Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 152 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59
Friezin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:31:
[...]

Geen idee of je het om kunt draaien... 🙃.
Maar wanneer het heter uit de vloer komt dan erin gaat....
Lijkt me redelijk uniek.

Weet ook niet of het te maken heeft met het steeds even dichtdraaien.
Zie verder alleen dat het verschil in- en uit, per groep, ook rond de 4°C zit: maar op je metertjes is dat ongeveer 2? Net alsof er weer warm wordt bijgemengd.

Hoe zijn de temperaturen met alles open?
Met alles open (even uurtje laten rusten na openzetten) nog steeds. Rest warm en de laatste op de groep andersom qua warmte. 22 versus 25
En de rest rond 27 versus 24 a 25 met aanvoer van 29

[ Voor 3% gewijzigd door KVS138 op 18-11-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nagenoeg alle voorbereidingen zijn hier getroffen. Ik heb alleen nog een uitdaging met het netwerk. Ik weet dat je CIC via WiFi kan koppelen, maar ben voorstander voor een bekabelde oplossing. CV zit in de keuken, helaas kan ik geen kabels meer trekken achter de keuken langs, trust me...tried it... enige oplossing die ik nog heb is een extra gaatje vanuit de kelder door de buitenmuur naar buiten en de utp kabel daarnaartoe brengen, zou hij via de leidingen van de quatt mee naar binnen gebracht kunnen worden? Of gaat hem dat niet worden?
Ik dacht dat ik hier in het forum ook wel eens gelezen heb dat mensen niet kiezen voor een werkschakelaar buiten en dus gewoon de stroom van binnenuit voeden, dat zou betekenen dat er een kabel doorvoer mogelijk moet zijn. Ik hoor graag ervaringsdeskundige of dit haalbaar is.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:27
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:22:
[...]

Met alles open (even uurtje laten rusten na openzetten) nog steeds. Rest warm en de laatste op de groep andersom qua warmte. 22 versus 25
Wel apart dit, draai de andere 5 groepen eens dicht en kijk wat er dan gebeurt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:28
okijokii schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:09:
Om half 6 heb ik de stille modus uitgezet. Dat geeft dit beeld:

[Afbeelding]

De COP gaat echt in rap tempo naar beneden...
Ik heb nu ook standaard de stille modus draaien om te voorkomen dat de Quatt te hard gaat draaien. Even aanzien hoe dit werkt, tot nu toe ben ik niet ontevreden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
onlinaius schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:04:
[...]

Ik heb nu ook standaard de stille modus draaien om te voorkomen dat de Quatt te hard gaat draaien. Even aanzien hoe dit werkt, tot nu toe ben ik niet ontevreden.
Werkt prima met wat hogere temperaturen, rond het vriespunt wordt de cv erbij betrokken ben ik bang

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 10:27
verguldebarman schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:36:
[...]

Welke prijzen heb je ingesteld voor gas en elektra? En heb je optimalisatie aan of uit staan? En heb je nachtverlaging aan staan?

Wellicht dat de Quatt ten onrechte denkt dat het efficiënter is om met de CV op te warmen.
normaaltarief €0,38995, nachttarief €0,37888, gas €1,33142, optimalisatie aan, geen nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:54:
[...]

Wel apart dit, draai de andere 5 groepen eens dicht en kijk wat er dan gebeurt.
Gedaan, met rusttijd:
25,5 VS 31 (en nog steeds andersom ivgm andere groepen ) aanvoer liep wel super op! Dat is eerder nog niet gelukt dat ik zo ongeveer dezelfde temp als de aanvoer van quatt in de vloer kreeg.

Snap er alleen nu nog minder van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:22:
[...]

Raadselachtig. Het is bijna alsof de andere leidingen zoveel "druk" genereren dat het water in groep 6 terug wordt "geduwd"... Omdat de rest wel goed lijkt te gaan ga ik er niet van uit dat ze onderling zijn verwisseld. Inwendig zal het ook wel kloppen

Heb je alles volledig open gedraaid?
Wordt de verhouding van groep 6 anders wanneer je 1 tm 5 half dichtdraait, dus wat minder flow voor die 5?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:14:
[...]

Gedaan, met rusttijd:
25,5 VS 31 (en nog steeds andersom ivgm andere groepen ) aanvoer liep wel super op! Dat is eerder nog niet gelukt dat ik zo ongeveer dezelfde temp als de aanvoer van quatt in de vloer kreeg.

Pfff, gevalletje installateur lijkt me haast. Heb je flowmeters?

(En vloer al gemeten?)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:37
charrel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:50:
Coil over upgrade :+
[Afbeelding]

Nou, het brom geluid binnen is voor 98% opgelost. Maakt een wereld van verschil in de badkamer, ik ben er blij mee. De buren vermoedelijk ook ;)
Zag wel dat het front al bijna zwart is in plaats van grijs gelakt. Het hout blijft wel goed zitten maar de lak van de bovenste rand is al zo goed als verdwenen.
Welke heb jij eronder gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
Ik vraag me af of nachtverlaging voor mijn situatie wel een goed idee is.
Heb nu nachtverlaging van 1 graad ingesteld (19,5 -> 18,5).

Quatt Duo heeft 's ochtends veel tijd nodig om weer op temperatuur te komen, bijv. 17 nov van 04:00 tot 09:30 uur.

Ik denk dat ik de komende week de nachtverlaging uitschakel en kijk wat dan het gedrag is. Is 's ochtends vroeg in ieder geval comfortabeler!

Iemand op basis van de grafieken een uitgesproken mening of advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYrlmghrujf1VGVeTVRDkpp2VB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3zxtWyykolxUDgyqhW41sQh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
clubeddie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:49:
Nagenoeg alle voorbereidingen zijn hier getroffen. Ik heb alleen nog een uitdaging met het netwerk. Ik weet dat je CIC via WiFi kan koppelen, maar ben voorstander voor een bekabelde oplossing. CV zit in de keuken, helaas kan ik geen kabels meer trekken achter de keuken langs, trust me...tried it... enige oplossing die ik nog heb is een extra gaatje vanuit de kelder door de buitenmuur naar buiten en de utp kabel daarnaartoe brengen, zou hij via de leidingen van de quatt mee naar binnen gebracht kunnen worden? Of gaat hem dat niet worden?
Ik dacht dat ik hier in het forum ook wel eens gelezen heb dat mensen niet kiezen voor een werkschakelaar buiten en dus gewoon de stroom van binnenuit voeden, dat zou betekenen dat er een kabel doorvoer mogelijk moet zijn. Ik hoor graag ervaringsdeskundige of dit haalbaar is.
op zich zal dat moeten lukken, alleen denk ik dat je beter een oplossing met twee powerline adapter kunt doen, gebruik bv hiervoor een een powerline met een geintegreerde WCD.
ik heb al jaren zo mijn omvormer aan het net aangesloten
bv deze: https://www.coolblue.nl/p...1300-mbps-2-adapters.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reE33tLQaFQdUlGqw9rd1n50C0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vD32bmnV8SAyYdkCky7rbXBJ.webp?f=user_large

deze heeft zelfs 3 netwerk uit en heeft zelfs ooknog wifi, je hebt ze ook zonder wifi.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

charrel

Cortisol4life..

mklcln schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:22:
[...]

Welke heb jij eronder gezet ?
Canalit trillingsdemper veervoet 14-25kg M8.
MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:34:
[...]

leuk, deze had ik al heel lang hier op het forum gezet, het enige nadeel ze zijn wat duurder dan de rubberen versies, maar werken ook een stuk beter.
ik zou overigens onder je big-foots ook nog 2 rubberen tegels plaatsen, dan heb je ook nog net iets betere demping van het geluid wat nu direct op je dakbedekking komt, door de rubberen tegels worden ze nog iets gedemt. maar een heel mooie oplossing. d:)b
Ach ja, vader werkte vroeger bij de technische unie. Laten we zeggen dat de inkoopsprijs alles meevalt :Y

[ Voor 61% gewijzigd door charrel op 18-11-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:50:
Coil over upgrade :+
[Afbeelding]

Nou, het brom geluid binnen is voor 98% opgelost. Maakt een wereld van verschil in de badkamer, ik ben er blij mee. De buren vermoedelijk ook ;)
Zag wel dat het front al bijna zwart is in plaats van grijs gelakt. Het hout blijft wel goed zitten maar de lak van de bovenste rand is al zo goed als verdwenen.
leuk, deze had ik al heel lang hier op het forum gezet, het enige nadeel ze zijn wat duurder dan de rubberen versies, maar werken ook een stuk beter.
ik zou overigens onder je big-foots ook nog 2 rubberen tegels plaatsen, dan heb je ook nog net iets betere demping van het geluid wat nu direct op je dakbedekking komt, door de rubberen tegels worden ze nog iets gedemt. maar een heel mooie oplossing. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:14:
[...]

Gedaan, met rusttijd:

Zit er aan de linkerzijde van de verdeler een inregelventiel? Zo ja draai deze eens dicht.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:40:
[...]

Zit er aan de linkerzijde van de verdeler een inregelventiel? Zo ja draai deze eens dicht.
En we hebben het ook nog niet over de pomp gehad @KVS138
Heb je die op constante druk staan? Misschien even tandje hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:40:
[...]

Zit erop, deze helemaal dicht gedraaid zodat menging als het goed is “uit “ staat. En retour ventiel helemaal open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Friezin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:08:
[...]

En we hebben het ook nog niet over de pomp gehad @KVS138
Heb je die op constante druk staan? Misschien even tandje hoger?
Goed punt, staat op verschildruk constant, maar wel op standje 1 van de 3 qua snelheid. Zal deze eens op 3 zetten wanneer die weer gaat stoken! Neemt niet weg dat ook de handleiding zegt dat aanvoer water op een andere plek zit dit bij 5 van de 6 plekken kouder is dan de retour leiding 🤷🏻 zie foto- bij letter G en h waarbij h bij 5 dus warmer is en bij #6 g warmer is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlE9yNpEcFcii8Zd7zeynnyfKaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBByj7WadPS65IKNWi4lZBuE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door KVS138 op 18-11-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:25:
[...]

op zich zal dat moeten lukken, alleen denk ik dat je beter een oplossing met twee powerline adapter kunt doen, gebruik bv hiervoor een een powerline met een geintegreerde WCD.
ik heb al jaren zo mijn omvormer aan het net aangesloten
bv deze: https://www.coolblue.nl/p...1300-mbps-2-adapters.html
[Afbeelding]

deze heeft zelfs 3 netwerk uit en heeft zelfs ooknog wifi, je hebt ze ook zonder wifi.
Dit werd bij mij geleverd door quatt… heb ze er zelf weer tussenuit gehaald want heb toch wifi geconnect….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
Fvhagen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:55:
[...]

Dit werd bij mij geleverd door quatt… heb ze er zelf weer tussenuit gehaald want heb toch wifi geconnect….
Hier ook, anders kwam ik niet bij de json site 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:23
MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:44:
[...]

https://www.iphoned.nl/ti...nloaden%3B%20Meer%20items

hier een omschrijving hoe je dat doet, de mac moet wel een apple silicon (M1 - M2 ) hebben, op een intel gebaseerde Mac werkt het helaas niet. _/-\o_
Mijn Mac is dus net even te oud. Jammer.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:23
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:02:
[...]

Hier ook, anders kwam ik niet bij de json site 😅
Grappig, want hier is het juist andersom. Met WiFi geen json, bekabeld wel.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:31:
[...]

Goed punt, staat op verschildruk constant, maar wel op standje 1 van de 3 qua snelheid. Zal deze eens op 3 zetten wanneer die weer gaat stoken! Neemt niet weg dat ook de handleiding zegt dat aanvoer water op een andere plek zit dit bij 5 van de 6 plekken kouder is dan de retour leiding 🤷🏻 zie foto- bij letter G en h waarbij h bij 5 dus warmer is en bij #6 g warmer is. [Afbeelding]
Zit jouw verhaal nog eens door te lezen maar je hebt 5 groepen die afwijken i.p.v. 1. Ik denk dat de aanvoer en retour bovenop de verdeler verkeerd om zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:28
pietjm schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:27:
[...]

Grappig, want hier is het juist andersom. Met WiFi geen json, bekabeld wel.
Jullie modem / router houdt de LAN / WiFi netwerken gescheiden.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:05:
[...]

dat werkt toch niet omdat je niet door de veiligheidsvraag (check telefoonnr heen kunt komen), ik had dit namelijk maanden geleden ook al geprobeerd, helaas zonder positief resultaat.

de enige weg is via HA, maar HA en windows loopt helaas dus ook niet. Ik snap nog steeds niet waarom ze geen HA voor Windows kunnen ontwikkelen.
Windows heeft toch gewoon wsl (linux)? Kunnen met de juiste versie ook grafische apps mee. Of gewoon hosten in een docker container?
Docker desktop downloaden en de ha image. Draait op mn pi ook gewoon in docker.
Maar op mn werk laptop draait ook de linux versie van sql server in een container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 22:39
Ik heb sinds een paar weken de Quatt draaien en zeer tevreden over het comfort.

Helaas is laatst de monteur van Quatt langs geweest vanwege ruis in de leidingen. Zijn conclusie was dat mijn cv ketel z’n langste tijd gehad heeft. Zolang de cv amper iets doet is er weinig aan de hand, maar gaat de cv bij stoken, dan daalt de waterdruk soms wel binnen een dag van 2 naar 1 bar. Onder 1 bar komt er lucht in de leidingen en krijgen we ruis.

Jammer dus, dat Quatt nog niet klaar is met de full electric uitbreiding. Nu nog een nieuwe gas cv kopen vind ik ook niet zo’n geweldig idee.

Aangezien de Quatt het grootste deel van de warmtevraag voor z’n rekening neemt, dacht ik dat een elektrische cv een mogelijkheid zou zijn. Heeft iemand daar ervaring mee icm de Quatt warmtepomp?

Hoeveel vermogen die zou moeten leveren is mij compleet onduidelijk. Blijft dan misschien ook een risico-inschatting. Krijgen we nog een Elfstedentocht of blijft het voor altijd boven 0?

Voordeel leek me dat icm een warmtewisselaar boiler voor bad/douche, we helemaal van het gas af kunnen. Wel even 3 fase naar de cv ruimte halen.

We wonen trouwens in een redelijk geïsoleerde jaren ‘30 woning. Vorig jaar 1500m3 aan gas gebruikt. Vorig jaar stond de watertemperatuur op 65. Dit jaar proberen we 49 graden met een enkele speed comfort op de radiators her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JWT schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:54:
[...]

