Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
AndereKoekoek schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:47:
[...]

Edit: We zijn overigens om tafel gaan zitten met de installateur ivm het hoge verbruik. Zij zeiden destijds al, met 20ct per kwh, dat een warmtepomp nou eenmaal duur is. Een stuk duurder dan een traditionele cv-ketel. Met de koop van een nieuwbouwhuis kies je ervoor om voorop te lopen met de ontwikkelingen en daar betaal je soms een rekening voor zoals in de geval.
Dan is je installateur een onwetend figuur. Sorry hoor maar iedere WP die fatsoenlijk is ingeregeld stookt zuiniger/goedkoper dan een HR Ketel. Zelfs bij -10 nog. Reken even door met je eigen tarieven 1m3 gas staat gelijk aan 2 of maximaal 2,5 kWh stroom. Dus als je 1500m3 gas zou verstoken wordt dit 3000kWh max 3750kWh. Moet je verder nog meerekenen dat indien je gasloos bent je vastrecht voor gas ook nog vervalt.

Jij betaalt dan de rekening omdat je installateur de boel niet goed heeft ingeregeld. 6000kWh zou dus betekenen 3000m3 gas. Dan heb je wel een megagroot huis als dat zo zou zijn. Je hebt 140m2? Dan is de helft normaal verbruik in een fatsoenlijk geisoleerd huis. Zelfs nog iets minder want ik zou dat verstoken in een nageisoleerd huis uit de jaren 70 zonder mijn houtkachel met een zelfde vloeroppervlak. Werk aan de winkel!

Nb: dan zou ik wel goed stom zijn een WP te willen met een historisch verbruik van zo'n 950m3. Stook nu reeds 3 jaar met L/L en zelfs dat is goedkoper dan gas. Al is met lage verbruiken de winst natuurlijk kleiner. Klimaat is voor mij ook een ding. Toekomst van kinderen.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 03-04-2023 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 14:16
Ik heb 200m2 woonoppervlak/800m3 inhoud.Als ik 6.000 khw per jaar kwijt ben tegenover 1.200 m3 gas, kan ik beter bij gas blijven. Tot zover de milieuwinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
pegagus schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:49:
Ik heb 200m2 woonoppervlak/800m3 inhoud.Als ik 6.000 khw per jaar kwijt ben tegenover 1.200 m3 gas, kan ik beter bij gas blijven. Tot zover de milieuwinst.
Als het goed is zit je dan nu rond de 2500kWh. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AndereKoekoek schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:47:
[...]

Over de 'emitter type' heen gekeken. Kan hier wat beter mee vergelijken.
Al heb ik het gevoel dat ik niet veel grote afwijkingen in de settings zitten.
Modulatie is wel iets wat sommigen gebruiken hier, maar met wisselende ervaringen.
En afwijkende Delta T (tussen de 3 en 10 graden) is ook wel iets om naar te kijken.
Die staat hier gewoon op de default 5 graden.

In ons blok zijn 38 huizen opgeleverd met de Daikin Altherma 3. Sommige huizen 3 verdiepingen met vv, maar de meeste hebben het op 2 verdiepingen. Vloeroppervlakte verschilt van 140m² tot 180m².
Overal hebben ze via het overzicht en een papiertje dezelfde instellingen erin geklopt.

Ons huis heeft dus 3 verdiepingen met VV en alle mogelijk uitbouwen die er zijn en zitten op 180m² vloeroppervlak. Mij lijkt dat een huis van 140m² met 2 verdiepingen vv (90m² vv) iets anders vereist dan een huis waar 180m² vloerverwarming ligt.

Edit: We zijn overigens om tafel gaan zitten met de installateur ivm het hoge verbruik. Zij zeiden destijds al, met 20ct per kwh, dat een warmtepomp nou eenmaal duur is. Een stuk duurder dan een traditionele cv-ketel. Met de koop van een nieuwbouwhuis kies je ervoor om voorop te lopen met de ontwikkelingen en daar betaal je soms een rekening voor zoals in de geval.
De Dt wordt standaard anders gezet afhankelijk van je emitter type (5=VV, 8?=fancoil en 10=radiatoren). Bij mij loopt ie in het voor- en najaar beter op 3 en in de wintermaanden juist weer op 5. Kwestie van uitproberen, maar dat is meer iets voor de laatste 10% rendement en verklaart niet je hoge verbruik.

Je installateur moet nodig een flinke knal voor z'n kanis krijgen ander vak gaan zoeken, hoe durf je werkelijk zulke onzin op te hangen om je er makkelijk vanaf te maken. Maar dit soort verhalen hoor je helaas heel vaak, ze doen maar wat en als de klant gaat klagen verklaren ze die maar voor gek. De hele business case van een véél duurdere warmtepomp tov CV is nou juist dat de verbruikskosten véél lager liggen dan bij gas, door het hogere rendement c.q. andere werkingsprincipe. Dáárom heb ik dat ding aangeschaft, klimaatsprookjes ben ik niet van.

6000kWh is gewoon echt bizar veel, te veel en al helemaal voor een nieuwbouwwoning. Dan staat ie of niet goed ingeregeld en/of hij is veel te klein. Wij zitten op 2000kWh incl. SWW voor dit jaar in een jaren 30 woning, maar dat is dan wel alleen voor beneden (85 v/d 170m2), boven hebben we alleen airco (die staat op 900kwh incl. de overbemeten WTW unit en een airco voor beneden).

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@RonJ Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat er wel erg veel hoge verbruiken hier te lezen zijn. Ik zat vorig jaar met verwarmen met L/L op 140m2 op zo'n 1300 Kwh. Okee, heb een houtkachel dus tel en nu eens 500kWh bij op =1800kWh.

Mag toch hopen dat Daikin L/W het net zo goed doet. Al word ik er ondertussen wel bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:31
pegagus schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:49:
Wij hebben ook 200m2 oppervlak, waarvan denk ik 90m2 verwarmd (beneden verdieping, overlopen en de badkamers). Gezin van 5.

Vorig jaar is de WP gereset, dus geen data van heel vorig jaar. Maar dit jaar zitten we voor verwarming op 475kWh. Doe dat keer 2.5, zitten we dus op een goede 1500kWh voor jaar verwarmen (ruim genomen denk ik, rekening houden met een keer koude winter).
Voor SWW zitten we op iets minder dan 200kWh per maand. Dus op 3500kWh per jaar voor alles.

Kijkende naar de cijfers, kan ik nog iets doen om de SWW efficiënter te maken behalve temperatuur te verlagen? Bv langzamer opwarmen oid?
Ik zet nu de tank om 21u in de avond uit, om de volgende dag weer met zonne-energie te verwarmen. Maar gaat puur om het idee om zoveel mogelijk direct gebruik te maken van eigen zonnepanelen. (Zeker als salderen dadelijk verminderd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
kepler schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:39:
[...]

Wij hebben ook 200m2 oppervlak, waarvan denk ik 90m2 verwarmd (beneden verdieping, overlopen en de badkamers). Gezin van 5.

Vorig jaar is de WP gereset, dus geen data van heel vorig jaar. Maar dit jaar zitten we voor verwarming op 475kWh. Doe dat keer 2.5, zitten we dus op een goede 1500kWh voor jaar verwarmen (ruim genomen denk ik, rekening houden met een keer koude winter).
Voor SWW zitten we op iets minder dan 200kWh per maand. Dus op 3500kWh per jaar voor alles.

Kijkende naar de cijfers, kan ik nog iets doen om de SWW efficiënter te maken behalve temperatuur te verlagen? Bv langzamer opwarmen oid?
Ik zet nu de tank om 21u in de avond uit, om de volgende dag weer met zonne-energie te verwarmen. Maar gaat puur om het idee om zoveel mogelijk direct gebruik te maken van eigen zonnepanelen. (Zeker als salderen dadelijk verminderd).
Die 1500kWh voor verwarmen is gewoon netjes. Dat kan je omzetten naar zo'n 750m3 gas en op 90m2 is dat netjes. SWW kan je denk ik wel wat winnen.

Boiler verwarmen tussen 13.00 uur en 17.00 uur in de middag is hoogste Cop (zeker in de winter) Boiler op 45 graden zetten. Betekent wel minder koud bij mengen dus minder harde straal en boiler sneller leeg. Boiler extra isoleren, is minder warmteverlies. Niet iedere week legionella run (op eigen risico). Als je je boiler iedere dag leeg trekt zal het risico minimaal zijn. Mijn keukenboiler staat al jaren maar op 50 graden en leef nog steeds.

Ik heb al deze tips uit L/W topic overigens. Leerzaam topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vanuit de warmtepomp zelf kom ik hier op uit. Overigens heb ik iemand, via de installatie, van Daikin gesproken om het hoge verbruik te verklaren. Kreeg een heel verhaal dat een theoretische berekening is. De berekening is ook pessimistisch, waardoor de energierekening positiever uit zou vallen dan de Opgenomen electriciteit in de warmtepomp.
Het zou volgens deze man van Daikin beter zijn als ze die functionaliteit eruit halen, want het voegt niets toe 8)7
2021 (Eerste jaar, instellingen installateur+nog vocht in de muren etc)
Verwarmen: 5003
Tapwater: 1695
Koelen 534
We begonnen met dit en schrokken ons helemaal rot. Halverwege het jaar eigenaar van de installateur langs geweest en had 3 instellingen veranderd wat weinig hielp. Verder was alles perfect volgens de installateur.

Ben mezelf toen een beetje gaan verdiepen in de instellingen.

Tapwater van 60 graden naar 48 graden.
Legionella run ingekort, maar nog wel ruim binnen de marges van de wetenschap.
Stooklijn van 30-38 graden / -5 tot 15 graden naar
25-32 graden / -10 tot 18 graden.
Backup heater alleen voor sww (en dus alleen voor de legionella run ivm tapwater onder de 50 graden)

Het resultaat is dit
(Eigenlijk een stuk lager dan ik dacht :))
2022
Verwarmen: 1785
Tapwater: 971
Koelen: 585
En dit jaar zitten we tot nu toe op onderstaand. Denk zelf dat er nog wel wat te halen valt, maar al flinke stappen gemaakt.
2023
Verwarmen: 1008
Tapwater: 304
Heb 2 weken geleden de stooklijn gezet op 25-30 graden. Maar nu met het warmere dagen kan ik het effect niet goed zien. Voor het volgende stookseizoen sowieso een espAltherma+kamstrup kwh meter en dan ga ik er nog eens goed voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Kun je ook een afwijking in de buitentemperatuur instellen ? De actuele buitentemperatuur is hier op Texel nu 2,5 graden terwijl de unit -2 aangeeft, wat een gevolg heeft van veel defrosten afgelopen nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 14:16
MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:01:
[...]

Als het goed is zit je dan nu rond de 2500kWh. Toch?
Ik sta nog op de wachtlijst. Ik ga er van uit dat 3000kwh haalbaar moet zijn. 2500kwh zou mooi zijn. Mijn gasverbruik viel me eigenlijk ook best wel. Ik had 1.500m3 in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-06 23:05
erwin292 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:22:
Kun je ook een afwijking in de buitentemperatuur instellen ? De actuele buitentemperatuur is hier op Texel nu 2,5 graden terwijl de unit -2 aangeeft, wat een gevolg heeft van veel defrosten afgelopen nacht
Volgens mij kan dat, echter is het defrosten afhankelijk van de externe temperatuur sensor of van de temperatuur sensor in de buitenunit? In dit laatste geval heb je er dus niks aan. Lijkt mij eerder dat hij meet met de buiten unit temperatuur omdat die bij ons wel eens behoorlijk kan afwijken van de externe temperatuur sensor. Bijvoorbeeld vanochtend toen de zon al op de buitenunit shceen en de externe sensor nog in de schaduw hangt.
Zoals ik het zie: voor verwarmen gebruikt de WP de externe temperatuur sensor, voor defrost die van de buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jox1970
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05-2024
Hoi, ik heb inmiddels 2 maanden de nieuwe WP, en vindt de buitenunit toch wel wat herrie maken. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:56:
@RonJ Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat er wel erg veel hoge verbruiken hier te lezen zijn. Ik zat vorig jaar met verwarmen met L/L op 140m2 op zo'n 1300 Kwh. Okee, heb een houtkachel dus tel en nu eens 500kWh bij op =1800kWh.

Mag toch hopen dat Daikin L/W het net zo goed doet. Al word ik er ondertussen wel bang voor.
De standaard fabrieksinstellingen van de daikin L/W zorgen ervoor dat continu het backup element meedoet, wat voor een heel hoog verbruik zorgt. Dat icm veel installateurs die te weinig kennis hebben van de instellingen en/of niet verder kijken dan de installatiewizard leidt tot veel installaties met een veel te hoog verbruik (en dito negatieve verhalen over warmtepompen). Waarom ze dat zo doen is voor mij onbegrijpelijk.

Dan nog is L/L in mijn ervaring altijd wat efficienter (zeker bij de high end modellen), afgifte buitenunit > ruimte ipv buitenunit > wisselaar naar water > ruimte. Die extra stap en pomp leiden tot een iets lagere efficientie (maar wel wat meer comfort). Ook rekenen de meeste het SWW mee bij een L/W, wat een veel lager rendement heeft vanwege de hoge temperaturen. Als ik bij mij SWW niet meereken is het redelijk om het even qua SCOP/rendement, maar ik gebruik wel kanaalunits voor de airco die een wat lager rendement geven dan wandunits.
kepler schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:39:
[...]

Langzamer opwarmen heeft geen enkele zin, de temperatuur verlagen wel (maar hou wel rekening met legionella). Aangezien je met 5 personen bent zal je ook veel flow door de tank hebben, dan kan je veilig lager in temperatuur gaan dan wanneer je veel stilstand hebt. Er is ook een apart draadje hier "Legionella en boilers" daarover.

Ik heb hier de SWW-cyclus van Oktober tot Mei gepland aan het begin van de middag, dan is het rendement het hoogste ivm de buitentemperatuur. In de zomermaanden draait ie juist 's-ochtends vroeg (als net de PV voldoende gaat leveren), want als het overdag te warm wordt wil ie niet meer op de compressor draaien voor SWW maar op het backup element en dan schiet het verbruik omhoog.
erwin292 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:22:
Dat is wel een hele grote afwijking voor de sensor. Het lijkt me eerder dat de lucht ergens "kortsluit", dus dat ie uitgeblazen lucht weer retour krijgt waardoor de buitensensor een lagere (maar kloppende) waarde aangeeft. Hoe is de buitenunit bij jou geplaatst?

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 04-04-2023 10:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
@RonJ zie hier Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtJBtR6UeHlO24Z7JsT-pGHLj5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtzcJ457PHxLeen955vLDL2A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPNkkGB5DJLlJe4nfYjmPfVaans=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfyicIWXpNkEBqNialnNPTsv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 11:05

duderuud

Sliden is koel

RonJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:07:
[...]
Ik heb hier de SWW-cyclus van Oktober tot Mei gepland aan het begin van de middag, dan is het rendement het hoogste ivm de buitentemperatuur. In de zomermaanden draait ie juist 's-ochtends vroeg (als net de PV voldoende gaat leveren), want als het overdag te warm wordt wil ie niet meer op de compressor draaien voor SWW maar op het backup element en dan schiet het verbruik omhoog.
Dat klinkt voor ons ook interessant om aan te passen. Ik weet alleen niet precies hoe en wat. Kan je me uitleggen in welke menu items ik dit kan instellen?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
duderuud schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:34:
[...]

Dat klinkt voor ons ook interessant om aan te passen. Ik weet alleen niet precies hoe en wat. Kan je me uitleggen in welke menu items ik dit kan instellen?
Dit doe je door de tank heating modus op 1 (reheat+scheduled) of 2 (scheduled only) te zetten. De eerste is beter als je veel gebruikers of een badkuip hebt en m wel eens helemaal leegtrekt (en dus wachten op de volgende dag niet altijd handig is). Reheat temperatuur zet je dan lekker laag, zodat dat alleen gebeurd als het echt nodig is.

Schema instellen doe je zo:
Dat is dan inderdaad duidelijk, de unit recycled de afgekoelde/uitgeblazen lucht. Die gaten aan de zijkant zijn véél te klein om de benodigde enorme hoeveelheid lucht aan te leveren, dus hij gaat deels via de zijkant en bovenkant circuleren (lucht kiest de weg van de minste weerstand, dat is dus langszij binnen het "hok" ipv een enorme onderdruk/snelheid door die gaten te creeren). Dan meet je dus terecht een lagere aanzuigtemperatuur.

Dit kan je oplossen door ipv die gaten een veel groter gat/rooster te maken en met schotten de voor- en achterkant van de unit te scheiden. Of door de zijkanten helemaal open te maken, dan hou je alleen het afdakje over tegen sneeuw en vuil.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin292
RonJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:54:
[...]

Dit doe je door de tank heating modus op 1 (reheat+scheduled) of 2 (scheduled only) te zetten. De eerste is beter als je veel gebruikers of een badkuip hebt en m wel eens helemaal leegtrekt (en dus wachten op de volgende dag niet altijd handig is). Reheat temperatuur zet je dan lekker laag, zodat dat alleen gebeurd als het echt nodig is.

Schema instellen doe je zo:
[YouTube: Altherma 3 Setting your Hot Water schedule]

[...]

Dat is dan inderdaad duidelijk, de unit recycled de afgekoelde/uitgeblazen lucht. Die gaten aan de zijkant zijn véél te klein om de benodigde enorme hoeveelheid lucht aan te leveren, dus hij gaat deels via de zijkant en bovenkant circuleren (lucht kiest de weg van de minste weerstand, dat is dus langszij binnen het "hok" ipv een enorme onderdruk/snelheid door die gaten te creeren). Dan meet je dus terecht een lagere aanzuigtemperatuur.

Dit kan je oplossen door ipv die gaten een veel groter gat/rooster te maken en met schotten de voor- en achterkant van de unit te scheiden. Of door de zijkanten helemaal open te maken, dan hou je alleen het afdakje over tegen sneeuw en vuil.
thanks. ga ik aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 19:50
Het gaat me duizelen als ik hier die instellingen probeer te volgen (en het waarom). Ik heb nu een pomp die aan/uit doet (en is ook al oud). Hij kan niet moduleren schijnbaar. Het betreft een Nibe Fighter 1220. Nu krijg ik over een week een nieuwe warmtepomp, te weten een daikin altherma geo 6 kW. Dat is gelijk aan wat ik nu ook heb.

Echter, ik zie mijn huidige pomp dus vaak aan/uit gaan. Dan krijg je dus een soort van golfbeweging als je dat monitort. Dit lijkt me pendelgedrag, maar van de andere kant, op een gegeven moment 'is ie klaar' zeg maar, en daar hij niet kan moduleren gaat ie dus van AAN naar UIT. Maar daarna, als ie weer aan de bak moet, gaat ie van UIT naar AAN.

