Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@hemera: als je nieuwe leverancier je voor 22 januari overneemt zulllen ze niet incasseren voor februari lijkt me. maar als je, zoals ik, pas op e 3e februari over kan gaan omdat mijn domein zich aan de regels wil houden, dan zullen ze ook de 22e nog incasseren. maar idd storneren ljkt me ook de beste optie. en dan gewoon de eindafrekening van werkeljik verbruik betalen.
ik vrag me wel af wat dat geweldige aanbod dan wel is.
maar: even vergeten wie het schreef, iemadn zei hier net dat hij gebled was omdat hij hd opgezegd. hoe weten ze dat al dan? heeft jouw leverancier je per direct overgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:41
@dicksterk Ik heb gisteren toen de mail binnen kwam direct geantwoord met mijn opzegging. En die mail hebben ze dus gelezen. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hier nog steeds geen mail of post gezien...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Mogelijk was je op tijd met overstappen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan het storneren van de incasso van de 22e nog kwaad? Volgens mij niet toch, er moet altijd een herinnering volgen v.z.i.w.

Geen zin om gezien de verhalen zo lang te wachten op de terugbetaling van een te hoge incasso. Bij ons wordt die sowieso te hoog omdat het energieverbruik van vorig jaar echt aanzienlijk hoger was dan dit jaar.

Ik denk dat ik die van de 22e ga storneren met een mail erachteraan dat ze het eventuele surplus of tekort mogen verrekenen bij de eindafrekening van die ene maand die ik bij ze zit. Waarschijnlijk moet er zelfs iets teruggestort worden van de incasso van de 7e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:52:
Mogelijk was je op tijd met overstappen.
Wie weet. Morgen dan maar eens bellen met de netbeheerder, want dan heb ik op dit moment namelijk geen energieleverancier.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambuxz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-06 22:36
celshof schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:15:
[...]
Heb je wel de bevestigingen gekregen? Is alles goed gegaan? Want mij lijkt het dat je al voor het bankroet bij een andere leverancier had moeten zitten.
Mijn contract was op 4 december al bevestigd door Vattenfall voor start levering vanaf 1 januari (ik had op 25/11 mijn contract bij Naked al opgezegd). 3 januari contact gehad met Vatenfall, omdat mijn levering bij Naked Energy wel gestopt was zoals afgesproken maar levering niet door Vattenfall was overgenomen. De klantenservice gaf aan dat er wat mis was gegaan maar dat het nu opgelost was en levering 4 januari zou ingaan. 4 Januari kreeg ik dus ook het bericht van DGB dat zij de levering vanaf 4 januari hadden overgenomen. Toen heb ik meteen Liander gebeld om te vragen wie nu mijn leverancier was, zij gaven aan dat levering 3 januari al door DGB was overgenomen!
Levering is dus niet door Vattenfall gestart zoals afgesproken. .

Op aanraden van Liander gisteren, heb ik vandaag DGB gebeld om de situatie uit te leggen en te verzoeken de levering per direct te stoppen zodat Vattenfall de levering over kan nemen. DGB wilde helemaal niet meewerken en gaf aan dat Vattenfall de levering gewoon op 1 januari had moeten starten en dat zij mij dan niet hadden overgenomen. Maar omdat levering nu wel gestart is ben ik wel gebonden aan de 30 dagen opzegtermijn. Ik heb meerder keren aangegeven dat dit niet rechtmatig is en klantenservice van hen was erg onfatsoenlijk, uiteindelijke gooiden ze de hoorn er gewoon op.

Daarna heb ik Vattenfall gebeld om te vragen hoe het zit en waarom ze levering niet gewoon op 1 januari hadden overgenomen volgens contract. Een zeer vriendelijke medewerker heeft daar alles voor mij uit gezocht en gaf aan dat omdat de curator alle klanten van Naked had geblokkeerd zij mij niet konden overnemen op 1 januari, dit is toen opgeschoven naar 4 januari. Echter gaat de blokkade er vanaf vandaag 5 januari blijkbaar pas officieel af en hij verzekerde mij dat vanaf 6 januari de levering gewoon zal starten.

Ik ben nog een beetje huiverig, maar hoop dat morgen inderdaad de levering start. Mocht dit niet het geval is dan ga ik via de rechtsbijstand juridisch advies inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@raymond p: nou bij ons hebben ze de mail met opzegging niet gelezen. ik had gebeld omdat ik voor de 30 dagen weg wilde. aangegeven dat hun voorschotten en tarieven simpelweg niet te betalen zij met een uitkering dus dat ze per definitie op een betalingsregeling afstevenen als ze ons houen deze 30 dagen. maar ook bij mij, totaal onbuigzaam. 30 dagen is 30 dagen, doorverbinden naar afdeling die erover ging kon niet mailen was de enige optie. maar zoals trustpilot ook veel aangeet, geen enkele reacite. blijkbaar wilden ze jou dus wel graag houden ;-0heb je een hoog verbruik;-)
Ik vraag me ernstig af of we echt een scherp aanbod krijgen en of het een eerljik aanbod is, in de zin van volledig gespecificeerd met tarieven etc. of enkel aan mooi laag voorschotbedrag zonder onderbouwing waarop uiteindeik een hoge jaarrekenign volgt. ik heb echt gene enkel vertrouwen in dit bedrijf en dat gebeurd mij niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
TFHfony schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Wie weet. Morgen dan maar eens bellen met de netbeheerder, want dan heb ik op dit moment namelijk geen energieleverancier.
Net gebeld met Enexis: Mijn aansluiting is gewoon per 04-01 overgenomen door DGB Energie. Ik heb nog steeds geen post/mail gehad.
Nu maar eens kijken hoe snel we van deze club afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:33
Ik ben per vandaag over naar Vattenfall. Je kunt dus wel weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambuxz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-06 22:36
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Perkouw op 06-01-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-06 11:08
Ik ben wel benieuwd of dgb energie met een opzegvergoeding gaat komen omdat de eigenlijke overeenkomst 30 dagen is na 04-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hemera schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:08:
Ik ben wel benieuwd of dgb energie met een opzegvergoeding gaat komen omdat de eigenlijke overeenkomst 30 dagen is na 04-01
De vraag is of hier sprake is van een overeenkomst. Ik ben namelijk niets met DGB overeengekomen. 8)7 Ik heb een zeer interessant belletje gehad met een vergelijkingswebsite. Daar werd ik voor DGB gewaarschuwd. De medewerker vertelde tevens dat ze met grote verbazing hadden vernomen dat deze partij de Naked contracten over zou nemen. Het zou namelijk een ongezonde organisatie zijn, waardoor het een raadsel is dat de toezichthouder hiermee akkoord is gegaan. Ik werd aangeraden vooral niet bij DGB te blijven en snel te gaan zoeken naar een andere aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:52

MsG

Forumzwerver

TFHfony schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:30:
[...]

Net gebeld met Enexis: Mijn aansluiting is gewoon per 04-01 overgenomen door DGB Energie. Ik heb nog steeds geen post/mail gehad.
Nu maar eens kijken hoe snel we van deze club afkomen.
Waarom had je je Vattenfall niet gewoon aangehouden?

Ik heb dat wel gedaan en ben als het goed is per vandaag klant. Heb de vraag uitstaan of dat inderdaad nu klopt, want eerder verschoof de datum steeds.

Maar veelal zijn klantenbestand-opkopers van die kleine cowboys, dus liever bij Vattenfall dan bij DGB. Al zullen de prijzen nu overal hoog zijn :'(.
Reb87 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:20:
[...]

De vraag is of hier sprake is van een overeenkomst. Ik ben namelijk niets met DGB overeengekomen. 8)7 Ik heb een zeer interessant belletje gehad met een vergelijkingswebsite. Daar werd ik voor DGB gewaarschuwd. De medewerker vertelde tevens dat ze met grote verbazing hadden vernomen dat deze partij de Naked contracten over zou nemen. Het zou namelijk een ongezonde organisatie zijn, waardoor het een raadsel is dat de toezichthouder hiermee akkoord is gegaan. Ik werd aangeraden vooral niet bij DGB te blijven en snel te gaan zoeken naar een andere aanbieder.
Ja, dat is er. Lees de energiewet er maar op na. Dit is de reguliere situatie bij een faillissement van een nutsbedrijf. Het alternatief is dat iedereen accuut met de hand moet gaan shoppen, omdat je anders binnen 2 weken van energie afgesloten zou zijn. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet tot dat soort dingen in staat.

