Dan is je installateur een onwetend figuur. Sorry hoor maar iedere WP die fatsoenlijk is ingeregeld stookt zuiniger/goedkoper dan een HR Ketel. Zelfs bij -10 nog. Reken even door met je eigen tarieven 1m3 gas staat gelijk aan 2 of maximaal 2,5 kWh stroom. Dus als je 1500m3 gas zou verstoken wordt dit 3000kWh max 3750kWh. Moet je verder nog meerekenen dat indien je gasloos bent je vastrecht voor gas ook nog vervalt.AndereKoekoek schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:47:
[...]
Edit: We zijn overigens om tafel gaan zitten met de installateur ivm het hoge verbruik. Zij zeiden destijds al, met 20ct per kwh, dat een warmtepomp nou eenmaal duur is. Een stuk duurder dan een traditionele cv-ketel. Met de koop van een nieuwbouwhuis kies je ervoor om voorop te lopen met de ontwikkelingen en daar betaal je soms een rekening voor zoals in de geval.
Jij betaalt dan de rekening omdat je installateur de boel niet goed heeft ingeregeld. 6000kWh zou dus betekenen 3000m3 gas. Dan heb je wel een megagroot huis als dat zo zou zijn. Je hebt 140m2? Dan is de helft normaal verbruik in een fatsoenlijk geisoleerd huis. Zelfs nog iets minder want ik zou dat verstoken in een nageisoleerd huis uit de jaren 70 zonder mijn houtkachel met een zelfde vloeroppervlak. Werk aan de winkel!
Nb: dan zou ik wel goed stom zijn een WP te willen met een historisch verbruik van zo'n 950m3. Stook nu reeds 3 jaar met L/L en zelfs dat is goedkoper dan gas. Al is met lage verbruiken de winst natuurlijk kleiner. Klimaat is voor mij ook een ding. Toekomst van kinderen.
[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 03-04-2023 17:04 ]