Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-06 23:24
Zojuist de google doc met de settings ingevuld. Duurde even voor ik doorhad hoe deze sheet werkte, maar het is gelukt. d:)b

Note:

- Heb een CV-systeem met enkel eenvoudige 1980 radiatoren (geen buffervat en een stand-alone warmtepomptboiler), maar toch gekozen voor de vloerverwarming-setting, want die geeft een meer rustig werkende installatie en de mogelijkheid tot een kleinere DeltaT.

- Modulatie staat nu aan (op 1), CV lijkt zo beter en rustiger te werken. Ook langer en dat kan in sommige NL-weer situaties een dingetje zijn.

- BUH staat middels werkschakelaar uit, instellingen maken dat de backup wel kan gaan meewerken, maar de boel staat dus in werkelijkheid stroomloos.

[ Voor 80% gewijzigd door Predge op 05-02-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Martienvdm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:48:
Het pendelen is en blijft een dingetje bij meerdere mensen lees ik.
Ik ben ook al een tijdje de boel goed in de gaten aan het houden en aan het bijregelen. Wat me opvalt is dat de WP juist vaak gaat pendelen op het moment dat hij al een paar uur draait en dan een WTW run gaat draaien. Dan verwarmt hij de boiler naar 50C en bij het hervatten van de ruimteverwarming begint hij direct te pendelen.
Is dat jullie ook opgevallen en hebben jullie een tip hier iets aan te doen?
Klopt. Dat komt wel voor na een SWW run en de WP daarvoor al over de vloerverwarming heeft gedraaid. Dit heeft er denk ik mee te maken dat de restwarmte van de SWW run tijdelijk afgegeven wordt naar de vloerverwarming. De 3-weg klep schakelt immers om waardoor de vetrekwatertemp kortstondig met een hoge temperatuur en flow ruim boven normale stooklijn rondgepompt wordt. Ik heb ook wel eens gezien dat de WP kort daarna een keer opnieuw opstart.
Martienvdm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:19:
Overigens heb ik zojuist de overregeling optie ontdekt op de WP. Deze heb ik van 1 naar 2C gezet. Wellicht dat dit helpt in beperking van het pendelen van de WP.
Je zou inderdaad denken dat dit kan helpen en hooguit je stooklijn een graad hoger wordt. Laat maar even weten. Wel benieuwd.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Martienvdm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:48:
Het pendelen is en blijft een dingetje bij meerdere mensen lees ik.
Ik ben ook al een tijdje de boel goed in de gaten aan het houden en aan het bijregelen. Wat me opvalt is dat de WP juist vaak gaat pendelen op het moment dat hij al een paar uur draait en dan een WTW run gaat draaien. Dan verwarmt hij de boiler naar 50C en bij het hervatten van de ruimteverwarming begint hij direct te pendelen.
Is dat jullie ook opgevallen en hebben jullie een tip hier iets aan te doen?
Ik ben ook benieuwd naar tips hieromtrent en of de overregeling hierbij helpt. Bij mij begon hij begin van de middag ook te pendelen. Ik heb de thermostaat maar gewoon een graad omlaag gezet, zodat er voorlopig geen warmtevraag meer is. Zonnetje schijnt nu toch naar binnen. 8) Ik zet de thermostaat in de avond wel weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:19
Wij hebben nu een aantal weken onze Daikin warmtepomp met 180L buffervat en een Upfall douche. Dat is een douche die het water hergebruikt en daardoor theoretisch minder warm water zou verbruiken. Helaas zitten wij nog steeds op een verbruik van 12L per minuut. Nu probeer ik erachter te komen waar het probleem zit.

1 probleem kan zijn dat het buffervat niet geheel op 55 graden zit en te snel richting de 40 graden gaat. Maar daarvoor zou ik graag meer sensorwaardes willen zien. Weet iemand of er meerdere sensoren in het buffervat zitten en of die ook inzichtelijk te maken zijn?
Het gaat in dit geval om de EHFH03S18DJ3V en volgens mij is dit de handleiding maar daar kan ik niet meerder sensor waarden in vinden: https://www.manualslib.co...-3-R-F-Ehfh03s18dj3v.html?

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat hij in een scheduled modus staat en de temperatuur dus al richting de 45 graden gaat en hierdoor het verbruik dus gigantisch toeneemt, maar ik snap dan niet dat de warm tapwater sensor nog steeds 53 graden laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 16:32
@wtenboske heb jij nu net als ons een daikin Hybride ? De vraag was juist het gebruik van de Altherma full electric warmetpomp of dit klopt met wat ik las (de genoemde 80 Watt )

Dat gebruik is er 24/7 dus dat is zeg maar iets wat mij tegenhoud om voor de full electric oplossing te gaan . Praat je wel over tussen de 600 en 700 kWh per jaar hier namelijk .

Vraag staat ook al bij installateur uit , vind ik echt fors hoor .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

Cybersijp schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:42:
@wtenboske heb jij nu net als ons een daikin Hybride ? De vraag was juist het gebruik van de Altherma full electric warmetpomp of dit klopt met wat ik las (de genoemde 80 Watt )

Dat gebruik is er 24/7 dus dat is zeg maar iets wat mij tegenhoud om voor de full electric oplossing te gaan . Praat je wel over tussen de 600 en 700 kWh per jaar hier namelijk .

Mijn ervaring met mijn Altherma 3 full-electric is 14W stand-by.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Weet iemand hoe ik inzicht kan krijgen in de runs die de pomp maakt? Is daar een grafiek van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:21
M-spec schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Klopt. Dat komt wel voor na een SWW run en de WP daarvoor al over de vloerverwarming heeft gedraaid. Dit heeft er denk ik mee te maken dat de restwarmte van de SWW run tijdelijk afgegeven wordt naar de vloerverwarming. De 3-weg klep schakelt immers om waardoor de vetrekwatertemp kortstondig met een hoge temperatuur en flow ruim boven normale stooklijn rondgepompt wordt. Ik heb ook wel eens gezien dat de WP kort daarna een keer opnieuw opstart.

[...]

Je zou inderdaad denken dat dit kan helpen en hooguit je stooklijn een graad hoger wordt. Laat maar even weten. Wel benieuwd.
Ik heb eerder al eens een berichtje gepost waarin ik mijn analyse van volgens mij hetzelfde probleem als jullie aangeven heb gegeven. Misschien hebben jullie ook iets aan het aanpassen van instelling [9-04].
boaty schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:04:
Ik heb mijn gegevens ook in de lijst gezet. Het valt mij op aan deze instellingen dat niemand de overshoot aangepast heeft. Bij mij was dat een erg belangrijke instelling omdat het bij mij nogal eens gebeurde dat mijn vloerverwarmingstemperatuur in resonantie kwam, waardoor de compressor uitviel en even later weer opstartte. Door die overshoot instelling [9-04] te verhogen van 1 naar 4 komt dit nu niet meer voor.
boaty schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Het is geen regelingsprobleem van de thermostaat (Ik heb een Alpha direct systeem van Mohlenhoff), maar een regelingsprobleem van de warmtepomp. Met mijn thermostaat heb ik ook een hoop issues gehad voor dat goed werkte, maar die geeft nu een fatsoenlijke vraag voor de warmtepomp. Na verloop van tijd in een lange run, begint de warmtepompregeling te resoneren in zijn temperatuursregeling. De stap tussen de laagste vermogensstand en de eerstvolgende vermogensstand is net te groot, waardoor hij in de laagste stand iets te ver weg zakt, en met de eerstvolgende stap weer iets te ver overshoot. Als de overshoot dan maar op 1 graad staat, gooit hij de compressor uit, blijft water rondpompen, tot de temperatuur weer iets zakt en start dan de compressor opnieuw op, dit terwijl er continue vraag is van de thermostaat. Dat is natuurlijk zonde, kost nodeloze aan/uit wisselingen van de warmtepomp, is niet goed voor het rendement, en niet goed voor mijn humeur :P .
Hieronder een plaatje van het gedrag van de warmtepomp. Dit is dus met Overshoot op 4 graden. Heb helaas geen plaatje van overshoot op 1 graad, maar hierop viel de compressor dus echt uit:
[Afbeelding]
Zoals je in het plaatje uit het tweede gequote bericht ziet blijf ik dus nog wel regelmatig last houden van een "jagende" warmtepomp die continue switched van vermogen.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
Cybersijp schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:42:

Ik heb een all-electric (EHBX08E6V / ERGA08EV3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wtenboske
Smithkj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:51:
Weet iemand hoe ik inzicht kan krijgen in de runs die de pomp maakt? Is daar een grafiek van?
Bij mij krijgen de warmtepomp en back-up heater hun voeding via een HomeWizzard energiemeter. Ik kan in de bijbehorende app het energieverbruik volgen. Daaraan kun je het begin en einde van een run zien. Als de WP begint te pendelen krijg je kort achter elkaar hoge pieken die geleidelijk naar standbyverbruik worden afgebouwd.

Tweede mogelijkheid is gebruik HomeAssistant. HA heeft een integratie waarmee de wifi of LAN gegevens kunnen worden geïnterpreteerd. Soortgelijk als je Onecta app, maar dan uitgebreider. Daarmee kun je ook in detail het stroomverbruik bekijken.

Tenslotte kun je HomeAssistant in combinatie met een ESP32 module en ESPAltherma gebruiken, waarmee je nog veel meer sensorgegevens van je WP inzichtelijk kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XaZa
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 22:54
knipperdeknip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 06-02-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
@wtenboske home energy heb ik wel een meter, maar dan op de p1 poort. dus alleen het totaalverbruik.

dus wellicht eens kijken of ik de groep van de buitenunit wel kan aansluiten, dat zou iets meer inzicht geven. Home assistant zal ik eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:32
HELP! Wij hebben sinds december torenhoge energierekeningen die wij niet konden verklaren, eerst dachten wij aan de elektrische auto maar op de laadpaal statistieken bleek dat het hier niet vandaan kan komen.

Begin januari hadden wij een storing met onze warmtepomp buitenunit, vervolgens is de installateur langs gekomen en die hebben wat instellingen veranderd in de Daikin Altherma 3 RF. Ik zie in de P1 meter van mijn meterkast dat we vanmorgen om 09:00 een verbruik hadden van 5000W, en om 09:45 nogmaals. Dit terwijl er geen apparaten aanstaan in huis en het huis leeg was!

Wellicht dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is, of wellicht is het handiger om de installateur opnieuw langs te laten komen?

Hierbij wat informatie wat ik kon vinden uit de warmtepomp;

Opgenomen elektrisch vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DSHSEnM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ybaAYZh.jpg

Geproduceerde warmte:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vk9udom.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 13:10
Landon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:52:
HELP! Wij hebben sinds december torenhoge energierekeningen die wij niet konden verklaren, eerst dachten wij aan de elektrische auto maar op de laadpaal statistieken bleek dat het hier niet vandaan kan komen.

Begin januari hadden wij een storing met onze warmtepomp buitenunit, vervolgens is de installateur langs gekomen en die hebben wat instellingen veranderd in de Daikin Altherma 3 RF. Ik zie in de P1 meter van mijn meterkast dat we vanmorgen om 09:00 een verbruik hadden van 5000W, en om 09:45 nogmaals. Dit terwijl er geen apparaten aanstaan in huis en het huis leeg was!

Wellicht dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is, of wellicht is het handiger om de installateur opnieuw langs te laten komen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geproduceerde warmte:
[Afbeelding]
Laat ze terug komen en controleer de instellingen van het elektrisch element en van het tapwater. Zeer waarschijnlijk gaat daar nu iets verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geproduceerde warmte:
[Afbeelding]
In het 2e plaatje is te zien dat je zelfs minder vermogen hebt verbruikt in januari, weet je zeker dat het je warmtepomp is?

Ik zit in de ochtenden (na douchen) soms ook aan de 5000W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geproduceerde warmte:
[Afbeelding]
Het zou zo maar kunnen dat de backup heater of heaters van de WP actief zijn. Afhankelijk van het type kan dit zomaar veel energie kosten.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Smithkj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:06:
@wtenboske home energy heb ik wel een meter, maar dan op de p1 poort. dus alleen het totaalverbruik.

dus wellicht eens kijken of ik de groep van de buitenunit wel kan aansluiten, dat zou iets meer inzicht geven. Home assistant zal ik eens opzoeken.
Je groep ‘binnen’ is de backup heater, de binnen unit wordt gewoon gevoed via buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iayxj52ZuS5082ZH-xNvvFUeEnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbJptW8N5Jgxtuorqb4IRyX9.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Bij mij 2 groepen. Maar dan zou een kWh meter juist handig zijn.

1 op de buitenunit zou dan direct de runs laten zien.

Overigens haalt de Daikin volgens mij tot nu toe goede resultaten. Verwarmd lachend, heb aanvoer van 27 graden en SWW bevalt (de eerste drie dagen) ook prima.

Maar goed, moet nog beter gaan begrijpen hoe de verschillende variabelen elkaar beïnvloeden. Zo stond t debiet gisteren op 18l/min en vandaar weer op 0 l/min. En de retourtemperatuur leek hoger dan aanvoertemp (…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08-2024
Hoi, wij hebben nu bijna een jaar een Daikin Altherma WP alleen vinden het verbruik best wel fors. Hebben jullie tips om de WP wat zuiniger af te stellen. We hebben de thermostaat bijvoorbeeld op -10 staan maar het blijf 21 graden in huis. Alle tips zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
Smithkj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:33:
Bij mij 2 groepen. Maar dan zou een kWh meter juist handig zijn.

1 op de buitenunit zou dan direct de runs laten zien.

Overigens haalt de Daikin volgens mij tot nu toe goede resultaten. Verwarmd lachend, heb aanvoer van 27 graden en SWW bevalt (de eerste drie dagen) ook prima.

Maar goed, moet nog beter gaan begrijpen hoe de verschillende variabelen elkaar beïnvloeden. Zo stond t debiet gisteren op 18l/min en vandaar weer op 0 l/min. En de retourtemperatuur leek hoger dan aanvoertemp (…)
Zoals @Toppe aangeeft zijn jouw 2 groepen als volgt verdeelt:
- 1 voor de buitenunit en de binnenunit (voeding loopt van je meterkast naar de buitenunit en van je buitenunit naar je binnenunit
- 1 voor de backup heater.

Ik heb beide aangesloten op dezelfde HomeWizzard meter zodat ik ook (niet onbelangrijk) eventuele vreemde gedragingen van de backup heater inzichtelijk heb. Mocht je die laatste apart willen meten, dan heb je een tweede meter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wtenboske schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:29:
[...]

Zoals @Toppe aangeeft zijn jouw 2 groepen als volgt verdeelt:
- 1 voor de buitenunit en de binnenunit (voeding loopt van je meterkast naar de buitenunit en van je buitenunit naar je binnenunit
- 1 voor de backup heater.

Ik heb beide aangesloten op dezelfde HomeWizzard meter zodat ik ook (niet onbelangrijk) eventuele vreemde gedragingen van de backup heater inzichtelijk heb. Mocht je die laatste apart willen meten, dan heb je een tweede meter nodig.
Mijne zijn beide afgezekerd op 20a, hoe sluit jij die op één HW aan? Vragen om problemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
EVERTGROENEVELD schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:41:
Hoi, wij hebben nu bijna een jaar een Daikin Altherma WP alleen vinden het verbruik best wel fors. Hebben jullie tips om de WP wat zuiniger af te stellen. We hebben de thermostaat bijvoorbeeld op -10 staan maar het blijf 21 graden in huis. Alle tips zijn welkom
Als je thermostaat uit staat en de temperatuur blijft 21 graden dan heeft dat te maken met de isolatie van je woning.

In de topic warning staat een link naar een Google sheet waarop je je eigen instellingen kan posten en die van andere kan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
Toppe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:40:
[...]

Mijne zijn beide afgezekerd op 20a, hoe sluit jij die op één HW aan? Vragen om problemen…
Nope, mijne ook, met twee aardlekautomaten: grid -> HW-> aardlekautomaat. HW kan 100A hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wtenboske schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:51:
[...]

Nope, mijne ook, met twee aardlekautomaten: grid -> HW-> aardlekautomaat. HW kan 100A hebben.
Lol, zie het ja, dacht 25a :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Thanks, gisteren even naar zitten kijken.
Heb al een p1 meter van hw. denk dat ik dan begin met 1. Kan ik de buitenunit monitoren, eventueel daarna de binnenunit erbij. Maar die zie je ook wel via de p1 meter (bij ons zijn de kookmomenten vanwege inductie ook duidelijk :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
EVERTGROENEVELD schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:41:
Thermostaat op -10? dat doet vermoeden dat je op AWT draait, dit is dan de offset voor je stooklijn. Kun je eens een foto posten van het display en van je stooklijn instelling? waarschijnlijk staat deze veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Laatst online: 22:32
edautz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Het zou zo maar kunnen dat de backup heater of heaters van de WP actief zijn. Afhankelijk van het type kan dit zomaar veel energie kosten.
Ik ben dit meteen even gaan controleren maar helaas, de backup heaters staan uit volgens de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8sx7STI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Landon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Ik ben dit meteen even gaan controleren maar helaas, de backup heaters staan uit volgens de warmtepomp.

[Afbeelding]
Dat is op dit moment, dit zijn niet de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
MBgek schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Dit is hoe deze nu staat.

Thermostaat op -10? dat doet vermoeden dat je op AWT draait, dit is dan de offset voor je stooklijn. Kun je eens een foto posten van het display en van je stooklijn instelling? waarschijnlijk staat deze veel te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/311Gmrr3wkEkGod4gnP-9p5fU9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H4eU9d5xjTBjKZylPUsfOGx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU8RTn-h-s3nL-ZzmyqFqsgVsZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx16iwfCXCbI270OyI3xmgj1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Zou hem eerst eens bijvullen 1.0 bar is echt te laag. Tussen de 1.5 en 2.0 is 'ideaal' maar lager dan 1.5 moet je niet willen gaan...

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 07-02-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
Toppe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Zou hem eerst eens bijvullen 1.0 bar is echt te laag. Tussen de 1.5 en 2.0 is 'ideaal' maar lager dan 1.5 moet je niet willen gaan...
Oke dat ga ik direct even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 06-06 16:21
Zo te zien staat jouw installatie idd op vertrekwater regeling ipv op Kamer Thermostaat regeling. Je hebt de kamer thermostaat op -10 staan. De stooklijn geeft bij 1 gr buitentemperatuur een vertrekwater temperatuur van ongeveer 30 graden. Met een offset van -10 graden zou het vertrekwater dus 20 graden moeten zijn. Kijk eens en voel eens aan je CV leidingen wat die temperatuur is. De warmte lijkt niet van de WP af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
MajaMestreech schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Zo te zien staat jouw installatie idd op vertrekwater regeling ipv op Kamer Thermostaat regeling. Je hebt de kamer thermostaat op -10 staan. De stooklijn geeft bij 1 gr buitentemperatuur een vertrekwater temperatuur van ongeveer 30 graden. Met een offset van -10 graden zou het vertrekwater dus 20 graden moeten zijn. Kijk eens en voel eens aan je CV leidingen wat die temperatuur is. De warmte lijkt niet van de WP af te komen.
Inderdaad, dit incl. een (vermoedelijk?) fors verbruik duidt waarschijnlijk op een elektrisch element die zich iets te vrij voelt om te werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
MajaMestreech schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Ik heb gelijk even gekeken en cv leiding zijn helemaal niet warm. Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
EVERTGROENEVELD schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb gelijk even gekeken en cv leiding zijn helemaal niet warm. Wat kan ik nu het beste doen?
Wat is zuiniger? Is het beter om kamer thermostaat regeling of de andere?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predge
EVERTGROENEVELD schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Wat is zuiniger? Is het beter om kamer thermostaat regeling of de andere?
Een heel mooi werkende warmtepomp is bijna non stop echt super rustig op een laag pitje bezig. Bij ons is dat bijvoorbeeld met enkel gewone 1980 CV-radiatoren een stabiele watt of 500 (soms minder, vaak net wat meer) en een uitgaande watertemperatuur van zo'n 30 (weersafhankelijke regeling: 43graden bij -15buiten en 27graden bij +15buiten) en de BUH staat qua werkschakelaar uit: enkel voor nood.

Tip: iemands instellingen (zie de doc-link onderaan deze pagina, van mij staat er ook bij) die mogelijk qua installatie met die van jou vergelijkbaar zijn deels overnemen en gaan testen. De devil is in the detail, de instellingen, hoe je verdere systeem er uitziet en ingeregeld is en de isolatie-situatie van het huis maken allemaal zeer veel uit.
Kwestie van testen, wat veranderen, testen, wat veranderen, repeat... Best wel een dingetje.
Verder is het stroomverbruik van een warmtepomp super goed uit te lezen middels vele after-market middelen en op een wat grove manier middels de Daikin zelf.
Hier duurde het ook even voor ik de boel goed, relatief zuinig en stabiel werkend had. En het erg wisselvallige NL-weer helpt dan niet mee, want dat is een dagelijkse grote variabele.

[ Voor 19% gewijzigd door Predge op 07-02-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Predge schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Een heel mooi werkende warmtepomp is bijna non stop echt super rustig op een laag pitje bezig. Bij ons is dat bijvoorbeeld met enkel gewone 1980 CV-radiatoren een stabiele watt of 500 (soms minder, vaak net wat meer) en een uitgaande watertemperatuur van zo'n 30 (weersafhankelijke regeling: 43graden bij -15buiten en 27graden bij +15buiten) en de BUH staat qua werkschakelaar uit: enkel voor nood.

Tip: iemands instellingen (zie de doc-link onderaan deze pagina, van mij staat er ook bij) die mogelijk qua installatie met die van jou vergelijkbaar zijn deels overnemen en gaan testen. De devil is in the detail, de instellingen, hoe je verdere systeem er uitziet en ingeregeld is en de isolatie-situatie van het huis maken allemaal zeer veel uit.
Kwestie van testen, wat veranderen, testen, wat veranderen, repeat... Best wel een dingetje.
Verder is het stroomverbruik van een warmtepomp super goed uit te lezen middels vele after-market middelen en op een wat grove manier middels de Daikin zelf.
Hier duurde het ook even voor ik de boel goed, relatief zuinig en stabiel werkend had. En het erg wisselvallige NL-weer helpt dan niet mee, want dat is een dagelijkse grote variabele.
Je moet ook niet gaan 'tweaken' als het buiten goed vriest, zonde van je tijd dan.

Wat ik me wel afvraag: Zou je ook het koelen kunnen fijn af stellen? We zijn hier voornamelijk bezig met het verwarmen maar vergeten de rest lijkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:33
Zo, hij (zij??) draait hier nu.
Krijg het alleen niet verbonden met de wifi.

Iemand tips?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 11:31
Ik zou graag bericht krijgen voor dit onderwerp te volgen maar het lukt mij niet
Ik heb ook al topic volgen ingedrukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kasseilegger schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:19:
Ik zou graag bericht krijgen voor dit onderwerp te volgen maar het lukt mij niet
Ik heb ook al topic volgen ingedrukt?
Je krijgt niet bij ieder nieuw bericht een bericht. Alleen als jou naam genoemde wordt.

Je kan ‘m wel bookmarken en hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_bookmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
nodri2000 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:46:

Iemand tips?
5GHz aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:14
wtenboske schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:51:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan dan? Ik wil deze bij mij ook plaatsen namelijk. Heb je een 1 fase of 3 fase kWh meter gepakt?

Ik zie overigens een aantal keer hier voorbij komen dat het op 2x20A afgezekerd is, in mijn offerte staat er 3x20
3 stuks AC-aansluiting naar MK t.b.v. WP t/m 1*20A
Iemand een idee waarom het er 3 zijn? Bestelde units:
o Daikin Altherma 3LT type EHBX08E6V (binnendeel).
o Daikin Altherma 3LT type ERGA08EV3 (buitendeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Nee 2,4Ghz. Ik krijg verbinding met de daikin ap, daarna ziet die op de 1 of andere manier geen wifi netwerken meer in de app. Ik kan dus niks selecteren. Er zijn wel wifi netwerken te zien op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Je moet ook niet gaan 'tweaken' als het buiten goed vriest, zonde van je tijd dan.

Wat ik me wel afvraag: Zou je ook het koelen kunnen fijn af stellen? We zijn hier voornamelijk bezig met het verwarmen maar vergeten de rest lijkt wel :)
Het koelen is nu ook niet echt te testen :P Naar goede vraag, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
danny.s schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan dan? Ik wil deze bij mij ook plaatsen namelijk. Heb je een 1 fase of 3 fase kWh meter gepakt?
@danny.s , even wat foto's gemaakt. De rechter van de twee HomeWizzard meters is van mijn WP, rechts daarnaast zitten de aardlekautomaten van resp. de binnen/buitenunit en de backup heater. Ze hebben aan de grid-kant de fase en de nul doorgelust onder de aardlekautomaten en zo aangesloten op de HomeWizzard meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgtXbCdHSLAdYwAdGRgUyZX_-P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0Fng7nO1t8oipZpG1227wEU.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAlE9i1_PNkBYdukB0zw0AOuyyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBZG8X4Ngh8ePN6Eo8I0O6lo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 15:45
nodri2000 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:46:

Iemand tips?
Bij de unit gaan staan met je telefoon. Dus niet op een meter afstand maar echt naast het schermpje. Eerst je thuisnetwerk 'vergeten' (dus automatisch verbinden uitschakelen) en mobiel internet uit. Anders schakelt je telefoon steeds te vroeg terug naar je eigen wifi of 4G omdat het nogal traag gaat. Daar gaat het meestal mis. Als het kan ook 5gHz in je router uitschakelen. Vanuit de app kiezen voor toevoegen en eerst verbinden met het AP dat Daikin heeft aangemaakt. Dan koppelen aan je eigen wifi. Bij mij duurde het wel 5 keer proberen voordat het uiteindelijk gelukt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
Toppe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Het koelen viel mij vorig zomer tegen heb er wel mee zitten te klooien maar de vloer werd vaak te koud dat je er met de blote voeten niet fijn op kunt staan. Komend zomer kunnen we weer verder testen en nu met het uitlezen met ha wordt het weer wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
cvanatten schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Bij de unit gaan staan met je telefoon. Dus niet op een meter afstand maar echt naast het schermpje. Eerst je thuisnetwerk 'vergeten' (dus automatisch verbinden uitschakelen) en mobiel internet uit. Anders schakelt je telefoon steeds te vroeg terug naar je eigen wifi of 4G omdat het nogal traag gaat. Daar gaat het meestal mis. Als het kan ook 5gHz in je router uitschakelen. Vanuit de app kiezen voor toevoegen en eerst verbinden met het AP dat Daikin heeft aangemaakt. Dan koppelen aan je eigen wifi. Bij mij duurde het wel 5 keer proberen voordat het uiteindelijk gelukt was.
Dit net een paar keer gedaan, helaas. Morgen de unit maar eens herstarten. Als dat niet werkt komen ze er maar naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
wtenboske schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:31:
[...]

@danny.s , even wat foto's gemaakt. De rechter van de twee HomeWizzard meters is van mijn WP, rechts daarnaast zitten de aardlekautomaten van resp. de binnen/buitenunit en de backup heater. Ze hebben aan de grid-kant de fase en de nul doorgelust onder de aardlekautomaten en zo aangesloten op de HomeWizzard meter.
[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Ik snap hem nog niet helemaal, maar ben dan ook geen electricien. Ik ga hem iig bookmarken en hem tzt aan de electricien voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:45
Beste allen,

Na alle pagina's zorgvuldig doorgelezen te hebben en veel heen en weer te hebben gebeld/gemaild met de installateur vanmorgen ook akkoord gegeven op de offerte voor Daikin warmtepomp en 116m2 vloerverwarming.
De beste man wilde het niet doen zonder buffervat i.v.m. aansprakelijkheid en "gedoe". Zo of niet.

Daikin Altherma 3 R F
EHVX08S23E9W
ERGA08EV
Daikin Madoka Altherma BRC1HHDK 1
Nibe 100L buffervat

Alles bij elkaar voor WP leveren en installatie: 20.157,39 euro. incl. BTW.
Verwachte levering: eind augustus 2023.

Moet er wel bij zeggen dat ze hiervoor ook het leidingwerk verleggen/opnieuw aanleggen. Hij komt in de garage te staan. De huidige CV staat op zolder. standleidingen zitten precies aan de andere kant van de woning. Hier hebben ze nog wel wat werk aan.

Het blijft echt serieus geld en de verschillen zijn groot. Ook als je online los besteld. Kreeg er niet meer uit wilde richting het najaar/winter toch wel gedaan hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Ralph88 op 08-02-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Ralph88 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:37:
Beste allen,

Na alle pagina's zorgvuldig doorgelezen te hebben en veel heen en weer te hebben gebeld/gemaild met de installateur vanmorgen ook akkoord gegeven op de offerte voor Daikin warmtepomp en 116m2 vloerverwarming.
De beste man wilde het niet doen zonder buffervat i.v.m. aansprakelijkheid en "gedoe". Zo of niet.

Daikin Altherma 3 R F
EHVX08S23E9W
ERGA08EV
Daikin Madoka Altherma BRC1HHDK 1
Nibe 100L buffervat

Alles bij elkaar voor WP leveren en installatie: 20.157,39 euro. incl. BTW.
Verwachte levering: eind augustus 2023.

Moet er wel bij zeggen dat ze hiervoor ook het leidingwerk verleggen/opnieuw aanleggen. Hij komt in de garage te staan. De huidige CV staat op zolder. standleidingen zitten precies aan de andere kant van de woning. Hier hebben ze nog wel wat werk aan.

Het blijft echt serieus geld en de verschillen zijn groot. Ook als je online los besteld. Kreeg er niet meer uit wilde richting het najaar/winter toch wel gedaan hebben.
Verder shoppen. Je weet wat je wilt.
Kan voor misschien wel voor een dikke 5000 minder, want de aanschaf van het gekozen systeem is een slordige 9000, zie ik (zie links). Nog een keer een 10000 voor de montage en dergelijke, lijkt me toch richting afzetterij gaan. Maar ik kan het verkeerd hebben. Want gaan ze al je leidingwerk vervangen en aanpassen? Of is het enkel een stukje extra leidingwerk naar de nieuwe plek, dus voor je CV-systeem en warmwater aansluiting? En dat alles met een goed geisoleerd warmwater-rondpomp systeem, want wel handig wegens mogelijk extra af te leggen meters. ;)

Een buffervat kan handig of wenselijk zijn. Wij hebben die niet en bij bijvoorbeeld het defrosten suist het water dan door de leidingen (per keer een 4min.). Een buffervat haalt de scherpe randjes eraf doordat je een hydraulische scheiding tussen de 'ketel'-eenheid (je warmtepomp gebeuren) en je verdere CV-systeem hebt. Grappige is dat je ook al een Daikin buffervat hebt staan, in de vorm van je boiler, dus mogelijk is een apart buffervat zelfs niet eens nodig. Maarrrr, ik ben niet bekend met de Daikin boiler, want wij hebben voor een stand-alone warmtepompboiler en een Daikin CV wandmodel gekozen, dus geen combi functie meer bij onze ketel of cv-systeem. Ze werken allebei los van elkaar. Keuzes. Blijft lastig. Juist omdat het wat andere systemen zijn en je later pas ziet, merkt en hoort hoe het allemaal werkt en zit.
(zie onze 'ketel': https://www.climasense.nl..._een_zilveren_thermostaat)

https://www.climasense.nl...c-230-liter-9-kw-buh.html
https://www.123klimaatsho...rmtepomp-75-kw-230-liter/

[ Voor 17% gewijzigd door Predge op 08-02-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filimento
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-04 22:23
Heren,

Ik heb sinds een half jaar een daikin WP die sinds ca 2maand nu ook lekker staat te pruttelen. Ik ben nog druk bezig een jaren30 woning te verbouwen, ik woon er nog niet.

Ik heb het idee dat mijn warmtepomp momenteel erg korte runs maakt gezien het stroomverbruik en ik krijg het niet voor elkaar om dit beter in te regelen. Heeft iemand een goede tip waar ik eens naar kan kijken?

Verbruik van afgelopen zondag (betreft meter voor alleen de groep voor de buitenunit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXdBaN_kYqb_jryIppc_U9YZXQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bQPhfySy5MMRPSY5VktJ5wJA.png?f=fotoalbum_large

Vandaag draait hij op zich al rustiger, met de kou lijkt het allemaal wat stabieler te draaien:
Buitendeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x-LYMjOLvQ40qieFTjTWwXOA7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0pZBASTIyxMEvDqmM49dLZX.png?f=fotoalbum_large
BUH:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUKNf8Tc8AMg3L0J1D-zmQLXzNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wga4KnI1UgUnPE5QxoWPtjJk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:45
Thanks voor je feedback!
Verder shoppen. Je weet wat je wilt.
Kan voor misschien wel voor een dikke 5000 minder, want de aanschaf van het gekozen systeem is een slordige 9000, zie ik (zie links). Nog een keer een 10000 voor de montage en dergelijke, lijkt me toch richting afzetterij gaan. Maar ik kan het verkeerd hebben.
Als ik op de website van de links de toebehoren, leidingset buitenunit, montage (vanaf 5000,- euro), inbedrijfsstelling, bigfoot's en het buffervat er nog bij reken kom ik incl. BTW ook al uit op 16.903,- euro. Volgens mij zie ik dan niets over het hoofd.
Want gaan ze al je leidingwerk vervangen en aanpassen? Of is het enkel een stukje extra leidingwerk naar de nieuwe plek, dus voor je CV-systeem en warmwater aansluiting? En dat alles met een goed geïsoleerd warmwater-rondpomp systeem, want wel handig wegens mogelijk extra af te leggen meters. ;)
De leiding koudwater moet van de ene naar de andere kant in de garage (12m), afvoer zit in de buurt, warmwater moet aangelegd worden (25m) tot aan de badkamer. Alles via de kruipruimte overigens.
Plus elektra, de groepen verzorg ik zelf. Het CV-systeem beneden en boven losgekoppeld en komt te vervallen vanwege nieuw aan te leggen vloerverwarming.
Die werkzaamheden zouden dan 3200,- euro moeten kosten.
Grappige is dat je ook al een Daikin buffervat hebt staan, in de vorm van je boiler, dus mogelijk is een apart buffervat zelfs niet eens nodig.
Het (ingebouwde) Daikin vat is 230L boilervat voor sww. Die is gescheiden van het buffervat en vw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
Het is een aardig bedrag, maar het zijn ook dure tijden. En als ik het goed begrijp zit de vloerverwarming erbij in.

Gewoon even als referentie: ik heb voor een 8kW systeem 8900 euro betaald, zonder SWW, zonder buffervat, met grotendeels hergebruik van CV leidingwerk en ongeveer 10m tussen binnen- en buitenunit. Dit was een offerte van februari 2022, twee weken geleden geplaatst.

Voor 65m2 vloerverwarming infrezen was ik 1800 euro kwijt incl. verdeler.

Ik denk ook dat je plezier gaat hebben van het buffervat bij defrost, wat ik als het grootste nadeel van een WP ervaar. Ook ik hoor serieus leidinggeruis als de pomp op volle kracht z'n ding doet. Kan zijn dat je defrosts veel korter duren doordat je water veel beter op temperatuur blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 17:08
Heb mijn data toegevoegd maar zie deze niet terug in het overzicht.
Frans He

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
FransHe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:08:
Heb mijn data toegevoegd maar zie deze niet terug in het overzicht.
Frans He
Nu wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Ralph88 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:14:
Thanks voor je feedback!

[...]

Als ik op de website van de links de toebehoren, leidingset buitenunit, montage (vanaf 5000,- euro), inbedrijfsstelling, bigfoot's en het buffervat er nog bij reken kom ik incl. BTW ook al uit op 16.903,- euro. Volgens mij zie ik dan niets over het hoofd.

[...]

De leiding koudwater moet van de ene naar de andere kant in de garage (12m), afvoer zit in de buurt, warmwater moet aangelegd worden (25m) tot aan de badkamer. Alles via de kruipruimte overigens.
Plus elektra, de groepen verzorg ik zelf. Het CV-systeem beneden en boven losgekoppeld en komt te vervallen vanwege nieuw aan te leggen vloerverwarming.
Die werkzaamheden zouden dan 3200,- euro moeten kosten.

[...]

Het (ingebouwde) Daikin vat is 230L boilervat voor sww. Die is gescheiden van het buffervat en vw.
Helder verhaal. Het zal dan vast goed zitten. En mogelijk een super systeem waar je veel comfort en dus plezier van zal hebben.

Het rondpompen van warmwater is heel zo gek nog niet, maar dat is niet gebruikelijk in NL. En zoals alles, comfort en gemak kost vaak wat(t). Zoals bij alles, keuzes keuzes.

Zo hadden wij een buffervat (of vaatje) kunnen doen, maar wegens ruimte en al een vrij groot cv-leidingsysteem (en dus veel water) niet voor gekozen. Heb geen spijt, maar ik zie in dat onze beleving qua geluid anders had kunnen zijn bij de defrost-cycles. Maar alles went. En het systeem werkt echt top. Wel de pompsnelheid op max. 60% gezet, dat dan weer wel.

En even kijkend naar het grotere plaatje, er is met een moderne gasgestookte HR ketel niets mis. Niets! Ja, toch wel iets, de gasprijs. Dat was het. Mits goed ingeregeld natuurlijk, maar dat is bij een HR-ketel en een warmtepomp net zo belangrijk. Voor het milieu hoef je echt niet van het gas af, dat is een grote leugen! Zoals we wel meer leugens horen die burgers soms gek maken en ze bepaalde kanten opsturen... Maar dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Ik lees hier de laatste paar pagina’s verschillende berichten van mensen die hun BUH uit hebben staan via de werkschakelaar en dat die “enkel voor nood is”.
Maar bij de legionella run van het SWW kan hij de laatste paar graden toch niet zonder BUH?
Hoe doen jullie dat dan?

Edit: Nog 1 andere vraag :9
Ik heb bij mijn installatie geen buffervat mee genomen. Dit omdat de inhoud van de vloerverwarming genoeg zou moeten zijn. Nu lees ik alleen dat een buffervat wel degelijk een voordeel is bij defrost runs.
Scheelt dat zo veel dan?

[ Voor 32% gewijzigd door Corne-P op 08-02-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Corne-P schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:50:
Ik lees hier de laatste paar pagina’s verschillende berichten van mensen die hun BUH uit hebben staan via de werkschakelaar en dat die “enkel voor nood is”.
Maar bij de legionella run van het SWW kan hij de laatste paar graden toch niet zonder BUH?
Hoe doen jullie dat dan?

Ik heb bij mijn installatie geen buffervat mee genomen. Dit omdat de inhoud van de vloerverwarming genoeg zou moeten zijn. Nu lees ik alleen dat een buffervat wel degelijk een voordeel is bij defrost runs.
Scheelt dat zo veel dan?
Met wat ik weet zou ik zeker zeggen dat de BUH precies dat is, een backup manier van verwarmen voor het geval dat.
Ik heb geen boiler op mijn Daikin aangesloten, maar indien je wel een boiler aangsloten hebt zou de BUH mogelijk nuttig kunnen zijn voor die legionella run. Mijn stand-alone warmtepompboiler gaat naar 55graden en daarmee is het basta, meer dan genoeg! Legionella is ook een raar dingetje, zie dit vrij ongezouten stukje uit mijn vorige post:
Zoals we wel meer leugens horen die burgers soms gek maken en ze bepaalde kanten opsturen...
Geeft mogelijk te denken, want ze kunnen ons echt alles wijs maken. En dat gebeurd dan ook aan de lopende band. Te beginnen op de kleuterschool, echt! Leuke onderwerpen voor een ander forum of platform. ;)

Hoe dan ook, het backup element (of 3 elementen als je 3 fase hebt) is er voor verschillende doeleinden:
  • De boiler sneller of verder verwarmen of voor de legionella run.
  • Je cv- water een hot-start geven, sneller laten verwarmen of voor als de unit het nodig vindt wegens extreme koude.
  • Om de stille modus te kunnen activeren, want dan doet de compressor in stapjes wat minder en derhalve de BUH wat meer.
Bij mij staat hij wel gewoon ingesteld voor een -7 graden, maar heb doodleuk de schakelaar op 'uit' staan. Systeem werkt bij mij namelijk prima zonder enige extra input en die BUH is er voor mij inderaad als backup, voor als ik dat zelf nodig mocht vinden.

Betreffende een buffervat, dat ligt weer helemaal aan de situate. Maar het kan soms best wenselijk of zelfs nodig zijn, klopt.
De defrost-runs zelf voorkom je never nooit niet, dat bepaald de compressor helemaal zelf.
  • Wel kan je ze misschien verkorten door een buffervat te nemen (meer aanwezige warmte, dus compressor is sneller ont-ijst).
  • Een buffervat maakt dat je de defrost-runs ook absoluut minder waarneemt (tijdens defrost minder geluid en minder koude radiatoren).
  • Indien de compressor zeer zachtjes en steady zijn ding doet heb je mogelijk ook vele malen minder defrost-runs (afhankelijk van dus de instellingen en je gehele systeem).
Mis misschien nog wat, maar dit is wat ik er van denk te weten.

[ Voor 12% gewijzigd door Predge op 09-02-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Filimento schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:10:
Heren,

Ik heb sinds een half jaar een daikin WP die sinds ca 2maand nu ook lekker staat te pruttelen. Ik ben nog druk bezig een jaren30 woning te verbouwen, ik woon er nog niet.

Ik heb het idee dat mijn warmtepomp momenteel erg korte runs maakt gezien het stroomverbruik en ik krijg het niet voor elkaar om dit beter in te regelen. Heeft iemand een goede tip waar ik eens naar kan kijken?

Verbruik van afgelopen zondag (betreft meter voor alleen de groep voor de buitenunit)
[Afbeelding]

Vandaag draait hij op zich al rustiger, met de kou lijkt het allemaal wat stabieler te draaien:
Buitendeel:
[Afbeelding]
BUH:
[Afbeelding]
Zie mijn verhaal over de BUH van zojuist. Gezien je die bij hebt staan geeft dat mogelijk een nadelig effect op je regeling, immers krijgt je systeem af en toe een flinke boost energie waardoor de compressor een stapje terug doet. Zo zie ik het nu in ieder geval, maar het is een soms zeer gevoelige regeling en kwetsbaar systeem en dat maakt het zeer lastig op afstand er zomaar iets van te vinden of zeggen.

Probeer die BUH eens helemaal uit te zetten, best middels de instellingen.
En verder zou je de google doc (onderaan de pagina) eens kunnen raadplegen, daar staan vast wat zaken die je misschien kan overnemen.
Steeds maar 1 ding per dag veranderen, zou ik zeggen. Maar dat gezegd hebbende, soms moet je in het begin gewoon even ruig door de instellingen heen.
Succes!
Edit: Een toegevoeging naar aanleiding van een bericht alhier, omdat anders mensen mogelijk kunnen denken dat ik adviseer de backup heater voor alles uit te zetten. Niet aan de orde!
Zet maar een keer middels de instellingen uit voor je verwarmingswater, dus NIET voor je mogelijke aanwezige boiler. Bij deze is het wat verduidelijkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Predge op 09-02-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 22:03
Vraagje, ik heb een systeem zonder gateway en kan dus niet op afstand het systeem sturen.
Nu had ik gisteren met mijn zonnepanelen aan het eind van de dag een overschot aan kWh, maar slechts 30% eigen gebruik. Logisch ook, want op dagen zoals gisteren hoeft de WP overdag niks te doen want de zon warmt het huis wel op.
Zolang we mogen salderen geen probleem, maar dat gaat er lange termijn af, en wil je natuurlijk liefst dat ook de WP zoveel mogelijk zonne-kWh verstookt.

Mijn systeem kan helaas alleen overweg met een dure brp069a61/62.
Paar vragen, kan ik die zelf installeren? de manual is nog niet geheel duidelijk voor me.
Kan ik ook iets anders gebruiken om te sturen, andere thermostaat?

mijn binnenunit is de ehbx08da9w

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Corne-P schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:50:
Hoe doen jullie dat dan?

Scheelt dat zo veel dan?
Predge schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Met wat ik weet zou ik zeker zeggen dat de BUH precies dat is, een backup manier van verwarmen voor het geval dat.
Ik heb geen boiler op mijn Daikin aangesloten, maar indien je wel een boiler aangsloten hebt zou de BUH mogelijk nuttig kunnen zijn voor die legionella run. Mijn stand-alone warmtepompboiler gaat naar 55graden en daarmee is het basta, meer dan genoeg! Legionella is ook een raar dingetje, zie dit vrij ongezouten stukje uit mijn vorige post:
[...]

Geeft mogelijk te denken, want ze kunnen ons echt alles wijs maken. En dat gebeurd dan ook aan de lopende band. Te beginnen op de kleuterschool, echt! Leuke onderwerpen voor een ander forum of platform. ;)

Hoe dan ook, het backup element (of 3 elementen als je 3 fase hebt) is er voor verschillende doeleinden:
  • De boiler sneller of verder verwarmen of voor de legionella run.
  • Je cv- water een hot-start geven, sneller laten verwarmen of voor als de unit het nodig vindt wegens extreme koude.
  • Om de stille modus te kunnen activeren, want dan doet de compressor in stapjes wat minder en derhalve de BUH wat meer.
Bij mij staat hij wel gewoon ingesteld voor een -7 graden, maar heb doodleuk de schakelaar op 'uit' staan. Systeem werkt bij mij namelijk prima zonder enige extra input en die BUH is er voor mij inderaad als backup, voor als ik dat zelf nodig mocht vinden.

Betreffende een buffervat, dat ligt weer helemaal aan de situate. Maar het kan soms best wenselijk of zelfs nodig zijn, klopt.
De defrost-runs zelf voorkom je never nooit niet, dat bepaald de compressor helemaal zelf.
  • Wel kan je ze misschien verkorten door een buffervat te nemen (meer aanwezige warmte, dus compressor is sneller ont-ijst).
  • Een buffervat maakt dat je de defrost-runs ook absoluut minder waarneemt (tijdens defrost minder geluid en minder koude radiatoren).
  • Indien de compressor zeer zachtjes en steady zijn ding doet heb je mogelijk ook vele malen minder defrost-runs (afhankelijk van dus de instellingen en je gehele systeem).
Mis misschien nog wat, maar dit is wat ik er van denk te weten.
Bij een LT R32 warmtepomp is de BUH wel degelijk noodzakelijk om het water van gemiddeld max haalbare 53°C naar 60°C te verhitten. Legionella kan overleven en groeien tot 50°C en sterft pas af bij 55-60°C.

Mocht iemand de BUH mbt de desinfectie functie uit willen te schakelen dan is dat een eigen keuze, zolang men maar niet gaat verkondigen dat het prima is om de BUH maar uit te laten. Dat is niet zonder risico en zeer zeker niet het advies!

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Eens. Ik adviseer dan ook niets. Ik gaf enkel aan dat met legionella soms wat overdreven en krampachtig wordt gedaan. Angst is een slechte raadgever en juist met angst worden we echt alle kanten opgestuurd...

Ieder maakt zijn/haar eigen afweging om met je warme tapwater op, onder of boven de 60graden te gaan zitten.
Tevens bezit ik zelf geen boiler die op de Daikin aangesloten zit, wat ik ook netjes aangaf.

Zojuist heb ik mijn betreffende bericht wat verduidelijkt, want je hebt een punt. Dank voor je bezorgdheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Predge op 09-02-2023 13:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Predge

10 jaar geleden was het aantal longonstekingen door legionella nog rond de 175, 10 jaar laat is dat ongeveer 575 en nu wil jij zeggen dat we vaak te bang zijn en dat angst een slechte raadgever is?

Ik vermoed dat dit soort cijfers in de toekomst nog (sterk) gaan oplopen. Zeker als we steeds meer cow-boys krijgen die enkel bezig zijn met de verlaging van hun energieverbruik. En aangezien de energieprijzen aardig gestegen zijn zullen steeds meer mensen gaan proberen te besparen.
Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2022-08/Jaarcijfers.jpg

En dan nog deze:
Zoals we wel meer leugens horen die burgers soms gek maken en ze bepaalde kanten opsturen...
Jij stuurt nu toch ook mensen een bepaalde kant op? Tenslotte begin je zelf dat angst een slechte raadgever is, daarmee suggereer je dus dat je meer kennis hebt dan een gemiddelde Tweaker hier omtrent legionella, waar baseer je dat op?
Voor het milieu hoef je echt niet van het gas af, dat is een grote leugen!
Mileudefensie is het niet met je eens. Ok, die hebben wellicht vanuit hun eigen perspectief een groter belang om sneller van het gas af te gaan maar in de basis hebben ze wel gelijk, gas stoot CO2 uit en CO2 kan een bereiding van de aarde zijn zoals we hem nu kennen.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 09-02-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:41:
@Predge

10 jaar geleden was het aantal longonstekingen door legionella nog rond de 175, 10 jaar laat is dat ongeveer 575 en nu wil jij zeggen dat we vaak te bang zijn en dat angst een slechte raadgever is?

Ik vermoed dat dit soort cijfers in de toekomst nog (sterk) gaan oplopen. Zeker als we steeds meer cow-boys krijgen die enkel bezig zijn met de verlaging van hun energieverbruik. En aangezien de energieprijzen aardig gestegen zijn zullen steeds meer mensen gaan proberen te besparen.
[Afbeelding]

En dan nog deze:

[...]

Jij stuurt nu toch ook mensen een bepaalde kant op? Tenslotte begin je zelf dat angst een slechte raadgever is, daarmee suggereer je dus dat je meer kennis hebt dan een gemiddelde Tweaker hier omtrent legionella, waar baseer je dat op?

[...]

Mileudefensie is het niet met je eens. Ok, die hebben wellicht vanuit hun eigen perspectief een groter belang om sneller van het gas af te gaan maar in de basis hebben ze wel gelijk, gas stoot CO2 uit en CO2 kan een bereiding van de aarde zijn zoals we hem nu kennen.
Dat soort cijfers klinkt als veel, maar is nog steeds relatief weinig. Helemaal als je het tegen het aantal douchebeurten afzet ;) En misschien is 90procent hiervan door iets heel anders veroorzaakt, bv saunas oid.

Los daarvan, wekelijkse legionella run kost relatief weinig. Bij mij gebruikt de WP helemaal geen BUH om tot 60 graden te komen. Kost dan helemaal weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:45:
[...]

Dat soort cijfers klinkt als veel, maar is nog steeds relatief weinig. Helemaal als je het tegen het aantal douchebeurten afzet ;) En misschien is 90procent hiervan door iets heel anders veroorzaakt, bv saunas oid.

Los daarvan, wekelijkse legionella run kost relatief weinig. Bij mij gebruikt de WP helemaal geen BUH om tot 60 graden te komen. Kost dan helemaal weinig.
Daarom bestaat de NEN 1006, BRL 6010 en de legionellapreventie.

Bij een bedrijf/instelling met een hoger risico zoals sauna’s, zwembaden, wegrestaurant, openbare douches maar ook zorg instellingen, ziekenhuizen en dergelijke nemen ze allemaal maatregelen om dit tegen te gaan. Ze volgen dat met een half jaarlijkse water onderzoek en houden de uitslagen bij in het logboek.

Nu ook weer legionella in de leidingen bij mijn vrouw op het werk, derde keer in een jaar en niemand die eens gaat onderzoeken waar het nou vandaan komt, terwijl dat wel moet. Snap het wel, van veel panden zijn de tekeningen in een diep donker krocht opgeborgen en weet niemand ze meer te vinden, of ze willen niet zoeken.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe jij de 60 graden haalt aangezien de Altherma tot ‘slechts’ 53 kan verwarmen zonder backup. Ik vermoed dat je de backup hebt uitgezet in de instellingen, het desinfectie programma staat daar los van.

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 09-02-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Daarom bestaat de NEN 1006, BRL 6010 en de legionellapreventie.

Bij een bedrijf/instelling met een hoger risico zoals sauna’s, zwembaden, wegrestaurant, openbare douches maar ook zorg instellingen, ziekenhuizen en dergelijke nemen ze allemaal maatregelen om dit tegen te gaan. Ze volgen dat met een half jaarlijkse water onderzoek en houden de uitslagen bij in het logboek.

Nu ook weer legionella in de leidingen bij mijn vrouw op het werk, derde keer in een jaar en niemand die eens gaat onderzoeken waar het nou vandaan komt, terwijl dat wel moet. Snap het wel, van veel panden zijn de tekeningen in een diep donker krocht opgeborgen en weet niemand ze meer te vinden, of ze willen niet zoeken.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe jij de 60 graden haalt aangezien de Altherma tot ‘slechts’ 53 kan verwarmen zonder backup. Ik vermoed dat je de backup hebt uitgezet in de instellingen, het desinfectie programma staat daar los van.
Mee eens dat je het gewoon moet doen hoor, maar op persoonlijk niveau zou je een andere risico inschatting kunnen maken natuurlijk. En je tweede alinea onderstreept mijn punt dat het grootste risico niet perse bij de thuisgebruikers hoeft te liggen, maar juist bij dat soort instellingen.

En goede vraag, ik heb het niet bewust uitgezet en volgens mij staat hij gewoon aan. Alleen heb ik hem bij een legionella run niet zien bijspringen, ik zal morgen eens kijken dan wordt er weer een run gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:41:
@Predge

[Afbeelding]

En dan nog deze:

[...]

[...]

Heel goed, deze reactie. (y) En mogelijk zet het aan tot nadenken, iets wat al te weinig gebeurdt.
En nee, ik ga niet inhoudelijk geheel in op alles wat je aanhaalt. Cijfers, onderzoeken en lijstjes zeggen me niet zo veel, zie verderop waarom.

Nogmaals, het enige wat ik aangaf (en inmiddels al heb verduidelijkt) was dat ik zelf dus helemaal geen boiler heb die op mijn Daikin Altherma 3 wandmodel zit aangesloten, bewust, want anders had ik wederom een combi-systeem en daar wilde ik juist vanaf. Ik heb dus NIET te maken met een BUH die daarvoor soms nodig kan zijn.

Nu wat meer off topic qua Daikin forum, maar geheel on topic qua onderwerp. En ja, ik houd het netjes. O-)

Wat iemand thuis doet, moet die persoon zelf weten, gelukkig maar. Hoop dat dat nog even zo kan blijven.
En zoals inmiddels ook al (ook door jezelf) is aangehaald, een sauna, zwembad, verzorgingscentrum, ziekenhuis, sportcentrum, etc. Ja, die willen geen enkel risico lopen, nul dus. En dat is ook heel goed, maar vooral nodig!! Want juist DAAR, in die grote gebouwen, zit vaak het gevaar, wegens soms slecht of amper gebruikte (warm-)waterleidingen, die vaak ook zeer lang zijn. Vrij logisch, als je er even bij stil staat.
Want thuis in je huis, daar douche je en gebruik je toch vrij regelmatig 1 of misschien 2 warmwater-leidingen. Dus in een huis waar mensen daadwerkelijk wonen is er nul, zero, nop, nada kans op de heel enge bacterie die wacht op een kans om toe te slaan.
Tuurlijk, er zijn ook slechte huizen met allerlei oude leidingen die hier en daar doodlopende stukken hebben die dus niet meer in gebruik zijn. Dat is dan niet heel handig en dat zou iemand dan moeten aanpakken. Want ook als je met 80graden water door zo'n leidingsysteem gaat, in die dode punten kan vanalles zitten en groeien...
'Doorstroming' is dus het toverwoord en bij een goed warmwater-systeem is 55 graden absoluut meer dan voldoende. Een zelfde vat met bijvoorbeeld 80graden water (en dus belachelijk veilig qua beestjes), daar haal je veel meer douchewater uit, maar voor een warmtepomp is dat gewoon te veel gevraagt en tevens weer een heel ander onderwerp.

En ik claim niet meer kennis te hebben over dit onderwerp. Ik mag graag zelf goed nadenken en in dit geval wat zaken delen met de andere Daikin gebrukers. Maar blijkbaar heb ik een heeeeeeeel gevoelige snaar geraakt. Soms is dat juist heel goed. En mogelijk hier zelfs even verfrissend.

Ik zal me nu verder ontrekken van dit alles. Nee, ik schrijf me niet uit, maar lees enkel wat als het zo uitkomt. Reageren laat ik dan ook maar even schieten.
Ik heb in ieder geval veel gehad aan dit forum. Dank daarvoor. En ben een op zich tevreden gebruiker van de Daikin CV oplossing zoals wij die hebben. Maar...
*knip offtopic rant zonder onderbouwing
Zo ook het wel of niet doen van een legionella run. En of je wel of niet een paar amper gebruikte of zelfs dode stukjes warmwaterleiding in je huis hebt zitten.

All the best people! Keep smiling. :)

p.s. Voor de vraag die nog niet gesteld is: Ja, ik had een gloednieuwe gasgestookte HR ketel kunnen of zelfs moeten doen. Onze oude CV-ketel was echt oud, een ATAG Blauwe Engel 2, een top ketel, van wel 25jaar. Maar wegens de gasprijs, al het gedoe rondom het grote-gas-geneuzel en die stervende oude CV-ketel heb ik toch de switch gemaakt. Spijt??? Misschien stiekem wel, maar ik doe het er maar mee. De gasprijs en dus wat onze lieve leiders daar allemaal mee van plan zijn doet me nu niets meer. Stroom en/of water is vast next... We gaan het zien. Komen nog vele uitdagingen op ons pad... Voor het klimaat, natuurlijk. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2023 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Als ik dan ook een paar centen mag bijdragen: in bestaande woningen komt de warmtepomp vaak op de begane grond terwijl de gasketel op zolder stond. Ik vermoed dat veelal dat stuk leiding tussen CV-ketel en het punt waar het zich vertakt, niet geheel wordt verwijderd.

Voor het boilervat is 60 graden wel voldoende, maar als het water splitsingspunt passeert, dan is het al weer een paar graden afgekoeld. Wil je het echt serieus nemen, dan moet je boilervat dus naar 70 graden en aansluitend zo heet mogelijk water uit de kraan laten lopen.

En om het dan nog weer wat te nuanceren: gezonde mensen zijn niet zo vatbaar voor legionella. Het zijn vooral de ouderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:07
Maar waarom zou je niet voor de zekerheid een legionella run doen?

In mijn geval is een legionella run tussen de 4 en 5 kWh, maar dit houdt in dat de eerst volgende opwarming van het SWW vat (300L) uitgesteld kan worden. We kunnen dan ruim 2 keer douchen en dan is het vat nog steeds ~50C. Dit is dan weer een besparing van 2kWh.

Effectief kost zo'n run 2 a 3kWh per week. Grof gezegd tussen de 100 en 150kWh per jaar.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:50
Ik snap de hele discussie omtrent het niet doen van de legionellarun niet. Indien goed ingericht is de meerkost van het doen van deze run nagenoeg onbestaande.
Ik heb via de smart grid contacten van de WP het nu zo ingericht zodat de verwarming van het SWW vat steeds tot 60 graden plaats vindt. Ik doe dus steeds een legionellarun. De legionellarun gebeurt op zonne-energie wanneer die beschikbaar is of beschikbaar komt in de komende 48 uur. Indien dit niet zo is dan wordt de run uitgevoerd in een tijdsvenster met zo laag mogelijke energiekosten (dynamisch elektriciteitstarief). In praktijk kan ik op die manier met 1-2 runs per week het verbruik aan warm water dekken en ik doe ook steeds een legionellarun. Ik gebruik geen heaters voor de run en kom met de HT makkelijk boven 60 graden uit. Via zonne-energie loopt de run steeds voor 3 uur waarbij de WP haar vermogen afregelt op de overschot aan zonne-energie via een meter die pulsen stuurt naar WP.
Ik heb alles ingericht via Node Red. Ik gebruik de contacten forced on en recommended on. Ik ga pas opnieuw verwarmen als het vat een temperatuur heeft lager dan 45 graden. De WP is ingesteld op enkel warmhouden op 38 graden. Eenmaal de temperatuur van het vat onder de 45 graden valt zoekt het algoritme naar het ogenblik met voldoende zonne-energie en indien deze niet komt en ook niet voorspeld is voor de komende dag dan wordt een run uitgevoerd tijdens een venster met goedkope energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hij heeft net een legionella run gedaan om 12u, en zonder BUH (zover ik kan uitlezen) van 50 naar 60 gegaan. Ik zit op een verbruik van 5kWh vandaag, iets meer dan normaal.

Edit: en bijna volledig van de zonnepanelen gedraaid, maar dat is toeval omdat ik niet stuur op hoeveelheid zonne-energie die er is. Maar gewoon de gok neem en overdag die run doen. Meer kans dan in de nacht ;)

[ Voor 38% gewijzigd door kepler op 10-02-2023 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:11
Ik kwam er eerder deze week achter dat de verdeler van onze vloerverwarming een mengverdeler is, en dat de WP dus eigenlijk zichzelf de pleuris werkt om het een beetje warm te krijgen. Dat had de installateur wel mogen zeggen.

Aanvoer is bijvoorbeeld 33 graden, terwijl er 26-27 graden door de vloer gaat. Oeps. Ik vond het al vreemd dat het met die aanvoertemperatuur bijna niet warmer werd.

Tijd om hem te vervangen door een gesloten verdeler :)

Oh, en @Toppe: Thanks voor de opzet van je ESPAltherma dashboard, dat helpt enorm in het inzicht.

[ Voor 13% gewijzigd door Sito op 10-02-2023 15:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
De kogel is door de kerk.
We hebben een Daikin Altherma 3 R F 7,5kW besteld.
Type EHVX08S23E9W + ERGA08EH
We hebben de mazzel dat ze nog een set uit een project over hebben, dus installatie is over een maandje al.
Ik ben me nu vooral aan het inlezen over allerlei instellingen, want uit het forum begrijp ik dat daar vaak. de kennis op te kort schiet.
Ik wil dus de installateur een aantal instellingen geven zodat we zeker weren dat die punten goed ingeregeld zijn.

Tips of adviezen daarin?
Kan ik uit het google docs document misschien ook instellingen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 06-06 16:21
Sito schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:45:
Ik kwam er eerder deze week achter dat de verdeler van onze vloerverwarming een mengverdeler is, en dat de WP dus eigenlijk zichzelf de pleuris werkt om het een beetje warm te krijgen. Dat had de installateur wel mogen zeggen.

Aanvoer is bijvoorbeeld 33 graden, terwijl er 26-27 graden door de vloer gaat. Oeps. Ik vond het al vreemd dat het met die aanvoertemperatuur bijna niet warmer werd.

Tijd om hem te vervangen door een gesloten verdeler :)

Oh, en @Toppe: Thanks voor de opzet van je ESPAltherma dashboard, dat helpt enorm in het inzicht.
Hoeft wellicht niet. Bij ons door de installateur nieuwe verdeler stond de regelklep helemaal open. Dwz. dat het aanvoer en retourwater volledig werd gemengd en werd het onder de vloer ook niet warm. De monteur is toen snel teruggekomen en heeft de klep een beetje dichtgezet via een inbus schroef aan de zijkant van de verdeler. Daarna heb ik hem volledig dichtgezet.
Tevens zat er op de verdeler een bypass aanvoer/retour "voor als je aparte regelaars op de groepen hebt en die de groepen dichtzetten". Dat heb ik niet dus ook die bypass helemaal dichtgedraaid.

Nu gaat dus aanvoer volledig de vloer in en dat is merkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:11
MajaMestreech schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:57:
Hoeft wellicht niet. Bij ons door de installateur nieuwe verdeler stond de regelklep helemaal open. Dwz. dat het aanvoer en retourwater volledig werd gemengd en werd het onder de vloer ook niet warm. De monteur is toen snel teruggekomen en heeft de klep een beetje dichtgezet via een inbus schroef aan de zijkant van de verdeler. Daarna heb ik hem volledig dichtgezet.
Tevens zat er op de verdeler een bypass aanvoer/retour "voor als je aparte regelaars op de groepen hebt en die de groepen dichtzetten". Dat heb ik niet dus ook die bypass helemaal dichtgedraaid.

Nu gaat dus aanvoer volledig de vloer in en dat is merkbaar.
Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar volgens mij kan dat helaas niet bij de verdeler die ik heb. Sowieso heeft de verdeler een pomp, en daar wil ik vanaf vanwege de brom die dat ding veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Laatst online: 21:35
Een technische vraag over de ADVO (by-pass) -> wordt standaard meegeleverd met de Altherma 3 (8 kW vloermodel) maar ik vraag me af of montage echt nodig is icm een open vloerverdeler (zonder pomp) waarbij alle 8 de groepen van de vloerverwarming ALTIJD open staan?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sparky schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:20:
Een technische vraag over de ADVO (by-pass) -> wordt standaard meegeleverd met de Altherma 3 (8 kW vloermodel) maar ik vraag me af of montage echt nodig is icm een open vloerverdeler (zonder pomp) waarbij alle 8 de groepen van de vloerverwarming ALTIJD open staan?
Mits de interne pomp over deze 8 groepen maar een minimaal debiet van 15l/min kan halen is deze niet per sé nodig inderdaad. Anders heb je kans op een debietstoring. Indien de flow wel hoog genoeg is zal de bypass in principe altijd gesloten (kunnen) blijven op de voorgeschreven instelling.

De maximale flow is naast het aantal groepen ook afhankelijk van de leidingdiameters en lengtes etc.
Hier heb ik over 9 groepen van 18mm en 633m lengte incl wat fijnafstelling per groep op flow/temperatuur nog maximaal 21,5l/min over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
Herstel, in verkeerde topic gepost.

[ Voor 98% gewijzigd door wtenboske op 12-02-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 11:16
In ons klushuis staat nu onze Daikin EHVX08S23E6V/ERGA08EV combinatie dag en nacht te loeien. Het is erg warm in het huis want het schilderwerk moet drogen. Vloerverwarming BG + 1e +/- 120 m2.

Geen idee op welke temperatuur de thermostaat staat, want de thermostaat (regelaar in de woonkamer) is nog niet aangesloten. Of kan je dat ook zien op het binnenunit? Ik zie niets als ik kijk op het binnenunit LCD. Of moet je die aanraken om informatie te zien?

Ik zou gokken dat het zo'n 21-24 graden is binnen.

Ik heb zo'n P1 meter en ik zie dat hij min of meer 1,1 kW per uur verbruikt. (Er staat verder geen elektra aan dus deze meting is wel vrij zuiver.) Is dat een beetje wat je zou verwachten in deze tijd van het jaar? Of is daar nog geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:00:
In ons klushuis staat nu onze Daikin EHVX08S23E6V/ERGA08EV combinatie dag en nacht te loeien. Het is erg warm in het huis want het schilderwerk moet drogen. Vloerverwarming BG + 1e +/- 120 m2.

Geen idee op welke temperatuur de thermostaat staat, want de thermostaat (regelaar in de woonkamer) is nog niet aangesloten. Of kan je dat ook zien op het binnenunit? Ik zie niets als ik kijk op het binnenunit LCD. Of moet je die aanraken om informatie te zien?

Ik zou gokken dat het zo'n 21-24 graden is binnen.

Ik heb zo'n P1 meter en ik zie dat hij min of meer 1,1 kW per uur verbruikt. (Er staat verder geen elektra aan dus deze meting is wel vrij zuiver.) Is dat een beetje wat je zou verwachten in deze tijd van het jaar? Of is daar nog geen zinnig woord over te zeggen.
Met deze context geen zinnig woord over te zeggen. Huis, isolatie waarde, vloerverwarming of radiatoren enz enz. Verder, als het schilderwerk moet drogen gok ik dat je ook extra aant ventileren bent. En 21-24 graden is natuurlijk ook fors warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik kan weinig vinden over de thermostaten en zone regelingen bij renovatieprojecten, klopt dat ?

Hier een jaren 30 woning met sindskort een altherma 11kw. Beneden vvw en badkamer en boven ltv radiatoren Jaga dbe’s met een thermostaatknop. Met alleen in de woonkamer de thermostaat bedraad (die van Daikin).

Als ik boven werk doe ik de Jaga aan in de slaapkamer, maar moet er niet ook een aparte thermostaat hangen zodat de Jaga altijd aanslaat of is dat ‘oud’ gedacht?

Vroeger kreeg de radiator geen warm water als de thermostaat beneden geen warmte vroeg. Is dat anders bij ltv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Waypoint schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:46:
Ik kan weinig vinden over de thermostaten en zone regelingen bij renovatieprojecten, klopt dat ?

Hier een jaren 30 woning met sindskort een altherma 11kw. Beneden vvw en badkamer en boven ltv radiatoren Jaga dbe’s met een thermostaatknop. Met alleen in de woonkamer de thermostaat bedraad (die van Daikin).

Als ik boven werk doe ik de Jaga aan in de slaapkamer, maar moet er niet ook een aparte thermostaat hangen zodat de Jaga altijd aanslaat of is dat ‘oud’ gedacht?

Vroeger kreeg de radiator geen warm water als de thermostaat beneden geen warmte vroeg. Is dat anders bij ltv?
Je gedachte klopt wel. Als de thermostaat het warm genoeg vind dan kan je elke ‘slaaf’ thermostaat hoger zetten maar die doet niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik las dat er mensen zijn die de backupheater uitzetten. Ik heb er 2 in mijn Daikin:
1x 16A voor het boilervat
3x 16A voor de warmtepomp zelf

Ik zou het boilervat natuurlijk aanlaten, maar de 3x16A kunnen uitzetten. De defrosts kosten me enorm veel stroom, maar weet iemand hoe de Daikin omgaat met defrosts zonder BUH? De retourwater temp is 23+ graden met vloerverwarming, dus dat is niet de 25 graden die de warmtepomp wilt hebben om te ontdooien.

Wat is jullie kijk hierop? Ik had uitgerekend dat het 0,25 kWh aan energie kost per defrost. Dat is het verschil tussen de warmte die de BUH op zou wekken, maar dat die dan door de warmtepomp efficiënter op wordt gewekt. Ik begrijp natuurlijk dat het huis meer afkoelt zonder BUH dan met.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Ervaren jullie ook dat de warmtepomp zijn 1e buh aanzet en gaat ontdooien terwijl de wp niet bevroren is? Het is buiten nu rond het vriespunt en erg mistig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Hebben jullie allemaal een buffervat?

Ik heb een Altherma 3 lt(zonder koeling), maar heb geen buffervat geïnstalleerd gekregen. Volgens de installateur was dat bij deze wp niet nodig. Ik heb natuurlijk geen idee, want ben een leek.

Wat is verstandig, wel of geen buffervat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martienvdm
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik kom even terug op het pendelen van de warmtepomp. Dit is iets wat vaker voorkomt, zeker ook als net de SWW run heeft gedraaid.
Eerder melde ik dat ik de overregeling ging testen. Wel, we zijn inmiddels een kleine 2 weken verder en mijn WP heeft geen enkele keer meer gependeld. Ook niet met de warmere temperaturen.
Wat heb ik aangepast?

Overregeling op 2C
Modulatie van uit naar 2C
Delta T van 3C naar 5C

Met die laatste 2 opties had ik al eerder gespeeld, maar het pendelen bleef. Pas na verhogen van de overregeling is het pendelen gestopt. Ook na een SWW run schakelt hij naadloos terug over op ruimteverwarming.
Ik heb nu ook weer mijn stooklijn netjes kunnen verlagen zodat hij bij hogere buitentemperaturen op 27C aanvoertemperatuur staat. Het verbruik is daarmee ook weer een stuk lager geworden en zat afgelopen week op de koude dagen op 13kWh.

En nu kom ik er niet meer aan! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Laatst online: 02-06 13:19
Thedutch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:52:

Ik heb een Altherma 3 lt(zonder koeling), maar heb geen buffervat geïnstalleerd gekregen. Volgens de installateur was dat bij deze wp niet nodig. Ik heb natuurlijk geen idee, want ben een leek.

Ik heb geen buffervat. Ook geen probleem mee. Thermische capaciteit van de vloerverwarming is meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:40
Thedutch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:52:

Hier ook geen buffervat. Ook geen zoneregeling. Dus alle ventielen van de vloer staan altijd open.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Heeft hier iemand ervaring met espaltherma? Heb er 1 aan mijn wp hangen maar wat problemen mee. Het espaltherma draadje is niet zo actief meer denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kijk nog eens ;)

[ Voor 255% gewijzigd door TKroon op 15-02-2023 06:26 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Sito schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar volgens mij kan dat helaas niet bij de verdeler die ik heb. Sowieso heeft de verdeler een pomp, en daar wil ik vanaf vanwege de brom die dat ding veroorzaakt.
Mijn Robot-verdeler heeft ook een pomp en die heeft de installateur "buiten spel" gezet door 'm te demonteren, een of andere pakking/plaatje te plaatsen en vervolgens de pomp weer te monteren en de voedingskabel eraf te halen. Pomp zit er dus nog op, maar is niet actief en draait dus niet meer mee.
Ik twijfel nu over het bijmengen; vermoedelijk doet ie dat nog wel. Zo'n ventiel om het mengen te voorkomen zit er volgens mij niet op :-(

Edit: of mengt een verdeler per definitie niet bij als er geen pomp op zit? :?

[ Voor 5% gewijzigd door ArjanK1981 op 15-02-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:51
Een update betreffende het geratel in m'n leidingen. Er is vandaag iemand van het installatiebedrijf hier geweest en er bleek nog een oude bypass achter het boilervat te zitten, die de installateurs niet hebben weggehaald / dichtgedraaid. Is nu dicht en resultaat is stille leidingen, eindelijk.

Dan over modulatie: bij de meeste Daikin-modellen zou de buitenunit sowieso modulerend werken en heeft de modulatie-instelling alleen invloed op de thermostaat, vraag me niet naar de precieze uitleg, maar het verklaart wel de overshoot die iedereen heeft. Volgens verschillende Daikin-vertegenwoordigers wordt daarom afgeraden om modulatie te gebruiken.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Ottie93 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:08:
Een update betreffende het geratel in m'n leidingen. Er is vandaag iemand van het installatiebedrijf hier geweest en er bleek nog een oude bypass achter het boilervat te zitten, die de installateurs niet hebben weggehaald / dichtgedraaid. Is nu dicht en resultaat is stille leidingen, eindelijk.

Dan over modulatie: bij de meeste Daikin-modellen zou de buitenunit sowieso modulerend werken en heeft de modulatie-instelling alleen invloed op de thermostaat, vraag me niet naar de precieze uitleg, maar het verklaart wel de overshoot die iedereen heeft. Volgens verschillende Daikin-vertegenwoordigers wordt daarom afgeraden om modulatie te gebruiken.
Sorry maar dat vind ik wel een erg grote tekortkoming en heel slecht. Dan koop je een warmtepomp met modulatiefunctie, maar kun je hem beter uitzetten.....Wat een onzin! Zoiets van ik koop een nieuwe auto, maar gebruik de airco niet, want ja die werkt niet zo heel goed! Erg erg slecht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ottie93 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:08:

Modulatie en modulatie zijn in dit geval twee verschillende functies.

1. Een modulerende warmtepomp heeft een frequentieregeling op de compressor (inverter compressor) om het toerental te regelen naar vraag, ipv een aan/uit compressor.

2. Stooklijnmodulatie. De warmtepomp kan op thermostaat/kamertemperatuur zelf de stooklijn iets aanpassen naar warmtevraag. Als bijvoorbeeld de kamer te snel of te langzaam zou opwarmen. Dit staat los van de buitentemp maar is een extra functie op de weersafhankelijke stooklijn.
Helaas werkt deze functie (nog) niet optimaal, vooral wanneer de warmtepomp overbemeten is voor de woning, met als gevolg dat de kamertemp ook bij lage buitentemperaturen vrij snel op +1°C ingestelde kamertemp uit komt. (WP probeert zich met stooklijnmodulatie zo lang mogelijk aan te passen en te blijven draaien om de kamer op temperatuur te houden maar als dit niet gaat zal de WP alsnog uitschakelen).

Helaas heb ik nog geen nieuwe reactie mogen ontvangen van Daikin over mijn eerdere post ten aanzien van wisselend compressor toerental bij stooklijnmodulatie.

[ Voor 10% gewijzigd door M-spec op 16-02-2023 17:04 . Reden: Toevoeging ]

• Ottie93
M-spec schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Modulatie en modulatie zijn in dit geval twee verschillende functies.

1. Een modulerende warmtepomp heeft een frequentieregeling op de compressor (inverter compressor) om het toerental te regelen naar vraag, ipv een aan/uit compressor.

2. Stooklijnmodulatie. De warmtepomp kan op thermostaat/kamertemperatuur zelf de stooklijn iets aanpassen naar warmtevraag. Als bijvoorbeeld de kamer te snel of te langzaam zou opwarmen. Dit staat los van de weersafhankelijke curve. Helaas werkt deze functie (nog) niet optimaal, vooral wanneer de warmtepomp overbemeten is voor de woning.

Helaas heb ik nog geen nieuwe reactie mogen ontvangen van Daikin over mijn eerdere post ten aanzien van wisselend compressor toerental bij stooklijnmodulatie.
De monteur refereerde inderaad aan de stookijnmodulatie. Zoals al gezegd, de buitenunit kan inderaad zelf z'n toerental regelen. Maar de stooklijnmodulatie wordt dus afgeraden :F

Weet weinig, leert veel

• Thedutch
Ottie93 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:03:
[...]

De monteur refereerde inderaad aan de stookijnmodulatie. Zoals al gezegd, de buitenunit kan inderaad zelf z'n toerental regelen. Maar de stooklijnmodulatie wordt dus afgeraden :F
Bij mij kun je alleen de modulatie op 'ja' zetten in het menu onder de vloerverwarmingtemperatuur regeling en dus ook de stooklijn daarvan. Hebben jullie ergens anders nog een andere modulatie functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
Thedutch schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:57:
[...]
Bij mij kun je alleen de modulatie op 'ja' zetten in het menu onder de vloerverwarmingtemperatuur regeling en dus ook de stooklijn daarvan. Hebben jullie ergens anders nog een andere modulatie functie?
Nee, wat ik probeer te zeggen is dat veel warmtepompeigenaren, waaronder ik, in de veronderstelling zijn dat de modulatiefunctie op hun warmtepomp werkt met de buitenunit, maar dit is blijkbaar niet zo. De buitenunit moduleert automatisch.

Weet weinig, leert veel

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:15
Heeft de Daikin Altherma warmtepomp nog voordelen als deze is gekoppeld aan het internet, zoals firmware updates en overige data om optimaal te werken?

Ik krijg namelijk met geen mogelijkheid de Daikin Altherma gekoppeld op het Wifi netwerk.
Middels de Onecta-Daikin app wordt het Wifi netwerk wel gezien, maar zodra het wachtwoord van Wifi moet worden ingevoerd dan blijft de app laden en geeft de warmtepomp een 'Gateway' foutmelding.

De instellingen van de T-Mobile router (Zyxel DX5401) zijn teruggezet naar 2,4Ghz en kanaal 2 en heeft voldoende ontvangst om connectie te maken. Ook middels WPS een aantal keren geprobeerd, maar dit alles zonder resultaat. Uiteraard de Wifi instellingen op de warmtepomp softwarematig gereset en hardwarematig door de wifi module uit de warmtepomp te halen.

Iemand die nog mogelijkheden weet om toch op een manier de Daikin te voorzien van internet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
Voltex schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:19:
Heeft de Daikin Altherma warmtepomp nog voordelen als deze is gekoppeld aan het internet, zoals firmware updates en overige data om optimaal te werken?

Ik krijg namelijk met geen mogelijkheid de Daikin Altherma gekoppeld op het Wifi netwerk.
Middels de Onecta-Daikin app wordt het Wifi netwerk wel gezien, maar zodra het wachtwoord van Wifi moet worden ingevoerd dan blijft de app laden en geeft de warmtepomp een 'Gateway' foutmelding.

De instellingen van de T-Mobile router (Zyxel DX5401) zijn teruggezet naar 2,4Ghz en kanaal 2 en heeft voldoende ontvangst om connectie te maken. Ook middels WPS een aantal keren geprobeerd, maar dit alles zonder resultaat. Uiteraard de Wifi instellingen op de warmtepomp softwarematig gereset en hardwarematig door de wifi module uit de warmtepomp te halen.

Iemand die nog mogelijkheden weet om toch op een manier de Daikin te voorzien van internet?
Hier werkte het ook voor geen meter. Gezocht in de catacomben van het internet en toen bleek dat als je aparte tekens in je WW van je router hebt op de 1 of andere manier de altherma wifi adapter dat niet leuk vind. Gastnetwerk gemaakt met een wachtwoord zonder speciale tekens, dit via de app in de WP geschoten. WP opnieuw opgestart en toen had die verbinding.

Pagina: 1 ... 28 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma