Woning wel of niet verwarmen op vakantie in de winter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:53
Als je zoekt op het onderwerp over het verwarmen van de woning in de winter kom je echt tal van adviezen tegen. Over het algemeen wordt er aangeraden om niet lager te gaan dan 15 of 12 graden. Er wordt gewaarschuwd over schimmel en hout dat krom en bol kan trekken. Ook verhalen over hoge luchtvochtigheid lees ik veel, maar dat lijkt me eerder een ventilatieprobleem.

Ik ben op zoek naar advies voor mijn situatie. Ik ga namelijk drie weken in hartje winter en ik twijfel over hoe ik de verwarming ga instellen. De woning heeftL
- Mechanische ventilatie die ik aan laat staan.
- Overal temperatuur- en vochtsensors in huis om de situatie tijdens de vakantie te monitoren.
- Stadsverwarming en lucht lucht warmtepomp kan ik op afstand bedienen.
- Woning uit 2002 met overal HR++ glas en gemiddeld RC-waarde 2.5 van dak, vloer en wanden

Ik ben van plan om de verwarming uit te laten tijdens mijn vakantie. Bij 10-12 graden overweeg ik de woning wel op te warmen. Bij een hoge luchtvochtigheid, dus meer dan 60-70% overweeg ik de verwarming ook aan te doen.

Het lijkt me dat bij een normale luchtvochtigheid de temperatuur van de woning toch zonder problemen richting de 10 graden kan gaan zonder kans op schimmel- en vochtproblemen?

[ Voor 5% gewijzigd door banaliteit op 20-11-2022 09:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
of 's ochtends even een uurtje droog blazen op standje 20 en dan weer terug naar 15.
klopt wat je zegt dat ventilatie nog belangrijker is tegen vocht en dus schimmel.

~

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:56
ik weet niet wat de winst is om de temp terug te laten vallen naar 10 graden en steeds op je vakantie adres alles in de gaten te houden. Waarom zou je niet gewoon 15 graden instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
alwind schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:12:
ik weet niet wat de winst is om de temp terug te laten vallen naar 10 graden en steeds op je vakantie adres alles in de gaten te houden. Waarom zou je niet gewoon 15 graden instellen?
Ik houd het in de gaten omdat ik het zie als een experiment.

De winst om de woning niet te verwarmen is uiteindelijk besparing van elektriciteit en energie. Waarom zou je de woning warm houden als dat niet nodig is.

De vraag is wel of het opnieuw opwarmen van de woning meer energie kost dan het warm houden van de woning. Ik denk dat het afhangt van de lengte van de afwezigheid. Geen idee of we daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Ik zie dat de woonkamer vannacht is gedaald tot 14 graden. Vannacht wordt het ook weer koud. Ben benieuwd hoeveel het dan nog gaat afkoelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:27
Ik heb ooit toen ik een weekje op wintersport was de verwarming hele week uit laten staan, en uiteindelijk was het afgekoeld tot 13 graden. Hele week geen gas gebruikt, top (zou je denken). Erna het huis weer warm krijgen kost zoveel extra gas. En als het dan weer 20 graden is, is het binnen een kwartier ook weer afgekoeld naar 18 graden, omdat de complete massa nog opgewarmd moet worden (muren, meubels, en alles wat zich in het huis bevind). Ik heb dus 2 dagen op rij significant meer gas gebruikt dan normaal.

Natuurlijk is elke situatie anders, maar een bepaald minimum (15 graden bijv) zou ik zeker aanraden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
banaliteit schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:23:
[...]

Ik houd het in de gaten omdat ik het zie als een experiment.

De winst om de woning niet te verwarmen is uiteindelijk besparing van elektriciteit en energie. Waarom zou je de woning warm houden als dat niet nodig is.

De vraag is wel of het opnieuw opwarmen van de woning meer energie kost dan het warm houden van de woning. Ik denk dat het afhangt van de lengte van de afwezigheid. Geen idee of we daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
Zeker: warm houden kost meer energie. Omdat de woning meer verliest bij hogere temperatuur. Het weer opwarmen zou roet in het eten kunnen gooien als je bij lagere efficiëntie gaat opwarmen, maar dat geld met stadsverwarming eigenlijk niet en met de airco beperkt; op vol vermogen zal lagere COP zijn.
Ik zie dat de woonkamer vannacht is gedaald tot 14 graden. Vannacht wordt het ook weer koud. Ben benieuwd hoeveel het dan nog gaat afkoelen.
Maar als je nu al op 14 gezakt bent denk ik niet dat de lagere COP van de airco belangrijk genoeg is…

Zo snel naar de 14 zakken is niet best;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:40

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ligt helemaal aan je huis. Als je nog dubbel glas hebt en houten kozijnen dan is de kan op schimmel wel redelijk groot. Ik zou het niet lager zetten dan 16 graden. En ontvochtigers plaatsen voor de zekerheid.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:16
Interessant topic. Heb zelf een buitenverblijf dat geisoleerd is maar vrij snel afkoelt en opwarmt door veel glas. Het koelt nu zelfs af tot rond de 5 graden als ik niks bij stook. Ik heb een airco hangen maar ik wil ook niet te veel bijstoken met deze prijzen. Er staat weliswaar wel elektro zoals een tv, pc en nog wat kleine dingen als router etc. Kan het kwaad om het af te laten koelen tot onder de 10 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51

OmeJoyo

This is me

Ronald schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:53:
[...]

Zeker: warm houden kost meer energie. Omdat de woning meer verliest bij hogere temperatuur. Het weer opwarmen zou roet in het eten kunnen gooien als je bij lagere efficiëntie gaat opwarmen, maar dat geld met stadsverwarming eigenlijk niet en met de airco beperkt; op vol vermogen zal lagere COP zijn.

[...]

Maar als je nu al op 14 gezakt bent denk ik niet dat de lagere COP van de airco belangrijk genoeg is…

Ik wil me hierbij aansluiten.

Ik zou hem verder op de 15 houden om je niet druk te hoeven maken over de mogelijke bijwerkingen, maar dan wel uitzoeken waarom je nu al zo belachelijk snel zakt in temperatuur.

@banaliteit Je geeft toch aan dat je woning behoorlijk is geisoleerd en je zakt nu met een relatief koude nacht al naar de 14? Ik kom daar met mijn dubbelglas uit 1992 niet eens in de buurt (vanacht gezakt naar de 17,5 komende van de 19 graden. Er zit dan wel 10 cm isolatie onder de vloer en de spouw is geisoleerd, maar dat zou er bij jou toch ook moeten zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door OmeJoyo op 20-11-2022 11:13 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:19
Vorig jaar met oud en nieuw weekje weggeweest. verwarming op 10 graden. Bij terugkomst was het 11 graden. Lekker fris.

Het is een beetje lastig vergelijken. Maar in 2020 heb ik 85 m3 gas verstookt in dezelfde week. Besparing van 85 m3 dus, maar....

11 graden is wel heel koud huis maar verwarmen is hier geen probleem. Gaskachel aan en zo warm. Maar op temperatuur houden is dan probleem. Kou zit in de muren en heeft 2 dagen geduurd voordat normale stookpatroon weer terug was.

Heeft uiteindelijk zo ongeveer 15 m3 extra gekost om weer op te warmen. Dus nog altijd 70 m3 gas bespaard.

Kleine disclaimer. Heb graaddagen niet meegenomen dus kan iets afwijken in verbruik.

Luchtvochtigheid was prima rond de 45% heel de week.

Denk wel dat ik nu iets hoger zet. Wellicht dat het wat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Highfive95 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:19:

Kleine disclaimer. Heb graaddagen niet meegenomen dus kan iets afwijken in verbruik.
Je schrijft kan enorm afwijken verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Zit met mn appartement toch wel vaak onder de 13 graden, waarbij ik mij "lokaal" verwarm (stoelverwarming, directe straalverwarming met elektrisch kacheltje). Ventileer wel veel maar had inderdaad nog niet verslechtering van houtwerk meegerekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Sniffels schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:54:
Zit met mn appartement toch wel vaak onder de 13 graden, waarbij ik mij "lokaal" verwarm (stoelverwarming, directe straalverwarming met elektrisch kacheltje). Ventileer wel veel maar had inderdaad nog niet verslechtering van houtwerk meegerekend
als je dat dagen doet gaat je kleding ook naar kelder stinken.

https://www.ad.nl/utrecht...ink-naar-kelder~a1fa0a1c/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toen ik een aantal jaar geleden na vakantie terugkwam, was het 12 graden binnen. Houten meubelbladen waren inderdaad krom getrokken. Gelukkig boog het uiteindelijk ook weer terug, maar als het zou zijn gebarsten, had ik een flinke schadepost gehad.

Overigens was dat niet uit gierigheid, het was gewoon ineens onverwacht koud :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Thijsmans schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:12:

Overigens was dat niet uit gierigheid, het was gewoon ineens onverwacht koud :)
Niks mis met gierig zijn hoor, dat mag best een reden zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
alwind schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:09:
[...]

als je dat dagen doet gaat je kleding ook naar kelder stinken.

https://www.ad.nl/utrecht...ink-naar-kelder~a1fa0a1c/
Kan het artikel niet helemaal lezen, maar dat zal toch voornamelijk met vochthuishouding te maken houden.
En dan niet alleen van de ruimte, maar ook van de wanden. Die hebben ook een bepaalde vochtigheid, die dan wellicht gaat veranderen.
Want met temperaturen veranderd vochtigheid ook.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
!null schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:19:
[...]

Kan het artikel niet helemaal lezen, maar dat zal toch voornamelijk met vochthuishouding te maken houden.
En dan niet alleen van de ruimte, maar ook van de wanden. Die hebben ook een bepaalde vochtigheid, die dan wellicht gaat veranderen.
Want met temperaturen veranderd vochtigheid ook.
besloot Maree terug te komen op haar beslissing. De gaskraan moest weer aan.

Blij is ze, nu haar verwarming in huis de 18 graden weer aantikt. ,,Het voelt zo anders. Veel behaaglijker. Eerst zat ik toch te trillen en had ik een koude neus.”

Nu moet de muffe geur haar huis nog uit. Want ook dat was een reden om Stedin te bellen. Haar woning werd vochtig, ze vond zelfs schimmelplekken op zolder, en haar kleding begon te stinken. ,,Ik zelf niet, hoor. Ik waste me elke dag aan de wastafel met een washandje en waste om de dag mijn haar.”

,,Maar van de week dacht ik: ik begin te stinken naar kelder. Muf. Ik vroeg een collega om eens aan me te ruiken en zij beaamde het. Mijn leren tas ruikt ook naar schimmel”, zegt Maree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:37

Infant

It's a floating Dino!

Bij mij is het overdag rond de 23 graden binnen bij een RH van ~40%.
Vannacht was het -4 graden buiten, en was de woonkamer naar 10 graden afgekoeld en 75% RH.
Buiten is het nu -1 93% RH.

Overal ongeveer nagenoeg evenveel water dus. Als je de lucht alleen maar verplaatst maar er verder geen water uit haalt, of aan toe voegt maakt het volgens mij geen klap uit bij welke temperatuur je dat doet.

Ik zou misschien alleen een lucht ontvochtiger aan zetten. En de verwarming uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
banaliteit schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:06:
De woning heeftL
- Mechanische ventilatie die ik aan laat staan.
banaliteit schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:23:
[...]
Ik zie dat de woonkamer vannacht is gedaald tot 14 graden.
Ik zie hier toch wel een belangrijk verband tussen die twee.

Als eerste:
- Wat voor mechanische ventilatie is het? WTW? Of ouderwetse "blaas alle warme lucht naar buiten en zuig ijskoude lucht terug aan via de ventilatieroosters"-type ventilatie.. ?

En daarbij ook:

- Als het geen WTW is: Waarom zou je die aan laten staan in de vakantie? Voor de vochthuishouding zou het niet nodig moeten zijn als er niemand in huis is: er komt geen vocht bij. Kost je alleen maar opgewarmde lucht die je nutteloos naar buiten blaast..

- Staat die MV continue aan? (ook straks in je vakantie?) Of is die gekoppeld aan je luchtvochtigheids-sensoren?
Als je geen WTW ventilatie hebt, denk ik dat dit een belangrijke oorzaak is waarom de woonkamer in een nacht zo sterk daalt tot 14 graden.. Lijkt me dan ook onzinnig om die aan te laten in de vakantie. Zou ik misschien ff hooguit een uurtje op een dag aanzetten, als je toch wat lucht wil verversen, maar als je oudewetse ventilatieroosters hebt, zou zelfs dat niet hoeven, want dan waait het zo ook wel door.. In ieder geval genoeg als er toch niemand in huis is..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:57
Ronald schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:53:
[...]

[...]

Inderdaad, zelfs in mijn slecht geïsoleerde en tochtige huis uit 1921 komt de woonkamer op een nacht als vannacht niet onder de 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Laatst online: 22:19
alwind schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:43:
[...]
Je schrijft kan enorm afwijken verkeerd :)
Ik heb het even nagekeken. Het zijn welgeteld 2 graaddagen. Dus enorm is iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ligt een beetje aan de woning: in een flat, kan dat niet zo kwaad: de onder en bovenburen, die stoken ja immers wel. Dus de boel gaat echt niet schimmelen of krom trekken.

Heb dat in februari ook gewoon gedaan: zelfs de CV ketel uitgetrokken. Als je dan terugkomt heb je huis binnen een halfuurtje weer warm gestookt. Maar goed het appartement is niet onze eigendom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 21:52
Bij vakantie gaan is bij ons de verwarming en alles uit behalve de koel-vriescombinatie en wij zetten het hele jaar door geen verwarming aan in huis. Bij ons staat de thermostaat op 5 graden zodat hij niet gaat stoken

[ Voor 37% gewijzigd door Van der Berg op 20-11-2022 15:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
BrainCrash schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:40:
[...]

[...]

Ik zie hier toch wel een belangrijk verband tussen die twee.

Als eerste:
- Wat voor mechanische ventilatie is het? WTW? Of ouderwetse "blaas alle warme lucht naar buiten en zuig ijskoude lucht terug aan via de ventilatieroosters"-type ventilatie.. ?

En daarbij ook:

- Als het geen WTW is: Waarom zou je die aan laten staan in de vakantie? Voor de vochthuishouding zou het niet nodig moeten zijn als er niemand in huis is: er komt geen vocht bij. Kost je alleen maar opgewarmde lucht die je nutteloos naar buiten blaast..

- Staat die MV continue aan? (ook straks in je vakantie?) Of is die gekoppeld aan je luchtvochtigheids-sensoren?
Als je geen WTW ventilatie hebt, denk ik dat dit een belangrijke oorzaak is waarom de woonkamer in een nacht zo sterk daalt tot 14 graden.. Lijkt me dan ook onzinnig om die aan te laten in de vakantie. Zou ik misschien ff hooguit een uurtje op een dag aanzetten, als je toch wat lucht wil verversen, maar als je oudewetse ventilatieroosters hebt, zou zelfs dat niet hoeven, want dan waait het zo ook wel door.. In ieder geval genoeg als er toch niemand in huis is..
toon volledige bericht
Het is geen WTW. Het zou best kunnen dat dit een reden is waarom ik zoveel warmte verlies. Klinkt logisch. In 2 dagen en nachten van 18 naar 14 of zo. Volgende wintervakantie overwegen om MV uit te laten.

Ik woon wel op een hoekwoning zonder buren die stoken, want de woning staat leeg.
Van der Berg schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:03:
Bij vakantie gaan is bij ons de verwarming en alles uit behalve de koel-vriescombinatie en wij zetten het hele jaar door geen verwarming aan in huis. Bij ons staat de thermostaat op 5 graden zodat hij niet gaat stoken
En wat is de temperatuur nu bijvoorbeeld?

[ Voor 10% gewijzigd door banaliteit op 20-11-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 21:52
banaliteit schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:43:
[...]

Het is geen WTW. Het zou best kunnen dat dit een reden is waarom ik zoveel warmte verlies. Klinkt logisch. In 2 dagen en nachten van 18 naar 14 of zo. Volgende wintervakantie overwegen om MV uit te laten.

Ik woon wel op een hoekwoning zonder buren die stoken, want de woning staat leeg.

[...]

En wat is de temperatuur nu bijvoorbeeld?
Hij staat standaard op 20.5 graden. Soms kan het voorkomen tot 17 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YoKKGbe4KzAZfkp7WyM6FVorZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bydXwcw4FClB4jHuDOUPbNIf.jpg?f=fotoalbum_large

Wij wonen ook in een nieuwbouw appartementje van 65m2 totaal en goed geïsoleerd. Wij wonen op de 4e verdieping van de 7 totaal en wij zijn precies in het midden naast ons rechts en links, maar ook boven en onder buren. Ik heb hem op 5 graden staan zodat hij niet gaat stoken

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirka
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-01-2023
Ik reageer hier op dit 'oude' topic, omdat ik helaas nergens de mogelijkheid zie om een nieuw topic te starten.
Het onderwerp is min of meer hetzelfde maar de situatie is anders.
Namelijk ik ben langer van huis weg in de winter, niet een paar dagen of een paar weken, maar wel 8 maanden.
Overwinteren in het zuiden dus.
Ik verwarm elektrisch en wil de hoofdschakelaar gewoon uitzetten.
Dit omdat ik ver en lang van huis ben voor de veiligheid.
Mijn huis (een rijwoning) zal dus niet verwarmd worden en moet ook niet opgewarmd worden bij terugkomst, want ik kom pas einde mei terug. Hier dus geen extra stookkosten.
Dat is mijn idee om het zo te doen. Maar is dit wel verstandig? Ik hoor graag jullie mening.
Pagina: 1