Uit een Altherma manual, gevonden op internet.MajaMestreech schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:01:
Weet iemand wat de triggers zijn waarop de warmtepomp gaat de-frosten?

Uit een Altherma manual, gevonden op internet.MajaMestreech schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:01:
Weet iemand wat de triggers zijn waarop de warmtepomp gaat de-frosten?
Bedankt, echter ik zie even niet welke temperaturen dit zijn van de warmtepomp. ik neem aan dat Outdoor Temp Ta de sensor is op de buitenunit en niet de externe temperatuur sensor. De rest zie ik niet.MBgek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:27:
[...]
Uit een Altherma manual, gevonden op internet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft jouw collega niet gewoon een hele kleine "kindertank" van 180L? Of misschien de booster/backup heater erbij ingeschakeld?proozen schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:29:
Vandaag liet ik mijn vertrekwater temperatuur verloop tijdens boiler verloop aan een collega zien.
Hij riep meteen dat er echt iets mis is met mijn warmtepomp
Rede:
De warmtepomp heeft 1uur nodig om de boiler van 42 naar 51graden te verwarmen.
Hij gaf aan dat dit binnen een half uur moet kunnen.
Nu ben ik op zoek gegaan naar grafiekjes in dit forum om te vergelijken.
Hier kwam ik in de laatste post alleen de legionella run van @Tortelli tegen.
Mijn vertrekwaterverloop:
[Afbeelding]
Wat mij opvalt:
De temperatuur van @Tortelli schiet direct naar 60graden
Mijn warmtepomp doet er een heel uur over om op 60graden te komen (300L boiler / 18kW warmtepomp)
Wat gaat hier mis?
All-electric.
De kleine kindertank 180L doet er ook een uur overRonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Heeft jouw collega niet gewoon een hele kleine "kindertank" van 180L? Of misschien de booster/backup heater erbij ingeschakeld?
Bij een desinfectie run wordt ook het elektrisch backup element ingeschakeld, dag gebeurt bij een ‘normale’ tank verwarming toch niet?RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Heeft jouw collega niet gewoon een hele kleine "kindertank" van 180L? Of misschien de booster/backup heater erbij ingeschakeld?
De mijne (weliswaar 6kW) doet er ook precies een uur over om de 300L van 42 naar 51 te stoken en regelt daarbij naar de ingestelde DT van 10K totdat de gewenste temperatuur bereikt is. Het is dus niet normaal, iig niet bij de regeling van daikin, dat ie -meteen- naar 60C schiet aan het begin van de run.
NB
Hoe is het uberhaupt met jouw installatie? Krijgt ie het huis inmiddels goed warm?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dat kan je instellen bij de booster heating instellingen (zie regel 178 op de sheet). Als dat goed staat doet ie idd alleen mee bij een legionella run of snel-verwarmen modus.Toppe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
[...]
Bij een desinfectie run wordt ook het elektrisch backup element ingeschakeld, dag gebeurt bij een ‘normale’ tank verwarming toch niet?
[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 20-01-2023 12:36 ]
All-electric.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Ach so. Is een ander type maar dat geeft wel weer hoe het ontdooien in zijn werk gaat. Zoals ik vermoede met een werkgebied waarin op voorwaarden ontdooit kan worden en daaronder directe aanvraag. De voorwaarden en tijdsbestek waren mij alleen nog niet bekend. Helder. ThxMBgek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:27:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Geen idee, maar nu dat je het zegt kwam mijn boilervat hier ook staand aan!jolandacb schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:40:
In de offerte die ik heb ontvangen staat vermeld dat de prijs exclusief verticaal vervoer van de WP is.
Ik heb eerder gehoord dat Daikin geen garantie zou geven indien de WP niet verticaal vervoerd zou zijn.
Klopt dit en wat zijn jullie ervaringen?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Wat is meerdere keren?Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:32:
Weet iemand of door de modulatie functie het defrosten ook anders bepaald wordt? Afgelopen nacht heeft mijn wp weer meerdere keren het defrost programma gedraaid.
Dank voor info, het Heb ALTHERMA 3 M 9 kW (Monoblock)MBgek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:27:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer dit een vereiste is voor de garantie, mag je toch verwachten dat dit vanuit het bedrijf waar je hem koopt op die manier uitgevoerd wordt?Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:30:
[...]
Geen idee, maar nu dat je het zegt kwam mijn boilervat hier ook staand aan!
4xTKroon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:41:
[...]
Wat is meerdere keren?
Hier het vermogen van mijn warmtepomp afgelopen 24u. Constante Ta van 31 graden. Locatie Rosmalen, vlakbij water met een buitentemperatuur tussen -3 en 1.
