Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.391 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36
@route99 zoals je zelf al zegt: klimaat, net boven vriespunt, mist, ergo; verschilt nogal per locatie
Daar is geen blauwdruk voor. Het weer heb je niet in de hand.

In Venlo kan op een bepaalde ochtend een wp COP 2.6 hebben, terwijl in Heiloo in een soortgelijke setup COP 3.5 gehaald wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 21-11-2023 09:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:37:
Mijn Het gaat mij uiteraard om te zien wat het effect op de COP is en daarmee op de jaarlijkse energiekosten.
Dat het bij andere WP's optreedt lijkt me wel voor de hand liggend, zeker als ze dezelfde technische opzet hebben.
Als een van de elementen T (te hoog) of de %-rel-LV te laag zal er uiteraard geen ijsvorming optreden en het weer kunnen we ook niet veranderen, en zoals je schreef treedt het dus overal optreden als de T en %-rel-LV dat wel veroorzaken. Ben zelf een beta, dus daar heb ik geen behoefte aan aanvulling.
Mijn vraag was toch echt:

[...]

En hoeveel rendement verlies geven die defrosts dus per jaar en nu aanvullend hoe ziet dan het financiële plaatje eruit?

Het was niet zo moeilijk om iets over verschil in defrost methodes te vinden, maar ik vermoed dat veel mensen behoefte hebben diverse (kosten)plaatjes die passen bij ons klimaat. Zal daar nog een specifieker naar zoeken, ook op het forum.

Vond ook iets over de methode van defrosten, dat dit ook veel effect kan hebben op de extra kosten.
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf
Heb het stuk gelezen, ben het echter maar ten dele eens hoe hij het verwoord,
Mn het stuk “ Dit betekent dat een warmtepomp in Nederland een groot deel van
de tijd dat deze draait, draait onder omstandigheden waarbij er rijpvorming optreedt. De invloed van
rijpvorming op de prestaties van de warmtepomp is daarom groot.” is te algemeen geschreven, dit vind alleen plaats binnen een bepaalde range van temperatuur en luchtvochtigheid als meest belangrijke factoren.
Later heeft hij dat dan weer deels ontkracht. Mijn grootste tegenargument is echter zijn keuze voor de grote van de warmtepomp, hij heeft hier gekozen voor een 27 kW model, een model wat je vrijwel niet in een normaale woning zult aantreffen.

Ja, er zit zeker een bepaalde waarheid in het stuk echter betwijfel ik zijn eindconclusie met de Quatt.
Zelfs met deze negatieve invloeden wat je zeker in Nederland niet kunt beïnvloeden blijft onder de streep er wel een duidelijk voordeel voor de warmtepomp tegen over een cv ketel.
Dat je mogelijk door slimme regelingen dit kunt beïnvloeden, tip voor Quatt, is zeker waar.

Een andere kanttekening is dat de norm waarop dit geheel is gebaseerd NEN 5060:2018 in 2021 is ingetrokken.
Zeker met de huidige en behoorlijk snelle klimaatverandering blijft het lastig om dergelijke dingen in een model te stoppen. De veranderingen gaan op dit moment gewoon veel te snel.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 10:07 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@paQ Wel, als er dus de nodige input komt uit het hele land, dan moet het toch niet echt ingewikkeld zijn om een globale inschatting te krijgen van het affect regio afhankelijk? Dat er dan nog lokale verschillen overblijven, soit, er is iig een globale indruk. Kijk, de leveranciers zullen wrs vooral de hogere COP's noemen en de meesten wrs de nuancering minder snel...

Een overzicht van de eind COP cijfers weet ik wel te vinden, Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Zal dat topic nog eens doorharken of er meer nuanceringen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[b]MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:57:[/b
Ja, er zit zeker een bepaalde waarheid in het stuk echter betwijfel ik zijn eindconclusie met de Quatt.
Zelfs met deze negatieve invloeden wat je zeker in Nederland niet kunt beïnvloeden blijft onder de streep er wel een duidelijk voordeel voor de warmtepomp tegen over een cv ketel.
Dat je mogelijk door slimme regelingen dit kunt beïnvloeden, tip voor Quatt, is zeker waar.
Het gaat me vooral om transparantie. Het zal optreden maar is er een indicatie over het effect.
Ik las onlangs dat voor "comfort doeleinden" veel WTW's een COP=1 warmtespiraal hebben om als de lucht te koud is die ingeblazen wordt voor te verwarmen, dat is iets totaal anders, maar vertellen bedrijven dit aspect bij een techniek waarvan je vooraf denkt, ze zullen toch alles doen om het rendement vd WTW zo hoog mogelijk te maken? Ja, het is optioneel werd erg gezegd.... tja mag je dat van een niet-technische consument, die er veel zijn op zulke gebieden verwachten dat ze door hebben of het bedrijf die optie aangezet heeft en dat het ten koste gaat van het rendement? Met transparantie is er een keuze.
Bij de WP heb je wrs geen keuze om niet te defrosten anders werkt het niet. Daar gaat het vooral om de te verwachte kosten die er mee gepaard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:07:
[...]
Het gaat me vooral om transparantie. Het zal optreden maar is er een indicatie over het effect.
Ik las onlangs dat voor "comfort doeleinden" veel WTW's een COP=1 warmtespiraal hebben om als de lucht te koud is die ingeblazen wordt voor te verwarmen, dat is iets totaal anders, maar vertellen bedrijven dit aspect bij een techniek waarvan je vooraf denkt, ze zullen toch alles doen om het rendement vd WTW zo hoog mogelijk te maken? Ja, het is optioneel werd erg gezegd.... tja mag je dat van een niet-technische consument, die er veel zijn op zulke gebieden verwachten dat ze door hebben of het bedrijf die optie aangezet heeft en dat het ten koste gaat van het rendement? Met transparantie is er een keuze.
Bij de WP heb je wrs geen keuze om niet te defrosten anders werkt het niet. Daar gaat het vooral om de te verwachte kosten die er mee gepaard gaan.
Ik snap je, en ben het ook wel met je eens.
Echter heb ik bij geen enkele fabrikant dergelijke informatie gezien. Ze zullen het wel weten cq daar onderzoek naar gedaan hebben maar vergeet niet dat in een wereldwijde markt van warmtepompen het kleine Nederland , en dan ook nog met dat vreemde zeeklimaat, daar een rol in gaat spelen. Ik verwacht dat niet.
De Quatt zelf komt uit China, het enige waar we in de toekomst iets kunnen op hopen is de aanpassing van de besturing (cic) wat ze bij Quatt zelf doen.
Stuur dat stuk eens door naar Quatt. Mogelijk dat ze het wel interessant vinden.
Maar laten ze eerst maar eens een goede handleiding uitgeven, want die is er helaas nog steeds niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:58:
@paQ Wel, als er dus de nodige input komt uit het hele land, dan moet het toch niet echt ingewikkeld zijn om een globale inschatting te krijgen van het affect regio afhankelijk? Dat er dan nog lokale verschillen overblijven, soit, er is iig een globale indruk. Kijk, de leveranciers zullen wrs vooral de hogere COP's noemen en de meesten wrs de nuancering minder snel...

Een overzicht van de eind COP cijfers weet ik wel te vinden, Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Leuke lijstjes, echter vergeten mensen dat het hier om een vergelijking tussen appels, peren, bananen en ananassen gaat, met mogelijk ook nog zuikerbieten en aardappelen er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:13:
[...]Ik snap je, en ben het ook wel met je eens.
Transparantie is voor ons allen belangrijk, niet alleen voor mij.
.
Stuur dat stuk eens door naar Quatt. Mogelijk dat ze het wel interessant vinden. Maar laten ze eerst maar eens een goede handleiding uitgeven, want die is er helaas nog steeds niet.
Een aantal van jullie hebben al contact met Quatt (importeur/leverancier oid), neem dit, naast handleiding, gerust mee. Ik voel me niet gepasseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:58:

Ik probeer je even te helpen. 17nov had ik met defrosts een dagCOP van 3,1. De dagen ervoor en erna zonder defrosts 4,1 en 3,1. Maar buitentemperaturen waren ook verschillend (Twente, kun je opzoeken) en binnen vroegen we misschien ook wel halve graad meer.
Ik sta sinds kort ook in die lijst die je noemt, met een Quatt. En ik heb in november al wat defrosts gehad. Maar de impact blijft moeilijk in te schatten. Tijdens de defrost heb je een negatieve COP, maar hoe lang en hoe negatief? Hoe vaak heb je een defrost? (op 17nov had ik er 6, die lagen 55minuten uit elkaar; is dat altijd zo??) En na de defrost heb je een extra mooie COP omdat je het afgekoelde water efficient weer opwarmt. Defrosts tijdens stille modus zijn anders dan tijdens normaal bedrijf.
Wat ik zie is een stroomverbruik op 1 moment tijdens defrost van 450W (is dat gedurende hele defrost?) dat niet gebruikt wordt om het huis te verwarmen maar om je warmtepomp te ontdooien. 2 minuten per defrost? 6 defrosts in een etmaal? 30 dagen met defrosts in een jaar (hangt er vanaf waar je in het land woont en waar je Quatt opgesteld staat)? Aanvulling: naast de stroom gebruikt hij ook 2minuten? 3,5graad van het water dat in je systeem zit, 800l/uur. Laat je even weten wat de uitkomst is van de berekening op basis van aanname op aanname?
Mij maken de kosten van defrosts niet uit; ik kijk naar totaalplaatje, inclusief af en toe een defrost, die ik niet kan vermijden. Ik verwachtte vooraf jaarrond op een SCOP van 3,0 uit te komen. Ik denk nu dat het beter wordt, maar de winter moet nog komen.
In de grafieken die Quatt publiceert zie je dat het rendement tussen 0 en 5 graden snel wijzigt; dat zal ook met defrosts te maken hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 21-11-2023 10:52 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:46
MWink schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:00:
[...]

Nee, het werkt juist andersom:
De Quatt bepaalt de aanvoertemperatuur niet, de Quatt levert een bepaald thermisch vermogen dat afhangt van het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de kamertemperatuur en ook speelt de buitentemperatuur een rol, lager is meer vermogen. Dit vermogen ligt bij de Quatt meestal ergens tussen de 2 kW en 5 kW. Daar is niets AI aan. Hooguit een zelflerende regeling, maar dat kun je geen AI noemen want zo'n zelflerende regeling is een vast geprogrammeerd algoritme dat de regelparameters fine tuned, en ik heb zelfs dat nog niet gezien bij de CiC/Quatt.

Dat vermogen vertaalt zich in het opwarmen van het afgiftesysteem (leidingen, vloerverwarming, convectoren en radiatoren) totdat een evenwicht wordt bereikt tussen het afgegeven vermogen van de radiatoren etc. en het vermogen van de warmtepomp. De temperatuur blijft dan stabiel, en is afhankelijk van hoeveel warmte het afgiftesysteem kwijt kan aan de woning.

Dat werkt dus heel anders dan bij een CV ketel. Het afgegeven vermogen bij CV ketel is veel hoger, veel ketels kunnen niet lager dan 8 kW verwarmen en halen wel 20 tot 34 kW.

Als je een aan uit thermostaat hebt dan gaan de meeste ketels op vol vermogen verwarmen tot de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt, en daarna op lager pitje om die temperatuur aan te houden. Bij een OpenTherm ketel zal deze bij zachter weer wat rustiger beginnen, maar nog wel minimaal op bv 8 kW, tot de aanvoertemperatuur is bereikt.

Aanvoertemperatuur instellen is alleen zinvol bij voldoende vermogen, in het geval van een warmtepomp haal je die temperatuur idealiter niet, omdat deze bij voorkeur de hele dag op een zacht pitje draait, precies het verliesvermogen van de woning compenserend.

Als je 24/7 verwarmt (dus met geen of geringe nachtverlaging) kun je met een verrassend lage aanvoertemperatuur werken, mits je natuurlijk voldoende afgifte vermogen hebt bij die temperaturen, maar met deels vloerverwarming of wat convectoren met fans of en wat gewone radiatoren moet het ook een eind kunnen komen. Ik heb zelf nog geen aanvoertemperaturen boven 29 graden gezien en ik heb niet eens vloerverwarming.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Dit vind ik nou kwaliteit!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 15:45
Ik heb mijn Quatt nu een paar maanden en heb aardig wat lopen sleutelen aan de aansturing. Daar valt erg veel winst te behalen. Lees altijd graag hoe anderen het aanpakken dus daarom deel ik mijn aanpak.

Jaren 30 huis. 145m2. Alles geïsoleerd wat maar kan. Dak/vloer/spouw/HR++. Lees over mensen die eerst warmtepomp kopen en dan pas gaan isoleren, daar snap ik niks van. Verkeerde volgorde.

Verder combi van radiatoren en convectors. Alleen badkamer simpele vloerverwarming zonder pomp. Tado thermostaat. Tado thermostaatknoppen in alle kamers in combi met Tado temperatuursensors. Alles aangestuurd met Home Assistant.

De radiatoren hebben allemaal heatboosters (Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic). Ik lees hier veel over speedcomfort ventilators. Wat een ondingen zijn dat zeg. Veel herrie voor weinig luchtverplaatsing. Duur ook. Met heatboosters kan je eigen grote 14cm ventilatoren aansturen die veel langzamer kunnen draaien. Je kan de heatboosters ook perfect aansturen via Home Assistant.

In Home Assistant sturen een aantal automations de Tado aan. In mijn huis is het tussen 19 en 19.5 graden prima in huis. De Tado kan je in stappen van 0.1 graden verhogen. Wat mijn automations overdag doen is:

als temp onder 19.0 graden --> 19.1 setpoint
als temp tussen 19.05 en 19.15 graden --> 19.2 setpoint
als temp tussen 19.15 en 19.25 graden --> 19.3 setpoint
als temp tussen 19.25 en 19.35 graden --> 19.4 setpoint
als temp tussen 19.35 en 19.45 graden --> 19.5 setpoint
als temp boven 19.45 graden --> 18.5 setpoint

En in de nacht hetzelfde alleen dan tussen 18.5 en 19.0 graden.

Resultaat is dat ik nooit gas bij stook ( alleen opstart soms 0.01 m3 ) en gemiddelde COP van 6 haal. De 0.1 verhoging zorgt voor een pruttelende quatt met lange runs.

Ik laat de Tado thermostaatknoppen alle kamers regelen. Slaapkamers staan op 18 graden. Nooit problemen met flow. Belangrijk is wel dat deze knoppen geen warmte mogen vragen. Alleen de thermostaat in woonkamer mag dat.

Dus als je beetje handig bent met HA zou ik zeker deze kant op gaan. Die Ai van Quatt is niet veel waard. De T6 is gedrocht van een thermostaat. De Tado is niet veel beter want die gaat te snel aan en uit, krijg je veel gependel van. Maar Tado is wel goed aan te sturen via Home Assistant en verliest nooit zijn connectie.

Succes iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@route99
COP zegt niets over verbruik.
Iemand met cop 2.7 kan 3kWh verbruikt hebben en iemand met cop 4.5, 8kWh.

Het is niet zomaar te extrapoleren naar een percentage aan verbruik. Het is logaritmisch.
Als het koud is en vochtig, en vraagt een hoge aanvoer temperatuur, dan heb je en hoog verbruik en een laag COP.
Krijg je de warmte niet kwijt, dan heb je een laag verbruik en ook laag COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 16:55
@MacD007 kan het zijn dat er bij mijn speedcomforts iets niet goed gaat? Ik heb de sensor van 35° vervangen voor een sensor van 25° en nu werkt deze net andersom 🤔😲 hij gaat aan wanneer de radiator koud is en uit wanneer deze op temperatuur komt... Iets gaat niet goed. Ik heb de stekkertjes op de sensor al eens omgedraaid, maar geen verschil. Weet jij wat er aan de hand kan zijn? Dit is voor de zomer trouwens wel een lekkere stand

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:34:
@route99
COP zegt niets over verbruik.
Iemand met cop 2.7 kan 3kWh verbruikt hebben en iemand met cop 4.5, 8kWh.

Het is niet zomaar te extrapoleren naar een percentage aan verbruik. Het is logaritmisch.
Als het koud is en vochtig, en vraagt een hoge aanvoer temperatuur, dan heb je en hoog verbruik en een laag COP.
Krijg je de warmte niet kwijt, dan heb je een laag verbruik en ook laag COP.
Juist, veel mensen vergeten dat de COP een verhoudingsgetal is, in dit specifieke geval de verhouding tussen wat je er uit krijgt tegenover wat je er in stopt.
Dat zegt dus uiteindelijk nog niets over je echte verbruik.

Wat je ook zeker met dergelijke getallen mag doen is deze zoals gezegd extrapoleren of op te tellen, wil je dat moet je dat met de basisgegevens opgenomen verbruik en geleverde thermisch energie doen. Beide in kW/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:45:
@MacD007 kan het zijn dat er bij mijn speedcomforts iets niet goed gaat? Ik heb de sensor van 35° vervangen voor een sensor van 25° en nu werkt deze net andersom 🤔😲 hij gaat aan wanneer de radiator koud is en uit wanneer deze op temperatuur komt... Iets gaat niet goed. Ik heb de stekkertjes op de sensor al eens omgedraaid, maar geen verschil. Weet jij wat er aan de hand kan zijn? Dit is voor de zomer trouwens wel een lekkere stand
Denk dat je de verkeerde hebt gekocht. Je kunt ze bestellen met normally open of closed. Normally open moet je hebben.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:45:
Nee, heb jij normaal open (no) of heb jij per vergissing de normaal dicht (nc) versie gekregen, want dan zou je dat namelijk zien. Bij normaal open blijft de verbinding open tot dat de aangeven schakelpunt, in dit geval 25ºC is bereikt en sluit dan het contact, daardoor kan de stroom lopen en draait je ventilator.
Bij open dicht (close nc) is dat dus exact anders om.
Dat had ik er overigens duidelijk bij gezet.
Heb nog even gecontroleerd, het staat er helaas niet op of je no of nc hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzFuwfBvEj6zmwfz66vf0x0kv_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXGYZ9mrWvU40Y04htjOAvPy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Dan zal dat het zijn 🤣 ik bestel een paar nieuwe in China. Even weer geduld hebben dus.... Dank!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mr_thebrown schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:32:
Ik heb mijn Quatt nu een paar maanden en heb aardig wat lopen sleutelen aan de aansturing. Daar valt erg veel winst te behalen. Lees altijd graag hoe anderen het aanpakken dus daarom deel ik mijn aanpak.

Jaren 30 huis. 145m2. Alles geïsoleerd wat maar kan. Dak/vloer/spouw/HR++. Lees over mensen die eerst warmtepomp kopen en dan pas gaan isoleren, daar snap ik niks van. Verkeerde volgorde.

Verder combi van radiatoren en convectors. Alleen badkamer simpele vloerverwarming zonder pomp. Tado thermostaat. Tado thermostaatknoppen in alle kamers in combi met Tado temperatuursensors. Alles aangestuurd met Home Assistant.

De radiatoren hebben allemaal heatboosters (Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic). Ik lees hier veel over speedcomfort ventilators. Wat een ondingen zijn dat zeg. Veel herrie voor weinig luchtverplaatsing. Duur ook. Met heatboosters kan je eigen grote 14cm ventilatoren aansturen die veel langzamer kunnen draaien. Je kan de heatboosters ook perfect aansturen via Home Assistant.

In Home Assistant sturen een aantal automations de Tado aan. In mijn huis is het tussen 19 en 19.5 graden prima in huis. De Tado kan je in stappen van 0.1 graden verhogen. Wat mijn automations overdag doen is:

Resultaat is dat ik nooit gas bij stook ( alleen opstart soms 0.01 m3 ) en gemiddelde COP van 6 haal. De 0.1 verhoging zorgt voor een pruttelende quatt met lange runs.

Ik laat de Tado thermostaatknoppen alle kamers regelen. Slaapkamers staan op 18 graden. Nooit problemen met flow. Belangrijk is wel dat deze knoppen geen warmte mogen vragen. Alleen de thermostaat in woonkamer mag dat.

Dus als je beetje handig bent met HA zou ik zeker deze kant op gaan. Die Ai van Quatt is niet veel waard. De T6 is gedrocht van een thermostaat. De Tado is niet veel beter want die gaat te snel aan en uit, krijg je veel gependel van. Maar Tado is wel goed aan te sturen via Home Assistant en verliest nooit zijn connectie.

Succes iedereen!
Leuk verhaal, ik vrees echter dat voor veel niet-tweakers dat het een brug te ver is, mogelijk zelfs 2 bruggen te ver.
Aan de andere kant vind ik het wel leuk om te zien wat allemaal mogelijk is.
Ik verwacht echter van Quatt dat zij gewoon een goed werkend product moeten kunnen neerzetten, mogelijk niet helemaal optimaal maar wel voldoende, ook voor een leek.
Dat AI is op dit moment voornamelijk marketing maar kan in de toekomst wel tot iets moois uitgroeien.

Voor geïnteresseerde kijk ook eens naar het meer algemene deel over warmtepompen hier het laatste nieuwe deel 11, uiteraard zijn de vorige delen ook zeer interessant. Van @Grolsch
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:27
MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:01:
[...]

mooie aanvulling, nu wachten dat de details openbaar worden gemaakt, ze zijn zo ver ik het kon lezen nog steeds van plan om de nieuwe F-gassenverordening alsnog op 1 januari 2024 in te laten gaan, e.e.a. in afwachting op de formele goedkeuring door middel van een plenaire stemming in het Europees Parlement op 15 januari 2024 en aansluitend door de Raad van Ministers

Dat zou betekenen dat na 2032 ( dat is 9 jaar na nu) er ook geen R32 meer bijgevuld mogen worrden. Dat zou wel eens een een probleem kunnen worden, vervaning van R32 door R290 is volgens mij namelijk niet zo maar mogelijk (door de te veel afwijkende eigenschappen van deze twee).
Oplossing, laat in 2031 de hoeveelheid koudemiddel controlleren en laat indien nodig deze dan nog weer bijvullen, daarmee zul je vermoedelijk, zolang je geen lekkage krijgt de levensduur van je warmtepomp doorkomen, en wie weet heeft Quatt dan ook al een oplossing richting R290 gevonden.
Mijn ervaringen uit het bedrijfsverleden is echter dat deze dan compleet worden vervangen.
Echter zolang je bestaande warmtepomp geen bijvulling nodig heeft mag je deze dus gewoon in gebruik/bedrijf houden.
zoals ik uit onderstaande link begrijp gaat het in eerste instantie om productie & installatie van systemen.
Onderhoud aan bestaande systemen is nog wel toegestaan voor koelmiddelen met een GWP < 2500, en de GWP van R32 is 675.
https://www.bouweninstall...wat-betekent-die-voor-jou
maarja het is nog een concept, dus verschillende sites kunnen er een verschillende interpretatie aan geven

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 21-11-2023 12:37 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:37:
[...]

zoals ik uit onderstaande link begrijp gaat het in eerste instantie om productie & installatie van systemen.
Onderhoud aan bestaande systemen is nog wel toegestaan voor koelmiddelen met een GWP < 2500, en de GWP van R32 is 675.
https://www.bouweninstall...wat-betekent-die-voor-jou
maarja het is nog een concept, dus verschillende sites kunnen er een verschillende interpretatie aan geven
Wat ik er uit lees zijn ze ondertussen op EU vlak het eens, alleen moet het nog officieel worden goedgekeurd, een hamerstuk dus.
Wat ik uit de verschillende infos lees is het voor R32 in 2032 echter wel het einde, ook wat onderhoud betreft, dus vanaf 2032 dus geen bijvullen van R32 meet mogelijk.
Echter mag je bestaande systemen nog wel in bedrijf houden. In 2027 is het wel over en uit voor nieuwe systemen, dus ook voor de huidige Quatt’s. Ik verwacht eigenlijk dat in 2024 er een R290 versie van de Quatt zal komen.
In hoever de bestaande Quatt’s voorzien kunnen worden van R290 is de vraag. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:52:
[...]

Bij open dicht (close nc) is dat dus exact anders om.
Dat had ik er overigens duidelijk bij gezet.
Klopt hoor, is ook echt mijn eigen schuld. Op Ali staat de standaard ingesteld op NC zie ik. Ik heb er niet op gelet bij het bestellen. Goede waarschuwing voor anderen die dit lezen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 15:45
MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:15:
[...]

Leuk verhaal, ik vrees echter dat voor veel niet-tweakers dat het een brug te ver is, mogelijk zelfs 2 bruggen te ver.
Aan de andere kant vind ik het wel leuk om te zien wat allemaal mogelijk is.
Ik verwacht echter van Quatt dat zij gewoon een goed werkend product moeten kunnen neerzetten, mogelijk niet helemaal optimaal maar wel voldoende, ook voor een leek.
Dat AI is op dit moment voornamelijk marketing maar kan in de toekomst wel tot iets moois uitgroeien.
Zo moeilijk is het niet. Een automation is zo gemaakt in Home Assistant.

Quatt zou natuurlijk gewoon zelf een thermostaat moeten uitbrengen die precies is afgesteld op de Quatt. Dat zoiets simpels als nooit meer dan 0.1 graden graden vragen ervoor zorgt dat de Quatt veel beter draait is natuurlijk gewoon belachelijk.

Maar ik zie ook veel problemen hier die helemaal niet aan Quatt kunnen worden toegewezen. Huizen die matig geïsoleerd zijn. Vloerverwarmingen waar niet over is nagedacht voordat de warmtepomp moest komen. Zelfs speedcomforts die niet meer werken :-). Dat zou niet alleen fout gaan bij Quatt maar bij elke warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Zou dit komen omdat het in het noorden gemiddeld kouder is?
Of hebben we meer ruimte om het huis (omdat vaak wordt gezegd dat het lawaaimakers zijn)?

⤵️
https://www.installatie.n...he-is-warmtepompkampioen/

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mr_thebrown schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:18:
[...]

Zo moeilijk is het niet. Een automation is zo gemaakt in Home Assistant.

Quatt zou natuurlijk gewoon zelf een thermostaat moeten uitbrengen die precies is afgesteld op de Quatt. Dat zoiets simpels als nooit meer dan 0.1 graden graden vragen ervoor zorgt dat de Quatt veel beter draait is natuurlijk gewoon belachelijk.

Maar ik zie ook veel problemen hier die helemaal niet aan Quatt kunnen worden toegewezen. Huizen die matig geïsoleerd zijn. Vloerverwarmingen waar niet over is nagedacht voordat de warmtepomp moest komen. Zelfs speedcomforts die niet meer werken :-). Dat zou niet alleen fout gaan bij Quatt maar bij elke warmtepomp.
Je spreek uit mijn hart, ja daar ga ik helemaal met je mee. Gelukkig is er dan weer tweakers forum die mensen dan weer uit de brand kunnen helpen, tenminste als ze dat willen, ik zie helaas een boel vastgeroeste gedachten die maar lastig te overtuigen zijn. Maar ja, dat maakt het dan ook weer leuk en uitdagend. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:20:
Of hebben we meer ruimte om het huis (omdat vaak wordt gezegd dat het lawaaimakers zijn)?

⤵️
Niet alleen, jullie hebben daar gewoon meer ruimte, zeker met de nieuwe geluidseisen wordt het lastig om in het postzegel-tuin gebied (=randstad) een warmtepomp te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mr_thebrown schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:18:
[...]

Klopt hoor en mensen maken fouten. Door die te delen kan het zijn dat een ander ze niet maakt ;).

Ik heb trouwens ook contact gehad over de vloerverwarming. Die van ons ligt er al bijna 20 jaar. De specialist gaf aan dat het een veel vaker voorkomend probleem is met de aanschaf van een (hybride) warmtepomp dat hij minder warm wordt dan gehoopt. Dat komt omdat in 2005 er nog lussen van 120 meter leiding werden gelegd. Nu gebeurt dat niet meer. Die lengte zorgt voor een minder goede warmteoverdracht. Bij een cv geen enkel probleem, bij een warmtepomp kan het bij lage temperaturen lastig zijn om het huis goed warm te krijgen.
Nu heb ik gelukkig nog een t33 en een t22 radiator in de woonkamer hangen (met een omgekeerde speedcomfort, dat wel >:) ), maar dat verklaart wel mijn gevoel dat de woning nu vooral door de radiatoren verwarmd worden. De vloer is wel zo warm dat de voeten niet koud worden. Dus de WAF is nog steeds tevreden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:20:

⤵️
Vannacht voorspellen ze bij ons in het noorden -2 🥶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:57:
[...]

Vannacht voorspellen ze bij ons in het noorden -2 🥶
Sokken maar aan in bed 😉.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ik verbruik tot nog toe 18% meer kWh th uit de Quatt per graaddag dan ik voorheen deed met aardgas (@45 graden, 9 kWh/m3 aangehouden). Herkennen jullie dat?
Komt dit door veel regen en weinig zon, of zijn we nu koukleumen geworden (nu vaak thermostaat op 20,0, vorig jaar veel op 19,5 dacht ik).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:16:
Ik verbruik tot nog toe 18% meer kWh th uit de Quatt per graaddag dan ik voorheen deed met aardgas (@45 graden, 9 kWh/m3 aangehouden). Herkennen jullie dat?
Komt dit door veel regen en weinig zon, of zijn we nu koukleumen geworden (nu vaak thermostaat op 20,0, vorig jaar veel op 19,5 dacht ik).
Overigens is de COP tot nog toe 35% beter dan verwacht dus ik gebruik nog wel minder elektriciteit dan ik had verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
19,5ºC versus nu 20ºC en een relatieve kort tijdsbestek is denk ik lastig te vergelijken, zou me niet verbazen als dat in de loop van de het stookseizoen nog kan/zal veranderen.
Als je te macro gaat kun je ook het grote beeld uit het oog verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Nog te weinig gegevens na een dikke week (en hoop dat ze gaan kijken naar mijn onwillige CIC, nu echt doorgezet naar support.. dat kost namelijk gas: mijn optimalisatiebedragen werken duidelijk ook niet).

Even globaal teruggekeken in P1 gegevens november 2021: toen mikte ik er zo 70m3 gas per week door.... nu nog geen 10.
Overzicht excel met temp. en graaddagen over 2022 geeft ook niet echt houvast nog. Toen stookte ik ook bewust anders .... en korter.
Continue warme voetjes heb ik toen wel gemist en zijn nu terug.
Ik wacht gewoon eerst even af wat mijn voorschotbedrag gaat doen 🙃.
Hebben jullie daar al verlagingen gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:15:
[...]

Ik wacht gewoon eerst even af wat mijn voorschotbedrag gaat doen 🙃.
Hebben jullie daar al verlagingen gezien?
Nee, ik heb dynamische tarieven van Zonneplan en die rekenen met 2 maanden (correctie van afgelopen maand en vooruitbetaling volgende maand) Dus die staat nog iets te hoog.

Maar, wat je wel zelf actief achteraan moet is om je transportvergoeding van je netbeheerder omlaag te zetten. Je gaat nu onder de 500m3 gas per jaar verbruiken en dan ben je een kleinverbruiker.
Scheelt 60 euro per jaar. Maar Stedin en energieleverancier wezen eerst naar elkaar. Is nu opgelost, dus is 60 euro extra besparing per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
In het kader van een grapje moet kunnen (en ik ben over het algemeen wel tevreden met Quatt):
Het is hier al 3 dagen rustig weer en dus vertoont de Quatt al 3 dagen hetzelfde beeld. Ik zie maar weinig AI en geen enkel leereffect. Nu is een vermeende uitspraak van Einstein: “the definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TcYLpCNS63IM9fPZZHGW88llFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iyMPT2D68NnJ3DODJRJLf866.png?f=fotoalbum_large

Je gaat je afvragen waar de I in AI voor staat ;) ;) ;)

Maar even serieus: wat er gebeurt is dat Quatt begint te stoken maar logisch zit er een vertraging tussen het moment van stoken en het moment dat de thermostaat hier iets van merkt. Sterker nog, omdat de Quatt zolang uit staat daalt de temperatuur eerst nog wat. En dus gaat de Quatt harder stoken. Tegen de tijd dat de Quatt doorheeft dat er te veel warmte wordt geproduceerd gaat hij wel iets lager, maar inmiddels is er zoveel warmte onderweg dat er een overshoot aankomt en de Quatt dus weer uitschakelt. En dit gedrag is niet prettig omdat het een temperatuurhysteresis van bijna 1 graad veroorzaakt.
Ik heb dit probleem bij Quatt neergelegd maar nog geen antwoord (stooklijn die niet klopt?). Maar in afwachting hiervan, meer mensen die bovenstaand gedrag herkennen en daar een oplossing voor hebben gevonden?

Als achtergrond: dit gebeurt steeds weer bij een buitentemperatuur van rond de 10 - 13 graden, ik heb een redelijk geisoleerd huis met met 60 m3 verwarmde ruimte dmv radiatoren en ventilatoren. Delta-T is tussen 4 en 2,5 graad.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Flesym schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:34:
Ik heb dit probleem bij Quatt neergelegd maar nog geen antwoord (stooklijn die niet klopt?). Maar in afwachting hiervan, meer mensen die bovenstaand gedrag herkennen en daar een oplossing voor hebben gevonden?
Gedrag herkenbaar (al heb ik iedere anderhalf uur zo'n piek bij 1 van de Quatts, de andere vertoont vergelijkbaar gedrag met de jouwe), maar naar de oplossing of verklaring ben ik ook benieuwd!

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nou, dat gaat snel... vanmorgen akkoord gegeven, volgende week dinsdagochtend staan ze voor de deur. oke, wel een beetje valsgespeeld. In verband met een operatie had ik al bij akkoord dit al aangegeven, maar toen hadden ze netjes beloofd, zodra je een seintje geeft krijg je voorrang en plannen we hem naar alle waarschijnlijkheid binnen twee weken in. Dus alvast een plusje.

Nu alleen nog snel een combi vuil en luchtafscheider bestellen. @MacD007 hoe snel levert Solyd uit Belgie?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:06:
[...]

Nee, ik heb dynamische tarieven van Zonneplan en die rekenen met 2 maanden (correctie van afgelopen maand en vooruitbetaling volgende maand) Dus die staat nog iets te hoog.

Maar, wat je wel zelf actief achteraan moet is om je transportvergoeding van je netbeheerder omlaag te zetten. Je gaat nu onder de 500m3 gas per jaar verbruiken en dan ben je een kleinverbruiker.
Scheelt 60 euro per jaar. Maar Stedin en energieleverancier wezen eerst naar elkaar. Is nu opgelost, dus is 60 euro extra besparing per jaar :)
Volgens mij moet je eerst dat voor een heel jaar kunnen aantonen, omdat het jaarlimieten zijn, de verlaging gaat dan het jaar daarna pas in. Dus juig niet te vroeg.
voor mensen, zoals ik die pas nu begonnen zijn met de warmtepomp, haal ik die 500 m3 in 2023 nog niet, daarvoor had ik begin dit jaar (toen nog gewoon puur op gas, veel te veel gebruikt)
dus moet ik op 2024 wachten, daar gaat het zeker lukken, en pas in 2025 krijg ik dan de korting. .

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:18
MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:07:
[...]

Volgens mij moet je eerst dat voor een heel jaar kunnen aantonen, omdat het jaarlimieten zijn, de verlaging gaat dan het jaar daarna pas in. Dus juig niet te vroeg.
Klopt. En er moet meen ik een volledige januari en februari maand inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:56:
Nou, dat gaat snel... vanmorgen akkoord gegeven, volgende week dinsdagochtend staan ze voor de deur. oke, wel een beetje valsgespeeld. In verband met een operatie had ik al bij akkoord dit al aangegeven, maar toen hadden ze netjes beloofd, zodra je een seintje geeft krijg je voorrang en plannen we hem naar alle waarschijnlijkheid binnen twee weken in. Dus alvast een plusje.

Nu alleen nog snel een combi vuil en luchtafscheider bestellen. @MacD007 hoe snel levert Solyd uit Belgie?
dat ging bij mij behoorlijk snel. ik dacht een paar dagen. zou ik even moeten kijken.

18-8 besteld en 22-8 geleverd door GLS.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:26
route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:02:
[...]
Dus de water-retour van de warmtepomp is een stuk lager in temperatuur geworden.
Als het in de CV teruggaat koelt het huis dus al die tijd als gevolg daarvan of tot de warmtpomp weer voldoende warmte gaat produceren om het CV-water weer voldoende warm te maken. Om een flinke laag ijsop de verdamper te laten, daar kan dus best de nodige extra energie kosten.
Zo begrijp ik dat.

Is het bekend om hoeveel energie het gaat en hoe dat de COP beïnvloedt? Ik vind over de combi ijs verdamper en COP geen relevante info in dit topic.
De hoeveelheid energie is wel te berekenen. Uit de statistieken van mensen hier, en wat er verteld wordt over defrosts kun je afleiden dat een defrost zo'n 2 - 3 minuten duurt. Laten we dat even heel breed nemen: 2 - 5 minuten. Stel dat in deze tijd de warmtepomp de maximale 6KW aanspreekt. In dat geval kun je dus afleiden dat er 200 tot 500 wh aan thermische energie in een defrost gaat zitten. De COP zal daarbij redelijk hoog zijn, omdat er met een lekker hoge watertemperatuur gewerkt wordt. Mijn inschatting is zo'n 250 wh thermisch, en zo'n 50wh elektrisch.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
In het kader van een grapje moet kunnen (en ik ben over het algemeen wel tevreden met Quatt):
Het is hier al 3 dagen rustig weer en dus vertoont de Quatt al 3 dagen hetzelfde beeld. Ik zie maar weinig AI en geen enkel leereffect. Nu is een vermeende uitspraak van Einstein: “the definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results”.

[Afbeelding]

ik geloof dat Einstein zo gek niet was, volgens mij zat die A.I. zijn zijn virtuele klas.

kun je prima zien, heel mooi dubbel het zelfde en dan weer opnieuw iets anders proberen, hoewel de laatste poging niet helemaal gelukt was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPU2GFYK4vOpL7p7nlJ5nYwO1M8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1QrQd5fujANtsrVUGRCuUxpo.jpg?f=user_large
Maar even serieus: wat er gebeurt is dat Quatt begint te stoken maar logisch zit er een vertraging tussen het moment van stoken en het moment dat de thermostaat hier iets van merkt. Sterker nog, omdat de Quatt zolang uit staat daalt de temperatuur eerst nog wat. En dus gaat de Quatt harder stoken. Tegen de tijd dat de Quatt doorheeft dat er te veel warmte wordt geproduceerd gaat hij wel iets lager, maar inmiddels is er zoveel warmte onderweg dat er een overshoot aankomt en de Quatt dus weer uitschakelt. En dit gedrag is niet prettig omdat het een temperatuurhysteresis van bijna 1 graad veroorzaakt.

Als achtergrond: dit gebeurt steeds weer bij een buitentemperatuur van rond de 10 - 13 graden, ik heb een redelijk geisoleerd huis met met 60 m3 verwarmde ruimte dmv radiatoren en ventilatoren. Delta-T is tussen 4 en 2,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@onlinaius ? Hoe kan de COP bij een defrost nu hoog zijn terwijl het smelten van het ijs smeltwarmte kost plus dat het afgekoelde water waarmee dat gedaan is ook weer opgewarmd moet worden? Ik heb daar fysisch gezien geen ander beeld bij dat dit met een hoge COP niet zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv

[Afbeelding]

Steeds meer het idee dat de ai iets is van een paar jongelui die op de paniekmailtjes reageren!!
Misschien toch beter iets dommer en de quatteigenaar zelf meer mogelijkheden geven tot bijsturing. Ook iets toekomstvaster......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:20:
@onlinaius ? Hoe kan de COP bij een defrost nu hoog zijn terwijl het smelten van het ijs smeltwarmte kost plus dat het afgekoelde water waarmee dat gedaan is ook weer opgewarmd moet worden? Ik heb daar fysisch gezien geen ander beeld bij dat dit met een hoge COP niet zou kunnen.
omdat je het nu andersom moet zien en vergeet niet dat een COP een verhoudingsgetal is tussen twee basisgegevens in dit geval de energie die je er in stopt en de energie die er uit komt.

een COP heeft ook geen eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

dat is heel netjes. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:07:
[...]

voor mensen, zoals ik die pas nu begonnen zijn met de warmtepomp, haal ik die 500 m3 in 2023 nog niet, daarvoor had ik begin dit jaar (toen nog gewoon puur op gas, veel te veel gebruikt)
dus moet ik op 2024 wachten, daar gaat het zeker lukken, en pas in 2025 krijg ik dan de korting. .
Dan heb ik net geluk gehad dat ze niet goed wisten hoe het zat, de quatt staat er sinds november vorig jaar. In februari doorgegeven maar ze hebben het bedrag toch aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
harv schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:21:
[...]

Steeds meer het idee dat de ai iets is van een paar jongelui die op de paniekmailtjes reageren!!
Misschien toch beter iets dommer en de quatteigenaar zelf meer mogelijkheden geven tot bijsturing. Ook iets toekomstvaster......
Helemaal mee eens. En kan volgens mij heel eenvoudig, bv maak een paar stooklijnen (bv slecht, matig, redelijk, goed, uitstekend geïsoleerd) of bv het soort verwarming die je hebt (vloer, LTV, radiatoren, enz.) waar een gebruiker in de app tussen kan kiezen. Nu ben je volledig afhankelijk, als het goed gaat (happy flow) Oke, maar als het fout gaat (unhappy flow) kun je ook helemaal niet ingrijpen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

[Afbeelding]

Vandaag testen met 22°C vanaf 5.30 uur tot 22.00, daarna 21,5.
Quatt suddert groot deel op ong. 600 kW en blijft hangen op 21.2 (JSON, honeywell temp.), vandaag In ieder geval vanaf 06.30 uur tot ongeveer 14.00 uur, waarna hij t op zijn heupen krijgt. Nu 21,8°C.
Verschil in kWh komt deels door tijdstippen screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d82osR3xTa6IlwYT-x-0SrnQUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzboaUiHGFMSH7robDFTshui.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59X8uz427so_HXwmTr0OpJXbHaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRk5qQINFbLrByoDaj7UszGr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:07:
[...]

Zeker mee eens. Als de leverancier (wie dan ook) niet duidelijk uitlegt hoe iets (anders) werkt, en onder welke omstandigheden, dan blijft de thermostaat een volumeknop voor velen.
Tegelijkertijd zie ik hier wat gebruikers met een prut COP terwijl het buiten boven de 10 is. Dan klopt er ergens iets niet. Kan waterzijdig zijn, kan ook de stooklijn zijn die de Quatt opgekregen heeft van de installateur.
Mag na de installatie (de inwerkingstelling) best wat meer aandacht aan besteed worden vind ik, zo voorkom je ook klachten.
Ik zie vaker dat Quatt de boel niet goed inregelt en een niet tweaker er nog veel meer uit weet te halen. Maar beste mensen ik heb veel cv monteurs een ketel zien ophangen en niet of nauwelijks instellen en een blijde klant achterlaten die veel te veel gas gaat verstoken. Niets nieuws onder de zon zal hoogstwaarschijnlijk ook bij andere leveranciers zijn omdat wij Nederlanders misschien een korte termijn gedachte hebben en niet teveel bij aanschaf willen betalen??!! |:(

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:15
MacD007 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:15:
[...]

Ik zou eerst eens de temperatuur van de toevoer en retour meten idem voor de afzonderlijke leidingen, gisteren had het iemand over een ir meter, idee?
Het lijkt of je te veel bijmenging krijgt of dat er helemaal niet voldoende warm water bij de verdeler aankomt.
Ik had zelfde soort situatie dat bij een aanvoertemperatuur van het water door Quatt van ca 35 graden er maar 30 graden de vloer ingaat tpv de verdeler. (Ik heb een mengverdeler)

heb al gespeeld met de snelheid van de vv verdeler pomp, maakte weinig uit,

Wat ik nu heb gedaan is de retourventielen van de vloerverwarmingsslangen iets geknepen, waarbij de ingaande watertemperatuur bij de verdeler steeg naar 35 graden. Er gaat niets via de bypass, die blijft koel.

Alle retourventielen stonden eerst helemaal open en hierdoor ging er meer water door de vloer middels bijmenging. is dat correcte aanname?

Verder probeer ik nu de retourventielen zo in te regelen dat iedere groep ongeveer even warm retour komt, want daar zit ook nog verschil in, door de verschillende lengtes van de loops vermoed ik

Momenteel heb ik dus exact de zelfde aanvoertemp de vloer in als de quatt nu levert (en nog de thermostaat maximaal knop als begrenzer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:15
sky_walker schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:57:
[...]

Ik had zelfde soort situatie dat bij een aanvoertemperatuur van het water door Quatt van ca 35 graden er maar 30 graden de vloer ingaat tpv de verdeler. (Ik heb een mengverdeler)

Wat ik nu heb gedaan is de retourventielen van de vloerverwarmingsslangen iets geknepen, waarbij de ingaande watertemperatuur bij de verdeler steeg naar 35 graden. Er gaat niets via de bypass, die blijft koel.

Alle retourventielen stonden eerst helemaal open en hierdoor ging er meer water door de vloer middels bijmenging. Nu door afknijpen van de retour gaat de flow van de quatt volledig de vloer in, zonder bijmenging. is dat correcte aanname? De flow van de quatt blijft gewoon 800l/uur aangeven, en de bypass doet ook niets.

Verder probeer ik nu de retourventielen zo in te regelen dat iedere groep ongeveer even warm retour komt, want daar zit ook nog verschil in, door de verschillende lengtes van de loops vermoed ik

Momenteel heb ik dus exact de zelfde aanvoertemp de vloer in als de quatt nu levert (en nog de thermostaat maximaal knop als begrenzer)

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 21-11-2023 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Alle retourventielen stonden eerst helemaal open en hierdoor ging er meer water door de vloer middels bijmenging. is dat correcte aanname?

Ik had, op deze manier, ooit alle retouren op dezelfde temperatuur gebracht.
Nu net toch weer even aan het draaien geweest (en ga later weer verder draaien): ik meldde eerder dat sommige radiatoren boven niet warm werden. Ontluchten was niet de oplossing.
Het iets dichter draaien van de 9 groepen heeft als gevolg dat boven de radiatoren al iets warmer worden.

Het blijft een feestje haha. Nu zorgen dat ik de groepen niet te dicht draai: meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:20

WouterB

3680 Wp

Ik raad het toch af, als er iets mee is moet het terug naar België, en dat is toch lastiger (en duurder) dan NL. Ik had op zondag besteld (voor die vrijdag), en het werd op dinsdag de week erna pas geleverd (te laat dus). Ben dus op donderdag maar snel bij de warmteservice langs gegaan...

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:42:
[...]

Ik had, op deze manier, ooit alle retouren op dezelfde temperatuur gebracht.
Nu net toch weer even aan het draaien geweest (en ga later weer verder draaien): ik meldde eerder dat sommige radiatoren boven niet warm werden. Ontluchten was niet de oplossing.
Het iets dichter draaien van de 9 groepen heeft als gevolg dat boven de radiatoren al iets warmer worden.

Het blijft een feestje haha. Nu zorgen dat ik de groepen niet te dicht draai: meten is weten.
Ik heb de retourleidingen ook allemaal een halve slag naar rechts gedraaid. Ben benieuwd, heb de beginstand gemerkt, dus kunnen altijd terug.

Radiatoren boven draaien hier prima. Lekker warm, alleen de design radiator in de badkamer was een drama, tot ik die ging ontluchten.... Zat echt helemaal vol lucht. Nu worden ook de handdoeken weer lekker warm.

En nee, inderdaad, niet alles ligt aan de Quatt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Vraag... Hoe bereken je het verschil met het verbruik van gas vorig jaar in relatie tot het verbruik van de Quatt nu?
Vorig jaar in november 109 m3 gas verbruikt. We gebruiken hier met z'n tweeën ongeveer 15 m3 gas aan douchen.
Hoeveel kWh 'mag' de Quatt verbruiken om hetzelfde te verbruiken als vorig jaar?
En hoe verreken je dat in geld bij gas=1,26 stroom=0,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:44:
[...]

Vraag... Hoe bereken je het verschil met het verbruik van gas vorig jaar in relatie tot het verbruik van de Quatt nu?
Vorig jaar in november 109 m3 gas verbruikt. We gebruiken hier met z'n tweeën ongeveer 15 m3 gas aan douchen.
Hoeveel kWh 'mag' de Quatt verbruiken om hetzelfde te verbruiken als vorig jaar?
En hoe verreken je dat in geld bij gas=1,26 stroom=0,33
Daarvoor moet je eerst de graaddagen weten.
November 2022/Eelde had er 335,06 (Snel even op mindergas opgezocht)
Goed vergelijken kan pas einde november.
Bereken kWh gas (x8,8 of x9) en bereken geleverde kWh Quatt.

Edit: deel de uitkomst door de graaddagen

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 21-11-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:54:
[...]

Daarvoor moet je eerst de graaddagen weten.
November 2022/Eelde had er 335,06 (Snel even op mindergas opgezocht)
Goed vergelijken kan pas einde november.
Bereken kWh gas (x8,8 of x9) en bereken geleverde kWh Quatt.
Dankjewel, ga ik dat eind van de maand eens berekenen. Ik was even benieuwd hoe @SBL aan de 18% kwam. Vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 15:50
Ik zie ieder uur meer vermogen, terwijl mijn binnentemperatuur gelijk blijft (geen toenemende warmtevraag)
Gebeurd dat alleen bij mij?

(Ik heb het Quatt vanmorgen om 9u via de chat in de app gevraagd, gister precies hetzelfde namelijk, maar Quatt geeft geen enkele reactie…)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdxD-Cq4WYLkABLSksKv-CSSecs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAuphtQGpXUkpthPmjTM0RpU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RVE_NL op 21-11-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
RVE_NL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:58:
Ik zie ieder uur meer vermogen, terwijl mijn binnentemperatuur gelijk blijft (geen toenemende warmtevraag)

(Ik heb het Quatt vanmorgen om 9u via de chat in de app gevraagd, gister precies hetzelfde namelijk, maar Quatt geeft geen enkele reactie…)

[Afbeelding]
Je hebt 24/7 dezelfde temperatuur ingesteld , geen prijs of temperatuur optimalisaties ingeschakeld? En geen zones die warmte vragen? Heb je toevallig een grafiek van je buitentemperatuur?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:57:
[...]

Dankjewel, ga ik dat eind van de maand eens berekenen. Ik was even benieuwd hoe @SBL aan de 18% kwam. Vandaar mijn vraag
Ow, en deel verbruik door aantal graaddagen. Anders heb je nog niks 8)7 .
Die graaddagen zijn ervoor om al die verschillen van temperatuur te kunnen vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Hier pruttelt de quatt al de hele dag rustig. Piekje in de ochtend is om van 19.5 naar 20.0 te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lruvscb_UidCcgUHxZWbvMdfQS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nK789SmjzolJL7w0hEUWwls8.png?f=fotoalbum_large

Schema aangepast naar
3.00 19
11.00 19.5
13.00 20
22.00 19.5

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11

Succes iedereen!
Waarom heb je overal tado thermostaat knoppen (die je ook nog eens niet sturend maakt)? Dan zijn het dus ouderwetse thermostaatknoppen geworden die we van vroeger kennen. Het enige verschil is nog dat je ze op afstand kan bedienen. Maar het lijkt er op dat je ze op een vaste 18 graden houdt? Dan heb je die functionaliteit ook niet nodig en had je voor een fractie van de investering ook uit kunnen zijn.

Ik had hiervoor ook de full tado package met thermostaatknoppen etc. Sinds de Quatt heb ik een T6R geplaatst en alles weer "dom" gemaakt. Ik schaam mij bijna door te zeggen dat ik de T6 echt geweldig vind werken. Houdt het huis op een constante 21,5 graad met super lange runs en een COP van 6.3 deze week. Ik herken niks van al het euvel wat hier gemeld wordt. Ja soms staat de temperatuur op het display was langer. Maar dit is enkel het display. Aan de quatt wordt gewoon tot achter de komma de juiste temperatuur doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

[Afbeelding]
Het zal wel steeds kouder worden (op je tempsensor wp).
Afhankelijk van hoe steil de stooklijn is die Quatt erin heeft gehocuspocusd, stijgt het vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11

[Afbeelding]
Staat er op dat moment een binnendeur open waar warmte uit lekt uit de kamer waar de thermostaat hangt?

Edit: Hierboven mij is het antwoord al gegeven. Het is gewoon kouder geworden sindsdien ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7vbucWTbdvBHD3lh_nLaNWWje0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cOzpjOF3fDUqhEjHgrOwruxA.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door NIB0R op 21-11-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Ow, maar rekenen met stukje maand kan ook hoor, als je tenminste nog kunt achterhalen wat gasverbruik tussen 1 en 20 november 2022 was (graaddagen=205,15)
Zelfde periode 2023 = 212,08. Wel gas ook meerekenen wanneer je dat hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:38

Succes iedereen!
Ik zou ook graag de Tado die ik vroeger had willen aansluiten op de quatt.
En d.m.v . Ha uitlezen en aansturen.
Maar ik kan nergens fatsoenlijke info vinden op wat voor manier ik de Tado moet aansluiten en of Tado parameters nog moet aanpassen. Ik heb de Tado Pro app maar kom hier niet mee verder.
Kan jij een korte 'how to' maken?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 15:50
Spykie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:03:
[...]
Je hebt 24/7 dezelfde temperatuur ingesteld , geen prijs of temperatuur optimalisaties ingeschakeld? En geen zones die warmte vragen? Heb je toevallig een grafiek van je buitentemperatuur?
Geen losse zones, T6 thermostaat, overal laag temperatuur vloerverwarming.
Niet 24/7 dezelfde temperatuur, wel binnen de tijden dat Quatt hier op de grafiek verwarmd.
Grafiek buitentemperatuur bij de Quatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXK5QQMaGntblNAUdKWbsp2_YDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhHYZAfxsMnFxULxYA8zEgLM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door RVE_NL op 21-11-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:57:
[...]

Fijn dat het meevalt 👍 wat ik me afvraag is waarom hij ineens zoveel warmte wil leveren? Heb je enig idee?
Jawel, als iemand de temperatuur ineens 1,5 graad opschroeft wil dat wel eens gebeuren ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Qua warmte zit er wel een fors verschil met vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0P9BjrM6lqFHoYch0t8CkOWDiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7tDprnfS6zk5FtD8wOXyOAIk.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar was het schema: nachtverlaging naar 16; overdag 18 en s avonds naar 19; nu probeer ik minder nachtverlaging uit (en de thermostaat gaat weer naar 20). Qua warmte is het verbruik dus fors gestegen. Maar goed, het is nu een zoektocht naar een beste instellingen voor de nieuwe situatie.

Nb: vergeleken met 2021, toen het overdag 19 en s avonds 20 was is het verschil minder dramatisch (maar nog steeds aanwezig):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYgAox-1bRV2ND6tiyeaoiQZzSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RF60LCtfJ9v4L2ek3reZV4Re.png?f=fotoalbum_large

Verbruik voor november (de hele maand, niet de eerste 3 weken) voor 2022 was +/- 68m3, voor 2021 +/- 100

[ Voor 29% gewijzigd door WouterB op 21-11-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 08:54
WouterB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:10:
Qua warmte zit er wel een fors verschil met vorig jaar:

[Afbeelding]

Vorig jaar was het schema: nachtverlaging naar 16; overdag 18 en s avonds naar 19; nu probeer ik minder nachtverlaging uit (en de thermostaat gaat weer naar 20). Qua warmte is het verbruik dus fors gestegen. Maar goed, het is nu een zoektocht naar een beste instellingen voor de nieuwe situatie.

Nb: vergeleken met 2021, toen het overdag 19 en s avonds 20 was is het verschil minder dramatisch (maar nog steeds aanwezig):
[Afbeelding]
Log jij ook het verbruik van de Quatt bij mindergas.nl? Zo ja, hoe doe jij dat?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:20:
De COP op het defrosten is hoog omdat je met lekker warm aanvoerwater werkt (laten we zeggen tussen de 18 en 45 graden). Uiteraard zakt de gemiddelde COP van het verwarmen met een defrost.

Je vroeg hoeveel energie er in defrosten gaat zitten, en daarvan heb ik een basale inschatting gedaan. Wat dit met de totale COP doet kun je uitrekenen met de COP cijfers die je in tabellen ziet van gebruikers hier, en deze te corrigeren met de onttrokken warmte, en de gebruikte energie voor de defrost.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
En de flow is ook nog 800 / gelijk aan wat deze eerst was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:04:
[...]

Ow, en deel verbruik door aantal graaddagen. Anders heb je nog niks 8)7 .
Die graaddagen zijn ervoor om al die verschillen van temperatuur te kunnen vergelijken
voor de mensen die hier graag mee rekenen hier een link waar je het aantal graaddagen voor jou regio kunt bepalen.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

verguldebarman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:19:
[...]

Log jij ook het verbruik van de Quatt bij mindergas.nl? Zo ja, hoe doe jij dat?
Ja (anders zou dit niet werken). Ik heb nog geen goede automatische optie (mijn gasstanden kon ik via csv export en wat excel en shellscripts uploaden), dus ik tel de kwh thermisch van de quatt (+ wat er uit gas is gekomen) en tel dat op bij de vorige meterstand als nieuwe meterstand. Dat voor oktober en nu november t/m vandaag (nu) gedaan. Niet heel nauwkeurig, maar goed genoeg.

Bij mindergas heb ik mijn account om laten zetten van m3 naar kWh

[ Voor 5% gewijzigd door WouterB op 21-11-2023 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
Eigenlijk zou je een volledig handmatig bediening van de quatt willen.

Draait opzich prima, maar heeft een aantal uur op 800W gedraaid, tot hij 0.3 graden boven de ingestelde temperatuur is gekomen.
Vervolgens is hij uit voor 2 uur, temperatuur daalt weer 0.3 onder setpoint en hij gaat weer aan, wederom ondertussen op 800 W.

Waarom niet gewoon doorpruttelen op 350W?? Echt slim is die CIC nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Het is hier warm, ik gebruik geen gas.
Quatt is wat aan het pruttelen.

Mijn CIC regelt nog steeds ongewild Stille modus.

JSON zegt al tijdje: supervisoryControlMode=3

Oftewel....... CIC regelt ook maar even dat, sinds 19.00 uur, de pomp van mijn cv staat te draaien zonder iets te hoeven doen. Geen idee van dat stroomgebruik (staat op bijna laagst, Nefit ecomline excellent hr 43/bj 2006).
Is dat standaard bij stille modus?

Edit: net uit gegaan. Staat weer op 2, omdat schema om 22.00 lager is?

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 21-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

De m3 gas van vroeger (excl douche/koken) * 9 kWh/m3 kun je vergelijken met de warmte die Quatt nu maakt+beetje gas wat je voor verwarming gebruikt.
Voor een eerlijke vergelijking (was het wel net zo koud?) dus corrigeren voor (=delen door) graaddagen.

Vergelijken kWh verwarming per graaddag via mindergas zoals WouterB die beschrijft, is mooie optie en waarschijnlijk het makkelijkst.

Ik werk zelf al jaren met graaddagen volgens de KNMI definitie (temperatuur+wind)
https://www.knmi.nl/over-...raaddagen-in-gasjaar-2021
en de basisgegevens daarvoor worden dagelijks per weerstation bijgewerkt.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:28:
[...]

voor de mensen die hier graag mee rekenen hier een link waar je het aantal graaddagen voor jou regio kunt bepalen.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Mag je die gebruiken zonder in te loggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:10:
[...]

Mag je die gebruiken zonder in te loggen?
Waarom niet, gewoon invullen en hij geeft het aantal graaddagen weer, de rest moet je natuurlijk dan zelf doen.
Ik hou mijn gegevens graag daar waar ik weet wat er mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:24:
[...]

De COP op het defrosten is hoog omdat je met lekker warm aanvoerwater werkt (laten we zeggen tussen de 18 en 45 graden).
Hoog maar wel negatief. Ik zie -2777/450=-6,2 en -3047/422=-7,2.
Dus als dat 2 minuten duurt, heb ik wel 3 of 4 minuten nodig om de verloren warmte weer te compenseren.
Dan kost 1 defrost dus eigenlijk 6 minuten * 450W = 45Wh * 0,40 per kWh/ 1000 = 1,8cent.
6 per dag, 30 dagen per jaar? Dat is dan € 3,20 voor alle defrosts bij elkaar. Edit3: 10x zoveel defrosts
(da's wel heel weinig; maak ik ergens een fout?)

Edit: De 45Wh elektriciteit waar ik op uit kom, is van dezelfde ordegrootte als de 225Wh warmte die @onlinaius schatte op 18dec22.
Edit2: @MWink laat met HA meting zien in bericht 22nov23 dat defrost 4minuten duurt (en dan nog even napompt). Dat betekent een verdubbeling van de waarden in bovenstaande berekening.

[ Voor 21% gewijzigd door SBL op 07-12-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:08:
Het is hier warm, ik gebruik geen gas.
Quatt is wat aan het pruttelen.

Mijn CIC regelt nog steeds ongewild Stille modus.

JSON zegt al tijdje: supervisoryControlMode=3

Oftewel....... CIC regelt ook maar even dat, sinds 19.00 uur, de pomp van mijn cv staat te draaien zonder iets te hoeven doen. Geen idee van dat stroomgebruik (staat op bijna laagst, Nefit ecomline excellent hr 43/bj 2006).
Is dat standaard bij stille modus?

Edit: net uit gegaan. Staat weer op 2, omdat schema om 22.00 lager is?
Zit er een buitenvoeler aangesloten op de ketel?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:33:
[...]

Zit er een buitenvoeler aangesloten op de ketel?
Nee, in 2007 ooit al uitgeschakeld.
Leidde zijn eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:42:
[...]

Nee, in 2007 ooit al uitgeschakeld.
Leidde zijn eigen leven.
Vreemd dat de pomp dan gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
HBO88 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:04:

Draait opzich prima, maar heeft een aantal uur op 800W gedraaid, tot hij 0.3 graden boven de ingestelde temperatuur is gekomen.
Vervolgens is hij uit voor 2 uur, temperatuur daalt weer 0.3 onder setpoint en hij gaat weer aan, wederom ondertussen op 800 W.

Thermostaat t6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:43:
[...]

Vreemd dat de pomp dan gaat draaien.
Viel me eerder al een paar keer op tijdens die stille modus. Ook paar eerdere screenshots bekeken
Pomp draait best lang.
Bij mij is dat ongewild, maar wat gebeurt er bij anderen die bewust stille modus gebruiken (misschien enkel in eerste uur?)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 21-11-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Netjes! Maar wacht eens even wat betreft die combi vuil en luchtafscheider, dat is nieuw voor mij? Heb je die nodig?

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:04:

Eens, ik zou de Quatt ook graag via home assistant bedienen ipv via de CiC. Op dit moment forceer ik de Quatt om rustiger te lopen door de nachtmodus constant in te schakelen, maar ik zou er graag meer controle over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:51
@HBO88 Je iSense is daar de oorzaak van. Die heeft hysterese van 0.3 graden.
Afkoelsnelheid omhoog zetten laat de "ketel" vaker stoken. Verder heeft de iSense een comfort correctie die 0.3 graden eerder ophoudt met verwarmen. Staat standaard aan, zet je die uit krijg je dikke overshoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:50:
[...]

Viel me eerder al een paar keer op tijdens die stille modus. Ook paar eerdere screenshots bekeken
Pomp draait best lang.
Bij mij is dat ongewild, maar wat gebeurt er bij anderen die bewust stille modus gebruiken (misschien enkel in eerste uur?)
Bij mij stille modus en control mode 98, er wordt 375m3/uur gepompt zonder te verwarmen want koud buiten (4,4graden) maar kamer nog op temperatuur (nachtverlaging), maar pompen door de Quatt (15W). CV staat in rustmodus = 4W.
Andere avond bij control mode 3 (koud en Quatt verwarmt) in stille modus, zie ik inderdaad dat ook bij mij de CVketel 20W verbruikte, zonder dat ie meeverwarmde. Dat was ruim een uur, tegen de max van stille modus (990W elektrisch * COP 3,2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
Ik zit nu even naar kWh per graaddag te kijken, maar dat scheelt nogal met vorig jaren. Voor jaar ongeveer 30 m3 gas verbruikt op 1 t/m 20 november. Keer 8.8 is 264 kWh. Met 188.54 graaddagen geeft dat 1.4 kWh per graaddag. Dit jaar 119 kWh verbruikt in dezelfde periode. Met 197.23 graaddagen geeft dat 0.6 kWh per graaddag. Dat scheelt nogal. In 2021 verbruikten wij 1.6 kWh per graaddag in dezelfde periode.

Groot verschil. Maar eens bedenken wat we anders doen. Het sww verbruik is niet meegenomen, al zal die 7 m3 per maand het verschil ook niet verklaren. Het verbruik moet wel omhoog, anders krijg ik mijn zonnestroomoverschot nooit op :p

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
s020506 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 02:14:
Ik zit nu even naar kWh per graaddag te kijken, maar dat scheelt nogal met vorig jaren. Voor jaar ongeveer 30 m3 gas verbruikt op 1 t/m 20 november. Keer 8.8 is 264 kWh. Met 188.54 graaddagen geeft dat 1.4 kWh per graaddag. Dit jaar 119 kWh verbruikt in dezelfde periode. Met 197.23 graaddagen geeft dat 0.6 kWh per graaddag. Dat scheelt nogal. In 2021 verbruikten wij 1.6 kWh per graaddag in dezelfde periode.
..
119 kwh is je verbruik, je moet je totale kwh warmte geleverd door quatt/cv gebruiken in je berekening toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 08:54
WouterB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:31:
[...]

Ja (anders zou dit niet werken). Ik heb nog geen goede automatische optie (mijn gasstanden kon ik via csv export en wat excel en shellscripts uploaden), dus ik tel de kwh thermisch van de quatt (+ wat er uit gas is gekomen) en tel dat op bij de vorige meterstand als nieuwe meterstand. Dat voor oktober en nu november t/m vandaag (nu) gedaan. Niet heel nauwkeurig, maar goed genoeg.

Bij mindergas heb ik mijn account om laten zetten van m3 naar kWh
Ah thx. En welk ratio hanteert je om de kWh van de Quatt als m3 op te voeren in mindergas? 8,8 , 9 of iets anders?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:51:
[...]

Bij mij stille modus en control mode 98, er wordt 375m3/uur gepompt zonder te verwarmen want koud buiten (4,4graden) maar kamer nog op temperatuur (nachtverlaging), maar pompen door de Quatt (15W). CV staat in rustmodus = 4W.
Andere avond bij control mode 3 (koud en Quatt verwarmt) in stille modus, zie ik inderdaad dat ook bij mij de CVketel 20W verbruikte, zonder dat ie meeverwarmde. Dat was ruim een uur, tegen de max van stille modus (990W elektrisch * COP 3,2).
Dank, Ook maar toegevoegd in mijn ticket dat pomp van ketel om 19.00 uur 3 uur lang aan gaat zonder gasverbruik.

Ook change request gedaan: lijkt me handig firmware versie CIC in JSON te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
Fvhagen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:09:
[...]

119 kwh is je verbruik, je moet je totale kwh warmte geleverd door quatt/cv gebruiken in je berekening toch?
O ja. Mijn Quatt heeft 560 kWh aan warmte geleverd. Dan kom ik op 2.8 kWh per graaddag. Dan zou ik 2 keer zoveel verbruiken dan vorig jaar. Volgens de Quatt app heb ik ~65 m3 bespaard, ordergrootte 2 keer van verbruik vorig jaar, dus dit klopt beter.

Moet ik nog steed gaan bedenken wat ik anders doe dan vorig jaar, want dit verschil vind ik ook vrij groot.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Koude nacht, iedereen aan het krabben buiten, ongeveer -2, COP gaat naar beneden, besparing wordt minder, Quatt vindt dat de CV ook wat moet meehelpen.
Thermostaat van 15.00 tot 01.00 uur op 20.5, daarna naar 20.

Stille modus uit, optimalisatie aan, met 1,26 gas en 0,33 stroom, geeft dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbN0g6X2X_RQrrlNFwPnsWxgm88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITJ04eUNBDHXQzs5EgmfVDFb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXHp8nrALWI74CBIoOCttsXH5Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ntvq2WEdmyJg4vDOfupBCRIK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door okijokii op 22-11-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
okijokii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:10:
Koude nacht, iedereen aan het krabben buiten, ongeveer -2, COP gaat naar beneden, besparing wordt minder, Quatt vindt dat de CV ook wat moet meehelpen.
Thermostaat van 15.00 tot 01.00 uur op 20.5, daarna naar 20.
Bij mij ging de quatt zelfs uit bij te lage COP en volledig op cv. Heb de thermostaat nu maar wat lager gezet. Zet hem later wel weer hoger als de temperatuur wat is opgelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Die van mij is ook aardig aan de bak, staat 2 KW te trekken vannacht. COP valt nog mee.
Blij dat ik advies van Quatt om voor de 4 Kw versie te gaan in de wind heb geslagen en toch voor de 8 Kw ben gegaan.

Wat hebben jullie allemaal een laag verbruik, beter isolatie denk ik. Mijn temperatuur staat snachts op 19,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT5zz266dcQbgBw0PM6Id8rpNg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWTKBeqAWU5Wk01oyNXTup6V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door patrickvdhart op 22-11-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Viel hier eigenlijk wel mee vannacht! Thermostaat staat in de nacht op 19c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI0QFJbpPpCY6x71Db-wT2M-CDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTNcxAUayDjxvv3GcR9s86ZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyt3F5R47DyqDrLNo58c-BAAtuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae1CYYCPr43SG9pQXwpR3Na9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Spykie op 22-11-2023 08:37 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Bij mij hetzelfde beeld:
Regio midden, zo rond een graad of 0 tot 2 nu:
Cop 3.3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsIjrOcSPctKtTE9eCmnzXvSB4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XKuNAx2KRwpBr6h5eJvbmWO4.png?f=fotoalbum_large

-- voor als je wil vergelijken: Mijn situatie is jaren 70 hoekwoning midden van het land, +/- 130m2 groot, redelijk na-geisoleerd (HR++, muur, vloer en dakisolatie), verwarming met radiatoren, waarvan de 300*50 t22 in de woonkamer nu ventilatoren heeft)

[ Voor 23% gewijzigd door WouterB op 22-11-2023 14:28 . Reden: situatie verduidelijkt ]

Pagina: 1 ... 154 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.