Windows heeft toch gewoon wsl (linux)? Kunnen met de juiste versie ook grafische apps mee. Of gewoon hosten in een docker container?
Docker desktop downloaden en de ha image. Draait op mn pi ook gewoon in docker.
Maar op mn werk laptop draait ook de linux versie van sql server in een container.
De app van Quatt heeft een beveiliging ingebouwd waardoor je dit in de genoemde Android emulator niet kunt gebruiken, hij komt niet door die beveiliging heen, dit is in het verleden hier al ruim aan de orde geweest en helaas had niemand daar een oplossing voor.

Wat jij bedoelt is een virtuele omgeving binnen Windows (bv Dockers) waar je een Linux met HA kunt gaan draaien, dat is dus heel wat anders dan in Windows de Android app van Quatt te draaien. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

RVE_NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:13:
[...]

Ik merk duidelijk betere resultaten met de stille modus “altijd aan”, maar dat is niet geschikt voor de koude dagen. Mijn COP waarden afgelopen dagen: ma 7.9, di 7, wo 6.9, do 6.5 (met 0.25m3 gas).
Omdat ik zag dat hij donderdag (0.25m3) gas verbruikte (i.p.v. 0.02m3), en het vrijdag redelijk vergelijkbaar weer zou zijn, heb ik hem weer naar normale modus gezet. (Resultaat COP 4.6)

Wat mij opvalt is dat zodra ik hem in normale modus zet begint mijn Quatt de dag met het leveren van 2kWh aan warmte en dat loopt ieder uur op tot al vrij snel 5kWh. Een soortgelijk patroon was ook al zichtbaar op de mildere dagen. Het lijkt erop dat de normale modus bij mij een rekening houd met een groter warmteverlies. Ik ga met deze gegevens maandag eens naar Quatt mailen.
Een optie om m vast te zetten op het laagste vermogen zou best mooi zijn.. gewoon zuinig pruttelen en verder niks..

Zou die trouwens met 2 quatts ipv een defrost kunnen switchen naar de ander? Of is dat een zot idee om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ggvanleeuwen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:58:

Helaas is laatst de monteur van Quatt langs geweest vanwege ruis in de leidingen. Zijn conclusie was dat mijn cv ketel z’n langste tijd gehad heeft. Zolang de cv amper iets doet is er weinig aan de hand, maar gaat de cv bij stoken, dan daalt de waterdruk soms wel binnen een dag van 2 naar 1 bar. Onder 1 bar komt er lucht in de leidingen en krijgen we ruis.

Jammer dus, dat Quatt nog niet klaar is met de full electric uitbreiding. Nu nog een nieuwe gas cv kopen vind ik ook niet zo’n geweldig idee.

Aangezien de Quatt het grootste deel van de warmtevraag voor z’n rekening neemt, dacht ik dat een elektrische cv een mogelijkheid zou zijn. Heeft iemand daar ervaring mee icm de Quatt warmtepomp?

Hoeveel vermogen die zou moeten leveren is mij compleet onduidelijk. Blijft dan misschien ook een risico-inschatting. Krijgen we nog een Elfstedentocht of blijft het voor altijd boven 0?

Voordeel leek me dat icm een warmtewisselaar boiler voor bad/douche, we helemaal van het gas af kunnen. Wel even 3 fase naar de cv ruimte halen.

We wonen trouwens in een redelijk geïsoleerde jaren ‘30 woning. Vorig jaar 1500m3 aan gas gebruikt. Vorig jaar stond de watertemperatuur op 65. Dit jaar proberen we 49 graden met een enkele speed comfort op de radiators her en der.
Ik zou je installateur voor de cv er bij gaan halen, alternatief heeft deze ook nog een tweede hands liggen cq kun je met een reparatie de levensduur nog even verlengen, anders eens kijken op marktplaats voor een tweede handse.
Mogelijk dat je dan al de brand bent. Een nieuwe electrische kun je nog altijd kopen, veelal kunnen deze echter geen warm water leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:33:
[...]

Zit jouw verhaal nog eens door te lezen maar je hebt 5 groepen die afwijken i.p.v. 1. Ik denk dat de aanvoer en retour bovenop de verdeler verkeerd om zit.
??
Ik ben er vanuit gegaan dat de hoogste temperatuur (van groep 1 tm 5) steeds bij de onderste slang is gemeten. Dat is aanvoer vlgs beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:01:
[...]

De app van Quatt heeft een beveiliging ingebouwd waardoor je dit in de genoemde Android emulator niet kunt gebruiken, hij komt niet door die beveiliging heen, dit is in het verleden hier al ruim aan de orde geweest en helaas had niemand daar een oplossing voor.

Wat jij bedoelt is een virtuele omgeving binnen Windows (bv Dockers) waar je een Linux met HA kunt gaan draaien, dat is dus heel wat anders dan in Windows de Android app van Quatt te draaien. _/-\o_
Ah, dan las ik het verkeerd. Ik dacht te lezen dat het om HA binnen windows ging. De app gaat niet zomaar werken nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Friezin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:05:
[...]

??
Ik ben er vanuit gegaan dat de hoogste temperatuur (van groep 1 tm 5) steeds bij de onderste slang is gemeten. Dat is aanvoer vlgs beschrijving.
Nee, bij thermostaatknop… haha dit is zo raar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
HGBMason schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:22:
Ik wil de app van Quatt ook op in een browser op mijn pc kunnen gebruiken. Voor zover ik kan zien bestaat er geen web-app. Weet iemand een manier om de app op een pc te gebruiken?
Nox(player) installeren en Android simuleren?
Zo draaide ik enkele games waar ik een wat groter scherm voor wilde.
Je kunt tablets en telefoons kiezen (qua formaat scherm wat je wilt: je kunt zelfs switchen terwijl al geïnstalleerd)

https://www.bignox.com/

[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 18-11-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
KVS138 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:11:
[...]

Nee, bij thermostaatknop… haha dit is zo raar…
Wanneer is hij geïnstalleerd?
Gok dat de installateur maar even moet kijken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:05:
[...]

??
Hij post dit.

De vvw heeft 6 groepen, maar op 1 of andere manier geven de buizen waar de thermostaat knop zit (volgens handleiding van de robot standaard pro retour leiding) een hogere temperatuur aan dan bij aanvoer. Dit geldt voor 5 van de 6 leidingen. Dit is getest met elke x 1 groep open en rest dicht met wat wachttijd. Dit zijn de temperaturen per groep:

Hij noemt het thermostaatknop en dat is de retour en die zijn warmer (5 stuks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:35:
[...]

Hij post dit.

De vvw heeft 6 groepen, maar op 1 of andere manier geven de buizen waar de thermostaat knop zit (volgens handleiding van de robot standaard pro retour leiding) een hogere temperatuur aan dan bij aanvoer. Dit geldt voor 5 van de 6 leidingen. Dit is getest met elke x 1 groep open en rest dicht met wat wachttijd. Dit zijn de temperaturen per groep:

Hij noemt het thermostaatknop en dat is de retour en die zijn warmer (5 stuks).
Goed gezien, overheen gelezen.
Geen idee hoe zoiets geïnstalleerd kan worden, tenzij de aanvoer (vanuit cv) is verwisseld met de retour?

(Edit: maar maakt het uit, water gaat nu (ongemengd?) andere kant op: is er verschil tussen linksom of rechtsom? We zitten nog steeds wel met het onverklaarbare gedrag van nr. 6)

Ik zou installateur bellen, want lijkt me geen juiste installatie

[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 18-11-2023 20:49 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:39:
[...]

Geen idee hoe zoiets geïnstalleerd kan worden, tenzij de aanvoer (vanuit cv) is verwisseld met de retour?
Gebeurt heel vaak, even omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
ggvanleeuwen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:58:

Hoe oud is de ketel? Ik zou eerst eens kijken waar dat water blijft, controleer als eerste je expansievat door er met b.v. een sleutel op te tikken en dan moet de onderste helft hol klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:15:
[...]

Hoe oud is de ketel? Expansie vat
Installateur zei ook dat het expansie vat aan vervanging toe is. Maar het lijkt me vreemd als dat de enige oorzaak is. Vooral als de druk alleen/ vooral terugloopt als de cv stookt.

Ketel is uit 2008. Wat ik ervan begrijp, is het al snel zonde om daar veel aan te doen. Een nieuwe is economisch snel voordeliger dan uurloon en prijzige onderdelen van een reparatie. Maar een elektrische is dan ook een optie.

Niemand nog ervaring met een elektrische cv? Evt aan te vullen met een buffervat en/of boiler voor douche/bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
ggvanleeuwen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:50:
[...]

Installateur zei ook dat het expansie vat aan vervanging toe is. Maar het lijkt me vreemd als dat de enige oorzaak is. Vooral als de druk alleen/ vooral terugloopt als de cv stookt.

Ketel is uit 2008. Wat ik ervan begrijp, is het al snel zonde om daar veel aan te doen. Een nieuwe is economisch snel voordeliger dan uurloon en prijzige onderdelen van een reparatie. Maar een elektrische is dan ook een optie.

Niemand nog ervaring met een elektrische cv? Evt aan te vullen met een buffervat en/of boiler voor douche/bad.
Juist als de cv stookt is het vaak iets simpels als een expansievat. Ben je voor rond de 50 euro klaar. Al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44
Als de ketel uit 2008 is, is het expansievat dat dan ook? Of is die ooit vervangen? Anders ga er maar van uit dat het dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
Inderdaad die is net zo oud. Ik ga wel een nieuw expansie vat ophangen. Maar ik houd er wel rekening mee dat ik dan nog niet klaar ben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
ggvanleeuwen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:03:
Inderdaad die is net zo oud. Ik ga wel een nieuw expansie vat ophangen. Maar ik houd er wel rekening mee dat ik dan nog niet klaar ben…
Bwa... Ben er vrij zeker van dat het dat is. Een vat gaat gemiddeld 7 jaar mee, misschien iets langer.

Tenzij het ergens lekt, en je dus regelmatig moet bijvullen, kan het eigenlijk niks anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
.

[ Voor 255% gewijzigd door Rowwan op 18-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Vervang dan ook het overstortventiel, daar is de rest van het water doorgelopen en dan blijven ze meestal lekken. De ketel wordt nu bijna niet meer belast en kan nog vele jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ggvanleeuwen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:50:
[...]
Ik herinner me een post van iemand mbt elektrische cv en test ism Quatt maar kon het zo niet terugvinden.
In principe moet er iets zijn als evt aanvulling qua vermogen en om de temperatuur naar 18 graden te krijgen dus of dat nou op gas, elektrisch, pellets of wat dan ook moet toch niet uitmaken afgezien van de aansluiting, net als bij diverse ketels op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:50:
[...]

Gebeurt heel vaak, even omdraaien.
Dank voor al jullie comments! Als ik het goed zie verwachten jullie dus dat mijn aansluiting verkeerd omzit? Was eerst mijn gedachte ook maar kon dit simpelweg niet geloven dat dit zou kunnen gebeuren… ook omdat het wel warm is… en dat er 1 groep afwijkt wat dan alsnog raar is.

Je zegt even omdraaien Als in van doe even zelf of toch beter even de legger benaderen? Zit er nu net 3 jaar in. Morgenochtend als die weer flink is bezig geweest ga ik even na hoe alles staat. Maar voor nu hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
Friezin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:39:
[...]

(Edit: maar maakt het uit, water gaat nu (ongemengd?) andere kant op: is er verschil tussen linksom of rechtsom? We zitten nog steeds wel met het onverklaarbare gedrag van nr. 6)

Ik zou installateur bellen, want lijkt me geen juiste installatie
Precies zoals Friezin zegt idd, radiator (boven) warmer dan onder (met exceptie van 1 groep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:07:
[...]

IJking van je IR thermometer in verhouding tot Quatt temperaturen: overal ~5graden bij optellen
Aan de andere kant is die 25 op de aanvoer wel 'mooi' in lijn met de 25 graden die op de aanvoerkant van de verdeler af te lezen is. Maar waar die 'overige' 5 graden dan blijven is mij een raadsel!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:36:
[...]

Zou dan de meter ook niet een stukje hoger moeten staan?
Dat stuk begrijp ik inderdaad ook niet helemaal. 25 op de aanvoer is in lijn met de 25 op de verdeler.

Edit: wat is de temperatuur op je flowmeter? (het is een long shot, maar even om uit te sluiten dat je heel veel warmte verliest in de buitenleidingen).

[ Voor 21% gewijzigd door onlinaius op 19-11-2023 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:41:
[...]

Ik heb overal een stukje schilderstape om gedraaid.

Die stelschroef: is die beide kanten nog op te draaien?
Ik zat me namelijk zondag hetzelfde af te vragen: hoe sluit ik die stelschroef (wist dat ik een LTV-verdeler heb). Maar wilde hier sowieso niet de ene kant uit... dus andere kant op gedraaid 😉. Hierdoor werd temperatuur, vloer in, bijna identiek aan wat JSON aangaf als gegenereerde warmte. Zet eventueel even een streepje op dat ding

PS: hou wel even JSON (flow) en de metertjes in de gaten wanneer je draait
Over het algemeen is de regel bij schroeven: met de klok mee is dicht, tegen de klok in is open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Notaname schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:32:
Krijg ik nu het gevoel dat we te vroeg zijn met onze aanschaf of is het appels met peren vergelijken?

Nieuw soort warmtepomp maakt gasaansluiting helemaal overbodig: 'Wel goed isoleren'

https://www.rtlnieuws.nl/...e-woning-huis-hybride-gas
Ik zie dat er al enkele reacties over geweest zijn.

Mijn inschatting: nee, we zijn niet te vroeg. Er zijn een hele serie koudemiddelen, allemaal met hun eigen voor en nadelen. Bedrijfsmatig wordt er vaak ammoniak gebruikt. Ook pure Co2 is een optie, maar als het gaat over hoge temperatuur warmtepompen gaat het meestal over propaan.

Ik heb me hier ook in verdiept voordat ik aan de Quatt begon, waarbij ik dezelfde vraag had: doe ik er niet beter aan om gelijk voor het 'modernere propaan te gaan?

Propaan heeft 2 voordelen: het is een stuk minder potent als broeikasgas als R410A (uitlopende generatie warmtepompen) en R32 (iets nieuwer) en het kan hogere output temperaturen aan.

Over het brandgevaar van propaan maak ik me niet echt zorgen, bij een monoblock staat de warmtepomp buiten, en het gaat over het algemeen maar over enkele honderden grammen propaan (ik meen me te herinneren dat 800 gram de maximum toegestane hoeveelheid is). Propaan is echter niet de vooruitgang die je zou wensen: als je naar de COP cijfers kijkt zie je dat propaan warmtepompen eigenlijk helemaal niet efficienter zijn dan R32 warmtepompen. Heel leuk dat je 70 graden kunt maken, maar tegen een COP van 1.5 laat je dat wel.

Ik zag er dus nog niet echt voordelen in, misschien dat de volgende generatie (Ammoniak? Co2?) duidelijke voordelen biedt, maar het zou me niet verbazen dat we voordat die wat ruimer beschikbaar worden aardig tegen het einde van de levensduur van de Quatt aanzitten. Tegen die tijd zet je gewoon een splinternieuwe, nieuwe technologie warmtepomp op de plek van de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MWink schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:15:
[...]

Ik vind het een onlogisch artikel.

Titel: "Nieuw SOORT warmtepomp maakt gasaansluiting helemaal overbodig: 'Wel goed isoleren' " Ze zeggen dus eerst dat de nieuwe warmtepompen op propaan en CO2 (is dus niet echt een "nieuw soort" WP, is bestaande techniek met ander koudemiddel), hogere temperaturen kunnen bereiken, dat nodig is om ook slecht geïsoleerde woningen te kunnen verwarmen, je kunt dan van het gas af. Dat is allemaal correct.

Maar bij deze hogere temperaturen heb je ook een slechter rendement. Dat geven ze toe. Dus moet je isoleren zeggen ze, prima advies, daar moet je mee beginnen met investeren vind ik.

Maar als je isoleert dan heb je die nieuwe koudemiddelen ook niet meer nodig want dan kun je op lagere temperatuur verwarmen. (Kijk ik niet naar voordeel voor het klimaat bij lage GWP koudemiddelen).

Dus waar is afgezien de case voor het klimaat het voordeel van een WP op propaan of CO2?

Ik denk dat de meesten hier nog niet eens een aanvoer temperatuur van 45 graden bereiken met de temperaturen rond vriespunt vannacht. Daar heb je geen "nieuw soort" warmtepomp voor nodig. Ik krijg het met 28 graden aanvoer voor elkaar.
Dit dus. Heel, heel, heel misschien dat deze hoge temperatuur warmtepompen interessant zijn voor monumentale panden waar isoleren heel moeilijk / extreem duur is (en zelfs daar heb ik nog mijn twijfels bij), maar voor 99.5% van de mensen is het veel interessanter om te zorgen dat er op lage temperatuur ook goed verwarmd kan worden met een veel hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MWink schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:58:
[...]

In het artikel wordt terecht gesteld dat er te weinig handjes zijn om warmtepompen te installeren.

Tussenstap helemaal niet nodig'
Schimmel voegt toe: "We hebben handjes tekort en we bedenken van alles om dat tekort op te lossen. Nu doen we dubbel werk. Je zal later toch weer een stap moeten nemen. Die tussenstap naar een hybride is dus helemaal niet nodig."

Als je daar naar kijkt zijn de nieuwe koudemiddelen wel een voordeel:

Het voordeel van een hybride monoblock warmtepomp zoals de Quatt is dat deze geïnstalleerd kan worden door monteurs zonder f gassen certificatie. Die zijn veel minder schaars dan de monteurs die full electric warmtepompen mogen installeren en in bedrijf stellen, want die zijn bijna altijd met split unit en gebruiken traditionele koudemiddelen zoals R32 of nog erger.

Voor in bedrijf stellen van warmtepompen met de nieuwe koudemiddelen lijkt mij dat de monteur geen f gassen certificatie nodig heeft. Dus daar zouden ze een punt hebben, maar ze maken hem niet af in dit artikel. |:(
Maar propaan mag (voor zover ik weet) dan weer niet de woning in, en hoewel ik er weinig risico in zie in een monoblock die buiten staat, vind ik een propaanleiding de woning in dan weer iets wat ik liever niet 'zonder certificaat' laat doen.

En als je dan toch voor monoblock gaat maakt het koudemiddel niet zo heel veel meer uit voor het montagegemak.

Overigens zie ik bij een L/W warmtepomp sowieso niet echt het nut in van een split unit systeem, het rendement is niet, of nauwelijks hoger, maar je hebt wel meer onderhoud door verbindingen die potentieel kunnen lekken, extra benodigde binnenruimte, mogelijk extra geluid binnen, een extra binnenunit om te onderhouden en meer plekken waar problemen kunnen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:03:
[...]

En die staan in de JSON toch 😇

Maar dat is weer een momentopname, ik moet aan de HA denk ik...

[Afbeelding]
Ja en nee. Home assistant voegt zeker wat toe, en op dit moment ben ik vooral benieuwd naar de data van wat koudere dagen om te kijken wat er gebeurd bij defrosts, en (nav onder andere berichten van slacksoff en Paq) wat de temperatuursensor meet / of deze afkoelt door de kou van de lamellen van de Quatt.. Aan de andere kant kun je na een lange run zeker wel wat zeggen over aanvoer en retour temperaturen. Ik heb uit mijn (verse, ik werk er nog geen 2 weken mee) Homeassistant installatie eigenlijk niets nieuws geleerd over aanvoer en retour. Dat de aanvoer na een lange run op zo'n 37 graden zit wist ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:05:
[...]

Werkt prima met wat hogere temperaturen, rond het vriespunt wordt de cv erbij betrokken ben ik bang
Volgens de app zou de cv nu inderdaad 1x geactiveerd zijn. Wat de app niet weet is dat het verwarmingsbedrijf van de cv ketel uitstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
JWT schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:04:
[...]

Een optie om m vast te zetten op het laagste vermogen zou best mooi zijn.. gewoon zuinig pruttelen en verder niks..

Zou die trouwens met 2 quatts ipv een defrost kunnen switchen naar de ander? Of is dat een zot idee om te doen?
Nee, eigenlijk best een goed idee. Bij temperaturen boven de 0 gewoon switchen en de buitentemperatuur de bevroren unit laten ontdooien. Ik zie geen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Je expansievat controleren is vrij eenvoudig. Tik even met een hard object (zelfs je nagels kan wel, maar met een hard object hoor je het beter) tegen de bovenkant en de onderkant van het expansievat. Bij een goed vat klinken de boven en de onderkant verschillend. As ik het me goed herinner klinkt de bovenkant doffer omdat daar water in staat, en de onderkant galmt meer omdat dit leeg is.

Als het expansievat kapot is klinken beide helften dof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Gerardwaz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:19:
[...]

Vervang dan ook het overstortventiel, daar is de rest van het water doorgelopen en dan blijven ze meestal lekken. De ketel wordt nu bijna niet meer belast en kan nog vele jaren mee.
Als je het zelf kunt zou ik het stap voor stap doen.

Even controleren of het expansievat kapot is -- > en dan vervangen. Expansievat heb ik zelf kunnen doen, en als je weet hoe je met teflontape een verbinding dicht maakt heb je de skills in huis om dit zelf te doen.

Of het overstortventiel zelf te doen is durf ik niet te zeggen, die was bij mij gelukkig niet kapot (of in ieder geval zo goed dat ik de afgelopen 4 maanden niet heb hoeven bijvullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
onlinaius schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:07:
[...]

Als je het zelf kunt zou ik het stap voor stap doen.

Even controleren of het expansievat kapot is -- > en dan vervangen. Expansievat heb ik zelf kunnen doen, en als je weet hoe je met teflontape een verbinding dicht maakt heb je de skills in huis om dit zelf te doen.

Of het overstortventiel zelf te doen is durf ik niet te zeggen, die was bij mij gelukkig niet kapot (of in ieder geval zo goed dat ik de afgelopen 4 maanden niet heb hoeven bijvullen).
Als je overstortventiel kapot is, dan is dat natuurlijk makkelijk te zien aan het plasje water eronder :P. Voor vervangen van dat ding heb je dezelfde skillset nodig als het vervangen van je expansievat.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:32:
[...]

Maar propaan mag (voor zover ik weet) dan weer niet de woning in, en hoewel ik er weinig risico in zie in een monoblock die buiten staat, vind ik een propaanleiding de woning in dan weer iets wat ik liever niet 'zonder certificaat' laat doen.
dit zijn alle monoblocks, dus je krijgt geen propaanleiding in je huis. Het probleem zit hem in als er een lekkage optreed binnen de monoblock kan deze een explosie in de warmtepomp veroorzaken omdat het electrische deel niet is afgeschermd. Het risico wordt echter als klein ingeschat (hoeveelheid propaan is circa een grote campinggas cilinder (wegwerp model).
Het heeft echter wel de hoogste brandbaarheidsklaase (A3).
In de huidige EU regelgeving valt deze echter door de hoeveelheid en aard van gebruik (warmtepomp) buiten de ATEX regelgeving. Ten tijde van het opstellen van deze was namelijk geen rekening gehouden dat men in dergelijke kleine units propaan als koudemiddel zou toepassen.
De grote systemen die toen propaan gebruiken vallen overigens wel onder de ATEX richtlijn ( zijn in het algemeen echter geen warmtepompen maar koelinstallaties).

Begin 2024 weten we meer als de nieuwe regelgeving formeel is goedgekeurd en gepubliceerd is.
Een mogelijke vervanging in de huidige R32 Quatt units van het koudemiddel is echter onwaarschijnlijk, ik verwacht eerder een gewijzigd model Quatt met R290 in 2024 of 2025.
De verwachting is namelijk dat de markt van R32 in 2024 volledig zal instorten omdat je in 2032 deze dus niet meer mag bijvullen met R32. Met name voor de Airco’s (bijna allemaal splitunits) zal dat een probleem worden.
2031 zal een heel belangrijke jaar worden waar binnen je dan de laatste kans hebt om deze nog bij te vullen.
En als je dan toch voor monoblock gaat maakt het koudemiddel niet zo heel veel meer uit voor het montagegemak.

Overigens zie ik bij een L/W warmtepomp sowieso niet echt het nut in van een split unit systeem, het rendement is niet, of nauwelijks hoger, maar je hebt wel meer onderhoud door verbindingen die potentieel kunnen lekken, extra benodigde binnenruimte, mogelijk extra geluid binnen, een extra binnenunit om te onderhouden en meer plekken waar problemen kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
onlinaius schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:52:
[...]

Volgens de app zou de cv nu inderdaad 1x geactiveerd zijn. Wat de app niet weet is dat het verwarmingsbedrijf van de cv ketel uitstaat.
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt bij echte kou wanneer de app denkt dat het er zo ongeveer uit zou moeten zien dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhoiZ_1GXugQgKyHaSzMfQbUx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxMC648SESNq3hKeHi0Bh7YE.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcanic
Bij mij is dat nog een tikje erger, zie mcanic in "Ervaringen met Quatt?", volgens mij vroor het nog niet eens, ik bespaar dan niet eens. Heb er een mailtje over naar quatt gestuurd, benieuwd naar hun reactie.
Nu zelf wat anders geprobeerd, mijn Honeywell T6 thermostaat ingesteld op schedule: om 12:00 19,5 graden, om 21:00 18,5 graden, eens kijken of hij dan vaker aanslaat om 12:00 / s'middags wanneer de buitentemperatuur vaak hoger is dan 's nachts, waarmee ik verwacht dat de COP dan hoger zal zijn.
okijokii schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:42:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt bij echte kou wanneer de app denkt dat het er zo ongeveer uit zou moeten zien dan:

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:56:
Bij mij is dat nog een tikje erger, zie mcanic in "Ervaringen met Quatt?", volgens mij vroor het nog niet eens, ik bespaar dan niet eens. Heb er een mailtje over naar quatt gestuurd, benieuwd naar hun reactie.
Nu zelf wat anders geprobeerd, mijn Honeywell T6 thermostaat ingesteld op schedule: om 12:00 19,5 graden, om 21:00 18,5 graden, eens kijken of hij dan vaker aanslaat om 12:00 / s'middags wanneer de buitentemperatuur vaak hoger is dan 's nachts, waarmee ik verwacht dat de COP dan hoger zal zijn.

[...]
Ik denk niet dat een andere schema kiezen op je thermostaat je opeens een COP van 6.5 gaat geven. Ik denk echt dat er ergens anders iets mis gaat. Ik lees ook dat je vloerverwarming hebt, staat daar de pomp wel aan en komt er wel water die kant op? Testen kun je beste door alle radiatoren dichtzetten en kijken of de VV verdeler iets warmer wordt. Misschien staat je bypass te laag en gaat het water retour naar de Quatt. Dat kan de hogere temperaturen verklaren.

Een foto van je verdeler kan helpen.

Ik verwarm een 35 jaar niet-nageisoleerd huis met 27 graden continue bij een COP van bijna 8 voor vandaag. Gemiddeld in nov tot nu toe 5.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Ik vraag me inderdaad af of de pomp het wel doet. De 2-wegklep is verwijderd maar ik vraag me af of de pomp wel op stroom is aangesloten en of hij nog wel pompt. De aanvoerleidingem van boven zijn wel warm, de terugleidingen zijn koud. Onderste ventielen staan allemaal open. Enig idee van deze foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnIQqTyOuFgNbfIlyMGQOpi8IWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W55YIUXvAHQLhftoYMh1mbYA.jpg?f=fotoalbum_large
medu80 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:25:
[...]

Ik denk niet dat een andere schema kiezen op je thermostaat je opeens een COP van 6.5 gaat geven. Ik denk echt dat er ergens anders iets mis gaat. Ik lees ook dat je vloerverwarming hebt, staat daar de pomp wel aan en komt er wel water die kant op? Testen kun je beste door alle radiatoren dichtzetten en kijken of de VV verdeler iets warmer wordt. Misschien staat je bypass te laag en gaat het water retour naar de Quatt. Dat kan de hogere temperaturen verklaren.

Een foto van je verdeler kan helpen.

Ik verwarm een 35 jaar niet-nageisoleerd huis met 27 graden continue bij een COP van bijna 8 voor vandaag. Gemiddeld in nov tot nu toe 5.9

[ Voor 4% gewijzigd door mcanic op 19-11-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:18:
Ik vraag me inderdaad af of de pomp het wel doet. De 2-wegklep is verwijderd maar ik vraag me af of de pomp wel op stroom is aangesloten en of hij nog wel pompt. De aanvoerleidingem van boven zijn wel warm, de terugleidingen zijn koud. Onderste ventielen staan allemaal open. Enig idee van deze foto?

[Afbeelding]

[...]
Der zitten toch flow meters op? Wat geven die aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz

[Afbeelding]

[...]
Dit is een ltv verdeler zonder pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 22:14
@mcanic Kraan 2 en 6 geven geen flow. 7 maar een beetje.
Begin eens te draaien (aan de bovenste rij) en kijk eens of je ze allemaal rond de 2,5 kunt krijgen.
lekker bruin water trouwens :')
Heb je een vuilafscheider?

