Maril schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:40:
Graag reactie van Ronj.
Ik kan de hysterese verhogen naar b.v. 7. Maar wat bedoel je met dagelijks opwarmen of om de dag. Misschien is om de dag het water maar drie of vier graden kouder.
En hoe programmeer je dat dan in. Mijn tijdstip zal dan van 12 tot 1 uur in de middag zijn.
Je hebt meerdere "modi" voor het verwarmen van je boilervat die je kan instellen:
1. Warmhouden, dan gaat de unit elke keer dat de temperatuur onder de ingestelde temp min de hysterese + marge zakt verwarmen, ongeacht het tijdstip op de dag.
2. Geprogrammeerd, dan verwarmt ie alleen volgens het ingestelde schema. Hoe je dat instelt heb ik letterlijk 1 pagina terug nog gepost.
Dit schema doe je per dag, dus je kan, als je meestal maar een klein deel van je vat leeg doucht, ook instellen dat ie alleen op di/do/za/zo oid verwarmt en zo nog minder vaak draaien. Eea is helemaal afhankelijk van jouw waterverbruik, boiler maat en agenda uiteraard.
3. Geprogrammeerd + warmhouden, dan verwarmt ie volgens het ingestelde schema, behalve als het vat onder de ingestelde warmhoudtemperatuur komt (als je m op deze modus zet, komt er een extra menu bij om dit in te stellen), dan gaat ie alsnog buiten het schema om verwarmen.
Ik heb 'm zelf op optie 3 staan en bij ons was dagelijks al prima en wmb zuinig genoeg. Als er dan een keer logees zijn of we geven de badkamer een grote schoonmaakbeurt en het vat is helemaal leeg (en is ook handig als je een bad hebt), zitten we toch niet zonder warm water omdat dan de warmhoudtemperatuur getriggerd wordt.
FransHe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:57:
Ik heb een vraag over warmwater. Heb mijn vorige warmtepomp vervangen door een EDLA16...
Het warmwatervat en de driewegklep is gehandhaafd maar omdat Daikin niet duidelijk is hoe aan te sluiten is de werking niet als gewenst. De klep loopt niet om in de confort stand maar moet ik handmatig de "krachtige" stand inschakelen. Doe ik dit niet dan loopt de uitganstemperatuur wel op naar de gewenste stand (45 graden) maar blijft de klep op stand verwarming staan.
Is er iemand onder de experts die dit forum bevolken die dit eerder heeft gezien.
De sturingscontacten die ik gebruikt heb zijn 12 en 13 op X2M die een relais aansturen om de klep om te laten lopen maar 14 en 14a hebben hier ook mee te maken. De klep heeft een standaard aansluitschema: links, rechts en N.
Heeft iemand een overzicht van de spanningen op deze contacten in de verschillende modi?
De instalateur komt er ook niet echt uit gezien de duidelijke gegevens van Daikin.
Heb je de
Installer Reference Guide al bekeken?
Volgens het schema op p267 moet je deze contacten hebben: "X2M: 12-13-14a". Dan is het vrij eenvoudig te matchen met je multimeter en de "stelmotoren"/"actuators" weergave in het menu.
Je zou de technische dienst van Daikin eens kunnen benaderen via je installateur als je er echt niet uitkomt.
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:20:
[...]
Kan zijn dat sporadisch eens een error komt door afname van warm water maar in 90% van de errors is er zeker geen afname geweest. Heb al verschillende keren in de settings zitten zoeken maar vind geen oplossing. Backup element staat op enkel wtw. Op zich is elke week de desinfectie temperatuur wel gehaald volgens schema. Maar er staat dus permanent een error tegenwoordig.
Hoe staan je instellingen voor Margin/Marge en Max temp? Vergelijk anders even je eigen instellingen met anderen in de excel sheet. Iets verlagen van de ingestelde standtijd zou ook nog kunnen helpen.
[Voor 40% gewijzigd door RonJ op 23-05-2023 10:02]
All-electric.