Goedemorgen..... Het was al laat voor mij. Ik bedoelde de 12v kant van de zekering (schijnt een verschil in te zitten).IceEagle schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Massa haal je in ieder geval niet uit een zekering. Succes.
Vandaag maar weer eens verder gegaan met het projectje, laatste tijd terug druk geweest... MAARRRR, het werkt, en nu willen jullie weten hoe ik het heb aangesloten ( @SSJVegito in ieder geval.Vanitas1996 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:18:
[...]
Goedemorgen..... Het was al laat voor mij. Ik bedoelde de 12v kant van de zekering (schijnt een verschil in te zitten).
Benodigdheden:
- Tin (duh...)
- Soldeerbout, voor het solderen van de draden
- Zekeringen (mini zekeringen)
- Deze led strip + lamp van ali (one for one): https://www.aliexpress.co...042311.0.0.2a034c4d9QjjBt
- Zekeringsadapter: https://www.kabeldirect.n...ISNuPyn-Q0FEaAtbKEALw_wcB
- Handleiding voor de zekeringenkast + nummering: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=229
Soldeer de rode draad aan de zekeringenadapter, en de super kleine zwarte draad aan een kabel die aan het chassis gehangen/vastgemaakt wordt voor de massa. Je hebt dan ongeveer het volgende (waarschijnlijk netter en mooier dan ik):
:strip_exif()/f/image/kmIihmrTkfBA891gnrhKozr8.jpg?f=fotoalbum_large)
Druk twee zekeringen in de zekeringen adapter. 10W het dichtste bij de aansluiting van de zekeringadapter en 7.5W bij de buitenste aansluiting.
/f/image/n5nMOG2KPcpUJLCtimYoK9Ug.png?f=fotoalbum_large)
Sluit de zekeringen adapter aan op zekering 48 (ik heb geen USB achter). Ik denk dat 49 ook kan, zolang hij maar geschakeld is i.p.v. constant. Ik had hem eerst op 23, maar die is constant. Zie voor de nummering de bijgevoegde benodigdheden voor de zekeringenkast.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YWF4MYbZlI21VA7FYwS3wYbH.png?f=user_large)
Hang de massa kabel aan het chassis (zie foto). Ik heb de kabel gehaakt en hem erover gehangen, dit werkt goed bij mij en blijft goed zitten. Zie hoe ik hem hier nu dus tussen heb gehaakt (de bruine kabel).
:strip_exif()/f/image/UNchyo1EwhzDibH0qh3Lrph5.jpg?f=fotoalbum_large)
Druk vervolgens de ledstrip mooi tussen het dashboard en laat de ledstrip weglopen onder je stuur, wellicht heeft iemand nog een handige tip hoe dit mooier kan (wellicht het laatste deel met zwarte tape omwikkelen).
En na het aansluiten van alles het volgende resultaat
:strip_exif()/f/image/hj0JEVDE1wScmx0YPeRBApWv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er blij mee en het ziet er echt heel goed uit en net OEM, zoals Wootism in deel één heeft laten zien.
Credits voor @Wootism, daardoor heb ik dit geprobeerd. Ik hoop dat jullie in ieder geval hier ook wat aan hebben!
Thanks! Super tof dat je Stekker gebruikt.Mpaj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:38:
@Stekker.app , jullie zijn lekker bezig! Goed om te zien dat jullie hier ook actief zijn! Nu een paar succesvolle (en 1 minder succesvolle) slimme laadacties gehad.
Wel jammer dat ik bij elke keer dat ik mijn auto thuis aan sluit, de laadsessie opnieuw slim moet maken. Is er een optie dat -wanneer ik de auto aansluit op mijn laadpaal thuis- ik een pop-up of notificatie krijg met de keuze om of direct, of uitgesteld te laden?
En leuk dat je die vraag stelt. Om automatisch slim laden voor elkaar te krijgen, hebben we een signaal nodig wanneer het laden begint. Bij Skoda kunnen we helaas de auto niet te vaak benaderen, dan gaat de 12V batterij van de auto leeg.
Omdat wij zien dat automatisch slim laden heel veel impact heeft op de hoeveelheid slim geladen kilometers zijn we op zoek naar andere manieren om dit voor elkaar te krijgen.
We denken er bijvoorbeeld aan om een P1 poort dongle te maken die je in je meterkast kan installeren. Ook zou een IoT button of NFC tag mogelijk zijn waardoor je je sessie makkelijker slim maakt. Mochten jullie nog suggesties hebben, horen we het natuurlijk graag.
Beyond smart charging
Verbruikt dat zo veel energie? Terwijl een GSM met miniscule batterijen zo'n communicatie dagenlang kunnen volhouden?Stekker.app schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:34:
[...]En leuk dat je die vraag stelt. Om automatisch slim laden voor elkaar te krijgen, hebben we een signaal nodig wanneer het laden begint. Bij Skoda kunnen we helaas de auto niet te vaak benaderen, dan gaat de 12V batterij van de auto leeg.
Of zie ik het te simpel?
Inderdaad zou een 12V accu enkel een GSM langere tijd in de lucht kunnen houden. We denken dat de boordcomputer in zijn geheel aan blijft, misschien zelfs inclusief andere elektrische onderdelen van de auto. Uit onze tests blijkt dat de accu leeg kan lopen als je de auto blijft vragen naar het batterijniveau, wat voor erg onprettige verrassingen kan zorgen wanneer je naar je werk moet 's ochtendsthis schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:59:
[...]
Verbruikt dat zo veel energie? Terwijl een GSM met miniscule batterijen zo'n communicatie dagenlang kunnen volhouden?
Of zie ik het te simpel?
Beyond smart charging
Is dit bij alle MEB voertuigen? Of alleen de Enyaq? Ik poll al heel lang met home assistant de VW we connect id API maar heb nog nooit een probleem met de 12v accu gemerkt.Stekker.app schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:07:
[...]
Inderdaad zou een 12V accu enkel een GSM langere tijd in de lucht kunnen houden. We denken dat de boordcomputer in zijn geheel aan blijft, misschien zelfs inclusief andere elektrische onderdelen van de auto. Uit onze tests blijkt dat de accu leeg kan lopen als je de auto blijft vragen naar het batterijniveau, wat voor erg onprettige verrassingen kan zorgen wanneer je naar je werk moet 's ochtends
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Volgens mij is dit bij vrijwel alle auto's, misschien m.u.v. Tesla. Vrijwel alle fabrikanten gebruiken het stokoude CAN bus, wat zich kenmerkt door gebrek aan beveiliging, relatief lage snelheid en vrij hoog stroomverbruik. Maar de componenten zijn spotgoedkoop, en de autoindustrie is een dubbeltjes business (of gedraagt zich in ieder geval zo).RaymondD schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:59:
[...]Is dit bij alle MEB voertuigen? Of alleen de Enyaq? Ik poll al heel lang met home assistant de VW we connect id API maar heb nog nooit een probleem met de 12v accu gemerkt.
Die connect API geeft je waarschijnlijk de laatste status van je Enyaq zoals die bekend is bij de servers van VAG, maar de kans dat dit echt realtime is lijkt me klein...
Je kunt dit uittesten door iets in je Enyaq te veranderen dat in de app zichtbaar moet zijn en te kijken na hoeveel polls het in Homeassistant zichtbaar wordt...
In dit filmpje werkt het precies zo als de vraag van deze gebruiker is: een pop-up bij inpluggen. Is dat soms een testfeature, want in de praktijk werkt het zo (nog?) niet...Stekker.app schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:34:
[...]
Thanks! Super tof dat je Stekker gebruikt.
En leuk dat je die vraag stelt. Om automatisch slim laden voor elkaar te krijgen, hebben we een signaal nodig wanneer het laden begint. Bij Skoda kunnen we helaas de auto niet te vaak benaderen, dan gaat de 12V batterij van de auto leeg.
Omdat wij zien dat automatisch slim laden heel veel impact heeft op de hoeveelheid slim geladen kilometers zijn we op zoek naar andere manieren om dit voor elkaar te krijgen.
We denken er bijvoorbeeld aan om een P1 poort dongle te maken die je in je meterkast kan installeren. Ook zou een IoT button of NFC tag mogelijk zijn waardoor je je sessie makkelijker slim maakt. Mochten jullie nog suggesties hebben, horen we het natuurlijk graag.
MEB lijkt één platform, maar elk merk gaat anders om met API calls omdat er weer andere infrastructuur voor gebruikt wordt. VW schermt na een tijd API calls af. Bij VW is het ons ook nog nooit overkomen, maar wel bij Hyundai en één keer bij Skoda.RaymondD schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:59:
[...]
Is dit bij alle MEB voertuigen? Of alleen de Enyaq? Ik poll al heel lang met home assistant de VW we connect id API maar heb nog nooit een probleem met de 12v accu gemerkt.
Beyond smart charging
Zijn er nog campeerders in deze groep? ik zoek een oplossing voor ee kleine electrische koelbox in de auto, je zou toch denken dat je met zo'n enorme accu wel iets kunt aansluten. Ik lees dat de 12v aanslutiing op de normale accu zit. Hoe doen jullie dan zonder dat de accu de volgende ochtend leeg is?
Ik zou het doen!
@rammes Ja hiero. Ik had recent dezelfde gedachte; de 12V-aansluiting in de kofferbak zou altijd onder spanning staan. Het "boordnet" werkt inderdaad op 12V accu. Die wordt gevoed door een DC/DC-converter uit de hoogvoltaccu.
Mij is niet bekend of de 12V-accu "automatisch" wordt bijgeladen als de 12V-accu dreigt leeg te raken. Ik probeerde hier recent ook achter te komen, maar ik ben er nog niet uit.
