mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:50:
Thanks!
Dan over wanneer de Quatt verwarmt:
Mij lijkt het verstandig dat de Quatt verwarmt als het buiten zo warm mogelijk is in plaats van 's nachts want dan is het koud. Dus zou je de temperatuur met de thermostaat zo kunnen plannen dat de nachttemperatuur (bv 18,5 graden) eindigt om ongeveer 11 a 12 uur 's ochtends, naar 19,5 graden tot bv 21:00 's avonds. Is dit raar gedacht?
ik vrees dat je de oude manier van verwarmen zoals je dat met een CV jaren hebt ervaren echt los moet laten.
Verwarmen met een warmtepomp werkt gewoon heel anders.
CV kan heel snel en heel veel warmte in je huis pompen (hij doet dat met hoge temperaturen (70-90ºC) door je verwarmingssysteem (die 70-90ºC gaan overigens niet door je vv, daarvoor word veelal de retour (dus al afgekoelde retour genomen).
Een warmtepomp kan dat dus niet, hij moet dat lang en steeds met hele keine deeltjes warmte in je huis doen.
Dus het duurt veel langer voor je huis warm is, het tijdstip waneer jij een bepaalde temperatuur in je huis wilt hebben is dus bepalend, tevens is dat ook nog afhankelijk van de buitentemperatuur. Dat laatste overigens op twee manieren.
1) hoe hoger de buitentemperatuur is hoe meer warmte hij uit die buitenlucht kan halen met zo weinig mogelijk electrisch vermogen. (hoge COP)
2) hoe kouder het buiten is hoe groter de delta (=verschil) tussen de buitenlucht en de temperatuur in je huis, hoe hoger deze delta is hoe meer warmte je huis ook verliest, hoe beter je isolatie is dit verlies dus minder.
dit verlies moet de warmtepomp wel kunnen leveren, soms kan hij dat op laag vermogen (pomp is dus zuinig) of hij moet daar meer energie in stoppen (minder zuinig).
Dus ook je gewenste ingestelde temperatuur bepaald dus hoe zuinig cq minder zuinig je warmtepomp is.
Een ander punt is de verhoging van een temperatuur naar een hogere temperatuur, bij een warmtepomp kun je beter dat ik kleine stapjes doen (1 stap is 0,5ºC omhoog) en met bovenstaande zie je dat je dus langer bezig bent.
voorbeeld:
Stel je wilt om 9:00 in je huis 20ºC hebben.
In de nacht staat de thermostaat op 17,5ºC.
7:30 -> 19,5ºC
6:00 -> 19ºC
4:30 -> 18,5ºC
3:00 -> 18ºC
dus zou je beter de thermostaat voor de nacht op 18,5ºC kunnen zetten.