Opbouw realiseren -> brainstormtopic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:12
Beste techneuten, tweakers en medelotgenoten,

Toch maar even een topic, de vele kennis van eenieder kan ik moeilijk ontwijken. Een grote keuze wat betreft wonen en waarmee veel geld gemoeid gaat, dan is het toch fijn om anderen naar hun advies, tips en mening te vragen.

Ikzelf woon met mijn gezin sinds 2016 in deze prima hoekwoning. De kinders zijn nu 2 en 4 jaar en toch kijken we al enkele jaren naar een woning met op zijn minst een zolder, ruimtegebrek. Helaas, we weten hoe het gaat, dit is erg lastig te vinden. En als er al iets van een huis zich voordoet, is het of toch te duur, of er moet nog zoveel in gebeuren dat het ook erg lang gaat duren en uiteindelijk ook weer te duur is. Wellicht ook gewoon deels verwend natuurlijk, deze nieuwbouwwoning hebben we destijds zelf kunnen inrichten en aankleden. Toen kwam de gedachte om een laag erop te laten bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqjBAcb8EQBT2W1ZGifeBHLANCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaghQn3mmEpSHNuF0tpXwSrs.jpg?f=fotoalbum_large

- +/- 145 m2 oppervlakte
- 260 m2 perceel
- CV Calenta 40c (tuned en afgesteld)
- onder vloerverwarming, boven radiatoren
- 1000 m3 gas per jaar, 4300kWh stroom verbruik
- vanaf afgelopen kerst 18x415wp oost west panelen op het dak met 5kw omvormer (zelf gedaan)
- WTW type D, Itho Eco nogwat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fcZhgcP9m0rVi1b_c_gQmpp_1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kYze3ar0ZZ5ZOWJ4cKz8oVHw.jpg?f=user_large

Ik ben deze middag bij de gemeente geweest voor een eerste goedkeuring op het plan: de opbouw over bijna de gehele bovenverdieping. Men was aardig enthousiast en buiten enkele kleine details was vooral de strekking; ziet er goed uit, laat tekeningen maken en vraag de vergunning aan :)

Wat schetsen/domme-paint-spul voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq4zftfW7FiW8ADoRMvyDotwEXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/loCuG6HkmBP6XOqcPiVvBpn5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqRYDjQKTKTvHAYqpfroIpwzO30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qLAnplrqIpVCiNH2QD42UreF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do-jGtziNa2wb2f95h3XmZEq_do=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W82WEDKdZEjpvsoOvPlyarCP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRZo4W2vXgBqedMiMh-gHyRq8IM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V4SfMzGLUv20BkoBQpU3D1oP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT6eBcrAC9QS4jLosiKIfbM3Bv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhjoLxb8omRIvHgngnrLbiH3.jpg?f=user_large

Onder en bovenverdieping nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl7CMDmsXHVipBsue6aowkRKIUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgsFZBkZtenP1LjGT6XQArYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sndhk0dO2YGBi5lhbbNiRkNObCw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0zE6TTcNGCHJhCGX5mj19nLH.jpg?f=user_large

Nu wil ik graag tips en advies meenemen van jullie, ik zou enorm balen als ik naderhand dingen heb gemist, verkeerd heb laten uitvoeren of gewoon niet goed heb bekeken. 8)
Ik heb al enkele architecten benaderd en ook de constructeur weer ervan. Volgende stap is hier concreet mee verder en de tekenaar/architect + constructeur hier thuis uitnodigen. Hierna vergunning en ook een aannemer (oh god sta me bij, nog nooit een goed verhaal over gehoord :/ )...

Brainstorm gedachten;
- voorbereiding op CV eruit, warmtepomp + 1 of 2 airco's erin. Waar komt de WTW binnen en buiten units
- WTW in de bijkeuken moet alvast naar de garage (de bijkeuken willen we later bij de woonkamer trekken)
- op de nieuwe verdieping moet ook ventilatie komen, wellicht het buizensysteem uitbreiden van de WTW
- grotere WTW nodig?
- verdieping indelen betreft ruimtes (het moet functioneel een zolder worden, logeerkamer, opslag, en slaapkamer)
- waar komen ramen, dit is nog niet vastgelegd, moet nog samen met architect gebeuren + ahv kamerindeling
- logeerkamer moet voorzien worden van aansluitingen voor later een wastafel, wc en douche
- wasmachine en droger vanuit de bijkeuken gaan ook naar zolder (aansluitingen)
- achter de wc op de 1e verdieping is een koof aanwezig waar de WTW en CV leidingen en rookgasafvoer doorheen gaan. Dit is nu niet bereikbaar zonder te breken.
- constructie moet mogelijk licht worden uitgevoerd, de dakbelasting is er niet op berekend dat het een volledig zware verdieping gaat worden. Volgens de constructeur was er wel zeker vanalles mogelijk, maar ook dingen (zware opbouw) niet.
- zonnepanelen wil ik tzt zelf eraf halen (leg ik op het stukje plat dak boven de keuken) en dan later via 2x ladder gaan ze weer het dak op. Dan ligt het echt tjokvol, liefst had ik nog wat wp extra, maar denk dat t gewoon niet lukt
- er valt me vast nog meer in

De opbouw zal zo gemaakt worden dat evt later de buren eenzelfde opbouw "kunnen bestellen" die naadloos aansluit een de kans van onze woning.
De wand van rode baksteen kan mogelijk ook in wit stuc/pleisterwerk worden uitgevoerd als dit lichter is in gewicht, was voor de gemeente ook prima. De witte wand moet dan wel 10cm naar binnen uitvallen.

Evt ytong binnenmuurtjes maken, of van metaalprofiel en gipsplaat is zelf door ons te doen, net als elektra trekken, verven, simpel houtwerk dat soort dingen. Metselen en stucten gaat me te ver. Het hele solar gebeuren heb ik ook zelf gedaan :D

Right, enough :> Er komt vast nog een edit... Ik probeer zoveel als mogelijk updates te geven en zaken te beantwoorden. Dank alvast voor alle tips en tricks!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:39
Een mondelinge enthousiaste reactie van een gemeente ambtenaar heeft geen enkele waarde of garantie op een succesvol vergunning traject. Check eerst op www.ruimtelijkeplannen.nl of een dakopbouw mogelijk is (ik neem aan dat dit ook op gemeentehuis is gedaan).

Stel een duidelijk programma van eisen op, en ga hiermee op zoek naar een architect of tekenaar. Maak een voorlopig ontwerp, en dien bij de gemeente in als vooroverleg of conceptaanvraag. De architect weet dat vaak wel hoe dit werkt. Dan kan getoetst worden aan het bestemmingsplan en welstand (indien van toepassing).

Wellicht heb je ook nog toestemming nodig van de oorspronkelijke architect, dat kun je ook regelen via de architect. Was een opbouw destijds een optie? Zoja, dan kan dat helpen.

Houtskeletbouw is waarschijnlijk de beste optie, de architect zal hier ook van uitgaan, en dit tijdig met de constructeur afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Bas.013 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:37:
Een mondelinge enthousiaste reactie van een gemeente ambtenaar heeft geen enkele waarde of garantie op een succesvol vergunning traject. Check eerst op www.ruimtelijkeplannen.nl of een dakopbouw mogelijk is (ik neem aan dat dit ook op gemeentehuis is gedaan).

Stel een duidelijk programma van eisen op, en ga hiermee op zoek naar een architect of tekenaar. Maak een voorlopig ontwerp, en dien bij de gemeente in als vooroverleg of conceptaanvraag. De architect weet dat vaak wel hoe dit werkt. Dan kan getoetst worden aan het bestemmingsplan en welstand (indien van toepassing).

Wellicht heb je ook nog toestemming nodig van de oorspronkelijke architect, dat kun je ook regelen via de architect. Was een opbouw destijds een optie? Zoja, dan kan dat helpen.

Houtskeletbouw is waarschijnlijk de beste optie, de architect zal hier ook van uitgaan, en dit tijdig met de constructeur afstemmen.
Thanks voor de ractie. Zal even antwoord.comment geven :)

- bij de gemeente was gister de voorbespreking/conceptoverleg en toetsing welstand, dus na dit gesprek was de strekking; akkoord en vraag maar vergunning aan met architect tekeningen. Is ook eea op schrift vastgelegd
- oorspronkelijke architect al contact mee gehad, tekeningen gekregen, naam constructeur gekregen (hier ook al tekeningen en berekeningendocument gekregen) en de architect gaf aan dat een opbouw geen probleem voor hem zou zijn. De rechten lagen trouwens niet meer bij hem maar officieel bij het bouwbedrijf (aannemer van de projectbouw). Destijds was een opbouw geen meerwerk optie
- ik ben nog niet op de hoogte van de opties, licht metaal, hout skelet, nog iets, geen id. Dit gaat afhangen van de belasting die mogelijk is. Welliucht dat de dakplaten nog verdikt/verstevigd kunnen/moeten worden.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:33

Wuursj

want worst is al bezet

Wij hebben hier ook een opbouw geplaatst. Qua stijl heel anders want een passende opbouw op een 1913 woning maar technisch weinig verschil. Wat puntjes die ik kan mee geven:

- Ik heb het tekenwerk zelf gedaan dus daar heb ik weinig tips. Maar eerst een paar tekeningen van vergelijkbare opbouwen in de buurt via de gemeente verzameld. Krijg je ideeen van maar ook een beeld van wat je moet indienen. Dat viel hier best mee. Maar bedenk dat je ook dingen moet inleveren als daglichtbereking en ventilatieberekening. Na een middagje googlen kon ik dat ook maar kan invloed hebben op je raamgroottes. Dat weet je architect vast ook wel :)

- Bij ons is voor HSB gekozen. Dat gaf een verhoogde belasting op fundering van slechts 15% door geringe gewicht en dat is iets wat volgens constructeur prima zou moeten kunnen op bestaande bouw. Alles steen zou significant zwaarder worden. HSB kan ook gewoon een steen-uiterlijk krijgen, gelijk aan jouw huis door alleen de buitenste laag steen te doen of zelfs steenstrips. Dat laatste is wat duurder maar lichter, misschien een optie als je toch het steen visueel wilt doortrekken.

- Hier nam de gemeente pas de aanvraag in behandeling als die compleet was met CNS berekening. Een concept-toetsing zonder details doen ze hier alleen voor grote projecten dus fijn dat het bij jullie wel kon! Nu kostte die CNS berkening niet de wereld maar toch zonde geld als het niet door gaat. Pas na compleet maken ging het langs de diverse loketten van de gemeente (welstand, veiligheid etc). Dat duurde exact de maximale tijd die gemeente mocht trekken, incl. verlenging dus 14 weken(!). Maar goed, elke gemeente is anders.

- Ook hier is meteen de verbouwing aangegrepen om naar gasloos te gaan met WTW ventilatie, zonnepanelen etc. De ketel moest toch verplaatst worden en is er maar meteen uit gegaan. Dit was een heel proces op zich dat de hele verbouwing een heel stukje ingewikkelder maakte maar zeker met de huidige energiecrisis geen spijt van. De buren hebben dat niet gedaan en zijn nu jaloers op onze energie rekening.

- Denk meteen aan isolatie. Extra isoleren tov minimale van bouwbesluit kost nu weinig extra. Bijv. Tripple hr+++ glas kostte hier maar 350 euro extra tov Hr++ glas voor de hele verdieping (5 ramen). Dat doe je anders nooit meer. Maar bereid je voor op aannemers die je voor gek verklaren :P

Edit: ohja, het tweakers. Dus heb ik in elke kamer minstens 1x UTP, sommige 2. Plus bij elke vloerverwarming verdeler en een wifi punt :P Samen met alle pijpjes voor WP, boiler, PV zijn er heel wat buisjes naar boven gegaan. Nu kon dat hier prima omdat de eerste verdieping ook werd aangepakt maar in bestaande bouw kan dat wel moeilijker zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 15-07-2022 11:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Wuursj schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:29:
Wij hebben hier ook een opbouw geplaatst. Qua stijl heel anders want een passende opbouw op een 1913 woning maar technisch weinig verschil. Wat puntjes die ik kan mee geven:

- Bij ons is voor HSB gekozen. Dat gaf een verhoogde belasting op fundering van slechts 15% door geringe gewicht en dat is iets wat volgens constructeur prima zou moeten kunnen op bestaande bouw. Alles steen zou significant zwaarder worden. HSB kan ook gewoon een steen-uiterlijk krijgen, gelijk aan jouw huis door alleen de buitenste laag steen te doen of zelfs steenstrips. Dat laatste is wat duurder maar lichter, misschien een optie als je toch het steen visueel wilt doortrekken.
Dank voor de uitgebreide reactie.

Hout denk ik altijd meteen dat brandt helemaal weg. Nu is alles kalkzandsteen en ytong. Heb toch het id of gevoel dat dat allemaal niet in rook opgaat als t ergens begint. Een houten opbouw ok, maar hoe zit dat met de brandbaarheid...

Pijpjes komen en kunnen genoeg denk ik, er ligt een koof achter de wc op de 1e. Hier gaan alle leidingen door. Denk dat deze toch open moet voor alle cv en wtw werk.

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 15-07-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

PCJR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Hout denk ik altijd meteen dat brandt helemaal weg. Nu is alles kalkzandsteen en ytong. Heb toch het id of gevoel dat dat allemaal niet in rook opgaat als t ergens begint. Een houten opbouw ok, maar hoe zit dat met de brandbaarheid...
Gipsplaat of gipsvezelplaat en niet-brandbare isolatie tussen de regels doen veel.
Tussen woningen moeten gewoon eisen gehaald worden voor een maximum aan branddoorslag. bijv. 60min. Dat kan prima gehaald worden met HSB + dubbel gips of gipsvezel. Fermacell heeft daar mooie overzichten van. Er worden complete huizen gebouwd in HSB en ook die voldoen aan de eisen.
Stalen constructies moeten vaak juist met hout of gips bekleed worden om tijd te rekken tijdens brand.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 15-07-2022 11:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Heb je hier een beetje een realistisch budget voor? Je kan natuurlijk allemaal mooie plannen verzinnen, maar als je in je hoofd hebt dat dit met 30-40k helemaal af is heeft het niet zo heel veel zin om hier met z'n allen tijd in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Kurma schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:54:
Heb je hier een beetje een realistisch budget voor? Je kan natuurlijk allemaal mooie plannen verzinnen, maar als je in je hoofd hebt dat dit met 30-40k helemaal af is heeft het niet zo heel veel zin om hier met z'n allen tijd in te steken.
Budget realiseren is naar wat ik van architecten hoor zo 80-100k. Dus daar moet dan rekening mee gehouden worden. Als t 105k kost wil niet zeggen dat t dan niet doorgaat he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
PCJR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:10:
[...]

Budget realiseren is naar wat ik van architecten hoor zo 80-100k. Dus daar moet dan rekening mee gehouden worden. Als t 105k kost wil niet zeggen dat t dan niet doorgaat he.
Nee, prima. Niet dat je denkt "oh, even een opbouwtje erop, beetje hout, beetje gips, met 20k kom ik een heel eind". Alles is f-ing duur tegenwoordig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:41
WON >>> BK

1) check of je de bouwhoogte mag maken op ruimtelijkeplannen.nl. Mag het niet zonder meer, dan in de regels duiken wat de uitzonderingen zijn.

2) vraag evt. een offerte op bij de originele architect voor het tekenen van de dakopbouw? Helpt altijd bij Welstand als de originele architect de aanpassing tekent.

3) Constructie is de grote vraag hoeveel gewicht erbij kan op de bestaande fundering. Dat zal de materialisatie van de opbouw bepalen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50

inhico

pw

Is het een idee om bij de buren te peilen of zij ook zoiets willen? Geeft misschien extra mogelijkheden/kostenbesparingen.

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PCJR
inhico schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:15:
Is het een idee om bij de buren te peilen of zij ook zoiets willen? Geeft misschien extra mogelijkheden/kostenbesparingen.
Een half jaar geleden begonnen we dit plan met iets van 8 kavels. Aardig wat mensen die dit ook wel wilde. Echter nadat ik een stuk of 6 architecten had benaderd en offertes had, moest er 200 euro per huis betaald worden voor tekeningen, toen binnen een week was 90% afgehaakt. Geen geld, toch verhuizen, geen zicht op winst bij verkoop, etc. Afin. Prima, mag ieder voor zich bepalen uiteraard. Maar wij willen door :P

De gemeente zei: jullie bepalen nu prima hoe het eruit gaat zien, als meerdere woningen dit erna ook willen, moeten ze zich aan jullie ontwerp houden. We willen geen wildgroei in de straat. Logisch.

:) Dus, thats the way we do.

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 22-07-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
1) check of je de bouwhoogte mag maken op ruimtelijkeplannen.nl. Mag het niet zonder meer, dan in de regels duiken wat de uitzonderingen zijn.

-> bij de conceptbespreking en toets welstand die ik afgelopen week heb gehad met de gemeente zou dit anders wel naar voren zijn gekomen mag ik aannemen. Ik kan op die site trouwens niet 123 vinden hoe en wat met de bouwhoogte, lijkt me dat de dorpsbouwmeester dit had aangekaart als het niet conform richtlijnen was.

2) vraag evt. een offerte op bij de originele architect voor het tekenen van de dakopbouw? Helpt altijd bij Welstand als de originele architect de aanpassing tekent.

-> originele architect vindt het niet echt passen in het straatbeeld, maar is blij dat wij goedkeuring hebben van de gemeente en wens ons in ieder geval succes met de vervolgstappen.

3) Constructie is de grote vraag hoeveel gewicht erbij kan op de bestaande fundering. Dat zal de materialisatie van de opbouw bepalen.

-> de originele contructeur heeft de berekeningen (ik ook) dus we gaan deze erbij betrekken of een contructeur via een architect. We hebben mogelijk een enthousiast bureau gevonden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:39
PCJR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:37:
[...]

-> bij de conceptbespreking en toets welstand die ik afgelopen week heb gehad met de gemeente zou dit anders wel naar voren zijn gekomen mag ik aannemen. Ik kan op die site trouwens niet 123 vinden hoe en wat met de bouwhoogte, lijkt me dat de dorpsbouwmeester dit had aangekaart als het niet conform richtlijnen was.

-> originele architect vindt het niet echt passen in het straatbeeld, maar is blij dat wij goedkeuring hebben van de gemeente en wens ons in ieder geval succes met de vervolgstappen.

-> de originele contructeur heeft de berekeningen (ik ook) dus we gaan deze erbij betrekken of een contructeur via een architect. We hebben mogelijk een enthousiast bureau gevonden :)
Mbt punt 1: Mijn ervaringen bij gemeenten zijn wat minder, dus ik ben sceptisch. Je moet dit niet aannemen, maar laten bevestigen door de gemeente. En niet door de welstandsarchitect. Dat zijn toch figuren die meer buiten de regels kijken, naar schoonheid van bouwwerken en straatbeelden. En minder naar regels (daarvoor verwijzen ze naar de vergunningverleners van de gemeente).
Als jij jouw adres opgeeft, kunnen tweakers dit eventueel toetsen op www.ruimtelijkeplannen.nl. Maar dit is zo opgesteld dat je de maximale bouwhoogte toch wel kunt herleiden.

Verder ben je goed bezig 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Update, enthousiaste tekenaar/architect weer benaderd, en 27e gesprek en foto opname hier ter plaatse. Ook werd ons aangeboden in een ander dorp eens te kijken, na afspraak, bij een opbouw die ze hadden verzorgd om te zien hoe dat uiteindelijk is geworden.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:50
Leuk topic, ga ik volgen! Paar straten verderop ;)

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:52
Geen verstand van al dit soort dingen, behalve dat mijn vorige woning ook drie verdiepingen met een plat stuk had op de eerste verdieping:

Overweeg een buitendeur in de tweede verdieping die tiegang tot het platte buitendeel geeft. Dan geen grind maar rubberen tegels ofzo:
Makkelijk was buiten ophangen en is handig met schilderwerk of zonnepanelen plaatsen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
vanaalten schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:27:
Geen verstand van al dit soort dingen, behalve dat mijn vorige woning ook drie verdiepingen met een plat stuk had op de eerste verdieping:

Overweeg een buitendeur in de tweede verdieping die tiegang tot het platte buitendeel geeft. Dan geen grind maar rubberen tegels ofzo:
Makkelijk was buiten ophangen en is handig met schilderwerk of zonnepanelen plaatsen enzo.
Goed punt ja. We hebben nu een klap kiep deur op het platte stukje. Zo heb ik ook de zonnepanelen en al het metaal boven gekregen. Als t architectonisch kan, wellicht ook een klap kiep deur op de nieuwe verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ff vooruitdenkend aan het cv/tapwater verhaal, denk dat de kans groot is dat er een all electric warmtepomp komt, al dan niet monoblock of icm ventilatie warmtepomp. En iets van een wpboiler, wellicht met een zonnecollector ofzo.

Samen met solar, en een thuisaccu, iemand tips voor het meest slimme/smart merk-type warmtepomp om naar te kijken? Evt kan ik een nieuw type omvormer kopen. De panelen herbebruik ik natuurlijk (18x415wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:32
[...]

Hout denk ik altijd meteen dat brandt helemaal weg.
Toch bouwen ze in de nordics volgens mij zo'n beetje alles van hout. Nou staat dat niet direct bekend als een eeuwigdurende inferno, dus wellicht dat dat meevalt? Ongetwijfeld wordt het goed geimpregeneerd met iets waardoor het nagenoeg niet wil branden.

Ik heb wel 2 bedenkingen bij zo'n opbouw; vaak zie je dat - al dan niet vanwege het gewicht/kosten - de opbouw van een ander materiaal is dan de rest van het huis, en dan ook relatief dunne muren heeft. Ik zou hierbij opletten dat het dusdanig geisoleerd is dat het in de zomermaanden ook gewoon goed uit te houden is. Wellicht ook meteen een airco ophangen aan de zijkant?

Verder zie je soms dat het dak niet zo veel kan dragen. Als ik het vergelijk met je buren ben je qua zonnepanelen vermoedelijk wel enthousiast, maar ik zou daar ook op letten dat je nieuwe dak qua draaggewicht ook makkelijk minstens zoveel panelen aan kan (en dan nog wat marge heeft).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:46
[...]

Hout denk ik altijd meteen dat brandt helemaal weg.
Heb weleens gelezen dat CLT langer stand houd tegen vuur dan beton.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Brent schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Heb weleens gelezen dat CLT langer stand houd tegen vuur dan beton.
Klopt, na wat lezen gisteravond blijkt dat beton en metaal zwak kunnen worden bij extreme hitte. Hout zou een koollaag vormen en minstens even sterk blijven. Samen met brandwerende materialen en impregnatie, zou het wellicht beter zijn, op zijn minst prima te gebruiken.

Geen zorgen dus voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Freeaqingme schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Toch bouwen ze in de nordics volgens mij zo'n beetje alles van hout. Nou staat dat niet direct bekend als een eeuwigdurende inferno, dus wellicht dat dat meevalt? Ongetwijfeld wordt het goed geimpregeneerd met iets waardoor het nagenoeg niet wil branden.

Ik heb wel 2 bedenkingen bij zo'n opbouw; vaak zie je dat - al dan niet vanwege het gewicht/kosten - de opbouw van een ander materiaal is dan de rest van het huis, en dan ook relatief dunne muren heeft. Ik zou hierbij opletten dat het dusdanig geisoleerd is dat het in de zomermaanden ook gewoon goed uit te houden is. Wellicht ook meteen een airco ophangen aan de zijkant?

Verder zie je soms dat het dak niet zo veel kan dragen. Als ik het vergelijk met je buren ben je qua zonnepanelen vermoedelijk wel enthousiast, maar ik zou daar ook op letten dat je nieuwe dak qua draaggewicht ook makkelijk minstens zoveel panelen aan kan (en dan nog wat marge heeft).
Het witte bij ons nu, is ook binnenmuuyr, met een dikke laag vast schukm + gekleurd spuitwerk. Dit is al een stuk midner zwaar dan weer een gemetselde buitenmuur. Meeste van de opbiuw gaat dit ook worden. Alleen de binnenmuur is dan mogelijk geen kalkzandsteen of ytong, maar metaal of hout bouw.

Het nieuwe dak moet uiteraard ook alle zonnepanelen kunnen dragen. En erop lopen natuurlijk. Mogelijk ook nog geschikt zijn voor een wp buitenunit, en 1 of 2 airco units.

Ik ben nog aan eht nadeken om die buiten unit ergens onopvallend met 2 of 3 naast elkaar weg te werken. Of in de gevel, ff een rare gedachte. Zoek een innovatieve oplossing :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Impregneren van hout wordt normaliter niet gedaan, de gips-beplating zorgt voor de brandwerendheid. Dat kan betekenen dat je dubbel moet gipsen. Sommige isolatiematerielen worden wel behandeld zodat ze brandwerend worden.

Een HSB wand heeft doorgaans juist een hogere isolatie waarde dan een een stenen wand van gelijke dikte en gelijk isolatie materiaal. Het steen doet immers nagenoeg niets tegen isolatie en nagenoeg alles moet uit de spouw komen. Die centimeters helpen dus niet mee waar bij HSB nagenoeg de hele dikte helpt.
Met de dikte van HSB kan je spelen en dat komt direct ten goede aan de isolatie: constructeur gaf bijv. hier een minimale hout-maat van 121x71 aan. Die heb ik veranderd naar 145x71 voor betere isolatie.
Met stucwerk kun je voor aquapanel beplating kiezen ipv steen en dat stucken. Ben je met ~2cm klaar en de rest van de dikte komt ten goede voor de isolatie.

Waar je wel/ook op kan letten bij HSB is warmtedoorslag. Een licht HSB wand met glaswol oid laat sneller de warmte van buiten naar binnen door op zo'n warme dag als gisteren dan een stenen wand. Daarom heb ik gekozen om te isoleren met houtwol (pavatex) met een hogere warmtacapaciteit en daarmee betere isolatie tegen warmte in de zomer. Betere amplitude demping en fase verschuiving. Maar in de praktijk merk ik dat vooral de grote ramen veel zon binnen laten. Goede zonwering moet er hier nog komen... we gelukkig al over nagedacht tijdens ontwerp en bouw. Dus de tip: denk al vast na over zonwering ;)

Qua dak draagkracht: constructeurs mikken normaal gesproken voor een normaal dak (geen dakterras) op een belasting van 100kg/m2. Daar wordt aan gerekend en is normaliter voldoende voor panelen met ballast. Ook mijn buitenunit van de WP staat daar gewoon op, met betonnen balkjes die het gewicht van dat ding verspreid over een groter gebied. Met een zwaardere monoblock wel iets over na te denken. Aangeven bij de constructeur dat er dingen op het dak komen, kan sowieso geen kwaad ;) Sowieso is de tendens dat buitenunits steeds groter en zwaarder worden zodat ze minder geluid maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 20-07-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Wuursj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:40:
Impregneren van hout wordt normaliter niet gedaan, de gips-beplating zorgt voor de brandwerendheid. Dat kan betekenen dat je dubbel moet gipsen. Sommige isolatiematerielen worden wel behandeld zodat ze brandwerend worden.

Een HSB wand heeft doorgaans juist een hogere isolatie waarde dan een een stenen wand van gelijke dikte en gelijk isolatie materiaal. Het steen doet immers nagenoeg niets tegen isolatie en nagenoeg alles moet uit de spouw komen. Die centimeters helpen dus niet mee waar bij HSB nagenoeg de hele dikte helpt.
Met de dikte van HSB kan je spelen en dat komt direct ten goede aan de isolatie: constructeur gaf bijv. hier een minimale hout-maat van 121x71 aan. Die heb ik veranderd naar 145x71 voor betere isolatie.
Met stucwerk kun je voor aquapanel beplating kiezen ipv steen en dat stucken. Ben je met ~2cm klaar en de rest van de dikte komt ten goede voor de isolatie.

Waar je wel/ook op kan letten bij HSB is warmtedoorslag. Een licht HSB wand met glaswol oid laat sneller de warmte van buiten naar binnen door op zo'n warme dag als gisteren dan een stenen wand. Daarom heb ik gekozen om te isoleren met houtwol (pavatex) met een hogere warmtacapaciteit en daarmee betere isolatie tegen warmte in de zomer. Betere amplitude demping en fase verschuiving. Maar in de praktijk merk ik dat vooral de grote ramen veel zon binnen laten. Goede zonwering moet er hier nog komen... we gelukkig al over nagedacht tijdens ontwerp en bouw. Dus de tip: denk al vast na over zonwering ;)

Qua dak draagkracht: constructeurs mikken normaal gesproken voor een normaal dak (geen dakterras) op een belasting van 100kg/m2. Daar wordt aan gerekend en is normaliter voldoende voor panelen met ballast. Ook mijn buitenunit van de WP staat daar gewoon op, met betonnen balkjes die het gewicht van dat ding verspreid over een groter gebied. Met een zwaardere monoblock wel iets over na te denken. Aangeven bij de constructeur dat er dingen op het dak komen, kan sowieso geen kwaad ;) Sowieso is de tendens dat buitenunits steeds groter en zwaarder worden zodat ze minder geluid maken.
Top, thx! Veel om mee te nemen in het traject :)

Zonwering; huidige woning heeft al rolluiken onder, en ook op het zuiden alles. Dat lijkt me op de nieuwe verdieping ook prima toch? In ieder geval op de zuiden. De tuin is pal op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@PCJR Ja, zeker als de rest van het huis dat al heeft lijkt me dat prima. Ik heb voor draai-kiep ramen naar binnen gekozen en voor ruimte en bekabeling van screens gezorgd. Bij de buren draaien de ramen naar buiten en geen buisje voor electra. Hij baalt nu (en vooral gisteren) een beetje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:10
Houtskeletbouw is in Nederland ook normaal hoor.
We zijn in Nederland metselwerk gewend geraakt.
Maar juist voor dit soort opbouwen is HSB ideaal.

Enkel gips is 30min brandvertragend, dubbel gips 60min.

Als ik zo je knip en plakwerk zie, zou ik of de rood stenen zijgevel gelijk trekken met de verdieping eronder.
Of de opbouw in het wit doen.
Hierbij kan je ook kiezen voor keralit of rockpanel of kunststof gevelbekleding.

Met HSB hoeft een muur die 10cm terug staat binnen niet minder ruimte op te leveren ten opzichte van metselwerk.

Als het kan zou ik de ramen uitlijnen met de 3 vierkante raampjes eronder.
En dus even breed maken.

De hoogte kun je wel flink hoger maken tot kamerhoog aan toe.

Doordat je de ramen uitlijnen klopt de gevel beter, en dat komt er bij de welstandscommissie ook makkelijker doorheen.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 20-07-2022 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Laatst online: 21-04 22:14
Wij hebben 3 jaar geleden onze opbouw (42m2) laten plaatsen. Als ik het opnieuw zou kunnen doen dan zou ik airco`s mee laten plaatsen. Wordt bloedheet boven.

Wij zijn voor gemak gegaan , alles uit handen gegeven van vergunning aanvraag tot tekeningen tot totale afwerking.

Al gekeken naar prefab ? Het bedrijf waar wij het hebben laten doen maakt alles klaar in de fabriek en dan wordt het binnen een dag geinstalleerd. Afwerking duurde 3 weken dus binnen een maand een opbouw.
Weet niet of ik hier een link in mag slingeren dus mocht je willen weten welk bedrijf dan kan je me altijd dm`en

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Kr44nVogel schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:22:
Wij hebben 3 jaar geleden onze opbouw (42m2) laten plaatsen. Als ik het opnieuw zou kunnen doen dan zou ik airco`s mee laten plaatsen. Wordt bloedheet boven.

Wij zijn voor gemak gegaan , alles uit handen gegeven van vergunning aanvraag tot tekeningen tot totale afwerking.

Al gekeken naar prefab ? Het bedrijf waar wij het hebben laten doen maakt alles klaar in de fabriek en dan wordt het binnen een dag geinstalleerd. Afwerking duurde 3 weken dus binnen een maand een opbouw.
Weet niet of ik hier een link in mag slingeren dus mocht je willen weten welk bedrijf dan kan je me altijd dm`en
- Ik heb het plan het hele warmte/CV/WTW systeem ook meteen aan te pakken van het hele huis. WP + 1 of 2 airco's moeten dus ook meteen worden meegepakt ja
- buiten de conceptaanvraag die ik zelf heb gedaan, moet het grove werk ook voor ons gedaan worden. Evt afwerken, verven, elektradoosjes aanleggen kan ik zelf nog wel, mnocht dat veel geld schelen
- prefab is ter sprake gekomen, als dat een optie is, en verder geen of overzienbare nadelen heeft, kan dat best ja. Een maand is erg snel, dat klinkt als een droom :> Ik DM je ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
FRANQ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:07:
Houtskeletbouw is in Nederland ook normaal hoor.
We zijn in Nederland metselwerk gewend geraakt.
Maar juist voor dit soort opbouwen is HSB ideaal.

Enkel gips is 30min brandvertragend, dubbel gips 60min.

Als ik zo je knip en plakwerk zie, zou ik of de rood stenen zijgevel gelijk trekken met de verdieping eronder.
Of de opbouw in het wit doen.
Hierbij kan je ook kiezen voor keralit of rockpanel of kunststof gevelbekleding.

Met HSB hoeft een muur die 10cm terug staat binnen niet minder ruimte op te leveren ten opzichte van metselwerk.

Als het kan zou ik de ramen uitlijnen met de 3 vierkante raampjes eronder.
En dus even breed maken.

De hoogte kun je wel flink hoger maken tot kamerhoog aan toe.

Doordat je de ramen uitlijnen klopt de gevel beter, en dat komt er bij de welstandscommissie ook makkelijker doorheen.
- de gevel met rode steen, zal omhoog worden getrokken mits gewicht dit toelaat. Anders gaat het wit worden, spuitwerk, zoals de achtergevel. Ook als blijkt dat in de witte variant de isolatie (of iets) beter is, gaat t toch wit worden.
- ramen nog TBD, hoeveelheid, plek en formaat. Moet idd goed passen bij de rest van het huis.
- Keralit en Rockpanel ga ik opschrijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

PCJR schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:26:
[...]

- buiten de conceptaanvraag die ik zelf heb gedaan, moet het grove werk ook voor ons gedaan worden. Evt afwerken, verven, elektradoosjes aanleggen kan ik zelf nog wel, mnocht dat veel geld schelen
Dat scheelt veel, veel geld ;)

Ter indicatie, onze opbouw (42m2):
- Casco (alles buiten af maar binnen leeg, ook zonder isolatie en tussenwanden maar met trap): 38k
- Ook afgewerkt aan binnenkant incl. kleine simpele badkamer: 84k (!)

Met uiteraard vele tussen stappen. Bij aannemer kon ik precies afvinken wat ik wel en niet wilde laten doen maar zoveel tijd hebben ze nu niet meer over voor offertes.
Helemaal totaal-prijs incl. systemen als WTW, PV en WP heb ik niet eens. Dit was 2 jaar geleden dus voor De Grote prijs-jump. Verschillen zijn alleen maar groter geworden. We zijn nu bezig met aanbouw en verslik me bij elke offerte :P

TL;DR: Zelf wat doen loont enorm, zeker in deze tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 20-07-2022 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

PCJR schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:28:
[...]
- de geven met rode steen, zal omhoog worden getrokken mits gewicht dit toelaat. Anders gaat het wit worden, spuitwerk, zoals de achtergevel. Ook als blijkt dat in de witte variant de isolatie (of iets) beter is, gaat t toch wit worden.
Als je dat steen echt graag wilt en er is weinig budget voor gewicht, roep steenstrips! Dat scheelt echt een hoop qua gewicht. Maar veel aannemers weten er niks van. Soort tegeltjes zetten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wl9vwNm.png
Keus is wat beperkter dan bij gewone stenen maar zo te zien heb je geen hele gekke steen in je huidig huis zitten. De grens tussen oud en nieuw helemaal onzichtbaar maken wordt sowieso lastig. Details rondom ramen zijn wel iets lastiger als je het netjes wil krijgen met dure hoekstenen maar het kan wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5hn0fAm.png
Wit stucen zal goedkoper zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 20-07-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:10
Die steenstrips zijn echt een goede oplossing voor als je lichtgewicht moet bouwen maar wel stenen wilt.

Het is niet van echt te onderscheiden.

Hier in de regio (Haarlemmermeer) heb ik het al meermaals toegepast zien worden.
En achteraf is het echt niet van vol steen te onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Kr44nVogel schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:22:
Als je er verder zelf geen financieel belang bij hebt zou ik 't gewoon delen. Op die manier heeft niet alleen TS er wat aan, maar ook andere mensen die dit topic volgen of in de toekomst tegen komen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Laatst online: 21-04 22:14
Freeaqingme schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Als je er verder zelf geen financieel belang bij hebt zou ik 't gewoon delen. Op die manier heeft niet alleen TS er wat aan, maar ook andere mensen die dit topic volgen of in de toekomst tegen komen.
Nee geen aandelen , alleen zeer tevreden klant 😉 . Wij hebben het via dakopbouwhaarlem laten doen. Die doen niets anders dan dakopbouw.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Team steenstrips hier. Absoluut een aanrader. En zeker nauwelijks te onderscheiden van echt metselwerk. Hier rechtstreeks op EPS platen ivm naisolatie, maar op hsb net zo makkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgEDrT4-OYTbTgs6LdgPo8TQXRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNomFfMkeKaIMfONSBvj2A37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKNMgBjpUNKj0Mcfbr9eQSsQQQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXohbP1x9AFul4GBH1Dsdx2h.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Update.

Gister is de architect geweest, bijna 2 uur gepraat en rondgelopen, ging prima. Wat headlines;

- gevelbekleding kon ook in diverse plasti-nogwat opties. Zeg maar pvc laminaat maar dan tegen de gevel. En dan in houtlook bv of grijs, wit, of steenlook. Vanalles. Zou ook zelfs onderhoudsvrij zijn. Het witte stucwerk dat er nu al is moet toch iedere x jaar worden schoongemaakt en/of geverfd (ja?). Ik moet er eerst eens een voorbeeld van zien, een impressie. Eenmaal buiten was ook de stelling dat witte stuc opzich ook wel kon, en wel netjes aan zou sluiten bij de rest van de woning. TBD dus :>

- afgelopen dagen tot besluit gekomen dat we ook de bijkeuken bij de woonkamer willen betrekken (we zijn toch bezig nietwaar...). Dat wil zeggen 1 muur eruit en de muur tussen de garage en bijkeuken schuift dan op. De garage zal dan kleiner worden maar dat is niet erg. 90% van de spullen gaat toch naar de nieuwe verdieping. Het combineren van de opbouw en deze aanpassing zou de kosten wat drukken voor dit stuk.

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyPYHIaKRKdmRnNJ-6MRHtiWO2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Xpo4rTqJlCcSLBmQhZ2gpKu.jpg?f=fotoalbum_large

Plan (die deur komt wel nog aan de andere kant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0MIGjXXuLYA99fBmCBecXi-P8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jy82N9w5ufaqJy30KPTetmxH.jpg?f=fotoalbum_large

- over kosten gesproken, daar schrokken we wel van, hier moeten we het nog over gaan hebben. Er werd namelijk even grof gerekend met 700-800 euro per m3. Met 7.5x8m en een 2.9m hoogte kwam er een dikke 150k uit. Dat was wel even meer dan vooraf ingeschat. Mogelijk dus dat we toch dingen zelf moeten gaan doen; slopen, afwerking, metalstud muurtjes maken, elektra en afvoertjes leggen etc.

- enkele uitdagingen kwamen aan het licht. In de bijkeuken zijn nu de wasmachine, droger, cv en WTW. Dat alles moet weg. Geen probleem, alleen de WTW is een technische uitdaging hier. Boven de WTW zitten 2 dikke T stukken (ik schat 20cm metaal buis), voor de inblaas en afzuig in het huis. Na het T stuk gaat 1 buis direct het plafond in en het andere stuk door het muurtje de garage in en gaat dan (in iets kleinere diameter) het isolatie plafond in. 1 setje buizen is dus voor het plafond onder, en 1 setje buiten gaat een verdieping hoger naar wat nu het dak is. Elke slaapkamer en woonkamer heeft inblaas en elke wc/douche heeft afzuig. Het is nu dus even de vraag of de hele WTW unit wel op de nieuwe verdieping kan komen. We moeten we aan de buizen komen, maar dat is dus lastig gezien alles in vloer/beton gestort is.
Liefst willen we in de bijkeuken (nieuw stuk woonkamer) niks meer van buizen natuurlijk :o

- isolatie (ik meen nieuwe muren) zouden 6,4 (Rc waarde?) zijn. Dat was het minimaal voorgeschrevene. Ik mocht altijd zeggen of het meer moest zijn. 7 of 8 bijvoorbeeld. Ik zei dat ligt aan de meerkosten. Iemand ervaring met de mate van isolatie, wat echt nodig is, wat aan te raden is voor muren en het nieuwe houten dak?

- uitdagingen voor warmtepomp, airco's en warmtepomp boiler. En dan vooral waar de buiten units geplaatst gaan worden. Gezien het stuk dak nu vol ligt (vierkant stuk van 8x8 ongeveer, met 18x 415wp panelen (*zelf gelegd) passen deze panelen netjes op het nieuwe dak. Alleen dan is 0 ruimte meer voor buiten units. En kans dat ik ook nog aan een zonnecollector zat te denken. En dus een buiten unit voor de wp/wpb, en nog iets voor een airco. Hier zijn we hier nog niet over uit. Mijn plan om buiten units IN de gevel te verwerken/weg te werken, ging me eigenlijk wat ver. Van binnenuit had je dan een geisoleerde wand met deurtjes om toegang te krijgen tot de buiten units. Buiten zag je dan nauwelijks iets, alleen ventilatie openingen in de gevel. Ging me wat ver dit...dus, moet nog iets op bedacht worden...

Tot zo ver, ik ga al een aannemer zoeken, en een technisch adviseur/installateur om alvast te laten meedenken :+ Architect gaat aan de gang met offerte en erna mogelijk tekeningen en vergunning documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
PCJR schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:22:

- gevelbekleding kon ook in diverse plasti-nogwat opties. Zeg maar pvc laminaat maar dan tegen de gevel. En dan in houtlook bv of grijs, wit, of steenlook. Vanalles. Zou ook zelfs onderhoudsvrij zijn.
Tbh vind ik dat wel de minst mooie oplossing. Op die manier lijkt het altijd alsof die opbouw er later bovenop gepleurd is. Persoonlijk zou ik 't veel toffer vinden als de opbouw in dezelfde stijl als de rest van 't huis is zodat het lijkt alsof het altijd al zo geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ondertussen gaan we verder met de offerte van de architect. Parallel hieraan zoeken we een aannemer en ook nog contacten leggen met installateur wat betreft de energie/warmte voorzieningen in het huis (WP/WPB/Solar/WTW etc.)

De gevel bekleding heeft de voorkeur wit, stuc, net zoals nu al aan de buitenkant is, dat loopt wel het mooiste door. Mogelijk dat de rode muur aan 1 kant ook niet verder omhoog getrokken gaat worden maar ook wit stuc gaat worden.

De komende weken gaat het ook voornamelijk over de indeling. De functies voor de ruimtes weten we wel, hoe precies de muren komen is nog even grofweg ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eafva4ri6DuJuarPKX2kH4RwBWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JUxg7Ry84yAB3ODpZMfPDdN.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer deel kunnen we later zelf nog doen, we willen we de aansluitingen daar hebben liggen. Ook gaat dit samen met het technische stuk, een "natte ruimte" worden.

Tussenmuren mogelijk metal stud, 50mm profielen met 2x2 gips was zo het advies. Bij zware dingen aan de muur komt nog een OSB? plaat in het profiel.

Ramen nog TBD. Leuk/sjiek zou 1 of 2 hoekramen zijn, maar mogelijk ook weer klap duurder. Meerprijs tripleglas is op te vragen. Isolatie was standaard 6, maar ik heb aangegeven minimaal 7 te willen en de meerprijs te willen horen van 8.

De buitenunits zou ik liever op beton willen hebben staan dan op het nieuwe houten dak. Ivm trillingen en geluid. Nu hoor ik hier en daar dat op hout ook prima kan en geen hinder zou veroorzaken, iemand ervaring? Het zou wellicht kunnen dat we 1x airco buitendeel en 1x WP buitendeel op het grote plat dak boven de keuken kwijt kunnen, en dan nog 1x airco buitendeel op het kleine terrasje (achter het metalen rooster).

Zo is er ook minder hinder voor de zonnepanelen en evt als dat nog past een zonnecollector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Zo, tijd voor een update.

Headlines:
- concept tekening architect is bekeken, aanzicht tekeningen en plattegronden worden nu uitgewerkt

Nieuwe indeling ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhfbDC5zZLCxAK1YgpTF8maTQ_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msWFm7OSb2Bz0rNAxRNn97in.jpg?f=fotoalbum_large

- 2 installateurs zijn komen kijken en 1 offerte is binnen (voor wtw, wp, airco, vv deel)
- 2 constructeurs hebben tijd komende weken en de prijs is gemiddeld 1600 excl. BTW voor de berekeningen en tekeningen betreft opbouw + muur doorbreken woonkamer/bijkeuken
- doel is om voor 1 jan de vergunning aanvraag ingediend te hebben vanwege nieuwe wetgevingen :>

Remarks:
- 2e installateur gaf aan om de airco('s) als optie later nog te installeren maar de nieuwe 2e verdieping te voorzien van tlv radiatoren (Jaga Strada of Daikin HPC, waarbij volgens mij de Daikin modellen een klap goedkoper zijn). Zo is maar 1 buitenunit nodig voor de wp en verder niks. Ook zijn zo de 4 nieuwe ruimtes prima te verwarmen en te koelen, en kunnen radiatoren dicht als er niemand aanwezig is.
- er komen geen zonnecollectoren
- installateur 1 heeft enkel Mitsubishi wp (Power Inverter of Zubadan+ all-in-one binnenunit) en installateur 2 enkel Daikin met een separate binnenopstelling met losse sww boiler.
- opbouw volledig wit stuc/pleisterwerk
- constructiewise is e.e.a. nog een uitdaging om het dragend te maken en de trapsparing op te vangen met metalen H/T balken die in of op de vloer komen (momenteel dus het dak)
- gemeente gemaild met de vraag of een hoekraam geen issue is
- op zuid komen uiteraard rolluiken
- de bijkeuken die bij de woonkamer komt zal een hoof houden, zowel aan het plafond over de hele lengte (waar de wtw buizen in zullen zitten) als een verticale koof waar de riolering en sww buizen doorheen gaan, op zich geen ramp

Vraag: wat vinden we van de offerte (voor wie hier ervaring mee heeft) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8b2ENkAb4SwKGTvJtc1WwjdBKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FipcJcAH34pHHXmSSuwAa4Pf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzdNXVBBekPTF46b9UPsmVW6eJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IzA3hvO0Gs1VGuxgIZEv0lU5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuaaozEls4JMJpFc-Gu4TKQ5NSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D9XuHTDNwFMs0ehaeVLgO5P8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G88hdRXx_FZQ50rp-ZNlczq4P0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UrdjC5FYEJ9PEnX3XaE0U7xT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WZtbxYO7oSYAHnr58vbm_jL3GQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Td9FGOzWBG94MTEacdlKlnaY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am_rDoFcVYZrZpnx3XiePwRUxTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jzxg6vszuHDxBr7sHzfDPkWA.jpg?f=user_large

Het elektra en sanitair/loodgieterwerk zal ik via de aannemer moeten laten lopen.

To be continued...

Pagina: 1