Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:41
Ottie93 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Mijn WP gaat niet lager dan 16 °C, of mis ik hier nu de strekking van het verhaal een beetje?

Ik heb de vloerkoeling aanstaan nu, maar durf de temperatuur niet lager dan 18 °C in te stellen, heb laminaat liggen en bang enorm bang dat er condens ontstaat.
Je kan ergens de instellingen aanpassen wat de minimale instelbare temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 10:52
Onk_the_Monk schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Je kan ergens de instellingen aanpassen wat de minimale instelbare temperatuur is.
Hm, volgens mij was dit al het laagste, maar ik zal er nog eens induiken. Maar dan nog is het niet verstandig om onder 18 graden te gaan?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ottie93 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Hm, volgens mij was dit al het laagste, maar ik zal er nog eens induiken. Maar dan nog is het niet verstandig om onder 18 graden te gaan?
Waarom niet?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Zoals aangegeven, kans op condensvorming.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Ik haak ns aan bij dit topic.
Heb sinds een paar weken een Daikin Altherma 3R met 260 liter warm tapwatervat. Tot nu toe bevalt eea uitstekend al mmoet ik het verwarmen nog gaan ervaren later in het jaar. Ik heb 2 zones laten installeren (beneden vloerverwarming = zone 1, boven radiatoren = zone 2) Waarbij zone 2 met name actief zal zijn voor de 2 badkamers, deze zijn voorzien van elk een eigen draadloze Tado-thermostaat welke de kleppen aansturen.
Mijn hamvraag: beneden is de (standaard) Madoka thermostaat geinstalleerd. Dit ding verbaast mij vwb wat hij allemaal NIET kan. Het is eigenlijk niks meer dan een display waarop je de kamer temperatuur kan aflezen (en instellen) en de temperatuur van het warmtapwater kan aflezen (en evt de stand ‘krachtig’ activeren). Thats it. Er is geen aparte app voor die Madoka waar je bv programmering etc etc mee kan regelen (als een soort verlengstuk van het display op de binnenunit. Wel is er natuurlijk de algemene Daikin app (ONECTA), maar echt uitgebreid / handig vind ik die niet. Ik weet dat er oa een fraaie thermostaat van Daikin is, de ‘one touch’ maar heb geen idee of deze werkt met de Altherma.
Zijn er gebruikers van de Altherma die ervaring hebben met andere (slimme!) thermostaten anders dan die duffe Madoka? Of zelfs met zo’n one-touch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Ottie93 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:54:
[...]

https://www.daikin.be/nl_...a,n%2016%C2%B0C%20gepompt.

Op Daikin website praten ze over 16 graden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Eerder is er hier al eens over een onderhoudscontract gesproken.
Ik heb onderstaande opties gekregen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVE4kleZG_qCVsNOPkRF0uU5XSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDRuNHdRyjqzI14ZMPgerDsY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vge9tx3rWcZxHSZZfcBadoq5EPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp02mXOngtnr3uozJFV4GTXv.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Ottie93 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Condensvorming is zeker een aandachtspunt. Je kan echter als je relatieve vochtigheid en temperatuur meet ook het dauwpunt bepalen. Zolang dit lager is dan de vertrektemperatuur heb je geen probleem. Als je 16 graden door een vloer stuurt zal je ook niet 16 graden temperatuur van je vloer hebben. Als je beetje automatisatie hebt kan je dus makkelijk een melding maken in het geval dat je dauwpunt hoger is dan je ingestelde vertrektemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:21
jolandacb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:04:
Ik heb onderstaande opties gekregen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Storingsdienst zou wat mij betreft het belangrijkste zijn. Warmtepompen zijn onderhoudsvrij. Maar het is wel een hoop geld voor een relatief kleine kans dat er wat kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:13:
[...]

Lijkt dat je ergens kortsluiting in het systeem hebt, dus ergens een bypassklep of een fancoil die open staat. Al zou ik eerst die 15 liter opkrikken naar 20 a 25.
Ik had de bypass wat dichtgedraaid, en toen leek hij een tijdje stabiel op 11,4 L/min met een waterdruk van 1.7 bar.

Toen de bypass nog wat verder dichtgedraaid, waarna hij steeg naar 16 L/min met een waterdruk van 1.8-1.9 bar. Maar toen ging hij weer pendelen.

Ik heb gezocht in de instellingen maar kon nergens vinden hoe ik de boel naar 20-25 L/min kan krijgen.. Weet jij waar ik dat moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:36
jolandacb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:04:
Ik heb onderstaande opties gekregen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

leuk voor de leverancier maar weinig toegevoegde waarde. Poetsen van de buitenkant kan je zelf wel en verder heb je vijf jaar garantie. Zorg alleen dat je een dealer in de buurt hebt die wil komen als er wat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:36
Ik gooi weer eens de vraag omtrent warm water in de groep. Ben er nog steeds niet uit met Daikin (maar dat euvel is bekend). Bij warmwatervraag loopt de driewegklep pas om als ik "krachtig" inschakel via de app en lijkt het er ook op dat verwarmen moet zijn ingeschakeld om de WP in beweging te krijgen. Elektrisch is de boel op orde, de WTW test in installateursinstellingen laat de klep netjes omlopen in beide richtingen. Het is een programmadingetje en volgens de referenceguide zou het goed moeten werken met de huidige instellingen. Heeft iemand eenzelfde ervaring? Is er ergens door Daikin in de instellingen iets verstopt dat ik zou moeten weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:15
Wizzkid007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:28:
Deze instelling staat bij mij op 24h. Zojuist naar 12 gezet. Bij 24 sloeg hij iig af bij buiten 25+. Geeft hij bij jou op de display ook 29 graden aan dan?
Vandaag geen tapwater run. Het lijkt dus aan de reboot te hebben gelegen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Teejbeej schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:13:
...
Mijn hamvraag: beneden is de (standaard) Madoka thermostaat geinstalleerd. Dit ding verbaast mij vwb wat hij allemaal NIET kan. ...
Slimme thermostaten i.c.m. een warmtepomp is eigenlijk niet zo relevant. Een warmtepomp moet aan en uit. Meer niet.

[ Voor 61% gewijzigd door warhamstr op 13-06-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
FransHe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:32:
[...]

leuk voor de leverancier maar weinig toegevoegde waarde. Poetsen van de buitenkant kan je zelf wel en verder heb je vijf jaar garantie. Zorg alleen dat je een dealer in de buurt hebt die wil komen als er wat zou zijn.
Juist dat laatste is volgens mij juist het probleem.
Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn die willen komen zonder dat je een onderhoudscontract hebt.
Juist aan dat contract verdienen ze het meest.

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er wel en hoeveel er geen onderhoudscontract hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:38
Hier is overdag het huis lekker aan het koelen met 15-18L/min(16 gr koelwater). 'snachts is een ander verhaal, dan stopt de koelfunctie helemaal en wordt het van zelf weer erg warm binnen. Volgens mij komt dat door lagere buiten temperaturen van <18 graden. Liever zou ik het koelen in deze tijden gewoon constant willen hebben tot een binnen temperatuur van 18/19 graden.

De binnenruimten worden nu niet koeler dan 20-21 graden (gevoelstemperatuur is zelf nog lager als je het mij vraagt), snachts gaat het dus weer terug naar 23-25 graden. Waarom stoppen met koelen en is hier een oplossing voor?

[ Voor 4% gewijzigd door errox op 13-06-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
Nu de tijd van koelen weer is aangebroken ben ik wel benieuwd naar wat jullie cop waarde voor koelen is. Die van mij is 4,2. Dat lijkt me op zich niet heel gek maar als jullie veel hogere waarden halen dan ga ik mijn energieverbruik eens wat nauwkeuriger monitoren. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
errox schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:46:
Hier is overdag het huis lekker aan het koelen met 15-18L/min(16 gr koelwater). 'snachts is een ander verhaal, dan stopt de koelfunctie helemaal en wordt het van zelf weer erg warm binnen. Volgens mij komt dat door lagere buiten temperaturen van <18 graden. Liever zou ik het koelen in deze tijden gewoon constant willen hebben tot een binnen temperatuur van 18/19 graden.

De binnenruimten worden nu niet koeler dan 20-21 graden (gevoelstemperatuur is zelf nog lager als je het mij vraagt), snachts gaat het dus weer terug naar 23-25 graden. Waarom stoppen met koelen en is hier een oplossing voor?
Kan het zijn dat de warmtepomp ingesteld staat op 'weersafhankelijk'? Dan begint hij pas met verwarmen/koelen onder of boven de ingestelde buitentemperatuur. (bij ons staat deze op 23 of hoger voor koelen en 18 of lager voor verwarmen. Oplossing zou dan zijn om dit uit te schakelen of de temperatuur aan te passen waarboven hij gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:38
Hetisweergezell schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Kan het zijn dat de warmtepomp ingesteld staat op 'weersafhankelijk'? Dan begint hij pas met verwarmen/koelen onder of boven de ingestelde buitentemperatuur. (bij ons staat deze op 23 of hoger voor koelen en 18 of lager voor verwarmen. Oplossing zou dan zijn om dit uit te schakelen of de temperatuur aan te passen waarboven hij gaat koelen.
Er staat inderdaad een optie verwarmen weersafhankelijk, koelen constant of vast. Maar kan inderdaad eens aanpassen, want is best zonde (en je wordt alsnog zwetend wakker :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:10
Atomius schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Ik had de bypass wat dichtgedraaid, en toen leek hij een tijdje stabiel op 11,4 L/min met een waterdruk van 1.7 bar.

Toen de bypass nog wat verder dichtgedraaid, waarna hij steeg naar 16 L/min met een waterdruk van 1.8-1.9 bar. Maar toen ging hij weer pendelen.

Ik heb gezocht in de instellingen maar kon nergens vinden hoe ik de boel naar 20-25 L/min kan krijgen.. Weet jij waar ik dat moet doen?
De pompcapaciteit regel je bij een Altherma 3 (o.a.) INDIRECT via settings Delta-T :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sparky schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:27:
[...]

De pompcapaciteit regel je bij een Altherma 3 (o.a.) INDIRECT via settings Delta-T :)
Ok. Bij mij staat de Delta T op 5. Moet dat anders?

Bediening trouwens op externe kamerthermostaat (met naregeling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Ottie93 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Ik heb het even nagekeken. Bij mijn WP is de minimale instelbare temperatuur voor koelem 5 graden (niet aan te raden :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
jolandacb schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Juist dat laatste is volgens mij juist het probleem.
Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn die willen komen zonder dat je een onderhoudscontract hebt.
Juist aan dat contract verdienen ze het meest.

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er wel en hoeveel er geen onderhoudscontract hebben afgesloten.
Ik heb er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Hetisweergezell schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:49:
Nu de tijd van koelen weer is aangebroken ben ik wel benieuwd naar wat jullie cop waarde voor koelen is. Die van mij is 4,2. Dat lijkt me op zich niet heel gek maar als jullie veel hogere waarden halen dan ga ik mijn energieverbruik eens wat nauwkeuriger monitoren. Alvast dank!
Ik haal 6,9 op dit moment. Koeling draait nu een dikke week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hoe reken jullie je COP uit?

Pomp pendelt veel minder als koelen op 18graden staat ipv 19. In de nacht heb ik het toch uitgezet omdat het weer begon met pendelen. Moet daar nog een keer tijd voor nemen om wat instellingen te testen.

Nadat ik koelen op 18graden had ingesteld via de app heeft de pomp een mooie run gemaakt met circa 435watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_8e1lc7y9eS_BkDrQ_K_tP3Ttc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DI87vjbCGXt4E8tLC1z0K8eV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Wat betreft de vloerkoeling: sinds ik die aan heb staan heb ik elke dag 3 à 4 kWh voor het verwarmen van het water, heeft dit te maken met het moeten verwisselen van proces midden op de dag? Enig idee hoe ik dit kan fixen?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ottie93 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:21:
Wat betreft de vloerkoeling: sinds ik die aan heb staan heb ik elke 3 à 4 kWh voor het verwarmen van het water, heeft dit te maken met het moeten verwisselen van proces midden op de dag? Enig idee hoe ik dit kan fixen?
Ik heb het voor het verwarmen van mijn tapwater zo ingesteld dat hij dit alleen tussen 5 en 7 uur 's ochtends mag doen (in plaats van 'warmhouden'). Hiermee hoeft de pomp zijn koeling niet te onderbreken (ben benieuwd of dit die cop van 4,2 die ik had al wat omhoog gaat helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Hetisweergezell schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Ik heb het voor het verwarmen van mijn tapwater zo ingesteld dat hij dit alleen tussen 5 en 7 uur 's ochtends mag doen (in plaats van 'warmhouden'). Hiermee hoeft de pomp zijn koeling niet te onderbreken (ben benieuwd of dit die cop van 4,2 die ik had al wat omhoog gaat helpen).
Hier loopt de koeling bijna de hele dag en nacht nu en staat het boilervat verwarmen ingesteld op 14-16:00 uur. Misschien dan toch even een schema maken voor de koeling.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03
Ottie93 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:21:
Wat betreft de vloerkoeling: sinds ik die aan heb staan heb ik elke dag 3 à 4 kWh voor het verwarmen van het water, heeft dit te maken met het moeten verwisselen van proces midden op de dag? Enig idee hoe ik dit kan fixen?
Heb je een externe SWW tank? Is in de toevoer en retour leiding naar/van de SWW tank een "thermo sifon" geconstrueerd? Indien nee, dan kan het best zijn dat het koude koelwater van 16-18 graden, warmte onttrekt uit je SWW tank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:28
JoTil schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:41:
Op het display stond ook 29/30 graden. Zou toch niet met die reboot te maken hebben gehad dat hij daardoor geforceerd opstart? Valt me wel op dat hij maar door gaat tot 45 grC, setpoint staat hoger. Eens kijken of er nog ergens een grafiek van het werkbereik is te vinden.
Ik zal morgen eens kijken of hij ook automatisch gewoon opwarmt.
Ik ben ook op zoek gegaan naar een grafiek van het werkbereik voor SWW. Sinds februari hebben wij een Daikin 8kW Altherma 3 R F met 230 liter boilervat. Warm 1x per dag om 14:00 de boiler op tot 50C. Vorige week merkte ik dat de BUH werd gebruikt ipv de warmtepomp, de buitentemperatuur was toen boven 25C.

Op een duits forum vond ik onderstaande grafiek van het werkbereik voor SWW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqeeY9TZeQbzidDXH4HVtj_leqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mot5PJSUTdvw2oPA2JWXaJ0O.jpg?f=user_large

Bij een buitentemperatuur tussen 25C en 35C zou de warmtepomp het water tot 45C kunnen verwarmen, daarboven wordt dan de BUH gebruikt. Heb nu het setpoint verlaagd van 50C naar 45C en ga morgen testen of dan de warmtepomp weer wordt gebruikt ipv de BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

warhamstr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Slimme thermostaten i.c.m. een warmtepomp is eigenlijk niet zo relevant. Een warmtepomp moet aan en uit. Meer niet.
Ik doel meer op het wijzigen (en aflezen) van instellingen van de wp.
Het instellen/wijzigen van schema’s etc.
Ik wil eind dit jaar overstappen op een dynamisch energie contract waarbij ‘de goedkope momenten’ interessant zijn om juist dan de wp zn werk te laten doen. Die momenten wisselen dus eenvoudig instellen is dan wel zo prettig. De huidige Madoka is verre van praktisch daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Hallo,

Ik heb sinds kort een EDLA09DAW1 Monobloc.

Deze kan in principe enkel verwarmen.
Ik heb echter in mijn thermostaat ook een koelprogramma gevondenen toen ik dit eens uitteste, begon de WP ook te koelen.
Ik kan de WP ook instellen op koelen/verwarmen of automatisch.

Ik heb radiatoren, maar het stralend effect van radiatoren op 18°C, is toch wel voelbaar op zeer warme dagen. Ik ben dus al een week aan het koelen.

Toch enkele bedenkingen:

De EDLA09DAW1 is niet voorzien om te koelen... Kan het kwaad dat ik die daarvoor toch gebruik ?

Op sommige dagen wil de WP niet automatisch het koelprogramma opstarten. Dan zet ik de koelmodus even op en af via de APP en na een start hij toch op. Dit snap ik echt niet.
Zijn er dan nog condities in te stellen waarop hij zou moeten beginnen koelen? Koeltemperatuur staat op 24°C en het is binnen 26°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
Teejbeej schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:13:
Heb sinds een paar weken een Daikin Altherma 3R met 260 liter warm tapwatervat.
...
Mijn hamvraag: beneden is de (standaard) Madoka thermostaat geinstalleerd. Dit ding verbaast mij vwb wat hij allemaal NIET kan. Het is eigenlijk niks meer dan een display waarop je de kamer temperatuur kan aflezen (en instellen) en de temperatuur van het warmtapwater kan aflezen (en evt de stand ‘krachtig’ activeren). Thats it.
...
Zijn er gebruikers van de Altherma die ervaring hebben met andere (slimme!) thermostaten anders dan die duffe Madoka? Of zelfs met zo’n one-touch?
Als je Home Assistant gebruikt kun je ESPAltherma of P1P2Serial gebruiken, die monitoren beiden veel meer data en maken dat via MQTT beschikbaar. espAltherma (aangesloten op de binnenunit) kan mbv een relais de WP aan/uit schakelen en de smart-grid relais inputs bedienen. Mijn P1P2Serial gebruikt dezelfde P1/P2 interface als de Madoka en kan daarmee ook nog de gewenste temperaturen instellen (en later dit jaar hopelijk ook dynamic smart-grid ondersteunen, alle systeem settings aanpassen, en de programmaschedules instellen).

Met een (trage) WP wil je verder zo constant mogelijk werken. Wel concentreer je het verbruik liefst op de goedkope uren (dus vooral in de middag: hogere buitentemp en lage E-prijs). Bij een "traag" huis met vloerverwarming kan dat prima.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
MajaMestreech schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Heb je een externe SWW tank? Is in de toevoer en retour leiding naar/van de SWW tank een "thermo sifon" geconstrueerd? Indien nee, dan kan het best zijn dat het koude koelwater van 16-18 graden, warmte onttrekt uit je SWW tank.
Ik heb even moeten opzoeken wat het is, maar ik denk inderdaad niet dat deze ertussen zit. Maar de tank is gewoon op temperatuur de hele dag, maximaal een aantal graden minder dan ingesteld door watergebruik, niet anders dan anders. Zou het dan toch met het proces te maken hebben, van verwarmen naar koelen moeten switchen?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ottie93 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ik heb even moeten opzoeken wat het is, maar ik denk inderdaad niet dat deze ertussen zit. Maar de tank is gewoon op temperatuur de hele dag, maximaal een aantal graden minder dan ingesteld door watergebruik, niet anders dan anders. Zou het dan toch met het proces te maken hebben, van verwarmen naar koelen moeten switchen?
Bij een Thermo Syfon in de leidingen zit er niks tussen, maar dient de leiding eerst een knik naar onderen te maken. zo'n 10-15 cm buiten de tank. Daarna kan de leiding horizontaal verlopen. Je zult dan zien dat in het horizontale stuk leiding komende uit de tank de leiding warm is (temperatuur van de tank) en in het onderste gedeelte de leiding koud is. Immers: warm water stijgt en daalt niet.

Hieronder zie je bij mijn tank de bovenste leiding (aanvoer) die een duidelijke knik naar onderen maakt en hier blijft de warmte ook in het bovenste stukje leiding dat de tank in gaat.

In de retour leiding zit die knik niet. Die sluit ook nog eens rechtstreeks (zonder 3-weg klep) aan op de retour leiding. Bij koelen komt hier dus 18-19 graden water langs welke zich mengt met warm water uit de tank. hier heb ik dus ook last van het weglekken van warmte naar de CV leidingen. De retourleiding had dus ook nog een knik van 90 graden naar beneden moeten maken en dan pas horizontaal gaan lopen. Bij verwarmen niet zo'n groot probleem (40 graden in tank en 30-35 graden in CV leidingen), maar bij koelen dus wel.

Ik hoop dat je er iets aan hebt of dit bij jou ook het geval is. Overigens: kwa verbuik heb ik geen idee hoeveel dit scheelt. Wellicht na de komende weken als de koeling nog blijft aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJLx2ODgyT3LpFdlT98CQAJ9UBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDSiylJWWNvhLkrILisvU9SV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
brt652 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:36:
[...]

Ik ben ook op zoek gegaan naar een grafiek van het werkbereik voor SWW. Sinds februari hebben wij een Daikin 8kW Altherma 3 R F met 230 liter boilervat. Warm 1x per dag om 14:00 de boiler op tot 50C. Vorige week merkte ik dat de BUH werd gebruikt ipv de warmtepomp, de buitentemperatuur was toen boven 25C.

Op een duits forum vond ik onderstaande grafiek van het werkbereik voor SWW:
[Afbeelding]

Bij een buitentemperatuur tussen 25C en 35C zou de warmtepomp het water tot 45C kunnen verwarmen, daarboven wordt dan de BUH gebruikt. Heb nu het setpoint verlaagd van 50C naar 45C en ga morgen testen of dan de warmtepomp weer wordt gebruikt ipv de BUH.
Heb getest met een verlaagd setpoint van 45C voor SWW. De buitentemperatuur was boven 25C en de temperatuur van de boiler was 37C bij start van verwarmen. Het verwarmen begon met de warmtepomp. Helaas nam de BUH het over bij 44C en is het laatste stukje van de verwarming gedaan door de BUH :(

Ga het tijdschema maar aanpassen naar verwarmen om 04:00 uur ipv 14:00 en een setpoint van 50C. Heb ook contact opgenomen met mijn installateur om navraag te doen bij Daikin waarom de warmtepomp het SWW niet kan verwarmen tot 50C wanneer de buitentemperatuur boven 25C is. Vind dit toch wel een beperking waarvan mij de noodzaak ontgaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:52
@brt652 Zou je kunnen vragen aan je installateur om contact op te nemen met de technische helpdesk? Met de volgende achtergrond van Daikin zelf:
Dat deze beperking erop zit is een bug in de unit. Hier is de betreffende afdeling hard mee bezig om op te lossen.
Er zijn mogelijkheden dit te omzeilen echter dient de installateur hiervoor contact op te nemen met de technische helpdesk.
Mijn eigen installateur is bar slecht in communicatie en daar kom ik amper verder. Hopelijk heeft @jwillemsen eind deze maand nog meer info.

Wat betreft doorvragen bij Daikin wanneer ze dit oplossen:
Daar heb ik helaas geen concrete informatie over op dit moment. Dit zal inderdaad middels een firmware update dan opgelost worden.
Als mensen met ditzelfde euvel hun installateur contact kunnen laten zoeken met de technische servicedesk, dan hebben we een oplossing.

(Ik heb contact gehad met 088-3245421 / aangenaam@daikin.nl. Zie ook Wizzkid007 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

[ Voor 7% gewijzigd door Wizzkid007 op 15-06-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
jaguarxj16 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:04:
Koeling aangezet en gelijk foutmelding:
89-05 Vorstbeveiliging warmtewisselaar geactiveerd tijdens koeling

Een van jullie hier ervaring mee? Krijg de melding ook niet weg. Vorig jaar met koelen geen problemen gehad…

Edit: maar even stroom eraf gehaald (opnieuw opstarten lukte ook niet). Melding is nu weg. Even in de gaten houden…
Bij ons ook dat probleem,
eerst komt de waarschuwing E89-06.
Een paar minuten later de fout E89-05
De koelmiddel temp geeft dan 11 graden aan.
De kamerthermostaat staat op 19.5

Na een reset komt hij binnen een half uur weer.
Kun je de temp ergens beperken in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Had vandaag om 12u eigenlijk de wekelijkse desinfectie sessie moeten hebben, maar op een of een ander manier is dat niet gebeurd. Ook geen errors.

Dus waarschijnlijk heeft het met de instellingen te maken. Extra capaciteit 2 staat uit bij mij.

Compressor heeft wel netjes tank naar 53 graden gebracht, maar daarna heeft BUH het niet overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
ikke81 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ook gehad, kwam omdat de zoneregeling m'n VVW dicht hield. koud water over de bypass en direct retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Rainesh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:58:
Had vandaag om 12u eigenlijk de wekelijkse desinfectie sessie moeten hebben, maar op een of een ander manier is dat niet gebeurd. Ook geen errors.

Dus waarschijnlijk heeft het met de instellingen te maken. Extra capaciteit 2 staat uit bij mij.

Compressor heeft wel netjes tank naar 53 graden gebracht, maar daarna heeft BUH het niet overgenomen.
Heeft de BUH wel eens gewerkt? Kan zijn dat deze niet goed is aangesloten en is al meerdere keren het geval geweest en gemeld in dit forum. Zit niks anders op dan de installateur te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
MajaMestreech schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Heeft de BUH wel eens gewerkt? Kan zijn dat deze niet goed is aangesloten en is al meerdere keren het geval geweest en gemeld in dit forum. Zit niks anders op dan de installateur te bellen.
Ja die heeft zeker gewerkt. Want laatst had ik extra capaciteit aangezet en toen had ie midden op de dag de tank verwarmd op BUH ipv compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke81
warhamstr schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Ook gehad, kwam omdat de zoneregeling m'n VVW dicht hield. koud water over de bypass en direct retour.
Die hebben wij niet. Dat kan niet het probleem bij ons zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hoeveel watt trekt jullie Altherma uit de muur als ie een lange run maakt voor koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Atomius schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:18:
Hoeveel watt trekt jullie Altherma uit de muur als ie een lange run maakt voor koelen?
Tussen de 350-500 watt afhankelijk van buiten temperatuur. Maar per dag rond de 4-6kw inc SWW run.

