Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 07:52
Sparky schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Qua geluid zou ik me geen zorgen maken. Buitenunit is bijzonder stil. Er zit in het menu ook wel een "extra stil" optie maar die zullen de meeste gebruikers niet nodig hebben (rendement en/of afgegeven vermogen is dan ook fractie lager)

Misschien een open deur maar een buitenunit maakt het meeste geluid als er "hard gewerkt" moet worden. Dus 24/7 op een vrij constante temperatuur is in de praktijk vaak zuinig(er) én stil(ler).
ik heb overal VV met pomploze verdelers. Ik verwacht zelf max VV temp op circa 37 graden in te stellen, heb ik nu ook namelijk.

Nu gaat cv namelijk enkel in de ochtend aan om naar 19,5 toe te gaan op begane grond en daarna is het heel de dag gewoon warm.

Zal ermee moeten spelen dan wat betreft constante temperatuur.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:15
Rainesh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:05:
[...]

ik heb overal VV met pomploze verdelers. Ik verwacht zelf max VV temp op circa 37 graden in te stellen, heb ik nu ook namelijk.

Nu gaat cv namelijk enkel in de ochtend aan om naar 19,5 toe te gaan op begane grond en daarna is het heel de dag gewoon warm.

Zal ermee moeten spelen dan wat betreft constante temperatuur.
Ik had de vloerverwarming met mijn cv ketel op 36 graden staan en nu met de warmtepomp op 30 graden. Is prima zo. Hoeft echt niet hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 20:19
In de winter is de WP eigenlijk altijd wel bezig, ofwel met verwarmen huis (klimaatregeling) ofwel verwarmen SSW. Ik vroeg aan mijn installateur wat de WP eigenlijk doet in de zomer als het verwarmen van het huis niet nodig is. Hij zei dat de WP dan niks doet op dat vlak en alleen SWW verwarmt. Hijzelf dwingt dat af door (via de app) de klimaatregeling UIT te zetten ergens in april of zo en weer AAN te zetten in september/oktober.

Doen anderen dat ook, het uitzetten van de klimaatregeling in de zomerperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
BanRay schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:50:
In de winter is de WP eigenlijk altijd wel bezig, ofwel met verwarmen huis (klimaatregeling) ofwel verwarmen SSW. Ik vroeg aan mijn installateur wat de WP eigenlijk doet in de zomer als het verwarmen van het huis niet nodig is. Hij zei dat de WP dan niks doet op dat vlak en alleen SWW verwarmt. Hijzelf dwingt dat af door (via de app) de klimaatregeling UIT te zetten ergens in april of zo en weer AAN te zetten in september/oktober.

In de zomer staat de mijne op koelen.

386kWh incl SWW. Vrijstaand huis, vv ongeveer 140m2. (wel soms de houtkachel erbij aan)

[ Voor 6% gewijzigd door Driek op 02-03-2023 14:30 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vous.Thal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-09 15:21
Hier is hij in de zomer ook aan het koelen. Ik laat hem wel altijd op staan. Verwarmen gaat hij toch niet als de buitentemperatuur hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25

Je kunt in het menu op de binnenunit voor elke maand instellen in welke maanden verwarmen OF koelen is toegestaan. En eventueel voor de overgangsmaanden de optie verwarmen&koelen.

Of verwarmen helemaal uitzetten in menu (of dmv knopje boven op de thermostaat)

Temperatuur lager zetten kan uieraard ook.

De keuze is reuze!

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 18:40

GNML

applebuyguide.com

Nou hier is het ook zover, er is een warmtepomp geïnstalleerd met 200l warmwatervat.
wat ik dit topic nog niet heb kunnen vinden en de installatiemanual zegt me ook niet voldoende.
De driewegklep, hoort deze op de aanvoer of op de retour van de CV leiding?
De installatieschema's die ik kon vinden lijkt het de aanvoerzijde te moeten zijn maar ik ben benieuwd hoe de ervaring hier is.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUXfKFw2bv9aPUAKl2I8U4b9Gd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNSEiQMI7Fmr4UiA3SQti9Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVfeMCCiu2s8aDx0YJF_0YE9lMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PicvB75M9rqpCUOAopnu9tCL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NeirqvsbexT78Y3W9w1nq5gNns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xiFC9VoZSXgXtiTJBqqgKzBX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piM0F92DcJbnOPdqA4PqTre6JMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j3sSWwvTI0FVNnnGbEbdeOsO.jpg?f=user_large

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
GNML schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:40:
Nou hier is het ook zover, er is een warmtepomp geïnstalleerd met 200l warmwatervat.
wat ik dit topic nog niet heb kunnen vinden en de installatiemanual zegt me ook niet voldoende.
De driewegklep, hoort deze op de aanvoer of op de retour van de CV leiding?
De installatieschema's die ik kon vinden lijkt het de aanvoerzijde te moeten zijn maar ik ben benieuwd hoe de ervaring hier is.
Hierbij afbeeldingen uit een installateurs-handleiding.
Voorbeeld is van een wandmodel (ik verwacht dat je een wandmodel hebt met een losse boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Toe maar, mooie handleiding!
Heb jij die handleiding zomaar liggen of kun je die online ergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 18:40

GNML

applebuyguide.com

Sparky schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Hierbij afbeeldingen uit een installateurs-handleiding.
Voorbeeld is van een wandmodel (ik verwacht dat je een wandmodel hebt met een losse boiler)
Ah top dankjewel. Ja het gaat idd om een wandmodel met losse boiler. Dat waren ook de screenshots die ik tegen kwam, alleen stond hier niet daikin op maar dit bevestigd het.. toch maar eens met de monteur bellen die het heeft geinstalleerd, waarom die niet de handleiding volgt.

[ Voor 4% gewijzigd door GNML op 03-03-2023 19:03 ]

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Corne-P schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Toe maar, mooie handleiding!
Heb jij die handleiding zomaar liggen of kun je die online ergens vinden?
Ik heb de WP via een groothandel incl. een uitgebreide handleiding. Deze is bestemd voor de installateur. Ik verwacht niet dat de handleiding eenvoudig online te vinden is (iig niet via Daikin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
Als ik het verbruik van andere gebruikers zo zie. Is die van ons wel prima.
Ik heb hem wel op modulatie staan, dat bevalt alleen soms schiet hij iets door. Persoonlijk vind ik de in en uitschakelings verschillen te groot.
Wat mij ook opvalt is de Madoka thermostaat, deze is niet stabiel.
Ik heb er een losse sensor naast gehangen, wat een schommeling in nauwkeurigheid.

Om er werkelijk achter te komen welke zo schommelde heb ik er een 2e sensor (ander merk) naast gehangen.
De 2sensoren wijken max0.2 afonderling.
Daikin Madoka (afgelezen in de app) duikt daar soms 0.5 onder en soms 0.5 boven.
Een schommeling van 1graad in een thermostaat lijkt mij niet normaal.

Herkennen jullie dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

code:
1
2
3
4
Daikin Madoka (afgelezen in de app) duikt daar soms 0.5 onder en soms 0.5 boven.

Dat heb ik hier al vaker gelezen over die thermostaat.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
ikke81 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:15:
Als ik het verbruik van andere gebruikers zo zie. Is die van ons wel prima.
Ik heb hem wel op modulatie staan, dat bevalt alleen soms schiet hij iets door. Persoonlijk vind ik de in en uitschakelings verschillen te groot.
Wat mij ook opvalt is de Madoka thermostaat, deze is niet stabiel.
Ik heb er een losse sensor naast gehangen, wat een schommeling in nauwkeurigheid.

Om er werkelijk achter te komen welke zo schommelde heb ik er een 2e sensor (ander merk) naast gehangen.
De 2sensoren wijken max0.2 afonderling.

zoek eens op hysteresis in dit forum en dan vind je het antwoord op je ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
MijnCommentaar schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:05:
[...]

zoek eens op hysteresis in dit forum en dan vind je het antwoord op je ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cai-d2FFqAQVrpe7NXN-_KrImXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYSduhMTKqVakDyOWtSnM2Vu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCAdhgJrkmIT7hRtftT1jiFhs1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zv9q2UJuyRAHofj8xZWLx4Zz.jpg?f=fotoalbum_large

9c is alleen bij bivalent beschikbaar, of kijk ik niet goed?

[ Voor 22% gewijzigd door ikke81 op 04-03-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
De specsheets van Daikin zijn wel een drama. Ik kan niet vinden wat de het minimaal vermogen is van een 6 en een 8 kW. Tevens is niet te vinden wat deze machine nog aan vermogen leveren bij -10. Weet iemand deze waardes? Ben in onderhandeling met een leverancier en die stelt dat ik met een 6 toe kan. Als ik Koevlaas gebruik en hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bereken heb ik toch wel 6,5 nodig bij -10.

[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:41:
De specsheets van Daikin zijn wel een drama. Ik kan niet vinden wat de het minimaal vermogen is van een 6 en een 8 kW. Tevens is niet te vinden wat deze machine nog aan vermogen leveren bij -10. Weet iemand deze waardes? Ben in onderhandeling met een leverancier en die stelt dat ik met een 6 toe kan. Als ik Koevlaas gebruik en hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bereken heb ik toch wel 6,5 nodig bij -10.
en in welk jaar de komende eeuw denk jij dat we nog eens -10 graden buiten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MajaMestreech schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:48:
[...]

en in welk jaar de komende eeuw denk jij dat we nog eens -10 graden buiten hebben?
Laten we die discussie maar niet aan gaan. -5 ook goed. Als het in de nacht vriest wil ik toch ook mijn huis warm houden. Bij -5 zal het zo'n 5,5 zijn wat ik nodig heb.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 22:30
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Laten we die discussie maar niet aan gaan. -5 ook goed. Als het in de nacht vriest wil ik toch ook mijn huis warm houden. Bij -5 zal het zo'n 5,5 zijn wat ik nodig heb.
Wij hebben de 6 kW, goed geisoleerd huis uit 2007, vloerverwarming benedenverdieping, 2 radiatoren bovenverdieping, stooklijn van 28 graden tot maximaal 35 graden. Dit wordt prima gehaald en ook nog redelijk zuinig ook. Ik heb die Koevlaas niet bestudeerd, dus kan daar ook niks over zeggen of dit klopt. Ik zal vanmiddag eens hiernaar kijken.

Het combitoestel is overigens zuiniger dan een aparte binnenunit en 300L tank. Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik voor het combi vloermodel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MajaMestreech schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Wij hebben de 6 kW, goed geisoleerd huis uit 2007, vloerverwarming benedenverdieping, 2 radiatoren bovenverdieping, stooklijn van 28 graden tot maximaal 35 graden. Dit wordt prima gehaald en ook nog redelijk zuinig ook. Ik heb die Koevlaas niet bestudeerd, dus kan daar ook niks over zeggen of dit klopt. Ik zal vanmiddag eens hiernaar kijken.

Het combitoestel is overigens zuiniger dan een aparte binnenunit en 300L tank. Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik voor het combi vloermodel gaan.
Jouw situatie zegt niets over de mijne helaas. Ik heb bijvoorbeeld geen vloerverwarming. Bij vrieskoude zal ik zo'n 40/45 graden nodig hebben. Ik neem voor lief dat ik dan maar even niet zuinig stook. Iedere fabrikant verstrekt deze gegevens alleen Daikin niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb het afgelopen jaar niet eens een 3x25 aansluiting nodig gehad om het huis warm te houden. Zelfs de koude week in december was geen probleem voor de 8 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 19:57
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:41:
Enige dat ik heb kunnen vinden op https://www.123klimaatsho...rmtepomp-75-kw-230-liter/

Is dat 6kw bij -10 nog steeds 6kw kan leveren. De 8kw bij -10 6,9kw. Ik vermoed sterk dat het
technisch nagenoeg dezelfde units zijn en dat de 6kw softwarematig gelimiteerd is.

Minimale vermogen ben ik ook benieuwd naar, dat heb ik nergens gevonden nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Delerium schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:58:
Ik heb het afgelopen jaar niet eens een 3x25 aansluiting nodig gehad om het huis warm te houden. Zelfs de koude week in december was geen probleem voor de 8 kwh
Dat zegt alleen helaas helemaal niets. Buitentemperatuur, afgifte, isolatie, ingestelde binnentemperatuur, vrijstaand in de polder of rijtjeshuis, etc etc. Allemaal variabelen die bepalen hoe of wat. Het verschil in gebruik tussen mij en de buren is 1000m3 gas. Zelfde huis alleen zo ongeveer alle bovenstaande variabelen zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mnugter schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Enige dat ik heb kunnen vinden op https://www.123klimaatsho...rmtepomp-75-kw-230-liter/

Is dat 6kw bij -10 nog steeds 6kw kan leveren. De 8kw bij -10 6,9kw. Ik vermoed sterk dat het
technisch nagenoeg dezelfde units zijn en dat de 6kw softwarematig gelimiteerd is.

Minimale vermogen ben ik ook benieuwd naar, dat heb ik nergens gevonden nog..
Ik wil toch echt eerst weten wat die waardes zijn alvorens ik een beslissing neem. Link geeft een server die plat ligt. Kan me niet voorstellen dat een 6 bij -10 6kW kan leveren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sparky schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Ik heb de WP via een groothandel incl. een uitgebreide handleiding. Deze is bestemd voor de installateur. Ik verwacht niet dat de handleiding eenvoudig online te vinden is (iig niet via Daikin)
De installateurs handleiding is gewoon online te vinden, of mis ik wat?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Laatst online: 07-02 11:17
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Jouw situatie zegt niets over de mijne helaas. Ik heb bijvoorbeeld geen vloerverwarming. Bij vrieskoude zal ik zo'n 40/45 graden nodig hebben. Ik neem voor lief dat ik dan maar even niet zuinig stook. Iedere fabrikant verstrekt deze gegevens alleen Daikin niet. :?
En dat je bij hogere buitentemperaturen niet zuinig stookt. Overbemeten = vroeger pendelen.

Overweeg of dat 0,5kW tekort bij -10 (waarschijnlijk minder dan eens per jaar, waarschijnlijk in de nacht) opweegt tegen dat pendelen bij hogere temperaturen die je enkele maanden per jaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wtenboske schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:08:
[...]

En dat je bij hogere buitentemperaturen niet zuinig stookt. Overbemeten = vroeger pendelen.

Overweeg of dat 0,5kW tekort bij -10 (waarschijnlijk minder dan eens per jaar, waarschijnlijk in de nacht) opweegt tegen dat pendelen bij hogere temperaturen die je enkele maanden per jaar hebt.
Waarom denk je dat ik het minimale vermogen wil achterhalen van deze twee machines? En het maximale vermogen bij echte vorst. Ik ga niet op de gok een 6 nemen. Ik meldde al dat bij -5 ik 5.5 kW nodig heb. Dat komt genoeg voor. December ben ik niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Ik wil toch echt eerst weten wat die waardes zijn alvorens ik een beslissing neem. Link geeft een server die plat ligt. Kan me niet voorstellen dat een 6 bij -10 6kW kan leveren namelijk.
Zou het ook graag in officiële documentatie zien aangezien dit slechts een stukje tekst op een pagina is.
Woensdag en donderdag heb ik een gesprek met een installateur. Ik zal dan in ieder geval deze vragen eens stellen. Ik ben overigens ook erg benieuwd of de prijzen die je in het andere topic noemde ook echt zo uitkomen, zo ja dan hoor ik graag welke installateur :)

Wat ik al eerder zei, enige wat mij logisch lijkt als het echt 6kw bij -10 is, is als het technisch dezelfde units zijn. Dan verwacht ik zeg ook dat ze even diep terug kunnen moduleren. Deze winter had ik genoeg gehad aan een 6kw, 2020-2021 had ik 6,5 nodig gehad. Als ze inderdaad even laag kunnen ga ik liever voor de 8kw om wel de hele winter door te kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bobjuh schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:36:
Ik heb het geluid van onze fluitende warmtepomp opgenomen. Is dit voor één van jullie een herkenbaar probleem?

https://on.soundcloud.com/GRcf2
Yep. Hier hetzelfde geluid, zo af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Videopac

Rommelt wat aan.

Hmm: best een irritant geluid. Hoe lang en wanneer doet dit zich voor?
En is er iets aan te doen?
(NB: ik heb een Daikin warmtepomp in bestelling staan).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobjuh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-03-2023
Vandaag is Daikin er voor de 3e keer. Krijg nu voor de 2e keer een nieuwe warmtewisselaar. Dit keer een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik heb een vraagje:
Sinds een maand hebben wij ook een warmtepomp vloermodel.
Intern een 230l vat voor het warme tapwater in huis.
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat het lang duurt voordat het vat weer op temperatuur gebracht wordt.
Warmtapwater staat ingesteld op 50gr, gisteren is er een hoop warmwater uitgegaan, en de huidige temperatuur in het vat is 29gr.

Uiteraard heb ik de afgelopen maand met allerlei instellingen zitten spelen op de warmtepomp, maar ik kan niet vinden waar ik bijvoorbeeld een minimum temperatuur voor de warmwatertank kan instellen.

Hiervoor wil ik dus een beroep doen op jullie kennis en kunde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
CassiusZ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:11:
Ik heb een vraagje:
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat het lang duurt voordat het vat weer op temperatuur gebracht wordt.
Warmtapwater staat ingesteld op 50gr, gisteren is er een hoop warmwater uitgegaan, en de huidige temperatuur in het vat is 29gr.

Uiteraard heb ik de afgelopen maand met allerlei instellingen zitten spelen op de warmtepomp, maar ik kan niet vinden waar ik bijvoorbeeld een minimum temperatuur voor de warmwatertank kan instellen.

Heb je hem op planning staan of warmhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
Onk_the_Monk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Heb je hem op planning staan of warmhouden?
Warmhouden.
Zo stond ie ingesteld door de installateur (maar dat weet ik uiteraard niet meer zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
CassiusZ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:11:
Ik heb een vraagje:

@CassiusZ de instelling voor de hysteresis nakijken. Ik wil mijn warm water tank (180 liter)op 53 graden hebben en door de hysteresis zakt die max 3 graden, dus tot 50 voordat ie weer gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
hijlko.roosjen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:11:
[...]

@CassiusZ de instelling voor de hysteresis nakijken. Ik wil mijn warm water tank (180 liter)op 53 graden hebben en door de hysteresis zakt die max 3 graden, dus tot 50 voordat ie weer gaat verwarmen.
THNX Hijlko,

Ik heb de hysteresis aangepast, deze stond op 25, dit betekent toch dat de temperatuur 25gr mag zakken voordat ie weer gaat verwarmen?

Ik heb de hysteresis nu aangepast naar 5, ben benieuwd wat ie nu gaat doen...ik houd jullie op de hoogte.

Mvg, CassiusZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Waarom denk je dat ik het minimale vermogen wil achterhalen van deze twee machines? En het maximale vermogen bij echte vorst. Ik ga niet op de gok een 6 nemen. Ik meldde al dat bij -5 ik 5.5 kW nodig heb. Dat komt genoeg voor. December ben ik niet vergeten.
Met die Altherma heb je ook nog verschillende variaties wat betreft BUH
Dus als je niet in de kou wil zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Toppe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:34:
[...]

De installateurs handleiding is gewoon online te vinden, of mis ik wat?
Dat klopt. En er komt een identieke versie meegeleverd met de unit zelf.
Maar @Sparky heeft dus blijkbaar een nog uitgebreidere inclusief foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
CassiusZ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:23:
[...]

THNX Hijlko,

Ik heb de hysteresis aangepast, deze stond op 25, dit betekent toch dat de temperatuur 25gr mag zakken voordat ie weer gaat verwarmen?

Ik heb de hysteresis nu aangepast naar 5, ben benieuwd wat ie nu gaat doen...ik houd jullie op de hoogte.

Mvg, CassiusZ
Waarom houd je de hele dag het vat warm? Ik zou hem in ieder geval in de nacht niet laten verwarmen. Dan is het op zijn koudst buiten en is je Cop lager, lees onzuiniger stoken, lees meer stroom verbruik. Blijft dat vat niet op temperatuur als je hem in de middag 13.00 uur naar 55 graden stookt en om 17.00 uur uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:13:
[...]

Met die Altherma heb je ook nog verschillende variaties wat betreft BUH
Dus als je niet in de kou wil zitten
BUH? Ben toch behoorlijk ingelezen maar wat bedoel je met BUH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Waarom houd je de hele dag het vat warm? Ik zou hem in ieder geval in de nacht niet laten verwarmen. Dan is het op zijn koudst buiten en is je Cop lager, lees onzuiniger stoken, lees meer stroom verbruik. Blijft dat vat niet op temperatuur als je hem in de middag 13.00 uur naar 55 graden stookt en om 17.00 uur uitzet?
Hoi Motorbeast,
De reden dat ik het vat warm wil houden is omdat ik er nog geen tijd voor gemaakt heb om een schema te maken. En verder lijkt het mij minder energie kosten om het vat op temperatuur te houden dan eens in de zoveel tijd een x-aantal kW in te pompen om het vat weer op temperatuur te brengen.

Mvg, CassiusZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Met de BUH, wordt de backup heater bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
[...]

THNX Hijlko,

Mvg, CassiusZ
Dit was inderdaad de truc vat is nu weer keurig verwarmt.
Nogmaals THNX, Hijlko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:34:
[...]

BUH = backup heather

Heb zelf de volgende in gedachten voorzien van een 2 KW backup element , kan ik dat mooi van een vrije 16 Ampere groep voeden.

https://www.climasense.nl...wandmodel-h-2-kw-buh.html

Ga hem uitsluitend voor verwarming gebruiken.
Later volgt wel een warmtepomp boiler = 2 x subside
onder de streep blijft dat zo,n beetje hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Heeft iemand wat vermogensmetingen van de EBLA09D3W1 of vergelijkbaar? Dat zijn de grijze 9 tot 16kW versies, 3 fase.

Daikin technische support en en documentatie is niet in staat mij te vertellen wat het minimum vermogen is van deze warmtepompen. Wel nominaal en maximaal. Maar ik wil weten wat het werkbereik is.
Vrij belangrijk om het minimum vermogen te weten ivm afgifte daarvan.

Misschien heeft iemand wat gemeten met een dergelijke warmtepomp.

Het is wel echt slecht dat ze dat niet duidelijk hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
[...]

THNX Hijlko,

Mvg, CassiusZ
De hysterese van 25 Gr.C. heeft met de Franse markt te maken -> dan voldoet de WP aan bepaalde (subsidie) eisen wat betreft COP.
Maar dat kun (moet) je zelf uiteraard wijzingen naar wens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
CassiusZ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Hoi Motorbeast,
De reden dat ik het vat warm wil houden is omdat ik er nog geen tijd voor gemaakt heb om een schema te maken. En verder lijkt het mij minder energie kosten om het vat op temperatuur te houden dan eens in de zoveel tijd een x-aantal kW in te pompen om het vat weer op temperatuur te brengen.

Mvg, CassiusZ
Vat op temp. houden met een WP kost meer energie dan af en toe een flinke run vanaf lagere temp.
Een WP heeft aan lagere COP bij hoge temperaturen -> dus laatste stukje van traject is veel minder zuinig (en dat stukje pak je iedere keer opnieuw bij warm houden) Dus terugzakken naar 40 Gr.C. is zuiniger en vervolgens niet al te warm (bv 50 Gr.C. als eindtemp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
mnugter schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Zou het ook graag in officiële documentatie zien aangezien dit slechts een stukje tekst op een pagina is.
Woensdag en donderdag heb ik een gesprek met een installateur. Ik zal dan in ieder geval deze vragen eens stellen. Ik ben overigens ook erg benieuwd of de prijzen die je in het andere topic noemde ook echt zo uitkomen, zo ja dan hoor ik graag welke installateur :)

Wat ik al eerder zei, enige wat mij logisch lijkt als het echt 6kw bij -10 is, is als het technisch dezelfde units zijn. Dan verwacht ik zeg ook dat ze even diep terug kunnen moduleren. Deze winter had ik genoeg gehad aan een 6kw, 2020-2021 had ik 6,5 nodig gehad. Als ze inderdaad even laag kunnen ga ik liever voor de 8kw om wel de hele winter door te kunnen..
Heb je wat aan het document in de volgende post???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiJ4lOBCrwct9NMX8OSn2NjdTSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5mkSZRGaUvmkuhmFXCiHHu4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
CassiusZ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Hoi Motorbeast,

Mvg, CassiusZ
In L/W topic is toch behoorlijk wat ervaring met verschillen meten. Of je bij -2 een vat warm houdt of een vat wat behoorlijk leeg is en in de middag met 6 graden bijvoorbeeld opwarmt maakt heel wat verschil in je Cop. Zelfs mijn keukenboiler is zuiniger met maar 2 keer per dag opwarmen. En dat is Cop1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
!null schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:36:
Heeft iemand wat vermogensmetingen van de EBLA09D3W1 of vergelijkbaar? Dat zijn de grijze 9 tot 16kW versies, 3 fase.

Daikin technische support en en documentatie is niet in staat mij te vertellen wat het minimum vermogen is van deze warmtepompen. Wel nominaal en maximaal. Maar ik wil weten wat het werkbereik is.
Vrij belangrijk om het minimum vermogen te weten ivm afgifte daarvan.

Misschien heeft iemand wat gemeten met een dergelijke warmtepomp.

Het is wel echt slecht dat ze dat niet duidelijk hebben.
Drama Daikin met data. Heb via L/W deze site gekregen. Kijk even of hij daar tussen staat. https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Dit keeg ik voor de 6 https://www.heatpumpkeyma...449ce8ee44ff530dfd4501174

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:07:
[...]

BUH = backup heather

Heb zelf de volgende in gedachten voorzien van een 2 KW backup element , kan ik dat mooi van een vrije 16 Ampere groep voeden.

https://www.climasense.nl...wandmodel-h-2-kw-buh.html

Ga hem uitsluitend voor verwarming gebruiken.
Later volgt wel een warmtepomp boiler = 2 x subside
onder de streep blijft dat zo,n beetje hetzelfde.
Ja duh, dat betekent BUH. :+ Ik neem geen WP Boiler. Staat straks, als het doorgaat, 4 meter van de binnenunit hier. Scheelt weer een dakdoorvoer waar de zonnepanelen liggen.

Mbt tot je BUH wordt net dit gepost in L/W : Dat hangt van het merk/type WP af. Beste oplossing is om zo'n element hooguit te gebruiken voor je legionellarun, en voor de rest niet. Gewoon een WP kopen die genoeg capaciteit heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Drama Daikin met data. Heb via L/W deze site gekregen. Kijk even of hij daar tussen staat. https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Dank voor alle bronnen, linkjes en foto’s! Ik denk dat we in ieder geval een aardig beeld hebben kunnen krijgen van het vermogen bij -7. Dat is al wat heel wat.

Enige is nog het minimale vermogen. Inmiddels is het mij wel duidelijk dat dit per temperatuur verschilt en er dus geen absoluut getal is (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2119918).

De aanname dat bij +12 het minimum vermogen gemeld staat lijkt mij redelijk. Lijkt mij nog wel redelijk veel vermogen en de Daikin zou dan niet erg diep terug kunnen moduleren dus? Of zie ik dat verkeerd en is ~3,2kw prima voor deze buiten temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mnugter schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:13:
[...]

[...]

Dank voor alle bronnen, linkjes en foto’s! Ik denk dat we in ieder geval een aardig beeld hebben kunnen krijgen van het vermogen bij -7. Dat is al wat heel wat.

Enige is nog het minimale vermogen. Inmiddels is het mij wel duidelijk dat dit per temperatuur verschilt en er dus geen absoluut getal is (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2119918).

De aanname dat bij +12 het minimum vermogen gemeld staat lijkt mij redelijk. Lijkt mij nog wel redelijk veel vermogen en de Daikin zou dan niet erg diep terug kunnen moduleren dus? Of zie ik dat verkeerd en is ~3,2kw prima voor deze buiten temperaturen?
Mijn L/L doet op dit moment 700Wh is ongeveer 2,8Kw. Het is hier nu 4 graden buiten. 3,2 is dus niet extreem laag nee. Had liever 2,5 gezien. Edit heb hem net 1 graad verhoogt en zal dan 800/900Wh zijn, maakt 3,6Kw. Bij 12 graden buiten wordt het een pendelfestijn vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Ja duh, dat betekent BUH. :+ Ik neem geen WP Boiler. Staat straks, als het doorgaat, 4 meter van de binnenunit hier. Scheelt weer een dakdoorvoer waar de zonnepanelen liggen.

Mbt tot je BUH wordt net dit gepost in L/W : Dat hangt van het merk/type WP af. Beste oplossing is om zo'n element hooguit te gebruiken voor je legionellarun, en voor de rest niet. Gewoon een WP kopen die genoeg capaciteit heeft.
Mooi dat je je even snel bijgelezen hebt!
;)

Je moet ook mijn voorbeeld niet volgen.
Maar als mijn buitenunit dichtgevroren zit bij dichte mist en -10 is wat extra verwarming wellicht wel handig.
Volgens koevlaas heb ik bij -10 genoeg aan 5,8 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Mooi dat je je even snel bijgelezen hebt!
;)

Je moet ook mijn voorbeeld niet volgen.
Maar als mijn buitenunit dichtgevroren zit bij dichte mist en -10 is wat extra verwarming wellicht wel handig.
Volgens koevlaas heb ik bij -10 genoeg aan 5,8 kw
Daar zou ik me maar niet druk om maken. Als ik het hier met een 4,2 L/L bij vorst zonder backup, moet dat met een L/W een eitje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Ook daar staat niet veel nieuws in, ook niet voor jouw voorbeeld van de 6kW.

In het geval van de 9kW is, in dit lijstje, het laagste wat ik zie 1.9kW elektrisch, wat ervoor zorgt dat hij nog steeds ~9kW afgeeft op een goeie dag.

Dus we weten niet wat het minimum is van het modulerende bereik. Totdat je het test.

Wat echt heel irritant is, want ik wil bepalen of ik hiervoor een buffervat nodig heb of niet.
Maar ach, zelfs een 50 liter buffervaatje zal niet genoeg zijn als hij niet zo laag kan moduleren. Want dan zijn die kleine hoeveelheden ook niks.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 06-03-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Laat maar weten als je documentatie hebt gevonden die het minimale vermogen vermeldt. Velen op dit forum zijn daar benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wtenboske schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:49:
[...]

Laat maar weten als je documentatie hebt gevonden die het minimale vermogen vermeldt. Velen op dit forum zijn daar benieuwd naar.
Lijkt mij de waarde bij 12 graden. Behoorlijk hoog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:01:
[...]

Lijkt mij de waarde bij 12 graden. Behoorlijk hoog dus.
Thanks! Ik zie een verschil van 0,4 tot 0,6 kW in vermogen bij 12C tussen de 6 en 8 kW versies. Niet echt significant.

[ Voor 40% gewijzigd door wtenboske op 06-03-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wtenboske schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Thanks! En dus geen verschil tussen de 6 en 8 kW variant als het om minimaal vermogen gaat. Dat is geruststellend aangezien ik voor een 8 heb gekozen en op dat gebied met een 6 dus niet beter af was geweest.
Waarschijnlijk zelfde machines met software matig andere parameters. En daar mag je dan meer voor betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
!null schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:23:
[...]

Ook daar staat niet veel nieuws in, ook niet voor jouw voorbeeld van de 6kW.

In het geval van de 9kW is, in dit lijstje, het laagste wat ik zie 1.9kW elektrisch, wat ervoor zorgt dat hij nog steeds ~9kW afgeeft op een goeie dag.

Dus we weten niet wat het minimum is van het modulerende bereik. Totdat je het test.

Wat echt heel irritant is, want ik wil bepalen of ik hiervoor een buffervat nodig heb of niet.
Maar ach, zelfs een 50 liter buffervaatje zal niet genoeg zijn als hij niet zo laag kan moduleren. Want dan zijn die kleine hoeveelheden ook niks.
Als je voldoende inhoud in je systeem hebt geen buffervat nemen. Werkt het mooist weet ik uit L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Mbt het minimale vermogen:

Bij onze 8 kW uitvoering (staand met 230 ltr boiler) zie ik ca. 500 Watt elektrisch opgenomen vermogen als minimum.

Afhankelijk van de COP resulteert dat in een bepaald thermisch vermogen. Het minimale thermische vermogen is daarmee buitentemp. afhankelijk? (voorbeeld: COP=3 -> ca. 1.500 Watt thermisch als minimum & bij een COP=5 -> ca. 2.500 Watt thermisch als minimum)

Edit/aanvulling: is er iemand met een 6 kW uitvoering die het minimale elektrische opgenomen vermogen weet (als dat ook ca. 500 Watt betreft dan kunnen de 6&8 kW dus even ver terug moduleren?)

[ Voor 19% gewijzigd door Sparky op 06-03-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Als je voldoende inhoud in je systeem hebt geen buffervat nemen. Werkt het mooist weet ik uit L/W.
De 9 tot 16kW versies hebben minimaal 20 liter per minuut flow in veel condities.

Het betreffende huis krijgt 2 zeer grote LTV radiatoren, heeft al een overloop verderop in het systeem (vanwege kleppen systeem) en heeft verder wat ouderwetse radiatoren. Daarnaast is er een zone met vloerverwarming maar die zal veel dicht staan dus kan ik niet vanuit gaan voor de flow.

Ik denk/hoop dat het wel aardig goed komt qua flow, maar als het minimum vermogen te hoog is heb je alsnog een probleem van pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corne-P
Ik heb onlangs wat foto’s voorbij zien komen over de aansluiting van de BUH van o.a. @warhamstr
Op die foto zijn de bruine en donkerblauwe ader aangesloten als fase en nul aansluiting en de grijze en zwarte (met lichtblauwe krimpkous) zijn daar afgedopt.
In een document wat ik van @Sparky heb gekregen staat echter het volgende afgebeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjQI8JzvaMUusxU1TmM1rvYN1Tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPcfsfqF7vmUzey7deh4mN6j.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie toevallig een foto van de aansluitingen op het relais?
Volgens bovenstaand schema is namelijk aansluiting 1 de fase en aansluiting 3 de nul.
Bij mij zit op 3 echter de zwarte draad met lichtblauwe krimpkous en niet de donkerblauwe.
Ook zie ik op de foto naast het schema dat er 2 draden uit het relais zijn gehaald.
Daar werd ik hier onlangs al op gewezen, maar nu ben ik benieuwd hoe het bij anderen aangesloten zit.

Onderstaand is hoe het momenteel bij mij aangesloten zit. Als het schema klopt moet ik een draad wisselen en 2 loshalen uit het relais maar dat komt dan weer niet overeen met de informatie van @warhamstr .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6B5D2Kx7GdXIPvQQ985GxmSqoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqEHKqkWaS7P5UIptQNYmOMb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip3xrCkeF_rmNVVTsVOntTuYT1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv6ZbhaL3DrsqxBiyCDaf2pN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHuLfng1akZXqRYRCx3xzmvDDI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDcGBbnhoCNmB7AvNpIppRia.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vous.Thal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-09 15:21
Heeft er iemand al geexperimenteerd met "geluidsarme stand" of "Quiet Mode"? Welke invloed heeft dit op het systeem? Het enige wat ik kan terugvinden in de handleiding is dat je stand3 niet mag gebruiken bij vriestemperaturen. Maar wat het juist doet??? Ik vermoed dat de compressor dat op lager vermogen gaat draaien? Wat gebeurt er dan met de COP? Hij neemt dan ook minder warmte uit de omgeving, gaat dit dan ook ten goede komen van het aantal defronts en geeft dit dan ook langere runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Is er ook iemand die zijn desinfectiestand uitgeschakeld heeft en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:53
We hebben al enkele maanden een EHVX08S23D6V/ERGA08DV combinatie draaien en dat werkt goed, behalve dat we voor de vloerverwarming een mengverdeler hebben zonder inregelventiel, zodat we per definitie met een hogere aanvoer moeten werken. Zonde van het verbruikt.

Daar wil ik vanaf, dus heb een offerte opgevraagd voor een verdeler die niet mengt. Aangezien de aanvoer naar de verdeler 16mm is, adviseren ze om een verdeler met pomp te gebruiken, omdat ze bang zijn dat er anders te weinig flow is.

Omdat de pomp een substantieel gedeelte is van het bedrag van de offerte, wil ik zeker weten dat we een pomp écht nodig hebben.

Onze situatie:
- Begane grond: 50m2 vloerverwarming (4-groepen) met 16mm aanvoer naar verdeler
- Overige verdiepingen: radiatoren (HTV).
- Warmtepomp staat op zolder, dus de vloerverwarming zit denk ik als laatste in het circuit

De radiatoren gaan we ooit vervangen voor LTV modellen óf ook daar over op vloerverwarming, maar dat is voor de lange-termijn. Het belangrijkste is dat de begane grond goed verwarmd wordt met een zo laag mogelijke aanvoer.

Nu vraag ik me af of er mensen zijn met een soortgelijke opstelling, en of het ook goed werkt zonder pomp?

Dank alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:29:
We hebben al enkele maanden een EHVX08S23D6V/ERGA08DV combinatie draaien en dat werkt goed, behalve dat we voor de vloerverwarming een mengverdeler hebben zonder inregelventiel, zodat we per definitie met een hogere aanvoer moeten werken. Zonde van het verbruikt.

Daar wil ik vanaf, dus heb een offerte opgevraagd voor een verdeler die niet mengt. Aangezien de aanvoer naar de verdeler 16mm is, adviseren ze om een verdeler met pomp te gebruiken, omdat ze bang zijn dat er anders te weinig flow is.

Omdat de pomp een substantieel gedeelte is van het bedrag van de offerte, wil ik zeker weten dat we een pomp écht nodig hebben.

Onze situatie:
- Warmtepomp staat op zolder, dus de vloerverwarming zit denk ik als laatste in het circuit

De radiatoren gaan we ooit vervangen voor LTV modellen óf ook daar over op vloerverwarming, maar dat is voor de lange-termijn. Het belangrijkste is dat de begane grond goed verwarmd wordt met een zo laag mogelijke aanvoer.

Nu vraag ik me af of er mensen zijn met een soortgelijke opstelling, en of het ook goed werkt zonder pomp?

Lees even L/W topic. Volgens mij wordt daar vermeld een gesloten pomploze verdeler te nemen. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassiusZ
Sparky schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Vat op temp. houden met een WP kost meer energie dan af en toe een flinke run vanaf lagere temp.
Een WP heeft aan lagere COP bij hoge temperaturen -> dus laatste stukje van traject is veel minder zuinig (en dat stukje pak je iedere keer opnieuw bij warm houden) Dus terugzakken naar 40 Gr.C. is zuiniger en vervolgens niet al te warm (bv 50 Gr.C. als eindtemp)
Hoi Sparky,

Temp van het vat staat nu op 50gr ingesteld, met een hysteresis van 5.
Ik kan idd de hysteresis nog naar 10 zetten, dan 'koelt' het vat iets verder af als nu.

Mvg, CassiusZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Lees even L/W topic. Volgens mij wordt daar vermeld een gesloten pomploze verdeler te nemen. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Daar ben ik me van bewust. Het is ook een gesloten verdeler (geen retour menging), maar wél met een pomp. De installateur weet namelijk niet of de pomp van de WP sterk genoeg is om in de verdeler zonder pomp te draaien, vandaar dat ik graag hoor wat de ervaringen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Sito op 07-03-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Daar ben ik me van bewust. Het is ook een gesloten verdeler (geen retour menging), maar wél met een pomp. De installateur weet namelijk niet of de pomp van de WP sterk genoeg is om in de verdeler zonder pomp te draaien, vandaar dat ik graag hoor wat de ervaringen zijn.
Dus omdat je installateur dit niet weet gooit hij er maar een pomp extra in? :'( Wat dacht hij van opvragen debiet en opvoerhoogte bij Daikin? Lijkt me niet echt een grote opgave.

Het is toch wel triest dat je een bak geld betaalt en een installateur deze moeite niet neemt. Heb jij nog geluk dat je Tweakers kent. Heb je al in de installatiehandleiding gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
De legionella run die wekelijks plaats vindt, zal afhankelijk van de starttemperatuur, de duur van de run en de grootte van de tank wellicht ergens tussen de 200-400kwu per jaar aan stroom verbruiken. Ik heb Daikin afgelopen weekend getipt om in de tank een plexiglazen buis te monteren met daarin een vanaf de buitenkant (bv achter een klepje) verwisselbare 15w UVC lamp die elke dag 1x een uur of 2x per dag een half uur brand (uiteraard met een controlesysteem dat ie het ook daadwerkelijk doet). Daarmee wordt ook elk micro organisme incl legionella gedood en dat kost dan per jaar slechts zo'n 5,5 kwh aan stroom. Scheelt toch behoorlijk. Ben benieuwd naar hun reactie en wat anderen ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:54
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Dus omdat je installateur dit niet weet gooit hij er maar een pomp extra in? :'( Wat dacht hij van opvragen debiet en opvoerhoogte bij Daikin? Lijkt me niet echt een grote opgave.

Het is toch wel triest dat je een bak geld betaalt en een installateur deze moeite niet neemt. Heb jij nog geluk dat je Tweakers kent. Heb je al in de installatiehandleiding gekeken?
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Ik zit een vergelijkbare situatie. Er zal een volume weerstand en stroom berekening gemaakt moeten worden, wat wellicht moeilijk is als je niet weet hoe lang de groepen per stuk zijn (zoals bij mij het geval). Dus kan me voorstellen dat de leverancier wilt voorkomen dat iemand het huis niet warm genoeg krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:28
[...]

Ik heb helaas eenzelfde situatie. Mijn aanvoer naar de eerste verdeler is 22 mm, maar deze vertakt naar de tweede verdeler op bovenste verdieping via een 16 mm leiding. Ik heb een verdeler met inregelventiel, die staat dicht. Als ik de pomp uitzet is er nog nauwelijks stroming kan ik je vertellen, dus ik zou toch de pomp overwegen. Maar goed, elke situatie is anders.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
[...]

Daar ben ik me van bewust. Het is ook een gesloten verdeler (geen retour menging), maar wél met een pomp.
Ik wist trouwens niet dat deze bestonden, en zou dus voor mij ook nog interessant kunnen zijn. Welke verdeler/pomp is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
danny.s schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Ik zit een vergelijkbare situatie. Er zal een volume weerstand en stroom berekening gemaakt moeten worden, wat wellicht moeilijk is als je niet weet hoe lang de groepen per stuk zijn (zoals bij mij het geval). Dus kan me voorstellen dat de leverancier wilt voorkomen dat iemand het huis niet warm genoeg krijgt.
Als je niet weet hoelang de groepen zijn een warmtebeeldcamera huren. Zie je alle leidingen liggen. Meten maar. 2 pompen gaan gewoon ten koste van je Cop. Eeuwig zonde. Lijkt mij stug met 50m2 vloerverwarming dat je er 2 nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 07-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Als je niet weet hoelang de groepen zijn een warmtebeeldcamera huren. Zie je alle leidingen liggen. Meten maar. 2 pompen gaan gewoon ten koste van je Cop. Eeuwig zonde. Lijkt mij stug met 50m2 vloerverwarming dat je er 2 nodig hebt.
Ja, hoe langer ik er over nadenk lijkt me een extra pomp totaal niet nodig. Maar ik zal contact met de installateur opnemen die onze WP heeft geplaatst, of hij een gesloten verdeler kan plaatsen. Ik heb dat eerder al een paar keer gevraagd, maar laten we zeggen dat hij qua communicatie geen held is en steeds niks meer liet weten.

Heb toen een andere partij benaderd en zij kwamen met die extra pomp voor de verdeler, al vraag ik me nu inderdaad af of dat nodig is.

Thanks voor de feedback allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Ja, hoe langer ik er over nadenk lijkt me een extra pomp totaal niet nodig. Maar ik zal contact met de installateur opnemen die onze WP heeft geplaatst, of hij een gesloten verdeler kan plaatsen. Ik heb dat eerder al een paar keer gevraagd, maar laten we zeggen dat hij qua communicatie geen held is en steeds niks meer liet weten.

Heb toen een andere partij benaderd en zij kwamen met die extra pomp voor de verdeler, al vraag ik me nu inderdaad af of dat nodig is.

Thanks voor de feedback allen!
Bij twijfel niet oversteken. Bel gewoon Daikin en vraag het debiet en opvoerhoogte op. Ik neem toch aan dat een machine met X vermogen een modulerende pomp heeft die past bij dat vermogen. Maar nogmaals....checken.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 07-03-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-10 15:11

cka

Het liefst zet ik de hele unit uit, want zelfs in standby modus verbruikt het apparaat zo'n 30W continue. Ik ben alleen bang dat de pomp dan vastloopt. Geen SWW via de Daikin Altherma, dus daar hoef ik hem niet voor aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
MotorBeast schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Bij twijfel niet oversteken. Bel gewoon Daikin en vraag het debiet en opvoerhoogte op. Ik neem toch aan dat een machine met X vermogen een modulerende pomp heeft die past bij dat vermogen. Maar nogmaals....checken.
Debiet is 25l/minuut. Wat houdt de opvoerhoogte in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Debiet is 25l/minuut. Wat houdt de opvoerhoogte in?
Mooi stukje https://www.livios.be/nl/...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Maar jouw installateur moet deze kennis hebben. Niet wij. O-) Net zoals hij de installatie waterzijdig moet inregelen met een delta T van 5.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 07-03-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
cka schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Het liefst zet ik de hele unit uit, want zelfs in standby modus verbruikt het apparaat zo'n 30W continue. Ik ben alleen bang dat de pomp dan vastloopt. Geen SWW via de Daikin Altherma, dus daar hoef ik hem niet voor aan laten staan.
30W? Dat is wel heel erg veel. Ik vind mijn 17W al veel, en dat is inclusief de ESP.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ik heb eerder dit jaar bij Daikin opgevraagd of mijn vloer geschikt zou zijn voor een gesloten verdeler (met toelichting over mijn situatie), en onderstaande was het antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C27YXnroiLXq0C3c3tfV6XcH_Ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iKrKOAL9ucmYQZMf726wHVPX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
CassiusZ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Hoi Sparky,

Temp van het vat staat nu op 50gr ingesteld, met een hysteresis van 5.
Ik kan idd de hysteresis nog naar 10 zetten, dan 'koelt' het vat iets verder af als nu.

Mvg, CassiusZ
Je kunt de hysterese ook op 5 Gr.C. laten staan en via het programma een (lagere) eco temp. instellen voor de "hele" dag icm (hogere) comfort temp. tussen 13:00 en 15:00 uur. Bij ons staat de eco op 45 Gr.C. en comfort op 50 Gr.C. In de praktijk wordt iedere dag om 13:00 uur de 230 ltr boiler even opgewarmd. Op een gunstig COP moment en op een moment waarop het niet ten koste gaat van temperatuur binnen in huis. Als er een keer héél veel warm tapwater wordt gebruikt dan zakt de boiler naar 40 Gr.C. (eco - hysterese van 5 Gr.C.) -> dan springt de WP alsnog even bij om boiler naar de 45 Gr.C. te verwarmen. Maar dat komt in ons geval eigenlijk nooit voor. Een run tapwater verwarmen van ca. 41/43 -> 50 Gr.C. komt volgens de app op ongeveer 2 kWh uit. (bij huidige buitentemp. van ca. 5 Gr.C.) Dat komt ook redelijk overeen met m'n Home Wizard meting.

(Edit -> backup heater komt niet bij met bovenstaande instellingen :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Sparky op 07-03-2023 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Sito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:29:

Onze situatie:

Alleen het circuit naar de vloerverwarming vol open zetten en de overige afnemers helemaal dicht. Dan via installateurscode (5678) de pomp op de verschillende snelheden inschakelen en via informatie->sensoren de flow uitlezen. De meetpunten uitzetten in pompcurve (welke al voorbij kwam op tweakers) en vervolgens kijken of er nog ruimte is voor de "tegendruk/weerstand" van je vloerverwarming. Op deze manier kun je wel bepalen of de circ.pomp van de WP geschikt is voor een pomploze verdeler. Na installatie van de pomploze verdelers de overige verbruikers eventueel iets knijpen om voldoende flow naar je vloerverwarming te garanderen.

Ideaal is het overigens niet met 16 mm. (maar dat wist je al / nwe meerlaags of koperen leiding van WP naar verdeler zal bouwkundig wel erg lastig of zelfs onmogelijk zijn als ik het zo lees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik wil mijn Daikin warmtepomp instellen op kamerthermostaat regeling ipv vertrek regeling hoe kan ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Laatst online: 14-08-2024
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het vergelijk kan maken in het door jullie samengestelde excel lijst? Ik heb de pomp nu bijna een jaar maar heb het idee dat deze zuiniger/beter afgesteld kan worden maar heb geen idee hoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CassiusZ
Sparky schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Je kunt de hysterese ook op 5 Gr.C. laten staan en via het programma een (lagere) eco temp. instellen voor de "hele" dag icm (hogere) comfort temp. tussen 13:00 en 15:00 uur. Bij ons staat de eco op 45 Gr.C. en comfort op 50 Gr.C. In de praktijk wordt iedere dag om 13:00 uur de 230 ltr boiler even opgewarmd. Op een gunstig COP moment en op een moment waarop het niet ten koste gaat van temperatuur binnen in huis. Als er een keer héél veel warm tapwater wordt gebruikt dan zakt de boiler naar 40 Gr.C. (eco - hysterese van 5 Gr.C.) -> dan springt de WP alsnog even bij om boiler naar de 45 Gr.C. te verwarmen. Maar dat komt in ons geval eigenlijk nooit voor. Een run tapwater verwarmen van ca. 41/43 -> 50 Gr.C. komt volgens de app op ongeveer 2 kWh uit. (bij huidige buitentemp. van ca. 5 Gr.C.) Dat komt ook redelijk overeen met m'n Home Wizard meting.

(Edit -> backup heater komt niet bij met bovenstaande instellingen :) )
THNX Sparky,
Helder verhaal, nu nog even tijd vinden om het te implementeren.
De BUH heb ik al volledig buitenspel gezet in het menu, uiteraard nog wel wekelijks mijn legionella run.

Mvg, CassiusZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Er komt bij mij een daikin altherma. Woning 2014, alle verdiepingen vloerverwarming, er zijn geen radiatoren.
Volledig nageregeld wat wil zeggen dat elke ruimte een eigen thermostaat heeft die warmte vraag kan triggeren. In de praktijk wordt alleen de beneden verdieping en de badkamer verwarmd.

Installateur geeft aan dat mijn systeem met een seriebuffer van 40l kan mede omdat de warmtepomp tot 25% kan terugmoduleren. Parallelbuffer met secundair circuit is overkill wordt aangegeven.

Ik heb zelf wat zorgen bij het stookgedrag, het aantal stops en starts. Heeft iemand een soortgelijke oplossing en kun je me jouw stookgedrag laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riesjard schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:30:
Er komt bij mij een daikin altherma. Woning 2014, alle verdiepingen vloerverwarming, er zijn geen radiatoren.
Volledig nageregeld wat wil zeggen dat elke ruimte een eigen thermostaat heeft die warmte vraag kan triggeren. In de praktijk wordt alleen de beneden verdieping en de badkamer verwarmd.

Installateur geeft aan dat mijn systeem met een seriebuffer van 40l kan mede omdat de warmtepomp tot 25% kan terugmoduleren. Parallelbuffer met secundair circuit is overkill wordt aangegeven.

Ik heb zelf wat zorgen bij het stookgedrag, het aantal stops en starts. Heeft iemand een soortgelijke oplossing en kun je me jouw stookgedrag laten zien?
Als je (een deel van) de woonkamer dan gewoon niet naregelt heb je uberhaupt geen buffer nodig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Als je (een deel van) de woonkamer dan gewoon niet naregelt heb je uberhaupt geen buffer nodig.
Even kijken of ik je goed begrijp: Je bedoeld dan de naregeling van deze groepen afhalen waardoor de groepen altijd open staan, de Madoka thermostaat beneden gebruiken en die de WP laten aansturen?
Dan fungeren de overige thermostaten dus eigenlijk als slave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riesjard schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Even kijken of ik je goed begrijp: Je bedoeld dan de naregeling van deze groepen afhalen waardoor de groepen altijd open staan, de Madoka thermostaat beneden gebruiken en die de WP laten aansturen?
Dan fungeren de overige thermostaten dus eigenlijk als slave?
Ja :) Of een andere aan/uit thermostaat zoals die van je zoneregeling, als dat daarmee kan tenminste. Lijkt me fijner om dat helemaal uniform te houden door het hele huis. De madoka voor de L/W's (hangt hier ook) werkt prima maar kan je verder 0,0 mee.

Als je toch (vrijwel) altijd de begane grond/woonkamer verwarmt heeft het totaal geen zin om hier een naregeling op toe te passen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:42
Ik heb twee vraagjes waarvan misschien iemand het antwoord weet.

1. In de Altherma app voor IOS wordt de buitenunit niet gedetecteerd; staat als FFFF. Daardoor wordt (waarschijnlijk) het vermogen drie keer te hoog weergegeven. Is een ERGA06EAV3H, monofase dus. Weet iemand hoe je dit oplost en dus het type van de binnenunit in de app krijgt?
2. Enig idee wat de laatste softwareversie is van de binnenunit? Type EHBH08EF6V, huidige geïnstalleerde versie 0222.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
FransHe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:26:
Ik heb twee vraagjes waarvan misschien iemand het antwoord weet.

1. In de Altherma app voor IOS wordt de buitenunit niet gedetecteerd; staat als FFFF. Daardoor wordt (waarschijnlijk) het vermogen drie keer te hoog weergegeven. Is een ERGA06EAV3H, monofase dus. Weet iemand hoe je dit oplost en dus het type van de binnenunit in de app krijgt?
2. Enig idee wat de laatste softwareversie is van de binnenunit? Type EHBH08EF6V, huidige geïnstalleerde versie 0222.
Bij ons staat er ook FFFF in de IOS app.
Alles werkt wel naar behoren.

Wij hebben een iets ander type Altherma maar via installateurscode konden we op binnenunit wel van alles en nog wat instellen (waaronder 1P/3P)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-10 16:46

GJA

Sinds kort ook trotse eigenaar van een EHVH08S23EJ9W. vloerunit binnen, 230 liter water.

Ik ben begonnen aan dit topic een al meerdere malen tegengekomen dat een verdeler voor de vloerverwarming zonder pompen beter is.
Nu hadden we een gasketel en dus verdeler met pomp. Simpel dus, aanpassen.
Maar..... De situatie is wel wat bijzonder. We hebben een huis met een groot vloer oppervlak (163 m²). Daarom ook niet 1 maar twee verdelers, ieder met een pomp. Alleen de beneden verdieping wordt verwarmd.
De verst gelegen ruimte ligt op 12 meter afstand van de verdelers. Da's tot aan de drempel van die kamer dus de leidingen zijn nog langer.
Is het dan nog steeds verstandig om de pompen te verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n5wmptGdgCD5jwnXpQUQsGrm0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GccMo0Xpnv1JwnK9kLlLXIb6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrXvNlZoX8m1M7W9ewGmeMtG3fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3HPjKQsN0mFJpQa3yQGiak8.jpg?f=fotoalbum_tile

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
GJA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:45:
Sinds kort ook trotse eigenaar van een EHVH08S23EJ9W. vloerunit binnen, 230 liter water.

Ik ben begonnen aan dit topic een al meerdere malen tegengekomen dat een verdeler voor de vloerverwarming zonder pompen beter is.
Nu hadden we een gasketel en dus verdeler met pomp. Simpel dus, aanpassen.
Maar..... De situatie is wel wat bijzonder. We hebben een huis met een groot vloer oppervlak (163 m²). Daarom ook niet 1 maar twee verdelers, ieder met een pomp. Alleen de beneden verdieping wordt verwarmd.
De verst gelegen ruimte ligt op 12 meter afstand van de verdelers. Da's tot aan de drempel van die kamer dus de leidingen zijn nog langer.
Is het dan nog steeds verstandig om de pompen te verwijderen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Je slangen zitten vrij ver boven de vloer, grote kans dat je op meerdere slangen de lengte kunt aflezen (als op beide een maat staat -> aanvoer - retour) De 12 meter naar de ruimte hoeft niet zozeer het probleem te zijn. Als de 8 kW WP toereikend is dan zul je in deze situatie niet zo snel in de problemen komen met pomploze verdelers mits juiste materialen en goed ingeregeld. Misschien kun je de huidige verdelers laten zitten, pomp er tussenuit en toe-/afvoer rechtstreeks op de headers aansluiten. Koelen is niet van toepassing en de flow/vermogen verdeeld over deze situatie zal qua flow/diameter ook wel lukken verwacht ik.

En anders de pompen vervangen door energiezuinige varianten, dat scheelt iig energie op jaarbasis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Sparky schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Je slangen zitten vrij ver boven de vloer, grote kans dat je op meerdere slangen de lengte kunt aflezen (als op beide een maat staat -> aanvoer - retour) De 12 meter naar de ruimte hoeft niet zozeer het probleem te zijn. Als de 8 kW WP toereikend is dan zul je in deze situatie niet zo snel in de problemen komen met pomploze verdelers mits juiste materialen en goed ingeregeld. Misschien kun je de huidige verdelers laten zitten, pomp er tussenuit en toe-/afvoer rechtstreeks op de headers aansluiten. Koelen is niet van toepassing en de flow/vermogen verdeeld over deze situatie zal qua flow/diameter ook wel lukken verwacht ik.

En anders de pompen vervangen door energiezuinige varianten, dat scheelt iig energie op jaarbasis :)
HI eens met bovenstaande, met als aanvulling Warmtepomp werken alleen efficiënt op lage temperatuur <35 graden. en kleine delta T (bv 5 graden) Vloerverdeler met pomp mengt de retour en aanvoer. Gevolg de vloer is vrijwel niet op temperatuur te krijgen. Kortom MENG pomp zal eruit moeten halen wil je op lage temp / efficient werken. Inregelen is lastig omdat systemen op lage temperatuur nu eenmaal erg traag zijn. .

mvg JAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-01 21:14
1.5 maand in het bezit van een Daikin Wp. Ik heb als eerste de sheet met mijn instellingen ingevuld onder Popcorn63.
Ik ben vooral geïnteresseerd in het vinden van mijn ideale instellingen passend bij onze woning. Daarnaast wil ik ook andere gebruikers helpen bij vragen daar waar ik kan.
Ik ben ongeveer sinds een maand aan het zorgvuldig instellen van de WP, maar vind de stroom vraag nogal wisselend. Pomp op modulaire gezet, maar daarmee werd stroomverbruik alleen nog hoger.
Weet iemand, als je naar mijn instellingen kijkt waar nog verbeteringen kunnen zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCCI63sF7od4INDuMfLfv-s_acA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1xzsMkKXk1a9FOk2dgZoUEb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 30 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma