Inmiddels is Naked Enery het volgende slachtoffer in energie-land:
Meer informatie:
Bij de ACM: https://www.acm.nl/nl/pub...an-acm-trekt-vergunningen
Uitspraak rechter: https://insolventies.rech...10.rot.21.249.F.1300.1.21
Tekst op de website van Naked Energy:
Een makkelijke manier is via de dienst Claimsagent.
Zie knop 'vordering indienen'
Dit is een dienst die automatisch je vordering doorstuurt naar de curator en je automatisch op de hoogte houdt van eventuele updates.
Link: {nog niet beschikbaar voor Anode}
Aanvulling: MOI indienen
Flink wat mensen in deze thread claimen dat ze geld terug gekregen hebben op deze manier.
In ieder geval ING klanten. Die krijgen ook veelal vrij snel antwoord.
Hoe het precies zit met die foutieve incasso? Dit zegt de Consumentenbond erover:
Van hoeveel maanden kan ik het beste mijn voorschot laten terugboeken?
Je telt op:
Rekenvoorbeeld:
Wil je het aantal maanden weten: 550/200 = 2,75 (=> afronden naar 3)
Dus dan haal je voor 3 maanden voorschotten terug, ofwel €600.
Omdat, als de MOI slaagt, je nu meer terug hebt gekregen dan Anode nog aan jou zou moeten terug betalen, kan de curator nog €600 - €550 = €50 op je verhalen!
Zet dit op zij, want hoewel de meeste posters hier vinden dat Anode klanten daar recht op hebben, blijft dit voorlopig onduidelijk.
Hoe doe je een Melding Onterechte Incasso per bank
ING
====================
Onderstaand formulier invullen, in principe voor elke maand. Zou sowieso gratis moeten zijn, dus zonder risico.
Link: https://www.ing.nl/partic...g-onterechte-incasso.html
Al flink wat mensen hebben hierdoor hun geld terug gekregen.
Rabobank
====================
Neem contact op met de klantenservice, dit kan telefonisch of per chat.
De bank is op de hoogte dat mensen via een MOI geld proberen terug te krijgen.
Zullen eventueel claimen dat Eneco levering stopt en dat er kosten aan verbonden zijn als de incasso niet foutief blijkt te zijn.
Dus op eigen risico. Maar als je Eneco netjes betaalt zou er geen probleem moeten zijn.
En als de incasso bij andere banken foutief is, waarom dan niet bij de Rabobank?
ABN AMRO
====================
Er is geen formulier, dus neem contact op met de klantenservice. Verder kreeg ik onderstaande aanvulling per PM van @bisselke, met goed advies en goed nieuws voor ABN Amro klanten:
"ABN Amro rekent 25 euro onderzoekskosten wanneer de MOI onterecht blijkt te zijn. Er zijn al meerdere leden die succesvol een MOI hebben gemeld en geld terug gekregen.
Advies: dien eerst 1 MOI in, zodra die goedgekeurd is kun je voor de overige maanden ook een MOI indienen. Zo voorkom je eventueel hoge onderzoekskosten, alhoewel de kans van slagen 99% is."
SNSBank
====================
SNS lijkt ook een formulier te hebben, neem anders contact op met de klantenservice.
Zou ook sowieso gratis moeten zijn, dus zonder risico.
Link: https://www.snsbank.nl/particulier/service/navraag-doen.html
Bijna alle informatie komt uit andere posts om dit forum mbt energieleveranciers die failliet zijn gegaan. Dit is slechts een samenvatting van alles wat ik kon vinden. Informatie kan dus niet kloppen en credits naar elke individuele poster die iets heeft geplaatst wat ik in deze samenvatting heb gebruikt.
Volg de stappen op eigen risico! Mensen claimen hiermee succes te hebben gehad, maar dat biedt geen garantie voor jouw situatie!
Aanvullingen en het melden van foutieve informatie, zeer welkom!
Recentelijk hebben ze nog de volgende tekst op hun website geplaatst:Naked Energy nieuwste slachtoffer hoge energieprijzen
Energieleverancier Naked Energy, met zo’n 2600 klanten, heeft faillissement aangevraagd als gevolg van de sterk gestegen prijzen voor gas en elektra. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt de vergunning in voor het bedrijf.
Binnenlandredactie 23-12-21, 10:44 Laatste update: 11:34
Het bedrijf is in financiële problemen gekomen omdat het bedrijf Energie I&V, dat de inkoop van energie regelde voor de leverancier, begin december failliet werd verklaard. De onderneming kocht energie in bij Energie I&V, ook wel bekend onder de naam Anode Energie. Dat bedrijf vroeg begin december al faillissement aan vanwege de sterk gestegen marktprijzen voor gas en elektriciteit en waarschuwde al dat meer bedrijven in de problemen zouden komen.
In een persbericht deelt het ACM dat Naked Energy niet langer in staat was om op een betrouwbare manier energie te leveren aan de circa 2600 klanten en daarom trekt de autoriteit de vergunningen voor het leveren van gas en elektriciteit in.
Klanten van Naked Energy blijven gewoon nog energie ontvangen en krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe leverancier. De curator van Naked Energy krijgt tot en met 5 januari de tijd om een energieleverancier te vinden die de klanten wil overnemen. Als dat niet lukt, worden de klanten vóór 19 januari verdeeld over alle andere energieleveranciers.
Voor de particuliere en kleinzakelijke klanten kan het faillissement pijn doen in de portemonnee. Bij de noodgedwongen overstap naar een nieuwe energieleverancier moeten ze waarschijnlijk een duurder contract afsluiten dan ze hadden, gezien de recordprijzen voor gas en stroom.
Bron: https://www.ad.nl/geld/na...-energieprijzen~a9387704/
Helaas blijkt nu toch dat het omvallen van Anode voor een kettingreactie heeft gezorgd.Onlangs zijn enkele energieleveranciers omgevallen of in zwaar weer terecht gekomen. Dit als gevolg van enorme prijsstijgingen op de energiemarkt.
Wij krijgen recentelijk vragen van klanten over de stabiliteit van Naked Energy.
WIJ KUNNEN JE GERUSTSTELLEN !
Naked Energy neemt geen risico’s doordat de energie die wij verkopen gelijk is aan de energie die wij inkopen. Maandcontracten kopen wij per maand in en verkopen wij per maand. Jaarcontracten kopen wij voor een jaar in tegen vaste prijzen en wij verkopen die ook per jaar tegen vaste prijzen aan onze klanten. Zodoende worden prijs- en volume risico’s uitgesloten. Naked Energy is vooral een no nonsense bedrijf. Geen aanbiedingen, geen voorwaardelijke kortingen maar een eerlijke heel lage prijs. Risico’s horen daar niet bij. Bij Naked Energy zijn wij vooral zuinig, zeker en solide
De leveranciers die in problemen zijn gekomen hebben risico’s genomen door hun verkopen niet volledig af te dekken door inkopen op dezelfde termijn. Hetzij in prijs, hetzij in volume of een combinatie hiervan. In een redelijk stabiele markt is dit vaak geen probleem, maar de recente enorme prijsstijgingen op de beurzen voor gas en elektriciteit hebben hen in zwaar weer gebracht of doen zelfs doen omvallen.
Meer informatie:
Bij de ACM: https://www.acm.nl/nl/pub...an-acm-trekt-vergunningen
Uitspraak rechter: https://insolventies.rech...10.rot.21.249.F.1300.1.21
Tekst op de website van Naked Energy:
Stappen die je kunt ondernemen om te proberen zoveel mogelijk geld terug te halenNaked Energy stopt
Afgelopen woensdag 22 December 2021 heeft Naked Energy B.V. bij de rechtbank in Rotterdam haar faillissement aangevraagd. Naked Energy heeft tevens de ACM gevraagd haar leveranciersvergunning in te trekken. Het bedrijf leverde gas en elektriciteit aan consumenten en klein-zakelijke klanten in Nederland. Het bedrijf is sinds 2017 actief op de consumentenmarkt.
Naked Energy kan niet meer aan haar leveringsverplichtingen voldoen als gevolg van een recentelijk faillissement van één van haar inkooppartijen. Hierdoor is Naked Energy indirect de afgrond ingetrokken. Er is een serieuze poging gedaan om Naked Energy te redden, maar het bedrijf moest door het wegvallen van haar inkooppartij energie inkopen tegen zeer hoge marktprijzen terwijl de contracten met haar klanten nog gebaseerd waren op veel lagere energieprijzen uit het verleden.
Het faillissement is op 23 december 2021 door de rechtbank uitgesproken. Mr. J. Kloots (De Bok Roijers Gasseling Advocaten te Rotterdam) is aangesteld als curator. Een van de eerste taken van de curator wordt om een leverancier te vinden die de klanten van Naked Energy wil overnemen. Lukt dat niet op korte termijn, dan worden de klanten over alle andere energieleveranciers.
Op de website van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is informatie te vinden voor consumenten en klein-zakelijke klanten die te maken krijgen met het faillissement van hun energieleverancier. Via www.consuwijzer.nl zijn onder meer de antwoorden te vinden op de volgende vragen:
De vergunning van Naked Energy is ingetrokken, wat betekent dit voor mij?
De ACM heeft de leveringsvergunning ingetrokken. Dit betekent dat uw contract beëindigd zal worden. U krijgt automatisch een nieuwe leverancier. Naked Energy zal tot die tijd energie blijven leveren. De periode totdat uw energielevering wordt overgenomen door de nieuwe leverancier, wordt ook wel de vensterperiode genoemd waarbij u nog niet kan overstappen. Dit kan pas nadat een nieuwe leverancier de energielevering heeft overgenomen. De nieuwe leverancier zal de oude contractvoorwaarden niet meenemen. Indien u kiest voor een andere leverancier, geldt er een wettelijke opzegtermijn van maximaal 30 dagen.
Wat gebeurt er met mijn contract?
Uw contract bij Naked Energy zal worden beëindigd. U hoeft echter niet zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier, omdat de levering op uw adres automatisch zal worden overgenomen door een nieuwe leverancier. Bij de nieuwe leverancier zullen er andere contractvoorwaarden gelden die zullen afwijken van de huidige contractvoorwaarden.
Krijg ik nog energie geleverd?
Ja, de energielevering gaat gewoon door als u geen brief van u netbeheerder hebt gekregen. U hoeft u geen zorgen te maken, u komt niet zonder energie te zitten. Hebt u een brief gekregen van de netbeheerder? Dan kan het zijn dat u zelf contact op moeten nemen met een nieuwe leverancier voor een nieuw contract. Neem bij twijfel contact op met uw netbeheerder.
Tot wanneer krijg ik energie geleverd?
Uw energielevering stopt niet en zal dus gewoon door blijven gaan. De energielevering zal door Naked Energy beëindigd worden en zal de energielevering automatisch worden overgenomen door de nieuwe energieleverancier.
Naked Energy zou binnenkort beginnen met de energielevering, wat gebeurt er nu?
De vergunning van Naked Energy is ingetrokken, wat betekent dat Naked Energy de levering niet kan starten op uw adres. De opzegging van uw huidig energiecontract wordt door Naked Energy niet verstuurd naar uw huidige energieleverancier, wat betekent dat uw huidige energieleverancier gewoon doorgaat met de energielevering. Als u op dit moment geen energieleverancier hebt, adviseren we u om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een nieuwe energieleverancier om een nieuw contract af te sluiten.
Gaat Naked Energy nog in de maand januari geld incasseren?
Naked Energy zal in de maand januari geen termijnbedragen meer incasseren. Voor de maand januari zal er door de nieuwe leverancier geïncasseerd worden.
Moet ik mijn openstaande nota’s/termijnen nog betalen?
Openstaande nota’s moeten alsnog voldaan worden. Dit is namelijk de periode waarin Naked Energy energie heeft geleverd en het contract van Naked Energy dus nog altijd van kracht is. Als openstaande nota’s niet voldaan worden, zullen er vermoedelijk incassomaatregelen volgen.
Ik heb op dit moment een lopende betalingsregeling, wat gebeurt daar mee?
De curator die aangesteld wordt zal de komende tijd nodig hebben om alles in kaart te brengen. De curator zal bekijken of dezelfde betalingsregeling met u blijft bestaan. Tot die tijd dient u zich aan de gemaakte betalingsregeling te houden.
- Laatste termijn storneren
- Vordering indienen bij curator
- Een melding onterechte incasso (MOI) indienen bij de bank
Een makkelijke manier is via de dienst Claimsagent.
Zie knop 'vordering indienen'
Dit is een dienst die automatisch je vordering doorstuurt naar de curator en je automatisch op de hoogte houdt van eventuele updates.
Link: {nog niet beschikbaar voor Anode}
Aanvulling: MOI indienen
Flink wat mensen in deze thread claimen dat ze geld terug gekregen hebben op deze manier.
In ieder geval ING klanten. Die krijgen ook veelal vrij snel antwoord.
Hoe het precies zit met die foutieve incasso? Dit zegt de Consumentenbond erover:
Ik heb zelf via Gaslicht.com het contract afgesloten en dat was volgens mij zonder inloggen.Online een machtiging afgeven kan op verschillende manieren. De enige officiële manier is een digitale incassomachtiging. Je geeft dan toestemming via je eigen internetbankieromgeving of via je mobiel bankieren app.
Daarnaast gedogen banken ook niet officieel erkende incassomachtigingen. Bijvoorbeeld een vinkje op een webformulier of met een éénmalige iDeal-betaling als bevestiging. Bij deze niet-officiële vormen kun je wel altijd een Melding Onterechte Incasso (MOI) indienen.
Van hoeveel maanden kan ik het beste mijn voorschot laten terugboeken?
Je telt op:
- Het bedrag van de eindafrekening van
Anode Energie - Eventuele welkomstbonus
- Bedrag wat je hebt gestorneerd. (Normaal gesproken 1 maand)
Rekenvoorbeeld:
- Afrekening Anode: €520
- Welkomstbonus: €230
- Je maandelijkse voorschot is €200
Wil je het aantal maanden weten: 550/200 = 2,75 (=> afronden naar 3)
Dus dan haal je voor 3 maanden voorschotten terug, ofwel €600.
Omdat, als de MOI slaagt, je nu meer terug hebt gekregen dan Anode nog aan jou zou moeten terug betalen, kan de curator nog €600 - €550 = €50 op je verhalen!
Zet dit op zij, want hoewel de meeste posters hier vinden dat Anode klanten daar recht op hebben, blijft dit voorlopig onduidelijk.
Hoe doe je een Melding Onterechte Incasso per bank
ING
====================
Onderstaand formulier invullen, in principe voor elke maand. Zou sowieso gratis moeten zijn, dus zonder risico.
Link: https://www.ing.nl/partic...g-onterechte-incasso.html
Al flink wat mensen hebben hierdoor hun geld terug gekregen.
Rabobank
====================
Neem contact op met de klantenservice, dit kan telefonisch of per chat.
De bank is op de hoogte dat mensen via een MOI geld proberen terug te krijgen.
Zullen eventueel claimen dat Eneco levering stopt en dat er kosten aan verbonden zijn als de incasso niet foutief blijkt te zijn.
Dus op eigen risico. Maar als je Eneco netjes betaalt zou er geen probleem moeten zijn.
En als de incasso bij andere banken foutief is, waarom dan niet bij de Rabobank?
ABN AMRO
====================
Er is geen formulier, dus neem contact op met de klantenservice. Verder kreeg ik onderstaande aanvulling per PM van @bisselke, met goed advies en goed nieuws voor ABN Amro klanten:
"ABN Amro rekent 25 euro onderzoekskosten wanneer de MOI onterecht blijkt te zijn. Er zijn al meerdere leden die succesvol een MOI hebben gemeld en geld terug gekregen.
Advies: dien eerst 1 MOI in, zodra die goedgekeurd is kun je voor de overige maanden ook een MOI indienen. Zo voorkom je eventueel hoge onderzoekskosten, alhoewel de kans van slagen 99% is."
SNSBank
====================
SNS lijkt ook een formulier te hebben, neem anders contact op met de klantenservice.
Zou ook sowieso gratis moeten zijn, dus zonder risico.
Link: https://www.snsbank.nl/particulier/service/navraag-doen.html
Bijna alle informatie komt uit andere posts om dit forum mbt energieleveranciers die failliet zijn gegaan. Dit is slechts een samenvatting van alles wat ik kon vinden. Informatie kan dus niet kloppen en credits naar elke individuele poster die iets heeft geplaatst wat ik in deze samenvatting heb gebruikt.
Volg de stappen op eigen risico! Mensen claimen hiermee succes te hebben gehad, maar dat biedt geen garantie voor jouw situatie!
Aanvullingen en het melden van foutieve informatie, zeer welkom!
[ Voor 101% gewijzigd door TFHfony op 24-12-2021 11:26 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939