[Afbeelding]
Bij jou dus ook vaak defrosts! Om de 30 min. Ongeveer. Wel erg veel. Lijkt erop alsof de wp niet zonder defrost kan functioneren als de buitentemperatuur lager als 0 graden komt.Jan- schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:28:
[...]
Dank voor info, het Heb ALTHERMA 3 M 9 kW (Monoblock)
Daikin blijkt een lange onduidelijke historie mbt defrost algoritme hebben (rondje google)
Interessant artikel voor de techneuten onder ons:
https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/
ALTHERMA 3 M (monobloc) lijkt hetzelfde defrost gedrag als velen eerder hebben beschreven
.-koudere temp < 5 graden heel vaak frequentie ~25-30 min 10-15 min defrost cycles
- iets lagere temperaturen < 2 graden permanent om de 25 min kost ~10 min defrost cycle.
- Onbegrijpelijk ook tussen de 5-10 graden af en toe defrost cycles .
[Afbeelding]
[Afbeelding].
Gezien de hele "geslotenheid" van het systems samen met onduidelijk regelgedrag mbt instellen van de WP
Herken daarom de conclusie van deze Italiaanse technicus:
Would I buy again Daikin ? I’ll let you choose !
Zou zelf graag begrijpen wat dit gedrag voor de COP performance betekend, verder lijken deze vele "starts" als niet als schadelijk voor systeem te worden beschouwd ( levensduur )
mvg Jan
Ja als dat bedrijf bekend is met Daikin en hun garantie.jolandacb schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Wanneer dit een vereiste is voor de garantie, mag je toch verwachten dat dit vanuit het bedrijf waar je hem koopt op die manier uitgevoerd wordt?
ik heb ook vele defrost runs, vandaag al 14, inderdaad elk half uur dat hij draait, Killing voor de cop, en ik vraag ij af of zo vaak echt nodig is.Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:13:
[...]
Bij jou dus ook vaak defrosts! Om de 30 min. Ongeveer. Wel erg veel. Lijkt erop alsof de wp niet zonder defrost kan functioneren als de buitentemperatuur lager als 0 graden komt.
Tijd van werken, tijd van rusten
Ben wel benieuwd of er inderdaad altijd verticaal vervoerd wordt??Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:14:
[...]
Ja als dat bedrijf bekend is met Daikin en hun garantie.
Oke dat is wel erg veel. Ik alleen afgelopen nacht, daarna niet meer.Driek schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:59:
[...]
ik heb ook vele defrost runs, vandaag al 14, inderdaad elk half uur dat hij draait, Killing voor de cop, en ik vraag ij af of zo vaak echt nodig is.
Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Oke dat is wel erg veel. Ik alleen afgelopen nacht, daarna niet meer.
[ Voor 13% gewijzigd door Bubbels79 op 21-01-2023 16:58 ]
14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid
Overdag wel defrost maar afgelopen nacht niet?🤔Bubbels79 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:57:
[...]
[Afbeelding]
Hier overdag ook gewoon defrots om de 40 min
Gisteren tot 22:30 gedraaid met defrosts. Vannacht handmatig nachtverlaging van een halve graad. Vandaar geen defrosts vannacht.Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:14:
[...]
Overdag wel defrost maar afgelopen nacht niet?🤔
En er lekker warmpjes bij zitten.
Ah oke. Jij zet 's nachts je vloerverwarming met een 0,5 graad lager. Zorgt dat echt voor een hoger rendement?Bubbels79 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:47:
[...]
Gisteren tot 22:30 gedraaid met defrosts. Vannacht handmatig nachtverlaging van een halve graad. Vandaar geen defrosts vannacht.
Een beetje laat maar hier alsnog een reactie, de benamingen staan er bij in de grafiek.MajaMestreech schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:46:
[...]
Bedankt, echter ik zie even niet welke temperaturen dit zijn van de warmtepomp. ik neem aan dat Outdoor Temp Ta de sensor is op de buitenunit en niet de externe temperatuur sensor. De rest zie ik niet.
Het is inderdaad een ander type maar ik denk dat het voor een deel al dan niet helemaal gewoon het zelfde is. Het geeft in ieder geval inzicht hoe ze het bij dat type gedaan hebben.M-spec schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Ach so. Is een ander type maar dat geeft wel weer hoe het ontdooien in zijn werk gaat. Zoals ik vermoede met een werkgebied waarin op voorwaarden ontdooit kan worden en daaronder directe aanvraag. De voorwaarden en tijdsbestek waren mij alleen nog niet bekend. Helder. Thx
Nee, eigenlijk niet. Maar voor het gevoel wel beter, dat het in de ochtend niet zo warm beneden is.Thedutch schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Ah oke. Jij zet 's nachts je vloerverwarming met een 0,5 graad lager. Zorgt dat echt voor een hoger rendement?
