Ik heb precies hetzelfde. Is dit nog verholpen bij je? En zo ja: hoe?Wile8190 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:52:
Ik lees hier al een tijdje mee. Halverwege september is onze warmtepomp na lange levertijd eindelijk geïnstalleerd.
Binnunit: EHBX08E6V
Buitenunit: ERGA08EV3H
Tank: EKHWS180D3V3
Echter vanaf het begin af aan lukt het de warmtepomp niet de desinfectie correct uit te voeren. Hij staat dus nu continu in storing AH-00.
De installateur is al diveree malen langs geweest waarbij steeds wat instellingen zijn aangepast.
Daikin is ook langs geweest en heeft nog meer instellingen aangepast. Uiteindelijke advies was het koelmiddel opnieuw te vullen. Dit dus ook gedaan door de installateur. Echter nog steeds geen succes.
De desinfectie draait vrijdag 23u. Er is geen gebruik van warmwater, max tank temperatuur in de app is 53 graden (staat standaard op 48 graden).
De dag erop valt de unit in storing "F3-00 OU:storing van afvoerbuistemperatuur".
Om deze storing weg te halen is de enige optie stroom eraf en daarna krijgen we melding AH-00.
Het is dus een zeer hardnekkig probleem en momenteel wachten we nu al weer enkele weken tot Daikin terug langs komt.
Mijn vragen:
- wat is het risico dat we nu lopen qua het niet halen van de desinfectie (qua legionella)?
- is er iemand met een soortgelijke ervaring en waarbij een oplossing is gevonden?
Bij mij is er een monteur voor langsgeweest, probleem verholpen en al mijn instellingen aangepast.. dag later meteen weer dezelfde melding dus ik ben zelf maar wat gaan testen.EJDelft schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Ik heb precies hetzelfde. Is dit nog verholpen bij je? En zo ja: hoe?
Ik ben nu niet thuis dus kan de juiste instellingen niet opschrijven zoals ik nu draai maar de oplossing bij mij was als volgt:
Stel de maximale temperatuur van het vat hoger in dan de temperatuur van de disinfectierun. Dus bijvoorbeeld max temperatuur op 65 graden en dan de run op 60 graden.
Blijkbaar als deze temperatuursinstelling gelijk is aan elkaar dan faalt de run meteen.
Dus dan moet je onnodig je boiler de hele tijd op 65 graden zetten (niet zuinig, ik wil hem straks op 45/50 graden hebben) of handmatig iedere keer de boel veranderen om geen issue te hebben. Dat is in mijn ogen geen oplossing.smaij schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:01:
[...]
Bij mij is er een monteur voor langsgeweest, probleem verholpen en al mijn instellingen aangepast.. dag later meteen weer dezelfde melding dus ik ben zelf maar wat gaan testen.
Ik ben nu niet thuis dus kan de juiste instellingen niet opschrijven zoals ik nu draai maar de oplossing bij mij was als volgt:
Stel de maximale temperatuur van het vat hoger in dan de temperatuur van de disinfectierun. Dus bijvoorbeeld max temperatuur op 65 graden en dan de run op 60 graden.
Blijkbaar als deze temperatuursinstelling gelijk is aan elkaar dan faalt de run meteen.
Ik lees toch wel erg veel problemen met Daikin hier. Ook met instellen etc. Ik ben nog steeds niet over gegaan tot aankoop (helaas) maar Daikin heb ik toch wel meer en meer twijfels bij.
Hou je er ook rekening mee dat mensen per definitie problemen wel melden en dat als alles goed loopt je dat niet meld? En daarnaast zijn er hier ook paar mensen die het leuk vinden om alles eruit te halen. Dat is wat anders dan het draait prima.
Nee ik bedoelde de maximaal toegestane temperatuur, dat is wat anders dan de ingestelde temperatuur.MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:27:
[...]
Dus dan moet je onnodig je boiler de hele tijd op 65 graden zetten (niet zuinig, ik wil hem straks op 45/50 graden hebben) of handmatig iedere keer de boel veranderen om geen issue te hebben. Dat is in mijn ogen geen oplossing.
Ik lees toch wel erg veel problemen met Daikin hier. Ook met instellen etc. Ik ben nog steeds niet over gegaan tot aankoop (helaas) maar Daikin heb ik toch wel meer en meer twijfels bij.
Bedankt voor je reactie. Zal morgen dit in gedachten houden als de monteur (weer) komt.smaij schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:01:
[...]
Bij mij is er een monteur voor langsgeweest, probleem verholpen en al mijn instellingen aangepast.. dag later meteen weer dezelfde melding dus ik ben zelf maar wat gaan testen.
Ik snap alleen nog niet waarom dit probleem opeens op is gaan treden na 1.5 jaar probleemloos draaien...
Zou een instelling gewijzigd kunnen zijn of anders werken sinds de laatste firmware update?EJDelft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 00:38:
[...]
Ik snap alleen nog niet waarom dit probleem opeens op is gaan treden na 1.5 jaar probleemloos draaien...
Hoi,
Iemand al eens een situatie gehad dat het vermogen voor verwarmen te weinig was voor zijn huis?
Wij hebben een 2 laags (vrij nieuw 2017) huis met plat dak, 145m2. Er komt een opbouw op van 7x7m.
Mijn plan was om daar 4x Strada Hybrid of Daikin HPC radiatoren/convectoren te hangen.
Onder ligt vv en 1e verdp. normale rads met boosters. Zonder opbouw was 6kw voldoende volgens 1 van de offertes. Met opbouw zou 8kw dan wel " OK" zijn. Ik had in 2022 850-900m3 gas (combiketel op 45 graden max). 2 volw en 2 jonge kids, paar keer per week half bad vol.
Koevlaas kan, maar met de opbouw die er komt, weet ik het niet zeker meer
6kw variant zie ik dit staan in de offerte:
Binnenunit EHBX08E6V
Buitenunit ERGA06EV
300L watertank
14.000 ,- euro incl hele leidingwerk en CV weghalen etc.
Hoor graag ff jullie ervaring/tips
Iemand al eens een situatie gehad dat het vermogen voor verwarmen te weinig was voor zijn huis?
Wij hebben een 2 laags (vrij nieuw 2017) huis met plat dak, 145m2. Er komt een opbouw op van 7x7m.
Mijn plan was om daar 4x Strada Hybrid of Daikin HPC radiatoren/convectoren te hangen.
Onder ligt vv en 1e verdp. normale rads met boosters. Zonder opbouw was 6kw voldoende volgens 1 van de offertes. Met opbouw zou 8kw dan wel " OK" zijn. Ik had in 2022 850-900m3 gas (combiketel op 45 graden max). 2 volw en 2 jonge kids, paar keer per week half bad vol.
Binnenunit EHBX08E6V
Buitenunit ERGA06EV
300L watertank
[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 02-05-2023 12:32 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Wat is precies je vraag? ;-)PCJR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:29:
Hoi,
Binnenunit EHBX08E6V
Buitenunit ERGA06EV
300L watertank
Het verschil in vermogen (zonder backup verwarming) tussen een 6 en een 8kW bij -10C is geen 2kW maar slechts ~1,08kW (7,07 vs 5,99 bij Ta 35C). Dat is op 49m2 dan zo'n 22W/m2, die je "extra" kan stoken in je opbouw. Niet het hele verhaal, want wat je nu door je dak aan warmte naar buiten verliest schuif je eigenlijk omhoog. Is er al iets berekend voor die opbouw qua warmteverlies? Volgens mij moet dit voor een vergunning berekend zijn.
Het houdt allemaal niet echt over met 1kW extra, maar ik denk dat het wel goed gaat, want gezien je historische gasverbruik is een 6 ook al wat ruim genomen en je verplaatst dus een deel van het verlies naar buiten. 4 convectoren is trouwens wel een beetje veel op 49m2. Kan je niet met 2 stuks af?
Ik zou persoonlijk trouwens een 6 nemen en in die opbouw een goeie airco ophangen ipv convectoren, daar heb je veel meer plezier van onder zo'n plat dak.
All-electric.
De vraag (vragen eigenlijk):RonJ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Wat is precies je vraag? ;-)
Het verschil in vermogen (zonder backup verwarming) tussen een 6 en een 8kW bij -10C is geen 2kW maar slechts ~1,08kW (7,07 vs 5,99 bij Ta 35C). Dat is op 49m2 dan zo'n 22W/m2, die je "extra" kan stoken in je opbouw. Niet het hele verhaal, want wat je nu door je dak aan warmte naar buiten verliest schuif je eigenlijk omhoog. Is er al iets berekend voor die opbouw qua warmteverlies? Volgens mij moet dit voor een vergunning berekend zijn.
Het houdt allemaal niet echt over met 1kW extra, maar ik denk dat het wel goed gaat, want gezien je historische gasverbruik is een 6 ook al wat ruim genomen en je verplaatst dus een deel van het verlies naar buiten. 4 convectoren is trouwens wel een beetje veel op 49m2. Kan je niet met 2 stuks af?
Ik zou persoonlijk trouwens een 6 nemen en in die opbouw een goeie airco ophangen ipv convectoren, daar heb je veel meer plezier van onder zo'n plat dak.
1. wat is de gedachte bij een 6 of 8kW model bij deze woning en als er die opbouw bij komt?
2. prijs enigsinds vergelijkbaar?
3. nog andere tips of gedachten bij deze Daikin of waar nog op te letten? Strada of HPC?
Airco( 's) had ik aan gedacht maar een installateur kwam toen emt het plan om 3-4 tlv radiatoren te hangen. Dat koelt iets, maar hoofdzakelijk voor verwarming dan. Scheelt buiten unit(s) en binnen geeft het meer voldoening denk ik dan met airco's verwarming. Ik ben meestal alleen elke dag op de werkkamer. Speelkamer/logeerkamer zal soms voor de kinderen zijn. Wp zou er maar ietsje harder voor hoeven werken (voor die paar extra rads die dan open staan) was een antwoord. Als er ooit een logee komt dan is wel een verwarming nodig op de badkamer. De zolderkamer wil ik dan natuurlijk niet als enige onverwarmd laten, daar kan best ooit een knutseltafel ofzo komen. Vraag is nog even, overal Strada hybrids of Daikin HPC.
Indeling nieuwe opbouw;
:strip_exif()/f/image/5piPfg0X1v3TtQmTrW5AlJEe.jpg?f=fotoalbum_large)
Plat dak zal epdm worden, dat ga ik wit coaten en daarop komen weer de huidige 18 oostwest zonnepanelen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ipv EPDM die je wit gaat coaten, kan je dan niet meteen beter witte kunststof dakbedekking nemen? Moet ook 50 jaar meegaan. Heb ik er sinds 3 jaar ook opliggen ter vervanging van het EPDM dat ergens bleef lekken. (Betekende voor mij eerst zonnepanelen en sedum eraf, witte kunststof dakbedekking aan laten brengen en zonnepanelen weer terug gezet)PCJR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Plat dak zal epdm worden, dat ga ik wit coaten en daarop komen weer de huidige 18 oostwest zonnepanelen.
https://www.koster-afdichtingssystemen.com/nl_nl/prodid-95-2376/rt+820-tpo+2.0.html
[ Voor 13% gewijzigd door hijlko.roosjen op 02-05-2023 17:54 ]
Hm is een optie. Als t mss ook nog goedkoper is dan epdm en erna zelf coaten. Solarbouwmarkt of solatoutlet had die coating. Wat was de prijs per m2?hijlko.roosjen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:51:
[...]
Ipv EPDM die je wit gaat coaten, kan je dan niet meteen beter witte kunststof dakbedekking nemen? Moet ook 50 jaar meegaan. Heb ik er sinds 3 jaar ook opliggen ter vervanging van het EPDM dat ergens bleef lekken. (Betekende voor mij eerst zonnepanelen en sedum eraf, witte kunststof dakbedekking aan laten brengen en zonnepanelen weer terug gezet)
https://www.koster-afdichtingssystemen.com/nl_nl/prodid-95-2376/rt+820-tpo+2.0.html
En is wit ook echt wit?
Echt spierwit. €74 per m2, incl plaatsing.
Mocht je toch voor EPDM met coating gaan, dan moet je wel Europese (=gladde ongetalkte) EPDM hebben, niet de Amerikaanse getalkte/gewafelde ivm hechting.
[ Voor 27% gewijzigd door hijlko.roosjen op 02-05-2023 23:13 ]
Heftig, 3600 euri voor mijn 7x7 dakje. Mwa. Nog ff niet danhijlko.roosjen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:04:
[...]
Echt spierwit. €74 per m2, incl plaatsing
https://www.buizenspuiten.nl/witte-dakcoating/
Hier kost het 15 euro de m2, wel zelf schilderen. Voor mij niet erg.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/power-up-coating-wit.html
Deze ook zoiets maar dan met hechtmiddel.
We gaan helemaal offtopic maar toch: ik hoorde laatst van een groeiend aantal branden door de combi zonnepanelen/ EPDM of Bitumen daken. Ik zie nu steeds vaker dat men het gedeelte van het dak waar zonnepanelen komen te liggen bekleedt met staal. Ook nog een afweging?PCJR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:15:
[...]
Heftig, 3600 euri voor mijn 7x7 dakje. Mwa. Nog ff niet dan
https://www.buizenspuiten.nl/witte-dakcoating/
Hier kost het 15 euro de m2, wel zelf schilderen. Voor mij niet erg.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/power-up-coating-wit.html
Deze ook zoiets maar dan met hechtmiddel.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Nou, ze hebben gisteren 2.5 uur zitten troubleshooten met 3 man sterk. Maar: root cause gevonden. Er bleek een minimaal lek in mn koelmiddelleiding te zitten, bij de buitenunit op het dak. Daardoor zakte het rendement in, en vroeg hij dus teveel vermogen.hijlko.roosjen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:44:
[...]
Zou een instelling gewijzigd kunnen zijn of anders werken sinds de laatste firmware update?
De F3-00 is (nog) niet teruggekomen. Maar dit is wel een goed argument om betere monitoring te installeren, ga binnenkort maar eens met een RasPi en ESPAltherma hobbyen.
Ik kan niet echt de link zien tussen brand en epdm met panelen... moet ik eens opzoeken, kinkt mij vreemd.GJA schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:44:
[...]
We gaan helemaal offtopic maar toch: ik hoorde laatst van een groeiend aantal branden door de combi zonnepanelen/ EPDM of Bitumen daken. Ik zie nu steeds vaker dat men het gedeelte van het dak waar zonnepanelen komen te liggen bekleedt met staal. Ook nog een afweging?
Metaal? Klinkt heel duur ... ook weer avondje googlen lol... thx iig voor de info, beter vooraf ff brainstormen, nu kan t nog.
1. Blijft een greep in de lucht zonder goede berekening. Ik denk zelf dat een 6 al ruim voldoende is, maar niemand garandeert wat zonder berekeningen.PCJR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:24:
[...]
De vraag (vragen eigenlijk):
1. wat is de gedachte bij een 6 of 8kW model bij deze woning en als er die opbouw bij komt?
2. prijs enigsinds vergelijkbaar?
3. nog andere tips of gedachten bij deze Daikin of waar nog op te letten? Strada of HPC?
Als er ooit een logee komt dan is wel een verwarming nodig op de badkamer. De zolderkamer wil ik dan natuurlijk niet als enige onverwarmd laten, daar kan best ooit een knutseltafel ofzo komen.
2. Prijsverschil valt wel mee denk ik (alleen de buitenunit is net iets anders), maar dat moet je aan je installateur vragen dan. Ik schat 100 euro meerprijs op de inkoop. Hoeveel hij daar nog bovenop gooit voor z'n RS6 fonds weet ik niet
3. HPC is iets duurder, maar ook een stuk compacter en in de variant met flappen ook als (hoog) wand model te plaatsen (zoals een airco binnenunit). Dat kan een heel stuk praktischer zijn in die relatief kleine kamers omdat je dan geen ruimte tegen de muur verliest. Een strada zal ook prima werken, maar die zijn groter en eigenlijk alleen geschikt voor lage montage. Die kunnen de luchtstroom ook niet sturen.
4. In de badkamer zou ik beslist géén convector doen! In de badkamer wordt alles steeds zeiknat en maak je heel veel dik plakkerig stof (a la het filter van je droger) door het afdrogen. Dan zitten continu de lamellen verstopt. Ik zou daar lekker een handdoekradiator met elektrisch element nemen, dat werkt een stuk beter, helemaal als je de badkamer maar incidenteel gebruikt.
All-electric.
Thx, nuttige infoRonJ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:51:
[...]
1. Blijft een greep in de lucht zonder goede berekening. Ik denk zelf dat een 6 al ruim voldoende is, maar niemand garandeert wat zonder berekeningen.
2. Prijsverschil valt wel mee denk ik (alleen de buitenunit is net iets anders), maar dat moet je aan je installateur vragen dan. Ik schat 100 euro meerprijs op de inkoop. Hoeveel hij daar nog bovenop gooit voor z'n RS6 fonds weet ik niet![]()
3. HPC is iets duurder, maar ook een stuk compacter en in de variant met flappen ook als (hoog) wand model te plaatsen (zoals een airco binnenunit). Dat kan een heel stuk praktischer zijn in die relatief kleine kamers omdat je dan geen ruimte tegen de muur verliest. Een strada zal ook prima werken, maar die zijn groter en eigenlijk alleen geschikt voor lage montage. Die kunnen de luchtstroom ook niet sturen.
4. In de badkamer zou ik beslist géén convector doen! In de badkamer wordt alles steeds zeiknat en maak je heel veel dik plakkerig stof (a la het filter van je droger) door het afdrogen. Dan zitten continu de lamellen verstopt. Ik zou daar lekker een handdoekradiator met elektrisch element nemen, dat werkt een stuk beter, helemaal als je de badkamer maar incidenteel gebruikt.
De HPC heeft volgens mij ook meer vermogen met kleinere unit (wel maar 3 varianten). De variant om hoog aan de muur te hangen is mss zo gek nog niet! Zou dan 2x FWXT20ATV3 worden voor werkkamer en logeerkamer. Zolderkamer hoeft denk ik geen verwarming.
Ik vind (dat is mijn gedachte) 1x grote radiaal (noem je dat zo?) ventilator in de HPC ook fijner/beter dan 8 of 10 kleine normale fans in een Strada Hybrid DBH...
En de badkamer is een goede, voor die paar keer dat die gebruikt gaat worden( incidenteel bij logees ) kan hier best een elektrische handdoek verwarming. Ook makkelijk zelf te plaatsen. In deze ruimte komen ook wasmachine en droger, en een droogrek voor de was, gaat dat goedkomen? Geen issue met bv drogen van kleding, al zou dat ook naar de logeer/speelkamer kunnen verhuizen denk ik.
Da's best vreemd; je systeem haalde immers wel de gevraagde temperatuur?EJDelft schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:01:
[...]
Nou, ze hebben gisteren 2.5 uur zitten troubleshooten met 3 man sterk. Maar: root cause gevonden. Er bleek een minimaal lek in mn koelmiddelleiding te zitten, bij de buitenunit op het dak. Daardoor zakte het rendement in, en vroeg hij dus teveel vermogen.
De F3-00 is (nog) niet teruggekomen. Maar dit is wel een goed argument om betere monitoring te installeren, ga binnenkort maar eens met een RasPi en ESPAltherma hobbyen.
Welke ESPAltherma waarden zouden dit (lager rendement of te lage druk in het systeem) kunnen aangeven? Druk kun je niet opvragen; rendement zou je zonder ESPAltherma al in HA moeten kunnen tonen.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Heb je nog andere vormen van verwarming in het huis? Ik heb zelf ook lopen twijfelen tussen 6 en 8 (maar dan in een heel ander/oud huis) en uiteindelijk toch voor de 6 gegaan, onder het motto, liever die ene extreem koude dag wat op de back-up verwarming, airco en/of gashaard erbij draaien dan de rest van het jaar een lager rendement halen.PCJR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Thx, nuttige info6 of 8kW laat ik even voor wat het is, zal een berekening wel uitwijzen dan. 6 zou iig genoeg zijn. Ik heb nu de Calenta 40C op het laagste rpm toerental draaien, 1700 rpm ofzo, dat is ook maar iets van 7,1kW (volgens de handleiding) en 5,7kW volgens de specs Consumentenbond. Max cv temp 45 graden.
De HPC heeft volgens mij ook meer vermogen met kleinere unit (wel maar 3 varianten). De variant om hoog aan de muur te hangen is mss zo gek nog niet! Zou dan 2x FWXT20ATV3 worden voor werkkamer en logeerkamer. Zolderkamer hoeft denk ik geen verwarming.
Ik vind (dat is mijn gedachte) 1x grote radiaal (noem je dat zo?) ventilator in de HPC ook fijner/beter dan 8 of 10 kleine normale fans in een Strada Hybrid DBH...
En de badkamer is een goede, voor die paar keer dat die gebruikt gaat worden( incidenteel bij logees ) kan hier best een elektrische handdoek verwarming. Ook makkelijk zelf te plaatsen. In deze ruimte komen ook wasmachine en droger, en een droogrek voor de was, gaat dat goedkomen? Geen issue met bv drogen van kleding, al zou dat ook naar de logeer/speelkamer kunnen verhuizen denk ik.
1 radiaal ventilator is idd beter, als in: iets stiller en zuiniger en is ook veel makkelijker schoon te maken.
Opzich zal ie de zolderkamer wel meepakken. Ik zou het zelf wel doen voor die paar honderd euro. Ik zou wanneer je het niet doen voor de zolderkamer wél alvast een locatie bedenken en daar mantelbuizen en/of loze leidingen naartoe leggen. Dan kan jij of een evt. koper er altijd makkelijk nog één toevoegen zonder je gloednieuwe opbouw weer open te moeten breken.
Voor het drogen van de was heb je ventilatie nodig, geen verwarming. Dat moet je toch al goed regelen voor een badkamer. Heb je in je bestaande woning al WTW? Gaat die dan omhoog of hoe ga je dat doen?
All-electric.
Het is een huis uit 2017 en onder (woonkamer, keuken, hal, wc) ligt vloerverwarming. Hier komt met de verbouwing het stuk bijkeuken en een stukje garage bij, hier komt dan een extra groep vloerverwarming voor het nieuwe stuk woonkamer. Nieuwe verdeler in de garage, kunststof, ook voor koelen.RonJ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Heb je nog andere vormen van verwarming in het huis? Ik heb zelf ook lopen twijfelen tussen 6 en 8 (maar dan in een heel ander/oud huis) en uiteindelijk toch voor de 6 gegaan, onder het motto, liever die ene extreem koude dag wat op de back-up verwarming, airco en/of gashaard erbij draaien dan de rest van het jaar een lager rendement halen.
1 radiaal ventilator is idd beter, als in: iets stiller en zuiniger en is ook veel makkelijker schoon te maken.
Opzich zal ie de zolderkamer wel meepakken. Ik zou het zelf wel doen voor die paar honderd euro. Ik zou wanneer je het niet doen voor de zolderkamer wél alvast een locatie bedenken en daar mantelbuizen en/of loze leidingen naartoe leggen. Dan kan jij of een evt. koper er altijd makkelijk nog één toevoegen zonder je gloednieuwe opbouw weer open te moeten breken.
Voor het drogen van de was heb je ventilatie nodig, geen verwarming. Dat moet je toch al goed regelen voor een badkamer. Heb je in je bestaande woning al WTW? Gaat die dan omhoog of hoe ga je dat doen?
De inpandige garage heeft een radiator, dat zal ook een Strada hybrid worden of een Daikin HPC dan (wand laag model).
:strip_exif()/f/image/sZKe9j2rawdfJunLySDJjXCl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat zo worden:
:strip_exif()/f/image/jy82N9w5ufaqJy30KPTetmxH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog wat meer fotos: Opbouw realiseren -> brainstormtopic
Op de 1e verdp zijn 4 kamers, badkamer en een wc. Kamers hebben elk een normale radiator; ik zie type22, type21, type22 en type10. Eentje hiervan heb ik zelf al voorzien van diy boosterfans. Badk een design handdoek radiator. Draaide afgelopen winter op max 45gr cv temp. Wel elektrisch badkamerkacheltje even aan tijdens douchen.
Op de nieuwe verdieping komen dan 3 stuks (werkkamer, logeerkamer, zolderkamer) ltv Daikin hoogwand muur HPC FWXT20ATV3 indien ergens leverbaar (of een kleiner model, het vermogen is wel wat lager van de hoogwand modellen dan de laagwand modellen). Koelen is leuk, maar het gaat om verwarming in de winter. FWXT20ATV3 = 825 euro zonder 2wegklep(is dit perse nodig, zit er geen afsluiter in het ding zelf...?)
Ik heb geen airco's of haard ofzo
Wand en dak van nieuwe opbouw wil ik Rc 6 of 7 maken.
De WTW (Itho HRU ECO RFT HP) hangt nu naast de Calenta 40c in de bijkeuken. De WTW gaat ook naar de nieuwe techische ruimte. Kanalen worden allemaal omgelegd en naar boven geleid. Nieuwe opbouw krijgt ook WTW:
:strip_exif()/f/image/WaQ0g9swSarnE0O1MctV2lI6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is nu zo dat de WTW via een perilex zit aangesloten in de bijkeuken en en draden lopen naar de badkamer draaiknop in de muur naast de lichtschakelaar. Ik moet, of de WTW draadloos krijgen, of ik moet de bekabeling via de bijkeuken ook omhoog krijgen via de koof (garage- achter wc 1e verpd-tech ruimte) en daar weer met een perilex aansluiten. Als iemand in de nieuwe badk gaat douchen dan kan ik die 5x per jaar wel even de schakelaar op stand 3 zetten vanuit de badkamer op de 1e, lijkt me geen issue. Draadloos met 1 of 2 controlpanels is natuurlijk sjieker
[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 03-05-2023 13:50 ]
Kijk, dat is allemaal nuttige info! Nog een paar dingetjes dan:PCJR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:42:
[...]
Het is een huis uit 2017 en onder (woonkamer, keuken, hal, wc) ligt vloerverwarming. Hier komt met de verbouwing het stuk bijkeuken en een stukje garage bij, hier komt dan een extra groep vloerverwarming voor het nieuwe stuk woonkamer. Nieuwe verdeler in de garage, kunststof, ook voor koelen.
De inpandige garage heeft een radiator, dat zal ook een Strada hybrid worden of een Daikin HPC dan (wand laag model).
[Afbeelding]
Het gaat zo worden:
[Afbeelding]
Hier nog wat meer fotos: Opbouw realiseren -> brainstormtopic
Op de 1e verdp zijn 4 kamers, badkamer en een wc. Kamers hebben elk een normale radiator; ik zie type22, type21, type22 en type10. Eentje hiervan heb ik zelf al voorzien van diy boosterfans. Badk een design handdoek radiator.
Op de nieuwe verdieping komen dan 3 stuks (werkkamer, logeerkamer, zolderkamer) ltv Daikin hoogwand muur HPC FWXT20ATV3 indien ergens leverbaar (of een kleiner model, het vermogen is wel wat lager van de hoogwand modellen dan de laagwand modellen). Koelen is leuk, maar het gaat om verwarming in de winter. FWXT20ATV3 = 825 euro zonder 2wegklep(is dit perse nodig, zit er geen afsluiter in het ding zelf...?)
Ik heb geen airco's of haard ofzo![]()
Wand en dak van nieuwe opbouw wil ik Rc 6 of 7 maken.
De WTW (Itho HRU ECO RFT HP) hangt nu naast de Calenta 40c in de bijkeuken. De WTW gaat ook naar de nieuwe techische ruimte. Kanalen worden allemaal omgelegd en naar boven geleid. Nieuwe opbouw krijgt ook WTW:
[Afbeelding]
Het is nu zo dat de WTW via een perilex zit aangesloten in de bijkeuken en en draden lopen naar de badkamer draaiknop in de muur naast de lichtschakelaar. Ik moet, of de WTW draadloos krijgen, of ik moet de bekabeling via de bijkeuken ook omhoog krijgen via de koof (garage- achter wc 1e verpd-tech ruimte) en daar weer met een perilex aansluiten. Als iemand in de nieuwe badk gaat douchen dan kan ik die 5x per jaar wel even de schakelaar op stand 3 zetten vanuit de badkamer op de 1e, lijkt me geen issue. Draadloos met 1 of 2 controlpanels is natuurlijk sjieker
- Badkamerradiator op de 1e zou ik ook een elektrisch element in schroeven. Dan kan je verder overal met LT aan de gang.
- Ik zou denk ik 1,5kW fancoils pakken, dan heb je net wat meer koelvermogen dan een 1. Meer dan 1,5 heeft totaal geen zin omdat je dat vermogen toch niet gaat toevoeren ivm vermogen WP.
- Als ik je tekening goed begrijp komt er een wat verlaagd plafond in (want de WTW buizen lopen onder de stalen balken door). Dan zou je ook nog de inbouwmodellen kunnen overwegen, dan heb je helemaal niks aan de muur.
- In Italië (en vast ook in Spanje of Polen/Roemenië, even zoeken, één EU enzo ;-) ) zijn ze iets goedkoper.
- De hydraulische klep heb je nodig om de temperatuur per ruimte te kunnen regelen. Dat hoeft niet persé een Daikin klep te zijn of uberhaupt door de convector te worden gestuurd. Je kan dus ook één externe thermostaat gebruiken en de hele verdieping daarop met één klep regelen, je kan een ander merk klep gebruiken (de convector geeft gewoon 230V AC met 1A uitvoer daarvoor), je kan evt. een kabel terugtrekken en dat allemaal op de verdeler regelen, etc.
- Een 2-weg klep gebruik je bij een "ster-netwerk" c.q. als je bij elke ruimte 2 eigen (afgetakte) leidingen gebruikt, een 3-weg gebruik je bij serieel aangesloten (doorgeluste) convectoren.
Leesvoer:
- Daikin HPC Catalogus hier
- Installatiehandleiding hier
Mbt de WTW: Ik zou als het ook maar even kan met CO2- (keuken) en RV-sensoren (badkamers) gaan werken en de boel helemaal automatisch en josti-proof maken. Ga jij anders maar elke keer aan je logees uitleggen dat ze een of andere knop moeten indrukken die ze niet kennen, dat gaat echt niet gebeuren. Het lijkt me al sterk dat je (en huisgenoten) nu altijd naar die perilex in de bijkeuken lopen als je bijv. gaat koken.
All-electric.
Wie is hier beheerder van de Excel?
Zie dat ik toegevoegd moet worden in 'Onze instellingen nieuw' om mijn sheet in te laden.
Volgens mij is het geblokkeerd voor bewerken. Wie kan dit aanpassen?
Zie dat ik toegevoegd moet worden in 'Onze instellingen nieuw' om mijn sheet in te laden.
Volgens mij is het geblokkeerd voor bewerken. Wie kan dit aanpassen?
- badkamer boven loopt nu op 45 graden cv temp, maar met het kacheltje gaat t prima. Denk ook wel als de wp langere tijd gaat verwarmen. Elektrisch element erin? Dat zegt me nog ff niks, hoe dat dat gaat, maar kan altijd nog achteraf jaRonJ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Kijk, dat is allemaal nuttige info! Nog een paar dingetjes dan:
- Badkamerradiator op de 1e zou ik ook een elektrisch element in schroeven. Dan kan je verder overal met LT aan de gang.
- Ik zou denk ik 1,5kW fancoils pakken, dan heb je net wat meer koelvermogen dan een 1. Meer dan 1,5 heeft totaal geen zin omdat je dat vermogen toch niet gaat toevoeren ivm vermogen WP.
- Als ik je tekening goed begrijp komt er een wat verlaagd plafond in (want de WTW buizen lopen onder de stalen balken door). Dan zou je ook nog de inbouwmodellen kunnen overwegen, dan heb je helemaal niks aan de muur.
- In Italië (en vast ook in Spanje of Polen/Roemenië, even zoeken, één EU enzo ;-) ) zijn ze iets goedkoper.
- De hydraulische klep heb je nodig om de temperatuur per ruimte te kunnen regelen. Dat hoeft niet persé een Daikin klep te zijn of uberhaupt door de convector te worden gestuurd. Je kan dus ook één externe thermostaat gebruiken en de hele verdieping daarop met één klep regelen, je kan een ander merk klep gebruiken (de convector geeft gewoon 230V AC met 1A uitvoer daarvoor), je kan evt. een kabel terugtrekken en dat allemaal op de verdeler regelen, etc.
- Een 2-weg klep gebruik je bij een "ster-netwerk" c.q. als je bij elke ruimte 2 eigen (afgetakte) leidingen gebruikt, een 3-weg gebruik je bij serieel aangesloten (doorgeluste) convectoren.
Leesvoer:
- Daikin HPC Catalogus hier
- Installatiehandleiding hier
Mbt de WTW: Ik zou als het ook maar even kan met CO2- (keuken) en RV-sensoren (badkamers) gaan werken en de boel helemaal automatisch en josti-proof maken. Ga jij anders maar elke keer aan je logees uitleggen dat ze een of andere knop moeten indrukken die ze niet kennen, dat gaat echt niet gebeuren. Het lijkt me al sterk dat je (en huisgenoten) nu altijd naar die perilex in de bijkeuken lopen als je bijv. gaat koken.
- de 1.5kW fancoil = dan de FWXT15ATV3 toch, ook prima. Ik zat aan verwarmingsvermogen te denken, is dan de 20 niet beter? Ik zat te twijfelen tussen de 15 en de 20.
- De nieuwe balken van de opbouw zijn allemaal hout. Daaronder komen inderdaad de WTW kanalen en daaronder een gipsplaat. Voor servicen heb ik de voorkeur om de HPC's niet in het plafond te gaan bouwen, lijkt me ook meer werk. Het stoort me niet hoog aan de wand. Maar goede opmerking
- italie kan goeddoper zijn ja, maar dit valt allemaal onder de installateur dus ben, helaas, daaraan verbonden en zal jammer genoeg niks zelf inkopen.
- De Madoka komt gewoon weer zoals nu in de woonkamer, er is maar 1 thermostaat. De radiatoren staan op zich altijd op dezelfde stand met hun eigen thermostaatknop. De 3-4x HPC wil ik dan met hun eigen thermostaat ook instellen op zeg 20graden. Als elk een eigen 2wegklep heeft dan schakelt elke HPC dicht als het er warm genoeg is, dan kan het vermogen ergens anders heen. Lijkt me oo toch?
Er staat inderdaad niet 2 rads in serie, alles staat in ster zo ver ik weet.
:strip_exif()/f/image/1qjso9m3uL4kvupVhGkUVw9C.jpg?f=fotoalbum_large)
- de keuken heeft een sterkte separate afzuiging naar buiten, geen WTW voor nodig. Er is nu 1 draaiknopje voor de WTW op de badkamer, verder niks. De WTW heeft een perilex stekker in de bijkeuken(hier kun je niks schakelen).
Op zich mag dit allemaal zo blijven, WTW staat altijd in stand laag/standby. Als een keer iemand zou douchen op de nieuwe verdieping, dan zet ik zelf wel even de knop op standje hoog
Ik ga even je links bekijken, als het goedkoop/kleine moeite is, wil ik er wel wat aan automatiseren, mits de WTW dat ook aankan natuurlijk.
- Zo'n element is een weerstand/staaf met een stekker en thermostaat eraan, die je zo in je bestaande badkamer/handdoekradiator schuift. Maar kan je idd altijd nog doen op de 1e.PCJR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:06:
[...]
- badkamer boven loopt nu op 45 graden cv temp, maar met het kacheltje gaat t prima. Denk ook wel als de wp langere tijd gaat verwarmen. Elektrisch element erin? Dat zegt me nog ff niks, hoe dat dat gaat, maar kan altijd nog achteraf ja
- de 1.5kW fancoil = dan de FWXT15ATV3 toch, ook prima. Ik zat aan verwarmingsvermogen te denken, is dan de 20 niet beter? Ik zat te twijfelen tussen de 15 en de 20.
- De nieuwe balken van de opbouw zijn allemaal hout. Daaronder komen inderdaad de WTW kanalen en daaronder een gipsplaat. Voor servicen heb ik de voorkeur om de HPC's niet in het plafond te gaan bouwen, lijkt me ook meer werk. Het stoort me niet hoog aan de wand. Maar goede opmerking
- italie kan goeddoper zijn ja, maar dit valt allemaal onder de installateur dus ben, helaas, daaraan verbonden en zal jammer genoeg niks zelf inkopen.
- De Madoka komt gewoon weer zoals nu in de woonkamer, er is maar 1 thermostaat. De radiatoren staan op zich altijd op dezelfde stand met hun eigen thermostaatknop. De 3-4x HPC wil ik dan met hun eigen thermostaat ook instellen op zeg 20graden. Als elk een eigen 2wegklep heeft dan schakelt elke HPC dicht als het er warm genoeg is, dan kan het vermogen ergens anders heen. Lijkt me oo toch?
Er staat inderdaad niet 2 rads in serie, alles staat in ster zo ver ik weet.
[Afbeelding]
- de keuken heeft een sterkte separate afzuiging naar buiten, geen WTW voor nodig. Er is nu 1 draaiknopje voor de WTW op de badkamer, verder niks. De WTW heeft een perilex stekker in de bijkeuken(hier kun je niks schakelen).
Op zich mag dit allemaal zo blijven, WTW staat altijd in stand laag/standby. Als een keer iemand zou douchen op de nieuwe verdieping, dan zet ik zelf wel even de knop op standje hoog![]()
Ik ga even je links bekijken, als het goedkoop/kleine moeite is, wil ik er wel wat aan automatiseren, mits de WTW dat ook aankan natuurlijk.
- De 2,0 lijkt me nogal overdreven. Hij doet al iets meer dan 2kW afgifte op de middelste fan stand, dan heb je straks 6-7kW aan vermogen (op de hoogste stand zelfs nog meer), oftewel het gehele vermogen van je warmtepomp, geconcentreerd op die 3 relatief kleine kamertjes in je opbouw, dat slaat dan naar verhouding nergens op. Een 1kW is denk ik al ruim voldoende, maar dan kom je met koelen wel echt wat te kort, vandaar dat ik de 1,5 zou nemen.
- Dan is er een tweewegklep in de unit nodig en dat werkt dan zoals je beschrijft. Dan zou ik voor die paar tientjes verschil gewoon die klep via Daikin zelf nemen, die zijn iig van goede kwaliteit (GE of Siemens meestal) en heb je geen discussies bij evt. garantieclaims.
- WTW: Check mbt de keuken, dan heb je ook geen CO2-sensor nodig idd. Dan zou ik 2 van die RV-sensoren (van ITHO zelf, binnen paar minuten geinstalleerd) in de badkamers hangen, dan ben je voor ~260 euro klaar. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook dan een lange stuurkabel door het halve huis leggen + je koof slopen en weer fixen.
All-electric.
- check; dan 3x FWXT15ATV3 + 2wegklepjes, op werkkamer, zolder en logeerkamerRonJ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:38:
[...]
- Zo'n element is een weerstand/staaf met een stekker en thermostaat eraan, die je zo in je bestaande badkamer/handdoekradiator schuift. Maar kan je idd altijd nog doen op de 1e.
- De 2,0 lijkt me nogal overdreven. Hij doet al iets meer dan 2kW afgifte op de middelste fan stand, dan heb je straks 6-7kW aan vermogen (op de hoogste stand zelfs nog meer), oftewel het gehele vermogen van je warmtepomp, geconcentreerd op die 3 relatief kleine kamertjes in je opbouw, dat slaat dan naar verhouding nergens op. Een 1kW is denk ik al ruim voldoende, maar dan kom je met koelen wel echt wat te kort, vandaar dat ik de 1,5 zou nemen.
- Dan is er een tweewegklep in de unit nodig en dat werkt dan zoals je beschrijft. Dan zou ik voor die paar tientjes verschil gewoon die klep via Daikin zelf nemen, die zijn iig van goede kwaliteit (GE of Siemens meestal) en heb je geen discussies bij evt. garantieclaims.
- WTW: Check mbt de keuken, dan heb je ook geen CO2-sensor nodig idd. Dan zou ik 2 van die RV-sensoren (van ITHO zelf, binnen paar minuten geinstalleerd) in de badkamers hangen, dan ben je voor ~260 euro klaar. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook dan een lange stuurkabel door het halve huis leggen + je koof slopen en weer fixen.
- 2x sensoren 04-00046 is prima, ook het geld niet. Alleen de WTW is nu niet draadloos zo ver ik weet. Ik moet dus eerst nagaan of daar een module voor is om in die WTW te bouwen
edit: HRU ECO RFT HP is mijn unit...RFT zou staan voor radio control iets....hmm what the hell
Verder nog op- of aanmerkingen wat betreft de verbouwing of de Daikin set met EKHWS300D3V3 ?
Mag ook pb of in mijn brainstorm topic
Recente ITHO's hebben de radiomodule idd standaard aan boord. Koppelknopje zit ergens op de printplaat, kan niet missen.PCJR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:44:
[...]
- check; dan 3x FWXT15ATV3 + 2wegklepjes, op werkkamer, zolder en logeerkamer
- 2x sensoren 04-00046 is prima, ook het geld niet. Alleen de WTW is nu niet draadloos zo ver ik weet. Ik moet dus eerst nagaan of daar een module voor is om in die WTW te bouwen![]()
edit: HRU ECO RFT HP is mijn unit...RFT zou staan voor radio control iets....hmm what the hell
Verder nog op- of aanmerkingen wat betreft de verbouwing of de Daikin set met EKHWS300D3V3 ?
Mag ook pb of in mijn brainstorm topic
Mbt de Altherma: Kan de 300L tank wel aanbevelen als je 2 kids hebt. Hier met 2 personen en een douche-WTW is ie wel weer wat overkill. Ik zou iig geen 180L doen met 4 personen en/of dit woonoppervlak.
Ik zou de 3-fase binnenunit nemen (model eindigt op E9W) ipv de 1-fase versie die jij noemt, zeker als je naar de 6kW gaat en misschien toch eens een dagje wat vermogen tekort komt.
De reden dat ik toch 300L heb genomen is omdat ik al rekening wilde houden met evt. koters in de toekomst en óók met een evt. volgende eigenaar. Al woon je zelf alleen, dit soort zaken moeten imho altijd in verhouding zijn tot het aantal potentiele bewoners.
Ik zal nog even in jouw eigen topic kijken en evt. reageren, we gaan hier een beetje teveel offtopic, hoewel ik de Daikin fancoils wel relevant vind.
[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 03-05-2023 17:08 ]
All-electric.
- Mijne is van 2016/2017. 545-4275. Kan het nog ff niet vinden van het koppelen, nog f zoeken. Dan kan die bedrade knop weg dan denk ik. 2x remote voor in de plaats. Zo ver ik weet zijn er dan nog steeds geen CO2 of RV sensoren ergens... (of dit zit in die nieuwe draadloze remotes)RonJ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:58:
[...]
Recente ITHO's hebben de radiomodule idd standaard aan boord. Koppelknopje zit ergens op de printplaat, kan niet missen.
Mbt de Altherma: Kan de 300L tank wel aanbevelen als je 2 kids hebt. Hier met 2 personen en een douche-WTW is ie wel weer wat overkill. Ik zou iig geen 180L doen met 4 personen en/of dit woonoppervlak.
Ik zou de 3-fase binnenunit nemen (model eindigt op E9W) ipv de 1-fase versie die jij noemt, zeker als je naar de 6kW gaat en misschien toch eens een dagje wat vermogen tekort komt.
De reden dat ik toch 300L heb genomen is omdat ik al rekening wilde houden met evt. koters in de toekomst en óók met een evt. volgende eigenaar. Al woon je zelf alleen, dit soort zaken moeten imho altijd in verhouding zijn tot het aantal potentiele bewoners.
Ik zal nog even in jouw eigen topic kijken en evt. reageren, we gaan hier een beetje teveel offtopic, hoewel ik de Daikin fancoils wel relevant vind.
https://ithodaalderop.com...132%20RFT%20overzicht.pdf
Volgens mij kan met mijn HRU (zonder geintegreerde sensoren) alleen de RFT-N of de RFT remotes worden gebruikt... wat trouwens prima is, ik hoef niet perse iets dat automatisch harder gaat ahv co2 of RV,
- 300L prima ja, met af en toe een warm bad en 2 kleine kids is het zonde om risico te lopen. En 300L blijft ook langer warm, zo kun je bv instellen om maar 1-3x per week te verwarmen voor sww. De temp daalt dan van 55 naar 40 ofzo, maar met thermostaat kraan op de douche en bad moet dat gewoon goedkomen lijkt me... Ik wil dan sww verwarmen (en legionella run doen) als de zonnepanelen overdag de boel kunnen voorzien van power.
- over de power van de zon; puntje over 3fase. Ik wilde hier bewust voor 1fase gaan, en de 2kw backup heater pakken. Met de zonnestroom kan ik beter/makkelijker 3 uur 2000W voorzien dan 1 uur 6-9kW, snap je? Ik neem aan dat je met 1 of 3fase variant, het verschil in backup heater 2 of 6kw(of 9?) variant bedoeld?
- ik lees trouwens dat die FWXT15ATV3 een condens afvoer hebben. Dat is natuurlijk logisch als je zo koud wil gaan dat er condens kan komen.
Maar.
1. dan moet ik ook 3x een condens afvoer slang in de wanden gaan maken naar een plekje waar riool zit. En de laagwandmodel FWXV15ABTV3 heeft geen drain? Lijkt me stug...
2. kan ik wel zo koud gaan met koeler, want op hetzelfde systeem zit gewoon de hele vloerverwarming + de normale huidige radiatoren.... daar drupt dan toch ook het water vanaf of ben ik nou gek
3. of geen drain aansluiten omdat het toch niet zo koud kan met koelen...
[ Voor 25% gewijzigd door PCJR op 03-05-2023 17:32 ]
Zie DMPCJR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:14:
[...]
- Mijne is van 2016/2017. 545-4275. Kan het nog ff niet vinden van het koppelen, nog f zoeken. Dan kan die bedrade knop weg dan denk ik. 2x remote voor in de plaats. Zo ver ik weet zijn er dan nog steeds geen CO2 of RV sensoren ergens... (of dit zit in die nieuwe draadloze remotes)
https://ithodaalderop.com...132%20RFT%20overzicht.pdf
Volgens mij kan met mijn HRU (zonder geintegreerde sensoren) alleen de RFT-N of de RFT remotes worden gebruikt... wat trouwens prima is, ik hoef niet perse iets dat automatisch harder gaat ahv co2 of RV,
- 300L prima ja, met af en toe een warm bad en 2 kleine kids is het zonde om risico te lopen. En 300L blijft ook langer warm, zo kun je bv instellen om maar 1-3x per week te verwarmen voor sww. De temp daalt dan van 55 naar 40 ofzo, maar met thermostaat kraan op de douche en bad moet dat gewoon goedkomen lijkt me... Ik wil dan sww verwarmen (en legionella run doen) als de zonnepanelen overdag de boel kunnen voorzien van power.
- over de power van de zon; puntje over 3fase. Ik wilde hier bewust voor 1fase gaan, en de 2kw backup heater pakken. Met de zonnestroom kan ik beter/makkelijker 3 uur 2000W voorzien dan 1 uur 6-9kW, snap je? Ik neem aan dat je met 1 of 3fase variant, het verschil in backup heater 2 of 6kw(of 9?) variant bedoeld?
- ik lees trouwens dat die FWXT15ATV3 een condens afvoer hebben. Dat is natuurlijk logisch als je zo koud wil gaan dat er condens kan komen.
Maar.
1. dan moet ik ook 3x een condens afvoer slang in de wanden gaan maken naar een plekje waar riool zit. En de laagwandmodel FWXV15ABTV3 heeft geen drain? Lijkt me stug...
2. kan ik wel zo koud gaan met koeler, want op hetzelfde systeem zit gewoon de hele vloerverwarming + de normale huidige radiatoren.... daar drupt dan toch ook het water vanaf of ben ik nou gek![]()
3. of geen drain aansluiten omdat het toch niet zo koud kan met koelen...
All-electric.
Een vraag over desinfecteren. Als je warm water gebruikt tijdens de desinfectie, kan het dan zijn dat hij dan blijft hangen op desinfecteren? Of extra lang gaat desinfecteren?
Mn warmwatervat haalde de normaal gevraagde 45 graden wel, maar ging telkens op storing tijdens de desinfectiecyclus. Dus de 60 graden haalde hij niet. Vanwege het betere weer sloeg de verwarming niet aan in die periode.GJA schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Da's best vreemd; je systeem haalde immers wel de gevraagde temperatuur?
Welke ESPAltherma waarden zouden dit (lager rendement of te lage druk in het systeem) kunnen aangeven? Druk kun je niet opvragen; rendement zou je zonder ESPAltherma al in HA moeten kunnen tonen.
Goede vraag wat betreft ESPAltherma. Ik heb nog geen monitoring geinstalleerd, dus details moet ik je schuldig blijven. Ik ben voornemens om wat correlaties te zoeken tussen buitentemperatuur en COP. Als die vervolgens inzakt, kan dat m.i. indicatie zijn dat er wat mis is.
Daarnaast wil ik HA gebruiken om de warmtepomp wat efficienter in te zetten. Denk aan: Niet aan laten slaan als het 's nachts heel koud is maar overdag een stuk warmer voorspeld is. En bijvoorbeeld de twee Smart Grid schakelaars gebruiken om bij te stoken als er zonne-energie is. Maar dat loont pas als de saldering verdwijnt.
Nieuwe warmtepomp, even wennen aan alles.
Wat is een beetje normaal verbruik voor het opwarmen van de sanitair water tank?
230 liter
(Laten we zeggen 2x douchen en 1x afwassen op een dag).
4kWh gisteren. Klinkt dat normaal?
Ik hoop dit (vat weer verwarmen) in de toekomst met espaltherma en de SG contacten op goedkope stroom momenten te doen.
Wat is een beetje normaal verbruik voor het opwarmen van de sanitair water tank?
230 liter
Ik hoop dit (vat weer verwarmen) in de toekomst met espaltherma en de SG contacten op goedkope stroom momenten te doen.
Hier meestal 1-2 kWh per dag (4 personen douchen). Temperatuur op 48 graden, 300 liter.Impstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:13:
230 liter
Flink verschil. Vreemd.FastForwardNL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:15:
[...]
Hier meestal 1-2 kWh per dag (4 personen douchen). Temperatuur op 48 graden, 300 liter.
Temperatuur staat hier op 50°C, hysterese op 10°C hier. Dus weer opwarmen bij 40°C.
230 liter boiler van ca 40-42 Gr.C. naar 50 Gr.C. is tussen de 1,5 en 2 kWh in 3 kwartier tijdImpstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:13:
230 liter
Setpoint niet te hoog (in ons geval is 50 Gr.C. prima voor 6 personen) en richting de 40 Gr.C. gaan voor een nieuwe run helpt ook. Bij voorkeur een tijdstip kiezen waarop en geen warm water wordt afgenomen (in ons geval om 13:00 -> pakken we ook zonnepanelen stroom mee op warm moment van de dag -> hoger rendement WP)
Doet je BUH (verwarmingselement) mee?Impstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Flink verschil. Vreemd.
Temperatuur staat hier op 50°C, hysterese op 10°C hier. Dus weer opwarmen bij 40°C.
Zo niet dan moet er iets mis zijn als er verder niet getapt wordt & in deze tijd van het jaar.
Tip: even checken of het opgenomen vermogen ook daadwerkelijk zo hoog is (een verkeerde setting in configuratie kan ook voor verkeerde weergave zorgen op WP zelf terwijl het opgenomen vermogen veel lager is)
BUH staat uit in de instellingen.Sparky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Doet je BUH (verwarmingselement) mee?
Zo niet dan moet er iets mis zijn als er verder niet getapt wordt & in deze tijd van het jaar.
Tip: even checken of het opgenomen vermogen ook daadwerkelijk zo hoog is (een verkeerde setting in configuratie kan ook voor verkeerde weergave zorgen op WP zelf terwijl het opgenomen vermogen veel lager is)
Ik moet eerst nog een Shelly installeren in de meterkast voordat ik het opgenomen vermogen kan controleren.
Welke setting zou er verkeerd kunnen zijn? Enig idee?
Hoe heb je ingesteld wanneer de temperatuur weer naar 50°C gaat? Hier gaat het gewoon automatisch wanneer de temperatuur weer rond 40°C is.Sparky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:26:
[...]
230 liter boiler van ca 40-42 Gr.C. naar 50 Gr.C. is tussen de 1,5 en 2 kWh in 3 kwartier tijd
Setpoint niet te hoog (in ons geval is 50 Gr.C. prima voor 6 personen) en richting de 40 Gr.C. gaan voor een nieuwe run helpt ook. Bij voorkeur een tijdstip kiezen waarop en geen warm water wordt afgenomen (in ons geval om 13:00 -> pakken we ook zonnepanelen stroom mee op warm moment van de dag -> hoger rendement WP)
Wij hebben de tempratuur op 49 graden staan. Als mijn vrouw en ik hebben gedoucht, dan hebben we daarna ook altijd 1,5-2kwh verbruik.Sparky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:26:
[...]
230 liter boiler van ca 40-42 Gr.C. naar 50 Gr.C. is tussen de 1,5 en 2 kWh in 3 kwartier tijd
Via het programma in de app. Tussen 13:00 - 15:00 uur op comfortstand van 50 Gr.C. (de rest van de tijd op de spaarstand)Impstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:38:
[...]
Hoe heb je ingesteld wanneer de temperatuur weer naar 50°C gaat? Hier gaat het gewoon automatisch wanneer de temperatuur weer rond 40°C is.
Programma aanpassen kan ook via menu op binnenunit maar de app werkt prettiger
Ik heb het hier wel eens gehad over een fluittoon in de binnenunit van de warmtepomp en na een jaar eindelijk antwoord van Daikin. Ze komen volgende maand, onder garantie, de platenwisselaar wisselen.
Alleen voor die tijd even ESPaltherma verwijderen
Goede avond,
Heeft er iemand ervaring met het bedrijf warmtepomp topper.nl?
Als ik een calculatie maak komt deze er redelijk goedkoop uit echter weet ik niet of dit een bekend bedrijf is? Ik krijg nu offertes tussen de 16K-19K; of is dit momenteel de markt?
Alvast dank.
Heeft er iemand ervaring met het bedrijf warmtepomp topper.nl?
Als ik een calculatie maak komt deze er redelijk goedkoop uit echter weet ik niet of dit een bekend bedrijf is? Ik krijg nu offertes tussen de 16K-19K; of is dit momenteel de markt?
Alvast dank.
[ Voor 14% gewijzigd door Boeff op 06-05-2023 21:14 ]
Heb dit zelf ook gehad, maar dan ook echt een harde pieptoon waar we 's nachts wakker van werden. Wp staat op zolder en hoorden het beneden boven de tv uit komen.kepler schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:05:
Ik heb het hier wel eens gehad over een fluittoon in de binnenunit van de warmtepomp en na een jaar eindelijk antwoord van Daikin. Ze komen volgende maand, onder garantie, de platenwisselaar wisselen.
Daikin heeft toen een (expansie?)vat vervangen. Blijkbaar hebben sommige warmtepompen een braampje in een vat wat onder druk komt te staan en dat veroorzaakt dat geluid.
Zijn er ongeveer een dag mee bezig geweest. Koelmiddel eruit, vat vervangen en koelmiddel er weer in.
Deze stond op 2 kw, 1 enkel stap. Nu heb ok hem verhoogd maar 3/6 kw in twee stappen maar hij geeft de error nog steeds. Opwarmen gaat nochtans mooi tot 60 graden en houd zijn temp ook goed vast.GJA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:19:
[...]
Misschien vindt ie het niet snel genoeg. Je zou de BUH iets sterker kunnen instellen en kijken of het dan goed gaat?
De foutcode is erg algemeen. Zoals met veel foutcodes; geeft alleen het gevolg aan, niet de oorzaak
:strip_exif()/f/image/2A7PK28rw5RAMh0w0axSrTgw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bevindingen Boiler verbruik
Issue:
Mijn boiler verbruikte veel meer stroom dan referenties in dit Forum
Uit ESP Altherma bleek dat BSH (Booster Heater) vaak actief was
Set-up mode stond op Reheat Only
Heb nu de heat-up mode [6-0D] aangepast naar Schedule + Reheat en nog geen schedule ingesteld.
[6-0C] Reheat temperarure: 50graden
[6-08] Reheat hysterese: 20graden
Warmt dus op bij 30 graden boiler temperatuur.
Tot nu toe nog geen koude douche gehad.
Stroom vebruik boiler = 46% omlaag gegaan
MIjn doel was om het boiler verbruik van <5kWh per dag te halen.
Dit lijkt gelukt :-)
Voor de lezers zonder ESP Altherma:
Ben je er van bewust dat de elektrische BSH actief kan zijn als [6-0D]≠0 EN [6-0D]=0\
@Wile8190 & @Roekeloos : Wellicht is optimalisatie bij jullie mogelijk
Mocht er iemand nog meer tips hebben om boiler verbruik om laag te krijgen dan hoor ik het graag
Data:
Issue:
Heb nu de heat-up mode [6-0D] aangepast naar Schedule + Reheat en nog geen schedule ingesteld.
Anyway,Ivow85 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:11:
30 kWh voor SWW? Dat is goed mis. Of gebruiken jullie zakelijk ook veel warm water?
5 kWh op een dag zonder legionellarun zou al héél veel zijn voor een huishouden.
Ben je er van bewust dat de elektrische BSH actief kan zijn als [6-0D]≠0 EN [6-0D]=0\
Mocht er iemand nog meer tips hebben om boiler verbruik om laag te krijgen dan hoor ik het graag
Data:
:strip_exif()/f/image/67KvF2se05JYsMjelOMtIVfT.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze warmtepomp heeft te weinig vermogen voor onze woning.
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163898
De installateur heeft aangegeven een warmtepomp bij te kunnen plaatsen.
Een extra Monoblock warmtepomp zou dan via een bi-valente print aangestuurd kunnen worden.
Ik heb hier mijn twijfels bij omdat deze niet samen kunnen verwarmen....
Iemand hier ervaring mee?
Documentatie mbt bivalent aansturen 2e warmtepomp:
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163898
De installateur heeft aangegeven een warmtepomp bij te kunnen plaatsen.
Een extra Monoblock warmtepomp zou dan via een bi-valente print aangestuurd kunnen worden.
Ik heb hier mijn twijfels bij omdat deze niet samen kunnen verwarmen....
Iemand hier ervaring mee?
Documentatie mbt bivalent aansturen 2e warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/pH1wM9rEzf2LKK0IHs1yzkMv.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dit lijkt me niet de (standaard) oplossing toch? Als je pech hebt dan ga je net twee keer achter elkaar douchen als de temp op 32 graden staat, dan heb je wel snel een koude douche lijkt me.proozen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:35:
Bevindingen Boiler verbruik
Issue:
[...]
Anyway,
Data:
[Afbeelding]
Ik wel benieuwd hoor naar een oplossing, ik zit met een verbruik van 3-5 kWh voor het warme water. Maar we douchen soms wel 2x per dag (sporten) en hebben ook 3 kleine kinderen die soms ook douchen. Dus vraag me af of mijn verbruik dan echt hoger is dan normaal, of dat we gewoon iets meer warm water verbruiken dan normaal
De standaardoplossing van de installateur verbruikte naar mijn inzien teveel stroom
Als er iemand koud staat te douchen hoor ik het snel genoeg.
Kan nog altijd wat tunen aan de temp. en schedules instellen als nodig.
Op deze manier starten we worse case, en zien nu ook dagen met 0 verbruik voor boiler.
Toen mijn vrouw laatst begon met douchen bij 30,7 graden tanktemperatuur heb ik wel even snel de krachtige modus aangezet. Dan worden direct BSH en Warmtepomp ingeschakeld.
Interessant om te zien dat zien dat deze modus krachtig genoeg is om zelf tijdens het douchen de tank temperatuur nog omhoog te krijgen. Gene klachten over koud water gehad tijdens deze douche beurt
Op deze manier starten we worse case, en zien nu ook dagen met 0 verbruik voor boiler.
Toen mijn vrouw laatst begon met douchen bij 30,7 graden tanktemperatuur heb ik wel even snel de krachtige modus aangezet. Dan worden direct BSH en Warmtepomp ingeschakeld.
Interessant om te zien dat zien dat deze modus krachtig genoeg is om zelf tijdens het douchen de tank temperatuur nog omhoog te krijgen. Gene klachten over koud water gehad tijdens deze douche beurt
:strip_exif()/f/image/lc6NhHW88fKeMp6limOvdfSF.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik op de achterzijde van een sigarendoos uitreken wat opwarmen van 7 liter/minuut water met DeltaT van 25 Gr.C. kost dan kom ik op ca. 12,25 kWh uit. Dan kan onze WP van ca. 8 kW met BUH van 2 kW = totaal 10 kW het niet bijhouden. Heb jij een BUH van 6 of 9 kW?proozen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:58:
De standaardoplossing van de installateur verbruikte naar mijn inzien teveel stroom
[Afbeelding]
(er zit bij onze 230 ltr boiler af en toe een groot verschil tussen weergegeven temp. en uitstroomtemp. / vooral bij lagere temperaturen neemt het verschil toe / heeft wellicht met positie van de sensor te maken)
En hogere hysteresis is wel een goed idee inderdaad, ga ik ook eens mee spelen.proozen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:58:
[Afbeelding]
Bij ons staat het nu zo ingesteld dat de boiler gaat verwarmen als de zonnepanelen genoeg opleveren. Dan is het verwarmen dus echt gratis, maakt de efficiëntie iets minder uit. Maar nog steeds goed om het warm houden ook zo zuinig mogelijk te maken.
Gisteren dag 1 van installatie.
Wat een absolute drama........heb helemaal niet te spreken over het installatie bedrijf.
Begon met te laat komen, afgesproken was tussen 8 en half 9. Kwamen om 9.15u aankakken, stappen 2 jonkies uit waarvan eentje nog 15min aan de telefoon bleef hangen. Uiteindelijk is een 3e bij gekomen, maar het ging allemaal zo traag en moeizaam dat ik ze gewoon niet alleen kon laten. Ik moest erbij blijven, ik vertrouwde het niet gewoon.
Hebben ze binnen alles bekeken, zijn ze vervolgens buiten begonnen met de leidingen. Durfden ze het dak eerst niet op, want het zag er steil uit :\ Met moeite zijn ze het dak op gegaan, kregen ze de dakpannen er moeilijk af.
Onder het dak zit natuurlijk een damp open isolatielaag, nou daar heb ik dus nu allemaal gaten en scheuren in omdat ze niet voorzicht naar boven gingen. Gewoon een voet doorheen of zelfs een multi-tool naar beneden laten vallen.....Heb ook nu geëist dat het dak hersteld moet worden, dus het bedrijf gaat daar nu ook voor zorgen.
Wat hebben ze tot nu toe gedaan:
- binnenunit naar binnen gebracht met een hijskraan, daar moest ik bij helpen en begeleiden want anders ging dat niet goed. Gelukkig is dat uiteindelijk wel goed gegaan.
- Een deel van leidingwerk in het dak gedaan, maar dak moet weer open om derest van de koelleidingen te plaatsen en solderen.
- Gat van buiten naar binnen toe richting installatieplaats binnenunit.
- Alle dakpannen weer netjes teruggelegd, was ook een absolute eis van mij omdat het vandaag tot donderdag heel de dag gaat regenen.
Ik kon de heren niet wegsturen omdat ze natuurlijk het dak open hadden gemaakt en dat moest gewoon dicht.
Tegelijkertijd heb ik al paar keer mijn buren gesproken en hebben zij meerdere malen hun zorgen ge-uit over geluidsoverlast van buitenunit. Komt bij mij op mijn betonnen dak van mijn uitbouw te staan.
Gaat lekker zo.........begin er langzaam spijt van te krijgen.
Wat een absolute drama........heb helemaal niet te spreken over het installatie bedrijf.
Begon met te laat komen, afgesproken was tussen 8 en half 9. Kwamen om 9.15u aankakken, stappen 2 jonkies uit waarvan eentje nog 15min aan de telefoon bleef hangen. Uiteindelijk is een 3e bij gekomen, maar het ging allemaal zo traag en moeizaam dat ik ze gewoon niet alleen kon laten. Ik moest erbij blijven, ik vertrouwde het niet gewoon.
Hebben ze binnen alles bekeken, zijn ze vervolgens buiten begonnen met de leidingen. Durfden ze het dak eerst niet op, want het zag er steil uit :\ Met moeite zijn ze het dak op gegaan, kregen ze de dakpannen er moeilijk af.
Onder het dak zit natuurlijk een damp open isolatielaag, nou daar heb ik dus nu allemaal gaten en scheuren in omdat ze niet voorzicht naar boven gingen. Gewoon een voet doorheen of zelfs een multi-tool naar beneden laten vallen.....Heb ook nu geëist dat het dak hersteld moet worden, dus het bedrijf gaat daar nu ook voor zorgen.
- binnenunit naar binnen gebracht met een hijskraan, daar moest ik bij helpen en begeleiden want anders ging dat niet goed. Gelukkig is dat uiteindelijk wel goed gegaan.
- Een deel van leidingwerk in het dak gedaan, maar dak moet weer open om derest van de koelleidingen te plaatsen en solderen.
- Alle dakpannen weer netjes teruggelegd, was ook een absolute eis van mij omdat het vandaag tot donderdag heel de dag gaat regenen.
Ik kon de heren niet wegsturen omdat ze natuurlijk het dak open hadden gemaakt en dat moest gewoon dicht.
Tegelijkertijd heb ik al paar keer mijn buren gesproken en hebben zij meerdere malen hun zorgen ge-uit over geluidsoverlast van buitenunit. Komt bij mij op mijn betonnen dak van mijn uitbouw te staan.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Een Daikin met de juiste instellingen hoeft m.i. geen geluidsoverlast te geven. Wij hebben 2 recente buitenunits (airco en WP) maar ze zijn muisstil zonder selectie van stille modus oid.Rainesh schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
Gisteren dag 1 van installatie.
Ben ik ook van mening en denk dat ook zo zal zijn bij mij. Maar leg dat eens aan de buren uit........Sparky schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:46:
[...]
Een Daikin met de juiste instellingen hoeft m.i. geen geluidsoverlast te geven. Wij hebben 2 recente buitenunits (airco en WP) maar ze zijn muisstil zonder selectie van stille modus oid.
Update:
Vrijdag gaan ze weer verder, leidingwerk en dak herstellen. Dit keer met andere monteurs. Ben benieuwd.
Ik zie net dat onze 18Kw warmtepomp ook lukt zonder de BSH de boiler te verwarmen. tijden het douchen geen terugval in temperatuur te zien.Sparky schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:32:
[...]
Als ik op de achterzijde van een sigarendoos uitreken wat opwarmen van 7 liter/minuut water met DeltaT van 25 Gr.C. kost dan kom ik op ca. 12,25 kWh uit. Dan kan onze WP van ca. 8 kW met BUH van 2 kW = totaal 10 kW het niet bijhouden. Heb jij een BUH van 6 of 9 kW?
Genoeg vermogen dus hier.
Goedenavond!
Wij hebben sinds 1 mei een Daikin Altherma/Intergas Hybride warmtepomp. Nu proberen we onze slimme thermostaat (Netatmo die werkte op onze vorige CV-ketel ook) hierop aan te sluiten. Echter vinden we op internet allerlei verschillende manieren om deze aan te sluiten alleen komen onze aansluitingen niet overeen met deze schema's. Ook de handleiding geeft voor ons te weinig duidelijkheid.
Onze aansluitingen
:strip_exif()/f/image/WtMRyZcyXjVtVbOvGoStFNYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cZWLaIGhDRYAV9joGC52z2LT.jpg?f=fotoalbum_large)
Type nummer warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/hMkgBt3ao41o2IrHMcCSDvn5.jpg?f=fotoalbum_large)
Schema handleiding
:strip_exif()/f/image/CdsWMo0qLRP9cl0Wg6E24STH.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kabels moeten we kwijt volgens mij 230v en Aan/UIt
:strip_exif()/f/image/zDUhf8Czm1DodfDRcdDgdohD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand ons op weg helpen.
Wij hebben sinds 1 mei een Daikin Altherma/Intergas Hybride warmtepomp. Nu proberen we onze slimme thermostaat (Netatmo die werkte op onze vorige CV-ketel ook) hierop aan te sluiten. Echter vinden we op internet allerlei verschillende manieren om deze aan te sluiten alleen komen onze aansluitingen niet overeen met deze schema's. Ook de handleiding geeft voor ons te weinig duidelijkheid.
Onze aansluitingen
:strip_exif()/f/image/WtMRyZcyXjVtVbOvGoStFNYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cZWLaIGhDRYAV9joGC52z2LT.jpg?f=fotoalbum_large)
Type nummer warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/hMkgBt3ao41o2IrHMcCSDvn5.jpg?f=fotoalbum_large)
Schema handleiding
:strip_exif()/f/image/CdsWMo0qLRP9cl0Wg6E24STH.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kabels moeten we kwijt volgens mij 230v en Aan/UIt
:strip_exif()/f/image/zDUhf8Czm1DodfDRcdDgdohD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand ons op weg helpen.
@rdeijkers77 Niet doen een slimme thermostaat. Een Wp moet je niet aan/uit willen schakelen op aanwezigheid of afwezigheid. Gewoon op 20 graden zetten en als je een heel goed geisoleerd huis hebt eventueel een kleine nachtverlaging. Een wp werkt het zuinigst bij een constante temperatuur, lage compressor snelheid = hoge Cop. Het is geen HR ketel waar je even 60 graden plus uit wil laten knallen.
Ik heb een niet heel goed geïsoleerd huis, maar toch de nacht temperatuur een graadje lager staan, niet doen zeg jij? Ik heb de warmtepomp nog niet zo lang dus ik ben nog aan 't leren hoe hij het beste ingesteld kan worden.MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:03:
@rdeijkers77 Niet doen een slimme thermostaat. Een Wp moet je niet aan/uit willen schakelen op aanwezigheid of afwezigheid. Gewoon op 20 graden zetten en als je een heel goed geisoleerd huis hebt eventueel een kleine nachtverlaging. Een wp werkt het zuinigst bij een constante temperatuur, lage compressor snelheid = hoge Cop. Het is geen HR ketel waar je even 60 graden plus uit wil laten knallen.
Graadje of 2 geen probleem. Maar als het echt koud is en je laat bijvoorbeeld het 15 graden worden in je huis dan zal je unit moeten gaan stampen om weer naar 20 graden te komen. Als het dan buiten ook nog onder de 5 graden is met hoge luchtvochtigheid krijg je ook aan de lopende band defrosts. Als het echt problematisch wordt heb je zelfs kans dat je je setpoint niet eens meer haalt.Impstoker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:23:
[...]
Ik heb een niet heel goed geïsoleerd huis, maar toch de nacht temperatuur een graadje lager staan, niet doen zeg jij? Ik heb de warmtepomp nog niet zo lang dus ik ben nog aan 't leren hoe hij het beste ingesteld kan worden.
In deze tijd van het jaar met zon die goed zijn best doet zal het niet zo spannend zijn. Nb: ik stook met L/L nog maar heb daarmee dezelfde ervaring.
Die slimme thermostaat ben ik ook nog zoekende in. Hier een matig geisoleerd huis, en in april is de hybride warmtepomp geïnstalleerd. Staat nu ingesteld o.b.v. watertemperatuur (met schema t.o.v. buitentemperatuur). En daarnaast nog ons Evohome-systeem om de radiatorknoppen te sturen (geen vloerverwarming aanwezig).
Afgelopen winter ging het met de CV-ketel 'fluitend' op (max) 45 graden (ook nog een tijd op 40 gehad), waarbij die dus gemoduleerd werd door Evohome. In totaal voor verwarming zo'n 700 m3 gas verstookt dit seizoen, dus dat valt op zich reuze mee (vrijstaande woning uit 1910 ca 150m2 woonoppervlak, eigenlijk alleen dak geïsoleerd, meer isolatie is 'onderweg')
Nu ben ik zoekend naar hoe ik komende winter de warmtepomp het meest optimaal kan laten draaien. Evohome schat ik nog wel in als zinvol, i.v.m. veel gescheiden ruimtes, waaronder kamer/keuken. Dan heb ik liever in de avond wat meer warmte in de woonkamer, en overdag wat meer in de keuken.
Radiatorcapaciteit lijkt me ruim voldoende te zijn vooralsnog.
De warmtepomp (Altherma Hybrid) heeft geen mogelijkheid om door Evohome aangestuurd te worden, daarom doet die nu alleen de radiatorknoppen.
De vraag waar ik nog geen helder antwoord op heb kunnen vinden is: hoe krijg ik nu op een goede manier inzicht in de efficiëntie van de warmtepomp?
Hoe houden jullie bijv. bij hoe vaak hij aan/uit slaat? En wat de COP is (per dag?)?
En i.c.m. temperatuurverlagingen: als m'n warmtepomp dus loopt op watertemperatuur (en niet op kamertemp), dan kan ik dat denk ik vrij simpel duidelijk krijgen uit ervaring (comfort)? Als hij het niet warm krijgt heb ik teveel verlaagd zeg maar?
Afgelopen winter ging het met de CV-ketel 'fluitend' op (max) 45 graden (ook nog een tijd op 40 gehad), waarbij die dus gemoduleerd werd door Evohome. In totaal voor verwarming zo'n 700 m3 gas verstookt dit seizoen, dus dat valt op zich reuze mee (vrijstaande woning uit 1910 ca 150m2 woonoppervlak, eigenlijk alleen dak geïsoleerd, meer isolatie is 'onderweg')
Nu ben ik zoekend naar hoe ik komende winter de warmtepomp het meest optimaal kan laten draaien. Evohome schat ik nog wel in als zinvol, i.v.m. veel gescheiden ruimtes, waaronder kamer/keuken. Dan heb ik liever in de avond wat meer warmte in de woonkamer, en overdag wat meer in de keuken.
Radiatorcapaciteit lijkt me ruim voldoende te zijn vooralsnog.
De warmtepomp (Altherma Hybrid) heeft geen mogelijkheid om door Evohome aangestuurd te worden, daarom doet die nu alleen de radiatorknoppen.
De vraag waar ik nog geen helder antwoord op heb kunnen vinden is: hoe krijg ik nu op een goede manier inzicht in de efficiëntie van de warmtepomp?
Hoe houden jullie bijv. bij hoe vaak hij aan/uit slaat? En wat de COP is (per dag?)?
En i.c.m. temperatuurverlagingen: als m'n warmtepomp dus loopt op watertemperatuur (en niet op kamertemp), dan kan ik dat denk ik vrij simpel duidelijk krijgen uit ervaring (comfort)? Als hij het niet warm krijgt heb ik teveel verlaagd zeg maar?
[ Voor 8% gewijzigd door BertS op 11-05-2023 16:36 ]
@BertS Naregeling werkt nadelig op het functioneren van een WP, zie L/W topic. Verbruik en aan/uit kan je vrij simpel monitoren met Homewizard. https://www.homewizard.com/nl/shop/ Cop zal je moeten gaan werken met een Kamstrupp volgens mij. Maar als je ketel bijspringt zal dit niet werken.
Nb: waarom hybride als je het met 45 graden makkelijk haalt? Full electric had dan gewoon gekund. Dan zou ik hem zo instellen dat je je ketel alleen nog gebruikt voor SWW.
Nb: waarom hybride als je het met 45 graden makkelijk haalt? Full electric had dan gewoon gekund. Dan zou ik hem zo instellen dat je je ketel alleen nog gebruikt voor SWW.
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2023 16:57 ]
Thx.MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:54:
@BertS Naregeling werkt nadelig op het functioneren van een WP, zie L/W topic. Verbruik en aan/uit kan je vrij simpel monitoren met Homewizard. https://www.homewizard.com/nl/shop/ Cop zal je moeten gaan werken met een Kamstrupp volgens mij. Maar als je ketel bijspringt zal dit niet werken.
Hybride was gekozen omdat ik het vorige winters niet haalde met 45gr. Achteraf heb ik ook al gedacht dat ik wel had kunnen doorbijten om van het gas af te gaan.
Op zich kan dat alsnog, het hybride is niet zo heel spannend heb ik de indruk. Volgens mij doet die alleen maar onder een bepaalde temperatuur de ketel aan sturen. Maar dat is iets voor later een keer. Moet dan ook nog wat voor SWW.
Gaat lekker zo....
Hoofdmonteurs zijn vrij vandaag.
Mijn vrouw klaagt nog niet want we hebben gewoon normaal warm water.
Hoofdmonteurs zijn vrij vandaag.

Mijn vrouw klaagt nog niet want we hebben gewoon normaal warm water.
Ik heb nu zelfs de Backup Heater gezet op 4/8kwh en hij geeft nog altijd de foutmelding. Desondanks haalt hij wel zijn temperatuur van 60 graden voor 40 minuten.GJA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:19:
[...]
Misschien vindt ie het niet snel genoeg. Je zou de BUH iets sterker kunnen instellen en kijken of het dan goed gaat?
De foutcode is erg algemeen. Zoals met veel foutcodes; geeft alleen het gevolg aan, niet de oorzaak
GJA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:19:
[...]
Dit misverstand komt hier vaker voorbij, maar het veranderen van de backup capaciteit in de instellingen heeft geen enkele invloed op het daadwerkelijke vermogen.Onk_the_Monk schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:41:
[...]
Ik heb nu zelfs de Backup Heater gezet op 4/8kwh en hij geeft nog altijd de foutmelding. Desondanks haalt hij wel zijn temperatuur van 60 graden voor 40 minuten.
Zie ook mijn eerdere post _Ernst_ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Waarop staat deze setting bij jou?Onk_the_Monk schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:41:
[...]
Ik heb nu zelfs de Backup Heater gezet op 4/8kwh en hij geeft nog altijd de foutmelding. Desondanks haalt hij wel zijn temperatuur van 60 graden voor 40 minuten.
5.8 [6-0E] Maximum
Update: gisteren waren de monteurs niet beschikbaar.
Nu komen ze de 22ste en 23ste alles afmaken.....to be continued
Nu komen ze de 22ste en 23ste alles afmaken.....to be continued
Waar staat je Hysteresis op ingesteld? Als die bijvoorbeeld op 10 graden staat dan zal hij pas gaan verwarmen naar 60 als je onder de 50 komt.
Klopt, en ik vind dat echt irritant slecht geregeld bij Daikin, waarom kan ik niet gewoon in de app de temperatuur handmatig op een bepaald niveau krijgen? Super goedkope stroom vandaag (dynamisch tarief), op zo'n moment een legionella run doen is gewoon handig._Ernst_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:52:
Waar staat je Hysteresis op ingesteld? Als die bijvoorbeeld op 10 graden staat dan zal hij pas gaan verwarmen naar 60 als je onder de 50 komt.
Deze staat op 60 graden.smaij schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:53:
[...]
Waarop staat deze setting bij jou?
5.8 [6-0E] Maximum
Wat is dan de reden dat je deze settings kan aanpassen?_Ernst_ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:22:
[...]
[...]
Dit misverstand komt hier vaker voorbij, maar het veranderen van de backup capaciteit in de instellingen heeft geen enkele invloed op het daadwerkelijke vermogen.
Zie ook mijn eerdere post _Ernst_ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Daikin heeft een smart energy contacten waarmee je bij goedkope stroom of veel zonne-energie kan schakelen. Dan gaat hij automatisch naar zijn maximum waarde. Dan kan je hem ook gebruiken als thermische batterij.Impstoker schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:28:
[...]
Klopt, en ik vind dat echt irritant slecht geregeld bij Daikin, waarom kan ik niet gewoon in de app de temperatuur handmatig op een bepaald niveau krijgen? Super goedkope stroom vandaag (dynamisch tarief), op zo'n moment een legionella run doen is gewoon handig.
Ik heb er nog geen maar betekent dat ook dat als ik straks heel de nacht/ochtend niet mijn boiler wil verwarmen, maar pas na 14.00 uur in de middag (hoogste Cop) dat dit niet kan? Met name in de winter ga ik echt mijn boiler niet buiten die uren op willen stoken._Ernst_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:52:
Dan moet je wel een enorm buffervat hebben van enige duizenden liters. Je boilervat draagt niets bij aan verwarming van je woning.Onk_the_Monk schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Daikin heeft een smart energy contacten waarmee je bij goedkope stroom of veel zonne-energie kan schakelen. Dan gaat hij automatisch naar zijn maximum waarde. Dan kan je hem ook gebruiken als thermische batterij.
Mooiste zou zijn dat je dit zou kunnen doen met een script middels Domotica zonder omkijken. Ik wil dat straks kunnen doen met de zonnepanelen.Impstoker schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:28:
[...]
Klopt, en ik vind dat echt irritant slecht geregeld bij Daikin, waarom kan ik niet gewoon in de app de temperatuur handmatig op een bepaald niveau krijgen? Super goedkope stroom vandaag (dynamisch tarief), op zo'n moment een legionella run doen is gewoon handig.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-05-2023 21:31 ]
Dat kan je allemaal instellen!MotorBeast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:27:
[...]
Ik heb er nog geen maar betekent dat ook dat als ik straks heel de nacht/ochtend niet mijn boiler wil verwarmen, maar pas na 14.00 uur in de middag (hoogste Cop) dat dit niet kan? Met name in de winter ga ik echt mijn boiler niet buiten die uren op willen stoken.
Ik heb niet gezegd dat het een grote thermische batterij is. Paar kW aan warmte kan je er wel in kwijt. Als je dan op de middag met "gratis" zonne energie (of heel goedkope energie met dynamische contracten) opwarmt boven zij normaal setpunt ga je dan misschien niet meer moeten bij warmen na een douche omdat je niet onder je standaard setpunt komt.MotorBeast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Dan moet je wel een enorm buffervat hebben van enige duizenden liters. Je boilervat draagt niets bij aan verwarming van je woning.
Krijg hem niet hoger dan 60. Staat dat misschien nog elders gelimiteerd?smaij schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:40:
[...]
Zet hem is op 65 graden, en probeer je legionella run nog eens?
Ik wil sowieso niet opwarmen na een douche. Lekker in de middag. Hoogste Cop. Schat in dat na de avond/ochtend straks bij ons thuis de boiler helemaal leeg is.Onk_the_Monk schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:42:
[...]
Ik heb niet gezegd dat het een grote thermische batterij is. Paar kW aan warmte kan je er wel in kwijt. Als je dan op de middag met "gratis" zonne energie (of heel goedkope energie met dynamische contracten) opwarmt boven zij normaal setpunt ga je dan misschien niet meer moeten bij warmen na een douche omdat je niet onder je standaard setpunt komt.
Dat heb ik ingesteld via Home Assistant. Boiler gaat uit na 20u in de avond en gaat de volgende dag weer aan zodra de zonnepanelen >1500W leveren.MotorBeast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:50:
[...]
Ik wil sowieso niet opwarmen na een douche. Lekker in de middag. Hoogste Cop. Schat in dat na de avond/ochtend straks bij ons thuis de boiler helemaal leeg is.
Werkt tot nu toe prima, geen koud water gehad.
Hysteresis staat op 2 graden._Ernst_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:52:
Nu staat mijn boileringestelde temp. Op 48 graden en is de watertemp in de boiler 32 graden, maar hij springt niet aan om te verwarmen. Iemand een idee hoe ik dit weer werkzaam kan krijgen? Bvd
Update: na het indrukken van de on/off knop de op thermostaat van on naar off en van off naar on, gaat hij opeens wel het water opwarmen😔🤷 Ik snap er geen reet meer van...
Update: na het indrukken van de on/off knop de op thermostaat van on naar off en van off naar on, gaat hij opeens wel het water opwarmen😔🤷 Ik snap er geen reet meer van...
[ Voor 31% gewijzigd door Thedutch op 14-05-2023 10:15 ]
DAN kan je krachtig verwarmen aanzettenImpstoker schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:28:
[...]
@ de maker van het excel bestand. Waar zijn mijn gegevens? Ik zie ze er niet meer tussen staan:(
Wil je wellicht je scriptjes of automation delen? Dit is precies wat ik voor ogen heb.kepler schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:33:
[...]
Dat heb ik ingesteld via Home Assistant. Boiler gaat uit na 20u in de avond en gaat de volgende dag weer aan zodra de zonnepanelen >1500W leveren.
Werkt tot nu toe prima, geen koud water gehad.
Nog een beetje uitgebreider met goedkope stroom waardes en auto laden enz.
Heb al 2 oproepen gedaan om mijn sheet in de lijstjes toe te voegen. Geen respons gehad.Thedutch schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:50:
@ de maker van het excel bestand. Waar zijn mijn gegevens? Ik zie ze er niet meer tussen staan:(
Geen idee wie de beheerder is, maar wellicht niet meer zo actief?
Je kan die zelf toevoegen door in de volgende lege kolom je naam te typenAndereKoekoek schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:51:
[...]
Heb al 2 oproepen gedaan om mijn sheet in de lijstjes toe te voegen. Geen respons gehad.
Geen idee wie de beheerder is, maar wellicht niet meer zo actief?
Ik stuur op gewenste tijd mbv het programma. Elke keer als je van "spaarstand" (bij mij 45 Gr.C.) naar comfortstand (bij mij 50 Gr.C.) gaat start het verwarmen van de boiler naar 50 Gr.C. Er wordt via deze methode NIET gekeken naar hysterese oid. Instellen programma via de app gaat erg eenvoudig maar het kan ook via de binnenunit zelf.Thedutch schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:44:
Nu staat mijn boileringestelde temp. Op 48 graden en is de watertemp in de boiler 32 graden, maar hij springt niet aan om te verwarmen. Iemand een idee hoe ik dit weer werkzaam kan krijgen? Bvd
Dus elke middag om 13:00-15:00 uur de "comfortstand" is automatisch op zonnige momenten (PV-systeem) en met hoge COP de boiler op temp. brengen. Lukt meestal in 3 kwartier tot 1 uur maar voor de zekerheid heb ik 2 uur "confortstand" geprogrammeerd. Overigens wel een tijdvlak kiezen waarop er normaal gesproken geen (grote hoeveelheid) warm water wordt afgenomen -> is beter voor het rendement!
Op de overige 22 uur van de dag met "spaarstand" komt de 230 ltr WP/boiler nooit bij. Bij ons zo ingesteld dat er rond de 37 Gr.C. alsnog verwarmd gaat worden zodat er geen sprake is van een koude douche. Maar dat gebeurd in de praktijk dus nooit. (ondanks 6 personen thuis / mede dankzij zuinige douchekop / in bad gaan we niet zo vaak)
Gokje: de wp wil weten hoeveel extra vermogen hij het warmte circuit in pompt zodat een eventueel regelmechnisme hierop aangepast kan worden en dit verwerkt kan worden in de verbruiksstatistieken (elektrisch opgenomen vermogen en afgegeven vermogen).Onk_the_Monk schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:07:
[...]
Wat is dan de reden dat je deze settings kan aanpassen?
Dat is de way-to-go idd. Hou er wel rekening mee, dat mocht het de komende tijd toch nog een keer echt warm worden, dat ie boven een bepaalde buitentemperatuur (verschilt per model) niet meer op de compressor de SWW-run wil doen. In de hete maanden doe ik die run-op-PV dus wat eerder op de dag.Sparky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:34:
[...]
Ik stuur op gewenste tijd mbv het programma. Elke keer als je van "spaarstand" (bij mij 45 Gr.C.) naar comfortstand (bij mij 50 Gr.C.) gaat start het verwarmen van de boiler naar 50 Gr.C. Er wordt via deze methode NIET gekeken naar hysterese oid. Instellen programma via de app gaat erg eenvoudig maar het kan ook via de binnenunit zelf.
Dus elke middag om 13:00-15:00 uur de "comfortstand" is automatisch op zonnige momenten (PV-systeem) en met hoge COP de boiler op temp. brengen. Lukt meestal in 3 kwartier tot 1 uur maar voor de zekerheid heb ik 2 uur "confortstand" geprogrammeerd. Overigens wel een tijdvlak kiezen waarop er normaal gesproken geen (grote hoeveelheid) warm water wordt afgenomen -> is beter voor het rendement!
Op de overige 22 uur van de dag met "spaarstand" komt de 230 ltr WP/boiler nooit bij. Bij ons zo ingesteld dat er rond de 37 Gr.C. alsnog verwarmd gaat worden zodat er geen sprake is van een koude douche. Maar dat gebeurd in de praktijk dus nooit. (ondanks 6 personen thuis / mede dankzij zuinige douchekop / in bad gaan we niet zo vaak)
All-electric.
Je kan instellen dat het SWW niet direct na een douchebeurt maar bijv. midden op de dag wordt verwarmd? Hoe doe je dat?
En zijn er nog meer tips om de SWW COP te verhogen?
Zie deze post voor het instellen van een schema. Heating mode onder tank instellingen dan op scheduled+reheat zetten.Atomius schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:12:
Je kan instellen dat het SWW niet direct na een douchebeurt maar bijv. midden op de dag wordt verwarmd? Hoe doe je dat?
Voor een hogere COP:
- In de koudere maanden dus plannen aan het begin v/d middag als de buitentemp. het hoogste is. In de zomermaanden juist niet.
- Lagere tanktemp is beter (maar denk goed aan legionella/doorstromings% e.d., even zoeken hier op het forum)
- Bij een wandmodel: Leidingen tussen binnenunit en het vat goed isoleren.
- Als je een veel groter vat hebt dan je verbruik, verwarm om de dag.
All-electric.
Ik gebruik in de planning via de app alleen de spaarstand. Die verwarmd om 15:00u tot 43 graden C en iedere vrijdag tot 60 graden C.Sparky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:34:
[...]
Ik stuur op gewenste tijd mbv het programma. Elke keer als je van "spaarstand" (bij mij 45 Gr.C.) naar comfortstand (bij mij 50 Gr.C.) gaat start het verwarmen van de boiler naar 50 Gr.C. Er wordt via deze methode NIET gekeken naar hysterese oid. Instellen programma via de app gaat erg eenvoudig maar het kan ook via de binnenunit zelf.
Als gezin van 4 hebben we daar genoeg aan. Als iedereen op woensdag na de middag gesport heeft en gedoucht, zakt soms de temperatuur de volgende ochtend naar de 20 graden C. Dan denk ik bij mezelf, dat wordt een koude plons! Maar nee, gewoon een warme douche. Dat komt volgens mij omdat de temperatuursensor in het midden van het vat zit. Al het water daarboven is warmer.
Verbruik is 1 tot 2 kWh per dag voor een 300 liter vat.
Vrijdag 6 kWh tijdens een legionellarun.
Zaterdag niks omdat het vat nog boven 43 graden C zit.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Dank je wel RonJ.RonJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Zie deze post voor het instellen van een schema. Heating mode onder tank instellingen dan op scheduled+reheat zetten.
Voor een hogere COP:
- In de koudere maanden dus plannen aan het begin v/d middag als de buitentemp. het hoogste is. In de zomermaanden juist niet.
- Lagere tanktemp is beter (maar denk goed aan legionella/doorstromings% e.d., even zoeken hier op het forum)
- Bij een wandmodel: Leidingen tussen binnenunit en het vat goed isoleren.
- Als je een veel groter vat hebt dan je verbruik, verwarm om de dag.
Ik heb even gekeken in mijn instellingen en ik zie staan:
- SWW: 48 graden
- Instelpunt modus: vast (niet weersafhankelijk)
- Marge: 2,0 graden
- Hysteresis: 3 graden
- Maximum: 52 graden
- Desinfectie: wekelijks op woensdag om 13u voor 40 min op 60 gr
- Verwarmingsbedrijf: enkel warmhouden (niet geprogrammeerd)
- Krachtig verwarmen: uit
Ik begrijp uit jouw post dat ik de COP dus kan verhogen door de optie verwarmingsbedrijf op geprogrammeerd te zetten. Heb jij de temperaturen aangehouden uit het Youtube filmpje waar je naar verwijst?
Hij heeft het Eco setpoint op 48 staan en Comfort op 58.
In het filmpje zet hij hem doordeweeks dagelijks om 5:30 op Eco en op 7:00 STOP. Dan 15:30 op Comfort en 17:00 STOP.
Maar dan laat hij hem dus dagelijks verwarmen naar 58 graden? Dat lijkt me juist niet de bedoeling voor een hoge COP.
Aangezien ik aardig wat zonnepanelen heb denk ik dat ik de boel beter in de middag kan bijverwarmen. Hoe zou je dan die Eco en Comfort instellingen zetten?
Zijn er verder nog instellingen bij mij die beter kunnen?
Het filmpje was bedoeld als "hoe stel je een schema in", niet om alles letterlijk over te nemenAtomius schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:09:
[...]
Dank je wel RonJ.
Ik heb even gekeken in mijn instellingen en ik zie staan:
- SWW: 48 graden
- Instelpunt modus: vast (niet weersafhankelijk)
- Hysteresis: 3 graden
- Maximum: 52 graden
- Desinfectie: wekelijks op woensdag om 13u voor 40 min op 60 gr
- Verwarmingsbedrijf: enkel warmhouden (niet geprogrammeerd)
- Krachtig verwarmen: uit
Ik begrijp uit jouw post dat ik de COP dus kan verhogen door de optie verwarmingsbedrijf op geprogrammeerd te zetten. Heb jij de temperaturen aangehouden uit het Youtube filmpje waar je naar verwijst?
Hij heeft het Eco setpoint op 48 staan en Comfort op 58.
In het filmpje zet hij hem doordeweeks dagelijks om 5:30 op Eco en op 7:00 STOP. Dan 15:30 op Comfort en 17:00 STOP.
Maar dan laat hij hem dus dagelijks verwarmen naar 58 graden? Dat lijkt me juist niet de bedoeling voor een hoge COP.
Aangezien ik aardig wat zonnepanelen heb denk ik dat ik de boel beter in de middag kan bijverwarmen. Hoe zou je dan die Eco en Comfort instellingen zetten?
Zijn er verder nog instellingen bij mij die beter kunnen?
Mijn schema:
:strip_exif()/f/image/MRd8AeHrjfTra5cEDvcwtfeb.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoge(re) COP haal je dan door dat op het warmste moment van de dag te doen (in het stookseizoen).
Hier staat er:
- Instelpunt comfort: 50
- Instelpunt eco: 45
- Instelpunt warmhouden: 42
- Instelpunt modus: vast
- Hysteresis: 10 graden
- Maximum: 60 graden
- Verwarmingsbedrijf: geprogrammeerd + warmhouden
- Legionella: wekelijks op 60C
Volgens mij moet bij jou iig het maximum wat omhoog.
Dit resulteert in deze tanktemperaturen (note: we hadden afgelopen zaterdagavond en zo ochtend wat douchende logees na een dagje klussen, normaal slaat ie een dag over na de legionella run):
/f/image/rqpn1zbXqla88UUXX69zgjao.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Ah helder. Wat gebeurt er eigenlijk precies als je dat maximum verhoogd? Wat is daar dan het voordeel van?RonJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Het filmpje was bedoeld als "hoe stel je een schema in", niet om alles letterlijk over te nemen![]()
Mijn schema:
[Afbeelding]
De hoge(re) COP haal je dan door dat op het warmste moment van de dag te doen (in het stookseizoen).
Hier staat er:
- Instelpunt comfort: 50
- Instelpunt eco: 45
- Instelpunt warmhouden: 42
- Instelpunt modus: vast
- Hysteresis: 10 graden
- Maximum: 60 graden
- Verwarmingsbedrijf: geprogrammeerd + warmhouden
- Legionella: wekelijks op 60C
Volgens mij moet bij jou iig het maximum wat omhoog.
Dit resulteert in deze tanktemperaturen (note: we hadden afgelopen zaterdagavond en zo ochtend wat douchende logees na een dagje klussen, normaal slaat ie een dag over na de legionella run):
[Afbeelding]
En klopt het dat jij geen gebruik maakt van eco in jouw schema?
Dat bepaald de maximum instelbare temperatuur van het vat. Daar zou hij ook niet boven moeten gaan buiten de SWW-run.Atomius schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:47:
[...]
Ah helder. Wat gebeurt er eigenlijk precies als je dat maximum verhoogd? Wat is daar dan het voordeel van?
En klopt het dat jij geen gebruik maakt van eco in jouw schema?
Klopt, ik had geen behoefte aan een tweede setpoint binnen het schema. Of je eco of comfort pakt maakt dan niet uit.
All-electric.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma