Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 21:19
Hetisweergezell schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Dit is wel in te stellen. Om te zorgen dat alle zones continu open staan kun je de thermostaten gewoon zo instellen datbde doeltemperatuur nooit bereikt wordt. Vervolgens is op de wp in te stellen door de unitbestuur methode op 'awt' te zetten. (dan stuurt hij op de 'temperatuur van het uittredend water'. Of dit inderdaad veel efficiënter is dat weet ik niet omdat ik het niet zelf geprobeerd heb. (de wp zal misschien een hogere cop hebben maar dat wil niet automatisch zeggen dat je minder stroom uit de muur trekt omdat je default je hele huis verwarmd/koelt). Misschien hebben andere medetweakers hier ervaring mee.
Maar gaat de WP dan continu verwarmen vanaf het najaar? Of is er een trigger waarop hij tijdelijk toch ook wel uit zal gaan? Wat is dan de trigger van "hé, ik moet aan" en "hé, ik moet uit"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
Atomius schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Maar gaat de WP dan continu verwarmen vanaf het najaar? Of is er een trigger waarop hij tijdelijk toch ook wel uit zal gaan? Wat is dan de trigger van "hé, ik moet aan" en "hé, ik moet uit"?
Dat is iets dat moet ik nog uitzoeken. Ik heb de volgende handleiding pas maandag gedownload (is een uitgebreidere handleiding dan die ik gekregen heb bij oplevering).

https://www.totaal-instal...rVzJIV1R4K3VmVnZta3FqTDA9

Ook al is deze misschien niet exact van toepassing voor jouw warmtepomp (ik heb een Daikin uit 2019 nog zonder webinterface etc, moet gewoon alles op het apparaat zelf in stellen) ik neem aan dat de mogelijkheden ongeveer hetzelfde zijn. Hierin heb ik dus wat ik eerder vermelde uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Atomius schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:32:
Ik heb naregeling per kamer met thermostaten.

Maar door die naregeling is de debietflow niet bepaald stabiel. Als er bijv. maar 1 kamer vraag heeft dan is er volgens mij te weinig flow mogelijk.

Dus zat ik te denken. Is het mogelijk om alles via de WP te regelen? Dus al die zones continu open en alles gewoon op 20 graden? Volgens mij heb ik dan een veel stabieler systeem en hoger rendement.
Hier heb ik alle actuators van de regeling van de verdeler afgehaald. Werkt veel beter.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vous.Thal schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Idem hier al sinds januari 2015 een tevreden gebruiker van de Daikin WP. Wel pas sinds dit jaar beginnen tweaken aan de settings, en dan pers je toch nog makkelijk wat extra rendement eruit. Maar vroeger met een stookolieketel ging je niet vergelijken, ging je niet optimaliseren, enkel stoken en vooruit met de geit, en 1 keer per jaar het niveau van de tank eens controleren.
Wat heb je zo al aangepast of gedaan om dat extra rendement te halen?
Dan kan ik tzt meteen doelgericht te werk gaan als hier de 6kw split Daikin komt, met 230L sww model.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-09 23:08
Goedemiddag,

Ik probeer een eigen programma in te stellen.
Nu loop ik tegen het punt aan dat er verschillen zitten in de benaming van de programma's
in de unit heb je warmhouden, eco stand en comfortstand.
in de app heb je uit, spaarstand en comfortstand

nu ben ik erachter dat eco gelijk is aan spaarstand en comfort aan comfort.
maar het lijk dat uit niet gelijk is aan warmhouden.
kan iemand dit bevestigen en is uit dan ook echt uit dat hij het water niet meer verwarmt??

als er niets in het programma staat is het dan warmhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Zit er op een Altherma 3 ook een vaste netwerkaansluiting?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MichaelK schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:55:
Goedemiddag,

Ik probeer een eigen programma in te stellen.
Nu loop ik tegen het punt aan dat er verschillen zitten in de benaming van de programma's
in de unit heb je warmhouden, eco stand en comfortstand.
in de app heb je uit, spaarstand en comfortstand

nu ben ik erachter dat eco gelijk is aan spaarstand en comfort aan comfort.
maar het lijk dat uit niet gelijk is aan warmhouden.
kan iemand dit bevestigen en is uit dan ook echt uit dat hij het water niet meer verwarmt??

als er niets in het programma staat is het dan warmhouden?
Wat eco en comfort betreft. Klopt! Uit betekend inderdaad ook echt uit. Bij mij werkt het programma instellen zo dat ik regels kan toevoegen. Bijvoorbeeld 0.00 uit, 5.00 comfort, 7.00 eco, 9 uur uit. Wat hij nu effectief doet is dat hij tussen 9 en 5 echt uit staat, van 5 tot 7 gaat warmen tot de ingestelde comfort temperatuur en van 7 tot 9 tot d ingestelde eco temperatuur (ik weet het, stom voorbeeld want als de eco temperatuur lager ligt dan hoeft hij dus niets te doen.

Op een iets hoger niveau kun je kiezen tussen
- alleen programma
- warmhouden
- programma + warmhouden

Wanneer je alleen programma selecteerd dan is uit echt uit. Wanneer je programma + warmhouden selecteerd dan betekend uit in het programma dat de temperatuur niet onder de ingestelde temperatuur voor warmhouden zakt.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Heb zelf geen app maar kan dit instellen op het apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK
  • Laatst online: 06-09 23:08
Hetisweergezell schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:32:
[...]

Wat eco en comfort betreft. Klopt! Uit betekend inderdaad ook echt uit. Bij mij werkt het programma instellen zo dat ik regels kan toevoegen. Bijvoorbeeld 0.00 uit, 5.00 comfort, 7.00 eco, 9 uur uit. Wat hij nu effectief doet is dat hij tussen 9 en 5 echt uit staat, van 5 tot 7 gaat warmen tot de ingestelde comfort temperatuur en van 7 tot 9 tot d ingestelde eco temperatuur (ik weet het, stom voorbeeld want als de eco temperatuur lager ligt dan hoeft hij dus niets te doen.

Op een iets hoger niveau kun je kiezen tussen
- alleen programma
- warmhouden
- programma + warmhouden

Wanneer je alleen programma selecteerd dan is uit echt uit. Wanneer je programma + warmhouden selecteerd dan betekend uit in het programma dat de temperatuur niet onder de ingestelde temperatuur voor warmhouden zakt.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Heb zelf geen app maar kan dit instellen op het apparaat zelf.
Dank je wel.
Dit maakt het wel een stuk duidelijker.

Jammer dat de app zo amateuristisch is.
Dit kan volgens mij net zo eruit zien als op de display van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Videopac schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:19:
Zit er op een Altherma 3 ook een vaste netwerkaansluiting?
Er is een optionele LAN module verkrijgbaar. Maar die is nogal aan de prijs en de wifi module zit er standaard bij.

Ik heb dat hier opgelost door vlakbij de unit een klein mini access pointje te plaatsen. Die kan je dan ook meteen voor je evt. ESPaltherma gebruiken, die heeft niet heel lekker wifi bereik als je hem in de metalen enclosure plaatst.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
Vandaag desinfectie run gehad. Dit keer succesvol gelopen.

Had extra capaciteit weer aangezet.

Van 10 tot 11 is tank op comfort temp (52 graden) op compressor gegaan en van 11 tot 12 is desinfectierun gedaan tot 60 op BUH.

Note: mijn programma staat iedere dag van 10 tot 11 naar 52graden comfort temperatuur.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
brt652 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Ipv antwoorden of een oplossing voor het SWW-vraagstuk heb ik helaas nog meer vragen na wat testen en volgen van mijn eigen verbruik.

Mijn installateur heeft nog niet gereageerd, dus ik heb geen informatie van Daikin of de installateur.

Een bron van informatie is voor mij, naast dit forum, een duits forum: https://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen

Op het duitse forum zijn een aantal threads die het Daikin 25C SWW probleem bespreken en waarbij er gebruikers zijn die info delen die ze van Daikin hebben ontvangen.

Op het duitse forum heb ik onder andere de grafiek voor het werkbereik van SWW gevonden dat ik eerder op dit forum heb gepost en dat aangeeft dat bij een buitentemperatuur van 25C tot 35C de warmtepomp het SWW maar tot 45C verwarmt en niet tot 55C zoals bij een buitentemperatuur <25C.

Recente informatie die ik op het duitse forum heb gevonden is:
- Een gebruiker heeft info van Daikin ontvangen dat het gebruik van de BUH een bescherming is voor de compressor als het verschil tussen de SWW doel temperatuur en de actuele temperatuur klein is. De compressor zou namelijk maar kort hoeven te draaien om het SWW weer op de doel temperatuur te krijgen. Omdat gedurende de eerste 15-20 minuten de COP laag is en de draaitijd van de compressor kort wordt dan de BUH gebruikt ipv de warmtepomp.
- Een gebruiker meldt dat het tijdschema voor SWW af en toe in de war kan raken en dat het verwijderen en opnieuw instellen van het tijdschema er voor kan zorgen dat het systeem weer werkt zoals bedoeld.

Terug naar mijn eigen bevindingen:
- Ik had oorspronkelijk een SWW setpoint van 50C en een tijdschema waarbij elke dag om 14:00 het SWW werd verwarmd. Recent merkte ik dat de BUH werd gebruikt voor SWW. Dit gebeude bij een buitentemperatuur boven 25C.
- Nadat ik de grafiek van het werkbereik voor SWW had gevonden met de beperking van max 45C bij een buitentemperatuur boven 25C heb ik het SWW setpoint verlaagd naar 45C. Op het moment van testen was de actuele SWW temperatuur 37C en begon het verwarmen met de warmtepomp. Helaas schakelde de warmtepomp uit en de BUH in bij ongeveer 44C en werd het laatste stukje op de BUH gedaan.
- Ik heb daarop het tijdstip voor verwarmen verschoven van 14:00 naar 04:00 uur om te zorgen dat de buitentemperatuur onder 25C is op het moment van verwarmen van SWW. Tot mijn gote verbazing zag ik het volgende gedrag: De buitentemperatuur was onder 25C, actuele SWW temperatuur was ongeveer 40C en de SWW doeltemperatuur was 45C. Het verwarmen van SWW begon met de BUH gedurende 25-30 minuten en werd daarna overgenomen door de warmtepomp.
- De volgende dag stond de desinfectie run gepland. Deze start om 00:00 uur en buitentemperatuur was onder 25C. Ook tijdens de desinfectie run begon het verwarmen met de BUH gedurende 25-30 minuten. Vervolgens werd het overgenomen door de warmtepomp tot een SWW temperatuur van ongeveer 51C waarna de BUH het weer overnam tot 60C.

Hoe nu verder:
- Om met een schoon tijdschema voor SWW te werken heb ik het tijdschema verwijderd en opnieuw ingesteld. Verwarmen is nu ingesteld op 14:00 met een setpoint van 44C
- Er was een firmware update in de app, die heb ik geïnstalleerd. Weet niet wat allemaal is geupdate, of dit alleen de app betreft of ook de warmtepomp zelf. Zoals gebruikelijk is er geen change log of info mbt updates.
- Ga de komende dagen het gedrag in de gaten houden
Al een tijdje niet meer meegelezen maar die 45°C beperking op SWW temperatuur bij >25°C buitentemp is mij ook opgevallen tijdens desinfectie en dit is volgens mij een nieuwe beperking met een van de laatste firmware updates. Wanneer pcies, geen idee.. Ik dacht namelijk meteen dat er iets mis was want na twee zomers met uitlezen via HA had ik dit nog niet eerder gezien. Vorig jaar ook nog met regelmaat tot 53°C via SmartGrid aansturing verwarmt met BUH instelling bij SG op 'niet toegestaan', zodat er vervolgens niet met de BUH naar 60°C gebufferd wordt.

Met de WP beperking op 45°C zag ik de dampleidingtemp stijgen tot maximaal 79°C en de koelmiddeldruk tot 33 Bar alvorens al over te schakelen naar de BUH. In de winter en het voorjaar is deze zo 90-110°C, of tot de maximale 37 Bar. Nu wil dit misschien nog weinig zeggen over de daadwerkelijke compressortemp maar ik vind het wel apart. Ik kan zo nergens aan afleiden dat deze 'veel te hoog' zou vanaf 25°C buitentemperatuur en beschermt moet worden. Tenminste niet met wat ik kan zien van de beschikbare sensoren.

Inmiddels heb ik de Smart Grid functie tbv bufferen van kamer(verwarmen/koelen) en SWW al een tijd uit staan ivm gunstig teruglevertarief tot 1Juli maar het zou niet bepaald fraai zijn als de bufferfunctie bij 25+ alleen nog met de BUH mogelijk is. Sowieso dat desinfectieruns al veel meer tijd en energie pakken dan nodig als je het 'groen' wilt uitvoeren met eigen energie. Ik zal SG weer eens aan zetten voor komend weekend. Of heeft iemand dit al getest waar ik misschien overheen gelezen heb?

Edit:
Daikin heeft met een van de laatste firmware updates wel degelijk de SWW regeling tov buitentemperatuur gewijzigd. Zelfs met Smart Grid actief op 'Aanbevolen Aan' en SWW instelling 'elektrische verwarmingstoestellen toestaan' op 'Nee' start de WP met 44°C tank nu alsnog met de BUH... ipv tot 53°C te verwarmen op de compressor.

Het gebrek aan changelogs bij updates begreep ik al niet. Dat een WP minder aan/uit cycli heeft op deze manier is tot daar aan toe maar zo zijn er veel langere opwarmtijden voor desinfectie en de COP daalt flink voor degene die dit niet weten en de tank op 45+ hebben staan. Er is minder power en buffering van PV te benutten want ook met de 'gedwongen aan' SG functie blijft de compressor bij >25°C buitentemp uit boven 45°C SWW temp. Desinfectectie dan ook maar naar 's nachts verplaatsen bij warme dagen.

De mogelijkheid wegnemen om alsnog zelf te bepalen wat je met de aansturing wilt doen vind ik een waardeloze actie van Daikin. Ik neem er ook nog wel contact over op. Het is dat de compressor voor koeling nog werkt boven de 25°C anders zou je nog denken dat het een foutje betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door M-spec op 24-06-2023 15:11 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKeurentjes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 08:13
Na bijna een jaar eindelijk van het gas af. Warmtepomp (Daikin) deze week geplaatst met boiler. Waar ik echte aan twijfel is of wanneer de boiler gaat verwarmen de warmtepomp dan wel ingeschakeld wordt. Soms denk ik dat de boiler gewoon verwarmt op het elektrische verwarmingselement dat in de boiler zit. Ik twijfel omdat ik een lager verbruik zou verwachten door de inzet van de warmtepomp. Wat terugrekenwerk gedaan van toen ik nog gas had en hoeveel energie ik toen dagelijks voor warm water gebruikte.

Mijn vraag: hoe kan ik eenvoudig nagaan of de warmtepomp wel inschakeld wanneer de boiler moet gaan verwarmen? Kan ik dat wellicht ook in de ONECTA-Daikin app zien? Nu zie in alleen maar elektriciteitsverbruik van de 'warmwatertank' in de app, zou indien de warmtepomp gaat draaien dit nu ook zichtbaar moeten zijn de het 'energieverbruik van de klimaatregeling'? Iemand ervaring? Iemand hanige check?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
GKeurentjes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:29:
Na bijna een jaar eindelijk van het gas af. Warmtepomp (Daikin) deze week geplaatst met boiler. Waar ik echte aan twijfel is of wanneer de boiler gaat verwarmen de warmtepomp dan wel ingeschakeld wordt. Soms denk ik dat de boiler gewoon verwarmt op het elektrische verwarmingselement dat in de boiler zit. Ik twijfel omdat ik een lager verbruik zou verwachten door de inzet van de warmtepomp. Wat terugrekenwerk gedaan van toen ik nog gas had en hoeveel energie ik toen dagelijks voor warm water gebruikte.

Mijn vraag: hoe kan ik eenvoudig nagaan of de warmtepomp wel inschakeld wanneer de boiler moet gaan verwarmen? Kan ik dat wellicht ook in de ONECTA-Daikin app zien? Nu zie in alleen maar elektriciteitsverbruik van de 'warmwatertank' in de app, zou indien de warmtepomp gaat draaien dit nu ook zichtbaar moeten zijn de het 'energieverbruik van de klimaatregeling'? Iemand ervaring? Iemand hanige check?
ik heb kwh meters geplaatst voor de twee groepen. Zo kan ik in mijn Homewizard app direct het verbruik zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:43
Mijn vraag: hoe kan ik eenvoudig nagaan of de warmtepomp wel inschakeld wanneer de boiler moet gaan verwarmen?
Aan de Flow op de wandthermostaat zou je het ook al moeten kunnen zien. Met espaltherma of P1P2Serial kun je ook zien of de compressor van de warmtepomp echt actief is.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Iemand een idee hoe ik mijn unit ombouw om te koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kSDXv_crf0Gb79hZo4HGy3fKaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bi2prJnWWVS10jHax2IZgsUR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 21:59
arnoldniessen schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Aan de Flow op de wandthermostaat zou je het ook al moeten kunnen zien. Met espaltherma of P1P2Serial kun je ook zien of de compressor van de warmtepomp echt actief is.
Bij mij zitten de compressor en de BUH op verschillende fases (respectievelijk L3 en L2). Ik lees de slimme meter uit in Domoticz en kan daar zien of de BUH actief is geweest. Lees met Domoticz dmv espaltherma ook de warmtepomp uit en kan daar ook volgen wat er gebeurt. Tot slot kun je op het moment van warmwater bereiding op het display van de binnenunit via 'Informatie / Stelmotoren' zien of de compressor / BUH actief is, of de compressor actief is kun je uiteraard ook checken door te luisteren naar de buitenunit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• brt652
M-spec schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Al een tijdje niet meer meegelezen maar die 45°C beperking op SWW temperatuur bij >25°C buitentemp is mij ook opgevallen tijdens desinfectie en dit is volgens mij een nieuwe beperking met een van de laatste firmware updates. Wanneer pcies, geen idee.. Ik dacht namelijk meteen dat er iets mis was want na twee zomers met uitlezen via HA had ik dit nog niet eerder gezien. Vorig jaar ook nog met regelmaat tot 53°C via SmartGrid aansturing verwarmt met BUH instelling bij SG op 'niet toegestaan', zodat er vervolgens niet met de BUH naar 60°C gebufferd wordt.

Met de WP beperking op 45°C zag ik de dampleidingtemp stijgen tot maximaal 79°C en de koelmiddeldruk tot 33 Bar alvorens al over te schakelen naar de BUH. In de winter en het voorjaar is deze zo 90-110°C, of tot de maximale 37 Bar. Nu wil dit misschien nog weinig zeggen over de daadwerkelijke compressortemp maar ik vind het wel apart. Ik kan zo nergens aan afleiden dat deze 'veel te hoog' zou vanaf 25°C buitentemperatuur en beschermt moet worden. Tenminste niet met wat ik kan zien van de beschikbare sensoren.

Inmiddels heb ik de Smart Grid functie tbv bufferen van kamer(verwarmen/koelen) en SWW al een tijd uit staan ivm gunstig teruglevertarief tot 1Juli maar het zou niet bepaald fraai zijn als de bufferfunctie bij 25+ alleen nog met de BUH mogelijk is. Sowieso dat desinfectieruns al veel meer tijd en energie pakken dan nodig als je het 'groen' wilt uitvoeren met eigen energie. Ik zal SG weer eens aan zetten voor komend weekend. Of heeft iemand dit al getest waar ik misschien overheen gelezen heb?

Edit:
Daikin heeft met een van de laatste firmware updates wel degelijk de SWW regeling tov buitentemperatuur gewijzigd. Zelfs met Smart Grid actief op 'Aanbevolen Aan' en SWW instelling 'elektrische verwarmingstoestellen toestaan' op 'Nee' start de WP met 44°C tank nu alsnog met de BUH... ipv tot 53°C te verwarmen op de compressor.

Het gebrek aan changelogs bij updates begreep ik al niet. Dat een WP minder aan/uit cycli heeft op deze manier is tot daar aan toe maar zo zijn er veel langere opwarmtijden voor desinfectie en de COP daalt flink voor degene die dit niet weten en de tank op 45+ hebben staan. Er is minder power en buffering van PV te benutten want ook met de 'gedwongen aan' SG functie blijft de compressor bij >25°C buitentemp uit boven 45°C SWW temp. Desinfectectie dan ook maar naar 's nachts verplaatsen bij warme dagen.

De mogelijkheid wegnemen om alsnog zelf te bepalen wat je met de aansturing wilt doen vind ik een waardeloze actie van Daikin. Ik neem er ook nog wel contact over op. Het is dat de compressor voor koeling nog werkt boven de 25°C anders zou je nog denken dat het een foutje betreft.
Na wat meer testen en het aanpassen van een instelling [6-01] 'Marge' heb ik het idee dat ik beter begrijp en kan bepalen wat de warmtepomp doet en hierdoor kan voorkomen dat de BUH wordt gebruikt voor SWW.

Het werkbereik van de warmtepomp voor SWW is beperkt tot 45C bij een buitentemperatuur boven 25C. Zie onderstaande grafiek van het werkbereik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqeeY9TZeQbzidDXH4HVtj_leqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mot5PJSUTdvw2oPA2JWXaJ0O.jpg?f=user_large

Waarom dit zo is en of dit een bug is of een feature laat ik in het midden. Het is momenteel zo als het is.

De eerste keer dat ik bij een buitentemperatuur boven 25C een setpoint van 45C gebruikte ipv mijn standaard setpoint van 50C zag ik dat het laatste stukje (vanaf 43C) tot 45C toch op de BUH ging en niet op de warmtepomp. Ben er nu achter dat dit komt door instelling [6-01] 'Marge'. Zie onderstaande screenshot uit de installateurs handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3n_cQYSm8ra-1_hGT1S7jiEh-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qTI5DIBSE45vadyklPmpXtb.png?f=fotoalbum_large

Deze instelling stond bij mij op 2C, waardoor de BUH het overnam bij 45-2 = 43C. Heb deze nu veranderd naar 0C en nu loopt de warmtepomp door tot 45C bij een buitentemperatuur boven 25C.

