En hoe kan ik een reele inschatting maken van de juiste waarde?
Vraag hun eens om 5, denk dat dat een eind in de richting komt.FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:28:
[...]
En hoe kan ik een reele inschatting maken van de juiste waarde?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Logischer wijze, zou, ook deze Quatt, die vorstnacht moeten zijn aangeslagen.Gerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:30:
[...]
Vraag hun eens om 5, denk dat dat een eind in de richting komt.
Zitten er radiatoren dicht?
Wat gebeurt met de flow wanneer je extra opendraait?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Heb ik gisteren geprobeerd, maar dat verandert helemaal niets, behalve dat die kamers dan ook warm worden door de CV. En volgens Quatt op hun site zou het voldoende moeten zijn om 1 extra verwarming open te hebben.Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:35:
[...]
Logischer wijze, zou, ook deze Quatt, die vorstnacht moeten zijn aangeslagen.
Zitten er radiatoren dicht?
Wat gebeurt met de flow wanneer je extra opendraait?
[ Voor 10% gewijzigd door FlodNar op 23-11-2023 22:38 ]
Ik heb 'm ook in de tuin.Ysbeer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:29:
De Quatt komt hier in de tuin. Kun je de big foots helemaal of deels ingraven in het grind, of is het belangrijk dat er ruimte tussen de onderkant van de Quatt en het grind blijft?
2x2 stapelblok voor verhoging, daar strook rubbertegel op.
Nagenoeg geruisloos, 2 meter verder niet meer te horen.
Watert af in groot perk tegen muur.
Mocht het te heftig worden nog mogelijkheid afvoer te maken naar regenafvoer 4 meter verder.
Maar eea hangt af van definitie van "tuin"
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
3 stuks.FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:36:
[...]
Heb ik gisteren geprobeerd, maar dat verandert helemaal niets, behalve dat die kamers dan ook warm worden door de CV. En volgens Quatt op hun site zou het voldoende moeten zijn om 1 extra verwarming open te hebben.
Staat in mijn technische rapport (geen bypass nodig dan, heb ik ook niet).
Wanneer mijn cv aanslaat, samen met Quatt, gaat flow naar 930 ongeveer.
Dus 500 is dan raar.
Wat wanneer je zowel CIC, cv als quatt even 10 seconden stroomloos maakt?
Quote draait niet dus de flow krijg je ook niet.Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:45:
[...]
3 stuks.
Dus 500 is dan raar.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
In mijn technisch rapport staat dat de bypass er al is, verder niets over aantallen radiatoren die open moeten staan.Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:45:
[...]
3 stuks.
Dus 500 is dan raar.
Ik heb de Quatt zelf nog niet van de stroom gehaald. Dat gaat ik inderdaad ook maar eens doen.
Gerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:46:
[...]
Quote draait niet dus de flow krijg je ook niet.
/f/image/L9RW5CPnOs0alGuQbGbGM8yZ.png?f=fotoalbum_large)
Tja, en dan roep ik vanuit beroepsdeformatie altijd: heb je al de stroom er 10 seconden afgehaald 🙃)Gerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:46:
[...]
Quote draait niet dus de flow krijg je ook niet.
Dat klopt, maar als het binnen 8 tot 10 graden is zal de retour vrij lang (zo niet altijd) onder de 18 blijven. Misschien dat je als het buiten heel koud is je runs krijgt die lang genoeg zijn zodat de retour boven de 18 komt en de Quatt het dus kan overnemen van de cv ketel, maar vergeet niet dat 8 graden binnen, met een retour van 18 graden gelijk staat aan 20 graden binnen met een retour van 30 graden. Als je vloerverwarming hebt wordt dat vrij lastig.Gerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:52:
[...]
Dat zie je verkeerd, de starttemperatuur is 18 graden.
Bij mij sloeg de Quatt om 6:00 vanmorgen aan, en de warmste retourtemperatuur werd gemeten om 16:24, op 29.55 graad.
Als je radiatoren hebt wordt het iets makkelijker om de 18 graden retour te halen, maar in mijn situatie, met een afgifte via vloerverwarming die beter kan (ik haal een flow van een ruime 600 l/u) en 'slechts' 48m2 vloerverwarming, en een redelijke maar zeker niet al te beste isolatie zou de Quatt nauwelijks tot nooit bijspringen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik zou beide tegelijk van de stroom af halen, Quatt en CiC. Voor de zekerheid een minuutje er af, en dan weer aan.FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:49:
[...]
In mijn technisch rapport staat dat de bypass er al is, verder niets over aantallen radiatoren die open moeten staan.
Ik heb de Quatt zelf nog niet van de stroom gehaald. Dat gaat ik inderdaad ook maar eens doen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat zie je nog steeds verkeerd, als het binnen 6 graden is en je wilt verwarmen naar 8 graden gaat de Quatt gewoon verwarmen. Net zoals hij van 18 naar 20 graden wil.onlinaius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:56:
[...]
Dat klopt, maar als het binnen 8 tot 10 graden is zal de retour vrij lang (zo niet altijd) onder de 18 blijven. Misschien dat je als het buiten heel koud is je runs krijgt die lang genoeg zijn zodat de retour boven de 18 komt en de Quatt het dus kan overnemen van de cv ketel, maar vergeet niet dat 8 graden binnen, met een retour van 18 graden gelijk staat aan 20 graden binnen met een retour van 30 graden. Als je vloerverwarming hebt wordt dat vrij lastig.
Bij mij sloeg de Quatt om 6:00 vanmorgen aan, en de warmste retourtemperatuur werd gemeten om 16:24, op 29.55 graad.
Als je radiatoren hebt wordt het iets makkelijker om de 18 graden retour te halen, maar in mijn situatie, met een afgifte via vloerverwarming die beter kan (ik haal een flow van een ruime 600 l/u) en 'slechts' 48m2 vloerverwarming, en een redelijke maar zeker niet al te beste isolatie zou de Quatt nauwelijks tot nooit bijspringen.
De flowmeter zit na de CVketel. Die meet dus ook flow als je ketel pompt in plaats van je Quatt. En ik zie geen schaal in je grafiek. Normaal is Quatt 800l/min; als het minder is, is het waarschijnlijk flow van de CVketel.
Wat voor ketel heb je eigenlijk? Intergas wil nog wel eens gek doen met kleppen.
Heb je een JSON screenshot?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
ik denk waar jullie elkaar verkeerd begrijpen is dat de ene de CV-watertemperatuur bedoeld, en de Quatt gaat pas zelfstandig draaien boven de 18ºCGerardwaz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:11:
[...]
Dat zie je nog steeds verkeerd, als het binnen 6 graden is en je wilt verwarmen naar 8 graden gaat de Quatt gewoon verwarmen. Net zoals hij van 18 naar 20 graden wil.
en
de ander bedoeld de ruimtetemperatuur.
Wil je bv ivm met langere afwezigheid in de winter je huis toch met de Quatt willen verwarmen moet dat gewoon lukken.
bv de thermostaat in huis op 8ºC.
in dit geval zal de CV-watertemperatuur onder de 18ºC gezakt zijn, mijn eigen ervaring is dat het CV water na enkele uren vrijwel de zelfde temperatuur van buiten aanneemt, onder 5-6ºC zal dat echter weer hoger zijn omdat dan het anti-freeze programma van de Quatt in werking komt, eerst zonder cv ( pomp only op circa 50%) en later met cv ondersteuning.
is het cv-water dus onder die 18ºC dan zal de CV gestart worden om het cv-water op die gewenste 18ºC te krijgen, mormaal gezien kost dit circa 0,05m³ gas.Is de 18ºC bereikt nemt het de Quatt over en zal de ruimte proberen te verwarmen naar de ingestelde waarde.
dit proces zal zich dus herhalen, gezien de lage deltaT tussen binnen en buiten zal ook de afkoeling wat minder snel gebeuren.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het eerste stuk vd flow is 800, daarna 500.SBL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:26:
[...]
De flowmeter zit na de CVketel. Die meet dus ook flow als je ketel pompt in plaats van je Quatt. En ik zie geen schaal in je grafiek. Normaal is Quatt 800l/min; als het minder is, is het waarschijnlijk flow van de CVketel.
Wat voor ketel heb je eigenlijk? Intergas wil nog wel eens gek doen met kleppen.
Heb je een JSON screenshot?
Mijn ketel:
:strip_exif()/f/image/dEjlPV6iWd0FYvahqscokie6.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn JSON, maar dan via HA:
:strip_exif()/f/image/25lglmZ4o7f8RS0NobIZLzqC.jpg?f=fotoalbum_large)
En als laatste het goede nieuws @Friezin , stroom van de quatt zelf afhalen heeft het opgelost! Dank voor het meedenken allemaal.
Maar dan heb je het wel over de cv water temperaturen die de Quatt aangeeft als het apparaat uit staat. Dat klopt wel, maar dat is niet de temperatuur van het hele cv water systeem, maar alleen van het deel wat buiten in de leidingen staat.MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:38:
Mijn eigen ervaring is dat het CV water na enkele uren vrijwel de zelfde temperatuur van buiten aanneemt,
In onderstaande grafiek zie je dat het water gedurende de nacht (dit was afgelopen nacht) zakt naar zo'n 10 graden. Dan zou de Quatt bij mij niet meer op kunnen starten, want ik heb de cv ketel uitstaan.
Op het moment dat Quatt het signaal krijgt om te starten gaat de pomp echter al lopen, waarmee het warmere water uit de woning naar de Quatt gepompt wordt. Dit is rond 6:30 en dan zie je de temperatuur als een malle stijgen. Als ik de grafiek interpreteer gok ik dat het water in de rest van het cv systeem nog een kleine 20 graden is, die 'verwarming' is in de grafiek namelijk ongeveer instant, en daarna zie je het stijgen van de retourtemperatuur afvlakken. Bij mij gaat de thermostaat om 20:00 op 18.5 graden, en om 6:00 lijkt het cv water dus zelfs nog iets boven de binnentemperatuur van dat moment te zitten.
:strip_exif()/f/image/jaj6oKDuBBphoRZJ3wf4PdKO.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zie ik het dan verkeerd dat met een ruimtetemperatuur van 8 graden een cv water temperatuur van 18 bijna niet mogelijk is? Uiteraard kan de ketel voorverwarmen, maar op dat moment heb je al zoveel warmte toegevoegd met de ketel dat de gewenste 8 graden al (weer) bereikt zijn.MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:38:
ik denk waar jullie elkaar verkeerd begrijpen is dat de ene de CV-watertemperatuur bedoeld, en de Quatt gaat pas zelfstandig draaien boven de 18ºC
en
de ander bedoeld de ruimtetemperatuur.
Maar dat gaat het niet worden als al het cv water in het systeem 8 graden is. In jouw geval is een klein beetje water in de leidingen de buitentemperatuur, en de rest van het systeem is ongeveer je huidige binnentemperatuur, mogelijk zelfs er iets boven.MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:38:
mormaal gezien kost dit circa 0,05m³ gas.
Als je al een lang genoege run krijgt, en de cv ketel niet al genoeg verwarmd heeft om de ingestelde temperatuur te halen heb je zelfs kans dat de temperatuur zodra de Quatt overneemt weer onder de 18 graden komt. Met mijn (niet eens al te optimale afgifte) is de retour vandaag na een run van een hele dag niet meer dan 10 graden boven de ruimtetemperatuur gekomen. Bij 7.5 graden en een betere afgifte heb je dus mogelijk zelfs kans dat de Quatt opnieuw de cv ketel moet aanspreken om de 18 graden retourtemperatuur te houden.MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:38:
is het cv-water dus onder die 18ºC dan zal de CV gestart worden om het cv-water op die gewenste 18ºC te krijgen, mormaal gezien kost dit circa 0,05m³ gas.Is de 18ºC bereikt nemt het de Quatt over en zal de ruimte proberen te verwarmen naar de ingestelde waarde.
Dit geeft wel de vrij bijzondere situatie dat je afgifte verpesten in dit geval wel eens goed kan werken om de Quatt aan het werk te houden. Je zou bij VVW bijv de loops deels dicht kunnen draaien / fors kunnen bijmengen zodat er meer via de bypass direct terug naar de Quatt gaat.
Ik heb een nieuwe versie van de CIC software, versie 2.7.0. Alleen heb ik ik geen release notes gezien en zie vooralsnog geen veranderingen in de app.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Fijn dat het opgelost is!FlodNar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:46:
[...]
En als laatste het goede nieuws @Friezin , stroom van de quatt zelf afhalen heeft het opgelost! Dank voor het meedenken allemaal.
Haha, dat klinkt me "tuin" genoeg. Hij hangt bij jou dus in elk geval ook niet aan een muur of op een dak dus. Is die strook rubbertegel nodig voor het geluid? Helpt dat extra tov de plastic voetjes? Zou je een fotootje kunnen maken ben wel benieuwd. Ik zoek ook voorbeelden van hoe hem in de "tuin" mooi af te werken.Friezin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:41:
[...]
Ik heb 'm ook in de tuin.
2x2 stapelblok voor verhoging, daar strook rubbertegel op.
Nagenoeg geruisloos, 2 meter verder niet meer te horen.
Watert af in groot perk tegen muur.
Mocht het te heftig worden nog mogelijkheid afvoer te maken naar regenafvoer 4 meter verder.
Maar eea hangt af van definitie van "tuin"
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Ik zal straks een foto maken en bijvoegen. Afwerking volgt nog, staat er net.Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:48:
[...]
Haha, dat klinkt me "tuin" genoeg. Hij hangt bij jou dus in elk geval ook niet aan een muur of op een dak dus. Is die strook rubbertegel nodig voor het geluid? Helpt dat extra tov de plastic voetjes? Zou je een fotootje kunnen maken ben wel benieuwd. Ik zoek ook voorbeelden van hoe hem in de "tuin" mooi af te werken.
Ik wil 'm bijv. nog iets naar voren hebben, vanwege de flow, maar heb daar "Sterke Yerke" (mijn zoon) voor nodig. Nu 25 cm van de muur.
Staat op 2x2 van deze blokken op wit zand:
https://www.gamma.nl/asso...iet-60x15x15-cm/p/B431864
Daarop 2 stroken uit 1 tegel:
https://www.gamma.nl/asso...rt-50x50x2-5-cm/p/B192958
("Baat het niet....")
En gister net besteld (zag ik ook al eerder in dit topic voorbijkomen)
⤵️
https://webshop.lc.nl/product/moderne-deurluifel-zwart
(Zou afdak, zonder zijkant, maken van rabat, maar deze was wel heel goedkoop. Is 't niks, jammer dan)
Edit: Hierbij de foto, bij regenpijp links zit ook afvoer. Ik ga nog grond richting muur laten aflopen.
1 van de stapelblokken ligt in de grond, onder de zichtbare. Wilde Quatt ruimte geven, ook onder.
Zoek in dit topic op grindbed, dan komen er wel meer foto's voorbij,
:strip_exif()/f/image/jXtt1VXsJniohtKHk3hVQDis.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Friezin op 24-11-2023 09:24 ]
Dit is ook gewoon precies wat het is.onlinaius schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 01:18:
[...]
Maar dan heb je het wel over de cv water temperaturen die de Quatt aangeeft als het apparaat uit staat. Dat klopt wel, maar dat is niet de temperatuur van het hele cv water systeem, maar alleen van het deel wat buiten in de leidingen staat.
In onderstaande grafiek zie je dat het water gedurende de nacht (dit was afgelopen nacht) zakt naar zo'n 10 graden. Dan zou de Quatt bij mij niet meer op kunnen starten, want ik heb de cv ketel uitstaan.
Op het moment dat Quatt het signaal krijgt om te starten gaat de pomp echter al lopen, waarmee het warmere water uit de woning naar de Quatt gepompt wordt. Dit is rond 6:30 en dan zie je de temperatuur als een malle stijgen. Als ik de grafiek interpreteer gok ik dat het water in de rest van het cv systeem nog een kleine 20 graden is, die 'verwarming' is in de grafiek namelijk ongeveer instant, en daarna zie je het stijgen van de retourtemperatuur afvlakken. Bij mij gaat de thermostaat om 20:00 op 18.5 graden, en om 6:00 lijkt het cv water dus zelfs nog iets boven de binnentemperatuur van dat moment te zitten.
[Afbeelding]
[...]
De sensor in het koude apparaat buiten is uiteraard laag, maar dat zegt nog niets over het water in je CV installatie in huis. Dat koelt niet zomaar af tot beneden de 18 graden.
vraag > Quatt laat waterpomp draaien > meet water temperatuur > wacht op 18+ > compressor gaat aan
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb eergisteren ff setting aan en weer uit gezet, gelijk mooie lange run op 30Hz:Flesym schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:01:
[...]
Dank je, dan weet ik in ieder geval een tijdelijke bypass. Ik ben benieuwd of de DT4R daar geen last van heeft. Houdt me op de hoogte als je dat gaat proberen. Nadeel van de DT4R is dat hij voor zover ik weet niet app bediend kan worden.
:strip_exif()/f/image/9y1kIDW9fWxkEAMbcm3i3mKV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MQhYQNUggGRZivKTiWVR8Vrq.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan vandaag in ene weer dit:
:strip_exif()/f/image/s4Xyr32HYgwlm9NJDdsV9Ubj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdmUvYj5HxkVXhGb6gbms6ZA.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer aan/uit en op 40/50Hz.
Als ik een setting verander en weer terugzet, zit ik weer op bovenstaande beeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik een setting verander en weer terugzet, zit ik weer op bovenstaande beeld.
[/quote]
Waar haal je de compressor frequentie vandaan ? Ik zie hem niet staan bij mijn integratie ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]
Waar haal je de compressor frequentie vandaan ? Ik zie hem niet staan bij mijn integratie ?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Klopt 😀. Die haal ik uit de externe API (op de Quatt server). Die bevat meer info, o.a. “frequency” en “water pump level”.rvdgaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]
Deze kan je ophalen via een geroote android telefoon. Staat paar honderd pagina’s terug. Dit was heel handig voordat de json er was. En nog steeds want frequency geeft ook nog net ff meer info.
Ja, het is heel bijzonder en heel vervelend. De ruimtetemperatuur krijgt hierdoor een schommeling van 0,7 graden wat goed voelbaar is.mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:53:
[...]
Ik heb eergisteren ff setting aan en weer uit gezet, gelijk mooie lange run op 30Hz:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Gerardwaz, zou je kunnen aangeven hoe de ervaringen nu zijn na een aantal dagen? Welke thermostaat had je hiervoor? Heb je aan de Quatt kant wat laten aanpassen. De T6R bevalt mij maar matig door de grote over en undershoots.Gerardwaz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:07:
[Afbeelding]
Ik ben vandaag aan het testen met de Intergas comfort touch thermostaat i.c.m. de Intergas xtreme en ik moet zeggen dat dit er zeer strak uitziet. Laat hem voorlopig even hangen.
Nachtverlaging 23.00 uur 18.5c 10.00 uur 19.00 13.00 uur 19.5c 16.00 uur 20c.
Bij die onderste lijkt ie telkens af te slaan omdat ie buiten een max hysterese treedt. En volstrekt onduidelijk waarom hij zo hard staat te stampen.mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:53:
[...]
Ik heb eergisteren ff setting aan en weer uit gezet, gelijk mooie lange run op 30Hz:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die bovenste vind ik ook wel interessant; het water wordt warmer dan de setpoint van de CIC.
Zou dat verschil de waarde 'warmteverlies' zijn/bepalen? Want je kamertemperatuur blijft strak zo te zien.
Ik had de T6 maar ben niet tevreden over het gedrag. Tot nu toe werkt de Intergas comfort touch naar volle tevredenheid, mooie lange run en geen overshoot. De eerste dag wat vreemd opstartgedrag en heb hem op laagtemperatuursysteem gezet. Nu draait het als een zonnetje en als hij zo blijft werken mag hij blijven. Ik heb verder niets gewijzigd aleen omgewisseld.Flesym schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:16:
[...]
Gerardwaz, zou je kunnen aangeven hoe de ervaringen nu zijn na een aantal dagen? Welke thermostaat had je hiervoor? Heb je aan de Quatt kant wat laten aanpassen. De T6R bevalt mij maar matig door de grote over en undershoots.
[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 24-11-2023 10:34 ]
Dit lijkt mij een tuinFriezin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:15:
[...]
Edit: Hierbij de foto, bij regenpijp links zit ook afvoer. Ik ga nog grond richting muur laten aflopen.
1 van de stapelblokken ligt in de grond, onder de zichtbare. Wilde Quatt ruimte geven, ook onder.
Zoek in dit topic op grindbed, dan komen er wel meer foto's voorbij,
[Afbeelding]
Gaat de afwatering naar de regenpijp wel werken als het gaat vriezen? Er is ook een warmtepomp winterweek topic waar dat bediscussieerd wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Ysbeer op 24-11-2023 10:40 ]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Waar het om gaat is dat er voldoende bodemvrijheid, ook in de winter is zodat de Quatt niet met zijn bodemplaat natte voetjes krijgt. De levensduur van je Quatt zal je daarvoor dankbaar zijn.Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:48:
[...]
Haha, dat klinkt me "tuin" genoeg. Hij hangt bij jou dus in elk geval ook niet aan een muur of op een dak dus. Is die strook rubbertegel nodig voor het geluid? Helpt dat extra tov de plastic voetjes? Zou je een fotootje kunnen maken ben wel benieuwd. Ik zoek ook voorbeelden van hoe hem in de "tuin" mooi af te werken.
Bv de genoemde rubberen tegels mogen dus wel “onder het grind” liggen, zodat je deze niet ziet.
Belang zijn de volgende dingen:
Voldoende afstand tot muur, 20 cm minimum, meer heeft duidelijk voordeel, denk daarbij aan 25-30cm. Je mist namelijk bij de grondpositie de mogelijke flow van beneden, die bij een tegen de muur montage veel meer aanwezig is.
Voldoende afwatering, denk daarbij dat een deel min 60 cm diep moet zijn (onder de vorstgrens) of je gebruikt een bestande afwatering (regenpijp)
Denk ook bv aan een werkschakelaar (buiten) naast de warmtepomp
Let op als je een rieten dak hebt, dat er geen regenwater direct op de warmtepomp kan komen, de zuren van het riet zullen op den duur de warmtepomp aantasten.
Even ingezoomd: bovenste met de lange run, onderste met de pieken en dalen:paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:25:
[...]
Die bovenste vind ik ook wel interessant; het water wordt warmer dan de setpoint van de CIC.
Zou dat verschil de waarde 'warmteverlies' zijn/bepalen? Want je kamertemperatuur blijft strak zo te zien.
:strip_exif()/f/image/uF8lSlS3JF0DjosEqEDnWHaH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/97v1DrZNjmrXeDrQfLce9iXH.jpg?f=fotoalbum_large)
Lange run: stabielere kamertemperatuur.
Overigens: het comfort is prima! Je merkt ook geen verschil in huis. Tis natuurlijk alleen dat het met langere runs gewoon beter en (ietsje) efficiënter is. En dus dat die T6 (of de CiC) “iets” doet na een settingswitch/reset wat er weer “uitloopt” na een dag.
[ Voor 10% gewijzigd door mrdop op 24-11-2023 10:42 ]
Sja die onderste levert exact wat je niet wil, en ook wat precies niet de bedoeling is van een warmtepomp.mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:39:
[...]
Even ingezoomd: bovenste met de lange run, onderste met de pieken en dalen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lange run: stabielere kamertemperatuur.
Overigens: het comfort is prima! Je merkt ook geen verschil in huis. Tis natuurlijk alleen dat het met langere runs gewoon beter en (ietsje) efficiënter is. En dus dat die T6 (of de CiC) “iets” doet na een settingswitch/reset wat er weer “uitloopt” na een dag.
blijft hocus pocus ook dat AI van ze

Gerardwaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:33:
[...]
Ik had de T6 maar ben niet tevreden over het gedrag. Tot nu toe werkt de Intergas comfort touch naar volle tevredenheid, mooie lange run en geen overshoot. De eerste dag wat vreemd opstartgedrag en heb hem op laagtemperatuursysteem gezet. Nu draait het als een zonnetje en als hij zo blijft werken mag hij blijven. Ik heb verder niets gewijzigd aleen omgewisseld. In JSON wordt de temperatuur iedere 20 seconden geüpdatet.
Ja irritant hè? En na maanden heb ik door hoe ik het kan fixen: “even” 1x per 2 dagen een setting flippen. Alleen, das toch niet handig? 😀 (en die advanced settings kan je ook niet via HA doen, ander was het een simpel regeltje opzetten).paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:43:
[...]
Sja die onderste levert exact wat je niet wil, en ook wat precies niet de bedoeling is van een warmtepomp.
blijft hocus pocus ook dat AI van ze
Alleen de vraag is dus: is dit de T6 of de CiC? Daarom misschien toch een keer een T4MR proberen. Maar ja dat geintje kost weer €150.
Nog weer een vraag: vlakbij de beoogde locatie zit een ventilatiegat van de spouwmuur. Niet direct erachter, zoals bij @Heisenberg2021 , maar aan de linkerkant (van voren gezien). Is dat problematisch? Is er een minimale afstand aanbevolen?
Zie foto proefopstelling. Voorzijde pallet = voorzijde Quatt
Zie foto proefopstelling. Voorzijde pallet = voorzijde Quatt
:strip_exif()/f/image/Ki1VRwAaHRMSJVYVma3dXpPm.jpg?f=fotoalbum_large)
zou dit te combineren zijn met die 100 euro korting van een andere quatt gebruiker?Alfisti schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:39:
[Afbeelding]
Blackfriday aanbieding bij Quatt, voor mij net even te vroeg nog (eerst andere zaken op orde brengen)
heb al een bestelling staan heb even gebeld of ik hier nog gebruik van kan maken...zou mijn gesprek 4 december hebben...ze kunnen dit niet gelijk zeggen aan de telefoon...wordt terug gebeld ben bang dat dit te lang duurt.
[ Voor 17% gewijzigd door Michel242186 op 24-11-2023 11:13 ]
Nee, staat er ook bij. Maximale korting kan 200 euro zijn.Michel242186 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:59:
[...]
zou dit te combineren zijn met die 100 euro korting van een andere quatt gebruiker?
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Achterkant van warmtepomp zuigt lucht aan. Dus misschien trekt hij ietsjes meer uit je muur wanneer hij draait? Impact lijkt me minimaal, zeker als hij er niet direct voor staat.Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:57:
Nog weer een vraag: vlakbij de beoogde locatie zit een ventilatiegat van de spouwmuur. Niet direct erachter, zoals bij @Heisenberg2021 , maar aan de linkerkant (van voren gezien). Is dat problematisch? Is er een minimale afstand aanbevolen?
Zie foto proefopstelling. Voorzijde pallet = voorzijde Quatt [Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Afstand tot muur? lijkt me aan de korte kant. of is dat gezichtsbedrog? hou circa 65-70 cm afstand tot muur aan (gemeten voorkant Quatt).Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:57:
Als de Quatt daar direct achter staat krijg je een lichte onderdruk bij die ventilatieopening dus een iets gevorceerde trek, op zich dus niet verkeerd. je hoeft niet bang zijn dat je koude lucht in je spouw gaat krijgen.
Thnx, ook @SBL voor de geruststelling. Afstand tussen muur en achterzijde Quatt wordt 35cm. Dan staat hij helaas net niet droog onder het overhellende dak (zie droge plek foto), maar wel beter voor flow en geluid lijkt me.MacD007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:14:
[...]
Afstand tot muur? lijkt me aan de korte kant. of is dat gezichtsbedrog? hou circa 65-70 cm afstand tot muur aan (gemeten voorkant Quatt).
Als de Quatt daar direct achter staat krijg je een lichte onderdruk bij die ventilatieopening dus een iets gevorceerde trek, op zich dus niet verkeerd. je hoeft niet bang zijn dat je koude lucht in je spouw gaat krijgen.
kleine tip; gebruik wat autowas om de bovenkant en zijkanten van je cover te beschermen, niet gaan spuiten overigens, want kan krijg je ook was op je verdamper, dat wil je eigenlijk niet.Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:26:
[...]
Thnx, ook @SBL voor de geruststelling. Afstand tussen muur en achterzijde Quatt wordt 35cm. Dan staat hij helaas net niet droog onder het overhellende dak (zie droge plek foto), maar wel beter voor flow en geluid lijkt me.
Heb nog 5 cm ruimte op de stapelblokken, dus wordt 30 cm.Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:33:
[...]
Dit lijkt mij een tuinHoe ver wil je hem van de muur afzetten? Ik dacht zelf aan 35cm. Maar als ik hem dichterbij kan zetten dan staat hij meer beschut (zonder dat extra fancy afdakje dat je op het oog hebt).
Gaat de afwatering naar de regenpijp wel werken als het gaat vriezen? Er is ook een warmtepomp winterweek topic waar dat bediscussieerd wordt.
Afwatering: Onder die regenpijp zit een bezinkput.
Vanuit de bijkeuken (waar ook cv hangt) loopt ook een afvoer onder de vloer van de werkplaats door (die zit achter de muur waar de Quatt tegenaan staat) naar buiten: ongeveer 20 cm onder de grond, langs de muur.
Deze watert in dezelfde bezinkput af. Dus kan daar op aangesloten.
Ik zie wel eens dunnere pijpjes langs buitenmuren lopen, die druppelen dicht bij vorst vermoed ik...
Maar wat ik aangaf: eerst maar afwachten. Voor hetzelfde valt het mee: en al loopt het water het gras op, nog plek zat om er omheen te lopen.
T6 doet hier ook rare dingen hoor, vanochtend was het 19.5c. Opeens zie ik de json dat de otFtRoomTemperature18,5c is volgens de t6? De t6 stond 2 minuten daarvoor nog op 19,5 en nu opeens op 18.5c. In de app zag ik gewoon nog 19,5 gevraagd en 19,5 binnen temp/ gevoelstemp? 10 minuten later schiet ie weer op 19,5c voor de gevraagde en binnen temp....? Schiet mij maar lek.( of toch last van geestenGerardwaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:33:
[...]
Ik had de T6 maar ben niet tevreden over het gedrag. Tot nu toe werkt de Intergas comfort touch naar volle tevredenheid, mooie lange run en geen overshoot. De eerste dag wat vreemd opstartgedrag en heb hem op laagtemperatuursysteem gezet. Nu draait het als een zonnetje en als hij zo blijft werken mag hij blijven. Ik heb verder niets gewijzigd aleen omgewisseld.
Wat ik nog heb gedaan is aan de buitenzijde wat krimpband in de ventilatieopeningen geplakt, dit omdat wij toch eigenlijk altijd wel het raampje iets open hebben staan en er dus op andere manieren voldoende wordt geventileerd. Hierdoor heb je eigenlijk helemaal geen luchtstroom aan de binnenzijde van de muur, mocht je je daar nog zorgen over maken.Ysbeer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:57:
Je bent niet alleen. Er zijn meerdere die rare spikes hebben met de T6, zie https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=spikes%20t6charrel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:51:
[...]
T6 doet hier ook rare dingen hoor, vanochtend was het 19.5c. Opeens zie ik de json dat de otFtRoomTemperature18,5c is volgens de t6? De t6 stond 2 minuten daarvoor nog op 19,5 en nu opeens op 18.5c. In de app zag ik gewoon nog 19,5 gevraagd en 19,5 binnen temp/ gevoelstemp? 10 minuten later schiet ie weer op 19,5c voor de gevraagde en binnen temp....? Schiet mij maar lek.( of toch last van geesten)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Die server API is wel heeeeeel interessant. Ik heb gezocht op mobile-api in het Quatt forum en kan daar veel berichten over vinden (https://gathering.tweaker...er_keywords%5D=mobile-api), maar ik kan geen instructie vinden. Voornamelijk hoe je authenticeert, hoe kom je aan een access-token e.d. Heb jij die wel?mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:15:
[...]
Klopt 😀. Die haal ik uit de externe API (op de Quatt server). Die bevat meer info, o.a. “frequency” en “water pump level”.
Deze kan je ophalen via een geroote android telefoon. Staat paar honderd pagina’s terug. Dit was heel handig voordat de json er was. En nog steeds want frequency geeft ook nog net ff meer info.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
@Heisenberg2021 spouwventilatie heeft een heel andere functie dan huisventilatie, een raampje doet daar niets voor.
@Ysbeer Voor plaatsing van de warmtepomp maakt het overigens niet uit, afdichten zou ik niet doen.
@Ysbeer Voor plaatsing van de warmtepomp maakt het overigens niet uit, afdichten zou ik niet doen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben onderweg, maar zoek ff op de posts van @Slurpgeit!verguldebarman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:04:
[...]
Die server API is wel heeeeeel interessant. Ik heb gezocht op mobile-api in het Quatt forum en kan daar veel berichten over vinden (https://gathering.tweaker...er_keywords%5D=mobile-api), maar ik kan geen instructie vinden. Voornamelijk hoe je authenticeert, hoe kom je aan een access-token e.d. Heb jij die wel?
als ik echter via json kijk naar de temperatuur van de flowmeter, en die zit bij mij echt binnen, zie ik daar de zelfde lage temperatuur (na een lange afkoeling), ik zal dat vannacht maar eens in de gaten gaan houden wat hij nu aangeeft.onlinaius schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 01:18:
[...]
Maar dan heb je het wel over de cv water temperaturen die de Quatt aangeeft als het apparaat uit staat. Dat klopt wel, maar dat is niet de temperatuur van het hele cv water systeem, maar alleen van het deel wat buiten in de leidingen staat.
aan de andere hand zal bij gebrek aan flow het over grote deel van het water in de buurt van de ruimtetemperatuur liggen, mogelijk enkel graad lager.
als je berekend hoeveel energie de CV met die 0,05m³ gas in het systeem kan brengen = 0,44 kWh (ik reken hier met de bekende 8,8)
en om 1 liter met 1 graad te verhogen is dus 0,001164 kWh nodig (4,19 kJ)
dus met die 0,44 kWh heb je meer dan genoeg energie over het zeer koude water richting ie 8ºC te brengen.
(met deze 0,44 kWh kun je zelfs 30l naar 18ºC brengen uitgaande van een begin temperatuur van 5,4ºC).
die 0,05m³ is echter een waarde die ik veelvuldig (vaak zelfs ietsjes meer circa 0,06-0,07m³) in mijn systeem terug zie als de CV het water weer naar die 18ºC te kunnen brengen voordat de quatt het overneemt. (blijkbaar moet hij toch circa 30-50l verwarmen, waarschijnlijk ook dat de verschillende delen ook verschillende temperaturen hebben).
zoals ik het zie (ik kan hier het ook helemaal fout hebben) zul je in een huis dat langdurig (stel met een buitentemperatuur van 2-5ºC) ook deze temperatuur gaan overnemen, daar zal natuurlijk wel een week of mogelijk zelfs meer overheen gaan, omdat je warmteverlies ook met de daling van je deltaT ook steeds kleiner gaat worden.In onderstaande grafiek zie je dat het water gedurende de nacht (dit was afgelopen nacht) zakt naar zo'n 10 graden. Dan zou de Quatt bij mij niet meer op kunnen starten, want ik heb de cv ketel uitstaan.
[Afbeelding]
[...]
Maar zie ik het dan verkeerd dat met een ruimtetemperatuur van 8 graden een cv water temperatuur van 18 bijna niet mogelijk is? Uiteraard kan de ketel voorverwarmen, maar op dat moment heb je al zoveel warmte toegevoegd met de ketel dat de gewenste 8 graden al (weer) bereikt zijn.
maar op een bepaalde tijd gaat het huis wel die kant op.
Stel nu dat je de kamerthermostaat op die bewuste 8ºC hebt gezet, dan gaat die dus de CV (want het totale CV watertemperatuur mag je dan ook wel op die 8ºC gaan stellen, zal de warmtepomp even niets doen, dus gaat eerst de CV aan de gang.
stel de inhoud van je CV is 200l, dan heb je per graad voor die 200l circa 0,23278 kWh nodig, dus om die totale 200l van 8ºC naar 18ºC te krijgen (omdat het water van de CV eerst volledig door je hele systeem moet voor dat het weer bij de retour van je warmtepomp aankomt) 2,3278 kWh nodig (dat is best veel en ook direct de reden waarom een nachtverlaging van veel graden zeer onvoordelig is)
met een flow van 800 l/u heeft dus dit opwarmen 15 minuten geduurd.
De vraag is hier of deze tijd voldoende was om de ruimte alweer boven de ingestelde 8ºC te krijgen, dat zal ook mede afhankelijk zijn van het gedrag van de thermosstaat, bij een T6 (met het bekende trage aansturing) zul je mogelijk een behoorlijke overschot gaan krijgen.
en hier is het echte probleem, krijgt de warmtepomp te tijd om bij te dragen aan of is de boost om naar die 18ºC te willen gaan eigenlijk al weer veel te veel.
m.a.w. bestaat dus een kans dat je onnodig je water naar die 18ºC verhoogd omdat de warmtepomp helemaal niet meer tot inzet komt. Dus met die inzicht heb je denk ik wel gelijk.
Bij dat laatste is het eerder aantrekkelijk om de CV deze minimale verhoging alleen te laten uitvoeren en de warmtepomp als verwarming hier dus niet te gebruiken.
de vraag is echter kan dit met de huidige instellingen ?
[...]
Maar dat gaat het niet worden als al het cv water in het systeem 8 graden is. In jouw geval is een klein beetje water in de leidingen de buitentemperatuur, en de rest van het systeem is ongeveer je huidige binnentemperatuur, mogelijk zelfs er iets boven.
[...]
Als je al een lang genoege run krijgt, en de cv ketel niet al genoeg verwarmd heeft om de ingestelde temperatuur te halen heb je zelfs kans dat de temperatuur zodra de Quatt overneemt weer onder de 18 graden komt. Met mijn (niet eens al te optimale afgifte) is de retour vandaag na een run van een hele dag niet meer dan 10 graden boven de ruimtetemperatuur gekomen. Bij 7.5 graden en een betere afgifte heb je dus mogelijk zelfs kans dat de Quatt opnieuw de cv ketel moet aanspreken om de 18 graden retourtemperatuur te houden.
Dit geeft wel de vrij bijzondere situatie dat je afgifte verpesten in dit geval wel eens goed kan werken om de Quatt aan het werk te houden. Je zou bij VVW bijv de loops deels dicht kunnen draaien / fors kunnen bijmengen zodat er meer via de bypass direct terug naar de Quatt gaat.
daarvoor heb je volgens mij een geroote android telefoon voor nodig. (helaas, de oude telefoons die ik nog had waren of te oud of ze waren niet te rooten (tenminste ik kreeg dat niet voor elkaar).verguldebarman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:04:
[...]
Die server API is wel heeeeeel interessant. Ik heb gezocht op mobile-api in het Quatt forum en kan daar veel berichten over vinden (https://gathering.tweaker...er_keywords%5D=mobile-api), maar ik kan geen instructie vinden. Voornamelijk hoe je authenticeert, hoe kom je aan een access-token e.d. Heb jij die wel?
nog erger, hierdoor zou hij (@Heisenberg2021) mogelijk zelfs meer vochtproblemen in zijn (binnen) muur kunnen krijgen. doe je dat maar bij één opening zou het mee kunnen vallen, doe je dat echter bij meer, zeker als je ook nog spouwisolatie (achteraf) hebt ingebracht zou dat wel een tot problemen kunnen leiden.Proton_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:12:
@Heisenberg2021 spouwventilatie heeft een heel andere functie dan huisventilatie, een raampje doet daar niets voor.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 24-11-2023 12:39 ]
Is dat allemaal in de json? Want de display temp kan bv afgerond zijn (zo werkt het bij de Nest bv ook). Als daadwerkelijk de json zo met 1 graad heen en weer springt verdenk ik het “slimme” zelflerende algoritme van de T6 ervan gekke dingen te doen.charrel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:51:
[...]
T6 doet hier ook rare dingen hoor, vanochtend was het 19.5c. Opeens zie ik de json dat de otFtRoomTemperature18,5c is volgens de t6? De t6 stond 2 minuten daarvoor nog op 19,5 en nu opeens op 18.5c. In de app zag ik gewoon nog 19,5 gevraagd en 19,5 binnen temp/ gevoelstemp? 10 minuten later schiet ie weer op 19,5c voor de gevraagde en binnen temp....? Schiet mij maar lek.( of toch last van geesten)
Hou ons maar op de hoogte. Ik had de comfort touch, maar deze op advies van Quatt vervangen door de T6. Daar heb ik wel spijt van gezien het vreemde gedrag van deze thermostaat. De comfort touch helaas verkocht, maar misschien moet ik die toch wel weer kopen.Gerardwaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:33:
[...]
Ik had de T6 maar ben niet tevreden over het gedrag. Tot nu toe werkt de Intergas comfort touch naar volle tevredenheid, mooie lange run en geen overshoot. De eerste dag wat vreemd opstartgedrag en heb hem op laagtemperatuursysteem gezet. Nu draait het als een zonnetje en als hij zo blijft werken mag hij blijven. Ik heb verder niets gewijzigd aleen omgewisseld.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Bekijk even deze:mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:17:
[...]
Ik ben onderweg, maar zoek ff op de posts van @Slurpgeit!
mrdop in "Ervaringen met Quatt?"
Ja, interessant om de frequentie (of eigenlijk duty cycle lijkt mij?) te zien. Is dat lineair met het vermogen van de warmtepomp zelf? Wat is de laagste frequentie en welke ingangsvermogen van de totale Quatt hoort daarbij?mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:15:
[...]
Klopt 😀. Die haal ik uit de externe API (op de Quatt server). Die bevat meer info, o.a. “frequency” en “water pump level”.
Laagste elektrisch vermogen dat ik heb gezien is zo'n 250 Watt, daarvan is nog zo'n 30W voor de waterpomp en zo'n 10W voor de elektronica, de fan zal dan ook niet vol gas draaien, geen idee hoeveel watt dat is. Dus nog geen 200W van de warmtepomp zelf.
Probleem-Oplossing Tado
Mijn situatie: Goeie isolatie, alleen vw, 1 Tado thermostaat, nachtverlaging 1C, opwarmen met 0,5 C : huis is heerlijk warm met de Quatt.
Mijn probleem: bij het opwarmen in de ochtend na de nachtverlaging van 1C heb ik 8 of nog meer herstarts van de Quatt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/votYXWjBXT4GmQZG469KBEbk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/O2xCBftohpSbJdBcwy5o8peM.png?f=user_large)
Quatt heeft snel gereageerd en kwam tot de conclusie: De Tado is zo ingesteld dat bij het kleinste verschil tussen uw kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur hij een signaal naar de warmtepomp stuurt waardoor deze op volle toeren gaat draaien. Als de temperatuur dus rond de setpoint schommelt krijg je dit aan en uit gedrag. Dit probleem met de Tado is bekend bij ons en wordt aan gewerkt.
Quatt kon meekijken: Hieronder ziet u wel dat als de verhoging in temperatuur gedaan wordt voordat het huis is afgekoeld tot de setpoint, dat dit aan-uit gedrag zich niet voordoet, omdat de groene lijn niet rond de gele rond schommelt zo.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Uv1LnAarcBw5xRooXKLLyrXW.png?f=user_large)
Oplossing
Quatt gaf 2 (tijdelijke) oplossingen: Tado vervangen door Lyric T6 of via HA de Tado helpen. Ik heb hiervoor de volgende automatisering gemaakt:
Als er flow is en het huis bijna de 19C heeft bereikt en de Tado < 19.2 C als setpoint heeft wordt de Tado naar 19.5C gezet (en een zelfde logica voor het andere Tado setpoint). Met dank aan: @Mr_thebrown
Nu maar even afwachten.
Mijn situatie: Goeie isolatie, alleen vw, 1 Tado thermostaat, nachtverlaging 1C, opwarmen met 0,5 C : huis is heerlijk warm met de Quatt.
Mijn probleem: bij het opwarmen in de ochtend na de nachtverlaging van 1C heb ik 8 of nog meer herstarts van de Quatt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/votYXWjBXT4GmQZG469KBEbk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/O2xCBftohpSbJdBcwy5o8peM.png?f=user_large)
Quatt heeft snel gereageerd en kwam tot de conclusie: De Tado is zo ingesteld dat bij het kleinste verschil tussen uw kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur hij een signaal naar de warmtepomp stuurt waardoor deze op volle toeren gaat draaien. Als de temperatuur dus rond de setpoint schommelt krijg je dit aan en uit gedrag. Dit probleem met de Tado is bekend bij ons en wordt aan gewerkt.
Quatt kon meekijken: Hieronder ziet u wel dat als de verhoging in temperatuur gedaan wordt voordat het huis is afgekoeld tot de setpoint, dat dit aan-uit gedrag zich niet voordoet, omdat de groene lijn niet rond de gele rond schommelt zo.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Uv1LnAarcBw5xRooXKLLyrXW.png?f=user_large)
Oplossing
Quatt gaf 2 (tijdelijke) oplossingen: Tado vervangen door Lyric T6 of via HA de Tado helpen. Ik heb hiervoor de volgende automatisering gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| alias: "Quatt avoid on/off" description: "Quatt avoid on/of" trigger: - platform: state entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate condition: [] action: - if: #room temp close to 19.0 increase setpoint 19.5 - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.00 below: 19.20 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.2 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.5 target: device_id: climate.heating - if: #room temp close to 19.5 increase setpoint 20.0 - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.50 below: 19.70 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.7 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 20.0 target: device_id: climate.heating mode: single |
Als er flow is en het huis bijna de 19C heeft bereikt en de Tado < 19.2 C als setpoint heeft wordt de Tado naar 19.5C gezet (en een zelfde logica voor het andere Tado setpoint). Met dank aan: @Mr_thebrown
Nu maar even afwachten.
[ Voor 52% gewijzigd door ruubert op 24-11-2023 20:59 ]
Laagste frequentie is 30Hz. Daar hoort (bij ons) een elektrisch vermogen van ca. 350W bij.MWink schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:41:
[...]
Wat is de laagste frequentie en welke ingangsvermogen van de totale Quatt hoort daarbij?
De frequentie gaat in stappen: 30, 39, 49, 54, 61, 72Hz (meer heb ik ff niet 1-2-3 uit HA voorhanden).
De Quatt is bij mij (en twee andere bewoners van ons buurtje) inmiddels geïnstalleerd. In december komen daar nog eens drie bewoners bij en in 2024 nog weer twee. Dan zijn 8 van de 33 woningen hier uitgerust met deze fraaie en goed werkende pomp.
Leuk is dat ze luisteren naar feedback van klanten. Je mocht insturen wat je nog in de app wilde hebben. Het leek mij (en waarschijnlijk ook veel anderen) leuk om de besparing in euro's en de COP af te beelden. Die staan er nu ook in. Sinds 13 oktober is de COP gemiddeld 4,5 met een besparing van inmiddels € 75. Inzet Quatt vs CV-ketel is 80% / 20%.
Samenwerking met de EvoHome gaat prima. Tado schijnt ook goed te gaan, alleen geen bewoner hier die dat heeft.
Hopelijk wordt HomeMatic binnenkort ook ondersteund, voor een van de bewoners hier.
Leuk is dat ze luisteren naar feedback van klanten. Je mocht insturen wat je nog in de app wilde hebben. Het leek mij (en waarschijnlijk ook veel anderen) leuk om de besparing in euro's en de COP af te beelden. Die staan er nu ook in. Sinds 13 oktober is de COP gemiddeld 4,5 met een besparing van inmiddels € 75. Inzet Quatt vs CV-ketel is 80% / 20%.
Samenwerking met de EvoHome gaat prima. Tado schijnt ook goed te gaan, alleen geen bewoner hier die dat heeft.
Hopelijk wordt HomeMatic binnenkort ook ondersteund, voor een van de bewoners hier.
Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.
Mooi dat je zo tevreden bent. Ik vind 20% CV ketel nog wel veel; is dat alleen voor verwarming?GhostlyFriend schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:05:
De Quatt is bij mij (en twee andere bewoners van ons buurtje) inmiddels geïnstalleerd. In december komen daar nog eens drie bewoners bij en in 2024 nog weer twee. Dan zijn 8 van de 33 woningen hier uitgerust met deze fraaie en goed werkende pomp.
(ik zit op 2% alleen verwarming, in Quatt app, en had nog minder gekund met wat andere instellingen)
en 4.5 in okt/nov is ook niet zeer denderend...SBL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:23:
[...]
Mooi dat je zo tevreden bent. Ik vind 20% CV ketel nog wel veel; is dat alleen voor verwarming?
(ik zit op 2% alleen verwarming, in Quatt app, en had nog minder gekund met wat andere instellingen)
Wat is 'gemiddeld'?
Je kunt niet zelf een gemiddelde uit COP rekenen. Ik zou gewoon kijken wat je app aangeeft aan COP over die periode. (of is dat ook de waarde die je bedoelt?)
De COP is bij mij nog wat slechter, 4,2 of zo over die periode (radiatoren, Oost-Nederland, thermostaat op 20).paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:24:
[...]
en 4.5 in okt/nov is ook niet zeer denderend...
Wat is 'gemiddeld'?
Je kunt niet zelf een gemiddelde uit COP rekenen. Ik zou gewoon kijken wat je app aangeeft aan COP over die periode. (of is dat ook de waarde die je bedoelt?)
maar/en ook 20% gas?SBL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:31:
[...]
De COP is bij mij nog wat slechter, 4,2 of zo over die periode (radiatoren, Oost-Nederland, thermostaat op 20).
Het is niet dat het slecht is, maar de winter moet nog beginnen he.
Nee, zie post hiervoor; bij mij 2% gas en dus COPokt/nov ~4,2. Ik denk dat 20% bij @GhostlyFriend beter kan, dus hoop dat hij/zij wat meer info wil delen.paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:35:
[...]
maar/en ook 20% gas?
Het is niet dat het slecht is, maar de winter moet nog beginnen he.
Voor aankoop dacht ik jaarrond op 82% verwarming door Quatt uit te komen met SCOP 3,0, maar tot nog toe gaat het beter.
[ Voor 11% gewijzigd door SBL op 24-11-2023 14:47 ]
dank voor het meedenken, maar het is geen spouwmuur, het is de enkelsteens muur van mijn garageMacD007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:37:
[...]
nog erger, hierdoor zou hij (@Heisenberg2021) mogelijk zelfs meer vochtproblemen in zijn (binnen) muur kunnen krijgen. doe je dat maar bij één opening zou het mee kunnen vallen, doe je dat echter bij meer, zeker als je ook nog spouwisolatie (achteraf) hebt ingebracht zou dat wel een tot problemen kunnen leiden.
[...]
wacht maar eens af, zeker nu na deze uitslag van de verkiezingen.SBL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:16:
Als ik niet meer kan salderen, moet ik dit toch anders aanpakken..[Afbeelding]
compete puinhoop nu, ik verwacht, ook gezien van het verlies van de D66 dat Jetten van zijn antwoord op de vragen van de EK niet veel soeps zal maken met als resultaat dat de EK de wetswijzing afwijzend besluit.
Als dat gebeurt zal er eerst helemaal niet met het salderen gebeuren.
De PVV is er volledig tegen dat daar iets gewijzigd word.
BBB ook niet, de NSC ook niet, ook GLPvdA wil het niet. van de partijen die het wel willen is muv de VVD niet veel meer van over.
prima, dan maakt het al helemaal niets uit.Heisenberg2021 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:44:
[...]
dank voor het meedenken, maar het is geen spouwmuur, het is de enkelsteens muur van mijn garage
Heb je dit toevallig ook al bij Quatt gemeld? Ben wel benieuwd naar hun reactie hierop.mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:53:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog niet, heb vorige week pas ontdekt hoe ik het kan reproduceren. Zal het doen en hier terugmelden!TalkingCarrot schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:49:
[...]
Heb je dit toevallig ook al bij Quatt gemeld? Ben wel benieuwd naar hun reactie hierop.
Ik weet niet of deze hier al voorbij is gekomen, een “Quatt Handleiding CV-ketel onderhoud“. Bevat best wat compacte technische informatie mbt de aansluiting/installatie.
https://quatt.intercom-at...-ketel+onderhoud+V1.1.pdf
De linker moet de ingestelde waarde van de thermostaat zijn en de rechter de kamertemperatuur. Als deze niet kloppen, zet de CiC en de Quatt dan even uit en weer aan.jurghof schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:52:
vandaag is bij mij de quatt geplaatst ik heb alleen een vraag als ik in de app kijk zie ik boven in twee temparaturen staan. kan iemand mij uitleggen wat deze beteken ? Ik dacht nl zelf eerst dat dit de instelling van mijn thermostaat was maar de waarde komt niet overeen
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Wel bijzonder. Als ik het zo lees ziet Quatt de CIC echt als de thermostaat. Kortom, je zou verwachten dat de overshoots die we nu hebben dus door de CIC opgelost zou moeten worden. Ben benieuwd wat er uit je ticket bij Quatt komt.mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:45:
Ik weet niet of deze hier al voorbij is gekomen, een “Quatt Handleiding CV-ketel onderhoud“. Bevat best wat compacte technische informatie mbt de aansluiting/installatie.
Heb je ook TaDo thermostaatknoppen? Dan kan dit ook vraag+temp van een andere kamer zijn, geloof ik.jurghof schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:52:
vandaag is bij mij de quatt geplaatst ik heb alleen een vraag als ik in de app kijk zie ik boven in twee temparaturen staan. kan iemand mij uitleggen wat deze beteken ? Ik dacht nl zelf eerst dat dit de instelling van mijn thermostaat was maar de waarde komt niet overeen
[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je deze hebt gevonden?mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:45:
sorry, al gevonden, deze staat dus onder B2B onder veel gestelde vragen (boven rechts in het hoofdscherm).
Eigenlijk horen ze dit aan elke koper ten minste per mail te sturen, voor andere mn comerciele zaken kunnen ze dat blijkbaar ook.
[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 24-11-2023 17:41 ]
Ik zag m via de app bij “helpcenter” en dan bij “chat met ons”.MacD007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:38:
[...]
Mag ik vragen waar je deze hebt gevonden?
sorry, al gevonden, deze staat dus onder B2B onder veel gestelde vragen (boven rechts in het hoofdscherm).
Eigenlijk horen ze dit aan elke koper ten minste per mail te sturen, voor andere mn comerciele zaken kunnen ze dat blijkbaar ook.
Had m vorige week al aan mijn installateur gestuurd....mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:58:
[...]
Ik zag m via de app bij “helpcenter” en dan bij “chat met ons”.
Ook via app, helpcenter, helpcenter bezoeken, helemaal onderaan (was op zoek naar iets over mijn onwillige CIC).
Staan meer interessante topics (antwoorden webinar, waar ik eerder naar verwees)
Vreemd vandaag in de middag na uren pruttelen 0,5 m3 gas erbij gevraagd door Quatt. Nog niet eerder gehad ook niet in maart. Elektra op bijna gratis en gas op €5,0/m3. De Quatt heeft wel zeer zwaar tegenwind op de ventilator. Zou dat oorzaak kunnen zijn? Kan niets anders bedenken

[ Voor 14% gewijzigd door Bennobang op 24-11-2023 18:30 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
.
[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:39 ]
Beste vloerverwarming verbeteraars,
Lichtelijk offtopic maar de eigenaar van onderstaande vloer verwarming verdeler krijgt volgende week een Quatt. De vloerverwarming werkte altijd al matig en recent is in ieder geval opgevallen dat één buis verkeerd om gemonteerd lijkt te zijn. Zijn er zo op het eerste oog nog meer eigenaardigheden?
Lichtelijk offtopic maar de eigenaar van onderstaande vloer verwarming verdeler krijgt volgende week een Quatt. De vloerverwarming werkte altijd al matig en recent is in ieder geval opgevallen dat één buis verkeerd om gemonteerd lijkt te zijn. Zijn er zo op het eerste oog nog meer eigenaardigheden?
:strip_exif()/f/image/11ymdfG5FtGWxYW8FtHPVrL9.jpg?f=fotoalbum_large)
klopt ik heb ook tado knoppen maar geen van de ruimtes komt overeen met de aangegeven temp.SBL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:11:
[...]
Heb je ook TaDo thermostaatknoppen? Dan kan dit ook vraag+temp van een andere kamer zijn, geloof ik.
Quatt uitgezet en cic van het stroom gehad voor 30 sec maar maakt geen verschil.
Wat ik ook heb is dat ik regelmatig in de app de melding krijg dat CIC niet verbonden is met internet, ik heb zwak wiffi op de plek waar cic hangt dus heb hem ook aangesloten met een kabel, nu geeft hij aan dat hij niet verbonden is met de kabel ondanks dat het groene lampje op de cic knippert, als ik de kabel verwijder en hem terug stop dan doet hij het soms wel op de kabel maar na een tijdje toch weer de melding en lijkt hij alleen via wifi te verbinden. iemand enig idee alle ander apparatuur in huis hebben geen problemen
Stond hier net ook met 2000/6000 te stampen. Op z'n top 52c water. Nergens voor nodig, het was op dat moment .35c onder de setpoint.Bennobang schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:17:
Vreemd vandaag in de middag na uren pruttelen 0,5 m3 gas erbij gevraagd door Quatt. Nog niet eerder gehad ook niet in maart. Elektra op bijna gratis en gas op €5,0/m3. De Quatt heeft wel zeer zwaar tegenwind op de ventilator. Zou dat oorzaak kunnen zijn? Kan niets anders bedenken
Volgens mij wijs je naar de verkeerde.Spykie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:46:
[Afbeelding]
Maar goed, als de retour gewoon open staan, maakt dat verder niets uit toch?
Hahaha, facepalm..paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:49:
[...]
Volgens mij wijs je naar de verkeerde.
Maar goed, als de retour gewoon open staan, maakt dat verder niets uit toch?
Ik heb er totaal geen issue's mee, ook een Atag en temperatuur continue op 20,5. De T6 vraagt warmte vanaf zo'n 20.3 tot aan 20.7 waarbij ie vanaf 20.5x rond de 30 Hz gaat zitten. Hier bijna, eigenlijk totaal geen gasverbruik voor CV. Temperatuur schommelt continue tussen de 20.4 en 20.8 naargelang buitentemperatuur.Bacteria1980 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:37:
[...]
Ik ben ook wel een beetje klaar met de quatt en zijn gedrag. Ik kan er geen pijl optrekken... Ik vraag mijn af wat er nu zo slim aan dit apparaat is? Zelfde geld voor de t6. Achteraf had ik liever de Elga 4kw gekozen. Daar kan je tenminste instellen wat je zelf wil. Nu ben ik overgedragen aan de grille van quatt....
COP November 5.6
COP Oktober 7.3
Wat ervaar je aan problemen ermee?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:39 ]
De kraan links van de pijl is gemonteerd tegen de stroomrichting in en hoort daar niet te zitten.Spykie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:46:
[Afbeelding]
Spykie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:46:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/fsQuePryZSwRpb9aYh1ntNi9.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb een aantal vragen voor deze verdeler.
ik heb maar geprobeerd met oranje pijlen de stromingsrichting aan te geven. graag mij verbeteren als het niet klopt.
A = toevoer met (C) Thermostaat beveiliging, waar staat deze nu op?
B = lijkt mij een bypass, ook daar graag de instelling van ?
D = lijkt de retour echter lijkt me dit stuk appadage verkeerd om geplaatst te zijn, de stromingspijl wijst namelijk de andere kant op. vind dit dus vreemd. Dit lijkt erg op een thermostaat afsluiter maar dan zonder de thermostaat knop.
De thermometer geeft ook niet bepaald een hoge temperatuur aan.
Ik heb een totaal niet na-geisoleerd 1992 huis, 100m2 beneden. En 2 etages. Allemaal word het verwarmd middels een 4kW Quatt. 3 radiatoren staan 24x7 aan en vloerverwarming op de B.G.Bacteria1980 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:05:
[...]
Het verbruik ligt veels te hoog. Thermostaat staat ingesteld op 21 graden, gisteren is die door gegaan tot 23? Heb er al meerdere tickets over gemaakt. Maar je hoort gewoon helemaal niks. Mijn verbruik ligt nu op ongeveer 30kw per dag. Met heel klein beetje gas verbruik. Woning is volledig geïsoleerd . Denk aan het++ glas overal, vloer geïsoleerd. Plafonds spouw etc. Ik denk dat de quatt te klein is voor mijn vrijstaand huis. Ik had met de intake al aangeven dat ik liever de 8kw had gehad. Maar ze overtuigde mijn dat ik echt aan een 4kw genoeg moest hebben. Nu zit ik met de gebakken peren. Toen ik de 8 kw wilde was deze nog wel in ontwikkeling. Ik ben nr 704.... Ergste van alles vind ik de communicatie. Die is 0....
Verbruik ongeveer 12 tot 15kW en zondag 23. Dat ie doorgaat tot 23 graden is vreemd, heb ik nog niet meegemaakt met de T6. Let op dat de Quatt alleen verwarmd als de thermostaat vraagt. Dus de CiC doet alleen een berekening adhv buitentemperatuur, gewenst en huidig. Daarvandaan start ie met een bepaalde warmte opbrengst. Dat het uiteindelijk 23graden wordt, ligt vrijwel zeker aan je thermostaat.
ik kan dat van @medu80 ook alleen maar beamen, twee onder een kap (groot huis, > 200m²) huis uit de jaren 60, redelijk maar niet overdreven geisoleerd (onder HR++), boven gewoon dubbel glas. Wel spouwisolatie. T6 Thermostaat, Atag CV ketel.medu80 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:58:
[...]
Ik heb er totaal geen issue's mee, ook een Atag en temperatuur continue op 20,5. De T6 vraagt warmte vanaf zo'n 20.3 tot aan 20.7 waarbij ie vanaf 20.5x rond de 30 Hz gaat zitten. Hier bijna, eigenlijk totaal geen gasverbruik voor CV. Temperatuur schommelt continue tussen de 20.4 en 20.8 naargelang buitentemperatuur.
COP November 5.6
COP Oktober 7.3
COP November 5.8 verbruik circa 165 kWh (112 m³ gas bespaart), gas verbruik (incl. sww) 7m³
COP Oktober 6.6 verbruik circa 50 kWh (41 m³ gas bespaart), gas verbruik (incl. ssw) 9m³
veelal lange runs met een kleine overschot richting +0,5ºC boven ingestelde waarde (prima kan ik goed mee leven)
Hier ook 4.4 hoorSBL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:31:
[...]
De COP is bij mij nog wat slechter, 4,2 of zo over die periode (radiatoren, Oost-Nederland, thermostaat op 20).
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Hier vandaag een COP van 4,1 in Noord Holland bij de kust. Buitentemperatuur de hele dag rond de 6 graden, binnentemperatuur 20,5.. Redelijk geïsoleerd huis uit 1903 met alleen T22 radiatoren met ventilatoren. Verbruik vandaag 9kwh electra en 0 gas.
Wel weer de optimalisatie switch op de Lyric geflipperd om geen overshoots te hebben.
Dat is wel heel erg veel...Bacteria1980 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:05:
[...]
Het verbruik ligt veels te hoog. Thermostaat staat ingesteld op 21 graden, gisteren is die door gegaan tot 23? Heb er al meerdere tickets over gemaakt. Maar je hoort gewoon helemaal niks. Mijn verbruik ligt nu op ongeveer 30kw per dag. Met heel klein beetje gas verbruik. Woning is volledig geïsoleerd . Denk aan het++ glas overal, vloer geïsoleerd. Plafonds spouw etc. Ik denk dat de quatt te klein is voor mijn vrijstaand huis. Ik had met de intake al aangeven dat ik liever de 8kw had gehad. Maar ze overtuigde mijn dat ik echt aan een 4kw genoeg moest hebben. Nu zit ik met de gebakken peren. Toen ik de 8 kw wilde was deze nog wel in ontwikkeling. Ik ben nr 704.... Ergste van alles vind ik de communicatie. Die is 0....
Hier thermostaat op 22°C, tussen 22.00 uur en 4.30 uur half graadje lager.
1 Quatt. Bovenverdieping 2 radiatoren open, beneden 6 en 2x vvw.
Bij mij werkt het, dus lijkt me dat 1 Quatt het ook bij jou moet trekken.
Hoeveel m2 heb jij? Alles goed ontlucht?
Vvw goed afgesteld?
Dit is vorige week, incl. 3 vorstnachten
Zie onderschrift voor gegevens van mijn woning.
Edit: communicatie kan inderdaad beter. Issue CIC 12 november ingeschoten, wel compliment in bericht.
Werd bedankt voor positieve feedback. Daarna week bezig geweest dame er van te doordringen dat ik een probleem had... wachtende...
:strip_exif()/f/image/bQDSpnjppdwrgi4XYHaYuiMj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LSCye3I2SzMg8GtgF3WG3Ete.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 24-11-2023 20:08 ]
Hier 9.9kWh, cop van 4.5. Aan de kust, temp rond de 6°. De wind nekt dit huis op het moment, die t6 doet maar wat, eerst te laag voordat ie aangaat en dan vervolgens weer een extra graad erboven op.Flesym schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:31:
[...]
Hier vandaag een COP van 4,1 in Noord Holland bij de kust. Buitentemperatuur de hele dag rond de 6 graden, binnentemperatuur 20,5.. Redelijk geïsoleerd huis uit 1903 met alleen T22 radiatoren met ventilatoren. Verbruik vandaag 9kwh electra en 0 gas.
Wel weer de optimalisatie switch op de Lyric geflipperd om geen overshoots te hebben.
/f/image/Wr1PxD1NMguzyhbi8RHLPdCT.png?f=fotoalbum_large)
Hier hr++ en schuipui hr+++, maar geen vloer of dakisolatie. Verlies ook best wat in de nacht.
W quatt 8kW maar nu nog liefst 1 draaien ivm afgifte, alleen radiatoren.
Vandaag 8.88kW, staat wel maar op 19 en na 16 op 19,5. Ook de kust.
Bij mij wilde ze ook geen 8kW doen, paar keer discussie opnieuw moeten voeren dat ik toch genoeg solar had om inefficient te zijn.. en dat ik liever de preview prijs betaalde dan later iemand terug moest komen voor mee.
Tot nu toe 1,5m3 gas in 2 maanden.
W quatt 8kW maar nu nog liefst 1 draaien ivm afgifte, alleen radiatoren.
Vandaag 8.88kW, staat wel maar op 19 en na 16 op 19,5. Ook de kust.
Bij mij wilde ze ook geen 8kW doen, paar keer discussie opnieuw moeten voeren dat ik toch genoeg solar had om inefficient te zijn.. en dat ik liever de preview prijs betaalde dan later iemand terug moest komen voor mee.
Tot nu toe 1,5m3 gas in 2 maanden.
Kan je mij (ons?) eens meenemen in een berekening met deze cijfers? Is het veel goedkoper dan het stoken op gas wanneer je een SCOP van 3 hebt?SBL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:44:
[...]
Nee, zie post hiervoor; bij mij 2% gas en dus COPokt/nov ~4,2. Ik denk dat 20% bij @GhostlyFriend beter kan, dus hoop dat hij/zij wat meer info wil delen.
Voor aankoop dacht ik jaarrond op 82% verwarming door Quatt uit te komen met SCOP 3,0, maar tot nog toe gaat het beter.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Kan het ook zijn dat jij gewoon geluk hebt met de juiste instellingen van de Quatt? Ik lees hier meer problemen dan succesverhalen als de jouwemedu80 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:58:
[...]
Ik heb er totaal geen issue's mee, ook een Atag en temperatuur continue op 20,5. De T6 vraagt warmte vanaf zo'n 20.3 tot aan 20.7 waarbij ie vanaf 20.5x rond de 30 Hz gaat zitten. Hier bijna, eigenlijk totaal geen gasverbruik voor CV. Temperatuur schommelt continue tussen de 20.4 en 20.8 naargelang buitentemperatuur.
COP November 5.6
COP Oktober 7.3
Dit topic is gesloten.