouding door e.o.a. verstoort gaat worden of je krijgt nieuwe buren dan zou je best eens problemen kunnen krijgen.

Hou ook rekening mee dat met die nieuwe omgevingswet er mogelijk nog meer hobels op de weg gaan komen, gemeenten kunnen dat namelijk zien als mooie inkomstenbron.
In mijn gemeente is dat behoorlijk strikt (naar het model van VNG) geregeld, dat zie je steeds meer, als je een vergunning nodig hebt loopt dat al behoorlijk snel in de papieren, een aanvraag kost als bijna 700 euro, en dan weet je nog niet of je die ook krijgt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:54:
[...]

Ooit in dit topic gevonden door te zoeken op hart op hart

Bijv.
Ervaringen met Quatt?
nog een raad ook gezien de laatste ervaringen hier met mogelijk backflow (wil je absoluut niet), hou zo veel mogelijk ruimte ook aan de zij en achterkant vrij, de genoemde 15 cm is echt het minimum, als het ook maar even kan maak daar maar zeker 20-25cm van. zijkanten, mn links, hou daar zeker 30-50 cm ruimte vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilejager
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-07-2024
Wie van jullie kan mij helpen aan een stukje code om in Homeassistant de gemiddelde COP over de afgelopen 24 uur en het totale energie verbruik van de Quatt over een dag te berekenen? Ik gebruik geen losse power meters maar haal alles uit de JSON van de Quatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 09:05
emilejager schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:09:
Wie van jullie kan mij helpen aan een stukje code om in Homeassistant de gemiddelde COP over de afgelopen 24 uur en het totale energie verbruik van de Quatt over een dag te berekenen? Ik gebruik geen losse power meters maar haal alles uit de JSON van de Quatt.
De app laat dit al voor je zien?
Zelfde data als json.

Maar er is een 2e topic voor quatt en HA op tweakers, vindt je een paar pagina’s terug

[ Voor 9% gewijzigd door KVS138 op 27-11-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 22:09

WouterB

3680 Wp

Ik ben daar ook nog mee aan het stoeien (en nog geen oplossing gevonden). Lijkt me een goede om voort te zetten in Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:24
Spykie schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:53:
[...]

Vreemd he, die T6. Geen touw aan vast te knopen, al update 'ie bij mij vandaag een stuk frequenter dan ik gewend ben:

[Afbeelding]

Bij mij (ook in NHN) is de Quatt nu lekker aan het pruttelen op 1300 W :*)
Tot een uur of 6 bleef die temperatuur exact gelijk. Totdat er gekookt werd, daarna een halve graad hoger. Een 2e thermometer gaf bijna de hele dag 19,8 graad aan.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
Heb je hier iets aan?

verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

En hier:

MWink in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Edit: ook voor jou @WouterB

[ Voor 11% gewijzigd door verguldebarman op 27-11-2023 18:45 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 09:05
Hoe ervaren jullie het geluid nu die flink bezig is? 2 graden hier nu en rond 1200 watt.

Hier is die echt zeer luid te noemen, niet zozeer de fan maar de compressor? Gok ik dat het heet. Een hoge luide brom/zoem. Staat niet op het dak maar in de voortuin op de plastic voetjes.

Zal de temperatuur omlaag moeten doen wanneer ik ga slapen want dit kan ik mijzelf en de buren niet aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:08
Wasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:32:

Ik denk wel dat daar wat rek in zit inderdaad. Ik wil dat in overleg met de buren doen, want de Quatt meer naar links hangen betekent weer grotere kans dat je het apparaat hoort in hun achtertuin. Maar hier zit zeker wel een beetje speelruimte in.
Ik denk niet dat de buren in de tuin zitten wanneer de Quatt aan het werk moet 😁

[ Voor 42% gewijzigd door okijokii op 27-11-2023 20:12 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
KVS138 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:54:
Hoe ervaren jullie het geluid nu die flink bezig is? 2 graden hier nu en rond 1200 watt.

Hier is die echt zeer luid te noemen, niet zozeer de fan maar de compressor? Gok ik dat het heet. Een hoge luide brom/zoem. Staat niet op het dak maar in de voortuin op de plastic voetjes.

Zal de temperatuur omlaag moeten doen wanneer ik ga slapen want dit kan ik mijzelf en de buren niet aandoen.
Wat dacht je van de stille modus?
Anders, zeker als je buren daarover kunnen gaan klagen dan heb je de locatie denk ik niet conform de geluidseisen geplaatst.
En hier zie ook direct dat een ervaring van geluid zeer subjectief ervaren kan worden, wat voor de een nauwelijks hoorbaar is stoort een ander giga veel. Echt meten cq berekenen is hierbij de enige objectieve benadering.

Die geluidseisen zijn overigens op een hoger vermogen gebaseerd.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 17:39

SBL

Bijgaand een defrost met JSONs met interval van ~15sec; van rechts naar links te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pZx7wpg6Zf52JY8hpPdbHskYxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6ADSUQqNodyrH7NajHl8JbW.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt in stille modus kreeg water niet weer op temperatuur, dus daar werd CV paar minuten later voor ingeschakeld.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:32:
[...]

Ja valide punt, m'n dak ligt echter vol, dus dat zal een vervanging worden voor efficiëntere panelen, terwijl de huidige installatie nog niet technisch afgeschreven is..

[...]

Ah check!

[...]

Helder, betekent op voorhand de thermostaat vervangen voor een T6.

[...]

Goeie uitleg en gouden tip van dat vuilfilter, thnx!

[...]

Werkschakelaar komt er. Ik wil die dan gewoon binnen plaatsen. Dat betekent dat ik ook deze voorbereiding alvast kan doen vóórdat Quatt langskomt.
Een veelgemaakte fout, een werkschakelaar binnen plaatsen heeft geen enkele zin, een werkschakelaar dient in zicht van het te beveiligend geplaatst te worden, dus buiten in de directe buurt van de warmtepomp.
Ik heb alleen vloerverwarming, CV staat op 40 graden en red het makkelijk op alledrie de verdiepingen.

[...]

Ik denk wel dat daar wat rek in zit inderdaad. Ik wil dat in overleg met de buren doen, want de Quatt meer naar links hangen betekent weer grotere kans dat je het apparaat hoort in hun achtertuin. Maar hier zit zeker wel een beetje speelruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:33
MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:10:
overigens de oorzaak dat bij jou de CV word aangesproken voor het de-frosten is omdat jou HPwaterout met een temperatuur van 27-30 gewoon voor het de-freeze te weinig is
Die begrijp ik niet helemaal, waarom zou dat te weinig zijn? Quatt heeft op maximaal vermogen een deltaT van zo'n 5-6 graden, dus er kan sowieso 1 rondje gedaan worden. Bij een systeeminhoud van 40 liter en een pompsnelheid van 800 l/u) is dat al 3 minuten defrosten. In de meeste gevallen zullen de radiatoren / de vvw warmer zijn dan de verwarmde ruimtes, en bijv bij 21 graden (27 - 6) graden al warmte gaan afgeven aan het water, waardoor het 2e rondje waarschijnlijk ook nog wel lukt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nou, bij mij wordt t water iig 47,7 op alleen de quatts :)

Met de t6 op 19 blijft er 1 redelijk pruttelen, wel nu 600w ipv 420 en minder afgifte. Maar 19,5 is 2 aan met 1500w, 4+ afgifte.
Nodig fancoils oid nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 22:12

Trackerfire

BTC HODLER

Trackerfire schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:57:
Zojuist onderstaand ticket ingestuurd. Ik denk dat hier velen bij gebaat zijn, dus hoop op een passend antwoord:

[...]

Dit vind ik tevens ook het grootste manco. Dat het systeem, terwijl het er in principe juist voor gemaakt zou moeten zijn, net even wat te slecht om gaat met trage systemen. Had ik niet verwacht....
Zojuist antwoord gehad, bevredigd niet helemaal. Maar ze kunnen dus monitoren:
De laagste dalingen (rood) komen doordat het verkoelen van het huis precies overeenkomt met het verlagen van de thermostaat. Als dat gebeurt is de gemeten temperatuur nog een tijdje hoger dan de set temperatuur, waardoor de warmtepomp later aan zal gaan en er een lager dal komt. dit gebeurt niet als het huis al meer is afgekoeld als u de thermostaat lager zet (oranje). Dit zou voorkomen kunnen worden door uw thermostaat wat later lager te zetten, zodat het huis al meer is afgekoeld.

Als u uw huis sneller op wilt warmen met de radiatoren (vloerverwarming is niet de snelste methode van opwarmen) dan kunt u ook de temperatuur van uw pomp op uw vloerverwarmingsverdeler op 22 graden zetten (witte knop boven de pomp). Deze zal dan sneller afslaan, waardoor het meeste van de warmte over de radiatoren gaat. De warmtepomp merkt dan dat het niet zijn warmte kwijt kan en gaat warmer lopen totdat hij dat wel kan. Het resultaat is dan een warme vloerverwarming en nog warmere radiatoren, waardoor uw huis wellicht sneller opwarmt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwb0mUg9NjZ21kDomh5EsfM9bIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTrM4ci8Dw0aV7gHSfoUCqI3.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is vanuit Quatt (zo monitoren ze dus blijkbaar :D )

Ik heb onderstaande antwoord gestuurd:
Dank voor je antwoord! Ik kan je uitleg niet helemaal volgen. Wij hebben geen radiatoren in huis, we zijn dus volledig aangewezen op de vloerverwarming, wat een traag systeem is. Volgens mij kunnen de rode vlakken goed voorkomen worden door het systeem zo in te stellen dat bij afkoelen richting het setpoint de Quatt alvast weer op laag vermogen gaat verwarmen, zodat de afkoeling minder langzaam gaat en rond het setpoint zal blijven hangen. Dit zou naar mijn mening de meest zuinige manier van stoken opleveren, omdat de Quatt nu voorbij het setpoint afkoelt en dan na een tijdje volop gaat werken omdat vloerverwarming nu eenmaal een traag systeem is. Vandaar de vraag of de Quatt er voldoende rekening mee houdt, dat wij vloerverwarming only zijn. Snel verwarmen is er bij ons dus nooit bij.
Wellicht zien jullie iets anders tussen de tekst, dan hoor ik 't ook graag :) nogmaals ons temp schema is 20 graden, behalve tussen 15:00 en 23:50 dan gaat de temperatuur naar 20.5

[ Voor 11% gewijzigd door Trackerfire op 27-11-2023 21:01 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
In het kader van de data van de CIC proberen te snappen, weet iemand de verklaring voor mijn CIC output? Ik zou verwachten dat als de supervisoryControlMode op 3 staat de CV ook zou meedraaien. Maar dat is dus niet zo (getMainWorkingMode=2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jus6yJHjeo2f9d4BjhKhh_kDrIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6yfkI9weZUzYiL5mwWnVjAj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4SmQXI4qKiT7GdHQzOKLaAKnG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VasN0mZCmRBlUs9E241yRYLI.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Workingmode 2 is verwarming en bij controle mode 3 dus wel true voor ketel actief maar dan stuurt die met opentherm de gevraagde temperatuur van de thermostaat. Die gevraagde 27 daar is lager dan de actuele temperatuur van 34 dus brand die niet.
Ik zag daar soms ook een positief verschil van 2 graden en daar kan de ketel dan toch ook niets mee. Misschien zou het beter zijn op de ketel dan een minimum temperatuur in te stellen?

edit Mbt geluid m'n Quatt nu op rubber tegels en 4 betonbandjes staan. De 1300w a 1500w waarvan ik niet zeker weet welke frequentie het is blijft ietwat vervelend al is het niet hard. Het zou handig zijn als je kon configureren om bepaalde frequenties te vermijden ipv veel te beperken en dan gas te verbruiken want hoger of lager is minder te horen. Misschien valt de meting op.vol vermogen daarom ook wat mee.

[ Voor 32% gewijzigd door bite op 27-11-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
bite schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:19:
Workingmode 2 is verwarming en bij controle mode 3 dus wel true voor ketel actief maar dan stuurt die met opentherm de gevraagde temperatuur van de thermostaat. Die gevraagde 27 daar is lager dan de actuele temperatuur van 34 dus brand die niet.
Ik zag daar soms ook een positief verschil van 2 graden en daar kan de ketel dan toch ook niets mee. Misschien zou het beter zijn op de ketel dan een minimum temperatuur in te stellen?
Nou, de Quatt maakt zelf 35 graden water dus ik snap niet dat de CV actief zou moeten zijn. En de temperatuur van de CV staat op 45 graden, als ik hem lager zou zetten wordt mijn huis niet meer warm bij meer koude. Of begrijp ik je verkeerd?

Edit: overigens zegt de APP wel af en toe dat hij de CV aanzet maar de JSON niet 🤔

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 27-11-2023 21:31 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Nee, niet lager zetten. Je kan misschien instellen dat een warmtevraag onder bepaalde temperatuur wordt genegeerd.
Ik zag bv ook wel dat de thermostaat 42 graden vraagt, temperatuur van quatt 40 is en dan de CV vanuit de CIC was is ingeschakeld. Dan gaat m'n ketel aan en kort daarna weer uit omdat het minimum vermogen te hoog is en de temperatuur oploopt naar 5 graden boven de vraag. - Ander punt wat me opviel was dat de pompsnelheid van de CV op laag vermogen (modulerende pomp) te laag was om die klep open te houden en telkens pendelen was bij CV vraag tenzij er een groot verschil was. -
Ik denk dat de CIC meent dat er meer vermogen nodig is maar die vervolgens signaal van de thermostaat doorstuurt. Als daar dan weinig verschil in zit of zelfs lagere temperatuur is dat zeker iets geks van die 'ai'.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 27-11-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Ik heb een T6R en daarbij vraagt de thermostaat een ruimtetemperatuur, hij vraagt (volgens Quatt) geen watertemperatuur cq deze wordt door de CIC genegeerd. Daarbij kan ik daarover niets instellen, dat is een spel tussen de thermostaat en de CIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Ik heb het zelfde maar dan bekabeld (r is draadloos toch?). Die watertemperatuur die de T6 vraagt zie ik op m'n intergas ketel. Het lijkt er op dat dat ongewijzigd wordt doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bite schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:42:
Ik heb het zelfde maar dan bekabeld (r is draadloos toch?). Die watertemperatuur die de T6 vraagt zie ik op m'n intergas ketel. Het lijkt er op dat dat ongewijzigd wordt doorgestuurd.
dan heb jij de cv ketel verboden met de CIC met OT, ver uit de meeste CV ketels zijn via aan/uit met de CIC verboden. (blijkt de standaard instelling bij Quatt te zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:38:
Ik heb een T6R en daarbij vraagt de thermostaat een ruimtetemperatuur, hij vraagt (volgens Quatt) geen watertemperatuur cq deze wordt door de CIC genegeerd. Daarbij kan ik daarover niets instellen, dat is een spel tussen de thermostaat en de CIC
zo ver ik het begrijp genereerd de T6(R) zelf de ruimtetemperatuur via zijn eigen sensor (dat is eigenlijk ook de hoofdfunctie van een thermostaat) en daarbij stuurt de Thermostaat ook nog de gewenste ruimtetemperatuur (setpoint) naar de CIC.
Uit beide getallen berekend de CIC de warmtevraag richting warmtepomp, de CIC berekend daarmee ook de nodige HPwatertemperatuur die nodig is om aan die warmtevraag te kunnen voldoen (wat je ook aangaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 09:38
Regelmatig zie ik JSON voorbeelden voorbij komen waarbij alle CV-ketel (boiler) velden zijn ingevuld; is dat bv in de OT modus? Bij mij is de CV-ketel op AAN/UIT van de CIC aangesloten; dan heb je dus al deze velden niet ingevuld? Ook heeft de CV-ketel nog niet een keer meegedraaid sinds 19-10-’23 (0,28 m3 gas). Op zich fijn;-), maar je begint je af te vragen of de CV-ketel wel goed aangestuurd wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmH5w8Qc013Vt_0fmX_bOouBT-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3nnP0lPSWAClZCnHyhLSGP0Q.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGuEWlb7XFkbGgZCHl9AsC7X_6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6aFZQ5HKXA1E6jHBCTjVUnI.jpg?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MWink
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:08:
[...]

Die heb ik ook nog liggen. Hoe bevalt die icm Quatt? Frequentie van update in JSON? Zie je Quatt-modulatie-reageren? Welke hysterese zie je?
Honeywell Round Modulation staat niet in de lijst van ondersteunde thermostaten, maar deze thermostaat ondersteunt wel de OpenTherm id's die de Quatt rapporteert in de JSON interface, dus op interface lijkt mij deze compatible in ieder geval.
  • Gedrag: De Quatt lijkt rustiger te reageren met de Honeywell Round Modulation tov de Remeha qSense die ik eerder gebruikte.
  • Hysterese: 0,5 graden, ondergrens (inschakelen) op de ingestelde setpoint en bovengrens (uitschakelen) op 0,5 graden boven de ingestelde setpoint, dat is bij de qSense -0,25 en +0,25 graden rond setpoint.
  • Update frequentie: op de OpenTherm interface zie ik elke 20 seconden een update van de RoomTemperature wanneer de thermostaat geen warmtevraag heeft, en elke 40 - 70 seconden wanneer de thermostaat warmte vraagt (dat verschil zie je bij elke OT thermostaat).
  • Modulatie: ik zie de Quatt/CiC het vermogen regelen zodat de kamertemperatuur nauwkeurig rond de ingestelde setpoint zit met zo'n +/- 0,1 graad variatie, zie figuur. Buitentemperatuur tussen 7,5 en 4,5 graden.
Lijkt mij prima te werken. Ik denk dat hoe slimmer een thermostaat is, hoe minder compatible deze is met de Quatt. Ik zou als ik de regelstrategie in de CiC zou moeten ontwerpen, van de kamerthermostaat alleen maar willen weten wat de actuele kamertemperatuur en het ingestelde setpoint is, en verder alleen eigen gegevens over de performance van de Quatt en de overige temperaturen meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBasUNziF18rTHqW6U-OF7Yq8Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RyVfiw2LeH3u5hzU1vEY5XB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:38:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal, waarom zou dat te weinig zijn? Quatt heeft op maximaal vermogen een deltaT van zo'n 5-6 graden, dus er kan sowieso 1 rondje gedaan worden. Bij een systeeminhoud van 40 liter en een pompsnelheid van 800 l/u) is dat al 3 minuten defrosten. In de meeste gevallen zullen de radiatoren / de vvw warmer zijn dan de verwarmde ruimtes, en bijv bij 21 graden (27 - 6) graden al warmte gaan afgeven aan het water, waardoor het 2e rondje waarschijnlijk ook nog wel lukt.
zo ver ik het begrijp, even zonder dat nu volledig rekenkundig te onderbouwen, hier een aantal belangrijke gegevens.
opm: aanpassing omdat ik in de eerdere berekening de deltaT van 4 vergeten was, sorry.
Benodigde energie om ijs van 0°C te smelten: 334 J/g
Benodigde energie om water op te warmen: 4,19 J/g°C

Daar zit dus een factor van bijna 80 tussen.
Als ik dus water met een delta van 4 graden met een flow van 800 l/u door een leiding stuur is dat iets meer dan 13 liter per minut. dat is dus ruim 13000g * 4,19 J * 4 ºC (deltaT) = bijna 56.000J 218.000 J

hier mee kun je dus circa 165 650g ijs laten smelten, ik heb de energie die je verliest om de verdamper op te warmen maar even op nul gezet (dus alle energie word gebruikt voor het smelten)
wat ik hier ook niet heb begeteld is dat het smeltwater zelf ooknog iets warmer zal worden, gezien de factor 80 heb ik dat nu even als verwaarloosbaar gesteld, maar zal het dus zijn, dus ik vrees dat het aantal gram ijs wat je kunt smelten ietsjes lager zal zijn.

die 165 650g ijs per 1 minut, stel dat een deforst circa 5 minuten duurt is dat totaal circa 3,3 kg ijs. Mijn idee, door een hogere temperatuur kun je een (veel) hogere delta krijgen en kun je dus in relatieve korte tijd het de-feezen. of maak ik hier een grote denkfout? Ja dus, sorry.

ik was hier vergeten dat hier ook nog het koudemiddel en condensor er tussen zit, de vraag is hier of deze in staat is om dit direct zo kan doorgegeven.
O-)

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 28-11-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:00:
Regelmatig zie ik JSON voorbeelden voorbij komen waarbij alle CV-ketel (boiler) velden zijn ingevuld; is dat bv in de OT modus?
Ja
Bij mij is de CV-ketel op AAN/UIT van de CIC aangesloten; dan heb je dus al deze velden niet ingevuld?
helemaal juist
Ook heeft de CV-ketel nog niet een keer meegedraaid sinds 19-10-’23 (0,28 m3 gas). Op zich fijn;-), maar je begint je af te vragen of de CV-ketel wel goed aangestuurd wordt.
even een vraag, heeft de CV ketel wel bij een koude start van de warmtepomp (dus CV watertemperatuur onder de 18ºC) wel even kort gedraaid, dat moet je kunnen zien als een klein gasverbruik in de Quatt app?
in je voorbeeld zie ik een klein gasverbruik van 0,28m3 op die dag, dus volgens mij wordt de CV op de juiste manier aangesproken.
bij mij zelf heeft de cv ook nog helemaal niets gedaan muv de dagelijkse opstartboost en nu 2 keer een redelijke De-freeze. Deze maand was mijn totale gasverbruik nog geen 10 m³ en dat was incl SWW. (+/- 80% SWW)
de json feed is een pure moment opname van juist die seconde dat je aan het kijken bent, via HA kun je deze wel opnemen zodat je over de tijdline de data kunt zien.
Je zou dus hiermee net op dat moment moeten kijken om dat te kunnen zien.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:48:
[...]

dan heb jij de cv ketel verboden met de CIC met OT, ver uit de meeste CV ketels zijn via aan/uit met de CIC verboden. (blijkt de standaard instelling bij Quatt te zijn)
Volgens mij wil Quatt juist OpenTherm in plaats van aan/uit om het vele schakelen tegen te gaan. Zie ook vraag 23 van de webinar bij de veel gestelde vragen op de Quatt site.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:09:
[...]

zo ver ik het begrijp, even zonder dat nu volledig rekenkundig te onderbouwen, hier een aantal belangrijke gegevens.

Als ik dus water met een delta van 4 graden met een flow van 800 l/u door een leiding stuur is dat iets meer dan 13 liter per minut. dat is dus ruim 13000g * 4,19 J = bijna 56.000J.
hier mee kun je dus circa 165 g ijs laten smelten, ik heb de energie die je verliest om de verdamper op te warmen maar even op nul gezet (dus alle energie word gebruikt voor het smelten)
wat ik hier ook niet heb begeteld is dat het smeltwater zelf ooknog iets warmer zal worden, gezien de factor 80 heb ik dat nu even als verwaarloosbaar gesteld, maar zal het dus zijn, dus ik vrees dat het aantal gram ijs wat je kunt smelten ietsjes lager zal zijn.

die 165 g ijs per 1 minut lijkt me niet zo veel, ik vrees dat er een veelvoud aan ijs op een volledig bevoren Quatt zit. Mijn idee, door een hogere temperatuur kun je een (veel) hogere delta krijgen en kun je dus in relatieve korte tijd het de-feezen. of maak ik hier een grote denkfout?
O-)
De factor 4 van de deltaT van het water ben je vergeten. Dat maakt dan 165x4 = 660 g ijs. In 2 minuten dan 1.3 kg ijs. Dat is al een forse klomp ijs. Voor een volledig dichtgevroren Quatt misschien te weinig, maar zover moet het met regelmatige defrosts dan niet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:08:
[...]

Onder de 6graden buitentemp draait de Quatt duidelijk minder efficiënt. Temp stijg hier van 6,0 naar 6,3 en COP van 3,6 naar 4,5 (vermogen is ook wel iets lager). Dus rendement gaat niet beter worden de komende tijd.
Ik zie dat gedrag onder de 4 graden buitentemperatuur, dan wordt het bodemplaat-verwarmingselement van 150W ingeschakeld. Dat geeft geen bijdrage aan het afgegeven vermogen en daarom een groot effect op de CoP, vooral wanneer het vermogen van de Quatt op dat moment laag is.

Zie dit voorbeeld van vanmiddag: de buitentemperatuur zakt onder de 4 graden, en we gaan van 480 W elektrisch met 2300 W thermisch naar 630 Watt elektrisch (bij ingeschakelde bodemverwarming) met 2300 W thermisch, dan gaat de CoP van 4,8 naar 3,6! :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syEbdvoO7gCxIOiuOn0WRGKB1jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXnK2pAjqJdVhA2xo0LEtOrK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MWink schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:43:
[...]

Ik zie dat gedrag onder de 4 graden buitentemperatuur, dan wordt het bodemplaat-verwarmingselement van 150W ingeschakeld. Dat geeft geen bijdrage aan het afgegeven vermogen en daarom een groot effect op de CoP, vooral wanneer het vermogen van de Quatt op dat moment laag is.

Zie dit voorbeeld van vanmiddag: de buitentemperatuur zakt onder de 4 graden, en we gaan van 480 W elektrisch met 2300 W thermisch naar 630 Watt elektrisch (bij ingeschakelde bodemverwarming) met 2300 W thermisch, dan gaat de CoP van 4,8 naar 3,6! :'(

[Afbeelding]
Dit verklaart wel het grote verschil in COP in de verschillende delen van het land. In het noorden de afgelopen weken veel kouder dan in de rest van het land met aanmerkelijk lagere COP. De komende dagen is het overal in Nederland om en nabij het vriespunt. Ben benieuwd of de verschillen zo groot blijven, of dat iedereen nu de 3 in de COP zal gaan zien.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
SBL schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:15:
Bijgaand een defrost met JSONs met interval van ~15sec; van rechts naar links te lezen.

[Afbeelding]

Quatt in stille modus kreeg water niet weer op temperatuur, dus daar werd CV paar minuten later voor ingeschakeld.
Kan zelf niet loggen (geen HA), dus heb live meegekeken op JSON output. Wat mij opvalt in mijn opstelling is dat tijdens mijn “defrost” cycle de powerinput niet naar 300-400W zakt, maar op 14-15W blijft staan gedurende 2 minuten. Dat is dus geen actieve defrost. Dat verklaart wel dat ie totaal dichtvriest in een aantal uren.
Heb de watertemperatuur ook even opgejaagd naar 35 ‘dgC door Tsetpoint op de thermostaat even flink te verhogen zodat de ketel bijkomt. Ook bij die watertemperatuur door de WP geen actieve defrost.
Quatt zal toch met een uitleg moeten komen. Vermoed toch dat er ergens een instelling fout staat waar we zelf geen controle over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:36:
[...]

Volgens mij wil Quatt juist OpenTherm in plaats van aan/uit om het vele schakelen tegen te gaan. Zie ook vraag 23 van de webinar bij de veel gestelde vragen op de Quatt site.
volgens mij, ik had dat namelijk ook gevraagd is de verbinding thermostaat naar cic altijd OT, de verbinding CIC naar CV echter normaal gesproken aan/uit. juist omdat hier een echte regeling voor de meeste cv ketels ook niet nodig is (vroeger had je alleen aan/uit bij CV ketels). of je hebt een bepaalde tijd de CV nodig voor extra power of niet, je zult veelal niet in een modulere modus gaan komen, want dan heeft het de warmtepomp ondertussen weer overgenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:16
pietjm schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
Hier in Alkmaar loopt hij lekker (de afgelopen dagen wat grilliger), maar de kamertemperatuur staat in json al een uur of 5 op 19,378906 graden en dat blijf ik vreemd vinden. Buitentemperatuur al bijna de hele dag 4,5 graden.
Ik heb de Intergas Comfort Touch weer gekocht en ga deze de komende weken uitproberen. De T6 bevalt mij niets.

[Afbeelding]
Heb de comfort touch nu ongeveer een week en moet zeggen bevalt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufgdzI2IfH7bNvTLLV60gvAZwP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dDi9s30yu4siPfQ9mZKkuNP.jpg?f=fotoalbum_large
13.00 uur 19.5c
16.00 uur 20 c
23.00 uur 19c

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
voor degene die nog een Quatt willen bestellen.. er is vandaag een "Green Friday" actie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMn76h_1W44AN3QZgdzM9PZzOEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeUD3sO8RGM7Sl6L5t1vIdJv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MWink schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:02:
[...]

Honeywell Round Modulation staat niet in de lijst van ondersteunde thermostaten, maar deze thermostaat ondersteunt wel de OpenTherm id's die de Quatt rapporteert in de JSON interface, dus op interface lijkt mij deze compatible in ieder geval.
  • Gedrag: De Quatt lijkt rustiger te reageren met de Honeywell Round Modulation tov de Remeha qSense die ik eerder gebruikte.
  • Hysterese: 0,5 graden, ondergrens (inschakelen) op de ingestelde setpoint en bovengrens (uitschakelen) op 0,5 graden boven de ingestelde setpoint, dat is bij de qSense -0,25 en +0,25 graden rond setpoint.
  • Update frequentie: op de OpenTherm interface zie ik elke 20 seconden een update van de RoomTemperature wanneer de thermostaat geen warmtevraag heeft, en elke 40 - 70 seconden wanneer de thermostaat warmte vraagt (dat verschil zie je bij elke OT thermostaat).
  • Modulatie: ik zie de Quatt/CiC het vermogen regelen zodat de kamertemperatuur nauwkeurig rond de ingestelde setpoint zit met zo'n +/- 0,1 graad variatie, zie figuur. Buitentemperatuur tussen 7,5 en 4,5 graden.
Lijkt mij prima te werken. Ik denk dat hoe slimmer een thermostaat is, hoe minder compatible deze is met de Quatt. Ik zou als ik de regelstrategie in de CiC zou moeten ontwerpen, van de kamerthermostaat alleen maar willen weten wat de actuele kamertemperatuur en het ingestelde setpoint is, en verder alleen eigen gegevens over de performance van de Quatt en de overige temperaturen meenemen.

[Afbeelding]
Ziet er mooi rustig uit ondanks frequente updates!
Die minimale wijzigingen elke 20seconden zie je ook allemaal in je JSON? Via de T6 dus echt niet, dus niet elke OT thermostaat doet dat.
En als je gevraagde kamertemperatuur via thermostaat verhoogt, dan ook geen gekke reacties?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:04:
[...]

volgens mij, ik had dat namelijk ook gevraagd is de verbinding thermostaat naar cic altijd OT, de verbinding CIC naar CV echter normaal gesproken aan/uit. juist omdat hier een echte regeling voor de meeste cv ketels ook niet nodig is (vroeger had je alleen aan/uit bij CV ketels). of je hebt een bepaalde tijd de CV nodig voor extra power of niet, je zult veelal niet in een modulere modus gaan komen, want dan heeft het de warmtepomp ondertussen weer overgenomen.
Bij mij allebei OT. Zo hebben ze het geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
[...]

De factor 4 van de deltaT van het water ben je vergeten. Dat maakt dan 165x4 = 660 g ijs. In 2 minuten dan 1.3 kg ijs. Dat is al een forse klomp ijs. Voor een volledig dichtgevroren Quatt misschien te weinig, maar zover moet het met regelmatige defrosts dan niet komen.
Zag het, dank je, je hebt helemaal gelijk, alleen dan de vraag waarom ik bij een defrost dus 0,23m3 gas gebruikt heb, want dat is best een behoorlijke hoeveelheid energie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:27:
[...]

Bij mij allebei OT. Zo hebben ze het geïnstalleerd.
Oké, mogelijk ook afhankelijk per merk cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
SBL schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:25:
[...]

Ziet er mooi rustig uit ondanks frequente updates!
Die minimale wijzigingen elke 20seconden zie je ook allemaal in je JSON? Via de T6 dus echt niet, dus niet elke OT thermostaat doet dat.
En als je gevraagde kamertemperatuur via thermostaat verhoogt, dan ook geen gekke reacties?
Honeywell Round gedrag:

Rustig, ja het vermogen varieert, maar dat is niet erg. De warmtepomp wordt niet steeds aan en uit geschakeld, want de temperatuur blijft binnen de hysterese.

Ja, in de JSON (en daardoor in HA) zie ik als de warmtepomp loopt ongeveer elke 70 seconden een update, maar de temperatuur verandert natuurlijk niet zo snel dat je die waarde steeds ziet veranderen. Als hij niet loopt rond de 20 seconden. Hierbij een figuur van de temperatuur net tijdens/na een defrost.

Wat ik bedoelde is dat de updatefrequentie van de kamertemperatuur wanneer er warmte gevraagd wordt langzamer is, dat is zo omdat er dan via OpenTherm meer informatie wordt uitgewisseld over bv. de aanvoer en retour temperatuur. OpenTherm is heel langzaam, maar 1 bericht per seconde, dus dan is er geen tijd meer om steeds de kamertemperatuur te melden.

Het kan ook zijn dat de T6 de temperatuur niet zo nauwkeurig meldt (afrondt)? De Honeywell Round meldt de temperatuur met de maximale resolutie van 1/256 graad via OpenTherm. De HA Quatt integratie rondt het daarna af op 0,01 graad, waardoor je niet elke update ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySwpk-a-KBSZ8PsXa2nVOO8KcAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qw6WAcy70fhLw0wevBSFWj2J.png?f=fotoalbum_large

Edit: antwoord op de vraag of ik gekke reacties zie bij verhoging setpoint: Ik kom normaal niet aan de kamerthermostaat, maar als de Quatt niet draait en ik verhoog setpoint bv naar 0,5 graden boven de kamertemperatuur, dan schakelt de Quatt eerst aan op wat hoger vermogen (bv 800W) en na minuut of 5 op het benodigde vermogen (bv 600W), zelfde gedrag als het inschakelen door de regeling van de thermostaat, alleen dan wat hoger vermogen, maar dat is volgens verwachting. Ik zie ook geen oscillaties of zo.

[ Voor 11% gewijzigd door MWink op 27-11-2023 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:58:
[...]

Kan zelf niet loggen (geen HA), dus heb live meegekeken op JSON output. Wat mij opvalt in mijn opstelling is dat tijdens mijn “defrost” cycle de powerinput niet naar 300-400W zakt, maar op 14-15W blijft staan gedurende 2 minuten. Dat is dus geen actieve defrost. Dat verklaart wel dat ie totaal dichtvriest in een aantal uren.
Heb de watertemperatuur ook even opgejaagd naar 35 ‘dgC door Tsetpoint op de thermostaat even flink te verhogen zodat de ketel bijkomt. Ook bij die watertemperatuur door de WP geen actieve defrost.
Quatt zal toch met een uitleg moeten komen. Vermoed toch dat er ergens een instelling fout staat waar we zelf geen controle over hebben.
15W is alleen het rondpompen met 400l/min als de Quatt uit staat bij koud weer (omdat het binnen warm genoeg is). Da's inderdaad geen (poging tot) defrost. Als het water te ver afkoelt, dan springt de rest van de Quatt weer aan.
Quatt moet zorgen dat je apparaat gaat defrosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Als ik dus water met een delta van 4 graden met een flow van 800 l/u door een leiding stuur is dat iets meer dan 13 liter per minut. dat is dus ruim 13000g * 4,19 J = bijna 56.000J.
hier mee kun je dus circa 165 g ijs laten smelten, ik heb de energie die je verliest om de verdamper op te warmen maar even op nul gezet (dus alle energie word gebruikt voor het smelten)

die 165 g ijs per 1 minut lijkt me niet zo veel, ik vrees dat er een veelvoud aan ijs op een volledig bevoren Quatt zit. Mijn idee, door een hogere temperatuur kun je een (veel) hogere delta krijgen en kun je dus in relatieve korte tijd het de-feezen. of maak ik hier een grote denkfout?
O-)
Je bent een factor 4 vergeten, van 4 graden delta, dan wordt het 660g per minuut. Dat was al gemeld.

En de compressieloop in de Quatt heeft maar een beperkt vermogen. Die kan maar maximaal 6kW doen en bij 800l/min wordt dat dus niet veel meer dan maximaal 6graden delta die hij uit het water kan vissen.
Bij heet water zou hij langzamer rond kunnen pompen, maar die 15W maakt het verschil niet. De meeste systemen kunnen in 1 rondje wel 10min*13l/min=130l leveren, lijkt me; da's 6 kilo ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Flesym schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:02:
In het kader van de data van de CIC proberen te snappen, weet iemand de verklaring voor mijn CIC output? Ik zou verwachten dat als de supervisoryControlMode op 3 staat de CV ook zou meedraaien. Maar dat is dus niet zo (getMainWorkingMode=2)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is koud (grens<5?), dus CVketel staat standby = modus 3. Dat geeft al een rookwolkje op het startscherm van de Quatt-app. Wanneer nodig zal de CVketel bijspringen. En zo niet, dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
SBL schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:51:
[...]

15W is alleen het rondpompen met 400l/min als de Quatt uit staat bij koud weer (omdat het binnen warm genoeg is). Da's inderdaad geen (poging tot) defrost. Als het water te ver afkoelt, dan springt de rest van de Quatt weer aan.
Quatt moet zorgen dat je apparaat gaat defrosten!
Je hebt gelijk dat het de pomp moet zijn.
Het lijkt mij ook dat Quatt moet regelen dat mijn apparaten gaan defrosten. Heb er twee staan die allebei niet defrosten. Dat lijkt me geen toeval. Er zal dus iets niet goed staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:45:
[...]
Oké, mogelijk ook afhankelijk per merk cv.
Uit de CV handleiding, hier onlangs gepost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6MGFS2wsfokrrocGv9W_Vn6Nfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PA3MHWg1sGE64DKYjgVrZhz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MWink schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:51:
[...]
Het kan ook zijn dat de T6 de temperatuur niet zo nauwkeurig meldt (afrondt)? De Honeywell Round meldt de temperatuur met de maximale resolutie van 1/256 graad via OpenTherm. De HA Quatt integratie rondt het daarna af op 0,01 graad, waardoor je niet elke update ziet.
De T6 meldt via JSON de temperatuur heel nauwkeurig, maar niet zo vaak. Hij lijkt alleen updates te versturen als de temperatuur 0,2 graden gewijzigd is. Hij kan dus urenlang dezelfde temperatuur melden met 4 cijfers achter de komma. Dat leidt er soms toe dat de CiC geen gevolgen ziet van stookgedrag en te lang doorgaat of er zelfs een tandje bij doet. Dit is overigens niet vaak.
Ik ben niet ontevreden over de T6, doet het best aardig, maar ik denk dat er een dag komt dat ik toch de Round Modulation uit de doos haal. Dank voor je gedetailleerde info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:06:
[...]

Ik denk niet dat de buren in de tuin zitten wanneer de Quatt aan het werk moet 😁
In de toekomst mogelijk wel, zodra ook het sww vat wordt opgewarmd met de Quatt. Aan de andere kant zal het dan buiten een prima temperatuur zijn, en is de Quatt verder niet nodig, dus geen enkele reden waarom deze dan niet op minimaal vermogen het vat kan opwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
die 165 g ijs per 1 minut lijkt me niet zo veel, ik vrees dat er een veelvoud aan ijs op een volledig bevoren Quatt zit.
Mogelijk dat de Quatt daarom ook zo vaak defrosts draait. Ik zag vorige winter bij de airco hier dat deze eerder elke 3 uur defrost, terwijl je de Quatt dat elk uur ziet doen.

Ergens lijkt het toch voldoende te zijn, want als je de statistieken ziet, zie je dat een defrost meestal maar zo'n 3 minuten duurt, zelden meer dan 5.
Mijn idee, door een hogere temperatuur kun je een (veel) hogere delta krijgen en kun je dus in relatieve korte tijd het de-feezen. of maak ik hier een grote denkfout?
O-)
Ik ben bang dat je hier inderdaad een denkfout maakt. Het cv water wordt (voor zover ik weet) niet rechtstreeks gebruikt voor een defrost, maar de werking van de Quatt wordt omgedraaid, waarbij deze tijdelijk gaat koelen ipv verwarmen. De verdamper wordt tijdelijk condensator (of is dat niet de vertaling van condenser?). Dit betekend echter dat de snelheid van defrosten beperkt wordt door de capaciteit van de warmtepomp (6KW op dit moment bij de Quatt, hoewel ik hier nooit defrost cijfers voorbij heb zien komen boven de 5KW, dat zou een software limiet kunnen zijn, of omdat de Quatt net wat meer gebouwd is voor verwarmen dan voor koelen). Of je nu een aanvoer van 50 graden of van 25 graden maakt dus theoretisch niet uit voor de snelheid van defrosten, alleen de (defrost) COP wordt hoger naarmate de temperatuur van het cv water hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:43:
Het cv water wordt (voor zover ik weet) niet rechtstreeks gebruikt voor een defrost, maar de werking van de Quatt wordt omgedraaid, waarbij deze tijdelijk gaat koelen ipv verwarmen. De verdamper wordt tijdelijk condensator (of is dat niet de vertaling van condenser?). Dit betekend echter dat de snelheid van defrosten beperkt wordt door de capaciteit van de warmtepomp (6KW op dit moment bij de Quatt, hoewel ik hier nooit defrost cijfers voorbij heb zien komen boven de 5KW, dat zou een software limiet kunnen zijn, of omdat de Quatt net wat meer gebouwd is voor verwarmen dan voor koelen). Of je nu een aanvoer van 50 graden of van 25 graden maakt dus theoretisch niet uit voor de snelheid van defrosten, alleen de (defrost) COP wordt hoger naarmate de temperatuur van het cv water hoger is.
De warmte uit het CV water wordt wel degelijk gebruikt; water gaat er kouder uit dan er in komt, met energie-opbrengsten die logisch lijken.
-5,4kW in elk geval ook gezien tijdens defrost, dus geen beperking tot 5kW.
Zie voor beide statements deze tabel.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77320452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:00:
[...]
Het is koud (grens<5?), dus CVketel staat standby = modus 3. Dat geeft al een rookwolkje op het startscherm van de Quatt-app. Wanneer nodig zal de CVketel bijspringen. En zo niet, dan niet.
Dus hier betekent dat momenteel opentherm signaal CV aan op 42 graden, dat is de aanvoer van Quatt ook. CV gaat steeds even aan, temperatuur bereikt en vervolgens uit gedurende anti pendel. Ik heb vraag onder 47 graden maar op negeren gezet; geen wolkje meer in de app en boiler mode active fase. Eens kijken hoe dat verder gaat zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
[...]

Ik heb 2 Quatts en daar lijken ze netjes te werken, zie beeld. Ze zijn overigens zo heftig dat geregeld de vvw pomp uitspringt, maar dat is niet gek als water temperatuur even flink zakt.
Wat regelt die T6 overigens slecht samen met de cic, bij nacht verlaging van 0,5 graad zakt hij er vrolijk nog 0,5 graad er doorheen. Maar dat wisten we al op dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuovOy6_FsktJcXT_YALXpzR694=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiCoAHeFAigNKCeMKJhXH7il.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
[...]

Dit verklaart wel het grote verschil in COP in de verschillende delen van het land. In het noorden de afgelopen weken veel kouder dan in de rest van het land met aanmerkelijk lagere COP. De komende dagen is het overal in Nederland om en nabij het vriespunt. Ben benieuwd of de verschillen zo groot blijven, of dat iedereen nu de 3 in de COP zal gaan zien.
Die lage COP bij sommigen, kan dat ook het gevolg zijn van de door hen zelf ingevulde bedragen in de app?

Wanneer je daar (fictief) een erg laag bedrag invult voor electra en een erg hoog bedrag voor gas, blijft de Quatt doorgaan op electra en trekt COP naar beneden. Kan dan de Quatt niet worden aangerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:47:
[...]

Die lage COP bij sommigen, kan dat ook het gevolg zijn van de door hen zelf ingevulde bedragen in de app?

Wanneer je daar (fictief) een erg laag bedrag invult voor electra en een erg hoog bedrag voor gas, blijft de Quatt doorgaan op electra en trekt COP naar beneden. Kan dan de Quatt niet worden aangerekend.
Ik heb persoonlijk de reëele prijzen ingevoerd. 1,26 voor gas en 0,33 voor electra. De Quatt draait momenteel met een COP van 2.8 en vindt dat de cv ook mee moet helpen (stille modus staat niet aan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew3sDcyw672qVtfc4UXjBW-3J9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAlRcEGToqBcgRJr1NiWJukq.jpg?f=fotoalbum_large

En wat me dan weer opvalt, de thermostaat t6 even (paar seconden) een halve graad terugzetten en dan weer omhoog, zorgt ervoor dat de Quatt het weer alleen af af kan.

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 28-11-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
bite schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 01:24:
[...]

Dus hier betekent dat momenteel opentherm signaal CV aan op 42 graden, dat is de aanvoer van Quatt ook. CV gaat steeds even aan, temperatuur bereikt en vervolgens uit gedurende anti pendel. Ik heb vraag onder 47 graden maar op negeren gezet; geen wolkje meer in de app en boiler mode active fase. Eens kijken hoe dat verder gaat zo.
Ik zat eraan te denken om de ketel in te stellen om te reageren met een minimale temperatuur. Als je een de vraag onder 47 negeert, koelt het dan niet te ver af?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:03:
[...]

Ik heb persoonlijk de reëele prijzen ingevoerd. 1,26 voor gas en 0,33 voor electra. De Quatt draait momenteel met een COP van 2.8 en vindt dat de cv ook mee moet helpen (stille modus staat niet aan):

[Afbeelding]

En wat me dan weer opvalt, de thermostaat t6 even (paar seconden) een halve graad terugzetten en dan weer omhoog, zorgt ervoor dat de Quatt het weer alleen af af kan.
Ik vermoed dat mijn CIC rekent met de default waarden. Want probleem rechten nog steeds niet verholpen helaas.

Al met al nog niet ontevreden: de Quatt kan langer zelfstandig verwarmen dan ik eerder had verwacht.

Bij mij is de invloed van de ongewilde Stille modus tussen 19.00 en 07.00 uur inmiddels wel goed merkbaar
Overdag wel wat gas voor defrosts maar na 19.00 uur, wanneer vermogen Quatt verlaagd wordt, moet mijn ketel bijspringen.

Ik heb mijn contactpersoon bij Quatt mail gestuurd of ze kan zorgen dat Support in ieder geval eerst maar even mijn Stille modus uit zet. Komen de rechten later wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1F8KAZrTKZXs914uJIKiSSwg6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa91KjhjvuoTLqkXx8w31XK7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OkPZmpHH9No2PBf3yiuBy5AiO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHDH4bZc53RXdSG88tAdXf8a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 22:25
okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
[...]

2.9 inmiddels!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Even een testje (heb ik net gedaan). Thermostaat halve graad naar beneden, even wachten tot de Quatt app dat ziet, en dan weer terug naar de oude stand. Zorgt dat bij jou ook onmiddellijk voor een rustiger beeld, geen gasverbruik meer en een betere COP? Je ziet het bij mij onmiddellijk (zojuist om 8 uur gedaan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw6Uka3cRZXEkfNPd57WCTEBdXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yatl7MRCP3mp1nn2bUdowSu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:37:
[...]

Even een testje (heb ik net gedaan). Thermostaat halve graad naar beneden, even wachten tot de Quatt app dat ziet, en dan weer terug naar de oude stand. Zorgt dat bij jou ook onmiddellijk voor een rustiger beeld, geen gasverbruik meer en een betere COP? Je ziet het bij mij onmiddellijk (zojuist om 8 uur gedaan):

[Afbeelding]
Dat is op zich niet fijn dat je dat soort trucs nodig hebt om regeling rustig te krijgen. Ik vermoed dat de grote dader in dit geheel de zogenaamde AI is in de CIC. Vanuit mijn werk heb ik ook geleerd dat AI voor serieuze regelimgen helaas nog niet ver genoeg is, het grootste bezwaar is dat je er vaak geen peil op kunt trekken wat hij doet en waarom en je het ook niet eenduidig kan beinvloeden.

Overigens zie ik een verschil in jouw defrosts en de mijne: Bij mij zie ik nauwelijks verandering in opgenomen vermogen en afgeleverde vermogen gaat zwaar negatief. Ik zie bij jou een ander beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47
[...]

[Afbeelding]
Onderschat de invloed van je Ta niet voor het aantal defrosts.
Harder werken = meer defrosts = slechte COP
Minder hard werken = minder defrosts = beter COP

Als je het met die 2e warm houdt / huis niet (te ver) afkoelt, dan zou ik altijd voor die weg kiezen natuurlijk.
Koelt de boel te ver af, dan is dat wat het is en moet ie een hoger Ta maken.
Alleen, er is vaak natuurlijk een gulden middenweg.

Je gaat volgens je screenshot zo te zien volg gas van defrost naar defrost.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
patrickvdhart schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:45:
[...]

Dat is op zich niet fijn dat je dat soort trucs nodig hebt om regeling rustig te krijgen. Ik vermoed dat de grote dader in dit geheel de zogenaamde AI is in de CIC. Vanuit mijn werk heb ik ook geleerd dat AI voor serieuze regelimgen helaas nog niet ver genoeg is, het grootste bezwaar is dat je er vaak geen peil op kunt trekken wat hij doet en waarom en je het ook niet eenduidig kan beinvloeden.
daarbij, als het 'echt' AI is, en leert, dan kan het dus ook het verkeerde leren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
s020506 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:22:
[...]
Ik zat eraan te denken om de ketel in te stellen om te reageren met een minimale temperatuur. Als je een de vraag onder 47 negeert, koelt het dan niet te ver af?
Het is wat uitproberen wat werkt denk ik zo lang er niet echt iets geadviseerd wordt.
Als die t6 net zo werkt als de round modulation dan zal die de gevraagde watertemperatuur wel ophogen als er geen of onvoldoende resultaat is qua verwarming.
Andere opties tegen pendelen lijkt me een langere anti-pendel tijd instellen of juist een hogere minimum temperatuur waardoor de CV dan even kan werken ipv kort aan en weer uit.
Vanwege ieder uur ontdooien leek die er wel een beetje moeite mee te krijgen om 21 handhaven maar t6 bleef op 40 a 42 graden staan.
Dat ontdooien lijkt meer temperatuur en tjjd afhankelijk dan dat er echt ijs wordt detecteert of zoiets. Eerder wel sprake van ijs dat ging smelten en vervolgens waterdamp maar zie dat nu niet. Het werkt er verder goed om en valt me niet tegen bij temperatuur rond vriespunt. Op het platte dak ligt een laagje ijs. Geen gasverbruik voor ontdooien.

Nu bij 1,37 graden buiten toch qc Heating - heatpump only 2

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 28-11-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 17:11

charrel

Cortisol4life..

Quatt zit redelijk dichtgevroren maar loopt allemaal prima verder, 0.5° nacht verlaging voor de koudere nachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72rfZiUhBAwl-tqPbf-b3BTSCVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pyOxd1idZq6JYyjWN11i2Iph.png?f=fotoalbum_large]
Gas verbruik voor de defrost lijkt ook minimaal, na de nachtverlaging gooide die er wel nog even een tandje bij terwijl ie 0.1° onder de ingestelde temperatuur stond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 22:25
[...]

[Afbeelding]
Zojuist geprobeerd, de Quatt is nu uit doordat de setpoint gehaald is. Wat me wel opvalt is dat deze actie de kamer temperatuur die de Quatt ziet direct bijwerkt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:00:
[...]

Dank je, ik zag het inderdaad, per uur ongeveer 0,05 m3, dus bijna niets. En nu heb ik ook af en toe een defrost cycle. Leuk om te zien 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
MWink schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:02:
[...]

Dat... Gebruik de thermostaat als een sensor, en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-09 14:38
paQ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:20:
[...]

Klopt. Alleen de T6 geeft ook control setpoint mee, en daar doet de CiC (helaas) ook wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
bite schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:46:
[...]

Het is wat uitproberen wat werkt denk ik zo lang er niet echt iets geadviseerd wordt.
Als die t6 net zo werkt als de round modulation dan zal die de gevraagde watertemperatuur wel ophogen als er geen of onvoldoende resultaat is qua verwarming.
Andere opties tegen pendelen lijkt me een langere anti-pendel tijd instellen of juist een hogere minimum temperatuur waardoor de CV dan even kan werken ipv kort aan en weer uit.
Vanwege ieder uur ontdooien leek die er wel een beetje moeite mee te krijgen om 21 handhaven maar t6 bleef op 40 a 42 graden staan.
Dat ontdooien lijkt meer temperatuur en tjjd afhankelijk dan dat er echt ijs wordt detecteert of zoiets. Eerder wel sprake van ijs dat ging smelten en vervolgens waterdamp maar zie dat nu niet. Het werkt er verder goed om en valt me niet tegen bij temperatuur rond vriespunt. Op het platte dak ligt een laagje ijs. Geen gasverbruik voor ontdooien.

Nu bij 1,37 graden buiten toch qc Heating - heatpump only 2
Een dikke week geleden had ik optimalisatie aan staan. Toen heeft de hele nacht de ketel de ketel elke 6 minuten even aangestaan en daarna meteen weer uit, maar het werd binnen wel fris. Ik weet niet of de gevraagde watertemperatuur opgehoogd wordt, maar ik denk van niet.

Ook bij mij wordt er trouwens geen gas gevraagd voor het ontdooien.

En bij 0,66 alleen de warmtepomp. Had vannacht moeite het op temperatuur te houden, dat lijkt nu beter te gaan. Al zijn er wel mensen in de woonkamer, en staat de zon op het raam, dat zal wel schelen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 09:38
@MacD007
even een vraag, heeft de CV ketel wel bij een koude start van de warmtepomp (dus CV watertemperatuur onder de 18ºC) wel even kort gedraaid, dat moet je kunnen zien als een klein gasverbruik in de Quatt app?
in je voorbeeld zie ik een klein gasverbruik van 0,28m3 op die dag, dus volgens mij wordt de CV op de juiste manier aangesproken.
bij mij zelf heeft de cv ook nog helemaal niets gedaan muv de dagelijkse opstartboost en nu 2 keer een redelijke De-freeze. Deze maand was mijn totale gasverbruik nog geen 10 m³ en dat was incl SWW. (+/- 80% SWW)

Het gasverbruik van 0,28m3 was niet van die/een dag, maar van een periode sinds 21-10-23; dus te verwaarlozen, maar de CV is blijkbaar wel even aangeweest.
De opstartboost herken ik niet echt. Het grootste verbruik heb ik meer vanwege de T6 met een te late update van de kamer temperatuur. Althans ik verdenk de T6.
Hierbij een plaatje.
Op aanraden van verschillenden op dit forum heb ik sinds 5-11-23 een schema van altijd 19,5 en een verhoging naar 20C tussen 13:00-20:00 (inmiddels weer naar 19:30 om het maar doordraaien van de T6 te vermijden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4iBnJlU1tKKJw4eMpQMaA4P7os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j07ggIcG6UnljUAOxshl6xnb.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij ook een plaatje bij een QC = 3 zonder witte rook uit de schoorsteen op de app...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jD820CSs1e3gmEsvrOQKeJ2HDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jz25CLhTB5GE9eupyRVMsE2E.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdXI98WKgIGIA5519TK2HO2wDeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdbRcqCDw41sJTwh7414pQYJ.jpg?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:43:
[...]

Mogelijk dat de Quatt daarom ook zo vaak defrosts draait. Ik zag vorige winter bij de airco hier dat deze eerder elke 3 uur defrost, terwijl je de Quatt dat elk uur ziet doen.

Ergens lijkt het toch voldoende te zijn, want als je de statistieken ziet, zie je dat een defrost meestal maar zo'n 3 minuten duurt, zelden meer dan 5.

[...]

Ik ben bang dat je hier inderdaad een denkfout maakt. Het cv water wordt (voor zover ik weet) niet rechtstreeks gebruikt voor een defrost, maar de werking van de Quatt wordt omgedraaid, waarbij deze tijdelijk gaat koelen ipv verwarmen. De verdamper wordt tijdelijk condensator (of is dat niet de vertaling van condenser?). Dit betekend echter dat de snelheid van defrosten beperkt wordt door de capaciteit van de warmtepomp (6KW op dit moment bij de Quatt, hoewel ik hier nooit defrost cijfers voorbij heb zien komen boven de 5KW, dat zou een software limiet kunnen zijn, of omdat de Quatt net wat meer gebouwd is voor verwarmen dan voor koelen). Of je nu een aanvoer van 50 graden of van 25 graden maakt dus theoretisch niet uit voor de snelheid van defrosten, alleen de (defrost) COP wordt hoger naarmate de temperatuur van het cv water hoger is.
Ik denk dat je daar gelijkt hebt, mijn denkfout was dat mijn aanname direct warm cv water direct op de verdamper zou gaan, wat ik echter in de gauwigheid vergat is dat het koudemiddel en condensor incl compressor daar nog tussen zit (was blijkbaar toch laat, stom van me)
Ik had overigens nog een fout gemaakt tijdens mijn late bierviltje berekening, ik was vergeten de delta T van 4 mee te berekenen, dus de uitkomst moet dus 4 keer zo hoog zijn (als mijn aanname van 4 klopt) sorry.

Wat ik echter nog steeds niet helemaal begrijp is dat bij sommige defrost hij geen of nauwelijks gas (dus de cv gebruikt) en soms best wel veel.
Weet iemand daar de oorzaak?
Als ik bv naar het gasverbruik om 5:40 kijk is dat dus na de defrost en tijdens het opwarmen, blijkbaar heeft het cv water dermate veel temperatuur verloren tijdens de defrost dat de cic vind dat er een korte boost van de cv nodig was (zou hier de 18gr een rol hebben gespeeld? Helaas heb ik daar geen data voor maar dit zou dit gedrag wel kunnen verklaren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGoi9ND4PX2yDzf11pNuYLLkUZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMeSTVgO73Ez9YfIYSvscoTE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsfJSe6ucUvPFSRtRYQOacQr97w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndHMYBCDxKaQMbuA3V92kkIa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukesEmmen
  • Laatst online: 09:25
Sinds vandaag geen gegevens meer op 'inzicht'. Ik zag gisteren wel dat de firmware van de CIC teruggezet is van 2.6.2 naar 2.6.0. Herkennen jullie dit?

Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:37
DukesEmmen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:09:
Sinds vandaag geen gegevens meer op 'inzicht'. Ik zag gisteren wel dat de firmware van de CIC teruggezet is van 2.6.2 naar 2.6.0. Herkennen jullie dit?
2.7.0 bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:24
okijokii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:03:
[...]

[Afbeelding]

Als je goed naar de schaal kijkt, dan zie je dat er uurlijks meer warmte nodig is dan de Quatt kan leveren. Het is maximaal gewoon verbruik x COP, dus dan zit he met verbruik 1500W x COP 2.8 op 4200W warmte.
De CIC heeft dus geen andere keuze dan de CV ketel mee laten doen voor wat je meer nodig hebt dan deze 4,2 kW vermogen.

Meer isoleren is de beste optie om dit te verminderen, maar eigenlijk is dit hoe een hybride warmtepomp ontworpen is.

Je bent met deze opstelling gewoon beschermd tegen elke nare buitentemperatuur zonder dat er een 3x zo grote of onzuinig draaiende warmtepomp nodig is.

Ik zou dus gewoon blij zijn met deze resultaten en hooguit kijken of er nog ergens te isoleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukesEmmen
  • Laatst online: 09:25
Inderdaad!

Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 22:09

WouterB

3680 Wp

paQ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:20:
[...]

Mee eens. Ik heb een iSense als thermostaat.

Rond 8.30 was mijn huis weer opgewarmd naar 18.3, en sloeg de thermostaat uit, en ging de quatt ook uit. Gedurende de nacht is het huis redelijk op temperatuur gehouden. Na 8.30 daalde de temperatuur langzaam naar 17.5, ging de thermostaat-setpoint een stapje omhoog naar 18.5 om 10.00 en haalt de CiC er nu de ketel bij om op te kunnen warmen. Als hij nu om 8.30 op een lager pitje de 18C had bijgehouden, was dat waarschijnlijk niet nodig geweest.

(mogelijk staat mijn stooklijn wat te hoog, al is dit de eerste keer dat de CV-ketel bijgeschakeld moet worden, terwijl het ook voor het eerst echt wat kouder is in regio midden).

Als ik vanavond weer thuis ben, kan ik wat grafiekjes uit HA halen om het te laten zien.

-- zie nu dat CV weer uit mag en dat de quatt het weer op eigen kracht doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCrhl6eeDD8qcsDI7VAg1MkxSaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0kvNPnqUC7y2uEZGdtAyk9L9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door WouterB op 28-11-2023 10:37 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:47:
[...]

Dat heb ik wel geprobeerd, maar heb de indruk dat de berekening is gebaseerd op verwacht COP op basis van buitentemperatuur en watertemperatuur. Bij dichtgevroren verdamper is actueel COP veel lager dan verwacht mag worden, en Quatt draait dan vrolijk door. Kijkt dus niet naar de actuele COP is mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:03:
@MacD007

Het gasverbruik van 0,28m3 was niet van die/een dag, maar van een periode sinds 21-10-23; dus te verwaarlozen, maar de CV is blijkbaar wel even aangeweest.
De opstartboost herken ik niet echt. Het grootste verbruik heb ik meer vanwege de T6 met een te late update van de kamer temperatuur. Althans ik verdenk de T6.
Hierbij een plaatje.
Op aanraden van verschillenden op dit forum heb ik sinds 5-11-23 een schema van altijd 19,5 en een verhoging naar 20C tussen 13:00-20:00 (inmiddels weer naar 19:30 om het maar doordraaien van de T6 te vermijden).

[Afbeelding]

Hierbij ook een plaatje bij een QC = 3 zonder witte rook uit de schoorsteen op de app...
[Afbeelding][Afbeelding]
Om met dat laatste te beginnen, zou dat ook niet een tijdvertraging tussen de app en json (=cic) kunnen zijn, heb ik in het verleden ook soms kunnen zien.

Je gasverbruik zou ik denken, ik heb dus het zelfde probleem alleen wat meer, dat vermoedelijk door een defrost de cv water temperatuur net onder de 18 gr is gekomen en je tweede Quatt op dat moment dit niet heeft kunnen bijbenen (of beide kort na elkaar in defrost zijn gegaan) en dus maar heel even een korte boost van de cv nodig was, het betrof ook maar relatief weinig gas.
Ik denk omdat je constant die 19 gr aanhoud je voor de start ook niet onder de 18gr komt en dus geen boost van de cv nodig hebt.
Bij mij staat de warmtepomp ‘s nachts wel vaker een paar uur uit (ik gebruik een nachtverlaging, nu wel minder naar 18,5) kan komt het cv water wel onder die 18gr.(soms)

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 28-11-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bij mij is de cic ook geupdate, staat nu ook op 2.7.0.
Een change-log was wel handig geweest
De app staat nu overigens op 1.7.0 build 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ftjl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:22:
[...]

Dat heb ik wel geprobeerd, maar heb de indruk dat de berekening is gebaseerd op verwacht COP op basis van buitentemperatuur en watertemperatuur. Bij dichtgevroren verdamper is actueel COP veel lager dan verwacht mag worden, en Quatt draait dan vrolijk door. Kijkt dus niet naar de actuele COP is mijn conclusie.
Ik denk niet dat dit zo is, volgens mij heb je geen verwacht COP maar gewoon een berekende COP op basis van je verbruik en opbrengst.
Bij een bevroren verdamper heb je dus vrijwel geen opbrengst meer maar wel het verbruik, de facto dus een zeer lage COP. O-)

Juist met een instelling wat @Friezin bedoeld forceer je de Quatt om door te gaan ipv over te schakelen naar de cv.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 28-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ris
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 10:42

Ris

Wij overwegen ook om een Quatt aan te schaffen en willen hem graag laten plaatsen in de tuin. Hiervoor zullen de leidingen/kabels een meter of 4-5 over het platte dak (van pvc) moeten lopen. Weet iemand of de leidingen en kabels onbeschermd op het platte dak kunnen liggen? Of gaat dit onderhevig zijn aan water en wind en moet ik ze bijv in een kabelgoot op betontegels leggen, zoiets als dit?

https://www.elektramat.nl...0x40x60mm-08712259184418/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-09 09:51
Helpt het wel of niet om de optimalisatie stand op de t6r uit te zetten tegen de overshoot en verre terugzakken naar 18 graad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGpDihunDTODDMkg7o1C1mb4VeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR672LnGUalzMepZQzdlYjw9.jpg?f=fotoalbum_large

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ris schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:
Wij overwegen ook om een Quatt aan te schaffen en willen hem graag laten plaatsen in de tuin. Hiervoor zullen de leidingen/kabels een meter of 4-5 over het platte dak (van pvc) moeten lopen. Weet iemand of de leidingen en kabels onbeschermd op het platte dak kunnen liggen? Of gaat dit onderhevig zijn aan water en wind en moet ik ze bijv in een kabelgoot op betontegels leggen, zoiets als dit?

Staat je ketel ook boven?
Want de leidingen eerst omhoog en daarna naar beneden, dat gaan ze sowieso niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 17:11

charrel

Cortisol4life..

rinkh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:
Helpt het wel of niet om de optimalisatie stand op de t6r uit te zetten tegen de overshoot en verre terugzakken naar 18 graad?

[Afbeelding]
Hier staat het uit, maar het gedrag lijkt ongeveer hetzelfde als dat het aan stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ris

Ris

Friezin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
[...]
Staat je ketel ook boven?
Want de leidingen eerst omhoog en daarna naar beneden, dat gaan ze sowieso niet doen.
De CV ketel staat op zolder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ris schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:

Nee, door de open constructie is dat geheel ongeschikt. Hier op het forum heeft iemand een pvc pijp gebruikt met mini bigfoots, zijn foto’s geplaatst.
Bij lange leidingen denk wel aan warmteverlies, bij 4-5 valt dat overigens wel mee.
Denk eens aan plaatsing op dak of tegen gevel, of kan dat niet ivm geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ris

Ris

MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:16:
[...]Denk eens aan plaatsing op dak of tegen gevel, of kan dat niet ivm geluid?
Op het platte dak of gevel heb ik ook overwogen idd, maar dat is erg dicht bij ons slaapkamerraam (ongeveer 1 meter) en niet ver genoeg van de buren om binnen de normen te blijven. De leidingen net iets verder doortrekken en hij staat in de tuin waar verder niemand er last van heeft. Ik heb ergens in dit topic gelezen dat het verlies per meter erg laag is (niet significant dacht ik), dus we zijn daarop uitgekomen.

Ik heb gezocht naar een foto van de pvc buis, maar kon die zo snel niet vinden. Ik zie wel andere Quatt eigenaren de normale kabelgoot (die normaliter verticaal wordt gebruikt) over het platte dak hebben gelegd met tegels eronder. Wellicht dat ik dat maar ga doen, of Quatt ga vragen om dat bij de installatie zo te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:04
Zijn er Inmiddels al ervaringen met Quatts icm de honeywell dt4m?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 15:37
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:16:
[...]

Nee, door de open constructie is dat geheel ongeschikt. Hier op het forum heeft iemand een pvc pijp gebruikt met mini bigfoots, zijn foto’s geplaatst.
Bij lange leidingen denk wel aan warmteverlies, bij 4-5 valt dat overigens wel mee.
Denk eens aan plaatsing op dak of tegen gevel, of kan dat niet ivm geluid?
Ik zat te denken om isolatie te verhogen pir in te spuiten aangezien buitenkant isolatie om de buizen zit en de goot (canalit 12cm) zelf nog ruimte. De kap kan er daarna gewoon af. Het is glad plastic. Buiten voornamelijk binnen zal temp niet zo snel zakken gok ik.

Of is dit een slecht idee??

[ Voor 4% gewijzigd door mklcln op 28-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
MacD007 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:37:
[...]

Ik denk niet dat dit zo is, volgens mij heb je geen verwacht COP maar gewoon een berekende COP op basis van je verbruik en opbrengst.
Bij een bevroren verdamper heb je dus vrijwel geen opbrengst meer maar wel het verbruik, de facto dus een zeer lage COP. O-)

Juist met een instelling wat @Friezin bedoeld forceer je de Quatt om door te gaan ipv over te schakelen naar de cv.
Stel bij buitentemperatuur 5 dgC en watertemperatuur 30 dgC vriest je verdamper dicht. Actueel COP < 2, terwijl verwacht COP 3-4 zou moeten zijn. Dan zou je de WP moeten uitschakelen op basis van actueel COP, maar wanneer schakel je hem dan weer in? Dan moet ie zelflerend zijn en tot de conclusie moeten komen dat bv defrost niet werkt en dat die bedrijfsconditie waar je de WP eigenlijk nog zou willen gebruiken dan moet worden vermeden.
Beter zou het dan zijn dat een WP een melding geeft dat het berekende COP ver onder een te verwachten COP ligt. Met andere woorden: underperformance, ga eens kijken wat er aan de hand is.
Ik denk toch echt dat de Quatt zijn COP kenlijnen gebruikt om te bepalen of de WP in bedrijf moet zijn en niet de actuele COP.
Je kan in de app de prijzen aanpassen en krijgt dan een melding waar de WP minder gebruikt kan worden. Zal eens kijken wat dat theoretisch voor het COP afschakelmoment inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
En zijn er mensen die ervaringen hebben met Quatt in combinatie met een Atag i36ec ketel (of een vergelijkbare i-ec Atag)? Bij mij is de CIC niet via OT aangesloten maar op de ON/OFF klemmen van de ketel. Ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar ik ben benieuwd er installaties zijn waarbij de Cic wel via OT met een Atag 136ec communiceert.
Mijn thermostaat is een Tado (zoneregeling) die voorheen goed met de ketel via OT werkte. Wel was daarvoor een Atag OTPLA-module nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ris schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:59:
[...]

Op het platte dak of gevel heb ik ook overwogen idd, maar dat is erg dicht bij ons slaapkamerraam (ongeveer 1 meter) en niet ver genoeg van de buren om binnen de normen te blijven. De leidingen net iets verder doortrekken en hij staat in de tuin waar verder niemand er last van heeft. Ik heb ergens in dit topic gelezen dat het verlies per meter erg laag is (niet significant dacht ik), dus we zijn daarop uitgekomen.

Ik heb gezocht naar een foto van de pvc buis, maar kon die zo snel niet vinden. Ik zie wel andere Quatt eigenaren de normale kabelgoot (die normaliter verticaal wordt gebruikt) over het platte dak hebben gelegd met tegels eronder. Wellicht dat ik dat maar ga doen, of Quatt ga vragen om dat bij de installatie zo te doen.
Kijk eerst eens hier na.
https://gathering.tweaker...message/76062088#76062088
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4w-ZSZWkRySiuFGtMcx1nYoBkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7hTAnwMl1l2zVNgOxNs1SZDI.webp?f=user_large
Mooie bijdrage van @schovie

Denk aub ook hoe je de leidingen van tuin naar je huis wilt laten verlopen, als je dat ondergronds wilt doen is het wel een heel ander verhaal, de isolatie van de leidingen van Quatt zijn daar niet direct geschikt voor. Moet je meer denken aan dergelijke oplossingen, deze zijn helaas extreem duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn1McIJDG96jqMZyglmMlXS_vls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUipKlmtsWsv6jAUbAqhpRTF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:04
Heb je een connected “slimme” thermostaat nodig om de Quatt op afstand te bedienen? Of kan dat ook via de Quatt app?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 13:47
MacD007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:01:
[...]

Soort raam en type glas? Eventueel andere optie? Kunnen we nu niet zien, zo zonder foto.
Kiepraam van 1,5 bij 1m met dubbel glas. Zie plaatje. Quatt komt op platte dak naast raam. Ik wil doorvoer naar deze slk en dan van binnen achter de gordijn naar zolder (houten vloer). Kom dan recht bij ketel uit. Dit vind ik mooier dan via buitenkant gevel.
Vragen zijn..
1) Gaat dit overlast geven (slapen some met raam open, maar meestal in zomer)
2) hoe maken ze de doorvoer dicht? Neem aan dat als dat niet goed genoeg dicht gepurd wordt er ook geluid door zal komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqtulfHZ7IdYW3RUgJ2LdSbHcX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tn40eytJ2jFems6WqV3Fy2o4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ftjl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:13:
[...]

Stel bij buitentemperatuur 5 dgC en watertemperatuur 30 dgC vriest je verdamper dicht. Actueel COP < 2, terwijl verwacht COP 3-4 zou moeten zijn. Dan zou je de WP moeten uitschakelen op basis van actueel COP, maar wanneer schakel je hem dan weer in? Dan moet ie zelflerend zijn en tot de conclusie moeten komen dat bv defrost niet werkt en dat die bedrijfsconditie waar je de WP eigenlijk nog zou willen gebruiken dan moet worden vermeden.
Beter zou het dan zijn dat een WP een melding geeft dat het berekende COP ver onder een te verwachten COP ligt. Met andere woorden: underperformance, ga eens kijken wat er aan de hand is.
Ik denk toch echt dat de Quatt zijn COP kenlijnen gebruikt om te bepalen of de WP in bedrijf moet zijn en niet de actuele COP.
Je kan in de app de prijzen aanpassen en krijgt dan een melding waar de WP minder gebruikt kan worden. Zal eens kijken wat dat theoretisch voor het COP afschakelmoment inhoudt.
Mijn huidige COP is met een buitentemperatuur van net boven de 1ºC ook nog maar 3,3, terwijl ik eerst een COP had van 4 en 5. Dat doet een buitentemperatuur met je huis, je warmteverlies gaat hard omhoog en de warmtepomp moet steeds meer moeite doen om de restwarmte er nog uit te halen met als resultaat dat de warmtepomp harder moet draaien op een hogere cv water temperatuur ( eerst rond 32 ºC nu meer richting 38 ºC. )

En ja, er zit nog heel veel verbeter potentie in de app, Rome is ook niet op een dag gebouwd, goede verbeterpunten, geef ze maar door aan quatt via de feedback. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-09 14:38
HGBMason schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:16:
En zijn er mensen die ervaringen hebben met Quatt in combinatie met een Atag i36ec ketel (of een vergelijkbare i-ec Atag)? Bij mij is de CIC niet via OT aangesloten maar op de ON/OFF klemmen van de ketel. Ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar ik ben benieuwd er installaties zijn waarbij de Cic wel via OT met een Atag 136ec communiceert.
Mijn thermostaat is een Tado (zoneregeling) die voorheen goed met de ketel via OT werkte. Wel was daarvoor een Atag OTPLA-module nodig.
Wij hebben ook een i36ec. Ook aan/uit aangesloten. Ik heb hier met Quatt (Xander) over gehad. In 1e instantie gaven ze aan dat OT nog zou komen maar later dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn-LraKg5idH9TLILd4T_PpuFDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG6WjLS3pVvSL0FtY69EaGMG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGHIxEfj67OnL_LjRFRULFk6H7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5wz8wIAL6qsslhbQYQBk055.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door mrdop op 28-11-2023 12:42 ]

Pagina: 1 ... 161 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.