Maar hoe moet die nieuwe pomp nou ingeregeld worden? Is daar een vuistregel voor? Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming, en mijn binnenhuis temperatuur is altijd zo'n 21 graden. De huidige pomp heeft een onmogelijk menu (en niet grafisch) en dus heb ik geen idee of en zo ja, hoe ik die instellingen op kan zoeken. Het enige wat ik van de huidige pomp weet is dat ie het warmtapwater naar zo'n 48 graden brengt en dat de stooklijn (waarvan ik geen idee heb wat ie exact doet) op -2 staat. Dat is op de huidige pomp een fysieke draaiknop.

Dit huis is gebouwd met een bodemwarmtepomp.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:13:
Het gaat me duizelen als ik hier die instellingen probeer te volgen (en het waarom). Ik heb nu een pomp die aan/uit doet (en is ook al oud). Hij kan niet moduleren schijnbaar. Het betreft een Nibe Fighter 1220. Nu krijg ik over een week een nieuwe warmtepomp, te weten een daikin altherma geo 6 kW. Dat is gelijk aan wat ik nu ook heb.

Echter, ik zie mijn huidige pomp dus vaak aan/uit gaan. Dan krijg je dus een soort van golfbeweging als je dat monitort. Dit lijkt me pendelgedrag, maar van de andere kant, op een gegeven moment 'is ie klaar' zeg maar, en daar hij niet kan moduleren gaat ie dus van AAN naar UIT. Maar daarna, als ie weer aan de bak moet, gaat ie van UIT naar AAN.

Maar hoe moet die nieuwe pomp nou ingeregeld worden? Is daar een vuistregel voor? Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming, en mijn binnenhuis temperatuur is altijd zo'n 21 graden. De huidige pomp heeft een onmogelijk menu (en niet grafisch) en dus heb ik geen idee of en zo ja, hoe ik die instellingen op kan zoeken. Het enige wat ik van de huidige pomp weet is dat ie het warmtapwater naar zo'n 48 graden brengt en dat de stooklijn (waarvan ik geen idee heb wat ie exact doet) op -2 staat. Dat is op de huidige pomp een fysieke draaiknop.

Dit huis is gebouwd met een bodemwarmtepomp.
In theorie betaal je natuurlijk je installateur om het in te regelen, over het algemeen weten de partijen die W/W pompen doen iets beter waar ze mee bezig zijn. Als je het zelf wil doen of wil begrijpen wat men doet, dan zal dat denk ik toch even wat zelfstudie vereisen, ik zie hier zelden tot nooit W/W pompen voorbijkomen, dus ik vrees dat de kennis hier vooral zit in de L/W modellen.

Je noemt geen typenummer, maar even een aanname (model met koeling en SWW):
https://www.daikin.eu/en_...duct.html/EGSAX-D9WG.html
Als je toch een ander model krijgt, die even opzoeken via de knop product finder.

Onderaan de pagina staat alle documentatie. Lees voor het inregelen de installatiehandleiding maar vooral ook de Installer Reference manual goed door. Ik raad je aan de Engelstalige documentatie te pakken, de vertaalde NL versies zijn niet altijd even duidelijk in mijn ervaring.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 19:36
Ik ben mij aan het orienteren wat de beste manier is om de Daikin Altherma in HA te krijgen met name voor monitoring. Ik kom daarbij een LAN module tegen of ESPaltherma. Wat werkt het beste in jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
[...]

[...]

Langzamer opwarmen heeft geen enkele zin, de temperatuur verlagen wel (maar hou wel rekening met legionella). Aangezien je met 5 personen bent zal je ook veel flow door de tank hebben, dan kan je veilig lager in temperatuur gaan dan wanneer je veel stilstand hebt. Er is ook een apart draadje hier "Legionella en boilers" daarover.

Dat is een goed punt wat betreft verwarmen in de zomer. Ik regel het nu via domotica, en heb als backup tijd 14u staan. Aan de andere kant, het moet wel heel gek lopen in de zomer als ik niet in de ochtend al genoeg PV haal, zelfs als het helemaal bewolkt is. Even goed in de gaten houden.
En toch nog maar meer spelen met de temperatuur, staat nu op 51.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:39

GJA

haakjesluiten schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:11:
Ik ben mij aan het orienteren wat de beste manier is om de Daikin Altherma in HA te krijgen met name voor monitoring. Ik kom daarbij een LAN module tegen of ESPaltherma. Wat werkt het beste in jullie ervaring?
Ligt eraan hoe diep je wilt gaan.
De LAN module is het makkelijkst maar biedt de minste data. De uitgaande temperatuur is eigenlijk het enige bruikbare. Om verbruik te monitoren heb je dan ook een manier nodig om stroomverbruik te monitoren.
Wel als voordeel: op afstand de temperatuur kunnen instellen en programma's instellen voor verwarmen.

De EspAltherma gaat veel dieper maar heeft een redelijk stijle leercurve :/
Wel goedkoper (als je al ergens HomeAssistant hebt draaien dan)

Ik heb ze ondertussen beide. :*)

Als dit geen twijfels bij je oproept zou ik zeker de EspAltherma doen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GJA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:30:
[...]

Ligt eraan hoe diep je wilt gaan.
De LAN module is het makkelijkst maar biedt de minste data. De uitgaande temperatuur is eigenlijk het enige bruikbare. Om verbruik te monitoren heb je dan ook een manier nodig om stroomverbruik te monitoren.
Wel als voordeel: op afstand de temperatuur kunnen instellen en programma's instellen voor verwarmen.

De EspAltherma gaat veel dieper maar heeft een redelijk stijle leercurve :/
Wel goedkoper (als je al ergens HomeAssistant hebt draaien dan)

Ik heb ze ondertussen beide. :*)

Als dit geen twijfels bij je oproept zou ik zeker de EspAltherma doen.
Stroomverbruik is heel simpel te meten: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ Volgens mij plug and play in HA @haakjesluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:50
Jox1970 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:19:
Hoi, ik heb inmiddels 2 maanden de nieuwe WP, en vindt de buitenunit toch wel wat herrie maken. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Met een onjuiste afstelling kan deze inderdaad 'herrie' maken. Welke instellingen gebruik je ? En wat heb je zelf al gedaan om dit geluid te reduceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 20:28

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
haakjesluiten schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:11:
Beide geven verschillende informatie. ESPAltherma is niet zo ingewikkeld als het lijkt en daarmee krijg de meeste informatie. Zaken zoals defrosts, aanvoer/retour temperatuur enzo zie je daarmee wel in tegen stelling tot hun eigen LAN module.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
[...]

De standaard fabrieksinstellingen van de daikin L/W zorgen ervoor dat continu het backup element meedoet, wat voor een heel hoog verbruik zorgt. Dat icm veel installateurs die te weinig kennis hebben van de instellingen en/of niet verder kijken dan de installatiewizard leidt tot veel installaties met een veel te hoog verbruik (en dito negatieve verhalen over warmtepompen). Waarom ze dat zo doen is voor mij onbegrijpelijk.
Welke instelling is dat, 9.3.1 t/m 9.4.4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 23:43
FastForwardNL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:12:
[...]

Volgens mij 9.3.8 en deze wil je niet gebruiken.
Wat mij opvalt is elke keer als je de unit restart de waarde weer terug staat op de oorspronkelijke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

Is dat zo?
Had mij voorgenomen om dat als eerste uit te laten zetten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Beetje offtopic maar wellicht weer leuk om even mee te nemen.
https://www.warmte365.nl/...n-goed-idee-65A4B1AD.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smaij
Russische propaganda is er niks bij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FastForwardNL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:12:
[...]

9.3.8 of [4-00] (die laatste referentie vind je in het instellingenmenu terug).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:50:
[...]

Russische MSM propaganda is er niks bij…
Ik zie vooral een hoop dingen die de oh zo hoog opgeleide en getrainde vakmanmens ook maar zelden goed doet als ik de ervaringen hier zo lees (en zelf heb ik dito ervaringen). Om nog maar te zwijgen over wat voor puinhoop en chinese rommel de gemiddelde WP en PV boer achterlaten in de meterkast.

Aan de andere kant benoemen ze wel terecht de grootste valkuilen en wordt er ook een hoop aangerommeld en gebeund. Veel "DHZ'ers" zijn nog te lui om de documentatie even door te lezen.

Edit: Wat ik vooral ook mis is het verschil tussen een monoblock en een split. Het F-gassen deel mogen de meesten mensen wettelijk gewoon niet zelf doen, punt. Bij een monoblock is daar geen sprake van, dan zou je hooguit kunnen betogen dat mensen het electrische deel aan een professional moeten overlaten. Echter mag je dat gewoon zelf doen als je je maar aan de NEN-1010 regels houdt (die dan weer niet publiek toegankelijk is, maar dat is een andere discussie).

Het is verder geen verbrandingstoestel zoals een CV, dus zolang het elektrische en F-gassen deel maar volgens de regels gedaan zijn zou je verder moeten mogen aanprutsen wat je wilt. Dat de boel dan uiteindelijk lekt of niet efficient is ingesteld is geen veiligheidsprobleem waar vadertje staat ons tegen in bescherming hoeft te nemen.

[ Voor 41% gewijzigd door RonJ op 05-04-2023 14:03 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

We moeten er rekening mee houden dat de mensen op Tweakers over het algemeen anders zijn dan een gemiddelde Nederlander.

Meer onderzoekend, het maximale eruit willen halen en bijvoorbeeld een hyperfocus erop leggen.

Waar er vast ook mensen zijn die wat technische kennis hebben. Die gooien hun cv eruit, warmtepomp erin en de stekker in het stopcontact. Even de temperatuur van het water instellen en dat is het dan. Want bij een cv ketel werkt het ook zo.

Hier in het blok zijn bijvoorbeeld gewoon mensen die hun warmtepomp hebben geprobeerd aan te passen door de hoofdzone gewoon maximaal naar rechts gedraaid omdat het wat fris was in huis. Vervolgens mij bellen dat de vloer wel heel warm is. En het zijn over het algemeen hbo of hoger geschoolde mensen...

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 28-08-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Is het mogelijk dmv een tijdsprogramma of een commando vanuit bijvoorbeeld Home Assistant de circulatiepomp modus te wijzigen?

Want: de voorkant van het huis warmt lekker op door de zon, warmtepomp niet nodig. Als de circulatiepomp draait wordt die warmte ook verdeeld naar de rest van het huis (jawel beperkt maar wel merkbaar).
Dus: als de zon schijnt en de temperatuur is niet te hoog moet de pomp op continu, geen zon: pomp op vraaggestuurd.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:04:
Is het mogelijk dmv een tijdsprogramma of een commando vanuit bijvoorbeeld Home Assistant de circulatiepomp modus te wijzigen?

Want: de voorkant van het huis warmt lekker op door de zon, warmtepomp niet nodig. Als de circulatiepomp draait wordt die warmte ook verdeeld naar de rest van het huis (jawel beperkt maar wel merkbaar).
Dus: als de zon schijnt en de temperatuur is niet te hoog moet de pomp op continu, geen zon: pomp op vraaggestuurd.
Nee, het is (nog) niet mogelijk om met welke interface dan ook dit soort wijzigingen in de settings door te voeren. Wat ik daarover las vanuit de developer van ESPaltherma en Daikin is dat niet omdat het niet kan, maar omdat deze settings in een "ROM" geheugen staan en je dus je unit brickt als je die registers continu gaat overschrijven. Het is dus of het één of het ander, dagelijks handmatig wijzigen (voor zover je dat zou willen) is dus ook niet aan te bevelen. Je zou het wel per seizoen kunnen wijzigen, dat is denk het hoogst haalbare.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Laatst online: 24-06 16:56
Jox1970 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:19:
Geen idee welk type jij hebt maar de Altherma3 is toch wel 1 van de stilste varianten. Bij ons vinden we de buitenunit juist erg stil.

Ervan uitgaande dat het niet met koud weer is (ijsdeeltjes -> onbalans ventilator oid) gaat veel geluid ook vaak hand in hand met een hoog verbruik. Misschien de settings optimaliseren zodat je minder verbruik, minder geluid en meer comfort hebt?

En bij een WP bij voorkeur lange runs (incl. nacht) -> dat zorgt ook voor minder geluid. Als wij in het weekend de houtkachel aan hebben gehad dan is het maandagmorgen (bij lage buitentemp.) ook even flink werken voor de WP. En dan maakt de buitenunit meer geluid dan de uren erna (de eerste 2 tot 3 uur een hoger verbruik en meer geluid)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Ik schat eerder in dat je unit zijn eigen koude lucht weer aanzuigt en vandaar dat je sensor -4 meet. Lucht circuleert in die omkasting. Dat ga je niet oplossen met een externe sensor. De koude uitgeblazen lucht moet gescheiden blijven van de warme lucht die je aanzuigt. Er moet dus een schot in die omkasting. Ik begin er niet aan zo'n huis om mijn unit. Ook leuk als het gaat sneeuwen. :'(

Edit: die sleuven zijn ook wel erg krap als ik op plaatjes kijk. Eraf dat ding zou ik je adviseren. 10 jaar geleden vonden mensen zonnepanelen ook lelijk. Nu hoor je niemand er meer over. ;) Ik heb hier 2 L/L Wp units in mijn achtertuin al 3 jaar. Ik zie die dingen niet eens meer. Alles went.
Ik heb dus ook zon kast om mijn wp en airco unit. Er staat op de site van evolar zelfs zonder rendements verlies… vanochtend gaf hij dus ook -4 aan terwijl het inmiddels 6 graden was. Ik heb wel een externe sensor maar dat maakt voor dit effect weinig uit.

Ik heb nu de kast weg gehaald en kijk het even een paar nachten aan. Wil er graag wel een oplossing voor, want het ging mij niet alleen om het uitzicht maar ook om extra bescherming / molest en diefstal gevoeligheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:53:
[...]

Ik heb dus ook zon kast om mijn wp en airco unit. Er staat op de site van evolar zelfs zonder rendements verlies… vanochtend gaf hij dus ook -4 aan terwijl het inmiddels 6 graden was. Ik heb wel een externe sensor maar dat maakt voor dit effect weinig uit.

Ik heb nu de kast weg gehaald en kijk het even een paar nachten aan. Wil er graag wel een oplossing voor, want het ging mij niet alleen om het uitzicht maar ook om extra bescherming / molest en diefstal gevoeligheid..
Een externe sensor gaat niet voorkomen dat hij niet zijn eigen geproduceerde koude uitblaas lucht weer opzuigt. Als test zou je eigenlijk 2 gelijke dagen aan buitentemperatuur, wind en zon moeten hebben en dan hetzelfde stookprotocol binnen. Als hij dan meer verbruikt met de unit erop dan met eraf weet je genoeg. Een goede kast heeft een schot in het midden zodat er scheiding is en verder moeten de sleuven breed genoeg zijn zodat er geen weerstand is van de luchtstroom. Dat laatste kan wel maar dan zie je alsnog de unit. Op de foto van Evolar vind ik die sleuven behoorlijk nauw. Deze hebben een stuk meer ruimte volgens mij: https://www.vinuovo.com/n...ing?product_list_limit=24

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:25:
[...]

Een externe sensor gaat niet voorkomen dat hij niet zijn eigen geproduceerde koude uitblaas lucht weer opzuigt. Als test zou je eigenlijk 2 gelijke dagen aan buitentemperatuur, wind en zon moeten hebben en dan hetzelfde stookprotocol binnen. Als hij dan meer verbruikt met de unit erop dan met eraf weet je genoeg. Een goede kast heeft een schot in het midden zodat er scheiding is en verder moeten de sleuven breed genoeg zijn zodat er geen weerstand is van de luchtstroom. Dat laatste kan wel maar dan zie je alsnog de unit. Op de foto van Evolar vind ik die sleuven behoorlijk nauw. Deze hebben een stuk meer ruimte volgens mij: https://www.vinuovo.com/n...ing?product_list_limit=24
Inderdaad, ik zit er over na te denken om de kast in ieder geval verder van de muur af te plaatsen en dan het dakje te verlengen. En misschien iets om de sleuven verder om te buigen zodat er minder weerstand is.. maar eerst maar eens een paar dagen zo proberen. Je zou het effect toch overduidelijk terug moeten kunnen zien.
Al is het maar in het aantal defrosts..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:10:
[...]

Inderdaad, ik zit er over na te denken om de kast in ieder geval verder van de muur af te plaatsen en dan het dakje te verlengen. En misschien iets om de sleuven verder om te buigen zodat er minder weerstand is.. maar eerst maar eens een paar dagen zo proberen. Je zou het effect toch overduidelijk terug moeten kunnen zien.
Al is het maar in het aantal defrosts..
Ben benieuwd. Ik zeg.....gewoon eraf dat ding. ;) Liet net zo'n ding aan mijn vrouw zien. Reactie....wat een onzin. Top WAF. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Techniek mag gezien worden,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
En beschermd tegen enthousiaste kinderen 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@smaij soms wordt de scheiding tussen voor en achter 'vergeten' onder de kap. Simpel te verhelpen met wat tape en buisisolatie uit de bouwmarkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
RonJ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:39:
[...]
9.3.8 of [4-00] (die laatste referentie vind je in het instellingenmenu terug).
Als ik in de spreadsheet kijk zie ik dat bijna iedereen (ook jij) deze op 1 (enabled) of 2 (DHW) heeft staan.
Klopt het dan wel dat deze uit moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Proton_ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:34:
@smaij soms wordt de scheiding tussen voor en achter 'vergeten' onder de kap. Simpel te verhelpen met wat tape en buisisolatie uit de bouwmarkt.
Heb je daar toevallig een foto van als voorbeeld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Wizzkid007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:59:
Binnenunit is: EHVX08S23EJ6V
Thermostaat is de meegeleverde BRC1HHDA (Madoka)
[Afbeelding]
Is het niet zo dat de waarde van C-07 voor de Madoka op 1 moet staan? Ik dacht dat ik dat ergens in de installateurshandleiding had gevonden

Never mind, zag nog enkele andere posts die bevestigen dat het 2 moet zijn.
FastForwardNL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:56:
[...]

Als ik in de spreadsheet kijk zie ik dat bijna iedereen (ook jij) deze op 1 (enabled) of 2 (DHW) heeft staan.
DHW staat voor Domestic Hot Water. Dan komt de BUH er als het goed is alleen bij tijdens de legionella run als de compressor het water niet verder op kan warmen dan 53-54 graden.

[ Voor 39% gewijzigd door Corne-P op 05-04-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FastForwardNL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:56:
[...]

Hij staat inmiddels al een tijdje op 2, heb dat in de sheet zojuist bijgewerkt. Ik zal dit weekend even een nieuwe export maken, want er is wel meer veranderd inmiddels.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Laatst online: 21-06 15:16
[...]

