Als je aparte thermostaten hebt denk ik dat je zoneregeling hebt ook. Dat kan eventueel voor vele start stops zorgen. Als je alleen in een ruimte verwarming vraagt en verder alle circuits dicht zet krijgt de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en gaat die stoppen. Zolang er vraag blijft start die iets later weer. Dat komt uw COP niet ten goede.Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:07:
[...]
Het gaat om de erlq006cav3 van daikin. Ik heb even snel proberen op te zoeken wat de calaciteit is maar ik kan het zo even niet vinden. Wel weet ik dat de binnen- en buitenunit allebei een eigen groep hebben vam 16A maar dus geen 3 fasen apparaten zijn. Het zou me niets verbazen als de 006 in het typenummer 6 kW is. De buh staat ingesteldnop 3 kW en ik neem aan dat dit meteen de max is.
Wat de afgifte betreft. Onze huis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming. De benedenverdieping is 1 zone en boven heeft elke kamer zijn eigen thermostaat. We verwarmen eigenlijk alleen de benedenverdieping en onze werkkamers (1 kamer op de eerste em 1 kamer op de 2e verdieping).
Kun je hier wat mee? Zo nee dan moet ik even verder gaan graven.
Met 1 zone onder bedoel je zeker 1 thermostaat? Je hebt meerdere kringen hopelijk.
Ik heb een woning uit 2014 en heb mijn BUH enkel opstaan voor sanitair water ivm legionella. Verder gaat deze nooit aan. Altijd lekker warm hier binnen. In een goed geïsoleerde woning zal je deze BUH niet snel nodig hebben voor verwarming (extremen buiten beschouwing gelaten). Ik haal nu een COP op verwarming van 3,96. Je zou met een moderne woning ook zeker ook zoiets moeten kunnen halen.
Samen met de vele starts en BUH actief vanaf 0 graden verklaart dat waarschijnlijk wel je lage COP.