• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24
RonJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Dat bepaald de maximum instelbare temperatuur van het vat. Daar zou hij ook niet boven moeten gaan buiten de SWW-run.

Klopt, ik had geen behoefte aan een tweede setpoint binnen het schema. Of je eco of comfort pakt maakt dan niet uit.
Dank je.

Heb je ook zoiets ingesteld voor je verwarming? Ik heb de installatie pas sinds kort maar bemerkte toen het koud was dat hij vooral aan het stoken was in de nacht om de boel op temperatuur te houden. Lijkt me niet echt COP vriendelijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 20:53
Atomius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Dank je.

Heb je ook zoiets ingesteld voor je verwarming? Ik heb de installatie pas sinds kort maar bemerkte toen het koud was dat hij vooral aan het stoken was in de nacht om de boel op temperatuur te houden. Lijkt me niet echt COP vriendelijk :)
Juist niet (lees anders nog even de OP door in het algemene L/W topic voor wat meer basiskennis :) ), een warmtepomp wil je zo lang mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen laten draaien voor de hoogste (S)COP. In de koude wintermaanden (grofweg, nov tm april) draai ik dus altijd op 24/7. De lagere COP in de nacht wordt dan ruimschoots goedgemaakt door overdag niet volgas te hoeven inhalen wat er snachts aan temperatuur verdwenen is.

Aan het begin en einde v/h stookseizoen is het verwarmingsvermogen zo laag dat je dan wel beter met een nachtverlaging of 's-nachts uitschakelen kan werken, hoewel het dan in absolute zin juist weer een heel stuk minder verschil uitmaakt (paar honderd Wh/dag verschil hier). Het is dan ook vaak meer om het moment dat de vloer/radiator warmte afgeeft op een prettig moment te timen.

In mijn geval gaat de L/W dan helemaal uit (dit jaar pas begin mei) en mag de L/L/airco ook beneden aan de slag om savonds even bij te stoken op de donkere dagen waar de zon overdag niet genoeg aan opwarmen doet.

Wat precies het omslagpunt en optimale regeling is verschilt nogal per huis en installatie en kom je alleen achter door dit uit te testen en -meten.

[Voor 11% gewijzigd door RonJ op 17-05-2023 13:42]

All-electric.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:13
RonJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Dat bepaald de maximum instelbare temperatuur van het vat. Daar zou hij ook niet boven moeten gaan buiten de SWW-run.

Klopt, ik had geen behoefte aan een tweede setpoint binnen het schema. Of je eco of comfort pakt maakt dan niet uit.
Wat is eigenlijk het nut van een maximaal instelbare temperatuur? De meeste boilers zal alles beneden kookpunt geen probleem mogen zijn.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:36
RonJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:20:
[...]

.

Dit resulteert in deze tanktemperaturen (note: we hadden afgelopen zaterdagavond en zo ochtend wat douchende logees na een dagje klussen, normaal slaat ie een dag over na de legionella run):
[Afbeelding]
Hoe/waar krijg je dit grafiekje? Wel handig, heb t id dat er standaard weinig af te lezen is of in grafieken is te zien, als je echt wil gaan fine tunen en afstellen...

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RonJ
pegagus schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Wat is eigenlijk het nut van een maximaal instelbare temperatuur? De meeste boilers zal alles beneden kookpunt geen probleem mogen zijn.
- Voorkomen dat huisgenoten de boel heter dan gewenst zetten in de app.
- In bepaalde landen (zoals Duitsland) moet je boven een bepaalde SWW-temperatuur verplicht een duur thermostatisch mengventiel plaatsen. Een begrenzing ingesteld achter een pincode is dan ook toegestaan.
- In sommige deelstaten daar zijn bepaalde instellingen dus ook verplicht gelockt door de installateur, o.a. zodat de woning de opgegeven energiewaarden op de vergunning ook echt behaald. Een voormalige, Duitse collega van me was stikjaloers op wat wij allemaal zelf mogen hier. Die moest werkelijk hemel en aarde bewegen (en feitelijk zelfs de wet overtreden) voor installateursrechten op z'n warmtepomp en pv-omvormer.
- Hier is de regelgeving voor particulieren minder streng, maar geldt dat wel bijv. in zwembaden, bejaardenhuizen en andere zorginstellingen, publieke ruimtes, etc.
- Veel mengkranen hebben een maximale aanvoertemperatuur (ivm plastic binnenwerk).
- Sommige waterleidingen (tyleen, goedkope meerlagenbuizen) mogen maar een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben binnen deze range.
PCJR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Hoe/waar krijg je dit grafiekje? Wel handig, heb t id dat er standaard weinig af te lezen is of in grafieken is te zien, als je echt wil gaan fine tunen en afstellen...
Door het uitlezen van deze waarde via ESPaltherma (maar deze sensor kan ook met de standaard cloud API) in Home Assistant. Onmisbaar imho voor de tweaker en verdien je zeker terug door meten=weten bij het afstellen/optimaliseren van het rendement.

[Voor 28% gewijzigd door RonJ op 17-05-2023 15:04]

All-electric.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:34
RonJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Door het uitlezen van deze waarde via ESPaltherma (maar deze sensor kan ook met de standaard cloud API) in Home Assistant. Onmisbaar imho voor de tweaker en verdien je zeker terug door meten=weten bij het afstellen/optimaliseren van het rendement.
De ESPaltherma ben ik bekend mee, de HA integratie via cloud API nog niet. Welke is dit precies?

• Atomius
RonJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Juist niet (lees anders nog even de OP door in het algemene L/W topic voor wat meer basiskennis :) ), een warmtepomp wil je zo lang mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen laten draaien voor de hoogste (S)COP. In de koude wintermaanden (grofweg, nov tm april) draai ik dus altijd op 24/7. De lagere COP in de nacht wordt dan ruimschoots goedgemaakt door overdag niet volgas te hoeven inhalen wat er snachts aan temperatuur verdwenen is.

Aan het begin en einde v/h stookseizoen is het verwarmingsvermogen zo laag dat je dan wel beter met een nachtverlaging of 's-nachts uitschakelen kan werken, hoewel het dan in absolute zin juist weer een heel stuk minder verschil uitmaakt (paar honderd Wh/dag verschil hier). Het is dan ook vaak meer om het moment dat de vloer/radiator warmte afgeeft op een prettig moment te timen.

In mijn geval gaat de L/W dan helemaal uit (dit jaar pas begin mei) en mag de L/L/airco ook beneden aan de slag om savonds even bij te stoken op de donkere dagen waar de zon overdag niet genoeg aan opwarmen doet.

Wat precies het omslagpunt en optimale regeling is verschilt nogal per huis en installatie en kom je alleen achter door dit uit te testen en -meten.
Ok bedankt.

Ik moet dan nog wel even uitvogelen hoe ik hem op een laag vermogen 24/7 kan laten draaien.

Is dat trouwens niet slecht voor de levensduur van de pomp..?

Op het moment is het bij mij vooral een aan/uit verhaal door de zonenaregeling met motortjes die open en dicht gaan nu bij warmtevraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 22:46
Atomius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Ok bedankt.

Ik moet dan nog wel even uitvogelen hoe ik hem op een laag vermogen 24/7 kan laten draaien.

Is dat trouwens niet slecht voor de levensduur van de pomp..?

Op het moment is het bij mij vooral een aan/uit verhaal door de zonenaregeling met motortjes die open en dicht gaan nu bij warmtevraag.
Voor de pomp is langer doordraaien beter dan meerdere start/stops. De stroom is tijdens de start veel hoger; hij moet dan dus even heel hard werken.
Helemaal als de pomp moet stoppen doordat hij zijn energie niet kwijt kan; omdat er nog warmtevraag zal zijn start hij snel na de stop weer op. Dan is de druk in het systeem nog hoog. Je hebt zelfs kans dat ie dan überhaupt niet start omdat de thermische- of drukbeveiliging ingrijpt.
Verder is het regelsysteem na een start weer even bezig met optimaliseren: kijk maar eens in de in dit topic getoonde grafiekjes. Er gebeurt een hoop na een start, na langere tijd is het allemaal rustig in zo'n grafiek. Dat geeft wel aan dat de pomp efficiënter is tijdens een lagere run.

Ik ben bang dat je die zoneregeling er beter tussenuit kunt halen......

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HomeAssistant: HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A1 | gasloos |

• Atomius
GJA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Voor de pomp is langer doordraaien beter dan meerdere start/stops. De stroom is tijdens de start veel hoger; hij moet dan dus even heel hard werken.
Helemaal als de pomp moet stoppen doordat hij zijn energie niet kwijt kan; omdat er nog warmtevraag zal zijn start hij snel na de stop weer op. Dan is de druk in het systeem nog hoog. Je hebt zelfs kans dat ie dan überhaupt niet start omdat de thermische- of drukbeveiliging ingrijpt.
Verder is het regelsysteem na een start weer even bezig met optimaliseren: kijk maar eens in de in dit topic getoonde grafiekjes. Er gebeurt een hoop na een start, na langere tijd is het allemaal rustig in zo'n grafiek. Dat geeft wel aan dat de pomp efficiënter is tijdens een lagere run.

Ok dank je.

Is het een idee als ik de woonkamerzone dan permanent openzet en de rest (bad- en slaapkamers) dan wel nog op de zoneregeling laat werken?

Het enige probleem is dat als ik de motor van de woonkamerzone permanent opendraai, ik niet zou weten hoe de warmtepomp dan weet dat ie van mei tot oktober uit moet gaan.

Nu laat ik dat de warmtepomp namelijk weten door alle thermostaten op 17 graden te zetten.

En trouwens, stel de WP gebruikt dan continu 0,5 kW per uur, dan is dat dus 12 kWh per dag. 12*30 = 360 kWh per maand. En dat is nog exclusief defrosting. Is dat niet wat veel?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Atomius schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Ok dank je.

Is het een idee als ik de woonkamerzone dan permanent openzet en de rest (bad- en slaapkamers) dan wel nog op de zoneregeling laat werken?

Het enige probleem is dat als ik de motor van de woonkamerzone permanent opendraai, ik niet zou weten hoe de warmtepomp dan weet dat ie van mei tot oktober uit moet gaan.

Nu laat ik dat de warmtepomp namelijk weten door alle thermostaten op 17 graden te zetten.

En trouwens, stel de WP gebruikt dan continu 0,5 kW per uur, dan is dat dus 12 kWh per dag. 12*30 = 360 kWh per maand. En dat is nog exclusief defrosting. Is dat niet wat veel?
De ruimte waar je thermostaat hangt van je WP mag sowieso niet geregeld worden door zoneregeling. A werkt je thermostaat van je WP dan niet, wordt continue ontregeld en verder dienen er altijd groepen volledig open te staan om de minimaal benodigde flow te garanderen. Heb je dat verbruik nu? Dan is dat gruwelijk veel. :'(

• Atomius
MotorBeast schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:04:
[...]

De ruimte waar je thermostaat hangt van je WP mag sowieso niet geregeld worden door zoneregeling. A werkt je thermostaat van je WP dan niet, wordt continue ontregeld en verder dienen er altijd groepen volledig open te staan om de minimaal benodigde flow te garanderen. Heb je dat verbruik nu? Dan is dat gruwelijk veel. :'(
Nee, dat was een voorbeeld. Wat mag je verwachten als je WP 24/7 draait? 0,3 kW per uur voor verwarming?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
Atomius schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Nee, dat was een voorbeeld. Wat mag je verwachten als je WP 24/7 draait? 0,3 kW per uur voor verwarming?
Wat verstookte je aan m3 gas? Dat maal 2 ongeveer is kWh.

Per uur is niet te zeggen. Hoe warm binnen, hoeveel m3 inhoud, hoe is je afgifte, hoeveel defrosts, hoe is je isolatie, hoe koud buiten bepaalt Cop enz enz. Dat zijn allemaal variabelen.

[Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2023 18:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atomius
GJA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Hoe kom je erachter dat een pomp zijn energie niet kwijt kan, is daar een manier voor?
RonJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:57:
[...]

- Voorkomen dat huisgenoten de boel heter dan gewenst zetten in de app.
- In bepaalde landen (zoals Duitsland) moet je boven een bepaalde SWW-temperatuur verplicht een duur thermostatisch mengventiel plaatsen. Een begrenzing ingesteld achter een pincode is dan ook toegestaan.
- In sommige deelstaten daar zijn bepaalde instellingen dus ook verplicht gelockt door de installateur, o.a. zodat de woning de opgegeven energiewaarden op de vergunning ook echt behaald. Een voormalige, Duitse collega van me was stikjaloers op wat wij allemaal zelf mogen hier. Die moest werkelijk hemel en aarde bewegen (en feitelijk zelfs de wet overtreden) voor installateursrechten op z'n warmtepomp en pv-omvormer.
- Hier is de regelgeving voor particulieren minder streng, maar geldt dat wel bijv. in zwembaden, bejaardenhuizen en andere zorginstellingen, publieke ruimtes, etc.
- Veel mengkranen hebben een maximale aanvoertemperatuur (ivm plastic binnenwerk).
- Sommige waterleidingen (tyleen, goedkope meerlagenbuizen) mogen maar een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben binnen deze range.

[...]

Hoeveel verbruikt jouw WP als je hem 24/7 laat draaien? En hoe vertel je de WP dat hij moet stoppen met verwarmen bij einde stookseizoen?
MotorBeast schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Wat verstookte je aan m3 gas? Dat maal 2 ongeveer is kWh.

Per uur is niet te zeggen. Hoe warm binnen, hoeveel m3 inhoud, hoe is je afgifte, hoeveel defrosts, hoe is je isolatie, hoe koud buiten bepaalt Cop enz enz. Dat zijn allemaal variabelen.
Dat was 1800-1900 m3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:01
Zoals MotorBeast zegt hangt het af van vele factoren. De factoren die voor mij een rol speelde waren start stops en het feit dat ik pomp ook continue wilde laten draaien. Echter mijn huis is meer dan goed geisoleerd en ik heb overall vloerverwarming en een WTW unit. Ventilatieroosters nu grotendeel dicht maar wel zo dat binnen klimaat perfect is. Daarmee spelen kan ik iedereen aanraden, dus focus op beperken warmteverlies. Is daar iets aan te doen? Ik focus nu op pomp uit en dat lukt me heel aardig. Een run om 1 graden op te warmen kost in de winter gemiddeld 3-6 uur. Daarna kan ik 10 a 12 uur zonder. Grofweg 4000 kWh voor alles per jaar. Ik ben er content mee. Kijk goed wat van toepassing voor jouw behoefte en je installatie en voorkeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maril
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:22
Sinds een paar maanden WP Altherma. Wandmodel 6 kw. met boiler inhoud 150 liter. Twee personen.
Verbruik zo’n 7 a 8 kWh in de week. Warm water ingesteld op 40 graden, begint weer op te warmen bij 38 graden. Om de dag een douche voor beide personen, overige dagen sportschool.
COP 1.60.
Wat vinden jullie van dit verbruik en wie heeft advies om COP te verhogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
@Maril 1x keer per dag opwarmen op het warmste moment van de dag. Tussen 14.00 en 16.00 uur. Cop het hoogst dan. Zeker in de winter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fico99
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:26
Hallo iedereen,

Ik ben sinds 25/04/23 ook trotse eigenaar van de Daikin Altherma 3 R F (EHVH08S23EJ6V+ERGA06EAV3H) icm met een aparte buitensensor op de gevel aan de noorderkant van het huis en een Madoka thermostaat. Warmtepomp werd ondertussen omgebouwd met de kit EKHVCONV4 naar een model dan ook onze vloeren kan koelen. De buitenunit staat op het platte dak (achter de zonnepanelen, zonder schaduw).

Ik zit echter nog met een paar vragen waar ik nog niet meteen een antwoord op heb kunnen vinden:

1) Van zodra de buitenunit op het dak een buitentemperatuur registreert van ongeveer >25°C (vooral omwille van directe zonnestraling) weigert deze sanitair warm water te maken en maakt hij steeds gebruik van de backupverwarming. Hebben jullie dit ook dikwijls voor en is dit normaal???

2) De Madoka thermostaat geeft standaard de gemeten kamertemperatuur weer. Bestaat er ergens een mogelijkheid om hierop permanent (of zelfs tijdelijk) de buitentemperatuur weer te geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:02
slagroomsoes schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:28:
Nieuwe firmware beschikbaar, ben 'm nu aan het downloaden. Benieuwd wat er gewijzigd is.
Waar heb je de firmware vandaan gehaald? Een van mijn units heeft zichzelf geüpdated maar de andere loopt nog braaf op 6.9.0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RonJ
danny.s schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:24:
[...]

De ESPaltherma ben ik bekend mee, de HA integratie via cloud API nog niet. Welke is dit precies?
Zie: https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma

Tip van mij: Als je deze tegelijk wil gebruiken met de reguliere Daikin Residential add-on (voor airco's), pas dan handmatig de poll rate aan naar minimaal het dubbele, anders wordt je maandenlang geband van de API wegens teveel verzoeken. :X
Maril schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:57:
Sinds een paar maanden WP Altherma. Wandmodel 6 kw. met boiler inhoud 150 liter. Twee personen.
Verbruik zo’n 7 a 8 kWh in de week. Warm water ingesteld op 40 graden, begint weer op te warmen bij 38 graden. Om de dag een douche voor beide personen, overige dagen sportschool.
COP 1.60.
Wat vinden jullie van dit verbruik en wie heeft advies om COP te verhogen.
Dit kan veel beter. Ter vergelijk, mijn SWW COP ligt de afgelopen week op ~2,5.

Zoals Motorbeast al schreef, doe je SWW run in de koude maanden dagelijks aan het begin v/d middag. In de zomer juist niet (zie hieronder).

Daarnaast hanteer je imho een véél te kleine hysterese. Dit resulteert in te frequente en te korte runs (het begin van een run is heel inefficient). Je kan beter het vat wat warmer stoken, maar dan veel verder laten zakken zodat je veel minder en langere runs maakt. Bijv. dagelijks of misschien zelfs wel om de dag als je genoeg tankinhoud hebt.

Ik stook naar 51C en stook dan 1x/dag bij, dan staat ie vaak zo'n 7-8C lager. Buiten het schema bijverwarmen doet ie pas op 38C (komt bijna nooit voor).

Zie deze grafieken uit home assistant ter vergelijking (ja, de COP berekening kan beter):
Fico99 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:20:
Hallo iedereen,

Ik ben sinds 25/04/23 ook trotse eigenaar van de Daikin Altherma 3 R F (EHVH08S23EJ6V+ERGA06EAV3H) icm met een aparte buitensensor op de gevel aan de noorderkant van het huis en een Madoka thermostaat. Warmtepomp werd ondertussen omgebouwd met de kit EKHVCONV4 naar een model dan ook onze vloeren kan koelen. De buitenunit staat op het platte dak (achter de zonnepanelen, zonder schaduw).

Ik zit echter nog met een paar vragen waar ik nog niet meteen een antwoord op heb kunnen vinden:

1) Van zodra de buitenunit op het dak een buitentemperatuur registreert van ongeveer >25°C (vooral omwille van directe zonnestraling) weigert deze sanitair warm water te maken en maakt hij steeds gebruik van de backupverwarming. Hebben jullie dit ook dikwijls voor en is dit normaal???

2) De Madoka thermostaat geeft standaard de gemeten kamertemperatuur weer. Bestaat er ergens een mogelijkheid om hierop permanent (of zelfs tijdelijk) de buitentemperatuur weer te geven?
1. Dit is (helaas) normaal en hier uitvoerig besproken vorige zomer (zoek maar even terug). Bij mijn (split/wand) model komt het pas bij 30C voor, dat verschilt per model, maar het blijft irritant.

Ik omzeil dit door in de zomermaanden de SWW-run naar de ochtenduren te verplaatsen.

2. Bij mijn weten niet. In tegenstelling tot de airco versie kan je echt bijna helemaal niks met een L/W Madoka. De buitensensor(en) zijn wel continu uit te lezen via de cloud API, ESPaltherma of P1/P2 serial.
FransHe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Waar heb je de firmware vandaan gehaald? Een van mijn units heeft zichzelf geüpdated maar de andere loopt nog braaf op 6.9.0
Via de Onecta app neem ik aan. Updaten kan alleen vanaf je eigen wifi.

All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransHe
Ik heb een vraag over warmwater. Heb mijn vorige warmtepomp vervangen door een EDLA16...
Het warmwatervat en de driewegklep is gehandhaafd maar omdat Daikin niet duidelijk is hoe aan te sluiten is de werking niet als gewenst. De klep loopt niet om in de confort stand maar moet ik handmatig de "krachtige" stand inschakelen. Doe ik dit niet dan loopt de uitganstemperatuur wel op naar de gewenste stand (45 graden) maar blijft de klep op stand verwarming staan.
Is er iemand onder de experts die dit forum bevolken die dit eerder heeft gezien.
De sturingscontacten die ik gebruikt heb zijn 12 en 13 op X2M die een relais aansturen om de klep om te laten lopen maar 14 en 14a hebben hier ook mee te maken. De klep heeft een standaard aansluitschema: links, rechts en N.
Heeft iemand een overzicht van de spanningen op deze contacten in de verschillende modi?
De instalateur komt er ook niet echt uit gezien de duidelijke gegevens van Daikin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maril
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:22
Graag reactie van Ronj.
Ik kan de hysterese verhogen naar b.v. 7. Maar wat bedoel je met dagelijks opwarmen of om de dag. Misschien is om de dag het water maar drie of vier graden kouder.
En hoe programmeer je dat dan in. Mijn tijdstip zal dan van 12 tot 1 uur in de middag zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 00:34
Is er al meer bekend over waarom de warmtepomp bij buitentemperaturen hoger dan 25 graden het tapwater niet meer met de buitenunit verwarmt, maar met de backup heater?

Ik heb de volgende posts kunnen vinden:

@boaty - boaty in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
@Bubbels79 - Bubbels79 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

en ik denk ook:
@jwillemsen - jwillemsen in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Maar nog geen oplossing of uitleg.

Ik zit te denken aan instellingen zoals:

[4-00] - Bediening back-upverwarming: Uit / Aan / Alleen WTW (staat op Alleen WTW)
[4-03] - Bediening boosterverwarming: Beperkt / Toegestaan / Overlapping / Compressor Uit / Alleen Desinfectie (standaard en staat nu op compressor uit)
[4-02] - Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming (17 graden) -- omdat deze genoemd wordt bij de volgende instelling:
[F-00] - Pompwerking: Beperkt wanneer buitentemperatuur hoger is dan [4-02]

Maar al die instellingen klinken het net niet.

Edit: [4-03] aanpassen naar Alleen Desinfectie heeft als gevolg dat het tapwater niet verwarmt wordt als het buiten 25+ graden is. Dat is ook weer niet de bedoeling :P
--> MajaMestreech in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Klinkt heel erg als een bescherming van de buitenunit, maar wel een onlogische.

[Voor 13% gewijzigd door Wizzkid007 op 22-05-2023 21:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:08
hijlko.roosjen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:00:
Hm, helaas toch weer de AH-00 foutmelding terwijl de temperatuur naar 60 en zelfs even naar 61 graden was opgelopen.
Ik heb ook al een tijdje deze error met altijd mooi de 60 graden die ik haal. Hoe heb jij dit opgelost gekregen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Laatst online: 03-06 14:18
Onk_the_Monk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Ik heb ook al een tijdje deze error met altijd mooi de 60 graden die ik haal. Hoe heb jij dit opgelost gekregen?
Bij mij staat de normale vraagtemperatuur op 53gr (ik heb geen aparte warmwatervoorziening voor de keuken/afwas(handmatig ipv vaatwasser) zodat ik het zo warm mogelijk wil, hyst.3. De legionellarun op 60 min. in de nacht zodat er nooit gelijktijdig warmwatervraag is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onk_the_Monk
hijlko.roosjen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Bij mij staat de normale vraagtemperatuur op 53gr (ik heb geen aparte warmwatervoorziening voor de keuken/afwas(handmatig ipv vaatwasser) zodat ik het zo warm mogelijk wil, hyst.3. De legionellarun op 60 min. in de nacht zodat er nooit gelijktijdig warmwatervraag is.
Kan zijn dat sporadisch eens een error komt door afname van warm water maar in 90% van de errors is er zeker geen afname geweest. Heb al verschillende keren in de settings zitten zoeken maar vind geen oplossing. Backup element staat op enkel wtw. Op zich is elke week de desinfectie temperatuur wel gehaald volgens schema. Maar er staat dus permanent een error tegenwoordig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:29
Wizzkid007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:25:
Is er al meer bekend over waarom de warmtepomp bij buitentemperaturen hoger dan 25 graden het tapwater niet meer met de buitenunit verwarmt, maar met de backup heater?
Dit is een beveiliging van de buiten unit waar je niets tegen kan doen. Je kunt alleen wat maatregelen nemen om dit zo veel mogelijk te voorkomen
- Plaats de buiten unit op het noorden zodat die niet vol in de zon komt de staan, er zit in temperatuur sensor in de buiten unit waarmee hij de beveiliging regelt
- Als de unit toch in de zon komt, zorg dat de sensor aan de schaduw zijde zit. In mijn geval heeft een Daikin service monteur de sensor verplaatst naar de andere kant van de unit
- Zet de SWW regeling op weer afhankelijk, bij een hogere buiten temperatuur zal hij de temperatuur van het water vat wat lager zetten zodat hij minder hoeft op te warmen
- Regel zelf de temperatuur van het water vat mbv home assistant, als het buiten erg warm is dan zet de temperatuur lager zodat hij dan niet gaat verwarmen. Je kunt dan bv zelf in de ochtend de tank laten verwarmen zodat hij overdag niets meer hoeft te doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
Maril schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:40:
Graag reactie van Ronj.
Ik kan de hysterese verhogen naar b.v. 7. Maar wat bedoel je met dagelijks opwarmen of om de dag. Misschien is om de dag het water maar drie of vier graden kouder.
En hoe programmeer je dat dan in. Mijn tijdstip zal dan van 12 tot 1 uur in de middag zijn.
Je hebt meerdere "modi" voor het verwarmen van je boilervat die je kan instellen:

1. Warmhouden, dan gaat de unit elke keer dat de temperatuur onder de ingestelde temp min de hysterese + marge zakt verwarmen, ongeacht het tijdstip op de dag.
2. Geprogrammeerd, dan verwarmt ie alleen volgens het ingestelde schema. Hoe je dat instelt heb ik letterlijk 1 pagina terug nog gepost.

Dit schema doe je per dag, dus je kan, als je meestal maar een klein deel van je vat leeg doucht, ook instellen dat ie alleen op di/do/za/zo oid verwarmt en zo nog minder vaak draaien. Eea is helemaal afhankelijk van jouw waterverbruik, boiler maat en agenda uiteraard.

3. Geprogrammeerd + warmhouden, dan verwarmt ie volgens het ingestelde schema, behalve als het vat onder de ingestelde warmhoudtemperatuur komt (als je m op deze modus zet, komt er een extra menu bij om dit in te stellen), dan gaat ie alsnog buiten het schema om verwarmen.

Ik heb 'm zelf op optie 3 staan en bij ons was dagelijks al prima en wmb zuinig genoeg. Als er dan een keer logees zijn of we geven de badkamer een grote schoonmaakbeurt en het vat is helemaal leeg (en is ook handig als je een bad hebt), zitten we toch niet zonder warm water omdat dan de warmhoudtemperatuur getriggerd wordt.
FransHe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:57:
Ik heb een vraag over warmwater. Heb mijn vorige warmtepomp vervangen door een EDLA16...
Het warmwatervat en de driewegklep is gehandhaafd maar omdat Daikin niet duidelijk is hoe aan te sluiten is de werking niet als gewenst. De klep loopt niet om in de confort stand maar moet ik handmatig de "krachtige" stand inschakelen. Doe ik dit niet dan loopt de uitganstemperatuur wel op naar de gewenste stand (45 graden) maar blijft de klep op stand verwarming staan.
Is er iemand onder de experts die dit forum bevolken die dit eerder heeft gezien.
De sturingscontacten die ik gebruikt heb zijn 12 en 13 op X2M die een relais aansturen om de klep om te laten lopen maar 14 en 14a hebben hier ook mee te maken. De klep heeft een standaard aansluitschema: links, rechts en N.
Heeft iemand een overzicht van de spanningen op deze contacten in de verschillende modi?
De instalateur komt er ook niet echt uit gezien de duidelijke gegevens van Daikin.
Heb je de Installer Reference Guide al bekeken?

Volgens het schema op p267 moet je deze contacten hebben: "X2M: 12-13-14a". Dan is het vrij eenvoudig te matchen met je multimeter en de "stelmotoren"/"actuators" weergave in het menu.

Je zou de technische dienst van Daikin eens kunnen benaderen via je installateur als je er echt niet uitkomt.
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:20:
[...]

Kan zijn dat sporadisch eens een error komt door afname van warm water maar in 90% van de errors is er zeker geen afname geweest. Heb al verschillende keren in de settings zitten zoeken maar vind geen oplossing. Backup element staat op enkel wtw. Op zich is elke week de desinfectie temperatuur wel gehaald volgens schema. Maar er staat dus permanent een error tegenwoordig.
Hoe staan je instellingen voor Margin/Marge en Max temp? Vergelijk anders even je eigen instellingen met anderen in de excel sheet. Iets verlagen van de ingestelde standtijd zou ook nog kunnen helpen.

[Voor 40% gewijzigd door RonJ op 23-05-2023 10:02]

All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 17:33
RonJ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Je hebt meerdere "modi" voor het verwarmen van je boilervat die je kan instellen:

1. Warmhouden, dan gaat de unit elke keer dat de temperatuur onder de ingestelde temp min de hysterese + marge zakt verwarmen, ongeacht het tijdstip op de dag.
2. Geprogrammeerd, dan verwarmt ie alleen volgens het ingestelde schema. Hoe je dat instelt heb ik letterlijk 1 pagina terug nog gepost.

Dit schema doe je per dag, dus je kan, als je meestal maar een klein deel van je vat leeg doucht, ook instellen dat ie alleen op di/do/za/zo oid verwarmt en zo nog minder vaak draaien. Eea is helemaal afhankelijk van jouw waterverbruik, boiler maat en agenda uiteraard.

3. Geprogrammeerd + warmhouden, dan verwarmt ie volgens het ingestelde schema, behalve als het vat onder de ingestelde warmhoudtemperatuur komt (als je m op deze modus zet, komt er een extra menu bij om dit in te stellen), dan gaat ie alsnog buiten het schema om verwarmen.

Ik heb 'm zelf op optie 3 staan en bij ons was dagelijks al prima en wmb zuinig genoeg. Als er dan een keer logees zijn of we geven de badkamer een grote schoonmaakbeurt en het vat is helemaal leeg (en is ook handig als je een bad hebt), zitten we toch niet zonder warm water omdat dan de warmhoudtemperatuur getriggerd wordt.
Kan je bij optie 3 in de app alsnog handmatig de watertank temperatuur instellen en evt uitzetten?
Ik ben nog bezig in Home Assistant alles te automatiseren, tot die tijd zet ik eigenlijk altijd de watertank uit in de app totdat de stroom goedkoop is, dan warm ik het water weer op tot 53C.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonJ
Impstoker schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:52:
[...]

Kan je bij optie 3 in de app alsnog handmatig de watertank temperatuur instellen en evt uitzetten?
Ik ben nog bezig in Home Assistant alles te automatiseren, tot die tijd zet ik eigenlijk altijd de watertank uit in de app totdat de stroom goedkoop is, dan warm ik het water weer op tot 53C.
Ja. Uit is dan ook echt uit, dan wordt je schema ook niet meer gevolgt. De temp. die je instelt in de Onecta app is het comfort setpoint.

@Maril Je kan het SWW-schema tegenwoordig ook aanpassen via de app zie ik nu. Is denk ik makkelijker dan via het schermpje op de binnenunit.

[Voor 11% gewijzigd door RonJ op 23-05-2023 10:25]

All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransHe
[...]

[...]

Heb je de Installer Reference Guide al bekeken?

Volgens het schema op p267 moet je deze contacten hebben: "X2M: 12-13-14a". Dan is het vrij eenvoudig te matchen met je multimeter en de "stelmotoren"/"actuators" weergave in het menu.

Je zou de technische dienst van Daikin eens kunnen benaderen via je installateur als je er echt niet uitkomt.

[...]
Dat had ik inderdaad gezien alleen is het volgens Daikin zo dat zowel op 12 als op 14a spanning staat en dat kan ik niet matchen met een drieweg klep. Als ik krachtig verwarmen instel dan staat er 230V tussen 12 en 13 en komt het relais op en loopt de klep om. Maar waar ik mee zit is waarom dit alleen gebeurt bij krachtig verwarmen en niet bij de spaarstand. Daar is Daikin niet helder over. Dan zou de klep ook om moeten lopen want er wordt immers water verwarmd. De test was: zet verwarmen water aan via de app, kijk naar de klep die dan niet omloopt, zet dan krachtig verwarmen aan en ra ra de klep loopt om. Kan het draadje van 12 op 14a zetten en dan zien wat er gebeurd maar ze zouden dit duidelijker kunnen uitleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonJ
FransHe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Dat had ik inderdaad gezien alleen is het volgens Daikin zo dat zowel op 12 als op 14a spanning staat en dat kan ik niet matchen met een drieweg klep. Als ik krachtig verwarmen instel dan staat er 230V tussen 12 en 13 en komt het relais op en loopt de klep om. Maar waar ik mee zit is waarom dit alleen gebeurt bij krachtig verwarmen en niet bij de spaarstand. Daar is Daikin niet helder over. Dan zou de klep ook om moeten lopen want er wordt immers water verwarmd. De test was: zet verwarmen water aan via de app, kijk naar de klep die dan niet omloopt, zet dan krachtig verwarmen aan en ra ra de klep loopt om. Kan het draadje van 12 op 14a zetten en dan zien wat er gebeurd maar ze zouden dit duidelijker kunnen uitleggen.
Volgens mij doet ie krachtig verwarmen op het boilerelement. Dus dat zou wel verklaren waarom ie dan dichtloopt cq naar de verwarming stand gaat.

Dit schema is al iets duidelijker (met NO/NC indicatie).
https://daikintechnicalda...bb1-95ee-238af868d113.pdf

Zou idd goed kunnen dat je 12 en 14a moet omruilen, omdat je een andere 3-wegklep gebruikt dan standaard meegeleverd bij het vat (een Siemens bij mij) en dan zitten NO/NC nog wel eens andersom.

En als dat niet werkt, hoe staat je tank type ingesteld bij de installateursinstellingen?

All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:20:
[...]

Ook als die run bv om 03.00uur start?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 17:33
RonJ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Ja. Uit is dan ook echt uit, dan wordt je schema ook niet meer gevolgt. De temp. die je instelt in de Onecta app is het comfort setpoint.

@Maril Je kan het SWW-schema tegenwoordig ook aanpassen via de app zie ik nu. Is denk ik makkelijker dan via het schermpje op de binnenunit.
Top, dan ga ik dat aanzetten.
Nog een vraag: denk je dat het zuiniger is qua energie verbruik om de warm water tank niet onder de 35C ofzo te laten komen als laagste setpoint? Na een flinke douche en afwas sessie is de aangegeven tank temperatuur hier wel eens 21C, dan kost het 5kWh ofzo om weer naar 53C te gaan. Zoals jij het hebt ingesteld tot max 35C afkoelen is zuiniger denk ik? Zelfs met dan af en toe automatisch verwarmen wanneer er geen zonneenergie/goedkope stroom is.

Voorbeeld:
Met jou instellingen:
Gister avond tijdens het douchen zakt de temperatuur onder de 35C, dan zou de warmtepomp weer water gaan verwarmen voor het vat (stroomprijs toen 28c/kWh), dat kost dan 3 kWh ofzo, = €0,84.
Mijn instelling nu: wachten tot stroom vandaag goedkoop is a 15c/kWh, maar opwarmen kost dan wel 5 kWh omdat de temperatuur helemaal naar 21C is gezakt: 5x15 = €0,75
Nadelen hiervan: 'sochtends geen warm water meer hebben om bijvoorbeeld af te wassen, soms is de stroom zo goedkoop als vandaag, maar meestal echt niet. Dan kan dat dus niet uit.

Ik ben nog aan het leren dit allemaal te automatiseren in Home Assistant, maar dat lukt me nog voor geen meter, work in progress. Tot die tijd wil ik het zo slim/energie zuinig mogelijk regelen. Ik denk dat ik jou voorbeeld toch ga volgen, op het warmste van de dag + zonne energie de warm water tank weer naar setpoint 53C, en als backup setpoint 35C instellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Hoe staan je instellingen voor Margin/Marge en Max temp? Vergelijk anders even je eigen instellingen met anderen in de excel sheet. Iets verlagen van de ingestelde standtijd zou ook nog kunnen helpen.
Marge staat op 2, zoals iedereen in de lijst. Maximum staat op 60, iemand op dit forum zei eerder om dit eventueel te verhogen naar 62 maar dat lukt me niet.

In de eigen instellingen zie ik niet direct waar ik verschil van de rest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onk_the_Monk
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Ook als die run bv om 03.00uur start?
Staat door de dag ivm zonne-energie. Maar dan zijn wij werken dus dat maakt niet zoveel uit. Afwasmachine gebruikt warm water maar die laten we dan niet draaien.

Ook toen we op vakantie waren 10 dagen had ik de error.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
jwillemsen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Dit is een beveiliging van de buiten unit waar je niets tegen kan doen. Je kunt alleen wat maatregelen nemen om dit zo veel mogelijk te voorkomen
- Plaats de buiten unit op het noorden zodat die niet vol in de zon komt de staan, er zit in temperatuur sensor in de buiten unit waarmee hij de beveiliging regelt
- Als de unit toch in de zon komt, zorg dat de sensor aan de schaduw zijde zit. In mijn geval heeft een Daikin service monteur de sensor verplaatst naar de andere kant van de unit
Bij mij komt de buitenunit op ZO, minst gunstige dus for SWW. Dus ik wil er wel een externa temperatuur sensor aanhangen.

Vraag 1: klopt het dat ik EKRSCA1 dan nodig heb? Bijv hier: https://www.climasense.nl...or-buitentemperatuur.html

Vraag 2: waar kan ik hem het beste plaatsen? Standaard antwoord is natuurlijk noorden. Ik heb bij mij 3 opties:
  1. De korste weg: onder de zonnepanelen (stelling 15gr) op het platte dak (eveneens ZO). Ik heb nog niet gemeten hoe warm het onder de zonnepanelen wordt, maar ze liggen dan iig in de schaduw, waar ook voldoende lucht komt (dus geen broeikast)
  2. Iets verder weg, de NO kant van het huis. Dan hangt ie in de ochtend (april tm oktober) in de zon, maar in de middag iig in de schaduw.
  3. De langste weg, de NW kant van het huis. Hele jaar door in de schaduw. Hierin nog 2 opties. Eerste is om de kabel volledig buiten het huis langs te halen, tweede optie is om op de plek van de koelleidingen mee naar binnen te komen, en dan aan de andere kant van de zolder weer naar buiten te gaan
Technisch gezien snap ik dat dat NW het beste is, maar ook meteen de meeste effort. Is het deze effort waard?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Staat door de dag ivm zonne-energie. Maar dan zijn wij werken dus dat maakt niet zoveel uit. Afwasmachine gebruikt warm water maar die laten we dan niet draaien.

Ook toen we op vakantie waren 10 dagen had ik de error.
staat misschien de vermogensinstelling van de backup heater verkeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:29
danny.s schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Bij mij komt de buitenunit op ZO, minst gunstige dus for SWW. Dus ik wil er wel een externa temperatuur sensor aanhangen.
De externe sensor wordt niet gebruikt voor de sww buiten unit beveiliging op een warme dag, daarvoor wordt altijd de sensor in de buiten unit gebruikt. De externe sensor is alleen voor de weer afhankelijke regeling.

Op het moment dat je de externe sensor aansluit zie je in de onecta app alleen nog maar die sensor, de waarde van de interne sensor in de buitenunit kun je op dat moment niet meer via de onecta app zien, alleen nog maar op de display van de binnen unit.

[Voor 21% gewijzigd door jwillemsen op 23-05-2023 16:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
jwillemsen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:20:
[...]

De externe sensor wordt niet gebruikt voor de sww buiten unit beveiliging op een warme dag, daarvoor wordt altijd de sensor in de buiten unit gebruikt. De externe sensor is alleen voor de weers afhankelijke regeling.
Ah, dat is jammer. Maar goed om te weten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransHe
RonJ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Volgens mij doet ie krachtig verwarmen op het boilerelement. Dus dat zou wel verklaren waarom ie dan dichtloopt cq naar de verwarming stand gaat.

Dit schema is al iets duidelijker (met NO/NC indicatie).
https://daikintechnicalda...bb1-95ee-238af868d113.pdf

Zou idd goed kunnen dat je 12 en 14a moet omruilen, omdat je een andere 3-wegklep gebruikt dan standaard meegeleverd bij het vat (een Siemens bij mij) en dan zitten NO/NC nog wel eens andersom.

En als dat niet werkt, hoe staat je tank type ingesteld bij de installateursinstellingen?
[Afbeelding]
Dank, dit helpt. Vraag is: in de tekening zie geassocieerd met de klep een bruggetje op X21A. Lijkt er op dat dat iets aangeeft aan de sturing. Enig idee?
Als krachtig wordt verwarmt werkt ook de WP mee; dat kan ik zien aan de voorlooptemperatuur die dan hoger is dan de retour. Dat zie ook in de grafiek van de verwarmingssturing die los staat van de WP. Vanaf 16:30 wordt er warm water gemaakt.

Omruilen hoeft niet want bij verwarming loopt de klep naar de goede stand. Werkt net als de ESBE klep die Daikin zelf gebruikt: spanning op een ader doet de klep lopen naar die stand tot de eindschakelaar opent. Als ik in het installateursmenu de klep test doet deze precies zoals verwacht wordt: WTW naar warmaterstand en anders weer terug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonJ
FransHe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Dank, dit helpt. Vraag is: in de tekening zie geassocieerd met de klep een bruggetje op X21A. Lijkt er op dat dat iets aangeeft aan de sturing. Enig idee?
Als krachtig wordt verwarmt werkt ook de WP mee; dat kan ik zien aan de voorlooptemperatuur die dan hoger is dan de retour. Dat zie ook in de grafiek van de verwarmingssturing die los staat van de WP. Vanaf 16:30 wordt er warm water gemaakt.

[Afbeelding]

Omruilen hoeft niet want bij verwarming loopt de klep naar de goede stand. Werkt net als de ESBE klep die Daikin zelf gebruikt: spanning op een ader doet de klep lopen naar die stand tot de eindschakelaar opent. Als ik in het installateursmenu de klep test doet deze precies zoals verwacht wordt: WTW naar warmaterstand en anders weer terug.
Check, dan zit de bedrading iig goed.

X21a doet volgens mij niks in deze context, wat ik erover kon vinden vanuit documentatie voor andere (kleinere) modellen, waarbij je moet checken of deze gebrugd is als de unit helemaal niet werkt:
"X21A Stekkeraansluiting interne bedrading (brugstekker)"

Ik zie m bij meer modellen op de schema's staan, maar er staat nooit een functie bij. Ik denk dat die brug voor intern/test gebruik in de fabriek is.

Stond het boilermodel goed ingesteld? Andere tank instellingen staan ook gelijk aan anderen hier? Anders weet ik het ook niet meer... volgens mij zit alles dan qua bedrading iig goed bij je. Dan zou ik echt vragen of je installateur contact opneemt met de technische dienst van Daikin en ze desnoods laat komen, dat kan hij bij ze aanvragen als ie er niet uitkomt met de TD.

All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransHe
RonJ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Check, dan zit de bedrading iig goed.

X21a doet volgens mij niks in deze context, wat ik erover kon vinden vanuit documentatie voor andere (kleinere) modellen, waarbij je moet checken of deze gebrugd is als de unit helemaal niet werkt:
"X21A Stekkeraansluiting interne bedrading (brugstekker)"

Ik zie m bij meer modellen op de schema's staan, maar er staat nooit een functie bij. Ik denk dat die brug voor intern/test gebruik in de fabriek is.

Stond het boilermodel goed ingesteld? Andere tank instellingen staan ook gelijk aan anderen hier? Anders weet ik het ook niet meer... volgens mij zit alles dan qua bedrading iig goed bij je. Dan zou ik echt vragen of je installateur contact opneemt met de technische dienst van Daikin en ze desnoods laat komen, dat kan hij bij ze aanvragen als ie er niet uitkomt met de TD.
Zal het vergelijken maar denk het wel.
Vraag: de MMI (BRP069A78 heeft versie 6.9.0. Weet iemand of er een nieuwe versie is zoals voor de MADOKA?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonJ
FransHe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Zal het vergelijken maar denk het wel.
Vraag: de MMI (BRP069A78 heeft versie 6.9.0. Weet iemand of er een nieuwe versie is zoals voor de MADOKA?
Ik heb 7.1.0, maar ik heb een heel ander model (split/wand).

All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 08:14
danny.s schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Vraag 1: klopt het dat ik EKRSCA1 dan nodig heb? Bijv hier: https://www.climasense.nl...or-buitentemperatuur.html

Vraag 2: waar kan ik hem het beste plaatsen? Standaard antwoord is natuurlijk noorden. Ik heb bij mij 3 opties:
  1. De korste weg: onder de zonnepanelen (stelling 15gr) op het platte dak (eveneens ZO). Ik heb nog niet gemeten hoe warm het onder de zonnepanelen wordt, maar ze liggen dan iig in de schaduw, waar ook voldoende lucht komt (dus geen broeikast)
  2. Iets verder weg, de NO kant van het huis. Dan hangt ie in de ochtend (april tm oktober) in de zon, maar in de middag iig in de schaduw.
  3. De langste weg, de NW kant van het huis. Hele jaar door in de schaduw. Hierin nog 2 opties. Eerste is om de kabel volledig buiten het huis langs te halen, tweede optie is om op de plek van de koelleidingen mee naar binnen te komen, en dan aan de andere kant van de zolder weer naar buiten te gaan
Technisch gezien snap ik dat dat NW het beste is, maar ook meteen de meeste effort. Is het deze effort waard?
Zoals Jwillemsen ook al zegt wordt een externe buitensensor niet gebruikt voor het bepalen of de buitenunit gebruikt wordt voor SWW. Ik heb vervolgens besloten om de sensor uit de buitenunit te halen en naar een schaduwrijke plek te halen. Dit leverde voor mij een aanzienlijke verbetering van het rendement van de warmtepomp op bij het maken van SWW.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boaty
Wizzkid007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:25:

Ik heb de volgende posts kunnen vinden:

@boaty - boaty in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
@Bubbels79 - Bubbels79 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

en ik denk ook:
@jwillemsen - jwillemsen in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Maar nog geen oplossing of uitleg.

Ik zit te denken aan instellingen zoals:

[4-00] - Bediening back-upverwarming: Uit / Aan / Alleen WTW (staat op Alleen WTW)
[4-03] - Bediening boosterverwarming: Beperkt / Toegestaan / Overlapping / Compressor Uit / Alleen Desinfectie (standaard en staat nu op compressor uit)
[4-02] - Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming (17 graden) -- omdat deze genoemd wordt bij de volgende instelling:
[F-00] - Pompwerking: Beperkt wanneer buitentemperatuur hoger is dan [4-02]

Maar al die instellingen klinken het net niet.

Edit: [4-03] aanpassen naar Alleen Desinfectie heeft als gevolg dat het tapwater niet verwarmt wordt als het buiten 25+ graden is. Dat is ook weer niet de bedoeling :P
--> MajaMestreech in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Klinkt heel erg als een bescherming van de buitenunit, maar wel een onlogische.
Voor mij is er geen extra duidelijkheid gekomen. De enige manier om hier nog iets verbetering in te brengen is door te zorgen dat de sensor van de buitenunit zich altijd in de schaduw bevind. Voor mij is er ook nog steeds geen duidelijk aanwijsbare reden waarom een hoge gemeten buitentemperatuur de buitenunit uitschakelt. De enige reden die ik zou kunnen bedenken is de temperatuur of druk van het persgas, maar het lijkt me ook logischer om direct op deze parameters te sturen in plaats van op een indirecte parameter zoals de buitentemperatuur die ook nog eens beinvloed kan worden door zoninstraling. Bovendien lijkt me met een hoge buitentemperatuur opwarmen van SWW alleen maar heel nuttig aangezien het feitelijk de buitenunit koelt. Dus als je het zo bekijkt begrijp ik uberhaupt niet dat er een bovengrens aan de buitentemperatuur zit voor wat betreft operatie van de buitenunit.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
boaty schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Zoals Jwillemsen ook al zegt wordt een externe buitensensor niet gebruikt voor het bepalen of de buitenunit gebruikt wordt voor SWW. Ik heb vervolgens besloten om de sensor uit de buitenunit te halen en naar een schaduwrijke plek te halen. Dit leverde voor mij een aanzienlijke verbetering van het rendement van de warmtepomp op bij het maken van SWW.
Zit die sensor aan de buitenkant of binnenkant van de buiten unit? En heb je de kabel hiervoor moeten verlengen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boaty
danny.s schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:20:
[...]

Zit die sensor aan de buitenkant of binnenkant van de buiten unit? En heb je de kabel hiervoor moeten verlengen?
De sensor zit aan de buitenkant van de unit, maar om de sensor te verplaatsen en de kabel te verlengen heb ik dat in de unit gedaan, om de connectie tussen de oude en nieuwe kabel droog te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
boaty schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:32:
[...]

De sensor zit aan de buitenkant van de unit, maar om de sensor te verplaatsen en de kabel te verlengen heb ik dat in de unit gedaan, om de connectie tussen de oude en nieuwe kabel droog te houden.
Vreemde actie van Daikin. Juist met een hoge buitentemperatuur is je Cop het allerhoogst om spotgoedkoop warm water te maken. Zou je dit niet eens opnemen met Daikin zelf? Of je installateur dit laten doen.

Als ik een unit krijg staat hij helaas altijd in de schaduw wat weer nadelig is voor de Cop in de winter. Maar dan wel goed voor SWW sensor. 8)7

• Onk_the_Monk
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Stond inderdaad niet helemaal juist. Ben eens benieuwd of dat de oplossing is.

• Atomius
Ik begrijp dat het het beste is voor je COP om je WP tijdens het stookseizoen 24/7 te laten draaien.

Aangezien ik naregeling heb met zones: dan moet ik dus een paar zones op "altijd aan" hebben staan denk ik dan. Die thermostaatjes bijvoorbeeld op 30 graden, ik noem maar wat. Dat ze iig niet meer open- en dichtgaan maar continu openstaan.

Maar daarbij moet ik dan wel rekening houden met de flow van de warmtepomp?

Ik heb mijn Altherma 3 maximaal 24-25 L/min zien pompen bij "sensoren" in het menu.

Ik heb:
- woonkamerzone met 5 verdelertjes.
- badkamer met 1 verdelertje.
- 2 slaapkamers met elk 1 verdelertje.
- 1 slaapkamer met 2 verdelertjes.

Alle verdelertjes staan op 2 L/min.

Heel simpel gedacht: er zijn dus 9 verdelertjes die allemaal 2 L/min doen, dat is 18 L/min. Er is dus nog 25-18 = 7 L/min ruimte?

En wat is de minimale flow voor de Altherma 3? Of hoef ik daar geen rekening mee te houden

• PCJR
Het volgende ga ik overwegen:

Dit was 15.550 euro incl btw. Het is 13.915 geworden na wat overleg en water bij de wijn. Voordeel is fijn, niet te groot, bedrijf en de hele mikmak is zelfs voor de herfst geinstalleerd. Blijkbaar komt er bij Daikin weer wat meer op voorraad. Oh en gaat tzt nog 2850 subsidie vanaf dan volgens mij.

Ook zal er dan een airco set komen op de bovenste verdieping, 3MXM40 4kw buiten unit met 3 leidingen en voorlopig 2 binnen units Perfera 2kw. 5080,-- totaal.

Restered wacht ik nog op het aanbod van de cv/vloerverwarming en het verplaatsen van de WTW.

Heb ook een onafhankelijke berekening laten maken:

[Voor 3% gewijzigd door PCJR op 24-05-2023 10:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:53:
Het volgende ga ik overwegen:

[Afbeelding]

Dit was 15.550 euro incl btw. Het is 13.915 geworden na wat overleg en water bij de wijn. Voordeel is fijn, niet te groot, bedrijf en de hele mikmak is zelfs voor de herfst geinstalleerd. Blijkbaar komt er bij Daikin weer wat meer op voorraad. Oh en gaat tzt nog 2850 subsidie vanaf dan volgens mij.

Ook zal er dan een airco set komen op de bovenste verdieping, 3MXM40 4kw buiten unit met 3 leidingen en voorlopig 2 binnen units Perfera 2kw. 5080,-- totaal.

Restered wacht ik nog op het aanbod van de cv/vloerverwarming en het verplaatsen van de WTW.

Heb ook een onafhankelijke berekening laten maken:

[Afbeelding]
Kan je niet toe met een lichtere L/W? Verwarmen boven waarschijnlijk incidenteel en dat dan met L/L doen? NB: ik zou beneden als je toch bezig bent ook een L/L hangen. Koelen met L/L is top.

• PCJR
MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Kan je niet toe met een lichtere L/W? Verwarmen boven waarschijnlijk incidenteel en dat dan met L/L doen? NB: ik zou beneden als je toch bezig bent ook een L/L hangen. Koelen met L/L is top.
Zoals ook de berekening laat zien is een 6.4kW nodig, aangezien er op de bovenste (straks met de opbouw, middelste) verdieping minder gestookt hoeftte worden zou een 6kW model goed passen.

Verder is onder geen extra verwarming nodig, en ook koeling niet perse. Het kost allemal erg veel geld en om voor alleen koelen ook niog airco binnen unit onder te gaan hangen gaat (mij) wat ver.

Door boven te koelen zou je dit ook iets merken op de BG en 1e verdp. gezien de warme lucht naar boven gaat en daar met de airco's zal worden gekoeld.

Maar inderdaad de nieuwe opbouw (2e verdp.) is dan LL koelen/verwarmen. 1e verdieping normale rads maar doen doen gewoon een beetje mee met voornamelijk verwarmen in de winter. Zou nog kunnen koelen met de wp. En BG heeft vv over zowat de hele vloer (er is 1 rad in de garage).

Opbouw:

BG (hier komt de bijkeuken en stuk garage bij de woonkamer, + nieuwe groep vv erbij, rad bijkeuken gaat weg):

[Voor 4% gewijzigd door PCJR op 24-05-2023 13:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:31:
En wat is de minimale flow voor de Altherma 3? Of hoef ik daar geen rekening mee te houden
Vanuit Daikin support half jaartje geleden het volgende antwoord gehad (copy/paste vanuit hun mail): Minimaal 12l/min. is er vereist.

• danny.s
PCJR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Zoals ook de berekening laat zien is een 6.4kW nodig, aangezien er op de bovenste (straks met de opbouw, middelste) verdieping minder gestookt hoeftte worden zou een 6kW model goed passen.
Maar doe je ook daadwerkelijk elke ruimte verwarmen die is opgenomen in de verlies berekening?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
danny.s schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Vanuit Daikin support half jaartje geleden het volgende antwoord gehad (copy/paste vanuit hun mail): Minimaal 12l/min. is er vereist.
https://tweakers.net/i/xi2hHUVhAWLChmIqvVf8oCaXpqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9MfX7Rl771kH1wDonbM7qRBk.jpg?f=user_large

ERGA-EV_EVH_EVH7_ERGA04-08EVA_EHVH-E6V_9W_EHVX-E3V_6V_6VG_9W_Installer reference guide_4PNL629086-1B_Dutch

:)

• PCJR
danny.s schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Maar doe je ook daadwerkelijk elke ruimte verwarmen die is opgenomen in de verlies berekening?
Afgelopen 6 winters staan alle rads op de 1e verdp op standje 2.5-3. Vaak is de CV maar enkele uren aan per dag (thermostaat in woonkamer waar vv ligt) en dan is het wel gewenst dat de ruimtes boven even wat warmte krijgen. De badkamer rad staat altijd op 5, maar hier hebben we tijdens douchen even een kacheltje aan.

Verdp.1:

Bonus vraag:
Welke diameter is gunstig om aan te sluiten wat betreft CV en sww leidingen vanaf de binnenunit? Ik zie hierboven 25mm leidingen max voor CV, heeft het zin om uberhaubt dan 28 ergens te kiezen voor het stuk dat nog gemaakt moet gaan worden? Same voor sww leidingen...

[Voor 18% gewijzigd door PCJR op 24-05-2023 14:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Afgelopen 6 winters staan alle rads op de 1e verdp op standje 2.5-3. Vaak is de CV maar enkele uren aan per dag (thermostaat in woonkamer waar vv ligt) en dan is het wel gewenst dat de ruimtes boven even wat warmte krijgen. De badkamer rad staat altijd op 5, maar hier hebben we tijdens douchen even een kacheltje aan.

Verdp.1:
[Afbeelding]

Bonus vraag:
Welke diameter is gunstig om aan te sluiten wat betreft CV en sww leidingen vanaf de binnenunit? Ik zie hierboven 25mm leidingen max voor CV, heeft het zin om uberhaubt dan 28 ergens te kiezen voor het stuk dat nog gemaakt moet gaan worden? Same voor sww leidingen...
Maar als jij beneden gaat verwarmen zal je met VV vaak een aanvoer hebben van 25/30/35 graden. Dat doet weinig tot niets aan verwarming boven op radiatoren. Ik zou dan mijn bezuining halen op een kleinere L/W voor beneden, de winst die je daarmee behaalt daar een extra L/L unit (om mee te koelen en mocht je wat tekort komen voor verwarmen kan je die bij vorst mee laten draaien) en boven gewoon verwarmen/koelen met L/L. Als je straks airco gewend bent boven krijg je spijt dat je hem beneden niet hebt denk ik. Zalig een heel koel en niet klam huis tijdens warme zomers.

Wat ook kan, ipv L/L fancoils plaatsen op je L/W om te koelen. Scheelt je weer een multi en een grote multi is niet echt top. Hebben een groot minimaal vermogen en pendelen vaak als een gek bij verwarmen. Ik heb een duo multi voor boven en dat is al niet ideaal.

[Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2023 14:53]

• Atomius
danny.s schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Ok thanks.

En hoe reageert een warmtepomp als de maximale flow daaronder ligt? Dus bijvoorbeeld in mijn geval als alleen de woonkamer warmtevraag zou hebben (5 verdelertjes van 2 L/min = 10 L/min) of alleen de badkamer (1 verdelertje van 2 L/min).

Wat voor gedrag gaat zo'n apparaat dan vertonen?

[Voor 22% gewijzigd door Atomius op 24-05-2023 16:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
Atomius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Ok thanks.

En hoe reageert een warmtepomp als de maximale flow daaronder ligt? Dus bijvoorbeeld in mijn geval als alleen de woonkamer warmtevraag zou hebben (5 verdelertjes van 2 L/min = 10 L/min) of alleen de badkamer (1 verdelertje van 2 L/min).

Wat voor gedrag gaat zo'n apparaat dan vertonen?
Pendelen. Zelfs bij veel warmtevraag en dat is op termijn niet best voor je compressor. Af en toe pendelen bij hoge temperaturen buiten is geen probleem. Wel bij koude. En dat kan het zijn dat je je setpoint niet meer haalt.

[Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2023 18:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-06 23:03
[quote]Wizzkid007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:25:

Mijn buitenunit staat op het noorden van het huis. Echter in de zomer staat in de avond de zon precies op de buitentemperatuur sensor. Ik heb dit opgelost door de sww in de zomer van 10:00 tot 12:00uur te laten verwarmen. In de winter van 13:00 tot 15:00uur. Dit is voor mij de meest ideale oplossing.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

• Atomius
MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:37:
[...]

Pendelen. Zelfs bij veel warmtevraag en dat is op termijn niet best voor je compressor. Af en toe pendelen bij hoge temperaturen buiten is geen probleem. Wel bij koude. En dat kan het zijn dat je je setpoint niet meer haalt.
Ok thanks.

En andersom, dus als je alle vloerverdelers maximaal openzet op 5 L/min en je hebt er laten we zeggen 10. Dan is je warmtevraag 50 L/min.

Terwijl de Altherma 3 volgens mij max 24-25 L/min aan kan. Wat gaat hij dan doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
Atomius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Ok thanks.

En andersom, dus als je alle vloerverdelers maximaal openzet op 5 L/min en je hebt er laten we zeggen 10. Dan is je warmtevraag 50 L/min.

Terwijl de Altherma 3 volgens mij max 24-25 L/min aan kan. Wat gaat hij dan doen?
Volgens mij moet je net als bij radiatoren zorgen dat je de boel waterzijdig zo inregeld dat de boel in evenwicht is. Oftewel vloerdelen die verder van de verdeler verder open zetten dan diegene die dichtbij zijn. Op die manier krijg je een gelijkmatige verdeling van warmte in je vloer/woning en een stabiele retour. Je delen dichtbij zullen anders sneller/te snel door de vloer gaan tov van verdere en wellicht grotere delen en te warm retourneren en daar regelt je WP op.Verder gelegen delen worden dan minder warm of langzamer.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2023 20:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-06 07:22
MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:37:
[...]

Waarschijnlijk gaat een van deze debiet gerelateerde storingen als eerst aan bod komen:

• Atomius
MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Volgens mij moet je net als bij radiatoren zorgen dat je de boel waterzijdig zo inregeld dat de boel in evenwicht is. Oftewel vloerdelen die verder van de verdeler verder open zetten dan diegene die dichtbij zijn. Op die manier krijg je een gelijkmatige verdeling van warmte in je vloer/woning en een stabiele retour. Je delen dichtbij zullen anders sneller/te snel door de vloer gaan tov van verdere en wellicht grotere delen en te warm retourneren en daar regelt je WP op.Verder gelegen delen worden dan minder warm of langzamer.
Thanks!!

En hoe werkt het precies met defrosten? Wordt er dan warm water uit de (vloer)verwarmingsbuizen gehaald om de buitenunit op te warmen?

Dus stel:
- je hebt een buffervat zoals ik (die ik bijna volledig op bypass heb staan - dus niet in gebruik)
- alle verdelers staan dicht
- maar de buitenunit wil defrosten

Dan komt er een storing toch? Want dan kan hij nergens dat warme water uit trekken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
Atomius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Thanks!!

En hoe werkt het precies met defrosten? Wordt er dan warm water uit de (vloer)verwarmingsbuizen gehaald om de buitenunit op te warmen?

Dus stel:
- je hebt een buffervat zoals ik (die ik bijna volledig op bypass heb staan - dus niet in gebruik)
- alle verdelers staan dicht
- maar de buitenunit wil defrosten

Dan komt er een storing toch? Want dan kan hij nergens dat warme water uit trekken?
Zoek maar eens in L/W topic op naregeling. Dat topic kan je heel veel leren. Er is al heel veel over geschreven.

• Atomius
MotorBeast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:33:
[...]

Zoek maar eens in L/W topic op naregeling. Dat topic kan je heel veel leren. Er is al heel veel over geschreven.
Heb gezocht en wat gevonden.

Volgens mij is het antwoord dat als je naregeling hebt (zoals ik) en geen buffervat, de defrost niet kan werken omdat er geen water uit de leidingen kan worden gehaald.

Maar mijn situatie is wat anders. Ik heb wel een buffervat, maar heb ook de buffervatbypass helemaal openstaan.

Ik geloof dat hij parallel is geschakeld.

Maar ik weet dus niet zo goed of een defrost dan een storing gaat geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 00:34
Ik ben per mail in gesprek gekomen met Daikin (na wat overtuiging), en heb inmiddels de volgende tekst terug van hun
Het klopt dat wanneer de buitenunit boven de 25 graden meet dat er dan niet meer verwarmd wordt middels de buitenunit hier komt dan een blokkade op. Het tapwater zal dan altijd opgewarmd worden door de backupheater, dit is niet aan te passen.
Uiteraard ben ik verder in gesprek over de waarom hierachter, en vooral waarom Daikin hierin bijzonder is, waar andere mensen in mijn omgeving met andere merken warmtepompen dit gedrag niet zien.

Ook is dit het eerste wat ik er van hoor, na weken doorspitten van instellingen, installateurhandleiding, etc, en vraag ik mij af waarom dit nergens vermeld staat.

[Voor 12% gewijzigd door Wizzkid007 op 25-05-2023 16:28]

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05 22:55
Beste allen,

Ik heb sinds november 2022 een Daikin 8kW 230 lt Warmtepomp. Nu hebben ze vandaag een 50 L buffervat geplaatst. De installateur van de wp vond een buffervat niet nodig, terwijl deze wel door de adviseur was meegenomen in de offerte en daar ook voor betaald was door mij. Ze hebben uiteindelijk nog wel een buffervat geplaatst, omdat de wp daardoor rustiger(anti pendel) en zuiniger moet zijn. Ik heb een 50L buffervat opgehangen gekregen. Ik las online dat een buffervat ongeveer 15L per kW moet zijn. 8x15=120 L. Waarom zou ik dan 50L hebben?! Wat hebben jullie en is 50 Liter wel afdoende?

• Silver
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-06 10:50
Ik overweeg een cascade opstelling van twee EBLA04E3V3
Nu kan ik geen technische tekening vinden of de bivalente aansluiting die bijvoorbeeld op de Panasonic wel zit ook op de daikin zit.

ZIjn hier ervaringen met een draaiende cascade van de ebla04E3V3.
(ik ga er geen SWW mee verwarmen)

• danny.s
Thedutch schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:43:
Beste allen,

Ik heb sinds november 2022 een Daikin 8kW 230 lt Warmtepomp. Nu hebben ze vandaag een 50 L buffervat geplaatst. De installateur van de wp vond een buffervat niet nodig, terwijl deze wel door de adviseur was meegenomen in de offerte en daar ook voor betaald was door mij. Ze hebben uiteindelijk nog wel een buffervat geplaatst, omdat de wp daardoor rustiger(anti pendel) en zuiniger moet zijn. Ik heb een 50L buffervat opgehangen gekregen. Ik las online dat een buffervat ongeveer 15L per kW moet zijn. 8x15=120 L. Waarom zou ik dan 50L hebben?! Wat hebben jullie en is 50 Liter wel afdoende?
Je totale buffer/volume zou 120L moeten zijn. Dus ik gok dat je radiators/vvw een inhoud van 70L hebben, en dan kom je met 50L buffervat op 120L totaal uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• danny.s
Wizzkid007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:27:
Ik ben per mail in gesprek gekomen met Daikin (na wat overtuiging), en heb inmiddels de volgende tekst terug van hun

[...]

Uiteraard ben ik verder in gesprek over de waarom hierachter, en vooral waarom Daikin hierin bijzonder is, waar andere mensen in mijn omgeving met andere merken warmtepompen dit gedrag niet zien.

Ook is dit het eerste wat ik er van hoor, na weken doorspitten van instellingen, installateurhandleiding, etc, en vraag ik mij af waarom dit nergens vermeld staat.
‘Goed’ om te horen dat het by design is. Houdt ons vooral op de hoogte mocht je nog meer info eruit krijgen bij Daikin.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23
Thedutch schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:43:
Beste allen,

Een buffervat is in zo'n 80% van de gevallen niet nodig (zeker in combinatie met vloerverwarming). Als je de gehele woning naregelt dan is een buffervat wel nodig. Is dit bij jou het geval?
Om een buffervat echt als anti pendel buffer te gebruiken heb je minimaal zo'n 300/500 liter nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online

[...]

Dat wijkt dan af van wat ze in hun brochure zetten, daar staat toch echt dat hij tot 35grC zou moeten gaan. Ik ben benieuwd wat hun reactie verder is. Ik zal de komende warmere/zonnige periode het gedrag van de WP eens in de gaten houden en of ook de directe zon op de buitenunit gevolgen heeft voor de warmtapwater bereiding.

https://tweakers.net/i/_bID0TEv6JoU83VP6lgPPWyXMHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVLFVeUWVoqjDaQXRy8pVLlx.jpg?f=fotoalbum_large

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05 22:55
kokpol schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Een buffervat is in zo'n 80% van de gevallen niet nodig (zeker in combinatie met vloerverwarming). Als je de gehele woning naregelt dan is een buffervat wel nodig. Is dit bij jou het geval?
Om een buffervat echt als anti pendel buffer te gebruiken heb je minimaal zo'n 300/500 liter nodig.
Tja geen idee. Zij en daarmee de Energiewacht die zegt dat dit tegen het pendelen is. Ze hadden hem ook niet hoeven te plaatsen. Tevens werkt je wp daardoor zuiniger en is het beter voor het apparaat zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 04-06 22:39

[...]

Ik ben het even kwijt: aan welke kant zit die sensor in de buitenunit? Bij mij staat de buitenunit op het platte dak (dus vol in de zon) met de ventilatorkant naar het noorden gericht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
MajaMestreech schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Ik ben het even kwijt: aan welke kant zit die sensor in de buitenunit? Bij mij staat de buitenunit op het platte dak (dus vol in de zon) met de ventilatorkant naar het noorden gericht.
Sensor zit aan de aanzuigkant.

• MajaMestreech
  • Laatst online: 04-06 22:39
JoTil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Sensor zit aan de aanzuigkant.
[Afbeelding]
Ok, dus bij mij vol in de zon. Dan wellicht de opwarm cyclus van de SWW maar vervroegen naar een uur of 10 ipv 13 uur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainbow71
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-06 09:02
Vraag verplaatst naar ander forum ...

[Voor 94% gewijzigd door Rainbow71 op 28-05-2023 11:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onk_the_Monk
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Instellingen juist gezet en toch doet hij het nog niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atomius
Kan iemand mij helpen met het volgende?

Situatie zoals installateur hem heeft ingesteld:
Buffervat bijna geheel open
Volledige naregeling met zones
Veel starts en stops bij warmtevraag

Nieuwe situatie:
Ik wil graag, zoals enkelen van jullie aanbevolen, 24/7 de boel laten draaien en starts en stops voorkomen.

Ik heb nu dat buffervat grotendeels dichtgedraaid. Ik geloof dat het vat parallel geschakeld staat.

Mijn vraag; wordt dit een probleem als de buitenunit gaat defrosten en op dat moment de zones allemaal dichtstaan?

Bijv. als het stookseizoen net voorbij is en je alle zones dicht hebt gezet maar er stiekem nog wel een koude nacht met -5 komt.

Want, hij wil dan water trekken uit een systeem dat dichtstaat, toch?

Is dat problematisch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
@Atomius Je moet bereken wat de hoeveelheid inhoud water is van je systeem. Als dat voldoende is volgens de specs van je WP heb je geen buffer nodig.

NB: eerst genieten van het mooie weer jongen en in oktober weer pielen met je WP. 8)

[Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2023 12:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 19:39
Beste medetweakers, ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben voor mijn vraag. Ik heb een daikin l/w warmtepomp en haal de volgende cop waarden:
Verwarmen 2,8
Koelen 4,2
Tapwater 1,7

Nu is mij verteld dat dit niet hoog is (vooral verwarmen zou richting de 4 moeten kunnen). Ik heb de instellingen eens bekeken en zie dat het tapwater op altijd warmhouden staat en voorrang heeft boven het verwarmen/koelen.

Aangezien wij eigenlijk maar op 1 moment van de dag warm tapwater nodig hebben (we douchen 's ochtends) leek het mij wel een goed idee om te zorgen dat het water alleen rond die tijd op de gevraagde temperatuur wordt gestookt en verder uit kan staan. Hierdoor hoeft de warmtepomp dat verder niet te wisselen tussen verwarmen/koelen en het tapwater verwarmen.

Zou dit wat uit kunnen maken? Of kan ik beter anderr instellingen onder de loep gaan nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Nu online
Hetisweergezell schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:10:
Beste medetweakers, ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben voor mijn vraag. Ik heb een daikin l/w warmtepomp en haal de volgende cop waarden:
Verwarmen 2,8
Koelen 4,2
Tapwater 1,7

Nu is mij verteld dat dit niet hoog is (vooral verwarmen zou richting de 4 moeten kunnen). Ik heb de instellingen eens bekeken en zie dat het tapwater op altijd warmhouden staat en voorrang heeft boven het verwarmen/koelen.

Aangezien wij eigenlijk maar op 1 moment van de dag warm tapwater nodig hebben (we douchen 's ochtends) leek het mij wel een goed idee om te zorgen dat het water alleen rond die tijd op de gevraagde temperatuur wordt gestookt en verder uit kan staan. Hierdoor hoeft de warmtepomp dat verder niet te wisselen tussen verwarmen/koelen en het tapwater verwarmen.

Zou dit wat uit kunnen maken? Of kan ik beter anderr instellingen onder de loep gaan nemen?

Ik zal even meedenken. Volgens mij is deze vraag al vaak besproken zowel hier als in het L/W topic. Ik zou de zoekfunctie bovenin even gebruiken en teruglezen. Kort door de bocht. Je tapwater verwarmen op warmste moment van de dag buiten, zeker in de winter. Hoogste Cop, lees laagste verbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
Hetisweergezell schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:10:
Verwarmen 2,8
Koelen 4,2
Tapwater 1,7

2,8 is idd wel laag waarschijnlijk. Zoals Motorbeast aangeeft, gebruik even de zoekfunctie.
Mogelijk staat bij jou de BUH aan zodra het buiten onder de 0 graden komt, terwijl dit (waarschijnlijk) helemaal niet nodig is. Als dat zo is, trekt dat de COP voor verwarmen wel hard naar beneden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hetisweergezell
@MotorBeast en @danny.s : bedankt voor jullie reacties. Ik ga nog even (wat beter) op zoek naar het L/W topic. Had wel een poging gedaan maar zo snel even niet gevonden (zegt waarschijnlijk iets over mijn zoek skills). Dat de BUH te snel aangaat zou wel een goeie kunnen zijn. Het was inderdaad wel opgevallen dat wanneer de temperatuur in de buurt van het vriespunt kwam het stroomverbruik per dag omhoog schoot. Ik ga eens opzoeken hoe een en ander ingesteld staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
@Hetisweergezell het onderwerp BUH is Daikin speficiek, en zal je in dit topic vinden, niet in het algemene L/W topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Het filmpje was bedoeld als "hoe stel je een schema in", niet om alles letterlijk over te nemen ;)

Mijn schema:
[Afbeelding]

De hoge(re) COP haal je dan door dat op het warmste moment van de dag te doen (in het stookseizoen).

Hier staat er:
- Instelpunt comfort: 50
- Instelpunt eco: 45
- Instelpunt warmhouden: 42
- Instelpunt modus: vast
- Marge: 2,0 graden
- Hysteresis: 10 graden
- Maximum: 60 graden
- Verwarmingsbedrijf: geprogrammeerd + warmhouden
- Legionella: wekelijks op 60C

Volgens mij moet bij jou iig het maximum wat omhoog.

Dit resulteert in deze tanktemperaturen (note: we hadden afgelopen zaterdagavond en zo ochtend wat douchende logees na een dagje klussen, normaal slaat ie een dag over na de legionella run):
[Afbeelding]
Heb nog een paar vragen hierover, RonJ.

1. Waarom begin je in je schema met STOP om 0:00u? Waarom niet alleen 14 comfort en 16 STOP?

2. Heb je dit programma ook op een desinfectiedag? Overlapt dat niet?

3. Hoe werkt dat nu met die hysteresis van 10 in de praktijk? Begrijp ik het goed dat bij jou pas bij 32 graden (42 instelpunt warmhouden - 10 hysteresis) de unit gaat bijverwarmen (reheat)?

4. Ik begrijp toch nog niet helemaal wat voor verschil het maakt als je maximum op bijv. 52 graden hebt staan of op 60 graden zoals bij jou. In wat voor situatie maakt dat uit? Wat doet de machine anders? Aan je grafiek te zien kom je niet aan de 60 graden.

Mvg

• Hetisweergezell
Ik heb nog een vraagje.
Ik ben nog eens door de menu's van de warmtepomp heen gegaan en ik kwam het volgende tegen :
Compressor :
Kamerverwarming: 4650 uur
Kamerkoeling: 1397 uur
Tank 690 uur
Aantal startpogingen: 30822

De warmtepomp is nu 3,5 jaar in bedrijf.

Nu vraag ik me af of het aantal startpogingen kan kloppen of niet. Ik kan nergens vinden wat normaal is. En is hier uit af te leiden of de pomp aan het pendelen is?

Alvast dank!

• Onk_the_Monk
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:20:
Ik heb nog een vraagje.
Ik ben nog eens door de menu's van de warmtepomp heen gegaan en ik kwam het volgende tegen :
Compressor :
Tank 690 uur

Nu vraag ik me af of het aantal startpogingen kan kloppen of niet. Ik kan nergens vinden wat normaal is. En is hier uit af te leiden of de pomp aan het pendelen is?

Alvast dank!
Lijkt mij pendelen, je hebt elk kwartier ongeveer een start. Maar zal straks een kijken hoe het thuis is. Ik heb ze nu 6 maanden.

Hoe is je verbruik en COP?

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:17
Tank 690 uur

Pendelt zeker, 5 starts/uur is veel te veel, dus eens met @Onk_the_Monk. Ter vergelijking: ik heb in 8 jaar veel meer uren (32000) en veel minder starts (24000) en ook dat kan denk ik nog beter.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• Hetisweergezell
Onk_the_Monk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Lijkt mij pendelen, je hebt elk kwartier ongeveer een start. Maar zal straks een kijken hoe het thuis is. Ik heb ze nu 6 maanden.

Hoe is je verbruik en COP?
Mijn cop voor verwarmen is 2,81, koelen 4,2 en tapwater 1,75. Daarom ben ik eens begonnen met het langslopen van de instellingen. Ik heb naar aanleiding van een tip op dit forum de instellingen voor de buh aangepast zodat deze pas bij lagere temperaturen bij gaat springen (maar het resultaat ga ik pas komende winter zien).

Dus het aantal starts was het volgende punt. Maar als het op pendelen lijkt dan moet ik eens gaan bedenken hoe dit terug te dringen.

Ik zie termen als hysterese langskomen maar het is me nog steeds niet duidelijk wat dit precies is.

Misschien eens kijken of ik in kan stellen dat de thermostaat iets ruimer om het setpoint heen kan werken. Dan krijg je als het goed is minder maar wel wat langere runs.

Verder hoop ik dat het ook gaat schelen dat ik het tapwater nu 1x per dag laat opwarmen (douchen altijd op een vast moment en het lijkt na een paar dagen prima te werken. Binnen het halve uur is de boel weer op temperatuur.

• Hetisweergezell
arnoldniessen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:01:
[...]

Pendelt zeker, 5 starts/uur is veel te veel, dus eens met @Onk_the_Monk. Ter vergelijking: ik heb in 8 jaar veel meer uren (32000) en veel minder starts (24000) en ook dat kan denk ik nog beter.
Dat is inderdaad wel een heel groot verschil! Enig idee hoe je dit hebt ingesteld?

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:17
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:11:
Dat is inderdaad wel een heel groot verschil! Enig idee hoe je dit hebt ingesteld?
Met een goede stooklijn, die niet te laag eindigt (hier: minimaal 35 met radiatoren). In lente/herfst: 's nachts uit, en maar een paar uur per dag aan.

In winter: zorg dat de stooklijn goed bij je huis past. En ik heb ook een tijd een continue aanvoertemperatuur gebruikt, dus niet weersafhankelijk, in de hoop #defrosts te verminderen, maar moet nog analyse doen van mijn meetdata (ik heb alles gelogd sinds 2019). Maar dan moet je handmatig (of bv via HA) de aanvoertemperatuur laten afhangen van de gemiddelde dagtemperatuur. In de praktijk paste ik die dan een paar keer per week handmatig aan.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Mijn cop voor verwarmen is 2,81, koelen 4,2 en tapwater 1,75.
op welke temperaturen ben je aan het stoken om dat te halen? icm met de hoeveelheid starts betekent dat je aanvoer veel te hoog staat.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Hetisweergezell
flippy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:51:
[...]

op welke temperaturen ben je aan het stoken om dat te halen? icm met de hoeveelheid starts betekent dat je aanvoer veel te hoog staat.
We hebben een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis uit 2019. De aanvoertemperatuur is weersafhankelijk ingesteld met een curve van 25 graden bij 18 graden en hoger en 36 graden bij -2 en lager (en met buitentemperatuur tussen de 18 en -2 interpoleert hij tussen de 25 en 36 graden).

Edit: Maar zou het pendelen ook niet kunnen komen doordat de backup heating (BUH) bij ging stoken bij buitentemperaturen onder de 0 graden? Het lijkt me dat de BUH weinig moeite heeft om de aanvoer temperatuur weer op 36 graden te krijgen. Als dit er voor zorgt dat hij dan meteen weer stopt dan heb je maar een korte verwarmingsduur toch? (maar ik ben nieuw in dit gebied, dus het kan best zijn dat deze opmerking kant noch wal raakt).

[Voor 29% gewijzigd door Hetisweergezell op 31-05-2023 14:14]

• Hetisweergezell
@flippy : ik was toevallig in een ander topic aan het lezen en daarin stel je dat een warmtepomp weinig onderhoud nodig heeft. Nu is dat ook nog een dingetje wat ik me afvroeg. Is het inderdaad alleen:

"n doek over de kast halen en met de tuinslang over de verdamper"?

(gequote uit review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui... en dan jouw reply op 21-10-2022 in een discussie met iemand anders).

Ik vertaal dit even naar 'Zorgen dat de kast schoon blijft en zorgen dat er geen zooi tussen de koelribben van de verdamper zit. Klopt dit?

Want als dat echt het enige is dat is het prima zelf te doen. Mijn tuinslang is lang genoeg om mijn dak te bereiken (heb ook op die manier de zonnepanelen schoongemaakt).

• mfaal87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:32
Ik heb nog een vraagje.
Compressor :
Tank 690 uur

Alvast dank!
Waar lees je deze gegevens uit?

Ik zie bij “informatie -> bedrijfsuren -> compressor” wel het aantal uren voor kamerverwarming en tank maar ik zie nergens het aantal startpogingen.

• danny.s
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:10:
[...]

We hebben een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis uit 2019. De aanvoertemperatuur is weersafhankelijk ingesteld met een curve van 25 graden bij 18 graden en hoger en 36 graden bij -2 en lager (en met buitentemperatuur tussen de 18 en -2 interpoleert hij tussen de 25 en 36 graden).

Edit: Maar zou het pendelen ook niet kunnen komen doordat de backup heating (BUH) bij ging stoken bij buitentemperaturen onder de 0 graden? Het lijkt me dat de BUH weinig moeite heeft om de aanvoer temperatuur weer op 36 graden te krijgen. Als dit er voor zorgt dat hij dan meteen weer stopt dan heb je maar een korte verwarmingsduur toch? (maar ik ben nieuw in dit gebied, dus het kan best zijn dat deze opmerking kant noch wal raakt).
Kun je iets meer vertellen over je afgifte? En hoe zwaar is de WP?
Als je bij wijze van een 16kW pomp hebt met 2 radiotoren, kun je instelingen nalopen wat je wilt, maar ga je het niet opgelost krijgen.

• Hetisweergezell
danny.s schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Kun je iets meer vertellen over je afgifte? En hoe zwaar is de WP?
Als je bij wijze van een 16kW pomp hebt met 2 radiotoren, kun je instelingen nalopen wat je wilt, maar ga je het niet opgelost krijgen.
Het gaat om de erlq006cav3 van daikin. Ik heb even snel proberen op te zoeken wat de calaciteit is maar ik kan het zo even niet vinden. Wel weet ik dat de binnen- en buitenunit allebei een eigen groep hebben vam 16A maar dus geen 3 fasen apparaten zijn. Het zou me niets verbazen als de 006 in het typenummer 6 kW is. De buh staat ingesteldnop 3 kW en ik neem aan dat dit meteen de max is.

Wat de afgifte betreft. Onze huis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming. De benedenverdieping is 1 zone en boven heeft elke kamer zijn eigen thermostaat. We verwarmen eigenlijk alleen de benedenverdieping en onze werkkamers (1 kamer op de eerste em 1 kamer op de 2e verdieping).

Kun je hier wat mee? Zo nee dan moet ik even verder gaan graven.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee