Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Het gaat om de erlq006cav3 van daikin. Ik heb even snel proberen op te zoeken wat de calaciteit is maar ik kan het zo even niet vinden. Wel weet ik dat de binnen- en buitenunit allebei een eigen groep hebben vam 16A maar dus geen 3 fasen apparaten zijn. Het zou me niets verbazen als de 006 in het typenummer 6 kW is. De buh staat ingesteldnop 3 kW en ik neem aan dat dit meteen de max is.

Wat de afgifte betreft. Onze huis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming. De benedenverdieping is 1 zone en boven heeft elke kamer zijn eigen thermostaat. We verwarmen eigenlijk alleen de benedenverdieping en onze werkkamers (1 kamer op de eerste em 1 kamer op de 2e verdieping).

Kun je hier wat mee? Zo nee dan moet ik even verder gaan graven.
Als je aparte thermostaten hebt denk ik dat je zoneregeling hebt ook. Dat kan eventueel voor vele start stops zorgen. Als je alleen in een ruimte verwarming vraagt en verder alle circuits dicht zet krijgt de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en gaat die stoppen. Zolang er vraag blijft start die iets later weer. Dat komt uw COP niet ten goede.

Met 1 zone onder bedoel je zeker 1 thermostaat? Je hebt meerdere kringen hopelijk.

Ik heb een woning uit 2014 en heb mijn BUH enkel opstaan voor sanitair water ivm legionella. Verder gaat deze nooit aan. Altijd lekker warm hier binnen. In een goed geïsoleerde woning zal je deze BUH niet snel nodig hebben voor verwarming (extremen buiten beschouwing gelaten). Ik haal nu een COP op verwarming van 3,96. Je zou met een moderne woning ook zeker ook zoiets moeten kunnen halen.

Samen met de vele starts en BUH actief vanaf 0 graden verklaart dat waarschijnlijk wel je lage COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Barse87 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Waar lees je deze gegevens uit?

Ik zie bij “informatie -> bedrijfsuren -> compressor” wel het aantal uren voor kamerverwarming en tank maar ik zie nergens het aantal startpogingen.
Idem start pogingen vind ik ook niet terug. Enkel bedrijfsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-10 17:41
Onk_the_Monk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Idem start pogingen vind ik ook niet terug. Enkel bedrijfsuren.
Bij mij staat het er gewoon onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6EBvl0qo4xBIa8NuvJlTQs4uk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlB4A88QR2paHrLxaCZK6yNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:03
Ik heb aantal startpogingen ook niet maar is ander type warmtepomp: Daikin Altherma 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Onk_the_Monk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Als je aparte thermostaten hebt denk ik dat je zoneregeling hebt ook. Dat kan eventueel voor vele start stops zorgen. Als je alleen in een ruimte verwarming vraagt en verder alle circuits dicht zet krijgt de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en gaat die stoppen. Zolang er vraag blijft start die iets later weer. Dat komt uw COP niet ten goede.

Met 1 zone onder bedoel je zeker 1 thermostaat? Je hebt meerdere kringen hopelijk.

Ik heb een woning uit 2014 en heb mijn BUH enkel opstaan voor sanitair water ivm legionella. Verder gaat deze nooit aan. Altijd lekker warm hier binnen. In een goed geïsoleerde woning zal je deze BUH niet snel nodig hebben voor verwarming (extremen buiten beschouwing gelaten). Ik haal nu een COP op verwarming van 3,96. Je zou met een moderne woning ook zeker ook zoiets moeten kunnen halen.

Samen met de vele starts en BUH actief vanaf 0 graden verklaart dat waarschijnlijk wel je lage COP.
Volgens mij ziet de warmtepomp het als 1 groep (heb daar alleen een primaire groep). Maar op elke verdieping zit een soort verdeelstation en wanneer 1 kamer warmte vraagt dan zie je op die verdeler een soort 'kraan' open gaan. Beneden zit er maar '1 kraan', op de eerste verdieping 3 en op de 2e verdieping 2.

Maar dan zou het misschien kunnen zijn dat wanneer het beneden (vrij grote ruimte om te verwarmen) op temperatuur is en daar geen warmtevraag is en op mijn werkkamer wel dan is de vloerverwarming daar misschien een te klein afgifte punt waardoor de warmte niet goed genoeg afgegeven kan worden met pendelen tot gevolg. Betekend dit dan dat de aanvoertemperatuur omlaag moet om dit tegen te gaan?

Er zijn zoveel instellingen dat het voor mij even duurt voordat ik alle knoppen waar ik aan kan draaien op een rij heb en hoe deze op elkaar inspelen.

3,96 zou al een hele verbetering zijn ten opzichte van 2,81. Het erge is eigenlijk dat we ondanks de lage cop geeneens een hoge rekening hebben. Maar dat is puur te danken aan de isolatiewaarde van het huis. Maar ik gok dat dan bij ons de hele wijk niet goed afgesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Volgens mij ziet de warmtepomp het als 1 groep (heb daar alleen een primaire groep). Maar op elke verdieping zit een soort verdeelstation en wanneer 1 kamer warmte vraagt dan zie je op die verdeler een soort 'kraan' open gaan. Beneden zit er maar '1 kraan', op de eerste verdieping 3 en op de 2e verdieping 2.

Maar dan zou het misschien kunnen zijn dat wanneer het beneden (vrij grote ruimte om te verwarmen) op temperatuur is en daar geen warmtevraag is en op mijn werkkamer wel dan is de vloerverwarming daar misschien een te klein afgifte punt waardoor de warmte niet goed genoeg afgegeven kan worden met pendelen tot gevolg. Betekend dit dan dat de aanvoertemperatuur omlaag moet om dit tegen te gaan?

Er zijn zoveel instellingen dat het voor mij even duurt voordat ik alle knoppen waar ik aan kan draaien op een rij heb en hoe deze op elkaar inspelen.

3,96 zou al een hele verbetering zijn ten opzichte van 2,81. Het erge is eigenlijk dat we ondanks de lage cop geeneens een hoge rekening hebben. Maar dat is puur te danken aan de isolatiewaarde van het huis. Maar ik gok dat dan bij ons de hele wijk niet goed afgesteld staat.
je hebt dus naregeling op het systeem en daar moet je gewoon vanaf of minimaliseren. heb je ook nog pompen op de verdelers?
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:47:
@flippy : ik was toevallig in een ander topic aan het lezen en daarin stel je dat een warmtepomp weinig onderhoud nodig heeft. Nu is dat ook nog een dingetje wat ik me afvroeg. Is het inderdaad alleen:

"n doek over de kast halen en met de tuinslang over de verdamper"?

(gequote uit review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui... en dan jouw reply op 21-10-2022 in een discussie met iemand anders).

Ik vertaal dit even naar 'Zorgen dat de kast schoon blijft en zorgen dat er geen zooi tussen de koelribben van de verdamper zit. Klopt dit?

Want als dat echt het enige is dat is het prima zelf te doen. Mijn tuinslang is lang genoeg om mijn dak te bereiken (heb ook op die manier de zonnepanelen schoongemaakt).
ja, gewoon schoonhouden.
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:10:
[...]

We hebben een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis uit 2019. De aanvoertemperatuur is weersafhankelijk ingesteld met een curve van 25 graden bij 18 graden en hoger en 36 graden bij -2 en lager (en met buitentemperatuur tussen de 18 en -2 interpoleert hij tussen de 25 en 36 graden).

Edit: Maar zou het pendelen ook niet kunnen komen doordat de backup heating (BUH) bij ging stoken bij buitentemperaturen onder de 0 graden? Het lijkt me dat de BUH weinig moeite heeft om de aanvoer temperatuur weer op 36 graden te krijgen. Als dit er voor zorgt dat hij dan meteen weer stopt dan heb je maar een korte verwarmingsduur toch? (maar ik ben nieuw in dit gebied, dus het kan best zijn dat deze opmerking kant noch wal raakt).
als met die temperaturen de heater aangaat klopt het zoizo niet.

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 31-05-2023 21:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
@flippy de verdelers zelf hebben geen pomp.

Wat het schoonhouden betreft, super! ik zal binnenkort even het dak op om de verdamper eens goed te bekijken en eventueel schoon te maken.

Verder lijkt het dan inderdaad de juiste instelling te zijn om de buh pas vamaf -10 mee te laten doen (mochten we het toch koud krijgen dan is het zo weer teruggezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hetisweergezell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:54:
@flippy de verdelers zelf hebben geen pomp.

Wat het schoonhouden betreft, super! ik zal binnenkort even het dak op om de verdamper eens goed te bekijken en eventueel schoon te maken.

Verder lijkt het dan inderdaad de juiste instelling te zijn om de buh pas vamaf -10 mee te laten doen (mochten we het toch koud krijgen dan is het zo weer teruggezet).
laat die heater maar pas meedoen vanaf -15 of zo. de unit is zoizo te groot.

verder moet je aandacht naar het kuisen van je afgiftesysteem, die is gemaakt en opgezet door cv ketel mensen, niet warmtepompmensen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10 23:32
Gistermiddag was de desinfectie van mijn 230L boiler gepland. Normaal geeft de compressor eerst een duwtje naar begin 50 gr en gaat het vat dan zelf verder naar de 60 gr.

