Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Bij mij zowel de MOI als de stornering niet meegerekend in de eindafrekeningMsG schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:37:
Ik zie dat bij de eind-afrekening van Naked Energy alleen verrekend is met de incasso's die ik zelf heb teruggestort, maar dat de incasso's die ik via MOI heb teruggehaald niet in de calculatie voor komen. Anderen die hetzelfde hebben? Zou de curator daar nog een plannetje mee hebben?
Eindafrekening valt wel tegen ivm de hoge energietarieven eind vorig jaar. Maar goed, dat was het risico bij Naked Energy uiteraard. Binnen 14 dagen het bedrag overmaken en dossier gesloten.
Je legt nu wel een heelboel als logisch en vanzelfsprekend neer.Raymond P schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:30:
@dicksterk Je hebt een dienst afgenomen waarbij het maandelijks stijgen of dalen van de prijzen een groot deel van de producteigenschappen vormt. Je kon ook gewoon maandelijks opzeggen/overstappen wat een ander groot deel van die eigenschappen was.
Ik heb inderdaad (nja, niet persoonlijk maar geautomatiseerd) veel in het portaal gekeken, de energiemarkt volgen is niets nieuws voor mij. In de gaten houden wat ik verbruik is mijn eigen verantwoordelijkheid als ik met een dienstverlener afspreek dat de prijzen met de markt mee gaan.
De tarieven stonden op de website, maar ook 'voor mij persoonlijk' onder het kopje tarieven in het portaal.
Jij hebt je verdiept in Mijndomein Energie als ik het goed herinner. Dat is exact hetzelfde, maar dan dagelijkse aanpassingen aan de prijzen. Gaat zo'n leverancier sleutelen aan de vaste leveringskosten dan heb je dus wel het recht direct te ontbinden.
Of dacht je ook dagelijks een update van de variabele tarieven van Mijndomein te krijgen met het recht te ontbinden?
tot december verdiepte ik me slehcts in 1 aspect van enerigeleveranciers: het maandbedrag bij mijn verbruik. en omdat ik wist dat niet alel leveranciers op vergelijkingssites staan keek ik ook altijd in de vergunningenlijst van de acm en vergeleek k zelf. van 2020 tot 2021 heb ik een jaarcontract gehad. ook toen telkens de meldign dat ej je voorschot moest chekcen terwijl dat prima aansloot op mijnverbruik. zlefs een aparte mail met de meldign dat je je voorschot kon aanpassen in juni 2021.
Je vergelijking met mijndomein gaat niet op. mijndomein is een flex contract, dat is toch anders dan een variable contract. een flexcontract is erop gebaseerd dat de tarieven eelk uur anders zijn omdat de beursprijzen elk uur anders zin. bij een variable contract wijzigt het tarief mogeljik elek maand, dat is geen must. het elektriciteitstarief was zoals je in mij overzicht van gisteren zag bijvoorbeeld een paar maanden vrijwel geljik in mij variablee periode bij naked energy.
maar het gaat er niet om wat ik had moeten verwachten of weten. het gaat erom wat naked energy er zelf over zegt, de leveringsvoorwaarden zijn een afspraak tussen mij en naked energy waarop het contract gebaseerd is. het is heir vandaag meerdere keren gepost. bij wijzigign van de tarieven wordt je schriftelijk of digitaal geinformeerd, ook wordt vermeld dat je kan opzeggen. expliciet wordt gezegd dat de meldign neit zal plaatsvinden bij wijziging van overheidsbelastingen.
daarmee klopt jouw stelling inet emer: overheidsbelastignie worden wel vermeld in je klantomgeving. het gaat heir dus om een ander soort actieve vorm van informeren die wel ind e voorwaarden staat maar waar naked energy zich niet aan gehoduen heeft. wat ik had moeten verwachten doet niet terzkae want dde leveringsvoorwaarden zijn leidend. als daarin had gestaan dat naked energy elke maand langskomt om me persoonllijk te vertellen dat de tarieven zijn gewijzigd, dan mag ik dus verwachten dat de tarieven niet zijn gewijzigd zolagn ik niemadn zie, hoe onnodig ji die voorwaarde ook zou vinden, of wat ik voglens jou ook had moeten verwachten, het is met mij afgesproken. Nu is met mij afgesproken dat ik zal worden geinformeerd, met een bericht waarin de wijzigign staat en staat dat ik kan opzeggen. die berichten heb ik niet, en voor zover ik uti jouw berichten begirjp had jij die ook niet.
dat ik nu vanaf december em toevallig in deze dingen ben gaan verdiepen omdat ik voor de vrij ingewikkelde taak sotnd een betaalbaar contract te vidnen in deze winter kotm door het faillisement van naked energy. wat ik had moeten verwachten wist ik daarvoor niet en dat is ook niet nodig want je hoeft geen energiedeskundige te zijn om een energiecontract af te slutien. je mag verwachten dat een leveranicer zich houdt aan wat ze met je afspreken: zodra wij je tarieen wijzigen iformeren we je hierover schrifteljik of digitaal, we vermeldne de tarieven en dat je mag opzeggen, we vermeldne niks als het gaat om overheidsbelastingen. heel simpel en duideljk. ik had priam ervaringen met naked energy tot dit geode, dus ik had geen rede om ze te wantrouwen in het nakomen van hun afspraken.
jij blijft maar zeggen wat k ahd moeten weten, maar waarom zijn voor jou de leverignsvoorwaarden niet leidend?
je vraagt: verwacht ej van mijn domein ook elk uur een mail? nee, want ze hebben nergens gezegd dat ze dat zouden doen, ze hebben expliciet gezegd dat ik dat in mijn klantomgevignn kan volgen. als ze wel hadden belofod elk uur te mailen als het tarief wijzigde hadden ze dat ook gewoon moeten doen.
dan ong wat: naked energy heeft altijd gezegd dat: je na het jaarcontract dezelfde lage tarieven zou hoden als nieuwe klanten. bij ons ga je niet door naar een veel duurder contract zoasl bij de anderen, je houdt gewoon voordelige tarieven ook na je contract. dus ja, is het heel gek dat ik verwacht dat naked energy zich aan zijn eigen leverignsvoorwaarden houdt?
Niet helemaal. Hier een slimme meter, mét toestemming tot uitlezen. En alsnog een schatting.TFHfony schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:14:
[...]
Zal er vanaf hangen inderdaad of je een slimme meter hebt (en die laat uitlezen) of niet. Hier klopte het allemaal prima.
Dit is meermaals getoetst, je bent niet de eerste die denkt dat dit niet voldoende is. Dat is het wel.
Als jij met Naked Energy af hebt gesproken dat er alleen communicatie op een bepaalde manier gevoerd zou worden dan heb je wellicht een punt. Maar ik meen mij te herinneren dat communicatie enkel digitaal mogelijk was.
Wat betreft de prijzen na het aflopen van een vast contract: tjah dat zou je wellicht als misleiding kunnen zien.
Feitelijk gezien ging je wel exact hetzelfde betalen als alle andere klanten die die maand een maandcontract hebben, en dat is iets wat bij andere aanbieders absoluut niet het geval is als je contract afloopt.
Was dat te duur? Nee, het was marktconform (zelfs lager). Een modelcontract ergens anders afsluiten was niet (nauwelijks) mogelijk voor die prijzen de afgelopen maanden.
Voor zover ik dat kan beoordelen is dat allemaal niet in strijd met hun leveringsvoorwaarden. Mja, ik ben niet degene waar je de discussie mee moet voeren.
Je hebt absoluut een punt hoor, dit model (en het dagprijs model) is niet geschikt voor de Nederlandse markt en de reden waarom vind je terug in jouw verhaal. Maar dat is imho niet de 'schuld' van de aanbieders maar het resultaat van conditionering.
@Processorkoeler Wellicht was je snel genoeg met overstappen. Een energieleverancier zal vast niet meer je meter uit kunnen lezen nadat ze je leverancier niet meer zijn. De netbeheerder houdt voor zover ik weet ook maar een beperkte tijd (10 dagen) historie van slimme meters voor de leveranciers.
Doordat de curator kosten bespaard heeft en de IT omgeving (snel) plat heeft gegooid is je digitale stand opname hierdoor misschien net tussen wal en schip gevallen?
- knip -
Nope, zie eerder in het topic. Er is pas op 17 januari overgestapt. En bij DGB de correcte eindstanden doorgegeven. Het is gewoon gokwerk omdat er óf iets technisch mis ging, of ze zo veel mogelijk centen willen binnenharken. Vind met dit verloop de curator een ook niet al te toffe peer. Alhoewel ik niet meen te zeggen dat dit dan opzettelijk is. Ik neem aan dat een curator beter is dan ditRaymond P schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:25:
@dicksterk Nee, Ik heb gewoon maandelijks een 'nieuw bericht' onder het kopje tarieven gekregen in de digitale omgeving. In dezelfde omgeving als waar de maandelijkse factuur te bekijken was.
Dit is meermaals getoetst, je bent niet de eerste die denkt dat dit niet voldoende is. Dat is het wel.
Als jij met Naked Energy af hebt gesproken dat er alleen communicatie op een bepaalde manier gevoerd zou worden dan heb je wellicht een punt. Maar ik meen mij te herinneren dat communicatie enkel digitaal mogelijk was.
Wat betreft de prijzen na het aflopen van een vast contract: tjah dat zou je wellicht als misleiding kunnen zien.
Feitelijk gezien ging je wel exact hetzelfde betalen als alle andere klanten die die maand een maandcontract hebben, en dat is iets wat bij andere aanbieders absoluut niet het geval is als je contract afloopt.
Was dat te duur? Nee, het was marktconform (zelfs lager). Een modelcontract ergens anders afsluiten was niet (nauwelijks) mogelijk voor die prijzen de afgelopen maanden.
Voor zover ik dat kan beoordelen is dat allemaal niet in strijd met hun leveringsvoorwaarden. Mja, ik ben niet degene waar je de discussie mee moet voeren.
Je hebt absoluut een punt hoor, dit model (en het dagprijs model) is niet geschikt voor de Nederlandse markt en de reden waarom vind je terug in jouw verhaal. Maar dat is imho niet de 'schuld' van de aanbieders maar het resultaat van conditionering.