[ Voor 43% gewijzigd door MsG op 06-01-2022 10:41 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

SeatRider

Hips don't lie

Reb87 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:20:
[...]

De vraag is of hier sprake is van een overeenkomst. Ik ben namelijk niets met DGB overeengekomen. 8)7
Ja, laat ze maar komen. Ik heb net een contract afgesloten bij Pure Energie, die kwam op basis van mijn gegevens het beste (minst slecht) naar voren. Aangegeven dat ze zsm de levering mogen overnemen en dat ik afzie van de 14 dagen termijn. Ben benieuwd.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bij mij wil Vattenfall er niet aan om eerder de overstap te doen dan 3 februari, om een of andere reden. Maar ik wacht de voorschotten van DGB af en als die te hoog zijn ga ik ze storneren. Ik kom op internet niets dan slechts tegen over deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
Vandaag maar weer een rondje gebeld.
Eerst DGB dat ik al overgestapt was per 23-12 naar Eneco.
Dezelfde reactie als hierboven gehad en best wel onbeschoft van de medewerker.

Om die reden maar eens met netbeheerder Enexis gebeld om te vragen wie mijn leverancier nu is.

Per 3-1 ben in ingehuisd bij DGB en per 4-1 ben ik ingehuisd bij Eneco.
Dit houdt in dat ik dus 1 dag klant ben geweest bij DGB.
Ben benieuwd hoeveel geld ze daarvoor kunnen gaan vragen.

Ook heb ik 23-12 de curator (via mail van Naked) geïnformeerd dat ik overstap naar Eneco en een eindstand doorgegeven, verassend genoeg is dat toevallig de beginstand die ik heb doorgegeven aan Eneco.

Ow en ik heb er een verhuizing van gemaakt:
Mijn vrouw was klant bij Naked Energie en ik ben klant bij Eneco.

Ik ga de facturen tegemoet zien en alle incasso blokkeren van DGB Energie.
Als ze gaan dreigen met boetes wens ik ze veel succes, heb geen algemene voorwaarden ontvangen voor de overstap, dus denk dat ze geen poot hebben om op te staan, mocht het voor het gerecht komen.

Hoogstens 1 dag vastrecht en belastingen betaal ik ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Willion01 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:51:
Ow en ik heb er een verhuizing van gemaakt:
Mijn vrouw was klant bij Naked Energie en ik ben klant bij Eneco.
Welk voordeel heeft dit precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
Voordeel is misschien dat ze niet weten dat we getrouwd zijn en het als een verhuizing zien?
Geen idee, maakt ons namelijk niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
heeft iemand dat zogenaamd fantastisch scherpe aanbod al gehad? volgens de faq krijgen we dat uiterlik 7 januari, maar voglens mij is enkle 7 januari nog mogeljik want ik denk dat niemand al iets heeft gehad via de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjuhh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 12:50
Zelfde schuitje hier, alleen had ik niks door tot afgelopen mailtje van DGB. zelfde dag nog overstap met afzien op bedenkingstermijn geregeld bij vattenfal.
Volgens hun portal vanaf vandaag bij hun aangesloten.

Op advies naaste maar foto's van meterstanden naar mezelf lopen mailen voor later gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zojuist heb ik een voorwaarschuwing incasso gehad. Het bedrag bij DBG is zo'n 5x hoger dan bij Naked Energy (alleen stroom), terwijl de teruggave energiebelasting flink hoger is geworden dit jaar.

- Energiebelasting 825 euro/jaar
+ Netbeheerder 275 euro/jaar
+ Vaste kosten a 120 euro/jaar bij DBG
+ Opgegeven jaarverbruik kWh Naked * prijs X
= Voorschot * 12

Prijs X is bij mij dan 0.85 euro per kWh. Hopelijk hebben ze een hoger jaarverbruik ingeschat, anders zijn ze van de pot gerukt.

Als het goed is krijgen we vandaag een scherpe aanbieding per post 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door H92! op 07-01-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
H92! schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:21:
Zojuist heb ik een voorwaarschuwing incasso gehad. Het bedrag bij DBG is zo'n 5x hoger dan bij Naked Energy (alleen stroom), terwijl de teruggave energiebelasting flink hoger is geworden dit jaar.

- Energiebelasting 825 euro/jaar
+ Netbeheerder 275 euro/jaar
+ Vaste kosten a 120 euro/jaar bij DBG
+ Opgegeven jaarverbruik kWh Naked * prijs X
= Voorschot * 12

Prijs X is bij mij dan 0.85 euro per kWh. Hopelijk hebben ze een hoger jaarverbruik ingeschat, anders zijn ze van de pot gerukt.

Als het goed is krijgen we vandaag een scherpe aanbieding per post 8)7
Ik denk dat ze er ook rekening mee houden dat veel mensen direct opzeggen en in januari een hoger gebruik zullen hebben.
Zelf hier nog steeds niets gehoord van de curator / DGB of wie dan ook. Ook nog geen aankondiging van een incasso in de bank app, terwijl volgens Enexis DGB wel per de 4e mijn leverancier is.
Per de 20e over naar Powerpeers en we zijn aan het kijken naar vervroeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Hier ook een incasso machtiging binnen gekregen van bijna 4x zoveel als normaal. Ook gelijk maar geblokkeerd omdat ik per 21 januari bij een andere maatschappij zit. Wat is nu wijsheid; zelf contact opnemen met DGB om een eindafrekening te vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Reb87 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:39:
Hier ook een incasso machtiging binnen gekregen van bijna 4x zoveel als normaal. Ook gelijk maar geblokkeerd omdat ik per 21 januari bij een andere maatschappij zit. Wat is nu wijsheid; zelf contact opnemen met DGB om een eindafrekening te vragen?
Dat zou ik wel doen. Zelf ben ik een beetje een doemdenker en onderbouw ik het zo goed mogelijk mocht het een naar verhaal worden.

Ikzelf heb de incasso van januari maar niet geblokkeerd, omdat ik pas per 28 januari overstap. Maar ik heb ze wel direct gemaild dat ze de incasso van de maand februari stop moeten zetten (zie hieronder). Ik neem dan maar op de koop toe dat het waarschijnlijk 3 maanden duurt voordat ze het geld terugstorten...

Ik probeerde het nog netjes te houden, maar eigenlijk ben ik al redelijk vooringenomen gezien de vele negatieve verhalen over deze partij.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mensen die hun storneringen eigenlijk al verklaard hebben aan de curator van Naked?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
MsG schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:52:
Mensen die hun storneringen eigenlijk al verklaard hebben aan de curator van Naked?
Laat de curator eerst maar eens mij informeren. Officieel weet ik nog van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De ingeplande incasso verscheen hier ook, en die heb ik geweigerd. Ik heb hier namelijk nooit toestemming voor gegeven.

Het ACM heeft een voorbeeldbrief:
https://www.consuwijzer.n...ische-incasso-terugboeken

Uiteraard is het voorschot vele malen te hoog, maar ik heb nog geen contract of andere motivatie gezien om te bepalen hoe veel te hoog het exact is.
Betalen wil ik wel, maar liever tegelijk met mijn eindafrekening.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:37
Een incasso zonder onderbouwing is inderdaad erg vreemd. DGB moet op zijn minst een overzicht sturen met het verwachte gebruik en het bijbehorende tarief. Bovendien heb je altijd zelf de vrijheid om de hoogte van het voorschot te bepalen, lijkt me.

Ik had begin december al opgezegd bij Naked Energy en als het goed is zou vandaag Frank Energie beginnen met leveren. Benieuwd of dat is gelukt.

Edit: volgens Frank krijg ik per vandaag energie via hen. Dus dat zou gelukt moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Bard1982 op 07-01-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Ook ik heb inmiddels de vooraankondiging gekregen en geblokkeerd. Wel even een brief naar hun info mailadres gestuurd zodat ze ook schriftelijk op de hoogte zijn. Hierin ook aangegeven dat ik de eindafrekening zelf in 1 keer wil voldoen zonder voorschotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:45

Jrz

––––––––––––

Net klantenservice gebeld.

Members only: title

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

TFHfony schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Laat de curator eerst maar eens mij informeren. Officieel weet ik nog van niets.
Precies dit.. Ik heb het redelijk zelf uitgerekend, en ze moten nog 40 euor van mij krijgen. Ik wacht wel af in hoeverre ze de data allemala nog goed op een rijtje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
die gasprijs bij 1 en 2jarig contract is die goedkoop als alles erbij opgeteld is, inclusief btw en alel overheidskosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

dicksterk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:00:
die gasprijs bij 1 en 2jarig contract is die goedkoop als alles erbij opgeteld is, inclusief btw en alel overheidskosten/
Als je even leest zie je dat dat excl. btw is en excl. energiebelastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@msg: dat heb ik juist gelezen daarom vraag ik me af wat het bedrag inclusief alels is, en of het dan nog goedkoop is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Bij gas komt daar nog bovenop per m3:

Energiebelasting: 0,439496
Opslag duurzame energie: 0,104665

Bij stroom per kwh:

Energiebelasting: 0,044519
Opslag duurzame energie: 0,036905

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@hemera: maar ook nog btw toch? die noemde je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zijn de actuele prijzen.. kan het nergens vinden. Ze vinden in ieder geval dat ze het voorschot x2 kunnen doen (gas en elektriciteit losse.incassos?).
Nu zijn de winters doorgaans maanden dat ik meer verbruik dan mijn voorschot, maar vraga me af of de curator goed naar de liquiditeit positie van de overnemer heeft gekeken. Ben er in iedwr geval snel weg, hele onfrisse club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
dicksterk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:16:
@hemera: maar ook nog btw toch? die noemde je niet.
*knip*

Foutieve informatie, excuses

[ Voor 21% gewijzigd door Hemera op 07-01-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Je betaalt wel degelijk 21% over energie EN over de energiebelasting. Bovengenoemde belastingbedragen zijn al inclusief 21% btw.

Het wordt dus:
Flexibel:
hoog: 0,5889 * 1,21 + 0,044519 + 0,036905 = 0.793993
laag: 0,4232 * 1,21 + 0,044519 + 0,036905 = 0.593496
gas: 1,11 * 1,21 + 0,439496 + 0,104665 = 1.887261

1 jaar vast:
hoog: 0,3658 * 1,21 + 0,044519 + 0,036905 = 0,524042
laag: 0,2906 * 1,21 + 0,044519 + 0,036905 = 0,43305
gas: 0,43 * 1,21 + 0,439496 + 0,104665 = 1,064461

VF modelcontract is 1,993862 per m3. Dus ik wacht even het aanbod af nog.

[ Voor 62% gewijzigd door Jrz op 07-01-2022 12:55 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-06 23:08
Van de week heb ik een contract bij Powerpeers afgesloten welke over 14 dagen ingaat. Hoe zit het echter met eventuele boetes m.b.t. te vroeg opzeggen? Hier kan ik helaas niet veel over vinden (in deze situatie).

Hier is het de aangekondigde incasso overigens ook bijna 4x zoveel wat werkelijk nergens op slaat (heb alleen stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
mussov schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:03:
Van de week heb ik een contract bij Powerpeers afgesloten welke over 14 dagen ingaat. Hoe zit het echter met eventuele boetes m.b.t. te vroeg opzeggen? Hier kan ik helaas niet veel over vinden (in deze situatie).

Hier is het de aangekondigde incasso overigens ook bijna 4x zoveel wat werkelijk nergens op slaat (heb alleen stroom).
Hier staat informatie betreffende opzeggen:
https://www.dgbenergie.nl/opzeggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 16:06
Reb87 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:39:
Ik zou mezelf zo dom mogelijk houden, maar wel iets sturen. Dus iets beknopts in de trant van:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
Toch wel bijzonder hoe dat werkt terwijl je überhaupt geen energie van hun wilt ontvangen. Maar als ik het dan goed begrijp moet je dus bij je nieuwe energieleverancier aangeven dat het per 5 februari in kan gaan? Of is het echt het moment dat je bij je nieuwe leverancier aangeeft om over te stappen? (in mijn geval 05-01-22 en dan zou het wellicht een dag later zijn; per 06-02-22)

Uit de mail van DGB (04-01-22):
We kunnen ons voorstellen dat de overgang naar DGB Energie plotseling is. Wij doen er alles aan om de overgang zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk voor u te maken. Wilt u toch overstappen naar een andere energieleverancier, is dit uiteraard mogelijk. Met een wettelijke opzegtermijn van 30 dagen kunt u het contract met ons opzeggen. De termijn om over te stappen naar een andere energieleverancier is ingegaan op 4 januari 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
mussov schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Toch wel bijzonder hoe dat werkt terwijl je überhaupt geen energie van hun wilt ontvangen. Maar als ik het dan goed begrijp moet je dus bij je nieuwe energieleverancier aangeven dat het per 5 februari in kan gaan? Of is het echt het moment dat je bij je nieuwe leverancier aangeeft om over te stappen? (in mijn geval 05-01-22 en dan zou het wellicht een dag later zijn; per 06-02-22)

Uit de mail van DGB (04-01-22):

[...]
Ik dacht zelf 04-02-2022 omdat 05-01-2022 + 30 dagen 03-02-2022 is (mede dankzij MySQL):

code:
1
2
3
4
5
6
select '2022-01-04 00:00:00' + INTERVAL 30 DAY;
+-----------------------------------------+
| '2022-01-04 00:00:00' + INTERVAL 30 DAY |
| 2022-02-03 00:00:00                     |

Ik twijfel nog of ik dan toch ook maar naar 04-02 moet bij mijn nieuwe leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Website Naked-energy is offline (TransIP heeft het geblokkeerd).

Portal zou nog moeten werken tot maart, maar inloggen lukt niet meer. Gelukkig heb ik de data eraf gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
heeft ieman de beloofde brief van 7 januari gehad met het nieuwe aanbod en het hidige contract?
hier niets gezien. ook geen login voor een account, het lijkt erop dat dgb aanstuurt op een situatie waarin ze kunnen factureren wat ze willen zonder dat je kan bijhouden wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

dicksterk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:24:
heeft ieman de beloofde brief van 7 januari gehad met het nieuwe aanbod en het hidige contract?
hier niets gezien. ook geen login voor een account, het lijkt erop dat dgb aanstuurt op een situatie waarin ze kunnen factureren wat ze willen zonder dat je kan bijhouden wat er gebeurd.
Dat zei ik ook al aan de lijn. Zij zeggen dat het volgende week komt. Maar dit is precies mijn probleem ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjuhh
Jrz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Dat zei ik ook al aan de lijn. Zij zeggen dat het volgende week komt. Maar dit is precies mijn probleem ermee
Mag dit juridisch? 2 weken verplicht een product leveren zonder dat een consument inzicht heeft op het kostenplaatje (edit: of dit pas buiten een redelijk termijn te zien krijgt) en ondertussen een termijn vast houden waarin je niet mag overstappen?

[ Voor 6% gewijzigd door oliviertjuhh op 07-01-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik hoop dat ik dat hele DGB-verhaal kan dodgen met mijn vroege verhuizing naar Vattenfall (ook kutprijzen hoor, maar ja nergens zit je nu goed). Maar het kan natuurlijk ook zijn dat DGB alsnog mij contacteert. Voor nu nog niks gezien of gehoord, noch een geplande incasso gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Net de bevestiging binnen dat ik vanaf 10 januari mijn stroom via Powerpeers krijg (ik heb geen gas). Dus een kleine week energie van DGB.
Ik blijf het gek vinden dat ik vanuit zowel de curator als DGB nog niets gehoord heb. Ook nog geen poging tot een afschrijving van DBG

Maar goed. De schade valt hier dus waarschijnlijk mee. Één week dure energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markohendrik
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-03-2024
BrtH schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Ik zou mezelf zo dom mogelijk houden, maar wel iets sturen. Dus iets beknopts in de trant van:

***members only***
Dus de automatische incasso blokkeren en de mail sturen nadat ze falen met de eerste incasso, met de vraag voor de rekening?
Ik ben namelijk niet bepaald te spreken over het beleid van energie leveren en geen tarieven beschikbaar maken. Ik wil ook helemaal niet wachten op een brief aangezien het eruitziet als een vrij schimmig bedrijf.
Hebben meerdere hier al succesvol een overstap gemaakt zonder problemen van DGB? Ze verwoorden de brief namelijk zo slecht dat ik niet snap of ik nu in de proefperiode, of naderhand moet overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

oliviertjuhh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Mag dit juridisch? 2 weken verplicht een product leveren zonder dat een consument inzicht heeft op het kostenplaatje (edit: of dit pas buiten een redelijk termijn te zien krijgt) en ondertussen een termijn vast houden waarin je niet mag overstappen?
Nou dat vraag ik me ook af. Ze wisten de tarieven wel op te noemen aan de lijn.
Maar ook daar, naar consumenten moet je prijzen incl. btw communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oliviertjuhh
Markohendrik schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Dus de automatische incasso blokkeren en de mail sturen nadat ze falen met de eerste incasso, met de vraag voor de rekening?
Ik ben namelijk niet bepaald te spreken over het beleid van energie leveren en geen tarieven beschikbaar maken. Ik wil ook helemaal niet wachten op een brief aangezien het eruitziet als een vrij schimmig bedrijf.
Hebben meerdere hier al succesvol een overstap gemaakt zonder problemen van DGB? Ze verwoorden de brief namelijk zo slecht dat ik niet snap of ik nu in de proefperiode, of naderhand moet overstappen.
Ikzelf heb mijn overstap bij vattenfall kunnen regelen sinds gisteren. Heb op 4 en 5 januari stroom en gas van DGB gehad.
DGB energie verwijst naar ACMConsument als je meer wilt weten over het opzegtermijn. nadat ik daar snel overheen gescant heb staat er niets over gevolgen bij overstappen in dit termijn; een opzegboete zou mits alleen gelden bij contracten voor een bepaalde periode. Volgens mijn naked energy is mijn contract daar gestopt met een einddatum van 4 januari, ik heb verder niets getekend voor DGB dus ik denk dat het daar stopt, niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zelf de overstap van DGB naar United Consumers met een jaar contract in gang gezet vanwege het Naked Energy faillissement. Dit gaat 5 februari in, nog geprobeerd om het te vervroegen telefonisch bij UC, maar ze houden zich aan de 30 dagen opzegtermijn van DGB. Ik zie dat DGB op 10 januari 95,98 euro gaat incasseren. Dat is 2,4 keer zoveel als m'n voorschot bij Naked Energy (die wat laag was miss dankzij de absurde tarieven de laatste tijd). Deze heb ik geweigerd, ik zal DGB gaan e-mailen dat ze met een normaal voorschot mogen komen of een eindafrekening als ik weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
TFHfony schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:49:
Net de bevestiging binnen dat ik vanaf 10 januari mijn stroom via Powerpeers krijg (ik heb geen gas). Dus een kleine week energie van DGB.
Ik blijf het gek vinden dat ik vanuit zowel de curator als DGB nog niets gehoord heb. Ook nog geen poging tot een afschrijving van DBG

Maar goed. De schade valt hier dus waarschijnlijk mee. Één week dure energie.
Ja, zeer apart hoe het allemaal gaat. Maar dan krijg je mogelijk nog wel een boete van €50 wegens te vroeg opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ik vraag me iets af: kunne we collectief klagen bij de acm, en zo ja waar moeten we dat precies doen?
redenen voor onze klacht, juridisch gezien, lijken me e volgende dingen:
1. dgb is niet in staat ons te vertellen wat onze tarieven zijn. Voor zover ik weet is niemadn in staat geweest via dgb de juiste volledige consumententarieven(inclusief btw en belastingen) te krijgen. klopt dat?
2. dgb stelt ons niet in staat ons verbruik te volgen
3. dgb pleegt zelf contractbreukk. in hun veelgestelde vragen pagina over de overname van de klanten van Naked energy verpliccht dgg zich ertoe dat wij uiterlijk op 7 januari een brief met onze tarieven en ene contract in huis hebben. dgb heeft zich hier niet aan gehouden. was dgb niet in staat dit op een anere manier op te lossen, bijvooorbeeld per mail? jawel dat waren ze wel maar hebben ze niet gedaan.
4. dgb incasseert zonder contract. het incasso zou samenvallen met het conract maar dat contract is nergens
5. dgb incasseert zonder onderbouwing, ze incasseren een voorschot maar niemadn weet waar dit op gebaseerd is.
mij punt is: kunnen we met zijn allen bij acm een klacht indinene over het feit dat wij een dienst geleverd krijgen en al dagen hebben moete gebruiken waarbij de leverancier niet in staat is aan de informatieverplichting te voldoen, en niet in staat is tijdig een rechtsgeldig contract te overleggen? zo ja, hoe kunnenn we dat collectief doen en bij wie moeten we precies zijn? het lijkt mij znvol om ons plan: incasso weigeren etc. met een klacht bij de acm te onderbouwen zodat we sterker staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
mussov schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Ja, zeer apart hoe het allemaal gaat. Maar dan krijg je mogelijk nog wel een boete van €50 wegens te vroeg opzeggen.
De boete voor vroegtijdig opzeggen is alleen van toepassing op contracten met bepaalde tijd, v.z.i.w.
Bij flexibele contracten is er geen opzegboete van toepassing.

Het niet in acht nemen van de 30 dagen opzegtermijn staat daar los van, ben benieuwd of ze daar moeilijk over gaan doen. Volgens mij mag er zeker wel ten gunste van de consument afgeweken worden - zoiets las ik in elk geval in het topic over Welkom energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• info-j
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-01-2022
*knip* Reageer constructief of reageer niet. De toon die je hier aanslaat is hier absoluut niet de bedoeling.

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 07-01-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info-j
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Yorinn op 07-01-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Dat zou ik wel doen. Zelf ben ik een beetje een doemdenker en onderbouw ik het zo goed mogelijk mocht het een naar verhaal worden.

Ikzelf heb de incasso van januari maar niet geblokkeerd, omdat ik pas per 28 januari overstap. Maar ik heb ze wel direct gemaild dat ze de incasso van de maand februari stop moeten zetten (zie hieronder). Ik neem dan maar op de koop toe dat het waarschijnlijk 3 maanden duurt voordat ze het geld terugstorten...

Ik probeerde het nog netjes te houden, maar eigenlijk ben ik al redelijk vooringenomen gezien de vele negatieve verhalen over deze partij.
Waar heb jij het mailtje heen gestuurd als ik vragen mag? Als reactie op de ontvangen aankondiging? Ikzelf heb ook een incasso van meer dan 3 keer zoveel gekregen dus die is geblokkeerd. Ik ga ze sturen dat ze aan het eind mij mooi een gespecificeerde factuur kunnen toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Preau schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Waar heb jij het mailtje heen gestuurd als ik vragen mag? Als reactie op de ontvangen aankondiging? Ikzelf heb ook een incasso van meer dan 3 keer zoveel gekregen dus die is geblokkeerd. Ik ga ze sturen dat ze aan het eind mij mooi een gespecificeerde factuur kunnen toesturen.
Zowel info@... als verkoop@ ...

Nog geen reactie ontvangen overigens.

Zag in het topic over Welkom wel al verhalen over aanmaningen etc. bij mensen die gestorneerd hadden bij Eneco... weet niet of ik daar zin in heb en/of DGB daaraan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dicksterk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:37:
ik vraag me iets af: kunne we collectief klagen bij de acm, en zo ja waar moeten we dat precies doen?
redenen voor onze klacht, juridisch gezien, lijken me e volgende dingen:
1. dgb is niet in staat ons te vertellen wat onze tarieven zijn. Voor zover ik weet is niemadn in staat geweest via dgb de juiste volledige consumententarieven(inclusief btw en belastingen) te krijgen. klopt dat?
2. dgb stelt ons niet in staat ons verbruik te volgen
3. dgb pleegt zelf contractbreukk. in hun veelgestelde vragen pagina over de overname van de klanten van Naked energy verpliccht dgg zich ertoe dat wij uiterlijk op 7 januari een brief met onze tarieven en ene contract in huis hebben. dgb heeft zich hier niet aan gehouden. was dgb niet in staat dit op een anere manier op te lossen, bijvooorbeeld per mail? jawel dat waren ze wel maar hebben ze niet gedaan.
4. dgb incasseert zonder contract. het incasso zou samenvallen met het conract maar dat contract is nergens
5. dgb incasseert zonder onderbouwing, ze incasseren een voorschot maar niemadn weet waar dit op gebaseerd is.
mij punt is: kunnen we met zijn allen bij acm een klacht indinene over het feit dat wij een dienst geleverd krijgen en al dagen hebben moete gebruiken waarbij de leverancier niet in staat is aan de informatieverplichting te voldoen, en niet in staat is tijdig een rechtsgeldig contract te overleggen? zo ja, hoe kunnenn we dat collectief doen en bij wie moeten we precies zijn? het lijkt mij znvol om ons plan: incasso weigeren etc. met een klacht bij de acm te onderbouwen zodat we sterker staan.
Mwa.. Zo werkt de energiewet nu eenmaal. Maar ga je gang, We zijn op Tweakers met een substantieel deel van de naked-energie klanten (tweakers is niet representatief voor nl :)) Ik tel zo snel 29 man die in dit topic posten.. dat is +1% van het hele klantenbestand ;) Wel een paar redenen die weinig doen:

1.) Klopt en dat is ontzettend slecht. Maar wettelijk zitten we er 30 dagen aan vast, als prijzen niet compleet onredelijk zijn zal een rechter ze nooit terugfluiten
2.) Niks staat je tegen om op de meter te kijken. Een app is geen eis :). Je kan het trouwens nog prima volgen via sites als mijnenergieoverzicht ed.
3.) Dit is gewoon kansloos.. Geeft aan hoe onbetrouwbaar ze zijn. Komen vanaf seconde 1 hun belofte al niet na
4.) Contract is er wel.. Dat gaat gewoon via de energiewet in. Vraag is wel of een icasso rechtsgeldig is.
5.) Zeker waar.. gelukkig is het nu winter, dus waarschijnlijk is je verbruik higer dan je voorschot (of in ieder geval geen groot verschil).

Al met al.. Ik wacht nog een weekje af en dan ga ik me verdiepen waar ik heenga. Ben maar een kleinverbruiker dus vastrecht is bij mij al een substantieel deel van de rekening.
3.(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Zowel info@... als verkoop@ ...

Nog geen reactie ontvangen overigens.

Zag in het topic over Welkom wel al verhalen over aanmaningen etc. bij mensen die gestorneerd hadden bij Eneco... weet niet of ik daar zin in heb en/of DGB daaraan doet.
Ik zie op de DGB-website dat ze eerst aan een herinnering doen waarbij geen kosten gemoeid zijn. Dus een 'mislukte incasso' zou m.i. geen probleem hoeven zijn.
https://www.dgbenergie.nl/dgb-energie/betalingsproces/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

finsdefis schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Ik zie op de DGB-website dat ze eerst aan een herinnering doen waarbij geen kosten gemoeid zijn. Dus een 'mislukte incasso' zou m.i. geen probleem hoeven zijn.
https://www.dgbenergie.nl/dgb-energie/betalingsproces/
Dat is geen gewoon de wet hoor :). Ze moeten eerst een herinnering sturen voordat ze (incasso)kosten mogen rekenen, ze volgen in dit dus wel de wet :) (itt het eenzijdig veranderen van de lopende contracten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De enige die toestemming voor incasso kan geven is de rekeninghouder. Een incasso machtiging is absoluut niet overdraagbaar aan een ander bedrijf.
Aanmaningen met extra kosten zonder contract en/of factuur cq vervaldatum is ook niet wettelijk toegestaan.

(Mijn brievenbus is trouwens ook nog leeg.)

Dit zou wettelijk wel heel wat beter geregeld mogen worden.
Ik sta ervan te kijken hoe een bedrijf dat afgelopen oktober nog eenzijdig contracten probeerde op te zeggen om een faillissement te ontlopen nu eenzijdig contracten op kan leggen aan klanten van een failliet bedrijf.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@schildpad: het gaat mij ook niet zozeer om een gang naar de rechter maar meer over: is dgb enerige in overtreding wat betreft hun energievergunning bij de acm? ik dacht em te herinneren dat een energieleverancier een informatieplicht heeft wat betreft het ten allen tijde beschikbaar hebben van de juiste tarieven zodat een klant weet waar die aan toe is. ik verwacht dan ook nit zozer iets van en rechter in dit geval maar meer van de acm.
het valt me trouwens op dat dgb energie 1 van de weinigen, misschien zelfs de enige, energieleverancier is die zich niet confomeert aan de gedragscode energie en consument
dat zegt ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trbs
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 17:17
Wat de curator doet is waarschijnlijk wel legaal maar wellicht wel op het randje van de redelijkheid. (Eigenlijk er over heen als ie vanuit de consument redeneert)

Die verkopen het klanten bestand natuurlijk voor zoveel mogelijk geld want hun eerste verantwoordelijkheid is aan hunzelf (ze moeten zelf ook uit de boedel betaald worden) en daaraan aan de overige schuldeisers.

Maar het lijkt me dat ze niet zomaar het belang van de consument naast zich neer mogen leggen. Nou zullen ze zelf vinden dat ze dat ook niet doen, immers dgb is gewoon een energie bedrijf met licentie, maar vanuit de consument gezien is deze partij en hun manier van “zaken” doen en dat ze zelf zometeen failliet kunnen gaan zeker niet “redelijk”.

(Moet je natuurlijk ook bedenken dat de mensen die toen verplicht naar Eneco werden overgezet ook zwaar ongelukkig waren en dat is toch van oud een van de energie reuzen)

Kunnen we daar wat mee ? Waarschijnlijk niet. Het lijkt erop dat deze woeker constructie “gewoon de manier is waarop het geregeld is”.

Weliicht kunnen we elkaar wel helpen door te delen welke energie maatschappijen nog bereid zijn om je aan te nemen als klant op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat het een niet te vertrouwen club is, is mij wel duidelijk. Ze hebben in oktober even eenzijdig klanten buitengeschopt/contract opgezegd omdat ze te goedkoop contract hadden. Weet niet of dat dit nog is teruggedraaid na de reactie van de acm, maar geeft mij grote twijfels over de cashpositie van dit bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@trbs: de manier waarop de overname is gegaan, en het fiet dat de overnemende energieleveranicer woekerprijzen mag rekenen is allemaal legal en volgens e geldende regels. Maar volgens mij is er wel een verplichting om ten allen tijde de juiste tarieven te kunnen inzien waartegen je de diensten afneemt. en daaraan voldoet dgb niet. ik vraag me dus af: mag dgb ons diensten leveren waarvan we de tarieven niet kennen? wat ik wel het teruggevonen is dat een energieleverancier verplicht is de tarieven inclusief btw en belastigne e vermelden, en dat kan dgb niet aan de telefoon heeft men enkle de kale leveringstarieven. de vraag is dus of we bij de acm op grond van die niet-verstrekte tariefinformatie het in rekening gebrachte ongeldig kunenn laten verklaren omdat niet kenbar is gemaakt wat in rekenign gebracht zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trbs
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 17:17
Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:52:
Dat het een niet te vertrouwen club is, is mij wel duidelijk. Ze hebben in oktober even eenzijdig klanten buitengeschopt/contract opgezegd omdat ze te goedkoop contract hadden. Weet niet of dat dit nog is teruggedraaid na de reactie van de acm, maar geeft mij grote twijfels over de cashpositie van dit bedrijf
Ja inderdaad lijkt er toch sterk op dat ze door het klanten bestand te kopen (ben benieuwd wat ze ervoor betalen aan de curator) even hun cashflow proberen te verbeteren.

Niet onredelijk om te denken dat ze zelf ook kunnen omvallen. Bedoel of het zijn klootzakken of ze maken “rare sprongen” omdat ze zelf op de rand staan. In beiden gevallen geen club om verplicht lid van te willen zijn lijkt me.

(Dat zal wel super zuur zijn als DGB zometeen ook failliet gaat en je die 2 enorme “voorschotten” dan ook kwijt bent en het verhaal weer opnieuw begint met een 3rde partij en curator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
trbs schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Ja inderdaad lijkt er toch sterk op dat ze door het klanten bestand te kopen (ben benieuwd wat ze ervoor betalen aan de curator) even hun cashflow proberen te verbeteren.

Niet onredelijk om te denken dat ze zelf ook kunnen omvallen. Bedoel of het zijn klootzakken of ze maken “rare sprongen” omdat ze zelf op de rand staan. In beiden gevallen geen club om verplicht lid van te willen zijn lijkt me.

(Dat zal wel super zuur zijn als DGB zometeen ook failliet gaat en je die 2 enorme “voorschotten” dan ook kwijt bent en het verhaal weer opnieuw begint met een 3rde partij en curator)
Ik denk dat als dat laatste gebeurd, je nog serieus een zaak zou hebben als je de curator hier voor verantwoordelijk stelt. Maar goed. Ik zit maar één week bij DGB en ik storneer gewoon mijn voorschot als ze gaan proberen af te schrijven. Dat ze gelijk maar een eindafrekening sturen voor die 5 á 6 dagen dat ze uiteindelijk geleverd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ik heb even zitten kijken. is er iemadn met een juridische achtergrond die kan uitzoeken hoe dit zit?
volgens mij voldoet dgb enerie momenteel niet aan de informatieplicht. google eens op acm.nl informatievoorziening energie dan krijg je 2 documenten met de regels, 1 kort 1 uitgebreid. ik heb het idee dat dgb met osn momentele ene ongeldige overeenkomst heeft omdat wij niet op de hoogte zijn van de tarieven, die vallen expliciet onder deze informatieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

trbs schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Gelukkig hebben ze geen rechtmatige incasso, dus je kan al je voorschotten nog een hele rijd terughalen :9.

Btw ik krijg vandaag post van dgb, dus 1 dag later. (Postnl app zegt dat er post onderweg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Nou... Vandaag dan eindelijk de brief binnen. Hij begint mooi met de zin "zoals wij u al schreven in onze brief van 4 januari"
Ehm, die heb ik dus niet gekregen.

Maar goed. De tarieven zijn in geval van een verlenging niet heel beroerd, maar zeker niet goed. Ook erg sneaky dat het volledig kale tarieven zijn. Voor veel mensen slecht te vergelijken.

Heel helemaal mooi is de vergelijking met hun concurrentie. Hun eigen 3 jarig contract vergelijken met het model contract van hun concurrenten. Pffff...

En de voorschotten die ze voorstellen bij een 1 jarig en 3 jarig contract zijn bizar laag. Dat zou dik bijbetalen worden.

Nou ja... Het voorschot voor mij is 132 euro. Dat zal redelijk overeenkomen met een week stroom gebruik hier in huis gezien wij ook elektrisch verwarmen.
Maandag gaat Powerpeers hier stroom leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
hier de brief ook gehad.
heeft iemand in zijn/haar brief wel een vermelding van het jaarverbruik?
want volgens mij:
- is nu nogsteeds niet gespecificeerd waar de voorschotbedragen op gebaseerd zijn
- er is niet voldaan aan de door de acm verplichtte informatievoorziening. tarieven zijn nergens genoemd voledig inclusief btw en belastingen
of heeft iemadn een breif waarin dit beide wel geeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kunnen jullie de tarieven plaatsen? Ben komend weekend buiten de deur en ben wel benieuwd eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markohendrik
  • Laatst online: 17-03-2024
Telt artikel 2.2 van de voorwaarden? Snel contract aangaan, opzeggen en een nieuwe aanbieder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb iemand anders mijn brievenbus laten openen: Wat een ballenbedrijf. Alle tarieven publiceren zonder btw en toeslagen. Alles proberen te verhulen. Vertrouw ze nu al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Markohendrik Volgens de begeleidende brief gaat het inderdaad in bij het ontvangen van het contract.

Ik betwijfel wel of dat een weg is die je wilt bewandelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info-j
*knip* Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator toe.

[ Voor 79% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
*knip* Alleen een TR was al voldoende.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2022 14:49 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
  • Laatst online: 05-06 20:54
Hoe kom ik erachter hoeveel ik moet storneren? Naked Energy heeft het knopje "Verbruik" verwijderd van de inlogpagina.

Edit: opgelost door eindnota van vorige leverancier te gebruiken voor de beginstanden.

[ Voor 38% gewijzigd door Lxxv op 08-01-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJapie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EpbhpHByXLbqtODRL4YICVrNPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1qwBkkD2qgjP4GJnJBPSJYY.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de prijzen als vermeld in de brief van DGB. Let op, deze zijn excl. BTW, energiebelasting en opslag duurzame energie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan nergens vinden hoe de vaste leveringstarieven verkend worden.. Is dat per dag of maand? (maw wat als ik 4 februari overstap?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ik heb iig een melding gedaan bij de ACM vanwege het vermelden van de prijs excl. richting consumenten.

Ze doen ook valse vergelijking met concurrenten.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2021-03-05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vankesen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-04-2022
Even samengevat, in de hoop dat ik alles begrijp en het zo goed mogelijk geregeld is, wellicht heeft een ander er ook wat aan;
Ook hier de brief gehad vandaag, vervelend dat het nu weekend is.
Maar loopt het contract als ik het goed begrijp via DGB nu sowieso tot 04-02?

Wat ik gedaan heb is Naked laatste factuur gestorneerd (kregen namelijk eigenlijk nog een verrekening in december die ik niet ontvangen heb) en de eerste incasso van DGB (404 euro voorschot) ook geweigerd. mail gestuurd naar DGB ter info van opzegging en dat ze eindrekening maar moeten sturen.
Wij hebben enkel stroom (geen gas).

Wil nu ook naar Vattenfall, en daar informeren of het zo snel mogelijk kan (zonder proefperiode dus?)
dat begrijp ik nog niet helemaal waarom dat gunstiger is?
Nadeel is dat ik via hun site geen modelcontract kan laten berekenen op alleen stroom, je moet verplicht gas invullen. En het nog niet kan afsluiten omdat ik de einddatum nu niet weet, is dat 04-02 of kan dat via een bepaalde manier nog vervroegd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJapie
vankesen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:59:
Even samengevat, in de hoop dat ik alles begrijp en het zo goed mogelijk geregeld is, wellicht heeft een ander er ook wat aan;
Ook hier de brief gehad vandaag, vervelend dat het nu weekend is.
Maar loopt het contract als ik het goed begrijp via DGB nu sowieso tot 04-02?
Ze geven aan dat er een opzegtermijn is van 30 dagen, maar in de praktijk kan je per direct weg als je nieuwe leverancier meewerkt.
Wat ik gedaan heb is Naked laatste factuur gestorneerd (kregen namelijk eigenlijk nog een verrekening in december die ik niet ontvangen heb) en de eerste incasso van DGB (404 euro voorschot) ook geweigerd. mail gestuurd naar DGB ter info van opzegging en dat ze eindrekening maar moeten sturen.
Wij hebben enkel stroom (geen gas).

Wil nu ook naar Vattenfall, en daar informeren of het zo snel mogelijk kan (zonder proefperiode dus?)
dat begrijp ik nog niet helemaal waarom dat gunstiger is?
Nadeel is dat ik via hun site geen modelcontract kan laten berekenen op alleen stroom, je moet verplicht gas invullen. En het nog niet kan afsluiten omdat ik de einddatum nu niet weet, is dat 04-02 of kan dat via een bepaalde manier nog vervroegd worden?
Je moet goed kijken naar de tarieven om te zien of het gunstiger is, wat tov de tijdelijke energietarieven van DGB niet heel lastig is. Neem de laatste paginas van dit topic maar eens door. Je kunt bij je nieuwe leverancier aangeven af te willen zien van de 14 dagen bedenktijd en per direct te willen overstappen. Niet iedere leverancier gaat hier in mee. Zie de ervaringen in voornoemd topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Lxxv schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:32:
Hoe kom ik erachter hoeveel ik moet storneren? Naked Energy heeft het knopje "Verbruik" verwijderd van de inlogpagina.

Zit er een risico aan als ik te veel storneer en onterecht een MOI indien bij ING (administratiekosten of iets anders?). Of wordt dat gezien als een kosteloze eerste herinnering?
Zo heb ik het wel opgevat, ik heb liever een schuld dan dat ik te weinig storneer. Als de curator gaat blaffen kan ik altijd nog anders beslissen.

Schurkachtige brief zeg, een beetje hun kale tarief 1 op 1 naast de all-in-prijs van andere bedrijven zetten. Ik maak hier ook graag melding van. Maandag ook vattenfall maar even vragen waar ik nu zit, want ik zie in de Postnl app dat deze schurken mij ook de brief hebben gestuurd.

[ Voor 20% gewijzigd door MsG op 08-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Er zit een incasso formulier bij de offerte. Het incassantennummer is NL23 ZZZ 081734120000

Dat is een ander incassanten nr dan die van Naked: NL98ZZZ600858190000

Ik had de machtigingen al ingetrokken, dus ik weet niet of dit standaard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 14:45
JJapie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:49:
[Afbeelding]

Hierbij de prijzen als vermeld in de brief van DGB. Let op, deze zijn excl. BTW, energiebelasting en opslag duurzame energie..
Wat is dit voor een vreemde firma? Bedragen excl vergelijken met incl bedragen van andere leveranciers. En dan ook hun eigen 2 jarig contract vergelijken met modelcontracten. En dan de hoofdprijs (€9,- excl btw) aan vaste leveringskosten per produkt. Verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 14:45
Jrz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:43:
Er zit een incasso formulier bij de offerte. Het incassantennummer is NL23 ZZZ 081734120000

Dat is een ander incassanten nr dan die van Naked: NL98ZZZ600858190000

Ik had de machtigingen al ingetrokken, dus ik weet niet of dit standaard is.
Incasso’s zijn niet overdraagbaar daarom hebben ze een nieuwe aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:48
In de kleine lettertjes staat dat de terugleververgoeding 2,5 cent bedraagt. Direct wegwezen dus.

Bij de 'aanbieding' zit ook een incassoformulier om te ondertekenen. Ze weten dus dondersgoed dat de incasso van volgende week niet volgens de regels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

devriesjande schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:17:
In de kleine lettertjes staat dat de terugleververgoeding 2,5 cent bedraagt. Direct wegwezen dus.

Bij de 'aanbieding' zit ook een incassoformulier om te ondertekenen. Ze weten dus dondersgoed dat de incasso van volgende week niet volgens de regels is.
. Ze weten dat ze geen eigen incassorecht hebben, die willen ze bij een verlenging wel hebben. (en de variabele tarieven zijn gewoon erg hoog). Maakt het niet gelijk illegaal om geld te incasseren. Ze doen gewoon wat ook voor de consument ent het handigste is. Vaak ene belangenafweging va het risico op vertrek.

https://www.dirkzwager.nl...onder-geldige-machtiging/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:48
Ze kunnen met de incasso ook wachten tot ze de getekende machtiging hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

devriesjande schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:44:
Ze kunnen met de incasso ook wachten tot ze de getekende machtiging hebben ontvangen.
De helft van nl opent amper de brievenbus (al zal dat bij nakedenergy klanten anders zijn, die zitten denk ik dichter op de bal). Dat is ook de reden waarom in de energiewet opgenomen is dat je energie overgenomen wordt. Anders wordt het een grote rotzooi, met mensen die voor het gerecht gebracht worden zonder te weten waar het over gaat. Overschat gemiddeld Nederland niet. Nul, nul interesse op dit gebied, daarom maken ze ook zo handig gebruik van de slapers.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1271350 op 08-01-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@jrz: hoe heb jij die klacht ingediend? via welke link? heb je er een foto van je brief bijgedaan?
Ik ben van plan maandag te bellen met consuwijzer en ze de kans te bieden en klach top te nemen inclusief foto van de brief. bij een normale koop op afstand zou ditalels rede zijn om van het contract af te mogen. aangezien wij daar niet onder die regeling vallen ligt het misschien anders, maar en ongeldig contract blijft een ongeldig contract lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

dicksterk schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:19:
@jrz: hoe heb jij die klacht ingediend? via welke link? heb je er een foto van je brief bijgedaan?
Ik ben van plan maandag te bellen met consuwijzer en ze de kans te bieden en klach top te nemen inclusief foto van de brief. bij een normale koop op afstand zou ditalels rede zijn om van het contract af te mogen. aangezien wij daar niet onder die regeling vallen ligt het misschien anders, maar en ongeldig contract blijft een ongeldig contract lijkt me.
Vanuit de ACM kom je bij consuwijzer: https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer
Helaas geen plek voor attachments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
  • Laatst online: 05-06 20:54
Ik heb 2 maanden van Naked Energy kunnen storneren, maar dat voldoet niet volgens mijn berekening.

1. Is de verminderde energiebelasting al verwerkt in de tarieven? In mijn bevestigingsbrief van mijn contract op 14/01/2021 stond bij de tarieven verminderde energiebelasting -€558,56 (-1,53030 per dag). Als ik inlog in het Naked Energy portaal dan staat er voor de tarieven van januari 2022 nog steeds -1,53030 per dag verminderde energiebelasting. Dit klopt toch niet? Voor 2022 zou het met €824,77 op -2,25964 per dag moeten zitten. Nu gaat het maar om 4 dagen in januari, maar dat is toch weer €9,04. Hoor graag of ik me hierin vergis.

2 Raden jullie aan het resterende bedrag via MOI via ING terug te halen of via een claim indienen bij claimsagent.nl?

3 . In geval van MOI, hoe weet ik of ik hiervoor aan de voorwaarden voldoe? Ik weet echt niet hoe destijds de machtiging was afgegeven.

4. Zitten er kosten verbonden aan een rekening achteraf via de curator omdat ik bedragen heb laten terugstorten?

5. Als je het automatisch incasso formulier niet invult van DGB, rekenen ze dan voor de eerste twee incasso's al de administratiekosten van €9,68 per factuur?

[ Voor 47% gewijzigd door Lxxv op 08-01-2022 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desp
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 15:36
Als lotgenoot van deze shit zet ik hierbij graag een boom op ter onderbouwing van de stelling:

Er is géén overeenkomst tussen ex-Naked Energy klanten en DGB Energie tot stand gekomen m.b.t. variabele tarieven voor onbepaalde tijd. Door het ontbreken van deze overeenkomst levert DGB Energie stroom waarvoor ze géén betaling kan afdwingen. Gratis stroom dus.

Disclaimer: ik ben jurist, maar dat zegt niks.

Onderbouwing

Mag een opvolgende leverancier zomaar met een nieuw contract komen zonder dat ik de inhoud ervan heb aanvaard?
Nee. Voor totstandkoming van overeenkomsten is aanvaarding van een aanbod altijd vereist (art. 6:217 BW). Echter kan die aanvaarding mogelijk wel al besloten hebben gelegen in het contract wat je eerder met de failliete leverancier bent aangegaan.

De inhoud van het contract van de leverancier die failliet gaat ("Contract 1") is bepalend voor de vraag of een opvolgende leverancier gerechtigd is te komen met een compleet nieuw contract ("Contract 2") zonder dat daarvoor jouw nadere instemming is vereist. Mogelijk kan dit dus wel als je als consument bij het aangaan van Contract 1 (die met Naked Energy bv.) hebt ingestemd met voorwaarden die dit bewerkstelligen. Zonder dat soort voorwaarden in Contract 1 kan een opvolgende leverancier hoe dan ook niet met een compleet nieuw contract op de proppen komen. Als het wel goed is ingeregeld in Contract 1, ligt de aanvaarding van Contract 2 in feite besloten in Contract 1. Dat is de theorie althans; ik betwist namelijk dat het mogelijk is om op deze wijze gebonden te worden aan overeenkomsten waarvan het aanbod onbekend was om het moment dat je instemde met Contract 1. De wetgever (lees: 2e en 1e kamer) lijkt echter wel het idee te hebben dat dit kan (zie hieronder), maar goed - dat zijn politici en die doen en denken wel vaker rare dingen.

Ligt aanvaarding van dit nieuwe contract besloten in het oude Naked Energy contract?
Nee. Het oude Naked Energy contract is gebaseerd op de branchevoorwaarden van Energie-Nederland.
Deze worden door vrijwel alle leveranciers wordt gebruikt bij levering van stroom en gas aan kleinverbruikers. Zie hier de PDF-versie van Vattenfall. Dat zijn voorwaarden die sinds 2017 de vrije standaard zijn.

In deze voorwaarden heb ik niks gevonden waaruit de noodzakelijke 'aanvaarding' volgt. Nergens in het contract is bepaald dat de afnemer (wij, de consument) geconfronteerd kan worden met een andere leverancier en dat die andere leverancier dan gerechtigd zal zijn eigen voorwaarden en tarieven te hanteren. Het oude Naked Energy contract bevat ook geen aanvullende voorwaarden, naast deze branchevoorwaarden, die een dergelijke aanvaarding omvatten.

In artikel 2.11 staat wel iets over dat de leverancier het contract mag 'overdragen', maar dat ziet op een bepaalde juridische figuur waarin de gehele overeenkomst (ongewijzigd) overgaat naar een andere partij. Artikel 2.11 beschrijft ook uitdrukkelijk dat er dan door een andere partij geleverd gaat worden tegen dezelfde voorwaarden. Dat is simpelweg bij DGB Energie etc. niet het geval. Het contract met Naked Energy is geëindigd door faillissement, en DGB Energie is gewoon met een compleet nieuw contract gekomen. Géén juridische overdracht dus.

Artikel 2.12 schrijft iets over het einde van de overeenkomst als de vergunning wordt ingetrokken. De overheid regelt dan dat "andere partijen de levering dan overnemen". Je zou kunnen betogen dat je middels artikel 2.12 hebt aanvaard dat een andere partij dan gaat leveren "want de overheid heeft dat geregeld", maar niet dat je daartoe met die andere partij een overeenkomst aangaat.

Maar bepaalt de wet niet gewoon dat ik gebonden ben aan zo een compleet nieuw contract?
Nee. Dat zou namelijk betekenen dat er een overeenkomst uit de wet kan ontstaan, en dat staat ons Burgerlijk Wetboek niet toe (art. 6:217 BW). Overeenkomsten kunnen slechts tot stand komen door aanbod en aanvaarding. Natuurlijk kan een wet wel verplichtingen in het leven roepen ("je bent verplicht een overeenkomst aan te gaan met een zorgverzekeraar, want anders foei"), maar een wet kan geen overeenkomst doen ontstaan. Dat kan slechts door aanbod en aanvaarding.

Als je puur kijkt naar bepaalde wettelijke regels en besluiten die hier een rol spelen, zou je ook wat anders kunnen denken (en dat doen de leveranciers maar al te graag). Twee relevante besluiten betreffen, eentje over stroom en eentje over gas:

Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (overheid.nl)
Besluit leveringszekerheid Gaswet (overheid.nl)

DGB en consorten baseren deze praktijken op de volgende bepalingen:

Artikel 2 lid 6 sub c van het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998
zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van elektriciteit aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort
Artikel 3 lid 6 sub c van het Besluit leveringszekerheid Gaswet
zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van elektriciteit aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort
Leveranciers grijpen deze bepalingen onterecht aan als grondslag voor dat nieuwe contract en dat instemming daarvoor helemaal niet nodig is. Vanuit juridisch perspectief is dit onjuist (zoals ik hierboven beargumenteer), maar ook op basis van de besluit/wetstoelichting aantoonbaar onjuist. Zie onder meer de toelichting die de wetgever heeft gegeven op het Besluit inzake Gas bij introductie:
In een leveringscontract zal moeten worden opgenomen dat in een geval waarop artikel 3 betrekking heeft, geen éénzijdige beëindiging door de kleinverbruiker mag plaatsvinden en dat hem een nieuwe leverancier kan worden toegewezen. Afnemers zullen dan vooraf ingestemd hebben met een overdracht naar een andere vergunninghouder in het geval dat de vergunning wordt ingetrokken. (overheid.nl)
De hierboven dikgedrukte zin maakt het kraakhelder dat instemming (lees: aanvaarding) altijd nodig is, en dat de wetgever geen ruimte heeft willen bieden voor de interpretatie die leveranciers (en de ACM, Consumentenbond en alle andere 'belangenbehartigers') aan de regels geven. De wetgever heeft nooit beoogd het complex van aanbod en aanvaarding hier niet van toepassing te laten zijn.

Maar hebben bovenstaande wettelijke bepalingen dan helemaal geen effect? Zeker wel. Leveranciers, de netbeheerder etc, moeten de wet en deze besluiten naleven. Dus áls ze een contract aanbieden, dan móet deze voor onbepaalde tijd worden aangeboden. Als ze contracten sluiten in strijd met deze regels, overtreden ze de wet. Dan kan je als consument die strijdige bedingen vervolgens vernietigen etc. Maar goed, dat speelt hier niet - want er is gewoon geen contract met o.a. DGB Energie.

Wie heeft er steken laten vallen?
Duidelijk mag zijn dat de branche zelf steken heeft laten vallen in het opstellen van hun algemene voorwaarden, in het bijzonder artikel 2.12 (zie hierboven). Daarin is gewoon geen aandacht besteed aan deze situatie. Een update is dan ook essentieel, al betwijfel ik zoals ik aangaf of überhaupt mogelijk is om op voorhand een onbekend aanbod te aanvaarden. De rechter moet daar maar over oordelen als het zover komt. Als dat dan ook sneuvelt, dan komt het erop neer dat de wetgever met een wettelijke fallback regeling moet komen of iets dergelijks. Geen zin om daarover na te denken nu.

Als de stelling juist is
Dan levert DGB ongevraagd en daarmee gratis stroom - totdat jij bijvoorbeeld een vast-contract aanbod van hun aanvaardt. Met dat laatste komt er namelijk wel een overeenkomst tot stand op basis waarvan ze zullen leveren en incasseren.

Is de stroom dan echt gratis? Vanuit contractrechtelijk perspectief wel. DGB zou dan waarschijnlijk stellen dat je 'ongerechtvaardigd verrijkt bent' en op basis daarvan alsnog verplicht bent te betalen. Die stelling is echter onhoudbaar omdat specifiekere regelgeving expliciet bepaalt dat consumenten niet verplicht zijn te betalen voor ongevraagde levering van onder meer gas en stroom (Zie lid 2 van Artikel 7 Burgerlijk Wetboek Boek 7). En het is 'ongevraagd' als er geen overeenkomst is.

Wat ik nu doe
Ik heb alle incasso-opdrachten van DGB verwijderd en zal, mochten ze toch succesvol incasseren, hoe dan over gaan tot stornering. Daarna ga ik lekker sparren met hun incassobureaus, waarschijnlijk net zo lang totdat een rechter oordeelt over bovenstaande stelling. Ik betwijfel echter of zij een proces aandurven, omdat, een voor hun negatieve uitspraak, extreme gevolgen zal hebben. Als een rechter namelijk vaststelt dat er géén overeenkomst is, dan kan iedereen die in soortgelijke situatie heeft gezeten en dus met terugwerkende kracht, de betaalde bedragen terugvorderen wegens 'onverschuldigd betaald'. Dit is vergelijkbaar met de situatie die in het verleden ontstond met die telefoonkredietovereenkomsten die vernietigbaar waren.

Daarnaast ben ik elders een contract aangegaan en probeer ik de ingangsdatum daarvan te vervroegen naar het liefst nu meteen. Dit, omdat ik natuurlijk van mening ben dat ik helemaal geen actief leveringscontract heb momenteel, terwijl ik op basis van de overeenkomst met de netbeheerder verplicht ben dit altijd te hebben.

[ Voor 104% gewijzigd door desp op 08-01-2022 23:03 ]

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Let op:
Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
Ook discussie over een eventuele eerdere overstap naar een andere leverancier hoort daar.

[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je gestorneerd hebt, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Naked Energy.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over andere faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op (moderatie in) dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.