P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
nodri2000 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:27:
[...]
Hier werkte het ook voor geen meter. Gezocht in de catacomben van het internet en toen bleek dat als je aparte tekens in je WW van je router hebt op de 1 of andere manier de altherma wifi adapter dat niet leuk vind. Gastnetwerk gemaakt met een wachtwoord zonder speciale tekens, dit via de app in de WP geschoten. WP opnieuw opgestart en toen had die verbinding.
Meteen kreeg ik de melding om de firmware te updaten, dit maar gedaan. Sinds dien geen verbinding meer.
Vervolgens zag ik in de ONECTA-app bij 'unit' een IP-adres die online was in mijn netwerk, Wi-Fi koppeling geslaagd dus!

Unit offline, app gereboot en vervolgens krijg ik geen ping meer terug op het IP adres in mijn netwerk. Opnieuw inprikken van de SD-card om het gehele proces opnieuw te doorlopen heeft ook geen nut, want de SSID daikin-ap wordt niet uitgezonden.
Ander opmerkelijk dingetje, ik zie nergens op de warmtepomp de optie "Wireless gateway" als de WLAN SD kaart er in zit.

Hier is de unit te zien in de app, alleen als ik dit IP-adres ping krijg ik geen reactie. Lijkt er op sinds een firmware upgrade kapot te zijn gegaan?
Nee niet echt. Bij mij is die ineens gaan werken nadat ik alles ingesteld had.Voltex schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:48:
Ik heb waarschijnlijk dezelfde catacombe gevonden en ook al geprobeerd. Helaas bij mij zonder resultaat. Maar de warmtepomp gaat er niet efficiënter van werken met een werkende internetverbinding?
[...]
Geeft die in het gateway menu wel aan "verbinden met thuisnetwerk"
Als je daar op klikt (drukt) dan geeft die de naam weer van het thuisnetwerk (bij ons dan). Toen dat allemaal ingesteld was heb ik de unit opnieuw opgestart door de spanning eraf te halen en 30 seconden later er weer op te zetten.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Ik heb mijn WP op de volgende manier weten te koppelen aan mijn WiFi netwerk:nodri2000 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:27:
[...]
Hier werkte het ook voor geen meter. Gezocht in de catacomben van het internet en toen bleek dat als je aparte tekens in je WW van je router hebt op de 1 of andere manier de altherma wifi adapter dat niet leuk vind. Gastnetwerk gemaakt met een wachtwoord zonder speciale tekens, dit via de app in de WP geschoten. WP opnieuw opgestart en toen had die verbinding.
- WiFi netwerk 'downgraden' naar alleen 2,4GHz, dus eventuele 5GHz netwerk echt uitschakelen op de router en eventuele accespoints.
- Op te telefoon mijn WiFi netwerk (zowel normaal als gast netwerk) op niet opnieuw automatisch verbinden zetten.
- Op de WP in het menu naar Draadloze gateway instellingen, modus , accespoint aanzetten.
- Blijf in de buurt van de WP!
- In de Onecta App een nieuwe Unit toevoegen, via Draadloos toestel selecteren.
- App laten zoeken naar het WiFi netwerk dat de WP uitzendt, AP Daikin.
- Vervolgens in de Onecta App in de lijst met gevonden netwerken, mijn juiste netwerk gevonden en laten verbinden.
- Daarna mijn telefoon weer opnieuw verbonden met mijn WiFi netwerk.
- Et Voilà, mijn WP is aangesloten op mijn WiFi netwerk.
Het ging overigens niet allemaal in één keer, maar de aanhouder heeft gewonnen.
Overigens vind ik de App persoonlijk meer een 'veredelde' mobiele thermostaat....wel kun je het energieverbruik makkelijk aflezen in de App.
Greetz,
CassiusZ
Daarover gesproken, wat is de maximum temperatuur de warmtepomp kan lever voor warm tapwater? Als je extra stroom 'over' hebt?
De warmtepomp zelf gaat tot 55 graden, daarna zal hij het tot 60 graden verwarmen met backup heater denk ik.
Als je door wil tot 80 graden, dan zal dat met een los verwarmingselement moeten denk ik?
Gaat in mijn geval om een EBLA09D3W1
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ziet er allemaal weer netjes uit en geen lekkages. Echter is mijn wp enigszins in de war qua energieverbruik van de warmwater tank:
:strip_exif()/f/image/591ltm87IkJeJ2M3p4EjxYaZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aLj4avBc4DDWSwoa4XYBMQ2G.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens Onecta is het verbruik omhoog geschoten sinds die dag, maar ik zie dat helemaal niet terug bij mijn energieleverancier.
Via ESPaltherma zie ik ook geen vreemd gedrag (bv een buh die continue aanstaat), wat zou er aan de hand kunnen zijn?
@keplerVolgens Onecta is het verbruik omhoog geschoten sinds die dag, maar ik zie dat helemaal niet terug bij mijn energieleverancier.
Via ESPaltherma zie ik ook geen vreemd gedrag (bv een buh die continue aanstaat), wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Nadat mijn all electric was geplaatst gaf de app ook een heel hoog verbruik aan maar draaide mijn Ferraris meter gewoon op een normaal temo door. Ook de legionellarun ging toen fout en bleef de temp op max 53 graden. Bleek dat de backup heater niet goed was aangeslote. Toen dat was gecorrigeerd was het weer goed. (Bij mij 1 fase)
Hmm interessant. Hij heeft gisteren inderdaad de 60 niet gehaald en staat nog steeds op desinfectie stand... Maar zover ik weet hebben ze niks aan de WP zelf gedaan. Maandag maar eens even bellen (of vanavond even kijken of er niet nog ergens een schakelaar uit staat ofzohijlko.roosjen schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:13:
[...]
@kepler
Nadat mijn all electric was geplaatst gaf de app ook een heel hoog verbruik aan maar draaide mijn Ferraris meter gewoon op een normaal temo door. Ook de legionellarun ging toen fout en bleef de temp op max 53 graden. Bleek dat de backup heater niet goed was aangeslote. Toen dat was gecorrigeerd was het weer goed. (Bij mij 1 fase)
Ik ben blij dat iig geen echt verbruik is. Doet me wel meer twijfelen aan de nauwkeurigheid van de energie meting van de unit zelf...
- volgens Daikin “ Volgens de grafiek van Daikin “richtlijn gemiddeld Europees klimaat” zal de cv ketel vanaf een buitentemperatuur van -7 graden alleen draaien. Van -7 tot +2 graden gaat het in hybride modus en vanaf +2 volledig (elektrisch) op de warmtepomp.”
Maar hier springt de hybride modus aan (warmtepomp en gas) bij een buiten temperatuur van 9/10 graden. Eerder vandaag getest met buiten temp van 12 graden en toen nu pakte de warmtepomp het geheel zelf.
Wat kan hier de reden voor zijn? Je kunt de temperatuur voor hybride en volledig gas instellen wanneer ze bij mogen springen. Maar gaat dat helpen?
Hier springt hij al bij met een buiten temp van 9 graden! Terwijl volgens de richtlijnen van Daikin dit pas bij een buiten temp vanaf 2+ graden zou moeten..
Zelf gaan kijken in het installateurs menu of gewoon de installateur inlichten en hem ernaar naar laten kijken?!
Graag jullie advies en meningen hierover.
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Ik verwacht dat de werkschakelaar (of automaat) van de binnenunit uit staat (deze is van de backup verwarming)kepler schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:02:
[...]
Hmm interessant. Hij heeft gisteren inderdaad de 60 niet gehaald en staat nog steeds op desinfectie stand... Maar zover ik weet hebben ze niks aan de WP zelf gedaan. Maandag maar eens even bellen (of vanavond even kijken of er niet nog ergens een schakelaar uit staat ofzo)
Ik ben blij dat iig geen echt verbruik is. Doet me wel meer twijfelen aan de nauwkeurigheid van de energie meting van de unit zelf...
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Voor degene die niet zo thuis zijn in de code een korte samenvatting:
- 8 kW Binnenunit met 230 liter boiler (en wifi module)
- Verwarmen & koelen
- Backupverwarming 230 Volt / 2 kW
- Themostaat (zwart)
Twee jaar geleden een zelfde combi bij m'n dochter geplaatst en door Daikin in bedrijf laten stellen.
Dit keer alles zelf gedaan (muv afpersen en vacuümtrekken -> ik heb geen Stek-certificaat)
Er wordt nog een houtgestookte CV-kachel op aangesloten (hebben we al 15 jaar, was tot voor kort aan de CV ketel gekoppeld). Bij een brandende houtkachel wordt het boilerwater opgewarmd en kan de WP uit. Zullen we waarschijnlijk vooral met lagere buitentemperaturen gaan gebruiken.
Ben blij verrast met verbruik van de warmtepomp de afgelopen 2 dagen! (binnen temp. 22Gr.C. met een verbruik van 500 Watt per uur met af en toe 1 of 2 uur geen verbruik tijdens uitschakelen of boiler opwarmen / boiler zelf zit op 3 tot 4 kWh per dag) Ik ben benieuwd wat er nog geoptimaliseerd kan worden. Maar de buitentemperaturen zijn momenteel ook relatief gunstig.
Maandag wordt de gasaansluiting definitief verwijderd, een lang gekoesterde wens. Afgelopen jaren het huis goed geïsoleerd maar door het grote oppervlakte en de hoge (6 m1) woonkamer was ik wat huiverig om over te stappen op een warmtepomp. Mede door veel meten, logging en testen was ik er wel zeker van dat de 8 kW het zou moeten redden.
De afgelopen weken veel aan dit forum gehad -> een aantal van jullie hartelijk dank voor de tips!
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Er stonden twee schakelaars uit, dus beide aangezet en vannacht weer desinfectie gepland. Kijken hoe dat gaat.Sparky schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:38:
[...]
Ik verwacht dat de werkschakelaar (of automaat) van de binnenunit uit staat (deze is van de backup verwarming)
En eens kijken naar mn ESPaltherma instellingen, want ergens is er dus wel een buh heater die bijspringt (maar niet zichtbaar is in ESPaltherma
De buh wordt ingeschakeld door een relais. En deze meet de warmtepomp en waarschijnlijk ook de esp altherma. Alleen snapt ie niet dat er geen stroom door loopt omdat de werkschakelaar uit staat.kepler schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:09:
[...]
Er stonden twee schakelaars uit, dus beide aangezet en vannacht weer desinfectie gepland. Kijken hoe dat gaat.
En eens kijken naar mn ESPaltherma instellingen, want ergens is er dus wel een buh heater die bijspringt (maar niet zichtbaar is in ESPaltherma...)
14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid
Volgens mij heb ik twee buh's, en ws maar eentje aangezet in de parameters van ESPaltherma. Er was al eerder discussie over dat ik geen BUH zag aangaan bij een legionella run, maar wel de 60 graden haalde.Bubbels79 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:26:
[...]
De buh wordt ingeschakeld door een relais. En deze meet de warmtepomp en waarschijnlijk ook de esp altherma. Alleen snapt ie niet dat er geen stroom door loopt omdat de werkschakelaar uit staat.
Verbruik haal ik via onecta
Binnen homeassistant heb ik de backupheater en het vermogen op de volgende manier zichtbaar gemaakt vanuit ESPAltherma:kepler schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:09:
[...]
Er stonden twee schakelaars uit, dus beide aangezet en vannacht weer desinfectie gepland. Kijken hoe dat gaat.
En eens kijken naar mn ESPaltherma instellingen, want ergens is er dus wel een buh heater die bijspringt (maar niet zichtbaar is in ESPaltherma...)
template:
- sensor:
- name: espaltherma_backupheater_state
state: "{{state_attr('sensor.althermasensors','BUH Step1')}}"
- trigger:
- platform: time_pattern
minutes: "/1"
sensor:
- name: espaltherma_bkheater_power
state: "{% if states('sensor.espaltherma_bkheater_state') in ['unknown','OFF'] %}
{{ 0 }}
{% else %}
{{ 2000}}
state_class: measurement
unit_of_measurement: W
device_class: power
{% endif %}"
attributes:
triggered_at: "{{ now() }}"
Let wel. Ik heb een model met maar 1 backupheater van 2 kW.
N.b. Het inspringen van het bovenstaande stukje YAML wordt door de post niet correct weergegeven.
[ Voor 4% gewijzigd door edautz op 18-02-2023 22:27 ]
En er lekker warmpjes bij zitten.
Of is er nog iets wat ik makkelijk zelf kan proberen?
Edit: hij lijkt het nu toch te doen, iets na 8u begonnen met de desinfectie run terwijl ik hem om 2u had in geprogammeerd dacht ik
[ Voor 19% gewijzigd door kepler op 19-02-2023 08:52 ]
Vaag die vertraging... Mislukt is mislukt in mijn ervaring.kepler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:27:
Helaas, sinds vannacht staat hij weer op desinfectie dus weer niet gelukt. Schakelaars staan aan en meterkast is ok. Dan morgen maar de installateur bellen (zit op 2u rijden, hopelijk kan ik ze op afstand helpen).
Of is er nog iets wat ik makkelijk zelf kan proberen?
Edit: hij lijkt het nu toch te doen, iets na 8u begonnen met de desinfectie run terwijl ik hem om 2u had in geprogammeerd dacht ik
Dit is een beetje het verloop van een desinfectierun:
[ Voor 27% gewijzigd door warhamstr op 19-02-2023 11:43 ]
Ja ik ga vanavond eens kijken of de tijden kloppen. Zou een beetje vreemd zijn, die vertraging is me niet eerder opgevallen. Maar ik kan ook per ongeluk andere ingesteld hebbenwarhamstr schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:42:
[...]
Vaag die vertraging... Mislukt is mislukt in mijn ervaring.
Dit is een beetje het verloop van een desinfectierun:
[Afbeelding]
Ook irritant dat je steeds naar 't apparaat toe moet om een instelling aan te passen.kepler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Ja ik ga vanavond eens kijken of de tijden kloppen. Zou een beetje vreemd zijn, die vertraging is me niet eerder opgevallen. Maar ik kan ook per ongeluk andere ingesteld hebben
De installateur had wel de datum goed gezet, maar niet de tijdwarhamstr schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:45:
[...]
Ook irritant dat je steeds naar 't apparaat toe moet om een instelling aan te passen.
Maar goed, alles opgelost
Yes, maar helaas weinig effect gehad.cvanatten schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:29:
Heb je al een power cycle (uit en weer aan vanuit de meterkast) gedaan?
Eigelijk vreemd toch? Met een RTC simpel op te lossen, of een NTP server gebruiken…?kepler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:10:
[...]
De installateur had wel de datum goed gezet, maar niet de tijd
Maar goed, alles opgelost
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja had het ook niet verwacht voor een online apparaatToppe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:31:
[...]
Eigelijk vreemd toch? Met een RTC simpel op te lossen, of een NTP server gebruiken…?
Jawel, waarom zou dat niet kunnen dan?PVPaneel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:43:
Ik zie in de documentatie dat het afzekeradvies vd buitenunit ERGA04EV/ERGA06EV/ERGA08EV(Altherma 3R F) 25A is. Betekent dat feitelijk dat je deze niet op een 3x25A hoofdaansluiting kunt toepassen?
Mijn ERGA08EV (met 2kw backup heater) gaat gewoon middels een normale stekker in het stopcontact. Idem voor de SWW tank. Wel zitten ze ieder op een eigen 16A groep.PVPaneel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:43:
Ik zie in de documentatie dat het afzekeradvies vd buitenunit ERGA04EV/ERGA06EV/ERGA08EV(Altherma 3R F) 25A is. Betekent dat feitelijk dat je deze niet op een 3x25A hoofdaansluiting kunt toepassen?
Dit vond ik in eerste instantie vreemd omdat ik verwachte dat ze rechtstreeks naar de meterkast zouden lopen, maar mijn installateur gaf aan dat hij dit altijd op deze manier doet tenzij het een 3 fase unit betreft.
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Onze Daikin Altherma EHVH08S18E6V + ERGA08EAV warmtepomp is enige tijd geleden geleverd inclusief alle benodigde toebehoren.
Dit is een vloeimiddel met ingebouwde boiler voor SWW.
Een groot deel van de installatie en voorbereidingen zou ik zelf doen, aangezien we in de opbouwfase zitten van onze kluswoning uit 1973. Op die manier kan ik dingen netter/beter wegwerken en afwerken dan iemand die alles er in 2 dagen in moet stampen.
Mijn installateur zou het waterzijdige deel aansluiten/persen tegelijk met de overige waterleidingen in de woning en de leverancier van de warmtepomp zou dan enkel het koelmiddeltechnische deel uitvoeren en het in bedrijf stellen.
Ik heb al heel veel informatie opgeslokt hier op het forum betreffende instellingen en inregelen.
Er komt een Kamstrup Multical 303 meter en 2 homewizard kwh meters voor de buitenunit en voor de backup heater.
Alles zou dus goed moeten komen, dacht ik…
De installateur is onberekenbaar en ik kan er niets mee plannen. Het blijft maar opschuiven en uitgesteld worden vanwege drukte. Inmiddels is het zo ver dat ik er helemaal klaar mee ben en zelf een perstang ga huren bij warmteservice om de waterleidingen te persen. Ik heb dat in het verleden vaker gedaan dus tot daar geen probleem.
Het probleem is dat de leverancier van de warmtepomp het heel druk heeft en dat die voorlopig geen tijd heeft om het waterzijdige deel ook aan te sluiten. Dit was zo ook niet besproken, dus dat begrijp ik volkomen maar wij moeten er over 2 weken wonen dus dan is het wel fijn dat we verwarming en SWW hebben![]()
Iedere vakman zit al tot over zijn oren in het werk dus ik zal zelf aan de bak moeten en ook het verwarmingscircuit zelf aan moeten sluiten.
Welke componenten moet ik absoluut in het verwarmingscircuit monteren en hebben jullie voor mij wellicht wat foto’s van het installatiewerk en de componenten?
Hier onder een lijstje met de componenten waarvan ik denk dat ze nodig zijn en enkele aanvullende vragen:
- Er is een AVDO meegeleverd met de unit maar wij hebben vloerverwarming op de begane grond welke volledig open blijft staan. Dan is deze toch niet nodig?
- De Kamstrup komt in de retourleiding. Ik heb 2 1” aansluitnippels voor de flowmeter met daarin 1 sensor en een kogelkraan voor de installatie van de andere temperatuursensor.
- Een inlaatcombinatie (bepaalde type? Hoeveel bar?)
- Overstortventiel (hoeveel bar?)
- Een tapwaterexpansievat?
- Automatische ontluchtend (deze zit ook in de binnenunit zelf maar in de hoogste gedeeltes van het leidingwerk lijkt me dit een goede keuze)
- Een vulpunt heb ik al op de verdeler van de vloerverwarming. Al is 1 extra in de buurt van de unit handiger.
- Expansievat zit al in de unit zelf.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Ik besef dat ik heel veel vraag maar ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen. Ik zou namelijk niet weten hoe ik het anders zo snel op kan lossen.
Staat los van de Altherma toch? Dus zou zeggen, als je hier over wilt discussiëren, start een los topicThedutch schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:55:
Mensen waarom zou je nog een warmtepomp aanschaffen ze zijn erg vervuilend volgens de nieuwste onderzoeken:)
Lijkt mij niet, want de Altherma is ook een warmtepomp....Sarcasme is ook lastig in te zien, dus een nieuwe topic hierover te beginnen lijkt mij wat overbodig!danny.s schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:57:
[...]
Staat los van de Altherma toch? Dus zou zeggen, als je hier over wilt discussiëren, start een los topic
Het produceren van de de systemen(plastic, metalen etc) is ook vervuilend. Maar ze brengen het nu, alsof men het niet wist. Het is vervuilend om het te maken en de gassen die gebruikt worden, echter als je geen gas meer gebruikt is het onder aan de streep, beter voor het milieu.hijlko.roosjen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:31:
Of ze nou printplaten voor een warmtepomp of voor een moderne cv ketel moeten produceren, daar lijkt me weinig verschil in te zitten. Blijft volgens mij over de gebruikte gassen/vloeistoffen voor het verwarmen/koelen. Dat blijft sowieso afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid (lengte van leidingen) en hoe dat te hergebruiken/recyclen is en je hoort dan weer niks over de vergelijking van milieubelasting t.o.v. airco's, die dezelfde gassen/vloeistoffen gebruiken.
Bij een gewone cv heb je ook plastic, metalen, etc. Dus daar zal het grote verschil niet in zitten. Ik doel met name op de verschillen tussen de apparaten.Thedutch schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:43:
[...]
Het produceren van de de systemen(plastic, metalen etc) is ook vervuilend. Maar ze brengen het nu, alsof men het niet wist. Het is vervuilend om het te maken en de gassen die gebruikt worden, echter als je geen gas meer gebruikt is het onder aan de streep, beter voor het milieu.
Ik ben van plan deze wp te bestellen: Daikin EHVH08S23E6V.
Volgens mijn installateur kan ik hiermee enkel verwarmen, om ook te kunnen koelen heb ik deze wp aangeboden gekregen:EHVX08S23E6V. Prijsverschil +500 euro. Is dit niet mogelijk om zelf de koelfunctie in te schakelen op de EHVH08S23E6V? Ik ben van plan te verwarmen (en te koelen) enkel met radiatoren, de meeste zijn T33 en volgens mijn berekeningen is de afgifte ok. Nu zegt de installateur dat koelen niet mogelijk is met radiatoren...Ben van plan geen deep cooling te doen want dan weet ik ook dat ik in de problemen kom met condens en zo. Dus light cooling en onder het dauwpunt blijven. Maar dan is de vraag lukt dit met gewone radiatoren en hoeveel graden kan je effectief koelen in de zomer? Zijn er hier mensen die daar evaring mee hebben?
Hallo, ja natuurlijk met fans onder de radiatoren...PVPaneel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:51:
@Nilos128 Heb je het dan over radiatoren die je met fans boost, want zonder lijkt me dat niet echt iets toevoegen?
Afgelopen week zelf een Altherma 3 geinstalleerd (& in gebruik genomen). Je bent welkom om langs te komen (regio Gorcum/Meerkerk), dan kan ik je vragen beantwoorden. Er zijn een paar specifieke zaken welke niet in de handleiding staan maar wel van belang zijn voor een goede werking. Indien gewenst kan ik met de daadwerkelijke opstart helpen, stuur maar een bericht.Corne-P schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:12:
Ik heb zojuist deze reactie geplaatst in het lucht/water warmtepomp topic maar omdat sommigen van jullie dat misschien niet checken post ik het hier nog maar een keer. Sorry voor de overkill maar het is een beetje crisis aan het worden hier
[...]
Ik ben daarom erg benieuwd of er hier al meer bekend is of zelfs een oplossing.
Het is voor ons ook geen storend geluid. Water transporteert nu eenmaal goed het geluid, dat doet het ook bij gasgestookte cv ketels. De oude VR ketel uit mijn 'kindertijd' kon ik altijd goed horen aanslaan als ik al op bed lag. De warmtepomp nu maakt minder geluid.
[ Voor 47% gewijzigd door Ivow85 op 21-02-2023 22:51 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Bij ons komt het heel duidelijk uit de warmtepomp zelf. Dit is met name als het buiten wat kouder wordt.Ivow85 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:49:
Tijdens de ontdooi cyclus horen wij ook een fluittoon uit de WP zelf en de radiatoren komen. Op de begane grond met vloerverwarming horen we er niets van.
Het is voor ons ook geen storend geluid. Water transporteert nu eenmaal goed het geluid, dat doet het ook bij gasgestookte cv ketels. De oude VR ketel uit mijn 'kindertijd' kon ik altijd goed horen aanslaan als ik al op bed lag. De warmtepomp nu maakt minder geluid.
ben benieuwd of er nog meer mensen dit hebben en ook een daikin warmtepomp hebben.
Dat zou ik heel graag doen en dank je wel voor de uitnodiging, maar gezien de tijdsdruk en alles wat ik nog moet doen ga ik daar de tijd niet voor kunnen vindenSparky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:17:
[...]
Afgelopen week zelf een Altherma 3 geinstalleerd (& in gebruik genomen). Je bent welkom om langs te komen (regio Gorcum/Meerkerk), dan kan ik je vragen beantwoorden. Er zijn een paar specifieke zaken welke niet in de handleiding staan maar wel van belang zijn voor een goede werking. Indien gewenst kan ik met de daadwerkelijke opstart helpen, stuur maar een bericht.
Zijn die specifieke zaken waar je over praat installatie technisch of instelling gerelateerd?
Hoe is bij jou je SWW circuit beveiligd?
De installatie handleiding heeft het over een overstortventiel van 4 bar maar die zijn bijna nergens te vinden. Warmteservice heeft ze bijvoorbeeld niet eens.
https://www.schippers.nl/...anometer-3-4-8804050.html
Hier precies hetzelfde. De laatste weken geen fluittoon meer, wat ik dan weer relateer aan het minder koude weer.Bobjuh schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:41:
[...]
Bij ons komt het heel duidelijk uit de warmtepomp zelf. Dit is met name als het buiten wat kouder wordt.
ben benieuwd of er nog meer mensen dit hebben en ook een daikin warmtepomp hebben.
Ik heb een standaard overstortventiel in de koud water toevoer (met terugslagklep en afsluiter geïntegreerd). Tijdens het opwarmen van de boiler moet het water (tgv uitzetting) ergens heen kunnen. Als ik het goed heb is de MAXIMALE druk 4 bar (en min. 1 bar).Corne-P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:30:
[...]
Dat zou ik heel graag doen en dank je wel voor de uitnodiging, maar gezien de tijdsdruk en alles wat ik nog moet doen ga ik daar de tijd niet voor kunnen vindenHet is ook niet echt naast de deur, ik zit zelf in de kop van Noord-Holland namelijk.
Zijn die specifieke zaken waar je over praat installatie technisch of instelling gerelateerd?
De installatie handleiding heeft het over een overstortventiel van 4 bar maar die zijn bijna nergens te vinden. Warmteservice heeft ze bijvoorbeeld niet eens.
[Afbeelding]
Vooral het aansluiten van de (2 kW / 230V) backupheater is even opletten. Het elektrische schema is onduidelijk en in de WP moeten er een paar draden los gehaald worden (zo deed Daikin dat bij de 1e WP waar ik bij was, zo heb ik dat ook maar gedaan). Tijdens opstarten vooral zorgen dat het systeem goed ontlucht is. (2 automatische ontluchters in binnenunit openen!) Er zitten in het (installateurs)menu wat mogelijkheden om de pomp handmatig in te schakelen -> helpt om lucht uit het systeem te verdrijven.
De thermostaat aansluiten is ook wat vaag -> P1 zit rechts op de thermostaat. (op de klemmenstrook in binnenunit is het wel duidelijk weergegeven)
Dit is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld een hydrofoorpomp hebt, er komt over het algemeen minimaal 2bar waterdruk binnen in huis. Komt de unit op zolder ben je al weer wat druk verloren.Corne-P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:30:
[...]
Dat zou ik heel graag doen en dank je wel voor de uitnodiging, maar gezien de tijdsdruk en alles wat ik nog moet doen ga ik daar de tijd niet voor kunnen vindenHet is ook niet echt naast de deur, ik zit zelf in de kop van Noord-Holland namelijk.
[Afbeelding]
Een inlaatcombinatie bedoel je? Die zet ik inderdaad ook in de aanvoer van koud tapwater. Dit is specifiek over de uitgang voor SWW.Sparky schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:47:
[...]
Ik heb een standaard overstortventiel in de koud water toevoer (met terugslagklep en afsluiter geïntegreerd). Tijdens het opwarmen van de boiler moet het water (tgv uitzetting) ergens heen kunnen. Als ik het goed heb is de MAXIMALE druk 4 bar (en min. 1 bar).
Vooral het aansluiten van de (2 kW / 230V) backupheater is even opletten. Het elektrische schema is onduidelijk en in de WP moeten er een paar draden los gehaald worden (zo deed Daikin dat bij de 1e WP waar ik bij was, zo heb ik dat ook maar gedaan). Tijdens opstarten vooral zorgen dat het systeem goed ontlucht is. (2 automatische ontluchters in binnenunit openen!) Er zitten in het (installateurs)menu wat mogelijkheden om de pomp handmatig in te schakelen -> helpt om lucht uit het systeem te verdrijven.
De thermostaat aansluiten is ook wat vaag -> P1 zit rechts op de thermostaat. (op de klemmenstrook in binnenunit is het wel duidelijk weergegeven)
Over de back up heater aansluiting heb ik onlangs al enkele berichten geschreven. Het staat inderdaad heel onduidelijk en onlogisch beschreven.
De thermostaat heb ik ook al aangesloten. Althans, de thermostaat zelf, nog niet aan de unit.
Daar staat in de behuizing P1.
:strip_exif()/f/image/MXEvCwX8d0xahiKnaBo8uKsS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat klopt, alleen in de handleiding word specifiek gesproken over het SWW circuit en dus achter de boiler. Er word met geen woord gerept over een externe pomp. Het lijkt me dus echt een veiligheid voor achter de boilerpomp.MBgek schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Dit is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld een hydrofoorpomp hebt, er komt over het algemeen minimaal 2bar waterdruk binnen in huis. Komt de unit op zolder ben je al weer wat druk verloren.
/f/image/N47kGjiJTu1mZEqFC3JhDZW3.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind vanmiddag deze. Dat lijkt me prima toch?
[ Voor 90% gewijzigd door Corne-P op 22-02-2023 20:10 ]
Er zat een mooie Onecta app sticker op met een qr code do e mijn vrouw eraf heeft gehaald.
Echter als ik kijk kan ik zowel als gebruiker als installateur geen gateway kiezen. Via de Daikin site lijkt het ook alsof het ding standaard geen WiFi heeft. Of is de installateur mogelijk het kaartje vergeten erin te prikken (of heeft hij die weggegooid dat kan ook natuurlijk )….
Hij staat er net dus ik ga wel uit van een nieuw model
Ps. Is het de moeite om anders de BRP069A78 te kopen ? Ik lees vooral geklaag over de app haha
[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 22-02-2023 23:01 ]
Ik heb ook een installatie met alleen maar radiatoren. Afgelopen zomer het koelen getest. Was niet zo’n succes. Na uren draaien een halve graad kouder met een LW temperatuur van 18 graden. WP pendelde continue. Denk dat hij in deze situatie zijn koel vermogen niet kwijt kan.Nilos128 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:38:
Hallo tweakers,
Ik ben van plan deze wp te bestellen: Daikin EHVH08S23E6V.
Volgens mijn installateur kan ik hiermee enkel verwarmen, om ook te kunnen koelen heb ik deze wp aangeboden gekregen:EHVX08S23E6V. Prijsverschil +500 euro. Is dit niet mogelijk om zelf de koelfunctie in te schakelen op de EHVH08S23E6V? Ik ben van plan te verwarmen (en te koelen) enkel met radiatoren, de meeste zijn T33 en volgens mijn berekeningen is de afgifte ok. Nu zegt de installateur dat koelen niet mogelijk is met radiatoren...Ben van plan geen deep cooling te doen want dan weet ik ook dat ik in de problemen kom met condens en zo. Dus light cooling en onder het dauwpunt blijven. Maar dan is de vraag lukt dit met gewone radiatoren en hoeveel graden kan je effectief koelen in de zomer? Zijn er hier mensen die daar evaring mee hebben?
Ik denk dat het ook aan mijn radiatoren lag. Heb er een aantal met een voeding aan de zijkant. Wat je dan krijgt dat het voedende water gelijk naar beneden zakt, weer naar de retour, waardoor het koelend oppervlakte maar ten deel wordt gebruikt. Ik heb nu ventilatoren toegevoegd, maar denk dat dit voor het koelen maar weinig effect toevoegt.
We gaan de keuken verbouwen en voorzien van vloerverwarming met leidingen die ook geschikt zijn voor koeling. Denk dat dat beter gaat.
Mijn installateur gaf ook aan bij de bestelling dat koelen met radiatoren niet werkt. Derhalve een model besteld dat alleen kon verwarmen, maar toch een model ontvangen dat ook koelen kan. Zonder meerprijs. Anders was ik er ook niet aan begonnen.
En er lekker warmpjes bij zitten.
https://on.soundcloud.com/GRcf2
Bij mijne, wel een ander model. Zat er een klein sd kaartje bij voor de wifi. Stak in een enveloppe bij de handleiding.Waypoint schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:56:
Ik heb een ebvx11s23dj9w (de altherma).
Er zat een mooie Onecta app sticker op met een qr code do e mijn vrouw eraf heeft gehaald.
Echter als ik kijk kan ik zowel als gebruiker als installateur geen gateway kiezen. Via de Daikin site lijkt het ook alsof het ding standaard geen WiFi heeft. Of is de installateur mogelijk het kaartje vergeten erin te prikken (of heeft hij die weggegooid dat kan ook natuurlijk )….
Hij staat er net dus ik ga wel uit van een nieuw model
Ps. Is het de moeite om anders de BRP069A78 te kopen ? Ik lees vooral geklaag over de app haha
Volgens mij moet je altijd een overdrukventiel hebben. Omdat zoals hierboven warm water meer volume heeft dan koud water. In principe wordt dit opgevangen door een expansievat. Als die kapot gaat, wil je een overdrukventiel hebben, zodat niet op een ongewenste plek de boel gaat lekken.MBgek schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Dit is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld een hydrofoorpomp hebt, er komt over het algemeen minimaal 2bar waterdruk binnen in huis. Komt de unit op zolder ben je al weer wat druk verloren.
En bij mij komt er zeker 3 bar binnen.
Wij hadden dit ook. Het probleem heeft te maken met cavitatie van de pomp. Na het ontluchten van de installatie is het probleem bij ons verdwenen.Bobjuh schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:36:
Ik heb het geluid van onze fluitende warmtepomp opgenomen. Is dit voor één van jullie een herkenbaar probleem?
https://on.soundcloud.com/GRcf2
Daar is je inlaatcombinatie voor, expansievat zit in het CV circuit.pegagus schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Volgens mij moet je altijd een overdrukventiel hebben. Omdat zoals hierboven warm water meer volume heeft dan koud water. In principe wordt dit opgevangen door een expansievat. Als die kapot gaat, wil je een overdrukventiel hebben, zodat niet op een ongewenste plek de boel gaat lekken.
En bij mij komt er zeker 3 bar binnen.
Installateur bellen.Enzoz89 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:22:
Goedemiddag Iedereen,
Kan iemand mij helpen ik ben net klaar met mijn installer van mijn EBLA09DA3W1. En zet de spanning aan maar ik zie niks gebeuren op MMI.
Ik meet wel spanning op me 400v aansluiting elke fase is er maar ik zie enkel wat lampjes knipperen op de unit [Afbeelding]
Wat kan het zijn.
Streek genoot 👍Sparky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:17:
[...]
Afgelopen week zelf een Altherma 3 geinstalleerd (& in gebruik genomen). Je bent welkom om langs te komen (regio Gorcum/Meerkerk), dan kan ik je vragen beantwoorden. Er zijn een paar specifieke zaken welke niet in de handleiding staan maar wel van belang zijn voor een goede werking. Indien gewenst kan ik met de daadwerkelijke opstart helpen, stuur maar een bericht.
Naast P1 en P2 ook de plus en min 12V aangesloten op de MMI?Enzoz89 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:22:
Goedemiddag Iedereen,
Kan iemand mij helpen ik ben net klaar met mijn installer van mijn EBLA09DA3W1. En zet de spanning aan maar ik zie niks gebeuren op MMI.
Ik meet wel spanning op me 400v aansluiting elke fase is er maar ik zie enkel wat lampjes knipperen op de unit [Afbeelding]
Wat kan het zijn.
Ja zekerFransHe schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:37:
[...]
Naast P1 en P2 ook de plus en min 12V aangesloten op de MMI?
:strip_exif()/f/image/KVy5OgIhxbWzZQ2AbRJcUkVr.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is me wel opgevallen dat me hydomodule niet opstart. Wel als ik me X11Y aan X11B hang en 230v op X2M 5 en 6 aan sluit. Maar dat lijk me niet de bedoeling.
maar de MMI zou iets aan moeten geven, wat je ook doen met de sturing.Enzoz89 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:12:
[...]
Ja zeker [Afbeelding]
Het is me wel opgevallen dat me hydomodule niet opstart. Wel als ik me X11Y aan X11B hang en 230v op X2M 5 en 6 aan sluit. Maar dat lijk me niet de bedoeling.
Dat doet hij dus niet.FransHe schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:24:
[...]
maar de MMI zou iets aan moeten geven, wat je ook doen met de sturing.
Luistert nauw of de achterplaat vlak gemonteerd is omdat de pennetjes erg kort zijn; kijk even of de controller er goed in zit en controleer de polariteit van de 12V.
Ik krijg de MMI aan de praat als ik de hydromodule apart een voeding geef.FransHe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Luistert nauw of de achterplaat vlak gemonteerd is omdat de pennetjes erg kort zijn; kijk even of de controller er goed in zit en controleer de polariteit van de 12V.
Maar dan met opstarten krijg ik een fout code .
maar weet niet hoe ik er van af kom.
Denk dat je het hier moet zoeken.Enzoz89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:36:
[...]
Ik krijg de MMI aan de praat als ik de hydromodule apart een voeding geef.
Maar dan met opstarten krijg ik een fout code .[Afbeelding] maar weet niet hoe ik er van af kom.
/f/image/6HuKnhvRKDgzkKsMz7vkaEv9.png?f=fotoalbum_large)
Haal de voeding van de hydro er af en kijk dan of je op A1P.X19A 230V tegenkomt. voeding via X2M is alleen nodig als ze, zoals hier in Duitsland, de spanning afschakelen een paar keer per dag met het "Wärmepumpetarif" (goedkope stroom). Dat zal je in Nederland niet hebben dus is die aansluiting niet nodig en loopt de voeding van de het geheel via de verdichtermodule en A1P.X19A op de hydromodule.
Ja wel vreemd wand ik heb daarstraks even een kleinstukje 4 aderige kabel tussen gedaan en nog steeds het zelfde probleemFransHe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:35:
Er is dus geen communicatie want dat geeft de MMI aan. Dus P1P2 en de voeding zitten ergens niet goed. P! en P2 zijn de data lijnen. Als je de hydromodule uit zet en de draden voor 12 volt (15 en 16) lost neemt, meet je dan spanning op deze klemmen (12V gelijkspanning)?
Via X2M 5-6 start de hydromodule wel op maar dan, heb ik wel een communicatie fout op mijn MMI.FransHe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Denk dat je het hier moet zoeken. [Afbeelding]
Haal de voeding van de hydro er af en kijk dan of je op A1P.X19A 230V tegenkomt. voeding via X2M is alleen nodig als ze, zoals hier in Duitsland, de spanning afschakelen een paar keer per dag met het "Wärmepumpetarif" (goedkope stroom). Dat zal je in Nederland niet hebben dus is die aansluiting niet nodig en loopt de voeding van de het geheel via de verdichtermodule en A1P.X19A op de hydromodule.
En als ik de voeding via X1M L1-L2-L3 heb dan moet hij via X1M 1-2-3 spanning doorgeven aan A1P X19A en A1P X11A maar dat doet hij dus niet.
Dus ligt het probleem niet aan de MMI of de kabels maar aan de voeding van het main board. Fase verkeerd om?Enzoz89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Via X2M 5-6 start de hydromodule wel op maar dan, heb ik wel een communicatie fout op mijn MMI.
En als ik de voeding via X1M L1-L2-L3 heb dan moet hij via X1M 1-2-3 spanning doorgeven aan A1P X19A en A1P X11A maar dat doet hij dus niet.
Maar die inlaatcombinatie is dan weer 8 bar. Niet de 3 voor het warm tapwater wat Daikin adviseert.MBgek schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:13:
[...]
Daar is je inlaatcombinatie voor, expansievat zit in het CV circuit.
Dus conclusie: allebei doen
Een fase omdraaien lijk me niet echt het probleem maar kan het altijd proberen.FransHe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Dus ligt het probleem niet aan de MMI of de kabels maar aan de voeding van het main board. Fase verkeerd om?
Volgens mij heb ik de instellingen aardig optimaal gezet. Ik zit alleen nog even met wel of geen modulatie. Maar dat probeer ik komende weken nog uit.
Wel ben ik benieuwd wat het verbruik is bij andere mensen. Wat is jullie verbruik van februari? Ik zit vandaag op 285kwh. Dat is incl veel uitproberen van de instelling.
Tweeonder 1kap 2010 155m2 alleen beneden vloerverwarming.
Graag hoor ik ook jullie verbruik eens voor een vergelijking
511kwh voor alleen verwarming. Vrijstaand huis 200m2 uit 1995
[ Voor 7% gewijzigd door jaguarxj16 op 25-02-2023 11:45 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
[ Voor 3% gewijzigd door Ottie93 op 25-02-2023 17:18 ]
Weet weinig, leert veel
Tijdens initiële installatie veel communicatie issues gehad met de MMI. Uiteindelijk heeft installateur de unit met pakweg ~0,5m lengte kabel de MMI aangesloten. ( MMI direct naast de warmtepomp die toen werkte, startte unit op) Uiteindelijk is er een nwe kabel van WP naar de MMI locatie gelegd (oude kabel direct van de rol doorgemeten echter nooit een fout in de kabel; kunnen vinden..). Tot op de dag van vandaag regelmatig com errors tussen WP en MMI.. en MMI blijft altijd aan staan....(= NOK) uiteraard geen oplossing via Daikin. Hopelijk krijg je eea aan de praat,Enzoz89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:44:
[...]
Een fase omdraaien lijk me niet echt het probleem maar kan het altijd proberen.
Is dat inclusief SWW of alleen verwarming?ikke81 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:58:
Sinds 2maanden hebben wij ook een daikin tower met 230liter vat.
Volgens mij heb ik de instellingen aardig optimaal gezet. Ik zit alleen nog even met wel of geen modulatie. Maar dat probeer ik komende weken nog uit.
Wel ben ik benieuwd wat het verbruik is bij andere mensen. Wat is jullie verbruik van februari? Ik zit vandaag op 285kwh. Dat is incl veel uitproberen van de instelling.
Tweeonder 1kap 2010 155m2 alleen beneden vloerverwarming.
Graag hoor ik ook jullie verbruik eens voor een vergelijking
Bij een nieuwe installatie die sinds donderdag geplaatst is, staat ingesteld dat er op vrijdag om 01.00 een desinfectierun plaats moet vinden. De tijdsduur staat ingesteld op 40 minuten.
Echter, vrijdag avond om 22.02 springt de warmtepomp (Daikin altherma 3) op storing . Melding AH00 zo uit mijn hoofd nu. De melding geeft aan dat de desinfectierun niet binnen de benodigde tijd behaald is.
Vervolgens de desinfectierun aangepast naar zaterdag 16.00. echter, om 16.15 vind er nog steeds niets plaats. Daarna verplaatst naar 17.00.
Ik heb de instellingen verder bekeken en de back up heater stond op beperkt. Deze aangepast naar toestaan bij wtw.
Wederom gebeurt er niets.
Wanneer we via de onecta app boosterverwarming aan zetten, gaat de tweewegklep bewegen en warmt het vat nog op van 50 naar 52 graden. Vervolgens stopt deze.
Eerste vraag, hoe kan het dat er vrijdagavond om 22.02 een melding wordt gegeven dat de desinfectierun niet gelukt is, terwijl deze vrijdagochtend om 01.00 in de ochtend al zou hebben moeten lopen. Tijdstip staat correct ingesteld op de warmtepomp. 25 februari en tijd loopt op 2 minuten na synchroon met een telefoon.
Welke instellingen zijn daarnaast van belang in combinatie met de desinfectierun?
Het huis word ook niet warmer dan 19 graden op de madoka thermostaat, heb daarom de stooklijn twee graden omhoog gezet (28 graden werd 30 graden). Ik verwacht dat dit die issues oplost. Ik zag wel dat er een correctie van -1,5 graden ingesteld staat. Wat heeft dit voor gevolg?
Ik heb indien wenselijk een overzicht van de instellingen.
In de topic warning staat een link naar een sheet, vul die in en vergelijk eens met andere gebruikers. Als dat allemaal goed is moet je het zoeken in de hardware/aansluiting.WillumC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:41:
Wie kan mij helpen.
Bij een nieuwe installatie die sinds donderdag geplaatst is, staat ingesteld dat er op vrijdag om 01.00 een desinfectierun plaats moet vinden. De tijdsduur staat ingesteld op 40 minuten.
Echter, vrijdag avond om 22.02 springt de warmtepomp (Daikin altherma 3) op storing . Melding AH00 zo uit mijn hoofd nu. De melding geeft aan dat de desinfectierun niet binnen de benodigde tijd behaald is.
Vervolgens de desinfectierun aangepast naar zaterdag 16.00. echter, om 16.15 vind er nog steeds niets plaats. Daarna verplaatst naar 17.00.
Ik heb de instellingen verder bekeken en de back up heater stond op beperkt. Deze aangepast naar toestaan bij wtw.
Wanneer we via de onecta app boosterverwarming aan zetten, gaat de tweewegklep bewegen en warmt het vat nog op van 50 naar 52 graden. Vervolgens stopt deze.
Eerste vraag, hoe kan het dat er vrijdagavond om 22.02 een melding wordt gegeven dat de desinfectierun niet gelukt is, terwijl deze vrijdagochtend om 01.00 in de ochtend al zou hebben moeten lopen. Tijdstip staat correct ingesteld op de warmtepomp. 25 februari en tijd loopt op 2 minuten na synchroon met een telefoon.
Welke instellingen zijn daarnaast van belang in combinatie met de desinfectierun?
Het huis word ook niet warmer dan 19 graden op de madoka thermostaat, heb daarom de stooklijn twee graden omhoog gezet (28 graden werd 30 graden). Ik verwacht dat dit die issues oplost. Ik zag wel dat er een correctie van -1,5 graden ingesteld staat. Wat heeft dit voor gevolg?
Heeft een monteur de max. temp. van het boilervat beperkt toevallig? Dat heeft ie wel bij mij gedaan, want "dan kun je de temperatuur nooit hoger instellen dan dat". Vond ik heel vreemd, want hij had de max op 53 gezet terwijl ik 'm zelf op 48 graden heb staan. En wat bleek, bij de desinfectierun kon ie niet hoger dan 53 graden verwarmen, vanwege die beperking. Dus dat was echt niet alleen om "de gebruiker" te beschermen tegen te hoge temperaturen. Ben blij dat ik toen meegekeken heb met wat ie instelde...WillumC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:41:
Wie kan mij helpen.
Weet weinig, leert veel
Een ander vreemd punt vind ik namelijk dat de onecta app van hen alleen de gemiddelde buitentemperatuur en op sommige momenten ook de kamertemperatuur doorgaf. Echter, uittreden watertemperatuur is bij hen in de app niet te zien.
Mijn voornaamste zaken zijn wat de desinfectierun meer als instellingen nodig heeft. Dus backup heater 1? Of boosterverwarming?
Waar staat 4-03 bij jou op? 4?WillumC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:05:
Ja ik was de sheet al enigszins aan het vergelijken. Maar heb wel gemerkt dat natuurlijk niet ieder huis identieke instellingen nodig heeft.
Een ander vreemd punt vind ik namelijk dat de onecta app van hen alleen de gemiddelde buitentemperatuur en op sommige momenten ook de kamertemperatuur doorgaf. Echter, uittreden watertemperatuur is bij hen in de app niet te zien.
Mijn voornaamste zaken zijn wat de desinfectierun meer als instellingen nodig heeft. Dus backup heater 1? Of boosterverwarming?
Dat is Inc.Toppe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:40:
[...]
Is dat inclusief SWW of alleen verwarming?
We hebben een bad die minimaal 1x per week gebruiken.
zet die eens op 3, kijk of dat verschil maakt
Bij mij staat de gewenste temp op 53 graden, wat schijnbaar het max is dat de tank zonder backup heater kan halen. De legionella run staat bij mij in de nacht gepland zodat je tijdens de run GEEN warm warm water gebruikt (mogelijke reden van de foutmelding is warmwatergebruik tijdens de run). De backupheater KAN verkeerd zijn aangesloten. Dat was bij mij het geval waardoor die niet verwarmde terwijl het volgens de app leek of er enorm veel stroom werd gebruikt (niet volgens de meter in de meterkast). Dat kan dus de 2e oorzaak zijn. Als de temp niet boven de "normale" max temperatuur komt, dan is de stroom voor de backupheater in de schakelaar wellicht niet goed aangesloten. Bij mij 1 fase. Daar was de blauwe draad aangesloten ipv de blauwe draad met het gele omhulsel. Toen ik dat verwisseld had, ging het goed. (Automaat in de meterkast even uitschakelen zodat er geen stroom op staat, de schakelaar openmaken en de bedrading controleren en zonodig corrigeren.WillumC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:41:
Wie kan mij helpen.
Iemand die dit ook heeft gehad en weet hoe dit op te lossen?
Top. precies dit dus.LosserNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:56:
Je moet de app er echt af gooien en dan opnieuw in de app store erop zetten. Dan inloggen en het werkt weer. Heb paar weken terug hetzelfde gehad
Wij hebben de erladaw1 (buitenunit)
Daar is heel weinig over te vinden.
Wel over de ERLADW1 (dus zonder A).
Wat het verschil is en of het uitmaakt ?
De binnenunit is de EBVX11S23DJ9W
Hier is ook weinig over te vinden.
Vul je normaal gesproken dan 1 van de units in? Want deze combi komt niet voor maar de ERLADW1 weer wel als meldcode.
Ps de unit is mij als een 11kw verkocht maar volgens mij is het een 9kw unit (…)
Nu nog even mijn kwh meters monteren en wasmachine/droger verplaatsen. Heb nog even tijd
Wanneer maakt de buitenunit nou het meeste geluid?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Qua geluid zou ik me geen zorgen maken. Buitenunit is bijzonder stil. Er zit in het menu ook wel een "extra stil" optie maar die zullen de meeste gebruikers niet nodig hebben (rendement en/of afgegeven vermogen is dan ook fractie lager)Rainesh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:18:
Net te horen gekregen dat 8 en 9 mei mijn 230l 8kwh unit geplaatst zal worden. Ze hebben geadviseerd om eerst zonder geluidsdempende behuizing te proberen en mocht het nodig zijn, dan kan het nog achteraf.
Nu nog even mijn kwh meters monteren en wasmachine/droger verplaatsen. Heb nog even tijd
Misschien een open deur maar een buitenunit maakt het meeste geluid als er "hard gewerkt" moet worden. Dus 24/7 op een vrij constante temperatuur is in de praktijk vaak zuinig(er) én stil(ler).
Tijdens de SWW-run. Die zou ik dus even vast inplannen via een schema naar een in jouw situatie gewenst moment.Rainesh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:18:
Maandverbruik Februari: 382kWh incl. SWW. Betreft een 2-onder-1-kap uit 1930 met alleen VVW beneden.
[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 28-02-2023 17:23 ]
All-electric.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
/f/image/g5J0WB64Ww731ruHlp74Ttij.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q9TLQL4YvuZYlAXkILb4cysu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UnHOWEeTYmRcHz4cr6I3DZmu.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SQToVKhdrXVsKr9oqZxIOBYC.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/yOqq6mOwCeDcKnrzcP3ZpZV1.jpg?f=fotoalbum_large)