@Processorkoeler Wellicht was je snel genoeg met overstappen. Een energieleverancier zal vast niet meer je meter uit kunnen lezen nadat ze je leverancier niet meer zijn. De netbeheerder houdt voor zover ik weet ook maar een beperkte tijd (10 dagen) historie van slimme meters voor de leveranciers.
Doordat de curator kosten bespaard heeft en de IT omgeving (snel) plat heeft gegooid is je digitale stand opname hierdoor misschien net tussen wal en schip gevallen?
Mail is de deur uit en er is bewijs van de meterstanden. Dus dit moet vast goedkomen.
Voor zover ik wijs wordt uit het faillissementsverslag heeft de curator de eindafrekening laten maken. Die van mij lijkt gebaseerd op mijn standaard jaarverbruik, en die is niet zo standaard bij mij.
Mijn mail is er ook al uit, gepaard met zo veel mogelijk bewijs.
- knip -
Verwijderd
En gelukkig heb ik nu de meterstanden mocht dgb met andere getallen komen
Btw hebben jullie een email gehad? Nota zou de 18 zijn opgemaakt..
zojuist (best we last eigenlijk..) mail met eindafrekening ontvangen. Moet wel bijbetalen maar dat is volgens verwachting aangezien ik in oktober nog jaartelling heb gehad en pas 2 termijn nota's had betaald in koude periode. Zo far so good, nu nog dgb afronden.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:08:
Ik kan de nota nu ook downloaden. Nog 34 euro aftikken, komt vrijwel overeen met mijn verwachting.
En gelukkig heb ik nu de meterstanden mocht dgb met andere getallen komen
Btw hebben jullie een email gehad? Nota zou de 18 zijn opgemaakt..
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
mar inderdaad: ik vind dat geen erg geschikte vorm van aanbieden van een dergeljik product. je hoeft feitelijk nooit in je klant-omgeving te zijn. waarom zou je de nota willen zien als je voorschotbedrag elek maand geljik is? en waarom zou je je verbruik willen zien als je dat goed hebt ingeschat en je op de eindnota toc te zien krijgt als je iets mer hebt verbruikt. als ze nu een app met push-meldingenn hadden, dan was het nog anders. of asl ze op zijn minst een mail hadden gestuurd met: in uw omgeving staan nieuwe tarieven voor u klaar. dat is een super kleine moeite, ze weten ej ook te vinden voor de incasso-vooraankondiging terwijl je ook zou kunnen zeggen: de facturen staan toch in deonline omgeving. met andere woroden: als het hen uitkomt informeren ze je wel actief, want ze willen dat je je incasso betaalt. maar als de tarieven de pan uitreizen en je misschien weg zou gaan als je he ziet, ifnformeren ze je passief, je moet zelf gaan kijken in een omgeving anders zie je het niet. ik vind dat scheef. er zou nog iets voor te zegen zijn als incasso-vooraankondigingen ook enkel in het portal hadden gestaan, nu meten ze met 2 maten.
Hier ook 2 termijnen gehad in de wintermaanden en iets van 15 euro dat ik nog moet afrekenen aan Naked energie. Zo te zien klopt dat allemaal wel.Kird03 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:18:
[...]
zojuist (best we last eigenlijk..) mail met eindafrekening ontvangen. Moet wel bijbetalen maar dat is volgens verwachting aangezien ik in oktober nog jaartelling heb gehad en pas 2 termijn nota's had betaald in koude periode. Zo far so good, nu nog dgb afronden.
Als de curator nou eens zo zorgvuldig was met het zoeken naar een nieuwe energieleverancier voor ons als de zorgvuldigheid die hij heeft bij geld innen van consumenten, maar alas..
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zou bijna zeggen, doe een topic search. Genoeg gevallen en mensen die de opzegvergoeding hebben gekregen hoor.TFHfony schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:54:
Ik vraag mij af: Zijn er nog mensen die de "opzegvergoeding" aan hun broek hebben gekregen, waarbij DGB dit nog niet gecrediteerd heeft?
Vrijwel iedereen. Ik heb bezwaar aangetekend, maar heb de incasso nog gelaten. Ik doe ze liever pijn met een MOI X 2 (120 euro), dan dat ik het vrijwel gratis storneer, en meteen gezeik krijg met incassobureau's.TFHfony schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:54:
Ik vraag mij af: Zijn er nog mensen die de "opzegvergoeding" aan hun broek hebben gekregen, waarbij DGB dit nog niet gecrediteerd heeft?
Ik was de 23e december al naar Vattenfal overgestapt (van mijn kant), maar dat heeft administratief nog even geduurd.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
De correcties/creditnotas waar ik het over heb, zijn er pas sinds gisteren (2, 3, 4) . Dus dan heeft een topic-search weinig zin.Processorkoeler schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:09:
[...]
Zou bijna zeggen, doe een topic search. Genoeg gevallen en mensen die de opzegvergoeding hebben gekregen hoor.
[ Voor 22% gewijzigd door TFHfony op 23-02-2022 22:27 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Onveranderde situatie hier, verwacht momenteel incasso-kosten herinnering mailtjes waar alleen de boetes nog in zitten. verbruik kosten zijn apart overgemaakt.TFHfony schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:54:
Eerder weg dan die 30 dagen, dan moet je die 50 euro gewoon betalen. Eventuele aanmaningskosten zijn niet terecht zo lang de factuur niet klopt en je daar bezwaar tegen hebt gemaakt.
Wat betreft een machtiging was de ACM medewerker van mening dat deze ook overdraagbaar kan zijn bij een overname. Ook hier klonk echter een zekere twijfel.
Al met al dus niet heel veel wijzer geworden.

Maar als de contracten zijn overgenomen, dan toch ook de voorwaarden/prijzen ?Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:34:
Ik heb wederom contact gehad met de ACM. Mij is verteld dat technisch gezien DGB de contracten heeft overgenomen en daarmee een opzegvergoeding kan vragen. Hoewel de ACM medewerker niet mega zeker klonk kwam het op het volgende neer:
Eerder weg dan die 30 dagen, dan moet je die 50 euro gewoon betalen. Eventuele aanmaningskosten zijn niet terecht zo lang de factuur niet klopt en je daar bezwaar tegen hebt gemaakt.
Wat betreft een machtiging was de ACM medewerker van mening dat deze ook overdraagbaar kan zijn bij een overname. Ook hier klonk echter een zekere twijfel.
Bij de ACM werken ook gewoon mensen, net zoals bij de belastingtelefoon. Welk advies je krijgt hangt af van wie je aan de lijn krijgt. Bij de belastingdienst kan het dan nog zo erg zijn dat als je naar zo'n advies handelt en het klopt niet, dat je dan zelf verantwoordelijk bent. Ik zou dus nooit afgaan op wat zo'n 1e lijns medewerker je vertelt.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:34:
Ik heb wederom contact gehad met de ACM. Mij is verteld dat technisch gezien DGB de contracten heeft overgenomen en daarmee een opzegvergoeding kan vragen. Hoewel de ACM medewerker niet mega zeker klonk kwam het op het volgende neer:
Feit is gewoon dat nergens in de algemene voorwaarden een opzegvergoeding voor overeenkomsten met onbepaalde termijn is opgenomen, en daarnaast zijn die algemene voorwaarden niet verstrekt bij het "aangaan" van "het contract".
Denk dat het aan de rechter is om hier uitspraak over te doen.
Daarnaast heb ik van DGB nooit een contract of voorwaarden gehad. Als ik naar de modelovereenkomst kijk (en de bijbehorende voorwaarden) dan gaat het in alle gevallen om een contract voor onbepaalde tijd en wordt er nergens gesproken over een opzegvergoeding. Sterker nog, in model contractvoorwaarden A staat:
3.3 Beëindiging contract
Dit contract kunt u beëindigen door opzegging bij DGB Energie of via uw nieuwe leverancier. Opzegging is
kosteloos. De opzegtermijn bedraagt 30 kalenderdagen.
Verder niks over opzegvergoedingen.
Afaik is het op dit moment nog niet helemaal duidelijk hoe de rechtbank denkt over de constructie die gebruikt is, maar ik volg dat niet op de voet. In het WE topic zitten ze daar iets dichter erop.
DGB heeft óf de klanten inclusief contracten overgenomen óf een klantenbestand zonder contracten overgenomen.
In het eerste geval dienen ze die contracten te respecteren, in het tweede geval hebben ze helemaal geen contract.
Vooralsnog heb ik helemaal niets ontvangen van DGB, ook geen eindafrekening. Mja, als ze die zouden moeten opmaken na de standen die Naked heeft gebruikt lever ik zo'n 160m3 gas terug.
- knip -
https://www.acm.nl/nl/pub...n-naked-energy-definitiefRaymond P schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:53:
@J-roenn Yep.
Afaik is het op dit moment nog niet helemaal duidelijk hoe de rechtbank denkt over de constructie die gebruikt is, maar ik volg dat niet op de voet. In het WE topic zitten ze daar iets dichter erop.
DGB heeft óf de klanten inclusief contracten overgenomen óf een klantenbestand zonder contracten overgenomen.
In het eerste geval dienen ze die contracten te respecteren, in het tweede geval hebben ze helemaal geen contract.
Vooralsnog heb ik helemaal niets ontvangen van DGB, ook geen eindafrekening. Mja, als ze die zouden moeten opmaken na de standen die Naked heeft gebruikt lever ik zo'n 160m3 gas terug.
Hier staat duidelijk dat de klanten zijn overgenomen, niet de contracten. Ofwel, ik heb nog steeds geen contract gezien van DGB, en wij zijn als klanten niet van uit de wet leveringszekerheid overgenomen (dan zouden we verdeeld worden door de netbeheerders *edit). Dus naar mijn mening is DGB in verzuim. Ik heb nog steeds geen contract gezien, laat staan dat er voorwaarden zijn waar ik me aan moet houden.
- Afrekening DGB energie. Verbruik klopt, maar prijzen zijn natuurlijk exorbitant, met daarbij ook nog de opzegvergoedingen a 50 euro erbij.
- Eindnota Naked Engergy. Mijn stornering staat daar ook netjes op vermeld, dus dat bedrag overgemaakt en afgesloten.
- Verrekening van DGB energie, dat de eerder genoemde bedragen uit mail #1 voldaan zijn en de eindstand 0 is. Dit nog geen kwartier na elkaar, ik had nog niets gedaan.
Vervolgens zijn wel de beide bedragen van DGB afgeschreven vandaag de 24e.
Hier ben ik het dan weer niet mee eens, met de 2x 50 euro. Voor het verbruik, oke.
Wat zijn nu de beste stappen om te doen? weer storneren?
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Wat is nu dan het handigst om te doen? DGB wil binnenkort voor de 2e keer proberen om de eindafrekening + aanmaningskosten + opzegvergoeding af te boeken wat ze niet gaat lukken (ze staan geblokkeerd bij mij). Ik zie 2 opties:Hetwitje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:02:
[...]
https://www.acm.nl/nl/pub...n-naked-energy-definitief
Hier staat duidelijk dat de klanten zijn overgenomen, niet de contracten. Ofwel, ik heb nog steeds geen contract gezien van DGB, en wij zijn als klanten niet van uit de wet leveringszekerheid overgenomen (dan zouden we verdeeld worden door de ACM). Dus naar mijn mening is DGB in verzuim. Ik heb nog steeds geen contract gezien, laat staan dat er voorwaarden zijn waar ik me aan moet houden.
1: Blijven blokkeren, met als gevolg dat er mogelijk dingen escaleren, incasso traject, etc.
2: Blokkering opheffen, ze laten afschrijven, en op een later moment storneren. Met als doel dat het proces langer gaat duren en er hopelijk in de tussentijd meer duidelijk wordt.
[ Voor 37% gewijzigd door Reb87 op 24-02-2022 10:15 ]
Het is inderdaad absoluut niet duidelijk of/welke overeenkomst geldt. Mijn vraag aan DGB om opheldering is tot nu toe onbeantwoord en daarmee falen ze in ieder geval in informatieverplichtingen die ze hebben.
- knip -
Verwijderd
Contracten zijn niet overgenomen, anders hadden de prijzen en duur gelijk gebleven. klanten zijn overgenomen en hierbij op een onbepaalde tijd gezet. Iets wezelijk anders..Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:34:
Mbt machtigingen blijf ik het een raar verhaal vinden (ook reactie van consumentenbond). Sepa machtigingen zijn simpelweg niet overdraagbaar, (oude Nederlandse machtigingen soms wel, maar dat is als 8 jaar geleden) geen idee waarom hun beweren dat dit wel zo is. Overigens moi zal sowieso geen probleem zijn, voor zover ik weet had nakedenergy zelf ook geen geldige machtiging.
Bij de afgelopen faillissementen is de constructie gebruikt die ze verzonnen hebben bij het faillissement van Energieflex (2018).
Daar loopt een rechtzaak over: https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2022:263
Dat is hier al eens aangekaart door onder andere @GENETX en onze situatie heeft een overlap met Afhandeling faillissement Welkom Energie
Als je kunt en wilt rekken is dat dus misschien wel een goed idee.
- knip -
Hier is al op 4 januari een opzegmailtje uitgegaan, waarin er tevens wordt bedankt voor het zgn. voordelige aanbod dat ze aankondigden.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:34:
Precies op 3 februari overgestapt maar wat blijkt? De opzegging is "voortijdig", want het "contract" stond op 01-03 als einddatum.
Die opzegboete is gewoon een ingecalculeerde winst en zit als zodanig in het extreme termijnbedrag. Waarom zouden ze het anders niet willen aanpassen?
Tijdtechnisch zou ik de incasso's laten doorgaan, dan heb je vervolgens 13 maand de tijd voor een MOI. Dan is er allang juridisch meer duidelijk, en raakt het ze veel harder.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Wat is nu dan het handigst om te doen? DGB wil binnenkort voor de 2e keer proberen om de eindafrekening + aanmaningskosten + opzegvergoeding af te boeken wat ze niet gaat lukken (ze staan geblokkeerd bij mij). Ik zie 2 opties:
1: Blijven blokkeren, met als gevolg dat er mogelijk dingen escaleren, incasso traject, etc.
2: Blokkering opheffen, ze laten afschrijven, en op een later moment storneren. Met als doel dat het proces langer gaat duren en er hopelijk in de tussentijd meer duidelijk wordt.
Zo lang DGB geen normale facturen kan sturen, betaal ik niks... Ik heb ze nu al paar keer gemailed dat ik zonder problemen mijn verbruik wil betalen, in ruil voor een fatsoenlijke factuur.MsG schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Tijdtechnisch zou ik de incasso's laten doorgaan, dan heb je vervolgens 13 maand de tijd voor een MOI. Dan is er allang juridisch meer duidelijk, en raakt het ze veel harder.
Een random bedrag proberen te incasseren is niet de juiste route.
Blijkbaar is dat heel moeilijk, want los van dat ik geen antwoord krijg - krijg ik ook geen factuur van ze...
Ik heb namelijk nog steeds niet de juiste tarieven ontvangen inclusief btw, daarnaast geen enkel antwoord van DGB zelf.
Lol, zojuist weer een brief binnen dat de levering gestopt wordt met andere bedragen per 28 maart ivm wanbetaling terwijl ik al lang weg ben. Wat een mooi bedrijf.
[ Voor 18% gewijzigd door maffiabaas op 24-02-2022 16:17 ]
Ik zit precies in hetzelfde schuitje, ook bij mij proberen ze nu voor de 2e keer de eindafreking en onjuiste aanmaningskosten en opzegvergoeding af te schrijven.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Wat is nu dan het handigst om te doen? DGB wil binnenkort voor de 2e keer proberen om de eindafrekening + aanmaningskosten + opzegvergoeding af te boeken wat ze niet gaat lukken (ze staan geblokkeerd bij mij). Ik zie 2 opties:
Ik heb wel een correctie gekregen van 1x opzegvergoeding ipv de eerdere 2x opzegvergoedingen. Dat is echter nog steeds niet correct daar er helemaal geen opzegvergoeding gerekend kan worden.
Ik ben er ook wel klaar mee inmiddels, wat een gedoe zeg.
Het liefst maak ik nu gewoon mijn eindafrekening over exclusief de onterechte aanmaningskosten en opzegvergoeding.
Ik heb daar echter geen gegevens van dus geen idee hoe ik dat correct kan overmaken. Ik heb DGB al verzocht om een nieuwe factuur maar nog geen geen reactie...
Goedemiddag,
Deze incasso klopt nog steeds niet en zal ik dan ook niet betalen.Ik zie dat er 1x 50euro opzegvergoeding afgehaald is echter is er in zijn geheel geen recht om een opzegvergoeding op te leggen.Omdat ik vanuit het faillissement van Naked Energy als klant ben overgenomen heb ik helemaal geen contract bij jullie en kan er dus ook geen opzegvergoeding opgelegd worden. Ik heb nooit een contract van jullie gekregen voor de dagen waarbij jullie energie geleverd hebben, laat staan getekend retour gestuurd.Daarnaast heb ik al meerdere malen de incassokosten van 2x 40euro betwist daar deze ook onterecht zijn.
Deze waren gebaseerd op een onrealistisch eenzijdig door jullie bepaalde voorschot, deze heb ik destijds tijdig betwist (zie eerdere mails) en toch werd er zonder bericht een incasso gestart.Ik eis dat jullie een nieuwe factuur sturen met enkel de eindafrekening en die zal ik direct netjes betalen.Zo niet dan stap ik naar de ACM met deze questie en zijn er mogelijk gerechtelijke stappen benodigd.
Met vriendelijke groet,
M
[ Voor 29% gewijzigd door Marsman83 op 24-02-2022 17:14 ]
Nee, ik ben overgestapt per 4 februari. Er is niks kwijtgescholden want er is überhaupt nog nooit een reactie gekomen op een van mails. Zelfs op brieven van de Geschillencommissie reageren ze niet.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:20:
@maffiabaas Heb jij jouw 'contract' met DGB binnen de 30 dagen opgezegd? Als bij jou de opzegvergoeding is kwijtgescholden wacht ik nog wel even af met bedragen overmaken of een blokkering opheffen. Dan komt de correcte factuur vanzelf I guess..
Ook al is het opgezegd binnen 30 dagen. In hun modelovereenkomst (die ik er noodgedwongen maar bij haal, gezien ze zelf niks sturen) staat nergens iets over een opzegvergoeding. Sterker nog, er staat letterlijk dat opzeggen kosteloos is bij een variabel contract.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:20:
@maffiabaas Heb jij jouw 'contract' met DGB binnen de 30 dagen opgezegd? Als bij jou de opzegvergoeding is kwijtgescholden wacht ik nog wel even af met bedragen overmaken of een blokkering opheffen. Dan komt de correcte factuur vanzelf I guess..
Wat ze nu doen is gewoon een powerplay. Stuur de boetes en aanmaningskosyen maar. Iedereen die blind betaald=weer wat geld in het laatje.
Ik denk dat ze zich een beetje verslikt hebben in het feit dat zo'n groot aantal klanten direct zou opzeggen, terwijl ze bijna 150,- per klant betaald hebben aan NakedEnergy. Oeps foutje, randje faillissement..
Is er een reden dat ze het zouden moeten terug betalen? Dan hoor ik het graag!!TFHfony schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:54:
Ik heb op 18-02 de volgende e-mail naar acceptatie@dgbenergie.nl gestuurd:Lxxv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:55:
[...]
Is er een reden dat ze het zouden moeten terug betalen? Dan hoor ik het graag!!
Afgelopen dinsdag kreeg ik deze mail van DGB Energie:Beste DGB Energie,
Ik heb net uw eindnota ontvangen. Op deze nota heeft u 50 euro opzegvergoeding aangerekend. Opzegvergoedingen zijn alleen toegestaan bij vaste contracten van 1 jaar en langer. U mag deze dan ook niet in rekening brengen. Deze e-mail verstuur ik u dan ook in overleg met mijn rechtsbijstandsverzekering.
Hierbij verzoek ik u per direct een nieuwe eindrekening op te maken zonder deze post. Indien u toch het volledige bedrag incl. opzegvergoeding incasseert zal ik deze storneren en het bedrag zonder opzegvergoeding naar u over maken. Indien jullie hierna nogmaals een poging wagen tot incasseren zal ik een MOI (Melding onterechte incasso) starten en alle betalingen terug laten boeken wegens het ontbreken van een rechtsgeldige toestemming voor incasso. Deze was er al niet voor Naked Energy en als deze er al wel was, dan is deze niet overdraagbaar.
Leesvoer: Afhandeling faillissement Naked Energy
Geachte heer TFHfony,
Uw Correctienota voor Elektriciteit staat klaar op MijnEnergie. Log in op MijnEnergie ( http://mijn.dgbenergie.nl ) en bekijk uw factuur met specificatie.
Het factuurbedrag bedraagt -€50,00.
Dit bedrag wordt binnenkort, na eventuele verrekening met openstaande posten, bijgeschreven op het bij ons bekende IBAN nummer.
Tenzij je een contract voor een bepaalde tijd met ze hebt afgesproken kunnen ze via de wet en/of hun eigen voorwaarden geen aanspraak maken op een opzegvergoeding. Mocht je deze hebben overgemaakt dan is het een god moment om het bedrag van de opzegvergoeding terug te eisen. DGB kennende kan dat een lang verhaal worden, mijn inziens kan je het beste een Automatische Incasso terugboeken (of een MOI, gezien ze hoe dan ook geen officiële ai-machtiging hebben). Ik ben helaas niet 100% op de hoogte van jullie situaties, en een stornering neemt niet je verplichting tot betaling weg. Wees wijs in wat je terugboeken en meldt gelijk aan de partij waarom je het doet, zo sta je bij een mogelijke rechtsgang veel sterker.Lxxv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:55:
[...]
Is er een reden dat ze het zouden moeten terug betalen? Dan hoor ik het graag!!
Ah ja, ik heb geen contract afgesloten en ben vanwege faillissement overgegaan.Hetwitje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Tenzij je een contract voor een bepaalde tijd met ze hebt afgesproken kunnen ze via de wet en/of hun eigen voorwaarden geen aanspraak maken op een opzegvergoeding. Mocht je deze hebben overgemaakt dan is het een god moment om het bedrag van de opzegvergoeding terug te eisen. DGB kennende kan dat een lang verhaal worden, mijn inziens kan je het beste een Automatische Incasso terugboeken (of een MOI, gezien ze hoe dan ook geen officiële ai-machtiging hebben). Ik ben helaas niet 100% op de hoogte van jullie situaties, en een stornering neemt niet je verplichting tot betaling weg. Wees wijs in wat je terugboeken en meldt gelijk aan de partij waarom je het doet, zo sta je bij een mogelijke rechtsgang veel sterker.
Ik ben al na een week weggegaan in plaats van na 30 dagen. Kost me 2 x €50 (stroom én gas) opzegboete.. Ik zou eigenlijk €150 terug moeten krijgen, maar nu krijg ik door die opzegboetes maar €50 teruggestort
Ik dacht misschien is er ergens wel een uitspraak gedaan en mag ik het terugeisen. Maar dat is dus niet zo
..
Kan even niet uit jouw correctienota opmaken of ze bij jou de opzegboetes opgeheven? Want ik heb ook -50, maar het zou eigenlijk -150 moeten zijn. Bij mij is twee keer €50 gerekend (gas en stroom) voor de opzegboetes.TFHfony schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:01:
[...]
Ik heb op 18-02 de volgende e-mail naar acceptatie@dgbenergie.nl gestuurd:
[...]
Afgelopen dinsdag kreeg ik deze mail van DGB Energie:
[...]
En als ze het bij jou wel hebben opgeheven: was jij binnen 30 dagen weggegaan of daarna pas? Want dan zou ik dus eigenlijk ook met een simpel mailtje mijn opzegboetes terug mogen vragen?
Die 50 Euro creditnota is puur de opzegvergoeding die ik terug krijg. Die hadden ze in rekening gebracht omdat ik na 7 dagen weg was naar Powerpeers. Na bovenstaande mail hebben ze besloten het bedrag te crediteren.Lxxv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Kan even niet uit jouw correctienota opmaken of ze bij jou de opzegboetes opgeheven? Want ik heb ook -50, maar het zou eigenlijk -150 moeten zijn. Bij mij is twee keer €50 gerekend (gas en stroom) voor de opzegboetes.
En als ze het bij jou wel hebben opgeheven: was jij binnen 30 dagen weggegaan of daarna pas? Want dan zou ik dus eigenlijk ook met een simpel mailtje mijn opzegboetes terug mogen vragen?
Wow oke dus alleen een mailtje dat dit wettelijk niet mag is voldoende?TFHfony schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:24:
[...]
Die 50 Euro creditnota is puur de opzegvergoeding die ik terug krijg. Die hadden ze in rekening gebracht omdat ik na 7 dagen weg was naar Powerpeers. Na bovenstaande mail hebben ze besloten het bedrag te crediteren.
Ervaringen uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Maar voor mij heeft het gewerkt.Lxxv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:27:
[...]Wow oke dus alleen een mailtje dat dit wettelijk niet mag is voldoende?Dan ga ik ook een poging wagen. Ik was na 7 dagen weg naar Vattenfall. Bedankt!!!
Ja ik hoop dat het werkt. Is er nog een reden dat je het stuurde naar acceptatie@dgbenergie ipv debiteuren@dgbenergie.nl?TFHfony schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:35:
[...]
Ervaringen uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Maar voor mij heeft het gewerkt.
Ik heb net ook een mail van soortgelijke strekking gestuurd. Bij mij staan er echter ook de onterechte aanmaningskosten op.TFHfony schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:35:
[...]
Ervaringen uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Maar voor mij heeft het gewerkt.
Deze heb ik betwist met een linkje naar het incassotraject voor consumenten op de site van het ACM. Met de melding dat ze zich daar niet aan hebben gehouden en dat ze de reden van het geweigerde incasso terug kunnen vinden in de eerdere correspondentie.
Ik had in eerste instantie op de website een terugbelverzoek ingediend. De volgende ochtend werd ik dus direct teruggebeld door DGB en daar kreeg ik het advies dit e-mail adres te gebruiken.Lxxv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Ja ik hoop dat het werkt. Is er nog een reden dat je het stuurde naar acceptatie@dgbenergie ipv debiteuren@dgbenergie.nl?
Oke dit moet iedereen dus compleet negeren. Dergelijke uitspraken gaan werkelijk nergens over en zijn onmiskenbaar niet afkomstig van een jurist.Reb87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:34:
Daarop worden twee maal een opzegvergoeding en twee maal aanmaningskosten gerekend.
Het gasverbruik staat in de min.
- knip -
Vandaag krijg ik een mail (van debiteuren@dgbenergie.nl) met "Verrekende facturen", hierop staat dat de factuur die ik had gestorneerd is verrekend met eindbedrag 0.
Ofwel ze hebben de factuur verrekend, maar willen alsnog de aanmaningskosten in rekening brengen....
Van DGB ook per mail ondertussen een bevestiging dat ik geen opzegvergoeding boete krijg (logisch ook, heb gewoon de 30 dagen aangehouden). Het voorschot voor de 2de maand willen ze volgens mij ook nog hebben, maar daar ga ik niet mee akkoord. Ben na 30 dagen overgestapt, dus dat slaat nergens op. Nu maar wachten op de eindafrekening van hun.
Blijf het wel dom vinden van DGB. Ze hebben flink wat betaald voor de 2500 klanten. Als ze nu met een fair voorstel gekomen waren meteen dan had ik best klant bij ze willen zijn voor een jaar. Nu ben ik zsm weg gegaan en maken ze volgens mij alleen maar verlies op mij met de kosten die ze betaald hebben voor overname.
Hopen ze dat veel mensen gewoon variabel blijven hangen of toch op het voorstel ingaan omdat het 'makkelijk' is ofzo?
Verwijderd
Dat eindnotas compleet geautomatiseerd zijn lijkt me logisch.. maar dat ze te lui zijn geweest om te programmeren dat bij een negatief gasverbruik er een vlaggetje voor handmatige controle wordt gehesen , toont wel aan hoe slecht dgb werkt. Als de computer het zegt klopt het.Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:24:
Nou, ik heb ook mijn eindafrekening mogen ontvangen.
Daarop worden twee maal een opzegvergoeding en twee maal aanmaningskosten gerekend.
Het gasverbruik staat in de min.
- knip -
Loading2000 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:01:
Nog even een update over deze zaak, waarvan er afgelopen maandag een uitspraak zou komen:
ECLI:NL:RBAMS:2022:263
De zaak staat nu gepland voor 21 maart, eiser heeft uitstel gekregen.
Ik denk dat dat in de zaak ECLI:NL:RBAMS:2022:264 niet anders gaat zijn vandaag.
Ik denk zelf ook dat iedereen maar een eindafrekening moet krijgen, en daarna kunnen ze daarmee inhoudelijk spelen. Dan is 'ie in ieder geval al "binnen".Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:40:
Yep, ik denk dat de noodzaak om binnen 6 weken uberhaubt een eindafrekening te presenteren zwaarder weegt dan de correctheid daarvan. Ze zitten bij mij op het randje, maandag had te laat geweest.
________
Nou, DGB eindafrekening binnen. Weet niet welke tovenaar daar de cijfers invult, maar het te betalen bedrag is negatief. Een terugbetaling dus. Komt omdat het verbruik negatief is, de beginstanden hoger dan eindstand. Raar, want er wordt niets teruggeleverd, dat zou zelfs evt. via het teruglevertelwerk gaan,
Let wel dat ook hier de meterstanden weer niet kloppen, en waarschijnlijk zijn geschat. De meterstanden ingevuld in de portal van DGB zie ik niet terug in de eindfactuur. Gelukkig heb ik een 'kopie' bevestiging invulling meterstanden van DGB, en foto's van de meterstanden op begin- en einddatum.
Binnen 10 weken volgt de 'terugbetaling'. Wat is nu wijsheid? Over een week 'vervalt' de mogelijkheid om de incasso van januari te storneren. Ik gok ook dat ze misschien wel failliet gaan binnen nu en die 10 weken als ik de toestand zo zie. Kun je ook dan met een MOI nog geld terughalen?
[ Voor 57% gewijzigd door Processorkoeler op 25-02-2022 13:15 ]
Ik heb het geheel en de losse facetten (nogmaals) betwist.
Het gebruik van incorrecte en onlogische meterstanden leidt later ongetwijfeld tot issues.
- knip -
Eindstand Naked Energy is inderdaad de beginstand van DGB. Die klopt niet, en die eindstand van Naked Energy is al betwist bij de curator (reactie zal nog wel even duren). De eindstand van DGB is heel raar.Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:14:
@Processorkoeler De magic numbers komen van Naked Energy.
Ik heb het geheel en de losse facetten (nogmaals) betwist.
Het gebruik van incorrecte en onlogische meterstanden leidt later ongetwijfeld tot issues.
Wat een ongelofelijke puinhoop dan ook. Je krijgt zelf de mogelijkheid om je meterstanden in te vullen, daar wordt niets mee gedaan. Zowel bij NE als DGB dus een ongelofelijk incorrecte rekening. Je zou maar geen geld hebben, dan kom je nu weer dik in een incassotraject. Bijvoorbeeld mensen in de bijstand, of die gewoon niet weten wat ze moeten doen. Ik behartig dit ook allemaal namens een ander, zelf ben ik geen partij (maar spreek vaak vanuit "hier" of "wij").
Wat versta je onder 'het geheel en losse facetten'?
Volgens mij is er dus incorrect gebruik gemaakt van de wetten leveringszekerheid energie (art 5/6). Wat een rechter daarvan denkt zal in de loop der tijd wel duidelijk worden.
Daarbovenop is het totale gebrek aan communicatie en duidelijkheid naar mij toe en de beperkte tijd dat ik toegang tot het portal had een schending van essentiële informatieverplichtingen. Ik heb bijvoorbeeld geen duurzame kopie van het contract en voorwaarden dat ze denken te hebben mogen ontvangen. Ook de facturen die ik zou moeten betalen kan ik niet inzien.
Mocht dat om wat voor reden geen stand houden, wat voor mij enigszins irrelevant is omdat ik bereid ben te 'schikken' en de gebruikte energie te betalen naar de tarieven die ze voeren, heb ik ook de rariteiten op de eindnota's betwist.
De opzegvergoeding, voor zover daar uberhaubt sprake van kan zijn, is niet van toepassing bij een contract met onbepaalde tijd.
De aanmaningskosten worden gebaseerd op een factuur met dagtekening ná mijn vertrek bij DGB en zijn sowieso niet van toepassing door het gebrek aan een correct geformatteerde 14 dagen brief.
Ik heb ze er ook op geattendeerd dat de 'tweede' herinnering die ik gehad heb plaats heeft gevonden voordat ik de factuur in ontvangst heb mogen nemen.
Uiteraard heb ik ze ook verteld dat ze totaal onrealistische meterstanden gebruiken, maar ik mag ervan uit gaan dat ze daar uiteindelijk zelf ook wel achter komen.
- knip -
Waarom zou je het eigen verbruik moeten kunnen schatten? Je meter zit in de meterkast, je eigen verbruik hoef je dus niet te schatten, dat kan je gewoon aflezen.user01927 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:53:
Het zou toch fijn zijn als we onafhankelijk van deze falende toestanden het eigen verbruik kunnen inschatten. Waar zijn deze rekenmethodes te vinden?
Ah ja, duidelijk. Ongelofelijk hoe dit gebeurt, de ACM kijkt alleen maar toe. Curator heeft de grootste bieder het klantenbestand gegund, maar had naar mijn idee wat meer zorgplicht mogen tonen toen 'ie zag dat DGB in oktober al de boel belazerde door vaste klanten op te zeggen.Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:06:
@Processorkoeler Het geheel, ik ben van mening dat ik geen contract bij DGB heb. Ik ben nooit akkoord gegaan met hun algemene voorwaarden en leveringsovereenkomst.
Volgens mij is er dus incorrect gebruik gemaakt van de wetten leveringszekerheid energie (art 5/6). Wat een rechter daarvan denkt zal in de loop der tijd wel duidelijk worden.
Daarbovenop is het totale gebrek aan communicatie en duidelijkheid naar mij toe en de beperkte tijd dat ik toegang tot het portal had een schending van essentiële informatieverplichtingen. Ik heb bijvoorbeeld geen duurzame kopie van het contract en voorwaarden dat ze denken te hebben mogen ontvangen. Ook de facturen die ik zou moeten betalen kan ik niet inzien.
Mocht dat om wat voor reden geen stand houden, wat voor mij enigszins irrelevant is omdat ik bereid ben te 'schikken' en de gebruikte energie te betalen naar de tarieven die ze voeren, heb ik ook de rariteiten op de eindnota's betwist.
De opzegvergoeding, voor zover daar uberhaubt sprake van kan zijn, is niet van toepassing bij een contract met onbepaalde tijd.
De aanmaningskosten worden gebaseerd op een factuur met dagtekening ná mijn vertrek bij DGB en zijn sowieso niet van toepassing door het gebrek aan een correct geformatteerde 14 dagen brief.
Ik heb ze er ook op geattendeerd dat de 'tweede' herinnering die ik gehad heb plaats heeft gevonden voordat ik de factuur in ontvangst heb mogen nemen.
Uiteraard heb ik ze ook verteld dat ze totaal onrealistische meterstanden gebruiken, maar ik mag ervan uit gaan dat ze daar uiteindelijk zelf ook wel achter komen.
Weet jij (of iemand anders) ook hoe het zit met zo'n MOI? Gezien mijn situatie in deze post.
Maar heb jij ze dan wel voorzien van de correcte meterstanden? Immers ben jij verantwoordelijk voor het aanleveren van de begin standen en moet jouw leverancier na DGB de correcte eindstanden bij DGB aanleveren.Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:06:
Natuurlijk maken energiebedrijven schattingen, dat blijkt ook wel. Heb je überhaupt de laatste berichten hier gelezen? Zowel DGB als de curator van Naked Energy gaan uit van dezelfde meterstand. Bovendien heeft niet iedereen een slimme meter, en heeft DGB slechts de meterstanden medio januari en eentje vorig jaar als ijkpunt.Dennism schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:08:
[...]
Waarom zou je het eigen verbruik moeten kunnen schatten? Je meter zit in de meterkast, je eigen verbruik hoef je dus niet te schatten, dat kan je gewoon aflezen.
Dat energie bedrijven schatten klopt, maar dat betekent niet dat jij als consument hoeft te gaan schatten.user01927 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Natuurlijk maken energiebedrijven schattingen, dat blijkt ook wel. Heb je überhaupt de laatste berichten hier gelezen? Zowel DGB als de curator van Naked Energy gaan uit van dezelfde meterstand. Bovendien heeft niet iedereen een slimme meter, en heeft DGB slechts de meterstanden medio januari en eentje vorig jaar als ijkpunt.
Jij behoort immers te weten wat de stand was op datum dat een nieuwe leverancier begint met leveren. Met die stand kan je exact het verbruik over een bepaalde periode bepalen, ook als jij geen slimme meter hebt maar een oude meter.
Begin stand DGB moet eindstand Naked zijn, is dat niet zo, dan heeft de consument de beginstand niet goed doorgegeven (of er gaat iets mis bij het uitlezen van de slimme meter).Zowel DGB als de curator van Naked Energy gaan uit van dezelfde meterstand.
Uiteraard. De eindstand bij Naked Energy is geschat, ondanks dat ik bij de eerste mogelijkheid correcte standen heb doorgegeven aan DGB.Dennism schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Maar heb jij ze dan wel voorzien van de correcte meterstanden? Immers ben jij verantwoordelijk voor het aanleveren van de begin standen en moet jouw leverancier na DGB de correcte eindstanden bij DGB aanleveren.
De curator van Naked Energy heb ik direct op de hoogte gesteld na het ontvangen van de eindafrekening. Ik was namelijk in de veronderstelling dat DGB de standen door zou geven, zo heeft de curator dat ook naar ons gecommuniceerd.
Mijn nieuwe leverancier heeft de juiste standen doorgegeven, de netbeheerder heeft (niet geheel ontoevallig) diezelfde dag mijn domme meter voor een slimme verruild.
DGB hanteert dus een beginstand die hoger ligt dan de (permanente) eindstand.
aanvullend: Naked Energy had geen interface om zelf, zonder vraag, de standen door te geven.
@Processorkoeler Ik ben geen jurist, maar een MOI (melding onterechte incasso) kan je ook ná faillissement indienen.
Zolang het faillissement nog in behandeling is en de incasso daadwerkelijk onterecht was (door bijvoorbeeld het gebrek aan een machtiging) zal dat gewoon lukken.
Als de incasso als onterecht bestempeld wordt en je je centen terug krijgt verlost dat je natuurlijk niet van een eventuele betaalverplichting.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 25-02-2022 14:32 ]
- knip -
Dat laatste hoort inderdaad ook, als naked dan toch (teveel) schat is dat alleen maar gunstig voor jou, ik zou het daar lekker bij laten, kan namelijk ook zijn dat het verschil te klein is voor een correctie nota en dat zou dan, in dit geval, in jouw voordeel uitvallen.Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:30:
[...]
Uiteraard. De eindstand bij Naked Energy is geschat, ondanks dat ik bij de eerste mogelijkheid correcte standen heb doorgegeven aan DGB.
De curator van Naked Energy heb ik direct op de hoogte gesteld na het ontvangen van de eindafrekening. Ik was namelijk in de veronderstelling dat DGB de standen door zou geven, zo heeft de curator dat ook naar ons gecommuniceerd.
En mochten Naked en DGB toch een correctie nota gaan maken kan je dan altijd nog het te weinig betaalde afrekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 25-02-2022 14:39 ]
Even wat feiten:Dennism schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:28:
[...]
Dat energie bedrijven schatten klopt, maar dat betekent niet dat jij als consument hoeft te gaan schatten.
Jij behoort immers te weten wat de stand was op datum dat een nieuwe leverancier begint met leveren. Met die stand kan je exact het verbruik over een bepaalde periode bepalen, ook als jij geen slimme meter hebt maar een oude meter.
[...]
Begin stand DGB moet eindstand Naked zijn, is dat niet zo, dan heeft de consument de beginstand niet goed doorgegeven (of er gaat iets mis bij het uitlezen van de slimme meter).
* Mensen zijn op de middag van 4 januari per email op de hoogte gebracht van de overstap, een gedwongen overstap welteverstaan; pas rond 8-01 heeft DGB hun welkomstbrief per post verstuurd
* Pas rond 15 januari heeft DGB een verzoek meterstanden verstuurd, waarbij hun systeem slecht werkt op mobiele apparaten, en niet expliciet vraagt om de standen van 4 januari, als je deze al hebt.
* Het is onmogelijk om iemand te verplichten om op die 4 januari zonder voorkennis van deze overstap de meterstanden te gaan opmeten, je zou maar je mail niet lezen, op vakantie zijn, ziek zijn of wat dan ook
* Standen hanteren die feitelijk onjuist zijn kan uitlokken dat mensen dubbel gaan betalen voor door DGB geleverde gas en stroom, omdat er dan een correctie kan volgen
* Naked kan wel degelijk corrigeren: het heeft hier een (voor ruim een week forse) verlaging toegepast op de eindstand gas maar niet op de elektra
Daarbovenop hebben wij dit jaar wat verduurzaming doorgevoerd, het geschatte verbruik van Naked Energy is dus niet enkele tientjes te hoog maar een veelvoud daarvan.
[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 25-02-2022 14:41 ]
- knip -
Sterker nog... Ik heb op 4 januari helemaal niets gehoord. Hier was de eerste communicatie 8 januari binnen per post van DGB. Hierin verwezen ze wel naar een brief van de 4e, welke ik nooit of te nimmer ontvangen heb.user01927 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Even wat feiten:
* Mensen zijn op de middag van 4 januari per email op de hoogte gebracht van de overstap, een gedwongen overstap welteverstaan; pas rond 8-01 heeft DGB hun welkomstbrief per post verstuurd
* Pas rond 15 januari heeft DGB een verzoek meterstanden verstuurd, waarbij hun systeem slecht werkt op mobiele apparaten, en niet expliciet vraagt om de standen van 4 januari, als je deze al hebt.
* Het is onmogelijk om iemand te verplichten om op die 4 januari zonder voorkennis van deze overstap de meterstanden te gaan opmeten, je zou maar je mail niet lezen, op vakantie zijn, ziek zijn of wat dan ook
* Standen hanteren die feitelijk onjuist zijn kan uitlokken dat mensen dubbel gaan betalen voor door DGB geleverde gas en stroom, omdat er dan een correctie kan volgen
* Naked kan wel degelijk corrigeren: het heeft hier een (voor ruim een week forse) verlaging toegepast op de eindstand gas maar niet op de elektra
Eerste communicatie vanuit de curator was op 22-02, de afrekening van Naked Energy.
Dat is wel minder dan inderdaad ja, normaal kan een te hoge schatting later in jouw voordeel doorwerken wanneer er niet direct gecorrigeerd wordt omdat dat dan later weer gecorrigeerd wordt op de volgende eindafrekening waardoor als de tarieven fors omhoog gaan een foute schatting niet altijd in jouw nadeel hoeft te zijn.Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:39:
@Dennism Helaas, mijn gasverbruik vorig jaar was aan de hoge kant doordat mijn vriendin thuis twee wintermaanden stil heeft moeten liggen (na een operatie).
Daarbovenop hebben wij dit jaar wat verduurzaming doorgevoerd, het geschatte verbruik van Naked Energy is dus niet enkele tientjes te hoog maar een veelvoud daarvan.
Zie bijv. deze uitleg van Vattenfall: https://www.vattenfall.nl...jaarafrekening-correctie/
Dat klopt, daar heb je immers ook normaal gesproken 14 dagen de tijd voor. Je doet dat echter als consument voor jezelf, niet vanuit een verplichting. Zodat je zelf kan bepalen wat het gunstigst is, geef je de standen door van de dag van start van levering (wat normaal gebruikelijk is) of 'sjoemel' je legaal een beetje in je eigen voordeel door bijv. de eindstand op de laatste dag te pakken die door je leverancier is aangewezen om de standen uiterlijk door te geven.user01927 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Waarom denk je dat hele volksstammen tot op het kwartier precies hun meterstanden continu loggen. Deels om we Tweakers zijn en dus 'omdat het kan', maar ook deels omdat het altijd handige informatie is om te hebben.
Dat hoort niet mogelijk te zijn, immers als een stand niet klopt en er komt een correctie zal dat ofwel direct verrekend worden met nieuwe eindafrekeningen ofwel in een toekomstige eindafrekening. Wat natuurlijk niet betekend dat het door fouten gemaakt door dan wel de betrokken leveranciers en / of de consument niet kan gebeuren, maar het hoort niet gebeuren.* Standen hanteren die feitelijk onjuist zijn kan uitlokken dat mensen dubbel gaan betalen voor door DGB geleverde gas en stroom, omdat er dan een correctie kan volgen
Uiteraard kan Naked corrigeren, iedere energieleverancier kan dat, lijkt me ook niet dat dit ter discussie zou staan.* Naked kan wel degelijk corrigeren: het heeft hier een (voor ruim een week forse) verlaging toegepast op de eindstand gas maar niet op de elektra
[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 25-02-2022 15:04 ]
Jij hebt helemaal geen overeenkomst met de netbeheerder, de ATO wordt voor jou afgesloten door je leverancier. Als de overeenkomst met de leverancier niet geldig is, is de ATO dat ook niet. Zie ook Gas de deur uit doen: Gratis! voor meer info rond de ATO.desp schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:29:
[...]
Daarnaast ben ik elders een contract aangegaan en probeer ik de ingangsdatum daarvan te vervroegen naar het liefst nu meteen. Dit, omdat ik natuurlijk van mening ben dat ik helemaal geen actief leveringscontract heb momenteel, terwijl ik op basis van de overeenkomst met de netbeheerder verplicht ben dit altijd te hebben.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Energieleveranciers sluiten de netbeheerovereenkomst in jouw naam. Ze treden zeg maar op als bemiddelaar. Dus dan kan er wel een overeenkomst ontstaan. Ben het wel eens met je slotzin, dat als die leveringsovereenkomst er niet was, er dus ook geen geldige bemiddelingsopdracht was en er geen netbeheer/transportovereenkomst heeft kunnen ontstaan.Freee!! schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:54:
[...]
Jij hebt helemaal geen overeenkomst met de netbeheerder, de ATO wordt voor jou afgesloten door je leverancier. Als de overeenkomst met de leverancier niet geldig is, is de ATO dat ook niet. Zie ook Gas de deur uit doen: Gratis! voor meer info rond de ATO.
voor 14 dagen alleen stroom 321,20 (<350 kWh)
dat is bijna 1 euro de kilowattuur.
Er zitten aanmaningskosten op voor de periode vanaf 04.01?? (toen wist ik nog niet eens dat dgb leverancier was, die hebben zich pas op de 12e gemeld) t/m 18.01 en 50 euro opzeg boete.
Ik heb aangeven geen contract met hun te hebben,danwel te betwisten, mijn eerste kennismaking waren de aanmaningen, waarop ik direct overgestapt ben. Met hun tarieven was 14 dagen eerder weg goedkoper dan 50 euro boete!!
Feit blijft nog steeds hoe legitiem is het gedwongen contract. Ik heb geen zin in procedure van jaren en kan dat ook niet echt winnen zonder juridisch advies. Wel vindt ik dat @desp goede case heeft met die zaak van europees recht en alle lopen zaken. Maar zou niet weten hoe dat gevecht aan te gaan.
Ik heb er vreede mee zolang DGB niet aan mij verdient, maar dat doen ze nu wel, met maar 14 dagen energie hebben ze aankopsom van 170 euro bij mij al lang terugverdient. En dan loont misdadig gedrag weer gewoon.
twijfels twijfels en een hoop frustratie

En die opzegboete kun je direct aanvechten, snel verdiend. Daarnaast waren die aanmaningen onterecht, maar die kosten je geen geld.Kird03 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:53:
Hier ook eindnota ontvangen, schofterig duur.
voor 14 dagen alleen stroom 321,20 (<350 kWh)
dat is bijna 1 euro de kilowattuur.
Er zitten aanmaningskosten op voor de periode vanaf 04.01?? (toen wist ik nog niet eens dat dgb leverancier was, die hebben zich pas op de 12e gemeld) t/m 18.01 en 50 euro opzeg boete.
Ik heb aangeven geen contract met hun te hebben,danwel te betwisten, mijn eerste kennismaking waren de aanmaningen, waarop ik direct overgestapt ben. Met hun tarieven was 14 dagen eerder weg goedkoper dan 50 euro boete!!
Feit blijft nog steeds hoe legitiem is het gedwongen contract. Ik heb geen zin in procedure van jaren en kan dat ook niet echt winnen zonder juridisch advies. Wel vindt ik dat @desp goede case heeft met die zaak van europees recht en alle lopen zaken. Maar zou niet weten hoe dat gevecht aan te gaan.
Ik heb er vreede mee zolang DGB niet aan mij verdient, maar dat doen ze nu wel, met maar 14 dagen energie hebben ze aankopsom van 170 euro bij mij al lang terugverdient. En dan loont misdadig gedrag weer gewoon.
twijfels twijfels en een hoop frustratie.
EDIT: En als je ze goed wilt zieken, doe je bij je bank ook even een Melding Onterechte Incasso, lijkt me heel stug, dat ze daadwerkelijk een SEPA machtiging voor incasso hebben/hadden.
[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 26-02-2022 00:26 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik denk er over na om de betaling handmatig te doen OVV factuurnummer maar te betalen per cent. Dus 300+ transacties. Alle bedrijf betaal je al snel 10 cent per bank transactie afgezien van de handmatige verwerking door personeel.
Idee?
Volgens mij is het 100% toegestaan om zelf je betaling te verrichten zonder extra kosten consument.
Verwijderd
Zal weinig handmatig gaan, maar het is wel heel erg pesten. Uiteindelijk is het ook redelijkheid, kan me voorstellen dat als dgb het dan nog incasseren bij een rechter, dat die er minder om kan lachen.Kird03 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:46:
Zijn er al mensen die de incasso van de eindafrekening gestoffeerd hebben en handmatig betaald?
Ik denk er over na om de betaling handmatig te doen OVV factuurnummer maar te betalen per cent. Dus 300+ transacties. Alle bedrijf betaal je al snel 10 cent per bank transactie afgezien van de handmatige verwerking door personeel.
Idee?
Volgens mij is het 100% toegestaan om zelf je betaling te verrichten zonder extra kosten consument.
// Bovendien gaat je bank het waarschijnlijk ook niet tof vinden als je hun systeem misbruikt. Voor je hwt weten kicken ze je buiten en mag je op zoek naar een andere bank
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 12:10 ]
Ik heb wel eens gehoord, dat iemand op die manier het computersysteem bij Intrum Justitia over de zeik heeft geholpen.Kird03 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:46:
Zijn er al mensen die de incasso van de eindafrekening gestoffeerd hebben en handmatig betaald?
Idee?
We gaan hier geen shady constructies bedenken/bespreken om iemand (mogelijk) te benadelen. Reacties als deze mogen dan ook achterwege blijven.Kird03 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:46:
Idee?
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Wat ik niet snap is waarom je dit soort zaken überhaupt bedenkt, niet alleen is het enorm zielig, het zal je zelf waarschijnlijk meer tijd en frustratie kosten dan de andere partij. Die medewerker zal het immers een zorg zijn, die krijgt zijn geld wel en voor het bedrag is het peanuts op de bedrijfsvoering, als het ze al extra geld kost.Kird03 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:46:
Idee?
Hou de eer aan jezelf en laat emotie niet zo regeren in een zakelijk geschil zou mijn tip zijn, je wordt er zelf echt niet beter van en het beoogde resultaat dat je denk te behalen, zal je echt niet snel behalen.
dank voor het relativeren. Geld heb ik zat dat is niet het punt, het frustreert mij gewoon enorm dat dit misselijke gedrag gewoon rendeert. Zie mijn en andere voorbeelden, die 170 euro hebben ze na 14 dagen gewoon al terug verdiend.Dennism schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Wat ik niet snap is waarom je dit soort zaken überhaupt bedenkt, niet alleen is het enorm zielig, het zal je zelf waarschijnlijk meer tijd en frustratie kosten dan de andere partij. Die medewerker zal het immers een zorg zijn, die krijgt zijn geld wel en voor het bedrag is het peanuts op de bedrijfsvoering, als het ze al extra geld kost.
Hou de eer aan jezelf en laat emotie niet zo regeren in een zakelijk geschil zou mijn tip zijn, je wordt er zelf echt niet beter van en het beoogde resultaat dat je denk te behalen, zal je echt niet snel behalen.
Hiermee financieren wij het voortbestaan van dit bedrijf waarmee ze anderen kunnen blijven lastig vallen en daar zit mijn grootste pijn.
Zal verder bezwaar maken tegen herinnerings kosten (14 dagen "klant" geweest, dat is korter dan de betaal termijn en of herinneringstijd) en opzeg kosten. Verder de ontwikkelingen maar blijven volgen in de andere topics over de legitimiteit van dit alles.
Dat het vervelend is snap ik, zeker wanneer DGB dan ook nog eens op zijn zacht gezegd niet snapt hoe te handelen met consumenten, zoals ik al eerder aangaf, het lijkt wel een zakelijke aanbieden die wat markt aandeel koopt op de consumenten markt, zonder dat hun bedrijfsvoering is ingericht op het handelen met consumenten. Zo lijken de aanmaningen (14 dagen brief) niet te voldoen aan de wettelijke criteria, daarnaast rekenen ze in bepaalde gevallen opzeg vergoedingen die bij dit type contract helemaal niet gerekend mogen worden.Kird03 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:50:
[...]
dank voor het relativeren. Geld heb ik zat dat is niet het punt, het frustreert mij gewoon enorm dat dit misselijke gedrag gewoon rendeert. Zie mijn en andere voorbeelden, die 170 euro hebben ze na 14 dagen gewoon al terug verdiend.
Hiermee financieren wij het voortbestaan van dit bedrijf waarmee ze anderen kunnen blijven lastig vallen en daar zit mijn grootste pijn.
Zal verder bezwaar maken tegen herinnerings kosten (14 dagen "klant" geweest, dat is korter dan de betaal termijn en of herinneringstijd) en opzeg kosten. Verder de ontwikkelingen maar blijven volgen in de andere topics over de legitimiteit van dit alles.
Dat je daar bezwaar tegen wil maken is dan ook ook zeer logsich. Ik denk alleen dat je beter dit gedrag beter met de juridische middelen kan aanpakken die je hebt, dan dat je moet overgaan tot 'werknemertje pesten'. Aangezien m.i. je dat niet meer zal; brengen dan frustratie en het je mogelijk veel tijd kan kosten, die je mogelijk beter aan leukere zaken kan besteden.
Dat ze zaken doen die - zachtst gezegd - niet heel netjes zijn is duidelijk, en het is goed om dat ook bij de daarvoor bevoegde instanties kenbaar te maken, zoals bijvoorbeeld de ACM.Kird03 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:50:
[...]
dank voor het relativeren. Geld heb ik zat dat is niet het punt, het frustreert mij gewoon enorm dat dit misselijke gedrag gewoon rendeert. Zie mijn en andere voorbeelden, die 170 euro hebben ze na 14 dagen gewoon al terug verdiend.
Dat ze anderen kunnen blijven lastig vallen is buitengewoon treurig, maar dat ga je niet veranderen door transacties van een eurocent te doen.
Als je er zelf last van hebt, doordat ze bijvoorbeeld herinneringskosten, opzeggingskosten of andere zaken in rekening hebben gebracht is het zaak om daar bezwaar over aan te tekenen bij ze en langs die weg je gelijk te halen. Kost tijd - en moeite - en is daarom frustrerend, maar wel de juiste weg.
Om anderen te helpen zijn de ACM en de bekende consumentensites het meest nuttig. Daar kun je je negatieve ervaringen ook delen.
Inhoudelijk is bij mij nergens op gereageerd, ik neem genoegen met de correcties en sluit het hoofdstuk DGB hiermee af.
ACM dacht na 12 dagen (via whatsapp) ook te reageren:
wat een vervelende situatie. Het klopt dat een tussenleverancier geen opzegvergoeding in rekening mag brengen. Ik zal hier een melding van maken. Hier vind je meer informatie over wat er met een melding wordt gedaan: https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer. Als DGB onterecht kosten blijft verrekenen, kun je een schriftelijk bezwaar indienen. Je kunt een voorbeeldbrief gebruiken van onze website en/of een rechtsbijstandverzekering. Als je alsnog bemiddeling wilt, kan dat via de geschillencommissie of de rechter.
[ Voor 98% gewijzigd door oliviertjuhh op 28-02-2022 14:02 ]
Hoe lang heeft het (na de eindafrekening) bij jou geduurd voordat dit was doorgevoerd?oliviertjuhh schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:18:
2 maal een correctiefactuur (2x -50E,-) mogen ontvangen na constant er achteraan te zitten.
Inhoudelijk is bij mij nergens op gereageerd, ik neem genoegen met de correcties en sluit het hoofdstuk DGB hiermee af.
ACM dacht na 12 dagen (via whatsapp) ook te reageren eindelijk:
[...]
Ik heb vorige week de eindafrekening gehad en direct bezwaar aangetekend.
De incasso van het volledige bedrag staat voor morgen gepland, ik wacht even met storneren, maar als ik vrijdag nog niets heb gehoord storneer ik het bedrag en stort ik alleen de (veel te hoge) verbruikskosten.
Ik heb mijn verbruik zelf overgemaakt met de informatie rechtsonderin op de factuur.Deempie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:57:
[...]
Hoe lang heeft het (na de eindafrekening) bij jou geduurd voordat dit was doorgevoerd?
Ik heb vorige week de eindafrekening gehad en direct bezwaar aangetekend.
De incasso van het volledige bedrag staat voor morgen gepland, ik wacht even met storneren, maar als ik vrijdag nog niets heb gehoord storneer ik het bedrag en stort ik alleen de (veel te hoge) verbruikskosten.
Verder alles gestorneerd op dag van afschrijving.
Het begon bij mij op 17 februari met de eerste afschrijving; had op 14 februari de facturen al betwist.
De tijdlijn van de afschrijvingen:
Op 17-02-2022 hebben wij een eerste incassopoging gedaan voor de nota('s) in onderstaand overzicht. Deze incassopoging is mislukt. U heeft hierover een herinnering ontvangen op 21-02-2022. Hierbij ontvangt u een tweede herinnering omdat het op 23-02-2022 wederom niet is gelukt de volgende nota('s) van uw bankrekening te incasseren doordat u het bedrag heeft teruggeboekt.

Ik ben net gebeld door een vriendelijke medewerker van DGB, en zij zei dat de 2x 50 opzegvergoeding en de 2x 40 aanmaningskosten van de eindnota's vervallen

Misschien dat anderen wat hebben aan de mail die ik gisteravond naar DGB stuurde (want die heeft blijkbaar gewerkt!)?
Kopie van mijn mail van gisteravond aan debiteuren@dgbenergie.nl, info@dgbenergie.nl en acceptatie@dgbenergie.nl (aan alle 3 tegelijk gestuurd omdat ik niet weet welke het snelst gelezen wordt):
Hallo DGB Energie,
Zoals ik in mijn eerdere mail al heb vermeld:
Ik heb geen contract met u!
Ik heb niets ondertekend en volgens EU/Europese wetten, die vóór nationale wetten gaan, is een contract alleen geldig als beide partijen iets overeen zijn gekomen en beiden een handtekening onder de overeenkomst hebben gezet, daar is dus hier geen sprake van.
Daarbovenop is het gebrek aan communicatie en duidelijkheid naar mij toe een schending van essentiële informatieverplichtingen. Ik heb bijvoorbeeld geen kopie van het contract incl. voorwaarden ontvangen dat u met mij denkt te hebben.
Tarieven worden excl. btw vermeld, dat mag u niet doen naar consumenten toe.
Inmiddels heb ik uw eindnota's energie en gas ontvangen. Op deze nota's heeft u per nota 50 euro opzegvergoeding en 40 euro aanmaningskosten in rekening gebracht.
Opzegvergoedingen zijn alleen toegestaan bij vaste contracten van 1 jaar en langer. U mag deze dan ook niet in rekening brengen.
De aanmaningskosten worden gebaseerd op facturen met dagtekening ná mijn vertrek bij DGB en zijn sowieso niet van toepassing door het gebrek aan een correct geformatteerde 14 dagen brief.
U heeft zich niet aan de incassoprocedure voor consumenten gehouden (https://www.acm.nl/nl/ond...rs/tijdpad-incassotraject).
Ik attendeer u er nogmaals op dat ik de "tweede" herinnering (de eerste heb ik nooit gehad, zoals ik in mijn vorige mail aan u al vermeldde) ontvangen heb VOORDAT ik de factuur zelf ontving.
Ook lag de datum van de "tweede" herinnering vóór de factuurdatum waar de herinnering over ging!?!
Ook een betaaltermijn van 5 dagen hanteren op uw "tweede" herinnering is wettelijk niet toegestaan.
Ondanks al het voorgaande ben ik bereid, onder protest, zonder geldig contract, het door u aan mij van 4 t/m 12 januari geleverde te betalen, maar zonder extra kosten en na ontvangst van nieuwe, gecorrigeerde, juiste eindnota's.
Het kookgasabonnement op uw eindnota heeft u onjuist berekend.
Sowieso is 65 m3 (is het vaste m3 verbruik per jaar dat ik al 20 jaar jaarlijks in rekening krijg gebracht voor het kookgasabonnement) x 9/365 dagen = 1,60 m3 voor de periode 4 jan. '22 t/m 12 jan. '22 (9 dgn.), u heeft echter in de eindnota 3 m3 berekend.
Daarnaast is het zo dat op de eindafrekening van Naked Energie het vaste m3 jaarverbruik kookgasabonnement van 65m3 al in rekening is gebracht, dus dat jullie een klein deel (3 m3, wat dus 1,6 m3 moest zijn) ervan ook nog eens in rekening brengen klopt niet want dan betaal ik die 3m3 (wat dus 1,6 m3 moest zijn) dubbel.
Hierbij verzoek ik u per direct nieuwe, gecorrigeerde, juiste eindrekeningen op te maken, dus voor stroom en gas, zonder extra kosten zoals opzegvergoedingen en aanmaningskosten (én met een correctie van het kookgasabonnement naar 0m3 omdat 3m3 sowieso onjuist is én vooral omdat Naked Energie het mij al volledig in rekening heeft gebracht en het niet door 2 gasleveranciers, dus dubbel, in rekening mag worden gebracht).
U heeft overigens geen rechtsgeldige toestemming van mij voor incasso. Deze was er al niet voor Naked Energy, en áls deze er al wel was (wat dus niet het geval was), dan is deze niet overdraagbaar.
Leesvoer: Afhandeling faillissement Naked Energy
(Note: dit was in de mail naar DGB een blauwgekleurde link naar dit forum, maar het lukt mij niet om die blauwe link in dit topic te krijgen)
In afwachting van nieuwe, gecorrigeerde, juiste nota's verblijf ik,
mevr. .............
Ik heb stroom en een kookgasabonnement en zat vanaf 4 febr. '21 t/m 3 jan. '22 bij Naked Energie (met een vast jaarcontract).
Van 4 jan. '22 t/m 12 jan. '22 gedwongen, zonder mijn toestemming, ondergebracht bij DGB.
Vanaf 13 jan.'22 modelcontract bij Vattenfall.
En per a.s. 1 april jaarcontract bij NLE met € 250,00 als welkomstcadeau.
Eind goed al goed
[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 28-02-2022 19:52 . Reden: Naam medewerker verwijderd ]
Verwijderd
Voor mij is het nog 3 weken wachten op de eindnota en hoeveel ze terug gaan storten. Als ze slim zijn geven ze houden ze niet 40 euro aanmaningskosten in... want dan kost het ze 60 euro Moi-kosten aan de bank
Op dezelfde dag waren ook 2 bedragen geprobeerd af te schrijven, de eindnota stroom en gas + 2x incassokosten, dat lijkt elkaar dus gekruisd te hebben.
Ik heb de incasso blokkade er nu maar afgehaald en ga ervan uit dat ze binnenkort de juiste bedragen af gaan schrijven, zo niet dan storneer ik die weer.
Het lijkt er iig op dat ze eindelijk juist gaan handelen en ik dit gedoe achter me kan laten.
Succes aan de rest in dit topic!
Geeft gelijk ook aan hoe betrouwbaar de geschillencommissie is.desp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:10:
Is deze uitspraak al langs gekomen? Een pareltje waarin een uitspraak van de Geschillencommissie wordt vernietigd en DGB €1000 moet terugbetalen wegens ongevraagde levering (ontbreken overeenkomst).
Daar waren al wat meer mensen van op de hoogte, zie ook: Gas de deur uit doen: Gratis!TFHfony schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:26:
[...]
Geeft gelijk ook aan hoe betrouwbaar de geschillencommissie is.
Verwijderd
Bij radar zojuist (geen dgb overigens) hoe klanten genaait worden doordat ze verplicht overgezet worden na een faillissement en hoe partijen gewoon 60-70 cent bovenop de marktprijs zetten.
Erg fijn ook dat Radar zich niet even afvroeg hoe dit juridisch zit enof dit zomaar kan. Man man man, wat een lutsers.Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:33:
Haha.. brilliant. Toont wederom aan dat rechters vaker harder oordelen tov ondernemers.. en consumenten meer beschermen, dan door de geschillencommissies.
Bij radar zojuist (geen dgb overigens) hoe klanten genaait worden doordat ze verplicht overgezet worden na een faillissement en hoe partijen gewoon 60-70 cent bovenop de marktprijs zetten.
Verwijderd
Tja.. een echte harde uitspraak van een rechter is daar nog niet over, net als de consumentbond zich hier niet over uitlaat. Ze zouden het vind ik wel kunnen melden, maar het is allemaal nog geen uitgemaakte zaak.desp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:34:
[...]
Erg fijn ook dat Radar zich niet even afvroeg hoe dit juridisch zit enof dit zomaar kan. Man man man, wat een lutsers.
Nou sorry hoor, maar compleet voorbij gaan aan dit aspect is het zelfde als erkennen dat het gewoon kan. Bovendien heb je helemaal geen uitspraak van een rechter nodig om een rechtspositie te bepalen. Snap niet dat dit telkens wordt gebruikt als argument om geen juridisch oordeel te geven. Wat een onzin.Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:41:
[...]
Tja.. een echte harde uitspraak van een rechter is daar nog niet over, net als de consumentbond zich hier niet over uitlaat. Ze zouden het vind ik wel kunnen melden, maar het is allemaal nog geen uitgemaakte zaak.
Verwijderd
Ehm.. dat lijkt me toch wel handig als consumentenbond/radar. Als die zomaar dingen verkondigen die een rechter later anders beslist, heb je ook als organisatie een probleem. Het is echt geen uitgemaakte zaak.. verschillend van case tot case. Goed voorstellen dat ze zich er niet aan branden. Ze hadden het wel mogen vermelden dat er nog rechtzaken lopen over het mogelijk niet rechtsgeldig contract... Maar mensen aansporen dan maar niet te betalen etc is gewoon onverantwoord.desp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:52:
[...]
Nou sorry hoor, maar compleet voorbij gaan aan dit aspect is het zelfde als erkennen dat het gewoon kan. Bovendien heb je helemaal geen uitspraak van een rechter nodig om een rechtspositie te bepalen. Snap niet dat dit telkens wordt gebruikt als argument om geen juridisch oordeel te geven. Wat een onzin.
Dat laatste is helemaal niet wat ik zeg. Radar gaat compleet voorbij aan het juridische aspect, terwijl dit juist puur juridisch is. Ze leggen zich, door er niet op in te gaan, noch te betwisten, etc etc er gewoon bij neer. Ze sporen mensen daarmee aan niets ertegen te doen. Normaal duidt Radar zaken wel juridisch.Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:34:
[...]
Ehm.. dat lijkt me toch wel handig als consumentenbond/radar. Als die zomaar dingen verkondigen die een rechter later anders beslist, heb je ook als organisatie een probleem. Het is echt geen uitgemaakte zaak.. verschillend van case tot case. Goed voorstellen dat ze zich er niet aan branden. Ze hadden het wel mogen vermelden dat er nog rechtzaken lopen over het mogelijk niet rechtsgeldig contract... Maar mensen aansporen dan maar niet te betalen etc is gewoon onverantwoord.
Jij komt telkens weer terug met woorden met strekking als "er is geen uitspraak dus het heeft geen zin om het er over te hebben". Wat doe jij als je een geschil hebt? Win je dan eerst juridisch advies in? Of stap je zonder advies direct naar de rechter? Onzinnige discussie dit.
Wat voor berichten heb je gestuurd? Ik heb de incasso nog laten lopen, omdat ik ze in hun gezicht wil slaan met een MOI, als ze niet eerder inbinden, maar nog liever krijg ik ook gewoon de correctie zoals sommigen hier.oliviertjuhh schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:18:
2 maal een correctiefactuur (2x -50E,-) mogen ontvangen na constant er achteraan te zitten.
ACM dacht na 12 dagen (via whatsapp) ook te reageren:
[...]
Papieren tijger ACM nog even weer ge-appt, maar die reageren vrij traag en doen erg weinig lijkt het, dit terwijl ze het schimmige DGB echt al wel kennen van eerdere dossiers.
Heb ze nog even gevraagd waar de C in ACM voor staat.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
Ook discussie over een eventuele eerdere overstap naar een andere leverancier hoort daar.
[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je gestorneerd hebt, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Naked Energy.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over andere faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op (moderatie in) dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.