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 16:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:26:
[...]

dat vroeg ik me namelijk ook al af, waar is de pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:28:
[...]

dat vroeg ik me namelijk ook al af, waar is de pomp?
D'r is geen pomp en ook geen thermostaat. (of die moeten elders zitten)
Zou toch uitkijken met de watertemperaturen op deze wijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:29:
[...]

D'r is geen pomp en ook geen thermostaat. (of die moeten elders zitten)
Zou toch uitkijken met de watertemperaturen op deze wijze.
Jup, vooral ook die laaste opmerking, geen enkele beveiliging te zien die voorkomt dat er te heet water door de buizen gaat, en dat met een CV ? ik vrees dat hier een installateur wat steekjes heeft laten vallen.
Ik denk dat @mcanic hier beter een andere installateur naar kan laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

charrel

Cortisol4life..

[Afbeelding]

[...]
Lijkt het nu rechts of de retour op de warm waterleiding zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
charrel schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:39:
[...]

Lijkt het nu rechts of de retour op de warm waterleiding zit?
Is ook zo... Maar zit een drukventiel tussen. Zou dus geen doorstroming mogen hebben. Die kan ook nog verkeerd staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Thanks allemaal. Heb de flow kunnen bijstellen, volgens mij betekent dat dus dat er wel een flow is? Kamertemperatuur is ook wel gestegen vanmiddag ondanks de 2 dichte flows. Zou de Quatt alles moeten rondpompen of is er eigenlijk nog een aparte pomp nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:55:
Thanks allemaal. Heb de flow kunnen bijstellen, volgens mij betekent dat dus dat er wel een flow is? Kamertemperatuur is ook wel gestegen vanmiddag ondanks de 2 dichte flows. Zou de Quatt alles moeten rondpompen of is er eigenlijk nog een aparte pomp nodig?
Nee is goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Door het woord "pomp" in warmtepomp heb ik het idee dat de Quatt warmtepomp het water wel rondpompt. In mijn systeem is volgens mij verder nergens een pomp aanwezig. Hebben jullie wel een pomp? Of is dat misschien alleen nodig voor een grotere installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:37:
Door het woord "pomp" in warmtepomp heb ik het idee dat de Quatt warmtepomp het water wel rondpompt. In mijn systeem is volgens mij verder nergens een pomp aanwezig. Hebben jullie wel een pomp? Of is dat misschien alleen nodig voor een grotere installatie?
In de cv ketel zit nog een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Maar pompt de cv ketel ook als de cv ketel zelf niet verwarmt?
Gerardwaz schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:40:
[...]

In de cv ketel zit nog een pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:18
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:47:
Maar pompt de cv ketel ook als de cv ketel zelf niet verwarmt?

[...]
Nee, pomp draait alleen wanneer cv in werking is.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:11
Maar dan pompt de Quatt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Juist, dus de Quatt moet dus wel pompen. Ik ben benieuwd of dit genoeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:02:
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:02:
de flow wat de Quatt (pompt) doet kun je prima zien in de json feed, wat geeft dat bij jou aan?
De Quatt zou bij jou rond de 800 l/uur moeten liggen, haalt hij dat niet dan heb je of te weinig radiatoren open of (nog erger) zit in je vv een restrictie.
en heel belangrijk de Quatt pompt natuurlijk alleen als deze aan staat (zie weer in de Quatt app).
Een pomp van een CV is veelal heel wat minder sterk, en deze loopt normaal ook alleen als de CV draait.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 19-11-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Thanks!
Dan over wanneer de Quatt verwarmt:
Mij lijkt het verstandig dat de Quatt verwarmt als het buiten zo warm mogelijk is in plaats van 's nachts want dan is het koud. Dus zou je de temperatuur met de thermostaat zo kunnen plannen dat de nachttemperatuur (bv 18,5 graden) eindigt om ongeveer 11 a 12 uur 's ochtends, naar 19,5 graden tot bv 21:00 's avonds. Is dit raar gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:37:
een normale cv installatie met een VV heeft normaal een pomp in de CV ketel ingebouwd en vaak heeft de vv verdeler ook zijn eigen pomp (LTV verdeler hebben dan vaak weer geen eigen pomp).

Heb je ook nog een warmtepomp (in hybride opstelling) dan zit er in de warmtepomp ook nog een pomp (standaard, deze is ook heel wat sterker als in een CV)

Dus soms heb je 3 pompen en soms maar 2. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:50:
Thanks!
Mij lijkt het verstandig dat de Quatt verwarmt als het buiten zo warm mogelijk is in plaats van 's nachts want dan is het koud. Dus zou je de temperatuur met de thermostaat zo kunnen plannen dat de nachttemperatuur (bv 18,5 graden) eindigt om ongeveer 11 a 12 uur 's ochtends, naar 19,5 graden tot bv 21:00 's avonds. Is dit raar gedacht?
ik vrees dat je de oude manier van verwarmen zoals je dat met een CV jaren hebt ervaren echt los moet laten.
Verwarmen met een warmtepomp werkt gewoon heel anders.
CV kan heel snel en heel veel warmte in je huis pompen (hij doet dat met hoge temperaturen (70-90ºC) door je verwarmingssysteem (die 70-90ºC gaan overigens niet door je vv, daarvoor word veelal de retour (dus al afgekoelde retour genomen).

Een warmtepomp kan dat dus niet, hij moet dat lang en steeds met hele keine deeltjes warmte in je huis doen.
Dus het duurt veel langer voor je huis warm is, het tijdstip waneer jij een bepaalde temperatuur in je huis wilt hebben is dus bepalend, tevens is dat ook nog afhankelijk van de buitentemperatuur. Dat laatste overigens op twee manieren.
1) hoe hoger de buitentemperatuur is hoe meer warmte hij uit die buitenlucht kan halen met zo weinig mogelijk electrisch vermogen. (hoge COP)
2) hoe kouder het buiten is hoe groter de delta (=verschil) tussen de buitenlucht en de temperatuur in je huis, hoe hoger deze delta is hoe meer warmte je huis ook verliest, hoe beter je isolatie is dit verlies dus minder.
dit verlies moet de warmtepomp wel kunnen leveren, soms kan hij dat op laag vermogen (pomp is dus zuinig) of hij moet daar meer energie in stoppen (minder zuinig).
Dus ook je gewenste ingestelde temperatuur bepaald dus hoe zuinig cq minder zuinig je warmtepomp is.
Een ander punt is de verhoging van een temperatuur naar een hogere temperatuur, bij een warmtepomp kun je beter dat ik kleine stapjes doen (1 stap is 0,5ºC omhoog) en met bovenstaande zie je dat je dus langer bezig bent.
voorbeeld:
Stel je wilt om 9:00 in je huis 20ºC hebben.
In de nacht staat de thermostaat op 17,5ºC.
7:30 -> 19,5ºC
6:00 -> 19ºC
4:30 -> 18,5ºC
3:00 -> 18ºC
dus zou je beter de thermostaat voor de nacht op 18,5ºC kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
Thanks!
Duidelijk. Dus nachtverwarming niet per se aan te raden. Hoeft van mij ook zeker niet. Maar als mijn Quatt maar gemiddeld een kwart van de dag draait om de boel warm te houden, dan zou ik wel graagt hebben dat hij dat zoveel mogelijk overdag doet. Hoe krijgen we dat voor elkaar?
MacD007 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:52:
[...]

een normale cv installatie met een VV heeft normaal een pomp in de CV ketel ingebouwd en vaak heeft de vv verdeler ook zijn eigen pomp (LTV verdeler hebben dan vaak weer geen eigen pomp).

Heb je ook nog een warmtepomp (in hybride opstelling) dan zit er in de warmtepomp ook nog een pomp (standaard, deze is ook heel wat sterker als in een CV)

Dus soms heb je 3 pompen en soms maar 2. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
json feed, wee tik niet, daar moet ik nog eens induiken, moet ik denk ik een Pi met HomeAssistant installeren met Quatt integration for Home Assistant?, tips welkom!
MacD007 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:47:
[...]

de flow wat de Quatt (pompt) doet kun je prima zien in de json feed, wat geeft dat bij jou aan?
De Quatt zou bij jou rond de 800 l/uur moeten liggen, haalt hij dat niet dan heb je of te weinig radiatoren open of (nog erger) zit in je vv een restrictie.
en heel belangrijk de Quatt pompt natuurlijk alleen als deze aan staat (zie weer in de Quatt app).
Een pomp van een CV is veelal heel wat minder sterk, en deze loopt normaal ook alleen als de CV draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Flow alleen zegt niet alles, vooral niet in combinatie met een bypass/drukventiel. Het kan best dat ie een deel door de bypass duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Rowwan schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:40:
Flow alleen zegt niet alles, vooral niet in combinatie met een bypass/drukventiel. Het kan best dat ie een deel door de bypass duwt.
Maar de flow die die metertjes aangeven gaat door de lussen, niet door de by-pass.
Als er daar al 5 op 4l/min staan, is er echt wel (veel) flow daar

@mcanic Heb je alleen vvw?
of zijn er ook radiatoren in huis?
En op welke temperatuur stond je CV-ketel voorheen dan?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:28:
json feed, wee tik niet, daar moet ik nog eens induiken, moet ik denk ik een Pi met HomeAssistant installeren met Quatt integration for Home Assistant?, tips welkom!

[...]
Nee, heeft niets met HA en Pi te maken, hier op het forum heb ik zelfs een complete handleiding geschreven hoe je dat makkelijk kunt doen. Even zoeken op json feed.

En voor HA en Quatt hebben we een apart forum hiervoor, kijk daar ook eens voor de mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 19-11-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:22:
Thanks!
Duidelijk. Dus nachtverwarming niet per se aan te raden. Hoeft van mij ook zeker niet. Maar als mijn Quatt maar gemiddeld een kwart van de dag draait om de boel warm te houden, dan zou ik wel graagt hebben dat hij dat zoveel mogelijk overdag doet. Hoe krijgen we dat voor elkaar?

[...]
De vraag zou moeten zijn wanneer wil je welke temperatuur hebben?
Geen nachtverlaging kan hierbij helpen, echter zal de buitentemperatuur bepaalend blijven. Tenminste als je zuinig wilt gaan stoken.
Vergeet ook niet dat de koudste uren vaak tussen 5:00-8:00 liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcanic
Thanks, even gezocht en bleek inderdaad simpel. Voor degenen die het willen weten:
Even inloggen in de router en ip-adres van de CIC opzoeken (was bij mij 192.168.1.239). Vervolgens in de browser intikken http://192.168.1.239:8080/beta/feed/data.json en voila:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
{
  "time": {
    "ts": 1700422594903,
    "tsHuman": "2023-11-19T19:36:34.913Z"
  },
  "hp1": {
    "modbusSlaveId": 1,
    "getMainWorkingMode": 2,
    "temperatureOutside": 10.1,
    "temperatureWaterIn": 23.03,
    "temperatureWaterOut": 27.12,
    "powerInput": 638.916155,
    "power": 3769.270911,
    "silentModeStatus": false,
    "limitedByCop": false
  },
  "hp2": null,
  "boiler": {
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 20.738281,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 0,
    "otTbCH": false,
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false
  },
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 26.96918720028772,
    "flowRate": 806.37442
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": true,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 25,
    "otFtRoomSetpoint": 19.5,
    "otFtRoomTemperature": 19.546875
  },
  "qc": {
    "supervisoryControlMode": 2,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false
  },
  "system": {
    "hostName": "CIC-xxx"
  }
}

Flow ligt bij mij > 800 dus lijkt me ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:20

WouterB

3680 Wp

mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:43:
Thanks, even gezocht en bleek inderdaad simpel. Voor degenen die het willen weten:
Even inloggen in de router en ip-adres van de CIC opzoeken (was bij mij xxx). Vervolgens in de browser intikken http://xxx:8080/beta/feed/data.json en voila:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
{
  },
  },
  },
  },
  },
  },
  }
}

Ja, dan heb je de JSON feed te pakken. Er is ook een webpagina, waarin de info uit de json feed wat makkelijker leesbaar is, dan haal je de /beta/feed/data.json eraf. Nog een tip, je kunt ook het ID van je CiC gebruiken. Deze vind je in de app onder de warmtepomp info (3e icoontje onderin), optie CiC. Daarin kun je deze ook kopiëren.

Edit: ip adres in de quote maar even weggehaald, al verwacht ik niet dat iemand anders nou veel (kwaad) kan met alleen een intern adres.

[ Voor 4% gewijzigd door WouterB op 19-11-2023 22:05 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:50:
Thanks!
Daar zijn de meningen verdeeld over. Ik doe dit wel zo (naar 21 tussen 13:00 en 20:00). In mijn berekening is het voordelig als de temp in de nacht rond de 5 graden lager ligt dan overdag, maar niet iederen is daarvan overtuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dubbele post, sorry verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door MacD007 op 20-11-2023 04:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:43:
Even inloggen in de router en ip-adres van de CIC opzoeken (was bij mij xxx.xxx.x.xxxx). Vervolgens in de browser intikken http://xxx.xxxx.x.xxxx:8080/beta/feed/data.json en voila:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
{
  },
  },
  },
  },
  },
  },
  }
}

Ik zou je adres niet openbaar maken, verwijder dat even.
Om je een voorbeeld te geven op je vorige vraag, hier een voorbeeld dat het wel kan ( was wel zacht weer buiten, dat helpt) dit was mijn verbruik vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YDkLQFS1_N19BAJ_IoftihIvYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGS8U5KsnwrazgJ1AOPjh2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
Gerardwaz schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:26:
[...]

Vraag me wel af waarom er dan een drukverschil -bypass is geïnstalleerd, gezien er geen thermostaatkraan is die de boel dicht kan zetten..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Toby-Wan schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:56:
[...]

Vraag me wel af waarom er dan een drukverschil -bypass is geïnstalleerd, gezien er geen thermostaatkraan is die de boel dicht kan zetten..
Ik snap wat je bedoelt en weet niet of hij ook nog radiatoren heeft. Maar nu met de warmtepomp moet hij in geval van alleen vloerverwarming wel zijn flow kwijt kunnen en dan is een bypass wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
mcanic schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:56:

[...]
Waar staat de Quatt?
Wel genoeg ruimte aan de achterkant (25cm +, liefst meer)?
Wat dat scheelt ook aanzienlijk in COP, zoals ik in eerdere posts las.

Pagina: 1 ... 152 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.