Ik heb mijn Quatt nu een paar maanden en heb aardig wat lopen sleutelen aan de aansturing. Daar valt erg veel winst te behalen. Lees altijd graag hoe anderen het aanpakken dus daarom deel ik mijn aanpak.
Jaren 30 huis. 145m2. Alles geïsoleerd wat maar kan. Dak/vloer/spouw/HR++. Lees over mensen die eerst warmtepomp kopen en dan pas gaan isoleren, daar snap ik niks van. Verkeerde volgorde.
Verder combi van radiatoren en convectors. Alleen badkamer simpele vloerverwarming zonder pomp. Tado thermostaat. Tado thermostaatknoppen in alle kamers in combi met Tado temperatuursensors. Alles aangestuurd met Home Assistant.
De radiatoren hebben allemaal heatboosters (
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic). Ik lees hier veel over speedcomfort ventilators. Wat een ondingen zijn dat zeg. Veel herrie voor weinig luchtverplaatsing. Duur ook. Met heatboosters kan je eigen grote 14cm ventilatoren aansturen die veel langzamer kunnen draaien. Je kan de heatboosters ook perfect aansturen via Home Assistant.
In Home Assistant sturen een aantal automations de Tado aan. In mijn huis is het tussen 19 en 19.5 graden prima in huis. De Tado kan je in stappen van 0.1 graden verhogen. Wat mijn automations overdag doen is:
als temp onder 19.0 graden --> 19.1 setpoint
als temp tussen 19.05 en 19.15 graden --> 19.2 setpoint
als temp tussen 19.15 en 19.25 graden --> 19.3 setpoint
als temp tussen 19.25 en 19.35 graden --> 19.4 setpoint
als temp tussen 19.35 en 19.45 graden --> 19.5 setpoint
als temp boven 19.45 graden --> 18.5 setpoint
En in de nacht hetzelfde alleen dan tussen 18.5 en 19.0 graden.
Resultaat is dat ik nooit gas bij stook ( alleen opstart soms 0.01 m3 ) en gemiddelde COP van 6 haal. De 0.1 verhoging zorgt voor een pruttelende quatt met lange runs.
Ik laat de Tado thermostaatknoppen alle kamers regelen. Slaapkamers staan op 18 graden. Nooit problemen met flow. Belangrijk is wel dat deze knoppen geen warmte mogen vragen. Alleen de thermostaat in woonkamer mag dat.
Dus als je beetje handig bent met HA zou ik zeker deze kant op gaan. Die Ai van Quatt is niet veel waard. De T6 is gedrocht van een thermostaat. De Tado is niet veel beter want die gaat te snel aan en uit, krijg je veel gependel van. Maar Tado is wel goed aan te sturen via Home Assistant en verliest nooit zijn connectie.
Succes iedereen!