Ik heb trouwens ook een 12V-compessor koelbox, ik zie wel hoe het komt. Het is van mij een aanname dat de Enyaq dit zelf wel regelt en dat je niet met een lege 12V-accu kunt komen te staan.
Maar wellicht iemand die wél het antwoord heeft?
Mij is niet bekend of de 12V-accu "automatisch" wordt bijgeladen als de 12V-accu dreigt leeg te raken. Ik probeerde hier recent ook achter te komen, maar ik ben er nog niet uit.
Ik heb trouwens ook een 12V-compessor koelbox, ik zie wel hoe het komt. Het is van mij een aanname dat de Enyaq dit zelf wel regelt en dat je niet met een lege 12V-accu kunt komen te staan.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Geen antwoord, maar het zou wel 'grappig' zijn als je met een lege 12v-accu komt te staan toch..JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:47:
Als er zo'n enorme batterij onder hangt.. Ben er ook wel benieuwd naar
Wat ik zo op internet kon vinden, als de auto uitgeschakeld wordt, werkt de DC/DC converter niet en zal de 12V accu dus NIET opladen. Als er 's nachts stroom nodig is, voor connectie met fabriek of voorwarmen via app, dan zal het voertuig worden ingeschakeld om te voorkomen dat de 12V accu leeg raakt.JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:47:
@rammes Ja hiero. Ik had recent dezelfde gedachte; de 12V-aansluiting in de kofferbak zou altijd onder spanning staan. Het "boordnet" werkt inderdaad op 12V accu. Die wordt gevoed door een DC/DC-converter uit de hoogvoltaccu.
Tot zover de theorie, ben wel benieuwd wat er in de praktijk gebeurd.
Uit de handleiding maak ik wel op dat de 12V-accu ook leeg kan lopen. Je moet dan de wagen 'in gebruik nemen met de 12V-accu van een ander voertuig'.
Sommige BEV sluiten inderdaad zelf de HV-accu aan (ook als de auto geparkeerd staat dus) om de 12V-accu op te laden, maar ik betwijfel nu sterk of de Enyaq dat wel doet.
Het blijkt in ieder geval niet klip en klaar uit het instructieboekje, die lijkt wel geschreven in steno.
De 12V-accu wordt in ieder geval bijgeladen als de auto aan de laadpaal ligt en de HV-accu wordt opgeladen. En ook onderweg c.q. als de auto 'op contact' staat. Maar op contact staat ie niet als er geparkeerd wordt. Dan wordt de HV-accu standaard ontkoppeld (in verband met brandgevaar, me dunkt).
Sommige BEV sluiten inderdaad zelf de HV-accu aan (ook als de auto geparkeerd staat dus) om de 12V-accu op te laden, maar ik betwijfel nu sterk of de Enyaq dat wel doet.
Het blijkt in ieder geval niet klip en klaar uit het instructieboekje, die lijkt wel geschreven in steno.
De 12V-accu wordt in ieder geval bijgeladen als de auto aan de laadpaal ligt en de HV-accu wordt opgeladen. En ook onderweg c.q. als de auto 'op contact' staat. Maar op contact staat ie niet als er geparkeerd wordt. Dan wordt de HV-accu standaard ontkoppeld (in verband met brandgevaar, me dunkt).
[ Voor 31% gewijzigd door JanHenk op 29-06-2022 12:02 ]
Ben wel benieuwd of je met een dummy laadstekker de auto aan kan krijgen. Ken het protocol niet uit mijn hoofd dus weet niet of je als “laadpaal” een spanning aan moet bieden. Mocht dat werken kun je zonder te laden wel de hv accu aan krijgen.JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:58:
Uit de handleiding maak ik wel op dat de 12V-accu ook leeg kan lopen. Je moet dan de wagen 'in gebruik nemen met de 12V-accu van een ander voertuig'.
Dat kan zeker gebeuren. Ik heb in mijn Enyaq de melding "lage 12 v spanning" gehad met de opmerking om deze door rijden weer bij te laden.MarcoKL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
[...]
Geen antwoord, maar het zou wel 'grappig' zijn als je met een lege 12v-accu komt te staan toch..
Als er zo'n enorme batterij onder hangt.. Ben er ook wel benieuwd naar
Is maar 1 keer voorgekomen en geen oorzaak kunnen bedenken/achterhalen.
Ik heb voor zo iets gewoon het family pack meebesteld. Dan heb je 2x USB en 1x 230v (150W) bij de achterbank --- uiteraard geen 12v --- maar met 2x USB en 1x 230v (150W) zou je vast 2 dvd spelers kunnen voeden, toch?bleik008 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:39:
Voor lange autoritten gebruikte ik in mijn oude auto 2 dvd's spelers voor de kinderen die aan de hoofdsteunen vast gemaakt worden en via een sigarettenaansteker geladen worden. Zoiets als dit: Salora DVP7048TWIN
Heeft er al iemand hier een oplossing voor? Op de achterbank is geen sigarettenaansteker meer en verlengen vanuit de kofferbak lijkt me niet zo eenvoudig.
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Bovendien gebruikt de auto tijdens het (dummy) laden zo'n 220W. Dus dan is na 77kWh/220W=350h=14,5 dag je HV accu leeg.Martinique schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:28:
[...]
Leuk idee maar dat gaat niet lukken denk ik. Dan wordt het wel een geavanceerde dummy laadstekker want er vindt tussen de paal en auto communicatie plaats over de gebruikte kabel en de laadsterkte.
Het viel me op dat alle Enyaq's in de showroom bij de dealer hier aan een 12V acculader hingen; dat was vast niet voor niets...
[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 30-06-2022 06:17 ]
Terugkomend hier op.. Als je de 12v aansluiting in de kofferbak hebt, staat deze onder constante spanning, dus daar kun je een koelbox op aansluiten.rammes schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:41:
Zijn er nog campeerders in deze groep? ik zoek een oplossing voor ee kleine electrische koelbox in de auto, je zou toch denken dat je met zo'n enorme accu wel iets kunt aansluten. Ik lees dat de 12v aanslutiing op de normale accu zit. Hoe doen jullie dan zonder dat de accu de volgende ochtend leeg is?
Op basis van bovenstaande discussie denk ik dat we wel kunnen concluderen dat de 12V-accu van de Enyaq ook leeg kan raken als de auto geparkeerd staat. Hij sluit niet automatisch de HV-accu aan bij stilstand om de 12V-accu bij te laden.
Daarmee is ontlading van de 12V-accu dus wel een risico. In de handleiding staat wel dat er vanuit de Enyaq ook een beveiliging is tegen ontlading, maar hoe dat precies werkt staat er niet bij...
Ik weet niet wat voor koelbox je hebt en ik weet ook de capaciteit van de 12v-accu van de Enyaq niet, maar je kunt je afvragen of het verstandig is om de koelbox een nacht te laten staan koelen in een geparkeerde auto. Afhankelijk van het verbruik van de koelbox en de capaciteit van de accu. Eigenlijk niet anders dan met een benzine- of dieselauto dus.
(Mijn koelbox heeft overigens een beveiliging tegen te diepe ontlading, hij meet de spanning van de bron en schakelt uit voordat de 12v-accu te diep ontladen is. Die durf ik wel gewoon te laten zitten dus. Daarnaast zijn 12V-compressor koelboxen ook een stuk zuiniger met energie dan 12V-thermo-elektrische gevallen... Het is dus ook wel afhankelijk van wat voor type koelbox je hebt.)
Kan ik bevestigen, dvd scherm dingesen (oldskool) op een stekkerblok (want 2x 230v plug) en dat werkte zonder problemen.p.d.s.mane schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:22:
[...]
Ik heb voor zo iets gewoon het family pack meebesteld. Dan heb je 2x USB en 1x 230v (150W) bij de achterbank --- uiteraard geen 12v --- maar met 2x USB en 1x 230v (150W) zou je vast 2 dvd spelers kunnen voeden, toch?
Nog even over de 12v accu. Als ik de manual goed begrijp wordt deze enkel en alleen maar geladen als de auto zelf aan de laadpaal hangt. Dus ook niet tijdens het rijden. Dat zou dan ook verklaren dat je zelfs tijdens het rijden een lage-accuspannings melding krijgt..
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Vraagje: de vooruitzichten zijn dat als wij de tweede trip gaan maken op onze vakantie aankomend weekend de buitentemperatuur rond de 39c zal gaan zijn.
Nu vroeg ik mij af: iemand een idee of de ENYAQ (die bij mij overigens nog redelijk storingsvrij is) hier tegen gaat kunnen. Of dat er tips zijn waarop te letten. We zullen de airco wel wat hoger zetten rond 24c denk ik.
Tijdens het laden lijkt het mij wel verstandig om de klimaatisering te activeren. Moet gewoon kunnen toch of kan de 12v accu / laadcurve dit niet leuk gaan vinden?
Tot slot niet specifiek voor de ENYAQ: Ik heb een gas tafelbbq mee met twee Weber propaan busjes. Daar staat op om ze niet bloot te stellen aan temperatuur van meer dan 50c. Idee was om ze in de BBQ te leggen in de achterbak. Is dat veilig genoeg, of beter maar ergens in de cabine leggen?
Nu vroeg ik mij af: iemand een idee of de ENYAQ (die bij mij overigens nog redelijk storingsvrij is) hier tegen gaat kunnen. Of dat er tips zijn waarop te letten. We zullen de airco wel wat hoger zetten rond 24c denk ik.
Tijdens het laden lijkt het mij wel verstandig om de klimaatisering te activeren. Moet gewoon kunnen toch of kan de 12v accu / laadcurve dit niet leuk gaan vinden?
Tot slot niet specifiek voor de ENYAQ: Ik heb een gas tafelbbq mee met twee Weber propaan busjes. Daar staat op om ze niet bloot te stellen aan temperatuur van meer dan 50c. Idee was om ze in de BBQ te leggen in de achterbak. Is dat veilig genoeg, of beter maar ergens in de cabine leggen?
Natuurlijk kan de Enyaq daar tegen. Alle auto’s worden getest in extreem hete en extreem koude temperaturen.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Vraagje: de vooruitzichten zijn dat als wij de tweede trip gaan maken op onze vakantie aankomend weekend de buitentemperatuur rond de 39c zal gaan zijn.
Gewoon je auto gebruiken zoals je elke auto zou gebruiken.
Wat betreft je propaanflesjes slaat die 50° enkel op het kunnen beschadigen/smelten van de plastic dop. Het is niet zo dat die dingen kunnen ontploffen wanneer je ze in de volle zon zet.
Kan zeker gewoon.. en is aan te raden ook. Bij uitstappen "direct klimatiseren" aanvinken. Of via de app.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
zumba
Tijdens het laden bewaakt de auto automatisch de temperatuur van de accu. Via een obd dongle kun je de koelwatertemperatuur checken die de accu in gaat.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Ivm het aanzetten van de klimatisering tijdens het laden: Ik herinner mij een video van Teslabjorn die hier wat tests mee deed bij de ID.5 GTX (zelfde platform als de Enyaq). Hier was te zien dat bij het aanzetten van de klimatisering, de batterijkoeling niet werkte (mogelijks wordt dezelfde compressor gebruikt en kan je niet allebei tegelijk aanzetten). Daardoor was de laadsnelheid bij hoge temperaturen en/of vaak snelladen een pak minder. Ik weet niet of het bij de Enyaq ook zo werkt, maar iig iets om in het achterhoofd te houden.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Ik geloof dat het in dit filmpje ter sprake kwam: YouTube: VW ID5 GTX 1000 km challenge part 2
Een kennis van mij had contact gehad met zijn Skoda dealer en die vertelde hem dat vanaf 16 juli online een afspraak gemaakt kan worden voor de ME3 update.
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij 12v accu. Versie 3.0 komt dan via OTA.
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij 12v accu. Versie 3.0 komt dan via OTA.
Nog wat Skoda promotie over hete temperaturen: https://www.skoda.nl/nieu...yaq-iv-tackelt-de-sahara/FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Nieuwe batterij? Bedoel je de 12v accu of een heel nieuw accu pakket?Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:07:
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij. Versie 3.0 komt dan via OTA.
12v. Niet te gek doen hè. 😂Kaaschef schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Nieuwe batterij? Bedoel je de 12v accu of een heel nieuw accu pakket?
Ik typte batterij, waar ik uiteraard accu bedoeldeKaaschef schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Nieuwe batterij? Bedoel je de 12v accu of een heel nieuw accu pakket?
Hebben ze ook vermeld onder welke categorie dat viel? Overige wens/klacht?Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:07:
Een kennis van mij had contact gehad met zijn Skoda dealer en die vertelde hem dat vanaf 16 juli online een afspraak gemaakt kan worden voor de ME3 update.
Ben benieuwd of ze het dan aannemen als je komt met de ME3 update.
Weet iemand met welke accu de 230v aansluiting in de auto gevoed wordt? Is dit met de 12v accu of het accupakket van de auto?
Dezelfde vraag eigenlijk voor de usb-c aansluitingen.
Dezelfde vraag eigenlijk voor de usb-c aansluitingen.
@hilbert_nl Dat gaat allemaal vanuit de 12V boordaccu.
En je kunt niet onbeperkt stroom tappen… Want de Enyaq sluit niet automatisch de 400V accu aan op de DC-DC converter om de 12V boordaccu bij te laden, helaas. Veiligheidskwestie, me dunkt.
En je kunt niet onbeperkt stroom tappen… Want de Enyaq sluit niet automatisch de 400V accu aan op de DC-DC converter om de 12V boordaccu bij te laden, helaas. Veiligheidskwestie, me dunkt.
Jammer. Dan maar wachten op bi-directioneel laden 😅JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:35:
Bedankt voor je antwoord 👍
Is bekend wanneer de 12v accu zich weer bij laad? Dat zou dan ook enkel tijdens het opladen van de auto gebeuren? Als dat zo is dan zou enkel snelladen tijdens vakantietrips best impact kunnen hebben op die accu. Die heeft dan simpelweg niet voldoende tijd om volledig bij te laden. Zeker als de kids achterin dan ook de 220v veel gebruiken.JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:35:
zodra de auto gestart is, zal dc/dc converter starten. ook als je op start drukt terwijl je erin zit en de sleutel in de auto laat. ik heb eens op FB gezien dat iemand tijdens een stroomstoring zijn TV, modem en kleine verlichting van de 230v aansluiting kon draaien. Enige wat ik niet meer zeker weet of hij dit maar 30 minuten doet en je daarvoor weer even in de auto moet zitten om de timeout te verlengen. zou je moeten proberen.Wilde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:31:
[...]
Is bekend wanneer de 12v accu zich weer bij laad? Dat zou dan ook enkel tijdens het opladen van de auto gebeuren? Als dat zo is dan zou enkel snelladen tijdens vakantietrips best impact kunnen hebben op die accu. Die heeft dan simpelweg niet voldoende tijd om volledig bij te laden. Zeker als de kids achterin dan ook de 220v veel gebruiken.
Precies hetzelfde hier, ook een S20+. Binnen de minuut stopt hij met laden, meerdere kabels geprobeerd. De S10 van mijn vrouw laadt wel gewoon. Ook de draadloze lader moet ik in de gaten houden, hij stopt er na een tijdje mee. De telefoon wordt dan ook loeiheet (accu temperatuur boven de 40 graden) dus dat is ook niet gezond. Mijn huidige oplossing is om een 10000 mAh powerbrick mee te nemen op lange ritten, en/of om de telefoon in pauzes op te laden aan deOggy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:41:
[...]
S20plus hier idem, kabel stopt met laden na 30s op de USB c. Allerlei kabels geprobeerd.. draadloos laden loopt ie in ieder geval langzamer leeg.....
USB-lader die ik in de 12V aansluiting in de achterbak heb. (Ik ben nu door Noorwegen aan het toeren dus dat is momenteel dus elke dag.)
Het verbruik van de auto in Noorwegen is overigens heel redelijk. Je mag hier eigenlijk overal maar 80, en op de supermooie bergroutes rijd je vaak nog langzamer. Gisteren van Gol naar Flåm gereden via de Laerdaltunnel (24.5 km, saai maar totaal ontspannen door TA) en toen via de oude kronkelige weg door de bergen (1200m hoogte) door naar het Sognefjord. In totaal iets van vier uur gereden, accu in die tijd slechts van 77% naar 37%, ongeveer 12 kWh/100km. In die tijd twee keer geklommen tot boven de km hoogte en terug naar zeeniveau. Het interessante is voor mij dat het ding bergop echt superveel gebruikt, een klim van 600m kost ongeveer 7% van je acculading, en dat komt bovenop het normale gebruik voor de afstand (beladen met 5 personen plus bagage). Maar vervolgens win je dat eigenlijk allemaal terug door naar beneden te rijden met recuperatie. De les: zorg dat je voldoende buffer hebt voordat je de berg op rijdt, zodat je niet op 0% staat voor je boven bent, en verder komt alles goed.
Interessante discussie hier: https://www.goingelectric...opic.php?t=79268&start=10samba123 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:49:
[...]
Precies hetzelfde hier, ook een S20+. Binnen de minuut stopt hij met laden, meerdere kabels geprobeerd. De S10 van mijn vrouw laadt wel gewoon. Ook de draadloze lader moet ik in de gaten houden, hij stopt er na een tijdje mee. De telefoon wordt dan ook loeiheet (accu temperatuur boven de 40 graden) dus dat is ook niet gezond. Mijn huidige oplossing is om een 10000 mAh powerbrick mee te nemen op lange ritten, en/of om de telefoon in pauzes op te laden aan de
USB-lader die ik in de 12V aansluiting in de achterbak heb. (Ik ben nu door Noorwegen aan het toeren dus dat is momenteel dus elke dag.)
De suggestie is dat het wel eens zou kunnen helpen om snelladen van de telefoon uit te zetten. Ga ik morgen proberen!
Voor degenen die niet het filmpje willen kijken. Heb zoveel mogelijk proberen te beschrijven waarom sommige dingen niet beschikbaar zijn.
Welke nieuwe opties zullen erin de update zitten?
Er is nog geen volledige changelog beschikbaar, vooralsnog richt het filmpje zich op de belangrijkste grote verschillen t.o.v. versie 0795 vs ME3. Door Skoda is voornamelijk het thermisch management aangepast vooral voor de winter. Dit moet echter nog wel getest worden. Er zal later een optie beschikbaar komen om de batterij voor te verwarmen als je een oplaad station hebt gekozen als navigatie doel. Dit komt alleen nog niet in ME3 maar in een latere update. De ME3 update moet er wel voor zorgen dat je in de winter snellere laadtijden behaald door het verbeterde thermische management.
Sommige functies zullen niet beschikbaar zijn op oudere Enyaq's, dit zijn Enyaq's die voor 02/2022 zijn gebouwd. Dit heeft voornamelijk met de extra zij sensoren te maken. Onder andere betekend dat de parkeer assistent niet beschikbaar is voor oudere Enyaq's. Met deze optie kan je voorbij een parkeerplaats rijden en als de Enyaq hem herkent er automatisch in parkeren. Verder is ook de gemarkeerde parkeerplek optie niet beschikbaar. Via deze optie kan de Enyaq tot op 70 meter op een voor ingestelde plek parkeren (oprit).
Komt swarm data beschikbaar?
Alle bestaande enyaq's met versie 0792 of 0795 zullen niet de swarm data optie krijgen. Deze optie maakt het mogelijk om data te delen die andere Enyaq's (en andere VAG auto's) delen. Reden is dat er bij nieuwe Enyaq's nieuwe hardware gebruikt word. Retrofit is niet mogelijk.
Krijgt de Enyaq ook een nieuwe 12v accu?
Ja de 12v accu gaat bij de Enyaq's ook vervangen worden.
Moet er ook extra hardware vervangen worden?
In principe hoeft er geen extra hardware vervangen te worden. Dit is wel Enyaq specifiek.
Zal de laad-navigatie ook worden verbeterd?
Ja, je kan de map filteren op bepaalde opties. Alle laadstations, 50 kilowatt, en meer dan 100 kilowatt. Ook zal de navigatie gaan aangeven met wat voor bereik je verwacht aan te komen. Dit zal zal niet in percentages zijn maar in kilometers worden aangeduid.
Komen er hardware upgrade kits beschikbaar?
Nee, Skoda geeft aan dat er geen officiële upgrade kits beschikbaar komen. Dit heeft er vooral mee te maken dat er bijna geen vraag naar is.
Komt er een meerdere gebruikers of profielen systeem?
Ja in de ME3 update kan er gekozen worden voor meerdere gebruikers. Alle opties worden aan het individuele gebruiker gekoppeld.
Komt er "echte" één pedaal rijden beschikbaar voor de Enyaq?
Ja, momenteel is er semi een-pedaal rijden beschikbaar. Alleen blijft Enyaq altijd nog op 5km per uur doorrijden. In een update na ME3 zal dit volledig 1 pedaal rijden mogelijk moeten worden.
Komen er andere modi beschikbaar zoals een camping of honden functie
Ja, Skoda is dat momenteel intern aan het bespreken maar zijn wel van plan om extra modi te gaan introduceren. Bijvoorbeeld een hond modus, zodat je hond in de auto kan laten bij warm weer. Iets voor na ME3.
Word het verkeersborden herkenning systeem verbeterd?
Ja, hier worden verbeteringen in doorgevoerd. Skoda geeft aan dat ze deze data van een externe leverancier krijgen en zelf ook niet altijd blij er mee zijn. Gebruikers worden aangemoedigd om fouten door te geven aan Skoda zodat deze opgelost kunnen worden.
Waarom is de update zo vertraagd?
Covid, Covid, Covid -> testen was moeilijker, daardoor waren de doorlooptijden langer. Moest veel getest worden. ME3 moet er ook voor zorgen dat elke auto in vervolg altijd volledig via OTA geupdate kan worden. Ondertussen word er hard doorgewerkt en is de verwachting dat M3.1 ook nog voor het einde van 2022 gaat verschijnen.
Welke Enyaq krijgt de update?
Alle Enyaq's krijgen ME3. Ongeacht model jaar of configuratie.
Wanneer is de update beschikbaar?
Geen harde uitspraken hierover maar voor de winter van 2022.
Hoe gaat het update proces in zijn werk?
Als het goed is ga je een brief / email krijgen van Skoda, waar je geïnformeerd word over de update. Daarna kan je me je lokale dealer een afspraak maken voor de update. Skoda wil dit graag per land gaan regelen.
Wanneer gaan we geïnformeerd worden?
Zeer, zeer zeer binnenkort. We hebben nu voor de winter, of voor het einde van de zomer. Er zal een pers release zijn, een video en foto's.
Er is nog geen volledige changelog beschikbaar, vooralsnog richt het filmpje zich op de belangrijkste grote verschillen t.o.v. versie 0795 vs ME3. Door Skoda is voornamelijk het thermisch management aangepast vooral voor de winter. Dit moet echter nog wel getest worden. Er zal later een optie beschikbaar komen om de batterij voor te verwarmen als je een oplaad station hebt gekozen als navigatie doel. Dit komt alleen nog niet in ME3 maar in een latere update. De ME3 update moet er wel voor zorgen dat je in de winter snellere laadtijden behaald door het verbeterde thermische management.
Sommige functies zullen niet beschikbaar zijn op oudere Enyaq's, dit zijn Enyaq's die voor 02/2022 zijn gebouwd. Dit heeft voornamelijk met de extra zij sensoren te maken. Onder andere betekend dat de parkeer assistent niet beschikbaar is voor oudere Enyaq's. Met deze optie kan je voorbij een parkeerplaats rijden en als de Enyaq hem herkent er automatisch in parkeren. Verder is ook de gemarkeerde parkeerplek optie niet beschikbaar. Via deze optie kan de Enyaq tot op 70 meter op een voor ingestelde plek parkeren (oprit).
Alle bestaande enyaq's met versie 0792 of 0795 zullen niet de swarm data optie krijgen. Deze optie maakt het mogelijk om data te delen die andere Enyaq's (en andere VAG auto's) delen. Reden is dat er bij nieuwe Enyaq's nieuwe hardware gebruikt word. Retrofit is niet mogelijk.
In principe hoeft er geen extra hardware vervangen te worden. Dit is wel Enyaq specifiek.
Ja, je kan de map filteren op bepaalde opties. Alle laadstations, 50 kilowatt, en meer dan 100 kilowatt. Ook zal de navigatie gaan aangeven met wat voor bereik je verwacht aan te komen. Dit zal zal niet in percentages zijn maar in kilometers worden aangeduid.
Nee, Skoda geeft aan dat er geen officiële upgrade kits beschikbaar komen. Dit heeft er vooral mee te maken dat er bijna geen vraag naar is.
Ja in de ME3 update kan er gekozen worden voor meerdere gebruikers. Alle opties worden aan het individuele gebruiker gekoppeld.
Ja, momenteel is er semi een-pedaal rijden beschikbaar. Alleen blijft Enyaq altijd nog op 5km per uur doorrijden. In een update na ME3 zal dit volledig 1 pedaal rijden mogelijk moeten worden.
Ja, Skoda is dat momenteel intern aan het bespreken maar zijn wel van plan om extra modi te gaan introduceren. Bijvoorbeeld een hond modus, zodat je hond in de auto kan laten bij warm weer. Iets voor na ME3.
Ja, hier worden verbeteringen in doorgevoerd. Skoda geeft aan dat ze deze data van een externe leverancier krijgen en zelf ook niet altijd blij er mee zijn. Gebruikers worden aangemoedigd om fouten door te geven aan Skoda zodat deze opgelost kunnen worden.
Covid, Covid, Covid -> testen was moeilijker, daardoor waren de doorlooptijden langer. Moest veel getest worden. ME3 moet er ook voor zorgen dat elke auto in vervolg altijd volledig via OTA geupdate kan worden. Ondertussen word er hard doorgewerkt en is de verwachting dat M3.1 ook nog voor het einde van 2022 gaat verschijnen.
Als het goed is ga je een brief / email krijgen van Skoda, waar je geïnformeerd word over de update. Daarna kan je me je lokale dealer een afspraak maken voor de update. Skoda wil dit graag per land gaan regelen.
Zeer, zeer zeer binnenkort. We hebben nu voor de winter, of voor het einde van de zomer. Er zal een pers release zijn, een video en foto's.
Op donderdag 29 juli om 18:00 wordt door dezelfde Matthias van Speicher Elektrisiert een video geupload met de verschillen tussen v0795 en ME 3.0Senaxx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:24:
Voor degenen die niet het filmpje willen kijken. Heb zoveel mogelijk proberen te beschrijven waarom sommige dingen niet beschikbaar zijn.
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Ik rij al even rond in italie, met vergelijkbare temperaturen. De airco heeft het zwaar maar dat lijkt me normaal (kan de boel niet op 20 graden krijgen). Verder geen storingen of gedoe, verbruik valt ook prima mee.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
mixing a drink and music
Iemand die helder heeft wanneer de 12v accu wordt opgeladen in de Enyaq? Ik lees wat verschillende verhalen variërend van enkel tijdens het chargen bij een laadpaal en anderen die zeggen dat het ‘gewoon’ tijdens het rijden plaatsvind(vanuit de highvoltage accu)
Uit interesse: maar waarom zou je dit willen weten?Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
Iemand die helder heeft wanneer de 12v accu wordt opgeladen in de Enyaq? Ik lees wat verschillende verhalen variërend van enkel tijdens het chargen bij een laadpaal en anderen die zeggen dat het ‘gewoon’ tijdens het rijden plaatsvind(vanuit de highvoltage accu)
Ah ik snap het. Maar ik mag toch wel hopen dat je daar als gebruiker niet over na hoeft te denken.rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
handig om te weten als je je koelbox eraan hangtzie eerdere discussies
Zou wat zijn dat je op een rit van 3,5 uur je hele 12v accu leeg trekt met een koelbox
met rijden niet, maar stilstaan wel en dan zou het mooi zijn als de 12v accu bijgeladen wordt door de high-volt accuWootism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:20:
[...]
Ah ik snap het. Maar ik mag toch wel hopen dat je daar als gebruiker niet over na hoeft te denken.
Zou wat zijn dat je op een rit van 3,5 uur je hele 12v accu leeg trekt met een koelbox
Ik zou het doen!
Zoals anderen ook aangeven: als ik weet hoe het werkt dan kan ik er rekening mee houden. Gevalletje koelbox, maar ook enkel fastcharging naar de vakantiebestemming (korte laadperiodes) zou invloed kunnen hebben op de accuduur op de camping als ie daar 2 weken staat. Als de 12v gewoon laad tijdens het rijden, dan is het minder van belang.Wootism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Uit interesse: maar waarom zou je dit willen weten?
Volgens de instructeur van de gratis introductie bij aanschaf Enyaq wordt de accu óók tijdens het rijden opgeladen; leek mij een jongen met verstand van zaken (itt sommige dealers/salestypjes).Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
@Wilde Bij mijn weten ook tijdens het rijden, maar ik heb het nog niet kunnen constateren.
Ik heb Car Scanner en een OBD2-dongel. Daar kan ik ook de SoC van de 12V batterij uithalen. Zal eens kijken of dat tijdens het rijden oploopt. Heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken per se. Kom er op terug...
Als de auto stilstaat en niet op 'contact', wordt de HV-accu afgekoppeld van het boordnet en ook niet meer automatisch aangekoppeld. Je 12V accu kan dus ook echt leegraken. Eigenlijk niet anders van met een ICEV.
Ik heb een trekhaak en daarop zit een constante plus, het is wel even opletten met koelboxen dus....
Ik heb Car Scanner en een OBD2-dongel. Daar kan ik ook de SoC van de 12V batterij uithalen. Zal eens kijken of dat tijdens het rijden oploopt. Heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken per se. Kom er op terug...
Als de auto stilstaat en niet op 'contact', wordt de HV-accu afgekoppeld van het boordnet en ook niet meer automatisch aangekoppeld. Je 12V accu kan dus ook echt leegraken. Eigenlijk niet anders van met een ICEV.
Ik heb een trekhaak en daarop zit een constante plus, het is wel even opletten met koelboxen dus....
Het lijkt me logisch dat deze geladen wordt wanneer de auto aan staat. Anders zal onder andere de verlichting het niet heel lang volhouden en neem aan dat de airco ook op de 12v accu zit in plaats van zijn eigen dc-dc converter? Zou wel leuk zijn als het elektrische schema openbaar zou zijn. Al ben ik zelf te lui om het boekje te raadplegen of je uit de zekering verdeling gemaakt is etc.JanHenk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:43:
@Wilde Bij mijn weten ook tijdens het rijden, maar ik heb het nog niet kunnen constateren.
Ik zou het doen!
Zonet terug gekomen van 3 weken leven als nomad in scandinavie (voornamelijk Noorwegen) (ruim 5000 km rijden en 's nachts kamperen) en heb daarbij vrijwel enkel met fastchargers gewerkt. Al die tijd heeft de koelbox aan de 12 volt gezeten en dat werkte probleemloos. Ik denk dan ook dat de accu wel bijlaad tijdens het rijden.Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
nav eerdere reacties bijgaand mijn zeer korte reisverslag:
Heenweg was op zwarte zaterdag, en dat had als gevolg dat we in DE en DK wat last hadden van laadfiles bij Ionity. Na die zaterdag nergens hoeven wachten
Auto heeft zich verder (bijna) helemaal prima gedragen en hij rijdt heerlijk. We hadden een aanhangwagentje mee en ik had verwacht dat dit flink ten koste zou gaan van het verbruik maar dat viel alles mee:
• 5312 km
• gem: 16,2 kWh/100 km
onze issues:
• App is meerdere malen vastgelopen; alles lijkt het te doen behalve dan het enige dat er echt toe doet: De status van de accu. We moesten dus regelmatig echt even terug lopen naar de laadpaal om te kijken hoe voel de accu echt was.
• Bij gebruik van ABRP wordt de telefoon (iphone 12) echt belachelijk warm
• Ruitenwissers maken herrie en laten strepen achter. Hier zijn de eerder genoemde bosch-wissers reeds voor besteld
• Grootste issue: De airco van de auto koelt niet. Op geen enkel moment was de lucht daadwerkelijk afgekoeld als deze de auto ingeblazen werd. Op de paar echt warme dagen maakte dat het zelfs zo warm in de auto dat de telefoon(s) over-verhit raakten. Uiteindelijk dan toch aangewezen op de interne navigatie.. -> Natuurlijk is dit een garantie-issue maar van een nieuwe auto valt ons dit vies tegen..
Festina lente
Zelfs de stoelverwarming komt van de 12v accu. De ‘product-genius’ die de aflevering deed wist me dat te vertellen. Schakel je de airco in dan zie je direct je range afnemen met X km. Schakel je de stoelverwarming in dan blijft de range hetzelfde. Hieruit zou je kunnen concluderen dat de airco niet van de 12v accu gebruik maakt. Nu is dat range verhaal icm stoelverwarming wel een beetje discutabel want linksom of rechtsom kost alles wat je aanzet uiteindelijk een beetje range. Of het nu uit de HV / 12v accu komt.Daan_P schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Het lijkt me logisch dat deze geladen wordt wanneer de auto aan staat. Anders zal onder andere de verlichting het niet heel lang volhouden en neem aan dat de airco ook op de 12v accu zit in plaats van zijn eigen dc-dc converter? Zou wel leuk zijn als het elektrische schema openbaar zou zijn. Al ben ik zelf te lui om het boekje te raadplegen of je uit de zekering verdeling gemaakt is etc.
Ook @Wilde…rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:27:
Interessant leesvoer over de 12v accu
https://www.enyaqforums.c...wtopic.php?t=574&start=10
Ik heb even gekeken naar de voltage van de 12V accu. Tijdens het rijden is deze ong. 14,3V en zie ik de SoC van de 12V oplopen. Hij wordt dan dus geladen.
Ik heb vandaag ook even bij wijze van proef aan de snellader gestaan.
Als ik tijdens het snelladen niet in de auto zit (dus boordsystemen verder uit) zie ik de spanning op de 12V accu lager, rond de 12,5V. Ik zag ook dat het % iets terugliep. Tijdens het snelladen, wordt dus niet de 12V accu bijgeladen.
Toen ik weer instapte en ging zitten (tijdens laden) springen zoals altijd de systemen weer aan (bijv de airco) en dan zie ik de spanning meteen weer oplopen naar ~14,3V en de SoC ook.
Oftewel, de DC-converter die de 12V accu oplaadt, lijkt het alleen te doen wanneer je in de auto zit of rijdt.
Het lijkt me een veiligheidskwestie, gezien dit in theorie ook anders kan.
Dat komt ook overeen met hetgeen in de genoemde link staat.
Gaaf dat je er naar gekeken hebt en het neemt voor mij de onduidelijkheid over het laden in ieder geval weg… gewoon tijden het rijden dus, blij dat het zo werkt. Thanks!JanHenk schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:36:
[...]
Ook @Wilde…
Ik heb even gekeken naar de voltage van de 12V accu. Tijdens het rijden is deze ong. 14,3V en zie ik de SoC van de 12V oplopen. Hij wordt dan dus geladen.
Ik heb vandaag ook even bij wijze van proef aan de snellader gestaan.
Als ik tijdens het snelladen niet in de auto zit (dus boordsystemen verder uit) zie ik de spanning op de 12V accu lager, rond de 12,5V. Ik zag ook dat het % iets terugliep. Tijdens het snelladen, wordt dus niet de 12V accu bijgeladen.
Toen ik weer instapte en ging zitten (tijdens laden) springen zoals altijd de systemen weer aan (bijv de airco) en dan zie ik de spanning meteen weer oplopen naar ~14,3V en de SoC ook.
Oftewel, de DC-converter die de 12V accu oplaadt, lijkt het alleen te doen wanneer je in de auto zit of rijdt.
Het lijkt me een veiligheidskwestie, gezien dit in theorie ook anders kan.
Dat komt ook overeen met hetgeen in de genoemde link staat.
Zit er ook in, maar voor het MY2023 wordt het blijkbaar meteen maar als nieuwe feature gebombardeerd. Welkom op de marketingafdeling
Wij krijgen binnenkort 2.4 in de garage die OTA mogelijk maakt + 12V accu wordt vervangen. Daarna staat vrijwel direct 3.0 klaar en richting einde jaar komt er nog een grote(re) update naar 3.1...
[ Voor 24% gewijzigd door Trackerfire op 09-08-2022 00:23 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Jij hebt al een afspraak kunnen maken? Of interpreteer ik dit niet juist..Trackerfire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:22:
[...]
Wij krijgen binnenkort 2.4 in de garage die OTA mogelijk maakt + 12V accu wordt vervangen.
Mooi geregeld, klinkt als een mooi meedenkende dealer. Kan Pouw nog wat van leren.iRbn schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Lijkt van de dealer af te hangen. Ik had 30 sept al een afspraak bij de dealer. Heb ze even gebeld en het was geen probleem om dan meteen ook ME3 te installeren. Benieuwd...
Ik had mijn dealer ook ff gemaild (de Enyaq moet er toch alweer heen i.v.m. diverse rode "12V" en "Elektrosysteem werkt niet correct" storingen), maar zij willen nog niks weten van het maken van een afspraak hoor.
Goedemorgen,
De vooraankondiging van de ME3 update voor de Enyaq staat inderdaad op internet.
Echter is de update nog niet uitgerold waarschijnlijk vanaf volgende week maandag…
Om te voorkomen dat er grote wachtrijen in de werkplaats ontstaan doordat er veel aanvragen zijn voor de update krijgt u vanuit SKODA een oproep om uw Enyaq in te plannen.
Mochten er verder nog vragen zijn dan horen wij dat graag
Zijn de 12v accu's op?D.deJong schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:16:
De afspraak van half September bij Ames Ridderkerk die ik gisteren had gepland via hun site is geannuleerd door Ames.
Helaas hebben wij bericht van de importeur ontvangen dat er onderdelen voor de update in backorder staan.
Dit betekent dat de update nog niet uitgevoerd kan worden en de afspraak niet plaats kan vinden.
Wanneer de update uitgevoerd kan worden nemen wij contact met u op.
Wat ik al dacht, te mooi om waar te zijn.
Schijnt inderdaad een onderdeel voor de 12v accu vervanging in de backorder te staan bij de fabriek
https://m.facebook.com/gr...oup&anchor_composer=false
Fijn dat we hierna de software updates gewoon OTA krijgen!
[ Voor 7% gewijzigd door srkoster op 18-08-2022 19:01 ]
Ik ga het rustig afwachten en alleen zorgen dat de communicatie (eventueel) via LM goed verloopt. De dealers zullen het er druk genoeg mee krijgen.srkoster schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:46:
[...]
Schijnt inderdaad een onderdeel voor de 12v accu vervanging in de backorder te staan bij de fabriek
https://m.facebook.com/gr...oup&anchor_composer=false
Fijn dat we hierna de software updates gewoon OTA krijgen!
En niet te vergeten dat vaak bij dezelfde consorten ook VW onder hetzelfde dak (of er naast zit). En al die ID3 en ID4's moeten ook nog geüpdatet worden met een 12V accu en de ME3 variant van VW.Digimusic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:13:
Ik sprak vandaag een dealer. Hij had maar twee apparaten om updates uit te voeren staan (voor de VAG-merken). Er zijn er wel meer apparaten besteld, maar worden gewoon niet uitgeleverd.
Bijzonder weer dat de marketing afdeling zo hoog van de toren blaast, maar de communicatie en operatie nog niet goed ingericht is.
En waarschijnlijk zullen dat wel dezelfde soorten apparaten zijn? Je kan immers met VCDS of een andere ODB tool ook de hele VAG groep uitlezen.
Weet iemand of er bij de update ME3 altijd vervanging of aanpassing van de 12v accu nodig is? Ik lees daar niets over in alle Skoda berichtgeving over de update, maar wel hier in het forum.
Voor zover ik heb begrepen wel, vanmorgen dit bericht ontvangen van A-Point Adam:Matmar schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:27:
Weet iemand of er bij de update ME3 altijd vervanging of aanpassing van de 12v accu nodig is? Ik lees daar niets over in alle Skoda berichtgeving over de update, maar wel hier in het forum.
Zojuist nieuws gekregen van Pon dat de update is uitgesteld naar 1 September.
Dit komt omdat er een product die hiervoor nodig is in backorder staat bij de fabriek.
De update moet in de garage gedaan worden want de 12v accu moet ook vervangen worden voor de update.
[ Voor 6% gewijzigd door Pimmr op 19-08-2022 17:02 ]
De 12V accu wordt vervangen en de software wordt bij de dealer geüpdatet naar 2.4.Matmar schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:27:
3.0 en alle volgende updates komen vervolgens ota.
Volgens eerdere berichten komt OTA pas met 3.0JanHenk schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
De 12V accu wordt vervangen en de software wordt bij de dealer geüpdatet naar 2.4.
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Weet je dat zeker. Zeg je daarmee dat ME3 gelijk is aan 2.4? Want in het persbericht staat:JanHenk schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
De 12V accu wordt vervangen en de software wordt bij de dealer geüpdatet naar 2.4.
ŠKODA start binnenkort met de installatie van de nieuwe ME3 softwareversie voor reeds geleverde ŠKODA’s ENYAQ iV.
Stepan Rehak heeft het in al zijn tweets ook alleen over 2.3 / 3.0 / 3.1.Toekomstige software-upgrades komen over-the-air beschikbaar
Dat is niet hoe ik het heb begrepen, maar afijn.efbeel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:09:
[...]
Volgens eerdere berichten komt OTA pas met 3.0
Bij VW is het 3.0 in ieder geval OTA, waarbij software 2.4 en een nieuwe 12V accu de voorwaarde is.
Hier het stuk van de VW website.
Zou het bij Skoda anders zijn?
Mogelijk alleen voor de eerste ID.3’s die in 2020 al rond reden?JanHenk schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Dat is niet hoe ik het heb begrepen, maar afijn.
Bij VW is het 3.0 in ieder geval OTA, waarbij software 2.4 en een nieuwe 12V accu de voorwaarde is.
Hier het stuk van de VW website.
Zou het bij Skoda anders zijn?
Binnenkort ga ik ook een Enyaq IV80 rijden!
Het betreft een voorraadmodel. In de JSON-respons op de VIN van api.skoda-connect.com/vehicles zie ik dat de auto is geproduceerd is op 1 juli 2022.
Komt deze nu wel/niet met ME3 uit de fabriek voor geïnstalleerd? En moet de 12V accu nog vervangen worden?
Zowel de verkoper als de service-afdeling van mijn dealer zeggen (los van elkaar) dat de ME3-update en 12V vervanging nog moet. Maar lijkt me sterk dat ze nog zo lang uitgeleverd hebben met oude software en accu. Iemand ervaring?
Op Skoda Storyboard lees ik een zin die multi-interpretabel is
Komt deze nu wel/niet met ME3 uit de fabriek voor geïnstalleerd? En moet de 12V accu nog vervangen worden?
Zowel de verkoper als de service-afdeling van mijn dealer zeggen (los van elkaar) dat de ME3-update en 12V vervanging nog moet. Maar lijkt me sterk dat ze nog zo lang uitgeleverd hebben met oude software en accu. Iemand ervaring?
ŠKODA has been installing the new ME3 software version in the ENYAQ COUPÉ iV since production was launched in February 2022, and it is also being installed in all new ŠKODA ENYAQ iVs.
Naar mijn weten zijn alle Enyaqs geproduceerd na februari 2022 voorzien van ME3 en bijgevolg ook de 12V accu. Als jou wagen in juli geproduceerd is zou ik verwachten dat deze geleverd wordt met ME3.Digimusic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:20:
Maar de (ver)wonder (ing)en zijn de Skoda wereld nog niet uit
Je zou het inderdaad verwachten echter is de Enyaq die ik rijdt (geproduceerd in april) nog uitgerust met de oude software…Divino83 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:56:
[...]
Naar mijn weten zijn alle Enyaqs geproduceerd na februari 2022 voorzien van ME3 en bijgevolg ook de 12V accu. Als jou wagen in juli geproduceerd is zou ik verwachten dat deze geleverd wordt met ME3.
Maar de (ver)wonder (ing)en zijn de Skoda wereld nog niet uit
Mijn wagen:Digimusic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:20:
Binnenkort ga ik ook een Enyaq IV80 rijden!Het betreft een voorraadmodel. In de JSON-respons op de VIN van api.skoda-connect.com/vehicles zie ik dat de auto is geproduceerd is op 1 juli 2022.
[...]
vehicleProductionDate: "2022-06-21"
En is voorzien van ME3.. Geen pijl op te trekken dus..
Geen ervaring mee, heb je evt een multimeter? Dan kan je nameten of de spanning werkelijk te laag is of dat het alleen een foutieve melding is.hevds schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:52:
Hallo ieder,
Ben sinds ruim 7 maanden eigenaar van een sportline iv60. Nog geen 3000 km gereden. Gisteren overkwam me het volgende; bij het wegrijden begon het waarschuwingslampje vd 12 volt accu te branden met de melding te weinig spanning in de accu. De display in de auto gaf aan om met de auto te rijden zodat de accu zou laden, heb vervolgens 25 km gereden maar lampje blijft branden.
Ik heb het online instructieboekje erop nageslagen en dit geeft aan om de hoopvolst accu te laden dan wordt ook de 12 volt accu geladen. Auto aan de lader gehangen en van 40% naar 80% geladen, ook dat was geen succes lampje van te weinig spanning blijft branden.
Iemand ervaring hiermee?
Bijv op de accu/zekeringkast, of de 12v aansluiting in de kofferbak.
Dit kan je zowel doen met contact uit = accu spanning en met contact aan = accu laad spanning (tenminste als je accu nog goed is, vergelijkbaar met wanneer dynamo draait).
Anders zou ik de dealer raadplegen.
Als je de motorkap opentrekt kun je vrij gemakkelijk bij de accu; de minpool is vrij toegankelijk, voor de pluspool moet je een plastic kapje omhoog wippen.Daan_P schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Geen ervaring mee, heb je evt een multimeter? Dan kan je nameten of de spanning werkelijk te laag is of dat het alleen een foutieve melding is.
Bijv op de accu/zekeringkast, of de 12v aansluiting in de kofferbak.
Dit kan je zowel doen met contact uit = accu spanning en met contact aan = accu laad spanning (tenminste als je accu nog goed is, vergelijkbaar met wanneer dynamo draait).
Anders zou ik de dealer raadplegen.
Daar zou wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten. De werkplaats van mijn dealer zei op mijn vragen over het laden van de 12V accu:Maat28 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:43:
[...]
Ik denk dat je gewoon meer moet rijden. Als je 3000km in 7 maanden rijdt voelt de Enyaq zich een beetje beledigd denk ik😉
"De 12v accu wordt enkel en alleen geladen wanneer het contact aan staat. Wanneer de auto langdurig stil staat wordt de accu dus niet middels de hoogvolt accu geladen."
Dus zelfs als hij aan de lader staat wordt hij niet bijgeladen, immers de zelfontlading van de hoogvoltaccu is gering en sluipverbruikers zorgen voor een (langzame) ontlading van de 12V accu; bijvoorbeeld als je in "online modus" staat...
Alleen als de hoogvoltaccu actief geladen wordt, verbruikt de auto zo'n 220W, daaruit concludeer ik dat dan ook de 12V accu bijgeladen wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 25-08-2022 07:57 ]
Dit zou je dus misschien kunnen doen door de auto aan de lader te hangen, en dan nog eens op de start/stop knop te drukken. Dan gaat de auto immers niet in standby en blijft de airco en radio ook werken. Misschien dat dan actief ook de 12v word bijgeladen?dingo35 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:55:
[...]
Daar zou wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten. De werkplaats van mijn dealer zei op mijn vragen over het laden van de 12V accu:
"De 12v accu wordt enkel en alleen geladen wanneer het contact aan staat. Wanneer de auto langdurig stil staat wordt de accu dus niet middels de hoogvolt accu geladen."
Dus zelfs als hij aan de lader staat wordt hij niet bijgeladen, immers de zelfontlading van de hoogvoltaccu is gering en sluipverbruikers zorgen voor een (langzame) ontlading van de 12V accu; bijvoorbeeld als je in "online modus" staat...
Alleen als de hoogvoltaccu actief geladen wordt, verbruikt de auto zo'n 220W, daaruit concludeer ik dat dan ook de 12V accu bijgeladen wordt.
Woot woot. Gebeld door de dealer. Afspraak voor update (ME3) is ingepland. In oktober een datum geprikt.
Vanaf 1 september wordt het uitgerold.
Voorbehoud is idd de 12v batterij die ik backorders staat.
Vanaf 1 september wordt het uitgerold.
Voorbehoud is idd de 12v batterij die ik backorders staat.
[ Voor 21% gewijzigd door Tukker87 op 25-08-2022 18:38 ]
Net gebeld door mijn dealer (A-POINT Amsterdam) voor een afspraak om alsnog het ontbrekende certificaat voor de scm klasse 3 alarm te laten maken en te krijgen.goetfoud schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:14:
[...]
Ik (NL) heb afspraak staat op 7 september. Nog niet geannuleerd tot nu toe.
Voordat ik zelf over de ME3 update kon vragen vertelde hij mij dat ze over kort (begin september) beginnen klanten voor afspraken te contacteren, maar dat het wel even kan duren, omdat nu elke dealer hunderden 12v accu's bestelt maar deze moeilijk te leveren zijn. Hij had het over 10+k accu's alleen voor NL. Blijkbaar heeft Škoda bij de aankondiging van de update niet voldoende rekening gehouden met deze logistieke praktijk uitdaging. Hij was duidelijk niet blij met de communicatie en planing vanuit Skoda, maar wel heel duidelijk en eerlijk over de praktijk.
We zouden nog even geduld moeten hebben..
Update duurt volgens hem tussen de 3 uur en 3 dagen, maar hij gaat ook toe dat er nog weinig ervaringen mee zijn.
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Ik ben toevallig net door dealer gebeld. Afspraak blijft staan en gaat door. Zou een van de eerste zijn. Reserve sleutel moet mee en ze hebben inloggegevens myskoda nodig.p.d.s.mane schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Net gebeld door mijn dealer (A-POINT Amsterdam) voor een afspraak om alsnog het ontbrekende certificaat voor de scm klasse 3 alarm te laten maken en te krijgen.
Voordat ik zelf over de ME3 update kon vragen vertelde hij mij dat ze over kort (begin september) beginnen klanten voor afspraken te contacteren, maar dat het wel even kan duren, omdat nu elke dealer hunderden 12v accu's bestelt maar deze moeilijk te leveren zijn. Hij had het over 10+k accu's alleen voor NL. Blijkbaar heeft Škoda bij de aankondiging van de update niet voldoende rekening gehouden met deze logistieke praktijk uitdaging. Hij was duidelijk niet blij met de communicatie en planing vanuit Skoda, maar wel heel duidelijk en eerlijk over de praktijk.
We zouden nog even geduld moeten hebben..
Update duurt volgens hem tussen de 3 uur en 3 dagen, maar hij gaat ook toe dat er nog weinig ervaringen mee zijn.
In principe stond een dag gereserveerd maar men gaf aan dat het vanwege gebrek aan ervaring ook 2 dagen kan duren. Tevreden met duidelijkheid die verschaft is.
Vóór de wintersport verbeterd HV accu management bij koudere temperaturen? En die 12v accu is denk ik ook een terugroep actie: wat ik begreep uit de Facebook pagina (https://www.facebook.com/...3379183599035322/?app=fbl) zijn daar relatief veel problemen mee en wisselen ze daarvoor misschien ook in 10k+ Enyaq’s 12v accu. Heb ik ook graag voor de winter vervangen.jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:10:
[...]
Inderdaad.
Snap die eagerness om die update te draaien ook niet zo….
[ Voor 10% gewijzigd door Matmar op 27-08-2022 08:41 ]
Heb die van mij al sinds mei vorig jaar. Hele winter overleefd zonder last te hebben van 12v accu of range problemen. Ik geloof het wel...Matmar schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:33:
[...]
Vóór de wintersport verbeterd HV accu management bij koudere temperaturen? En die 12v accu is denk ik ook een terugroep actie: wat ik begreep uit de Facebook pagina zijn daar relatief veel problemen mee en wisselen ze in 10k+ Enyaq’s van LiPo naar LiOn 12v accu. Heb ik ook graag voor de winter vervangen.
Je laat je gewoon gek maken. Natuurlijk komt alle ellende samen op zo’n Facebook pagina.Matmar schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:33:
[...]
Vóór de wintersport verbeterd HV accu management bij koudere temperaturen? En die 12v accu is denk ik ook een terugroep actie: wat ik begreep uit de Facebook pagina (https://www.facebook.com/...3379183599035322/?app=fbl) zijn daar relatief veel problemen mee en wisselen ze daarvoor misschien ook in 10k+ Enyaq’s 12v accu. Heb ik ook graag voor de winter vervangen.
Ondertussen rij ik al een jaar zonder problemen rond, samen met duizenden anderen. Ik moet er niet aan denken om als een soort van proefpersoon in die update-molen te stappen.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze voor een “minor” update mijn auto een hele dag nodig hebben incl de reservesleutel, de 12v accu moeten vervangen en ik mijn inloggegevens bij de hand moet hebben als ik mijn auto weer op ga halen.goetfoud schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:20:
[...]
Is 2.4 niet een minor update? Om het mogelijk te namen OTA updates te krijgen?
Volgens mij ben ik daar ooit na een paar maanden voor terug bij dealer geweest. Ik denk dus dat voor diegene die dat nog niet gedaan hebben dit in 1x gedaan wordt.
Ik bedoelde dat 2.4 een klein onderdeel is van de mega update ME3D.deJong schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat ze voor een “minor” update mijn auto een hele dag nodig hebben incl de reservesleutel, de 12v accu moeten vervangen en ik mijn inloggegevens bij de hand moet hebben als ik mijn auto weer op ga halen.
Voor alle die willen weten hoe de update werkt is hier het bericht van Matthias Speicher (Speicher electrified):
YouTube: Skoda ENYAQ iV wird auf ME3 aktualisiert - Update, wichtige Bugfixes...
Met name de info's over reservesleutel en inloggegevens (waren bij hem niet nodig) en over het afdekplaatje voor de nieuwe 12V accu (is ook niet urgent nodig en kan ook later nog geplaatst worden) zijn interessant.
Edit:
Info over 12V accu afdekking bevestigd door Stepan Rehak (ŠKODA AUTO Spokesperson E-mobility):
https://twitter.com/StepanRehak/status/1563542300440940547
YouTube: Skoda ENYAQ iV wird auf ME3 aktualisiert - Update, wichtige Bugfixes...
Met name de info's over reservesleutel en inloggegevens (waren bij hem niet nodig) en over het afdekplaatje voor de nieuwe 12V accu (is ook niet urgent nodig en kan ook later nog geplaatst worden) zijn interessant.
Edit:
Info over 12V accu afdekking bevestigd door Stepan Rehak (ŠKODA AUTO Spokesperson E-mobility):
https://twitter.com/StepanRehak/status/1563542300440940547
[ Voor 12% gewijzigd door p.d.s.mane op 30-08-2022 10:32 ]
Ik ben ook wel benieuwd wanneer ik benaderd word voor de ME3 update door de dealer (Pouw Deventer). Afgelopen jaar paar keer gevraagd, incl paar weken geleden na het persbericht. Ik zou wat horen zodra het zou kunnen, na het 12v accu logistiek probleem was opgelost. We zijn nu al weer eventjes verder en ik lees hier ook veel geluksvogels.
Maar goed, er zijn ergere dingen. Ik ben stiekem wel benieuwd wanneer ze zelf eens gaan bellen. Met dit soort dingen verlang ik soms nog wel eens naar mijn Tesla. Die was op IT vlak echt top, maar was kwa auto echt een gehorig hok en de Enyaq is heerlijk ruim en lekker hoge instap.
Maar goed, er zijn ergere dingen. Ik ben stiekem wel benieuwd wanneer ze zelf eens gaan bellen. Met dit soort dingen verlang ik soms nog wel eens naar mijn Tesla. Die was op IT vlak echt top, maar was kwa auto echt een gehorig hok en de Enyaq is heerlijk ruim en lekker hoge instap.
Of je wacht niet tot ze je bellen en plant zelf je afspraak in. De eerst mogelijke afspraak in Deventer is 23-9:GAEvakYD schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:45:
Ik ben ook wel benieuwd wanneer ik benaderd word voor de ME3 update door de dealer (Pouw Deventer). Afgelopen jaar paar keer gevraagd, incl paar weken geleden na het persbericht. Ik zou wat horen zodra het zou kunnen, na het 12v accu logistiek probleem was opgelost. We zijn nu al weer eventjes verder en ik lees hier ook veel geluksvogels.
https://www.pouw.nl/werkplaatsplanner
(Zelf ook gedaan, ik was nog niet benaderd, collega die z’n wagen een half jaar eerder had al wel. Dus dat uitnodigen doen ze waarschijnlijk in batches. Maar ook zonder uitnodiging mag je inplannen.)
[ Voor 10% gewijzigd door Martinique op 07-09-2022 21:14 ]
Vandaag kreeg ik de bevestiging van mijn afspraak voor de ME3 update van mijn dealer (Maas Autogroep). Toen ik belde en zij vroegen of ik vervangend vervoer nodig had zei ik dat ik had begrepen van anderen dat bij deze terugroepactie (i.v.m. de 12v accu) een andere auto kosteloos beschikbaar wordt gesteld. Oke zeiden ze. Maar nu staat er toch "huurauto" in de bevestiging.
Ik had eerder al gemerkt dat Maas heel graag de klanten opzadeld met huurauto's. Zijn er hier mensen die dit herkennen? En zijn er wellicht andere dealers in de Randstad die hier meer relaxed mee omgaan?
Dat zou dan een alternatief kunnen zijn als ik bij een update / reparatie die dag echt een auto nodig heb. Uit ervaring weet ik dat je leenfietsen gratis meekrijgt, dus dat is het alternatief als ik gewoon thuis kan werken.
Ik had eerder al gemerkt dat Maas heel graag de klanten opzadeld met huurauto's. Zijn er hier mensen die dit herkennen? En zijn er wellicht andere dealers in de Randstad die hier meer relaxed mee omgaan?
Dat zou dan een alternatief kunnen zijn als ik bij een update / reparatie die dag echt een auto nodig heb. Uit ervaring weet ik dat je leenfietsen gratis meekrijgt, dus dat is het alternatief als ik gewoon thuis kan werken.
Aangezien de plaatselijke dealer bij mij in de buurt de update nog niet als optie in de afspraakplanner had staan, en telefonisch de boot ook nog aan het afhouden waren, heb ik ook bij Maas (in de buurt van kantoor) de update ingepland. Daar stond inderdaad dat er kosten verbonden zijn aan gelijkwaardig vervangend vervoer, echter zit dit (gelukkig) in mijn leasecontract (voor de zekerheid) nog even bij LM nagevraagd.bram2700 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:42:
Vandaag kreeg ik de bevestiging van mijn afspraak voor de ME3 update van mijn dealer (Maas Autogroep). Toen ik belde en zij vroegen of ik vervangend vervoer nodig had zei ik dat ik had begrepen van anderen dat bij deze terugroepactie (i.v.m. de 12v accu) een andere auto kosteloos beschikbaar wordt gesteld. Oke zeiden ze. Maar nu staat er toch "huurauto" in de bevestiging.![]()
Volgens mij heb ik een airco check (perongeluk) toegevoegd. Van de week even bellen dat die niet hoeft.
1 november maar eens kijken hoe de update gaat verlopen.
Ik heb een afspraak bij A-point in Amsterdam ZO. Ze gaven aan dat ze standaard iedereen vervangend vervoer (auto) aanbieden. Dit omdat ze niet weten of het allemaal lukt binnen 1 dag begreep ik.bram2700 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:42:
Vandaag kreeg ik de bevestiging van mijn afspraak voor de ME3 update van mijn dealer (Maas Autogroep). Toen ik belde en zij vroegen of ik vervangend vervoer nodig had zei ik dat ik had begrepen van anderen dat bij deze terugroepactie (i.v.m. de 12v accu) een andere auto kosteloos beschikbaar wordt gesteld. Oke zeiden ze. Maar nu staat er toch "huurauto" in de bevestiging.![]()
Ik heb zojuist ook een uitnodiging voor de ME3 update (en nieuwe 12V-accu) van A-Point SKODA per email gekregen en niet op hun belletje ("binnen nu en drie weken") gewacht, maar zo meteen online een afspraak ingepland: 14 nov (eerder was niets beschikbaar) --- dan zo meteen ook de winterwielen erop laten zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door p.d.s.mane op 13-09-2022 20:50 ]
Afgelopen vrijdag ben ik zelf bendarderd/gebeld door A-Point in Amsterdam. Of ik een afspraak wilde inplannen voor de recall van de 12V accu en de ME3 update.
Ik heb de Enyaq daar destijds gehaald, maar woon zelf in Friesland, en heb dan ook al een afspraak staan voor ergens eind oktober van Van Den Brug.
Maar vind het wel hele nette service van A-Point moet ik zeggen.
Ik heb de Enyaq daar destijds gehaald, maar woon zelf in Friesland, en heb dan ook al een afspraak staan voor ergens eind oktober van Van Den Brug.
Maar vind het wel hele nette service van A-Point moet ik zeggen.
Het blijft toch schokkend hoeveel dealers zo weinig van de auto weten. Alle Enyaq's zijn geschikt voor ME3 en dat is tevens de enige update waar de auto voor naar de dealer hoeft. Toekomstige updates gaan Over-The-Air. Er zijn overigens wel leveringsproblemen met de update, vanwege de 12V-accu die vervangen moeten worden bij de update. Deze accu's zijn slecht leverbaarSenaxx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:31:
[...]
Alle Enyaq's die na 03/2022 zijn geproduceerd hebben dacht ik de ME3 update. Maar als je auto geen ME3 heeft kan je hem altijd laten upgraden naar ME3. Misschien kan je met je dealer afspreken dat ze hem voor aflevering naar ME3 updaten?
Maar ongeachte productiedatum ME3 komt naar alle Enyaq's.
Gisteren eens gebeld naar de dealer, er staan nog 100 wachtenden voor u, u wordt gebeld, kan wel even duren.......royverdegem schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:40:
[...]
Het blijft toch schokkend hoeveel dealers zo weinig van de auto weten. Alle Enyaq's zijn geschikt voor ME3 en dat is tevens de enige update waar de auto voor naar de dealer hoeft. Toekomstige updates gaan Over-The-Air. Er zijn overigens wel leveringsproblemen met de update, vanwege de 12V-accu die vervangen moeten worden bij de update. Deze accu's zijn slecht leverbaar
Klopt ik had voor morgen een afspraak staan bij Wittebrug voor ME3 update. Helaas een maand moeten verschuiven ivm de 12v accu's die in backorder staan.royverdegem schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:40:
[...]
Het blijft toch schokkend hoeveel dealers zo weinig van de auto weten. Alle Enyaq's zijn geschikt voor ME3 en dat is tevens de enige update waar de auto voor naar de dealer hoeft. Toekomstige updates gaan Over-The-Air. Er zijn overigens wel leveringsproblemen met de update, vanwege de 12V-accu die vervangen moeten worden bij de update. Deze accu's zijn slecht leverbaar
GT: The Bozzz88
Ik was vorige week maandag de eerste update voor Wittebrug Zoetermeer, kostte 2 dagen, maar prima verlopen. Nieuwe features zijn niet echt aanleiding haast te hebben met de update: richtingaanwijzer is wat zachter qua volume, layout entertainment-systeem iets gewijzigd. Voor degenen met TA, deze kan je nu op het stuur ook uitschakelen (wisselen tussen ACC en ACC/TA). Naast easy-entry (in het geval van elektrische stoelen) is er nu ook easy-exit.Bozznl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:06:
[...]
Klopt ik had voor morgen een afspraak staan bij Wittebrug voor ME3 update. Helaas een maand moeten verschuiven ivm de 12v accu's die in backorder staan.
Ah prima, ik wacht het rustig af. Ik ben net buiten de boot gevallen ofzo met me 12v accutje... Afspraak was in Forepark, maar hij zei dat er nu overal te kort was.royverdegem schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:12:
[...]
Ik was vorige week maandag de eerste update voor Wittebrug Zoetermeer, kostte 2 dagen, maar prima verlopen. Nieuwe features zijn niet echt aanleiding haast te hebben met de update: richtingaanwijzer is wat zachter qua volume, layout entertainment-systeem iets gewijzigd. Voor degenen met TA, deze kan je nu op het stuur ook uitschakelen (wisselen tussen ACC en ACC/TA). Naast easy-entry (in het geval van elektrische stoelen) is er nu ook easy-exit.
GT: The Bozzz88
Hmmm, ik heb 2 weken geleden een afspraak gemaakt bij Witteburg Voorschoten. Ik had gisteren al terecht gekund, maar ga volgende week dinsdag. Ze leveren onderling dus geen onderdelen uit?Bozznl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:06:
[...]
Klopt ik had voor morgen een afspraak staan bij Wittebrug voor ME3 update. Helaas een maand moeten verschuiven ivm de 12v accu's die in backorder staan.
Overigens van de dealer via wie de auto geleverd is (Muntstad) nog niets gehoord. Terwijl Muntstad een dochteronderneming van PON is.
[ Voor 4% gewijzigd door Bixby op 27-09-2022 14:03 ]
Over onwetende dealers gesproken. Bij aflevering raadde de verkoper aan altijd tot 100 te laden en ook fastcharging kon de norm zijn. Verlies was niet meetbaar en in de praktijk vrijwel een broodje aap!royverdegem schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:40:
[...]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.