In de avond gaat de pomp uit omdat het dan begin te pendelen. Dat moet ik nog zien op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 10:58
ikke81 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Niet naar gekeken, bij mij was na uit en aanzetten probleem opgelost. En sindsdien niet meer terugkomen. Draait al tijdje prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
@MajaMestreech
MajaMestreech schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22:
Een dingetje wat opvalt bij de Altherma 3 is de temperatuurregeling via de kamer thermostaat. Bij een Setpoint van 21 graden, wordt geregeld tussen 21.5 en 20.5 graden. Dit gaat met een cyclus van 6-8 uur, afhankelijk van de buiten temperatuur. Bij het bereiken van 21.5 graden gaat de WP uit gedurende 6-8 uur. Voordat hij weer inschakelt voelt het enigszins onbehaaglijk aan.
Nagevraagd bij de installateur/Daikin: dit kan niet aangepast worden. Dit heeft Daikin bewust gedaan omdat anders de warmtepomp te vaak aan/uit schakelt. Onzin natuurlijk als je een lage temperatuur regeling hebt, dan zou zelfs bij een hysterese van 0,1 graden de warmtepomp echt niet teveel aan/uit schakelen.

Ik ben op zoek om ergens een wijzigingsverzoek in te kunnen dienen (bij de instellingen "Kamer" een waarde parameter "Hysterese" instelbaar tussen 0,1 en 1 graden) maar nog niet kunnen vinden.
Heb je dit met die hysterese nog eens kunnen aanpassen? Kon er niet echt iets over vinden in dit topic.

Zelf plan ik over de stappen op een 4KW warmtepomp en deze Daikin stond bovenaan het lijstje. Ik moet niet denken aan een hysterese van 0,5. In mijn huidige CV regeling met ene hysterese van 0,1 heb ik soms al een overschiet naar 0,5 graad omhoog en dat zorg voor mij op die momenten al voor een stilstand van meer dan 12 uur in november, dat is onbehagelijk en daarnaa moet de hele vloer (8cm dek) weer opgewarmd worden.. Dus dit baart me wel wat zorgen.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Beninho schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:30:
@MajaMestreech
[...]

Heb je dit met die hysterese nog eens kunnen aanpassen? Kon er niet echt iets over vinden in dit topic.

Zelf plan ik over de stappen op een 4KW warmtepomp en deze Daikin stond bovenaan het lijstje. Ik moet niet denken aan een hystere van 0,5. In mijn huidige CV regeling met ene hysterese van 0,1 heb ik soms al een overschiet naar 0,5 graad omhoog en dat zorg voor mij op die momenten al voor een stilstand van meer dan 12 uur in november, dat is onbehagelijk en daarnaa moet de hele vloer (8cm dek) weer opgewarmd worden.. Dus dit baart me wel wat zorgen.
In theorie moet een warmtepomp beter zijn voor dit probleem. Als je vermogen van je WP goed gedimensioneerd is en je hem goed kan afstellen. Dan kan de vertrektemperatuur veel lager zijn dan bij een cv ketel. Gaat ervoor zorgen dat je overshoot veel minder groot is.

Dan is het de kunst om je WP zo in te stellen dat hij eigenlijk net niet voldoet aan je warmtevraag. Zo blijft de WP zo lang mogelijke runs draaien aan een zo laag mogelijk verbruik. Bedoeling is dat je als je bijvoorbeeld 21 graden instelt hij blijft hangen op 20,9.

Wel geen ervaring met de Madoka. Maar je kan ook andere thermostaten gebruiken. Ik heb nu zelf eentje gemaakt met een PLC en laat hem de Daikin aansturen als externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
Interessant. Vanuit die theorie kwam ik ook bij een warmtepomp tercht. Ik heb veel bij gesioleerd en heb nu een sterk over dedimentioneerde CV.
Hoe zorg je er dan voor dat de WP niet te snel omhoog in vermogen gaat schakelen? Ik las ook dat een niet-oem-thermostaat op de WP op aan/uit laat schakelen en dan heb je het paard weer achter de wagen.

Ik heb nu in de woonkamer en badkamer een DS18b20 sensor (ook in de vloer) en op de slaapkamers werk ik nu nog met devolo knoppen met zwave op de LTV. Dat wil ik het liefst zo houden. De slaapkamers zou ik eventueel ook passief kunnen schakelen.

Kun je iets delen over je eigen ontwerp met een PLC en je regeling? Wij hebben ook zoiets, dit is dan specifiek ontworpen voor een CV-ketel met een opentherm module & gateway.

[ Voor 33% gewijzigd door Beninho op 17-06-2023 13:55 ]

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNxDOJWX1E91PrVHoOIRECmtJS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h6j5ki1L4JNa4GJniiOaglh.jpg?f=fotoalbum_large

Toch begint unit aan het eind van de middag/begin avond te pendelen. Alles staat volledig open, ochtend/overdag maakt ie mooi een lange run.

Wat kan ik doen om te zorgen dat ie later op de dag niet gaat pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
goedemorgen, ik heb thuis een daikin altherma 3 met koelfunctie maar deze lijkt niet aan te slaan. Warmtepomp staat op koelen, kamertemperatuur was gister 26 graden, buitentemp 23 graden, al draai ik de termostaat naar 17 graden er gebeurt niets. Ik heb geprobeer om de warmtepomp op de instelling te zetten weersafhankelijk , en weerafhankelijk/koelen constant. delta staat op 3. Wie weet wat ik nog meer kan proberen ? alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rainesh schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:38:
[Afbeelding]

Toch begint unit aan het eind van de middag/begin avond te pendelen. Alles staat volledig open, ochtend/overdag maakt ie mooi een lange run.

Ik had eergisteren de koeling aangezet rond 17:30u en toen een mooie lange run tot 23u. Toen een tijdje gestopt.

Gisteren sloeg hij weer aan rond 9:30u en heeft de compressor de hele dag gependeld (3 start-stops per uur). De pomp bleef wel continu aanstaan.

Ik heb ook geen idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Te meer ook omdat hij kennelijk ook tot lange runs van 6 uur in staat is?

Ik las op internet iets over dat een WP gaat pendelen met koelen als hij sneller warmte aan het huis kan onttrekken dan dat het huis opwarmt.

Dus ik heb dezelfde vraag als jij; wat kan je hieraan doen? Of moet je dit maar gewoon accepteren? Ik las dat 3 start-stops per uur nog acceptabel is en als de compressor dan 10 minuten achter elkaar kan werken zou dat ook nog OK zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Rainesh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:39:
[...]

Tussen de 350-500 watt afhankelijk van buiten temperatuur. Maar per dag rond de 4-6kw inc SWW run.

In de avond gaat de pomp uit omdat het dan begin te pendelen. Dat moet ik nog zien op te lossen
Wees blij dat hij dan pendelt want dan is dus gewoon je huis koel. Doen mijn L/L units ook. Geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[Afbeelding]

Raam open zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 13:15

GJA

[Afbeelding]

Is op die momenten niet gewoon aan de thermostaatvraag voldaan?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
GJA schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Is op die momenten niet gewoon aan de thermostaatvraag voldaan?
In principe niet want de groepen staan nog open (heb volledige naregeling). Wanneer het voldaan is dan gaan ze natuurlijk dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Beninho schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:30:
@MajaMestreech
[...]

Zelf plan ik over de stappen op een 4KW warmtepomp en deze Daikin stond bovenaan het lijstje. Ik moet niet denken aan een hysterese van 0,5. In mijn huidige CV regeling met ene hysterese van 0,1 heb ik soms al een overschiet naar 0,5 graad omhoog en dat zorg voor mij op die momenten al voor een stilstand van meer dan 12 uur in november, dat is onbehagelijk en daarnaa moet de hele vloer (8cm dek) weer opgewarmd worden.. Dus dit baart me wel wat zorgen.
Helaas is nog steeds niet aangepast, als ze dat al van plan zijn. Echter, na veel proberen heb ik het er maar bij laten zitten en eigenlijk valt het best wel mee. Zeker als je zoals ons nachtverlaging met 1 graad toepast en dan 's ochtends laat verwarmen en dan de stooklijn zo laag zet dat hij het setpoint niet gaat bereiken of heel laat op de dag (vlak voor de nachtverlaging weer ingaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
erwin292 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:46:
goedemorgen, ik heb thuis een daikin altherma 3 met koelfunctie maar deze lijkt niet aan te slaan. Warmtepomp staat op koelen, kamertemperatuur was gister 26 graden, buitentemp 23 graden, al draai ik de termostaat naar 17 graden er gebeurt niets. Ik heb geprobeer om de warmtepomp op de instelling te zetten weersafhankelijk , en weerafhankelijk/koelen constant. delta staat op 3. Wie weet wat ik nog meer kan proberen ? alvast bedankt!
Dit zou eigenlijk gewoon moeten werken. Hoe hoog staat de temperatuur van je constante koeling? Zou 18 graden moeten zijn.
JE zou nog eens kunnen proberen om de installatie op vertrekwater regeling te zetten. Installateur instellingen --> Hoofdzone --> Bediening -->Vertrekwater. Dan zie je ook de app wat de temperatuur van het vertrekwater is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Mijn thermostaten communiceren niet echt met de WP wat voor temperatuur het moet zijn. Ze zorgen er alleen voor dat er vraag is of niet.

Afhankelijk van of de WP verwarmt of koelt stroomt er X graden water door de leidingen.

Dus ik zet mijn thermostaat op 30 graden en dan komt er 18 graden water door de leidingen ;)

Wie weet werkt het wel bij meer mensen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Laatst online: 10-09 04:57
Ik heb ook een Daikin Altherma 3 en heb geen enkele installateur gevonden (op de website van Daikin) die de koelfunctie achteraf inbouwt, als ik bel met Daikin geven ze niet thuis en verwijzen ze naar de installateurs gids op hun eigen site.

Heeft er iemand ervaring met de koelfunctie laten inbouwen voor een extern bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Landon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:08:
Ik heb ook een Daikin Altherma 3 en heb geen enkele installateur gevonden (op de website van Daikin) die de koelfunctie achteraf inbouwt, als ik bel met Daikin geven ze niet thuis en verwijzen ze naar de installateurs gids op hun eigen site.

Heeft er iemand ervaring met de koelfunctie laten inbouwen voor een extern bedrijf?
Hoe bedoel je "koelfunctie achteraf inbouwen"? De WP heeft die functionaliteit of niet. Kan alleen ziijn dat de VV verdeler aangepast moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
MajaMestreech schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Hoe bedoel je "koelfunctie achteraf inbouwen"? De WP heeft die functionaliteit of niet. Kan alleen ziijn dat de VV verdeler aangepast moet worden.
Je kan bij de non X versies van de Altherma de koelfuntie later toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
MotorBeast schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:11:
[...]

Wees blij dat hij dan pendelt want dan is dus gewoon je huis koel. Doen mijn L/L units ook. Geen probleem toch?
Beter rustig door blijven koelen dan pendelen hoor. Ik heb bij mij de minimale retourtemp gewoon een heel eind verlaagd. Pendelen blijft weg, en de warmtepomp continue runs maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 12:03

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Landon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:08:

Ik heb hier 3 jaar geleden contact over gehad met Koelvisie Drachten, onderstaande was het antwoord:

De warmtepomp is in principe alleen verwarmen, maar kunnen we wel opbouwen naar koelen of verwarmen. Het betreft vloerkoeling waarmee je ongeveer ¼ van de benodigde capaciteit uit de vloer kunt halen. Dit heeft te maken met het dauwpunt van de vloer. Dat is een beperking en het is dus niet te vergelijken met airconditioning zoals je dat in een kantoor, winkel of restaurant gewend ben. Hiervoor zullen we een nieuwe print moeten bestellen en dat loopt al gauw richting de euro 750 (incl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Laatst online: 10-09 04:57
Ik had dus een tijd geleden op dit forum een link gezien naar de ombouwkit a 200EUR uit m'n hoofd, maar toen ik dit opperde bij installateurs, had niemand hier zin in helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sideriusj schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ik heb hier 3 jaar geleden contact over gehad met Koelvisie Drachten, onderstaande was het antwoord:

De warmtepomp is in principe alleen verwarmen, maar kunnen we wel opbouwen naar koelen of verwarmen. Het betreft vloerkoeling waarmee je ongeveer ¼ van de benodigde capaciteit uit de vloer kunt halen. Dit heeft te maken met het dauwpunt van de vloer. Dat is een beperking en het is dus niet te vergelijken met airconditioning zoals je dat in een kantoor, winkel of restaurant gewend ben. Hiervoor zullen we een nieuwe print moeten bestellen en dat loopt al gauw richting de euro 750 (incl. BTW)
De print lijkt me onzin, de "officiele" ombouwset voor koeling vanuit Daikin bevat geen enkele print. Ze kunnen ook gewoon eerlijk zeggen dat ze geen zin hebben om hier een dag werk aan te besteden en liever een airco verkopen. ;)

Online zijn de ombouwsets voornamelijk voordelig in Frankrijk te verkrijgen zie ik. Voor wandmodellen. En voor vloermodellen. Bij de vloermodellen is het wel een aardig klusje om in te bouwen en als ik het me goed herinner van een andere tweaker hier moesten de (koel)leidingen eraf omdat je aan de achterkant erbij moet. Bij de wandmodellen gaat het een stuk makkelijker.

Hier overigens ook flink gependel met de vloerkoeling, dit lijkt zojuist opgelost door m op de regeling "verwarmen weersafhankelijk, koeling vast" te zetten (icm DT=3 en Ta=18), maar ik wil het nog even aankijken voordat ik dat echt kan bevestigen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
RonJ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:40:
[...]

...
Hier overigens ook flink gependel met de vloerkoeling, dit lijkt zojuist opgelost door m op de regeling "verwarmen weersafhankelijk, koeling vast" te zetten ...
Zo staat hij hier ook, en regel hem zelf met de Onecta app. ('s Nachts uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
warhamstr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Zo staat hij hier ook, en regel hem zelf met de Onecta app. ('s Nachts uit)
Inmiddels pendelt ie alweer verder :/ (hoewel de runs wel al wat langer zijn). Eigenlijk zou ik naar DT=2 willen voor nog meer flow, maar 3 is het laagst instelbare. Ik ga zo eens kijken wat ie op Ta 17 of zelfs 16 doet. Of toch 's-nachts eens uitschakelen, hij staat nu al een week 24/7 aan.

Wat me ook opvalt, "LW setpoint" is netjes 18, zo geeft ie het ook weer in het info menu, maar hij lijkt eerder op de retourtemperatuur = LW setpoint te regelen met een door de kamstrup gemeten Ta die telkens zo'n 3 graden lager ligt en een gemeten Tr die precies rond het setpoint blijft.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Laatst online: 30-08 14:22
Ik had hetzelfde voor. Bleek dat het werkingsgebied voor koeling veel te hoog stond. Het moest al 25°C buiten zijn om te kunnen koelen.
Aangepast naar 20°C en nu werkt het prima.
Zat wel in het installateursgedeelte van de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Firmware update beschikbaar. Iemand een idee waar ik een changelog vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke81
MajaMestreech schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Onderstaand de reactie van Daikin.
Bij ons is namelijk een EHVH perongeluk geïnstalleerd.
Sinds woensdag aangepast, hij kan nu koelen.
Maar gaat steeds in storing.

Mail Daikin:
Hartelijk dank voor uw geduld.

Het is inderdaad zo dat voor deze unit er een conversiekit beschikbaar is, hiermee kan de installateur de unit van alleen verwarmen naar verwarmen en koelen maken. Verder is de unit hetzelfde.

Heeft u nog vragen, dan kunt u ons altijd bereiken via onze klantenservice (088 - 324 54 21) of per e-mail via aangenaam@daikin.nl .
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK
  • Laatst online: 15:40
Goedemiddag,

Sinds kort hebben wij de Daikin warmtepomp incl 300liter boiler en daarmee volledig van het gas af.
De afgelopen dagen al aardig wat informatie hier kunnen vinden.
Maar ik blijf met een vraag zitten.
Zodra je de boiler gebruikt vult deze automatisch het water aan waardoor het opgewarmde water afkoelt, naar mijn idee niet zo efficiënt. Ik zit dus te denken om een elektronische kogelkraan tussen de toevoer te zetten om zo maar op bepaalde momenten de boiler te laten vullen en verwarmen dit ook ivm dynamischcontract goedkoop tarief.
Is dit mogelijk of zitten hier ook nadelen/storingen aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MichaelK schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:20:
Goedemiddag,

Sinds kort hebben wij de Daikin warmtepomp incl 300liter boiler en daarmee volledig van het gas af.
De afgelopen dagen al aardig wat informatie hier kunnen vinden.
Maar ik blijf met een vraag zitten.
Zodra je de boiler gebruikt vult deze automatisch het water aan waardoor het opgewarmde water afkoelt, naar mijn idee niet zo efficiënt. Ik zit dus te denken om een elektronische kogelkraan tussen de toevoer te zetten om zo maar op bepaalde momenten de boiler te laten vullen en verwarmen dit ook ivm dynamischcontract goedkoop tarief.
Is dit mogelijk of zitten hier ook nadelen/storingen aan??
Nee. :+

Door het temperatuurverschil tussen warm en koud water zal dit niet tot nauwelijks met elkaar mengen in het vat (dit noem je gelaagdheid), het maakt dus niet zoveel uit dat er meteen koud water onderin bijkomt, dat kan er prima onder blijven staan en wordt de volgende dag/run van de warmtepomp (al dan niet tijdens het goedkoopste moment) vanzelf weer opgewarmd.

Bovendien heb je de waterdruk vanuit de aanvoerleiding nodig om het warme water eruit te laten stromen naar je douche, en moet je wat er uit het vat loopt ook weer aanvullen, zelfs als je het water er toch uit zou weten te zuigen/pompen implodeert je boilervat dan als een bierblikje/zakje capri-sun ;)

Dus vergeet dit plan en steek je tijd maar gelijk in het aansturen van het verwarmen icm dynamisch tarief.
warhamstr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:46:
Firmware update beschikbaar. Iemand een idee waar ik een changelog vind?
Bij mijn weten staat die ergens achter de installateursmuur. Maar meestal zijn die bij Daikin toch al vrij nutteloos, ik had recent wat updates voor de airco-madoka's waar wel een omschrijving bij stond en dat was allemaal "improvements and bug fixes". Als iemand wel ergens bruikbare changelogs weet te vinden hou ik me graag aanbevolen!

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 19-06-2023 18:23 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK
  • Laatst online: 15:40
[quote]RonJ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Nee. :+

Door het temperatuurverschil tussen warm en koud water zal dit niet tot nauwelijks met elkaar mengen in het vat (dit noem je gelaagdheid), het maakt dus niet zoveel uit dat er meteen koud water onderin bijkomt, dat kan er prima onder blijven staan en wordt de volgende dag/run van de warmtepomp (al dan niet tijdens het goedkoopste moment) vanzelf weer opgewarmd.

Bovendien heb je de waterdruk vanuit de aanvoerleiding nodig om het warme water eruit te laten stromen naar je douche, en moet je wat er uit het vat loopt ook weer aanvullen, zelfs als je het water er toch uit zou weten te zuigen/pompen implodeert je boilervat dan als een bierblikje/zakje capri-sun ;)

Dus vergeet dit plan en steek je tijd maar gelijk in het aansturen van het verwarmen icm dynamisch tarief.

Dank voor je reactie.
Ik had al zo’n vermoeden dat het niet mogelijk was.
Dan gaan we maar eens goed verdiepen in de instellingen en daar een beetje mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
warhamstr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Beter rustig door blijven koelen dan pendelen hoor. Ik heb bij mij de minimale retourtemp gewoon een heel eind verlaagd. Pendelen blijft weg, en de warmtepomp continue runs maken.
Ik heb het over pendelen als de boel op temperatuur is. Zowel met koelen als verwarmen komt er een punt dat het minimaal vermogen gewoon te hoog is. Ik koel met L/L 24/7 op 23 graden en in de nacht slaan units hier gewoon af af en toe. Top....Geen stroom verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Landon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:36:
Ik had dus een tijd geleden op dit forum een link gezien naar de ombouwkit a 200EUR uit m'n hoofd, maar toen ik dit opperde bij installateurs, had niemand hier zin in helaas.
Mooi wereldje die installateurs. :'( Geld is binnen. Service wat is dat? Staat onder de S in het woordenboek meneer. Zoek het eens op. Drama. Hier met een klein probleem met L/L ook. Daikin zelf heb je ook geen zak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

DeGeert schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Ik had hetzelfde voor. Bleek dat het werkingsgebied voor koeling veel te hoog stond. Het moest al 25°C buiten zijn om te kunnen koelen.
Aangepast naar 20°C en nu werkt het prima.
Zat wel in het installateursgedeelte van de configuratie.
Lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb. Heb voor koelen de Ta op 16 gezet en de DeltaT op 3. De WP gaat koelen na opstart, echter stopt na een kwartiertje, terwijl de Ta temperatuur nog niet gehaald is. Daarna blijft hij met een flow van 25l/m het water rondpompen en slaat niet meer aan.

@DeGeert Hoe heb jij het verwerkingsgebied kunnen aanpassen? Welke instellingen zijn dit?

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
edautz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:56:
[...]

Lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb. Heb voor koelen de Ta op 16 gezet en de DeltaT op 3. De WP gaat koelen na opstart, echter stopt na een kwartiertje, terwijl de Ta temperatuur nog niet gehaald is. Daarna blijft hij met een flow van 25l/m het water rondpompen en slaat niet meer aan.

@DeGeert Hoe heb jij het verwerkingsgebied kunnen aanpassen? Welke instellingen zijn dit?
Stond je delta T eerst hoger? En wat voor verschil zie je nu je die hebt veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Atomius schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Stond je delta T eerst hoger? En wat voor verschil zie je nu je die hebt veranderd?
Ik heb vanalles geprobeerd. Ben begonnen met een Ta van 18 en DeltaT van 10. Toen afzonderlijk van elkaar Ta en DeltaT verlaagd, daarna ook in combinatie. Het gedrag blijkt hetzelfde, ongeveer een kwartiertje koelen en daarna alleen nog rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
edautz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Ik heb vanalles geprobeerd. Ben begonnen met een Ta van 18 en DeltaT van 10. Toen afzonderlijk van elkaar Ta en DeltaT verlaagd, daarna ook in combinatie. Het gedrag blijkt hetzelfde, ongeveer een kwartiertje koelen en daarna alleen nog rondpompen.
Pff gedoe. Maar je pompsnelheid ging die omhoog door je delta T te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
warhamstr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Je kan bij de non X versies van de Altherma de koelfuntie later toevoegen.
Sinds vrijdag hebben wij ook een 14kw Daikin EDLA14D3W1 Altherma 3M met 300L RVS Boiler. Geldt bovenstaande opmerking ook voor de monobloc?

Onze WP heeft bijna een jaar in bestelling gestaan en kon nu uiteindelijk sneller geïnstalleerd worden omdat onze CV-ketel de geest had gegeven. Dus de installateur is heel meewerkend geweest. Maar standaard heeft dit monobloc geen koelstand en destijds eigenlijk ook te weinig over doorgevraagd.

Nu waren we bezig met zogenoemde monobloc airco's beneden te laten plaatsen, maar als de koeloptie alsnog toegevoegd kan worden met een ombouw heb ik daar ook wel oren naar. Als het niet kan, ook geen probleem.

Verder zal ik dit topic eens gaan doorspitten met alle informatie. Ik heb nog niet in het installateurs menu gekeken en nog niets aangepast, maar voorlopig hoef ik ook nog niet te verwarmen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoTil
@Wizzkid007 @brt652 @jwillemsen zijn jullie nog iets wijzer geworden Tav het ww-vraagstuk?

Mijn speurtocht heeft het volgende opgeleverd:
- Daikin heeft bevestigd dat tussen 25-35grC buiten de unit maar 45grC water maakt;
- vrijgeven als WW geprogrammeerd is gebeurd nog steeds niet >25grC buiten;
- bij alleen warmhouden lijkt de unit het water wel te verwarmen >25grC.

Ben het eea nu aan het testen om weer terug te koppelen aan Daikin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:24
Met een SWW instelling op `weatherDependent` wordt de tank temperatuur bij een hoge buiten temperatuur gezet naar 45, maar op dat moment had ik nog steeds gebruik van de backup heater om de tank weer op te warmen. Ik vraag me wel af welke sensor ze gebruiken voor het bepalen van de buiten temperatuur, de externe sensor of de sensor in de buiten unit zelf, daar zit bij mij een flink verschil tussen. Ze zouden de sensor in de buiten unit zelf moeten gebruiken, anders regelen ze veel te laat het setpoint terug.

Daikin heeft al veel meldingen gehad over dit issue, vraag me weer af waarom ze dan jou weer om data vragen, ze zijn al lang op de hoogte van het gedrag.

Mijn afspraak is door Daikin verzet, ze komen nu 12 Juli langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jwillemsen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:02:
Met een SWW instelling op `weatherDependent` wordt de tank temperatuur bij een hoge buiten temperatuur gezet naar 45, maar op dat moment had ik nog steeds gebruik van de backup heater om de tank weer op te warmen. Ik vraag me wel af welke sensor ze gebruiken voor het bepalen van de buiten temperatuur, de externe sensor of de sensor in de buiten unit zelf, daar zit bij mij een flink verschil tussen. Ze zouden de sensor in de buiten unit zelf moeten gebruiken, anders regelen ze veel te laat het setpoint terug.

Daikin heeft al veel meldingen gehad over dit issue, vraag me weer af waarom ze dan jou weer om data vragen, ze zijn al lang op de hoogte van het gedrag.

Mijn afspraak is door Daikin verzet, ze komen nu 12 Juli langs.
Ben benieuwd. Wat een blunder die BUH in de zomer. Warm zat buiten, alleen maar hogere COP, en dan tussen 12-14h je tank opwarmen ivm solar power is gewoon iets waar je nooit een BUH bij wilt hebben.

Kun je de stekkers van de BUH (1 of 2 o 3 stuks meestal) niet gewoon uittrekken? :/

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:24
PCJR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:32:
[...]
Ben benieuwd. Wat een blunder die BUH in de zomer. Warm zat buiten, alleen maar hogere COP, en dan tussen 12-14h je tank opwarmen ivm solar power is gewoon iets waar je nooit een BUH bij wilt hebben.

Kun je de stekkers van de BUH (1 of 2 o 3 stuks meestal) niet gewoon uittrekken? :/
Ik heb de SWW nu op een fixed temperatuur van 49C gezet. Zodra de buiten temperatuur boven de 25C komt en de tank onder de 45C zet ik de temperatuur naar 35C via een automation in home assistant. Om 5 uur in de ochtend zet ik de temperatuur weer terug naar 49C, is de tank op temperatuur als we weer wakker zijn.

Dat voorkomt meestal een SWW run op de backup heater, enige lastige is dat de alterma buiten temperatuur nu wordt gemeld door de externe sensor, die is altijd lager dan die van de buiten unit zelf. Ik check nu de temperatuur van de daikin airco unit die ernaast staat, maar die geeft soms 10C lager aan als de altherma die ernaast staat :-(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wizzkid007
Ik wacht nog steeds op mijn slecht communicerende instalateur die een contact bij Daikin heeft. Daarnaast probeer ik hem zo ver te krijgen dat hij doet wat ik hem vraag, namelijk even die technische helpdesk bellen. Dan hebben we een antwoord in een dag volgensmij. Ook hoop ik dat iemand anders hier via zijn installateur die helpdesk kan bereiken.

Haalt dit alles niets uit, dan ga ik zelf een kvk registeren en mij als installateur aanmelden bij Daikin om deze informatie te krijgen.

Ik heb via de consumenten helpdesk bij daikin vernomen dus dat het een instelling in het instalateursmenu is wat beteft een omzeiling, en de echte oplossing voor de bug komt via een software update, maar wanneer kunnen ze mij niet vertellen.

Ik hoop ook stiekem dat @jwillemsen wat informatie kan krijgen de 12e.

Via collega's trouwens bevestigd dat andere warmtepompen (andere merken) dit niet vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Atomius schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Pff gedoe. Maar je pompsnelheid ging die omhoog door je delta T te verlagen?
Ik merkte wel een fluctuatie in de pompsnelheid tijdens de koelcyclus. Deze fluctueerde enigszins rond de 15l/min bij een deltaT van 3 en was strak op 15l/min bij deltaT van 10.

Na de koelcyclus van rond de 20 minuten bleef hij water rondpompen op max snelheid. Dat is bij mij 25l/min ongeacht de delta-T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wizzkid007
Ik kan nog niet zo goed zien wat de unit van mijn ouders doet met hete buitentemperaturen en tapwater opwarmen (ben op vakantie en mobiele telefoon), maar wat mij al wel opviel is dat de desinfectierun inmiddels volledig op de buitenunit gedaan wordt en geen backupheater meer nodig heeft voor de laatste graden tot aan 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
@jwillemsen volgens mij kan je de back-up heater via de instellingen ook enkel vrij geven voor de desinfectie run. Dat kan in ieder geval voor de booster bij een losse boiler wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wizzkid007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:57:

Haalt dit alles niets uit, dan ga ik zelf een kvk registeren en mij als installateur aanmelden bij Daikin om deze informatie te krijgen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wizzkid007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:57:
Ik wacht nog steeds op mijn slecht communicerende instalateur die een contact bij Daikin heeft. Daarnaast probeer ik hem zo ver te krijgen dat hij doet wat ik hem vraag, namelijk even die technische helpdesk bellen. Dan hebben we een antwoord in een dag volgensmij. Ook hoop ik dat iemand anders hier via zijn installateur die helpdesk kan bereiken.

Ik heb via de consumenten helpdesk bij daikin vernomen dus dat het een instelling in het instalateursmenu is wat beteft een omzeiling, en de echte oplossing voor de bug komt via een software update, maar wanneer kunnen ze mij niet vertellen.

Ik hoop ook stiekem dat @jwillemsen wat informatie kan krijgen de 12e.

Via collega's trouwens bevestigd dat andere warmtepompen (andere merken) dit niet vertonen.
Kunnen we hier iets mee? https://www.climasense.nl...et-losstaande-boiler.html

Optie:

Wij raden U altijd aan de warmtepomp in te laten regelen door een Daikin Heating Specialist. Tevens controleert de specialist grotendeels de installatiewerkzaamheden van de installateur. Op deze manier bent U verzekerd van de meest optimale en energiezuinige configuratie van uw warmtepomp. Deze service wordt uitgevoerd door de fabrikant zelf en is onafhankelijk van ons. Het inregelen neemt gemiddeld 1,5 uur in beslag en kost € 350. Meerwerk en/of extra benodigde uren kosten € 95 / uur. Na afloop ontvangen wij een service rapport van de bevindingen en gemaakte wijzigingen en/of instellingen. Deze service kunnen wij indien gewenst voor U aanvragen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brt652
JoTil schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:42:
@Wizzkid007 @brt652 @jwillemsen zijn jullie nog iets wijzer geworden Tav het ww-vraagstuk?

Mijn speurtocht heeft het volgende opgeleverd:
- Daikin heeft bevestigd dat tussen 25-35grC buiten de unit maar 45grC water maakt;
- vrijgeven als WW geprogrammeerd is gebeurd nog steeds niet >25grC buiten;
- bij alleen warmhouden lijkt de unit het water wel te verwarmen >25grC.

Ben het eea nu aan het testen om weer terug te koppelen aan Daikin.
Ipv antwoorden of een oplossing voor het SWW-vraagstuk heb ik helaas nog meer vragen na wat testen en volgen van mijn eigen verbruik.

Mijn installateur heeft nog niet gereageerd, dus ik heb geen informatie van Daikin of de installateur.

Een bron van informatie is voor mij, naast dit forum, een duits forum: https://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen

Op het duitse forum zijn een aantal threads die het Daikin 25C SWW probleem bespreken en waarbij er gebruikers zijn die info delen die ze van Daikin hebben ontvangen.

Op het duitse forum heb ik onder andere de grafiek voor het werkbereik van SWW gevonden dat ik eerder op dit forum heb gepost en dat aangeeft dat bij een buitentemperatuur van 25C tot 35C de warmtepomp het SWW maar tot 45C verwarmt en niet tot 55C zoals bij een buitentemperatuur <25C.

Recente informatie die ik op het duitse forum heb gevonden is:
- Een gebruiker heeft info van Daikin ontvangen dat het gebruik van de BUH een bescherming is voor de compressor als het verschil tussen de SWW doel temperatuur en de actuele temperatuur klein is. De compressor zou namelijk maar kort hoeven te draaien om het SWW weer op de doel temperatuur te krijgen. Omdat gedurende de eerste 15-20 minuten de COP laag is en de draaitijd van de compressor kort wordt dan de BUH gebruikt ipv de warmtepomp.
- Een gebruiker meldt dat het tijdschema voor SWW af en toe in de war kan raken en dat het verwijderen en opnieuw instellen van het tijdschema er voor kan zorgen dat het systeem weer werkt zoals bedoeld.

Terug naar mijn eigen bevindingen:
- Ik had oorspronkelijk een SWW setpoint van 50C en een tijdschema waarbij elke dag om 14:00 het SWW werd verwarmd. Recent merkte ik dat de BUH werd gebruikt voor SWW. Dit gebeude bij een buitentemperatuur boven 25C.
- Nadat ik de grafiek van het werkbereik voor SWW had gevonden met de beperking van max 45C bij een buitentemperatuur boven 25C heb ik het SWW setpoint verlaagd naar 45C. Op het moment van testen was de actuele SWW temperatuur 37C en begon het verwarmen met de warmtepomp. Helaas schakelde de warmtepomp uit en de BUH in bij ongeveer 44C en werd het laatste stukje op de BUH gedaan.
- Ik heb daarop het tijdstip voor verwarmen verschoven van 14:00 naar 04:00 uur om te zorgen dat de buitentemperatuur onder 25C is op het moment van verwarmen van SWW. Tot mijn gote verbazing zag ik het volgende gedrag: De buitentemperatuur was onder 25C, actuele SWW temperatuur was ongeveer 40C en de SWW doeltemperatuur was 45C. Het verwarmen van SWW begon met de BUH gedurende 25-30 minuten en werd daarna overgenomen door de warmtepomp.
- De volgende dag stond de desinfectie run gepland. Deze start om 00:00 uur en buitentemperatuur was onder 25C. Ook tijdens de desinfectie run begon het verwarmen met de BUH gedurende 25-30 minuten. Vervolgens werd het overgenomen door de warmtepomp tot een SWW temperatuur van ongeveer 51C waarna de BUH het weer overnam tot 60C.

Hoe nu verder:
- Om met een schoon tijdschema voor SWW te werken heb ik het tijdschema verwijderd en opnieuw ingesteld. Verwarmen is nu ingesteld op 14:00 met een setpoint van 44C
- Er was een firmware update in de app, die heb ik geïnstalleerd. Weet niet wat allemaal is geupdate, of dit alleen de app betreft of ook de warmtepomp zelf. Zoals gebruikelijk is er geen change log of info mbt updates.
- Ga de komende dagen het gedrag in de gaten houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vous.Thal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-11-2023
Wizzkid007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:01:
Ik kan nog niet zo goed zien wat de unit van mijn ouders doet met hete buitentemperaturen en tapwater opwarmen (ben op vakantie en mobiele telefoon), maar wat mij al wel opviel is dat de desinfectierun inmiddels volledig op de buitenunit gedaan wordt en geen backupheater meer nodig heeft voor de laatste graden tot aan 60.
Hoe heb je dit geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brt652 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Ipv antwoorden of een oplossing voor het SWW-vraagstuk heb ik helaas nog meer vragen na wat testen en volgen van mijn eigen verbruik.

Mijn installateur heeft nog niet gereageerd, dus ik heb geen informatie van Daikin of de installateur.

Een bron van informatie is voor mij, naast dit forum, een duits forum: https://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen

Op dit forum zijn een aantal threads die het Daikin 25C SWW probleem bespreken en waarbij er gebruikers zijn die info delen die ze van Daikin hebben ontvangen.

Op dit forum heb ik onder andere de grafiek voor het werkbereik van SWW gevonden dat ik eerder op dit forum heb gepost en dat aangeeft dat bij een buitentemperatuur van 25C tot 35C de warmtepomp het SWW maar tot 45C verwarmt en niet tot 55C zoals bij een buitentemperatuur <25C.

Recente informatie die ik op dat forum heb gevonden is:
- Een gebruiker heef info van Daikin ontvangen dat het gebruik van de BUH een bescherming is voor de compressor als het verschil tussen de SWW doel temperatuur en de actuele temperatuur klein is. De compressor zou namelijk maar kort hoeven te draaien om het SWW weer op de doel temperatuur te krijgen. Omdat gedurende de eerste 15-20 minuten de COP laag is en de draaitijd van de compressor kort wordt dan de BUH gebruikt ipv de warmtepomp.
- Een gebruiker meldt dat het tijdschema voor SWW af en toe in de war kan raken en dat het verwijderen en opnieuw instellen van het tijdschema er voor kan zorgen dat het systeem weer werkt zoals bedoeld.

Terug naar mijn eigen bevindingen:
- Ik had oorspronkelijk een SWW setpoint van 50C en een tijdschema waarbij elke dag om 14:00 het SWW werd verwarmd. Recent merkte ik dat de BUH werd gebruikt voor SWW. Dit gebeude bij een buitentemperatuur boven 25C.
- Nadat ik de grafiek van het werkbereik voor SWW had gevonden met de beperking van max 45C bij een buitentemperatuur boven 25C heb ik het SWW setpoint verlaagd naar 45C. Op het moment van testen was de actuele SWW temperatuur 37C en begon het verwarmen met de warmtepomp. Helaas schakelde de warmtepomp uit en de BUH in bij ongeveer 44C en werd het laatste stukje op de BUH gedaan.
- Ik heb daarop het tijdstip voor verwarmen verschoven van 14:00 naar 04:00 uur om te zorgen dat de buitentemperatuur onder 25C is op het moment van verwarmen van SWW. Tot mijn gote verbazing zag ik het volgende gedrag: De buitentemperatuur was onder 25C, actuele SWW temperatuur was ongeveer 40C en de SWW doeltemperatuur was 45C. Het verwarmen van SWW begon met de BUH gedurende 25-30 minuten en werd daarna overgenomen door de warmtepomp.
- De volgende dag stond de desinfectie run gepland. Deze start om 00:00 uur en buitentemperatuur was onder 25C. Ook tijdens de desinfectie run begon het verwarmen met de BUH gedurende 25-30 minuten. Vervolgens werd het overgenomen door de warmtepomp tot een SWW temperatuur van ongeveer 51C waarna de BUH het weer overnam tot 60C.

Hoe nu verder:
- Om met een schoon tijdschema voor SWW te werken heb ik het tijdschema verwijderd en opnieuw ingesteld. Verwarmen is nu ingesteld op 14:00 met een setpoint van 44C
- Er was een firmware update in de app, die heb ik geïnstalleerd. Weet niet wat allemaal is geupdate, of dit alleen de app betreft of ook de warmtepomp zelf. Zoals gebruikelijk is er geen change log of info mbt updates.
- Ga de komende dagen het gedrag in de gaten houden
"bescherming van de compressor".... ok right, maar andere merken hebben dit BUH kl*ote euvel niet. Dus die hebben geen bescherming nodig of een ander type compressor? :|

Ik zie er eigenlijk steeds meer tegenop als rond sept hier een Daikin wp komt. Ik weet al dat het gewoon niet wil werken zoals zou moeten. Toppie gedachte voor 14.000 euro, heerlijk! (of het moet dan opgelost zijn natuurlijk) }:|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brt652
PCJR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:37:
[...]

"bescherming van de compressor".... ok right, maar andere merken hebben dit BUH kl*ote euvel niet. Dus die hebben geen bescherming nodig of een ander type compressor? :|

Ik zie er eigenlijk steeds meer tegenop als rond sept hier een Daikin wp komt. Ik weet al dat het gewoon niet wil werken zoals zou moeten. Toppie gedachte voor 14.000 euro, heerlijk! (of het moet dan opgelost zijn natuurlijk) }:|
Ik heb mijn Daikin warmtepomp sinds Februari en ben zeer tevreden met de installatie en de warmtepomp zelf. Er is zeer veel zelf in te stellen en te optimaliseren en de warmtepomp werkt stil en betrouwbaar. Het SWW probleem is voor mij geen reden om te twijfelen aan Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
Een aantal maanden geleden deed hij dit nog wel deels op de BUH, maar omdat nu de buitentemps hoger zijn kan hij het beter aan blijkbaar. Het is ook een Altherma 3 HT systeem (High Temperature?) volgensmij. Ik weet verder niets over de buitenunit, behalve dat deze meer capaciteit heeft (12kW vs 8kW van mij) en fysiek een flinke slag groter is.

Er hangt een ESPAltherma module in waarmee ik 'm kan uitlezen en met die info toen getuned heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vous.Thal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-11-2023
brt652 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Ik heb mijn Daikin warmtepomp sinds Februari en ben zeer tevreden met de installatie en de warmtepomp zelf. Er is zeer veel zelf in te stellen en te optimaliseren en de warmtepomp werkt stil en betrouwbaar. Het SWW probleem is voor mij geen reden om te twijfelen aan Daikin.
Idem hier al sinds januari 2015 een tevreden gebruiker van de Daikin WP. Wel pas sinds dit jaar beginnen tweaken aan de settings, en dan pers je toch nog makkelijk wat extra rendement eruit. Maar vroeger met een stookolieketel ging je niet vergelijken, ging je niet optimaliseren, enkel stoken en vooruit met de geit, en 1 keer per jaar het niveau van de tank eens controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb naregeling per kamer met thermostaten.

Maar door die naregeling is de debietflow niet bepaald stabiel. Als er bijv. maar 1 kamer vraag heeft dan is er volgens mij te weinig flow mogelijk.

Dus zat ik te denken. Is het mogelijk om alles via de WP te regelen? Dus al die zones continu open en alles gewoon op 20 graden? Volgens mij heb ik dan een veel stabieler systeem en hoger rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21
Atomius schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:32:

Maar door die naregeling is de debietflow niet bepaald stabiel. Als er bijv. maar 1 kamer vraag heeft dan is er volgens mij te weinig flow mogelijk.

Dus zat ik te denken. Is het mogelijk om alles via de WP te regelen? Dus al die zones continu open en alles gewoon op 20 graden? Volgens mij heb ik dan een veel stabieler systeem en hoger rendement.
Dat is zelfs wenselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:32:

Dit is wel in te stellen. Om te zorgen dat alle zones continu open staan kun je de thermostaten gewoon zo instellen datbde doeltemperatuur nooit bereikt wordt. Vervolgens is op de wp in te stellen door de unitbestuur methode op 'awt' te zetten.

Uit de handleiding...
(0 (Besturing AWT): De unit werkt op
basis van de aanvoerwatertemperatuur, ongeacht de werkelijke kamertemperatuur en/of de vraag om de kamer te verwarmen of af te koelen.').

Of dit inderdaad veel efficiënter is dat weet ik niet omdat ik het niet zelf geprobeerd heb. (de wp zal misschien een hogere cop hebben maar dat wil niet automatisch zeggen dat je minder stroom uit de muur trekt omdat je default je hele huis verwarmd/koelt). Misschien hebben andere medetweakers hier ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Hetisweergezell op 21-06-2023 16:09 . Reden: Citaat uit de handleiding klopte niet waardoor er verwarring kan ontstaan ]

Pagina: 1 ... 41 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma