RonJ schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:06:
[...]
Er zit duidelijk ergens een (héél klein) lek in je installatie. Zie je ergens een verkleuring rond een koppeling?
Er staat een parameter "emitter type", op regel 31 in de vergelijkings-sheet.
Wat voor huis staat er idd niet, maar dat zegt op zichzelf ook vrij weinig, want isolatieniveaus, ligging e.d. verschillen nogal en je leef/stookpatroon heeft ook veel invloed. Je zal sowieso altijd voor ieder individueel huis de optimale instellingen moeten proberen te vinden. Daar gaat het bij installateurs dus mis, want die tijd c.q. het budget daarvoor is er niet.
Dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Zal eens goed alle koppelingen nalopen.
Andere optie is dat er ergens in de vloerverwarming of 1 van de verdeler een lek zit.
Die krijg ik dan iig nooit gevonden. Zeker gezien wij op 3 verdiepingen vv hebben.
Tenzij het uiteindelijk ergens een watervlek gaat veroorzaken.
Over de 'emitter type' heen gekeken. Kan hier wat beter mee vergelijken.
Al heb ik het gevoel dat ik niet veel grote afwijkingen in de settings zitten.
Modulatie is wel iets wat sommigen gebruiken hier, maar met wisselende ervaringen.
En afwijkende Delta T (tussen de 3 en 10 graden) is ook wel iets om naar te kijken.
Die staat hier gewoon op de default 5 graden.
In ons blok zijn 38 huizen opgeleverd met de Daikin Altherma 3. Sommige huizen 3 verdiepingen met vv, maar de meeste hebben het op 2 verdiepingen. Vloeroppervlakte verschilt van 140m² tot 180m².
Overal hebben ze via het overzicht en een papiertje dezelfde instellingen erin geklopt.
Ons huis heeft dus 3 verdiepingen met VV en alle mogelijk uitbouwen die er zijn en zitten op 180m² vloeroppervlak. Mij lijkt dat een huis van 140m² met 2 verdiepingen vv (90m² vv) iets anders vereist dan een huis waar 180m² vloerverwarming ligt.
Edit: We zijn overigens om tafel gaan zitten met de installateur ivm het hoge verbruik. Zij zeiden destijds al, met 20ct per kwh, dat een warmtepomp nou eenmaal duur is. Een stuk duurder dan een traditionele cv-ketel. Met de koop van een nieuwbouwhuis kies je ervoor om voorop te lopen met de ontwikkelingen en daar betaal je soms een rekening voor zoals in de geval.
[
Voor 8% gewijzigd door
AndereKoekoek op 03-04-2023 15:16
]