Maar gisteren was hij van begin af aan al alleen op het vat aan het stoken. En dat ging tergend langzaam, terwijl hij dan wel continu 2 kW uit de muur trekt. Iets van 1 graad per 10-15 minuten. Hij was dus uren bezig om van 42 (op dat moment) naar 60 te komen.

Is dat bij meer mensen zo? Is dat normaal?

Ik las iets over een compressor die niet meer meedoet boven bepaalde temperaturen, is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
flippy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:58:
[...]

laat die heater maar pas meedoen vanaf -15 of zo. de unit is zoizo te groot.

verder moet je aandacht naar het kuisen van je afgiftesysteem, die is gemaakt en opgezet door cv ketel mensen, niet warmtepompmensen.
Dat eerste is makkelijk door te voeren. Dat 2e wat lastiger. Eigenlijk moet ik er dus voor zorgen dat er ruimtes worden samengevoegd zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan.

Of zou de aanvoer temperatuur verhogen een optie zijn zodat de delta t wat groter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hetisweergezell schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Dat eerste is makkelijk door te voeren. Dat 2e wat lastiger. Eigenlijk moet ik er dus voor zorgen dat er ruimtes worden samengevoegd zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan.

Of zou de aanvoer temperatuur verhogen een optie zijn zodat de delta t wat groter wordt?
Juist niet. Je wilt dat je aanvoer zo laag mogelijk is en je delta ook. Dus meer liters door het systeem drukken.

Hogere aanvier en delta is leuk voor een gasketel, niet een WP.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 01-06-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
flippy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Juist niet. Je wilt dat je aanvoer zo laag mogelijk is en je delta ook. Dus meer liters door het systeem drukken.

Hogere aanvier en delta is leuk voor een gasketel, niet een WP.
Ok blijft dus over om de kleine zones samen te voegen zodat de warmtepomp zijn warmte beter af kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:59
Hetisweergezell schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Ok blijft dus over om de kleine zones samen te voegen zodat de warmtepomp zijn warmte beter af kan geven...
Deels...
Afgelopen winter hier ook genoeg berichten gezien dat een te lage aanvoer ook voor pendelen zorgde. Bij meedere mensen bleek de WP te pendelen bij Ta 27, maar bij Ta 28 stopte het pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hetisweergezell schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:52:
[...]

andersom juist. het gros van het huis (woonkamers en overige "stabiele" ruimtes) moeten altijd volledig openstaan. alleen de hele specifieke ruimtes die veel externe invloeden hebben (zoninval of zo) mogen evnentueel op de naregeling.

dan nog wil je op WAR+thermostaat gaan draaien. dus de WP staat altijd aan totdat de temperatuur in de referentieruimte (woonkamer) te ver dreigt te gaan en dan slaat de machine gewoon af. die periode wil je zo lang mogelijk uitstellen dus dat betekent een zo strak mogelijke stooklijn zodat je compressor zo lang mogelijk non stop blijft lopen. met een beetje inregelen waar al het water heenmoet kan je runs maken die geteld worden in dagdelen of hele dagen, niet minuten zoals het nu is.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 01-06-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-10 20:17
MajaMestreech schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Ok, dus bij mij vol in de zon. Dan wellicht de opwarm cyclus van de SWW maar vervroegen naar een uur of 10 ipv 13 uur.
Bij mij staat hij vol op het zuiden. Deze week als test met een stukje rest PVC-pijp wat schaduw gecreëerd (over de lengte opengezaagd en geklemd op de rand boven de opnemer. Dit lijkt al behoorlijk goed te werken. De afgelopen dagen gaf de sensor "slechts" +4a5k aan tov een weerstation hier in de buurt bij volle zon erop. Dit was eerder makkelijk +10k. Ik denk dat het nog beter kan door wat meer lucht circulatie te creëren. Denk dat ik dit weekend eens ga knutselen met een stukje dakgoot en 2 tie-wraps. Die dakgoot is ook weer half open aan de achter kant (die dan tegen het rooster aanzit) en evt daar nog wat gaten in boor aan de onderzijde.

Ik kon deze week om 12u nog prima de warmwater run draaien.

Heeft iemand anders nog een simpele oplossing om schaduw te creëren voor de sensor?

[ Voor 3% gewijzigd door JoTil op 01-06-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Atomius schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:31:
Gistermiddag was de desinfectie van mijn 230L boiler gepland. Normaal geeft de compressor eerst een duwtje naar begin 50 gr en gaat het vat dan zelf verder naar de 60 gr.

Maar gisteren was hij van begin af aan al alleen op het vat aan het stoken. En dat ging tergend langzaam, terwijl hij dan wel continu 2 kW uit de muur trekt. Iets van 1 graad per 10-15 minuten. Hij was dus uren bezig om van 42 (op dat moment) naar 60 te komen.

Is dat bij meer mensen zo? Is dat normaal?

Ik las iets over een compressor die niet meer meedoet boven bepaalde temperaturen, is dat het?
Je bedoelt met "alleen op het vat aan het stoken" wellicht dat de booster functie aan stond en niet de compressor? In dat geval kan het goed zijn dat de compressor temperatuur boven de 25 graden zat. Dus of de schaduwtruukjes van @JoTil gaan proberen, of in de zomerperiode de SWW verwarm cyclus en dus ook de Desinfectie run naar de ochtend verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
  • Laatst online: 07-02 11:17
flippy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:33:
[...]

andersom juist. het gros van het huis (woonkamers en overige "stabiele" ruimtes) moeten altijd volledig openstaan. alleen de hele specifieke ruimtes die veel externe invloeden hebben (zoninval of zo) mogen evnentueel op de naregeling.

dan nog wil je op WAR+thermostaat gaan draaien. dus de WP staat altijd aan totdat de temperatuur in de referentieruimte (woonkamer) te ver dreigt te gaan en dan slaat de machine gewoon af. die periode wil je zo lang mogelijk uitstellen dus dat betekent een zo strak mogelijke stooklijn zodat je compressor zo lang mogelijk non stop blijft lopen. met een beetje inregelen waar al het water heenmoet kan je runs maken die geteld worden in dagdelen of hele dagen, niet minuten zoals het nu is.
Ter aanvulling: een zo strak mogelijke stooklijn betekent dat je die zo kiest dat de termostaattemperatuur net niet wordt gehaald. Mijn termostaat staat op 20,5C en mijn stooklijn zorgt ervoor dat de woonkamer rond de 20C blijft. Ik heb daarmee runs van meerdere dagen tot weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wtenboske schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Een zo strak mogelijke stooklijn betekent dat je die zo kiest dat termostaattemperatuur net niet wordt gehaald. Mijn termostaat staat op 20,5C en mijn stooklijn zorgt ervoor dat de woonkamer rond de 20C blijft. Ik heb daarmee runs van meerdere dagen tot weken.
afhankelijk van het huis en weersomstandigheden ligt het eraan of dat rieel is. voor moderne huizen met zeer weinig vraag kan dat lastig zijn omdat je heel weinig marge hebt. voor oudere huizen met veel massa is het vaak makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Laatst online: 07-02 11:17
flippy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:22:
[...]

afhankelijk van het huis en weersomstandigheden ligt het eraan of dat rieel is. voor moderne huizen met zeer weinig vraag kan dat lastig zijn omdat je heel weinig marge hebt. voor oudere huizen met veel massa is het vaak makkelijker.
Correct. Ik heb idd een huis van 2005, dus niet al te beroerd geïsoleerd maar wel redelijk wat warmteverlies. Dit lukt mij ook alleen in de koudere periodes; in voor- en najaar zet ik 's nachts de thermostaat laag en overdag een paar uur omhoog om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MajaMestreech schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Je bedoelt met "alleen op het vat aan het stoken" wellicht dat de booster functie aan stond en niet de compressor? In dat geval kan het goed zijn dat de compressor temperatuur boven de 25 graden zat. Dus of de schaduwtruukjes van @JoTil gaan proberen, of in de zomerperiode de SWW verwarm cyclus en dus ook de Desinfectie run naar de ochtend verplaatsen.
Ja, denk dat dat het was.

Edit: maar vroeg me dus vooral af of het normaal is dat zo'n vat zo tergend langzaam opwarmt als je alleen met het binnenunit verwarmt?

[ Voor 12% gewijzigd door Atomius op 02-06-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Atomius schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Ja, denk dat dat het was.

Edit: maar vroeg me dus vooral af of het normaal is dat zo'n vat zo tergend langzaam opwarmt als je alleen met het binnenunit verwarmt?
Als je met de compressor je tap water opwarmt (tot ca 55grC) dat is het beschikbaar vermogen om te verwarmen tussen de 6-8 kW in mijn geval bij een 8kW unit. De booster (ik heb een los vat) is 3kW, dus dat scheelt in tijd meteen ruim een factor 2. Aangezien jij een 230L unit hebt heb je als ik het goed heb een back-up heater ingebouwd. Je type unit en instellingen bepalen hoeveel vermogen die kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
JoTil schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Als je met de compressor je tap water opwarmt (tot ca 55grC) dat is het beschikbaar vermogen om te verwarmen tussen de 6-8 kW in mijn geval bij een 8kW unit. De booster (ik heb een los vat) is 3kW, dus dat scheelt in tijd meteen ruim een factor 2. Aangezien jij een 230L unit hebt heb je als ik het goed heb een back-up heater ingebouwd. Je type unit en instellingen bepalen hoeveel vermogen die kan leveren.
Maar zie jij dan ook de compressor daadwerkelijk weleens 6-8 kW uit de muur trekken?

Ik heb de combinatie EHVX08S23E6V/ERGA08EV

Ze spreken over 7,8 kW.

Vermogen steunverwarming is 2 (kW, neem ik aan).

Maar is het dan ook echt 7,8 kW die zo'n buitenunit op enig moment uit mijn muur zou moeten kunnen trekken? Het maximale wat ik hem heb zien afnemen was namelijk 3-4 kW (uitgelezen uit Homewizard).

Die 2 kW steunverwarming heb ik wel regelmatig gezien als max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Maar zie jij dan ook de compressor daadwerkelijk weleens 6-8 kW uit de muur trekken?

Ik heb de combinatie EHVX08S23E6V/ERGA08EV

Ze spreken over 7,8 kW.

Vermogen steunverwarming is 2 (kW, neem ik aan).

Maar is het dan ook echt 7,8 kW die zo'n buitenunit op enig moment uit mijn muur zou moeten kunnen trekken? Het maximale wat ik hem heb zien afnemen was namelijk 3-4 kW (uitgelezen uit Homewizard).

Die 2 kW steunverwarming heb ik wel regelmatig gezien als max.
De WP/compressor kan 6-8kW aan vermogen leveren, maar nooit uit de muur trekken. Bij een COP van 2, zal hij 3-4kW aan stroom opnemen, bij een COP van 3 zal hij 2-2.6kW stroom opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:09:
[...]

De WP/compressor kan 6-8kW aan vermogen leveren, maar nooit uit de muur trekken. Bij een COP van 2, zal hij 3-4kW aan stroom opnemen, bij een COP van 3 zal hij 2-2.6kW stroom opnemen.
Dank je. Ik dacht al, ik maak vast een denkfout. Zo onlogisch :)

Dus hoe minder stroom de compressor trekt, hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MajaMestreech schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Ok, dus bij mij vol in de zon. Dan wellicht de opwarm cyclus van de SWW maar vervroegen naar een uur of 10 ipv 13 uur.
Toch nog even een vraag aan de forumleden die in detail kunnen meten EN een aparte SWW tank hebben van 300L met een 3 kW booster.

Ik ben me aan het afvragen wat nu zuiniger is: SWW verwarmen met de compressor of met de booster. Ja, de booster heeft een COP van 1, dus 3 kW per uur. De compressor een COP van 1.8 - 2.5 voor SWW?

De booster kan wel sneller verwarmen dan de compressor en verbruikt dus uiteindelijk misschien minder.

Zou dit ook een verklaring kunnen zijn waarom de compressor uitschakelt bij een temperatuur van de buitenunit > 25 gr?

Ik wil dit zelf graag eens een week testen door bij SWW altijd de booster in te schakelen. Echter, welke setting geef ik dan de booster: overlap of toegestaan (beperkt, compressor uit of alleen desinfectie lijkt me niet)

Natuurlijk nog beter indien iemand dit al eens heeft kunnen meten. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Toch nog even een vraag aan de forumleden die in detail kunnen meten EN een aparte SWW tank hebben van 300L met een 3 kW booster.

Ik ben me aan het afvragen wat nu zuiniger is: SWW verwarmen met de compressor of met de booster. Ja, de booster heeft een COP van 1, dus 3 kW per uur. De compressor een COP van 1.8 - 2.5 voor SWW?

De booster kan wel sneller verwarmen dan de compressor en verbruikt dus uiteindelijk misschien minder.

Zou dit ook een verklaring kunnen zijn waarom de compressor uitschakelt bij een temperatuur van de buitenunit > 25 gr?

Ik wil dit zelf graag eens een week testen door bij SWW altijd de booster in te schakelen. Echter, welke setting geef ik dan de booster: overlap of toegestaan (beperkt, compressor uit of alleen desinfectie lijkt me niet)

Natuurlijk nog beter indien iemand dit al eens heeft kunnen meten. Alvast bedankt.
Dat is een zinloze oefening. Voor het gemak ga ik er vanuit dat het vat tijdens het opwarmen geen warmte verliest. Als je het vat 7grC op moet warmen kost dat (300x4,2x7)/3600=2,45kWh. Met het electrisch element kost dat 2,45kWh, met de compressor en zeg een COP van 2,5 kost je dat voor het gemak 1kWh.

Wat nog wel kan helpen qua efficiëntie is dat het opwarmen van SWW efficiënter gaat bij langere runs, dus het kan schelen om bij relatief weinig gebruik OF een dag over te slaan met opwarmen OF toch alleen warmhouden te gebruiken. Maar dat is een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Rudo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 14:30
Hallo!
Sinds begin 2019 trotse bezitter van een Daikin Altherma 3 lage temperatuur Split SB.EHVX8S23DA9W + ERGA08DV. Prima ding, nog nooit zo comfortabel gewoond.
Situatie: jaren 1910 enkelsteens vrijstaand huisje, geïsoleerd met voorzetwanden Rc 1,8 op de muren en Rc 3,6 op vloer en dak, HR++glas (vrij naar bouwbesluit 2003). Gekozen voor Jaga Tempo convectoren. Bovenverdieping op thermostaatkranen (staan bijna niet aan), beneden tado's. Tot zover werkt het perfect.
We hebben dus géén centrale thermostaat.

Een paar minpuntjes vind ik: het instelmenu en instelmogelijkheden, toch wel warmte verlies van de boiler waardoor je af en toe half lauw staat te douchen (we gaan een gordijntje om de binnenunit hangen om dat tegen te gaan)

Nu komt de zomer er weer aan en willen we de koelfunctie gaan gebruiken voor één slaapkamer. We hebben al wat geprobeerd: koelfunctie aan op de WP, 15°C aanvoer ingesteld, jaga DBH ventilator met koelmogelijkheid op de convector, radiatorknop er af zodat ie altijd vol open staat (andere radiatoren dicht), maar het wordt niet echt kouder als het buiten 29°C is,hooguit een paar graden. We willen echt richting 20°C.

Nu heb ik het idee dat de regeling van de warmtepomp "op de retourleiding" niet goed pakt voor koeling, en dat je dat nog moet instellen/forceren.
Hamvraag: Zou het helpen om een thermostaat in die slaapkamer te plaatsen, bijvoorbeeld die Madoka?

Ik heb ook gezien dat er een wifi module is BRP069A61/62, dan zou e.e.a. vanaf de telefoon in te stellen zijn (eigenlijk is dat een andere vraag, ik wil gewoon meer en makkelijker kunnen instellen en uitlezen, geen idee of die wifi module wat toevoegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
El Rudo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:00:
Hallo!
Sinds begin 2019 trotse bezitter van een Daikin Altherma 3 lage temperatuur Split SB.EHVX8S23DA9W + ERGA08DV. Prima ding, nog nooit zo comfortabel gewoond.
Situatie: jaren 1910 enkelsteens vrijstaand huisje, geïsoleerd met voorzetwanden Rc 1,8 op de muren en Rc 3,6 op vloer en dak, HR++glas (vrij naar bouwbesluit 2003). Gekozen voor Jaga Tempo convectoren. Bovenverdieping op thermostaatkranen (staan bijna niet aan), beneden tado's. Tot zover werkt het perfect.
We hebben dus géén centrale thermostaat.

Een paar minpuntjes vind ik: het instelmenu en instelmogelijkheden, toch wel warmte verlies van de boiler waardoor je af en toe half lauw staat te douchen (we gaan een gordijntje om de binnenunit hangen om dat tegen te gaan)

Nu komt de zomer er weer aan en willen we de koelfunctie gaan gebruiken voor één slaapkamer. We hebben al wat geprobeerd: koelfunctie aan op de WP, 15°C aanvoer ingesteld, jaga DBH ventilator met koelmogelijkheid op de convector, radiatorknop er af zodat ie altijd vol open staat (andere radiatoren dicht), maar het wordt niet echt kouder als het buiten 29°C is,hooguit een paar graden. We willen echt richting 20°C.

Nu heb ik het idee dat de regeling van de warmtepomp "op de retourleiding" niet goed pakt voor koeling, en dat je dat nog moet instellen/forceren.
Hamvraag: Zou het helpen om een thermostaat in die slaapkamer te plaatsen, bijvoorbeeld die Madoka?

Ik heb ook gezien dat er een wifi module is BRP069A61/62, dan zou e.e.a. vanaf de telefoon in te stellen zijn (eigenlijk is dat een andere vraag, ik wil gewoon meer en makkelijker kunnen instellen en uitlezen, geen idee of die wifi module wat toevoegt)
Let op met koelen op 15 graden dat er geen condensvorming ontstaat. Dan ben je schimmels aan het kweken.
Verder kan ik alleen maar uit ervaring spreken met een vloerverwarming (koeling), dat geeft een koel effect omdat je dan enige kou voelt aan (blote) voeten en benen. Echter de temperatuur binnen mee omlaag krijgen is bijna niet mogelijk, ook omdat je thermostaat op ooghoogte hangt en kou niet opstijgt en daarmee dus warmte altijd boven in je huiskamer blijft.
Ik zal zelf niet lager dan 19 graden gaan met aanvoertemperatuur, 's ochtends alles openzetten tot een uur of 10 en dan ramen en deuren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Rudo
Hey MajaMestreech bedankt voor de tip, idd condens zien te voorkomen. Omdat we nog geen thermostaat hebben kan ik die ook laag opstellen (Die is dan echt alleen voor het koelen van die kamer). De bedoeling is dan dat de booster ventilator blijft draaien en de lucht dus enigzins gemengd wordt. evt. een extra kamerventilator erbij.

Vraag is vooral of zo'n thermostaat het beter regelt dan retourtemp sturing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-10 21:44
JoTil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Dat wijkt dan af van wat ze in hun brochure zetten, daar staat toch echt dat hij tot 35grC zou moeten gaan. Ik ben benieuwd wat hun reactie verder is. Ik zal de komende warmere/zonnige periode het gedrag van de WP eens in de gaten houden en of ook de directe zon op de buitenunit gevolgen heeft voor de warmtapwater bereiding.

[Afbeelding]
Inmiddels een paar mailtjes verder, en dankzij jouw vonst de volgende reactie van Daikin:
Hartelijk dank voor uw bericht.

Het blijkt dat ik niet de volledige informatie heb ontvangen van mijn collega. Mijn excuses. Dat deze beperking erop zit is een bug in de unit. Hier is de betreffende afdeling hard mee bezig om op te lossen.
Er zijn mogelijkheden dit te omzeilen echter dient de installateur hiervoor contact op te nemen met de technische helpdesk.
Uiteraard doorgevraagd of dit een instelling in de installateursinstellingen betreft. Zodra ik meer weet, of iemand via zijn installateur meer te weten kan komen, dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Dat deze beperking erop zit is een bug in de unit. Hier is de betreffende afdeling hard mee bezig om op te lossen.
Daar hebben ze dan wel erg lang voor nodig.
Er zijn mogelijkheden dit te omzeilen echter dient de installateur hiervoor contact op te nemen met de technische helpdesk.
En ben benieuwd wat dat dan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Wizzkid007 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:32:
[...]

Inmiddels een paar mailtjes verder, en dankzij jouw vonst de volgende reactie van Daikin:

[...]

Uiteraard doorgevraagd of dit een instelling in de installateursinstellingen betreft. Zodra ik meer weet, of iemand via zijn installateur meer te weten kan komen, dan graag!
Op welke units zit deze bug? Alle wp van Daikin of bepaalde types?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:12
El Rudo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:00:
Sinds begin 2019 trotse bezitter van een Daikin Altherma 3 lage temperatuur Split SB.EHVX8S23DA9W + ERGA08DV.

De BRP069A61/62 is zelf wel een LAN module (dus geen wifi). In nieuwere systemen is er een mogelijkheid voor een WLAN module maar in de EHVX8S23DA9W nog niet dacht ik. Uitlezen van data kan met de BRP069A61/62, of uitgebreider en goedkoper met zelfbouwprojecten (espaltherma of p1p2serial).

Weet niet wat je met forceren bedoelt, maar de vraag is hoe veel je nog kunt koelen met je systeem met 15C aanvoer (wat is je retourtemperatuur en flow dan, en je koelcapaciteit dus?) en wat je koelbehoefte (in kW) is?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Onk_the_Monk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:50:
Ik heb sinds mijn installatie af en toe error gehad dat mijn desinfectie stap niet kon afgewerkt worden. Als ik dat controleerde had ik toch de gevraagde 60 graden gehaald voor de 40 minuten.

Dacht altijd er is misschien afname geweest tijdens desinfectie. Maar nu zijn we op vakantie geweest en bij terug komen had hij ook deze melding. Zeker geen afname tijdens de desinfectie. Wat zou nog de oorzaak kunnen zijn?
Gevonden wat het probleem was. Eigenlijk heel stom. Bleek gewoon te weinig flow mogelijk te zijn. Nu met al enkele maanden geen verwarming nodig te hebben. Stonden bijna alle ventielen dicht behalve enkele. Daardoor had de WP te weinig flow als deze zijn desinfectie stap deed. Waarschijnlijk als deze op temp was zette hij de driewegkraan terug richting de vloerverwarming en had dan even te weinig flow. Verklaart ook waarom de temp altijd wel goed was van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Op welke units zit deze bug? Alle wp van Daikin of bepaalde types?
Onbekend nog. Mijn ouders hebben een grotere buitenunit. Weet zo niet welk type, maar die wordt ook door ESPAltherma in te gaten gehouden. Zodra ik die een keer de backup heater voor tapwater zie gebruiken bij hoge buitentemperaturen wat niet voor desinfectie is, dan weet ik dat :P

Verder bevestigen ze dat het omzeilen hiervan een instelling is in het installateursinstellingen menu, maar ze "mogen en kunnen" dat mij niet vertellen. Alleen dus een installateur via hun technische helpdesk. Dus wat mij betreft is de zoektocht begonnen, maar aangezien er ook genoeg instellingen niet beschreven zijn en alleen als code bestaan, mag joost weten wat die doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
El Rudo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:49:
Hey MajaMestreech bedankt voor de tip, idd condens zien te voorkomen. Omdat we nog geen thermostaat hebben kan ik die ook laag opstellen (Die is dan echt alleen voor het koelen van die kamer). De bedoeling is dan dat de booster ventilator blijft draaien en de lucht dus enigzins gemengd wordt. evt. een extra kamerventilator erbij.

Vraag is vooral of zo'n thermostaat het beter regelt dan retourtemp sturing...
Bij mij valt niet veel te regelen bij koeling. ik gebruik de thermostaat dan om de koeling aan te zetten door deze op 18 graden te zetten (en de WP natuurlijk op standje koelen). De vloer (steen) wordt dan rond 19 graden omdat de stooklijn van koeling op 18 graden staat en dat geeft enige verkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-10 22:35

GJA

Ik meen het ergens gezien te hebben maar kan het niet terugvinden....
Is gespecificeerd wat het laagst mogelijke opgenomen vermogen is? Dus hoever kan de WP terugregelen?
Ik zoek het specifiek voor de EHVH08S23EJ9W / ERGA08EAV3H7 ;)

Edit: Never mind....

https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL
RichieB schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:53:
[...]

Ik heb het eindelijk door. Die site blinkt niet echt uit in intuïtief gebruik. 8)7
Wat ik heb gedaan:
  1. Selecteer de juiste serie, bijv: Daikin Altherma 3 R (11-14-16)
  2. De site opent dan het "tabblad" Buitenunit. Klik nu onder de juiste buitenunit (bijv. EPRA014-018DW) de op de knop "Combineer met deze unit" zodat deze blauw wordt.
  3. Klink nu bovenaan op de pagina op het "tabblad" Binnenunit
  4. Klik nu onder de juiste binnenunit (bijv. ETBX16E9W) de op de knop "Combineer met deze unit" zodat deze blauw wordt.
  5. Klik nu bovenaan op de pagina op het "tabblad" Specifiek voor combinatie
  6. Klik onderaan deze pagina in het vlak met blauwe letters op Specificatietabel openen
Er opent dan een nieuwe pagina met Tabel met technische gegevens voor de gekozen combinatie. Als je geluk hebt (zoals in dit voorbeeld) staat het minimale vermogen daarbij. Dit is helaas niet voor alle combinaties het geval.
Beetje spelen met de typenummers want niet elk typenummer krijgt alle specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3gD1y_5iZ1vS5ER9Hf02-GaTXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDbsaIJaYu7jh1h6D6GwZ68L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door GJA op 08-06-2023 10:19 ]

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
GJA schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:49:
Ik meen het ergens gezien te hebben maar kan het niet terugvinden....
Is gespecificeerd wat het laagst mogelijke opgenomen vermogen is? Dus hoever kan de WP terugregelen?
Ik zoek het specifiek voor de EHVH08S23EJ9W / ERGA08EAV3H7 ;)

Edit: Never mind....

https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL

[...]

Beetje spelen met de typenummers want niet elk typenummer krijgt alle specificaties.

[Afbeelding]
Dit is de capaciteit toch? Ofwel, maximaal vermogen, niet het minimale vermogen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-10 21:17
Daikin is nu bezig met onze warmtepomp, vanwege de fluittoon die we regelmatig horen in de winter. Hele ding ligt uit elkaar.
Oorspronkelijk zou de platenwisselaar vervangen worden, maar de monteur zei gelijk al dat dit type pomp en bouwjaar in principe geen problemen heeft met de platenwisselaar. Dus hij is alles gaan checken en (gelukkig) het geluid kunnen reproduceren. Een filter gevonden wat helemaal vol zat, waarschijnlijk van de bouw, maar dat bleek het ook niet te zijn.
Nu uiteindelijk toch de platenwisselaar aan het vervangen, omdat het probleem bleef. Twee man zijn de hele dag bezig, dat is een duur geintje voor Daikin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

danny.s schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Dit is de capaciteit toch? Ofwel, maximaal vermogen, niet het minimale vermogen toch?
Ik ga er vanuit dat dit het opgenomen vermogen is op het moment dat de WP de warmtewisselaar op 30 graden moet houden bij een buitentemperatuur van 20 graden?

Eigenlijk zegt dat inderdaad nog niets over het minimum vermogen van de WP; hoever kan het ding nou terugregelen.....
Wat ik in de koudere periode heb gezien: hij blijft qua minimum rond de 1500 watt opgenomen vermogen hangen. Maar het huis blijft zo goed warm dat de thermostaatvraag al redelijk snel wegvalt, ook door zoninval.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

kepler schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:19:
Daikin is nu bezig met onze warmtepomp, vanwege de fluittoon die we regelmatig horen in de winter. Hele ding ligt uit elkaar.
Oorspronkelijk zou de platenwisselaar vervangen worden, maar de monteur zei gelijk al dat dit type pomp en bouwjaar in principe geen problemen heeft met de platenwisselaar. Dus hij is alles gaan checken en (gelukkig) het geluid kunnen reproduceren. Een filter gevonden wat helemaal vol zat, waarschijnlijk van de bouw, maar dat bleek het ook niet te zijn.
Nu uiteindelijk toch de platenwisselaar aan het vervangen, omdat het probleem bleef. Twee man zijn de hele dag bezig, dat is een duur geintje voor Daikin...
Kun je niet wat foto's maken? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
GJA schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Kun je niet wat foto's maken? :9
Dat was een goede geweest... Ik heb maar paar keer gekeken, was zelf ook aan het werk :D

Platenwisselaar was maar klein dingetje, ik denk ongeveer twee melkpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Wizzkid007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Onbekend nog. Mijn ouders hebben een grotere buitenunit. Weet zo niet welk type, maar die wordt ook door ESPAltherma in te gaten gehouden. Zodra ik die een keer de backup heater voor tapwater zie gebruiken bij hoge buitentemperaturen wat niet voor desinfectie is, dan weet ik dat :P

Verder bevestigen ze dat het omzeilen hiervan een instelling is in het installateursinstellingen menu, maar ze "mogen en kunnen" dat mij niet vertellen. Alleen dus een installateur via hun technische helpdesk. Dus wat mij betreft is de zoektocht begonnen, maar aangezien er ook genoeg instellingen niet beschreven zijn en alleen als code bestaan, mag joost weten wat die doen :P
Kijk weer een stap je verder (y) Hebben ze ook een indicatie gegeven wanneer er een update komt? Instelling die alleen door de installateur gewijzigd kan worden is niet natuurlijk niet zo handig na een update. Zie ze dan nadien maar weer eens op de stoep te krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Rudo
MajaMestreech schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Bij mij valt niet veel te regelen bij koeling. ik gebruik de thermostaat dan om de koeling aan te zetten door deze op 18 graden te zetten (en de WP natuurlijk op standje koelen). De vloer (steen) wordt dan rond 19 graden omdat de stooklijn van koeling op 18 graden staat en dat geeft enige verkoeling.
thermostaat is onderweg, het is de BRC1HHDW geworden. Nog bij Daikin gevraagd of deze inderdaad werkt met mijn Altherma 3, en het antwoord is gelukkig ja. Morgen installeren en testen, wordt vervolgd!
MajaMestreech schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Let op met koelen op 15 graden dat er geen condensvorming ontstaat. Dan ben je schimmels aan het kweken.
Verder kan ik alleen maar uit ervaring spreken met een vloerverwarming (koeling), dat geeft een koel effect omdat je dan enige kou voelt aan (blote) voeten en benen. Echter de temperatuur binnen mee omlaag krijgen is bijna niet mogelijk, ook omdat je thermostaat op ooghoogte hangt en kou niet opstijgt en daarmee dus warmte altijd boven in je huiskamer blijft.
Ik zal zelf niet lager dan 19 graden gaan met aanvoertemperatuur, 's ochtends alles openzetten tot een uur of 10 en dan ramen en deuren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:20
Vandaag na veel gedoe draait EINDELIJK mijn Altherma inc koeling.

Systeem is gekoppeld aan een danfoss Icon inc relaybox.

Gelijk globaal wat instellingen aangepast. Wat mij opvalt is dat compressor aan het pendelen is, ik zie dat aan de hand van mijn kwh meter dat er steeds pieken in zitten.

Er staan nu 8 groepen open (2 etages) en zag dat er ongeveer een liter per groep doorheen gaat.

Edit: bypass stond dus niet goed ingesteld.....wat meer naar binnen gedraaid en nu gaat er meer liters over de groepen heen. Heb nu ook de begane grond open gezet, ik hou het even in de gaten.

Iemand tips?

[ Voor 19% gewijzigd door Rainesh op 09-06-2023 20:39 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-10 15:29
Rainesh schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:18:
Vandaag na veel gedoe draait EINDELIJK mijn Altherma inc koeling.

Systeem is gekoppeld aan een danfoss Icon inc relaybox.

Gelijk globaal wat instellingen aangepast. Wat mij opvalt is dat compressor aan het pendelen is, ik zie dat aan de hand van mijn kwh meter dat er steeds pieken in zitten.

Er staan nu 8 groepen open (2 etages) en zag dat er ongeveer een liter per groep doorheen gaat.

Edit: bypass stond dus niet goed ingesteld.....wat meer naar binnen gedraaid en nu gaat er meer liters over de groepen heen. Heb nu ook de begane grond open gezet, ik hou het even in de gaten.

Iemand tips?
Mag ik vragen waarom je een by pass in je systeem hebt? Dat is niet iets wat bij een warmtepomp vaak wordt toegepast en is de meeste gevallen niet gewenst. Nu je hem hebt zou ik de schade zoveel mogelijk beperken door hem helemaal dicht te draaien, hoe meer liters door je vloer hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
kokpol schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Mag ik vragen waarom je een by pass in je systeem hebt? Dat is niet iets wat bij een warmtepomp vaak wordt toegepast en is de meeste gevallen niet gewenst. Nu je hem hebt zou ik de schade zoveel mogelijk beperken door hem helemaal dicht te draaien, hoe meer liters door je vloer hoe beter.
Omdat ik volledige naregeling heb. Installateur heeft het zelf geplaatst en ik meen me te herinneren dat ik het ook ergens in de documentatie van Danfoss gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rainesh schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Omdat ik volledige naregeling heb. Installateur heeft het zelf geplaatst en ik meen me te herinneren dat ik het ook ergens in de documentatie van Danfoss gelezen heb.
zelfs met naregeling moet die bypass gewoon eruit. installateurs moeten een keer leren dat een warmtepomp geen cv ketel is en die vele jaren ervaring met gasketels gewoon niet relevant is.

er moet ook niet 1L/min door een vloergroep maar minstens 3 of meer.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 10-06-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:50:
[...]

zelfs met naregeling moet die bypass gewoon eruit. installateurs moeten een keer leren dat een warmtepomp geen cv ketel is en die vele jaren ervaring met gasketels gewoon niet relevant is.

er moet ook niet 1L/min door een vloergroep maar minstens 3 of meer.
Heb het dichtgedraaid. Op de 1ste en 2e etage gaat het nu over de 2 liter. Maar begane grond blijft rond de 0,5liter hangen.

Wat zou ik kunnen doen om het pendelen tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rainesh schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Heb het dichtgedraaid. Op de 1ste en 2e etage gaat het nu over de 2 liter. Maar begane grond blijft rond de 0,5liter hangen.

Wat zou ik kunnen doen om het pendelen tegen te gaan?
de nageregeling verwijderen/openzetten in je referentieruimtes (dus woonkamer en dergelijke) en zorgen dat er altijd genoeg afgifte is om de machine aan de gang te houden.

en waterzijdig inregelen.

met goede waterzijdige inregeling is naregeling bijna niet nodig en al helemaal niet in alle ruimtes.

en nee, voor hulp hierin kan je niet bij de installateur terrecht want die heeft geen idee waar die mee bezig is.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 10-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:34:
[...]

de nageregeling verwijderen/openzetten in je referentieruimtes (dus woonkamer en dergelijke) en zorgen dat er altijd genoeg afgifte is om de machine aan de gang te houden.

en waterzijdig inregelen.

met goede waterzijdige inregeling is naregeling bijna niet nodig en al helemaal niet in alle ruimtes.
Alle groepen staan vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rainesh schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Alle groepen staan vol open.
het probleem is niet hoe ver de groepen openstaan maar de installatie die de groepen van water voorziet.

goede gok is dat je een buffertank hebt met extra pompen tussen de WP en je afgiftesysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-06-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:41:
[...]

het probleem is niet hoe ver de groepen openstaan maar de installatie die de groepen van water voorziet.

goede gok is dat je een buffertank hebt met extra pompen tussen de WP en je afgiftesysteem.
Je hebt gelijk, die groepen moeten dan ingeregeld worden.

Nee die heb ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rainesh schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Je hebt gelijk, die groepen moeten dan ingeregeld worden.

Nee die heb ik dus niet.
als je zo weingi water in je groepen krijgt betekent dat er teveel weerstand in het systeem zit (te kleine leidingen) of de pomp is te klein/loopt te langzaam en word je deltaT (kunstmatig) te hoog gehouden. dat kan in laatste geval een instelling zijn als je WP in deltaT draait op "gasketel" stand (dus meer dan 5) en niet warmtepompstand (minder dan 5).

begin eerst maar eens die bypass compleet dicht te draaien en in te stellen dat er minstens 5 groepen altijd openstaan in het systeem. dus ja, dat betekent naregeling eraf halen.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 10-06-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:45:
[...]

als je zo weingi water in je groepen krijgt betekent dat er teveel weerstand in het systeem zit (te kleine leidingen) of de pomp is te klein/loopt te langzaam en word je deltaT (kunstmatig) te hoog gehouden. dat kan in laatste geval een instelling zijn als je WP in deltaT draait op "gasketel" stand (dus meer dan 5) en niet warmtepompstand.

begin eerst maar eens die bypass compleet dicht te draaien en in te stellen dat er minstens 5 groepen altijd openstaan in het systeem.
Hoofdleidingen zijn henco 26 en de vloerverwarmingleidingen 16.

Ik heb geen externe pomp, zijn open verdelers. Delta van de unit staat op 5graden zag ik staan.

Op de begane grond staan alle groepen volledig open. Ik zal desnoods wat van de koppen op de bovenste verdeler eraf halen.

Bypass is nu volledig dicht. Ik zag ook dat flowrate 15Liter is op de unit. Lijkt mij aan de lage kant of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 10-06-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rainesh schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Hoofdleidingen zijn henco 26 en de vloerverwarmingleidingen 16.
Ik heb geen externe pomp, zijn open verdelers. Delta van de unit staat op 5graden zag ik staan.
Op de begane grond staan alle groepen volledig open. Ik zal desnoods wat van de koppen op de bovenste verdeler eraf halen.
26mm meerlaags is 20mm intern. voor rond de 30L/min of meer is dat niet briljant veel. 32mm (26mm intern) is meer de norm voor pomploze verdelers voeden met 5+ groepen.

zou ook maar eens proberen de pomp op een vast debiet/toerental te zetten. volgens mij slaat de unit af onder de 8 of 9L/min dus echt hard pompt het niet voor een vloersysteem. die pomp mag dus wel harder.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-06-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:58:
[...]

26mm meerlaags is 20mm intern. voor rond de 30L/min of meer is dat niet briljant veel. 32mm (26mm intern) is meer de norm voor pomploze verdelers voeden met 5+ groepen.

zou ook maar eens proberen de pomp op een vast debiet/toerental te zetten. volgens mij slaat de unit af onder de 8 of 9L/min dus echt hard pompt het niet voor een vloersysteem. die pomp mag dus wel harder.
Om de hoofdleidingen nu weer te vervangen is wel een enorme klus.

Ik zal kijken of ik de pomp hoger kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10 15:13
Ik heb een Daikin 6kW grondwarmtepomp, en nu vraag ik me het volgende af. Ik heb de pomp ingesteld op actief koelen, maar dat doet ie niet. Nu zei de installateur dat hij 'actief koelen heeft uitgezet'. Is dat een setting in het installateursmenu of moet ik daar als gebruiker zelf ook bij kunnen?

En zo ja, waar dan?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Afgelopen donderdag terug gekomen van vakantie en de WP ingesteld op koelen.
Ik was een beetje huiverig vanwege negatieve berichten op allerlei fora over condensvorming op de vloeren, maar tot nu toe super tevreden.
Andere zomers steeg de binnentemperatuur al snel boven de 27 graden omdat wij veel glas op het zuiden hebben.
Nu is het overdag tussen de 23 en 23,5 en snachts zakt het terug naar 21 graden.
En nergens condens op de vloer.
Als het zo blijft ben ik super blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
jolandacb schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:22:
Ik was een beetje huiverig vanwege negatieve berichten op allerlei fora over condensvorming op de vloeren, maar tot nu toe super tevreden.
Andere zomers steeg de binnentemperatuur al snel boven de 27 graden omdat wij veel glas op het zuiden hebben.
Nu is het overdag tussen de 23 en 23,5 en snachts zakt het terug naar 21 graden.
Wat is je vertrektemp. van het (koel)water?

Nb: als ik het goed heb kun je tot ca. 17 Gr.C. zonder condensvorming op de vloer.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Twee vragen:

1) Ik heb koeling aangezet in de warmtepomp en de Watts naregelthermostaten allemaal op 30 graden gezet (louter zodat er vraag is). Nu zie ik dat die verdelers van de vloerverwarming niet continu open blijven staan waardoor dus de warmtepomp steeds kort aanslaat en weer uitgaat..

Komt dat door het Watts systeem, dat hij de hele tijd de verdelers open en dichtdraait?

Of kan het ergens anders door komen?

2) En is het met koelen ook zo dat je de minimale flow moet halen in je afgiftesysteem of is dat alleen bij verwarming?

[ Voor 65% gewijzigd door Atomius op 11-06-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Na een paar uren lopen kloten, dacht ik het eindelijk voor elkaar te hebben.

@flippy dank je wel voor je tips/advies.

1) begane grond staat nu volledig open. Heb de afsluiter ook eraf gehaald
2) bypass volledig dicht
3) Resultaat wat mooie runs van circa 2 uurtjes. Ik gelijk blij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6wOR0qPRAbSjH919YNZzcV91SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fk43iyP9dMtBWZeCfv7CmGG2.jpg?f=fotoalbum_large

Toen kwam het 2e probleem. BUH was tank aan het verwarmen ipv compressor. Dat zie je ook in het bovenste grafie, dat is namelijk de BUH.

Extra capaciteit uitgezet en vandaag even kijken of het weer gebeurd.

Vannacht begon de pomp te pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW08Hw5hbQbkP0G8gDcKSpbo8Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0v1oFFm3Q7yh4iomrw3Qnvh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werd in de nacht wakker en toen gekeken. Heb toen de verwarming/koeling uitgezet en vanochtend weer aanzet. Eerste run was 45min, daarna heb ik 2x een run van 15min gehad.

Geen idee waaraan het ligt. Maar mijn blijheid was voor korte duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:29:
Twee vragen:

1) Ik heb koeling aangezet in de warmtepomp en de Watts naregelthermostaten allemaal op 30 graden gezet (louter zodat er vraag is). Nu zie ik dat die verdelers van de vloerverwarming niet continu open blijven staan waardoor dus de warmtepomp steeds kort aanslaat en weer uitgaat..

Komt dat door het Watts systeem, dat hij de hele tijd de verdelers open en dichtdraait?

Of kan het ergens anders door komen?

2) En is het met koelen ook zo dat je de minimale flow moet halen in je afgiftesysteem of is dat alleen bij verwarming?
ja, je naregeling verziekt de boel. naregeling is ook iets wat je moet zien te voorkomen (door waterzijdig inregelen) en alleen toepassen bij extreme gevallen in probleemruimtes, niet je hele systeem.

flow is bij koelen nog belangrijker omdat de je werkbereik veel kleiner is. dus nog harder die pomp en zorgen dat alles openstaat en open blijft. is er onbalans in je afgifte moet je waterzijdig inregelen, niet met naregeling werken.
Rainesh schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:17:
Na een paar uren lopen kloten, dacht ik het eindelijk voor elkaar te hebben.

@flippy dank je wel voor je tips/advies.

1) begane grond staat nu volledig open. Heb de afsluiter ook eraf gehaald
2) bypass volledig dicht
3) Resultaat wat mooie runs van circa 2 uurtjes. Ik gelijk blij :)

[Afbeelding]

Toen kwam het 2e probleem. BUH was tank aan het verwarmen ipv compressor. Dat zie je ook in het bovenste grafie, dat is namelijk de BUH.

Extra capaciteit uitgezet en vandaag even kijken of het weer gebeurd.

Vannacht begon de pomp te pendelen.

[Afbeelding]

Ik werd in de nacht wakker en toen gekeken. Heb toen de verwarming/koeling uitgezet en vanochtend weer aanzet. Eerste run was 45min, daarna heb ik 2x een run van 15min gehad.

Geen idee waaraan het ligt. Maar mijn blijheid was voor korte duur :(
instellingen zijn gewoon verkeerd. hij moet gewoon helemaal die heater niet gebruiken tenzij er een legionellarun word gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:21:
[...]

ja, je naregeling verziekt de boel. naregeling is ook iets wat je moet zien te voorkomen (door waterzijdig inregelen) en alleen toepassen bij extreme gevallen in probleemruimtes, niet je hele systeem.

flow is bij koelen nog belangrijker omdat de je werkbereik veel kleiner is. dus nog harder die pomp en zorgen dat alles openstaat en open blijft. is er onbalans in je afgifte moet je waterzijdig inregelen, niet met naregeling werken.

[...]

instellingen zijn gewoon verkeerd. hij moet gewoon helemaal die heater niet gebruiken tenzij er een legionellarun word gedaan.
Instellingen voor heater heb ik nu aangepast.

Ik snap alleen niet waarom die gisteren netjes langere runs had en vervolgens in de nacht ging pendelen.

Wel jammer dat volledige naregeling niet toepasbaar is bij een WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rainesh schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:42:
Wel jammer dat volledige naregeling niet toepasbaar is bij een WP.
je denkt verkeerd om: het is niet nodig bij een warmtepomp.

naregeling is iets van CV ketel installaties waarbij er in korte tijd heel veel vermogen in een ruimte word gepompt en ruimtes constant moeten worden bijgeregeld. met een warmtepomp doe je precies het tenovergestelde, namelijk precies genoeg warmte gedurende de hele dag.
als je dus het probleem hebt dat ruimtes ongelijk van temperatuur zijn moet je dat waterzijdig oplossen, immers veranderd die balans niet. daar heb je dus geen actieve regeling voor nodig. de isolatie in je woning verandert niet.
enigste reden om naregeling te hebben is als men zeer wisselende vraag hebt, zoals ruimtes op hoeken van panden waarbij wind en zon een grote invloed hebben op de temperatuur ten opzichte van de referentieruimte.

en snachts gaat hij pendelen omdat het kouder word en dus meer warmte verpompt kan worden (de machine word dus efficienter) voor dezelfde compressorsnelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 11-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:48:
[...]

je denkt verkeerd om: het is niet nodig bij een warmtepomp.

naregeling is iets van CV ketel installaties waarbij er in korte tijd heel veel vermogen in een ruimte word gepompt en ruimtes constant moeten worden bijgeregeld. met een warmtepomp doe je precies het tenovergestelde, namelijk precies genoeg warmte gedurende de hele dag.
als je dus het probleem hebt dat ruimtes ongelijk van temperatuur zijn moet je dat waterzijdig oplossen, immers veranderd die balans niet. daar heb je dus geen actieve regeling voor nodig. de isolatie in je woning verandert niet.
enigste reden om naregeling te hebben is als men zeer wisselende vraag hebt, zoals ruimtes op hoeken van panden waarbij wind en zon een grote invloed hebben op de temperatuur ten opzichte van de referentieruimte.

en snachts gaat hij pendelen omdat het kouder word en dus meer warmte verpompt kan worden (de machine word dus efficienter) voor dezelfde compressorsnelheid.
Ik heb naregeling omdat bijv in de winter de slaapkamers niet verwarmd hoeven te worden. Maar mijn kantoor en begane grond weer wel.

Dat ging prima met cv ketel op 37 graden.

Ik zal zo nog paar motoren eraf halen.

Net heeft ie een run gedaan van een half uurtje en daarna weer in rust modus. Begrijp er niks van haha

Edit:

Sinds de WP in rust is gegaan, is het over gegaan naar onderstaand. Bij klimaat staat nu 44 graden. Tanktemperatuur loopt ook nu lichtjes af.

Setting van Tank staat enkel op reheat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YhNBh80lEdAbmnUMgCd9pCYLHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A30xF8TEz5OhyZdqeQjCESoq.jpg?f=fotoalbum_large

Unit een powercycle geven?

[ Voor 18% gewijzigd door Rainesh op 11-06-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Rainesh schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:17:

Is dit niet het bekende probleem van Daikin dat hij boven de 25 graden SWW niet meer met de compressor doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
danny.s schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Is dit niet het bekende probleem van Daikin dat hij boven de 25 graden SWW niet meer met de compressor doet?
Maar dan zou die toch wel genoeg verder moeten gaan met koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-10 21:55
Koeling aangezet en gelijk foutmelding:
89-05 Vorstbeveiliging warmtewisselaar geactiveerd tijdens koeling

Een van jullie hier ervaring mee? Krijg de melding ook niet weg. Vorig jaar met koelen geen problemen gehad…

Edit: maar even stroom eraf gehaald (opnieuw opstarten lukte ook niet). Melding is nu weg. Even in de gaten houden…

[ Voor 21% gewijzigd door jaguarxj16 op 11-06-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
jolandacb schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:22:
Zelfde verhaal hier. Heel tevreden van en heel aangename koeling. Geen lucht die zit rond te blazen en het verbruikt niet zoveel. Ik gebruik enkel zonne energie ervoor en toch blijft het mooi koel binnen rond de 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Onk_the_Monk schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Zelfde verhaal hier. Heel tevreden van en heel aangename koeling. Geen lucht die zit rond te blazen en het verbruikt niet zoveel. Ik gebruik enkel zonne energie ervoor en toch blijft het mooi koel binnen rond de 23 graden.
Totdat we onweer krijgen en de luchtvochtigheid omhoog knalt binnen. Dan wil je heel snel fancoils of L/L om het vocht af te voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 11-06-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
MotorBeast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Totdat we onweer krijgen en de luchtvochtigheid omhoog knalt binnen. Dan wil je heel snel fancoils of L/L om het vocht af te voeren.
Voor die paar keer per jaar zet ik de ramen wel even open :P
Of mijn wtw met enthalpie wisselaar wat harder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
kepler schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Voor die paar keer per jaar zet ik de ramen wel even open :P
Of mijn wtw met enthalpie wisselaar wat harder ;)
Ramen open om te koelen met hoge luchtvochtigheid buiten en hoge temperaturen? Dat gaat niet werken. Koelen met L/W is leuk met lage luchtvochtigheid. Anders niet. Ik koel met L/L en met vochtig weer stroom het water eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
MotorBeast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Ramen open om te koelen met hoge luchtvochtigheid buiten en hoge temperaturen? Dat gaat niet werken. Koelen met L/W is leuk met lage luchtvochtigheid. Anders niet. Ik koel met L/L en met vochtig weer stroom het water eruit.
Als het onweert dat koelt het daarna meestal ook wel een stuk af, plus wat wind dus mijn ervaring is dat dat vaak een goed moment is om de ramen open te zetten (niet in de bui zelf uiteraard ;) ) En wat ik zeg, mijn wtw heeft een enthalpie wisselaar die de luchtvochtigheid ook nog een stukje kan verlagen.

Maar ja, een L/L is inderdaad beter, maar had ook weer x-duizend euro extra gekost. Deze koeling zat 'gratis' bij de warmtepomp en geeft prima acceptable resultaten voor ons.

Eerstvolgende stap om te koelen bij ons zouden screens zijn, wat niet binnenkomt hoeft er ook niet uit. Maar zelfs zonder is het dus nog prima uit te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
[...]

[...]

Oké naregeling is dus niet handig.

Maar ik vraag me dus af wat de oorzaak is van die start-stops.

Is dat het feit dat er te weinig L/minuut door de leidingen kan? Alle 10 de verdelertjes geven elk 1 L/minuut aan. Misschien moet dat omhoog? Alleen ik vind het een beetje eng om die verder open te draaien eerlijk gezegd, stel dat ze gaan lekken?

Of is het het Watts systeem dat elke 15 minuten even kort alles weer dichtdraait? (Dat weet ik niet.)

Ik kan een paar dingen afstellen, zie hieronder
Wat raad je aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beFsTWPN3jOaDsnrWVKW_K97xhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Miwr0eijftnhnce0PZ4efpg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pk6SMWwUz4b_oSfdl2U6ybvTGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8EQKptYJashaJSZSciLfO6K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Oké naregeling is dus niet handig.

Maar ik vraag me dus af wat de oorzaak is van die start-stops.

Is dat het feit dat er te weinig L/minuut door de leidingen kan? Alle 10 de verdelertjes geven elk 1 L/minuut aan. Misschien moet dat omhoog? Alleen ik vind het een beetje eng om die verder open te draaien eerlijk gezegd, stel dat ze gaan lekken?

Of is het het Watts systeem dat elke 15 minuten even kort alles weer dichtdraait? (Dat weet ik niet.)

Ik kan een paar dingen afstellen, zie hieronder
Wat raad je aan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
die dingen moeten volledig open. meer liters is meer beter. 1L/min is veel te weinig. de meer liters je door een verdeler kan krijgen de efficienter en beter je installatie werkt.

en nee, die gaan niet lekken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 11-06-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik snap helemaal niks van hoe zo een WP nou werkt.

Vandaag een rare dag. Begint met wat korte runs van 15min, vervolgens doet ie 2 uurtjes niks en daarna opeens een run van paar uren. En nu weer korte runs. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QALSGrRfFxnGi0q4U2fgA9P_A1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27M3LYMzhLqMqgmtDQb33N3a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
MotorBeast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Ik meet de luchtvochtigheid in huis op meerdere plaatsen en kan het opvolgen als het problemen zou geven.
Maar ik heb hier in huis ook meestal het probleem dat het eerder te droog is dan te vochtig. We moeten ook niet heel hard koelen omdat we een goed geïsoleerd huis hebben met overal screens. Alles goed dicht houden met warm weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
[...]

...

[...]

Sinds het hier buiten 30°C+ is word de BUH gebruikt voor de sww runs.

Bij 'normale' buiten temperaturen gaat dat volledig met de WP.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

warhamstr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:43:
[...]

zou voor die dagen dat je buiten de limieten van je machine komt even de sww run omzetten naar 9 uur savonds of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:45:
[...]

zou voor die dagen dat je buiten de limieten van je machine komt even de sww run omzetten naar 9 uur savonds of zo.
Is een optie. Aan de andere kant dekt m'n PV installatie het verbruik ongeveer helemaal af. Dat voordeel heb ik 's avonds (laat) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Mijn vrouw heeft dus net wat langer gedoucht en daarna ik. Tank is nu 34 graden. Morgenochtend is er ook een douchebeurt.......

Stand staat op programma + warmhouden. BUH staat extra capaciteit uit. Als ik nu krachtig verwarmen doe, dan zie ik niks gebeuren qua stroomverbruik. Oftewel BUH doet niks.

Is dit kwestie van een beter programma instellen (staat nu op 10.00u)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Rainesh schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:22:
Mijn vrouw heeft dus net wat langer gedoucht en daarna ik. Tank is nu 34 graden. Morgenochtend is er ook een douchebeurt.......

Stand staat op programma + warmhouden. BUH staat extra capaciteit uit. Als ik nu krachtig verwarmen doe, dan zie ik niks gebeuren qua stroomverbruik. Oftewel BUH doet niks.

Is dit kwestie van een beter programma instellen (staat nu op 10.00u)?
Hoe lang heb je de WP al? En waarom wil je krachtig verwarmen als ie tot morgen de tijd heeft om bij te warmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
warhamstr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Hoe lang heb je de WP al? En waarom wil je krachtig verwarmen als ie tot morgen de tijd heeft om bij te warmen?
Sinds vrijdag :Y)

Gaat ie em ook in de nacht verwarmen? Gaan mijn buren niet zo fijn vinden. In mijn huidige tijdschema staat het tot 21u op eco en daarna uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-10 00:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRbZSw9fohlJfHVfwTI_bRoXEZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZN5Df6x4igUrRjkwvdDVnHXD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag voor het eerst de koeloptie gebruikt, maar de warmtepomp pendelt nogal. We hebben hebben beneden vloerverwarming en boven ouderwetse convectoren. Geen naregeling op het systeem.

ik ga in elk geval proberen de afgifte te verhogen door de heatbooster boven aan te zetten. Heeft iemand verder nog een tip? Hij stond ingesteld op een vertrekwaterregeling van 17 c met een delta van 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

niels11 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:24:
[Afbeelding]

Ik heb vandaag voor het eerst de koeloptie gebruikt, maar de warmtepomp pendelt nogal. We hebben hebben beneden vloerverwarming en boven ouderwetse convectoren. Geen naregeling op het systeem.

ik ga in elk geval proberen de afgifte te verhogen door de heatbooster boven aan te zetten. Heeft iemand verder nog een tip? Hij stond ingesteld op een vertrekwaterregeling van 17 c met een delta van 4.
delta op 2 of zo en pompen op maximaal en zorgen dat je debietmeters vol open staan. eventueel je convecotren dichtknijpen als die te weinig afgifte/opname hebben.

voor niet condenserend koelen is het aantal liters wat je door je systeem dan duwen ongeveer de enige factor waar je mee bezig moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 12-06-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:02:
[...]

die dingen moeten volledig open. meer liters is meer beter. 1L/min is veel te weinig. de meer liters je door een verdeler kan krijgen de efficienter en beter je installatie werkt.

en nee, die gaan niet lekken.
Oké ik heb geprobeerd ze zover mogelijk open te draaien maar ervaar inmiddels erg veel weerstand bij dat draaien. Ze draaien niet heel soepel.

Zie foto, heb ik ze nu zo ver mogelijk opengedraaid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBbYhnzqQgtR1ZJrCfxNqOhxYCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQvv8CvgoxpoqIRbfrGFELrg.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zie ik dit nu op de warmtepomp, die nog steeds lijkt te pendelen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFugl7MmC9RMIWIkZPLJIi245ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a84YvTvkOphcQinzz6IkqOoK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:11:
[...]

Oké ik heb geprobeerd ze zover mogelijk open te draaien maar ervaar inmiddels erg veel weerstand bij dat draaien. Ze draaien niet heel soepel.

Zie foto, heb ik ze nu zo ver mogelijk opengedraaid?

[Afbeelding]

Verder zie ik dit nu op de warmtepomp, die nog steeds lijkt te pendelen..

[Afbeelding]
Lijkt dat je ergens kortsluiting in het systeem hebt, dus ergens een bypassklep of een fancoil die open staat. Al zou ik eerst die 15 liter opkrikken naar 20 a 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Rainesh schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Sinds vrijdag :Y)

Gaat ie em ook in de nacht verwarmen? Gaan mijn buren niet zo fijn vinden. In mijn huidige tijdschema staat het tot 21u op eco en daarna uit.
Dan zal hij 's avonds ook (even < zo lang duurt het opwarmen niet) draaien. Maar dat gaat toch zo goed als geruisloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
niels11 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:24:
[Afbeelding]

Bij mij lijkt het pendelen opgelost te zijn door de minimale temp omlaag te brengen (14°C) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
warhamstr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Bij mij lijkt het pendelen opgelost te zijn door de minimale temp omlaag te brengen (14°C) .
Maar loop je daarmee niet het risico op condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Rainesh schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:25:
[...]

Maar loop je daarmee niet het risico op condens?
Je vloer word geen 14°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
warhamstr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:43:
[...]

Dit is toch extreem ongewenst en zorgelijk dat dit niet correct werkt en is opgelost of zit ik dat verkeerd...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
PCJR schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Dit is toch extreem ongewenst en zorgelijk dat dit niet correct werkt en is opgelost of zit ik dat verkeerd...
Ik weet het niet. Ik vermoed dat er een technische verklaring voor is. Maar frustrerend is wel dat dat niet gecommuniceerd word vanuit Daikin.

Nu heb ik er persoonlijk geen last van omdat ik m'n eigen stroom opwek, en daar op warme dagen zoals afgelopen tijd een flink overschot op heb.

Maar er zijn andere situaties waarbij hetzelfde type wp al veel eerder teruggrijpt op de BUH, ook bij geen PV opwek, en dan is het wél irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
warhamstr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Je vloer word geen 14°C.
Hoeveel graden is je vertrek temperatuur dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
warhamstr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Ik weet het niet. Ik vermoed dat er een technische verklaring voor is. Maar frustrerend is wel dat dat niet gecommuniceerd word vanuit Daikin.

Nu heb ik er persoonlijk geen last van omdat ik m'n eigen stroom opwek, en daar op warme dagen zoals afgelopen tijd een flink overschot op heb.

Maar er zijn andere situaties waarbij hetzelfde type wp al veel eerder teruggrijpt op de BUH, ook bij geen PV opwek, en dan is het wél irritant.
Ook bij opwarming van tapwater buiten zonne uren is het dus niet gewenst dat de BUH erbij komt. En al helemaal in herfst-winter-lente als er weinig zon is.
BUH is gewoon COP 1 en met wp (zoals zou moeten) is COP 3-5. Waarom koop je een wp dan, om met een warmte element je tankwater op te warmen....lal

Onacceptabel als je het mij vraagt. En boven de 25 graden buitenunit? Hele rare reden vind ik dit dan trouwens, maar dat terzijde.

Dit hoort gewoon asap opgelost te worden toch. Ik wil (je wilt) alleen de BUH gebruiken indien uiterst noodzakelijk in de wintermaanden bv als de wp(compressor) het om een reden niet kan trekken lijkt me...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
Wizzkid007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Door de hitte ging het nu bij mij ook mis en zou het vanavond zomaar een koude douche kunnen worden. Zojuist onder installateursinstellingen/sensoren/gemiddelde tijd de ingestelde waarde op 12u gezet. Bevestigd…opnieuw opgestart… en hij staat nu te pruttelen bij 29grC buiten temperatuur.

Hopelijk is dit dan de workaround 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
Deze instelling staat bij mij op 24h. Zojuist naar 12 gezet. Bij 24 sloeg hij iig af bij buiten 25+. Geeft hij bij jou op de display ook 29 graden aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Op het display stond ook 29/30 graden. Zou toch niet met die reboot te maken hebben gehad dat hij daardoor geforceerd opstart? Valt me wel op dat hij maar door gaat tot 45 grC, setpoint staat hoger. Eens kijken of er nog ergens een grafiek van het werkbereik is te vinden.
Ik zal morgen eens kijken of hij ook automatisch gewoon opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 18:00
warhamstr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Mijn WP gaat niet lager dan 16 °C, of mis ik hier nu de strekking van het verhaal een beetje?

Ik heb de vloerkoeling aanstaan nu, maar durf de temperatuur niet lager dan 18 °C in te stellen, heb laminaat liggen en bang enorm bang dat er condens ontstaat.

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1 ... 40 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma