Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
eWobbuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:50:
Alle vv groepen staan maximaal, pomp bij verdeler inmiddels op max gezet sinds gisteren, lijkt niks uit te maken. Ik ga morgen eens kijken of er een installateur hier in de buurt het eea wil nakijken. Ook nu blijft de temp in de woonkamer op het minimum staan (21.5/6) bij ingesteld 22. Aanvoer temp is 29,4, maar draait weer een tijdje en gaat weer uit als hij 0.1/0.2 gestegen is.
29 graden aanvoer is bij dit weer veel te hoog (in ieder geval is het hier 14 graden buiten). Dat zou je bij vorst moeten hebben. Zeker om die halve graad te overbruggen kan je vloer nooit 29 graden afgeven aan de ruimte als je een goed geisoleerd huis hebt. Als dan je retour te hoog is gaat hij pendelen.

Stel hier je vraag eens Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 Veel installateurs aldaar.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Yep. Advies is altijd een pomploze verdeler te nemen met VV en Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 17:46
MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Yep. Advies is altijd een pomploze verdeler te nemen met VV en Wp.
Lijkt me een must.. want dit verklaart het pendelgedrag wel, hij kan zijn warmte en flow niet kwijt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Lijkt me een must.. want dit verklaart het pendelgedrag wel, hij kan zijn warmte en flow niet kwijt op deze manier.
Precies. Maar 29 graden aanvoer is natuurlijk ook een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-04 15:38
@smaij yup, wel op een hoge temperatuur ingesteld zodat deze volgens de installateur niet veel zou moeten doen

[ Voor 80% gewijzigd door eWobbuh op 29-03-2023 22:44 ]

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eWobbuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:43:
@smaij yup, wel op een hoge temperatuur ingesteld zodat deze volgens de installateur niet veel zou moeten doen
Je hebt op hoge temperatuur ingesteld? Hoe stel je een pomp in op hoge temperatuur? Je pomp in je verdeler is volgens mij geen modulerende, oftewel vaste snelheid door je systeem terwijl je WP aanstuurt met een modulerende. Hoe verwacht jij dat dit samenwerkt? Ik denk van niet. Of ik moet het mis hebben. Die 2 pompen werken volgens mij tegen elkaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
De pomp niet, die staat altijd maximaal. De mengverdeler zelf zodat ie, volgens de installateur, niets zou moeten doen omdat de aangeboden water temperatuur onder het ingestelde zit.

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eWobbuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:28:
De pomp niet, die staat altijd maximaal. De mengverdeler zelf zodat ie, volgens de installateur, niets zou moeten doen omdat de aangeboden water temperatuur onder het ingestelde zit.
Er daar gaat het dus mis. Je Wp wil modulerend pompen je verdeler met pomp staat daartegen in te duwen. Verdeler open is goed. Die pomp moet er dus tussen uit. Als je setpoint bijna bereikt is gaat vermogen van je WP naar beneden en dus de flow. En jouw verdeler zegt, nee, nee hurry up.

Zoek maar eens in het L/W topic op pomp of pompen. Werkt niet 2 pompen.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
Die pomp ertussen uit bedoel je vast niet mee dat de pomp uit moet (stekker eruit). Dan bedoel je een pomp loze (open?) verdeler? Hoe werkt dat dan mocht de wp overschakelen naar de ketel?

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eWobbuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:59:
Die pomp ertussen uit bedoel je vast niet mee dat de pomp uit moet (stekker eruit). Dan bedoel je een pomp loze (open?) verdeler? Hoe werkt dat dan mocht de wp overschakelen naar de ketel?
Ik denk niet dat je zomaar de stekker eruit kan trekken nee. En je moet volgens mijn info een gesloten verdeler hebben. Je ketel heeft toch ook een pomp?

Waarom hybride als je een VV hebt? Omruilen die handel tegen full electric en van het gas af. Als ik dat kan met radiatoren (zoek me alleen suf naar een installateur) moet jij dat makkelijk kunnen. Dat zijn hele dure kuubs voor dat beetje SWW. Ik draai nu hybride met L/L met nog maar 400m3 gas. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik had gister avond hetzelfde, termostaat ingesteld op 21,5 graden, bij 20,7 sloeg die af, vervolgens paar minuten later start die weer op, 5 minuten later gaat die weer uit en temperatuur komt niet hoger. en bleef pendelen. Heb nu modulatie aangezet met een temp van 5 graden , delta staat nog ingesteld op 5 en gemiddelde tijd sensoren op 12 uur gezet , stooklijn staat op 36 bij -10 en 26 bij +20, daarna stopte het pendelen, de hele nacht rustig op 500/600 watt gedraaid en temperatuur bleef rond de 20,7 graden. Voor mij een prima temperatuur en tot nu toe geen gependel meer.

buitensensor staat ingesteld op geen, maar je kan ook buitenunit selecteren zit er standaard op de buitenunit een temp sensor?
Energiebesparing staat bij mij ook op JA (standaard instelling, weet niet als dit juist beter is om aan of uit te zetten)

Weet iemand hier misschien ook wat bij 9.3 backup-verwarming, wat met de functie Evenwicht (+temperatuur) bedoeld word? Deze staat bij bij standaard op aan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

Corne-P schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Die code en het menu kan ik inmiddels wel dromen ja :)
Even voor de duidelijkheid trouwens; ik heb mijn profielnaam aangepast. Ik heette eerst Polly1988.
Wij hebben contact gehad via de mail.
Mijn originele naam was nog een erfenis van mijn jongere tienerjaren, waar ik me al langer aan stoorde :+

Ik heb de overshoot aangepast en sindsdien heb ik het pendelgedrag niet meer gezien :) _/-\o_
De AVDO die ik er noodgedwongen nog tussen heb zitten gaat hoogstwaarschijnlijk deels open bij het opstarten van de WP op wat hoger vermogen waardoor de DeltaT te snel te krap word en de WP weer uit schakelt.
Met de overshoot setting nu op 2 is het een stuk beter :)

[...]

Dat is het hem dus. Ik denk in Ta, Tr, DeltaT enz. LW staat in mijn brein voor LuchtWater :+
Dat in combinatie met de noodgedwongen medicatie had ik even een error :P

[...]

Dacht ik al d:)b

[...]

Na overleg met mijn installateur/leverancier heb ik ook geen onderhoudscontract.
Hij zei dat je ten eerste standaard 5 jaar garantie hebt bij Daikin en ten tweede vind hij het geldklopperij. Als je enigszins handig bent kun je het gemakkelijk zelf en als je het liever laten doen stelt het ook niks voor zei hij. Bij de onderhoudscontracten word er altijd een heel toneelspel gehouden waarbij alle kappen e.d. Er af gaan terwijl er maar 1 af hoeft om het magneetfilter te reinigen. Druk in het watercircuit bijvullen stelt k niks voor.
Koelmiddeldruk controleren gaat niet ivm de inverter. De enige manier is om het systeem leeg te halen en opnieuw te vullen en dat gaan ze bij een servicebeurt echt niet doen.
Hij beschreef het als een systeem om de monteurs bezig te houden.

Het hangt natuurlijk ook van de installateur af hoe die er in staat maar die van mij gaat dus echt niet moeilijk doen over niet door hun uitgevoerd onderhoud.
LW staat voor Leaving Water. Mijn pendel was weg na de overshoot op 4 te zetten en delta-t op 7. Ik heb radiatoren en heb mijn WP op VV stand moeten zetten om de delta-t te kunnen aanpassen. Bij deze "warme" buitentemperaturen zie je dat de LWT (leaving water temperature) boven het setpoint uitkomt. Dit komt door de overshoot waana na enige tijd de WP op de kamerthermostaat uitschakeld. Dit alles met de WP op de laagste stand. Voor mij de ideale situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door edautz op 30-03-2023 12:11 ]

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 17:08
erwin292 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:24:
Ik had gister avond hetzelfde, termostaat ingesteld op 21,5 graden, bij 20,7 sloeg die af, vervolgens paar minuten later start die weer op, 5 minuten later gaat die weer uit en temperatuur komt niet hoger. en bleef pendelen. Heb nu modulatie aangezet met een temp van 5 graden , delta staat nog ingesteld op 5 en gemiddelde tijd sensoren op 12 uur gezet , stooklijn staat op 36 bij -10 en 26 bij +20, daarna stopte het pendelen, de hele nacht rustig op 500/600 watt gedraaid en temperatuur bleef rond de 20,7 graden. Voor mij een prima temperatuur en tot nu toe geen gependel meer.

buitensensor staat ingesteld op geen, maar je kan ook buitenunit selecteren zit er standaard op de buitenunit een temp sensor?
Energiebesparing staat bij mij ook op JA (standaard instelling, weet niet als dit juist beter is om aan of uit te zetten)

Weet iemand hier misschien ook wat bij 9.3 backup-verwarming, wat met de functie Evenwicht (+temperatuur) bedoeld word? Deze staat bij bij standaard op aan,
Volgens mij moet je "geen" gebruiken om de voeler in de buitenunit als input te hebben. Als je "buitenunit" selecteerd en er zit geen externe voeler aan dan krijg je een storingsmelding. Zo werkt het bij mijn Altherma 3 M(onobloc).

De evenwichtstemperatuur is de temperatuur waarbij de backup wordt bijgeschakeld. Dat is in een hybride systeem dan de gasketel. Evenwichtstemperatuur zo laag mogelijk instellen zodat de gasketel alleen wordt ingeschakeld als de WP het echt niet meer aan kan om het huis warm te krijgen. Stapje voor stapje verlagen totdat het niet meer comfortabel is. In mijn situatie (vrijstaan, 295 m2; deels radiatoren) heeft mijn WP (6kW) onder de drie graden de ketel nodig. Gasverbruik is 10% van vorig jaar zonder WP.

[ Voor 16% gewijzigd door FransHe op 30-03-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:03
MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:45:
[...]

Er daar gaat het dus mis. Je Wp wil modulerend pompen je verdeler met pomp staat daartegen in te duwen. Verdeler open is goed. Die pomp moet er dus tussen uit. Als je setpoint bijna bereikt is gaat vermogen van je WP naar beneden en dus de flow. En jouw verdeler zegt, nee, nee hurry up.

Zoek maar eens in het L/W topic op pomp of pompen. Werkt niet 2 pompen.
Werkt bij ons prima een pomp op de verdeler. Je moet ook maar hopen zonder een pomp op de verdeler of de WP pomp de druk kan opleggen om het warme water geheel door de leidingen onder de vloer te pompen. Zo niet, dan wordt de vloer dus niet warm op de plekken waar het toevoer warme water niet kan komen.

Ik heb op de verdeler met pomp op alle groepen een flow van 1.5 - 2.0 l/min ingesteld en het werkt prima. Maar bij ons gaat het vertrekwater dan ook een verdeler in bij de WP met 4 groepen waarvan 1 groep naar de beneden verdieping gaat naar de VV verdeler met pomp en 5 groepen.
Iedere installatie is anders en je kunt naar mijn mening dus niet zeggen of iets goed of fout is op basis van jouw eigen ervaringen bij jouw installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
MajaMestreech schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Werkt bij ons prima een pomp op de verdeler. Je moet ook maar hopen zonder een pomp op de verdeler of de WP pomp de druk kan opleggen om het warme water geheel door de leidingen onder de vloer te pompen. Zo niet, dan wordt de vloer dus niet warm op de plekken waar het toevoer warme water niet kan komen.

Ik heb op de verdeler met pomp op alle groepen een flow van 1.5 - 2.0 l/min ingesteld en het werkt prima. Maar bij ons gaat het vertrekwater dan ook een verdeler in bij de WP met 4 groepen waarvan 1 groep naar de beneden verdieping gaat naar de VV verdeler met pomp en 5 groepen.
Iedere installatie is anders en je kunt naar mijn mening dus niet zeggen of iets goed of fout is op basis van jouw eigen ervaringen bij jouw installatie.
Maar heb je ook een meng-verdeler, want daar ging de discussie over. Een extra pomp zou natuurlijk wel kunnen alhoewel: Ik heb 3 vloerverwarmingverdelers en 24 groepen in totaal en ik heb geen extra pomp nodig.
Een hogere temperatuur aanvoer kan wel, maar dan schiet je verbruik wel omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MajaMestreech schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Hopen of hij het kan rondpompen? Dat is geen kwestie van hopen maar gewoon checken wat de debietopbrengst is van je WP unit. Lees maar even mee in het L/W topic waar de vraag van de vraagsteller nu is weggezet. NB: ik heb (helaas) nog geen installatie.Ben na 2 jaar meelezen wel goed geinformeerd en voorbereid door het L/W topic.

Bypasses, buffervaten, dubbele pompen zover mogelijk van wegblijven, Lekker de Wp zijn werk laten doen en zo min mogelijk obstakels. Dat weet ik wel na 2 jaar meelezen en ellende gelezen te hebben. Valt wel op dat Daikin geen makkelijke machine is om optimaal te krijgen als ik sommige verbruikscijfers hier lees.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 30-03-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Maar heb je ook een meng-verdeler, want daar ging de discussie over. Een extra pomp zou natuurlijk wel kunnen alhoewel: Ik heb 3 vloerverwarmingverdelers en 24 groepen in totaal en ik heb geen extra pomp nodig.
Een hoge aanvoer is juist een no go met een WP. Daar is hij nu juist niet voor ontworpen en wat je zegt is killing voor je Cop. Met een VV is een hoge aanvoer helemaal onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
en wat is jullie gemiddelde cop :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:56
Ik heb sinds twee jaar een Daikin Altherma 3 RF warmtepomp + boiler en inmiddels is de waterdruk teruggelopen naar 0.9 bar.

Ik kijk er in de handleiding waarschijnlijk overheen, maar ik kan maar niet vinden tot hoeveel bar ik dit moet aanvullen.. weet een van jullie dit?

Dan is dat een mooi klusje voor het weekend :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Memphisto schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:32:
Ik heb sinds twee jaar een Daikin Altherma 3 RF warmtepomp + boiler en inmiddels is de waterdruk teruggelopen naar 0.9 bar.

Ik kijk er in de handleiding waarschijnlijk overheen, maar ik kan maar niet vinden tot hoeveel bar ik dit moet aanvullen.. weet een van jullie dit?

Geen verschil met een HR Ketel, 1,5 tot max 2 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Een hoge aanvoer is juist een no go met een WP. Daar is hij nu juist niet voor ontworpen en wat je zegt is killing voor je Cop. Met een VV is een hoge aanvoer helemaal onzinnig.
Dat is wat ik zeg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-05 22:30
Memphisto schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:32:

Vloerverwarming bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Dat is wat ik zeg toch ?
Je zegt toch kan wel? Ik vind dat het niet kan. Dat was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 09:18
Goed forum dit! Vandaag mijn nieuwe Daikin Altherma 6KW monoblok laten plaatsen. Mijn vragen:
1. Welke smart kamerthermostaat worden hier aangeraden? Ik gebruikte met mn CV-ketel de Plugwise Anna, ook omdat die behoorlijk goed integreert met Homey, maar die is kapot gegaan. Daikin doen, of ander merk?
2. Ik zie hier dat Daikin een app heeft waarin ik van alles kan monitoren en instellingen veranderen. Bevelen jullie die aan? Wat heb ik daarvoor nodig?
3. Homey is mijn basis domotica. Wie gebruikt Homey icm Daikin Altherma en hoe kan ik optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van mijn WP?
Sorry, best veel vragen, maar ik hoop hier veel te leren en te delen de komende tijd!

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
stekelTV schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:48:
Goed forum dit! Vandaag mijn nieuwe Daikin Altherma 6KW monoblok laten plaatsen. Mijn vragen:
1. Welke smart kamerthermostaat worden hier aangeraden? Ik gebruikte met mn CV-ketel de Plugwise Anna, ook omdat die behoorlijk goed integreert met Homey, maar die is kapot gegaan. Daikin doen, of ander merk?
2. Ik zie hier dat Daikin een app heeft waarin ik van alles kan monitoren en instellingen veranderen. Bevelen jullie die aan? Wat heb ik daarvoor nodig?
3. Homey is mijn basis domotica. Wie gebruikt Homey icm Daikin Altherma en hoe kan ik optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van mijn WP?
Sorry, best veel vragen, maar ik hoop hier veel te leren en te delen de komende tijd!
Je beseft dat stoken met WP heel anders is dan met HR Ketel? Smart, ik denk dat je bedoelt op afstand bedienen, heeft weinig tot geen toegevoegde waarde. Even een 15/30 minuten van tevoren aanzetten om van 18 naar 20 graden te gaan is verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-05 21:44
@stekelTV

stel je niet te veel voor van de daikin app.

denk dat je beter eens naar deze opties kunt kijken :
ESPAltherma : Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
P1P2 mqtt : https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial

of beide termen hier op het forum zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonGraff
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05-2023
Wie o wie heeft er verstand van de combinatie van de Daikin Altherma R hybride en een evohome zoneregelingssysteem? Ik zat al te zoeken naar Evohome in het topic, maar kwam er nog niet uit. Ik zag een goede referentie van @derubenstavast , die ook een gids had ontvangen van zowel Daikin als Evohome voor een installatie met warmtepomp, waarbij er wel wat aanpassingen nodig waren van Evohome.

Achtergrond
In 2020 hebben we onze woning grondig laten renoveren dankzij betonrot in de vloer van benedenverdieping. Er is toen vloerverwarming geplaatst beneden voor ong 120m2, met 14 groepen op de verdeler. Ons werd verteld dat we ivm een gashaard in de woonkamer, beter twee thermostaten konden plaatsen. De installateur kwam met 2 Nest thermostaten aan, om er toen zelf achter te komen dat het niet mogelijk was om daar meerdere zones mee te plaatsen. Toen bleek dat een Evohome HCE80 zoneregelaar de enige echte goede optie was, waar maar 1 installateur uit het team iets verstand van had. We hadden toen echter nog een gewone HR ketel.

