jolandacb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:39:
[...]
Bovenstaande triggert mij wel.
Wij staan voor de keuze tussen de
Daikin Atherma 3 R F 6 of 8 kW.
Meerdere berekeningen wijzen uit dat we net genoeg hebben aan de 6kW uitvoering.
De installateur adviseert 8kW omdat de 6kW te vaak aan zou moeten springen om het op temperatuur te houden.
Is het verstandiger (voordeliger qua stookkosten?) om voor de 6kW met een 9kW buh te gaan, of voor de 8kW met een 2kW buh?
Verschil in aanschaf is zo'n €700,-, maar ik ben benieuwd naar verschil in energieverbruik en geluid.
Het verschil tussen een 8 en 6 is helemaal niet zo groot, bij -10 is een 6 daadwerkelijk 6, maar een 8 eerder 7kW. Heb je naast de WP nog andere manieren om te verwarmen als je toch tekort komt?
Ik zat met dezelfde vraag en heb een 6 genomen omdat ik er ook nog een airco en een gashaard bij kan zetten als ie het echt niet trekt. En dat gebeurt nu ook als het echt koud is (dagenlang onder de -5 zoals een tijd geleden, dan loopt hjier de temperatuur wel wat terug). Heb je geen "backup" c.q. alternatief, dan zou ik denk ik toch een 8 hebben genomen.
De units zijn verder vrijwel hetzelfde, het minimum vermogen scheelt wel iets, maar niet genoeg om een merkbaar verschil in pendelen oid te hebben. Zeker niet icm vloerverwarming.
De BUH heb je normaliter niet tot nauwelijks nodig (hier heeft ie het afgelopen jaar maar liefst 2,5kW gebruikt om wat te helpen bij het ontdooien), dus dat vind ik niet zo heel boeiend. Een 9kW is daadwerkelijk een afdoende back-up die je huis warm kan houden als de buitenunit/compressor uitvalt en is vaak makkelijker aan te sluiten op een 3x25A huisaansluiting dan de 6V versies, maar wel weer duurder qua zekeringen e.d. om aan te sluiten.
Ook hier is dus denk ik de hamvraag, heb je nog een andere manier van verwarmen? Oftewel voegt het iets toe om het volledige vermogen als back-up te hebben?
Ik vermoed dat dit hetzelfde (soort) materiaal is.
Het maximum verschilt per type vloer, maar je wil zeker niet over de 40C gaan iig.
Dat zal er vast bijstaan, maar in NL hangen héél veel 6V's, hoeveel denk je dat daarvan op een 32A groep zitten? Die kan je op één hand tellen denk ik.
Een 9W is dan ook beter, maar als je al een 6V besteld hebt zou ik het zo doen.
All-electric.