Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:41:
@
Predge
10 jaar geleden was het aantal longonstekingen door legionella nog rond de 175, 10 jaar laat is dat ongeveer 575 en nu wil jij zeggen dat we vaak te bang zijn en dat angst een slechte raadgever is?
Ik vermoed dat dit soort cijfers in de toekomst nog (sterk) gaan oplopen. Zeker als we steeds meer cow-boys krijgen die enkel bezig zijn met de verlaging van hun energieverbruik. En aangezien de energieprijzen aardig gestegen zijn zullen steeds meer mensen gaan proberen te besparen.
[
Afbeelding]
En dan nog deze:
[...]
Jij stuurt nu toch ook mensen een bepaalde kant op? Tenslotte begin je zelf dat angst een slechte raadgever is, daarmee suggereer je dus dat je meer kennis hebt dan een gemiddelde Tweaker hier omtrent legionella, waar baseer je dat op?
[...]
Mileudefensie is het niet met je eens. Ok, die hebben wellicht vanuit hun eigen perspectief een groter belang om sneller van het gas af te gaan maar in de basis hebben ze wel gelijk, gas stoot CO2 uit en CO2 kan een bereiding van de aarde zijn zoals we hem nu kennen.
Heel goed, deze reactie.

En mogelijk zet het aan tot nadenken, iets wat al te weinig gebeurdt.
En nee, ik ga niet inhoudelijk geheel in op alles wat je aanhaalt. Cijfers, onderzoeken en lijstjes zeggen me niet zo veel, zie verderop waarom.
Nogmaals, het enige wat ik aangaf (en inmiddels al heb verduidelijkt) was dat ik zelf dus helemaal geen boiler heb die op mijn Daikin Altherma 3 wandmodel zit aangesloten, bewust, want anders had ik wederom een combi-systeem en daar wilde ik juist vanaf. Ik heb dus NIET te maken met een BUH die daarvoor soms nodig kan zijn.
Nu wat meer off topic qua Daikin forum, maar geheel on topic qua onderwerp. En ja, ik houd het netjes.
Wat iemand thuis doet, moet die persoon zelf weten, gelukkig maar. Hoop dat dat nog even zo kan blijven.
En zoals inmiddels ook al (ook door jezelf) is aangehaald, een sauna, zwembad, verzorgingscentrum, ziekenhuis, sportcentrum, etc. Ja, die willen geen enkel risico lopen, nul dus. En dat is ook heel goed, maar vooral nodig!!
Want juist DAAR, in die grote gebouwen, zit vaak het gevaar, wegens soms slecht of amper gebruikte (warm-)waterleidingen, die vaak ook zeer lang zijn. Vrij logisch, als je er even bij stil staat.
Want thuis in je huis, daar douche je en gebruik je toch vrij regelmatig 1 of misschien 2 warmwater-leidingen. Dus in een huis waar mensen daadwerkelijk wonen is er nul, zero, nop, nada kans op de heel enge bacterie die wacht op een kans om toe te slaan.
Tuurlijk, er zijn ook slechte huizen met allerlei oude leidingen die hier en daar doodlopende stukken hebben die dus niet meer in gebruik zijn. Dat is dan niet heel handig en dat zou iemand dan moeten aanpakken. Want ook als je met 80graden water door zo'n leidingsysteem gaat, in die dode punten kan vanalles zitten en groeien...
'Doorstroming' is dus het toverwoord en bij een goed warmwater-systeem is 55 graden absoluut meer dan voldoende. Een zelfde vat met bijvoorbeeld 80graden water (en dus belachelijk veilig qua beestjes), daar haal je veel meer douchewater uit, maar voor een warmtepomp is dat gewoon te veel gevraagt en tevens weer een heel ander onderwerp.
En ik claim niet meer kennis te hebben over dit onderwerp. Ik mag graag zelf goed nadenken en in dit geval wat zaken delen met de andere Daikin gebrukers. Maar blijkbaar heb ik een heeeeeeeel gevoelige snaar geraakt. Soms is dat juist heel goed. En mogelijk hier zelfs even verfrissend.
Ik zal me nu verder ontrekken van dit alles. Nee, ik schrijf me niet uit, maar lees enkel wat als het zo uitkomt. Reageren laat ik dan ook maar even schieten.
Ik heb in ieder geval veel gehad aan dit forum. Dank daarvoor. En ben een op zich tevreden gebruiker van de Daikin CV oplossing zoals wij die hebben. Maar...
*knip offtopic rant zonder onderbouwing
Zo ook het wel of niet doen van een legionella run. En of je wel of niet een paar amper gebruikte of zelfs dode stukjes warmwaterleiding in je huis hebt zitten.
All the best people! Keep smiling.
p.s. Voor de vraag die nog niet gesteld is: Ja, ik had een gloednieuwe gasgestookte HR ketel kunnen of zelfs moeten doen. Onze oude CV-ketel was echt oud, een ATAG Blauwe Engel 2, een top ketel, van wel 25jaar. Maar wegens de gasprijs, al het gedoe rondom het grote-gas-geneuzel en die stervende oude CV-ketel heb ik toch de switch gemaakt. Spijt??? Misschien stiekem wel, maar ik doe het er maar mee. De gasprijs en dus wat onze lieve leiders daar allemaal mee van plan zijn doet me nu niets meer. Stroom en/of water is vast next... We gaan het zien. Komen nog vele uitdagingen op ons pad... Voor het klimaat, natuurlijk.
[
Voor 8% gewijzigd door
Proton_ op 15-02-2023 07:42
]