Fast forward naar nu > Na installatie van Daikin Altherma R hybride
Afgelopen zomer wilden we na advies van een Daikin adviseur ook een warmtepomp installeren. We werden door Daikin gekoppeld aan een installateur. Op basis van situatiebeschrijving en foto's zijn we toen akkoord gegaan met de opdracht. Later bij de schouw werd er even kort naar de Evohome zoneregelaar gekeken, maar er lag geen focus op. Deze week is de warmtepomp geinstalleerd en wat bleek: de installateur had geen rekening gehouden met het Evohome systeem en blijkt er ook geen verstand van te hebben, dus er mee aan de slag gaan was geen optie (konden ze de werking niet garanderen). Ze wilden al 1 van de thermostaten vervangen door de Daikin thermostaat in de woonkamer, wat ik gelukkig heb voorkomen, aangezien die enkel in verbinding staan met de HRA8080 ontvanger van de zoneregelaar... Uiteindelijk na wat gezeur hebben ze de Daikin thermostaat maar aan de bedrading gelegd die naar de zoneregelaar ging, waardoor de Daikin thermostaat nu de regelening doet, vanuit de bijkeuken. Het zoneregeling systeem is nu dus niet werkend :( Ik heb contact gehad met een andere installateur uit de buurt (die door Evohome als erkend installateur werd aangewezen), maar die 1) willen een dergelijke opdracht niet aannemen ivm garantie vanuit de warmtepomp installateur en 2) ze blijken zelf ook niet zoveel verstand te hebben van Evohome.

Hoe verder?
Ik ben op zoek naar advies hoe ik dit verder op zou kunnen pakken. Is dit met een beetje handleiding goed zelf op te lossen wat betreft aansluiting van een extra Evohome onderdeel (las iets over de BDR91T bijvoorbeeld), of moet ik toch echt op zoek naar een installateur die dit wel aan durft? Ik zou uiteraard erg graag van een optimale werking van de warmtepomp willen gaan genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
smaij schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Ik heb een mengverdeler echter die heb ik "uitgeschakeld" door de regelklep volledig dicht te zetten. Hierdoor gaat aanvoer water direct de vloer in, extra op druk gehouden (pompt met constante druk) door de pomp op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:18:
[...]

Je beseft dat stoken met WP heel anders is dan met HR Ketel? Smart, ik denk dat je bedoelt op afstand bedienen, heeft weinig tot geen toegevoegde waarde. Even een 15/30 minuten van tevoren aanzetten om van 18 naar 20 graden te gaan is verleden tijd.
Ik gebruik het vooral om een vakantiemodus in te stellen (en weer dag voordat we thuis komen terug zetten naar normale temp, alleen in de winter) en om de boiler te laten verwarmen op zonne-energie.

Is het noodzakelijk? Nee. Is het handig en kan het geld besparen? Voor mij/ons wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:18:
[...]

Ja, maak je geen zorgen, ik ben geen nitwit, integendeel. Maar zoek naar mensen met ervaring met dit type WP. Het gaat me niet zozeer om de temperatuur of zo remote te kunnen instellen, maar vooral om de boel te kunnen monitoren en als ik langer weg ben (wat regelmatig gebeurt) een stooklijn te kunnen aanpassen.

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
fohn5 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:41:
@stekelTV

stel je niet te veel voor van de daikin app.

denk dat je beter eens naar deze opties kunt kijken :
ESPAltherma : Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
P1P2 mqtt : https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial

of beide termen hier op het forum zoeken
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
VonGraff schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:09:
Wie o wie heeft er verstand van de combinatie van de Daikin Altherma R hybride en een evohome zoneregelingssysteem? Ik zat al te zoeken naar Evohome in het topic, maar kwam er nog niet uit. Ik zag een goede referentie van @derubenstavast , die ook een gids had ontvangen van zowel Daikin als Evohome voor een installatie met warmtepomp, waarbij er wel wat aanpassingen nodig waren van Evohome.

Achtergrond
In 2020 hebben we onze woning grondig laten renoveren dankzij betonrot in de vloer van benedenverdieping. Er is toen vloerverwarming geplaatst beneden voor ong 120m2, met 14 groepen op de verdeler. Ons werd verteld dat we ivm een gashaard in de woonkamer, beter twee thermostaten konden plaatsen. De installateur kwam met 2 Nest thermostaten aan, om er toen zelf achter te komen dat het niet mogelijk was om daar meerdere zones mee te plaatsen. Toen bleek dat een Evohome HCE80 zoneregelaar de enige echte goede optie was, waar maar 1 installateur uit het team iets verstand van had. We hadden toen echter nog een gewone HR ketel.

Afgelopen zomer wilden we na advies van een Daikin adviseur ook een warmtepomp installeren. We werden door Daikin gekoppeld aan een installateur. Op basis van situatiebeschrijving en foto's zijn we toen akkoord gegaan met de opdracht. Later bij de schouw werd er even kort naar de Evohome zoneregelaar gekeken, maar er lag geen focus op. Deze week is de warmtepomp geinstalleerd en wat bleek: de installateur had geen rekening gehouden met het Evohome systeem en blijkt er ook geen verstand van te hebben, dus er mee aan de slag gaan was geen optie (konden ze de werking niet garanderen). Ze wilden al 1 van de thermostaten vervangen door de Daikin thermostaat in de woonkamer, wat ik gelukkig heb voorkomen, aangezien die enkel in verbinding staan met de HRA8080 ontvanger van de zoneregelaar... Uiteindelijk na wat gezeur hebben ze de Daikin thermostaat maar aan de bedrading gelegd die naar de zoneregelaar ging, waardoor de Daikin thermostaat nu de regelening doet, vanuit de bijkeuken. Het zoneregeling systeem is nu dus niet werkend :( Ik heb contact gehad met een andere installateur uit de buurt (die door Evohome als erkend installateur werd aangewezen), maar die 1) willen een dergelijke opdracht niet aannemen ivm garantie vanuit de warmtepomp installateur en 2) ze blijken zelf ook niet zoveel verstand te hebben van Evohome.

Hoe verder?
Ik ben op zoek naar advies hoe ik dit verder op zou kunnen pakken. Is dit met een beetje handleiding goed zelf op te lossen wat betreft aansluiting van een extra Evohome onderdeel (las iets over de BDR91T bijvoorbeeld), of moet ik toch echt op zoek naar een installateur die dit wel aan durft? Ik zou uiteraard erg graag van een optimale werking van de warmtepomp willen gaan genieten!
Ik zeg het hier heel vaak. Zoek en lees in L/W topic. Evohome en naregeling in algemeen ga je denk ik niet blij van worden in combi met WP. Vandaag was er nog een discussie over. Toevallig reageerde en stelde ik er ook vragen over omdat ik weliswaar simpele thermostatische kranen boven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
stekelTV schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Ja, maak je geen zorgen, ik ben geen nitwit, integendeel. Maar zoek naar mensen met ervaring met dit type WP. Het gaat me niet zozeer om de temperatuur of zo remote te kunnen instellen, maar vooral om de boel te kunnen monitoren en als ik langer weg ben (wat regelmatig gebeurt) een stooklijn te kunnen aanpassen.
(y) Dan stel ik maar een aansluitende vraag. Kan een Daikin gewoon met een simpele aan/uit thermostaat toe want de afwijking van de standaard Daikin is mij te groot met een 0,5 graad? Dan bestel ik hem er niet bij. Dan zoeken we beter naar een thermostaat die we goed kunnen integreren in Domoticz of HA of zoals jij in Homey. Monitoren zijn andere goede oplossingen voor middels domotica en Kamstrupp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:56
Landon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Vloerverwarming bijvullen?
Ik neem aan dat daar de waterdruk mee wordt bedoelt idd.
Van het weekend maar eens aanvullen tot 1,5 bar. Kan het er weer even tegen.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:21:
[...]

(y) Dan stel ik maar een aansluitende vraag. Kan een Daikin gewoon met een simpele aan/uit thermostaat toe want de afwijking van de standaard Daikin is mij te groot met een 0,5 graad? Dan bestel ik hem er niet bij. Dan zoeken we beter naar een thermostaat die we goed kunnen integreren in Domoticz of HA of zoals jij in Homey. Monitoren zijn andere goede oplossingen voor middels domotica en Kamstrupp etc.
Dat kan wel (is mij verteld) maar heb daar wel vraagtekens bij. Nu kan hij moduleren op basis van de binnen temperatuur, dat kan dan niet meer of wel ?
Ik heb meerdere thermostaten ernaast staan en die van Daikin schommelt echt alle kanten op waardoor met dit soort kwakkel temperaturen de WP niet echt lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Memphisto schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 06:53:
[...]

