ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Juist bij een (LTV) vloerverwarmingsverdeler zonder pomp zou WP altijd zijn flow goed kwijt kunnen, wanneer de individuele flowmeters correct zijn afgesteld (kwestie van 1x instellen en klaar). daarna heeft de bypass mijns inziens weinig zin meer omdat er niks is dat de flow van de WP kan blokkeren (in tegensteling tot vvw-verdeler met pomp waar de thermoststaat knop de boel dicht kan zetten).Gerardwaz schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:25:
[...]
Ik snap wat je bedoelt en weet niet of hij ook nog radiatoren heeft. Maar nu met de warmtepomp moet hij in geval van alleen vloerverwarming wel zijn flow kwijt kunnen en dan is een bypass wel goed.
Ik volg meerdere WP-topics hier waarin met enige regelmaat van deze verdelers voorbij komen en heb ze nog nooit met zo'n bypass gezien.
Ik heb zelf geen vvw, maar zit dit al wel voor toekomst uit te denken.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
De waarheid ligt ergens in het midden. De Shelly is geen hoogstandje kwa techniek, het is een ESP32 of 8266 met een mooi doosje eromheen. Tevens geeft Shelly aan bij 220v een betere waarde te geven, gezien we op 230 zitten, heb je met Shelly al een afwijking, deze afwijking is aan te passen in de instellingen, maar dan nog loopt het niet gelijk...jroz2001 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:23:
Ik heb een Shelly aangesloten bij mijn Quatt. Ik vind het verschil tussen het verbruik wat de Shelly meet en wat Quatt zelf aangeeft wel erg groot. Afgelopen week heb ik volgens Quatt 36,3 kWh verbruikt en volgens Shelly 39,75 kWh. Toch een verschil van zo'n 10%. Welke meting zou betrouwbaarder zijn?
Volgens mij is de Shelly geen MID kWh meter, is dus net als de meter in de Quatt niet gecertificeerd, afwijkingen zijn dus gewoon mogelijk.jroz2001 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:23:
Ik heb een Shelly aangesloten bij mijn Quatt. Ik vind het verschil tussen het verbruik wat de Shelly meet en wat Quatt zelf aangeeft wel erg groot. Afgelopen week heb ik volgens Quatt 36,3 kWh verbruikt en volgens Shelly 39,75 kWh. Toch een verschil van zo'n 10%. Welke meting zou betrouwbaarder zijn?
Ik zelf meet met een MID kWh meter en ook daar zie ik afwijkingen, die echter niet zo groot zijn, afwijkingen van 0% tot circa 9% en alles daar tussen in.
MID meters zijn zeer nauwkeurig omdat je daarmee ook mag afrekenen, voor thuissituatie zijn de klasse A meters. Deze meters kun je vergelijken met je slimme meter in je meterkast. Ik ken overigens ook alleen MID meters die ook in de groepenkast zijn ingebouwd.
De vraag is wat wil je met de getallen doen?
Is het om de COP te berekenen? Heb je 3 keuzes
1) neem gewoon de gegevens van de app van Quatt, eenvoudig direct af te lezen.
2) neem de verbruikscijfers van de shelly met de thermische levercijfers van de app en bereken zelf de COP.
3) middel de beide gebruikscijfers en bereken daarmee de COP
In feite maakt het niets uit zolang je maar steeds 1 methode aanhoud.
Zonder een goede gecertificeerde referentie meetmethode (over een langere duur) kun je eigenlijk niets zeggen over de betrouwbaarheid van beide waarden.
Of je meet via een gecertificeerde MID meter, daar kun je dus wel van uitgaan.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het wordt nog erger, als je kijkt hoe je spanningsverloop op de dag verloopt ga je ondertussen al vaak richting 250V. Die 230V is dan veelal de ondergrens.medu80 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:12:
[...]
De waarheid ligt ergens in het midden. De Shelly is geen hoogstandje kwa techniek, het is een ESP32 of 8266 met een mooi doosje eromheen. Tevens geeft Shelly aan bij 220v een betere waarde te geven, gezien we op 230 zitten, heb je met Shelly al een afwijking, deze afwijking is aan te passen in de instellingen, maar dan nog loopt het niet gelijk...
De meetwaarden van een Shelly zijn ook meer een richtwaarde, afwijkingen zitten gewoon het systeem. Zolang je deze niet als absolute waarde gaat zien is er niets aan de hand.
Wij hebben op elke verdieping vloerverwarming zonder pompen op advies van installateurs, in het installatie gesprek met Quatt dacht degene aan de telefoon dat een by-pass wel nodig zou zijn, echter toen de monteurs er waren om de Quatt te plaatsen bleek dit inderdaad niet nodig te zijn en kreeg ik de 100€ teruggestort.Toby-Wan schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:36:
[...]
Juist bij een (LTV) vloerverwarmingsverdeler zonder pomp zou WP altijd zijn flow goed kwijt kunnen, wanneer de individuele flowmeters correct zijn afgesteld (kwestie van 1x instellen en klaar). daarna heeft de bypass mijns inziens weinig zin meer omdat er niks is dat de flow van de WP kan blokkeren (in tegensteling tot vvw-verdeler met pomp waar de thermoststaat knop de boel dicht kan zetten).
Ik volg meerdere WP-topics hier waarin met enige regelmaat van deze verdelers voorbij komen en heb ze nog nooit met zo'n bypass gezien.
Er is echter alleen nooit meer iemand langsgekomen die naar de flow meters heeft gekeken bedenk ik me nu haha
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Bij @mcanic stond 1 lus van zijn woonkamer dicht. Lijkt me toch niet de bedoeling.
Afhankelijk van het aantal zones dat je hebt, is 4l/min ook wel fors hoor.
Ik heb er 11, en ze zitten allemaal zo rond de 1~1,5l/min
Te weinig flow > hoog delta
Te veel flow > te laag delta
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zal er vanavond eens naar kijken, ik meen wel eens gezien te hebben dat het ook zo rond de 1l/min zit volgens mij. In een oude screenshot van de json zie ik een temp verschil van ongeveer 3 graden bij watertempIN - OutpaQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:50:
Dan zou ik als ik jou was toch even kijken of die waardes op je flowmeters hout snijden.
Bij @mcanic stond 1 lus van zijn woonkamer dicht. Lijkt me toch niet de bedoeling.
Afhankelijk van het aantal zones dat je hebt, is 4l/min ook wel fors hoor.
Ik heb er 11, en ze zitten allemaal zo rond de 1~1,5l/min
Te weinig flow > hoog delta
Te veel flow > te laag delta
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Type 22 radiatoren, mix van nieuw en oud. Geen ventilatoren. Vanuit Quatt hier niks over gehoord. Honeywell T6 op aanraden van Quatt (mega spijt van). De quatt staat de halve nacht als een gek te keer te gaan en verbruikt dan ongeveer net zoveel electra als tussen 5-7uur sochtend wanneer hij aan hoort te gaan volgens schema. Hij verbruikt zelfs gas!MacD007 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:10:
[...]
Welke typen radiatoren heb je ? Gebruik je radiatorenventilatoren ? Aantal cq grote van deze radiatoren?
Welke Honeywell heb je en heb je en welke instellingen gebruik je (schema).
Volgens mij als ik naar je verhaal luister is daar best nog eea mogelijk.
Het kan wel mits de installatie en warmteafgifte ook juist zijn ingesteld, hier loopt de Quatt nu een maand, naar aller te vredenheid, wel dus ook radiatoren met ventilatoren.
[Afbeelding]
De thermostaat gaat om 21:00 van 19 graden naar 18 graden. om 5uur moet het 18.5 graden zijn en 6:30uur 19 graden.
Ik zie echt 0.0 reden waarom de Quatt gas moet verbruiken en snachts zoveel energie verstookt.
Ik heb gwoon de T6 ertussenuit gehaald en de tado terug gestopt. De tado's zitten overgen nogsteeds op sommige radiatoren puur om op dagen dat ik niet thuis werk de radiator dicht te draaien.MacD007 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:23:
[...]
Hoe is de tado aangesloten? Tado zou moeten werken met een Quatt, alleen de vraag waarom een tado ? Wat wil je daarmee ? Zones ? Dat kan dus wel mits je aan een aantal spelregels houd, ik zie dat echter vaak hier mis gaan (deels door gebrek aan kennis (is geen schande) of gewoon iets willen wat gewoon niet kan.
Met een warmtepomp moet je het eigenlijk het KISS principe aanhouden.
Zowel bij Quatt als tado kan geen informatie vinden over hoe deze samen zouden moeten werken.
Heel simpel, je radiatoren hebben met de lagere water temperatuur duidelijk capaciteit verlies dus probeert de warmtepomp door met meer vermogen dat te compenseren wat uiteindelijk ook niet goed lukt.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:14:
[...]
Type 22 radiatoren, mix van nieuw en oud. Geen ventilatoren. Vanuit Quatt hier niks over gehoord. Honeywell T6 op aanraden van Quatt (mega spijt van). De quatt staat de halve nacht als een gek te keer te gaan en verbruikt dan ongeveer net zoveel electra als tussen 5-7uur sochtend wanneer hij aan hoort te gaan volgens schema. Hij verbruikt zelfs gas!
Oplossing is of LTV radiatoren plaatsen (behoorlijk duur) of je helpt je bestaande radiatoren met de ventilatoren (een heel stuk goedkoper, advies als je handig bent zelfbouw (een heel stuk goedkoper en werkt goed met een warmtepomp (lagere inschakeltemperatuur) of kant en klaar maar deze zijn eigenlijk bedoeld voor cv systemen, dus ook daar moet je nog even zelf aan de slag, speedcomfort komt nu overigens uit met een aangepaste sensor (gek genoeg nadat ik hun dat gevraagd had, maar dat zal wel toeval zijn). Ik hem hierover op dit forum een hele handleiding geschreven. Zelf heb ik speedcomforts die ik zelf heb omgebouwd.
Hoeveel gas gebruik je, post eens een schermpje van insight van de Quatt app.
Voor de eerste opstart (is hier al vaak verteld) heeft de Quatt een heel klein beetje gas nodig om op de 18ºC te komen.
Ik zelf heb ook de T6 en dat werkt prima.
Hier een voorbeeld van eergisteren, kun je zien dat er een lange run is geweest.
:strip_exif()/f/image/CpGS8U5KsnwrazgJ1AOPjh2T.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook kun je zien dat het geheel op laag ( circa 350W) en medium laag vermogen (veelal rond 500W) draait ( instelling nagenoeg gelijk aan jou instelling)
Het kan dus prima (met ventilatoren en de laatste 2 maanden geen gas voor verwarming gebruikt muv de korte opstart. (Circa 1-2m3 per maand).
De thermostaat gaat om 21:00 van 19 graden naar 18 graden. om 5uur moet het 18.5 graden zijn en 6:30uur 19 graden.
Ik zie echt 0.0 reden waarom de Quatt gas moet verbruiken en snachts zoveel energie verstookt.
Prima als dat onderdeel was van de voorgehouden besparing / berekening van Quatt.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:42:
[...]
Oplossing is of LTV radiatoren plaatsen (behoorlijk duur) of je helpt je bestaande radiatoren met de ventilatoren (een heel stuk goedkoper, advies als je handig bent zelfbouw (een heel stuk goedkoper en werkt goed met een warmtepomp (lagere inschakeltemperatuur) of kant en klaar maar deze zijn eigenlijk bedoeld voor cv systemen, dus ook daar moet je nog even zelf aan de slag, speedcomfort komt nu overigens uit met een aangepaste sensor (gek genoeg nadat ik hun dat gevraagd had, maar dat zal wel toeval zijn). Ik hem hierover op dit forum een hele handleiding geschreven. Zelf heb ik speedcomforts die ik zelf heb omgebouwd.
Dit zijn zo van die voorbeelden dat 'even een schouw op afstand en we bepalen met een natte vinger welke setting er in de Quatt gaat' niet altijd werkt. Dan vind ik dat je als leverancier ook niet de keutel moet intrekken, maar er wat meer moeite in moet steken,
Ik vrees dat je toch moet omdenken, een warmtepomp is geen cv die je aanzet als je thuis komt en 15 min later is je huis warm. Zo werkt het dus niet.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:18:
[...]
Ik heb gwoon de T6 ertussenuit gehaald en de tado terug gestopt. De tado's zitten overgen nogsteeds op sommige radiatoren puur om op dagen dat ik niet thuis werk de radiator dicht te draaien.
Zowel bij Quatt als tado kan geen informatie vinden over hoe deze samen zouden moeten werken.
Als jij alle radiatoren dicht draait kan de warmtepomp ook zijn warmte niet kwijt (met de tado, je hebt waarschijnlijk ook dan tado radiatorknoppen, als deze ook zelfstandig een warmtevraag naar de warmtepomp kunnen sturen gaat het dus fout, deze functie zul je echt moeten uitschakelen.
Deze functie werkt prima met een cv maar niet met een warmtepomp, je tado thermostaat is de enige die centraal dit mag doen.
Pas anders gewoon je schema aan, maar het dichtdraaien cq uitzetten als je weggaat is voor een warmtepomp niet handig.
In de oude situatie vloerverwarming met cv ketel is de bypass overbodig. Nu met de warmtepomp die een flow heeft van 800 liter die je niet kwijt gaat raken in de vloerverwarming zou dat een oplossing kunnen zijn. Anders moet je de flow verhogen in de installatie en dat wordt lastig met alleen vloerverwarming. Ga er ook maar van uit dat als al dat water bij de verdeler staat te dringen om naar binnen te mogen dat een enorm stromingsgeluid gaat geven. Dan zijn er ook nog mensen die een paar groepen dichtdraaien en dan wordt het probleem alleen maar groter. Dan zou de bypass een oplossing kunnen zijn, is het echt nodig? In theorie niet.Toby-Wan schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:36:
[...]
Juist bij een (LTV) vloerverwarmingsverdeler zonder pomp zou WP altijd zijn flow goed kwijt kunnen, wanneer de individuele flowmeters correct zijn afgesteld (kwestie van 1x instellen en klaar). daarna heeft de bypass mijns inziens weinig zin meer omdat er niks is dat de flow van de WP kan blokkeren (in tegensteling tot vvw-verdeler met pomp waar de thermoststaat knop de boel dicht kan zetten).
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ehh? Ik heb netjes 3 radiatoren die altijd open staan. De tado's zijn vooral om ervoor te zorgen dat kamers die incidenteel gebruikt worden te verwarmen. Bijvoorbeeld als ik vanuit huis werk wil ik dat mijn kantoor ook warm wordt. Wanneer ik niet werk hoeft dat niet. De Quatt mag daar gerust de hele nacht over doen..MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:52:
[...]
Ik vrees dat je toch moet omdenken, een warmtepomp is geen cv die je aanzet als je thuis komt en 15 min later is je huis warm. Zo werkt het dus niet.
Als jij alle radiatoren dicht draait kan de warmtepomp ook zijn warmte niet kwijt (met de tado, je hebt waarschijnlijk ook dan tado radiatorknoppen, als deze ook zelfstandig een warmtevraag naar de warmtepomp kunnen sturen gaat het dus fout, deze functie zul je echt moeten uitschakelen.
Deze functie werkt prima met een cv maar niet met een warmtepomp, je tado thermostaat is de enige die centraal dit mag doen.
Pas anders gewoon je schema aan, maar het dichtdraaien cq uitzetten als je weggaat is voor een warmtepomp niet handig.
:strip_exif()/f/image/uTaq3EXYYX4fxDg5BQ7fC9se.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pBsTKjPABGHa8i5K3W4qCPn9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn mijn huidige instellingen en verbruik.
Ik vind het een beetje onzin om een standaard temperatuur in te stellen van 19 graden voor zowel overdag als snacht omdat quatt zichzelf niet onder controle kan houden. Waar is die mega slimme software van ze die ons die giga besparing ging opleveren?
[ Voor 13% gewijzigd door Bremg op 20-11-2023 12:03 ]
Ik was bij het gesprek niet bij, bij mij is dit aspect wel aan de orde geweest, maar ik had deze toen al. Dus dat was geen issue.paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:45:
[...]
Prima als dat onderdeel was van de voorgehouden besparing / berekening van Quatt.
Dit zijn zo van die voorbeelden dat 'even een schouw op afstand en we bepalen met een natte vinger welke setting er in de Quatt gaat' niet altijd werkt. Dan vind ik dat je als leverancier ook niet de keutel moet intrekken, maar er wat meer moeite in moet steken,
Ik kan dus daar geen oordeel over geven, wat ik wel wil is om hem zo ver mogelijk te helpen.
Wat mij wel opvalt is de verwachting die bepaalde mensen hebben van een warmtepomp, zo met het idee cv er uit en warmtepomp er in en gaan met die banaan, net zoals we dat altijd gedaan hebben. En ja, met een hybride hou je de cv, dat snap ik en jij ook.
Echter met deze houding gaat het dus mis.
Ik denk ook dat op dat punt Quatt nog een hele weg te gaan heeft, oa er is nog steeds geen handleiding, want daar zou dit soort zaken gewoon moeten instaan.
Als de gebruiker dan besluit om deze niet te lezen, is dat helemaal zijn verantwoordelijkheid.
Zeker mee eens. Als de leverancier (wie dan ook) niet duidelijk uitlegt hoe iets (anders) werkt, en onder welke omstandigheden, dan blijft de thermostaat een volumeknop voor velen.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:02:
[...]
Ik denk ook dat op dat punt Quatt nog een hele weg te gaan heeft, oa er is nog steeds geen handleiding, want daar zou dit soort zaken gewoon moeten instaan.
Als de gebruiker dan besluit om deze niet te lezen, is dat helemaal zijn verantwoordelijkheid.
Tegelijkertijd zie ik hier wat gebruikers met een prut COP terwijl het buiten boven de 10 is. Dan klopt er ergens iets niet. Kan waterzijdig zijn, kan ook de stooklijn zijn die de Quatt opgekregen heeft van de installateur.
Mag na de installatie (de inwerkingstelling) best wat meer aandacht aan besteed worden vind ik, zo voorkom je ook klachten.
Uit welke app komen deze screenshots? Dit lijkt mij niet van quatt zelf?MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:42:
[...]
Heel simpel, je radiatoren hebben met de lagere water temperatuur duidelijk capaciteit verlies dus probeert de warmtepomp door met meer vermogen dat te compenseren wat uiteindelijk ook niet goed lukt.
Hoeveel gas gebruik je, post eens een schermpje van insight van de Quatt app.
Voor de eerste opstart (is hier al vaak verteld) heeft de Quatt een heel klein beetje gas nodig om op de 18ºC te komen.
Ik zelf heb ook de T6 en dat werkt prima.
Hier een voorbeeld van eergisteren, kun je zien dat er een lange run is geweest.
[Afbeelding]
Ook kun je zien dat het geheel op laag ( circa 350W) en medium laag vermogen (veelal rond 500W) draait ( instelling nagenoeg gelijk aan jou instelling)
Het kan dus prima (met ventilatoren en de laatste 2 maanden geen gas voor verwarming gebruikt muv de korte opstart. (Circa 1-2m3 per maand).
[...]
Ik hoef geen ventilatoren en allerhande aanpassingen, ik wil graag dat mijn quatt gewoon stabiel draait en niet continu in overdrive gaat. Daarbij zou ik graag mijn tado's weer willen installeren waarvoor ik waarschijnlijk zal moeten aankloppen bij quatt of tadoo.
Om nu meteen al mijn radiatoren te gaan vervangen of ventialtoren te plaatsen etcetra omdat de quatt software wat instellingen mist lijkt me niet stap 1.
Ze beloven bergen en doen amper aan informatie verstrekking. De quatt wordt na een minmaal gesprekje neergezet 1 keer aangezet en that's it, success ermee.paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:07:
[...]
Zeker mee eens. Als de leverancier (wie dan ook) niet duidelijk uitlegt hoe iets (anders) werkt, en onder welke omstandigheden, dan blijft de thermostaat een volumeknop voor velen.
Tegelijkertijd zie ik hier wat gebruikers met een prut COP terwijl het buiten boven de 10 is. Dan klopt er ergens iets niet. Kan waterzijdig zijn, kan ook de stooklijn zijn die de Quatt opgekregen heeft van de installateur.
Mag na de installatie (de inwerkingstelling) best wat meer aandacht aan besteed worden vind ik, zo voorkom je ook klachten.
Nou zijn wij tweakers dus we lossen het uiteindelijk wel op maar ik vind het nu al een hoop gezeik waar ik op het moment even de tijd en zin niet voor heb. Dit ga ik mensen niet aanraden als het niet plug and play is.
periode 1 en 2 zijn hetzelfde, dus een kan weg.
Dit is je nachtverlaging dus (heb ik nu ook zo staan, ik weet niet als het kouder gaat worden of dat dan nog verstandig is en je niet beter naar een temperatuur zou moeten gaan, maar dat moet je gewoon zelf uitproberen, elk huis reageert hier weer anders op)
Periode 3 lijkt dus een dagverlaging, lijkt niet logisch, ik zou hier de 18,5 gewoon doortrekken.
Of de nacht naar 18 en dan rond 15:00 de eerste stap naar 18,5.
De kleine stapjes met steeds 0,5 omhoog ziet er goed uit.
Je hebt die dag geen gas verbruikt en je hebt een COP van 4,7, helaas weet ik niet je gem. Buitentemperatuur dus dan is het lastig om te bepalen of deze COP nu echt zo slecht zou zijn, in eerste instantie is deze helemaal niet zo slecht. ( lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid is killing voor je COP idem slechte of matige isolatie, omdat je warmteverlies dan gewoon ook hoger is.[Afbeelding]
Dit zijn mijn huidige instellingen en verbruik.
Ik vind het een beetje onzin om een standaard temperatuur in te stellen van 19 graden voor zowel overdag als snacht omdat quatt zichzelf niet onder controle kan houden. Waar is die mega slimme software van ze die ons die giga besparing ging opleveren?
Pak eens de tevens van de 18 en 19 er bij, je kunt beter altijd een volledige dag vergelijken.
Omdat je een afgekoeld huis in de nacht probeert op te warmen. Als het om 6u30 19graden moet zijn, zou ik hem 's avonds niet lager terugzetten. Bij ons vinden we 's ochtends 19graden lekker en 's avonds 20. Thermostaat gaat 's avonds omlaag naar 19, dan om 7uur naar 19,5 en om 13uur (zon valt in huis) naar 20.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:14:
[...]
Type 22 radiatoren, mix van nieuw en oud. Geen ventilatoren. Vanuit Quatt hier niks over gehoord. Honeywell T6 op aanraden van Quatt (mega spijt van). De quatt staat de halve nacht als een gek te keer te gaan en verbruikt dan ongeveer net zoveel electra als tussen 5-7uur sochtend wanneer hij aan hoort te gaan volgens schema. Hij verbruikt zelfs gas!
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja dat snap ik maar dit doet de quatt zeer onregelmatig met enorme pieken en dalen. Waarom niet gewoon de hele nacht dezelfde hoeveelheid energie verbruiken? Nu gaat hij van 2000 naar 0 en het volgende uur weer naar 2000 dan een uurtje 500 etc.SBL schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:26:
[...]
Omdat je een afgekoeld huis in de nacht probeert op te warmen. Als het om 6u30 19graden moet zijn, zou ik hem 's avonds niet lager terugzetten. Bij ons vinden we 's ochtends 19graden lekker en 's avonds 20. Thermostaat gaat 's avonds omlaag naar 19, dan om 7uur naar 19,5 en om 13uur (zon valt in huis) naar 20.
Het eerste deel van de nacht moet hij slechts de boel op temeratuur houden om ergens richting de ochtend de boel op te warmen. Ze zou dus een zeer stabiel oplopend energie verbruik verwachten..
Nu lijkt het alsof ik snachts om het uur alle ramen open zet en vervolgens de openhaard aan zet..
Zie ik dit nu helemaal verkeerd? Ik zie prachtige grafieken en COP's langs komen van andere mensen. Hoe krijgen die dan de nacht zo stabiel? Hier hebben wij zelf toch amper invloed op?
[ Voor 8% gewijzigd door Bremg op 20-11-2023 12:36 ]
Thanks, ik heb mijn schema aangepast en wat stabieler gemaakt. Hopelijk wordt het verbruik overdag wat stabieler..MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:17:
[...]
periode 1 en 2 zijn hetzelfde, dus een kan weg.
Dit is je nachtverlaging dus (heb ik nu ook zo staan, ik weet niet als het kouder gaat worden of dat dan nog verstandig is en je niet beter naar een temperatuur zou moeten gaan, maar dat moet je gewoon zelf uitproberen, elk huis reageert hier weer anders op)
Periode 3 lijkt dus een dagverlaging, lijkt niet logisch, ik zou hier de 18,5 gewoon doortrekken.
Of de nacht naar 18 en dan rond 15:00 de eerste stap naar 18,5.
De kleine stapjes met steeds 0,5 omhoog ziet er goed uit.
[...]
Je hebt die dag geen gas verbruikt en je hebt een COP van 4,7, helaas weet ik niet je gem. Buitentemperatuur dus dan is het lastig om te bepalen of deze COP nu echt zo slecht zou zijn, in eerste instantie is deze helemaal niet zo slecht. ( lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid is killing voor je COP idem slechte of matige isolatie, omdat je warmteverlies dan gewoon ook hoger is.
Pak eens de tevens van de 18 en 19 er bij, je kunt beter altijd een volledige dag vergelijken.
:strip_exif()/f/image/Qf6NEHLTI6161A6zy3iOaL7l.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas, dit is pure natuurkunde, je bestaande radiatoren (capaciteit) zijn berekend op het cv tijdperk met de daarbij behorende hoge temperaturen van 70-90ºC, een warmtepomp heeft 30-35 en als het kouder wordt ietsjes meer. Dit betekend dat je radiatoren dus maar nog een fractie van de oorspronkelijke warmteoverdracht kunnen doen.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:09:
[...]
Uit welke app komen deze screenshots? Dit lijkt mij niet van quatt zelf?
Dat zijn gafieken uit homewizzard, dat gaat via de P1 poort van de slimmme meter, daar heb ik direct zicht in het verbruik van stroom en gas, mijn Quatt heeft overigens zijn eigen meter.
Ik hoef geen ventilatoren en allerhande aanpassingen, ik wil graag dat mijn quatt gewoon stabiel draait en niet continu in overdrive gaat. Daarbij zou ik graag mijn tado's weer willen installeren waarvoor ik waarschijnlijk zal moeten aankloppen bij quatt of tadoo.
Aangezien de capaciteit van je radiatoren berekend zijn op basis van je huis kom je nu dus met een warmtepomp hier te kort (behoorlijk te kort)
Zoals ik al had aangegeven kun je dit op twee manieren oplossen, een andere oplossing is er gewoon niet, sorry. Overigens hebben de LTV radiatoren ook ventilatoren ingebouwd.
Ik weet natuurlijk niet of dit aspect in jou gesprek aan de orde is geweest, bij mij was dus dat wel het geval, maar ik had deze al omdat ik in het verleden de cv naar 50ºC heb gezet en daar tegen het zelfde probleem aanliep. Ik had toen voor de kant en klare speedcomforts gekozen, die hebben nu ook een speciale sensor voor gebruik met een warmtepomp.
Dit probleem los je helaas niet op met een instelling maar is een natuurkundig gevolg van de lage temperaturen van een warmtepomp, dat had je met vrijwel elke warmtepomp gehad.Om nu meteen al mijn radiatoren te gaan vervangen of ventialtoren te plaatsen etcetra omdat de quatt software wat instellingen mist lijkt me niet stap 1.
De oplossing met de ventilatoren is in ver uit de meeste gevallen voldoende en ook zeer eenvoudig toe te passen.
We praten denk ik langs elkaar heen. Je hebt waarschijnlijk volkomen gelijkt en mogelijk zal ik later radiator ventilatoren plaatsen of een radiator vervangen of bij plaatsen.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
[...]
Helaas, dit is pure natuurkunde, je bestaande radiatoren (capaciteit) zijn berekend op het cv tijdperk met de daarbij behorende hoge temperaturen van 70-90ºC, een warmtepomp heeft 30-35 en als het kouder wordt ietsjes meer. Dit betekend dat je radiatoren dus maar nog een fractie van de oorspronkelijke warmteoverdracht kunnen doen.
Aangezien de capaciteit van je radiatoren berekend zijn op basis van je huis kom je nu dus met een warmtepomp hier te kort (behoorlijk te kort)
Zoals ik al had aangegeven kun je dit op twee manieren oplossen, een andere oplossing is er gewoon niet, sorry. Overigens hebben de LTV radiatoren ook ventilatoren ingebouwd.
Ik weet natuurlijk niet of dit aspect in jou gesprek aan de orde is geweest, bij mij was dus dat wel het geval, maar ik had deze al omdat ik in het verleden de cv naar 50ºC heb gezet en daar tegen het zelfde probleem aanliep. Ik had toen voor de kant en klare speedcomforts gekozen, die hebben nu ook een speciale sensor voor gebruik met een warmtepomp.
[...]
Dit probleem los je helaas niet op met een instelling maar is een natuurkundig gevolg van de lage temperaturen van een warmtepomp, dat had je met vrijwel elke warmtepomp gehad.
De oplossing met de ventilatoren is in ver uit de meeste gevallen voldoende en ook zeer eenvoudig toe te passen.
Dit lijkt mij alleen niet het directe probleem. Het probleem zit waarschijnlijk in hoe ik de thermostaat heb ingesteld maar mogelij ook bij instellingen in de quatt installatie.
Overdag kan ik er invloed op uitoevenen doormiddel van de thermostaat (minder schommelingen) maar snachts staat deze al sinds het begin op 18 graden. Het verbruik van de quatt is snachts extreem instabiel.
Ik mis een instelling om tegen quatt te zeggen dat het allemaal wel even wat minder hyper mag. Stabiliteit en verbruik voorop.
Zonder je schema te zien, niet te zeggen. De Honeywell werkt hier uitstekend, maar ik zie ook dat je Quatt 0,5 kWh aan energie produceert, is dat niet heel weinig. Vermoedelijk staat ie dan uit.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
16 en 17 november. Mijn weekend instellingen stonden niet goed. Ik blijft het gek vinden dat dit snachts zo onregelmatig is. Komt dit door de Honeywell?
Tip, om een beter inzicht in je warmtehuishouding te krijgen zou je een schrijvende temperatuur meter in je kamer (en liefst ook buiten) hebben. Via een app kun je dan ook mooi je temperatuurverloop op de dag zien de daarop ( ook wat @SBL heeft geschreven ) je instellingen daar op aanpassen.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:39:
[...]
Thanks, ik heb mijn schema aangepast en wat stabieler gemaakt. Hopelijk wordt het verbruik overdag wat stabieler..[Afbeelding]
Ik gebruik hiervoor hele kleine meters van SwitchBot die met BT werken en de dataoverdracht dus niet via een cloud doen maar lekker privé houden door deze direct via BT op je smartphone (Android of iPhone) kunnen laten zien. Deze zijn nu bij Amazon in de blackfriday aanbieding.
![]() | ![]() |
De linker is de plus versie (tip)De rechter is voor buiten en waterdicht, er gaat een simpel AAA batterij in, 2 jaar.
Kosten rond de 15 euro per stuk, ik heb er verschillende.Dan zie je het volgende.
:strip_exif()/f/image/BfbOUvlGcTilRL7UQNr53yVD.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben een tussenwoning, vloerverwarming op de begane grond en verder radiatoren. Meeste zijn t22, 1 is er een t21. Hier vinden in de nacht amper runs plaats of inderdaad ook op wat hoger vermogen. Schema is maar 3 stappen, nacht is 19 > ochtend naar 19,5 en dan rond 15:30 naar 20,5.
Die mooie lange runs zie ik hier in huis ook wat minder terug. Cop is verder wel prima.
Zoals 17 november komt er een verbruik van 6,23kWh uit in een blok in de nacht tot 02:00, dan start de Quatt weer rond een uur 08:00 tot 12:00 ( deze tijd draait ie meestal een aantal uur) en dan soms rond 16:00 - 18:00 even dan dan af en toe nog een uurtje in de avond na 22:00.
In de ochtend doet ie wel aardige runs, soms wel op hoger vermogen. Dan in de middag pruttelt ie soms nog een uurtje.
/f/image/1exN04kIxzrj51h3nXf9ydo5.png?f=fotoalbum_large)
Als er hier overal vloerverwarming had gelegen hadden we denk ik mooiere langere runs gehad.
[ Voor 55% gewijzigd door charrel op 20-11-2023 13:20 ]
Volgens mij dus niet, door het capaciteitsprobleem van je radiatoren probeert de warmtepomp dit te compenseren, met een hoog verbruik tot gevolg. Je kunt dus je probleem niet uitsluitend door een andere instelling oplossen, het echte probleem los je namelijk daardoor niet op.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:47:
[...]
We praten denk ik langs elkaar heen. Je hebt waarschijnlijk volkomen gelijkt en mogelijk zal ik later radiator ventilatoren plaatsen of een radiator vervangen of bij plaatsen.
Dit lijkt mij alleen niet het directe probleem. Het probleem zit waarschijnlijk in hoe ik de thermostaat heb ingesteld maar mogelij ook bij instellingen in de quatt installatie.
Overdag kan ik er invloed op uitoevenen doormiddel van de thermostaat (minder schommelingen) maar snachts staat deze al sinds het begin op 18 graden. Het verbruik van de quatt is snachts extreem instabiel.
Ik mis een instelling om tegen quatt te zeggen dat het allemaal wel even wat minder hyper mag. Stabiliteit en verbruik voorop.
Je wilt eigenlijk het paard achter de wagen gaan spannen, dat werkt niet echt.
Je gaf aan dat je type 22 radiatoren hebt, deze zijn prima geschikt voor radiatorventilatoren. Ik zou gewoon daarmee beginnen, vervangen van een radiator kan altijd nog.
zie ook mijn tip over je warmtehuishouding, meten is weten.
Hoe zit het dan met mijn verbruik van bijv 16november (zie hierboven) om 22uur. Om 21:00 ging hier de thermostaat van 19 naar 18 graden. Je verwacht dat de quat dan uit gaat maar ipv daarvan komt er een piek van 3kwh en zelfs gasverbruik. Vervolgens gaat hij elk uur van 1,5 kwh naar 3 kwh.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:11:
[...]
Volgens mij dus niet, door het capaciteitsprobleem van je radiatoren probeert de warmtepomp dit te compenseren, met een hoog verbruik tot gevolg. Je kunt dus je probleem niet uitsluitend door een andere instelling oplossen, het echte probleem los je namelijk daardoor niet op.
Je wilt eigenlijk het paard achter de wagen gaan spannen, dat werkt niet echt.
Je gaf aan dat je type 22 radiatoren hebt, deze zijn prima geschikt voor radiatorventilatoren. Ik zou gewoon daarmee beginnen, vervangen van een radiator kan altijd nog.
zie ook mijn tip over je warmtehuishouding, meten is weten.
Zou het kunnen dat de thermostaat in de war is? Hoe gaat ventilatoren dat oplossen?
Dit zou ik bij mij ook verwachten. Verklaarbaar energie verbruik zelfs snachts ziet dit er stabiel uit. Ja je kan zien dat je geen vloerverwarming hebt maar het is niet zo chaotisch als mijn quatt snachts..charrel schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:03:
@Bremg
Wij hebben een tussenwoning, vloerverwarming op de begane grond en verder radiatoren. Meeste zijn t22, 1 is er een t21. Hier vinden in de nacht amper runs plaats of inderdaad ook op wat hoger vermogen. Schema is maar 3 stappen, nacht is 19 > ochtend naar 19,5 en dan rond 15:30 naar 20,5.
Die mooie lange runs zie ik hier in huis ook wat minder terug. Cop is verder wel prima.
Zoals 17 november komt er een verbruik van 6,23kWh uit in een blok in de nacht tot 02:00, dan start de Quatt weer rond een uur 08:00 tot 12:00 ( deze tijd draait ie meestal een aantal uur) en dan soms rond 16:00 - 18:00 even dan dan af en toe nog een uurtje in de avond na 22:00.
In de ochtend doet ie wel aardige runs, soms wel op hoger vermogen. Dan in de middag pruttelt ie soms nog een uurtje.
[Afbeelding]
Als er hier overal vloerverwarming had gelegen hadden we denk ik mooiere langere runs gehad.
Ik meende dat je TADO gebruikt als thermostaat, toch. Zijn de thermostaatknoppen op een Zoneregelaar toegewezen of staat er "Niet toegewezen" ?Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:46:
[...]
Dit zou ik bij mij ook verwachten. Verklaarbaar energie verbruik zelfs snachts ziet dit er stabiel uit. Ja je kan zien dat je geen vloerverwarming hebt maar het is niet zo chaotisch als mijn quatt snachts..
Ondanks dat je de "hoofd" thermostaat lager zet. als er zo'n knoppie om warmte vraagt begint ie gewoon weer en die knopjes hebben niet echt een gemoduleerde vraag. Vaak is het vol aan en vol uit.
[ Voor 16% gewijzigd door medu80 op 20-11-2023 13:53 ]
Let op: 2000W warmte is ongeveer het minimum wat hij kan doen. Ik denk niet dat ie een uur 500 doet, maar een kwartier 2000W.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:34:
[...]
Ja dat snap ik maar dit doet de quatt zeer onregelmatig met enorme pieken en dalen. Waarom niet gewoon de hele nacht dezelfde hoeveelheid energie verbruiken? Nu gaat hij van 2000 naar 0 en het volgende uur weer naar 2000 dan een uurtje 500 etc.
Deed hij bij mij vannacht ook ruim een uur, 3u59 aan en 5u20 weer uit (0,09kWh gas om water naar 18graden te krijgen (ik heb alleen radiatoren), met 333W elektriciteit 2160W warmte gemaakt). En toen om 7uur weer aan om van 19 naar 19,5 te gaan en dat doet hij met een mooie lange run @ 2000W warmte. Tussen de middag even uit vanwege veel zon.
Jouw start-stop betekent dat 2000W voor jou wat veel is. Hopelijk omdat je huis goed geïsoleerd is; dan is er niets aan de hand en worden het vanzelf langere runs als het kouder wordt.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Die piek is wel raar ja. Zeker weten dat niemand in huis het koud had en de thermostaat een tikkie heeft gegeven?Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:42:
[...]
Hoe zit het dan met mijn verbruik van bijv 16november (zie hierboven) om 22uur. Om 21:00 ging hier de thermostaat van 19 naar 18 graden. Je verwacht dat de quat dan uit gaat maar ipv daarvan komt er een piek van 3kwh en zelfs gasverbruik. Vervolgens gaat hij elk uur van 1,5 kwh naar 3 kwh.
Zou het kunnen dat de thermostaat in de war is? Hoe gaat ventilatoren dat oplossen?
Nope Honeywell T6, zou wel graag terug willen naar de tado maar dat ging helaas niet in 1 keer goed.medu80 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:49:
[...]
Ik meende dat je TADO gebruikt als thermostaat, toch. Zijn de thermostaatknoppen op een Zoneregelaar toegewezen of staat er "Niet toegewezen" ?
Ondanks dat je de "hoofd" thermostaat lager zet. als er zo'n knoppie om warmte vraagt begint ie gewoon weer en die knopjes hebben niet echt een gemoduleerde vraag. Vaak is het vol aan en vol uit.
Probleem voor later..
mogelijk, welke thermostaat was dit T6 of Tado?Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:42:
[...]
Hoe zit het dan met mijn verbruik van bijv 16november (zie hierboven) om 22uur. Om 21:00 ging hier de thermostaat van 19 naar 18 graden. Je verwacht dat de quat dan uit gaat maar ipv daarvan komt er een piek van 3kwh en zelfs gasverbruik. Vervolgens gaat hij elk uur van 1,5 kwh naar 3 kwh.
ik zie meer vreemde dingen op de 16-11.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FC4prBY6vlQqVp13KPEAwU3S.jpg?f=user_large)
C: je overall gasverbruik gezien de verschillende piekjes in gasverbruik valt eigenlijk nog heel erg mee, slechts 0,08 m3, dat is eigenlijk slechts 0,02m2 meer dan ik in de ochtend heb gehad. Dat is net 10 cent.
ik zie gasverbruik (A) en (
Heb je wel eens in Json Feed gekeken welke waarden daar staan?
gezien je instelling verwacht ik bij (D) een fout van de thermostaat, ook hier zou het handig zijn om te weten wat de instelling bij de Quatt zijn (json feed).
Je gaf aan dat je de T6 door de Tado had vervangen, hoe is deze aangesloten ? zowel T6 als de Tado zou aangesloten moeten zijn via het OT protokol, mogelijk dat je daar een fout gemaakt hebt en de Tado Aan/Uit hebt aangesloten, ga dat in elk geval even controleren.
Helaas zie je bepaalde dingen door de wijze hoe Quatt dit in zijn App laat zien niet goed, je wilt eigenlijk zoals bv bij HW de waardes in verloop met de tijd zien. Dat is met Quatt helaas op dit moment niet mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 20-11-2023 14:01 ]
Laten we met zijn allen vragen of het een TADO was...MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:59:
[...]
mogelijk, welke thermostaat was dit T6 of Tado?
ik zie meer vreemde dingen op de 16-11.[Afbeelding]
C: je overall gasverbruik gezien de verschillende piekjes in gasverbruik valt eigenlijk nog heel erg mee, slechts 0,08 m3, dat is eigenlijk slechts 0,02m2 meer dan ik in de ochtend heb gehad. Dat is net 10 cent.
ik zie gasverbruik (A) en (daar waar ik het eigenlijk niet zou verwachten, je cv-water zou eigenlijk dan al boven de 18ºC moeten zijn.
gezien je instelling verwacht ik bij (D) een fout van de thermostaat, ook hier zou het handig zijn om te weten wat de instelling bij de Quatt zijn (json feed).
Je gaf aan dat je de T6 door de Tado had vervangen, hoe is deze aangesloten ? zowel T6 als de Tado zou aangesloten moeten zijn via het OT protokol, mogelijk dat je daar een fout gemaakt hebt en de Tado Aan/Uit hebt aangesloten, ga dat in elk geval even controleren.
Die gasvraag in de ochtend is omdat dan zijn thermostaat-schema meer vraagt en de stille modus vermoedelijk aan staat. Boven ~3000W doet ie dan met gas.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:59:
[...]
ik zie gasverbruik (A) en (daar waar ik het eigenlijk niet zou verwachten, je cv-water zou eigenlijk dan al boven de 18ºC moeten zijn.
De tado installatie is helaas niet gelukt (was wel opentherm maar de quatt sloeg niet meer aan). De JSON feed bekijken is inderaad wel een goed idee. Ik denk dat ook dat ik de T6 even op een andere positie gaat zetten, misschien dat hij net in de tocht staat oid.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:59:
[...]
Ah dat van die 2000w is wel goed om te weten. Deze staaf grafiek is mogelijk ook wat vertekenend.SBL schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:51:
[...]
Let op: 2000W warmte is ongeveer het minimum wat hij kan doen. Ik denk niet dat ie een uur 500 doet, maar een kwartier 2000W.
Deed hij bij mij vannacht ook ruim een uur, 3u59 aan en 5u20 weer uit (0,09kWh gas om water naar 18graden te krijgen (ik heb alleen radiatoren), met 333W elektriciteit 2160W warmte gemaakt). En toen om 7uur weer aan om van 19 naar 19,5 te gaan en dat doet hij met een mooie lange run @ 2000W warmte. Tussen de middag even uit vanwege veel zon.
Jouw start-stop betekent dat 2000W voor jou wat veel is. Hopelijk omdat je huis goed geïsoleerd is; dan is er niets aan de hand en worden het vanzelf langere runs als het kouder wordt.
Herkenbaar hoor, maar bij mij alleen bij temperaturen onder de 3 graden. Wij mogen niet meer denken als CV, maar heb het idee dat de Quatt wel zo denkt. Volle bak verwarmen ipv lekker constant op temperatuur houden. Persoonlijk denk ik aan een verkeerde instelling qua warmteverlies van de woning in Quatt, maar dat kunnen we zelf niet zien. Daarom maar een ticket aangemaakt bij Quatt.Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:34:
[...]
Ja dat snap ik maar dit doet de quatt zeer onregelmatig met enorme pieken en dalen. Waarom niet gewoon de hele nacht dezelfde hoeveelheid energie verbruiken? Nu gaat hij van 2000 naar 0 en het volgende uur weer naar 2000 dan een uurtje 500 etc.
Het eerste deel van de nacht moet hij slechts de boel op temeratuur houden om ergens richting de ochtend de boel op te warmen. Ze zou dus een zeer stabiel oplopend energie verbruik verwachten..
Nu lijkt het alsof ik snachts om het uur alle ramen open zet en vervolgens de openhaard aan zet..
Zie ik dit nu helemaal verkeerd? Ik zie prachtige grafieken en COP's langs komen van andere mensen. Hoe krijgen die dan de nacht zo stabiel? Hier hebben wij zelf toch amper invloed op?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Mijn doel is om de prestaties in de gaten te houden. Als de waarheid ergens in het midden ligt trek ik de Shelly er lekker tussenuit en ga ik uit van het stroomverbruik wat Quatt zelf aangeeft.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:20:
[...]
Volgens mij is de Shelly geen MID kWh meter, is dus net als de meter in de Quatt niet gecertificeerd, afwijkingen zijn dus gewoon mogelijk.
Ik zelf meet met een MID kWh meter en ook daar zie ik afwijkingen, die echter niet zo groot zijn, afwijkingen van 0% tot circa 9% en alles daar tussen in.
MID meters zijn zeer nauwkeurig omdat je daarmee ook mag afrekenen, voor thuissituatie zijn de klasse A meters. Deze meters kun je vergelijken met je slimme meter in je meterkast. Ik ken overigens ook alleen MID meters die ook in de groepenkast zijn ingebouwd.
De vraag is wat wil je met de getallen doen?
Is het om de COP te berekenen? Heb je 3 keuzes
1) neem gewoon de gegevens van de app van Quatt, eenvoudig direct af te lezen.
2) neem de verbruikscijfers van de shelly met de thermische levercijfers van de app en bereken zelf de COP.
3) middel de beide gebruikscijfers en bereken daarmee de COP
In feite maakt het niets uit zolang je maar steeds 1 methode aanhoud.
Zonder een goede gecertificeerde referentie meetmethode (over een langere duur) kun je eigenlijk niets zeggen over de betrouwbaarheid van beide waarden.
Of je meet via een gecertificeerde MID meter, daar kun je dus wel van uitgaan.
Ik heb de 25° sensoren ook binnen en omgebouwd. Deze staan ook te blazen bij radiatoren van 20° helaas. Hoe zit dat bij jou?MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
[...]
Ik had toen voor de kant en klare speedcomforts gekozen, die hebben nu ook een speciale sensor voor gebruik met een warmtepomp.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Uw systeem blijft lang doorgaan omdat de thermostaat (T6) ons nog het signaal geeft dat we aan moeten staan. Ook als de gewenste temperatuur al is bereikt.
Wellicht heeft u de optimalisatie stop nog aanstaan. De thermostaat zal dan iets langer dan nodig is verwarmen. U kunt dit uit zetten in het installateurs menu. U komt door, door de middelsteknop met de 3 streepjes erin voor 5 seconden vast te houden. Dan gaat u naar het submenu optimalisatie. Daar zet u de optimalisatie stop uit.
Dan zal het systeem gewoon moeten stoppen als de temperatuur is bereikt.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Ja, maar dat vind ik niet erg, zo word ook nog het laatste restje warmte er uit getrokken worden, ik vind het eerder cq aangaan namelijk belangrijker.okijokii schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:25:
[...]
Ik heb de 25° sensoren ook binnen en omgebouwd. Deze staan ook te blazen bij radiatoren van 20° helaas. Hoe zit dat bij jou?
Gaat dat lukken, of heb je de T6R? Want anders zit je toch met de bedrading?Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:03:
[...]
De tado installatie is helaas niet gelukt (was wel opentherm maar de quatt sloeg niet meer aan). De JSON feed bekijken is inderaad wel een goed idee. Ik denk dat ook dat ik de T6 even op een andere positie gaat zetten, misschien dat hij net in de tocht staat oid.
Kijk ook eens naar de opmerking over de optimalisatie hierboven. Dit zou bij jou hier ook wel eens het geval kunnen zijn.
Beetje vreemd antwoord van Quatt. Bij mij blijft de Quatt ook draaien als de temperatuur al bereikt is en optimalisatie heb ik uiteindelijk toch ook maar uit gezet, dus hun verhaal gaat niet op. Volgens mij komt het eerder om pendelen tegen te gaan. De T6 heeft een grote hysterese wat zeggen wil dat zij niet direct reageert als een doeltemperatuur gehaald wordt, maar daar moet wat ruimte tussen zitten. Anders gaat de verwarming continue aan en uit.robmaas schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:25:
Ik voond dat ik ook vaak last had van overshoots in (flink stoken terwijl temperatuur bereikt was) en kreeg van Quatt het volgende advies:
Uw systeem blijft lang doorgaan omdat de thermostaat (T6) ons nog het signaal geeft dat we aan moeten staan. Ook als de gewenste temperatuur al is bereikt.
Wellicht heeft u de optimalisatie stop nog aanstaan. De thermostaat zal dan iets langer dan nodig is verwarmen. U kunt dit uit zetten in het installateurs menu. U komt door, door de middelsteknop met de 3 streepjes erin voor 5 seconden vast te houden. Dan gaat u naar het submenu optimalisatie. Daar zet u de optimalisatie stop uit.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik heb de draadloze versie, gok dat dat dan de T6R is..MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:31:
[...]
Gaat dat lukken, of heb je de T6R? Want anders zit je toch met de bedrading?
Kijk ook eens naar de opmerking over de optimalisatie hierboven. Dit zou bij jou hier ook wel eens het geval kunnen zijn.
Meteen ook maar 2 thermometers besteld. Wellicht dat de thermostaat aan het overschieten is en dit ook snachts gebeurd. Ik vind het vaak wat warm voelen ookal staat geeft de T6 dan aan dat het bijv 18,5 graden is.
Ik heb wel vloerverwarming, maar vind het ook wat teveel van het goede 's nachts (koud buiten).Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:46:
[...]
Dit zou ik bij mij ook verwachten. Verklaarbaar energie verbruik zelfs snachts ziet dit er stabiel uit. Ja je kan zien dat je geen vloerverwarming hebt maar het is niet zo chaotisch als mijn quatt snachts..
Je kunt ook de T6 calibreren, mogelijk dat de sensor te veel afwijktpietjm schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:32:
[...]
Beetje vreemd antwoord van Quatt. Bij mij blijft de Quatt ook draaien als de temperatuur al bereikt is en optimalisatie heb ik uiteindelijk toch ook maar uit gezet, dus hun verhaal gaat niet op. Volgens mij komt het eerder om pendelen tegen te gaan. De T6 heeft een grote hysterese wat zeggen wil dat zij niet direct reageert als een doeltemperatuur gehaald wordt, maar daar moet wat ruimte tussen zitten. Anders gaat de verwarming continue aan en uit.
Die hysterese blijft. Calibreren is alleen om de juiste temperatuur weer te geven indien deze afwijkt.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:08:
[...]
Je kunt ook de T6 calibreren, mogelijk dat de sensor te veel afwijkt
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Die van mij gaan aan bij 25 (niet echt gecheckt; snel in elk geval) en uit rond de 19 watertemperatuur, dus dat vind ik prima. Anders kun je nog die van 30graden nemen.okijokii schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:25:
[...]
Ik heb de 25° sensoren ook binnen en omgebouwd. Deze staan ook te blazen bij radiatoren van 20° helaas. Hoe zit dat bij jou?
Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:13:
[...]
Ze beloven bergen en doen amper aan informatie verstrekking. De quatt wordt na een minmaal gesprekje neergezet 1 keer aangezet en that's it, success ermee.
Nou zijn wij tweakers dus we lossen het uiteindelijk wel op maar ik vind het nu al een hoop gezeik waar ik op het moment even de tijd en zin niet voor heb. Dit ga ik mensen niet aanraden als het niet plug and play is.
uitvoering: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit, bedraad, Zwart
Dan rest nog wel de vraag hoe je dat kreng installeerd. Want met de tado installatie app leek alles te werken behalve dat de quatt niet aansloeg.joosie schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:48:
Voor degenen die een Quatt overwegen. De klantenservice raadt een TADO thermostaat aan. Deze Thermostaat is nu voor 99 euro te krijgen bij diverse webwinkels.
uitvoering: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit, bedraad, Zwart
op de Quatt FB groep zijn er zat met een prut COP & >30% gasverbruik daarboven op.paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:07:
[...]
Zeker mee eens. Als de leverancier (wie dan ook) niet duidelijk uitlegt hoe iets (anders) werkt, en onder welke omstandigheden, dan blijft de thermostaat een volumeknop voor velen.
Doorgaans komt er na doorvragen naar boven dat ze een zoneregeling hebben op de volledige vloerverwarming en/of een tado waarbij de kleinste kamer een warmtevraag kan sturen naar WP/CV ketel.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Maar uitleg/handleiding is wel nodig.
Ik snap de discussies maar het is geen wet van Meden en Perzen wat nu te doen om het zo efficiënt mogelijk te laten werken.
Mijn situatie: half vrijstaande woning, 425 m3 inhoud en rond 170 m2 oppervlakte. Huiskamer met convectieput, 1 t11 en 1 t21 radiator. T6 thermostaat met schema, 19,5 graden overdag naar 18,5 ‘s nachts en in halve graden weer verwarmen. Stille modus uit en optimaliseer besparingen aan.
Hieronder de resultaten van gisteren en vandaag, waarbij ik gisteren rond 17.00u de open haard heb aangestoken. En wat kunnen anderen hiervan leren? Eigenlijk niets. Ik denk dat de discussie beter kan gaan over de globale instellingen dan over de details.
:strip_exif()/f/image/h9N1R2EfSZRXopBmIJBYtjom.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JYgFRjVUoGIXqO4EB7j0g0qR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijv. van de thermostaat, de radiotoren open zetten, misschien domme radiatorknoppen, stille modus enzpaQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:35:
welke instellingen?
T6 met als schema:
6.30 uur-19,5
12.00 uur-20,0
23.30 uur - 19.00
Is hier iets te verbeteren? Isolatie dak doe ik volgend voorjaar.
/f/image/gp8xgwQU5uazkiNeW60PT6zV.png?f=fotoalbum_large)
Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.
We zien een halve screenshotsDukesEmmen schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:51:
Dit is mijn situatie vandaag: woning 132m2 2-onder -een-kap, matig geïsoleerd.
T6 met als schema:
6.30 uur-19,5
12.00 uur-20,0
23.30 uur - 19.00
Is hier iets te verbeteren? Isolatie dak doe ik volgend voorjaar.[Afbeelding]
Dat lijkt heel veel, maar is bijna niks.pietjm schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:48:
[...]
Bijv. van de thermostaat, de radiotoren open zetten, misschien domme radiatorknoppen, stille modus enz
Als de thermostaat gewoon een beetje vraag heeft (ideale situatie) , en er is flow (radiatoren open) dan hangt de rest geheel af van wat de warmtepomp in kwestie doet.
waterpompvermogen, compressorsnelheid, watertemepraturen, delta, allemaal zaken die afhangen van de settings van de wp.
Ik snap daarom wel als er tweakers hier komen flexen met COP 5.8 en 6, die met 3.2 (en zelfs 2.5) zich afvragen:
wtf gaat er bij mij fout?
Niks mis mee volgens mij. Quatt is lekker aan het pruttelen. Ik heb hetzelfde beeld vandaag:DukesEmmen schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:51:
Dit is mijn situatie vandaag: woning 132m2 2-onder -een-kap, matig geïsoleerd.
T6 met als schema:
6.30 uur-19,5
12.00 uur-20,0
23.30 uur - 19.00
Is hier iets te verbeteren? Isolatie dak doe ik volgend voorjaar.[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/KD7AaIzCak1d3vJHEb4U44xD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn instelling is simpel:
Dag en nacht 20 graden, tenzij we thuis zijn en dan gaat ie vanaf 14u naar de 20,5
(HR glas, flinke grote ramen tot 4m hoogte, alles open verbonden in verschillende woonlagen 300m3, bijna nergens deuren, kids die vergeten de ramen te sluiten, vw in de woonkamer, rest type 10 radiatoren. Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis)
[ Voor 10% gewijzigd door verguldebarman op 20-11-2023 17:06 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dit was gisteren, waarbij het in de nacht onder de 5 graden was. In de middag werd het vervolgens weer warmer (meer dan 12 graden), en dan zie je het vermogen direct afnemen.
:strip_exif()/f/image/ob0f5gjlaSMaquI5KJmWoCoW.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
ligt dat niet meer door FB en het IQ van de meeste daar, ik kijk er soms ook naar, met name als ik wil lachen, sorry maar ....Toby-Wan schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:01:
[...]
op de Quatt FB groep zijn er zat met een prut COP & >30% gasverbruik daarboven op.
Doorgaans komt er na doorvragen naar boven dat ze een zoneregeling hebben op de volledige vloerverwarming en/of een tado waarbij de kleinste kamer een warmtevraag kan sturen naar WP/CV ketel.

Helaas, dit is onzin. Optimalisatie stop op AAN laat enkel het systeem eerder stoppen om energie te besparen door rekening te houden met het warmtevlies totaan de volgende programma temperatuur.robmaas schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:25:
Ik voond dat ik ook vaak last had van overshoots in (flink stoken terwijl temperatuur bereikt was) en kreeg van Quatt het volgende advies:
Dus stel je schema is dit:
18:00 21gr
22:00 20gr
Dan zal de verwarming met OS AAN ergens al voor 22:00 (bv om 21:30) de verwarming op 20gr zetten ipv exact om 22:00 (bij OS UIT). En dan op/rond 22:00 is het 20gr in de ruimte geworden.
https://support.resideo.c...de-evohome?language=nl_NL
Link is voor Evohome, maar T6 idem.
Optimale start is zelfde, maar dan dus automatisch eerder verwarmen.
hier vind je de verschillende handleidingen:Bremg schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:51:
[...]
Dan rest nog wel de vraag hoe je dat kreng installeerd. Want met de tado installatie app leek alles te werken behalve dat de quatt niet aansloeg.
https://cdn.brandfolder.i...ER_MANUAL-TA-NL-00-V2.pdf
https://cdn.brandfolder.i...ER_MANUAL-TA-NL-00-V2.pdf
hier het totaal overzicht : https://www.tado.com/nl-nl/professional-manuals
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 20-11-2023 17:38 ]
Volgens de CE richtlijnen is het zelfs onwettig om een product in Nederland (Europa) op de de markt te brengen zonder een gebruiksaanwijzing. Hier mag Quatt zich wel serieus zorgen over maken.mcanic schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:35:
Ik ben het helemaal met je eens. Niet eens een pdfje of boekje van het systeem met uitleg van hoe het werkt, wat voorbeeldconfiguraties en tips. Ook niet na 6 maanden. Ik snap wel dat ze het druk hebben maar inderdaad het komt over als neerplempen doei en red-oe-dr-met. Ik raad daarom de Quatt ook niet aan bij bekenden helaas.
[...]
Ze weten dat, heb ik hun al diverse keren op het hart gedrukt, maar blijkbaar was dat aan dovemans oren gericht. Wacht maar tot de toezichthouder eindelijk uit zijn winterslaap ontwaakt.sky_walker schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:01:
[...]
Volgens de CE richtlijnen is het zelfs onwettig om een product in Nederland (Europa) op de de markt te brengen zonder een gebruiksaanwijzing. Hier mag Quatt zich wel serieus zorgen over maken.
vroeg of laat zal er iemand bij hun aan de bel trekken en dan is er paniek in de stal.
Absoluut. Maar maak "dat de Lyric maar eens wijs".Jero22 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:32:
Ondertussen volgens json al 1,5 uur dezelfde temperatuur van lyric t6 Mag toch wel iets vaker gegevens doorgeven toch?
Bij mij heeft het wel geholpen. Had eerst overshoots van soms meer dan 0.7 graden, dit is met optimalisatie uit nu veel beter.pietjm schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:32:
[...]
Beetje vreemd antwoord van Quatt. Bij mij blijft de Quatt ook draaien als de temperatuur al bereikt is en optimalisatie heb ik uiteindelijk toch ook maar uit gezet, dus hun verhaal gaat niet op. Volgens mij komt het eerder om pendelen tegen te gaan. De T6 heeft een grote hysterese wat zeggen wil dat zij niet direct reageert als een doeltemperatuur gehaald wordt, maar daar moet wat ruimte tussen zitten. Anders gaat de verwarming continue aan en uit.
Veel beter voor wat? Minder overshoot betekent ook dat ie vaker aan gaat, of harder gaat stoken op de momenten dat ie aan moet.dzuijlek schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
[...]
Bij mij heeft het wel geholpen. Had eerst overshoots van soms meer dan 0.7 graden, dit is met optimalisatie uit nu veel beter.
Exact. Ik heb graag een kleine overshoot en dat 'ie ook weer met wat vertraging aan gaat. Maar dat zal ook weer per situatie verschillen.Rowwan schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:48:
[...]
Veel beter voor wat? Minder overshoot betekent ook dat ie vaker aan gaat, of harder gaat stoken op de momenten dat ie aan moet.
Precies en soms ook terecht. Ik denk dat iedereen wel een plaatje zoals hierboven zou willen. Lekker stabiel, op laag vermogen in plaats van opstijgen (heel ver) en landen (heel kort).paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:55:
[...]
Dat lijkt heel veel, maar is bijna niks.
Als de thermostaat gewoon een beetje vraag heeft (ideale situatie) , en er is flow (radiatoren open) dan hangt de rest geheel af van wat de warmtepomp in kwestie doet.
waterpompvermogen, compressorsnelheid, watertemepraturen, delta, allemaal zaken die afhangen van de settings van de wp.
Ik snap daarom wel als er tweakers hier komen flexen met COP 5.8 en 6, die met 3.2 (en zelfs 2.5) zich afvragen:
wtf gaat er bij mij fout?
En wat houd een defrost van de quatt precies in? en waardoor is dit nodig?
Nope.-Japster- schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:42:
Heb je zelf enige controle over de instellingen?
Bij mij ligt de aanvoertemperatuur ongeveer tussen de 33c en 43c.-Japster- schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:42:
Wordt er überhaupt gewerkt met een aanvoertemperatuur lager dan 35 graden
[ Voor 28% gewijzigd door Spykie op 20-11-2023 20:46 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Rowwan op 20-11-2023 21:07 ]
Zou het kunnen dat ze software laten bepalen welke aanvoertemperatuur er nodig is? Dat software analyseert hoeveel warmteafgifte je vv/radiators hebben en dan zo de meest efficiente aanvoertemperatuur kiest zonder dat de WP gaat pendelen maar ook kijkend dat het je huis wel warm kan houden. In de brochure staat er dat ze ai gebruiken.Rowwan schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:56:
Aanvoertemperatuur hangt denk ik erg af van je persoonlijke situatie. In mijn huis heb ik in de afgelopen 2 maanden dat hij staat misschien 2x een temperatuur gehad van ongeveer 33. De meeste tijd komt hij niet boven de 30 graden (thermostaat altijd op 20.5)
Nog een vraagje. In de Quatt zit toch een pomp he. welk debiet levert deze nu?
En als je een dubbele quatt hebt. kan het dan ook zijn dat er maar 1 v/d 2 draait en dat de 2de pas bijspringt wanneer dit nodig of gunstiger is?
In die geest gebeurt dat, is het buiten zachter weer dan zie je dat je een lagere water temperatuur hebt, omdat daarmee je huis warm kunt krijgen. Is het buiten kouder gaat de watertemperatuur omhoog omdat je warmteverlies hierbij ook groter is, maar daardoor nog steeds je huis warm kunt krijgen, lukt het de warmtepomp niet meer omdat het buiten heel koud is dan kan de cv als hulp worden bijgeschakeld of het zelfs geheel overnemen.-Japster- schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:22:
[...]
Zou het kunnen dat ze software laten bepalen welke aanvoertemperatuur er nodig is? Dat software analyseert hoeveel warmteafgifte je vv/radiators hebben en dan zo de meest efficiente aanvoertemperatuur kiest zonder dat de WP gaat pendelen maar ook kijkend dat het je huis wel warm kan houden. In de brochure staat er dat ze ai gebruiken.
Dit zie je ook mooi in json feed.
Ja, daar zit een pomp in, deze heeft een debiteur van circa 800 l/u voor een enkele unit.Nog een vraagje. In de Quatt zit toch een pomp he. welk debiet levert deze nu?
Ja, het is zelf zo dat ze zich afwisselen, beide zijn namelijk op een cic aangesloten. Als er meer vermogen nodig is gaan ze beiden draaien.En als je een dubbele quatt hebt. kan het dan ook zijn dat er maar 1 v/d 2 draait en dat de 2de pas bijspringt wanneer dit nodig of gunstiger is?
Nee, het werkt juist andersom:-Japster- schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:22:
[...]
Zou het kunnen dat ze software laten bepalen welke aanvoertemperatuur er nodig is? Dat software analyseert hoeveel warmteafgifte je vv/radiators hebben en dan zo de meest efficiente aanvoertemperatuur kiest zonder dat de WP gaat pendelen maar ook kijkend dat het je huis wel warm kan houden. In de brochure staat er dat ze ai gebruiken.
De Quatt bepaalt de aanvoertemperatuur niet, de Quatt levert een bepaald thermisch vermogen dat afhangt van het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de kamertemperatuur en ook speelt de buitentemperatuur een rol, lager is meer vermogen. Dit vermogen ligt bij de Quatt meestal ergens tussen de 2 kW en 5 kW. Daar is niets AI aan. Hooguit een zelflerende regeling, maar dat kun je geen AI noemen want zo'n zelflerende regeling is een vast geprogrammeerd algoritme dat de regelparameters fine tuned, en ik heb zelfs dat nog niet gezien bij de CiC/Quatt.
Dat vermogen vertaalt zich in het opwarmen van het afgiftesysteem (leidingen, vloerverwarming, convectoren en radiatoren) totdat een evenwicht wordt bereikt tussen het afgegeven vermogen van de radiatoren etc. en het vermogen van de warmtepomp. De temperatuur blijft dan stabiel, en is afhankelijk van hoeveel warmte het afgiftesysteem kwijt kan aan de woning.
Dat werkt dus heel anders dan bij een CV ketel. Het afgegeven vermogen bij CV ketel is veel hoger, veel ketels kunnen niet lager dan 8 kW verwarmen en halen wel 20 tot 34 kW.
Als je een aan uit thermostaat hebt dan gaan de meeste ketels op vol vermogen verwarmen tot de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt, en daarna op lager pitje om die temperatuur aan te houden. Bij een OpenTherm ketel zal deze bij zachter weer wat rustiger beginnen, maar nog wel minimaal op bv 8 kW, tot de aanvoertemperatuur is bereikt.
Aanvoertemperatuur instellen is alleen zinvol bij voldoende vermogen, in het geval van een warmtepomp haal je die temperatuur idealiter niet, omdat deze bij voorkeur de hele dag op een zacht pitje draait, precies het verliesvermogen van de woning compenserend.
Als je 24/7 verwarmt (dus met geen of geringe nachtverlaging) kun je met een verrassend lage aanvoertemperatuur werken, mits je natuurlijk voldoende afgifte vermogen hebt bij die temperaturen, maar met deels vloerverwarming of wat convectoren met fans of en wat gewone radiatoren moet het ook een eind kunnen komen. Ik heb zelf nog geen aanvoertemperaturen boven 29 graden gezien en ik heb niet eens vloerverwarming.
Ja, afgelopen weken toen het buiten rond de 15 was had ik rond de 28C, toen het buiten kouder werd steeg de temperatuur iets.-Japster- schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:42:
Ik heb zelf geen Quatt maar ben er wel in geïnteresseerd. Hoe zit het eigenlijk met de instellingen van de Quatt na installatie. Hoe wordt er bepaald met welke aanvoertemperatuur er gewerkt wordt? Wordt er überhaupt gewerkt met een aanvoertemperatuur lager dan 35 graden?
lees maar eens hoe @MWink dit heeft uitgelegd, dat is veel beter dan mijn uitleg.
Nee, zoals al is gezegd.Heb je zelf enige controle over de instellingen?
als het buiten tegen de 0 gr of kouder gaat worden en zeker bij een hogere luchtvochtigheid zal de verdamper langzaam bevriezen zodat er steeds minder lucht er doorheen gaat. Bij een de-frost wordt het proces omgedraaid en wordt de verdamper van binnenuit opgewarmd met warm water uit je systeem en smelt het ijs op de verdamper weer.En wat houd een defrost van de quatt precies in? en waardoor is dit nodig? ,
Soms heeft de warmtepomp dan de hulp van de cv nodig om voldoende warm water erdoorheen te krijgen. Daardoor wordt ook het dooi water afgevoerd, dat kan dus best veel zijn.
Hieronder zie je een schema van een warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/FXTjsL1Batp5hZFsrN1NPRKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 20-11-2023 22:59 ]
Oost west, 127.0.0.1 best!
Fijn dat het meevalt 👍 wat ik me afvraag is waarom hij ineens zoveel warmte wil leveren? Heb je enig idee?geerttttt schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:42:
Vandaag voor het eerst gehad dat ik de Quatt kon horen. Bleek dat hij 9,5 kw warmte aan het leveren was (heb duo). Normaal gesproken hoor ik alleen wat geritsel van de ventilator, nauwelijks te horen, maar nu dus voor het eerst op ongeveer vol last, en dan hoor je een soort toon.. wat zal het zijn, 500hz toon. Niet heel hard trouwens. Als dat de max is valt het mee!
Dus de water-retour van de warmtepomp is een stuk lager in temperatuur geworden.MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:00:....... Bij een de-frost wordt het proces omgedraaid en wordt de verdamper van binnenuit opgewarmd met warm water uit je systeem en smelt het ijs op de verdamper weer.
Soms heeft de warmtepomp dan de hulp van de cv nodig om voldoende warm water erdoorheen te krijgen. Daardoor wordt ook het dooi water afgevoerd, dat kan dus best veel zijn.
Als het in de CV teruggaat koelt het huis dus al die tijd als gevolg daarvan of tot de warmtpomp weer voldoende warmte gaat produceren om het CV-water weer voldoende warm te maken. Om een flinke laag ijsop de verdamper te laten, daar kan dus best de nodige extra energie kosten.
Zo begrijp ik dat.
Is het bekend om hoeveel energie het gaat en hoe dat de COP beïnvloedt? Ik vind over de combi ijs verdamper en COP geen relevante info in dit topic.
Wat gebeurt er qua warmte in huis wanneer de Quatt de woning op temperatuur heeft gebracht, het buiten koud is en de WaterOut temperatuur op den duur kouder is dan de WaterIn? Dit heb ik al meerdere keren gezien. Wanneer onder de 4 graden er steeds een flow blijft werkt dit ook averechts toch?route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:02:
[...]
Dus de water-retour van de warmtepomp is een stuk lager in temperatuur geworden.
Als het in de CV teruggaat koelt het huis dus al die tijd als gevolg daarvan of tot de warmtpomp weer voldoende warmte gaat produceren om het CV-water weer voldoende warm te maken. Om een flinke laag ijsop de verdamper te laten, daar kan dus best de nodige extra energie kosten.
Zo begrijp ik dat.
Is het bekend om hoeveel energie het gaat en hoe dat de COP beïnvloedt? Ik vind over de combi ijs verdamper en COP geen relevante info in dit topic.
Om met dat laatste te beginnen, nee zul je ook.niet vinden, omdat het gewoon een normaal onderdeel is van het proces (puur natuurkundig verschijnsel), je kunt het ook lezen dat sommige tweakers hier bij hun al de-frost hebben gehad terwijl ik zelf er nog geen heb gehad. Echter ook ik zal hier mee te maken krijgen.route99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:02:
[...]
Dus de water-retour van de warmtepomp is een stuk lager in temperatuur geworden.
Zo begrijp ik dat.
Dit heeft gewoon met de ligging en mn de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid te maken. In die periode (mn nov-maart) zul je ook zien dat je COP ook mede daardoor iets lager uit valt, maar niet alleen daardoor. Dit heeft elke lucht/water warmtepomp maar je ziet dit ook bij airco’s die in deze periode gebruikt worden (= tenslotte ook gewoon een lucht/lucht warmtepomp.
Kun je daar iets tegen doen? Nee of je kunt voor weergod spelen.
In de praktijk gaan die paar liters 'kouder' water gewoon door je CV systeem, vermengen daar, komen enkele minuten later weer -iets minder koud- aan bij de wp, die sowieso nog wat harder liep waarschijnlijk om de defrost te boven te komen, en daarna begint het stabilisatieproces weer opnieuw. Totdat de boel weer dichtvriest, repeat.okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:48:
[...]
Wat gebeurt er qua warmte in huis wanneer de Quatt de woning op temperatuur heeft gebracht, het buiten koud is en de WaterOut temperatuur op den duur kouder is dan de WaterIn? Dit heb ik al meerdere keren gezien. Wanneer onder de 4 graden er steeds een flow blijft werkt dit ook averechts toch?
Wat ik begrijp zal de Quatt vanaf een bepaalde buitentemperatuur de pomp blijven laten lopen (= anti-freeze maatregel) en ja dit zal een effect op je energiehuishouding hebben, doordat echter dit niet met de volle 800l/u gebeurt maar op een veel lagere flow zal het effect ook veel minder zijn, ook omdat de ventilator van de warmtepomp dan niet draaid en dus de koude overdracht in de condensor dus veel lager zal zijn plus je warmteverlies van de leidingen buiten, echter die zijn weer geïsoleerd dus dat effect is verwaarloosbaar.okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:48:
[...]
Wat gebeurt er qua warmte in huis wanneer de Quatt de woning op temperatuur heeft gebracht, het buiten koud is en de WaterOut temperatuur op den duur kouder is dan de WaterIn? Dit heb ik al meerdere keren gezien. Wanneer onder de 4 graden er steeds een flow blijft werkt dit ook averechts toch?
Zeker als het koud is buiten zul je zwz zien dat de warmtepomp lange runs op laag vermogen gaat maken, dus de leegloop is daarbij ook maar beperkt.
Je kunt dit overigens deels ook zelf beïnvloeden door bv geen of minder nachtverlaging in de periode dat het echt koud is toe te passen, het zou zelf een positieve effect kunnen hebben op je comfort en COP.
Conclusie, ja het zal theoretisch effect hebben, je kunt het soms dus ook mooi zien in json feed, echter op het totale plaatje zal het praktisch effect zeer beperkt blijven, je moet dit ook niet als een verlies zien maar als investering voor de bedrijfszekerheid van je installatie. De kosten van onderhoud ga je toch ook niet zien als verliespost?
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 21-11-2023 09:34 ]
Ik bedoel eigenlijk niet na een defrost, maar wanneer de Quatt de woning op de ingestelde temperatuur gebracht heeft stopt deze (terecht). Op den duur komt er een omslag dat het water wat richting Quatt gaat warmer is dan wat er uit komt (te zien in Json). Omdat er ook flow blijft (onder de 4 graden) lijkt me dit niet goed voor het rendement.paQ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:23:
[...]
In de praktijk gaan die paar liters 'kouder' water gewoon door je CV systeem, vermengen daar, komen enkele minuten later weer aan bij de wp, die sowieso nog wat harder liep waarschijnlijk om de defrost te boven te komen, en daarna begint het stabilisatieproces weer opnieuw. Totdat de boel weer dichtvriest,
Alleen beneden bijv 5 graden C zal hij dan of traag gaan pompen, of eens in de 30-60 min enkele minuten hard. In wezen is dat actieve afkoeling ja.okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:28:
[...]
Ik bedoel eigenlijk niet na een defrost, maar wanneer de Quatt de woning op de ingestelde temperatuur gebracht heeft stopt deze (terecht). Op den duur komt er een omslag dat het water wat richting Quatt gaat warmer is dan wat er uit komt (te zien in Json). Omdat er ook flow blijft (onder de 4 graden) lijkt me dit niet goed voor het rendement.
In theorie zou het niet vaak moeten voorkomen, omdat je dan ook warmtelast zou moeten hebben. Als dat niet het geval is, heb je in de periode daarvoor eigenlijk te hard gestookt, of het is gewoon koud in huis
Dan zit je meer in de hoek van dimensionering.
Ik zou me er iig niet te druk om maken. Een (marginale) terugkoeling zorgt ook weer voor afgifte-mogelijkheid, waardoor een COP op papier hoger kan uitpakken... maar daar staat ook verbruik tegenover natuurlijk
Daarom is COP niet zaligmakend. Uiteindelijk gaat het er om met hoe weinig kWh je de tent warm houdt.
Dat het bij andere WP's optreedt lijkt me wel voor de hand liggend, zeker als ze dezelfde technische opzet hebben.
Als een van de elementen T (te hoog) of de %-rel-LV te laag zal er uiteraard geen ijsvorming optreden en het weer kunnen we ook niet veranderen, en zoals je schreef treedt het dus overal optreden als de T en %-rel-LV dat wel veroorzaken. Ben zelf een beta, dus daar heb ik geen behoefte aan aanvulling.
Mijn vraag was toch echt:
En hoeveel rendement verlies geven die defrosts dus per jaar en nu aanvullend hoe ziet dan het financiële plaatje eruit?Is het bekend om hoeveel energie het gaat en hoe dat de COP beïnvloedt?
Het was niet zo moeilijk om iets over verschil in defrost methodes te vinden, maar ik vermoed dat veel mensen behoefte hebben diverse (kosten)plaatjes die passen bij ons klimaat. Zal daar nog een specifieker naar zoeken, ook op het forum.
Vond ook iets over de methode van defrosten, dat dit ook veel effect kan hebben op de extra kosten.
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf
Met een verwijzing naar:
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0140700715000377
Dit topic is gesloten.