Nu ik weet dat bij een buitentemperatuur boven 25C de warmtepomp tot 45C SWW kan maken is wat mij betreft het probleem opgelost. De beperking tot 45C in de zomer is voor ons geen probleem. Bijkomend voordeel is dat het stilstand verlies van de boiler kleiner is.

In mijn eerdere testen zag ik ook een vreemd gedrag waarbij, bij een buitentemperatuur onder 25C, het verwarmen begon met de BUH en vervolgens overging naar de warmtepomp. Mijn vermoeden is dat dit een bug is in de software. Wat ik nl. zie is dat de buitentemperatuur die wordt weergegeven op het display van de binnenunit continue wordt geactualiseerd, ook als de warmtepomp niet actief is. Ik lees de warmtepomp ook uit met espaltherma en zie daar dat de buitentemperatuur alleen wordt geactualiseerd wanneer de warmtepomp actief is. Hierdoor was tijdens een test om 04:00 uur de actuele buitentemperatuur onder 25C (ook op het display van de binnenunit) maar gaf espaltherma bij de start van verwarmen van het SWW nog een temperatuur aan van boven 25C (de temperatuur aan het eind van de vorige SWW run). Ik vermoed dat de software dezelfde buitentemperatuur meting gebruikt als die door espaltherma wordt uitgelezen. Hierdoor startte de run met de BUH en ging vervolgens over op de warmtepomp nadat de buitentemperatuur werd geactualiseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
brt652 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:42:
[...]

Na wat meer testen en het aanpassen van een instelling [6-01] 'Marge' heb ik het idee dat ik beter begrijp en kan bepalen wat de warmtepomp doet en hierdoor kan voorkomen dat de BUH wordt gebruikt voor SWW.

Het werkbereik van de warmtepomp voor SWW is beperkt tot 45C bij een buitentemperatuur boven 25C. Zie onderstaande grafiek van het werkbereik:
[Afbeelding]

Waarom dit zo is en of dit een bug is of een feature laat ik in het midden. Het is momenteel zo als het is.

De eerste keer dat ik bij een buitentemperatuur boven 25C een setpoint van 45C gebruikte ipv mijn standaard setpoint van 50C zag ik dat het laatste stukje (vanaf 43C) tot 45C toch op de BUH ging en niet op de warmtepomp. Ben er nu achter dat dit komt door instelling [6-01] 'Marge'. Zie onderstaande screenshot uit de installateurs handleiding:
[Afbeelding]

Deze instelling stond bij mij op 2C, waardoor de BUH het overnam bij 45-2 = 43C. Heb deze nu veranderd naar 0C en nu loopt de warmtepomp door tot 45C bij een buitentemperatuur boven 25C.

Nu ik weet dat bij een buitentemperatuur boven 25C de warmtepomp tot 45C SWW kan maken is wat mij betreft het probleem opgelost. De beperking tot 45C in de zomer is voor ons geen probleem. Bijkomend voordeel is dat het stilstand verlies van de boiler kleiner is.

In mijn eerder testen zag ik ook een vreemd gedrag waarbij, bij een buitentemperatuur onder 25C, het verwarmen begon met de BUH en vervolgens overging naar de warmtepomp. Mijn vermoeden is dat dit een bug is in de software. Wat ik nl. zie is dat de buitentemperatuur die wordt weergegeven op het display van de binnenunit continue wordt geactualiseerd, ook als de warmtepomp niet actief is. Ik lees de warmtepomp ook uit met espaltherma en zie daar dat de buitentemperatuur alleen wordt geactualiseerd wanneer de warmtepomp actief is. Hierdoor was tijdens een test om 04:00 uur de actuele buitentemperatuur onder 25C (ook op het display van de binnenunit) maar gaf espaltherma bij de start van verwarmen van het SWW nog een temperatuur aan van boven 25C (de temperatuur aan het eind van de vorige SWW run). Ik vermoed dat de software dezelfde buitentemperatuur meting gebruikt als die door espaltherma wordt uitgelezen. Hierdoor starte de run met de BUH en ging vervolgens over op de warmtepomp nadat de buitentemperatuur werd geactualiseerd.
Marge aanpassen is zover ik weet meer voor een klein temperatuurverschil dat de compressor zelf er niet meteen op aanslaat na bijvoorbeeld een herstart. Bijvoorbeeld na wijziging van een instelling. Het opnieuw voorverwarmen tot boven de tanktemp, alvorens over de tank te pompen, duurt anders net zo lang als dat de WP werkelijk kan verwarmen. Zelf heb ik nog geen voortijdige stop gezien op 43. Misschien heb ik dat zelf al eens aangepast. Marge staat nog op 2.
Het lost helaas nog niks op aan die nieuwe beperking. Normaliter is 45°C SWW met 230L ook prima bruikbaar maar zonder aankondiging en of technische onderbouwing 'even' de WP functies beperken met een firmware update stoort mij wel.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03

Het eenvoudigste is kijken op de binnenunit bij INFORMATIE-->STELMOTOREN en daar zie je of de COMPRESSOR of de BOOSTER is ingeschakeld.

Overigens over die andere discussie over de temperatuur buitenunit > 25 graden dat daarbij de compressor uitgaat. Toevallig vanmorgen gezien dat de temperatuur buitenunit 32 graden was en de SWW nog gewoon met de compressor aan het verwarmen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
M-spec schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:17:
[...]

Marge aanpassen is zover ik weet meer voor een klein temperatuurverschil dat de compressor zelf er niet meteen op aanslaat na bijvoorbeeld een herstart. Bijvoorbeeld na wijziging van een instelling. Het opnieuw voorverwarmen tot boven de tanktemp, alvorens over de tank te pompen, duurt anders net zo lang als dat de WP werkelijk kan verwarmen. Zelf heb ik nog geen voortijdige stop gezien op 43. Misschien heb ik dat zelf al eens aangepast.
Het lost helaas nog niks op aan die nieuwe beperking. Normaliter is 45°C SWW met 230L ook prima bruikbaar maar zonder aankondiging en of technische onderbouwing 'even' de WP functies beperken met een firmware update stoort mij wel.
En de temp op 43 zetten en de marge op 2 houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Het eenvoudigste is kijken op de binnenunit bij INFORMATIE-->STELMOTOREN en daar zie je of de COMPRESSOR of de BOOSTER is ingeschakeld.

Overigens over die andere discussie over de temperatuur buitenunit > 25 graden dat daarbij de compressor uitgaat. Toevallig vanmorgen gezien dat de temperatuur buitenunit 32 graden was en de SWW nog gewoon met de compressor aan het verwarmen was.
De compressor blijft in principe niet uit boven de 25°C, alleen de maximaal haalbare SWW temp op alleen de compressor is terug gebracht naar 45°C (wat betreft eigen EHVX/ERGA, via Onecta firmware update).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:05:
[...]

En de temp op 43 zetten en de marge op 2 houden?
Even gekeken en bij mij staat 'marge' van 5D nog standaard op 2 en gaat door met verwarmen tot 45°C zonder BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
M-spec schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Even gekeken en bij mij staat 'marge' van 5D nog standaard op 2 en gaat door met verwarmen tot 45°C zonder BUH.
Bij mijn MMI (display binnenunit) is 5D niet via het menu/submenu te zien en te wijzigen. 5D heeft code [6-01] en dmv het 'installateursinstellingen => overzicht instellingen' kan ik deze code via de MMI wel zien en wijzigen. Mijn binnendeel betreft een EHVX08S23E6V.

Hoe bekijk jij instelling 5D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
M-spec schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:59:
[...]

De compressor blijft in principe niet uit boven de 25°C, alleen de maximaal haalbare SWW temp op alleen de compressor is terug gebracht naar 45°C (wat betreft eigen EHVX/ERGA, via Onecta firmware update).
Is dit niet de (installateur) instelling TANK --> MAXIMUM? Die staat bij mij op 54 graden. Bij een desinfectie heb ik dat eens gemonitored en toen werd tot 47 graden verwarmd op compressor, tussen 47 en 54 graden compressor+booster en boven 54 graden alleen de booster.

Is dit nu dan aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
brt652 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Bij mijn MMI (display binnenunit) is 5D niet via het menu/submenu te zien en te wijzigen. 5D heeft code [6-01] en dmv het 'installateursinstellingen => overzicht instellingen' kan ik deze code via de MMI wel zien en wijzigen. Mijn binnendeel betreft een EHVX08S23E6V.

Hoe bekijk jij instelling 5D?
Zelfde hier. Die kan ik ook alleen zien bij installateursinstellingen.
MajaMestreech schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Is dit niet de (installateur) instelling TANK --> MAXIMUM? Die staat bij mij op 54 graden. Bij een desinfectie heb ik dat eens gemonitored en toen werd tot 47 graden verwarmd op compressor, tussen 47 en 54 graden compressor+booster en boven 54 graden alleen de booster.

Is dit nu dan aangepast?
Dat maximum is daadwerkelijk voor de maximale SWW temperatuur en staat bij mij op 60°C. De BackUpHeater zal (bv bij krachtig verwarmen) alleen tot die waarde verwarmen. Ik heb geen Boosterheater, dat is eigenlijk de naamgeving van een elektrisch element in een externe tank, bij een geïntegreerde tank wordt er over een BUH gesproken. Denk ook dat je die bedoeld. Er is nog een andere Max SWW instelling maar die betreft de max instelbare temp op de bediening of in de app. Staat los van eerder genoemde. Nummers in de MMI weet ik zo even niet meer.

De maximale SWW temperatuur is wel gelijk gebleven met 60°C (icm BUH). De compressor was altijd al begrenst op 60°C aanvoer alvorens af te slaan en dat resulteerde meestal in 53-54°C tank temp (ivm delta T in de warmtwisselaar zelf). De BUH neemt inderdaad vervolgens die laatste 6-7°C voor zijn rekening om de tank op 60°C te krijgen.

Stel de tank is tot 30°C afgekoeld en het doel is 53°C, buiten is het 27°C, dan was de BUH voorheen niet nodig. Nu schakelt de compressor al uit bij 45°C SWW temp (~50°C aanvoer) en neemt de BUH het over. Dus voor een 60°C SWW temp ben je in mijn situatie wel even onderweg met maar een 2kW aangesloten BUH. Normaal gesproken prima voor bijvoorbeeld desinfectie tijdens PV energie maar als de BUH in zijn eentje nu 15°C op 230L moet verwarmen duurt dat nu een stuk langer, en dan ook met een COP van 1.
Onder de 25°C buitentemp is er niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:21
M-spec schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Dat het dubieus is, daar kan ik mij wel in vinden. Het lijkt primair in het voordeel van Daikin te zijn. Je zou denken dat de temperatuurverschil in de buitenunit voor bepaalde onderdelen te groot wordt (wat dan gewoon een ontwerpfout is).

Maar wat ook een rol kan spelen is de voorgenomen afbouw van de salderingsregeling. Voor alle mensen met PV kan het uiteindelijk wel eens positief uitpakken. Want bij een overschot aan PV-stroom op hele warme dagen kan de prijs wel eens negatief zijn (betalen om je stroom kwijt te raken). Maar dat lijkt me vooral een overweging van Daikin waarmee ze hun actie nog een beetje kunnen goedpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Mijn 4 kW Altherma 3 RW pendelt heel vaak bij koelen. Ingesteld op 18 graden via stooklijn. Pomploze vv. met 100 L buffervat, moduleren staat uit.

