ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Wat was voorheen je gas verbruik ? Ik zit nu ook op 20Kwh per dag de laatste 2 dagen maar klopt nogsteeds met de hoeveelheid gas die ik zou hebben verbruikt,Bennobang schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:57:
[...]
667 kWH verbruik deze maand!!?? Dat kan toch niet waar zijn? Heb je er ook een home wizard oid tussen? Ik had allang de stekker eruit getrokken en snap ook je weerstand. Of je hebt nog geen deuren in huis
Mijn probleem is dat telkens in de ochtend de cv 1 uur staat te stampen daarna verder de hele dag uit is maar ik die korte tijd er wel 2,5 m3 gas door gejaagd heb terwijl er maar 0,3 graden verschil was in de ingestelde temp en werkelijke temp. teven is de cop nu nog 3,6 en begin van de maand stuk hoger. Zal wel aan buiten temp liggen,
Dat heb ik ook. Met Quatt kom ik er niet uit. Nu gevraagd om extra plug en slang om middelste gat ook aan te sluiten op drainage.verguldebarman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:32:
Ik zag vandaag dat er ontzettend veel water onderin de Quatt stond. Toen ik onder de Quatt keek, zag ik een plug in de bodem. Nadat ik deze verwijderde stroomde er zeker 10 liter water uit. Mijn Quatt hangt aan de muur en rechtsachter aan de onderkant is netjes een afvoerbuis bevestigd. Uit deze buis stroomt alleen helemaal geen water.... Ik vrees dus dat de afwatering verkeerd is aangesloten.
Van de zomer wel getest na aansluiten met de tuinslang dus ik denk een verstopping in de Quatt, want er komt niets uit het gat als ik het verloopje los maak...
Anyway, vervelend want nu staat mijn hele oprit vol water.
[ Voor 15% gewijzigd door Heinemancp op 26-11-2023 20:28 ]
En hoe zouden de defrosts zijn?
[ Voor 17% gewijzigd door Maarten58 op 26-11-2023 21:07 ]
Je kunt ff de R32 aflaten (wel ernstig milieu delict als je het niet afvangt) en ‘m met een propaantankje vullen.Maarten58 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:05:
Wat zou de Quatt het met R290 beter in stille modus doen? Zou erg gunstig zijn..
En hoe zouden de defrosts zijn?
Maar denk niet dat dat lukt, of werkt als het wel lukt. Ook benieuwd wat Quatt met je garantie doet dan.
en straks ijsHeinemancp schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:23:
[...]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kan je niet de slang verplaatsen naar het middelste gat?Heinemancp schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:23:
[...]
Dat heb ik ook. Met Quatt kom ik er niet uit. Nu gevraagd om extra plug en slang om middelste gat ook aan te sluiten op drainage.
Van de zomer wel getest na aansluiten met de tuinslang dus ik denk een verstopping in de Quatt, want er komt niets uit het gat als ik het verloopje los maak...
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Staat optimaliseren toevallig aan in de Resideo op? Tip: uitzetten!okijokii schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:32:
Ik vind het wel lekker warm zo in huis hoor, maar de Quatt blijft volhouden, ook nadat hij al 0.75 graden hoger dan gevraagd heeft verwarmd (t6):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Spykie op 26-11-2023 22:05 ]
De Quatt zit wel erg tussen m’n aan de linkerkant tegen de houtopslag, lijkt me logisch dat hij problemen met de luchttoevoer gaat krijgen.WouterB schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:42:
Nou, gisteren werd de nieuwe Pi geleverd, dus vandaag Home Assistant aan de praat gekregen.
Fijn om meer details te kunnen zien. Wat me opvalt: de buitentemperatuur die de sensor van de quatt meet schiet zo'n 2 graden omhoog als hij stopt met draaien; eigen vrijwel meteen.
[Afbeelding]
Zien anderen dit ook, of heb ik een beetje recirculatie? Op zich staat hij redelijk vrij, tegen de zijgevel (op +/- 25 a 30cm). Aan de ene kant het houthok, aan de andere kant struiken, voorkant is vrij. Foto van na de installatie, inmiddels nog iets naar rechts en naar voren geschoven.
[Afbeelding]
Je zou eigenlijk minimaal 25-50cm ruimte aan alle kanten moeten hebben, voor zelfs nog meer om een terugflow te voorkomen.
Ook iets meer ruimte aan de achterkant richting muur zou kunnen helpen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Staat de Quatt wel waterpas? Indien ja, gewoon zelf, zoals reeds is gezegd, de leiding verleggen naar dat andere punt.Heinemancp schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:23:
[...]
Dat heb ik ook. Met Quatt kom ik er niet uit. Nu gevraagd om extra plug en slang om middelste gat ook aan te sluiten op drainage.
Nee hoor, staat uit 👍Spykie schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:05:
[...]
Staat optimaliseren toevallig aan in de Resideo op? Tip: uitzetten!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/IWUXYWVLO8DPbHI76EOFyddp.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
:strip_exif()/f/image/ZyDQEulWNk6HmgwCBUMUOir3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fLJmmlE1EzkkoIvYAIoHT0ph.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Trackerfire op 26-11-2023 22:43 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Inderdaad! Dit zou ik graag willen zien 👍👍Trackerfire schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:33:
Hier staat de Quatt al bijna 48 uur non stop te horren tussen de 350-600watt. Totaal verbruik 26kWh, 117kWh warmte. Zo wil je volgens mij hebben dat je Quatt met deze temperaturen grofweg opereert. 2 kapper uit 1996, 150m2, dubbel glas en gedeeltelijk HR++. Geen verdere isolatieverbeteringen tov bouw. Thermostaat is een iSense.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie alleen Optimale Stop en Optimale Start staan. Deze staan beide uitmedu80 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:33:
@okijokii heb je laag uit regeling aan of uit staan? Das een optie op de T6. Drie streepjes 5 seconden ingedrukt houden.
:strip_exif()/f/image/fbx72pcTfZ6TJ2atMfNyw9Dm.jpg?f=fotoalbum_large)
En loopt terug binnen een minuut:
:strip_exif()/f/image/dLi6cmQb1MIvCxp9s1vclzn9.jpg?f=fotoalbum_large)
Water in, water uit 19 graden, temp loopt verder terug
:strip_exif()/f/image/IOvhcPho5xF2VIWhRFFYtMTh.jpg?f=fotoalbum_large)
22.3
:strip_exif()/f/image/02J8YZ3r6heI4PQd0PTgVYaO.jpg?f=fotoalbum_large)
21.7
:strip_exif()/f/image/6Gwirg2njwg6OBPORyXV0ksi.jpg?f=fotoalbum_large)
21.3
:strip_exif()/f/image/iMBjiuiznWX479HOOGQNXBYn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lT0PlUPwm07AnaRKM5Hc1eZe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 86% gewijzigd door okijokii op 26-11-2023 22:56 ]
Normaal heb je die altijd in een dergelijke situatie, de rubberen worden alleen op een dak gebruikt.dzuijlek schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:57:
[...]
Dank hiervoor. Ik vraag me alleen af hoe je die tegels onder de bigfoots plaatst. Kan het geen kwaad als ik de Quatt een beetje optil om de tegels eronder te plaatsen?
Ik heb ook deze nog gevonden:
https://www.groenehoedduu...tuksairco-buitenunit.html
Ik heb nu namelijk van die plastic bigfoots:
[Afbeelding]
Je kunt het midden even goed ondersteunen met bv balkjes of ander stevig spul.
Dan de voetjes een voor een vrijgeven zodat je de tegels er onder kunt zetten. Kleine bewegingen, zolang je dat voorzichtig doet en met beleid moet kunnen. Eventueel de tegels dubbel op elkaar plaatsen.
Jou idee kan natuurlijk ook, is alleen een heel stuk duurder, dat kan altijd nog.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 26-11-2023 23:55 ]
Even alles resetten, dus Quatt en CIC compleet uitzetten.okijokii schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:45:
Hij is nu echt helemaal in de war.... Denkt dat het in huis ineens over de 24 graden is...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
22.3
[Afbeelding]
21.7
[Afbeelding]
21.3
[Afbeelding]
Gewoon beide stekkers eruit?MacD007 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:55:
[...]
Even alles resetten, dus Quatt en CIC compleet uitzetten.
Ja, en zeker voor min 5 minuten van spanning af. Als je een T6 hebt ook die, je loopt de kans dat je alles wel opnieuw moet instellen maar beter is dat risico nu te nemen.
Belangrijk is echter om deze NIET de nacht over spanningsvrij te laten, de Quatt moet wel draaien, tenminste in anti-freeze modus als hij niet wil verwarmen.
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 26-11-2023 23:01 ]
Als je vragen hebt die je niet via het forum wilt stellen mag je me ook een pm sturen, zover mogelijk zal ik zeker proberen mijn idee cq antwoord te geven.route99 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:10:
[...]
Ik zie in dit topic zeker dat wat je er over schrijft. Ik denk dat ik op diverse manieren er nog heel veel van kan leren. Voorlopig had ik op bepaalde punten wat vragen, zonder afbreuk te willen doen aan dit topic. Heel veel succes verder. Als ik meer tijd heb dan zal ik me nog zeker verder verdiepen in de zaken die bij mij althans nog niet duidelijk genoeg waren.
5 seconden op de drie liggende streepjes.okijokii schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:41:
[...]
Ik zie alleen Optimale Stop en Optimale Start staan. Deze staan beide uit
De T6 behoudt zijn instellingen bij stroomloos maken dus daar hoef je niet bang voor te zijn.MacD007 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:58:
[...]
Ja, en zeker voor min 5 minuten van spanning af. Als je een T6 hebt ook die, je loopt de kans dat je alles wel opnieuw moet instellen maar beter is dat risico nu te nemen.
Belangrijk is echter om deze NIET de nacht over spanningsvrij te laten, de Quatt moet wel draaien, tenminste in anti-freeze modus als hij niet wil verwarmen.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dank voor de aanvulling, ik dacht dit ook maar wist dat niet meer met zekerheid, daarom dan maar de waarschuwing erbij gezet. Niet dat ik achteraf daar een geklaag over krijg.Gerardwaz schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:54:
[...]
De T6 behoudt zijn instellingen bij stroomloos maken dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik vind dit er wel uitzien als recirculatie inderdaad. Op de foto is het moeilijk te zien, maar kunnen de struiken de afvoer van koude lucht niet deels blokkeren waardoor kou in het hoekje blijft hangen?WouterB schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:42:
Nou, gisteren werd de nieuwe Pi geleverd, dus vandaag Home Assistant aan de praat gekregen.
Fijn om meer details te kunnen zien. Wat me opvalt: de buitentemperatuur die de sensor van de quatt meet schiet zo'n 2 graden omhoog als hij stopt met draaien; eigen vrijwel meteen.
[Afbeelding]
Zien anderen dit ook, of heb ik een beetje recirculatie? Op zich staat hij redelijk vrij, tegen de zijgevel (op +/- 25 a 30cm). Aan de ene kant het houthok, aan de andere kant struiken, voorkant is vrij. Foto van na de installatie, inmiddels nog iets naar rechts en naar voren geschoven.
[Afbeelding]
Edit: ook een beetje moeilijk in te schatten van de screenshot, maar over welke periode gaat die spike omhoog? Want als het om 10 minuten gaat is dat een ander verhaal als wanneer het over 45 minuten gaat. In het eerste geval is recirculatie logischer. Duurt het langer dan zou het ook kunnen dat het huis wat warmte verliest, en dat de verse lucht die de Quatt aanzuigt minder koud is.
[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 27-11-2023 01:19 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Was dit niet gewoon een defrost?okijokii schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:45:
Hij is nu echt helemaal in de war.... Denkt dat het in huis ineens over de 24 graden is...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
22.3
[Afbeelding]
21.7
[Afbeelding]
21.3
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had gister 1 rond 22.00 uur.
(Kun je zien in je HW)
(Hoe dat er in de app uitziet weet ik niet: bij mij geen temperaturen, maar "verwarming aan"
Edit: ik zou in ieder geval niet voor ieder wissewasje ook de Quatt van de stroom halen, enkel wanneer hij niets doet. Begin altijd met de CIC: die regelt wat de Quatt uit gaat voeren
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 27-11-2023 07:58 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Heb ik ook een paar keer gehad. Als de ticket net aangemaakt is lukt het, daarna niet meer
Remedie is om de Quatts een paar uur uit te zetten om te ontdooien door de E-tarieven tijdelijk naar 1EUR/kWh te zetten in de app ( het dak op om actief te ontdooien is teveel werk elke keer), daarna draaien de Quatts weer een kleine dag op COP >4. Gasketel neemt het tijdens het ontdooien dan over, maar dat wil je nu juist minimaliseren.
Quatts staan op een plat dak, dus luchttoevoer is nergens beperkt.
Tijdens defrosts zie ik in de CiC webserver geen korte daling in de watertemperatuur. Die zou ik wel verwachten indien cyclus kortstondig omdraait.
Heb ticket aangemaakt bij Quatt, maar die zien vooralsnog het probleem niet zeggen ze.
Enig idee/ervaringen vanuit dit forum?
- Hoekwoning uit 2014
- Zeer goed geïsoleerd
- Triple HR+++ glas
- Kruipruimte isolatie
- 120 m² woonoppervlak
- Intergas Kompakt HRE CV-ketel
- Honeywell thermostaat (standaard ronde?)
- Uitsluitend lage temperatuur (40c) vloerverwarming (3 verdelers, elke verdieping 1)
- Jaarlijks 1000 m³ gasverbruik
- 16 zonnepanelen (4160wp)
Meterkast
Is één aparte groep (1 fase) op een 3-fase aansluiting voldoende voor de Quatt?
Geluid en buren
De enige plek waar de Quatt kan hangen is aan de zijgevel, op 3 á 4 meter hoogte. Alleen ik heb een vrij krappe oprit, 2.5 meter van de erfgrens. Op die hoogte zit ook een raam van de buren... ik ga sowieso vantevoren even met ze praten, maar ik kan niet goed achterhalen of ze hier officieel toestemming voor moeten geven. Ook de vraag hoe erg het geluid in de praktijk is: Zijn ze inderdaad erg stil zoals Quatt zelf beweert?
Alternatief is op de grond, op de oprit, tegen de muur aan. Alleen dan moet het leidingwerk dus 4 meter naar beneden. Dat móet toch wel warmteverlies geven?
Thermostaat
Ik heb zo'n standaard modulerende Honeywell thermostaat (zo'n rondje) in de woonkamer hangen. Ik weet niet of deze nog vervangen moet worden?
Onderhoudscontract CV
Het eerste jaar heb je garantie op de installatie en zal er in basis geen onderhoud nodig zijn. Maar daarna? Mijn huidige CV onderhoudsbedrijf gebeld, en die raden sterk aan om een partij te vinden die én de Quatt gaat onderhouden, én de CV ketel. Quatt is zelf sinds november 2023 met een onderhoudsplan bezig. Maar heeft iemand daar al iets over gehoord? En wat zijn jullie ervaringen met situaties waarbij er onderhoud nodig was?
Mijn grootste "angst" is dat we in de kou komen te zitten bij een storing. Je zou zeggen dat de CV ketel nog wel door kan werken als de warmtepomp een storing heeft, maar de CV-monteur vertelde dat de CV ketel zelf ook in storing kan blijven...
Alvast bedankt voor jullie input
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
Het was geen defrost, de Quatt stond al een langere tijd op standby (was tussen 22.45 en 23.00 uur):Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 06:00:
[...]
Was dit niet gewoon een defrost?
Ik had gister 1 rond 22.00 uur.
(Kun je zien in je HW)
(Hoe dat er in de app uitziet weet ik niet: bij mij geen temperaturen, maar "verwarming aan"
Edit: ik zou in ieder geval niet voor ieder wissewasje ook de Quatt van de stroom halen, enkel wanneer hij niets doet. Begin altijd met de CIC: die regelt wat de Quatt uit gaat voeren
:strip_exif()/f/image/Gapn8UC0E2DIwfxOdM5dtlIe.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is m.i. pas sprake van recirculatie op het moment dat hij (bijv) 2 graden lager meet dan de daadwerkelijke luchttemperatuur. Zon of warmteafgifte van gevel kan er zomaar voor zorgen dat bij niet draaien die sensor een warmere lucht meet. Ga er in het beste geval gewoon van uit dat wat die sensor meet ook klopt.WouterB schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ergo: is 2 graden 'lager' in dit geval niet gewoon de temperatuur van de aanzuiglucht?
Of geeft de omgeving een 2 graden hogere temperatuur af die de sensor oppikt als er niet constant buitenlucht langs stroomt?
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 09:36 ]
Sorry, ik snap jou verhaal eigenlijk niet.Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:09:
Hoi, heb 2x4kW Quatt draaien sinds dit stookseizoen. Maakt lange runs, en zie ook regelmatig de powerdips ca 1x per 55 min voor de defrost. Heb alleen het idee dat de defrosts niet effectief zijn. De Quatts vriezen totaal dicht en COPs dalen naar <1.5.
Remedie is om de Quatts een paar uur uit te zetten om te ontdooien door de E-tarieven tijdelijk naar 1EUR/kWh te zetten in de app ( het dak op om actief te ontdooien is teveel werk elke keer), daarna draaien de Quatts weer een kleine dag op COP >4. Gasketel neemt het tijdens het ontdooien dan over, maar dat wil je nu juist minimaliseren.
Tijdens defrosts zie ik in de CiC webserver geen korte daling in de watertemperatuur. Die zou ik wel verwachten indien cyclus kortstondig omdraait.
Heb ticket aangemaakt bij Quatt, maar die zien vooralsnog het probleem niet zeggen ze.
De-frost zijn gezien de huidige temperaturen (enkele graden boven nul) en hoge luchtvochtigheid bij warmtepompen niet te voorkomen en de Quatt’s kunnen dat zelf zien en gaan dan van zelf in de de-frost stand en ontdooien zich zelf ( geheel automatisch ) jij hoeft daar dus helemaal niets zelf te doen.
Ik snap ook niet waarom jij dan het dak op zou willen hiervoor?
In de json feed zou je zelfs geen daling van de cv watertemperatuur moeten zien, eerder een verhoging.
Dus water in zou warmer moeten zijn dan water out. (Is ook logisch omdat het warmte water zijn warmte verliest doordat dit voor het smelten van het ijs wordt gebruikt). Of jij bedoelt dit er mee, gezien dit echter maar redelijk kort duurt moet je wel ook op dat moment kijken.
De Quatt kan hier twee keuzes in maken, of hij halt de temperatuur uit je cv systeem (bij hogere cv water temperaturen) of als je nog werkt met relatieve lage watertemperaturen (mn bij weinig warmteverlies van je huis) schakelt hij kort de cv er bij om extra warm water in het systeem te krijgen.
Zelf iets moeten doen om een de-frost te genereren is normaal volledig overbodig en wijst eerder op een ander probleem. Even in de gaten houden en blijft dit probleem dan dit melden aan Quatt.
wutFtjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:09:
Hoi, heb 2x4kW Quatt draaien sinds dit stookseizoen. Maakt lange runs, en zie ook regelmatig de powerdips ca 1x per 55 min voor de defrost. Heb alleen het idee dat de defrosts niet effectief zijn. De Quatts vriezen totaal dicht en COPs dalen naar <1.5.
Je wil ipv een defrost de wp gewoon niet aan zetten 'want hij vriest dicht'?
Dat is gewoon het resultaat van een natuurkundig proces.
of zeg je:
Elk uur een defrost geeft bij jou een COP van < 1.5 en dus is gas goedkoper?
Ah, okokijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:31:
[...]
Het was geen defrost, de Quatt stond al een langere tijd op standby (was tussen 22.45 en 23.00 uur:
[Afbeelding]
(en geen idee hoe een defrost eruit ziet in HW bij stand-by en of er dan ook wel gedefrost kan worden: laatste stand-by was hier op 22 november)
Het ziet er naar uit dat je 1 Quatt nodig hebt, dat kan prima op een groep en die kan evt gedeeld worden met andere niet grootverbruikers.Wasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:20:
In mijn geval wel. De Quatt heeft hier nog niet op vol vermogen gedraaid maar ik hoor 'm nauwelijks. Mijn buren hebben ook aangegeven dat ze 'm niet horen.Ook de vraag hoe erg het geluid in de praktijk is: Zijn ze inderdaad erg stil zoals Quatt zelf beweert?
Zie hier voor de lijst met ondersteunde thermostaten. Die van jou staat daar volgens mij niet tussen.Ik heb zo'n standaard modulerende Honeywell thermostaat (zo'n rondje) in de woonkamer hangen. Ik weet niet of deze nog vervangen moet worden?
Ze zijn er inderdaad nog mee bezig. Maar afgaande op de reacties hier worden storingen goed opgepakt.Maar heeft iemand daar al iets over gehoord? En wat zijn jullie ervaringen met situaties waarbij er onderhoud nodig was?
@okijokii achteraf denkend met je probleem van de runaway van de temperatuur zou het probleem ook niet gewoon in de T6 hebben kunnen liggen en krijgt de Quatt gewoon de verkeerde gegevens binnen? In dat geval zou ik alleen eerst de T6 even van de stroom halen, gelukkig blijven je instellingen dan ook gewoon behouden.okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:31:
[...]
Het was geen defrost, de Quatt stond al een langere tijd op standby (was tussen 22.45 en 23.00 uur:
[Afbeelding]
Controleer dan ook even de bekabeling, gewoon om dat uit te kunnen sluiten.
Niet meer. Afgeknipt en loopt binnenlangs.okijokii schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:53:
[...]
Kan je niet de slang verplaatsen naar het middelste gat?
Dus moet wel even nieuw stukje slang en dopje hebben (dopje niet echt, maar kennelijk kan er uit dat gat wel water komen... Dus moet dat toch blijven afvoeren daar)
Gisteren t-stukken binnen gekregen van Ali. 10st oid, dus als iemand interesse heeft voor dezelfde fix, PB.
Keurig.Trackerfire schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:33:
Hier staat de Quatt al bijna 48 uur non stop te horren tussen de 350-600watt. Totaal verbruik 26kWh, 117kWh warmte. Zo wil je volgens mij hebben dat je Quatt met deze temperaturen grofweg opereert. 2 kapper uit 1996, 150m2, dubbel glas en gedeeltelijk HR++. Geen verdere isolatieverbeteringen tov bouw. Thermostaat is een iSense. Schema temperatuur 20 graden, vanaf 15:00 tot 23:50 20.5.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik vragen welke iSense met welke instellingen? Die van mij gaat pas aan bij 19.2 en pas uit bij 19.75 dus hoger vermogen en dan koelt het daarna flink af tot 19.0 voordat het weer warmer wordt. Dus als hij het bij jou mooi op temperatuur houdt, ben ik heel benieuwd!
Wat is je warmteverlies volgens de documentatie van Quatt?
In de schermafdruk (CIC) zag ik redelijk normale temperaturen staan (20°C?, nachtverlaging? )MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:46:
[...]
@okijokii achteraf denkend met je probleem van de runaway van de temperatuur zou het probleem ook niet gewoon in de T6 hebben kunnen liggen en krijgt de Quatt gewoon de verkeerde gegevens binnen? In dat geval zou ik alleen eerst de T6 even van de stroom halen, gelukkig blijven je instellingen dan ook gewoon behouden.
Controleer dan ook even de bekabeling, gewoon om dat uit te kunnen sluiten.
Die krijgt CIC toch van de T6?
Nee, wat ik bedoel: De WP vriest dicht ondanks dat er defrosts zijn. Indien ik de WP aan laat staan, dan draait deze gewoon continu door met COP <1.5 bij een watertemperatuur van 27 dgC en buitentemperatuur van 4-5 dgC. Daar mag het gemiddelde COP incl defrosts wel wat hoger zijn dan 1.5 lijkt mij. Na een defrost zie ook niet dat de COP verhoogt: voor de defrost 1.5, na de defrost 1.5. Buitenvoelers zakken ook naar -10 dgC, omdat ze compleet ingevroren zijn en door de afkoeling van het ijs tijdens WP bedrijf veel kouder worden dan de buitenluchttemperatuur.paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:40:
[...]
wut
Je wil ipv een defrost de wp gewoon niet aan zetten 'want hij vriest dicht'?
Dat is gewoon het resultaat van een natuurkundig proces.
of zeg je:
Elk uur een defrost geeft bij jou een COP van < 1.5 en dus is gas goedkoper?
Hieronder kan je zien dat COP over de tijd afneemt. Zonder inmenging blijft de WP dagen doordraaien op COP 1.5, en ja dan is gas goedkoper.
:strip_exif()/f/image/Avox5hqOyUOY1zrWewtU2GXA.jpg?f=fotoalbum_large)
ja, dat zou serieus slecht zijn!Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:58:
[...]
Nee, wat ik bedoel: De WP vriest dicht ondanks dat er defrosts zijn. Indien ik de WP aan laat staan, dan draait deze gewoon continu door met COP <1.5 bij een watertemperatuur van 27 dgC en buitentemperatuur van 4-5 dgC. Daar mag het gemiddelde COP incl defrosts wel wat hoger zijn dan 1.5 lijkt mij. Na een defrost zie ook niet dat de COP verhoogt: voor de defrost 1.5, na de defrost 1.5. Buitenvoelers zakken ook naar -10 dgC, omdat ze compleet ingevroren zijn en door de afkoeling van het ijs tijdens WP bedrijf veel kouder worden dan de buitenluchttemperatuur.
Hieronder kan je zien dat COP over de tijd afneemt. Zonder inmenging blijft de WP dagen doordraaien op COP 1.5, en ja dan is gas goedkoper.
[Afbeelding]

Doe eens een foto van zo'n moment. en überhaupt van je opstelling.
Zit je sensor tegen de lamellen aangebogen wellicht?
wat is je overcapaciteit van je zonnepanelen?Wasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:20:
Ik overweeg een Quatt! Mijn situatie:
- Hoekwoning uit 2014
- Zeer goed geïsoleerd
- Triple HR+++ glas
- Kruipruimte isolatie
- 120 m² woonoppervlak
- Intergas Kompakt HRE CV-ketel
- Honeywell thermostaat (standaard ronde?)
- Uitsluitend lage temperatuur (40c) vloerverwarming (3 verdelers, elke verdieping 1)
- Jaarlijks 1000 m³ gasverbruik
- 16 zonnepanelen (4160wp)
ja, zelfs als je de 8kW versie zou willen, ik denk dat een 4,5kW (enkele Quatt) meer dan voldoende is, is een 1-fase meer dan voldoende. Mijn advies (vooral vanwege bedrijfszekerheid) plaats een alamat (=een gecombineerde automaat en aardlek in een).I.v.m. beschikbare subsidies (Groningen) vrijwel geen eigen investering nodig, maar ondanks dat nog wel een paar punten.
Meterkast
Gebruik ook geen WCD maar sluit deze direct met een werkschakelaar (deze dus buiten naast de Quatt plaatsen) aan.
ja, de Quatt is behoorlijk stil, echter met slechts 2,5m afstand tot de erfgrens ga je de wettelijke eis van 42dB niet halen. Er is een rekentool waar je dat kunt berekenen (van de overheid) als je er niet uitkomt wil ik je daar best mee helpen, heb ondertussen al veel berekeningen hier voor tweakers gedaan, stuur gewoon een pm).Geluid en buren
De enige plek waar de Quatt kan hangen is aan de zijgevel, op 3 á 4 meter hoogte. Alleen ik heb een vrij krappe oprit, 2.5 meter van de erfgrens. Op die hoogte zit ook een raam van de buren... ik ga sowieso vantevoren even met ze praten, maar ik kan niet goed achterhalen of ze hier officieel toestemming voor moeten geven. Ook de vraag hoe erg het geluid in de praktijk is: Zijn ze inderdaad erg stil zoals Quatt zelf beweert?
Wel mooi dat je al met de buren wil gaan praten, dat helpt zeker.
Helaas gaan de wettelijke eisen uit van vol vermogen en niet wat je praktisch krijgt.
4m warmteverlies valt erg mee, de leidingen zijn geïsoleerd en ook nog in een goot afgedekt, over 4m zou ik me echt geen zorgen maken, je zou zelf ook nog na kunnen isoleren, ik verwacht echter dat de meerkosten niet opwegen tegen het voordeel.Alternatief is op de grond, op de oprit, tegen de muur aan. Alleen dan moet het leidingwerk dus 4 meter naar beneden. Dat móet toch wel warmteverlies geven?
ja, of is het de ronde met een display? (Honeywell Round Modulation Kamerthermostaat)Thermostaat
Ik heb zo'n standaard modulerende Honeywell thermostaat (zo'n rondje) in de woonkamer hangen. Ik weet niet of deze nog vervangen moet worden?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QO4A2JC54o1gl56S1ksFomqX.jpg?f=user_large)
In de lijst kun je zien welke kan en welke niet. https://support.quatt.io/...at-werkt-met-quatt-hybrid
eerst, onderhoud van een monoblok warmtepomp kun je totaal niet vergelijken met onderhoud van een cv, warmtepompen hebben nagenoeg geen onderhoud nodig dat tot tegenstelling met een cv, veruit de meeste cv installatiebedrijfen hebben daar ook geen kaas van gegeten en roepen daar maar iets.Onderhoudscontract CV
Het eerste jaar heb je garantie op de installatie en zal er in basis geen onderhoud nodig zijn. Maar daarna? Mijn huidige CV onderhoudsbedrijf gebeld, en die raden sterk aan om een partij te vinden die én de Quatt gaat onderhouden, én de CV ketel. Quatt is zelf sinds november 2023 met een onderhoudsplan bezig. Maar heeft iemand daar al iets over gehoord? En wat zijn jullie ervaringen met situaties waarbij er onderhoud nodig was?
De eerste twee jaar zit onderhoud (mn storingsdienst) in de prijs, ze zijn bezig om ook een onderhoudscontract
Aan te gaan bieden, dus dat komt nog. Veruit het noodzakelijke onderhoud kun je echter zelf, dat is het schoonhouden van de warmtewisselaar (verdamper) dus m’n blaadjes e.d. verwijderen ed.
Dus een handige plek waar je er ook nog bij kunt komen is dan wel handig.
juist omdat je met een hybride warmtepomp in feite nu twee systemen hebt die in feite onafhankelijk kunnen werken (de Quatt heeft alleen in bepaalde gevallen de cv even kort nodig om op te starten) heb je nu met de warmtepomp een veel bedrijfszekere installatie dan alleen met de cv alleen, want als die uitvalt, systeem is veel storingsgevoeliger dan een warmtepomp, heb je niets om op terug te vallen. Plus je huidige cv wordt veel minder belast wat dus ook de levensduur duidelijk verhoogd.Mijn grootste "angst" is dat we in de kou komen te zitten bij een storing. Je zou zeggen dat de CV ketel nog wel door kan werken als de warmtepomp een storing heeft, maar de CV-monteur vertelde dat de CV ketel zelf ook in storing kan blijven...
[/quote]Alvast bedankt voor jullie input
[quote]
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 11:16 ]
Wat ik zie in de data, is dat de temperatuur na stoppen met draaien oploopt, in +/- 10 minuten. Vanochtend 7.50 (einde van de run): 4.13C Om 8.00 5.47C. En dan na aanslaan: om 9.57 5.2, 9.59 gedaald naar 4.2. (dat gaat dus een stuk sneller). Maar hij staat bij de buitengevel, dus het zou inderdaad kunnen dat dit de warmte van de gevel is die de sensor bij stilstaande lucht opwarmt, en dan na aanslaan de koudere verse lucht de sensor weer afkoelt.paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:35:
[...]
Er is m.i. pas sprake van recirculatie op het moment dat hij (bijv) 2 graden lager meet dan de daadwerkelijke luchttemperatuur. Zon of warmteafgifte van gevel kan er zomaar voor zorgen dat bij niet draaien die sensor een warmere lucht meet. Ga er in het beste geval gewoon van uit dat wat die sensor meet ook klopt.
Ergo: is 2 graden 'lager' in dit geval niet gewoon de temperatuur van de aanzuiglucht?
Of geeft de omgeving een 2 graden hogere temperatuur af die de sensor oppikt als er niet constant buitenlucht langs stroomt?
Voor het uitblazen zijn er geen belemmeringen, voor het aanzuigen zou er voldoende verse lucht bij moeten kunnen, maar wellicht wordt er een beetje afgekoelde lucht mee aangezogen? Als het vanmiddag droog is, eens kijken of ik de quatt nog iets meer naar rechts (van het houthok vandaan) kan positioneren.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Gewoon even de waarden van je dichtstbijzijnde weerstation in HA plempen, dan kun je prima (genoeg) zien of de temperatuur klopt, of dat je recirculeertWouterB schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:18:
[...]
Wat ik zie in de data, is dat de temperatuur na stoppen met draaien oploopt, in +/- 10 minuten. Vanochtend 7.50 (einde van de run): 4.13C Om 8.00 5.47C. En dan na aanslaan: om 9.57 5.2, 9.59 gedaald naar 4.2. (dat gaat dus een stuk sneller). Maar hij staat bij de buitengevel, dus het zou inderdaad kunnen dat dit de warmte van de gevel is die de sensor bij stilstaande lucht opwarmt, en dan na aanslaan de koudere verse lucht de sensor weer afkoelt.
Voor het uitblazen zijn er geen belemmeringen, voor het aanzuigen zou er voldoende verse lucht bij moeten kunnen, maar wellicht wordt er een beetje afgekoelde lucht mee aangezogen? Als het vanmiddag droog is, eens kijken of ik de quatt nog iets meer naar rechts (van het houthok vandaan) kan positioneren.
Ik bedoelde de 24 graden die de Quatt app aangaf (ruimtetemperatuur) en die komt van de T6.Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:57:
[...]
In de schermafdruk (CIC) zag ik redelijk normale temperaturen staan (20°C?, nachtverlaging? )
Die krijgt CIC toch van de T6?
Op zich een vergelijkbare woning, mogelijk niet qua locatie. Welk warmteverlies staat in jouw technisch rapport?Trackerfire schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:33:
Hier staat de Quatt al bijna 48 uur non stop te horren tussen de 350-600watt. Totaal verbruik 26kWh, 117kWh warmte. Zo wil je volgens mij hebben dat je Quatt met deze temperaturen grofweg opereert. 2 kapper uit 1996, 150m2, dubbel glas en gedeeltelijk HR++. Geen verdere isolatieverbeteringen tov bouw. Thermostaat is een iSense. Schema temperatuur 20 graden, vanaf 15:00 tot 23:50 20.5.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: ik zie dat de vraag al gesteld is 😇
Grote verschil verder is de thermostaat. iSense vs T6
@WouterB of een aparte temperatuurmeter in de buurt plaatsen, kijk ook even of de beugel van de sensor aan de achterkant niet te veel naar binnen richting verdamper is gedrukt.paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:20:
[...]
Gewoon even de waarden van je dichtstbijzijnde weerstation in HA plempen, dan kun je prima (genoeg) zien of de temperatuur klopt, of dat je recirculeert
Hoeveel afstand tot de muur heb je nu?
Stond ook redelijk goed in CIC.MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:21:
[...]
Ik bedoelde de 24 graden die de Quatt app aangaf (ruimtetemperatuur) en die komt van de T6.
Hikje in de app?
Maar we hebben niets meer gehoord van @okijokii of het al is opgelost en correcte temperatuur weer wordt weergegeven.... 😁 (of heb ik wat gemist)
nou, ik zou hem juist niet in de buurt plaatsen; dan krijg je dezelfde resultaten.MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:29:
[...]
@WouterB of een aparte temperatuurmeter in de buurt plaatsen, kijk ook even of de beugel van de sensor aan de achterkant niet te veel naar binnen richting verdamper is gedrukt.
Hoeveel afstand tot de muur heb je nu?
In elk geval niet in de buurt van de wp, en ook niet bij de gevel.
/f/image/qOZhh3iPdZjxEm5BhXbMsmNS.png?f=fotoalbum_large)
blauw: sensor wp
paars: weerstation
Gister om 16:00 even wp uit geweest. Temperatuur schiet ineens 1 graad omhoog. Kort daarna weer aan, direct 1,5 graad eraf. Dat kan dus goed zijn wat @WouterB meet.
Afgelopen middernacht 00:00 een defrost. WP sensor duikt ietsjes onder de buitentemp.
m.a.w. als je niet steevast 1-2 graden onder het weerstation zit, dan pik je niet je uitblaaslucht op.
Nee hoor, ben nu aan het werk en lees de reacties nu terug 😁Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:32:
[...]
Stond ook redelijk goed in CIC.
Hikje in de app?
Maar we hebben niets meer gehoord van @okijokii of het al is opgelost en correcte temperatuur weer wordt weergegeven.... 😁 (of heb ik wat gemist)
De CIC liep identiek met de getallen in de Quatt app terug. Thermostaat stond/staat ingesteld op continu 20 graden. Op mijn thermostaat zie ik nooit de gemeten temperatuur van de woning altijd de ingestelde.
Dus de thermostaat stond op 20 en de CIC (Json) en Quatt app liepen terug van de ineens ontstane / bedachte temperatuur van 24 (en mogelijk nog hoger, maar toen had ik de app nog niet geopend dan) binnen een paar minuten terug naar een reëele waarde.
@Ftjl heb je dit al gemeld bij Quatt? @paQ heeft los daarvan echter goede opmerkingen geplaatst.paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:00:
[...]
ja, dat zou serieus slecht zijn!
Doe eens een foto van zo'n moment. en überhaupt van je opstelling.
Zit je sensor tegen de lamellen aangebogen wellicht?
Foto’s hebben hier echt een duidelijk voordeel
We zijn benieuwd hoe het er uit ziet.
Defrosts werken niet afdoende en Quatt ziet het probleem niet? Dat is wel een probleem!Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:09:
Tijdens defrost zit powerInput (elektrisch) bij mij (1Quatt) op 300-400W en power (warmte) gaat tot -2700 tot -3900. (metingen n=3).
En temperatureWaterOut zakt 3-4 graden onder temperatureWaterIn. Als jij die watertemp niet ziet zakken (in elk bij 1 Quatt), dan maakt hij geen warme lucht en ontdooit er ook niets.
Probeert hij 2 Quatts tegelijk te ontdooien, of om de beurt?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Heb jij nog garantie op de T6, indien ja zou ik hier om een vervangende thermostaat vragen, je zou namelijk ook gewoon de ruimtetemperatuur (afgerond op die 0,5) op je scherm moeten zien, is bij mij ook zo, idem ook volgends de handleiding.okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:36:
[...]
Nee hoor, ben nu aan het werk en lees de reacties nu terug 😁
De CIC liep identiek met de getallen in de Quatt app terug. Thermostaat stond/staat ingesteld op continu 20 graden. Op mijn thermostaat zie ik nooit de gemeten temperatuur van de woning altijd de ingestelde.
Dus de thermostaat stond op 20 en de CIC (Json) en Quatt app liepen terug van de ineens ontstane / bedachte temperatuur van 24 (en mogelijk nog hoger, maar toen had ik de app nog niet geopend dan) binnen een paar minuten terug naar een reëele waarde.
Ik heb hem bij de Quatt mee besteld (dus de garantie via hun). Ook al weken geleden (17 oktober ) een ticket voor aangemaakt, maar het blijft stil vanaf die kant....MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:41:
[...]
Heb jij nog garantie op de T6, indien ja zou ik hier om een vervangende thermostaat vragen, je zou namelijk ook gewoon de ruimtetemperatuur (afgerond op die 0,5) op je scherm moeten zien, is bij mij ook zo, idem ook volgends de handleiding.
En ik heb met zo'n display ook helemaal geen haast, maar er komt niet eens een reactie dat ze het druk hebben en dit voor hun geen prioriteit heeft.
Maar samen met het continu hoge vermogen zou ik zo graag willen dat ze de situatie eens gingen monitoren.
[ Voor 20% gewijzigd door okijokii op 27-11-2023 10:47 ]
Ik bedoelde ook niet ernaast maar wel in zicht dus 2-3m er van af zodat deze tenminste buiten de luchtflow van de warmtepomp blijft.paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:34:
[...]
nou, ik zou hem juist niet in de buurt plaatsen; dan krijg je dezelfde resultaten.
In elk geval niet in de buurt van de wp, en ook niet bij de gevel.
[Afbeelding]
blauw: sensor wp
paars: weerstation
Gister om 16:00 even wp uit geweest. Temperatuur schiet ineens 1 graad omhoog. Kort daarna weer aan, direct 1,5 graad eraf. Dat kan dus goed zijn wat @WouterB meet.
Afgelopen middernacht 00:00 een defrost. WP sensor duikt ietsjes onder de buitentemp.
m.a.w. als je niet steevast 1-2 graden onder het weerstation zit, dat pik je niet je uitblaaslucht op.
Vervelend, gewoon Quatt nog een keer daarop aanspreken, dat zij dan ook maar voor een vervanging gaan zorgen. Anders een belletje naar de contactpersoon (bij de aanvraag).okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:42:
[...]
Ik heb hem bij de Quatt mee besteld (dus de garantie via hun). Ook al weken geleden (17 oktober ) een ticket voor aangemaakt, maar het blijft stil vanaf die kant....
Hier foto van dichtgevroren WP. De linker doet nog wel wat meer, die zat op het moment vd foto nog niet totaal dicht. Binnenkant (fan zijde) zat trouwens ook vol sneeuw en ijs.MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:36:
[...]
@Ftjl heb je dit al gemeld bij Quatt? @paQ heeft los daarvan echter goede opmerkingen geplaatst.
Foto’s hebben hier echt een duidelijk voordeel
We zijn benieuwd hoe het er uit ziet.
Heb ik al gemeld bij Quatt, die houden het in de gaten zeggen ze.
Sensoren zitten ca 2cm van de lamellen af. Had ik ook al gecontroleerd.
Wat ik probeer te zien in de webserver pagina is idd of er tijdelijk wat warmte wordt onttrokken uit de cv voor defrost. Zie echter niet dat HPwaterout even wat kouder wordt dan HPwaterin.
:strip_exif()/f/image/Kbl8NZNbOSZWGlVsd3wMmxPr.jpg?f=fotoalbum_large)
@okijokii Heb je niet toevallig een kaarsje onder je thermostaat branden? Of een ander warm object in de buurt? Misschien wordt die binnenmuur wel warm omdat er iets aan de andere kant warm wordt. En anders heb je een niet meewerkende T6.
Goed meegedacht 😃 maar dat kan het niet zijn. Ik denk aan het laatste. Een t6 die af en toe niet mee wil werken. Dat in combinatie met een te hoog ingestelde stooklijn oid.medu80 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:57:
@Ftjl wat jij hebt is wel heel extreem zo heb ik het bij mij nog niet gezien...
@okijokii Heb je niet toevallig een kaarsje onder je thermostaat branden? Of een ander warm object in de buurt? Misschien wordt die binnenmuur wel warm omdat er iets aan de andere kant warm wordt. En anders heb je een niet meewerkende T6.
Wat ook wel eens voorkomt is tocht vanuit de pijp waar de bedrading naar de inbouwdoos loopt.okijokii schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:00:
[...]
Goed meegedacht 😃 maar dat kan het niet zijn. Ik denk aan het laatste. Een t6 die af en toe niet mee wil werken. Dat in combinatie met een te hoog ingestelde stooklijn oid.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Maar dat is toch meestal koudere lucht?Gerardwaz schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:13:
[...]
Wat ook wel eens voorkomt is tocht vanuit de pijp waar de bedrading naar de inbouwdoos loopt.
In het begin (10 jaar geleden) kwam het net uit, maar inmiddels niet meer. We verbruiken denk ik gemiddeld meer stroom. Iets met hobbies, servers, etc.MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:16:
[...]
wat is je overcapaciteit van je zonnepanelen?
Helder! Kan dit allemaal als meerwerk bij de Quatt installateurs of zal ik wat voorbereidende werkzaamheden moeten verrichten?ja, zelfs als je de 8kW versie zou willen, ik denk dat een 4,5kW (enkele Quatt) meer dan voldoende is, is een 1-fase meer dan voldoende. Mijn advies (vooral vanwege bedrijfszekerheid) plaats een alamat (=een gecombineerde automaat en aardlek in een).
Gebruik ook geen WCD maar sluit deze direct met een werkschakelaar (deze dus buiten naast de Quatt plaatsen) aan.
Daar was ik al bang voor inderdaad. Zit er natuurlijk ook nog mee, dat stel dat de buren er akkoord mee gaan, hoe dat dan zit voor evt. nieuwe bewoners.... Ik kom wellicht nog even bij je op de lijn!ja, de Quatt is behoorlijk stil, echter met slechts 2,5m afstand tot de erfgrens ga je de wettelijke eis van 42dB niet halen. Er is een rekentool waar je dat kunt berekenen (van de overheid) als je er niet uitkomt wil ik je daar best mee helpen, heb ondertussen al veel berekeningen hier voor tweakers gedaan, stuur gewoon een pm).
Wel mooi dat je al met de buren wil gaan praten, dat helpt zeker.
Helaas gaan de wettelijke eisen uit van vol vermogen en niet wat je praktisch krijgt.
Helder! Wellicht kan ik nog een beetje spelen met de hoogte waarop hij komt te hangen aan de gevel. Kan wellicht toch iets lager (dan wordt het 5 á 6 meter leiding), zodat het onderhoud makkelijker wordt (bereikbaar met huishoudtrap), en wellicht ook nog ietsje verder van het raam van de buren verwijderd. En dan zit er ook nog een carport + schutting voor die e.e.a. dempt.4m warmteverlies valt erg mee, de leidingen zijn geïsoleerd en ook nog in een goot afgedekt, over 4m zou ik me echt geen zorgen maken, je zou zelf ook nog na kunnen isoleren, ik verwacht echter dat de meerkosten niet opwegen tegen het voordeel.
Het is idd precies die! Die zag ik echter niet op de lijst van @Timmy, dus vermoed dat dat 'm niet wordt. Een nieuwe thermostaat is meerwerk bij Quatt las ik?ja, of is het de ronde met een display? (Honeywell Round Modulation Kamerthermostaat)
[Afbeelding]
Je merkt inderdaad dat installatiebedrijven huiverig zijn. Maarja, stel dat de CV ketel in storing schiet en er hangt een Quatt warmtepomp in het circuit. Dan is het natuurlijk snel vingertje wijzen...iets wat je wil voorkomen. Ik vermoed dat het Quatt onderhoudscontract ook alleen op de Quatt is, en niet op je gehele CV installatie. Dit is denk ik mijn grootste struikelblok nu.eerst, onderhoud van een monoblok warmtepomp kun je totaal niet vergelijken met onderhoud van een cv, warmtepompen hebben nagenoeg geen onderhoud nodig dat tot tegenstelling met een cv, veruit de meeste cv installatiebedrijfen hebben daar ook geen kaas van gegeten en roepen daar maar iets.
De eerste twee jaar zit onderhoud (mn storingsdienst) in de prijs, ze zijn bezig om ook een onderhoudscontract
Aan te gaan bieden, dus dat komt nog. Veruit het noodzakelijke onderhoud kun je echter zelf, dat is het schoonhouden van de warmtewisselaar (verdamper) dus m’n blaadjes e.d. verwijderen ed.
Dus een handige plek waar je er ook nog bij kunt komen is dan wel handig.
Is het bv. in te richten dat de Quatt in zijn geheel uitgeschakeld wordt, om makkelijk te kunnen beoordelen of een bepaalde storing komt door de Quatt of door de CV ketel? Ergo: Zou ik een fallback scenario kunnen hebben waarbij de CV ketel alleen voor warmte zorgt en de Quatt (tijdelijk) helemaal uitstaat?
Goed punt, thnx!!juist omdat je met een hybride warmtepomp in feite nu twee systemen hebt die in feite onafhankelijk kunnen werken (de Quatt heeft alleen in bepaalde gevallen de cv even kort nodig om op te starten) heb je nu met de warmtepomp een veel bedrijfszekere installatie dan alleen met de cv alleen, want als die uitvalt, systeem is veel storingsgevoeliger dan een warmtepomp, heb je niets om op terug te vallen. Plus je huidige cv wordt veel minder belast wat dus ook de levensduur duidelijk verhoogd.
Wauw, wat is de temperatuur daar?Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:51:
[...]
Hier foto van dichtgevroren WP. De linker doet nog wel wat meer, die zat op het moment vd foto nog niet totaal dicht. Binnenkant (fan zijde) zat trouwens ook vol sneeuw en ijs.
Wat ik probeer te zien in de webserver pagina is idd of er tijdelijk wat warmte wordt onttrokken uit de cv voor defrost. Zie echter niet dat HPwaterout even wat kouder wordt dan HPwaterin.
[Afbeelding]
Defrost ziet er zo uit (bij mij)
:strip_exif()/f/image/VjhCmRC5JLgF3hwnQ2YJI9Yu.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, dus afkoeling waardoor de thermostaat meer warmte gaat vragen.
Buitentemperatuur is ca. 3-4 dgC. Ik zie dus wel de powerdips naar ca. 400 W, maar de in/out watertemperatuur tijdens zo’n defrost blijft gelijk.Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:22:
[...]
Wauw, wat is de temperatuur daar?
Defrost ziet er zo uit (bij mij)
[Afbeelding]
Zie dus niet dat er actief warmte aan de cv wordt onttrokken voor defrost. Daarmee dus volgens mij ook niet effectief. Lijkt erop dat de cycle niet omkeert tijdens defrost.
oh wow... nee dat aan laten staan heeft geen enkel nutFtjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:51:
[...]
Hier foto van dichtgevroren WP. De linker doet nog wel wat meer, die zat op het moment vd foto nog niet totaal dicht. Binnenkant (fan zijde) zat trouwens ook vol sneeuw en ijs.
[Afbeelding]

benieuwd wat de reactie van Quatt is dan. "we houden het in de gaten" is net zo'n dooddoener als wanneer ze dat bij OP1 zeggen.
Nog over de defrosts, @route99 Heb er hier twee, met beide een andere 'kostprijs' voor de defrost
middernacht 640Wh
duurt 10 min om het verlies te boven te komen
/f/image/SLTtv3MLN0tt4KqqylymP6Ur.png?f=fotoalbum_large)
vanochtend vroeg 330Wh
duurde 7 min om het verlies te boven te komen
/f/image/rgtNT2qC9qFJmroNlj65gS3t.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk nog steeds niet dat je kunt stellen: "een defrost kost € xx "
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 11:47 ]
Klinkt vreemd, maar is de bypass bij de ketel toevallig niet verkeerd om geplaatst??Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:09:
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Oké, denk anders aan een uitbreiding, de markt is nu erg gunstig daarvoor. Saldering blijft natuurlijk een groot vraagteken waarbij ik wel denk, zie mijn Posts daarover in het forum over salderen, dat de huidig voorstel het niet gaat halenWasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:20:
Wow bedankt @MacD007 en @Timmy !
[...]
In het begin (10 jaar geleden) kwam het net uit, maar inmiddels niet meer. We verbruiken denk ik gemiddeld meer stroom. Iets met hobbies, servers, etc.
Nee, Quatt doet niets aan elektra, ik heb dat ook zelf vooraf al aangelegd incl de werkschakelaar. Het aansluiten daarop is echter eenvoudig..
[...]
Helder! Kan dit allemaal als meerwerk bij de Quatt installateurs of zal ik wat voorbereidende werkzaamheden moeten verrichten?
Hier zie je hoe het in mijn meterkast is geïnstalleerd, ik had er gekozen om ook nog een eigen kWh meter waar alleen de Quatt op zit te plaatse, deze is ook geïntegreerd in mijn HW energiesysteem.
-verkeerde oude foto, er zit een B16 Alamat in juiste foto plaats ik nog.
[...]
Daar was ik al bang voor inderdaad. Zit er natuurlijk ook nog mee, dat stel dat de buren er akkoord mee gaan, hoe dat dan zit voor evt. nieuwe bewoners.... Ik kom wellicht nog even bij je op de lijn!
Dat kan, betaal je wel de hoofdprijs. Ik heb zelf voor de T6 gekozen, ondertussen is er meer mogelijk, die van mij heb ik via marktplaats (kwam als nieuw uit de doos, zelfs de beschermstickers zaten er nog op) veel goedkoper, maar ook op internet krijg je deze vaak veel goedkoper.[...]
Helder! Wellicht kan ik nog een beetje spelen met de hoogte waarop hij komt te hangen aan de gevel. Kan wellicht toch iets lager (dan wordt het 5 á 6 meter leiding), zodat het onderhoud makkelijker wordt (bereikbaar met huishoudtrap), en wellicht ook nog ietsje verder van het raam van de buren verwijderd. En dan zit er ook nog een carport + schutting voor die e.e.a. dempt.
[...]
Het is idd precies die! Die zag ik echter niet op de lijst van @Timmy, dus vermoed dat dat 'm niet wordt. Een nieuwe thermostaat is meerwerk bij Quatt las ik?
de integratie met de cv is eigenlijk heel beperkt en er wordt ook vrijwel geen grote wijzigingen aan je systeem gedaan. De cv zal in de meeste gevallen via aan/uit aan de CIC worden aangesloten, dus de CIC stuurt dan ook je cv aan ipv normaal de thermostaat.[...]
Je merkt inderdaad dat installatiebedrijven huiverig zijn. Maarja, stel dat de CV ketel in storing schiet en er hangt een Quatt warmtepomp in het circuit. Dan is het natuurlijk snel vingertje wijzen...iets wat je wil voorkomen. Ik vermoed dat het Quatt onderhoudscontract ook alleen op de Quatt is, en niet op je gehele CV installatie. Dit is denk ik mijn grootste struikelblok nu.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large)
Dat ziet er dan zo uit.
Bij mij zie je dit.
:strip_exif()/f/image/uIxSa8NfPGIVdDU2qmE2CqbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Eén ding was ik vergeten te vermelden, een vuilfilter wordt wel aanbevolen echter Quatt doet dat niet, heeft jou cv nog geen vuilfilter zou ik die wel gaan kopen, als je die hebt liggen dan zal Quatt dat gewoon mee gaan installeren al zeggen ze vaak van niet.
dan is zo’n werkschakelaar weer handig, normaal mag je de quatt niet uitzetten, maar bij een storing is dat natuurlijk geen probleem. Vergeet dan ook niet de cic ook uit te zetten.Is het bv. in te richten dat de Quatt in zijn geheel uitgeschakeld wordt, om makkelijk te kunnen beoordelen of een bepaalde storing komt door de Quatt of door de CV ketel? Ergo: Zou ik een fallback scenario kunnen hebben waarbij de CV ketel alleen voor warmte zorgt en de Quatt (tijdelijk) helemaal uitstaat?
Een ander punt is je afgiftesysteem, eigenlijk is dat het meest belangrijke punt, heb je vv ? Of alleen radiatoren en indien ja welk types ? Of mogelijk een combinatie van beide.?
Mbt de radiatoren, de capaciteit van deze zijn berekend op een cv water temperatuur van tussen de 70-90ºC, met een cv geen enkel probleem, echter de warmtepomp draait op 35-45ºC en soms zelfs nog minder, je radiatoren doen het dan een heel stuk minder, door radiatorventilatoren te gebruiken kun je dat weer een stuk verbeteren. Als je handig bent is zelfbouw de best mogelijke optie, vind je hier voldoende informatie over.
[...]
Goed punt, thnx!!
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 13:31 ]
Dat is niet echt wat er gebeurde. De Quatt is ook niet aangegaan, thermostaat bleef op 20 graden staan, maar in de app zag ik iets wat niet klopte en dat heb ik even gevolgd. Er is geen warmte gegenereerd, ook niet voor die tijd en het was ook echt geen 24 graden in de kamer.Gerardwaz schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:26:
[...]
Dat is rap, bij ons is die op 30 Oktober aangevraagd en nog helemaal niets gehoord tot dusver. Maar begreep dat ze bij de subsidie onderbezet zijn.Friezin schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:04:
Toch gemakkelijk: subsidie aanvragen via Quatt.
Ook snel: 10 november aangevraagd, nu net bericht (ja, op zondag!) dat hij is goedgekeurd en binnen 7 dagen wordt gestort.
Ik heb de actuele temperatuur uit buienradar erbij gehaald (dat zal voor mij die van de bilt zijn). Dat geeft het volgende beeld:paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:20:
[...]
Gewoon even de waarden van je dichtstbijzijnde weerstation in HA plempen, dan kun je prima (genoeg) zien of de temperatuur klopt, of dat je recirculeert
/f/image/MW4GH01irmb7CAyX4QfNmyYu.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dus dat het, als de quatt stopt met blazen, de opwarming van de lucht tussen de quatt en de buitenmuur is. Maar goed, toch even kijken of ik vanmiddag de quatt nog iets gunstiger kan plaatsen.
update met ook de openweather temperatuur erbij. de gemeten temperatuur van de quatt zit netjes tussen de buienradar en openweather temperaturen in. Denk dus dat het bij mij de theorie hierboven is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S1g2c2mgLE6We2hyAszK2G58.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door WouterB op 27-11-2023 13:47 . Reden: nieuwe grafiek ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Nee de bypass zit goed. Anders zou de cv ketel ook direct zijn eigen water rondpompen, maar dat gaat netjes via de CV installatie. Installatie is aangesloten zoals Quatt dat ook laat zien in de hydraulische schemas.harv schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:43:
[...]
Klinkt vreemd, maar is de bypass bij de ketel toevallig niet verkeerd om geplaatst??
Als er geen noodzaak is om de wp te verplaatsen, dan ach... lekker laten?
Dat begreep ik ook ja, maar misschien lag die van mij net op het juiste stapeltje....patrickvdhart schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:56:
[...]
Dat is rap, bij ons is die op 30 Oktober aangevraagd en nog helemaal niets gehoord tot dusver. Maar begreep dat ze bij de subsidie onderbezet zijn.
Volgens mij ging juist de waarde van de ruimtetemperatuur omhoog?Gerardwaz schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:26:
[...]
Het was deze toch die steeg @okijokii ?
otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
Laat ik het anders zeggen, je krijgt dan onjuiste metingen.Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:44:
[...]
Volgens mij ging juist de waarde van de ruimtetemperatuur omhoog?
Ja klopt, ik heb Quatt zojuist een mail gestuurd in plaats van via de chat en hopelijk wordt het nu opgepakt.Friezin schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:44:
[...]
Volgens mij ging juist de waarde van de ruimtetemperatuur omhoog?
als ik dit zie is er denk ik echt iets niet helemaal zo als het eigenlijk zou moeten zijn. Ik denk dat je echt wel meer druk op Quatt kunt leggen, oa ook deze foto laten zien (als je dat niet al gedaan hebt), hier moeten ze iets aan doen.Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:51:
[...]
[Afbeelding]
succes, en hou ons op de hoogte als je wil.
Geluid gaat om de erfgrens op 1,5m hoogte, niet op je garagedak op 4,5m. Daar loopt/zit niemand die er last van heeft.Wasp schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:20:
Geluid en buren
De enige plek waar de Quatt kan hangen is aan de zijgevel, op 3 á 4 meter hoogte. Alleen ik heb een vrij krappe oprit, 2.5 meter van de erfgrens. Op die hoogte zit ook een raam van de buren...
Hoe groot is afstand tot dat raam (zit hun oprit er ook nog tussen)? Kun je afstand nog vergroten door wat voor/achter te schuiven?
Als je 4 meter kunt regelen, heb ik wel vertrouwen dat dat goed komt in de rekentool.
Die rekentool heb je wel nodig, omdat volgende buren wellicht meer zeuren over geluid dan de huidige.
En er is een tweaker op deze lijst met Quatt + Honeywell Round Modulation maar ik heb nog niet veel over zijn ervaringen gelezen.
In de Quatt handleiding voor CVmonteurs staat dat de CV ook alleen kan draaien als de Quatt uit staat.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Aangezien de Quatt de warmte van de CV gebruikt voor defrosts moet er genoeg flow zijn van CV water met een temperatuur die hoog genoeg is om beide units van ijs te ontdoen. Ijs smelten is extreem energie intensief.Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:31:
[...]
Buitentemperatuur is ca. 3-4 dgC. Ik zie dus wel de powerdips naar ca. 400 W, maar de in/out watertemperatuur tijdens zo’n defrost blijft gelijk.
Zie dus niet dat er actief warmte aan de cv wordt onttrokken voor defrost. Daarmee dus volgens mij ook niet effectief. Lijkt erop dat de cycle niet omkeert tijdens defrost.
Het kan dus een idee zijn om de aanvoertemperatuur van de ketel te verhogen als die nu erg laag staat. Dat klinkt misschien raar, maar hoe sneller die warmtepomp ijsvrij is, hoe eerder de ketel weer uit kan.
Daarnaast is het verstandig om te kijken of alle radiatoren netjes mee doen. Zo niet, dan kan dit de snelheid van CV water behoorlijk beperken. Elke radiator zal maar een beetje water door laten, zeker als er thermostaatknoppen op zitten of ze te strak afgesteld zijn qua Delta-T.
P.S. Delta-T hou ik zelf bij voorkeur op (aanvoertemperatuur min kamertemperatuur ) gedeeld door 3.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 27-11-2023 13:46 ]
Zo dat zijn forse defrosts! Eerste bijna 3x zo groot als waar ik kostprijs voor had berekend. Het wordt dus een kostprijsrangepaQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:40:
Nog over de defrosts, @route99 Heb er hier twee, met beide een andere 'kostprijs' voor de defrost
middernacht 640Wh
duurt 10 min om het verlies te boven te komen
[Afbeelding]
vanochtend vroeg 330Wh
duurde 7 min om het verlies te boven te komen
[Afbeelding]
Ik denk nog steeds niet dat je kunt stellen: "een defrost kost € xx "
sja, vermogen, temperaturen, inhoud, ik denk dat er een enorme 'marge' is in een defrost.SBL schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:44:
[...]
Zo dat zijn forse defrosts! Eerste bijna 3x zo groot als waar ik kostprijs voor had berekend. Het wordt dus een kostprijsrange
De ene is iig de andere niet. Zelfs niet bij dezelfde wp.
Twee vraagjes:
1.wat is de afstand van de montage voeten (breedte)? dit ivm het plaatsen van 4 stapelblokken
2.wat is de buitendiameter van de slangenbundel? Ik wil de gaten voorbereiden omdat de route wat ingewikkeld door houten vloeren en langs schuine wanden gaat lopen.
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Radiatoren staan open. Flow is constant op ca. 800 l/h. Watertemperatuur is een functie van vraag en aanbod. Ik vraag 17.5 dgC en dat wordt gehaald bij ca. 27-30 dgC watertemperatuur (heb geen thermostaatkranen die dichtlopen). Kan stooklijn van de ketel wel verhogen (staat op 65dgC trouwens), maar dat zal geen effect hebben. Enige manier om tot hogere watertemperatuur te komen is door minder warmteafgifte te doen (radiatoren dicht zetten).netappie schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:40:
[...]
Aangezien de Quatt de warmte van de CV gebruikt voor defrosts moet er genoeg flow zijn van CV water met een temperatuur die hoog genoeg is om beide units van ijs te ontdoen. Ijs smelten is extreem energie intensief.
Het kan dus een idee zijn om de aanvoertemperatuur van de ketel te verhogen als die nu erg laag staat. Dat klinkt misschien raar, maar hoe sneller die warmtepomp ijsvrij is, hoe eerder de ketel weer uit kan.
Daarnaast is het verstandig om te kijken of alle radiatoren netjes mee doen. Zo niet, dan kan dit de snelheid van CV water behoorlijk beperken. Elke radiator zal maar een beetje water door laten, zeker als er thermostaatknoppen op zitten of ze te strak afgesteld zijn qua Delta-T.
P.S. Delta-T hou ik zelf bij voorkeur op (aanvoertemperatuur min kamertemperatuur ) gedeeld door 3.
Heb Quatt die foto uiteraard ook gestuurd.
Die CV watertemperatuur van 65ºC is ruim voldoende, zou denk ik zelfs nog naar 50ºC kunnen. dus volgens mij is dat geen oorzaak. hier is iets anders mis, maar de vraag is wat?Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:01:
[...]
Radiatoren staan open. Flow is constant op ca. 800 l/h. Watertemperatuur is een functie van vraag en aanbod. Ik vraag 17.5 dgC en dat wordt gehaald bij ca. 27-30 dgC watertemperatuur (heb geen thermostaatkranen die dichtlopen). Kan stooklijn van de ketel wel verhogen (staat op 65dgC trouwens), maar dat zal geen effect hebben. Enige manier om tot hogere watertemperatuur te komen is door minder warmteafgifte te doen (radiatoren dicht zetten).
overigens de oorzaak dat bij jou de CV word aangesproken voor het de-frosten is omdat jou HPwaterout met een temperatuur van 27-30 gewoon voor het de-freeze te weinig is, daarom zal de CV eigenlijk moeten bij springen , waarom hij dat nu niet doet vind ik gewoon vreemd.
ik zou eens kijken naar de miscommunicatie tussen cic en cv of dat wel goed is.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 14:13 ]
je beide vragen zijn hier al uitgebreid aan de orde gekomen, een beetje zelf zoeken mogen we wel van je verwachten. gewoon in zoeken dat ingeven.Marelli7 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:
Ik krijg volgende week mijn Quatt 4kW.
Twee vraagjes:
1.wat is de afstand van de montage voeten (breedte)? dit ivm het plaatsen van 4 stapelblokken
2.wat is de buitendiameter van de slangenbundel? Ik wil de gaten voorbereiden omdat de route wat ingewikkeld door houten vloeren en langs schuine wanden gaat lopen.
komt helemaal goed.
vergeet overigens niet het vuilfilter, want dat levert Quatt niet mee, maar is wel nodig (levensduur van je warmtepomp). Ze zullen het wel als je het hebt liggen mee monteren.
en gedacht aan werkschakelaar en hoe je de voeding naar de Quatt gaat doen, eigen groep (ivm bedrijfszekerheid) is wel aan te bevelen.
[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2023 14:27 ]
Wordt het condenswater wel afgevoerd? Heb al verschillende langs zien komen waar dit niet zo was.Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:51:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9OEwqb9A46VnxF1E1vhIoPxd.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds 10u doet de CV af en toe ook nog mee trouwens, want meer dan 4kW warmtevraag. Vandaag 86% door Quatt (all-time low, terwijl niemand met de thermostaat zit te spelen).
[ Voor 16% gewijzigd door SBL op 27-11-2023 14:43 ]
Ik heb de Intergas Comfort Touch weer gekocht en ga deze de komende weken uitproberen. De T6 bevalt mij niets.
/f/image/OmzQz66BC70ex4xB6DXClQyn.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Eigenliijk moet die CV ketel het oppakken waar de warmtepomp niet meer warm genoeg levert.Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:01:
[...]
Radiatoren staan open. Flow is constant op ca. 800 l/h. Watertemperatuur is een functie van vraag en aanbod. Ik vraag 17.5 dgC en dat wordt gehaald bij ca. 27-30 dgC watertemperatuur (heb geen thermostaatkranen die dichtlopen). Kan stooklijn van de ketel wel verhogen (staat op 65dgC trouwens), maar dat zal geen effect hebben. Enige manier om tot hogere watertemperatuur te komen is door minder warmteafgifte te doen (radiatoren dicht zetten).
Met 65 graden zit je echt wel ruim, maar natuurlijk niet als de ketel daar nooit komt.
Met 17,5 graden op je thermostaat kan ik mij voorstellen dat het hele systeem nooit echt op gang komt.
Geen icee hoeveel je werkelijk vraagt aan warmte, maar een lage COP is wel minder relevant als het een kwestie van het verschilt tussen 2x niks en 4x niks is.
Op de tweede vraag kan ík geen antwoord vinden. Ik krijg wel "koude voeten" en plaatjes van trillingsdempers en onderstellen etc. Maar de afstand tussen de twee montagegaten aan de onderzijde kan ik helaas niet vinden. Buitenmaten wel, maar geen bouwtekening onderzijde.
Ik kan ook wachten tot ze voor de deur staan, maar toch liever even goed voorbereiden.
En Ja, ik heb buiten een werkschakelaar op een eigen installatie-automaat met een Homewizzard kWh-meter.
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Ja valide punt, m'n dak ligt echter vol, dus dat zal een vervanging worden voor efficiëntere panelen, terwijl de huidige installatie nog niet technisch afgeschreven is..MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:44:
Oké, denk anders aan een uitbreiding, de markt is nu erg gunstig daarvoor. Saldering blijft natuurlijk een groot vraagteken waarbij ik wel denk, zie mijn Posts daarover in het forum over salderen, dat de huidig voorstel het niet gaat halen
Ah check!Nee, Quatt doet niets aan elektra, ik heb dat ook zelf vooraf al aangelegd incl. de werkschakelaar. Het aansluiten daarop is echter eenvoudig.
Hier zie je hoe het in mijn meterkast is geïnstalleerd, ik had er gekozen om ook nog een eigen kWh meter waar alleen de Quatt op zit te plaatse, deze is ook geïntegreerd in mijn HW energiesysteem.
-verkeerde oude foto, er zit een B16 Alamat in juiste foto plaats ik nog.
Helder, betekent op voorhand de thermostaat vervangen voor een T6.Dat kan, betaal je wel de hoofdprijs. Ik heb zelf voor de T6 gekozen, ondertussen is er meer mogelijk, die van mij heb ik via marktplaats (kwam als nieuw uit de doos, zelfs de beschermstickers zaten er nog op) veel goedkoper, maar ook op internet krijg je deze vaak veel goedkoper.
Goeie uitleg en gouden tip van dat vuilfilter, thnx!de integratie met de cv is eigenlijk heel beperkt en er wordt ook vrijwel geen grote wijzigingen aan je systeem gedaan. De cv zal in de meeste gevallen via aan/uit aan de CIC worden aangesloten, dus de CIC stuurt dan ook je cv aan ipv normaal de thermostaat.
[Afbeelding]
Dat ziet er dan zo uit.
Bij mij zie je dit.
[Afbeelding]
Eén ding was ik vergeten te vermelden, een vuilfilter wordt wel aanbevolen echter Quatt doet dat niet, heeft jou cv nog geen vuilfilter zou ik die wel gaan kopen, als je die hebt liggen dan zal Quatt dat gewoon mee gaan installeren al zeggen ze vaak van niet.
Werkschakelaar komt er. Ik wil die dan gewoon binnen plaatsen. Dat betekent dat ik ook deze voorbereiding alvast kan doen vóórdat Quatt langskomt.dan is zo’n werkschakelaar weer handig, normaal mag je de quatt niet uitzetten, maar bij een storing is dat natuurlijk geen probleem. Vergeet dan ook niet de cic ook uit te zetten.
Een ander punt is je afgiftesysteem, eigenlijk is dat het meest belangrijke punt, heb je vv ? Of alleen radiatoren en indien ja welk types ? Of mogelijk een combinatie van beide.?
Mbt de radiatoren, de capaciteit van deze zijn berekend op een cv water temperatuur van tussen de 70-90ºC, met een cv geen enkel probleem, echter de warmtepomp draait op 35-45ºC en soms zelfs nog minder, je radiatoren doen het dan een heel stuk minder, door radiatorventilatoren te gebruiken kun je dat weer een stuk verbeteren. Als je handig bent is zelfbouw de best mogelijke optie, vind je hier voldoende informatie over.
Ik heb alleen vloerverwarming, CV staat op 40 graden en red het makkelijk op alledrie de verdiepingen.
Ik denk wel dat daar wat rek in zit inderdaad. Ik wil dat in overleg met de buren doen, want de Quatt meer naar links hangen betekent weer grotere kans dat je het apparaat hoort in hun achtertuin. Maar hier zit zeker wel een beetje speelruimte in.SBL schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:38:
Geluid gaat om de erfgrens op 1,5m hoogte, niet op je garagedak op 4,5m. Daar loopt/zit niemand die er last van heeft.
Hoe groot is afstand tot dat raam (zit hun oprit er ook nog tussen)? Kun je afstand nog vergroten door wat voor/achter te schuiven?
Als je 4 meter kunt regelen, heb ik wel vertrouwen dat dat goed komt in de rekentool.
Die rekentool heb je wel nodig, omdat volgende buren wellicht meer zeuren over geluid dan de huidige.
En er is een tweaker op deze lijst met Quatt + Honeywell Round Modulation maar ik heb nog niet veel over zijn ervaringen gelezen.
In de Quatt handleiding voor CVmonteurs staat dat de CV ook alleen kan draaien als de Quatt uit staat.
Er is geen communicatie tussen cv en cic, alleen een aan/uit signaal (Ketel met eigen protocol, geen OT ondersteuning). Dus ketel zal bij aan signaal direct vol gas gevwn.MacD007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:10:
[...]
Die CV watertemperatuur van 65ºC is ruim voldoende, zou denk ik zelfs nog naar 50ºC kunnen. dus volgens mij is dat geen oorzaak. hier is iets anders mis, maar de vraag is wat?
overigens de oorzaak dat bij jou de CV word aangesproken voor het de-frosten is omdat jou HPwaterout met een temperatuur van 27-30 gewoon voor het de-freeze te weinig is, daarom zal de CV eigenlijk moeten bij springen , waarom hij dat nu niet doet vind ik gewoon vreemd.
ik zou eens kijken naar de miscommunicatie tussen cic en cv of dat wel goed is.
Ik zag bij andere screenshots van Quatt gebruikers wel degelijk actieve defrost bij watertemperatuur van 27-30 dgC.
Ketel komt alleen bij omdat door de dalende COP op een gegeven moment de ruimte temperatuur begint te zakken.
Waarom zou 27-30 dgC te weinig zijn voor actieve defrost?
Met 800 l/h en een DT- daling van 5 ‘C heb je al 4.6 kW te pakken voor defrost. Die 5 kW kan de CV ketel direct compenseren, want die staat achter de WP.
Bij vloerverwarming en buitentemperatuur van 5dgC lijken mij watertemperaturen van 27-30 dgC ook niet ongebruikelijk. Zou vreemd zijn dat je voor het defrosten dan de watertemperatuur kunstmatig hoog zou moeten maken, waarmee automatisch je COP ook lager wordt.
Zou overigens handig zijn indien Quatt de defrost regelstrategie met randvoorwaarden wat kon verduidelijken. Dan kan je in ieder geval snappen wat er gebeurt, of zou moeten gebeuren.
Dat loopt gewoon op het platte dak.Gerardwaz schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:15:
[...]
Wordt het condenswater wel afgevoerd? Heb al verschillende langs zien komen waar dit niet zo was.
Ik heb er in elk geval 1 gehad waar hij water van 28,6 koelde naar 25,4 (1 Quatt).Ftjl schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:40:
[...]
Waarom zou 27-30 dgC te weinig zijn voor actieve defrost?
Heeft iemand met 2 Quatts al goede defrosts gehad? Zou daar het probleem zitten, dat ze elkaar tegenwerken?
Vreemd he, die T6. Geen touw aan vast te knopen, al update 'ie bij mij vandaag een stuk frequenter dan ik gewend ben:pietjm schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
Hier in Alkmaar loopt hij lekker (de afgelopen dagen wat grilliger), maar de kamertemperatuur staat in json al een uur of 5 op 19,378906 graden en dat blijf ik vreemd vinden. Buitentemperatuur al bijna de hele dag 4,5 graden.
Ik heb de Intergas Comfort Touch weer gekocht en ga deze de komende weken uitproberen. De T6 bevalt mij niets.
[Afbeelding]
/f/image/r325wc8Efy5ow8Vvc3e5BOCS.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij (ook in NHN) is de Quatt nu lekker aan het pruttelen op 1300 W
Dit topic is gesloten.