Ik neem aan dat daar de waterdruk mee wordt bedoelt idd.
Van het weekend maar eens aanvullen tot 1,5 bar. Kan het er weer even tegen.
Tussen de 1,5 en 2 kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Dat kan wel (is mij verteld) maar heb daar wel vraagtekens bij. Nu kan hij moduleren op basis van de binnen temperatuur, dat kan dan niet meer of wel ?
Ik heb meerdere thermostaten ernaast staan en die van Daikin schommelt echt alle kanten op waardoor met dit soort kwakkel temperaturen de WP niet echt lekker loopt.
Je WP moduleert niet op de thermostaat. Hij moduleert op aan de aanvoer en retour van je water in je systeem. Je thermostaat bepaalt alleen of hij moet aanslaan of niet voor zover ik weet. Daarom ben ik ook niet blij met wat ik lees over de Daikin thermostaat want als hij op 21 slaat hij af bij 21,5 en slaat pas weer aan op 20,5 voor zover ik het heb begrepen. Ik vind dat een vrij grote schommeling van temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 17:08
VonGraff schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:09:

Achtergrond

Hoe verder?
Mijn oplossing: Tado voor alle radiatoren en vloerverwarming. Kan als externe warmtevraag werken maar dat doe ik niet. WP (6 kW) staat op vertrekwater met stooklijn en schakelt zo nodig ketel bij (is hybride systeem). Geen nachtverlaging, etc. Houdt het zaakje keurig op temperatuur. Bij buitentemp boven 22 gaat de WP uit. Vorig jaar 2200 m3, nu zit ik op 260 m3. 295m2 vrijstaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vous.Thal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-11-2023
MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Je WP moduleert niet op de thermostaat. Hij moduleert op aan de aanvoer en retour van je water in je systeem. Je thermostaat bepaalt alleen of hij moet aanslaan of niet voor zover ik weet. Daarom ben ik ook niet blij met wat ik lees over de Daikin thermostaat want als hij op 21 slaat hij af bij 21,5 en slaat pas weer aan op 20,5 voor zover ik het heb begrepen. Ik vind dat een vrij grote schommeling van temperatuur.
Volgens mij alleen modulatie indien de originele kamerthermostaat er hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5uKtLwP_te-DNGf1oYTkChDvRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OMAgbXuWgoBI7MfHcqfbGZdP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Dat komt niet door de thermostaat maar door een parameter in de Daikin Altherma [9-0C] hysterese kamerthermostaat. Dus je kunt er een andere thermostaat aanhangen, dit krijg je daarmee niet opgelost. De standaard meegeleverde Madoka kamerthermostaat meet de temperatuur keurig op 0.1 graden nauwkeurig. Bij sommige Daikins (vloermodel met geintegreerde tank) is deze parameter op 0.5 in te stellen, waarmee je dan dus Setpoint +/- 0,25 graden kunt regelen.
Voor mij is het ook al 1.5 jaar wachten dat er een update komt en daarbij [9-0C] op 0.5 ingesteld kan worden ipv 1.0.

[ Voor 10% gewijzigd door MajaMestreech op 31-03-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Vous.Thal schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Volgens mij alleen modulatie indien de originele kamerthermostaat er hangt.
[Afbeelding]
Precies, dus anders is het 100% WAR zonder modulatie op kamertemp. Juist die setting geeft bij mij tot nu toe het beste stabiele resultaat. Met een andere kamerthermostaat raak je die functionaliteit dus kwijt. (Denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Precies, dus anders is het 100% WAR zonder modulatie op kamertemp. Juist die setting geeft bij mij tot nu toe het beste stabiele resultaat. Met een andere kamerthermostaat raak je die functionaliteit dus kwijt. (Denk ik)
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Moduleren zou betekenen dat je thermostaat het vermogen bepaalt van je WP. War is volgens mij de stooklijn/vermogen laten bepalen door de buitenvoeler. Ik weet bijna zeker dat je thermostaat niet het vermogen aanstuurt van je WP en alleen een aan/uit signaal toestuurt bij bereiken binnentemp of eronder komen. Als je alleen WAR zou gebruiken zou je moeten werken met thermostatische knoppen op in dit geval mijn radiatoren.

Juist het feit dat je er makkelijk een andere thermostaat aan zou kunnen hangen bevestigt dit want met een HR ketel die wel modulerend wordt aangestuurd (zelden met WAR) moet je oppassen met de opentherm aansturing. Die is nogal eens afwijkend per merk. Werk je overigens met een aan/uit thermostaat op een moderne ketel gaat deze ook moduleren op Ta en Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MajaMestreech schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Dat komt niet door de thermostaat maar door een parameter in de Daikin Altherma [9-0C] hysterese kamerthermostaat. Dus je kunt er een andere thermostaat aanhangen, dit krijg je daarmee niet opgelost. De standaard meegeleverde Madoka kamerthermostaat meet de temperatuur keurig op 0.1 graden nauwkeurig. Bij sommige Daikins (vloermodel met geintegreerde tank) is deze parameter op 0.5 in te stellen, waarmee je dan dus Setpoint +/- 0,25 graden kunt regelen.
Voor mij is het ook al 1.5 jaar wachten dat er een update komt en daarbij [9-0C] op 0.5 ingesteld kan worden ipv 1.0.
Dus totaal maar 0,5 graden afwijking naar boven/beneden opgeteld? Dat valt dan wel mee ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-05 21:37
Na lang zoeken de volgende 2 grafieken gevonden van de Daikin ERGA8 WP. Waarom zou je de wp in "more quiet mode" willen draaien? Best een behoorlijke performance hit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt2iutzLUH_nBWOL2WVccjZOWsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gyzzBzCc6Y8ZJe2f7QrvRwSN.png?f=user_large
"more quiet mode"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Krer4VmnrGj1bUcbtstxqMkX9nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ALkF7qpBUUQ8dv8S9zaixQ9r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Moduleren zou betekenen dat je thermostaat het vermogen bepaalt van je WP. War is volgens mij de stooklijn/vermogen laten bepalen door de buitenvoeler. Ik weet bijna zeker dat je thermostaat niet het vermogen aanstuurt van je WP en alleen een aan/uit signaal toestuurt bij bereiken binnentemp of eronder komen. Als je alleen WAR zou gebruiken zou je moeten werken met thermostatische knoppen op in dit geval mijn radiatoren.

Juist het feit dat je er makkelijk een andere thermostaat aan zou kunnen hangen bevestigt dit want met een HR ketel die wel modulerend wordt aangestuurd (zelden met WAR) moet je oppassen met de opentherm aansturing. Die is nogal eens afwijkend per merk. Werk je overigens met een aan/uit thermostaat op een moderne ketel gaat deze ook moduleren op Ta en Tr.
Nee hoor, dat is niet wat ik zeg. De thermostaat bepaald niet het vermogen, maar de temperatuur die afgelezen wordt door de Daikin thermostaat wordt wel meegenomen door de binnenunit om te bepalen hoe er gemoduleerd moet worden. Een andere thermostaat gaat alleen maar AAN of UIT kunnen sturen en dan vervalt de functionaliteit van het moduleren om je stooklijn heen.
Dat is hoe ik de modulatie optie interpreteer in het menu. (Als je met het vraagtekentje in het menu de optie moduleren bekijkt staat dit er ook op die manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Dus totaal maar 0,5 graden afwijking naar boven/beneden opgeteld? Dat valt dan wel mee ja.
De hysterese heeft weer niks met de afwijking van de thermostaat te maken, maar door de hysterese aan te passen kan je meer of minder pendelgedrag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
Ik kan me in dit topic gaan melden, want ik krijg volgende week een Daikin Altherma 3 Geo 6 kW geplaatst, ter vervanging van mijn huidige, oude warmtepomp. Dit huis heeft volgens mij een vrij simpele setup. Ik heb 1 thermostaat, en die hangt in de woonkamer.

Die wordt vervangen door degene die bij de Daikin hoort. Vervolgens heb ik overal vloerverwarming in huis, en geen radiatoren. Ik heb op 2 plekken van die....verdelers? zitten? Die je zeg maar per ruimte verder open of dicht kunt draaien.

1. zit beneden, voor de gehele benedenverdieping, en 1 zit op zolder, voor de 1e verdieping + zolder. Daar kom ik nooit aan, en daar ga ik nu verder ook niet aankomen als in, verder open of dicht draaien. Het staat zoals het staat en ik vind het wel best.

Maar nu krijg ik die pomp, en ik begin nu stilaan toch wat nerveus te worden, want ik heb verder 0 verstand van warmtepompen, anders dan dat dit huis draait op een warmtepomp, en thats it. De huidige warmtepomp kwam ik ook nooit aan want het is hier altijd zo'n 21 graden in huis, grofweg. Is prima wat ons betreft, hoeft ook niet anders.

Lezende in dit topic lees ik veel verschillende dingen m.b.t. instellingen etc, waar ik verder geen verstand van heb. Ik wil gewoon warm water hebben, hoeft niet heet te zijn, is nu ook rond de 47/48 graden, dat is warm genoeg, maar ik maak me vooral zorgen over die vloerverwarming.

Hoe kom ik er achter hoe warm het water moet zijn wat in die vloerverwarming gaat? Hoe stel ik dat in? Wat ik nu heb is dat als buiten koud is, die pomp meer moet doen, maar dan ook warmer water door de vloer stuurt (denk ik?) want in de winter voelen de vloeren warm aan. Ik kom niet aan de huidige pomp en weet er dus ook niks van qua instellingen.

Ik heb wat video's gekeken. Ik wil niet koelen met de pomp en ik wil ook geen weekschema, en ik wil dat hij verwarmd op basis van de buitentemperatuur.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 14:32

GJA

Iemand een suggestie voor het volgende?
De verwarming schakelt niet meer in; thermostaat staat op 20, ruimte temperatuur is onderhand 17 graden maar hij gaat niet verwarmen.

Warm water werkt perfect.
Geen foutmeldingen.
War werkt ook niet; gaat ook niet verwarmen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Laatst online: 30-05 11:55
GJA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:
De verwarming schakelt niet meer in; thermostaat staat op 20, ruimte temperatuur is onderhand 17 graden maar hij gaat niet verwarmen.

Geen foutmeldingen.
Eerste wat je altijd kan proberen: de stroom eraf en na een minuut er weer opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:

Geen foutmeldingen.
Ik zie/zag bij mij dat de waterpomp wel aan gaat maar de warmtepomp niet aan slaat verder. Nu vermoed ik dat dit komt door de TA, dus de retour temperatuur ligt hoger dan de gewenste retourtemperatuur om tot de gestelde aanvoertemperatuur te komen. Dus de TA verlagen kan helpen met dit weer.
En anders toch de stooklijn iets verhogen totdat ie wel aan gaat ?
(Er vanuit gaande dat je VV hebt en dus met laag temperatuur stookt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

hijlko.roosjen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Eerste wat je altijd kan proberen: de stroom eraf en na een minuut er weer opzetten.
Done. Helpt helaas niet.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Ik zie/zag bij mij dat de waterpomp wel aan gaat maar de warmtepomp niet aan slaat verder. Nu vermoed ik dat dit komt door de TA, dus de retour temperatuur ligt hoger dan de gewenste retourtemperatuur om tot de gestelde aanvoertemperatuur te komen. Dus de TA verlagen kan helpen met dit weer.
Zou kunnen dat ik de stooklijn te laag heb: zou met deze buiten temperatuur op 20 a 22 graden uitkomen. Maar dat is altijd nog hoger dan de aanvoer want die is 16.
Straks direct proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Zou kunnen dat ik de stooklijn te laag heb: zou met deze buiten temperatuur op 20 a 22 graden uitkomen. Maar dat is altijd nog hoger dan de aanvoer want die is 16.
Straks direct proberen.
Dat neigt wel naar dit probleem, hangt van je TA af. Ik heb deze nu op 4 graden staan en minimaal 24 graden.
Plus Modulatie aan, waardoor de warmtepomp wat vrijheid krijgt hier omheen te moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

haakjesluiten schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:32:
Na lang zoeken de volgende 2 grafieken gevonden van de Daikin ERGA8 WP. Waarom zou je de wp in "more quiet mode" willen draaien? Best een behoorlijke performance hit

[Afbeelding]
"more quiet mode"
[Afbeelding]
Dat is toch bedoeld om in de nacht je buren te vriend te houden als ze met het raam open slapen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Ik heb nu in Home Assistant de koppeling gemaakt met de warmtepomp en dat geeft toch wel iets van inzicht al zonder direct met ESPAltherma aan de slag te moeten. Je ziet hoe de thermostaat schommelt wat gewoon niet kan met VV. Ik ben nog bezig de temperatuur van Watts erbij te plaatsen, om dat nog beter inzichtelijk te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIRob3JOuqMhzYTelOTYERdL6gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7I31Yl4vJR21fPbQtd1JGSU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Dat is toch bedoeld om in de nacht je buren te vriend te houden als ze met het raam open slapen.
Moet je doen als je nachtvorst hebt met -10. Wordt je echt blij. Not. Je knijpt gewoon het toerental van je ventilator en je compressor en daardoor wordt hij stiller. Je buitenunit moet gewoon zo geplaatst worden dat hij altijd zonder beperking kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:17:
Ik heb nu in Home Assistant de koppeling gemaakt met de warmtepomp en dat geeft toch wel iets van inzicht al zonder direct met ESPAltherma aan de slag te moeten. Je ziet hoe de thermostaat schommelt wat gewoon niet kan met VV. Ik ben nog bezig de temperatuur van Watts erbij te plaatsen, om dat nog beter inzichtelijk te krijgen.

[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe je dat doet? Kan ik me alvast voorbereiden al zit ik hier nu al 3 weken op mijn offerte te wachten. :'( L/L ging 3 jaar geleden sneller. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Moet je doen als je nachtvorst hebt met -10. Wordt je echt blij. Not. Je knijpt gewoon het toerental van je ventilator en je compressor en daardoor wordt hij stiller. Je buitenunit moet gewoon zo geplaatst worden dat hij altijd zonder beperking kan werken.
Als je in een vinex wijk woont met buren zal je toch iets moeten.,

Daar is die silent mode voor bedoeld

En met een goed dekbed overleef je -10 wel.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat doet? Kan ik me alvast voorbereiden al zit ik hier nu al 3 weken op mijn offerte te wachten. :'( L/L ging 3 jaar geleden sneller. :X
Het is deze integratie https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma
HomeAssistant in een docker container op een NUC, en daarin installeer je de add on HACS, vervolgens kan je deze add-on binnen HACS zo naar binnen trekken en hoef je alleen de YAML van de HomeAssistant configuratie aan te passen. Daarna de grafiekjes toevoegen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Dat neigt wel naar dit probleem, hangt van je TA af. Ik heb deze nu op 4 graden staan en minimaal 24 graden.
Plus Modulatie aan, waardoor de warmtepomp wat vrijheid krijgt hier omheen te moduleren.
Inderdaad stooklijn te laag.
Dacht ik de materie te snappen... Toch niet helemaal....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Laatst online: 30-05 21:58
Just_A_User schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:02:
Ik kan me in dit topic gaan melden, want ik krijg volgende week een Daikin Altherma 3 Geo 6 kW geplaatst, ter vervanging van mijn huidige, oude warmtepomp. Dit huis heeft volgens mij een vrij simpele setup. Ik heb 1 thermostaat, en die hangt in de woonkamer.

Die wordt vervangen door degene die bij de Daikin hoort. Vervolgens heb ik overal vloerverwarming in huis, en geen radiatoren. Ik heb op 2 plekken van die....verdelers? zitten? Die je zeg maar per ruimte verder open of dicht kunt draaien.

1. zit beneden, voor de gehele benedenverdieping, en 1 zit op zolder, voor de 1e verdieping + zolder. Daar kom ik nooit aan, en daar ga ik nu verder ook niet aankomen als in, verder open of dicht draaien. Het staat zoals het staat en ik vind het wel best.

Maar nu krijg ik die pomp, en ik begin nu stilaan toch wat nerveus te worden, want ik heb verder 0 verstand van warmtepompen, anders dan dat dit huis draait op een warmtepomp, en thats it. De huidige warmtepomp kwam ik ook nooit aan want het is hier altijd zo'n 21 graden in huis, grofweg. Is prima wat ons betreft, hoeft ook niet anders.

Lezende in dit topic lees ik veel verschillende dingen m.b.t. instellingen etc, waar ik verder geen verstand van heb. Ik wil gewoon warm water hebben, hoeft niet heet te zijn, is nu ook rond de 47/48 graden, dat is warm genoeg, maar ik maak me vooral zorgen over die vloerverwarming.

Hoe kom ik er achter hoe warm het water moet zijn wat in die vloerverwarming gaat? Hoe stel ik dat in? Wat ik nu heb is dat als buiten koud is, die pomp meer moet doen, maar dan ook warmer water door de vloer stuurt (denk ik?) want in de winter voelen de vloeren warm aan. Ik kom niet aan de huidige pomp en weet er dus ook niks van qua instellingen.

Ik heb wat video's gekeken. Ik wil niet koelen met de pomp en ik wil ook geen weekschema, en ik wil dat hij verwarmd op basis van de buitentemperatuur.
Als de installateur de stooklijn van de bestaande WP overneemt zal er niet veel veranderen :)
Ervan uitgaande dat de juiste WP is aangekocht (vooral qua vermogen)

Er is met een lagere stooklijn wellicht iets meer rendement en <start/stop van je WP te verwachten. Een gemiste kans als daar niet naar gekeken wordt.

Vraag: ik lees dat je oude WP wordt vervangen. Was deze defect of de is een nieuwe veel zuiniger? Wat was de leeftijd van de oude WP?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:14:
[...]
Inderdaad stooklijn te laag.
Dacht ik de materie te snappen... Toch niet helemaal....
Had ik ook, en lees al geruime tijd mee. Het gaat dus niet alleen om de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdb91
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 19:27
rdb91 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
Korte vraag, ik heb sinds november 2022 een Daikin Altherma 3 met extern tapwater buffervat.
Vandaag kreeg ik de melding AC-00, thermische beveiliging aangesproken van de back-up verwarming. Temperatuur van het tapwater buffervat zou 117gr.C zijn, hier schrok ik enorm van. Hierop direct de werkschakelaar uitgezet en na het inschakelen bleek de temperatuur 45 gr.C te zijn, heel vreemd.
Alleen krijg ik de melding van de thermische beveiliging niet gereset. Deze beveiliging zit direct achter het witte frontpaneel in de vorm van een bruin knopje rechtsonder, meerdere keren ingedrukt, maar de melding blijft voorstaan.
Iemand enig idee, heb ik misschien ergens anders een thermisch relais over het hoofd gezien?
Verder werkt de warmtepomp nu wel, maar een legionella cyclus zal hij nu niet uitvoeren denk ik.
Na lang zoeken ontdekt dat de instelling E-07 op 4 moet staan, doordat ik een 300liter warm tap water vat heb zonder verwarmingselement. Deze instelling heb ik met trial en error ontdekt, staat in geen enkele handleiding beschreven, mocht je dus over een tapwatervat beschikken die niet van Daikin zelf is en geen verwarmingselement/booster heater heeft. Dan moet E-07 op 4 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Dus stooklijn 4 graden hoger en binnen 2 uur van 16.9 graden naar 18.9. ingestelde temperatuur is 19 dus hij schakelt weer uit.
Waarschijnlijk zou een aanvoer van 20 graden gewoon genoeg zijn. Maar hoe krijg ik dat dan voor elkaar als hij bij een lagere stooklijn gewoon niet meer verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:55:
[...]

;)
Als je je unit zo plaatst dat de fan van je huis afblaast richting straat of achtertuin en je zet hem een 1,5 meter van de erfscheiding is er niets aan de hand. Als jij die silentmode aanzet bij -10 krijg je je huis gewoon niet meer warm. Je knijpt dan veel te veel je vermogen. (ik weet waar ik over praat met 3 jaar L/L wp van Daikin en monitoren van compressor frequentie ). Als je in de nacht dan teveel de temperatuur van je woning laat dalen krijg je hem gewoonweg bijna niet meer op temperatuur ondanks dat je hem dan overdag weer van de silent mode afhaalt. De massa van je vloer en muren wordt dan gewoon te koud. Het is geen HR ketel waar je even 80 graden uittrekt.

Het zijn gewoon buren die zeuren omdat ze jaloers zijn dat zij er geen hebben. Er was hier laatst een installateur voor opname voor een Vaillant L/W (kijk verder dan alleen Daikin) en die buren waar hij bezig was klaagde de eerste nacht al. Mooie was de unit was nog niet eens operationeel. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Het is deze integratie https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma
HomeAssistant in een docker container op een NUC, en daarin installeer je de add on HACS, vervolgens kan je deze add-on binnen HACS zo naar binnen trekken en hoef je alleen de YAML van de HomeAssistant configuratie aan te passen. Daarna de grafiekjes toevoegen en klaar.
Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-05 21:37
Jan2023 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:55:
[...]

;)
Ik heb een vrijstaand huis, huis van de buren staat 6 meter verder en dan weerkaatst het tegen een blinde muur. Ik gok dat het wel losloopt. Vooral fijn om te weten dat als het echt weer een keer goed koud wordt dat ie dan een tandje extra kan doen

[ Voor 11% gewijzigd door haakjesluiten op 31-03-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
smaij schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:57:
De hybride Altherma heeft moeite met een ingestelde TA van 24 of lager: dan gaat de warmtepomp gewoon niet aan en de gasketel wel aan (zelfs als dat niet mag). Misschien dat TA >=25 je probleem oplost?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
MajaMestreech schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Dit is niet helemaal correct. Ik heb namelijk een vloermodel met geïntegreerde tank maar ik kan de hysterese ook niet lager instellen dan 1.0
Het gaat daarbij om een EHVH08S18EJ6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Ik heb een vrijstaand huis, huis van de buren staat 6 meter verder en dan weerkaatst het tegen een blinde muur. Ik gok dat het wel losloopt. Vooral fijn om te weten dat als het echt weer een keer goed koud wordt dat ie dan een tandje extra kan doen
Hij bedoelt volgens mij een rijtjeshuis direct grenzend aan de buren. Niet iedereen woont zo riant. Maar dan nog is het op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 31-03-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:52
De afgelopen week als de zon niet scheen en het huis dermate verwarmde is het opgevallen dat de WP heel veel energieverbruik. Ik wil graag het documentje invullen zodat hopelijk iemand kan checken wat er niet klopt, echter zit ik naar de sheet te kijken en de getallen in het menu en kom er maar niet uit, kan iemand me op weg helpen?

Wat betreft de situatie met energieverbruik, ik las een ander comment dat een constant vermogen van zo’n 500w toch moet kunnen uitgaande van een jaren 90 2 onder 1 kap met vloerverwarming (radiatoren boven staan al jaren uit). Ik merk dus op dat er ofwel enorm pende gedrag tussen 1/2 kWh is of zoals vandaag continue 1700/2000 kWh. Thermostaat geeft tussen de 20/21 aan de hele dag, programma staat afgesteld op 20 graden. Ik ziet debiet zo rond 22ltr continue.

Ik zag net dat de back up verwarming op aan stond, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Fromz Damned. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Corne-P schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Dit is niet helemaal correct. Ik heb namelijk een vloermodel met geïntegreerde tank maar ik kan de hysterese ook niet lager instellen dan 1.0
Het gaat daarbij om een EHVH08S18EJ6V.
Eerder in dit forum werd wel door forumleden gemeld dat 0.5 hysterese mogelijk was. Ik ben even kwijt welk type dat dan was. Blijkbaar dus niet voor alle vloermodellen. Vreemd trouwens dat er bij diverse types Altherma 3 zo'n belangrijk verschil in de parameters bestaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

arnoldniessen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:33:
[...]

De hybride Altherma heeft moeite met een ingestelde TA van 24 of lager: dan gaat de warmtepomp gewoon niet aan en de gasketel wel aan (zelfs als dat niet mag). Misschien dat TA >=25 je probleem oplost?
Lijkt er inderdaad op dat een lagere temperatuur ervoor zorgt dat ie niet meer verwarmd.
Dat kan niet kloppen toch?
Er zullen toch meer situaties zijn waar een ta van 24 of lager gewenst zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
GJA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Lijkt er inderdaad op dat een lagere temperatuur ervoor zorgt dat ie niet meer verwarmd.
Ik verwacht dat het met de div. parameters/settings te maken heeft, daardoor vraag je het onmogelijke van de WP. Een voorbeeld ter verduidelijking:
- Gewenste ruimtetemperatuur 20 Gr.C.
- Vertrektemp. water (ta) obv stooklijn 24 Gr.C. (uit bovenstaand bericht overgenomen als voorbeeld)
- Delta T in menu staat op 5 Gr.C. -> 24-5 = 19 Gr.C. is GEWENSTE retourtemp. van het water

De retourtemp. kan echter nooit lager worden dan de ruimtetemperatuur......
In de praktijk zal de retourtemp. al snel 1 of 2 graden hoger zijn dan de ruimtetemperatuur. Als we daar een Delta T van ca. 4-5 Gr.C. bij optellen dan zitten we in dit voorbeeld al snel op een drempel van 25-26 Gr.C. voor vertrektemp. (ta)

Voor het rendement/COP maakt het bij deze (bijbehorende) buitentemp. ook niet zo veel uit of de vertrektemp. 24 of 25 Gr.C. is. In dit gebied is het veel belangrijker om lange runs op een zo'n laag mogelijk opgenomen vermogen te draaien. (lees: pendelen voorkomen)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 17:54
Sparky schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Als de installateur de stooklijn van de bestaande WP overneemt zal er niet veel veranderen :)
Ervan uitgaande dat de juiste WP is aangekocht (vooral qua vermogen)

Er is met een lagere stooklijn wellicht iets meer rendement en <start/stop van je WP te verwachten. Een gemiste kans als daar niet naar gekeken wordt.

Vraag: ik lees dat je oude WP wordt vervangen. Was deze defect of de is een nieuwe veel zuiniger? Wat was de leeftijd van de oude WP?
De oude is aan het eind van zijn economische levensduur en is nu 16 jaar oud. Beide pompen zijn 6kW.

De oude pomp heeft geen grafisch display wat makkelijk af te lezen is en werkt met menunummering.

Dus bv 2.4.7.2 is functie X. En 2.4.7.3 is Y. Het heeft ook een fysieke draaiknop die de stooklijn bedient dacht ik. Die staat nu op -2 maar ik snap ook niet zo goed hoe dat systeem werkt. Het heeft een draaiknopje op de thermostaat in de woonkamer en die gaat van blauw naar rood dus ik kan niet eens zeggen van ik wil het 21 graden hebben.

Zoals het nu staat zorgt ervoor dat het vooraan in de 21 graden is en dus kom ik verder niet aan. Maar dat brengt natuurlijk wel gedoe met de nieuwe pomp omdat dat ding niet eenvoudig is af te lezen en die instellingen dus ook lastig te kopiëren zijn.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Fromz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:46:
De afgelopen week als de zon niet scheen en het huis dermate verwarmde is het opgevallen dat de WP heel veel energieverbruik. Ik wil graag het documentje invullen zodat hopelijk iemand kan checken wat er niet klopt, echter zit ik naar de sheet te kijken en de getallen in het menu en kom er maar niet uit, kan iemand me op weg helpen?

Wat betreft de situatie met energieverbruik, ik las een ander comment dat een constant vermogen van zo’n 500w toch moet kunnen uitgaande van een jaren 90 2 onder 1 kap met vloerverwarming (radiatoren boven staan al jaren uit). Ik merk dus op dat er ofwel enorm pende gedrag tussen 1/2 kWh is of zoals vandaag continue 1700/2000 kWh. Thermostaat geeft tussen de 20/21 aan de hele dag, programma staat afgesteld op 20 graden. Ik ziet debiet zo rond 22ltr continue.

Ik zag net dat de back up verwarming op aan stond, hoe dan?
Ik heb gisteren de stooklijn iets aangepast (beginpunt en de helling beide 1 trede omlaag), hierdoor schakelde de WP uit (geen probleem het was toch op de ingestelde temp van 20 graden). Nu kom ik beneden en staat de thermostaat op 19, WP uitgeschakeld terwijl het programma op 20 staat.
Dit gebeurde ook eerder waardoor ik de stooklijn dus 1trede omhoog had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Sparky schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:24:
[...]

Ik verwacht dat het met de div. parameters/settings te maken heeft, daardoor vraag je het onmogelijke van de WP. Een voorbeeld ter verduidelijking:
- Gewenste ruimtetemperatuur 20 Gr.C.
- Vertrektemp. water (ta) obv stooklijn 24 Gr.C. (uit bovenstaand bericht overgenomen als voorbeeld)
- Delta T in menu staat op 5 Gr.C. -> 24-5 = 19 Gr.C. is GEWENSTE retourtemp. van het water

De retourtemp. kan echter nooit lager worden dan de ruimtetemperatuur......
In de praktijk zal de retourtemp. al snel 1 of 2 graden hoger zijn dan de ruimtetemperatuur. Als we daar een Delta T van ca. 4-5 Gr.C. bij optellen dan zitten we in dit voorbeeld al snel op een drempel van 25-26 Gr.C. voor vertrektemp. (ta)

Voor het rendement/COP maakt het bij deze (bijbehorende) buitentemp. ook niet zo veel uit of de vertrektemp. 24 of 25 Gr.C. is. In dit gebied is het veel belangrijker om lange runs op een zo'n laag mogelijk opgenomen vermogen te draaien. (lees: pendelen voorkomen)
Tnx!
Het begint bij me door te dringen 😁

Dit betekent dus dat een stooklijn met een waarde beneden de gewenste kamertemperatuur plus de delta t zinloos is. Wij regelen op 19 graden; delta t is 3..... Dan zou de wp dus tot 22 graden TA kunnen? Of pakt de regeling nog ergens wat marge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
GJA schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:26:
[...]

Tnx!
Het begint bij me door te dringen 😁

Dit betekent dus dat een stooklijn met een waarde beneden de gewenste kamertemperatuur plus de delta t zinloos is. Wij regelen op 19 graden; delta t is 3..... Dan zou de wp dus tot 22 graden TA kunnen? Of pakt de regeling nog ergens wat marge?
Er zal idd ergens wel wat marge zitten in de vorm van een hysterese en/of andere instellingen. Maar ik zou het omdraaien.... -> geef de WP wat marge door stooklijn, overshoot (1 ->4) etc.

De WP heeft nu eenmaal een minimaal vermogen en deze warmte moet wel afgevoerd worden. Lukt dat niet dan volgt pendelen of aan/uit gedrag. Als je de parameters van een 8 kW Altherma 3 invult in Q=mxcxDelta_T dan zie je wat voor Delta_T er nodig is om het vermogen kwijt te kunnen:
q= ca. 2.000 Watt (minimaal vermogen x3600 voor omrekening naar Joule)
c= 4.200 J/kg per Gr.C. (water)
m=7x60 = ca. 420 liter/uur (minimale pompsnelheid)

(2.000X3.600) / (4200x420) = 4,08 Gr.C. (Delta_T)
Je moet er in dit voorbeeld dus voor zorgen dat je retourwater minimaal 4,08 Gr.C. kouder retour komt. Anders kan de WP zijn vermogen niet kwijt en gaat dat pendelen of uitschakelen. Pendelen moet je voorkomen, uitschakelen* moet je sturen ;)

*=als we richting de zomer gaan is dat niet te voorkomen -> dus met juiste parameters en/of programma in de juiste banen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeff
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07-2023
Goedemorgen,

Interessant om alles te lezen hier.

Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Alterma 3RF 11KW.
- 230 liter boiler geïntegreerd
- buffervat 50 liter.
- woonoppervlakte is 237m2
- na aftrek subsidie komt het uit op €16.500,-
- 2 volwassenen en 2 kleine kinderen
- huidig gasverbruik 1500m3

Onze woning is van 2011 en wij verwarmen alleen met vloerverwarming. (35 graden is prima te doen)

Overigens hebben wij 18 zonnepanelen. (5600)

Mijn vraag; is dit een slimme keuze?

Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Boeff op 01-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
GJA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:12:
TA=24 is wel erg laag, zeker voor de hybride die meestal nog werkt met radiatoren, dus weet niet of de all-E hetzelfde gedrag heeft. Maar bij TA=24C en een geschat minimum-warmteproductie van 2kW (bij hoge buitentemp dus hoge COP) is de dt al 3C en retour dus 21C bij het (hybride) maximum van 20L/min. 24/21 zal niet iedereen kunnen halen, maar waarom de WP het niet ondersteunt, is me ook een raadsel. Maar ls je minder dan 2kW continue nodig hebt zul je toch in deeltijd moeten stoken, liefst als het buiten zo warm mogelijk is (=middag).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Boeff schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:16:
Goedemorgen,

Interessant om alles te lezen hier.

Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Alterma 3RF 11KW.
- 230 liter boiler geïntegreerd
- buffervat 50 liter.
- woonoppervlakte is 237m2
- na aftrek subsidie komt het uit op €16.500,-
- 2 volwassenen en 2 kleine kinderen
- huidig gasverbruik 1500m3

Onze woning is van 2011 en wij verwarmen alleen met vloerverwarming. (35 graden is prima te doen)

Overigens hebben wij 18 zonnepanelen. (5600)

Mijn vraag; is dit een slimme keuze?

Alvast dank!
Te duur lijkt me. Hier zonder installatie https://www.climasense.nl...eit_kw_-106/inhoud_l_-230

Tevens heb je geen 11Kw nodig met een verbruik van 1500m3. Met een 8 moet dit lukken. Zoek even op Koevlaasformule.

Nb: buffervat is niet nodig met voldoende inhoud van een vloerverwarming.

Tevens zou ik een losse 300 liter boiler nemen. Waterverbruik zal wellicht omhoog gaan, kleine kinderen worden grote kinderen en met een 300 liter hoef je minder energie in SWW te stoppen. Je kan dan de boiler op 45 graden zetten ipv 55 en je houd langer een voorraad die je alleen een beetje hoeft bij te verwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 01-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:41

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mijn warmtepomp heeft in de winter veel staan pendelen. Met als gevolg dat ons verbruik behoorlijk hoog is. Ook schoot de temperatuur in de woonkamer regelmatig door en kwam dan 0,7 graden hoger uit dan de ingestelde temperatuur. Zelf vonden de vloer ook onprettig warm als we er met sokken of blote voeten overheen liepen.

Mijn conclusie was dat de stooklijn te hoog stond ingesteld. (25-35 ta met buitentemperatuur -10 tot 18)

Ons huis is uit 2020 en houdt warmte goed vast. Vandaar dat ik nu de stooklijn aan het aanpassen ben.

De delta t staat op 5 graden en de thermostaat staat op 19 in de woonkamer. Dat zou dan betekenen dat de ta minimaal 19+5 graden= 24 graden moet zijn.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Sparky schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:07:
[...]

Er zal idd ergens wel wat marge zitten in de vorm van een hysterese en/of andere instellingen. Maar ik zou het omdraaien.... -> geef de WP wat marge door stooklijn, overshoot (1 ->4) etc.

De WP heeft nu eenmaal een minimaal vermogen en deze warmte moet wel afgevoerd worden. Lukt dat niet dan volgt pendelen of aan/uit gedrag. Als je de parameters van een 8 kW Altherma 3 invult in Q=mxcxDelta_T dan zie je wat voor Delta_T er nodig is om het vermogen kwijt te kunnen:

Je moet er in dit voorbeeld dus voor zorgen dat je retourwater minimaal 4,08 Gr.C. kouder retour komt. Anders kan de WP zijn vermogen niet kwijt en gaat dat pendelen of uitschakelen. Pendelen moet je voorkomen, uitschakelen* moet je sturen ;)

*=als we richting de zomer gaan is dat niet te voorkomen -> dus met juiste parameters en/of programma in de juiste banen leiden.
Super uitleg! Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin292
Vandaag bleef me warmtepomp continue draaien terwijl de binnen temperatuur al behaald was, temperatuur binnen 22 graden, thermostaat op 21 ingesteld maar bleef verwarmen, weet iemand hoe dit kan? Instellen zijn; stooklijn 36 bij -10 / 26 bij 20, modulatie aan met een Max van 3, gemiddelde tijd sensoren op 12 uur gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
erwin292 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:17:
Vandaag bleef me warmtepomp continue draaien terwijl de binnen temperatuur al behaald was, temperatuur binnen 22 graden, thermostaat op 21 ingesteld maar bleef verwarmen, weet iemand hoe dit kan? Instellen zijn; stooklijn 36 bij -10 / 26 bij 20, modulatie aan met een Max van 3, gemiddelde tijd sensoren op 12 uur gezet.
Deze instelling al gecontroleerd?

2.9 [C-07] Control R/W
0: LWT control
1: Ext RT control
2: RT control"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 10:14
@erwin292 Zelfde probleem hier.
@Sparky Tnx voor de reactie.

C-07 (Bediening primaire zone): 2 (Kamerthermostaat)
1-0A (Gemiddelde tijd): 0 (Geen)
9-0C (Kamertemperatuurhysterese): 1 graden
8‐05 (Modulatie): 1 (aan)

Hij gaat met een set-temperatuur van 19,5 graden aan bij 19 graden, maar pas uit bij 21 graden (1,5 graden boven de set-temp)

Als test nu modulatie (8‐05) uit gezet om te kijken of dat iets ander gedrag laat zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzkid007 op 02-04-2023 01:17 . Reden: Code van modulatie bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
@Wizzkid007 Wat voor type kamerthermostaat had jij ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
Binnenunit is: EHVX08S23EJ6V
Thermostaat is de meegeleverde BRC1HHDA (Madoka)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbprj9QEwPcVT0DlCSFXckNkKEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mTLVPE7K4ckyxkfn7VYyGXaz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Wizzkid007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 01:08:
@erwin292 Zelfde probleem hier.
@Sparky Tnx voor de reactie.

C-07 (Bediening primaire zone): 2 (Kamerthermostaat)
1-0A (Gemiddelde tijd): 0 (Geen)
9-0C (Kamertemperatuurhysterese): 1 graden
8‐05 (Modulatie): 1 (aan)

Hij gaat met een set-temperatuur van 19,5 graden aan bij 19 graden, maar pas uit bij 21 graden (1,5 graden boven de set-temp)

Als test nu modulatie (8‐05) uit gezet om te kijken of dat iets ander gedrag laat zien.
Dit is al heel vaak voorbij gekomen in dit forum: ja, dat komt door de Modulatie AAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
Inderdaad. Zojuist bevestigd hier. Uhm... Als het koud genoeg is, modulatie aan, en bij warmter weer dus uit.

Is het misschien een instelling ergens die ik aan kan passen? Een stoort bijkomende/extra hysteresis die op 0 kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
Fromz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:33:
[...]

Ik heb gisteren de stooklijn iets aangepast (beginpunt en de helling beide 1 trede omlaag), hierdoor schakelde de WP uit (geen probleem het was toch op de ingestelde temp van 20 graden). Nu kom ik beneden en staat de thermostaat op 19, WP uitgeschakeld terwijl het programma op 20 staat.
Dit gebeurde ook eerder waardoor ik de stooklijn dus 1trede omhoog had gedaan.
Ik heb de how to naar het installeursinstelingen overzicht gevonden en het document ingevuld.
Kan iemand mij toevoegen aan het overzicht voor vergelijkingen? Dank!

Gisteren back up heater uitgezet en dit lijkt dus de oorzaak te zijn geweest van het overmatige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hoe vaak moeten jullie eigenlijk de waterdruk bijvullen?
Heb het zelf in november/december nog gedaan en zag dat het nu weer op 1,5 bar staat.
Heb de warmtepomp nu 2,5 jaar en moet het ongeveer 3x per jaar bijvullen.
Vul het dan tot 2,0 bar ongeveer, staat het na 4 maanden weer op 1,4 bar en vul ik het weer aan naar 2,0.

Had niet verwacht dit zo vaak te moeten doen eigenlijk.

Zit trouwens de Excel lijst te bekijken en zie dat voor mensen de stooklijn op 35-50 graden hebben staan.
Ga ervan uit dat deze mensen allemaal verwarmen met radiatoren?

Voor een betere vergelijking zou eigenlijk aangevuld moet worden hoe men het huis verwarmd (radiator, vloerverwarming etc). Maar bijvoorbeeld ook wat voor huis men woont.

Woon zelf in een huis uit 2020. Mijn stooklijn staat op TA 25-30 graden en -5 - 15 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
AndereKoekoek schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:13:
Heb het zelf in november/december nog gedaan en zag dat het nu weer op 1,5 bar staat.
Vul het dan tot 2,0 bar ongeveer, staat het na 4 maanden weer op 1,4 bar en vul ik het weer aan naar 2,0.

Zit trouwens de Excel lijst te bekijken en zie dat voor mensen de stooklijn op 35-50 graden hebben staan.

Voor een betere vergelijking zou eigenlijk aangevuld moet worden hoe men het huis verwarmd (radiator, vloerverwarming etc). Maar bijvoorbeeld ook wat voor huis men woont.

Woon zelf in een huis uit 2020. Mijn stooklijn staat op TA 25-30 graden en -5 - 15 graden buitentemperatuur.
Lijkt mij vrij vaak. Was het hiervoor met een CV beter of had je een warmtepomp vanaf het begin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit duidelijk ergens een (héél klein) lek in je installatie. Zie je ergens een verkleuring rond een koppeling?

Er staat een parameter "emitter type", op regel 31 in de vergelijkings-sheet.

Wat voor huis staat er idd niet, maar dat zegt op zichzelf ook vrij weinig, want isolatieniveaus, ligging e.d. verschillen nogal en je leef/stookpatroon heeft ook veel invloed. Je zal sowieso altijd voor ieder individueel huis de optimale instellingen moeten proberen te vinden. Daar gaat het bij installateurs dus mis, want die tijd c.q. het budget daarvoor is er niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Sparky schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:07:
[...]

Wat zou er gebeuren als er op aanvoertemperatuur (WAR) geregeld gaat worden?
Dan is er geen beperking meer door de ingestelde temperatuur van de thermostaat. De retour mocht immers niet beneden de ingestelde vraag komen.
Tot nog toe heb ik niet gezien dat de WP gaat pendelen: hij kan de minimale energie dus gewoon kwijt. Is er ook een minimale temperatuur voor aanvoer of retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Rond 1,5 is normaal. Ik zou het maar eens aanzien. Wellicht dat de druk met 2,0 te hoog wordt en een overdrukventiel zijn werk doet. Heb je toevallig vrij smalle leidingen? Onder de 1 zou ik me wel zorgen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RonJ schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:06:
[...]

Er zit duidelijk ergens een (héél klein) lek in je installatie. Zie je ergens een verkleuring rond een koppeling?

Er staat een parameter "emitter type", op regel 31 in de vergelijkings-sheet.

Wat voor huis staat er idd niet, maar dat zegt op zichzelf ook vrij weinig, want isolatieniveaus, ligging e.d. verschillen nogal en je leef/stookpatroon heeft ook veel invloed. Je zal sowieso altijd voor ieder individueel huis de optimale instellingen moeten proberen te vinden. Daar gaat het bij installateurs dus mis, want die tijd c.q. het budget daarvoor is er niet.
Dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Zal eens goed alle koppelingen nalopen.
Andere optie is dat er ergens in de vloerverwarming of 1 van de verdeler een lek zit.
Die krijg ik dan iig nooit gevonden. Zeker gezien wij op 3 verdiepingen vv hebben.
Tenzij het uiteindelijk ergens een watervlek gaat veroorzaken.

Over de 'emitter type' heen gekeken. Kan hier wat beter mee vergelijken.
Al heb ik het gevoel dat ik niet veel grote afwijkingen in de settings zitten.
Modulatie is wel iets wat sommigen gebruiken hier, maar met wisselende ervaringen.
En afwijkende Delta T (tussen de 3 en 10 graden) is ook wel iets om naar te kijken.
Die staat hier gewoon op de default 5 graden.

In ons blok zijn 38 huizen opgeleverd met de Daikin Altherma 3. Sommige huizen 3 verdiepingen met vv, maar de meeste hebben het op 2 verdiepingen. Vloeroppervlakte verschilt van 140m² tot 180m².
Overal hebben ze via het overzicht en een papiertje dezelfde instellingen erin geklopt.

Ons huis heeft dus 3 verdiepingen met VV en alle mogelijk uitbouwen die er zijn en zitten op 180m² vloeroppervlak. Mij lijkt dat een huis van 140m² met 2 verdiepingen vv (90m² vv) iets anders vereist dan een huis waar 180m² vloerverwarming ligt.

Edit: We zijn overigens om tafel gaan zitten met de installateur ivm het hoge verbruik. Zij zeiden destijds al, met 20ct per kwh, dat een warmtepomp nou eenmaal duur is. Een stuk duurder dan een traditionele cv-ketel. Met de koop van een nieuwbouwhuis kies je ervoor om voorop te lopen met de ontwikkelingen en daar betaal je soms een rekening voor zoals in de geval.

[ Voor 8% gewijzigd door AndereKoekoek op 03-04-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:20:
[...]

Rond 1,5 is normaal. Ik zou het maar eens aanzien. Wellicht dat de druk met 2,0 te hoog wordt en een overdrukventiel zijn werk doet. Heb je toevallig vrij smalle leidingen? Onder de 1 zou ik me wel zorgen gaan maken.
We hebben een keer een debiet storing gehad en toen zat de druk op ongeveer 1,3 bar. De WP werkte in zijn volledigheid niet meer. Geen warm tapwater meer en geen verwarming meer.
Vandaar dat ik wordt getriggered op 1,4 om weer bij te vullen.

De waterdruk schommelt natuurlijk wel steeds, afhankelijk of de WP water aan het rondpompen is etc. De leidingen van/naar de warmtepomp zijn een stuk dikker dan de leidingen zoals ze naar een radiator lopen. Weet alleen zo de diameter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

smaij schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:53:
[...]

Lijkt mij vrij vaak. Was het hiervoor met een CV beter of had je een warmtepomp vanaf het begin ?
In dit huis zit vanaf het begin, oplevering in 2020, een Daikin AT3.
In ons vorige huis hadden we stadsverwarming, dus daar hoefden we helemaal niks aan de onderhouden/in te regelen. Alleen ervoor zorgen dat dmv een mengkraan het water in de vv niet te warm werd.

Overigens vertelden ze ons dat we vooral niet in de instellingen van de warmtepomp moet kijken. Vroeger gingen mensen ook niet aan de cvketel sleutelen en nu zit er een schermpje op en heeft iedereen de drang om van alles aan te passen. 6.000 kwh per jaar verstoken is gewoon normaal en dat moet je gewoon accepteren.

[ Voor 49% gewijzigd door AndereKoekoek op 03-04-2023 15:29 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma