Heb je veel warmteverlies uit de ruimte waar de thermostaat hangt?patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:28:
Die van mij is ook aardig aan de bak, staat 2 KW te trekken vannacht. COP valt nog mee.
Blij dat ik advies van Quatt om voor de 4 Kw versie te gaan in de wind heb geslagen en toch voor de 8 Kw ben gegaan.
Wat hebben jullie allemaal een laag verbruik, beter isolatie denk ik. Mijn temperatuur staat snachts op 19,5
[Afbeelding]
Hier ongeveer hetzelfde, rond 04:00 ging ie rustig pruttelen. Om 08:00 gaat de temp een halve graag omhoog. Dus nu staat ie harder te stoken. Cop van 4.1 op het momentSpykie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:32:
Viel hier eigenlijk wel mee vannacht! Thermostaat staat in de nacht op 19c.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
meer wat waren de omstandigheden buiten?Spykie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:38:
[...]
Heb je veel warmteverlies uit de ruimte waar de thermostaat hangt?
temp, RLV.
En welke watertemperatuur staat daar tegenover?
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 08:52 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is een grote woonkamer, waar de grote schuifpui nog dubbel glas is. Verder is isolatie onder de vloerverwarming ondermaats (is 8 cm piepschuim). Daar gaat een hoop verloren denk ik.Spykie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:38:
[...]
Heb je veel warmteverlies uit de ruimte waar de thermostaat hangt?
Is niet eenvoudig om daar wat aan te doen, maar dat is voer voor een ander forum..
Overigens verwijt ik een deel van het hoge verbruik aan de slechte combi regeling HW T6 en Quatt CiC. Het is heel duidelijk dat de temperatuur fliink onder setpoint gaat zakken, omdat het buiten 0 graden is, maar hij pruttelt lekker verder tot de vloer te koud is en moet dan flink aan de bak (lees inefficient) om het weer bij te stoken. Vannochtend zat hij steeds niet op zijn 19,5 setpoint. In het andere topic heb ik al aangegeven dat ik mijn eigen thermostaat ga bouwen, met de huidige gaat het niet optimaal worden denk ik
Ja, dat is mijn gevoel ook hoor. Gisteravond om ongeveer 21.00 uur stopte de Quatt bij mij omdat hij het 21 graden had gemaakt (t6 stond op 20.5 ingesteld).patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:58:
[...]
Overigens verwijt ik een deel van het hoge verbruik aan de slechte combi regeling HW T6 en Quatt CiC. Het is heel duidelijk dat de temperatuur fliink onder setpoint gaat zakken, omdat het buiten 0 graden is, maar hij pruttelt lekker verder tot de vloer te koud is en moet dan flink aan de bak (lees inefficient) om het weer bij te stoken. Vannochtend zat hij steeds niet op zijn 19,5 setpoint. In het andere topic heb ik al aangegeven dat ik mijn eigen thermostaat ga bouwen, met de huidige gaat het niet optimaal worden denk ik
In mijn schema wil ik graag dat hij tot 01.00 uur doorpruttelt op laag vermogen om de temperatuur om en nabij de 20.5 te houden. Dat doet hij niet, hij zakt door naar om en nabij de 20 en om 01.00 uur staat de thermostaat ook ingesteld op 20 waardoor hij nog wel iets mag zakken, om dan tegen 4 uur volle bak te gaan stoken om weer naar de andere uiterste hysterese te gaan. Ik denk dat dat beter kan.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Met een juiste WAR heb je in wezen niet eens een thermostaat nodig. Je kunt daar alleen niets aan wijzigen bij Quatt. Ik vind de thermostaat dan een soort van symptoombestrijding. Een thermostaat laten 'bepalen' hoeveel warmtevraag er is, is suboptimaal wat mij betreft. Als er een paar keer een deur open zwiept bijv, zou je (volgens de thermostaat althans) ineens een hoog warmteverlies kunnen hebben.patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:58:
[...]
Idealiter weeg je dat over de afgelopen x min (of uren).
Zeker de vuilfilter, een combi kan ook, de plaats waar deze komt is wel belangrijk.juggle schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:01:
[...]
Netjes! Maar wacht eens even wat betreft die combi vuil en luchtafscheider, dat is nieuw voor mij? Heb je die nodig?
Deze dient net voor de retour richting warmtepomp geplaatst te worden (binnen, bij de cv)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bij mij is de COP vrij dramatisch, gemiddeld 2.8 met stille mode aan. De cv ketel is meerdere keren bijgesprongen (2.5m3) en nu draait ie bij een buitentemperatuur van ongeveer 0 graden met een COP van 2.2. Kan dan beter met gas stoken..
dat is de AIdzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:38:
Bij mij is de COP vrij dramatisch, gemiddeld 2.8 met stille mode aan. De cv ketel is meerdere keren bijgesprongen (2.5m3) en nu draait ie bij een buitentemperatuur van ongeveer 0 graden met een COP van 2.2. Kan dan beter met gas stoken..
Alhoewel dat allemaal van de site lijkt te zijn gehaald.
Het komt nog voor in wat meta-data en in afgeslankte vorm bij de FAQs.
[quote]okijokii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:15:
[...]
foutje
[...]
foutje
[ Voor 70% gewijzigd door okijokii op 22-11-2023 09:54 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja dat kan zeker beter. Op deze manier is er geen tvt.dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:38:
Ik vermoed dat je het over de warmte balans hebt, warmte verlies en warmte toevoer. Waarbij de buiten temperatuur en de binnen temperatuur de grootste veranderende variabelen zijn.paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:21:
[...]
Met een juiste WAR heb je in wezen niet eens een thermostaat nodig. Je kunt daar alleen niets aan wijzigen bij Quatt. Ik vind de thermostaat dan een soort van symptoombestrijding. Een thermostaat laten 'bepalen' hoeveel warmtevraag er is, is suboptimaal wat mij betreft. Als er een paar keer een deur open zwiept bijv, zou je (volgens de thermostaat althans) ineens een hoog warmteverlies kunnen hebben.
Idealiter weeg je dat over de afgelopen x min (of uren).
Ben ik dan wel met je eens, sterker nog, ik heb op basis van 1e 3 weken Quatt mijn warmte overdracht coeffcient uitegrekend voor het huis en zitten spelen met benodigd vermogen bij bepaalde buiten temperaturen.
Overigens, waar staat WAR voor?
De knoppen gebruik ik zeker niet dom. Ik gebruik ze in diverse automations. De kamers reageren op elkaar. Dus bijvoorbeeld als slaapkamer 1 15 graden is en slaapkamer 2 17.5 graad dan slaapkamer 1 100% open en slaapkamer 2 33% open. En als de flow te laag is dan reageren ze ook. Zo heb ik er nog wel een paar maar dat wordt wel wat veel voor hier :-)NIB0R schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:20:
[...]
Waarom heb je overal tado thermostaat knoppen (die je ook nog eens niet sturend maakt)? Dan zijn het dus ouderwetse thermostaatknoppen geworden die we van vroeger kennen. Het enige verschil is nog dat je ze op afstand kan bedienen. Maar het lijkt er op dat je ze op een vaste 18 graden houdt? Dan heb je die functionaliteit ook niet nodig en had je voor een fractie van de investering ook uit kunnen zijn.
Ik had hiervoor ook de full tado package met thermostaatknoppen etc. Sinds de Quatt heb ik een T6R geplaatst en alles weer "dom" gemaakt. Ik schaam mij bijna door te zeggen dat ik de T6 echt geweldig vind werken. Houdt het huis op een constante 21,5 graad met super lange runs en een COP van 6.3 deze week. Ik herken niks van al het euvel wat hier gemeld wordt. Ja soms staat de temperatuur op het display was langer. Maar dit is enkel het display. Aan de quatt wordt gewoon tot achter de komma de juiste temperatuur doorgegeven.
Overigens zijn de Tado knoppen in combi met temperatuursensors van Tado vele malen beter dan gewone thermostaat knoppen. Alleen in die combi al zou je ze moeten hebben. De sensors hangen aan de andere kant van de kamer ten op zichte van de radiator. Dan is temperatuur in kamer veel constanter.
Weer afhankelijke regeling.patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:24:
[...]
Ik vermoed dat je het over de warmte balans hebt, warmte verlies en warmte toevoer. Waarbij de buiten temperatuur en de binnen temperatuur de grootste veranderende variabelen zijn.
Ben ik dan wel met je eens, sterker nog, ik heb op basis van 1e 3 weken Quatt mijn warmte overdracht coeffcient uitegrekend voor het huis en zitten spelen met benodigd vermogen bij bepaalde buiten temperaturen.
Overigens, waar staat WAR voor?
De stooklijn zeg maar.
Als je die voor je huis(houden) te pakken hebt (duurt effe. Trial & error) dan heb je weinig tot geen omkijken.
Ik heb ook even modus 98 gezien vannacht (ik log elke 10 seconden de json feed naar een database met een paar views erop in grafana)
Inmiddels trouwens het expansievat verwisseld. Die zat tot de rand toe gevuld met water en was inderdaad kapot. Het lijkt er vooralsnog inderdaad op dat dat het enige euvel was waardoor de waterdruk in het systeem telkens daalde. Hopelijk dus nog geen nieuwe cv ketel nodig.
Terwijl de door Quatt gerapporteerde buitentemperatuur niet onder 5 graden is geweest bij ons.Anti-freeze protection - water circulation 98
Inmiddels trouwens het expansievat verwisseld. Die zat tot de rand toe gevuld met water en was inderdaad kapot. Het lijkt er vooralsnog inderdaad op dat dat het enige euvel was waardoor de waterdruk in het systeem telkens daalde. Hopelijk dus nog geen nieuwe cv ketel nodig.
Maar die warmte gaat toch vooral in het smelten van het ijs zitten en niet in het verwarmen van het huis? Met mijn behoorlijke kennis van fysica komt dit als heel vreemd binnen. Kan er werkelijk geen brood van bakken van deze wonderbaarlijke redelijke COP verhoging, waar ik op een verlaging rekende toch situaties waar geen defrost nodig is en er is dan in het totaal meer stroom nodig om de zelfde warmte te krijgen of meer als het buiten kouder is.onlinaius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:12:
[...]
De hoeveelheid energie is wel te berekenen. Uit de statistieken van mensen hier, en wat er verteld wordt over defrosts kun je afleiden dat een defrost zo'n 2 - 3 minuten duurt. Laten we dat even heel breed nemen: 2 - 5 minuten. Stel dat in deze tijd de warmtepomp de maximale 6KW aanspreekt. In dat geval kun je dus afleiden dat er 200 tot 500 wh aan thermische energie in een defrost gaat zitten. De COP zal daarbij redelijk hoog zijn, omdat er met een lekker hoge watertemperatuur gewerkt wordt. Mijn inschatting is zo'n 250 wh thermisch, en zo'n 50wh elektrisch.
Ergo: Mijn fysisch inzicht zegt dat elke keer dat er een defrost loopt dat dit altijd ten koste van de warmteopbrengst moet gaan. Dus des te vaker er ge-defrost moet worden des te meer stroom er voor de WP nodig is om de benodigde warmte op te wekken. Dat is qua fysica niet te ontkennen, een simpele aftreksom. Er bestaat geen gratis energie bij een WP.
@onetime @route99 een aanvriezende verdamper blijft warmer dan een niet-aanvriezende verdamper, de extra smeltwarmte benodigd voor een defrost heb je eerst als bonus gekregen in de vorm van stollingsenergie.
Omdat je het vocht in de lucht als gas binnenkreeg en uiteindelijk grotendeels als vloeistof afvoert win je sowieso de condensatiewarmte (mits de temperaturen niet te veel afwijken).
Een defrost kost vooral tijd en daarmee daalt het gemiddeld verwarmingsvermogen, dat is vervelend, maar qua rendementsverlies is het te overzien.
Omdat je het vocht in de lucht als gas binnenkreeg en uiteindelijk grotendeels als vloeistof afvoert win je sowieso de condensatiewarmte (mits de temperaturen niet te veel afwijken).
Een defrost kost vooral tijd en daarmee daalt het gemiddeld verwarmingsvermogen, dat is vervelend, maar qua rendementsverlies is het te overzien.
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2023 16:10 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zonder dat verstand van zaken heb, voor een leek is dit dan te ‘vergelijken’ met het feit dat 1 kuub gas 9 kwh energie levert, maar ivm efficiëntie ketels wordt met 8,8 kwh gerekend?route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:42:
[...]
Maar die warmte gaat toch vooral in het smelten van het ijs zitten en niet in het verwarmen van het huis? Met mijn behoorlijke kennis van fysica komt dit als heel vreemd binnen. Kan er werkelijk geen brood van bakken van deze wonderbaarlijke redelijke COP verhoging, waar ik op een verlaging rekende toch situaties waar geen defrost nodig is en er is dan in het totaal meer stroom nodig om de zelfde warmte te krijgen of meer als het buiten kouder is.
Ergo: Mijn fysisch inzicht zegt dat elke keer dat er een defrost loopt dat dit altijd ten koste van de warmteopbrengst moet gaan. Dus des te vaker er ge-defrost moet worden des te meer stroom er voor de WP nodig is om de benodigde warmte op te wekken. Dat is qua fysica niet te ontkennen, een simpele aftreksom. Er bestaat geen gratis energie bij een WP.
Alleen is het in geval van warmtepomp niet te berekenen (er valt vast te berekenen hoeveel energie een defrost kost, maar niet hoeveel defrost je op jaarbasis hebt. Dit is weer afhankelijk van je temp instellingen, buitentemp, luchtvochtigheid, etc)
Heb je veel warmteverlies in de kamer waar de thermostaat hangt? Heb je meer informatie over de temperatuur doorde dag heen en de gevraagde temperatuur?dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:38:
Mijn aardig geïsoleerd jaren 30 hoekhuis heeft vandaag een cop van 4.1. Verbruik 3.16. Temperatuur op 19c tot 13uur.
Ik geloof de de AI de CIC verlaten heeft, ze hebben deze waarschijnlijk niet genoeg water gegeven.
Blijkbaar was hun marketing AI toch nog niet slim genoeg.
Terug de schoolbanken zou ik zeggen. Vond het altijd al een puur marketing ding omdat het hip was.

Alhoewel dat allemaal van de site lijkt te zijn gehaald.
Het komt nog voor in wat meta-data en in afgeslankte vorm bij de FAQs.
Die "gratis" energie kreeg je eerder doordat de lamellen van de verdamper net onder het vriespunt bleven door het aanvriezen van de onderkoelde vochtige lucht. Die energie is vrijgekomen bij het rijpen van water van de gasvormige fase naar de vaste fase. Als de verdamper niet zou aanvriezen bij droge lucht zou zijn temperatuur veel verder onder het vriespunt zakken.route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:42:
[...]
Maar die warmte gaat toch vooral in het smelten van het ijs zitten en niet in het verwarmen van het huis? Met mijn behoorlijke kennis van fysica komt dit als heel vreemd binnen. Kan er werkelijk geen brood van bakken van deze wonderbaarlijke redelijke COP verhoging, waar ik op een verlaging rekende toch situaties waar geen defrost nodig is en er is dan in het totaal meer stroom nodig om de zelfde warmte te krijgen of meer als het buiten kouder is.
Bij het ontdooien van de verdamper voeg je wel weer energie toe, en met een behoorlijke CoP omdat je juist de energiestroom uit de warme kant haalt. Maar de CoP maakt hier niet uit, want deze energie komt uit je verwarmingassysteem en gaat allemaal "verloren" naar het water om te smelten. Per saldo heb je bij het aanvriezen en de defrost dus de condensatiewarmte van water gewonnen bij de aanvriezende lamellen.
Na de defrost is de verdamper ook warmer dan de omgeving, waardoor de CoP kort wat hoger is, maar dat is sigaar uit eigen doos natuurlijk.
Ben o.a. fysisch opgeleid, hier heb ik weinig aan. Dat kan ik zelf ook in algemene zin verzinnen dat het van zulke zaken afhangt. Het zou mij toch heel sterk bevreemden dat er geen enkel wat exacter inzicht is hoe die verhouding liggen, meer dan alleen maar een niet onderbouwd voorbeeld te noemen.Fvhagen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:52:
[...]Zonder dat verstand van zaken heb, voor een leek is dit dan te ‘vergelijken’ met het feit dat 1 kuub gas 9 kwh energie levert, maar ivm efficiëntie ketels wordt met 8,8 kwh gerekend?
Alleen is het in geval van warmtepomp niet te berekenen (er valt vast te berekenen hoeveel energie een defrost kost, maar niet hoeveel defrost je op jaarbasis hebt. Dit is weer afhankelijk van je temp instellingen, buitentemp, luchtvochtigheid, etc)
Ik kan me ook voorstellen dat de ene warmtepomp agv de technisch opbouw, de defrost methode (zie in deze bijdrage een van de literatuurverwijzingen) het defrost proces veel efficiënter kan doen dan de ander.
Heb je daar een literatuurverwijzing naar waar dit verhaal onderbouwd met oa fasen diagrammen/metingen wordt. Dan kan ik dat eens rustig doorlezen.MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:05:
[...]
Die "gratis" energie kreeg je eerder doordat de lamellen van de verdamper net onder het vriespunt bleven door het aanvriezen van de onderkoelde vochtige lucht. Die energie is vrijgekomen bij het stollen van water van de gasvormige fase naar de vaste fase. Als de verdamper niet zou aanvriezen bij droge lucht zou zijn temperatuur veel verder onder het vriespunt zakken. ........etc
Literatuur natuurkunde VWO fasetoestanden?route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:10:
[...]
Heb je daar een literatuurverwijzing naar waar dit verhaal onderbouwd met oa fasen diagrammen/metingen wordt. Dan kan ik dat eens rustig doorlezen.
Wikipedia: Verdampingswarmte
Wikipedia: Smeltwarmte
Hier zie je ook dat de smeltwarmte veel kleiner is dan de Verdampingswarmte en smeltwarmte samen.
[ Voor 9% gewijzigd door MWink op 22-11-2023 11:23 ]
@MWink Ik meen het toch echt wel serieus, geen opleiding leerstof achtige info, dat stadium ben ik al allang voorbij, maar wel links de gevraagde literatuur over de onderhavige vraag met het focus op het effect van defrost bij WP's en de efficiency ervan. Een aantal van jullie heeft zulke mooie verhalen, dat wil ik dan wel eens rustig in depth bekijken. Voor mensen die echt kennis hebben moet dit een peulenschil zijn om dit te vinden of ze hebben het al.
[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 22-11-2023 11:32 ]
Zo ziet mijn nacht/ochtend eruit, dit is met gebruik van de Tado thermostaat ingesteld op een vaste temperatuur. Volgens Quatt als ik al een verlies heb van 0.1 graad gaat de Quatt aan, en weer heel snel uit omdat het dan weer op temperatuur is. Soms heb ik in een uur tijd dat de Quatt wel 10 keer uit en aan is gegaan. De AI of slimmigheid is ver te zoeken.okijokii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
Ik vind het toch wat raar gedrag vandaag hoor:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/LXeaGXnFKMjZ1idOS9gCFCq5.png?f=user_large)
kan ik het misschien wel mee eens zijn maar misschien hebben ze de voornemens nog om het voor elkaar te krijgenMacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:03:
[...]
Ik geloof de de AI de CIC verlaten heeft, ze hebben deze waarschijnlijk niet genoeg water gegeven.
Terug de schoolbanken zou ik zeggen. Vond het altijd al een puur marketing ding omdat het hip was.![]()
[...]

Ik lees wel wat mindere berichten maar het regent er niet van (bij mij zeker niet iig) maar koud, veel warmteverlies en silent mode gaan duidelijk en begrijpelijk niet samen
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Dat zijn defrosts. 55minuten uit elkaar?okijokii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
Ik vind het toch wat raar gedrag vandaag hoor:
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Het gaat om voorbeelden zoals 1 post boven jeBennobang schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:32:
[...]
kan ik het misschien wel mee eens zijn maar misschien hebben ze de voornemens nog om het voor elkaar te krijgen![]()
Ik lees wel wat mindere berichten maar het regent er niet van (bij mij zeker niet iig) maar koud, veel warmteverlies en silent mode gaan duidelijk en begrijpelijk niet samen
De hysterese van .1 -schijnbaar- laat heel het systeem al stoppen of starten. Uitstekend voor een e-heater, niet voor iets dat het van de inertie moet hebben
Maar again: interfacing is a bitch
je kan niet zomaar even allerlei losstaande systemen met elkaar laten samenwerken. Elk met hun eigen methode of algoritme. Het is prima dat je dat laat samenkomen in die CIC, maar dat gaat duidelijk niet altijd goed.
De HW grafieken lopen helaas altijd wat dicht, dus lastig te beoordelen zo.
Ik ging meer af op "10 keer aan en uit in 1 uur"
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 11:39 ]
Dit laat zien dat een COP eigenlijk geen “waarde” is maar veel meer een performance indicator die aangeeft hoe jou warmtepomp werkt.MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:05:
[...]
Die "gratis" energie kreeg je eerder doordat de lamellen van de verdamper net onder het vriespunt bleven door het aanvriezen van de onderkoelde vochtige lucht. Die energie is vrijgekomen bij het stollen van water van de gasvormige fase naar de vaste fase. Als de verdamper niet zou aanvriezen bij droge lucht zou zijn temperatuur veel verder onder het vriespunt zakken.
Bij het ontdooien van de verdamper voeg je wel weer energie toe, en met een behoorlijke CoP omdat je juist de energiestroom uit de warme kant haalt. Maar de CoP maakt hier niet uit, want deze energie komt uit je verwarmingassysteem en gaat allemaal "verloren" naar het water om te smelten. Per saldo heb je bij het aanvriezen en de defrost dus de condensatiewarmte van water gewonnen bij de aanvriezende lamellen.
Na de defrost is de verdamper ook warmer dan de omgeving, waardoor de CoP kort wat hoger is, maar dat is sigaar uit eigen doos natuurlijk.
Ook is het veel handiger om dit over een langere periode, bv een dag, week, maand te bekijken dan een actuele tijdstip. Volgens mij berekend de Quatt app deze ook steeds voor een dag (dag optie).
Gedurende de dag kijkt hij dus steeds terug wat hij die dag heeft gedaan en het is dus geen waarde van dat moment.
Een COP van een de-freeze kan dus best hoog zijn, dat wil zeggen dat je een optimale ont-ijs-ing hebt, dat dit energie kost is een onderdeel van de gebruikskosten van een warmtepomp, is part of the deal. Net als de verwarming van de bodemplaat die elektrisch wordt gevoed en tijdens de de-freeze ook actief is.
Mogelijk dat een de-freeze nog efficiënter ingesteld kan worden, de vraag is echter of dat niet een efficiëntie verbetering is met getallen achter de komma.
Ik denk dat je meer kunt halen uit een betere aansturing in het algemeen.

"omdat het dan weer op temperatuur is" Wat is "het"?prakka schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:31:
[...]
Zo ziet mijn nacht/ochtend eruit, dit is met gebruik van de Tado thermostaat ingesteld op een vaste temperatuur. Volgens Quatt als ik al een verlies heb van 0.1 graad gaat de Quatt aan, en weer heel snel uit omdat het dan weer op temperatuur is. Soms heb ik in een uur tijd dat de Quatt wel 10 keer uit en aan is gegaan. De AI of slimmigheid is ver te zoeken.
[Afbeelding]
Als je via TaDo 1 radiator warm water laat vragen, dan heeft Quatt dat probleem snel opgelost (zeker als TaDo maar 0,1graad vraagt) en kan weer uit. Een grote verwarming doet hij wat langer over.
Oplossing: alles open zetten.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja inderdaad 👍
Zou je iets meet van je huis, installatie en omgevingstemperatuur kunnen vertellen. Ook je verbruik en opgewekt thermisch energie.dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:38:
Mogelijk zijn daar nog opties open.
Ik zelf zie ook een duidelijke drop in COP (zegt overigens niet alles), echter zo laag is die van mij dus niet.
Maar zoals ik al heb aangegeven zijn mijn omgevingsfactoren en huis mogelijk heel anders.
@okijokii Het integrale vermogen van dat plaatje hoeveel Watt was dat in die paar uur op het hele plaatje, om een idee te krijgen?
Het oplossend vermogen van die data logging zou wel beter mogen, maar het is wel zo goed dat je toch nog de schouderpieken op de pieken die ze hebben kunt zien.
Het oplossend vermogen van die data logging zou wel beter mogen, maar het is wel zo goed dat je toch nog de schouderpieken op de pieken die ze hebben kunt zien.
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 22-11-2023 12:02 ]
En de COP van een herstart is navenant laag (negatief)MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:40:
[...]
Een COP van een de-freeze kan dus best hoog zijn, dat wil zeggen dat je een optimale ont-ijs-ing hebt, dat dit energie kost is een onderdeel van de gebruikskosten van een warmtepomp, is part of the deal. Net als de verwarming van de bodemplaat die elektrisch wordt gevoed en tijdens de de-freeze ook actief is.
Het retourwater is eventjes warmer dan het aanvoerwater.
Het is broekzak vestzak.
Begrijp ik het goed als je deze omhoog zet dat de Quatt langer blijft draaien?_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:09:
@HBO88 Je iSense is daar de oorzaak van. Die heeft hysterese van 0.3 graden.
Afkoelsnelheid omhoog zetten laat de "ketel" vaker stoken. Verder heeft de iSense een comfort correctie die 0.3 graden eerder ophoudt met verwarmen. Staat standaard aan, zet je die uit krijg je dikke overshoots.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Het integrale vermogen, goede vraag.route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:59:
@okijokii Het integrale vermogen van dat plaatje hoeveel Watt was dat in die paar uur op het hele plaatje, om een idee te krijgen?
Is dat P=E/T ?
Hij heeft van 03.30 uur tot 11.35 uur 9.8 kWh verbruikt 😇
Het is de woonkamer waar de Tado hangt. Wij hebben alleen de Tado met geen knoppen dus alles staat open, radiatoren en open verdeler vloerverwarming.SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:42:
[...]
"omdat het dan weer op temperatuur is" Wat is "het"?
Als je via TaDo 1 radiator warm water laat vragen, dan heeft Quatt dat probleem snel opgelost (zeker als TaDo maar 0,1graad vraagt) en kan weer uit. Een grote verwarming doet hij wat langer over.
Oplossing: alles open zetten.
Dus helaas geen oplossing.
De comfort correctie aan laten zeg je dus?_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:09:
Afkoelsnelheid omhoog zetten laat de "ketel" vaker stoken. Verder heeft de iSense een comfort correctie die 0.3 graden eerder ophoudt met verwarmen. Staat standaard aan, zet je die uit krijg je dikke overshoots.
en de afkoelsnelheid verhogen. Zou het ook nog uitmaken als je de opwarmsnelheid aanpast?
De CiC van de Quatt moet “gewoon” om kunnen gaan met thermostaten die denken dat ze in een “snel” systeem zitten, terwijl het een traag systeem is. Dus als er warmtevraag komt zal de CiC toch de delta tussen gemeten temperatuur en gewenste temperatuur moeten snappen. En als die info niet meekomt in bv in OT pakketjes dan toch gebaseerd op historische data van het typische gedrag._JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:09:
[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 22-11-2023 12:22 ]
Met afkoelsnelheid en opwarmsnelheid beinvloed je het gedrag van de thermostaat. Hogere afkoelsnelheid is vaker bijstoken. Lagere aanwarmsnelheid is langer doorstoken. Verder schakelt de comfort correctie 0.3 graden eerder af, als je dat niet wilt moet je die uitzetten, of wanneer je overshoots hebt moet je die juist aanzetten.Trackerfire schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:05:
[...]
Begrijp ik het goed als je deze omhoog zet dat de Quatt langer blijft draaien?
Verder kan je in de iSense nog min en max temperatuur instellen, mogelijk is dat iets waar de CIC keuzes op maakt en kan je die in de thermostaat zelf verlagen.
Ik stook hier met cv ketel vastgezet op 25% en een heatbooster met 15 fans op een dikke T22, thermostaat snapt er op dit moment even helemaal geen ruk meer van. Thermostaat is 's morgens braaf 45 graden aan het vragen, maar na een uur is de ketel nog maar 38 graden en is het huis opgewarmd.
Heb exact zo'n plaatje in HW en inderdaad tussen 55 minuten en uur uit elkaar.
Hier hingen de ijspegels aan de lamellen.
Zullen wel meer Noordelingen "last" van hebben gehad 🥶
Vorige week 1 betrapt in JSON dus had ze daarom gelijk maar als "defrosts" aangemerkt
:strip_exif()/f/image/VjhCmRC5JLgF3hwnQ2YJI9Yu.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Eens, althans als je de CIC dat traject laat overnemen.olafmol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:21:
[...]
De CiC van de Quatt moet “gewoon” om kunnen gaan met thermostaten die denken dat ze in een “snel” systeem zitten, terwijl het een traag systeem is. Dus als er warmtevraag komt zal de CiC toch de delta tussen gemeten temperatuur en gewenste temperatuur moeten snappen. En als die info niet meekomt in bv in OT pakketjes dan toch gebaseerd op historische data van het typische gedrag.
Het delta tussen doelkamertemperatuur en huidige kamertemperatuur is waardevoller dan wat thermostaat X er van vindt.
Ik vraag me in deze defrost-discussie af hoe een Nibe warmtepomp het zou doen; 40 jaar ervaring in Zweden?
Daar zal toch wel veel bevroren zijn geweest. Is daar geen techniek van af te kijken?
Daar zal toch wel veel bevroren zijn geweest. Is daar geen techniek van af te kijken?
De CiC is de enige logische plek om dit te regelen. (Imho). Het werkt als een anti-corruption layer.paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:27:
[...]
Eens, althans als je de CIC dat traject laat overnemen.
Het delta tussen doelkamertemperatuur en huidige kamertemperatuur is waardevoller dan wat thermostaat X er van vindt.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 22-11-2023 12:37 ]
De iSense is een thermostaat ontworpen voor Remeha ketels. Ding doet ook niks aan low-load regeling zoals Honeywell, dus die CiC zal daar nog de nodige hacks voor moeten toevoegen.olafmol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:21:
[...]
De CiC van de Quatt moet “gewoon” om kunnen gaan met thermostaten die denken dat ze in een “snel” systeem zitten, terwijl het een traag systeem is. Dus als er warmtevraag komt zal de CiC toch de delta tussen gemeten temperatuur en gewenste temperatuur moeten snappen. En als die info niet meekomt in bv in OT pakketjes dan toch gebaseerd op historische data van het typische gedrag.
Ik heb de iSense aan een Intergas ketel hangen. Heeft me jarenlang goed voldaan, beter dan een thermostaat van Honeywell, maar nu ik de zooi goed geisoleerd heb en met 35 graden afgifte al een flinke muur aan warmte heb merk ik dat de iSense van "Yay!" naar "Meh" gaat qua regeling.
Waar de iSense zo om geprezen werd (ook door mij) is dat als de aanvoertemperatuur oploopt maar de ruimte nog niet op temperatuur is, dat het setpoint gewoon meeloopt met wat de ketel doet. Een honeywell thermostaat duwt de ketel in dat geval gewoon in de antipendelstand waardoor het nooit warm wordt.
Dat gedrag is ideaal bij ketels die veel teveel vermogen leveren, maar bij een warmtepomp juist niet. Die gaat continu te hoog vermogen leveren om te voldoen aan de wens van de thermostaat.
Ik heb er bij mijn Intergas ketel ook gewoon last van. Zet ik de ketel op 25-30%, trekt ie direct naar de 30% vermogen toe om aan de vraag van de thermostaat te voldoen. Nu vastgezet op 25% en je ziet de ketel 's morgens gewoon een uur lang stoken om de woning weer op temperatuur te brengen zonder enige onderbreking of overshoot.
Dat is toch wat je werkelijk verbruikt lijkt me. Dat wil je weten.
Er staan geen definities bij jouw P en E en T. Formeel kan ik niks daar over zeggen.Is dat P=E/T ?
Voorbeeld: Bij T vermoed ik dat je tijd bedoelt, maar das "t" en "T" bij Temperatuur, tenzij het in de legenda anders aangegeven wordt. Maar bijv. eenheden als P (druk), T (temperatuur) en t (tijd) worden internationaal vrijwel altijd zo afgekort.
De integraal van het verbruik is overr het algemeen, de som van het product van elke het actuele vermogen (P) aangegeven in dat plotje maal de tijdsduur (t) dat het er was. Des te kleiner de t-interval des te nauwkeuriger kun je het totale vermogen uitrekenen van zo'n piek. Je bent dus afhaneklijk van de getallen die je krijgt, hoe smal/breed is je tijdsinterval vna de metingen. In feite bereken je de totale oppervlakte onder die piek bij elkaar opgeteld. De stapjes in die berekening worden delta P en delta t genoemd.
Liggen pieken gescheiden van elkaar dan moet je dus het integrale vermogen van elke piek apart berekenen en aan het eind op tellen, de zgn som integraal.. Das dus de basis integraal berekening bij Wiskunde.
Hij heeft van 03.30 uur tot 11.35 uur 9.8 kWh verbruikt 😇
ben je ook in 1 klap compatible met alle thermostatenolafmol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:37:
[...]
De CiC is de enige logische plek om dit te regelen. (Imho). Het werkt als een anti-corruption layer.
Een OT thermostaat vraagt om een water-aanvoer temp, niet om een vermogen. Voor zover ik weet. Door het vermogen van je ketel te limiteren brengt je cv ketel de water aanvoer temp langzamer op de gevraagde temp. Je kunt op bv een Intergas xtreme een heleboel instellen qua wat ie met die OT vragen doet. De CiC zou ook zo kunnen werken. Tis idd wel zo dat je cv ketel bij hybride OT aansturing door de CiC te hard zou kunnen gaan, ondanks dat de CiC een hele lage aanvoer temp vraagt van de cv ketel. Dat is dan de pijn van een overgedimensioneerde cv ketel._JGC_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:41:
[...]
De iSense is een thermostaat ontworpen voor Remeha ketels. Ding doet ook niks aan low-load regeling zoals Honeywell, dus die CiC zal daar nog de nodige hacks voor moeten toevoegen.
Ik heb de iSense aan een Intergas ketel hangen. Heeft me jarenlang goed voldaan, beter dan een thermostaat van Honeywell, maar nu ik de zooi goed geisoleerd heb en met 35 graden afgifte al een flinke muur aan warmte heb merk ik dat de iSense van "Yay!" naar "Meh" gaat qua regeling.
Waar de iSense zo om geprezen werd (ook door mij) is dat als de aanvoertemperatuur oploopt maar de ruimte nog niet op temperatuur is, dat het setpoint gewoon meeloopt met wat de ketel doet. Een honeywell thermostaat duwt de ketel in dat geval gewoon in de antipendelstand waardoor het nooit warm wordt.
Dat gedrag is ideaal bij ketels die veel teveel vermogen leveren, maar bij een warmtepomp juist niet. Die gaat continu te hoog vermogen leveren om te voldoen aan de wens van de thermostaat.
Ik heb er bij mijn Intergas ketel ook gewoon last van. Zet ik de ketel op 25-30%, trekt ie direct naar de 30% vermogen toe om aan de vraag van de thermostaat te voldoen. Nu vastgezet op 25% en je ziet de ketel 's morgens gewoon een uur lang stoken om de woning weer op temperatuur te brengen zonder enige onderbreking of overshoot.
Dat zou ideaal zijn, al is het natuurlijk wel een heleboel werk om compatible te zijn, en blijven (firmware updates!) met zo’n hele bups van thermostaten. Desalniettemin is het voor Quatt denk ik wel slim om een eigen thermostaat te ontwikkelen.paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:45:
[...]
ben je ook in 1 klap compatible met alle thermostaten
Ah ok, ik lees dat Quatt deze niet wil plaatsen, dit betekent dat ik dat zelf of door installateur moet doen neem ik aan?MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:24:
[...]
Zeker de vuilfilter, een combi kan ook, de plaats waar deze komt is wel belangrijk.
Deze dient net voor de retour richting warmtepomp geplaatst te worden (binnen, bij de cv)
Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
Hier liep ik ook tegenaan. De Tado schakelt als de temperatuur bereikt is erg snel uit. En gaat weer snel aan als hij onder de gewenste temperatuur zit. Dat is al bij 0.1 graden.prakka schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:11:
[...]
Het is de woonkamer waar de Tado hangt. Wij hebben alleen de Tado met geen knoppen dus alles staat open, radiatoren en open verdeler vloerverwarming.
Ik heb dit opgelost door HA de Tado te laten aansturen. Zie eerdere post van mij. Je zou ook kunnen spelen met schema. 1 vaste temperatuur is de Tado niet goed in bij warmtepomp helaas.
Wat je hier leest en wat ook mijn ervaring was zijn de jongens echt niet beroerd om deze er tussen te plaatsen, is voor hun nauwelijks meer werk.juggle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:56:
[...]
Ah ok, ik lees dat Quatt deze niet wil plaatsen, dit betekent dat ik dat zelf of door installateur moet doen neem ik aan?
In feite sluiten ze aan de ene kant gewoon de ribbelslang (de retour) er op aan.
Dus zorgen dat je hem thuis hebt en dan gewoon netjes vragen, mogelijk dat een lekkere gevulde koek je nog daarbij kan helpen.
Ik heb een ouderwetse HRE die traag terug moduleert en volledig voorbij schiet aan de gevraagde temperatuur (doet ie met douchen ook, 55 vraag, tot >70 graden en uitschakelen onder tapdrempel toe). Is een bekende tekortkoming van Intergas ketels van <2015.olafmol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:48:
[...]
Een OT thermostaat vraagt om een water-aanvoer temp, niet om een vermogen. Voor zover ik weet. Door het vermogen van je ketel te limiteren brengt je cv ketel de water aanvoer temp langzamer op de gevraagde temp. Je kunt op bv een Intergas xtreme een heleboel instellen qua wat ie met die OT vragen doet. De CiC zou ook zo kunnen werken. Tis idd wel zo dat je cv ketel bij hybride OT aansturing door de CiC te hard zou kunnen gaan, ondanks dat de CiC een hele lage aanvoer temp vraagt van de cv ketel. Dat is dan de pijn van een overgedimensioneerde cv ketel.
Behalve de watertemperatuur kan de thermostaat ook een max modulatie niveau meegeven. Honeywell forceert dat in low-load bij het warmhouden van de woning wel degelijk, iSense laat de ketel daar vrij in. Als je dan zo'n ketel als de mijne hebt die een retour van 30 graden weer op moet stoken naar 37 zoals ingesteld bij parameter E, gaat die gewoon "vol gas" naar 37 en toert dan pas af.
En ja, ik kan de parameter E lager zetten, maar dan gaat de ketel gewoon onverwarmd water rondpompen en in de laatste minuut van de "stooksessie" ontsteekt de brander nog even om dan na 20 seconden weer uit te gaan.
Maargoed, dit gaat om de Quat en de bijbehorende CiC. Die hebben ze ontworpen om een Honeywell Lyric thermostaat en alle andere thermostaten is gewoon observeren en ongewenst gedrag bugfixen.
Geweldig doe ik, laatste vraag, welke moet ik precies hebbenMacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:20:
[...]
Wat je hier leest en wat ook mijn ervaring was zijn de jongens echt niet beroerd om deze er tussen te plaatsen, is voor hun nauwelijks meer werk.
In feite sluiten ze aan de ene kant gewoon de ribbelslang (de retour) er op aan.
Dus zorgen dat je hem thuis hebt en dan gewoon netjes vragen, mogelijk dat een lekkere gevulde koek je nog daarbij kan helpen.
Even door het topic scrollen, staat een paar x gelinkt: Ervaringen met Quatt?juggle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:24:
[...]
Geweldig doe ik, laatste vraag, welke moet ik precies hebben
Niet om lullig te doen, maar anderen hebben meer aan die COP als ze kunnen vergelijken aan de hand van je situatie. COP 3.3 op een paar onderbemeten radiatoren in een grote woonboerderij uit 1800 met beroerde isolatie is heel wat anders dan COP 3.3 in een 120m2 woning uit 2015 met vloerverwarming op 2 verdiepingen.WouterB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:32:
Bij mij hetzelfde beeld:
Regio midden, zo rond een graad of 0 tot 2 nu:
Cop 3.3
[Afbeelding]
Een COP losstaand van de situatie zegt niet zo heel veel.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Thx man je hebt gelijk had ik gelijk kunnen doen, voor herhaling, deze dus gekocht, want het is even scrollen tussen alle topics, misschien idee om in startpost op te nemen?Spykie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:27:
[...]
Even door het topic scrollen, staat een paar x gelinkt: Ervaringen met Quatt?
Spirotech - SpiroCombi lucht- en vuilafscheider 22mm
https://www.solyd.be/nl/s...nsluiting-en-magneet.html
[ Voor 4% gewijzigd door juggle op 22-11-2023 13:55 ]
Dat merkte ik na mijn post ookjuggle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:49:
[...]
Thx man je hebt gelijk had ik gelijk kunnen doen, voor herhaling, deze dus gekocht, want het is even scrollen tussen alle topics, misschien idee om in startpost op te nemen?
https://www.solyd.be/nl/s...nsluiting-en-magneet.html

Inmiddels reactie van Quatt ze hebben mijn “maximum house power verlaagd”. Geen idee wat het precies doet, maar er valt dus wel iets in te stellen door Quatt. Ze horen graag of het dan efficiënter gaat, ik houd het nu dus weer even in de gaten.RVE_NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:13:
[...]
Ik merk duidelijk betere resultaten met de stille modus “altijd aan”, maar dat is niet geschikt voor de koude dagen…zodra ik hem in normale modus zet begint mijn Quatt de dag met het leveren van 2kWh aan warmte en dat loopt ieder uur op tot al vrij snel 5kWh. Een soortgelijk patroon was ook al zichtbaar op de mildere dagen. Het lijkt erop dat de normale modus bij mij een rekening houd met een groter warmteverlies…
Warmteverlies van de woning is naar beneden bijgesteld.RVE_NL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:59:
[...]
Inmiddels reactie van Quatt ze hebben mijn “maximum house power verlaagd”. Geen idee wat het precies doet, maar er valt dus wel iets in te stellen door Quatt. Ze horen graag of het dan efficiënter gaat, ik houd het nu dus weer even in de gaten.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
RVE_NL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:59:
[...]
Ze horen graag of het dan efficiënter gaat, ik houd het nu dus weer even in de gaten.

iedereen zonder grafiekjes, of snappen wat de app zegt, kan daar dus niet achter komen
Dat is waardevolle aanvulling qua informatie.prakka schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:11:
[...]
Het is de woonkamer waar de Tado hangt. Wij hebben alleen de Tado met geen knoppen dus alles staat open, radiatoren en open verdeler vloerverwarming.
Wat doen de watertemperaturen? (bij mij loopt Ta rustig op van 18 naar 29graden in eerste uur na opstart, als 2200W warmte als kamertemperatuur 0,4 onder vraag is gezakt, dus kan wel sneller)
Kun je de hysterese van TaDo nog aanpassen, zodat ie niet met 0,1 graad zijn vraag wijzigt (deur open, iemand staat er vlakbij).
Zo, die defrost gaat hard! met COP van -5327/393=-13,5. Als die dat 2 minuten doet dan heb je daarna 8 minuten met 400W nodig om die warmte er weer in te stoppen (of 2 minuten met 1600W).Friezin schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:25:
[...]
Heb exact zo'n plaatje in HW en inderdaad tussen 55 minuten en uur uit elkaar.
Hier hingen de ijspegels aan de lamellen.
Zullen wel meer Noordelingen "last" van hebben gehad 🥶
Vorige week 1 betrapt in JSON dus had ze daarom gelijk maar als "defrosts" aangemerkt
[Afbeelding]
Je hebt geen 2 min durend -6kWSBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:32:
[...]
Zo, die defrost gaat hard! met COP van -5327/393=-13,5. Als die dat 2 minuten doet dan heb je daarna 8 minuten met 400W nodig om die warmte er weer in te stoppen (of 2 minuten met 1600W).
Als jet het exact wil weten, dan moet je een HA sensor schrijven die alleen negatieve COP meet.
Ik wil het ongeveer weten, maar heb geen HA. Ik zie alleen moment-opnames.paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:37:
[...]
Je hebt geen 2 min durend -6kW
Als jet het exact wil weten, dan moet je een HA sensor schrijven die alleen negatieve COP meet.
Heeft iemand met HA al eens een paar Quatt defrosts geanalyseerd? Duur? Verloop vermogen?
S nachts hebben we de thermostaat (T6) op 19,5 staan, om s ochtends eerst op te warmen naar 20 graden. Hoewel de COP afgelopen dagen goed was (5 tot 5.5), wordt die vandaag onderuit gehaald van een COP van 3.
Ik weet niet wat de Quatt aan het doen was, maar hij gebruikte vanochtend continue 1.5kw om van 19.5 naar 20 graden. Dit ging naar mijn mening veels te hard, was prima geweest als deze langzamer opwarmde. Nu is het inmiddels 21 graden, maar hij blijft doorstoken ondanks dat de thermostaat op 20.5 graden staat.
@Quatt Support : het zou mooi zijn als de Quatt langzamer zou opwarmen, of als je ergens de maximale warmtetemperatuur in zou kunnen stellen. Nu wordt het soms heel warm, om vervolgens uit te schakelen en weer af te koelen. Dat lijkt dan niet efficiënt.
:strip_exif()/f/image/iUY0DXw1WrdOMc7VtjMcoweO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet wat de Quatt aan het doen was, maar hij gebruikte vanochtend continue 1.5kw om van 19.5 naar 20 graden. Dit ging naar mijn mening veels te hard, was prima geweest als deze langzamer opwarmde. Nu is het inmiddels 21 graden, maar hij blijft doorstoken ondanks dat de thermostaat op 20.5 graden staat.
@Quatt Support : het zou mooi zijn als de Quatt langzamer zou opwarmen, of als je ergens de maximale warmtetemperatuur in zou kunnen stellen. Nu wordt het soms heel warm, om vervolgens uit te schakelen en weer af te koelen. Dat lijkt dan niet efficiënt.
:strip_exif()/f/image/iUY0DXw1WrdOMc7VtjMcoweO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KU8TTsuykHI46EdDVof0G5Z0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier vandaag ook enorm aan het bulderen. Waar de voorgaande dagen 500watt de max was, nu stukken hoger maar wel snel naar 21,7 terwijl hij op 20,5 staat tot 12 uur. (Kwam van 20 tot 5 uur) Waarom zo snel en kort terwijl het maar een halve graad was, welke nu bijna met 1,7 overschreden is. Cop hierdoor ook enorm gekelderd. En ja, het is nu kouder. Maar hij had ook 8 uur kunnen pruttelen op 400 watt ipv deze uitvoering toch?JobM. schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:53:
S nachts hebben we de thermostaat (T6) op 19,5 staan, om s ochtends eerst op te warmen naar 20 graden. Hoewel de COP afgelopen dagen goed was (5 tot 5.5), wordt die vandaag onderuit gehaald van een COP van 3.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
Liep (hele natte vingerwerk) binnen ongeveer 2 minuten van een plus naar dit punt.SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:32:
[...]
Zo, die defrost gaat hard! met COP van -5327/393=-13,5. Als die dat 2 minuten doet dan heb je daarna 8 minuten met 400W nodig om die warmte er weer in te stoppen (of 2 minuten met 1600W).
Achteraf had ik even naar buiten moeten stappen.
Deze is van ongeveer anderhalf minuut eerder
:strip_exif()/f/image/aUBp0rewsivO7ABROiMxseQZ.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Over een negatieve COP kun je ook anders er tegen aan kijken, in feite kun je ook stellen dat er geen negatieve COP bestaat. Het is eerder hoe wij tegen dat getal aankijken en welke verwachtingen we daaraan koppelen.paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:03:
[...]
En de COP van een herstart is navenant laag (negatief)
Het retourwater is eventjes warmer dan het aanvoerwater.
Het is broekzak vestzak.
Ik zie een COP meer als een performance indicator, het is een vergelijkingsgetal maar zeker geen waarde.
Je zou ook kunnen stellen wat zou er gebeuren als je geen de-freeze zou hebben, ik denk (weet het) dat het dan vrij snel afgelopen is met je warmtepomp en je dan vrolijk verder gaat pur met je cv ketel, hoe zit dan je COP en nog meer met je kosten uit?
[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 22-11-2023 15:44 ]
Top, ik zal de post even opzoeken gevonden: Mr_thebrown in "Ervaringen met Quatt?" Hij blijft bij mij best wel lang na draaien, ik heb soms weleens + 0,5 graden gezien boven de ingestelde tempratuur. Nu stel ik het met de hand in en dan heb ik vaak wel goede runs, maar het blijft een beetje een gedoe en zou willen dat de CIC zo slim genoeg is.Mr_thebrown schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:58:
[...]
Hier liep ik ook tegenaan. De Tado schakelt als de temperatuur bereikt is erg snel uit. En gaat weer snel aan als hij onder de gewenste temperatuur zit. Dat is al bij 0.1 graden.
Ik heb dit opgelost door HA de Tado te laten aansturen. Zie eerdere post van mij. Je zou ook kunnen spelen met schema. 1 vaste temperatuur is de Tado niet goed in bij warmtepomp helaas.
Het is jammer dat de CIC geen gebruik maakt van bijvoorbeeld de API van Tado, ik denk dat ze het dan zo kunnen maken dat het goed zou moeten werken, want dan hebben ze alle waardes.
De TA loopt vandaag in een uur tijd met + 10 ongeveer op, ik heb wel veel last dat de Quatt meteen naar hoog vermogen gaat. Wat ik ook meer teruglees in dit topic. Ik heb volgens Quatt al het warmteverlies op het laagst staan maar alsnog denkt de CIC om bij het instellen van een verhoging van 0.5 graden direct veel vermogen aan te gaan. Vorige week heb ik wel een mooie run gehad in heel laag vermogen en dan draait hij rustig de hele dag maar dit gaat uitstekend. Maar helaas niet te forceren.SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:24:
[...]
Dat is waardevolle aanvulling qua informatie.
Wat doen de watertemperaturen? (bij mij loopt Ta rustig op van 18 naar 29graden in eerste uur na opstart, als 2200W warmte als kamertemperatuur 0,4 onder vraag is gezakt, dus kan wel sneller)
Kun je de hysterese van TaDo nog aanpassen, zodat ie niet met 0,1 graad zijn vraag wijzigt (deur open, iemand staat er vlakbij).
Ik heb contact gehad met Tado, maar zij kunnen hier niks in aanpassen in met Opentherm.
[ Voor 6% gewijzigd door prakka op 22-11-2023 15:45 ]
Inderdaad, zijn de beroerste niet, is een kleine moeite voor hen. Bij mij hebben ze hem ook keurig geinstalleerd.MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:20:
[...]
Wat je hier leest en wat ook mijn ervaring was zijn de jongens echt niet beroerd om deze er tussen te plaatsen, is voor hun nauwelijks meer werk.
Met de afgifte lijkt weinig mis. Dan zit het in de interactie TaDo met Quatt. Wellicht kunnen de tevreden TaDo gebruikers je nog tips geven.prakka schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:41:
[...]
De TA loopt vandaag in een uur tijd met + 10 ongeveer op, ik heb wel veel last dat de Quatt meteen naar hoog vermogen gaat. Wat ik ook meer teruglees in dit topic. Ik heb volgens Quatt al het warmteverlies op het laagst staan maar alsnog denkt de CIC om bij het instellen van een verhoging van 0.5 graden direct veel vermogen aan te gaan. Vorige week heb ik wel een mooie run gehad in heel laag vermogen en dan draait hij rustig de hele dag maar dit gaat uitstekend. Maar helaas niet te forceren.
Ik heb contact gehad met Tado, maar zij kunnen hier niks in aanpassen in met Opentherm.
Ik heb zelf een T6 waar ik tevreden over zou zijn als hij iets vaker de temperatuur die hij ziet via opentherm zou doorgeven aan CiC. De ontwikkelaars bij Quatt zien dit als een voordeel, geloof ik, het leidt tot weinig wilde reacties. Soms lijkt het systeem hierdoor echter wat traag van begrip.
Of het ligt aan de Tado of …. Ik heb het met de T6 in ieder geval niet.prakka schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:31:
[...]
Zo ziet mijn nacht/ochtend eruit, dit is met gebruik van de Tado thermostaat ingesteld op een vaste temperatuur. Volgens Quatt als ik al een verlies heb van 0.1 graad gaat de Quatt aan, en weer heel snel uit omdat het dan weer op temperatuur is. Soms heb ik in een uur tijd dat de Quatt wel 10 keer uit en aan is gegaan. De AI of slimmigheid is ver te zoeken.
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. Ons gasverbruik was ongeveer 1.300m3 per jaar voordat we de WP kregen.MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:57:
[...]
Zou je iets meet van je huis, installatie en omgevingstemperatuur kunnen vertellen. Ook je verbruik en opgewekt thermisch energie.
Mogelijk zijn daar nog opties open.
Ik zelf zie ook een duidelijke drop in COP (zegt overigens niet alles), echter zo laag is die van mij dus niet.
Maar zoals ik al heb aangegeven zijn mijn omgevingsfactoren en huis mogelijk heel anders.
Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en dat er veel retourwater bijgemengd wordt. Ik heb de loodgieter er al eens bij gehad, maar die leek er niet veel verstand van te hebben. Veel meer dan het een beetje dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Met de Quatt merk ik dat er veel verschil zit tussen de aanvoertemperatuur (nu 33 graden) en wat er volgens het metertje op de verdeler de vloer ingaat (25 graden). Met de cv heb ik dit metertje ook nooit hoger gezien dan 30 graden (meestal lager). Wat ik ook vreemd vind is dat het helemaal niet uitmaakt op welke temperatuur ik de thermostaatknop bij de verdeler zet. Ik heb de thermostaatknop er ook al eens af gehad, maar die leek gewoon in orde (kon hem gewoon indrukken en hij kwam dan gewoon normaal terug).
Tot en met gisteren kregen we het prima warm met de Quatt, maar nu is hij al de hele dag aan het stampen. Vanaf vanmorgen 9 uur is de temperatuur nog steeds hetzelfde (18.6) en wordt maar niet hoger. Er is nu 16.75 Kw verstookt en 49.1Kw aan warmte geproduceerd (COP 2.9).
:strip_exif()/f/image/5GPPOcUFgHoldAHztH0iuvn5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door dzuijlek op 22-11-2023 17:16 ]
Zit er een inregelventiel op de verdeler?dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:10:
[...]
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. Ons gasverbruik was ongeveer 1.300m3 per jaar voordat we de WP kregen.
Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en dat er veel retourwater bijgemengd wordt. Ik heb de loodgieter er al eens bij gehad, maar die leek er niet veel verstand van te hebben. Veel meer dan het een beetje dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Met de Quatt merk ik dat er veel verschil zit tussen de aanvoertemperatuur (nu 33 graden) en wat er volgens het metertje op de verdeler de vloer ingaat (25 graden). Met de cv heb ik dit metertje ook nooit hoger gezien dan 30 graden (meestal lager). Wat ik ook vreemd vind is dat het helemaal niet uitmaakt op welke temperatuur ik de thermostaatknop bij de verdeler zet. Ik heb de thermostaatknop er ook al eens af gehad, maar die leek gewoon in orde (kon hem gewoon indrukken en hij kwam dan gewoon normaal terug).
Tot en met gisteren kregen we het prima warm met de Quatt, maar nu is hij al de hele dag aan het stampen. Vanaf vanmorgen 9 uur is de temperatuur nog steeds hetzelfde (18.6) en wordt maar niet hoger. Er is nu 16.75 Kw verstookt en 49.1Kw aan warmte geproduceerd (COP 2.9).
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb hele slechte ervaringen met dat soort zogenaamde meters. Tot het tegenovergestelde dat de hoogst aangegeven temperatuur voelbaar kouder was. Dus het hoeft niet alles te zeggen. Maar het is wel heel duidelijk dat er iets niet klopt. Heb je foto’s ook van de verdeler en onder de ketel?dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:10:
[...]
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. Ons gasverbruik was ongeveer 1.300m3 per jaar voordat we de WP kregen.
[Afbeelding]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ja, op de retourleiding zit een ventiel.Gerardwaz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:16:
[...]
Zit er een inregelventiel op de verdeler?
Bedoel aan de zijkant van de verdeler waar de pomp zit.dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:23:
[...]
Ja, op de retourleiding zit een ventiel.
Foto’s zeggen meer dan honderd wordenGerardwaz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:24:
[...]
Bedoel aan de zijkant van de verdeler waar de pomp zit.
:strip_exif()/f/image/A0ZO9RT8gErXUXdYcFZ4g5SX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was voor de plaatsing van de Quatt. Nu zit er ook nog een bypass van de aanvoer op de retourleiding
[ Voor 12% gewijzigd door dzuijlek op 22-11-2023 17:31 ]
Deze heb ik ook en is in officieel gezien ongeschikt voor een warmtepomp. In veel gevallen zal het alsnog goed warm worden, maar met jouw woonoppervlakte wordt dit een lastig verhaal. Zie ook mijn post hierover. Je hebt ook nog eens 9 groepen, dus een flink oppervlak!dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:30:
[Afbeelding]
Dit was voor de plaatsing van de Quatt. Nu zit er ook nog een bypass van de aanvoer op de retourleiding
Trackerfire schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:50:
Grappig dit! Zojuist opgehangen met Robot (van de vloerverwarmingsverdelers). De standaard verdeler (hieronder afgebeeld) is dus ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp vanwege het continu mengen (dit kun je niet uitzetten).
[Afbeelding]
Hierdoor gaat het water significant koeler de vloer in dan wat de WP aanlevert (in mijn geval zo'n 5-6 graden). Aanvoer 30-32 en de vloer gaat zo'n 25 graden in. Dit met de themostaatknop op 50 graden. Een hybride vorm wordt aangeraden, als je FE gaat kun je ook voor de LT versie gaan (omdat dan uitgesloten is dat er te heet water door de vloer gaat).
[Afbeelding]
Deze hybride vorm (hierboven afgebeeld) zorgt ervoor dat er tot een bepaalde temperatuur geen water bijgemengt wordt en beschermt ook als per abuis de ketel te heet water zou leveren.
Dit is dus wat ze je niet vertellen bij de aanschaf naar een WP, maar is dus wel van significante invloed op je "oude" systeem.
Don't get me wrong. Het huis komt hier prima (duurt wel lang) op temperatuur, maar de vloer blijft koel/lauw. Als je hier uiteindelijk weer de nodige kWh's mee kunt besparen door snellere opwarming lijkt het me een afgewogen keuze. Heb nu een offerte opgevraagd wat het kost om de standaard verdeler aan te passen voor een hybride variant.
[ Voor 58% gewijzigd door Trackerfire op 22-11-2023 17:33 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ook bij mij lijkt de Quatt veel moeite te hebben met temperatuur wisselingen. Ik heb meerdere sensors, waaronder in de uitbouw, en daar zie je duidelijk dat we een enorme overshoot hebben vandaag. Ons huis verwarmt extreem traag omdat we 2 vloeren hebben, dus eigenlijk wil je dat de Quatt veel constanter draait. Daarom hebben we de thermostaat altijd op 19.5 graden staan.
Onderstaand zie je heel mooi dat die al wat op en neer gaat afgelopen week, maar afgelopen nacht koelde het meer af dan gewoonlijk en had de Quatt vervolgens een enorme overshoot in de middag. Ik heb nu met Home Assistant het volgende ingesteld (en ben benieuwd of dit wat oplevert)
- Als de temperatuur van de uitbouw < 19 graden valt moet de thermostaat naar 20 graden.
- Als de temperatuur van de uitbouw boven de 19.2 graden komt moet de thermostaat weer naar 19.5 graden.
Ik hoop hiermee vooral te zorgen dat de Quatt eerder gaat verwarmen en daardoor efficiënter.
/f/image/p50SVM62SYFWO53Awq15aZ2e.png?f=fotoalbum_large)
Kleine edit: wel jammer dat de T6 alleen maar sprongen van 0.5 accepteert. Je merkt dat door zo een tijdelijke verhoging de Quatt al snel meer vermogen gaat leveren. Ben benieuwd of dit wat gaat doen, maar ik vermoed dat vooral Quatt wat dient te doen met de CIC.
Onderstaand zie je heel mooi dat die al wat op en neer gaat afgelopen week, maar afgelopen nacht koelde het meer af dan gewoonlijk en had de Quatt vervolgens een enorme overshoot in de middag. Ik heb nu met Home Assistant het volgende ingesteld (en ben benieuwd of dit wat oplevert)
- Als de temperatuur van de uitbouw < 19 graden valt moet de thermostaat naar 20 graden.
- Als de temperatuur van de uitbouw boven de 19.2 graden komt moet de thermostaat weer naar 19.5 graden.
Ik hoop hiermee vooral te zorgen dat de Quatt eerder gaat verwarmen en daardoor efficiënter.
/f/image/p50SVM62SYFWO53Awq15aZ2e.png?f=fotoalbum_large)
Kleine edit: wel jammer dat de T6 alleen maar sprongen van 0.5 accepteert. Je merkt dat door zo een tijdelijke verhoging de Quatt al snel meer vermogen gaat leveren. Ben benieuwd of dit wat gaat doen, maar ik vermoed dat vooral Quatt wat dient te doen met de CIC.
[ Voor 9% gewijzigd door TalkingCarrot op 22-11-2023 17:52 . Reden: Typefout ]
Maak eens een foto van de linkerzijde. Zit er misschien nog lucht in, deze is lastig te ontluchten op deze wijze.dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:30:
[Afbeelding]
Dat klopt ook, er wordt zelfs wat kou het huis ingepompt. Ik zeg ook niet dat defrosten goed is voor de COP van de warmtepomp, ik zeg dat het defrostproces zelf met een vrij hoge COP gebeurd, en dus relatief weinig energie kost. Uiteraard ben je hier wel warmte mee naar buiten aan het pompen, dus de 'algemene COP' daalt wel gewoon.route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:42:
Ergo: Mijn fysisch inzicht zegt dat elke keer dat er een defrost loopt dat dit altijd ten koste van de warmteopbrengst moet gaan.
Je vroeg hoe je de invloed van de defrost op de COP berekend. Dit hangt uiteraard van verschillende factoren af, maar je kunt hier wel een voorbeeldberekening van maken.
Stel dat je bij 2 graden buiten moet defrosten en bij 2.5 niet. Voor het gemak nemen we aan dat de COP bij 2 en 2.5 graden niet uitmaakt. Je bent met COP 4 aan het verwarmen op 4KW.
Zonder defrosten kost het je 1000 Wh.
Stel dat een defrost 3 minuten duurt en op 6KWh gebeurd, dan verlies je 300 Wh aan warmte. Stel verder dat dit defrosten met een COP van 5 gaat, dan kost dit defrost proces 60 Wh.
Je bent dan 57 minuten aan het verwarmen = 3800 Wh aan thermische energie voor 950 Wh aan elektrische energie. Hiervan verlies je er 300, dus je houd 3500 Wh aan thermische energie over. Dit heeft je 950 Wh + 60 Wh = 1010 Wh gekost.
3500 / 1010 = een COP van 3.46
Zet hier de eigen gegevens naar wens in, en je kunt een afgewogen inschatting maken wat het defrostproces met jouw COP doet.
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 22-11-2023 17:40 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat punt is inderdaad moeilijk te kwantificeren, maar in de praktijk zal dit de COP inderdaad positief beinvloeden. Daarnaast gaat de warmtepomp daarna aan het werk met kouder water in het cv circuit, dus ook hier zal een deeltje van de energie worden teruggewonnen.Proton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:52:
@onetime @route99 een aanvriezende verdamper blijft warmer dan een niet-aanvriezende verdamper, de extra smeltwarmte benodigd voor een defrost heb je eerst als bonus gekregen in de vorm van stollingsenergie.
Ja, op dit moment heeft de CiC vooral A(rtificial) S(tupidity) de beste voorbeelden hiervan zijn voor mij het niet of zeer beperkt rekening houden met klokschema's (waardoor ik de Quatt nu standaard in stille modus heb staan met af en toe wat hulp van de airco) en de minimaal 18 graden aanvoer die bij 98% van de gebruikers nergens op slaat.MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:03:
[...]
Terug de schoolbanken zou ik zeggen. Vond het altijd al een puur marketing ding omdat het hip was.![]()
[...]
De COP maakt wel een beetje uit, omdat deze bepaald hoeveel elektrische energie het defrostproces kost. Het gaat niet om schokkende hoeveelheden, maar het speelt wel degelijk een beetje mee.MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:05:
[...]
Die "gratis" energie kreeg je eerder doordat de lamellen van de verdamper net onder het vriespunt bleven door het aanvriezen van de onderkoelde vochtige lucht. Die energie is vrijgekomen bij het rijpen van water van de gasvormige fase naar de vaste fase. Als de verdamper niet zou aanvriezen bij droge lucht zou zijn temperatuur veel verder onder het vriespunt zakken.
Gerardwaz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:38:
[...]
Maak eens een foto van de linkerzijde. Zit er misschien nog lucht in, deze is lastig te ontluchten op deze wijze.
:strip_exif()/f/image/Ivufyp5igBkgMhH7JoVqv1uV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat betwijfel ik. Een defrost is niets anders dan de warmtepomp tijdelijk even omgekeerd te laten werken. De efficientie zal zeker per warmtepomp verschillen, net als de efficientie van het verwarmen ook per warmtepomp verschilt, maar dat zal aardig in lijn liggen met onderlinge verschillen in de efficientie van warmtepompen en die zijn ook weer niet heel schokkend. Je hoeft geen 2x zo efficient te verwachten, het verschil ligt eerder in de 10 - 25% range (zie onderstaande lijstje wat ik eerder voor dit topic heb samengesteld).route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:05:
Ik kan me ook voorstellen dat de ene warmtepomp agv de technisch opbouw, de defrost methode het defrost proces veel efficiënter kan doen dan de ander.
:strip_exif()/f/image/MOGcGdEeFrE5QtsDKaTNcUvx.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit er een verwarming op de bodemplaat? Ik heb vorige week nog eens aandachtig naar binnen zitten kijken in de Quatt (nav de discussie omtrend de temperatuursensor), maar ik kan me niet herinneren dat ik verwarmingslijntjes heb zien lopen.MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:40:
Net als de verwarming van de bodemplaat die elektrisch wordt gevoed en tijdens de de-freeze ook actief is.
Dammn, dat zijn nog eens COP cijfers! COP 13.58!
Ja, wat er nu precies wordt doorgegeven aan de Quatt en wat er gebruikt wordt is mij ook echt nog niet duidelijk. Ik kwam er van de week achter dat mijn Toon nog een vraagtemperatuur van maximaal 90 graden doorgaf. Ik heb het aangepast maar ik heb werkelijk geen idee of dat nu iets doet. Volgens mij werd er aangegeven dat de Quatt alleen wat doet met 'warmtevraag' en de doorgegeven temperaturen, maar ergens kan ik me dat ook weer niet voorstellen, aangezien de Quatt dan compatibel zou moeten zijn met alle Opentherm thermostaten, want die basale gegevens geven ze allemaal door (lijkt mij).paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:45:
[...]
ben je ook in 1 klap compatible met alle thermostaten
Die namen ze niet aan. Gruweltjes, wat waren die jongens bescheiden. Ik heb 1.5 bak koffie per persoon aan ze kunnen slijten, verder wilden ze niets!MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:20:

En bij mij hebben ze de lucht en vuilafscheider ook gewoon netjes geplaatst. Was ook geen enkele vorm van discussie over. Ik had de afscheider klaarliggen, en dat vonden ze prima.
[ Voor 18% gewijzigd door onlinaius op 22-11-2023 18:11 ]
Ja, er zitten zelfs twee systemen in.onlinaius schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:59:
[...]
Zit er een verwarming op de bodemplaat? Ik heb vorige week nog eens aandachtig naar binnen zitten kijken in de Quatt (nav de discussie omtrend de temperatuursensor), maar ik kan me niet herinneren dat ik verwarmingslijntjes heb zien lopen.
Zo te horen is er een markt voor "Vloerverwarming verbeteraars" :-)
Nee zo te zien kan daar geen inregelventiel geplaatst worden. Ontluchter bovenop de knie is prima, was niet te zien.
Dit topic is gesloten.