Zou het helpen om moduleren uit te zetten of zijn er nog andere suggesties?

Hoe krijg je de minimum temperatuur lager ingesteld? Bij Daikin op de site hebben ze het over koelen tot 16 graden.

Bij verwarmen trouwens geen gependel. Wel gebruikt ie vaak de backup heater om de boiler op te stoken naar 45 graden. Lijkt me overkill. Voor de legionella run tot 60 graden kan ik daar wel inkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuQWlp_UPJ0bKK3fggCWwc2JKfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ma3AAfylZqBcOoMkpthmuPp5.jpg?f=fotoalbum_large

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Uhm, dat verwamen, dat was dan naar 60 graden toe, en hoe warm was het water in de tank dan? Boven of onder 45 graden. Als het onder de 45 was, dan klopt het toch dat de wp het verwarmen doet?
Boven de 45 graden dan neemt de BUH heater het over. Als ik het goed begrijp. Al wil ik het eigenlijk niet begrijpen want ik vind het enorm slecht van Daikin dit gedrag. Een Mitsu of LG doet dit toch niet of ?!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:07:
[...]

Zelfde hier. Die kan ik ook alleen zien bij installateursinstellingen.

[...]

De maximale SWW temperatuur is wel gelijk gebleven met 60°C (icm BUH). De compressor was altijd al begrenst op 60°C aanvoer alvorens af te slaan en dat resulteerde meestal in 53-54°C tank temp (ivm delta T in de warmtwisselaar zelf). De BUH neemt inderdaad vervolgens die laatste 6-7°C voor zijn rekening om de tank op 60°C te krijgen.

Stel de tank is tot 30°C afgekoeld en het doel is 53°C, buiten is het 27°C, dan was de BUH voorheen niet nodig. Nu schakelt de compressor al uit bij 45°C SWW temp (~50°C aanvoer) en neemt de BUH het over. Dus voor een 60°C SWW temp ben je in mijn situatie wel even onderweg met maar een 2kW aangesloten BUH. Normaal gesproken prima voor bijvoorbeeld desinfectie tijdens PV energie maar als de BUH in zijn eentje nu 15°C op 230L moet verwarmen duurt dat nu een stuk langer, en dan ook met een COP van 1.
Onder de 25°C buitentemp is er niks veranderd.
Kan aan mij liggen maar hier zit je toch niet op te wachten. Ik heb pv panelen gelegd en er komt een WP split Daikin met 230L over 2-3 maanden. Ik wil toch helemaal die BUH niet gebruiken. Alleen als het onder de 0 of -5 komt in de winter, ok dan snap ik het. Daarvoor heet het ook " backup" heater. Het heet geen " permament" heater. Jesus Daikin.

Ik wil totaal geen COP1 zien tussen feb-nov. Waarom koop ik die wp dan. Ik word hier toch een beetje triest van hoor. Al heb ik overdag pv stroom, is nogal een verschil of ik mijn sww op pijl ga houden met 6kW of met de wp en 800-900W (en dan duurt het wat langer uiteraard, maar wel efficient met COP4-5 ofzo).

Denk er bijna aan om te installateur te bellen en te zeggen dat ik geen Daikin wil maar een LG of Mitsu, maar daar zijn wellicht weer andere issues mee... :9 Wie kan mij een mentale feelgood sessie verzorgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
ursusMaritimus schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:02:
Mijn 4 kW Altherma 3 RW pendelt heel vaak bij koelen. Ingesteld op 18 graden via stooklijn. Pomploze vv. met 100 L buffervat, moduleren staat uit.

Zou het helpen om moduleren uit te zetten of zijn er nog andere suggesties?

Hoe krijg je de minimum temperatuur lager ingesteld? Bij Daikin op de site hebben ze het over koelen tot 16 graden.

Bij verwarmen trouwens geen gependel. Wel gebruikt ie vaak de backup heater om de boiler op te stoken naar 45 graden. Lijkt me overkill. Voor de legionella run tot 60 graden kan ik daar wel inkomen.

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, had toen alle groepen opengegooid en sindsdien gaat het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier lijken de meeste problemen hiermee wel verholpen door de SWW-run naar de ochtend (10U) te verplaatsen, maar ik zie nu wel dat ie niet op alle dagen netjes naar de ingestelde 51C verwarmd, maar soms maar tot 45C (dan zal het wel boven de 25C geweest zijn al). Hij gaat dan echter ook niet bijstoken op de booster heater, maar laat het er helemaal bij voor die dag. Ik kan helaas niet verder terug in de detaildata binnen HA, dus geen idee of dit voor de recente firmware update nog anders was.

Zoals je ziet heb ik het pendelen bij koelen ook nog niet opgelost, hij blijft als een malle pendelen, ook met een aanvoerretourtemp. onder de 18 gaat het niet beter. Ik denk dat ie gewoon teveel minimaal koelvermogen heeft tov de afgifte van koude vanaf de vloer, e.g. als de vloer eenmaal koud is dan kan ie z'n vermogen gewoon niet meer kwijt. Als ik 'm snachts uitzet en de vloer weer opwarmt loopt ie wel een uur of 4 door voordat het pendelen weer begint.

Grafiekjes:
SWW gedrag: Tanktemperatuur + stroomverbruik WP, booster- en BU-heater, over de afgelopen 10 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a3m4RU0Sh3JtxcaZ8Q46uGbIuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMB7n2zYh1N2PcXubfjuqKFk.png?f=fotoalbum_large

Pendelen bij koelen: DT, Ta, Tr en stroomverbruik WP, over de afgelopen 3 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lACZVsVacbYOCZQE3V5_oM1Hoe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdMEefPYb3YkybIVYpCwZQbw.png?f=fotoalbum_large

Pendelen bij koelen: DT, Ta, Tr en stroomverbruik WP, over 2 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzHk8P7ZmWMSojdFKTAb9Gzx19s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9jTKbjo6ZXaQasfz3z3Ep90.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier ook duidelijk dat ie regelt op retourtemperatuur (stooklijn staat op 18) ipv de aanvoertemp die je zou verwachten, dan gaat de Ta dus bij de minimale DT van 3 al naar onder de 15C. Hou hier dus rekening mee ivm douwpunt e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 26-06-2023 16:31 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Kan aan mij liggen maar hier zit je toch niet op te wachten. Ik heb pv panelen gelegd en er komt een WP split Daikin met 230L over 2-3 maanden. Ik wil toch helemaal die BUH niet gebruiken. Alleen als het onder de 0 of -5 komt in de winter, ok dan snap ik het. Daarvoor heet het ook " backup" heater. Het heet geen " permament" heater. Jesus Daikin.

Ik wil totaal geen COP1 zien tussen feb-nov. Waarom koop ik die wp dan. Ik word hier toch een beetje triest van hoor. Al heb ik overdag pv stroom, is nogal een verschil of ik mijn sww op pijl ga houden met 6kW of met de wp en 800-900W (en dan duurt het wat langer uiteraard, maar wel efficient met COP4-5 ofzo).

Denk er bijna aan om te installateur te bellen en te zeggen dat ik geen Daikin wil maar een LG of Mitsu, maar daar zijn wellicht weer andere issues mee... :9 Wie kan mij een mentale feelgood sessie verzorgen :+
Een goede vriend van mij zei ooit "Wie zich niet ergert maar verwondert, wordt in plaats van 80 misschien wel 100".

Verder zou ik me niet teveel bezig houden met zaken waar je (zeer) beperkt invloed op hebt. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat het leven dan een stuk prettiger wordt. Niets is perfect in het leven. Richt je op de positieve dingen van de WP, daar word je wel blij van.

Over het pendelgedrag; ik zie dat ook. Maar alleen vanaf een bepaald kantelpunt, als het buiten wat afkoelt. Toen ik hem gisteren op koelen zette rond het middaguur (32 graden de hele dag) maakte hij een mooie lange run tot ergens begin avond. Kennelijk warmde het huis sneller op dan hij kon koelen (dat zag ik ook op de thermostaat). Een beetje pendelen hoort er vast ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:17
Wij hebben sinds februari een Altherma 3 (8 kW / 230 ltr boiler) incl. koelfunctie. Verwarmen gaat perfect & zuinig maar onderstaande vraag gaat over "koelen icm ventilatie".

Omdat we ook nog een Daikin L/L koeling/verwarming hebben (& erg druk met andere zaken momenteel) is de koelfunctie van de Altherma 3 nog niet gebruikt. Dit weekend wel een "ventilatorlamp" opgehangen in de slaapkamer waar we tevens vloerverwarming hebben.

Dat brengt me bij de vragen:
1) Werkt de KOELfunctie veel beter als er ook een gedwongen luchtstroming is? (vb: plafond of losse ventilator op vloer gericht)
2) Kun je daarmee het pendelen ook wat onderdrukken?

Binnenkort gaan we de koelfunctie zelf maar eens testen. Ik was echter benieuwd of er "koelende gebruikers zijn met ventilator ervaringen"

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:53:
[...]

COP = 1 verbruik met de BUH ontkom je sowieso niet aan met SWW temps boven 53°C. De aanvoertemperatuur is max 60°C met deze lage temperatuur R32 WP en de BUH moet dus altijd even assisteren met de standaard wekelijkse desinfectie. Ook 's winters met ontdooicycli als de retourtemp <25°C is. Voor de rest blijft de BUH hier ook uit en staat de SWW temp meestal op 45°C.

Als je kijkt naar SWW is het gewoon een compromis van een LT, toch over het geheel gezien zal een HT niet dezelfde efficiëntie kunnen halen op lagere temperaturen zoals vloerverwarming. Dat is waar de WP ook de meeste draaiuren op zal maken. Afgezien van de laatste wijziging in de firmware ben ik na twee jaar nog wel tevreden. Het is wel een machine die de juiste instellingen van de installateur moet krijgen op betreffende situatie, want de Daikin is niet meteen eenvoudig te doorgronden om zelf 'even wat te wijzigen'.

Overigens is het verbruik van de compressor met SWW verwarmen boven de 45°C een 1800-2200W in de zomer en tot 3600W bij vrieskou met een 6kW unit. Dit levert dan een gemiddelde COP van pak m beet 3,5 bij 20°C tot 1,5 bij -10°C. Dus op de max wat de LT WP aan SWW temperatuur kan leveren. Lage temperatuur vloerverwarming gaat uiteraard een stuk zuiniger.
Het minimale verbruik ligt rond de 300-350W op vloerverwarming/koeling wanneer de kamertemp bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:57:
[...]

COP = 1 verbruik met de BUH ontkom je sowieso niet aan met SWW temps boven 53°C. De aanvoertemperatuur is max 60°C met deze lage temperatuur R32 WP en de BUH moet dus altijd even assisteren met de standaard wekelijkse desinfectie. Ook 's winters met ontdooicycli als de retourtemp <25°C is. Voor de rest blijft de BUH hier ook uit en staat de SWW temp meestal op 45°C.

Als je kijkt naar SWW is het gewoon een compromis van een LT, toch over het geheel gezien zal een HT niet dezelfde efficiëntie kunnen halen op lagere temperaturen zoals vloerverwarming. Dat is waar de WP ook de meeste draaiuren op zal maken. Afgezien van de laatste wijziging in de firmware ben ik na twee jaar nog wel tevreden. Het is wel een machine die de juiste instellingen van de installateur moet krijgen op betreffende situatie, want de Daikin is niet meteen eenvoudig te doorgronden om zelf 'even wat te wijzigen'.

Overigens is het verbruik van de compressor met SWW verwarmen boven de 45°C een 1800-2200W in de zomer en tot 3600W bij vrieskou met een 6kW unit. Dit levert dan een gemiddelde COP van pak m beet 3,5 bij 20°C tot 1,5 bij -10°C. Dus op de max wat de LT WP aan SWW temperatuur kan leveren. Lage temperatuur vloerverwarming gaat uiteraard een stuk zuiniger.
Het minimale verbruik ligt rond de 300-350W op vloerverwarming/koeling wanneer de kamertemp bereikt is.
Boven 53graden voor een keer in de week legionella run, prima. Maar niet elke dag in de warme maanden...

Maar Mitsu en LG enzo hebben dus hetzelfde "euvel". M.i. moet gwn die BUH uitblijven tot 53 graden dan, ook al is t buiten 30 of 35. Zou me niks verbazen als alleen Daikin dit heeft. Het staat blijkbaar ergens in de specs/manual, als ik die plaatjes hier zo zie, ik kan t bij andere merken niet ontdekken.

Ik heb wsl iets van 30-37 graden nodig voor cv water ivm mijn vv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sparky schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:42:
Wij hebben sinds februari een Altherma 3 (8 kW / 230 ltr boiler) incl. koelfunctie. Verwarmen gaat perfect & zuinig maar onderstaande vraag gaat over "koelen icm ventilatie".

Omdat we ook nog een Daikin L/L koeling/verwarming hebben (& erg druk met andere zaken momenteel) is de koelfunctie van de Altherma 3 nog niet gebruikt. Dit weekend wel een "ventilatorlamp" opgehangen in de slaapkamer waar we tevens vloerverwarming hebben.

Dat brengt me bij de vragen:
1) Werkt de KOELfunctie veel beter als er ook een gedwongen luchtstroming is? (vb: plafond of losse ventilator op vloer gericht)
2) Kun je daarmee het pendelen ook wat onderdrukken?

Binnenkort gaan we de koelfunctie zelf maar eens testen. Ik was echter benieuwd of er "koelende gebruikers zijn met ventilator ervaringen"
Ja er is voor vloerkoeling inderdaad een (plafond)ventilator nodig want afgekoelde lucht blijft anders beneden bij de vloer en warme lucht er gewoon boven. ;) In principe kun je vervolgens ook meer koelvermogen kwijt maar dat is helemaal afhankelijk van het soort oppervlak en totale oppervlakte. Met een COP van 7 tot 10 op de minimale 300-400W (6kW buitenunit) is het koelvermogen met gemak 2000 á 3000W wat je al moet kunnen opnemen zonder uiteindelijk in pendelen terecht te komen.

Ik heb zelf alleen vloerkoeling beneden met de aanvoer op 17°C icm een gelijmde PVC vloer. Daarmee blijft het binnen 7°C koeler (op 'droge' warme dagen). Op de bovenverdieping is het dus nog behoorlijk warm. Daar overweeg ik een FWXT wandconventor te plaatsen die ook condenserend kan koelen.

De Overshoot/overregeling bij 4.B installatiemenu van 1 naar 2°C zetten kan ook al pendelen verminderen na het opnieuw aanslaan. Vooral in de winter kort na een SWW run. Volgens de handleiding zou er bij 4.B juist 'onderregeling' moeten komen te staan wanneer de compressor begint met koelen maar dat is bij mijn EHVX niet het geval. Toch slaat deze met koelen ook niet meteen af als er na een herstart kortstondig 2°C onder de aanvoertemp aangeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
PCJR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Uhm, dat verwamen, dat was dan naar 60 graden toe, en hoe warm was het water in de tank dan? Boven of onder 45 graden. Als het onder de 45 was, dan klopt het toch dat de wp het verwarmen doet?
Boven de 45 graden dan neemt de BUH heater het over. Als ik het goed begrijp. Al wil ik het eigenlijk niet begrijpen want ik vind het enorm slecht van Daikin dit gedrag. Een Mitsu of LG doet dit toch niet of ?!
Mijn opmerking ging over het feit dat als de buitenunit een temperatuur aangeeft > 25 graden, dat deze dan UIT gaat, en het SWW met de booster (externe tank) c.q. BUH (Interne tank) verwarmd wordt. Bij mij ging de compressor NIET uit bij 32 graden, dus wellicht dat die grens bij onze installatie boven de 35 graden ligt.

Daarom het verwarmen van SWW gedurende de zomer periode naar 10:00 h verplaatst.

Tevens zie ik dat jij aangeeft dat bij 45 graden van de SWW de BUH het overneemt, bij een externe tank is dit 53 graden (bij mij dus 54 graden en die parameter MAXIMUM).
Er zitten dus blijkbaar kleine verschillen in de Altherma 3 installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:25:
Hier lijken de meeste problemen hiermee wel verholpen door de SWW-run naar de ochtend (10U) te verplaatsen, maar ik zie nu wel dat ie niet op alle dagen netjes naar de ingestelde 51C verwarmd, maar soms maar tot 45C (dan zal het wel boven de 25C geweest zijn al). Hij gaat dan echter ook niet bijstoken op de booster heater, maar laat het er helemaal bij voor die dag. Ik kan helaas niet verder terug in de detaildata binnen HA, dus geen idee of dit voor de recente firmware update nog anders was.

Zoals je ziet heb ik het pendelen bij koelen ook nog niet opgelost, hij blijft als een malle pendelen, ook met een aanvoerretourtemp. onder de 18 gaat het niet beter. Ik denk dat ie gewoon teveel minimaal koelvermogen heeft tov de afgifte van koude vanaf de vloer, e.g. als de vloer eenmaal koud is dan kan ie z'n vermogen gewoon niet meer kwijt. Als ik 'm snachts uitzet en de vloer weer opwarmt loopt ie wel een uur of 4 door voordat het pendelen weer begint.

Grafiekjes:
SWW gedrag: Tanktemperatuur + stroomverbruik WP, booster- en BU-heater, over de afgelopen 10 dagen:
[Afbeelding]

Pendelen bij koelen: DT, Ta, Tr en stroomverbruik WP, over de afgelopen 3 dagen:
[Afbeelding]

Pendelen bij koelen: DT, Ta, Tr en stroomverbruik WP, over 2 uur:
[Afbeelding]

Je ziet hier ook duidelijk dat ie regelt op retourtemperatuur (stooklijn staat op 18) ipv de aanvoertemp die je zou verwachten, dan gaat de Ta dus bij de minimale DT van 3 al naar onder de 15C. Hou hier dus rekening mee ivm douwpunt e.d.
apart dit. Staat het op weersafhankelijk of fixed koelen? Wat voor afgiftesysteem heb je?

Dit was gisteren. Pomp is om 00.01 uit gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiVtxCFwQFWRRFnzZg6KodFeNZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/600YzNXWfOb5iPj9PBIGIC4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Rainesh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Ik had hetzelfde, had toen alle groepen opengegooid en sindsdien gaat het goed.
Ik heb alles ook al open staan. Ook de radiatoren op de 1e etage.

Andere suggesties?
Delta_t kleiner?
Lagere aanvoer voor meer delta_r?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemorgen,

ik heb één vracht betreffend de koelfunctie van de Daikin Altherma, ik lees hier veel dat je erg moet oppassen als je gaat koelen voor condens. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst gekoeld, de vloer werd heerlijk koel en op de vloer zelf geen condens gezien, echter op de aanvoerleiding (32mm) naar de verdeler toe, ontstaat wel condens, is dit een probleem of kan dit geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:18:
[...]

apart dit. Staat het op weersafhankelijk of fixed koelen? Wat voor afgiftesysteem heb je?

Dit was gisteren. Pomp is om 00.01 uit gegaan.

[Afbeelding]
Fixed koelen, maar ik heb weersafhankelijk ook al geprobeerd. Ik heb daarbij vrijwel alle aanvoertemp stapjes tussen 16 en 21C geprobeerd. DT staat op 3 (lager kan niet). Ik zal de suggestie van @M-spec nog eens proberen om de overshoot (in dit geval eigenlijk undershoot) wat te verhogen.

Mijn afgiftesysteem is vloerverwarming, 8x ~100m op 10cm HoH en staat vrijwel vol open. Ik denk dat idd het probleem is dat de koude lucht op de vloer blijft liggen (er vind dus itt verwarmen geen convectie vanaf de vloer plaats) en dat je daardoor nadat de vloer eenmaal koel is bijna geen vermogen meer kwijt kan.

Als de overshoot ook niet helpt (die setting zal bovenstaand probleem niet magisch oplossen) ga ik maar een schematje maken om alleen in de middaguren de vloer te koelen, dan doe ik de rest wel met de airco. Het scheelt dat ik toch al niet al te hoge verwachtingen had van L/W koeling.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Fixed koelen, maar ik heb weersafhankelijk ook al geprobeerd. Ik heb daarbij vrijwel alle aanvoertemp stapjes tussen 16 en 21C geprobeerd. DT staat op 3 (lager kan niet). Ik zal de suggestie van @M-spec nog eens proberen om de overshoot (in dit geval eigenlijk undershoot) wat te verhogen.

Mijn afgiftesysteem is vloerverwarming, 8x ~100m op 10cm HoH en staat vrijwel vol open. Ik denk dat idd het probleem is dat de koude lucht op de vloer blijft liggen (er vind dus itt verwarmen geen convectie vanaf de vloer plaats) en dat je daardoor nadat de vloer eenmaal koel is bijna geen vermogen meer kwijt kan.

Als de overshoot ook niet helpt (die setting zal bovenstaand probleem niet magisch oplossen) ga ik maar een schematje maken om alleen in de middaguren de vloer te koelen, dan doe ik de rest wel met de airco.
Ik heb denk ik dezelfde settings en ook overal vloerverwarming etc. Maar ik gebruik wel een externe thermostaat, Danfoss Icon systeem.

Wel apart dat die bij jou zo heftig aan het pendelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa-bastler
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Sinds juli 2022 heb ik een Altherma 3 8Kw met 230 liter boiler in bestelling bij mijn installateur maar tot dusver is niet geleverd. Is dit een gangbare levertijd gezien de vraag naar warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:19
opa-bastler schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:12:
Sinds juli 2022 heb ik een Altherma 3 8Kw met 230 liter boiler in bestelling bij mijn installateur maar tot dusver is niet geleverd. Is dit een gangbare levertijd gezien de vraag naar warmtepompen?
Onze altherma 3 (ERLA) heeft een levertijd van 2 maanden. Dus meer dan jaar lijkt me wel wat veel, maar misschien is het een gewild model. Onze warmtepomp is het 16 kw model (levert 10 kw bij -10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:10
Vorig jaar mei besteld, kreeg ik bijna 13 maanden later pas antwoord op dat hij er eindelijk zat aan te komen. Deze echter geannuleerd ivm te (naar mijne mening) te extreme prijs verhoging. Inmiddels via een andere (Belgische) partij een nieuwe besteld, die tot mijn geluk op voorraad bleek te zijn bij de leverancier. Staat inmiddels hier in de garage, maar moet nog aangesloten worden.
Dus een jaar is niet onrealistisch, maar je kunt blijkbaar ook geluk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 10:50
Indien de BUH actief wordt, dan wordt er direct erg veel energie gevraagd zodat de teller gaat lopen.
Zelfs met zonnepanelen wordt er veel energie van het net gevraagd.
Nu zie ik in de configuratie dat je het energieverbruik kunt temperen met behulp van het aantal KWh of Ampere.
Mijn gedachtengang is dat het dan gewoon wat langer duurt totdat de warmwatertank op temperatuur is. En dat je het zo kunt afstellen dat je alleen op zonne-energie werkt.
Heeft iemand hier kennis van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ben nog in afwachting van mijn installatie maar gezien de recente berichten omtrent de legionella run via BUH vraag ik mij het volgende af.
Is deze leogionella run ‘slim’ te configureren obv de echte temp van de boiler (als x uur niet minimaal 1 uur boven de 60 graden is geweeest dan start de run) of is dit een ‘dom’ programma die simpelweg op geplande tijden de run gaat starten?

De reden dat ik dat vraag is dat ik een boiler krijg met 2 spiralen. 1 wordt aangesloten op een al bestaande zonnecollector welke tot nu toe een aparte 120l zonneboiler opwarmt en hierdoor als het ware opgewarmd water aan de cv ketel aanbied tbv tapwater. De andere spiraal gaat dus aan de warmtepomp en er zit nog een aparte BUH in.
Op zonnige dagen wordt de 120l boiler soms wel 80c. Ik zou willen voorkomen dat in mijn nieuwe situatie een run gaat starten terwijl het de dag ervoor nog 80c is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Riesjard op 27-06-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:57:
[...]

Maar ik heb nog steeds geen signalen/antwoorden of Mitsu of LG enzo dit ook hebben? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Ik kijk af en toe bij groothandel naar prijzen/levertijden. Vooral de versie met koelfunctie lijkt aanzienlijk langere levertijden te hebben dan alleen verwarmen. Misschien dat de levertijd van de handjes (monteurs) ook meespeelt?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
mbouwmee schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:03:
Indien de BUH actief wordt, dan wordt er direct erg veel energie gevraagd zodat de teller gaat lopen.
Zelfs met zonnepanelen wordt er veel energie van het net gevraagd.
Nu zie ik in de configuratie dat je het energieverbruik kunt temperen met behulp van het aantal KWh of Ampere.
Mijn gedachtengang is dat het dan gewoon wat langer duurt totdat de warmwatertank op temperatuur is. En dat je het zo kunt afstellen dat je alleen op zonne-energie werkt.
Heeft iemand hier kennis van?
Er zitten op de recente modellen 2 potentiaal vrije contacten waarmee je in totaal 4 commando's kunt geven. Op deze manier kunnen je oa "gedwongen uit" maar ook "gedwongen aan" forceren. Icm een socket van bijvoorbeeld Home Wizard kun je dan vrij eenvoudig iets zelf bouwen zonder programmeerkennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Als de overshoot ook niet helpt (die setting zal bovenstaand probleem niet magisch oplossen) ga ik maar een schematje maken om alleen in de middaguren de vloer te koelen, dan doe ik de rest wel met de airco. Het scheelt dat ik toch al niet al te hoge verwachtingen had van L/W koeling.
Klopt precies. Je wilt de warmte/energie van de kamer overbrengen naar het oppervlak van de vloer zodat de warmte buiten weer afgegeven kan worden. Dat lukt alleen met een (plafond)ventilator.
Als de oppervlaktetemperatuur van de vloer ook nog redelijk dicht op de retourtemp zit is de overdracht ook wel goed.
PCJR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Maar ik heb nog steeds geen signalen/antwoorden of Mitsu of LG enzo dit ook hebben? :>
Retorische vraag? In het Daikin topic ;) Sowieso hebben andere merken ook een elektrisch element / BUH. De maximale temperatuur die de compressor kan leveren is weer afhankelijk van het type en het soort koelmiddel. Elk heeft zijn voor en nadelen.

De huidige firmware en aansturing van Daikin op >25 buitentemp is een softwarematige limiet. Als ik tijd heb nog eens over bellen, mocht er al info over zijn met een technische onderbouwing. Via mail en techsupport is er uit ervaring geen kennis en inzage mbt vragen over de aansturing en zetten ook geen vragen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M-spec schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:33:
[...]

Retorische vraag? In het Daikin topic ;) Sowieso hebben andere merken ook een elektrisch element / BUH. De maximale temperatuur die de compressor kan leveren is weer afhankelijk van het type en het soort koelmiddel. Elk heeft zijn voor en nadelen.

De huidige firmware en aansturing van Daikin op >25 buitentemp is een softwarematige limiet. Als ik tijd heb nog eens over bellen, mocht er al info over zijn met een technische onderbouwing. Via mail en techsupport is er uit ervaring geen kennis en inzage mbt vragen over de aansturing en zetten ook geen vragen door.
We hebben het uiteraard over dezelfde uitvoeringen. Allemaal R32. En meestal 60 graden temp vanuit de wp is gebruikelijk toch?

https://alklima.nl/leveri...nverter/scr-m60v-200d-set

Dan wil je dus 60 graden maken, zeg even 55 in de sww tank zonder BUH. Dan vraag ik me af of alleen Daikin loopt te irriteren door toch de BUH aan te zetten, terwijl andere merken het (zowat) volledig op de wp kunnen doen ook al is het buiten 30 graden.

Gaat gewoon om een stukje efficientie. En daarvoor koop, ik in ieder geval, een all electric wp...

Laten we hopen dat dit bij Daikin een software issue is, hoe vaker en hoe meer we zeuren en klagen hoe meer kans dat ze het fixen met een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Er zitten op de recente modellen 2 potentiaal vrije contacten waarmee je in totaal 4 commando's kunt geven. Op deze manier kunnen je oa "gedwongen uit" maar ook "gedwongen aan" forceren. Icm een socket van bijvoorbeeld Home Wizard kun je dan vrij eenvoudig iets zelf bouwen zonder programmeerkennis.
Idd, maar let op: Potentiaal vrij contact != jank er 230VAC op vanaf je homewizard socket.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
RonJ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Idd, maar let op: Potentiaal vrij contact != jank er 230VAC op vanaf je homewizard socket.
Iets meer toelichting is idd wel handig _/-\o_
Met socket een 230V relais voeden -> relais geeft potentiaal vrij signaal richting de Altherma 3.
Dat was in onze situatie het eenvoudigste te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_van_Dam
  • Laatst online: 03-08 12:03
Lijkt mij wel een erg lange levertijd. Wij hebben de zelfde warmtepomp incl koeling eind Feb 23 besteld en is halverwege Mei geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Marcel_van_Dam schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:19:
[...]

Lijkt mij wel een erg lange levertijd. Wij hebben de zelfde warmtepomp incl koeling eind Feb 23 besteld en is halverwege Mei geplaatst
Ik heb ruim 8-9 maanden moeten wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Weet iemand hoe je een niet koelen ETVH warmtepomp kan ombouwen naar één die welk kan koelen?
(etvh16s18ea6v7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:40:
Weet iemand hoe je een niet koelen ETVH warmtepomp kan ombouwen naar één die welk kan koelen?
(etvh16s18ea6v7)
Voor dat model is er volgens mij geen ombouwset beschikbaar (productcode E***CONV)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
RonJ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Voor dat model is er volgens mij geen ombouwset beschikbaar (productcode E***CONV)
Ik hoorde zelfs al "gewoon een draadje doorknippen of verbrinden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Ik hoorde zelfs al "gewoon een draadje doorknippen of verbrinden"?
Ik had hier recent nog een link naar zo'n ombouwset gepost:
RonJ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Er zit een kabelboompje bij, dat zou heel goed functioneel alleen een jumperkabeltje kunnen zijn. Maar verder zit er ook een condensafvoerbak bij, die lijkt me wel noodzakelijk om geen roestende binnenunit te krijgen van de condens die bij koelbedrijf ontstaat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kao6E2RbmkRm4ADXD9ElSQaohj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRblG1hz84MzOuIYtGjNAboT.jpg?f=fotoalbum_large

Technische reden is dus al weggestreept. Panasonic gaat gewoon op de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Marcel_van_Dam schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:19:
[...]

9 maanden gewacht op de 11Kw variant met koeling; is nu net bij de installateur aangekomen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 20:47
Heeft iemand enig idee of de temperatuur sensor van de SWW tank bovenin, of onderin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Signum666 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:02:
Heeft iemand enig idee of de temperatuur sensor van de SWW tank bovenin, of onderin zit?
Mijn vermoeden is onderin (ik lees wel eens temperaturen van rond de 25 Gr.C. terwijl ik nog lekker onder de douche kan staan) Lijkt me ook wel logisch dat sensor op meest koude positie is geplaatst als er bepaalde temperaturen gehaald moeten worden met anti-legionella-run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 20:46
Geloof twee stuks, eentje onderin en een halverwege. Denk dat hij onderin weer geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Die zit in het midden. Achter het kapje waar de kabels van de booster naar binnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
MajaMestreech schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Die zit in het midden. Achter het kapje waar de kabels van de booster naar binnen gaan.
Is mogelijks anders bij bepaalde modellen maar bij mijne zijn het er twee r5t en r8t zie hier op het schema.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqMerhv6CCLy0xau9FPnRCKEvWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fa3F2FUCGx10jzrAadvzhCbR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:55:
[Afbeelding]

Technische reden is dus al weggestreept. Panasonic gaat gewoon op de wp.
Iemand nog nieuws of updates rondom het 25graden-buitentemp-schandaal van Daikin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:33:
[...]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brt652 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In mijn eerdere testen zag ik ook een vreemd gedrag waarbij, bij een buitentemperatuur onder 25C, het verwarmen begon met de BUH en vervolgens overging naar de warmtepomp. Mijn vermoeden is dat dit een bug is in de software. Wat ik nl. zie is dat de buitentemperatuur die wordt weergegeven op het display van de binnenunit continue wordt geactualiseerd, ook als de warmtepomp niet actief is. Ik lees de warmtepomp ook uit met espaltherma en zie daar dat de buitentemperatuur alleen wordt geactualiseerd wanneer de warmtepomp actief is. Hierdoor was tijdens een test om 04:00 uur de actuele buitentemperatuur onder 25C (ook op het display van de binnenunit) maar gaf espaltherma bij de start van verwarmen van het SWW nog een temperatuur aan van boven 25C (de temperatuur aan het eind van de vorige SWW run). Ik vermoed dat de software dezelfde buitentemperatuur meting gebruikt als die door espaltherma wordt uitgelezen. Hierdoor startte de run met de BUH en ging vervolgens over op de warmtepomp nadat de buitentemperatuur werd geactualiseerd.
Boven de 25 graden buitentemp, kom je volgens de grafiek(legend) tot 48 graden sww tank temp. (45 + de 2of3 graden offset/marge?).
Klopt dat zo?
Eigenlijk is t-HPmax = 50. Zou het mogelijk zijn om tot 50 graden te komen met t-buiten=30 ? (zonder BUH natuurlijk, die wil ik enkel 1x per week aan zien bij het laatste stukje legionella run...) :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brt652
PCJR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Boven de 25 graden buitentemp, kom je volgens de grafiek(legend) tot 48 graden sww tank temp. (45 + de 2of3 graden offset/marge?).
Klopt dat zo?
Eigenlijk is t-HPmax = 50. Zou het mogelijk zijn om tot 50 graden te komen met t-buiten=30 ? (zonder BUH natuurlijk, die wil ik enkel 1x per week aan zien bij het laatste stukje legionella run...) :/
Ik heb geen nieuws of update mbt het >25 graden buitentemperatuur feature behalve dan dat bij mij de warmtepomp en BUH voorspelbaar doet wat hij volgens mij zou moeten doen.

De 'marge' werkt bij mij alsvolgt: bij een marge van 0C gaat de WP bij een buitentemperatuur >25C tot max 45C. Mocht je hoger willen dan gaat dat met de BUH. Voor mij is 45C prima.

Een marge van bv 2C gaat af van de maximale temperatuur die de WP doet. Bij een buitentemperatuur >25C gaat de WP dan tot 45-2 = 43C. Bij een buitentemperatuur tussen 5 en 25C gaat de WP dan tot 55-2 =53C.

Wij hebben een 230l boiler en zijn met 3 personen (>= 3 x per dag douchen in totaal). Stroomverbruik is ongeveer 1kWh per dag en 1x per week voor de desinfectierun ongeveer 3kWh. Week verbruik is tussen de 8 en 10kWh.

Ben blij met de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kan je ergens zien hoeveel starts en stops de compressor heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
Mocht iemand zich afvragen of de WLAN module werkt in combinatie met de EHVX08S23DJ6V; het antwoord is nee. Daikin zelf zei van wel, en na maanden wachten op de WLAN module kom ik er dus achter dat het niet kan. Er zit wel een sleuf waar de kaart in lijkt te passen, maar er zit een verdikking in de WLAN module waardoor je hem niet het slot in kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Signum666 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:47:
Mocht iemand zich afvragen of de WLAN module werkt in combinatie met de EHVX08; het antwoord is nee. Daikin zelf zei van wel, en na maanden wachten op de WLAN module kom ik er dus achter dat het niet kan. Er zit wel een sleuf waar de kaart in lijkt te passen, maar er zit een verdikking in de WLAN module waardoor je hem niet het slot in kan schuiven.
Ik heb een EHVX08S23E6V waar Wlan module ingestoken is. Zat bij de unit meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
Rainesh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:02:
[...]

Ik heb een EHVX08S23E6V waar Wlan module ingestoken is. Zat bij de unit meegeleverd.
Ik heb een EHVX08S23DJ6V (heb mijn vorige post maar gelijk aangepast) staan, en daar zat geen WLAN module bijgeleverd. Volgens Daikin zou de BRP069A78 passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mxzi3nCIPtire6ZlBWLbizQSyZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBPiKMAcXPxo9rGIjhfb8h5P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Signum666 op 07-07-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb de altherma nu op koelen staan, maar wat ik niet begrijp is dat de aanvoer van de vvw onder de 15 graden lijkt te duiken. Dat is toch veel te koud ivm mogelijke condens vorming ?

de thermostaat staat op 21 graden en het is 23 binnen. Hij staat op weersafhankelijk ingesteld.
In het menu op de unit zie ik dat de hij in de vvw water van 14 graden pompt ( staat ook bij hoofdzone aangegeven).

Waar hebben jullie de minimum temperatuur op staan ? Moet iets van 15 graden zijn toch ?

Hebben jullie ervaring met een gietvloer, vvw en koelen ? Ik merk dat we hem nu op koelen hebben dat er op 1 plek een haarscheurt ontstaat. Zodra we niet meer koelen verdwijnt deze ….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3ihjrjz7tJ5QZmQ_E4beMCuZRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRUC2cOQpxkCL3KKwi2uBelq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Waypoint op 08-07-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Atomius schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:19:
Kan je ergens zien hoeveel starts en stops de compressor heeft gemaakt?
*Bump*

Heb zelf gekeken bij "Info" en daar kan ik wel zien dat de compressor een X aantal uren heeft gewerkt, maar niet het aantal starts en stops.

Kan je dat überhaupt ergens zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Waypoint schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:36:
Ik heb de altherma nu op koelen staan, maar wat ik niet begrijp is dat de aanvoer van de vvw onder de 15 graden lijkt te duiken. Dat is toch veel te koud ivm mogelijke condens vorming ?

de thermostaat staat op 21 graden en het is 23 binnen. Hij staat op weersafhankelijk ingesteld.
In het menu op de unit zie ik dat de hij in de vvw water van 14 graden pompt ( staat ook bij hoofdzone aangegeven).

Waar hebben jullie de minimum temperatuur op staan ? Moet iets van 15 graden zijn toch ?

Hebben jullie ervaring met een gietvloer, vvw en koelen ? Ik merk dat we hem nu op koelen hebben dat er op 1 plek een haarscheurt ontstaat. Zodra we niet meer koelen verdwijnt deze ….

[Afbeelding]
Je hebt bij koeling voor weersafhankelijk gekozen dus kijk hij naar de stooklijn voor koelen. Standaard staat deze op 18 graden. Ik heb deze voor koelen op VAST gezet en dan kun je temperatuur op de unit gewoon aanpassen van het vertrekwater. Echter, bij ons gaat hij dan ook naar 16 of 17 graden. Wellicht dat de regeling dit doet? Die wil hem van 23 naar 21 graden brengen. Wellicht gewoon op 22.5 graden zetten en kijken wat hij dan doet.
Ik ben overgeschakeld met koelen via vertrekwater regeling. 16 graden vertrekwater ingesteld en ook dan gaat hij naar 4 graden. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-10-2024

PMV

Waypoint schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:36:

[Afbeelding]
Bij mij is bij koelen watertemperatuur door installateur op 18 graden gezet met de opmerking dat kouder niet goed is ivm risico op condens.

Vraag; mijn unit staat op koelen, maar nu zakt de sww temperatuur onder hysteris zonder dat deze gaat opwarmen.

Klopt dit vanwege de koelstand?
Moet ik deze weer op verwarmen zetten of op automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
PMV schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Bij mij is bij koelen watertemperatuur door installateur op 18 graden gezet met de opmerking dat kouder niet goed is ivm risico op condens.

Vraag; mijn unit staat op koelen, maar nu zakt de sww temperatuur onder hysteris zonder dat deze gaat opwarmen.

Klopt dit vanwege de koelstand?
Moet ik deze weer op verwarmen zetten of op automatisch?
Het verwarmen /koelen van het huis staat los van het sww. Ik weet niet in hoeverre de warmtepomp moet gaan switchen als het sww opgewarmd moet worden. Zelf laat ik het sww 1x per dag opwarmen omdat we het altijd op hetzelfde moment gebruiken. Gedurende de dag koelt het maar ongeveer 4 graden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
MajaMestreech schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:23:
[...]

Je hebt bij koeling voor weersafhankelijk gekozen dus kijk hij naar de stooklijn voor koelen. Standaard staat deze op 18 graden. Ik heb deze voor koelen op VAST gezet en dan kun je temperatuur op de unit gewoon aanpassen van het vertrekwater. Echter, bij ons gaat hij dan ook naar 16 of 17 graden. Wellicht dat de regeling dit doet? Die wil hem van 23 naar 21 graden brengen. Wellicht gewoon op 22.5 graden zetten en kijken wat hij dan doet.
Ik ben overgeschakeld met koelen via vertrekwater regeling. 16 graden vertrekwater ingesteld en ook dan gaat hij naar 4 graden. Geen idee waarom.
Bij mij merk ik ook dat hij regelmatig onder zijn setpunt gaat bij koelen. Staat ook op een vaste temperatuur. Heb al eens weersafhankelijke aan en uit gezet maar dat lijkt geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Atomius schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:08:
[...]

*Bump*

Heb zelf gekeken bij "Info" en daar kan ik wel zien dat de compressor een X aantal uren heeft gewerkt, maar niet het aantal starts en stops.

Kan je dat überhaupt ergens zien?
Al achter gezocht en niet gevonden. Sommige hebben het wel maar die hebben een ander type. Zou het zelf ook graag op de display kunnen aflezen. In een niveau dieper dan instalteur is dat misschien wel zichtbaar (als dat bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Laatst online: 10-09 04:57
Signum666 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:47:
Mocht iemand zich afvragen of de WLAN module werkt in combinatie met de EHVX08S23DJ6V; het antwoord is nee. Daikin zelf zei van wel, en na maanden wachten op de WLAN module kom ik er dus achter dat het niet kan. Er zit wel een sleuf waar de kaart in lijkt te passen, maar er zit een verdikking in de WLAN module waardoor je hem niet het slot in kan schuiven.
Hij schuift er wel in, maar vervolgens moet je warmtepomp de juiste firmware hebben anders kan die de WLAN nog steeds niet lezen, hier heb ik een paar weken geleden over geschreven omdat ik hetzelfde probleem had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
Landon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Hij schuift er wel in, maar vervolgens moet je warmtepomp de juiste firmware hebben anders kan die de WLAN nog steeds niet lezen, hier heb ik een paar weken geleden over geschreven omdat ik hetzelfde probleem had.
Hij maakt bij mij echt helemaal geen contact.. Kaartje valt er ook eenvoudig weer uit aangezien het daardoor ook niet vastgeklemd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Onk_the_Monk schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:56:
[...]

Al achter gezocht en niet gevonden. Sommige hebben het wel maar die hebben een ander type. Zou het zelf ook graag op de display kunnen aflezen. In een niveau dieper dan instalteur is dat misschien wel zichtbaar (als dat bestaat).
Ja heb net ook gezocht in de installateursinstellingen bij “info” maar ook dan popt ie niet op.

Helaas pindkaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Atomius schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Ja heb net ook gezocht in de installateursinstellingen bij “info” maar ook dan popt ie niet op.

Helaas pindkaas
Zonde... Lijkt mij toch heel nuttige info voor een installateur om te kijken of de installatie goed is ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Onk_the_Monk schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Zonde... Lijkt mij toch heel nuttige info voor een installateur om te kijken of de installatie goed is ingeregeld.
Ik heb een Daikin monteur gezien met connectie via z'n laptop. Dan kan men veel meer zien/doen dan wij met de installateurscode. Waarschijnlijk kan men op deze wijze wel het aantal start/stops uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Ik heb een Daikin monteur gezien met connectie via z'n laptop. Dan kan men veel meer zien/doen dan wij met de installateurscode. Waarschijnlijk kan men op deze wijze wel het aantal start/stops uitlezen.
Oeh, kan iemand achterhalen/vragen hoe dit werkt? Kunnen we dat ook proberen met n laptop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
PCJR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:40:
Oeh, kan iemand achterhalen/vragen hoe dit werkt? Kunnen we dat ook proberen met n laptop :+
Hoe de installateur het doet weet ik niet, maar ik kan op mijn hybrid wel continu het aantal startpogingen uitlezen via de kamerthermostaat interface met mijn eigen P1/P2 interface. De kamerthermostaat van Daikin kan dat zelf ook wel, maar doet dat maar ten dele. Ik zie op de Daikin kamerthermostaat wel het aantal compressor-starts in juni en in juli, maar niet het totaal aantal.

Via P1/P2 zie ik (via MQTT) veel meer:
Electricity_Consumed_Backup_DHW 0
Electricity_Consumed_Backup_Heating 0
Electricity_Consumed_Compressor_Cooling 0
Electricity_Consumed_Compressor_DHW 0
Electricity_Consumed_Compressor_Heating 16777
Electricity_Consumed_Total 43914
Energy_Produced_Heatpump_Cooling 0
Energy_Produced_Heatpump_DHW 0
Energy_Produced_Heatpump_Heating 165505
Energy_Produced_Heatpump_Total 165505
Hours_Backup1_DHW 0
Hours_Backup1_Heating 0
Hours_Backup2_DHW 0
Hours_Backup2_Heating 0
Hours_Circulation_Pump 39576
Hours_Compressor_Cooling 0
Hours_Compressor_DHW 0
Hours_Compressor_Heating 31995
Hours_Gasboiler_DHW 542
Hours_Gasboiler_Heating 13996
Starts_Compressor 23578
Starts_Gasboiler 49909

Ik vermoed dat dit ook op de non-hybrid ook werkt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Fellow Althermians...

Ik heb een Altherma 3 (EHVH08S23E6V + ERGA08EV) die ik wil laten installeren door een installateur.
In voorbereiding op de benodigde stroomaansluitingen voor de binnenunit loop ik tegen iets aan wat ik niet helemaal begrijp:

De 6V komt in twee uitvoeringen:
6V3 (b in tabel) en 6T1 (d in tabel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZtpBVraqYJxR3FZZ3VP8CcAGmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmGYdRSKIqCemNGLZlR8EtSo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPlbI4wVB42l7yj4fHUF_sySR4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qv6u7wy1Gjkrsdi1ChnJadEr.png?f=fotoalbum_large

Het is niet meteen duidelijk welk type ik heb, aangezien dit nergens vermeld staat. Maar als ik de bedrading van het warmte element mag geloven, dan heb ik de 6T1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNqYW97DlLJMeL7bje577DPBE-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nepg9JQgDqxyv9Mv6WaAR3P9.jpg?f=fotoalbum_large

De verwarring zit 'm in het aansluitschema. Deze vermeldt voor mijn unit 3~ 230V ZONDER nul

De 9W uitvoering met 9kW warmte element vermeldt een 3N~ 400V aansluiting, wat volgens mij overeenkomt met standaard 3-fase zoals gebruikelijk in Nederland.

In het aansluitschema wordt de blauwe nuldraad van de unit doorverbonden met L3. Lijkt me dus dat Daikin wil dat ik de installatie met een zwevende nul aansluit. Dat vind ik al een beetje gek voor een gloednieuw apparaat. Omdat er geen NUL is kan er ook geen 400V geleverd worden lijkt me, vandaar dat 230V gespecificeerd is. Ik vermoed dat het technisch wel zou moeten werken als ik het aansluit op een 3-fase kabel.

Kan iemand me met meer kennis van zaken uitleggen waarom Daikin dit zo aangesloten wil hebben? En is er misschien toch een mogelijkheid om de NUL aan te sluiten? Of is de betreffende module in de binnenunit te vervangen / om te bouwen? Mij is altijd verteld dat een zwevende nul een grote no-go is.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robear18
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01-2024
Weet iemand waarom echte koeling niet is toegestaan bij gebruik van vloerverwarming?
Als er in de primaire zone vloerverwarming is geïnstalleerd, kan de primaire zone in de koelstand alleen voor verfrissing zorgen. Echte koeling is dan NIET toegestaan
If underfloor heating is installed in the main zone, then in cooling mode the main zone can only provide refreshment. Real cooling is then NOT allowed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
PCJR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Dat kan via ESP-altherma:

Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Robear18 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:18:
Weet iemand waarom echte koeling niet is toegestaan bij gebruik van vloerverwarming?
Ik dacht dat dit wel algemeen bekend was, maar als je agressief (met een grote ΔT) gaat koelen dan condenseert het vocht uit de lucht op je vloer dusdanig hard dat deze kletsnat wordt. Zet maar eens een ijskoud blik bier/fris op een warme dag op tafel en kijk wat er op de buitenkant van het blik gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
kepler schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:49:
Dat [#starts compressor uitlezen] kan via ESP-altherma:

Weet je dat zeker? Volgens mij kan ESPAltherma alleen laten zien of de compressor draait, en moet je dan zelf meetellen hoeveel starts er zijn geweest. De tellers voor draaiuren/kWh/starts zie ik niet terug in de ESPAltherma code of output. Die tellers zitten wel in de kamerthermostaat-interface-data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
arnoldniessen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij kan ESPAltherma alleen laten zien of de compressor draait, en moet je dan zelf meetellen hoeveel starts er zijn geweest. De tellers voor draaiuren/kWh/starts zie ik niet terug in de ESPAltherma code of output. Die tellers zitten wel in de kamerthermostaat-interface-data.
Nee, klopt dat moet je dan bv doen via Home Assistant waarmee je de ESPaltherma uitleest. Daar gaat het in dat topic ook over

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 11-07-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
DexterDee schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:32:
Fellow Althermians...

Ik heb een Altherma 3 (EHVH08S23E6V + ERGA08EV) die ik wil laten installeren door een installateur.
In voorbereiding op de benodigde stroomaansluitingen voor de binnenunit loop ik tegen iets aan wat ik niet helemaal begrijp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is niet meteen duidelijk welk type ik heb, aangezien dit nergens vermeld staat. Maar als ik de bedrading van het warmte element mag geloven, dan heb ik de 6T1:

[Afbeelding]

De verwarring zit 'm in het aansluitschema. Deze vermeldt voor mijn unit 3~ 230V ZONDER nul

De 9W uitvoering met 9kW warmte element vermeldt een 3N~ 400V aansluiting, wat volgens mij overeenkomt met standaard 3-fase zoals gebruikelijk in Nederland.

In het aansluitschema wordt de blauwe nuldraad van de unit doorverbonden met L3. Lijkt me dus dat Daikin wil dat ik de installatie met een zwevende nul aansluit. Dat vind ik al een beetje gek voor een gloednieuw apparaat. Omdat er geen NUL is kan er ook geen 400V geleverd worden lijkt me, vandaar dat 230V gespecificeerd is. Ik vermoed dat het technisch wel zou moeten werken als ik het aansluit op een 3-fase kabel.

Kan iemand me met meer kennis van zaken uitleggen waarom Daikin dit zo aangesloten wil hebben? En is er misschien toch een mogelijkheid om de NUL aan te sluiten? Of is de betreffende module in de binnenunit te vervangen / om te bouwen? Mij is altijd verteld dat een zwevende nul een grote no-go is.
Wat ik begrepen heb is dat de Daikin met een backupheater van 6KW in nederland aangesloten wordt op 1 fase en nul, dus gewoon op 230V. In de installateur instellingen zet je de configuratie op 2KW. (Niet op 2Kw/4Kw en ook niet op 2Kw/6Kw)
Wat je wel kunt doen is om de buitenunit op een andere fase zetten dan de backup heather.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
DexterDee schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:32:
Fellow Althermians...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb exact dezelfde configuratie zelf geplaatst/aangesloten volgens onderstaand schema:
- Alleen bruin en lichtblauw aansluiten, de rest mbv kroonsteentje oid afdoppen
- Foto's zijn niet van mijn installatie (maar ik heb e.a. wel obv deze info wel 2x goed werkend aangesloten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM0Vn6YVYruRDw8QZjZsa7uN7ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEM9hkqZD3nqqC3NcS4v6Yfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVSxKgm_GKpQU-_FA5gLP_BfCm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YzRT26oz0t5RwvCn70h1bbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

mbouwmee schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:42:
Wat ik begrepen heb is dat de Daikin met een backupheater van 6KW in nederland aangesloten wordt op 1 fase en nul, dus gewoon op 230V. In de installateur instellingen zet je de configuratie op 2KW. (Niet op 2Kw/4Kw en ook niet op 2Kw/6Kw)
Wat je wel kunt doen is om de buitenunit op een andere fase zetten dan de backup heather.
1 fase kan natuurlijk, maar ik kan niet echt een inschatting maken of 2000W genoeg is om bijvoorbeeld een beetje rap een legionella run te kunnen uitvoeren.

Er lijkt echter een veel betere oplossing te zijn, kwam na wat zoeken op dit topic en dat beschrijft precies mijn probleem en ook een mogelijke oplossing. Het herbedraden vind ik alleen wel een beetje spannend. Dat moet nauwkeurig gebeuren en de instructies zijn mij niet kristalhelder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
DexterDee schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:49:
[...]

1 fase kan natuurlijk, maar ik kan niet echt een inschatting maken of 2000W genoeg is om bijvoorbeeld een beetje rap een legionella run te kunnen uitvoeren.

Er lijkt echter een veel betere oplossing te zijn, kwam na wat zoeken op dit topic en dat beschrijft precies mijn probleem en ook een mogelijke oplossing. Het herbedraden vind ik alleen wel een beetje spannend. Dat moet nauwkeurig gebeuren en de instructies zijn mij niet kristalhelder :)
Ja, die had ik ook gevonden. En moet ook werken volgens mij. Wat ik hier geplaatst heb heb ik van Daikin zelf.
Het voordeel van de andere topic is dat de fasen gelijk belast worden. Mogelijk ga ik ook hiervoor,
Maar ik moet eerst de acties en adviezen van mijn installateur afwachten. (Hij is helaas geen Daikin installateur)

Met wat betreft de legionellarun, hier heb je de Buh maar kort nodig.
Wel moet je in de gaten houden dat de buitentemperatuur lager is dan 25 graden.
Dit heeft Daikin zo geprogrammeerd omdat anders de compressor te heet wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door mbouwmee op 11-07-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauros
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-11-2024
In april is hier een Daikin Altherma 3M geplaatst. Volgens de offerte kan deze ook koelen. De installateur/leverancier was dit echter vergeten... en geeft aan de warmtepomp nu alsnog te kunnen voorzien van de module waardoor koelen nu mogelijk zou worden.

Mijn vraag gaat echter over het leidingwerk: dit is allemaal in staal uitgevoerd en afgewerkt met isolatiemateriaal. Ik had begrepen dat als je de warmtepomp voor koelen gaat gebruiken het leidingwerk in koper gedaan zou moeten worden ivm roesten. De installateur zegt nu dat het huidige leidingwerk ook geschikt zou zijn voor koelen en ze dit dus niet hoeven te vervangen. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar is het ook zo?
Pagina: 1 ... 42 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?