[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 22-01-2023 11:43 ]
Ik wil een zo constant mogelijke stooklijn behalen. Onder de 27gr wil hij gaan pendelen.Thedutch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:34:
@Bubbels79 waarom heb jij je min. Vloerverwarming water temp. Op 27 graden en niet 25? en max op 32? Niet te dicht bij elkaar?
Iemand?🫣Thedutch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:48:
Wie kan mij uitleggen wat de wp doet bij een modulatie van 5 of 10 graden? Wat gebeurt er als je 10 graden instelt ipv 5?
Het idee is dat de WP de vertrekwatertemperatuur kan regelen naarmate de warmtevraag groter/kleiner is. Instelbaar tussen 1 en 10 graden. Hiermee zou je een stabielere regeling krijgen tegenover dat verwarmd wordt dmv alleen de stooklijn. Theorie klinkt goed alleen bij onze warmtepomp werkt dit niet. Bij SP+0,5 graden blijft gewoon dezelfde vertrekwatertemperatuur actief die dus volgens de stooklijn is ingesteld.
Bedankt voor de terugkoppeling maar ik snap nog steeds niet waardoor defrost inschakelt.MBgek schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Een beetje laat maar hier alsnog een reactie, de benamingen staan er bij in de grafiek.
Te= verdampingstemperatuur
Tb= wisselaar buitenunit
Ta= buitentemperatuur
Hp= persdruk (onderste afbeelding)
[...]
Zou je dan juist een grotere modulatie(10 graden) willen of een lagere 5 graden?MajaMestreech schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Het idee is dat de WP de vertrekwatertemperatuur kan regelen naarmate de warmtevraag groter/kleiner is. Instelbaar tussen 1 en 10 graden. Hiermee zou je een stabielere regeling krijgen tegenover dat verwarmd wordt dmv alleen de stooklijn. Theorie klinkt goed alleen bij onze warmtepomp werkt dit niet. Bij SP+0,5 graden blijft gewoon dezelfde vertrekwatertemperatuur actief die dus volgens de stooklijn is ingesteld.
Maar anderen hebben betere ervaringen.
Is geen nachtverlaging toepassen een optie?slagroomsoes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:28:
Ik krijg bij deze temperaturen rond het vriespunt de woonkamer (overdag ingesteld op 20 graden, 'snachts 19) niet warmer dan 20.1 of 20.2 graden overdag. Als het buiten 6/7 graden is, dan wordt het gewoon 20.5.
Daikin altherma 3 8kw, vloerverwarming, aanvoer vv bij 0 graden 36 graden. Iemand nog een goede tip om te checken? Buh staat op enkel sww.
Als het klopt wat ik zeg lijkt het beter om een hoge modulatie te kiezen, aangezien de warmtepomp dan het beste zijn vertrekwater zou kunnen regelen.Thedutch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:15:
[...]
Zou je dan juist een grotere modulatie(10 graden) willen of een lagere 5 graden?
Lijkt mij prima toch voor 0 graden? Bijna precies op het setpoint.slagroomsoes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:28:
Ik krijg bij deze temperaturen rond het vriespunt de woonkamer (overdag ingesteld op 20 graden, 'snachts 19) niet warmer dan 20.1 of 20.2 graden overdag. Als het buiten 6/7 graden is, dan wordt het gewoon 20.5.
Daikin altherma 3 8kw, vloerverwarming, aanvoer vv bij 0 graden 36 graden. Iemand nog een goede tip om te checken? Buh staat op enkel sww.
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 22-01-2023 23:02 ]
Modulatie regeling wijzigt de stooklijn wel eens maar dat gaat ook eerder met tienden ipv hele graden als ik deze op 2°C ingesteld heb staan. Op zich is dat nog logisch want met vloerverwarming is dat al een vrij grote verhoging.Thedutch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:48:
Wie kan mij uitleggen wat de wp doet bij een modulatie van 5 of 10 graden? Wat gebeurt er als je 10 graden instelt ipv 5?
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Zoals @MajaMestreech aangeeft lijkt dat prima. Je kan eventueel nog kijken wat de vertrekwatertemp, aanvoertemp en flow is in het informatiemenu. Bijvoorbeeld na het starten en als de kamer eenmaal op temperatuur is. Daarmee is snel te bepalen hoeveel warmte er afgegeven wordt.slagroomsoes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:28:
[ Voor 197% gewijzigd door M-spec op 23-01-2023 00:33 ]
Oke. Maar wat doet doe modulatie met die 10 graden dan? Is dat een verschil in aanvoertemp. Ofzo?MajaMestreech schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Als het klopt wat ik zeg lijkt het beter om een hoge modulatie te kiezen, aangezien de warmtepomp dan het beste zijn vertrekwater zou kunnen regelen.
Zoals gezegd weet ik dit niet zeker omdat ik het bij mij niet zo heb zien werken, maar de theorie zou zijn dat als de stooklijn bepaalt dat vertrekwatertemperatuur 30 graden zou moeten zijn, bij Max Modulatie = 10 de warmtepomp dit zelf zou kunnen regelen tussen 20 en 40 graden. Afhankelijk van verschil tussen SP en PV van de kamerthermostaat, zou de WP dus vertrekwatertemperatuur gaan verhogen (SP-PV>0) of verlagen (SP-PV<=0). Bij onze WP zie ik dus niet en daardoor blijft hij dus verwarmen volgens stooklijn bij hoger SP+0.5 graden.Thedutch schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:00:
[...]
Oke. Maar wat doet doe modulatie met die 10 graden dan? Is dat een verschil in aanvoertemp. Ofzo?
[ Voor 15% gewijzigd door benthouse op 24-01-2023 12:21 ]
Dus, hoe lager de modulatie hoe hoger het rendement omdat hij niet zoveel afwijkt van vertrekwatertemperatuur. Want stel 2 graden. 28-32 graden modulatie.MajaMestreech schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Zoals gezegd weet ik dit niet zeker omdat ik het bij mij niet zo heb zien werken, maar de theorie zou zijn dat als de stooklijn bepaalt dat vertrekwatertemperatuur 30 graden zou moeten zijn, bij Max Modulatie = 10 de warmtepomp dit zelf zou kunnen regelen tussen 20 en 40 graden. Afhankelijk van verschil tussen SP en PV van de kamerthermostaat, zou de WP dus vertrekwatertemperatuur gaan verhogen (SP-PV>0) of verlagen (SP-PV<=0). Bij onze WP zie ik dus niet en daardoor blijft hij dus verwarmen volgens stooklijn bij hoger SP+0.5 graden.
Klik eens bij de parameter modulatie op het ? teken. Daar staat precies hoe het theoretisch zou moeten werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 23-01-2023 23:14 ]
Hier al gelezen? Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topiczekerz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:14:
In ons nieuwe huis (vrijstaande jaren 80 woning) willen we een warmtepomp laten plaatsen, de installateur adviseert een 7,5 kW Daikin Altherma LT3 Bluevolution maar ik vraag me af of dit voldoende gaat zijn.
Reacties zijn zeer welkom: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2170516
Normaal. Hoge luchtvochtigheid buiten en vriest je unit op een gegeven moment dicht. Je kan beter echte vorst hebben met droge lucht. Minder defrosts. Ik lees hier mee om wp aan te schaffen maar verwarm met L/L. Ook net defrost.Thedutch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:45:
Mijn wp gaat nu opeens ontdooien terwijl het buiten 2 graden is....Iemand anders ook last van?
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2023 21:06 ]
Al meerdere keren gemeld dat Modulatie niet werkt bij mij. WP blijft doorverwarmen. Lijkt er op dat het bij jou ook niet werkt. Dus, modulatie uitzetten en dan stopt de WP in jouw geval op 21 graden (SP+0,5)Thedutch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:18:
Ik wil graag even klagen, want ik snap er nu niets meer van.
Mijn thermostaat staat op 20,5. De temp op de thermostaat voelt dat het nu 21,5 graden in huis is, maar warmtepomp gaat door met verwarmen....Waarom slaat dat ding niet af? Hij gaat meestal door tot 22,0 graden en dan slaat hij af.
Kan iemand mij helpen? Ik heb modulatie op 10, overshoot op 1. temp water max 35, min. 25.
Oke thanks. Ik ga het weer uitzetten.MajaMestreech schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:12:
[...]
Al meerdere keren gemeld dat Modulatie niet werkt bij mij. WP blijft doorverwarmen. Lijkt er op dat het bij jou ook niet werkt. Dus, modulatie uitzetten en dan stopt de WP in jouw geval op 21 graden (SP+0,5)
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Ik kan je voor nu ook het advies geven om modulatie uit te schakelen en de WP gewoon op eerder bepaalde stooklijn en hysterese van de kamerthermostaat te laten werken.Thedutch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:18:
Ik wil graag even klagen, want ik snap er nu niets meer van.
Mijn thermostaat staat op 20,5. De temp op de thermostaat voelt dat het nu 21,5 graden in huis is, maar warmtepomp gaat door met verwarmen....Waarom slaat dat ding niet af? Hij gaat meestal door tot 22,0 graden en dan slaat hij af.
Kan iemand mij helpen? Ik heb modulatie op 10, overshoot op 1. temp water max 35, min. 25.
Dank voor je uitgebreide uitleg.M-spec schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:50:
[
[...]
Ik kan je voor nu ook het advies geven om modulatie uit te schakelen en de WP gewoon op eerder bepaalde stooklijn en hysterese van de kamerthermostaat te laten werken.
Een ideale stooklijn bepalen voor de eigen woning kan soms al redelijk wat tijd vergen als je dit na wilt streven. Een iets te hoge stooklijn kan immers geen kwaad, te laag wel ivm kans op pendelen. Modulatie heeft ook weer beperkingen en dat maakt dit in de praktijk soms nog wat lastiger. Vandaar.
Je warmtepomp probeert met modulatie constant aan te blijven en bij te regelen. Dit in tegenstelling tot een vaste (weersafhankelijke) stooklijn volgen tot de kamer op temperatuur is en uit te gaan. Handig als het continu vriest en de stooklijn omhoog en omlaag aangepast kan worden aan het precieze warmteverlies. Oftwel dan draait de WP constant en zo rustig mogelijk. Dit werkt redelijk goed zolang de WP zijn vermogen makkelijk kwijt kan want dan valt er nog omlaag te regelen.
Is het buiten warm genoeg en de kamer heeft de ingestelde temperatuur bereikt, dan komt er een punt dat het warmteverlies onder het minimum komt te liggen dat de WP nog kan afgeven; de kamertemperatuur zal verder stijgen. Dan moet de WP eigenlijk tijdelijk uitschakelen. Een WP die echter ruimschoots overbemeten is zal al bij veel lagere buitentemperatuur nog steeds niet constant kunnen draaien en dan wordt modulatiestand inschakelen juist minder comfortabel en zal deze steeds doorverwarmen tot de max hysterese is bereikt (+1,0° op ander tempmeters). Vermoedelijk is gedaan om deze regeling extra ruimte te geven voor evt overshoot op de afgevers zoals vloerverwarming .
Modulatie kan dus een irritante optie zijn om echt goed te laten functioneren. Bij mijzelf omdat mijn 6kW unit met temperaturen net boven nul nog regelmatig op zijn minimum staat te pruttelen na het behalen van de kamertemp. Dit geeft wel eens grillig gedrag als hij eigenlijk nog verder omlaag wil compenseren met de stooklijn maar dit niet meer haalbaar is. Daarom was ik zelf nog aan het testen/experimenteren welke waarden zoals ∆T icm de stooklijn voor mij het beste resultaat geven. Het werkt nu het wat kouder is op zich behoorlijk goed maar het is niet perfect.
MajaMestreech schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:53:
[...]
Bedankt voor de terugkoppeling maar ik snap nog steeds niet waardoor defrost inschakelt.
Tevens begrijp ik niet wat er gebeurt tijdens de defrost. Wat ik waargenomen heb:
1. WP staat op verwarmen. vertrekwater 32 graden, retour 28 graden.
2. Ontdooien/Olieretour schakelt in
3. Vertrekwater temperatuur gaat omlaag (dus ook onder de vloerverwarming)
4. Koelmiddel temperatuur gaat omlaag, tot 1 a 2 graden
4. Een beetje vreemde geluiden (sissend en borrelend geluid treed op)
5. Compressor gaat even uit
6. Backup heater gaat even aan
7. Ontdooien/Olieretour schakelt weer uit en compressor gaat weer aan en verder met verwarmen.
Bovenstaande ervaarde ik ook! Geen idee waarom dat gebeurd, kan de modulatie instelling niet zorgen voor dit?
Snap er niks van. Wie wel?
Wat bedoel jij met SP+0,5?MajaMestreech schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:12:
[...]
Al meerdere keren gemeld dat Modulatie niet werkt bij mij. WP blijft doorverwarmen. Lijkt er op dat het bij jou ook niet werkt. Dus, modulatie uitzetten en dan stopt de WP in jouw geval op 21 graden (SP+0,5)
[ Voor 33% gewijzigd door Thedutch op 25-01-2023 14:50 ]
Dank voor je reactie. En je minimale temperatuur kan ik laten op 25 graden? De stooklijn omhoog als in alleen de max graden of in zijn geheel? Heb je een richttemp?pegagus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:46:
SP is setpoint. De WP stopt 0,5 graden boven het ingesteld punt op je thermostaat.
In het algemeen lijkt een hogere afgiftetemperatuur beter te werken. Dus modulatie uit en stooklijn omhoog. Wat je nu probeert (en dat doet modulatie ook) is dusdanig verwarmen dat de WP zo lang mogelijk blijft draaien bij zo min mogelijk stroomverbruik. In de praktijk gaat de WP pendelen.
Gooi je je stooklijn en daarmee je aanvoertemperatuur omhoog, heb je meer afgifte en kan de WP zijn warmte beter kwijt. Huis om temperatuur, dan schakelt de WP uit. Tot dat het een halve of hele graad (weet ik niet precies) gezakt is en dat gaat de WP weer draaien.
Ik begrijp je punt. Toch zou ik even voorgaande instellingen hanteren en later rustig weer eens kijken, anders kom je er niet meer uit hoe het zit, en wat elke aparte instellingen precies doet. De WP maakt op modulatie wel weer meer draaiuren maar ik vermoed dat het voor de slijtage om het even is vergeleken met een aantal 'koude' starts. Zolang de buitenunit maar niet staat te pendelen (wat ik zei; niet aan/uit gaat elke 5-10min). Meestal is de oorzaak een te lage stooklijn terwijl er warmtevraag van de thermostaat blijft. Zo hanteer ik op mijn 6kW geen stooklijn die lager is dan 27°C. Dat gaf duidelijk rustiger gedrag voor de eigen woonsituatie. En dan gaat die maar mooi een tijdje uit als het warm genoeg is. Beter dan afknijpen en dat de WP telkens probeert aan te slaan en vervolgens zijn afgifte niet kwijt kan.Thedutch schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Dank voor je uitgebreide uitleg.
Wat ik vooral ervaar momenteel is dat ik niet meer weet wat nu waar invloed op heeft. Ik weet niet of ik mijn modulatie nu laag of hoog moet zetten, welke andere instellingen weer invloed hebben op mijn modulatie en het uitslaan/bereiken warmte warmtepomp. Net zoals deltaT, staat op 5, maar waarom zou die omhoog of omlaag moeten? Moet ik misschien mijn maximale temp.(niet thermostaat in woonkamer temp) die op 22 graden staat aanpassen naar 21 graden, zodat de warmtepomp eerder afslaat, omdat hij al eerder zijn warmte bereikt heeft(21 ipv 22 graden)? Modulatie zou beter voor je warmtepomp moeten zijn, omdat je warmtepomp dan minder 'aan & uit' gaat, wat weer zorgt voor een langere levensduur van je wp. Dus ik wil graag dat mijn wp lang mee gaat, vandaar dat ik deze modus graag aan wil. Tevens is het volgens de theorie ook efficiënter in verbruik. Je moet er alleen wel zelf allemaal achter komen.....
Welke type WP heb jij? Die parameter OVERSHOOT zit niet op die van ons, EHBX08EF6V. Dus mijn vermoeden wordt steeds sterker dat bij bepaalde types Altherma 3 het welk goed werkt. Misschien heb je toevallig een vloermodel met ingebouwde tank?Barse87 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:57:
Bij mij werkt het moduleren wel goed.
Stooklijn 35C bij -10 en 25c bij 15.
Ik heb modulatie op 5C, overshoot op 1C, delta T op 4C, gemiddelde tijd sensoren op 24 uur. Dat laatste lijkt er voor te zorgen dat het bij mij wel werkt…
De madoka staat ingesteld op 20,5C, hij verwarmt bij mij nooit hoger dan 21C. Meestal rond de 20,8C…
De blauwe led gaat bij mij nooit uit. Kan ik hieruit opmaken dat ik geen last heb van pendelgedrag??
Ik maak verder geen gebruik van tools om gegevens uit te lezen dus kan dat niet zo nauwkeurig inzien als anderen hier die wel data uitlezen.
Op basis van de energie gegevens van de binnenunit kom ik op een COP van 3,56 voor ruimteverwarming en een COP van 1,66 voor SWW. Dit vind ik dan wel tegenvallen 🤨
Hier klopt duidelijk iets niet. Compressor en 2 backupheaters aan bij temperaturen rond de 0 graden. Ik zou de installateur eens bellen om dit te melden.Thedutch schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:08:
[Afbeelding]
Toch wel vreemd dat mijn 2e buh aan gaat terwijl ik heb ingesteld dat die pas mij -10 aan moet gaan...
Ik heb ook overshoot!MajaMestreech schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Welke type WP heb jij? Die parameter OVERSHOOT zit niet op die van ons, EHBX08EF6V. Dus mijn vermoeden wordt steeds sterker dat bij bepaalde types Altherma 3 het welk goed werkt. Misschien heb je toevallig een vloermodel met ingebouwde tank?
Maandag is de laatste hand aan de installatie van mijn WP gelegd, ik heb dezelfde configuratie als jij. Eerst een paar dagen op basis van aanvoertemperatuur verwarmd, dat geeft een goed inzicht in de relatie vertrek-, binnen- en buitentemperatuur. Op die basis vanavond een stooklijn ingesteld van -10,36 naar 10,26. en nachtverlaging van 20 naar 19 graden om het doel te bereiken wat jij aangeeft: een lange run overdag. Kijken hoe dat bevalt.MajaMestreech schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:36:
Overigens zag ik zojuist dat de stooklijn 35 graden aangeeft (2 graden buiten) en de vertrekwater temperatuur op 31 graden, terwijl de kamertemperatuur op 20.3 graden stond. Dus ook zonder modulatie regelt de WP de vertrekwatertemperatuur terug bij het bereiken van de ingestelde temperatuur + hysterese van 0,5 graden.
Die hysterese zit niet in de kamerthermostaat maar in de warmtepomp. Parameter [9-0C]. Die kan minimaal op 1 graden worden gezet bij onze WP EHBX08EF6V. Bij anderen kan dit op 0.5 worden gezet en dan heb je dus +/- 0.25wtenboske schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:14:
[...]
Vraag: de hysteresis van de Madoka thermostaat, is die ergens in te stellen, of altijd +/- 0,5C t.o.v de ingestelde temperatuur? Heb de installer reference manual doorgespit, maar kan het niet vinden.
Ik heb de EHBH08EF6V (wandmodel) icm een EKHWS300BA3V3 tank.MajaMestreech schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Welke type WP heb jij? Die parameter OVERSHOOT zit niet op die van ons, EHBX08EF6V. Dus mijn vermoeden wordt steeds sterker dat bij bepaalde types Altherma 3 het welk goed werkt. Misschien heb je toevallig een vloermodel met ingebouwde tank?
Op de EHVX08S23EJ6V ontbreekt [9-0C] helaas in het installateursmenu en handleiding. De mogelijke opties verschillen inderdaad nogal per type.MajaMestreech schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:30:
[...]
Die hysterese zit niet in de kamerthermostaat maar in de warmtepomp. Parameter [9-0C]. Die kan minimaal op 1 graden worden gezet bij onze WP EHBX08EF6V. Bij anderen kan dit op 0.5 worden gezet en dan heb je dus +/- 0.25
35C bij -10 en 25C bij 15slagroomsoes schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:56:
@Barse87 hoe heb je de stooklijn ingesteld? Afhankelijk van twee punten of vast?
Excuus, vraag iets onduidelijk: heb je de stooklijn ingesteld op twee punten of variabel (dat je in de grafiek de helling nog op twee assen kan wijzigen?).
Duidelijk, dank je. Zal bij mij hetzelfde zijn aangezien ik dezelfde unit heb, maar ik zoek 'm vanavond even op.MajaMestreech schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:30:
Die hysterese zit niet in de kamerthermostaat maar in de warmtepomp. Parameter [9-0C]. Die kan minimaal op 1 graden worden gezet bij onze WP EHBX08EF6V. Bij anderen kan dit op 0.5 worden gezet en dan heb je dus +/- 0.25
pegagus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:46:
SP is setpoint. De WP stopt 0,5 graden boven het ingesteld punt op je thermostaat.
In het algemeen lijkt een hogere afgiftetemperatuur beter te werken. Dus modulatie uit en stooklijn omhoog. Wat je nu probeert (en dat doet modulatie ook) is dusdanig verwarmen dat de WP zo lang mogelijk blijft draaien bij zo min mogelijk stroomverbruik. In de praktijk gaat de WP pendelen.
Gooi je je stooklijn en daarmee je aanvoertemperatuur omhoog, heb je meer afgifte en kan de WP zijn warmte beter kwijt. Huis op temperatuur, dan schakelt de WP uit. Tot dat het een halve of hele graad (weet ik niet precies) gezakt is en dat gaat de WP weer draaien.
Nee ingesteld op 2 puntenslagroomsoes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 06:50:
[...]
Excuus, vraag iets onduidelijk: heb je de stooklijn ingesteld op twee punten of variabel (dat je in de grafiek de helling nog op twee assen kan wijzigen?).
BUH assistentie uitschakelen tbv defrost kan niet zo ver ik weet. Assistentie van de BUH blijft wel uit als retourwater boven de 25°C is/blijft.TKroon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 06:17:
Ik probeer al een aantal dagen de backupverwarming uit te schakelen tijdens een defrost.
In het menu installateursinstellingen --> backupverwarming --> werking kun je "beperkt, toegestaan of alleen wtw" selecteren.
Standaard staat het op toegestaan. Als ik "alleen wtw" selecteer en opsla, zie ik dat hij altijd terugspringt naar toegestaan. Beperkt slaat hij wel op, maar dan zie ik bij de volgende defrost toch weer 3 kW elektraverbruik.
Ook heb ik de capaciteit van stap 1 omlaag gezet, maar ook dat werkt niet. Gewoon weer 3 kW.
Ik heb even uitgerekend: elke defrost kost me zo'n 0,25 kWh extra door de backupverwarming, dan als ik dezelfde warmte op had gewekt met de warmtepomp.
Doe ik iets verkeerd? Of vindt Daikin dat de backupverwarming altijd aan moet bij een defrost?
Dat is erg jammer, want het kost een hoop stroom. Ik heb dagen gehad met 30+ defrosts. Het retourwater wordt niet hoger dan 25 graden omdat de aanvoer maar 29 is.M-spec schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:17:
[...]
BUH assistentie uitschakelen tbv defrost kan niet zo ver ik weet. Assistentie van de BUH blijft wel uit als retourwater boven de 25°C is/blijft.
[ Voor 3% gewijzigd door Corne-P op 26-01-2023 11:29 ]
Je moet even kijken naar het exacte type van je binnenunit, waarschijnlijk een *6V3 in NL, dan kan ie echt alleen op 1-fase worden aangesloten en dan is het een 6kW variant. Je kan dan in het menu instellen dat ie maar tot max 3kW mag gebruiken wanneer deze op een 16A groep zit aangesloten. Heb je een 6T1 dan kan ie wel op 3-fasen, maar die ben ik zelf hier nog niet tegengekomen. Ik vermoed ook dat die constructie zonder N-draad hier niet mag. Het verschil zit 'm in de meegeleverde stuurrelais die links naast de printplaat gemonteerd zitten in de binnenunit.Corne-P schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:26:
Ik voel me een beetje een dwaas maar ik ga het toch vragen;
Ik heb hier een EHVH08S18EJ6V binnenunit staan . Deze is mij verkocht als zijnde een model met 3kW backup heater. Dit is ook wat op de Daikin site vermeld staat. Ik ben momenteel de voorbereidingen aan het treffen voor de stroom voorziening.
Voor de backup heater zou ik 1 groep van 16A moeten hebben in de ketelruimte.
Nu kom ik echter dit tegen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om te beginnen zie ik bij dit type enkel 2,4 of 6 kW en geen 3 kW. Hoe kan ik nu precies achterhalen wat ik heb?
Ten tweede: Ik heb een vrije 2 polige B16 groep aangelegd voor de back up heater maar ik heb nog een vrije 4 polige C16 automaat vrij in de groepenkast.
Betekent het bovenstaande dat ik de unit zowel op 1 fase als 3 fase en dus ook op de 4 polige C16 aan kan sluiten of is dat echt afhankelijk van de uitvoering?
Op 1 fase is de belasting van die fase namelijk een stuk hoger dan wanneer ik het verdeel over 3 fasen. Dat laatste heeft dus wel mijn voorkeur maar het is tegenstrijdig met de informatie die ik ontvangen heb van de leverancier.
Kan iemand mij hier vertellen hoe ik kan achterhalen welke capaciteit back up heater ik heb?
All-electric.
[ Voor 6% gewijzigd door Corne-P op 26-01-2023 15:20 ]
Gezien de buitentemperatuur en hoge luchtvochtigheid zou ik eerder denken aan defrosten. Daarbij: in 5 uur tijd heb je ca. 5 start/stops. Eén per uur. Volgens mij is dat heel netjes en wordt het problematisch als dat meerdere keren per uur gebeurt.Thedutch schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:13:
[...]
[Afbeelding]
Dit is afgelopen nacht. Heb mijn stooklijn omhoog gezet naar 40c bij -10 en 25c bij 18c. Toch lijkt dit nog op pendelen.
[ Voor 12% gewijzigd door pegagus op 26-01-2023 14:23 ]
En de stooklijn dan iets verhogen? Dan kan ie defrosten op retourwater, maar geen idee hoeveel extra verbruik je dan krijgt natuurlijk. Wellicht spaar je dan t.o.v. het gebruik van de buh.TKroon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:20:
[...]
Dat is erg jammer, want het kost een hoop stroom. Ik heb dagen gehad met 30+ defrosts. Het retourwater wordt niet hoger dan 25 graden omdat de aanvoer maar 29 is.
Weet weinig, leert veel
Ik zal het eens proberen, thanks!Ottie93 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:25:
[...]
En de stooklijn dan iets verhogen? Dan kan ie defrosten op retourwater, maar geen idee hoeveel extra verbruik je dan krijgt natuurlijk. Wellicht spaar je dan t.o.v. het gebruik van de buh.
Welke aanvoertemperatuur gebruik je voor die radiatoren?edautz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:17:
Ik heb een Daikin Altherma 3 installatie met een EHBX08EF6V binnenunit.
Momenteel alleen radiatoren aangesloten.
Ik wil mijn installatie uitbreiden met 10m2 vloerverwarming ivm verbouwing keuken. Deze uitbreiding zou dan uit 2 groepen en een vloerverwarming verdeler moeten bestaan.
Heeft iemand ervaring wat de impact is op mijn WP? M.a.w. heeft iemand ervaring wat ik dan moet aanschaffen aan materiaal en welke instellingen in de WP zijn revant om naast de radiatoren de vloerverwarming te gebruiken.
Ik heb deze vraag ook bij mijn leverancier liggen maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.
All-electric.
Stooklijn staat momenteel op -20 62 16 31RonJ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Welke aanvoertemperatuur gebruik je voor die radiatoren?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq