Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.587 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Op zich ben ik niet ontevreden maar het totale gebrek aan communicatie vanuit Quatt, het feit dat ze niet naar het afgiftedysteem hebben gekeken, het feit dat je geen parameters kunt instellen en het feit dat de geadviseerde thermostaat niet goed functioneert irriteert wel erg. Daardoor is het een soort van trail on error geworden met weinig speelruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Flesym op 24-11-2023 20:45 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Bacteria1980 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:37:
[...]

Ik ben ook wel een beetje klaar met de quatt en zijn gedrag. Ik kan er geen pijl optrekken... Ik vraag mijn af wat er nu zo slim aan dit apparaat is? Zelfde geld voor de t6. Achteraf had ik liever de Elga 4kw gekozen. Daar kan je tenminste instellen wat je zelf wil. Nu ben ik overgedragen aan de grille van quatt....
Dat is absoluut niet wat ik wil zeggen!! Ik ben zeer tevreden icm intergas en Honeywell chronotherm. November een cop 5,8 totaal 138 kWh verbruikt en geen 1,2 m3 gas verbruikt

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:18:
[...]

Kan het ook zijn dat jij gewoon geluk hebt met de juiste instellingen van de Quatt? Ik lees hier meer problemen dan succesverhalen als de jouwe ;)
Net wat je wil zien. Ik lees meer succes verhalen _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:28
Bennobang schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:08:
[...]

Net wat je wil zien. Ik lees meer succes verhalen _/-\o_
Jazeker, ik ook, maar ook heel veel andere. Ook in de facebookgroep. Ik had er ook een knipoog bijgezet. Het is dus niet het enige succesverhaal die ik heb gezien, maar er beklijft bij mij steeds meer het gevoel dat die successen een geluksfactor hebben.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 13:47
Vraag aan de Quatt bezitters. Ik ga er waarschijnlijk ook een laten plaatsen, echter komt deze op het plat dak naast onze slaapkamer. Doorvoer vervolgens door de slaapkamermuur en dan naar zolder waar de CV staat.
Ik begrijp dat hij in de nachstand kan draaien met 52dB geluidsproduktie. Wat zijn jullie ervaringen mbt geluid> zou dat hoorbaar zijn vanuit de slaapkamer, die dus meteen ernaast is (met raam dicht in de winter)?
Dus: quatt || slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:09:
[...]

Jazeker, ik ook, maar ook heel veel andere. Ook in de facebookgroep. Ik had er ook een knipoog bijgezet. Het is dus niet het enige succesverhaal die ik heb gezien, maar er beklijft bij mij steeds meer het gevoel dat die successen een geluksfactor hebben.
Niet om het een of ander iedereen weet dat het een start-up is met bepaalde risico’s en ongemakkelijkheden die erbij horen. Ze hebben mijn vertrouwen nog steeds en alsof er geen problemen bij de grote merken en gasketels zijn |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 12:50

charrel

Cortisol4life..

sbin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:11:
Vraag aan de Quatt bezitters. Ik ga er waarschijnlijk ook een laten plaatsen, echter komt deze op het plat dak naast onze slaapkamer. Doorvoer vervolgens door de slaapkamermuur en dan naar zolder waar de CV staat.
Ik begrijp dat hij in de nachstand kan draaien met 52dB geluidsproduktie. Wat zijn jullie ervaringen mbt geluid> zou dat hoorbaar zijn vanuit de slaapkamer, die dus meteen ernaast is (met raam dicht in de winter)?
Zo is het hier amper meer te horen, staat op een houten dak naast onze slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_XOthCvvIV-yjcko1ryTLLJZqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj5PQ1KVYHxMmxYB2EQZqfvn.jpg?f=fotoalbum_large
Met een paar extra veren tussen de bigfoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Bennobang schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:17:
[...]

Niet om het een of ander iedereen weet dat het een start-up is met bepaalde risico’s en ongemakkelijkheden die erbij horen. Ze hebben mijn vertrouwen nog steeds en alsof er geen problemen bij de grote merken en gasketels zijn |:(
Zeker, maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Communicatie is daarin key, en dat is juist waar het niet helemaal lekker loopt. Zo'n eerste echte winter is natuurlijk een eerste test.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:25

Trackerfire

BTC HODLER

Meer mensen waarbij hij al enkele uren op de stand Anti-freeze protection - water circulation' staat te horren? Flow rond de 300l/u en verbruik zo’n 15 watt. Het is hier zo’n 5-6 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Trackerfire op 24-11-2023 22:13 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Trackerfire schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:13:
Meer mensen waarbij hij al enkele uren op de stand Anti-freeze protection - water circulation' staat te horren? Flow rond de 300l/u en verbruik zo’n 15 watt. Het is hier zo’n 5-6 graden.
Net van 3 (pomp cv loopt, maar gas springt niet bij) naar 2 gegaan.
Wel (zo te zien) al 3x een defrost. Temp net boven 3°C.

Loopt op ongeveer 700 watt. Net boven ingestelde temperatuur (nachtverlaging gaat in om 22.00 uur,
21,5 graad)

[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 24-11-2023 22:20 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Zal veel te maken hebben wat voor muur en raam daar tussen zit en of je erg last van geluid hebt.
Hij maakt niet echt veel geluid (dat is echter zeer subjectief) maar helemaal stil is hij niet.
Met extra veren en extra anti-tril matjes kun je veel doen tegen trillingen echter aan het echte geluid kun je eigenlijk alleen door afstand (of een geluidskast) iets effectief doen.
Als je gewend bent met het raam open zul je hem zeker horen.
Een foto van de plaats zou overigens wel handig zijn.

Hou ook rekening met je buren, op de erfgrens mag je ‘s nachts de 42dB niet overstijgen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of @marijnflipse nog meeleest.....

(en inmiddels actie onderneemt op punt communicatie. Ik heb namelijk het idee dat ook bij Support de voertaal Engels is.

Niet doen.

Monteurs prima, maar probleem oplossen bij doorsnee NLer moet wel in NL.
Ik heb niks aan een copy/paste van iets wat ik wel weet, namelijk waar ik stille modus aan kan zetten in de app)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Laatst online: 22-09 13:47
MacD007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:30:
[...]

Zal veel te maken hebben wat voor muur en raam daar tussen zit en of je erg last van geluid hebt.
Hij maakt niet echt veel geluid (dat is echter zeer subjectief) maar helemaal stil is hij niet.
Met extra veren en extra anti-tril matjes kun je veel doen tegen trillingen echter aan het echte geluid kun je eigenlijk alleen door afstand (of een geluidskast) iets effectief doen.
Als je gewend bent met het raam open zul je hem zeker horen.
Een foto van de plaats zou overigens wel handig zijn.

Hou ook rekening met je buren, op de erfgrens mag je ‘s nachts de 42dB niet overstijgen.
Is een spouwmuur, echter de doorvoer gaat ook naar deze kamer. Neem aan dat ze alles netjes dicht purren overigens. Zit een kiepraam in met dubbel glas. In de zomer staat dit raam 's-nachts wel veel open (maar dan doet de Quatt waarsch niet veel). In de winter af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Trackerfire schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:13:
Ja, hier zit hij ook in zijn anti-freeze stand. Circa 400l/u en 18W.
Buiten temperatuur onder de 4ºC. Dus doet hij wat hij moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56P5e2uFMEUqynIHoDWRkzu4YF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDnrSSupVok0c27YS4LIqxZc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sbin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:41:
[...]

Is een spouwmuur, echter de doorvoer gaat ook naar deze kamer. Neem aan dat ze alles netjes dicht purren overigens. Zit een kiepraam in met dubbel glas. In de zomer staat dit raam 's-nachts wel veel open (maar dan doet de Quatt waarsch niet veel). In de winter af en toe.
Soort raam en type glas? Eventueel andere optie? Kunnen we nu niet zien, zo zonder foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:38:
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of @marijnflipse nog meeleest.....

(en inmiddels actie onderneemt op punt communicatie. Ik heb namelijk het idee dat ook bij Support de voertaal Engels is.

Niet doen.

Monteurs prima, maar probleem oplossen bij doorsnee NLer moet wel in NL.
Ik heb niks aan een copy/paste van iets wat ik wel weet, namelijk waar ik stille modus aan kan zetten in de app)
Helemaal me eens, anders de ceo gewoon op LinkedIn openlijk daarop aanspreken, soms is een dergelijke wakeup call weg eens nodig.
Idem met het gezeur van een handleiding, nu komen ze steeds met stukjes. Zeer onprofessioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Gerardwaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:33:
[...]

Ik had de T6 maar ben niet tevreden over het gedrag. Tot nu toe werkt de Intergas comfort touch naar volle tevredenheid, mooie lange run en geen overshoot. De eerste dag wat vreemd opstartgedrag en heb hem op laagtemperatuursysteem gezet. Nu draait het als een zonnetje en als hij zo blijft werken mag hij blijven. Ik heb verder niets gewijzigd aleen omgewisseld.
Wat bedoel je met laagtemperatuursysteem? Bij controleregeling op vloerverwarming zetten?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09 16:05
onlinaius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:28:
[...]

En de flow is ook nog 800 / gelijk aan wat deze eerst was?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:33
Bacteria1980 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:05:
[...]

Het verbruik ligt veels te hoog. Thermostaat staat ingesteld op 21 graden, gisteren is die door gegaan tot 23? Heb er al meerdere tickets over gemaakt. Maar je hoort gewoon helemaal niks. Mijn verbruik ligt nu op ongeveer 30kw per dag. Met heel klein beetje gas verbruik. Woning is volledig geïsoleerd . Denk aan het++ glas overal, vloer geïsoleerd. Plafonds spouw etc. Ik denk dat de quatt te klein is voor mijn vrijstaand huis. Ik had met de intake al aangeven dat ik liever de 8kw had gehad. Maar ze overtuigde mijn dat ik echt aan een 4kw genoeg moest hebben. Nu zit ik met de gebakken peren. Toen ik de 8 kw wilde was deze nog wel in ontwikkeling. Ik ben nr 704.... Ergste van alles vind ik de communicatie. Die is 0....
Zet ajb optimaliseren in de Resideo app uit en geef je Quatt èn CiC een power reset.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:00
Mensen klagen over communicatie, maar ik lees ook berichten dat sommige mensen meerdere tickets over hetzelfde inschieten.. Niet heel gek dat ze het dan druk krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:57
MacD007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:28:
[...]

als ik echter via json kijk naar de temperatuur van de flowmeter, en die zit bij mij echt binnen, zie ik daar de zelfde lage temperatuur (na een lange afkoeling), ik zal dat vannacht maar eens in de gaten gaan houden wat hij nu aangeeft.
aan de andere hand zal bij gebrek aan flow het over grote deel van het water in de buurt van de ruimtetemperatuur liggen, mogelijk enkel graad lager.
Ja, dat zou ik ook denken, inderdaad op de ruimtetemperatuur. Bij vloerverwarming en een redelijk vloerisolatie verwacht ik zelfs een tikje boven de ruimtetemperatuur (dat zie ik ook terug in de eerder getoonde statistiek). De warmte komt tenslotte uit de vloer, dus de vloer is zodra de verwarming uitgaat het warmste deel van de ruimte. Als de isolatiewaarde overal hetzelfde is zal de ruimte gelijkmatig afkoelen, waarbij de bepalende variabele voor de temperatuur de begintemperatuur is (die wel steeds dichter de ruimtetemperatuur zal gaan benaderen).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
als ik echter via json kijk naar de temperatuur van de flowmeter, en die zit bij mij echt binnen, zie ik daar de zelfde lage temperatuur (na een lange afkoeling),
Raar, juist de flowmeter zou vrij snel aardig op de ruimtetemperatuur moeten zitten als er geen flow is. Bij mij zie je dit ook in de statistieken terug: een langzame afkoeling van 17.5 naar 16.5 graden, een hele korte sterke daling zodra het koude water van buiten naar binnen gepompt wordt, en daarna een scherpe stijging zodra het water van de benedenverdieping bij de flowmeter aankomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zsHy39lLjW0M8Tg9mjEEIfocXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaj6oKDuBBphoRZJ3wf4PdKO.jpg?f=fotoalbum_large

Een flowmeter die de buitentemperatuur aanhoud kan naar mijn idee bijna niet, zelfs als de pomp blijft draaien zal er nog steeds warmte van de benedenverdieping bij de flowmeter aankomen, en het hele systeem kan pas buitentemperatuur bereiken als de woning zelf buitentemperatuur bereikt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
die 0,05m³ is echter een waarde die ik veelvuldig (vaak zelfs ietsjes meer circa 0,06-0,07m³) in mijn systeem terug zie als de CV het water weer naar die 18ºC te kunnen brengen voordat de quatt het overneemt. (blijkbaar moet hij toch circa 30-50l verwarmen, waarschijnlijk ook dat de verschillende delen ook verschillende temperaturen hebben).
Jouw systeem is echter na een nacht geen 8 graden. De gemiddelde temperatuur (incl het deel buiten in de leidingen) zal iets onder de gemiddelde temperatuur van je woning liggen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat als het systeem 8 graden koud is er evenveel gas verbruikt zal worden dan bij een cv temperatuur van ergens tussen de 15 en de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
(met deze 0,44 kWh kun je zelfs 30l naar 18ºC brengen uitgaande van een begin temperatuur van 5,4ºC).
30 liter is niet perse een heel groot systeem. Als je de tabel op onderstaande pagina ziet kun je zien dat (afhankelijk van het type installatie) 0.4 - 2 liter water per m2 kan bevatten. Als je uitgaat van 1 liter per m2 zit je al snel aan meer dan 40 liter alleen in de vloerverwarming, en dan heb je eventuele radiatoren boven, en leidingen die door de woning lopen nog niet meegeteld.

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Stel echter dat je uitgaat van die 30 liter systeeminhoud. Er kan met 0.05 kuub gas 379 liter water 1 graad worden opgewarmd. Dit is 12.6 graad per liter systeeminhoud. Dit zou inderdaad betekenen dat je met 5.4 graad cv temperatuur toe kunt. Het water moet echter nog wel een rondje doen voordat het retour van de Quatt bereikt, en dan gaat het door die steenkoude vloer.

En dan moet je wel een mega flowrate hebben om niet genoeg warmte af te geven om het water nog met 18 graden bij de Quatt te krijgen.

Ik zie het niet gebeuren, tegen de tijd dat de Quatt gaat werken heeft de cv de woning alweer naar die 8 graden opgewarmd.

Zelfs als de Quatt op nog veel lager vermogen kon draaien gaat dat nog niet werken omdat je afgifte bij 8 graden binnen 18 graden cv temperatuur zelfs met mini radiatoren vaak nog te hoog zal zijn.

De enige manier waarop de Quatt nog iets zie doen met het op 8 graden houden is in het theoretische geval als je enkele zeer kleine radiatoren hebt, waardoor je veel flow met een hele lage afgifte kan creeren, en als je de Quatt ook nog eens heel vaak kunt laten starten en stoppen, waardoor de cv ketel niet al teveel hoeft te doen.

Mij lijkt het gewoon niet erg aannemelijk. Aan de andere kant zal je gasverbruik met een binnentemp van 8 graden ook zeer klein zijn, dus je verliest ook weer niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 22:30
[...]

Het verbruik ligt veels te hoog. Thermostaat staat ingesteld op 21 graden, gisteren is die door gegaan tot 23? Heb er al meerdere tickets over gemaakt. Maar je hoort gewoon helemaal niks. Mijn verbruik ligt nu op ongeveer 30kw per dag. Met heel klein beetje gas verbruik. Woning is volledig geïsoleerd . Denk aan het++ glas overal, vloer geïsoleerd. Plafonds spouw etc. Ik denk dat de quatt te klein is voor mijn vrijstaand huis. Ik had met de intake al aangeven dat ik liever de 8kw had gehad. Maar ze overtuigde mijn dat ik echt aan een 4kw genoeg moest hebben. Nu zit ik met de gebakken peren. Toen ik de 8 kw wilde was deze nog wel in ontwikkeling. Ik ben nr 704.... Ergste van alles vind ik de communicatie. Die is 0....
Verbruik is 30 kW elektrisch per dag? Dat is equivalent aan 10 - 16 m3 gas, afhankelijk van de CoP, dat is wel erg veel. Dan zou de Quatt nu ook de hele dag op vol vermogen moeten stoken. Wat was dan voor je de Quatt had je gasverbruik per jaar?

Ik heb ook een goed geïsoleerde vrijstaande woning waarvan 190 m2 continue verwarmd op 19,5 graden. Ik zit voor de maand november nu totaal op 145 kWh elektrisch verbruik, 800 kWh thermisch, nog geen gas (<0,1 m3). Gebruik simpele Honeywell Round modulation thermostaat.

Ik had een probleem dat het warmteverlies vermogen van de woning juist te hoog ingesteld stond, waardoor de Quatt steeds bij te hoog vermogen verwarmen ging en daarna uit. Hierover ticket aangemaakt, duurde wel een week voor reactie, maar ik had zelf aangegeven dat het niet zo urgent was, is daarmee wel opgelost. Afgelopen nacht is de woning continu verwarmd met tussen 350 - 650 W elektrisch, CoP van 5.0.

Ik heb dus heel andere ervaring met de Quatt. Ligt misschien aan je thermostaat instellingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
duysa01 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:50:
Komende winter gaan we lang weg. Ik zet de thermostaat (t6) ergens tussen de 8 en 10 graden. Ik heb twee slaapkamers waar nu de Danfoss thermostaatkraan op de radiatoren standaard op uit staat. Als ik lang weg ben zette ik voorheen met een cv deze radiatoren op "*". Kan ik nu met de quatt dat ook doen, of moet ik ze helemaal open zetten?
Zie een prachtige discussie voorbij komen of Quatt wel start, maar vraag me af wat 8°C met je woning gaat doen.... Want dat zie ik nergens teruggekomen.

Weet niet hoe lang je weg gaat, maar 8°C (waar je volledige woning, dus ook muren, meubels en vloeren wel dicht bij gaat komen na een paar week en regelmatig nachtvorst), lijkt me onverstandig.
Je heb dan kans dat het vocht van de muren drupt en schimmelvorming op gaat treden.
Is 12°C (beter 15°C) niet verstandiger?

Edit: link toegevoegd
Woning wel of niet verwarmen op vakantie in de winter

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 25-11-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Gisteravond optimalisatie in de Resideo app aan/uit geschakeld, voor het eerst dat ik dit zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp2JTtBaideJeq2boFK2f876Vbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGsUv9DFxYaoERXgefCU0SoD.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Spykie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:04:
Gisteravond optimalisatie in de Resideo app aan/uit geschakeld, voor het eerst dat ik dit zie:

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde, maar het jammere is alleen dat iedere keer wanneer de Quatt even uitgegaan is (bv na een halve graad nachtverlaging) je de optimalisatie weer even opnieuw moet flipperen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 20:33
Hallo, sinds een paar dagen ben ik ook eigenaar van een Quatt. Ik volg dit topic al enige tijd en ik vroeg mij af, omdat ieder situatie uniek is, of iedereen zelf met de instellingen van de thermostaat en Quatt moet spelen om het maximale eruit te halen of dat de Quatt eigenlijk zo slim moet zijn.

Ik heb een Tado V2, een vv in de woonkamer, grote radiator als bijverwarming in de woonkamer en een vv in de (open) keuken. Het huis is een 2 onder 1 kap uit 1990 en het vloeroppervlak beneden is zo'n 70m2.

Mijn schema is nu als volgt:
0:00-06:00 -> 19
06:00-12:00 -> 19,5
12:00-18:00 -> 20
18:00-00:00 -> 18,5

Vroege start in Tado staat aan.
Stille modus in Quatt staat uit.

Ik zie vooral wisselend gedrag met het bijverwarmen vanuit de CV ketel. Deze ochtend stond de CV tussen 08:00-09:00 flink aan terwijl het 19 graden was. Mijn inziens heeft hij tot 12:00 de tijd om te verwarmen tot 19,5 graden dus waarom dat bijverwarmen?

24 november had ik ook maar een COP van 3,5. Zijn er zaken die ik daarin zelf kan verbeteren? Of moet ik hiervoor met Quatt contact opnemen of zij iets kunnen ontdekken? Ik krijg een beetje het gevoel dat je zelf maar van alles moet uitzoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
buzzjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:29:
Hallo, sinds een paar dagen ben ik ook eigenaar van een Quatt. Ik volg dit topic al enige tijd en ik vroeg mij af, omdat ieder situatie uniek is, of iedereen zelf met de instellingen van de thermostaat en Quatt moet spelen om het maximale eruit te halen of dat de Quatt eigenlijk zo slim moet zijn.

Ik heb een Tado V2, een vv in de woonkamer, grote radiator als bijverwarming in de woonkamer en een vv in de (open) keuken. Het huis is een 2 onder 1 kap uit 1990 en het vloeroppervlak beneden is zo'n 70m2.

Ik zie vooral wisselend gedrag met het bijverwarmen vanuit de CV ketel. Deze ochtend stond de CV tussen 08:00-09:00 flink aan terwijl het 19 graden was. Mijn inziens heeft hij tot 12:00 de tijd om te verwarmen tot 19,5 graden dus waarom dat bijverwarmen?

24 november had ik ook maar een COP van 3,5. Zijn er zaken die ik daarin zelf kan verbeteren? Of moet ik hiervoor met Quatt contact opnemen of zij iets kunnen ontdekken? Ik krijg een beetje het gevoel dat je zelf maar van alles moet uitzoeken...
Dit topic staat vol met dingen waar je rekening moet houden, maar inderdaad iedere situatie is uniek dus of het voor jouw situatie van belang is kun je alleen zelf bepalen. In hoofdlijnen:
- je afgiftesysteem is van grote invloed op een goede werking
- zorg dat je flow altijd de 800 liter per uur haalt (en dan niet via je bypass)
- zoneregeling is iets om voorzichtig mee om te gaan (het beïnvloedt je FLOW en waar warmtevraag vandaan komt.
- verhoog de temperatuur nooit snel (0,5 graad per uur)
- COP kun je alleen vergelijken als de situatie vergelijkbaar is. Dus is meer een persoonlijke indicatie of je systeem beter of slechter wordt. En dan nog is geen dag gelijk qua temp, wind enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 21:09
Sinds donderdag 16 uur werkt de Quatt niet meer. Ik zie nog wel een heel laag verbruik, maar verder niets. Huis blijft wel warm (de cv stookt weer op gas). Cic zojuist in en uit stopcontact gehaald. Zijn er andere dingen die ik kan checken voor ik contact opneem met Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0m1Oiq0NKeZSC1ssENhVpibqeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yb0L62yDSmX3BGm1EhUdO5dd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05:58

[Afbeelding]
Hallo,

Waar vinden jullie dan de optimalisatie in de Resideo app?
Ik zie die optie niet staan in de app zelf. Wel op de thermostaat zelf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Bacteria1980 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:54:
[...]

Hallo,

Waar vinden jullie dan de optimalisatie in de Resideo app?
Ik zie die optie niet staan in de app zelf. Wel op de thermostaat zelf....
De app ingaan door op de temperatuur te drukken, dan staat rechtsboven een tandwieltje, als je daar op drukt staat er de optie optimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
X-GeaR schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:50:
Sinds donderdag 16 uur werkt de Quatt niet meer. Ik zie nog wel een heel laag verbruik, maar verder niets. Huis blijft wel warm (de cv stookt weer op gas). Cic zojuist in en uit stopcontact gehaald. Zijn er andere dingen die ik kan checken voor ik contact opneem met Quatt?

[Afbeelding]
De Quatt zelf eventjes een paar minuten van het stroom halen, tegelijk met de CiC.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:06
pietjm schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:49:
[...]

Wat bedoel je met laagtemperatuursysteem? Bij controleregeling op vloerverwarming zetten?
Op slow zetten, laag temperatuur systeem.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Nu online
Gerardwaz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:17:
[...]

Op slow zetten, laag temperatuur systeem.
In de beschrijving geven ze dat inderdaad voor vloerverwarming aan. Dank!

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

[Afbeelding]
Wat bedoel je met aan/uit geschakeld? Even aan en dan gelijk weer uit?

Krijgen meer mensen IEDERE keer wanneer ze de Resideo app opnemen, de volgende vraag (die ook niet wegblijft na het aanklikken van 'niet meer vragen'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yva_x_pE59jnNVPkqEEXKXmB988=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvC0zMQp5OqY4IJtI9oqVoir.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door okijokii op 25-11-2023 09:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:09:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Zoals gezegd, men is aan het proberen het gasverbruik op nul te krijgen. Dit heeft Quatt nooit aangegeven. Ze zeggen minder gas verbruik, in mijn geval 81% minder.
Daarnaast experimenteren sommigen met allerlei diverse thermostaten en bij overshoot ligt het aan de CiC. Dan zitten sommigen te F5'en op de JSON pagina en elk aparte waarde wordt direct gedeeld, hebben jullie dit ook, hij staat al een uur op dezelfde temp.
Ook hoor je vaak dat stille modus wordt aangezet, dus capaciteit neemt met 20% af en klagen dat de Quatt het niet aankan en de CV meedraait. tja wat verwacht je anders.
De CiC maakt een stooklijn maar elke dag even stroom eraf zodat de stooklijn reset. |:(

Dus onder de streep werkt de Quatt vrij goed voor zijn prijs, zeker in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

okijokii schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:29:
[...]

Krijgen meer mensen IEDERE keer wanneer ze de Resideo app opnemen, de volgende vraag (die ook niet wegblijft na het aanklikken van 'niet meer vragen'?

[Afbeelding]
Yup, gaf ik een tijdje terug al aan. Om de 4-5x inloggen krijg ik die melding ook weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:39:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Zoals gezegd, men is aan het proberen het gasverbruik op nul te krijgen. Dit heeft Quatt nooit aangegeven. Ze zeggen minder gas verbruik, in mijn geval 81% minder.
Daarnaast experimenteren sommigen met allerlei diverse thermostaten en bij overshoot ligt het aan de CiC. Dan zitten sommigen te F5'en op de JSON pagina en elk aparte waarde wordt direct gedeeld, hebben jullie dit ook, hij staat al een uur op dezelfde temp.
Ook hoor je vaak dat stille modus wordt aangezet, dus capaciteit neemt met 20% af en klagen dat de Quatt het niet aankan en de CV meedraait. tja wat verwacht je anders.
De CiC maakt een stooklijn maar elke dag even stroom eraf zodat de stooklijn reset. |:(

Dus onder de streep werkt de Quatt vrij goed voor zijn prijs, zeker in mijn geval.
Misschien heb je een punt, en ga ik dat op den duur ook ontdekken. Ik maak me persoonlijk niet druk om het verminderen van het gas, want dat gaat geweldig. Ik maak me wel druk om de hoeveelheid electriciteit die ik straks heb gebruikt.
Momenteel (vandaag) draait de Quatt op een COP van 3.4 met een buitentemperatuur van 6 graden binnentemperatuur 18.5. Ik ben inderdaad op zoek naar een betere instelling en ik zou willen de Quatt me daarmee helpt, maar het blijft ijzig stil aan die kant. Ticket staat nu een week open. Ik ben blij voor jou dat het naar tevredenheid werkt, dat gevoel zou ik ook wel willen hebben en leest vast veel rustiger op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Is weggebleven daarna (maar wel 1 keer "aan de slag" gedaan om te kijken wat dat inhield).
Later herinneren werkt ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:52:
[...]

Is weggebleven daarna (maar wel 1 keer "aan de slag" gedaan om te kijken wat dat inhield).
Later herinneren werkt ook niet?
Nee, helaas 🤷 alles een keer geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ben benieuwd of we maandag de volle laag krijgen in het noorden.
Verwachtte totale sneeuwval en ingesneeuwde Quatts?
⤵️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfA9J_Sqt6vdp_kdWZDoSS88mlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS2GPHwgv77wPQH87LapYTb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
okijokii schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:46:
[...]

Misschien heb je een punt, en ga ik dat op den duur ook ontdekken. Ik maak me persoonlijk niet druk om het verminderen van het gas, want dat gaat geweldig. Ik maak me wel druk om de hoeveelheid electriciteit die ik straks heb gebruikt.
Momenteel (vandaag) draait de Quatt op een COP van 3.4 met een buitentemperatuur van 6 graden binnentemperatuur 18.5. Ik ben inderdaad op zoek naar een betere instelling en ik zou willen de Quatt me daarmee helpt, maar het blijft ijzig stil aan die kant. Ticket staat nu een week open. Ik ben blij voor jou dat het naar tevredenheid werkt, dat gevoel zou ik ook wel willen hebben en leest vast veel rustiger op dit forum.
Hier draait ie niet met een veel hogere COP hoor, het is koud buiten. Hoe lager de watertemperatuur hoe beter je COP. Dus altijd je thermostaat aan laten staan, geeft je een hogere COP, omdat de Quatt dan met een continue laag watertemperatuur je huis op temperatuur houd. Hij staat hier op 20.5c en dan 24x7, bij deze temperaturen.

Ik weet namelijk dat de Quatt mijn huis niet kan verwarmen bij temperaturen rond de 0 graden. Ik weet ook dat ie het OP temperatuur kan houden bij 0 graden. En ga maar van een 20kW tot 30kW uit bij temperaturen onder 0. In mijn geval 9 euro, waar ik voorheen 6 - 10m3 verbruikte das in mijn geval 14 euro. Dus 5 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:03:
[...]

Hier draait ie niet met een veel hogere COP hoor, het is koud buiten. Hoe lager de watertemperatuur hoe beter je COP. Dus altijd je thermostaat aan laten staan, geeft je een hogere COP, omdat de Quatt dan met een continue laag watertemperatuur je huis op temperatuur houd. Hij staat hier op 20.5c en dan 24x7, bij deze temperaturen.

Ik weet namelijk dat de Quatt mijn huis niet kan verwarmen bij temperaturen rond de 0 graden. Ik weet ook dat ie het OP temperatuur kan houden bij 0 graden. En ga maar van een 20kW tot 30kW uit bij temperaturen onder 0. In mijn geval 9 euro, waar ik voorheen 6 - 10m3 verbruikte das in mijn geval 14 euro. Dus 5 euro per dag.
We zijn 5 dagen weg en heb daarom de thermostaat naar 18.5 ipv 20.5 gezet en had gehoopt/verwacht dat terug te zien in het verbruik, wat niet zo is. Misschien heeft het te maken met warmteverlies van de woning, met de temperatuur buiten, geen idee, maar ik vind het bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
okijokii schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:24:
[...]

We zijn 5 dagen weg en heb daarom de thermostaat naar 18.5 ipv 20.5 gezet en had gehoopt/verwacht dat terug te zien in het verbruik, wat niet zo is. Misschien heeft het te maken met warmteverlies van de woning, met de temperatuur buiten, geen idee, maar ik vind het bijzonder.
Ergens maakt het warmteverlies "niets uit" hoe een warmtepomp draait.
Als je met een lage temperatuur genoeg afgifte hebt, dan zal het een warmtepomp worst wezen of jij de deuren tegen elkaar open hebt of niet.
De truc zit dus in een zo laag mogelijke stooklijn / Ta bereiken (of bepalen) waarmee je huis in elk geval niet afkoelt. (Als je wel van voldoende isolatie voorzien bent iig om "FE" te blijven draaien)

Ik las dat 'de buren' bij DeWarmte ineens opties in de app hebben of krijgen deze week om zelf die stooklijn in te stellen. Ik denk oprecht dat het voor de probleemgevallen bij Quatt een boel gedoe kan oplossen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:49
paQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:35:
[...]

Ergens maakt het warmteverlies "niets uit" hoe een warmtepomp draait.
Als je met een lage temperatuur genoeg afgifte hebt, dan zal het een warmtepomp worst wezen of jij de deuren tegen elkaar open hebt of niet.
De truc zit dus in een zo laag mogelijke stooklijn / Ta bereiken (of bepalen) waarmee je huis in elk geval niet afkoelt. (Als je wel van voldoende isolatie voorzien bent iig om "FE" te blijven draaien)

Ik las dat 'de buren' bij DeWarmte ineens opties in de app hebben of krijgen deze week om zelf die stooklijn in te stellen. Ik denk oprecht dat het voor de probleemgevallen bij Quatt een boel gedoe kan oplossen.
Klopt die optie krijgen wij, wanneer is nog onduidelijk, maar voor einde jaar is gezegt.

Overigens is de WebApp verder erg beperkt, dus niets om jaloers op te zijn 8)7

Meeste optimalisatie hal je toch uit de stooklijn en thermostaat heb ik gemerkt. Huidige stooklijn aanpassingen moeten steeds per mail bij DeWarmte.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 19:32
paQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:35:
[...]

Kunnen we niet massaal (nou ja, de tweakers hier) een feature request in de Quatt app doen voor toevoegen van een stooklijn/warmteverlies instelling?

Ik heb het iig net gedaan 😀.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:51

KL643

beeldaandemuur

[...]

[Afbeelding]
Niet iedere keer maar wel regelmatig. Vrij irritant. (Android)

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcanic
  • Laatst online: 05-07 10:27
Wat bedoelen jullie met stooklijn?
Ik stel mijn T6 thermostaat dagelijks wat bij, snachts 18,5 graden, overdag 19,5 graden tijdens de warmere uren vd dag. De Quatt gaat dan zoals bv vandaag om precies 10:00 aan, aan eind vd middag is de temperatuur dan 19,8 graden en stopt Quatt. Vervolgens koelt het s avonds/ snachts langzaam af, heb nog niet gehad dat !
Quatt snachts dan nog weer bijspringt, dat komt misschien nog met echt koudere temperaturen. Maar ik denk, niet berekend hoor, dat ik hiermee toch het vaakst de warmste buitentemperatuur gebruik en daarmee de COP maximaliseer. Makes sense of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 06:54
mcanic schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:20:
Stooklijn is bijv dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfrsnT5NFYA0sohEPNrW1u3rds8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uRC3Cait9xqso3puAPPcV3Q.jpg?f=fotoalbum_large
Kortom: je bepaalt hoe warm het water moet worden bij welke buiten temperatuur

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Laatst online: 22:40
[...]

Gister 24 november was een moeilijke dag vergeleken met de eerdere dagen. Misschien even wat tijd geven om de dagen te kunnen vergelijken. Voor mij is het vooral de sport om gedurende de dag te plannen wanneer het buiten het warmst is. Daaromheen zoveel mogelijk verwarmen en in de nacht zo min mogelijk (want koud buiten). Uiteindelijk wil ik het automatisch uitlezen en inplannen met home assistant maar dat heeft nog wat werk 😋 Via dit topic kan je in ieder geval inspiratie opdoen maar dit zijn niet de reguliere gebruikers die 'gewoon' een warmtepomp kopen en laten draaien 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
[...]

Ja, zo ongeveer. Aanzetten, opslaan, Uitzetten, opslaan. Zat wel een paar uur tussen, weet niet of dat nog uitmaakt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Spykie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ja, zo ongeveer. Aanzetten, opslaan, Uitzetten, opslaan. Zat wel een paar uur tussen, weet niet of dat nog uitmaakt.
Ik zie geen opslaan button 😇 maar ik zet hem even aan en straks weer uit 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Seroendeng schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:52:
[...]

Gister 24 november was een moeilijke dag vergeleken met de eerdere dagen. Misschien even wat tijd geven om de dagen te kunnen vergelijken. Voor mij is het vooral de sport om gedurende de dag te plannen wanneer het buiten het warmst is. Daaromheen zoveel mogelijk verwarmen en in de nacht zo min mogelijk (want koud buiten). Uiteindelijk wil ik het automatisch uitlezen en inplannen met home assistant maar dat heeft nog wat werk 😋 Via dit topic kan je in ieder geval inspiratie opdoen maar dit zijn niet de reguliere gebruikers die 'gewoon' een warmtepomp kopen en laten draaien 😜
Precies en daar leer ik graag van 🤜🤛😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Laatst online: 22:40
mcanic schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:20:
Ik stel mijn T6 thermostaat dagelijks wat bij, snachts 18,5 graden, overdag 19,5 graden tijdens de warmere uren vd dag. De Quatt gaat dan zoals bv vandaag om precies 10:00 aan, aan eind vd middag is de temperatuur dan 19,8 graden en stopt Quatt. Vervolgens koelt het s avonds/ snachts langzaam af, heb nog niet gehad dat !
Quatt snachts dan nog weer bijspringt, dat komt misschien nog met echt koudere temperaturen. Maar ik denk, niet berekend hoor, dat ik hiermee toch het vaakst de warmste buitentemperatuur gebruik en daarmee de COP maximaliseer. Makes sense of niet?
Dit is ook hoe ik het aanpak. Ik kijk ook vooral naar de totale kwh op een dag. Ik heb een gemiddelde Cop van 5 afgelopen maand maar een totaal kwh verbruikt van 135kwh (met tussenwoning van 145m2 oppervlak). Ik wil nog wel een keer uitproberen om een hele dag en nacht constant te draaien maar lijkt me meer hwk vragen als het buiten kouder is tijdens de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTon
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik lees al een hele tijd mee over de Quatt. Sinds augustus hangt er ook een bij ons (met T6 als thermostaat) en we zijn er over het algemeen heel tevreden over.
We hebben een Homey en kunnen de CiC daarmee uitlezen. Wat ons opvalt is dat de kamertemperatuur een lange tijd (3 uur of langer) op dezelfde waarde blijft staan in de CiC. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur dusdanig constant bij ons is, dat hij meer dan 3 uur precies op 19.61C blijft staan.

Vanmorgen heb ik de CiC daarom een keer gereset, daarbij schoot de kamertemperatuurwaarde van 19.37 direct naar 19.61, vanaf 9 uur vanmorgen staat deze waarde nu op hetzelfde (het is nu 12.30 uur).

De Quatt is hierdoor vanmorgen van 1.5kW naar 0,4kW gegaan, daar draait hij nu nog op. We zien ook dat de CV steeds vaker even bij aanspringt als het erg koud buiten is, ook dan zien we de kamertemperatuur niet veranderen.

Hoe is jullie ervaring hiermee? En heeft iemand een idee hoe we deze temperatuur meer realtime kunnen aflezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 17:39

SBL

okijokii schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:11:
[...]

Kan je mij (ons?) eens meenemen in een berekening met deze cijfers? Is het veel goedkoper dan het stoken op gas wanneer je een SCOP van 3 hebt?
Ik verwachtte met name dat mijn Quatt te klein is als het echt koud wordt, dus dat de ketel dan structureel bij moet springen. Dus dat ik jan-feb maar 65-70% van de warmte met Quatt kan doen. Daarom maar 82% door Quatt in het jaar. Veel websites hebben het over 80%; ik let beter op, maar heb een wat kleine warmtepomp.
(tot nu toe doe ik 98% waar ik 94% had verwacht over deze periode)

En ik verwachtte een COP van 2,5+0,13 per graad buitentemperatuur, waarmee ik op een SCOP van 3,0 uitkwam. Ik zie nu in de praktijk 2,35+0,22 per graad, bij hogere temperaturen gaat het duidelijk beter dan verwacht; in de buurt van 0 wat slechter. En dat is op basis van momentopnames, dus nog exclusief defrosts. Dat heeft natuurlijk ook met instellingen te maken: Ik switch nu naar gas onder COP2 (1x 2uur lang gebeurd in een koude nacht, lijkt het). Ik wil graag veel gas besparen om duidelijk <500m3/jaar uit te komen = besparing op aansluiting.

En qua conclusie: met een SCOP van 3,0 verdien je je investering niet snel terug. Ook afhankelijk van energietarieven, een jaar of 8-10. Maar ik heb ook nog andere doelen (klimaat, Rusland) zodat ik er toch wel voor gekozen heb.
Zal ik een warmtepomp aanraden aan anderen? Als je vloerverwarming hebt: no-brainer, gewoon doen (wel oppassen of je het boven met radiatoren nog warm genoeg krijgt). Met alleen radiatoren? Alleen als je er wat hobby in ziet, zoals ik. :P

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 01:41:
[...]

Jouw systeem is echter na een nacht geen 8 graden. De gemiddelde temperatuur (incl het deel buiten in de leidingen) zal iets onder de gemiddelde temperatuur van je woning liggen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat als het systeem 8 graden koud is er evenveel gas verbruikt zal worden dan bij een cv temperatuur van ergens tussen de 15 en de 20 graden.
Nee, dat klopt omdat ik ook gewoon een nachtverlaging toepas die natuurlijk een heel stuk hoger ligt, dit was ook meer één theoretische aanname voor als je helemaal (over een langere periode, 2-3dagen) geen verwarming aan hebt. Op een gegeven moment zal het huis dus richting de buitentemperatuur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:03:
[...]

Medu, ik denk dat je daar een heel sterk punt hebt.
Ik zie tenminste dat heel veel lui hier zich mn doodstaren aan een COP waarde terwijl dat maar één van de aspecten is.
Veel vergeten om ook naar het effectieve verbruik te kijken (en ja, mensen met zonnepanelen en voldoende overcapaciteit (dus met 4-6 panelen kom je helaas niet ver) is het natuurlijk weer anders)
kosten die je met de warmtepomp hebt cq zou hebben gehad als je puur met je CV zou verwarmen.

een ander belangrijk punt is dat op een gegeven moment een nachtverlaging dus niet meer efficent meer is, zeker als de Quatt moeite heeft om weer op temperatuur te komen en daarbij dus de CV als ondersteuning moet gebruiken.
terwijl de Quatt bij één instelling deze de woning wel op die temperatuur kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Onder de 6graden buitentemp draait de Quatt duidelijk minder efficiënt. Temp stijg hier van 6,0 naar 6,3 en COP van 3,6 naar 4,5 (vermogen is ook wel iets lager). Dus rendement gaat niet beter worden de komende tijd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

buzzjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:29:

CVketel zou niet/nauwelijks nodig moeten zijn. Staat je vloerverwarming wel goed open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MWink schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:30:
[...]
Gebruik simpele Honeywell Round modulation thermostaat.
Die heb ik ook nog liggen. Hoe bevalt die icm Quatt? Frequentie van update in JSON? Zie je Quatt-modulatie-reageren? Welke hysterese zie je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Hij staat bij mij op houten garagedak; en hoor hem echt nooit. Van de week nog geprobeerd te filmen, maar ik hoor hem echt niet boven de wind uit als ik uit het raam hang 2 meter ernaast. Zou rustig onder mijn slaapkamerraam mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:45:
[...]

Zie een prachtige discussie voorbij komen of Quatt wel start, maar vraag me af wat 8°C met je woning gaat doen.... Want dat zie ik nergens teruggekomen.

Weet niet hoe lang je weg gaat, maar 8°C (waar je volledige woning, dus ook muren, meubels en vloeren wel dicht bij gaat komen na een paar week en regelmatig nachtvorst), lijkt me onverstandig.
Je heb dan kans dat het vocht van de muren drupt en schimmelvorming op gaat treden.
Is 12°C (beter 15°C) niet verstandiger?

Edit: link toegevoegd
Woning wel of niet verwarmen op vakantie in de winter
goed gevonden, het is niet alleen de temperatuur maar mn de luchtvochtigheid in je huis die problemen veroorzaakt, zeker als je ook nog richting het dauwpunt gaat komen (en die is weer afhankelijk van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.
hier een handige site waar je dat kunt berekenen. https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

voorbeeld: 8°C en 80% luchtvochtigheid geeft een dauwpunt van 4,8°C
bij 70% luchtvochtigheid is het dan al 2,9°C

bij woningen die langdurig op lage temperatuur gehouden wil worden moet je dus ook zo veel mogelijk een lage luchtvochtigheid kunnen genereren.
het voordeel is wel dat bij lage buitentemperaturen er ook een lage luchtvochtigheid normaal is, echter niet als het veel regend.

Ik denk dat het lastige afweging gaat worden, de eerder genoemde 8°C is mogelijk aan de lage kant, een veel gehoorde 15-16°C betekend echter ook een duidelijk hoger verbruik. Bij 10°C ligt het dauwpunt (70%RLV) bij 4.8°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

30kW lukt niet: Quatt doet max 2kW elektrisch. Je bedoelt 30 kWh elektriciteit per dag? Da's wel veel en kan me voorstellen dat je wel 8kW had willen hebben. Dan ga je nog meer verbruiken!
Hoeveel gas verbruikte je in een periode die net zo koud was?

Overshoot: of aanpassen in thermostaat, of warmteverlies door Quatt naar beneden aan laten passen. Wat staat in je technisch rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

AnneTon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:32:
Ik lees al een hele tijd mee over de Quatt. Sinds augustus hangt er ook een bij ons (met T6 als thermostaat) en we zijn er over het algemeen heel tevreden over.
We hebben een Homey en kunnen de CiC daarmee uitlezen. Wat ons opvalt is dat de kamertemperatuur een lange tijd (3 uur of langer) op dezelfde waarde blijft staan in de CiC. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur dusdanig constant bij ons is, dat hij meer dan 3 uur precies op 19.61C blijft staan.

Vanmorgen heb ik de CiC daarom een keer gereset, daarbij schoot de kamertemperatuurwaarde van 19.37 direct naar 19.61, vanaf 9 uur vanmorgen staat deze waarde nu op hetzelfde (het is nu 12.30 uur).

De Quatt is hierdoor vanmorgen van 1.5kW naar 0,4kW gegaan, daar draait hij nu nog op. We zien ook dat de CV steeds vaker even bij aanspringt als het erg koud buiten is, ook dan zien we de kamertemperatuur niet veranderen.

Hoe is jullie ervaring hiermee? En heeft iemand een idee hoe we deze temperatuur meer realtime kunnen aflezen?
Hij laat pas wat zien als temp ruim 0,2 is veranderd. Dat had bij jullie dus eigenlijk al gemoeten.

CVketel bijspringen is heel raar, als hij zo rusitg draait. Was ketel niet aan voor SWW/dhw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:08:
[...]

Onder de 6graden buitentemp draait de Quatt duidelijk minder efficiënt. Temp stijg hier van 6,0 naar 6,3 en COP van 3,6 naar 4,5 (vermogen is ook wel iets lager). Dus rendement gaat niet beter worden de komende tijd.
Laten we niet de harde wind (en regen die helpt je buitenschil goed te koelen ) vergeten dat icm lagere temperaturen vliegt de warmte de meeste huizen uit. Er zijn er heel weinig in Nederland die knap luchtdicht gebouwd zijn met de juiste instellingen voor de wtw. Ook de huidige nieuwbouw zie ik behoorlijke bouwfouten op dat gebied. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:12:
[...]

Hij laat pas wat zien als temp ruim 0,2 is veranderd. Dat had bij jullie dus eigenlijk al gemoeten.

CVketel bijspringen is heel raar, als hij zo rusitg draait. Was ketel niet aan voor SWW/dhw?
dat probleem van @AnneTon is dat niet een probleem van de T6? Deze verstuurt (waarom hij dat doet geen idee) over de OT maar om de zoveel tijd (en hanfhankelijk van de temperatuurverandering, hier 0,2 delta genoemd, geen idee of dat ook echt zo is) zijn temperatuur naar de CIC.
Dat is dus ook de reden dat je lang dezelfde temperatuur ziet.
Het zou handiger zijn als de CIC zelf bv om de 15 minuten de waarde zou gaan opvragen, helaas weet ik niet of dat met OT zou kunnen.
Een Tado heeft dat niet en geeft om de haverklap zijn temeratuur door, het effect is hier dan weer dat de Quatt hier als een jojo op reageerd, wil je eigenlijk nog minder.
Jammer kun de de T6 niet instellen hoe vaak hij zijn temperatuur moet versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:38
okijokii schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:24:
[...]

Let even op dat je warmtepomp vooral een hoge COP haalt als hij niet te hard hoeft te werken en de buitentemperatuur zo hoog mogelijk is.

Het zou kunnen lonen om de nachtverlaging tot zo'n 2 graden onder die 18,5 te zetten zodat de warmtepomp overdag relatief zuinig de woning opwarmt en in de nacht dus niet aan de bak hoeft als het buiten zeer koud is.

Let hierbij op dat je niet allemaal radiatoren dicht zet. Hoe groter het afgiftesysteem, hoe lager de benodigde aanvoertemperatuur. Binnen de thermische schil is de isolatie meestal verwaarloosbaar, dus alles wat je dicht zet moet toch een keer opgevangen worden door de overige radiatoren die dan warmer moeten zijn. Afsluiten kan wel, maar dan moet je vrij zeker zijn dat die ruimtes echt goed gescheiden zijn met dikke isolatie. Beton en binnenwanden stellen meestal niks voor.

Het mooiste is om de radiatoren te balanceren (waterzijdig inregelen). Dit doe je met het stelventiel onder aan de radiator, maar als dat er niet is, dan zijn er genoeg YouTube video's hoe je dit ook zonder aanpassingen kan doen. Zo zorg je er voor dat elke radiator het CV water met ongeveer dezelfde temperatuur retour stuurt en dan kan die warmtepomp software ook veel beter rekenen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTon
  • Laatst online: 20-03-2024
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:12:
[...]

Net opnieuw de CIC gereset, dan springt de temperatuur opeens van 19.61C naar 20.04C, een paar minuten later naar 19,83C. Ik ben benieuwd hoe lang hij hierop blijft staan. De temperatuur staat ingesteld om 19.5C.
De Quatt blijft nu wel op 0,4kW draaien om de temperatuur te houden.

Is het zinvol om hier een ticket voor richting Quatt te sturen? Of moeten we bij de thermostaat zijn?

De ketel sprong aan omdat, denk ik, de temperatuur bleef steken en de Quatt extra ging draaien omdat de temperatuur maar niet omhoog ging. Hij draaide toen wel op 1.5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

mrdop schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:55:
[...]

Laagste frequentie is 30Hz. Daar hoort (bij ons) een elektrisch vermogen van ca. 350W bij.

De frequentie gaat in stappen: 30, 39, 49, 54, 61, 72Hz (meer heb ik ff niet 1-2-3 uit HA voorhanden).
Gaat dat lineair vanaf 0? 30Hz=350W en 72Hz=840W?
(Dan mist de helft van de range om naar 1800W te komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
.

[ Voor 114% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Nu online
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:34:
[...]

Ik verwachtte met name dat mijn Quatt te klein is als het echt koud wordt, dus dat de ketel dan structureel bij moet springen. Dus dat ik jan-feb maar 65-70% van de warmte met Quatt kan doen. Daarom maar 82% door Quatt in het jaar. Veel websites hebben het over 80%; ik let beter op, maar heb een wat kleine warmtepomp.
(tot nu toe doe ik 98% waar ik 94% had verwacht over deze periode)

En ik verwachtte een COP van 2,5+0,13 per graad buitentemperatuur, waarmee ik op een SCOP van 3,0 uitkwam. Ik zie nu in de praktijk 2,35+0,22 per graad, bij hogere temperaturen gaat het duidelijk beter dan verwacht; in de buurt van 0 wat slechter. En dat is op basis van momentopnames, dus nog exclusief defrosts. Dat heeft natuurlijk ook met instellingen te maken: Ik switch nu naar gas onder COP2 (1x 2uur lang gebeurd in een koude nacht, lijkt het). Ik wil graag veel gas besparen om duidelijk <500m3/jaar uit te komen = besparing op aansluiting.

En qua conclusie: met een SCOP van 3,0 verdien je je investering niet snel terug. Ook afhankelijk van energietarieven, een jaar of 8-10. Maar ik heb ook nog andere doelen (klimaat, Rusland) zodat ik er toch wel voor gekozen heb.
Zal ik een warmtepomp aanraden aan anderen? Als je vloerverwarming hebt: no-brainer, gewoon doen (wel oppassen of je het boven met radiatoren nog warm genoeg krijgt). Met alleen radiatoren? Alleen als je er wat hobby in ziet, zoals ik. :P
Met dat laatste ben ik het volledig mee oneens.
Ik heb alleen radiatoren (ivm verbouw keuken zelfs eentje minder dan oorspronkelijk) en heb vanaf begin maart een COP van 4.1, waarbij aangetekend moet worden wat de Quatt in het begin niet goed was ingeregeld met teveel stroomverbruik tot gevolg.
In november tot nu toe 4.7 en volgens de app nu al bijna € 280,- terugverdiend. Geen hobby dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Bacteria1980 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:06:
[...]

Wat mijn verbruik is is moelijk te zeggen. Ik heb mijn woning betreden na de verbouwing. Vorige bewoner gebruikte 2500m3 gas maar er was niks aan de woning geisoleerd toen... quatt wist dat. Ik heb ze verteld wat er allemaal geisoleerd ging worden.... Benenden heb ik overal vloerverwarming, en boven 4 radiatoren...
Als quatt nu gewoon is contact met mijn gaat opnemen, dan kunnen we het is samen bespreken/bekijken wat de mogelijkheden zijn.... Maar quatt is niet geintreseerd in deze onzin na het plaatsen schijnbaar....
21c is best hoog en kan het verbruik wellicht deels verklaren als er ook nog aarde g wat warmteverlies is, tocht je huis?

Er is denk ik sowieso net heel veel dat Quatt an sich voor je kan doen..

Kan je wat meer delen over je situatie?

- wat is je Resideo schema
- heb je optimalisatie in de Resideo app uit of aanstaan
- heb je optimalisatie in de Quatt app uit of aanstaan?

Heb je toevallig al Home Assistant gekoppeld met je Quatt?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Eh, je Quatt doet het hartstikke goed! Dit kan je nog verder verbeteren door warmteverlies te verminderen, warmte afgifte te verhogen en je temperatuur schema te verbeteren .

[ Voor 8% gewijzigd door Spykie op 25-11-2023 14:15 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:39:
Daarnaast experimenteren sommigen met allerlei diverse thermostaten en bij overshoot ligt het aan de CiC.
Maar dat is ook deels te verklaren door onduidelijkheid vanuit Quatt, zowel qua informatievoorziening als het black box design van de CiC. Als ik het goed heb onthouden heeft Quatt ergens aangegeven dat de gegevens waar ze wat mee doen de huidige (thermostaat) temperatuur is, en de gewenste temperatuur.

Dit strookt echter niet met de observaties, want dan zou iedere opentherm thermostaat het moeten doen, en zouden ze allemaal hetzelfde moeten werken.(meetonnauwkeurigheden even niet meegenomen).

Dat is niet het geval, dus ergens doet de Quatt ook nog wat mee. Wat dat is, is niet duidelijk, en bij vreemd gedrag is de oorzaak ook niet duidelijk.

Ik heb enkele weken lang Quatt vrij spel gegeven, paar temperaturen in de Toon, met lange runs, en daarna niet meer aanzitten, en ik had het idee dat Quatt dit schema wel zou aanleren, en daar op in zou springen. Niet dus, ik zag geen enkele mate van verbetering over die tijd. Schema was vrij eenvoudig: 18.5 tijdens de nacht, naar 19.5 vanaf 6:00, naar 21 tot 20:00, en daarna weer op 18.5.

De ene dag een run op vol vermogen, tegen een beroerde COP, een overshoot en daarna uren idlen, de volgende dag bleef de temperatuur steken op 20.3. Waarom? Geen idee, Quatt vertelt het je niet, en wat de achterliggende logica is, is niet te achterhalen.

En ja, toen heb ik het na enkele weken opgegeven, en ben ik zelf gaan experimenteren. Op dit moment heb de Quatt altijd op stille modus staan (is dat alleen beperking van het maximale toerental of is dat ook nadelig voor de COP? Geen idee, vanuit Quatt is dat niet duidelijk), en gebruik de airco nu weer automatisch als aanvullende verwarming

Omdat de cv ketel uit staat, en ik de luxe heb om met een airco te kunnen bijverwarmen gaat het met de Quatt eigenlijk best goed, maar als ik nog met een cv ketel werkte als aanvullende verwarming zou ik toch echt wel hopen dat ze de logica in de CiC snel weten te verbeteren.

Puntje waar ik wel blij mee ben qua inregeling: Quatt lijkt de cv ketel weinig te willen laten bijspringen, dus de wens om zoveel mogelijk elektrisch te verwarmen lijkt wel goed te zijn doorgekomen via de gas en elektriciteits (teruglever)prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Bacteria1980 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:16:
[...]

Wat zal jij dan gedaan hebben in jou geval?
ik zal niet weten wat ik nog meer zal moeten en kunnen doen...
Ik zou de gevraagde temperatuur verlagen, met 24/7 op 21c krijg je dit verbruik inderdaad.

Dit is trouwens de instelling waar ik eerder naar verwees voor het rustigere beeld (dus dit aan en weer uitzetten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XJIHQKSbBCyZF0GocmdE356Wzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWPR1dy1C2mXAae0DNIdFNEN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW4U0vyowPNhiK9CVxwDd9Z3nhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVx7FLr2FsoZW4pigmdyxjNo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aj2ud8lCo5xqrSiBgyjCQqOCe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGc4ffw46sqlqM6h07zDhMk4.jpg?f=fotoalbum_tile

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Bacteria1980 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:16:
[...]

Wat zal jij dan gedaan hebben in jou geval?
ik zal niet weten wat ik nog meer zal moeten en kunnen doen...
Oh én check of je vloerverwarming überhaupt goed functioneerd. Wat is de WaterUit van de Quatt en wat is de WaterIn van de verschillende vv groepen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Seroendeng schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:52:
[...]

Daar is niet iedereen het over eens, zoals bijv @medu80.

Ik heb er eens een berekening op los gelaten in dit topic, en mijn conclusie was toen dat als het dag - nachtverschil hoger is dan zo'n 5 graden het interessant is om overdag harder te verwarmen en snachts minder. Als het lager is, is het regelmatig interessanter om zo lang mogelijk gelijkmatig te verwarmen.
Daarbij kun je wel als kanttekeningen plaatsen dat des te slechter je afgifte is, des te interessanter het wordt om lang op lage temperatuur te verwarmen, en dat bij zonnig weer het dag nacht verschil kleiner mag zijn als de unit in de zon staat, bij mij op het bitumen garagedak zie ik de temperatuur al snel een graad stijgen als de zon begint te schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:18:
[...]
Op dit moment heb de Quatt altijd op stille modus staan (is dat alleen beperking van het maximale toerental of is dat ook nadelig voor de COP? Geen idee, vanuit Quatt is dat niet duidelijk)
Ik zie geen verschil in efficiency tussen stille en gewone modus, anders dan die gerelateerd is aan de temperatuur/vermogen (bij mij stil = nacht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:11:
[...]

goed gevonden, het is niet alleen de temperatuur maar mn de luchtvochtigheid in je huis die problemen veroorzaakt, zeker als je ook nog richting het dauwpunt gaat komen (en die is weer afhankelijk van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.
hier een handige site waar je dat kunt berekenen. https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

voorbeeld: 8°C en 80% luchtvochtigheid geeft een dauwpunt van 4,8°C
bij 70% luchtvochtigheid is het dan al 2,9°C

bij woningen die langdurig op lage temperatuur gehouden wil worden moet je dus ook zo veel mogelijk een lage luchtvochtigheid kunnen genereren.
het voordeel is wel dat bij lage buitentemperaturen er ook een lage luchtvochtigheid normaal is, echter niet als het veel regend.

Ik denk dat het lastige afweging gaat worden, de eerder genoemde 8°C is mogelijk aan de lage kant, een veel gehoorde 15-16°C betekend echter ook een duidelijk hoger verbruik. Bij 10°C ligt het dauwpunt (70%RLV) bij 4.8°C.
Vandaar mijn vraag over "hoe lang" is langere tijd? Dat heb ik zo niet terug kunnen vinden.
Is dat 2 weken (Lijkt me geen probleem) of 3 maand?
Waar je woont scheelt ook, hoe je woont ook: flat met buren aan alle kanten of vrijstaand.
Het is en blijft inderdaad een afweging: Iets hoger doorstoken of misschien problemen met je woning krijgen wanneer afkoeling te lang duurt en vochtigheidsgraad toeneemt..

Zie hieronder voor kaart luchtvochtigheid in NL in de winter, alles 80%+.
Wisselen van kaart kan via "kies kaart, grafiek of tabel"

https://www.knmi.nl/klima.../winter/Periode_1991-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
@onlinaius

Niet elke OT thermostaat stuurt huidig en gewenste temperatuur. Niet elke OT thermostaat heeft een hysteresis van 0,5 graad. T6 vraagt vanaf ongeveer 0,25 onder gewenst tot 0,35 boven gewenst. En daar zit’m het verschil. De T6 heeft een groot vraagbereik waardoor de Quatt langdurig draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:42:
[...]
Vandaar mijn vraag over "hoe lang" is langere tijd? Dat heb ik zo niet terug kunnen vinden.
Waar je woont scheelt ook, hoe je woont ook: flat met buren aan alle kanten of vrijstaand.
Het is en blijft inderdaad een afweging: Iets hoger doorstoken of misschien problemen met je woning krijgen wanneer afkoeling te lang duurt en vochtigheidsgraad toeneemt..

85% vocht buiten, bij gemiddelde temperatuur van 4 graden in de winter (via zelfde link).
Als het huis verwarmd wordt tot 9 graden, blijft er nog 61% luchtvochtigheid over, dus niets aan de hand.
https://www.joostdevree.n...latieve_vochtigheid.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:40:
[...]

krijg je nu je vloer meer warm? ik verwacht eigenlijk ook dat je COP gaat verbeteren.
Nu twee dagen verder en ik heb wel het idee dat de huiskamer sneller opwarmt. Er blijft overigens een groot verschil tussen de aanvoertemperatuur vanuit de Quatt en het metertje bij de verdeler.

Verbruik van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duzLkr0Wl428COHToFRKAEbLTBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76KHeNItdFQHC27u4Hm4nTA2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door dzuijlek op 25-11-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:01:
[...]

85% vocht buiten, bij gemiddelde temperatuur van 4 graden in de winter (via zelfde link).
Als het huis verwarmd wordt tot 9 graden, blijft er nog 61% luchtvochtigheid over, dus niets aan de hand.
https://www.joostdevree.n...latieve_vochtigheid.shtml
Dank voor de uitleg, nooit te oud om te leren 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
Nog even over het geluid van de Quatt. Als hij rond de 1.300W gebruikt dan is er een brom hoorbaar in huis. Als hij harder gaat draaien (1.400 of 1.500W) dan hoor ik hem niet meer. Zou er nog iets te doen zijn met demping oid? Hij staat aan de zijkant van ons huis op bigfoots boven een grindbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
dzuijlek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:33:
Nog even over het geluid van de Quatt. Als hij rond de 1.300W gebruikt dan is er een brom hoorbaar in huis. Als hij harder gaat draaien (1.400 of 1.500W) dan hoor ik hem niet meer. Zou er nog iets te doen zijn met demping oid? Hij staat aan de zijkant van ons huis op bigfoots boven een grindbak.
goedkope oplossing
plaatst eens onder de bigfoots van de rubberen tegels, eventueel deze bijsnijden zodat je waarschijnlijk met twee tegels al voldoende hebt.
hoor je dan nog steeds iets, dan de eerder getoonde veerdempers gebruiken, het is even uitproberen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0Ja9YdTmOMpsTPC6RY-nEVHgYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a8OGpHiL9keZqqKqrR9Cbz52.png?f=user_large
hier een voorbeeld.

@charrel heeft deze daarvoor gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F516ZIQOhpKiMFjveQuR-qvXk9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0sVUxllah9w6NuJo1ReEmoGn.webp?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 25-11-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Bacteria1980 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor het mee denken! 👌
Het enigste wat ik me kan bedenken is dat het huis te veel glas heeft. Het is een beste oppervlakte.
Ik heb hier nog een filmpje van vlak na de oplevering. Dan heb jij er ook een beeld bij:

https://www.veed.io/view/...sharingWidget=true&panel=

Water van de vloerverwarming gaat met 35c graden in en komt er uit met 30. Dat lijkt me prima....
Je video werkt helaas op mijn mobiel niet.. maar over hoeveel m2 raam hebben we het? En er zijn hier tweakers die je enorm goed kunnen helpen bij warmteverlies berekeningen!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dzuijlek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:27:
[...]

Nu twee dagen verder en ik heb wel het idee dat de huiskamer sneller opwarmt. Er blijft overigens een groot verschil tussen de aanvoertemperatuur vanuit de Quatt en het metertje bij de verdeler.

Verbruik van gisteren:
[Afbeelding]
ik denk dat je te veel bijmengt. er moet ergens daarvoor een stelschroef zijn om dat in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:42:
[...]

Deze kaart geeft de relatieve luchtvochtigheid buiten weer, als je een redelijk dicht huis hebt zal binnen de relatieve luchtvochtigheid duidelijk afwijken.
daar je je overigens leuke en vooral goedkope kleine meters van bv switchbot voor, zowel voor binnen als ook voor buiten, het voordeel is dat de overdracht gewoon via BT gaat en niet via een cloud (kan wel, maar hoeft dus niet) de voor binnen hebben een eigen schermpje en ze doen echt heel lang met een setje normale batterijen. Uitleesbaar via een app. Kosten op dit moment circa 15 euro per stuk (black friday aanbieding bij amazon.nl)

met een extra hubje kun je dit ook kopplen aan diverse systemen en dingen zelfs gaan schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XCoyGi7DcVwCd2w6MimuMU0xa8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6J92Kvt9BUuLY5qBRsjRzlFe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7mVdx6c7Y8-KV5ryVmAPJpkjPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPzyrgpcl6oQsV0EDW9Drkvm.jpg?f=fotoalbum_tile

voorbeeld:
nu buiten 85% RLV (bij 5,3ºC) en binnen is dat 59% RLV (bij 20ºC)

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 25-11-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 00:21
MacD007 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:20:
[...]

daar heb je overigens leuke en vooral goedkope kleine meters van bv switchbot voor, zowel voor binnen als ook voor buiten, het voordeel is dat de overdracht gewoon via BT gaat en niet via een cloud (kan wel, maar hoeft dus niet) de voor binnen hebben een eigen schermpje en ze doen echt heel lang met een setje normale batterijen. Uitleesbaar via een app. Kosten op dit moment circa 15 euro per stuk (black friday aanbieding bij amazon.nl)

met een extra hubje kun je dit ook kopplen aan diverse systemen en dingen zelfs gaan schakelen.
[Afbeelding][Afbeelding]

voorbeeld:
Zonder hubje ook bij Ali al vanaf €2 €3 en rond 10 dec bezorgd

[ Voor 5% gewijzigd door robmaas op 25-11-2023 17:36 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:20:
[...]

Deze kaart geeft de relatieve luchtvochtigheid buiten weer, als je een redelijk dicht huis hebt zal binnen de relatieve luchtvochtigheid duidelijk afwijken.
daar je je overigens leuke en vooral goedkope kleine meters van bv switchbot voor, zowel voor binnen als ook voor buiten, het voordeel is dat de overdracht gewoon via BT gaat en niet via een cloud (kan wel, maar hoeft dus niet) de voor binnen hebben een eigen schermpje en ze doen echt heel lang met een setje normale batterijen. Uitleesbaar via een app. Kosten op dit moment circa 15 euro per stuk (black friday aanbieding bij amazon.nl)

[Afbeelding][Afbeelding]

voorbeeld:
Metertjes heb ik wel 😁, maar me gewoonweg nooit erin verdiept.
Wanneer ik verhalen in de krant leest over schimmelvorming in bepaalde woningen, denk ik:
oei. Daar moet worden gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Spykie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:09:
[...]

Je video werkt helaas op mijn mobiel niet.. maar over hoeveel m2 raam hebben we het? En er zijn hier tweakers die je enorm goed kunnen helpen bij warmteverlies berekeningen!
Inderdaad filmpje niet te bekijken.

Moet echt wat anders zijn. Want je hebt HR++ volgens mij.
Hier bijna 17 strekkende meter raam, vanaf de vensterbanken, die op 1 meter hoogte zitten, allemaal ruim 2 meter hoog, 3 kanten van de woonkamer van 4x11,5 meter. Wel met isolerende gordijnen 's nachts.

Zijn de retouren van alle groepen even warm?
Is de vloer ook egaal warm?
Niet een ventilatiesysteem wat je huis leegtrekt?
Edit: waar staat pomp verdeler op? Constante druk?

@Bacteria1980 nog steeds geen antwoord vandaar maar een Edit.
Ook de vraag hoeveel m2 je woning heeft... nog steeds geen idee
Je ramen, noem ik raampjes. Ik heb ongeveer 34m2 raam in de kamer

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 25-11-2023 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:09:
[...]

Met dat laatste ben ik het volledig mee oneens.
Ik heb alleen radiatoren (ivm verbouw keuken zelfs eentje minder dan oorspronkelijk) en heb vanaf begin maart een COP van 4.1, waarbij aangetekend moet worden wat de Quatt in het begin niet goed was ingeregeld met teveel stroomverbruik tot gevolg.
In november tot nu toe 4.7 en volgens de app nu al bijna € 280,- terugverdiend. Geen hobby dus.
Dat zou een stuk actieve aftersales moeten zijn. Meekijken en communiceren over het finetunen van de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:57
Ik zag vandaag dat er ontzettend veel water onderin de Quatt stond. Toen ik onder de Quatt keek, zag ik een plug in de bodem. Nadat ik deze verwijderde stroomde er zeker 10 liter water uit. Mijn Quatt hangt aan de muur en rechtsachter aan de onderkant is netjes een afvoerbuis bevestigd. Uit deze buis stroomt alleen helemaal geen water.... Ik vrees dus dat de afwatering verkeerd is aangesloten.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 21:09
Spykie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:06:
[...]

De Quatt zelf eventjes een paar minuten van het stroom halen, tegelijk met de CiC.
Bedankt, dit heeft gewerkt! 😀 Weet je wat dit zou kunnen zijn geweest?
Pagina: 1 ... 158 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.