• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-06 08:10
ursusMaritimus schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:38:
Is er iemand die het voor elkaar heeft een regeling te maken die de boiler opwarmt in het goedkoopste uur van de dag bijna dynamische prijzen?

En liefst ook iets om meer te verwarmen in die uren en zo de betonvloer als buffer te gebruiken?

Ik heb een SAP voor terugleveren met goed tlv contract, dus saldeer niet maar koop alle verbruik in tegen dynamische tarieven.
Ja die heb ik inderdaad. Via de smart grid contacten recommened on (wanneer er teruglevering van PV is) of forced on (lage prijzen en de volgende dag onvoldoende zon voorspeld) ga ik de SWW tank opwarmen to 60 graden. De tank staat verder op alleen warmhouden op 45 graden. In mijn regeling pas ik een hysteresis toe van 10 graden (dus opwarmen via smart grid vanaf 50 graden). Buffering in de ruimte doe ik niet.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 20:53
WitteVerf schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:11:
[...]

Ja die heb ik inderdaad. Via de smart grid contacten recommened on (wanneer er teruglevering van PV is) of forced on (lage prijzen en de volgende dag onvoldoende zon voorspeld) ga ik de SWW tank opwarmen to 60 graden. De tank staat verder op alleen warmhouden op 45 graden. In mijn regeling pas ik een hysteresis toe van 10 graden (dus opwarmen via smart grid vanaf 50 graden). Buffering in de ruimte doe ik niet.
Dit is het mooiste inderdaad, via de smart grid contacten. Hoe je dat aansluit en configureert staat in de installatiehandleiding.

All-electric.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:08
Voor de woning van m'n ouders hebben we een Daikin EDLA14 op het oog, geleverd en geplaatst door de installateur... De technische data die Daikin bekend maakt vind ik vrij beperkt, is er toevallig nog meer beschikbaar in andere databooks?

We willen de monoblock "rechtstreeks" op een lage temperatuur circuit met vloerverwarming aansluiten, losgekoppeld van de bovenverdieping, welke nog radiatoren heeft. Die worden dan nog met de huidige gasketel verwarmd.

De 14kW heeft ruimte in het vermogen om later, als het nodig is, ook warm water en de bovenverdieping erbij te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
JanHenk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:46:
Voor de woning van m'n ouders hebben we een Daikin EDLA14 op het oog, geleverd en geplaatst door de installateur... De technische data die Daikin bekend maakt vind ik vrij beperkt, is er toevallig nog meer beschikbaar in andere databooks?

We willen de monoblock "rechtstreeks" op een lage temperatuur circuit met vloerverwarming aansluiten, losgekoppeld van de bovenverdieping, welke nog radiatoren heeft. Die worden dan nog met de huidige gasketel verwarmd.

De 14kW heeft ruimte in het vermogen om later, als het nodig is, ook warm water en de bovenverdieping erbij te doen.
14kW is echt serieus veel, maatje monumentale Villa met energielabel Z. Ik ken de woning natuurlijk verder niet, maar is die keuze gebaseerd op een goede warmteverliesberekening of bijv. de koevlaasformule? Het klinkt in eerste instantie voor mij als behoorlijk oversized.

Los daarvan, hier kan je meer technische info vinden:
https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL/altherma-3-m/outdoor

All-electric.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
RonJ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:18:
[...]

14kW is echt serieus veel, maatje monumentale Villa met energielabel Z. Ik ken de woning natuurlijk verder niet, maar is die keuze gebaseerd op een goede warmteverliesberekening of bijv. de koevlaasformule? Het klinkt in eerste instantie voor mij als behoorlijk oversized.
Er is inderdaad een goede warmteverliesberekening (uitgevoerd door externe partij), die kwam uit op aansluitvermogen van nét iets minder dan 11kW. Als ze allebei ongeveer even ver terug kunnen moduleren, is er volgens mij niet zoveel op tegen om één maatje groter te kiezen.

Betreft een redelijk grote vrijstaande woning uit ~ 1985. Dus wel geïsoleerd, maar dat is zeker niet naar huidige maatstaven. Na-isolatie is ook niet zo eenvoudig.

Zo zit er nog grotendeels ouderwets dubbel glas in. Dit wordt nog vervangen voor HR++ isolatieglas. Daar is overigens al rekening mee gehouden bij de 11kW (we hebben twee berekeningen op laten stellen).

Sanity check; huidige gasverbruik is in ieder geval een ruimte 2500 m³. Volgens koevlaasformule kom je dan ook al uit op ± 12 kW.
Los daarvan, hier kan je meer technische info vinden:
https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL/altherma-3-m/outdoor
Deze had ik reeds gevonden. De nominale vermogens zijn uitgedrukt bij 7 graden, is er ook een idee van het vermogen bij -10? Of hoef ik daar niet naar te kijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
JanHenk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
[...]

Er is inderdaad een goede warmteverliesberekening (uitgevoerd door externe partij), die kwam uit op aansluitvermogen van nét iets minder dan 11kW. Als ze allebei ongeveer even ver terug kunnen moduleren, is er volgens mij niet zoveel op tegen om één maatje groter te kiezen.

Betreft een redelijk grote vrijstaande woning uit ~ 1985. Dus wel geïsoleerd, maar dat is zeker niet naar huidige maatstaven. Na-isolatie is ook niet zo eenvoudig.

Zo zit er nog grotendeels ouderwets dubbel glas in. Dit wordt nog vervangen voor HR++ isolatieglas. Daar is overigens al rekening mee gehouden bij de 11kW (we hebben twee berekeningen op laten stellen).

Sanity check; huidige gasverbruik is in ieder geval een ruimte 2500 m³. Volgens koevlaasformule kom je dan ook al uit op ± 12 kW.
Dan zit je met een 14 inderdaad niet verkeerd.
Deze had ik reeds gevonden. De nominale vermogens zijn uitgedrukt bij 7 graden, is er ook een idee van het vermogen bij -10? Of hoef ik daar niet naar te kijken?
Als je kijkt onder de knop "Combinatie specifiek" staat er onderin een interactieve tabel met het vermogen vs buitentemperatuur bij een bepaalde aanvoertemperatuur. Selecteer dan wel "Stand verwarmen: alleen warmtepomp" (dus zonder gebruik back-up verwarming).

Voorbeeld voor een 3-fase model:

Bedenk wel dat een warmtepomp in de winterperiode 24/7 draait, dus je moet dan naar de gemiddelde etmaaltemperatuur kijken en niet de laagste op een dag, dat is in NL maar heel zelden -10.

Ergo, met een 14 zit je dan wel goed. Een stap naar 16 levert niet tot nauwelijks meer vermorgen bij strenge vorst.

[Voor 7% gewijzigd door RonJ op 14-04-2023 15:49]

All-electric.

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05 22:55
dit is hier offtopic

[Voor 83% gewijzigd door teacher op 14-04-2023 21:37]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-05 17:01
Voor diegenen die overwegen om een Altherma te bestellen is het misschien interessant om te weten dat de Altherma 3 in 2024 opgevolgd wordt oor de Altherma 4. Dit model zal ook beschikbaar komen met het koudemiddel R290.

http://persberichten.depe...tepompen-op-ish-2023.html

• Just_A_User
  • Laatst online: 03-06 20:16
WRMTP schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:45:
Voor diegenen die overwegen om een Altherma te bestellen is het misschien interessant om te weten dat de Altherma 3 in 2024 opgevolgd wordt oor de Altherma 4. Dit model zal ook beschikbaar komen met het koudemiddel R290.

http://persberichten.depe...tepompen-op-ish-2023.html
Ja, dat is voor mij te laat, want ik heb nu een paar dagen de Altherma 3 (water/water) draaien. :P

Och ja, je moet toch wat he.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Just_A_User schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:53:
[...]

Ja, dat is voor mij te laat, want ik heb nu een paar dagen de Altherma 3 (water/water) draaien. :P
Koelmiddel maakt geen bal uit. Alleen voor de milieunormen. Geniet van je unit. Jij hebt er in ieder geval 1. Ik zoek me te pleuris. :'( Gelukkig wel een L/L, maar dat is niet alles.

[Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-04-2023 14:09]

• Just_A_User
MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:08:
[...]

Koelmiddel maakt geen bal uit. Alleen voor de milieunormen. Geniet van je unit. Jij hebt er in ieder geval 1. Ik zoek me te pleuris. :'( Gelukkig wel een L/L, maar dat is niet alles.
Ik heb 'm eind november afgelopen jaar besteld. Zou eerst in mei geleverd worden, maar daarna ineens in maart, en de uiteindelijke installatiedatum was recent in april.

• Mark123
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-06 15:56
Hoi,

Ik ben een newbie, heb sinds januari een Daikin Altherma 8kW 230 liter Boiler van het type EHVH08S.
Graag even een sanity check…ik heb de boilertemperatuur ingesteld op 50 graden, met een delta van 5 graden.
Op zaterdagavond start de wekelijkse ant-legionella cyclus (40 minuten op 60 graden). Daar doet ie dus bijna de hele nacht over om die temperatuur te bereiken. Hij lijkt ook nooit de compressor daarvoor te gebruiken, alleen de backupverwarming.
Zoals ik al aangaf, het is nieuw voor mij en ik heb helaas niet zoveel vertrouwen in mijn installateur…zucht.
Is dit normaal voor die cyclus? Hij gebruikt voor het ‘even op temparatuur brengen op deze manier 30kWh…dat lijkt mij belachelijk veel…? En dat zou toch met compressor veel sneller kunnen?

Is het wellicht een instelling dingetje?

Heel benieuwd naar jullie inzichten, dank!
(En ik heb hier heel veel al door bestaande informatie gescrollt, dus als ik het antwoord ergens al gemist heb, excuses!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:34
Mark123 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:23:
Hoi,

Ik ben een newbie, heb sinds januari een Daikin Altherma 8kW 230 liter Boiler van het type EHVH08S.
Graag even een sanity check…ik heb de boilertemperatuur ingesteld op 50 graden, met een delta van 5 graden.
Op zaterdagavond start de wekelijkse ant-legionella cyclus (40 minuten op 60 graden). Daar doet ie dus bijna de hele nacht over om die temperatuur te bereiken. Hij lijkt ook nooit de compressor daarvoor te gebruiken, alleen de backupverwarming.
Zoals ik al aangaf, het is nieuw voor mij en ik heb helaas niet zoveel vertrouwen in mijn installateur…zucht.
Is dit normaal voor die cyclus? Hij gebruikt voor het ‘even op temparatuur brengen op deze manier 30kWh…dat lijkt mij belachelijk veel…? En dat zou toch met compressor veel sneller kunnen?

(En ik heb hier heel veel al door bestaande informatie gescrollt, dus als ik het antwoord ergens al gemist heb, excuses!
30kWh is zeker belachelijk veel, dan gaat er iets goed mis.
De compressor kan tot (volgens mij) 53 graden verwarmen, de laatste paar graden zullen met de BUH moeten. Maar waarom dit zoveel kWH kost durf ik niet te zeggen.

• Mark123
danny.s schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:43:
[...]

De compressor kan tot (volgens mij) 53 graden verwarmen, de laatste paar graden zullen met de BUH moeten. Maar waarom dit zoveel kWH kost durf ik niet te zeggen.
Hoe lang hoort hij gemiddeld over die cyclus te doen? Wat zijn de algemene ervaringen? Als ik mijn Homewizard app geloof, wel 10 uur gemiddeld per cyclus..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 16:55
Mark123 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:59:
[...]

Hoe lang hoort hij gemiddeld over die cyclus te doen? Wat zijn de algemene ervaringen? Als ik mijn Homewizard app geloof, wel 10 uur gemiddeld per cyclus..
45-60 minuten, 4-5 kWh gemiddeld bij mij. Je moet echt even naar je systeem laten kijken, die BUH moet bijspringen.

Ottie

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35
Just_A_User schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb 'm eind november afgelopen jaar besteld. Zou eerst in mei geleverd worden, maar daarna ineens in maart, en de uiteindelijke installatiedatum was recent in april.
Gefeliciteerd. Ik heb begin september besteld en de verwachting is nu juli.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Just_A_User
Videopac schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:58:
[...]

Gefeliciteerd. Ik heb begin september besteld en de verwachting is nu juli.
Ja, maar dat zal niet voor een water/water pomp zijn denk ik? Want mij werd ook al gezegd dat als je een niet-water/water variant wil, je (veel) langer moet wachten, maar mensen die achteraf een WP plaatsen zullen niet heel vaak voor een grondgebonden pomp gaan, en dus is de wachttijd ook langer.

Op zich een plausibele verklaring, maar of het ook de juiste verklaring is weet ik niet.

• Just_A_User
Mark123 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:23:
Hoi,

Die heeft bij mij nu 1x gedraaid, want hij draait hier op de dinsdag, staat ingesteld om 11:00u en heeft bij mij toen in dat uur (Home Assistant kijkt per uur) 4,7 kWh verbruikt. Of dat volledige verbruik naar de pomp is gegaan denk ik niet, maar het zal ook niet heel veel schelen.

• Mark123
Ottie93 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:41:
[...]

45-60 minuten, 4-5 kWh gemiddeld bij mij. Je moet echt even naar je systeem laten kijken, die BUH moet bijspringen.
Ah....gekker vraag misschien, is die BUH op 3-fase aangesloten..?

• Ottie93
Mark123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:36:
[...]

Ah....gekker vraag misschien, is die BUH op 3-fase aangesloten..?
Ik dacht van wel, kan het überhaupt op 1-fase :?

Ottie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:34
Ottie93 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:43:
[...]

Ik dacht van wel, kan het überhaupt op 1-fase :?
Ligt eraan hoe zwaar de BUH is. Bij de 2kW kan dat prima lijkt me. 6 of 9kW niet meer.

• Ottie93
danny.s schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:41:
[...]

Ligt eraan hoe zwaar de BUH is. Bij de 2kW kan dat prima lijkt me. 6 of 9kW niet meer.
Ah, makes sense. Heb zelf een 9 kW, vandaar.

Ottie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mark123
Ottie93 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:50:
[...]

Ah, makes sense. Heb zelf een 9 kW, vandaar.
Dan weet ik wat het probleem is....thx :) Terug naar de installateur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Laatst online: 03-06 14:18
danny.s schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:43:
[...]

Ik heb 180 liter tank die standaard tot 53 gr verwarmt (hyst. 3). Energieverbruik is doorgaans 1kwh per dag en 1x per week voor legionellarun 6kwh. Backup heater alleen voor die run toegestaan. Is die 60 graden wel gehaald? Kan ook zijn dat de backup heater verkeerd is aangesloten en eigenlijk niets doet en in de app een idioot energieverbruik weergeeft maar wat op de meter in de meterkast niet is terug te zien. Bij mij 1 fase aangesloten en was ook niet juist gemonteerd.

• Mark123
hijlko.roosjen schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb 180 liter tank die standaard tot 53 gr verwarmt (hyst. 3). Energieverbruik is doorgaans 1kwh per dag en 1x per week voor legionellarun 6kwh. Backup heater alleen voor die run toegestaan. Is die 60 graden wel gehaald? Kan ook zijn dat de backup heater verkeerd is aangesloten en eigenlijk niets doet en in de app een idioot energieverbruik weergeeft maar wat op de meter in de meterkast niet is terug te zien. Bij mij 1 fase aangesloten en was ook niet juist gemonteerd.
Jawel hij haalt het wel, maar doet er zoals gezegd belachelijk lang over , ik denk nu dat ie te weinig vermogen krijgt…installateur komt langs..

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 16:18
Mark123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:39:
[...]

Jawel hij haalt het wel, maar doet er zoals gezegd belachelijk lang over , ik denk nu dat ie te weinig vermogen krijgt…installateur komt langs..
Als de boiler er lang over doet zal er ook niet zo veel vermogen per uur naar toe gaan.
Tenzij je overstort continue staat te lozen richting riool (en je de koude toevoer dus aan het opwarmen bent...)

Eerder in dit draadje idd gelezen dat de configuratie afweek waardoor het vermogen volgens de software enorm hoog leek maar het daadwerkelijke opgenomen vermogen aanzienlijk lager was.

Een goed installateur zal er snel achter zijn wat er loos is :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:00
Sparky schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:25:
[...]

Als de boiler er lang over doet zal er ook niet zo veel vermogen per uur naar toe gaan.
Tenzij je overstort continue staat te lozen richting riool (en je de koude toevoer dus aan het opwarmen bent...)

Eerder in dit draadje idd gelezen dat de configuratie afweek waardoor het vermogen volgens de software enorm hoog leek maar het daadwerkelijke opgenomen vermogen aanzienlijk lager was.

Een goed installateur zal er snel achter zijn wat er loos is :)
Dat heb ik inderdaad ook gehad, bleek dat er ergens nog een schakelaar uit stond na een reparatie. Software dacht dat de BUH vol draaide, maar er gebeurde helemaal niks met die BUH (die stond uit). Gevolg was een hele lange, mislukte, legionella run en volgens de Daikin software een enorm verbruik. Wat niet klopte, want de BUH stond uit :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:16
Nieuwe firmware beschikbaar, ben 'm nu aan het downloaden. Benieuwd wat er gewijzigd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slagroomsoes
Helaas nog steeds geen mogelijkheid om het klokprogramma van de verwarming op halve graden in te stellen. Verder niet gekeken wat er gewijzigd is; dit was mijn enige wens :)

• Sparky
Ik heb hier ook de 7.1.0 zojuist geïnstalleerd op de Altherma3 / 8 kW / 230 ltr boiler.
Zo op het eerste gezicht geen verschillen kunnen vinden....
Zijn er ergens wijzigingen / release notes te vinden?

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 16:17
In hoe verre is iemand hier bekend mee om een Daikin altherma 3 8kw exemplaar te koppelen aan smart grid?
Ik zou graag willen inregelen dat wanneer mijn zonnepanelen meer als x Watt op het net gaat terugleveren, mijn Daikin aanspringt en het voorraadvat opwarmt naar 60 graden of meer.
Ik heb een p1 meter en hier zijn ook smart plugs voor te krijgen.

Kan ik vanuit deze smart plug een stopcontact afmonteren op de juiste contacten en werkt dit dan?

Met de Energy+ app kun je namelijk scenarios instellen. Of is hier iets anders voor nodig? (Hoe weet de tank er bijvoorbeeld voor dat hij op een moment moet stoppen en er geen kokend water van gaat maken?)

• smaij
  • Laatst online: 11:00
WillumC schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:06:
In hoe verre is iemand hier bekend mee om een Daikin altherma 3 8kw exemplaar te koppelen aan smart grid?
Ik zou graag willen inregelen dat wanneer mijn zonnepanelen meer als x Watt op het net gaat terugleveren, mijn Daikin aanspringt en het voorraadvat opwarmt naar 60 graden of meer.
Ik heb een p1 meter en hier zijn ook smart plugs voor te krijgen.

Kan ik vanuit deze smart plug een stopcontact afmonteren op de juiste contacten en werkt dit dan?

Met de Energy+ app kun je namelijk scenarios instellen. Of is hier iets anders voor nodig? (Hoe weet de tank er bijvoorbeeld voor dat hij op een moment moet stoppen en er geen kokend water van gaat maken?)
Dit zou je met Home Assistant al in kunnen regelen. Met een p1 meter.
Volgens mij nog recent voorbij gekomen in dit topic.
Ik gebruik zelf dit component in HA: https://github.com/tadasdanielius/daikin_altherma en daarmee kan je de setpoint van de boiler temperatuur ook aanpassen.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@smaij Cool! Met die LAN-adapter kun je dus toch meer dan met de ESP-Altherma + relais. Het instellen van de tank temperatuur is wel mooi.

@WillumC Met ESP-Altherma kun je relais koppelen. Een van de mogelijkheden is smart grid. Daarbij heb je de mogelijkheid om de Daikin aan te zetten, waarbij de tank tot 70 graden opgewarmd wordt (of wellicht lager als je dat instelt).

Maar je moet dus wel zelf de trigger regelen dat het relais aangaat. Dit is met home assistant of Homey natuurlijk eenvoudig te verzorgen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 13:08
slagroomsoes schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:29:
Helaas nog steeds geen mogelijkheid om het klokprogramma van de verwarming op halve graden in te stellen. Verder niet gekeken wat er gewijzigd is; dit was mijn enige wens :)
Is dit niet zo simpel als dat Daikin op deze manier pendelen wil beperken? En is het niet eenvoudig te omzeilen met een tweede thermostaat die wel op een halve graad schakelt?

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-06 22:39
slagroomsoes schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:28:
Nieuwe firmware beschikbaar, ben 'm nu aan het downloaden. Benieuwd wat er gewijzigd is.
slagroomsoes schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:29:
Tevens is na de update ook de hysterese van de kamerthermostaat, parameter [9-0C] ook niet op 0.5 in te stellen. Helaas, blijven hopen :-)

• slagroomsoes
pegagus schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:55:
[...]

Is dit niet zo simpel als dat Daikin op deze manier pendelen wil beperken? En is het niet eenvoudig te omzeilen met een tweede thermostaat die wel op een halve graad schakelt?
Mogelijk wel bedacht om pendelen tegen te gaan; qua comfort is het niet ideaal dat de wp alleen onder hele graden inschakelt. Had graag gezien dat 'ie onder de 19,5 al aan ging.

• MajaMestreech
  • Laatst online: 04-06 22:39
slagroomsoes schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:25:
[...]

Mogelijk wel bedacht om pendelen tegen te gaan; qua comfort is het niet ideaal dat de wp alleen onder hele graden inschakelt. Had graag gezien dat 'ie onder de 19,5 al aan ging.
Kun je toch handmatig doen? En als je dat via het programma wilt doen dan pas je de afwijking van de kamerthermostaat aan en heb je hetzelfde effect.

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 16:17
TKroon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:39:

@WillumC Met ESP-Altherma kun je relais koppelen. Een van de mogelijkheden is smart grid. Daarbij heb je de mogelijkheid om de Daikin aan te zetten, waarbij de tank tot 70 graden opgewarmd wordt (of wellicht lager als je dat instelt).

Maar je moet dus wel zelf de trigger regelen dat het relais aangaat. Dit is met home assistant of Homey natuurlijk eenvoudig te verzorgen.
Dat is opzich wel een goede optie.
Ik heb espAltherma al in gebruik met een m5stick.

Als ik inderdaad het huidige p1 teruglevering kan meten, zou ik inderdaad het vat kunnen ophogen in temperatuur.
Toevallig enig idee of ergens beschreven staat hoe dit te doen?
Ga het morgen in ieder geval eens onderzoeken...

Edit, zie in de link al wat basic info staan.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Op de rest van de GitHub vind je meer: https://github.com/raomin/ESPAltherma/issues/130
Even doorklikken en zoeken, dan kom je een heel eind. Ik wil het smart grid stuk ook installeren voordat het salderen stopt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 22:46

Valt me net pas op: als de WP start zakt de buitentemperatuur (edit: onderste blauwe lijn). Dat is niet handig regelen zo.
Maar even inlezen op stooklijn obv een externe temperatuursensor.

[Voor 3% gewijzigd door GJA op 19-04-2023 09:02]

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HomeAssistant: HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A1 | gasloos |

• RonJ
GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:01:
[Afbeelding]

Valt me net pas op: als de WP start zakt de buitentemperatuur (edit: onderste blauwe lijn). Dat is niet handig regelen zo.
Dan zuigt je unit uitgeblazen lucht weer aan, dan gaat een externe sensor niet helpen, maar moet je de plaatsing van de buitenunit en evt. omkastingen even goed bekijken.

All-electric.

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:17
GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:01:
Wat is de bron en schaal van de blauwe lijn? Want een kleine stap (als gevolg van de koude van het rooster) is normaal, deze stap lijkt wel groter. Een graad of 2-3 verschil zie ik ook door de koude-invloed van het rooster als de WP aangaat (en ik heb geen omkasting), en ik zie ook tot totaal 7 graden afkoeling bij het dichtvriezen als een defrost te lang uitblijft, dus ik wil ook een externe temperatuurstensor aansluiten.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• GJA
arnoldniessen schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:18:
[...]

Wat is de bron en schaal van de blauwe lijn? Want een kleine stap (als gevolg van de koude van het rooster) is normaal, deze stap lijkt wel groter. Een graad of 2-3 verschil zie ik ook door de koude-invloed van het rooster als de WP aangaat (en ik heb geen omkasting), en ik zie ook tot totaal 7 graden afkoeling bij het dichtvriezen als een defrost te lang uitblijft, dus ik wil ook een externe temperatuurstensor aansluiten.
Dat was 'm dus. Verkeerde input. Dit was een waarde vanuit espaltherma die blijkbaar niet vaak genoeg geupdate wordt in die grafiek. Als ik 'm vanuit de Altherma haal krijg ik een keurig verloop.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HomeAssistant: HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A1 | gasloos |

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:17
GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:34:
Dat was 'm dus. Verkeerde input. Dit was een waarde vanuit espaltherma die blijkbaar niet vaak genoeg geupdate wordt in die grafiek. Als ik 'm vanuit de Altherma haal krijg ik een keurig verloop.
Dat vermoedde ik al. In de P1/P2 data zitten ook 2 buitentemperatuur metingen, de ene wordt vastgezet tijdens defrosts, de andere niet (en daar zie je de warmte van het ontdooien ook in terug).

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
Ik heb sinds mijn installatie af en toe error gehad dat mijn desinfectie stap niet kon afgewerkt worden. Als ik dat controleerde had ik toch de gevraagde 60 graden gehaald voor de 40 minuten.

Dacht altijd er is misschien afname geweest tijdens desinfectie. Maar nu zijn we op vakantie geweest en bij terug komen had hij ook deze melding. Zeker geen afname tijdens de desinfectie. Wat zou nog de oorzaak kunnen zijn?

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:48

GNML

applebuyguide.com

Mark123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:39:
[...]

nou hier via de app zichtbaar dat de het opwarmen ook gemiddeld 10 kWh opneemt om het 230l vat op temp te houden (48graden)...

De verwarming schommelt de laatste week rond de 1 a 2 kWh..
De monteur moet hier ook nog langskomen om wat dingen te wijzigen maar vind het verbruik voor het vat wel erg hoog.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

• GJA
Onk_the_Monk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:50:
Ik heb sinds mijn installatie af en toe error gehad dat mijn desinfectie stap niet kon afgewerkt worden. Als ik dat controleerde had ik toch de gevraagde 60 graden gehaald voor de 40 minuten.

Dacht altijd er is misschien afname geweest tijdens desinfectie. Maar nu zijn we op vakantie geweest en bij terug komen had hij ook deze melding. Zeker geen afname tijdens de desinfectie. Wat zou nog de oorzaak kunnen zijn?
Niet toevallig de beschikking over HomeAssistant en een wifi module in de WP (of ESPAltherma)? Een logje zou wel mooi zijn in dit geval.

• GJA
GNML schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:32:
[...]

nou hier via de app zichtbaar dat de het opwarmen ook gemiddeld 10 kWh opneemt om het 230l vat op temp te houden (48graden)...

De verwarming schommelt de laatste week rond de 1 a 2 kWh..
De monteur moet hier ook nog langskomen om wat dingen te wijzigen maar vind het verbruik voor het vat wel erg hoog.
Is dat 10 kWh per dag?
Waarschijnlijk zijn je BUH's dan het water aan het verwarmen ipv de warmtepomp. Is redelijk simpel aan te passen in het installateursmenu.

• GNML

GNML

applebuyguide.com

GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:45:
[...]

Is dat 10 kWh per dag?
Waarschijnlijk zijn je BUH's dan het water aan het verwarmen ipv de warmtepomp. Is redelijk simpel aan te passen in het installateursmenu.
10kwh per dag. Zal er eens naar kijken, alle termen zijn vrij nieuw voor me..
Als buh backup heater is, deze staat uit.

[Voor 5% gewijzigd door GNML op 19-04-2023 15:28]

• GJA
GNML schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:25:
[...]

10kwh per dag. Zal er eens naar kijken, alle termen zijn vrij nieuw voor me..
Als buh backup heater is, deze staat uit.
Is het dan niet andersom: 2 voor water, ongeveer 10 voor verwarmen?
In die buurt zat ik ook wel ergens de afgelopen dagen.

• GNML

GNML

applebuyguide.com

GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:39:
[...]

Is het dan niet andersom: 2 voor water, ongeveer 10 voor verwarmen?
In die buurt zat ik ook wel ergens de afgelopen dagen.
Zou kunnen, weinig referentie in wat het verbuik mag zijn.

Kan dat verkeerd aangesloten worden, dat die waardes niet juist worden weergegeven?

• Onk_the_Monk
GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:42:
[...]

Niet toevallig de beschikking over HomeAssistant en een wifi module in de WP (of ESPAltherma)? Een logje zou wel mooi zijn in dit geval.

Zie hier de trend van de laatste keer dat hij mislukt is en er zeker geen afname was. Hij start om 14u met zijn desinfectie.

Error code: AH-00

• GJA
Onk_the_Monk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]

Zie hier de trend van de laatste keer dat hij mislukt is en er zeker geen afname was. Hij start om 14u met zijn desinfectie.

Error code: AH-00
Even vergelijken:

Ziet er eender uit. 2 uurtjes later.

Edit: bij ons is ie wel sneller op temperatuur.

• Onk_the_Monk
GJA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:32:
[...]

Even vergelijken:

[Afbeelding]

Ziet er eender uit. 2 uurtjes later.

Edit: bij ons is ie wel sneller op temperatuur.
Ik heb de elektrische weerstand in de WP begrenst om zo weinig mogelijk pieken te trekken. Maar hij haalt zijn temperatuur toch.

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:01
Van de week mijn energie eind afrekening gehad en ik moet zeggen dat ik zeer content ben. Ik kreeg geld terug vanwege verminderde energiebelasting, maar ik heb net geen nul op de meter. (Salderen hielp ook goed mee) Zonnepanelen deden 3200 kWh.
Totaal was 3800 kWh verbruik voor alles dus thuis apparaten zoals inductie koken en volledige warmtepomp. Water om te douchen en verwarming. Beeld is nu redelijk goed ook voor toekomst, want sinds april vorig jaar was de pomp goed geconfigureerd met in oktober vorig jaar laatste verbetering door daikin monteur. Ik draai op 19.5 graden zonder modulatie nu als constante temperatuur met beginnen op 19 en stoppen op 20 graden. Koelen doe ik niet dan zou verbruik natuurlijk hoger zijn.

• GJA
Onk_the_Monk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:33:
[...]

Ik heb de elektrische weerstand in de WP begrenst om zo weinig mogelijk pieken te trekken. Maar hij haalt zijn temperatuur toch.
Misschien vindt ie het niet snel genoeg. Je zou de BUH iets sterker kunnen instellen en kijken of het dan goed gaat?
De foutcode is erg algemeen. Zoals met veel foutcodes; geeft alleen het gevolg aan, niet de oorzaak ;(

• GNML

GNML

applebuyguide.com

Meer mensen die deze storing hebben?

// edit
Het lijkt weer te werken

[Voor 172% gewijzigd door GNML op 20-04-2023 19:53]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 21:55
Ik krijg binnenkort een Daikin Altherma 3 lucht-water warmtepomp met Madoka thermostaat. Nu heb ik ook Home Assistant draaien waar ik mijn huidige cv ketel nog mee kan bedienen.

Uiteraard wil ik straks ook de warmtepomp uitlezen en standaard lijkt de thermostaat alleen Bluetooth te hebben. Wat is nou de beste manier om de koppeling met Home assistant te maken? Heb ik dan nog een Hub of een WiFi dongel oid nodig?

• GJA
GaMbiNo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:08:
Ik krijg binnenkort een Daikin Altherma 3 lucht-water warmtepomp met Madoka thermostaat. Nu heb ik ook Home Assistant draaien waar ik mijn huidige cv ketel nog mee kan bedienen.

Uiteraard wil ik straks ook de warmtepomp uitlezen en standaard lijkt de thermostaat alleen Bluetooth te hebben. Wat is nou de beste manier om de koppeling met Home assistant te maken? Heb ik dan nog een Hub of een WiFi dongel oid nodig?
WiFi module in de binnenunit of ESPAltherma

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 21:55
GJA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:15:
[...]

Thanks, ga ik daar even op zoeken.

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
GJA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:15:
[...]

Voor het laatste is er een app binnen HA. Is niet zo expliciet als ESPAltherma maar werkt zonder veel moeite. Leest dezelfde gegevens uit als de Onecta app en je kunt een aantal zaken instellen. Je kunt er ook de WP mee aan en uit zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wtenboske
  • Laatst online: 04-06 07:22
FransHe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:40:
[...]

Voor het laatste is er een app binnen HA. Is niet zo expliciet als ESPAltherma maar werkt zonder veel moeite. Leest dezelfde gegevens uit als de Onecta app en je kunt een aantal zaken instellen. Je kunt er ook de WP mee aan en uit zetten.
Ik denk dat je bedoelt: 'Voor de eerste...'.

Overigens is de combi van de WiFi module en Home Assistant ook zeer bruikbaar. Met HA lees je de basisgegevens uit en heb je de belangrijkste data om je WP goed in te stellen, maar net iets meer dan je alleen via de Onecta app ziet . Met ASPAltherma krijg je een sloot extra data voor de fijnproevers onder ons.

[Voor 27% gewijzigd door wtenboske op 21-04-2023 06:57]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06 21:14
GNML schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:42:
Meer mensen die deze storing hebben?

[Afbeelding]

// edit
Het lijkt weer te werken
Ik krijg deze foutmelding nu ook. (Tenminste, check t vandaag pas weer). Had jij nog iets specifieks gedaan om dit op te lossen? @GNML ?

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:01
ik had de foutmelding ook vandaag, duurde een uur dus app werkte niet maar nu doet ie het weer. Dus geen idee wat het was qua oorzaak en oplossing.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06 21:14
Update: werkt bij mij ook weer.

• GNML

GNML

applebuyguide.com

Smithkj schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:44:
Update: werkt bij mij ook weer.
Heb niks gedaan, app begon spontaan weer te werken..

• FransHe
  • Nu online
Ik gebruik in Home Assistant de Daikin Altherma integratie. Lijkt er op dat de switch voor warm water per 15 april is verdwenen uit de integratie. Kan niet meer de entiteit water_heater.altherma vinden. Iemand dezelfde ervaring?

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 13:06

edautz

Meten is weten.

wtenboske schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 06:53:
[...]

Ik denk dat je bedoelt: 'Voor de eerste...'.

Overigens is de combi van de WiFi module en Home Assistant ook zeer bruikbaar. Met HA lees je de basisgegevens uit en heb je de belangrijkste data om je WP goed in te stellen, maar net iets meer dan je alleen via de Onecta app ziet . Met ASPAltherma krijg je een sloot extra data voor de fijnproevers onder ons.
En als je je WP optimaal wilt instellen qua levensduur en energie verbruik, dan is deze sloot extra data noodzakelijk.

En er lekker warmpjes bij zitten.

• smaij
edautz schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:38:
[...]

En als je je WP optimaal wilt instellen qua levensduur en energie verbruik, dan is deze sloot extra data noodzakelijk.
Heb je hier een voorbeeld van? Welke gegevens precies?

• Maril
  • Nu online
Ik heb sinds een paar weken een Daikin Altherma 3 LT 6 KW wandmodel met aparte boiler.
Stooklijn 38/-10 28/15
Tijdens helpt draaien veel schommelingen in het debiet. Het begint met 18 tot 20 L p/m. Springt dan regelmatig naar 12 a 13 L p/m. Daarbij veel hoog en laag geruis in de leidingen. Uiteindelijk valt het debiet terug naar 9 L p/m en blijft dan continu op die hoeveelheid totdat de temperatuur is bereikt.
Volgens mij moet het debiet een vaste continu waarde hebben en niet constant fluctueren.
Wie kan mij advies geven.

• MotorBeast
  • Nu online
Maril schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:24:
Ik heb sinds een paar weken een Daikin Altherma 3 LT 6 KW wandmodel met aparte boiler.
Stooklijn 38/-10 28/15
Tijdens helpt draaien veel schommelingen in het debiet. Het begint met 18 tot 20 L p/m. Springt dan regelmatig naar 12 a 13 L p/m. Daarbij veel hoog en laag geruis in de leidingen. Uiteindelijk valt het debiet terug naar 9 L p/m en blijft dan continu op die hoeveelheid totdat de temperatuur is bereikt.
Volgens mij moet het debiet een vaste continu waarde hebben en niet constant fluctueren.
Radiatoren vermoed ik? Ik vermoed dat je leidingen hebt met een te kleine diameter. 9L/min is veel te weinig. Je hebt ook niet voor niets ruis in je leidingen. Heb je wel alles vol open staan?

Uit L/W topic: Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)

[Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2023 11:18]

• RonJ
Maril schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:24:
Stooklijn 38/-10 28/15
In tegenstelling tot bijv. een Mitsubishi die met een constant debiet werkt, regelt een Daikin continu de pompsnelheid om de ingestelde Delta-T te behouden. Als je bij 12-13L/min al geruis hoort zijn je leidingen ongeschikt/te klein, niet goed ontlucht en/of voorzien van ongewenste restricties bij knie-ventielen oid.

9L/min is helemaal geen gekke waarde, mocht dat toch te laag zijn om alle radiatoren/vvw-zones goed te bereiken dan kan je de Delta-T eens proberen te verlagen (in stapjes van 1C), dan gaat de flow-rate nog wat omhoog, maar als alles goed/evenredig warm wordt is de huidige juist een goede instelling.
MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:12:
[...]

Radiatoren vermoed ik? Ik vermoed dat je leidingen hebt met een te kleine diameter. 9L/min is veel te weinig. Je hebt ook niet voor niets ruis in je leidingen. Heb je wel alles vol open staan?

Uit L/W topic: Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)
9L/min is niet te weinig in bedrijfstoestand, maar juist de bedoeling qua regelgedrag bij een Daikin. Hij kán dus wel gewoon 20L/min halen, wat hoewel het beter kan (hier ook 26-27L/min), ruimschoots voldoet aan het minimum van 12L/min volgens de documentatie (daaronder krijg je error 7H bij bijv. defrosts).

[Voor 25% gewijzigd door RonJ op 25-04-2023 11:23]

All-electric.

• Maril
  • Nu online
Heb vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast radiator in de badkamer die volledig open staat. De rest van het huis wordt niet verwarmd.
De retour van de vloerverwarming komt nauwelijks op temperatuur. Misschien is daar wat mee aan de hand. Een verdeler zonder pomp. Gaat 30 graden in maar wat er uitkomt is niet duidelijk. Het voelt behoorlijk koud. Volgende week komt er een thermometer op de retour, dan wat meer duidelijkheid.

• MotorBeast
  • Nu online
Groepen openzetten.

• RonJ
Maril schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:22:
Heb vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast radiator in de badkamer die volledig open staat. De rest van het huis wordt niet verwarmd.
De retour van de vloerverwarming komt nauwelijks op temperatuur. Misschien is daar wat mee aan de hand. Een verdeler zonder pomp. Gaat 30 graden in maar wat er uitkomt is niet duidelijk. Het voelt behoorlijk koud. Volgende week komt er een thermometer op de retour, dan wat meer duidelijkheid.
Wat geeft ie als retourtemperatuur op het display van de binnenunit aan (na een tijdje, staat onder sensoren menu)? En welke Delta-T en afgiftesysteemtype staat er ingesteld? Bij VVW, zeker zonder mengverdeler/pomp hoort ie standaard op DT=5 te staan, dus de retour zou bij een aanvoertemp. van 30C rond de 25C moeten zijn.

Ik zou vooral kijken naar de sensor in de unit en die thermometer in de verdeler lekker laten zitten, die analoge dingen zijn zo nauwkeurig als de weersvoorspelling van buienradar voor over 14 dagen ;-)
Hij doet gewoon 20L/min voordat de pomp zichzelf terugregelt (works as designed ;-)). Dus ga zeker niet lukraak alle groepen opendraaien. Dan kan je straks alles weer opnieuw balanceren. Áls je er al aan gaat zitten schrijf dan even goed op welke groep je met hoeveel slagen versteld, dan kan je iig nog terug.

[Voor 17% gewijzigd door RonJ op 25-04-2023 11:31]

All-electric.

• MotorBeast
  • Nu online
@RonJ Dit Stooklijn 38/-10 28/15 lijkt me ook wel fors met VV. Ik zou dit hanteren met mijn radiatoren.

Ik lees niet anders in L/W dat al die ellende begint met de flow, lees afgifte te verbeteren. Waarom zou je de flow beperken van je verdeler als je L/W dat regelt? Hoe hoger je afgifte, hoe lager de aanvoer, hoe beter de delta T.

[Voor 54% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2023 11:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:31:
@RonJ Dit Stooklijn 38/-10 28/15 lijkt me ook wel fors met VV. Ik zou dit hanteren met mijn radiatoren.
Die is zeker aan de hoge kant ja, maar blijft binnen de range wat een dekvloer mag hebben. Het is nu ook veel te warm en wisselvallig om dat nog goed af te kunnen stellen, dat zou ik eind van het jaar pas weer gaan doen.

Je zou wel de rechterkant vast op 26C kunnen zetten (niet lager!). Als het afgiftesysteem maar goed ingesteld is op VVW en DT 3-5C en niet op radiatoren vanwege die ene badkamerradiator (ik zou daar zelf een elektrisch element in schroeven en afkoppelen van de WP). Bij de setting voor radiatoren pakt ie standaard een Delta-T van 10C en dan zou ie dus nu op retour ~18 graden gaan regelen, dat gaat dan niet goed. Maar dan zou ik afslaan/pendelen verwachten en geen stabiele toestand op 9L/min.
MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:31:
Ik lees niet anders in L/W dat al die ellende begint met de flow, lees afgifte te verbeteren. Waarom zou je de flow beperken van je verdeler als je L/W dat regelt? Hoe hoger je afgifte, hoe lager de aanvoer, hoe beter de delta T.
De meesten daar hebben Mitsu/Pana, die werken heel anders qua regeling (een mitsu wil je daarom wél op de hoogste flow zetten), dus dat moet je sowieso niet zomaar 1:1 toepassen op een Daikin (waar je juist met de DT gaat spelen om een goede flow te bereiken). Uiteraard wil je wél een zo hoog mogelijke (potentiele!) flow hebben, daarin helemaal eens.

Maar dat betekend dus niet even álle vvw-groepen vol open gooien, maar alleen de groep(en) met de hoogste weerstand/lengte/afstand en uiteraard de aanvoer naar de verdeler vól open en de rest naar rato dicht, zodat de boel zo egaal mogelijk warm wordt. De groepen bij VVW hebben vrijwel nooit precies dezelfde lengte, weerstand en liggen ook in een ander gebied van je huis, dus vereisen vrijwel nooit allemaal dezelfde flow-rate om egaal warm te worden.

Als je alles vol open knalt dan worden de verste/langste/koudste (e.g. bij deur/raam/kelder/uitbouw) groepen niet tot niet goed warm en mis je dus een flink stuk vloeroppervlak waar een goede afgifte kan plaatsvinden en daarmee dus ook een stuk afgiftecapaciteit en comfort. Daar zou ik dus vooralsnog vooral afblijven als dat al ingeregeld is.

[Voor 44% gewijzigd door RonJ op 25-04-2023 11:47]

All-electric.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransHe
  • Nu online
FransHe schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:07:
Ik gebruik in Home Assistant de Daikin Altherma integratie. Lijkt er op dat de switch voor warm water per 15 april is verdwenen uit de integratie. Kan niet meer de entiteit water_heater.altherma vinden. Iemand dezelfde ervaring?
Opgelost: Update 2.7.1 installeren van de integratie in Homeassistant.

• Just_A_User
FransHe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:40:
[...]

[Afbeelding]
Waar vind ik deze app dan? Want bij integraties staat ie niet? Overigens heb ik mijn Altherma 3 gewoon aan een netwerkkabel hangen?

• FransHe
  • Nu online
Just_A_User schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:11:
[...]

Waar vind ik deze app dan? Want bij integraties staat ie niet? Overigens heb ik mijn Altherma 3 gewoon aan een netwerkkabel hangen?
De residential controller hier:

• Just_A_User
FransHe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:23:
[...]

De residential controller hier:
[Afbeelding]
Maar dit is in HACS ofzo? Want ik heb geen HACS en ik krijg het ook niet voor elkaar dat te installeren.

Het enige wat ik vind is Daikin AC.

[Voor 4% gewijzigd door Just_A_User op 26-04-2023 09:04]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43
Just_A_User schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:11:
[...]

Welk lan adapter heb jij?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• smaij
Just_A_User schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:02:
[...]

Maar dit is in HACS ofzo? Want ik heb geen HACS en ik krijg het ook niet voor elkaar dat te installeren.

Het enige wat ik vind is Daikin AC.
Dat klopt, HACS is wel nodig.

• Just_A_User
Rainesh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:35:
[...]

Welk lan adapter heb jij?
Ik heb echt geen enkel idee. Is dat ook nog relevant want anders werkt het niet? Ik heb een EGSAX06DA9W pomp (altherma 3 Geo 6 kW), en op de achterkant bungelde gewoon een kabeltje waar een netwerkaansluiting op zat (dat is ook de enige aansluiting die er op zat). Die heb ik gebruikt. Ik zie de pomp ook gewoon in de Onecta app.

• Just_A_User
smaij schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:52:
[...]

Dat klopt, HACS is wel nodig.
Crap. Dat wordt lastig dan.

• RonJ
Je kan het ook met de hand installeren. Zie de github voor instructies.

All-electric.

• GJA
Heb je hem echt met een aan/uitschakelaar in HA?

• FransHe
  • Nu online
GJA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:28:
[...]

Heb je hem echt met een aan/uitschakelaar in HA?
Zeker. Entity is sensor.altherma_operation_mode.
zie afbeeldingen.

Op deze laatste eenvoudig op de symbooltjes klikken.

Voor warm water zie deze:

https://tweakers.net/i/MOducFrdUj3YxLjBaKTddXb7dpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UdPRvQcmOO0YiTEVWsIZekdW.png?f=user_large

[Voor 19% gewijzigd door FransHe op 26-04-2023 13:41]

• GJA
FransHe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:38:
[...]

Zeker. Entity is sensor.altherma_operation_mode.
zie afbeeldingen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op deze laatste eenvoudig op de symbooltjes klikken.

Voor warm water zie deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik krijg die thermostaatweergave van die entiteit niet klaar. Zou je de code vanuit die kaart willen delen?

Bij mij:
square: false
columns: 1
type: grid
cards:
- type: entities
entities:
- entity: water_heater.altherma
title: WP
state_color: true
show_header_toggle: true
- type: thermostat
entity: climate.altherma

sensor.altherma_operation_mode krijg ik niet in de thermstaatkaart; geen climate entity.
Met bovenstaande code krijg ik de kamerthermostaat.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:00
Ze hebben het iets aangepast, in mn automations heb ik het zo:

code:
1
2
3
4
5
service: water_heater.set_operation_mode
data:
  operation_mode: "off"
target:
  entity_id: water_heater.altherma

• Just_A_User
RonJ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:07:
[...]

Je kan het ook met de hand installeren. Zie de github voor instructies.
Ik uhhh...hmm ik moet bekennen dat ik niet weet hoe ik het van daar moet downloaden? Ik heb een simpele setup. Ding heb ik voorgeinstalleerd gekocht bij HAshop. Als ik kijk bij File editor dan zit ik volgens mij op config niveeau, waar ik dit zie:

Daar zie ik geen map custom_components. Die kan ik daar wel aanmaken, maar vervolgens moet ik die files van die github er nog in krijgen, en daarvoor moet ik ze eerst downloaden, maar hoe kan ik dat ding downloaden als een file?

Edit: gevonden, heb volgens mij een zipfile gedownload en die heb ik ook uitgepakt, en daar zit dan oa een custom_components in waar weer daikin_residential_altherma in zit en dáár zitten dan allerlei files in.

[Voor 11% gewijzigd door Just_A_User op 26-04-2023 15:56]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:05
Edwin1976 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:42:
Van de week mijn energie eind afrekening gehad en ik moet zeggen dat ik zeer content ben. Ik kreeg geld terug vanwege verminderde energiebelasting, maar ik heb net geen nul op de meter. (Salderen hielp ook goed mee) Zonnepanelen deden 3200 kWh.
Totaal was 3800 kWh verbruik voor alles dus thuis apparaten zoals inductie koken en volledige warmtepomp. Water om te douchen en verwarming. Beeld is nu redelijk goed ook voor toekomst, want sinds april vorig jaar was de pomp goed geconfigureerd met in oktober vorig jaar laatste verbetering door daikin monteur. Ik draai op 19.5 graden zonder modulatie nu als constante temperatuur met beginnen op 19 en stoppen op 20 graden. Koelen doe ik niet dan zou verbruik natuurlijk hoger zijn.
- Wat is toen verbeterd door de monteur?
- Welke aansturing heb je (of thermostaat)?
- Welke afgifte systeem

(sorry als dit al ergens staat, ik zit momenteel krap met beslissen bij onze verbouwing voor het hele wp verhaal).

Ik moet kiezen tussen lucht-water, Daikin of Mitsu, split, iets van 6-8 kW (iets van minimaal 270-300L boilervat). Mijn voorkeur is iig naar een separaat systeem dus geen all-in-one binnen unit. Al is het maar voor servicen van onderdelen, en er is genoeg ruimte. En een 2-3kW backup heater.

Ik moet ook al nadenken over de opties voor aansturen. Ik zie nu een Madoka in de offerte maar ik kan me indeken dat er betere manieren zijn, ook omdat ik onder vv heb, 1e verdp normale rads, 2e vedieping TLV (dat gaat Strada Hybrids worden of Daikin HPC laagtemp convectoren).

Enig advies of ervaringen zijn welkom. Betreft huis 2017, platdak, totaaal 140m2, na opbouw 190m2, 900m3 gas per jaar met 45gr aanvoer momenteel.

Zijn allemaal behoorlijk kosten en het gaat allemaal zo hophop snel... hou niet van spijt krijgen later :+

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• FransHe
  • Nu online
GJA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:17:
[...]

Ik krijg die thermostaatweergave van die entiteit niet klaar. Zou je de code vanuit die kaart willen delen?

Bij mij:
square: false
columns: 1
type: grid
cards:
- type: entities
entities:
- entity: water_heater.altherma
title: WP
state_color: true
show_header_toggle: true
- type: thermostat
entity: climate.altherma

sensor.altherma_operation_mode krijg ik niet in de thermstaatkaart; geen climate entity.
Met bovenstaande code krijg ik de kamerthermostaat.
Heb ik niets aan gedaan; zat er standaard in.

• MotorBeast
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:09:
[...]

- Wat is toen verbeterd door de monteur?
- Welke aansturing heb je (of thermostaat)?
- Welke afgifte systeem

(sorry als dit al ergens staat, ik zit momenteel krap met beslissen bij onze verbouwing voor het hele wp verhaal).

Ik moet kiezen tussen lucht-water, Daikin of Mitsu, split, iets van 6-8 kW (iets van minimaal 270-300L boilervat). Mijn voorkeur is iig naar een separaat systeem dus geen all-in-one binnen unit. Al is het maar voor servicen van onderdelen, en er is genoeg ruimte. En een 2-3kW backup heater.

Ik moet ook al nadenken over de opties voor aansturen. Ik zie nu een Madoka in de offerte maar ik kan me indeken dat er betere manieren zijn, ook omdat ik onder vv heb, 1e verdp normale rads, 2e vedieping TLV (dat gaat Strada Hybrids worden of Daikin HPC laagtemp convectoren).

Enig advies of ervaringen zijn welkom. Betreft huis 2017, platdak, totaaal 140m2, na opbouw 190m2, 900m3 gas per jaar met 45gr aanvoer momenteel.

Zijn allemaal behoorlijk kosten en het gaat allemaal zo hophop snel... hou niet van spijt krijgen later :+
Ik zou dan eerst maar eens het Faq topic lezen WP en meelezen en teruglezen in L/W topic. Niet over 1 nacht ijs gaan. Ik lees/hoor de meest vreemde constructies en adviezen van installateurs. 1 tip alvast. Waarschijnlijk heb je geen buffervat nodig. En LTV radiatoren zijn ook niet de holy grail. Zeker voor boven kan je waarschijnlijk gewoon toe met T22 radiatoren. Met vlakke plaat wbt looks Jaga. Stuk goedkoper. Of je moet het er 21 graden willen hebben. Of fancoils. Kan je ermee koelen. Mogelijkheden genoeg.

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 13:06

edautz

Meten is weten.

smaij schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:04:
[...]

Heb je hier een voorbeeld van? Welke gegevens precies?
Kijk eens naar mijn post van 23 maart 23:00

En er lekker warmpjes bij zitten.

• GJA
Welke instelling kan ik wijzigen zodat de BUHs niet meer bijspringen als er warmtevraag ontstaat en/of bij defrosts?

Bovenste lijn is defrost, de 2 lijnen daaronder zijn BUH1 en BUH2, de onderste is warmtevraag kamerthermostaat.

• harrybal
  • Laatst online: 07-05 21:19
Hallo,
Binnenkort krijg ik mijn Altherma 3M - kW Monobloc met een 3kW BUH (EBLA08E3V3).
Ik heb ervoor gekozen om deze zelf te installeren.
Ik ga geen SWW verwarmen met deze WP, dat is door afstanden en plaatsing vat niet praktisch.
Of ik kies voor een elektrische boiler of voor een WP-boiler, dat wil ik nog even aankijken.
Waar het nu om gaat is de backup-heater; is het überhaupt wel zinvol om deze in te schakelen op deze WP en/of kan ik zelfs de voeding hiervoor weg laten?

Tevens moet deze Wp volgens de specs worden afgezekerd met 25A. Dit houdt in dat bij de gewenste selectiviteit de hoofdzekering dan minimaal 1,6*25A=40A moet zijn, oftewel een hoofdzekering van 50A !!
Met mijn 3x25A kan ik hoogstens met 16A afzekeren.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24
Ik heb ook last van dat wisselende debiet @Maril Hij gaat van 7 naar 14 naar 20 en weer terug en maakt daarbij veel crescendo-decresendo geluiden. Erg irritant.. Heb je al een oplossing gevonden?

Eerst stonden alle VV verdelers op 1 L/min ingesteld bij mij door de installateur. Ik heb al gelezen dat dit vaak door CV installateurs zo wordt gedaan. Maar een warmtepomp is een heel ander systeem..

Later is het naar 2 L/min gezet. Echter het probleem blijft. Dit heb ik de installateur gemeld en die zegt dat het normaal zou zijn. Ik geloof dat niet zo. Ze kunnen op 5 L/min volgens mij.

Heb jij ook een naregelsysteem erachter hangen?
MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:12:
[...]

Mijn installateur heb ik dit ook gevraagd en die zei dat je hem maximaal op 2 L/min moet zetten zodat er voldoende tijd is om de warmte af te geven. Maar als ik dit topic doorlees slaat dat nergens op..?

Ik zit al lange tijd met een systeem wat vermoed ik niet goed is ingesteld.

Is het nu de bedoeling om alle zones op 5 L/min te zetten of kan dat kwaad als je dan overal tegelijk warmtevraag hebt?

[Voor 11% gewijzigd door Atomius op 29-04-2023 18:18]

• Sparky
harrybal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:30:
Hallo,
Binnenkort krijg ik mijn Altherma 3M - kW Monobloc met een 3kW BUH (EBLA08E3V3).
Ik heb ervoor gekozen om deze zelf te installeren.
Ik ga geen SWW verwarmen met deze WP, dat is door afstanden en plaatsing vat niet praktisch.
Of ik kies voor een elektrische boiler of voor een WP-boiler, dat wil ik nog even aankijken.
Waar het nu om gaat is de backup-heater; is het überhaupt wel zinvol om deze in te schakelen op deze WP en/of kan ik zelfs de voeding hiervoor weg laten?

Tevens moet deze Wp volgens de specs worden afgezekerd met 25A. Dit houdt in dat bij de gewenste selectiviteit de hoofdzekering dan minimaal 1,6*25A=40A moet zijn, oftewel een hoofdzekering van 50A !!
Met mijn 3x25A kan ik hoogstens met 16A afzekeren.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Als de WP aangesloten wordt op een vloerverwarming en 247 aanstaat heb je de BUH niet nodig. Bij temperaturen rond de nul graden zal er zo nu en dan een defrost nodig zijn -> vloer moet voldoende warmtebuffer zijn anders is BUH nodig.

Daikin geeft idd bijzonder hoge afgezekerde waarden op. Deze waarde zal je in de praktijk nooit halen. Te meer omdat de WP op lage toeren opstart en langzaam optoert. Een trage 20A zekering zal in de praktijk prima lukken. En zelfs dan zul je met de juiste parameters nooit in een kritisch gebied komen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43
8 Mei wordt mijn 8kw EHVX 230liter geplaatst. Heb inmiddels alles klaargemaakt wat ik kan doen *O*

- Danfoss relay box
- Danfoss koelmodule
- 2x een HW kwh meter
- bekabeling vanaf binnenunit naar Danfoss systeem.

Heb een aansluitschema van Danfoss gehad, dus ben benieuwd.

Buren vinden het net zo spannend vanwege geluid -O-

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Pagina: 1 ... 37 ... 40 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee