Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.491 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 10:27
Weet niet of er misschien iets niet klopt met je installatie maar check in ieder geval of de vloerverdeler overal goed open staat en of er flow is. En check of je je energietarieven goed hebt staan in de Quatt app.

Mijn aanpak is als volgt: overdag van 11:00-19:00 19,5 graden, van 19:00-11:00 18,5 graden. Hierdoor draait de warmtepomp eigenlijk alleen overdag als het een paar graden warmer is en daardoor is de COP een stuk hoger en gaat de cv ketel amper aan.

Ben wel benieuwd naar de COP en de € besparing als de temperatuur onder 0 is. Als ik elke dag gemiddeld maar 1 euro bespaar (zoals het er nu uitziet) zou dat maar zo'n €200 besparen op jaarbasis dus duurt het 10 jaar voordat ik de kosten er uit heb...

Hoeveel besparen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:18
RVE_NL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:59:
[...]

Inmiddels reactie van Quatt ze hebben mijn “maximum house power verlaagd”. Geen idee wat het precies doet, maar er valt dus wel iets in te stellen door Quatt. Ze horen graag of het dan efficiënter gaat, ik houd het nu dus weer even in de gaten.
Ik heb Quatt de 18e gevraagd ook even naar die van mij te kijken. Ze hebben het momenteel erg druk en moet even wachten op een reactie.
Ik denk dat het ook niet meevalt, zo'n eerste echte winter met je nieuwe product.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@onlinaius @Proton_ @okijokii @MWink @Fvhagen
Thanks voor jullie input. Ben nu met allerlei andere zaken bezig die hier niks mee te maken hebben.
Ik laat alles dat van jullie kwam eerst verder indalen en zal zeker nog e.e.a. uit moeten zoeken (oa literatuur) en dan icm wat ik aan thermodynamica in mijn beta-vervolgopleiding (RUU) als onderdeel van mijn 2e vak, nog af moet stoffen.

Ik had wel gehoopt dat jullie als praktische insiders met dito toelichting proberen te onderbouwen, geen literatuur aangedragen hebben over dit aspect uit de WP-wereld. Ik snap een schema van een defroster al best, maar vaak zijn erbij zoiets technieken die dan weinig of niet toegelicht worden maar wel bij het systeem horen. Daar mis ik dus de praktisch kennis van zulke systemen en daar mijn vragen dan ook vandaan om het om te zetten naar een deel van de fysica wereld.

Alleen praktisch: Met mijn R&D achtergrond zou ik daar in mijn werk dat concepten inhield voor vnl chemisch grondstoffen en de applicatie ervan, ondersteund met een flink brok fysica, niet mee weg gekomen zijn bij de global R&D development/strategy manager met zijn/haar MT, zij willen niet alleen een verhaal maar ook een op data beruste te verifiëren onderbouwing. Dat is omdat onze klanten die vaak veel praktischer werken toch bij problemen gesupport moeten worden en als je dan niet voldoende boven de stof staat, kun je een klant niet goed overtuigen waarom het zo moet en niet anders. Dit maakt dat ondersteuning via literatuur zo belangrijk geworden is. En waar wij altijd onze twijfels hebben vertellen we dat de (grotere) klanten, dat we aan die bepaalde aspecten eigenlijk nog meer onderzoek willen doen, je kunt nooit alles direct weten. Er is nl iets wat wij en anderen vast ook, het voortschrijdend inzicht noemen.

De komende weken eerst nog de nodige Linux verdieping om mijn zoon beter te kunnen supporten... en heb nog het nodige werk er liggen wat ook aandacht vraagt. Het duurt even, maar ik wil het graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:26
2,- gister en 2,- vandaag tot nu toe.
Gister 6,3kWh, vandaag 7,8kWh. Maar ligt maar net aan je ingestelde gas prijs. Hier 0,30 en 1,30.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Spykie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:55:
[...]

2,- gister en 2,- vandaag tot nu toe.
Gister 6,3kWh, vandaag 7,8kWh. Maar ligt maar net aan je ingestelde gas prijs. Hier 0,30 en 1,30.
Volgens de app vandaag €1,27 bespaard tot nu toe (ingevoerde bedragen in de app: gas €1,26 en electriciteit €0,33).

Er wordt wel wat verbruikt qua stroom vandaag: 14,86 kWh tot nu toe om 43,1 kWh warmte te genereren, met een COP van 2.9.
0.1 m3 gas verbruikt.

Domme vraag wellicht, maar hoeveel gas had ik moeten verstoken? Is dat 43,1 ÷ 8.8?

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 22-11-2023 19:52 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Welk stukje pijp is warmer?
1, of 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75HPTJj697N9Y4-NKu2rK09ttBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51eJiqHEFgQODQA8ZwtBTtsU.png?f=fotoalbum_large

En komt er lucht uit de ontluchter op het knietje?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 19:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:59:
[...]

Zit er een verwarming op de bodemplaat? Ik heb vorige week nog eens aandachtig naar binnen zitten kijken in de Quatt (nav de discussie omtrend de temperatuursensor), maar ik kan me niet herinneren dat ik verwarmingslijntjes heb zien lopen.
ik wist dat er hier ook al foto's en schema's daarvan langskwamen.

was even zoeken maar hier zijn ze dan:
met deank aan de oorspronkelijke poster. @RobertowNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFomKpfOagMH-2MEfIeR8hVvT0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67h93FFLKHRltr4yn5oYVhIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdAhbIjfRQ_qUZnNW1jsmO8ecVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDQ5IFHGbJRryFIjyt4zVZlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:59:
[...]

Volgens de app vandaag 1,27 tot nu toe (gas 1,26 en electriciteit 0,33). Er wordt wel wat verbruikt qua stroom vandaag: 14,86 tot nu toe om 43,1 kWh warmte te genereren, met een COP van 2.9.
0.1 m3 gas verbruikt.

Domme vraag wellicht, maar hoeveel gas had ik moeten verstoken? Is dat 43,1 ÷ 8.8?
het zou handig zijn als je de eenheden er bij gaat zetten, anders gok je mogelijk de verkeerde.

die vraag 43,1 (kWh) / 8.8 = hoeveelheid aardgas in (m3) in vergelijking voor gebruik in een CV (incl. de CV verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 22:30
onlinaius schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:49:
[...]

De COP maakt wel een beetje uit, omdat deze bepaald hoeveel elektrische energie het defrostproces kost. Het gaat niet om schokkende hoeveelheden, maar het speelt wel degelijk een beetje mee.
Dat klopt, de CoP van de defrost is erg hoog (waarschijnlijk >> 10 ) door de omgekeerde temperaturen en het duurt maar paar minuten, dus de elektrische energie die extra wordt toegevoegd voor de warmtepomp is erg klein vergeleken met de warmte die je ontneemt uit het afgiftesysteem.

Door de sterke verwarming hoop je bij een defrost dat hele stukken ijs loslaten zonder dat al het ijs gesmolten moet worden, maar meestal is het alleen een dunne rijplaag tussen de lamellen.

Ik heb ook gemerkt dat de Quatt onder de ongeveer 6 graden ineens zo'n 150 W meer vermogen vraagt zonder dat het thermische vermogen stijgt, dat zou het verwarmingslint kunnen zijn, vind ik wel wat vroeg, bij 6 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:30:
[...]

het zou handig zijn als je de eenheden er bij gaat zetten, anders gok je mogelijk de verkeerde.

die vraag 43,1 (kWh) / 8.8 = hoeveelheid aardgas in (m3) in vergeleiking voor gebruik in een CV (incl. de CV verliezen).
Gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

De T6 lijkt pas via opentherm wat door te geven (tenminste, dan is het in JSON te zien) als de T6 een wijziging van 0,2graden in kamertemperatuur heeft waargenomen. De sprongen die gemaakt worden zijn namelijk steeds net iets meer dan 0,2.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
dzuijlek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:30:
[Afbeelding]

Dit was voor de plaatsing van de Quatt. Nu zit er ook nog een bypass van de aanvoer op de retourleiding
We hebben zo te zien dezelfde vw verdeler: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77070998

Ik heb dus de Grundfos pomp instelling aangepast, zo te zien staat hij bij jou ook nog op autoadapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 15:37
ruubert schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:48:
[...]

We hebben zo te zien dezelfde vw verdeler: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77070998

Ik heb dus de Grundfos pomp instelling aangepast, zo te zien staat hij bij jou ook nog op autoadapt.
Welke stand heb jij het nu staan? links 1/2/3 of rechts 1/2/3? Wat is recommended ik heb overigens zelf de alpha2L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:30:
[...]

die vraag 43,1 (kWh) / 8.8 = hoeveelheid aardgas in (m3) in vergelijking voor gebruik in een CV (incl. de CV verliezen).
+0,1 m3 gas die @okijokii nu ook nog verbruikte

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:56:
[...]

+0,1 m3 gas die @okijokii nu ook nog verbruikte
Die tel ik erbij op 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-09 21:45
Ik zie een foto van een open Quatt. Weet iemand wat voor onderdelen (merk) Quatt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Cella schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:44:
[...]

Gedrag herkenbaar (al heb ik iedere anderhalf uur zo'n piek bij 1 van de Quatts, de andere vertoont vergelijkbaar gedrag met de jouwe), maar naar de oplossing of verklaring ben ik ook benieuwd!
Ik heb vanmorgen om 7 uur de 'optimalisatie' optie in de Lyric app aangezet. Dag en nacht verschil met gisteren en veel gelijkmatigere warmte in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBbNhUzWfV5BlgyysRL5bbKB6iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpF247eIrHWAGCaxXxjETqAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtrnXyGw2GKA3vUntN1_eVC6io8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xTt52Pm3Oe0KLcyspt9qztX.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cc88 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:26:
Ik zie een foto van een open Quatt. Weet iemand wat voor onderdelen (merk) Quatt gebruikt?
Merk ( als je daar al van kunt spreken , het is Chinees spul), de printplaat is hier wel al genoemd en lijkt redelijk standaard te zijn. Ook andere onderdelen lijken wat hier al besproken was redelijk standaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:57
MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:33:
[...]

Merk ( als je daar al van kunt spreken , het is Chinees spul), de printplaat is hier wel al genoemd en lijkt redelijk standaard te zijn. Ook andere onderdelen lijken wat hier al besproken was redelijk standaard te zijn.
Ja, hier besproken:
mrdop in "Ervaringen met Quatt?"

kroam in "Ervaringen met Quatt?"

[ Voor 6% gewijzigd door mrdop op 22-11-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Flesym schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:32:
[...]

Ik heb vanmorgen om 7 uur de 'optimalisatie' optie in de Lyric app aangezet. Dag en nacht verschil met gisteren en veel gelijkmatigere warmte in huis.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja en nee, dit is een bekend issue/probleem van de T6: zodra je een setting veranderd gaat de T6 weer in een soort resetstand. Jouw beeld herken ik helemaal, zelf ook al “ingetrapt”: alleen na een tijdje (meestal als de Quatt weer 1x helemaal uit is gegaan) ontstaat het oude beeld weer. Zet je dan optimalisatie weer aan (of weer uit) zie je weer langere runs. Totdat… #repeat

Bij de pieken schakelt (bij mij) de controlsetpoint temperatuur in 1x omlaag naar 10gr. En daarna naar 34gr.
Na een settingswitch blijft de controlsetpoint veel beter rond de roomsetpoint hangen. Maar zoals gezegd, op een gegeven moment is dat effect weer weg…. Is het nou de T6, of de CiC die de T6 data anders interpreteert?

Ik overweeg een DT4R aan te schaffen in de hoop dat die beter regelt.

[ Voor 12% gewijzigd door mrdop op 22-11-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
mrdop schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:46:
[...]

Ik overweeg een DT4R aan te schaffen in de hoop dat die beter regelt.
Dank je, dan weet ik in ieder geval een tijdelijke bypass. Ik ben benieuwd of de DT4R daar geen last van heeft. Houdt me op de hoogte als je dat gaat proberen. Nadeel van de DT4R is dat hij voor zover ik weet niet app bediend kan worden.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MWink
route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:54:
@onlinaius @Proton_ @okijokii @MWink @Fvhagen
Thanks voor jullie input. Ben nu met allerlei andere zaken bezig die hier niks mee te maken hebben.
Ik laat alles dat van jullie kwam eerst verder indalen en zal zeker nog e.e.a. uit moeten zoeken (oa literatuur) en dan icm wat ik aan thermodynamica in mijn beta-vervolgopleiding (RUU) als onderdeel van mijn 2e vak, nog af moet stoffen.

Ik had wel gehoopt dat jullie als praktische insiders met dito toelichting proberen te onderbouwen, geen literatuur aangedragen hebben over dit aspect uit de WP-wereld. Ik snap een schema van een defroster al best, maar vaak zijn erbij zoiets technieken die dan weinig of niet toegelicht worden maar wel bij het systeem horen. Daar mis ik dus de praktisch kennis van zulke systemen en daar mijn vragen dan ook vandaan om het om te zetten naar een deel van de fysica wereld.

Alleen praktisch: Met mijn R&D achtergrond zou ik daar in mijn werk dat concepten inhield voor vnl chemisch grondstoffen en de applicatie ervan, ondersteund met een flink brok fysica, niet mee weg gekomen zijn bij de global R&D development/strategy manager met zijn/haar MT, zij willen niet alleen een verhaal maar ook een op data beruste te verifiëren onderbouwing. Dat is omdat onze klanten die vaak veel praktischer werken toch bij problemen gesupport moeten worden en als je dan niet voldoende boven de stof staat, kun je een klant niet goed overtuigen waarom het zo moet en niet anders. Dit maakt dat ondersteuning via literatuur zo belangrijk geworden is. En waar wij altijd onze twijfels hebben vertellen we dat de (grotere) klanten, dat we aan die bepaalde aspecten eigenlijk nog meer onderzoek willen doen, je kunt nooit alles direct weten. Er is nl iets wat wij en anderen vast ook, het voortschrijdend inzicht noemen.

De komende weken eerst nog de nodige Linux verdieping om mijn zoon beter te kunnen supporten... en heb nog het nodige werk er liggen wat ook aandacht vraagt. Het duurt even, maar ik wil het graag weten.
Onderbouwing kan ik wel leveren:

Ik ben zelf werkzaam als docent-onderzoeker in een lectoraat Energietransitie, en heb beroepsmatig en thuis veel ervaring met (ontwikkeling van) monitoring van verwarmingssystemen.

Misschien is onderstaand figuur van een defrost vannacht van mijn Quatt interessant voor je. Je ziet tussen 5:04 u en 5:11 u de defrost, om 5:15 u is het warmteverlies van de defrost weer gecorrigeerd, dat heeft totaal ongeveer 80 Wh elektrische energie input gekost.

Na de defrost is de CoP ook hoger, dat komt deels doordat de afgifte tijdens de defrost nog is doorgegaan waardoor de temperatuur in het systeem is gedaald, dat is geen verlies. Verder is de CoP hoger doordat het verwarmingselement van de bodemplaat (150W) na de defrost weer is uitgeschakeld, deze gaat om 5:21 uur weer aan. De CoP zal verder nog hoger zijn door betere ventilatie van de lamellen van de verdamper. Verdere discussie doe ik graag in het specifiekere forum: Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4zoypKqWtQe3Ml5mll7za9MlU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PRiTEYGGdBS4hqy4QD8jJEhd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:14:
[...]

Onderbouwing kan ik wel leveren:

Ik ben zelf werkzaam als docent-onderzoeker in een lectoraat Energietransitie, en heb beroepsmatig en thuis veel ervaring met (ontwikkeling van) monitoring van verwarmingssystemen.

Misschien is onderstaand figuur van een defrost vannacht van mijn Quatt interessant voor je. Je ziet tussen 5:04 u en 5:11 u de defrost, om 5:15 u is het warmteverlies van de defrost weer gecorrigeerd, dat heeft totaal ongeveer 80 Wh elektrische energie input gekost.

Na de defrost is de CoP ook hoger, dat komt deels doordat de afgifte tijdens de defrost nog is doorgegaan waardoor de temperatuur in het systeem is gedaald, dat is geen verlies. Verder is de CoP hoger doordat het verwarmingselement van de bodemplaat (150W) na de defrost weer is uitgeschakeld, deze gaat om 5:21 uur weer aan. De CoP zal verder nog hoger zijn door betere ventilatie van de lamellen van de verdamper. Verdere discussie doe ik graag in het specifiekere forum: Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

[Afbeelding]
Mooi inzicht! Ik zie deze post niet in dat andere forum, dus reageer hier even.
Uit de onderste grafieken lees ik tussen 5:04 en 5:08 ongeveer 40 Wh elektrisch en -180 Wh warmte af. Om die warmte te corrigeren heb ik met COP3 60Wh elektriciteit nodig, zodat ik op 100Wh kom. Da's wat meer dan jij afleest/berekent. (mijn COP is met defrost-weer een stuk lager dan die van jou)
Duurt lang trouwens, tot 22min na start van je defrost, totdat Ta weer terug op 27 graden is. edit: maar je Quatt doet ook niet echt zijn best met 400-500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Flesym schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:01:
[...]

Dank je, dan weet ik in ieder geval een tijdelijke bypass. Ik ben benieuwd of de DT4R daar geen last van heeft. Houdt me op de hoogte als je dat gaat proberen. Nadeel van de DT4R is dat hij voor zover ik weet niet app bediend kan worden.
Ja, doe ik ook als Quatt gedrag mij irriteert: ff optimalisatie switchen 😀.

Geen app, en ook niet programmeerbaar (als je nachtverlaging/dagverhoging) zou willen. Aan de andere kant: als we dan een strakke regeling krijgen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:58:
[...]

Mooi inzicht! Ik zie deze post niet in dat andere forum, dus reageer hier even.
Uit de onderste grafieken lees ik tussen 5:04 en 5:08 ongeveer 40 Wh elektrisch en -180 Wh warmte af. Om die warmte te corrigeren heb ik met COP3 60Wh elektriciteit nodig, zodat ik op 100Wh kom. Da's wat meer dan jij afleest/berekent. (mijn COP is met defrost-weer een stuk lager dan die van jou)
Duurt lang trouwens, tot 22min na je defrost, totdat Ta weer terug op 27 graden is.
Dank. Dat kan wel kloppen, het is sowieso wat onnauwkeurig. Maar na de defrost is de CoP ruim 4, waardoor de 180 Wh warmte zo'n 45 Wh elektriciteit kost, dan kom ik op totaal 85 Wh uit, dat lees ik in de onderste grafiek in HA ook ongeveer af.

De Ta is pas 22 min na de start weer terug op de oorspronkelijke temperatuur omdat de radiatoren etc. tijdens de defrost doorgaan met afgifte.

Mijn Quatt draait inderdaad op een laag pitje, en heb relatief hoge CoP door ultra-LT convectoren met totaal 20 14 cm fans.

[ Voor 6% gewijzigd door MWink op 22-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d65zrGD68WYSaQcuvE-KSVn7kx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhPs0tl3e0i9ZXo11i4MA4Fo.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben vandaag aan het testen met de Intergas comfort touch thermostaat i.c.m. de Intergas xtreme en ik moet zeggen dat dit er zeer strak uitziet. Laat hem voorlopig even hangen.
Nachtverlaging 23.00 uur 18.5c 10.00 uur 19.00 13.00 uur 19.5c 16.00 uur 20c.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerardwaz op 22-11-2023 22:10 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:14:
[...]Onderbouwing kan ik wel leveren:..............
Misschien is onderstaand figuur van een defrost vannacht van mijn Quatt interessant voor je.
En
MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:04:
[...]Dank. Dat kan wel kloppen, het is sowieso wat onnauwkeurig.
Dit komt me bekend voor, zoals ik al schreef, we worden beter van het voortschrijdend inzicht.

Maar voordat ik verder ga: Bedankt voor je input gesteund door een actieve positie in het energie veld.

De interpretatie van dit grafiekenoverzicht komt voor mij nog veel te vroeg, zonder een exacte kennis van gehele opbouw/de exacte technische en gebruikers context te kennen.

Bij mijn eigen projecten waar ik als PL samen met de project R&D deelnemers mijn resultaat presentatie tegen het licht hielden, zoekend naar verklaringen maar ook op zoek of er omissies zijn om dan tot een voorlopige werkhypothese te komen. Vandaar uit hoop je dan met iets te komen dat qua conclusies de lading dekt. Daar stilstand vaak achteruitgang is, zijn we a.g.v. verder onderzoek of voortkomend uit kruisbestuiving van een ander project, kan het bijstellen van conclusies later toch nog nodig zijn.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
MacD007 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:25:
[...]

ik wist dat er hier ook al foto's en schema's daarvan langskwamen.

was even zoeken maar hier zijn ze dan:
met deank aan de oorspronkelijke poster. @RobertowNL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aaah, dat zijn ze! Ik had ze niet gezien als verwarmingslijntjes, ik had meer iets verwacht als de lijntjes van een achterruitverwarming van een auto.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 13 november 2023 @ 06:55:
[...]

Is het een optie om, via een verlengkabel, datgene wat er teveel zit (of de Quatt) tijdelijk op een andere groep te zetten?
Zolang je rekening houd met de technische aspecten (kabeldiameter, correcte aansluiting ed) waarom niet?
Hou voor de veiligheid een max stroom aan van 12A.
3-polig en deugdelijke materiaal.
Uiteraard moet er op die andere groep wel voldoende capaciteit over zijn en deze dient wel van een aardlek voorzien te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 23-11-2023 05:45 ]

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 00:11:
[...]

Aaah, dat zijn ze! Ik had ze niet gezien als verwarmingslijntjes, ik had meer iets verwacht als de lijntjes van een achterruitverwarming van een auto.
Gezien het vermogen zijn deze wel iets sterker, ik dacht totaal iets van 150W gelezen te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:37:
[...]

En

[...]

Dit komt me bekend voor, zoals ik al schreef, we worden beter van het voortschrijdend inzicht.

Maar voordat ik verder ga: Bedankt voor je input gesteund door een actieve positie in het energie veld.

De interpretatie van dit grafiekenoverzicht komt voor mij nog veel te vroeg, zonder een exacte kennis van gehele opbouw/de exacte technische en gebruikers context te kennen.

Bij mijn eigen projecten waar ik als PL samen met de project R&D deelnemers mijn resultaat presentatie tegen het licht hielden, zoekend naar verklaringen maar ook op zoek of er omissies zijn om dan tot een voorlopige werkhypothese te komen. Vandaar uit hoop je dan met iets te komen dat qua conclusies de lading dekt. Daar stilstand vaak achteruitgang is, zijn we a.g.v. verder onderzoek of voortkomend uit kruisbestuiving van een ander project, kan het bijstellen van conclusies later toch nog nodig zijn.
Leuk deze wetenschappelijke aanpak maar volgens mij ga je volledig voorbij aan de intensieke aard van dit soort forum die juist niet die de door jou gewenste wetenschappelijke werkwijze volgen met onderbouwingen en peer-reviews van andere wetenschappers en sluitende wetenschappelijke literatuur onderzoeken.

Wij proberen juist met ook soms redelijk orthodoxe en niet altijd puur wetenschappelijke onderbouwingen dingen te snappen waarom ze zo reageren zo als deze dit doen en door veelal try and error kijken of we eea beter kunnen krijgen cv kunnen optimaliseren .

Veelal is dat toch een heel andere werkwijze dan die welke jij hebt beschreven, de noodzaak en voorwaarden zijn bij ons ook vaak compleet anders.
We willen het anders cq beter zonder de beperkende factoren die voor puur wetenschappelijk aanpak gelden.
Ik vrees dan ook dat wat jij hier zoekt hier niet in de door jou gewenste format te vinden is.
Dit is los van het feit dat hier heel veel hele knappe koppen met een gezamenlijke passie zitten en ook veel technische vaardigheden en kennis (ook wetenschappelijk) bezitten.

Ik wens je echter veel succes met je zoektocht en mogelijk dat je hier wel mogelijk ook een andere insteek kunt zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Hier is mooi te zien wat de omgevingsfactoren buitentemperatuur en luchtvochtigheid doen met een warmtepomp.
Eergisteren nog een mooie COP van 6,1 en gisteren toen het een heel stuk kouder is geweest zie je een forse daling naar een COP van 4 waarbij de warmtepomp en op hoger vermogen en langer heeft gedraaid.

Ter verduidelijking ook het vermogensverloop en temperatuurverloop er bij gezet.
Vanochtend stond de COP weer op een 7,2.

Ook is dit direct een duidelijk voorbeeld dat alleen een COP maar het halve verhaal verteld.

Bijkomstigheid, de WAF (kijkt ook regelmatig naar de app) is blijkbaar toch geschrokken en heeft twee keer de T6 een halve graad teruggezet, tijdstippen kun je mooi zien. Of ze het door het zien van de app warm had gekregen of dat dit door de warmtepomp die zijn best had gegeven kan ik helaas niet zeggen.
Nachtverlaging op 18ºC en overdag op 19ºC.(opvoer in stapjes van 0,5 graad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7xAzMBeAZBNUn-ctbwrXvgQzEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUq2YmM6oOpZTpiSmuXnLCP9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqYrHXxhMIqw3PTexv_6WYIxRPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68f8Cf2oTMTDeiglk5SiCKZt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNtBb5Rk2Hw1_leC0BZQ3cx3ezo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6rMiJ5KotI0J7xMiOkTSBvW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 23-11-2023 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 06:22:

Bijkomstigheid, de WAF (kijkt ook regelmatig naar de app) is blijkbaar toch geschrokken en heeft twee keer de T6 een halve graad teruggezet, tijdstippen kun je mooi zien. Of ze het door het zien van de app warm had gekregen of dat dit door de warmtepomp die zijn best had gegeven kan ik helaas niet zeggen.
Nachtverlaging op 18ºC en overdag op 19ºC.(opvoer in stapjes van 0,5 graad)
Ben blij dat ik geen gedoe heb met WAF 😂. Ik BEN de WAF.
Nacht 21,5°C (22.00 uur), dag 22°C (5.30 uur, gister rotsvast op exact 21.81°C in JSON) .

Dit ⤵️ is gisteren incl. 8 defrosts (CIC nog steeds niet aan te passen qua optimalisatie-bedragen en stille modus). Gemiddelde temperatuur ongeveer 3°C?.
Edit: gemiddeld 3,4°C, minimum -2,6°C (https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/november)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzs4qPzfUzegYV2T1vNxRtmecxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc67lOMAfMiQRaFsTDUlxCXP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 23-11-2023 09:08 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
mklcln schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:52:
[...]

Welke stand heb jij het nu staan? links 1/2/3 of rechts 1/2/3? Wat is recommended ik heb overigens zelf de alpha2L.
Rechts stand 3 van 4 streepjes (Constante druk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:42:
[...]

Nacht 21,5°C (22.00 uur), dag 22°C (5.30 uur, gister rotsvast op exact 21.81°C in JSON) .

Dit ⤵️ is gisteren incl. 8 defrosts (CIC nog steeds niet aan te passen qua optimalisatie-bedragen en stille modus). Gemiddelde temperatuur ongeveer 3°C?.
Edit: gemiddeld 3,4°C, minimum -2,6°C (https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/november)

[Afbeelding]
Het lijkt er ook wel op dat bij jou dit voor de Quatt as good as it gets is.
Je hebt in dit overzicht zowat haast al het winterweer wat je zoal kunt verwachten.

En ik ben een soort van GUI-fetishist; supermooi overzicht zo. Dit snapt iedereen volgens mij.
Hebben ze goed gedaan :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:12
Ik heb thuis op alle verwarmingen een tado en ik had stiekem nog aan staan dat sommige verwarmingen zelf mogen vragen om warmte. Met dus als resultaat, dat er veel water door de bypass ging en de Quatt bijna constant 50 graden water aan het maken was. Ook als het buiten niet heel koud was. Praktisch stond de thermostaat dan met 1 streepje te verwarmen, dus ook nog eens bijna dicht. De COP zat vaak rond 3.5, wat me eigenlijk redelijk leek. Maar nu blijkt dat hij richting de 6 kan.

Het verschil is dat alle thermostaten nu wel open gaan als ze warmtebehoefte hebben, maar niet om warmte vragen. Ik was bang dat dit tot een lager comfortniveau zou leiden, omdat juist de ruimte waar de hoofdtermostaat hangt beter geïsoleerd is dan de rest van het huis. Gelukkig blijkt de temperatuurwisseling erg mee te vallen en alsnog vrij constant te zijn. Al met al een grote verbetering.

Dit leidde dan ook al tot lager gasverbruik. Want zo blijkt dat als een andere kamer om warmte vraagt, dit ook de instelling is die naar de quatt wordt gestuurd door de tado. Als dat een 'koude' kamer is, springt al snel de cv bij, want de quatt 'schrikt' van het temperatuurverschil.

Verder heb ik ook het schema per ruimte aangepast. Nachtverlaging verkleind en in stapjes van een uur weer omhoog naar de gewenste temperatuur. En kostenoptimalisatie in Quatt uitgezet: Zo min mogelijk gas.

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:24:
[...]

Het lijkt er ook wel op dat bij jou dit voor de Quatt as good as it gets is.
Je hebt in dit overzicht zowat haast al het winterweer wat je zoal kunt verwachten.

En ik ben een soort van GUI-fetishist; supermooi overzicht zo. Dit snapt iedereen volgens mij.
Hebben ze goed gedaan :Y
Ja, ziet er mooi uit: eerst wel wennen (🫣) aan die dikke oranje streep, lijkt m.i. erger dan het is.
Hoop dat het definitief goed in te regelen wordt, zodra ze mij eindelijk mijn gewenste instellingen (stille modus uit/kosten energie) laten wegschrijven vanuit die app naar CIC (al eens een "extra Quatt" toegevoegd om te kijken of dat soelaas biedt, nee dus, nu dubben of ik "verwijder Quatt" zal proberen )

Wat ik fijn vind (en mijn 3 katers met mij), is dat de vloer continue 23°C(en +) is.
COP nu 6,0.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:11:
[...]

Ja, ziet er mooi uit: eerst wel wennen (🫣) aan die dikke oranje streep, lijkt m.i. erger dan het is.
Hoop dat het definitief goed in te regelen wordt, zodra ze mij eindelijk mijn gewenste instellingen (stille modus uit/kosten energie) laten wegschrijven vanuit die app naar CIC (al eens een "extra Quatt" toegevoegd om te kijken of dat soelaas biedt, nee dus, nu dubben of ik "verwijder Quatt" zal proberen )

Wat ik fijn vind (en mijn 3 katers met mij), is dat de vloer continue 23°C(en +) is.
COP nu 6,0.
Paar dagen weg, gisteravond om 9 uur de thermostaat op 19° gezet en dat werkt blijkbaar het beste 😉😁 geen COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmUU9gfDdlEHcXvQigueYeFvqa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puw9UmTyZskmYuC6hVa9TqRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ9dIaLQId782QPQy58L1dRyfeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIvDsHWpdpJRLgHoWQF7m916.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door okijokii op 23-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:19

Trackerfire

BTC HODLER

Zojuist onderstaand ticket ingestuurd. Ik denk dat hier velen bij gebaat zijn, dus hoop op een passend antwoord:
Dag .....,

Heeft u nog een antwoord voor mij? Vooral het stukje wachten totdat de vloer eigenlijk te koud is geworden en dan volle bak bijstoken op 600-1000 watt lijkt zonde. Het zou fijn zijn om of hier zelf invloed op uit te oefenen of dat jullie bij een vloerverwarming systeem als het onze op het moment dat deze begint af te koelen of het omslagpunt bereikt langzaam op 350 watt een graad of 26-28 de vloer in pompen om dit te voorkomen of in ieder geval de vloer mooi efficiënt weer aanwarmen. Tot nu toe zie ik nog totaal geen AI of slimmigheid terug in de Quatt. Jammer!

Groetjes!
Dit vind ik tevens ook het grootste manco. Dat het systeem, terwijl het er in principe juist voor gemaakt zou moeten zijn, net even wat te slecht om gaat met trage systemen. Had ik niet verwacht....

[ Voor 15% gewijzigd door Trackerfire op 23-11-2023 10:59 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• paQ
  • Nu online
Trackerfire schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:57:
Zojuist onderstaand ticket ingestuurd. Ik denk dat hier velen bij gebaat zijn, dus hoop op een passend antwoord:

[...]

Dit vind ik tevens ook het grootste manco. Dat het systeem, terwijl het er in principe juist voor gemaakt zou moeten zijn, net even wat te slecht om gaat met trage systemen. Had ik niet verwacht....
(iets) Lagere stooklijn zou dat moeten oplossen.

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:05:
[...]

Welk stukje pijp is warmer?
1, of 2?

En komt er lucht uit de ontluchter op het knietje?
Leiding 1 is warmer, leiding 2 is een heel stuk kouder.

Ik heb net een ontlucht en er kwam best wel wat lucht uit het systeem. Is dit voldoende of moet je per groep ontluchten?

• paQ
  • Nu online
dzuijlek schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:07:
[...]

dat is iig gunstig
maar leiding 2; ik bedoel echt het stukje waar de 2 staat. dus onder de bypass.
Ik heb net een ontlucht en er kwam best wel wat lucht uit het systeem. Is dit voldoende of moet je per groep ontluchten?
Gewoon alle lucht er uit daar waar het kan. In jouw geval op het hoogste punt.
Doe het over een uurtje of zo nog een keer, en kijk even of dan echt alles eruit is.
Gaat de temp op de verdeler nu ook al omhoog?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 23-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:07:
[...]

(iets) Lagere stooklijn zou dat moeten oplossen.
Juist, maar die lijkt hij dus niet (automatisch) te pakken en/of in te leren. Vandaar ook dat ik het als manco bestempel voor nu. Lijkt me tevens ook het makkelijkst op te lossen inderdaad ;)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• paQ
  • Nu online
Trackerfire schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:11:
[...]

Juist, maar die lijkt hij dus niet (automatisch) te pakken en/of in te leren.
Vraag me ook echt af of daar wel sprake van is, of dat het gewoon de setting blijft die de installateur er bij installatie ingezet heeft.
"standje 5" (ik noem maar wat)

Als het echt 'leren' (laat staat AI) zou zijn, en Quatt zet voor jou de stooklijn lager nav een ticket, dan zal het systeem dus die vanzelf ook weer verhogen, als het automatisch zo gaat?

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:13:
[...]

Vraag me ook echt af of daar wel sprake van is, of dat het gewoon de setting blijft die de installateur er bij installatie ingezet heeft.

Als het echt 'leren' (laat staat AI) zou zijn, en Quatt zet voor jou de stooklijn lager nav een ticket, dan zal het systeem dus die vanzelf ook weer verhogen, als het automatisch zo gaat?
Ja eens, dus wat zou dan de (voorlopige) conclusie zijn? Verkocht met AI, maar eigenlijk gewoon dom, maar gelukkig wel (op afstand) bij te stellen ;)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Quatt wordt geïnstalleerd terwijl ik dit aan het typen ben, tot nu toe gaat alles redelijk vlotjes. Had niet verwacht dat ze een Tesla Y als installateurswagen gebruiken :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MacD007
Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:42:
[...]

[Afbeelding]
helaas kun je met de soort grafiek die Quatt gebruikt in zijn app (een totaal per uur van de 3 verschillende enegie-soorten) een de-frost niet zien. Daarvoor heb je een grafiek vermogen versus tijdsverloop nodig zals bv HW gebruikt (zie mijn eigen voorbeeld).

• MacD007
Erasmo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:19:
Quatt wordt geïnstalleerd terwijl ik dit aan het typen ben, tot nu toe gaat alles redelijk vlotjes. Had niet verwacht dat ze een Tesla Y als installateurswagen gebruiken :P
Een Tesla is alleen voor een hoofd-monteur, die zijn ook in dienst bij Quatt zelf.

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 21:21
Trackerfire schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:57:

[...]

Ben erg benieuwd wat hier uit komt, hou je ons updatet? Voor iemand met een traag systeem zou dit zeker voor een betere COP zorgen.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:13:
[...]

zolang we niet weten welke processor er in de CIC zit kunnen we helemaal niets zeggen over mogelijke AI petentie van het systeem.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat het echte AI werk in een centrale server bij Quatt loopt en de CIC relatief dom is en zijn aanpassingen via de verbinding met Quatt ontvangt. Ook dat is een pure gok.

de in de CIC verbouwde mobiele IoT (via odido) zou dat wel eens kunnen versterken omdat via deze tweede verbindingsoptie (los van de aangesloten vaste cq Wifi verbinding) er in princiepe altijd een verbinding met de server van Quatt bestaat.
het is alleen jammer dat Quatt daar zo geheim over doet, in de huidige tijd zou je meer transparantie mogen verwachten. :?

• MacD007
dzuijlek schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rzq9WAU7lZ97sZFhYBTOIWSiYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BPCEDcxaV7BwlELHU6IjCeCj.png?f=user_large

1 is je toevoer, daar zit ook je thermostaat die het systeem beveiligd tegen een te hoge temperatuur (zal nu rond de 45ºC ingesteld zijn.
2 is je retour, als deze nu dus vol lucht heeft gezeten verwacht ik ook dat er vrij weinig flow over de leiding heeft plaats gevonden.

Deze dus de komende tijd maar even in de gaten houden en regelmatig ontluchten, dit zou in feite steeds minder moeten worden.

vreemd dat er geen ontluchting op de verdeler zelf zit, dat is eigenlijk gebruikelijk.

ontluchten per groep gaat waarschijnlijk niet lukken omdat je daar geen voorziening voor hebt. Normaal gebeurt dit via de retour bij een centrale ontluchter, in jou geval de ontluchter in de retourleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:21:
[...]

helaas kun je met de soort grafiek die Quatt gebruikt in zijn app (een totaal per uur van de 3 verschillende enegie-soorten) een de-frost niet zien. Daarvoor heb je een grafiek vermogen versus tijdsverloop nodig zals bv HW gebruikt (zie mijn eigen voorbeeld).
Ik heb HW (met abbo), vandaar dat ik die 8 defrosts kon benoemen.

• MacD007
Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:40:
[...]

Ik heb HW (met abbo), vandaar dat ik die 8 defrosts kon benoemen.
Ja, ik ook, ik vind de prijs redelijk vooral ook met de integratie met mijn 2 PV-installaties. Ik hoop eigenlijk dat ze voor bv de Quatt ook iets dergelijk kunnen maken.
Mijn Quatt heeft een eigen groep (ALAMAT) met MID kWh meter in de meterkast (van HW), daarom krijg ik ook het pure verbruik van de Quatt te zien (zelfs de CIC zit op een andere groep)

• dzuijlek
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:37:
[...]

Deze dus de komende tijd maar even in de gaten houden en regelmatig ontluchten, dit zou in feite steeds minder moeten worden.
Dank, ik zal het in de gaten houden.

• dzuijlek
mcanic schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:31:
[...]

Weet niet of er misschien iets niet klopt met je installatie maar check in ieder geval of de vloerverdeler overal goed open staat en of er flow is. En check of je je energietarieven goed hebt staan in de Quatt app.
Wat bedoel je met 'check in ieder geval of de vloerverdeler overal goed open staat en of er flow is'? Hoe controleer ik dat?

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:45:
[...]

Ja, ik ook, ik vind de prijs redelijk vooral ook met de integratie met mijn 2 PV-installaties. Ik hoop eigenlijk dat ze voor bv de Quatt ook iets dergelijk kunnen maken.
Mijn Quatt heeft een eigen groep (ALAMAT) met MID kWh meter in de meterkast (van HW), daarom krijg ik ook het pure verbruik van de Quatt te zien (zelfs de CIC zit op een andere groep)
Abbo is ideaal, betaalt zichzelf wel terug, net als de HW-meters.
Voor de Quatt heb ik de energy socket, kan het mij wel doen.
BTW: black friday bij HW voor wie nog wat aan wil schaffen.

• Friezin
  • Niet online
dzuijlek schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:53:
[...]

Wat bedoel je met 'check in ieder geval of de vloerverdeler overal goed open staat en of er flow is'? Hoe controleer ik dat?
De retourleidingen zouden allemaal dezelfde temperatuur moeten hebben.
IRmeter is ideaal daarvoor.
Wel even stukje tape om de leidingen.

• MacD007
dzuijlek schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:53:
[...]

Dank, ik zal het in de gaten houden.
krijg je nu je vloer meer warm? ik verwacht eigenlijk ook dat je COP gaat verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 23-11-2023 13:41 ]

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Zie her en der Quatt screens voorbij komen, waarbij het me vooral opvalt dat er vrijwel overal dagelijks (flink) gasverbruik is. Volgens mij moet dat minder kunnen, zie mijn situatie onder. (2kapper, 160m2, noord brabant, redelijke isolatie, 1960, geen vloerverwarming, dag 19,5, nacht 18,5).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8Z1xU8v3s5ko9sYaab1u-Rsvfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yL1JHkIIYgPu4PgcmYA1KFbf.png?f=fotoalbum_large

Edit: als ik mijn gasverbruik van 2022 in een hele maand november zie excl sww, dan zat dat op 114 kuub. Qua graaddagen tot nu wel ongeveer hetzelfde. Echter stookte ik toen ‘s nachts minder (17 graden) en overdag alleen als we thuiswaren.

[ Voor 16% gewijzigd door Fvhagen op 23-11-2023 14:27 ]

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:07
Laat maar... verkeerd gelezen...

[ Voor 96% gewijzigd door Rowwan op 23-11-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:10:
Zie her en der Quatt screens voorbij komen, waarbij het me vooral opvalt dat er vrijwel overal dagelijks (flink) gasverbruik is. Volgens mij moet dat minder kunnen, zie mijn situatie onder. (2kapper, 160m2, noord brabant, redelijke isolatie, 1960, geen vloerverwarming, dag 19,5, nacht 18,5).

[Afbeelding]

Edit: als ik mijn gasverbruik van 2022 in een hele maand november zie excl sww, dan zat dat op 114 kuub. Qua graaddagen tot nu wel ongeveer hetzelfde. Echter stookte ik toen ‘s nachts minder (17 graden) en overdag alleen als we thuiswaren.
nou nee dus. als ik nu kijk wat mijn gasverbruik incl. SWW in 2022 was is dat 95 m³. (geen warmtepomp, maar wel al zeer bewust stoken en diverse isolatimaatregelen in werking)

In 2023 zit ik in november op 6,9m³, ook weer incl SWW , dat is dus nog geen 9% van het verbruik van vorige jaar, daar doe ik het voor.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 23-11-2023 15:05 ]

• Fvhagen
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:04:
[...]

nou nee dus. als ik nu kijk wat mijn gasverbruik incl. SWW in 2022 was is dat 95 m³. (geen warmtepomp, maar wel al zeer bewust stoken en diverse isolatimaatregelen in werking)

In 2023 zit ik in november op 6,9m³, ook weer incl SWW , dat is dus nog geen 9% van het verbruik van vorige jaar, daar doe ik het voor.
Zei ook ‘her en der’, dus niet iedereen;)

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 15:50
Zie her en der Quatt screens voorbij komen, waarbij het me vooral opvalt dat er vrijwel overal dagelijks (flink) gasverbruik is.
Dat gasverbruik klopt echt niet; vorig jaar november 110m3, nu 8m3 (zal wel rond de 10m3 eindigen). Mijn vermeldde verbruik is totaal gasverbruik incl. SWW.

Tenzij je met her en der meer “een uitzonderlijk geval bedoeld”.

[ Voor 8% gewijzigd door RVE_NL op 23-11-2023 15:11 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:50

charrel

Cortisol4life..

[Afbeelding]

Bij een continu warmtevraag blijft de quatt wel draaien, ik heb iets meer gas gebruik dat bij jou. 0.82kuub voor de cv/ verwarming maar daarnaast maar 80Kwh voor de Quatt deze maand. Dat is dus van zoveel factoren afhankelijk, mijne start wat vaker op dan de jouwe. ;)
Geen idee qua gasbebruik, laatste 2 maanden maar 8 kuub gebruikt. Ik heb nog een domme meter.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 23-11-2023 15:22 ]

• MacD007
Fvhagen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:08:
[...]

Zei ook ‘her en der’, dus niet iedereen;)
ik gaf alleen aan dat mijn verbruik, iets groter huis, zelfde leeftijd idem isolatie redelijk, toch beduidend lager is dan jouw verbruik. mijn gasverbruik voor de Quatt is nog geen 2 m³ per maand, de rest is SWW.

• Fvhagen
RVE_NL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:09:
[...]

Dat gasverbruik klopt echt niet; vorig jaar november 110m3, nu 8m3 (zal wel rond de 10m3 eindigen). Mijn vermeldde verbruik is totaal gasverbruik incl. SWW.

Tenzij je met her en der meer “een uitzonderlijk geval bedoeld”.
Welk verbruik klopt niet? Dat in de app van Quatt staat? Als ik Hw uitlees, dan komt het aardig overheen. (Als ik sww eraf haal)

• Fvhagen
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:25:
[...]

ik gaf alleen aan dat mijn verbruik, iets groter huis, zelfde leeftijd idem isolatie redelijk, toch beduidend lager is dan jouw verbruik. mijn gasverbruik voor de Quatt is nog geen 2 m³ per maand, de rest is SWW.
Je bedoelt je kwh verbruik? Gas ligt bij mij toch lager? Gaat mij er niet om wie minste verbruik heeft, maar meer er om dat er genoeg situaties op het forum staan, waarbij er een flink meer verbruik is aan gas.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:54
Met hulp van @WouterB (dank!!!) heb ik Mindergas om laten zetten op een kWh registratie, zodat ik een goede vergelijking kan maken tussen vorig jaar (gasverbruik) en dit jaar (stroomverbruik).

Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van het resultaat. Ja, ik heb een hoger warmteverbruik dan vorig jaar, maar toen waren we aan het koukleumen in huis....Nu standaard 20 graden in huis en 20,5 vanaf het begin van de middag.
  • Hoge WAF (zelfs minder vaak onder een fleecedeken en zelfs ook op blote voeten!)
  • Minder kosten
  • Beter voor het milieu
Wat kan je nog meer (#on-topic :P !!!) wensen?

Mocht iemand ook met https://mindergas.nl/ aan de slag willen, dan help ik graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho2T5sDFRiJ_quIIbXTmQzCgfzQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TjYXoHsTh7Tii9ndE6rTiUiN.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door verguldebarman op 23-11-2023 15:42 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:52
Komende winter gaan we lang weg. Ik zet de thermostaat (t6) ergens tussen de 8 en 10 graden. Ik heb twee slaapkamers waar nu de Danfoss thermostaatkraan op de radiatoren standaard op uit staat. Als ik lang weg ben zette ik voorheen met een cv deze radiatoren op "*". Kan ik nu met de quatt dat ook doen, of moet ik ze helemaal open zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 15:50
Fvhagen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:30:
[...]
Welk verbruik klopt niet? Dat in de app van Quatt staat? Als ik Hw uitlees, dan komt het aardig overheen. (Als ik sww eraf haal)
Dat
Fvhagen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:10: er vrijwel overal dagelijks (flink) gasverbruik is.
Dat flinke dagelijkse gasverbruik is meer uitzondering dan regel, daar doel ik op.

[ Voor 8% gewijzigd door RVE_NL op 23-11-2023 15:53 ]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14
verguldebarman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:41:
Met hulp van @WouterB (dank!!!) heb ik Mindergas om laten zetten op een kWh registratie, zodat ik een goede vergelijking kan maken tussen vorig jaar (gasverbruik) en dit jaar (stroomverbruik).

Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van het resultaat. Ja, ik heb een hoger warmteverbruik dan vorig jaar, maar toen waren we aan het koukleumen in huis....Nu standaard 20 graden in huis en 20,5 vanaf het begin van de middag.
  • Hoge WAF (zelfs minder vaak onder een fleecedeken en zelfs ook op blote voeten!)
  • Minder kosten
  • Beter voor het milieu
Wat kan je nog meer (#on-topic :P !!!) wensen?

Mocht iemand ook met https://mindergas.nl/ aan de slag willen, dan help ik graag!

[Afbeelding]
Je zou het ook kunnen delen zonder dat er vraag is, op de desbetreffende topic. Iets met HA en Domoticz icm Quatt. Ik ben je alvast dankbaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

[Afbeelding]

Kan beslist minder.
Bij mij is de onmogelijkheid om instellingen naar de CIC weg te schrijven de boosdoener.
Ik ga er van uit dat jij wel stille modus uit kunt zetten en de energieprijzen kunt invullen.
Zolang ik dat niet kan, zit ik helaas vast aan de standaardinstellingen van de CIC en die zijn ietwat beroerd.

En natuurlijk niet onbelangrijk, de buitentemperatuur:
Het scheelt nogal of je in de noordelijke provincies woont of in Noord-Brabant.
Eelde noteerde al 4x vorst, Eindhoven 1x.

Toch ben ik niet ontevreden tot nu, mijn woning zonder spouw en 120 jaar oud houdt zich goed.

• verguldebarman
medu80 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:55:
[...]

Je zou het ook kunnen delen zonder dat er vraag is, op de desbetreffende topic. Iets met HA en Domoticz icm Quatt. Ik ben je alvast dankbaar....
Done!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• okijokii
Zou je hier een link kunnen toevoegen naar je bijdrage in dat forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
okijokii schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:08:
[...]

Zou je hier een link kunnen toevoegen naar je bijdrage in dat forum?
https://gathering.tweaker...message/77275956#77275956

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzuijlek
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:40:
[...]

krijg je nu je vloer meer warm? ik verwacht eigenlijk ook dat je COP gaat verbeteren.
Ik heb het nog niet kunnen bekijken (was aan het werk vandaag) en nu staat de Quatt uit. Zal het morgenochtend in de gaten houden.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]

1 is je toevoer, daar zit ook je thermostaat die het systeem beveiligd tegen een te hoge temperatuur (zal nu rond de 45ºC ingesteld zijn.
2 is je retour, als deze nu dus vol lucht heeft gezeten verwacht ik ook dat er vrij weinig flow over de leiding heeft plaats gevonden.

vreemd dat er geen ontluchting op de verdeler zelf zit, dat is eigenlijk gebruikelijk.

ontluchten per groep gaat waarschijnlijk niet lukken omdat je daar geen voorziening voor hebt. Normaal gebeurt dit via de retour bij een centrale ontluchter, in jou geval de ontluchter in de retourleiding.
Op de verdeler zit de ontluchting rechts uit het zicht dacht ik

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• MacD007
Bennobang schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:26:
[...]

Op de verdeler zit de ontluchting rechts uit het zicht dacht ik
oke, maar dan werkt deze blijkbaar niet goed als zijn hele boog met lucht vol zat (ten minste dat las ik uit zijn post) als dat klopt dan is het dus niet verwondelijk dat zijn vv niet werkt.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:33:
[...]

oke, maar dan werkt deze blijkbaar niet goed als zijn hele boog met lucht vol zat (ten minste dat las ik uit zijn post) als dat klopt dan is het dus niet verwondelijk dat zijn vv niet werkt.
Het kan zijn dat de installateur van Quatt het niet goed ontlucht heeft misschien. Of het was al zo, er was ook geschreven dat met cv het ook niet werkte dacht ik

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:58:
[...]
En natuurlijk niet onbelangrijk, de buitentemperatuur:
Het scheelt nogal of je in de noordelijke provincies woont of in Noord-Brabant.
Eelde noteerde al 4x vorst, Eindhoven 1x.
Ik heb een tijd in Rotterdam gewerkt terwijl ik in Friesland bij de afsluitdijk woon. Enkele collega's daar opmerken van "ga je weer naar het koude noorden?!?" terwijl de temperatuur bv dan in de winter thuis 4 graden hoger was en niet vroor. Beetje irritant vond ik het eigenlijk maar vraag me wel beetje af hoe het statistisch is. Het was ver voor woon-werk maar ons land is maar zo klein toch eigenlijk.

De ~10 graden buiten is iig goed voor de COP met 6, comfortabel in huis en ~33/35 graden aanvoer naar radiatoren waarvan enkele met speedcomfort. Dat maakt wel en verschil. Verder eigenlijk wel tevreden over de Quatt. Ondanks demping matjes nog wel wat geluid wat ik graag zou minderen maar is al beter.

[ Voor 17% gewijzigd door bite op 23-11-2023 20:48 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
duysa01 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:50:
Komende winter gaan we lang weg. Ik zet de thermostaat (t6) ergens tussen de 8 en 10 graden. Ik heb twee slaapkamers waar nu de Danfoss thermostaatkraan op de radiatoren standaard op uit staat. Als ik lang weg ben zette ik voorheen met een cv deze radiatoren op "*". Kan ik nu met de quatt dat ook doen, of moet ik ze helemaal open zetten?
8 - 10 graden gaat m met Quatt niet worden. De Quatt verwarmd niet als de retourtemperatuur onder de 18 graden is, dus die 8 - 10 graden ga je volledig op de cv ketel doen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• MacD007
bite schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:10:
[...]

Ik heb een tijd in Rotterdam gewerkt terwijl ik in Friesland bij de afsluitdijk woon. Collega's daar opmerken van "ga je weer naar het koude noorden?!?" terwijl de temperatuur bv dan in de winter thuis 4 graden hoger was en niet vroor. Beetje irritant vond ik het eigenlijk maar vraag me wel beetje af hoe het statistisch is. Het was ver voor woon-werk maar ons land is maar zo klein toch eigenlijk.

De ~10 graden buiten is iig goed voor de COP met 6, comfortabel in huis en ~33/35 graden aanvoer naar radiatoren waarvan enkele met speedcomfort. Dat maakt wel en verschil. Verder eigenlijk wel tevreden over de Quatt. Ondanks demping matjes nog wel wat geluid wat ik graag zou minderen maar is al beter.
plaats eens een foto van je Quatt, mogelijk dat we nog wat tips vor je hebben.

• Friezin
  • Niet online
bite schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:10:
[...]

Ik heb een tijd in Rotterdam gewerkt terwijl ik in Friesland bij de afsluitdijk woon. Enkele collega's daar opmerken van "ga je weer naar het koude noorden?!?" terwijl de temperatuur bv dan in de winter thuis 4 graden hoger was en niet vroor. Beetje irritant vond ik het eigenlijk maar vraag me wel beetje af hoe het statistisch is. Het was ver voor woon-werk maar ons land is maar zo klein toch eigenlijk.

Kan van dag op dag en plek op plek verschillen.
Zo hadden wij de winter van 78-79 (als de dag van gusteren) en zaten er mensen in auto's ingesneeuwd in november 2005 in Gelderland (terwijl in het noorden uitbundig de zon scheen)

Eindhoven 1x vorst
https://weerstatistieken.nl/eindhoven/2023/november

Eelde 4x
https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/november

Gemiddeld minimum 1 graad lager, dus dat scheelt 22 dagen toch 1 graadje.

(Mijn Quatt staat op 2x2 stapelblokken, tegen achtermuur)

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:18:
[...]

8 - 10 graden gaat m met Quatt niet worden. De Quatt verwarmd niet als de retourtemperatuur onder de 18 graden is, dus die 8 - 10 graden ga je volledig op de cv ketel doen.
Onder de 6ºC gaat de pomp, de rest dus niet, op halve kracht rondpompen.
Wordt het nog kouder word de cv er bij gehaald om het cv water niet te laten bevriezen.

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De Quatt komt hier in de tuin. Kun je de big foots helemaal of deels ingraven in het grind, of is het belangrijk dat er ruimte tussen de onderkant van de Quatt en het grind blijft?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

• Gerardwaz
onlinaius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:18:
[...]

Dat zie je verkeerd, de starttemperatuur is 18 graden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
Ik heb soms wat vreemd gedrag in de avond van de Quatt. De kamertemperatuur staat volgens de CiC al uren continue op 19,3 graden, de thermostaat staat van ‘s ochtends half 9 op 19,5 graden. Toch gaat de Quatt even aan, soms iets langer zonder dat de gemeten temperatuur verandert en met steeds een beetje gasverbruik. Ik vraag mij dan af waarom dit is. T6 als thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MfW_ssigWWpGrbZIjgdKwakLlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4NmVVkbFd1fXJZzz9pb2vty.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 23-11-2023 22:03 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• FlodNar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 20:57
Mag ik om jullie hulp vragen? Mijn huis uit 1993 is ongeveer 170m2, twee-onder-een-kap, redelijk goed geisoleerd met beneden nieuwe vloerverwarming (8 zones van 8m2), geen radiatoren. boven 5 slaapkamers en een badkamer, allemaal met 1 radiator, waarvan er 3 helemaal open staan. Dag en nacht 19,8 graden. Ik heb een domme thermostaat die bij de cv hoort. Sinds juni heb ik de Quatt staan, maar pas half oktober ging deze aan het werk. Dat leek goed te gaan, maar de laatste (5) dagen slaat deze helemaal niet meer aan en draait alles op mijn cv. De week ervoor hetzelfde, maar toen 2 dagen. De dagen dat de Quatt wel draaide leek het prima te gaan met warmte en een stabiele flow rond de 800. Nu heb ik een flow van 500.

Ik heb na de eerste onderbreking Quatt een bericht gestuurd en na een week (!) een reactie gehad die ik niet snapte. Iets over te lage flow en een bypass die lichter gezet moest worden. Ik heb om verduidelijking gevraagd en daarna werd het stil. Gisterochtend het noodnummer gebeld en een voicemail ingesproken. Daarna oorverdovende stilte. Ik krijg ze verder niet te pakken, de chat op de site is alleen een sales chat waar je niets zelf kunt typen.

Uit jullie berichten heb ik kunnen achterhalen wat de bypass zou moeten zijn en deze zo licht mogelijk (op 0,1) gezet. Deze stond ongeveer halverwege.

Ik heb de CIC herstart (meerdere malen) en het systeem ontlucht (kwam vrijwel geen lucht uit).

Het huis is gewoon warm, maar ik stook nu iedere dag vele kuubs aan gas weg. Doodzonde!

Wat kan ik nog meer doen om de Quatt zijn werk te laten doen? Wat kan ik jullie laten zien om mij te kunnen helpen? Ik heb HA met Quatt integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ysbeer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:29:
De Quatt komt hier in de tuin. Kun je de big foots helemaal of deels ingraven in het grind, of is het belangrijk dat er ruimte tussen de onderkant van de Quatt en het grind blijft?
Ik zou zeker voldoende ruimte over laten mn ook om sneeuw en ijs van de bodemplaat weg te houden.
Overigens monteert Quatt geen big foots als deze op een grindbed staan maar gewoon plastic voetjes.

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
MWink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Die opentherm thermostaat van DIYless/Melnik zou gewoon moeten werken met de Quatt CiC, of aangepast kunnen worden dat het werkt specifiek met de CiC. Ik heb zelf gewerkt met de OpenTherm library van Melnik op ESPs en je zou hiermee inderdaad een standalone thermostaat kunnen maken die via Opentherm de juiste parameters naar de boiler en dus de CiC stuurt, en eventueel uitbreiden dat deze geconfigureerd wordt via MQTT of specifiek voor Home Assistant met ESPHome.

Volgens mij heeft de Quatt genoeg aan de thermostaat setpoint temperatuur, de kamertemperatuur, de boiler setpoint temperatuur (openTherm ID 16, 24, 25). Ik heb nog niet gezien of het thermostat voorbeeld van Melnik ook info gebruikt die terugkomt van de boiler (CiC). Dat zou ik even moeten monitoren, wellicht probeer ik dit voorbeeld uit en kijk ik mee welke OpenTherm berichten er heen en weer gaan. Ik zie sinds vanmorgen wel een ander regelgedrag met versie 2.6.2 van de CiC.

Wel punt van aandacht: De gebruikte temperatuursensor van dit voorbeeld van Melnik is de bekende DS18B20 met een afleesnauwkeurigheid (stapjes) van 1/16 graad. De metingen zijn daardoor wel wat grover dan de NTC temperaturen van een gebruikelijke thermostaat, misschien wordt de D actie van de PID regeling daardoor wat nerveus, maar daar kun je wel aan tunen.
hi MWink, ik was eigenlijk wel benieuwd of je toevallig al gekeken had welke opentherm berichten er heen en weer gaan. en of dat dan werkt met de opentherm thermostaat van DIYless/Melnik of wat er nodig is om het te laten werken...

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:26
FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:00:
Mag ik om jullie hulp vragen? Mijn huis uit 1993 is ongeveer 170m2, twee-onder-een-kap, redelijk goed geisoleerd met beneden nieuwe vloerverwarming (8 zones van 8m2), geen radiatoren. boven 5 slaapkamers en een badkamer, allemaal met 1 radiator, waarvan er 3 helemaal open staan. Dag en nacht 19,8 graden. Ik heb een domme thermostaat die bij de cv hoort. Sinds juni heb ik de Quatt staan, maar pas half oktober ging deze aan het werk. Dat leek goed te gaan, maar de laatste (5) dagen slaat deze helemaal niet meer aan en draait alles op mijn cv. De week ervoor hetzelfde, maar toen 2 dagen. De dagen dat de Quatt wel draaide leek het prima te gaan met warmte en een stabiele flow rond de 800. Nu heb ik een flow van 500.

Ik heb na de eerste onderbreking Quatt een bericht gestuurd en na een week (!) een reactie gehad die ik niet snapte. Iets over te lage flow en een bypass die lichter gezet moest worden. Ik heb om verduidelijking gevraagd en daarna werd het stil. Gisterochtend het noodnummer gebeld en een voicemail ingesproken. Daarna oorverdovende stilte. Ik krijg ze verder niet te pakken, de chat op de site is alleen een sales chat waar je niets zelf kunt typen.

Uit jullie berichten heb ik kunnen achterhalen wat de bypass zou moeten zijn en deze zo licht mogelijk (op 0,1) gezet. Deze stond ongeveer halverwege.

Ik heb de CIC herstart (meerdere malen) en het systeem ontlucht (kwam vrijwel geen lucht uit).

Het huis is gewoon warm, maar ik stook nu iedere dag vele kuubs aan gas weg. Doodzonde!

Wat kan ik nog meer doen om de Quatt zijn werk te laten doen? Wat kan ik jullie laten zien om mij te kunnen helpen? Ik heb HA met Quatt integratie.
Wat vervelend! Staat 'optimaliseer besparingen ' in de Quatt app aan of uit?

Bereken je warmteverlies

• Gerardwaz

Warmteverlies woning te hoog ingesteld. Lage flow komt omdat de Quatt niet draait. Blijven bellen.

• FlodNar
Spykie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:06:
[...]

Optimaliseringen stonden aan, heb ik vorige week uitgezet (weet niet precies meer wanneer) en gisteren weer aangezet.

• okijokii
Spykie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:06:
[...]

Vooral ook vervelend dat Quatt zelf niet reageert.... Ik heb ook een ticket open staan vanaf 18 november. Nog niets gehoord (behalve dat het druk is en ze zo snel mogelijk zullen reageren). Dat is niet de reclame waar we allemaal op zitten te wachten

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 23-11-2023 22:16 ]

• FlodNar
Gerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:15:
[...]

Warmteverlies woning te hoog ingesteld. Lage flow komt omdat de Quatt niet draait. Blijven bellen.
Warmteverlies staat in Technisch rapport op 7. Dat zegt mij echt helemaal niets.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:07

Waar zit die bypass? Moet die niet zo hoog mogelijk staan, om te zorgen dat er zo weinig mogelijk water door de bypass gaat?

• Gerardwaz
FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:18:
[...]

Warmteverlies staat in Technisch rapport op 7. Dat zegt mij echt helemaal niets.
Dat is te hoog. Van de zomer een hoop geplaatst en nu beginnen de problemen. Dat is voor hun niet zomaar even te behappen.

• FlodNar
Rowwan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:20:
[...]

Waar zit die bypass? Moet die niet zo hoog mogelijk staan, om te zorgen dat er zo weinig mogelijk water door de bypass gaat?
Naast de verdeler van de vv.

• FlodNar
Gerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:22:
[...]

Dat is te hoog. Van de zomer een hoop geplaatst en nu beginnen de problemen. Dat is voor hun niet zomaar even te behappen.
En ik las hier ergens dat die 6 op zijn laagst kan zijn? Moet ik daar in hetzelfde ticket om vragen?

• Gerardwaz
FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:25:
[...]

En ik las hier ergens dat die 6 op zijn laagst kan zijn? Moet ik daar in hetzelfde ticket om vragen?
Dat is niet waar hij kan lager.

Pagina: 1 ... 156 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.