Herkenbaar. Hier in het begin ook last van gehad, tot ik ging experimenteren.
Want het was een EN EN EN situatie: de Daikin nieuw, de omkasting nieuw en destijds heel koud weer. Dat alles samen is best even schakelen als je van een oude gasgestookte HR wegkomt.
Dus sowieso moest ik de instellingen van de Daikin goed doorspitten en van alles uitproberen om mijn CV juist in te regelen, Met niet heel stabiel en ook soms erg koud weer een hele uitdaging en met een omkasting die de boel ook nog beinvloed een drama.
Na van alles geprobeerd te hebben (ook ik heb de omkasting inderdaad een tijdje verwijderd) kwam ik met eigenlijk een heel doeltreffende en simpele oplossing. Ik heb alle sleuven van de kast zo netjes en vooral zo ver als mogelijk open gebogen. Werkt perfect!
Lucht kan nu heel goed door de sleuven heen en het heeft geen nadelige gevolgen meer voor de compressor. *O*

Het betreft bij ons een Evolar voor aan de muur, zonder bodem en zonder achterplaat, met nu dus de sleuven veel verder open. Deze kast moet je niet te klein kiezen. En deze is absoluut enkel voor het oog en tegen het weer. Die houten kasten die zojuist getoond zijn kunnen ook heel goed.

Een geluidsdempende kast is echt heel wat anders en die hebben vaak een tussenschot tegen recirculeren van de koude lucht (ook aangedacht daar wat voor te gaan verzinnen, maar gelukkig nu niet meer nodig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCWQ2RTasBIQd1gz-LZ-XyWk4OU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wVNoTR0Vtm8nJ0qUz8jZkDYG.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Predge op 06-04-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Predge schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:26:
[...]
Na van alles geprobeerd te hebben (ook ik heb de omkasting inderdaad een tijdje verwijderd) kwam ik met eigenlijk een heel doeltreffende en simpele oplossing. Ik heb alle sleuven van de kast zo netjes en vooral zo ver als mogelijk open gebogen. Werkt perfect!
Heb je nog iets gemaakt om de lucht aanzuiging aan de achterkant te verbeteren ?
Zag je je gemeten buiten temperatuur ook dichter in de buurt komen van de echte waarde ?

--

Vannacht lag de temperatuur rond het vriespunt, de WP heeft heerlijk gedraaid en vanochtend tijdens de WW run heb ik even gekeken en zat hij 1 graden onder de werkelijke buitentemperatuur. Dat scheelt dus aanzienlijk.
Maar 2 defrosts gehad vannacht.

[ Voor 19% gewijzigd door smaij op 06-04-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:42:
[...]

Heb je nog iets gemaakt om de lucht aanzuiging aan de achterkant te verbeteren ?
Zag je je gemeten buiten temperatuur ook dichter in de buurt komen van de echte waarde ?

--

Vannacht lag de temperatuur rond het vriespunt, de WP heeft heerlijk gedraaid en vanochtend tijdens de WW run heb ik even gekeken en zat hij 1 graden onder de werkelijke buitentemperatuur. Dat scheelt dus aanzienlijk.
Maar 2 defrosts gehad vannacht.
Tataaaaaa! _/-\o_ Een kast is een last. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-06 17:14
[...]

Ik had hetzelfde probleem (zie mijn posts hiervoor), en heb de bovenkant van de Evolar afgehaald. Inmiddels geen recirculatie meer in de kast en temperatuur wordt nu wel juist gemeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Landon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:48:
[...]

Ik had hetzelfde probleem (zie mijn posts hiervoor), en heb de bovenkant van de Evolar afgehaald. Inmiddels geen recirculatie meer in de kast en temperatuur wordt nu wel juist gemeten..
De bovenkant is nou juist het enige deel dat echt iets toevoegd als bescherming tegen sneeuw en vuil, Daikin heeft het in de handleiding over een afdakje in regio's met veel sneeuwval, waarbij aan één kant (waar de meeste wind vandaan komt) een schot geplaatst wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4lUMW6ujt_UOiNT9AhHiEjaGX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KdIclhY1wBVUfkDuh5RfZvRS.jpg?f=user_large

Als je dan toch een geluidskast wilt plaatsen, er is daarvoor een OEM versie leverbaar (EKLN08A1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF4E35MbV8CsmlpL58vYCrLsJL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tSdgsTzaUzqSdNlhUAbXfubv.jpg?f=user_large

Daarin is voorzien in een tussenschot die bij veel andere fabrikanten ontbreekt, om kortsluiting tussen voor- en achterkant te voorkomen, "Very low capacity and pressure drop thanks to separated air intake and discharge to prevent short circuit":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdDgaJyd7_Q6VF5WxrTVJlT_rqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLMAAOIjjJKF99QjCFKsACLK.jpg?f=fotoalbum_large

Die is natuurlijk wel weer des Daikin's geprijst (rond de 1500). De drainbak zit er dan wel standaard bij, maar weer geen verwarmingselement.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 06-04-2023 14:03 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@RonJ Het is echt zo Nederlands om alles maar "mooi" (ik vind die huisjes juist weer oerlelijk in mijn tuin) te willen hebben. Als je in landen kijkt waar airco gemeengoed is hangen hele gevels van appartement vol met die dingen. Is het mooi? Denk het niet. Genieten die mensen van een goed functionerende L/L? Ja! Ik maak altijd de afweging tussen optisch mooi en praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Landon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:48:
[...]

Ja top als het gaat sneeuwen en bladeren vallen in het najaar. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MotorBeast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
@RonJ Het is echt zo Nederlands om alles maar "mooi" (ik vind die huisjes juist weer oerlelijk in mijn tuin) te willen hebben. Als je in landen kijkt waar airco gemeengoed is hangen hele gevels van appartement vol met die dingen. Is het mooi? Denk het niet. Genieten die mensen van een goed functionerende L/L? Ja! Ik maak altijd de afweging tussen optisch mooi en praktisch.
Deels eens, ik vind het met zo'n geroosterde stalen bak eerder lelijker (en lomper) ogen dan zonder. Bij mijn broertjes nieuwbouwhuis staat er een enorme piepschuimen bak om de buitenunit heen, dat kost 'm ruim 1,5x1,5m van z'n tuin en je hoort m nog steeds gewoon blazen, misschien wel harder dan zonder (e.g. de demping wordt teniet gedaan doordat de unit harder moet werken dan in vrije lucht. Had die unit gewoon aan de schuur gehangen oid, dat was veel beter geweest en 2-3m2 bruikbare ruimte gescheeld.

De buitenunits hangen bij mij ook niet volle bak in het zicht, dat scheelt misschien, maar het aanzicht went heel snel en het stoort me totaal niet. Net als dat mensen L/L binnenunits van 30x80cm bovenaan een muur zó lelijk zeggen te vinden, maar overal radiatoren van 80x200cm die ook nog eens de muur onbruikbaar maken is dan weer geen enkel probleem. Als je eenmaal gewend bent aan die airco's zie je ze eigenlijk niet meer en je houdt veel meer bruikbare ruimte op vloerhoogte over. Aldus iemand met ingebouwde kanaalunits :X

Ik moet wel zeggen dat ik die appartementengebouwen met tig buitenunits dan wel weer echt ont-zet-tend lelijk vind, zeker als het ook nog allemaal verschillende modellen zijn met net weer een andere kleur en formaat. Ik was laatst in Bahrein en daar zag je dat ook veel op de oudere flatgebouwen waar iedereen achteraf z'n eigen unit heeft laten plaatsen, dat is echt afzichtelijk lelijk en het geeft ook meteen een verpauperde aanblik. De nieuwere gebouwen daar zijn gebouwd met airco en grote centrale chillers op het dak, dat oogt meteen een heel stuk beter. Of het efficienter is is weer een andere discussie, imho is een single split altijd veruit het efficienste.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 06-04-2023 15:29 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:30

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Advies gevraagd:
Ik ben een altherma 3 rw (wandmodel) aan het installeren. Voor de buitenunit wordt geadviseerd deze 30cm van de grond af te installeren. Dat ding komt bij mij op een luifel boven de voordeur te staan en ik heb geen 30cm 'over'. Is het dan te adviseren om de lekbak EKDP008C met het verwarmingselement EKDPH008C tussen de big foots en de unit te zetten zodat eventuele bevriezing elektrisch tegengegaan wordt?

PS. Die Daikin prijzen zijn bepaald niet mals. Ergens een adresje over de grens waar het goedkoper kan?

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Judge Ming schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:04:
Advies gevraagd:
Ik ben een altherma 3 rw (wandmodel) aan het installeren. Voor de buitenunit wordt geadviseerd deze 30cm van de grond af te installeren. Dat ding komt bij mij op een luifel boven de voordeur te staan en ik heb geen 30cm 'over'. Is het dan te adviseren om de lekbak EKDP008C met het verwarmingselement EKDPH008C tussen de big foots en de unit te zetten zodat eventuele bevriezing elektrisch tegengegaan wordt?

PS. Die Daikin prijzen zijn bepaald niet mals. Ergens een adresje over de grens waar het goedkoper kan?
Minimale hoogte heeft vooral met sneeuw opbouw/ophoping te maken. Als je luifel gunstig gepositioneerd is tov wind/sneeuwval/sneeuwophoping dan kun je voor die gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar eventueel ook wat sneeuw tussendoor weghalen? Of eventueel de bigfoots iets hoger plaatsen? (dan wordt het misschien maar 1x in de 3 tot 5 jaar kritischer icm bepaalde windrichting?)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 10:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heeft iemand ervaring met de Daikin Altherma 3 wand model en buiten unit waarbij 2 zones zijn aangelegd en geconfigureerd? Wat moet ik me voorstellen hoe het leidingwerk er dan komt uit te zien? Hoe gaat de WP dan 2 zones tegelijk verwarmen? Krijgt de 2e zone dan een aparte kamerthermostaat?
Wij hebben nu 1 zone echter op de bovenverdieping gewone radiatoren en beneden vloerverwarming. In principe worden zowel de ruimtes boven als onder voldoende warm. Echter, zou twee zones ook voordelen hebben? Lijkt mij niet zuiniger iig als de zone bovenverdieping met een stooklijn tussen 40-55 graden gaat werken. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Beetje offtopic:
Wij hebben in ons huis 7 zones en dus inderdaad thermostaten.

Dan wel geen Daikin thermostaat, maar van with. Dat is het merk van onze verdeler. De thermostaten sturen vervolgens de 16 groepen van de verdelers aan.

Bij oplevering waren ze allemaal bedraad, maar 1 kamer werd niet goed warm. Die hebben ze nu draadloos op een thermostaat aangesloten zonder hak en breek werk.

In de Daikin at3 zit alles in één zone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Even vraagje over de sheet met de instellingen.

Kan ik deze zelf in de lijst met vergelijkingen en het instellingen overzicht zetten?
Kan via de browser geen rijen toevoegen namelijk, dus verwacht dat het is afgeschermd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Meer uitzoekwerk leverde het volgende op:

EKDP008C is voor C-serie Altherma's, dat zijn de hybride units.
EKDP008D is voor D-serie Altherma's, dat zijn de 'r' modellen. EAN 4024749102791
EKDPH008C is het verwarmingselement en die past in beide trays.

De prijzen lopen uiteen van zo'n 335 EUR tot 220 EUR voor de tray en 266 tot 366 voor de elektra.

Goedkoopste D-serie tot nu toe gevonden: 213 Euri in Duitsland op pumpen-heizung.de

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:24:
Heeft iemand ervaring met de Daikin Altherma 3 wand model en buiten unit waarbij 2 zones zijn aangelegd en geconfigureerd? Wat moet ik me voorstellen hoe het leidingwerk er dan komt uit te zien? Hoe gaat de WP dan 2 zones tegelijk verwarmen? Krijgt de 2e zone dan een aparte kamerthermostaat?
Wij hebben nu 1 zone echter op de bovenverdieping gewone radiatoren en beneden vloerverwarming. In principe worden zowel de ruimtes boven als onder voldoende warm. Echter, zou twee zones ook voordelen hebben? Lijkt mij niet zuiniger iig als de zone bovenverdieping met een stooklijn tussen 40-55 graden gaat werken. Ben benieuwd.
Geen praktijkervaring mee, volgens mij hier niemand (zijn eerder vragen over gesteld). De zone met de laagste temperatuur krijgt dan iig een apart pomp- en mix "station" om daar de aanvoertemperatuur te verlagen. Niet heel best voor het rendement dus, want de aanvoer vanuit de unit gaat dan voor het hele huis omhoog. Als het nu goed warm wordt boven zou ik er niet aan beginnen, een beter rendement gaat het iig niet opleveren. Als je ruimtes apart wilt regelen kan dat met zonethermostaten, maar dat is iets anders dan de bizone optie vanuit de WP. De mogelijkheden, werking en de benodigde hydraulische aanpassingen staan uitgebreid beschreven in het Installer Reference Manual als je toch meer wilt weten.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
MajaMestreech schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:24:
De Altherma3 heeft idd maar 1x aanvoer en 1x afvoer.

Er zijn 2 opties als je met verschillende temperaturen wilt werken:

1) De stooklijn (=watertemp.) omhoog en bij de vloerverwarming (= lagere temp.) een pompverdeler toepassen.

2) In de koude aftakking een 2-weg klep plaatsen en aansluiten op de WP (=X2M bij vloermodel). De WP kan dan AFWISSELEND beide groepen verwarmen met ieder de gewenste temperatuur.

Maar ik zou er alles aan doen om alles op een lage temperatuur te krijgen. Desnoods de hoge temp. verwarming vervangen door andere exemplaren. Kost nu wat geld maar over 15 jaar uitgesmeerd verdien je dat alsnog snel terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Ik vindt wel dat de fabrikanten eens voor wat meer kleur mogen gaan.
Al die buitenunits zien er uit als een airco.
:?
Terwijl veel warmtepompen ook in een tuin staan tussen het groen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:37:
[...]

Een airco is een ook warmtepomp. Alleen L/L.

Er zijn overigens bedrijven die jouw buitenunit kunnen wrappen of spuiten. Google maar eens.

Zoek maar eens in het oude L/L topic. Daar had iemand het zelf gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-04-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 21:29
Jan2023 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:37:
[...]

Bij de installatie van onze warmtepomp vroeg de installateur of en in welke RAL kleur we de buitenunit gespoten wilde hebben. Was een meerprijs van €299,- €500,- (was even mis,)

[ Voor 3% gewijzigd door insomniac op 07-04-2023 19:17 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
insomniac schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:11:
[...]

Bij de installatie van onze warmtepomp vroeg de installateur of en in welke RAL kleur we de buitenunit gespoten wilde hebben. Was een meerprijs van €299,-
Top service. Niet eens zo duur vind ik. Adres? Heb na 6 weken nog geen offerte helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Mooie discussie over een kast hier mocht je nog twijfelen over het effect Joris 407 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 21:29
MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:14:
[...]

Top service. Niet eens zo duur vind ik. Adres? Heb na 6 weken nog geen offerte helaas.
Was de Saman groep, maar daar hebben ze nu ook een lange levertijd ( >12 maanden) en een klantenstop.
Heb daar vorig jaar maart de offerte goedgekeurd en levering was toen augustus. Andere tijden, voor 6200 (subsidie er al vanaf) klaar, voor een 6kw wandmodel met een aparte 300L SWW vat incl montage.

Maar ik heb ook 6 bedrijven aangeschreven, 3 reageerde, 2 deden een offerte waarvan 1 belachelijk.
Nu aan het zoeken naar een bedrijf die de verdeler voor de vloerverwarming wil aanpassen naar pomploos. Helaas niet gelijk gedaan toen, iets met gebrek aan kennis toen. Ook dat is een lange weg, geen een van de bedrijven die ik aangeschreven heb reageert.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
insomniac schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:30:
[...]

Was de Saman groep, maar daar hebben ze nu ook een lange levertijd ( >12 maanden) en een klantenstop.
Heb daar vorig jaar maart de offerte goedgekeurd en levering was toen augustus. Andere tijden, voor 6200 (subsidie er al vanaf) klaar, voor een 6kw wandmodel met een aparte 300L SWW vat incl montage.

Maar ik heb ook 6 bedrijven aangeschreven, 3 reageerde, 2 deden een offerte waarvan 1 belachelijk.
Nu aan het zoeken naar een bedrijf die de verdeler voor de vloerverwarming wil aanpassen naar pomploos. Helaas niet gelijk gedaan toen, iets met gebrek aan kennis toen. Ook dat is een lange weg, geen een van de bedrijven die ik aangeschreven heb reageert.
Saman ken ik ja. Goed bedrijf. Hier binnen gehad voor L/L maar waren toen te duur voor me. Waar woon je want wellicht heb ik een adres voor je. NB: ik zou ze niet aanschrijven want dat soort mannen hebben het zo druk dat mail vaak niet eens gelezen wordt. Een beller is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

insomniac schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:30:
[...]

Dat die lui de pompverdeler niet wilden aanpassen was voor mij de reden om de opdracht op het laatste moment te cancelen.

Ik moest er behoorlijk aan trekken om die info er uit te halen.
Communicatie ? Wat is dat ?
😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:03:
[...]

Dat die lui de pompverdeler niet wilden aanpassen was voor mij de reden om de opdracht op het laatste moment te cancelen.

Ik moest er behoorlijk aan trekken om die info er uit te halen.
Communicatie ? Wat is dat ?
😡
Dat is op dit moment HET probleem. Ze hebben het werk voor het uitkiezen en gaan geen stap harder lopen. Ik heb op dit moment een probleempje met mijn Daikin L/L. 2(!) maanden onderweg en nog niet opgelost. Ook Daikin zelf is een ramp die wimpelen mij aan de telefoon gewoon af, moet u bij uw installateur zijn. Installateur geeft ook geen gas en ook hij krijgt geen info van Daikin.

Rente is opgelopen dus mensen kunnen minder lenen. Markt corrigeert zichzelf wel en dan gaat de rode loper pas weer uit voor ons klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Passen jullie met deze buitentemperatuur nachtverlaging toe? Hij gaat snachts aan en zoals afgelopen nacht was het -1 en zeer vochtig. Zonder kast toch wat defrosts en hoog verbruik maar wel constant.. overdag nu zon en dan gaan ie gauw uit. Huis koelt niet snel af dus voelt onnodig..
met cv paste ik altijd nachtverlaging toe (19 ipv 20 graden en dan was het altijd zo weer warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:19
smaij schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:18:
Passen jullie met deze buitentemperatuur nachtverlaging toe? Hij gaat snachts aan en zoals afgelopen nacht was het -1 en zeer vochtig. Zonder kast toch wat defrosts en hoog verbruik maar wel constant.. overdag nu zon en dan gaan ie gauw uit. Huis koelt niet snel af dus voelt onnodig..
met cv paste ik altijd nachtverlaging toe (19 ipv 20 graden en dan was het altijd zo weer warm.
Pas nu wel nachtverlaging toe. De zon verwarmd de kamer als snel op als deze schijnt.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gewoon uitzetten proberen. Doe ik met mijn L/L ook als ik weet dat het zonnig wordt. Vandaag 0,0 verbruik en veel opbrengst zonnepanelen. *O* 21,4 graden binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 08-04-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Bubbels79 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:29:
[...]

Pas nu wel nachtverlaging toe. De zon verwarmd de kamer als snel op als deze schijnt.
Dit.
En ik heb de pomp op continu. De warmte die de woonkamer krijgt van de zon wordt een beetje verdeeld over de rest van de benedenverdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Vanmiddag even bezig geweest met de gleuven in de kast wat te buigen en met wat buisisolatie met hieronder het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiHGvePczfpJ3tkL_1gA6NEAG24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km5OtWKKSLi2EPBO1KhB6S62.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten tot de winter denk ik, want de echte kou lijkt voorbij 🤣

Per gleuf is de opening praktisch verdubbeld! Dat gaat hopelijk echt een verschil maken!

[ Voor 7% gewijzigd door smaij op 08-04-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
@smaij
Mooi gestapeld :)
Het komt bij mij precies hetzelfde te staan. WP onder en airco boven. Ik moet alleen nog even kijken voor de condenswaterafvoer van de airco.

Ik zie dit trouwens bijna nooit qua opstelling en dat terwijl het toch een aanzienlijk ruimtebesparing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Corne-P schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:17:
@smaij
Mooi gestapeld :)
Het komt bij mij precies hetzelfde te staan. WP onder en airco boven. Ik moet alleen nog even kijken voor de condenswaterafvoer van de airco.

Ik zie dit trouwens bijna nooit qua opstelling en dat terwijl het toch een aanzienlijk ruimtebesparing is :)
Bij onze (Daikin) airco zat een kunststof plug, kon in gat van bodemlaat gemonteerd worden. Vervolgens hebben we daar een flex. slang aan gemonteerd. Op deze wijze kun je condenswater eenvoudig onder zwaartekracht naar gewenste plek toe laten stromen. Zat deze plug niet bij je airco?
(bij onze Daikin Alterma3 WP zat deze plug overigens niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Sparky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:47:
[...]

Bij onze (Daikin) airco zat een kunststof plug, kon in gat van bodemlaat gemonteerd worden. Vervolgens hebben we daar een flex. slang aan gemonteerd. Op deze wijze kun je condenswater eenvoudig onder zwaartekracht naar gewenste plek toe laten stromen. Zat deze plug niet bij je airco?
Dat zou zomaar kunnen, hij zit nog in de doos :+ Het spul moet binnenkort geplaatst en aangesloten worden.
Die plug zou het een stuk gemakkelijker maken dus ik hoop dat die er bij zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sparky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:47:
[...]

@Corne-P Als je alleen verwarmt met de L/W komt er uit je buitenunit L/L geen condenswater. Als je verwarmt met de L/L komt er water uit de buitenunit van de airco. Condens bij koelen komt uit de binnenunit bij L/L.

Verder uitkijken met die plug want je hebt kans dat je buitenunit dan het water niet goed afvoert en dichtvriest. In L/L genoeg problemen gezien en hebben mensen er een warmtelint ingelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ik pas altijd nachtverlaging toe van 20 naar 19 graden om meerdere redenen:

1. De Altherma 3 heeft een hysterese van 1.0 graden en verwarmt dus bij een setpoint van 20 graden tussen 19.5 en 20.5 graden. Dit zijn aan/uit cyclussen van 5-8 uur. Indien je geen nachtverlaging toepast, dan zal het vaak zo zijn dat 's avonds/'s nachts een verwarm ronde start, terwijl je dan slaapt. Sta je 's ochtends op, is een afkoel ronde gestart en heb je dus terwijl je sliep verwarmd en daar niks van gemerkt (behoudens dat de kamertemperatuur wellicht wat hoger zal zijn dan bij nachtverlaging).

2. Als dan 's nachts een verwarm ronde start, dan is de buiten temperatuur altijd lager dan overdag, de stooklijn en dus vertrekwater temperatuur hoger, dus hoger verbruik.

3. Bij ons staat de buitenunit op het platte dak van ons huis, boven onze slaapkamer. Indien deze aan staat dan horen we toch wel een hinderlijke brom, zeker bij kouder weer. Bij nachtverlaging staat de WP en dus buitenunit uit.

Bj ons gaat dus op een werkdag om 22:00 uur de thermostaat op 19 en om 5.30 uur op 20 en dan voelt het rond 6.30-7.00 uur al aangenaam aan. Dit is voor ons de zuinigste manier van verwarmen en zal ook zo blijven totdat Daikin die hysterese kleiner maakt. Dan wil ik het weer eens opnieuw proberen zonder nachtverlaging. Maar .... ieder huis en dus iedere installatie instellingen zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:49
MotorBeast schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:20:
[...]
@Corne-P Als je alleen verwarmt met de L/W komt er uit je buitenunit L/L geen condenswater.
Beter lezen..........

[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 10-04-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
MotorBeast schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:20:
[...]

@Corne-P Als je alleen verwarmt met de L/W komt er uit je buitenunit L/L geen condenswater. Als je verwarmt met de L/L komt er water uit de buitenunit van de airco. Condens bij koelen komt uit de binnenunit bij L/L.

Verder uitkijken met die plug want je hebt kans dat je buitenunit dan het water niet goed afvoert en dichtvriest. In L/L genoeg problemen gezien en hebben mensen er een warmtelint ingelegd.
In eerste instantie was het de bedoeling om de radiatoren op de bovenverdieping volledig weg te halen, met uitzondering van de badkamer, en de slaapkamers bij behoefte te gaan verwarmen met de L/L.
Maar aangezien het comfort van de L/W beter is en de 8kW van de WP dan eigenlijk nooit benut gaat worden ben ik daar wat op terug gekomen.
Ik heb nu namelijk enkel de 45m2 vloerverwarming op de benedenverdieping en een nog nader te bepalen radiator voor de badkamer als afgifatesysteem.
Voor de badkamer moet ik nog even kijken voor een geschikte vervanger van de nog origineel gemonteerde handdoekradiator.
De L/L zal dus voornamelijk gebruikt gaan worden voor koelen en wellicht wat snelle backup verwarming.
De L/L is helaas ook nog wat overbemeten ben ik bang, maar daar komen we vanzelf achter 8)7

Nu jij het zo zei herinner ik me inderdaad dat er over die plug al het 1 en ander voorbij is gekomen met dichtvriezen. Ik heb gelukkig nog een paar maanden om dat in orde te maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 22:55
Hi allen,

Vraag; ik merk dat mijn Daikin warmtepomp sinds eind vorige maand redelijk wat meer startpogingen maakt (2x per uur). Voorheen zat dat op gemiddeld 0,7x per uur. Wellicht dat één van jullie dit fenomeen herkent en een oorzaak heeft gevonden?

Ik heb stooklijn met 40 graden bij -10 en 25 bij 15 graden met een 0,5 hysterese. De WP verwarmt alleen de woonkamer en badkamer middels LT-convectoren.

Wellicht dat 25 graden nog te hoog is, maar dat hoor ik dan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 10:41

edautz

Meten is weten.

TweakinAlive schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:31:
Hi allen,

Vraag; ik merk dat mijn Daikin warmtepomp sinds eind vorige maand redelijk wat meer startpogingen maakt (2x per uur). Voorheen zat dat op gemiddeld 0,7x per uur. Wellicht dat één van jullie dit fenomeen herkent en een oorzaak heeft gevonden?

Ik heb stooklijn met 40 graden bij -10 en 25 bij 15 graden met een 0,5 hysterese. De WP verwarmt alleen de woonkamer en badkamer middels LT-convectoren.

Wellicht dat 25 graden nog te hoog is, maar dat hoor ik dan wel.
Ik verwarm met alleen radiatoren. Je gedrag van de WP lijkt op pendelen. Ik heb dit opgelost door WP op vloerverwarming stand te zetten, delta-t op 7 graden en overshoot op de maximum stand (4 graden). Nu schakelt de WP alleen nog op de kamerthermostaat uit, terwijl hij van te voren heel vaak door de temperatuur van het vertrekwater uitschakelde. Na de afkoeling van dit water na korte tijd, schakelde hij weer in. Dat deed hij een paar keer per uur. Nu draait hij uren achtereen en heb ik met deze buitentemperaturen dat hij een paar keer per dag schakelt en als het kouder is, hij continue loopt.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 22:55
edautz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:08:
[...]

Ik verwarm met alleen radiatoren. Je gedrag van de WP lijkt op pendelen. Ik heb dit opgelost door WP op vloerverwarming stand te zetten, delta-t op 7 graden en overshoot op de maximum stand (4 graden). Nu schakelt de WP alleen nog op de kamerthermostaat uit, terwijl hij van te voren heel vaak door de temperatuur van het vertrekwater uitschakelde. Na de afkoeling van dit water na korte tijd, schakelde hij weer in. Dat deed hij een paar keer per uur. Nu draait hij uren achtereen en heb ik met deze buitentemperaturen dat hij een paar keer per dag schakelt en als het kouder is, hij continue loopt.
Hi Edautz,

Het is inderdaad pendelgedrag, alleen had ik dit niet in de winter los van defrosts.

Bedoel je met overshoot je hysterese of echt specifiek overshoot als optie in de functionaliteit?

Moet je installateurs interface aan hebben om temp. vetrekwater aan / uit te zetten zodat het alleen de kamerthermostaat aanhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
Wij zijn bezig met de offertes voor een warmtepomp. Een van de installateurs wil bij ons de Daikin Altherma 3 R F EHVX08S23E9W + ERGA06EVH (3-fase) plaatsen.

In de offerte staat dat die afgezekerd moet worden op 20A, aangezien onze hoofdaansluiting 25A is ga ik me toch even achter mijn oren krabben of ik dan niet op een gegeven moment de hoofdzekering laat klappen als we gaan koken ofzo terwijl de warmtepomp vol staat te stampen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Remcoder schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:01:
Wij zijn bezig met de offertes voor een warmtepomp. Een van de installateurs wil bij ons de Daikin Altherma 3 R F EHVX08S23E9W + ERGA06EVH (3-fase) plaatsen.

In de offerte staat dat die afgezekerd moet worden op 20A, aangezien onze hoofdaansluiting 25A is ga ik me toch even achter mijn oren krabben of ik dan niet op een gegeven moment de hoofdzekering laat klappen als we gaan koken ofzo terwijl de warmtepomp vol staat te stampen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Die afzekerwaarde komt pas in beeld bij vol gebruik van de backup heater (3 fase 9kW). Je kan instellen dat je die limiteert op zeg 6kW dan geeft dat wat meer ruimte.
Je kan ook een loadbalancer tussen plaatsen. Die kijkt wat er afgenomen wordt vergelijkt dat met wat maximaal toegestaan is en knijpt dan 1 grootverbruiker af.
Zo werkt het bij mijn 3x25A met grootafnemers auto, inductie, warmtepomp. De auto krijgt de laagste prio dus als wp+koken+auto 'teveel' trekken dan krijgt ie even geen 11kW. Vergt wel voldoende CT klemmen die de verschillende stromen meten en een apparaat (in mijn geval de laadpaal) die snapt wat begrenzen is EN een apparaat dat begrenzen niet erg vind. Niet elk apparaat kan daar tegen.

De meeste inductieplaten doen dat ook. Ze hebben vaak 4 pitten die nooit allemaal op vol vermogen kunnen omdat er meestal een fornuisaansluiting (7kW) gebruikt wordt. Oplossing is 2 pitten op 80% te maximeren.

Simpeler maar duurder: 3x35A aansluiting bij de netbeheerder regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
@Judge Ming bedankt voor je antwoord.

Nog een andere vraag, er wordt ons ook een servicecontract aangeboden waarbij ze 1x in de 2 jaar het apparaat komen onderhouden. Het bedrag hiervoor vinden we nogal riant, het cv onderhoudscontract is een stuk goedkoper.

Als ik wat uitzoek hierover vind ik dat het enige onderhoud wat echt nodig is inhoudt dat de buitenunit een keer schoongemaakt wordt doordat die takjes etc kan aanzuigen. Dit lijkt me iets dat ik makkelijk zelf kan doen.

Klopt deze bevinding en kan ik heel goed het onderhoud zelf doen, of is een servicecontract met 2-jaarlijks onderhoud echt nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 10:41

edautz

Meten is weten.

TweakinAlive schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:50:
[...]

Hi Edautz,

Het is inderdaad pendelgedrag, alleen had ik dit niet in de winter los van defrosts.

Bedoel je met overshoot je hysterese of echt specifiek overshoot als optie in de functionaliteit?

Moet je installateurs interface aan hebben om temp. vetrekwater aan / uit te zetten zodat het alleen de kamerthermostaat aanhoudt?
Ja. Inderdaad overshoot in het installateurs menu bij de Installer settings -> overview settings ->code [9-04] =4. Verder weersafhankelijk met thermostaat [C‐07]=2 en geen radiator maar vloerverwarming setting [2‐0C]=0, anders kun je delta-t zelf niet instellen. Heb gemerkt dat delta-t van radiatoren 10 graden te hoog is. [1‐0B]=7 voor de delta-t. Vergeet ook de backup heater niet, default staat deze op [5-01]=0. Deze heb ik voorlopig op -10 gezet. Dat is het deze winter nog niet geweest. Max -8 medio december. Ik moet nog bepalen als het nog kouder wordt, wat echt de temperatuur is, dat ik hem nodig heb.

De instellingen kun je ook in het gewone installateursmenu aanpassen.

[ Voor 14% gewijzigd door edautz op 13-04-2023 06:12 ]

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Remcoder schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:10:
@Judge Ming bedankt voor je antwoord.

Nog een andere vraag, er wordt ons ook een servicecontract aangeboden waarbij ze 1x in de 2 jaar het apparaat komen onderhouden. Het bedrag hiervoor vinden we nogal riant, het cv onderhoudscontract is een stuk goedkoper.

Als ik wat uitzoek hierover vind ik dat het enige onderhoud wat echt nodig is inhoudt dat de buitenunit een keer schoongemaakt wordt doordat die takjes etc kan aanzuigen. Dit lijkt me iets dat ik makkelijk zelf kan doen.

Klopt deze bevinding en kan ik heel goed het onderhoud zelf doen, of is een servicecontract met 2-jaarlijks onderhoud echt nodig?
De buitenkant schoon houden kan je prima zelf, maar de druk in het systeem (F-gassen) wordt ook gecontroleerd en even los van dat je dat met de juiste apparatuur ook prima zelf zou kunnen doen is dat wettelijk niet toegestaan. F-gassen zijn zeer vervuilend en het werken daarmee vereist een certificaat. Bovendien zit er een gelimiteerde hoeveelheid gas in de tank van de unit. Als bijvullen daarvandaan niet zou kunnen heb je externe aanvoer nodig. Natuurlijk mag er helemaal geen drukverlies zijn (nou ja, miscchien een heel klein beetje) want dat betekent dat er een koppeling lekt.

Misschien is een voordeel van het contract dat als een onderdeel kapot gaat dit onder het onderhoud valt? Ander (klein) voordeel is dat je in elk geval vooraan staat bij het krijgen van een monteur als er wat aan de hand is. Er is zo'n tekort aan handjes dat je zonder contract misschien wel heel erg achter in de rij komt en dat heeft meestal consequenties voor de prijs.

Ik heb een mazzeltje, mijn buurman is een gecertificeerd F-gassen installateur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 14:46

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Is er iemand die het voor elkaar heeft een regeling te maken die de boiler opwarmt in het goedkoopste uur van de dag bijna dynamische prijzen?

En liefst ook iets om meer te verwarmen in die uren en zo de betonvloer als buffer te gebruiken?

Ik heb een SAP voor terugleveren met goed tlv contract, dus saldeer niet maar koop alle verbruik in tegen dynamische tarieven.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

ursusMaritimus schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:38:
Is er iemand die het voor elkaar heeft een regeling te maken die de boiler opwarmt in het goedkoopste uur van de dag bijna dynamische prijzen?

En liefst ook iets om meer te verwarmen in die uren en zo de betonvloer als buffer te gebruiken?

Ik heb een SAP voor terugleveren met goed tlv contract, dus saldeer niet maar koop alle verbruik in tegen dynamische tarieven.
Ik denk niet dat dit kan; de configuratie ligt in een ROM en da's niet echt geschikt om erg vaak in te schrijven.
Dan zou je dat al moeten regelen in de programma's van de thermostaat. Ik zie dat de ruimtetemperatuur te wijzigen is vanuit bijvoorbeeld HA maar over de tankwater temperatuur en verwarming daarvan zie ik niets. Verhogen en verlagen van de ruimtetemperatuur zou dus prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Klopt het dat je de altherma niet met een knop of software uit kunt zetten bij bijv onderhoud aan je elektrische installatie ?

Ik moet nog bezig in huis maar zoals het lijkt kan de spanning er alleen af als ik de groepen uitzet en zit er geen uitknop op de altherma waarmee hij rustig afsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Waypoint schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:47:
Klopt het dat je de altherma niet met een knop of software uit kunt zetten bij bijv onderhoud aan je elektrische installatie ?

Ik moet nog bezig in huis maar zoals het lijkt kan de spanning er alleen af als ik de groepen uitzet en zit er geen uitknop op de altherma waarmee hij rustig afsluit
In het menu -ik dacht onder "Werking"- kun je verwarming en warm water uitzetten. Dan draait de compressor in ieder geval niet meer. Daarna kun je rustig de werkschakelaar of de groep in de meterkast uitschakelen. Bij dat laatste; denk er even om dat de BUH's een eigen (3 fasen) schakelaar hebben. Bij werkzaamheden aan de WP deze ook uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
ursusMaritimus schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:38:

Yes, dat heb ik (wel erg basic nog).

Via Home Assistant kan ik, wel via de cloud, de warmwater tank aan/uit zetten en ook temperatuur aanpassen.

Voor nu zet ik hem uit na 21u in de avond, en weer aan overdag als er genoeg opbrengst is van de zonnepanelen (als backup gaat tie altijd weer aan om 14u)

Temp verwarming kan ik ook aanpassen, maar aangezien dat voornamelijk in de winter is heb ik er weinig aan omdat er ook geen zon is. Met nachtverlaging zorg in dat de vloerverwarming zoveel mogelijk overdag draait.

Dus ja, het is mogelijk als je wp ook kan connecten met de app.
Pagina: 1 ... 36 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma