Wat is het nadeel van een warmtepomp met 'teveel' vermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandeTiburon
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-05-2022
Ik ben bij de lokale CV boer geweest en die deed het voorkomen dat het ontzettend nadelig was om een all-electric warmte pomp te nemen met 'teveel vermogen'.

Naast het voor de hand liggende nadeel dat hij meer kost, wat is precies het probleem daar mee?

In mijn geval; waarom zou ik niet Atag Energion M Compact 7 nemen, maar toch de Atag Energion M Compact 5 met een CV ketel er bij (advies van de installateur)

De compact 7 lijkt me toch beter, heb ik geen gas meer nodig, en het scheelt me hoe dan ook de aanschaf van een CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Belangrijkste reden is dat deze gaat pendelen. Dus in- en uitschakelen. Daardoor slijten de bewegende onderdelen sneller (lagers, motor, compresssor).

Tevens kan het ook comforttechnisch negatief zijn omdat de warmtevraag groot te noeg moet zijn voor de warmtepomp om op te starten. Je temperatuur kan daardoor fluctueren, in plaats van dat deze constant blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Teveel vermogen = over gedimensioneerd = pendelen, dus teveel aan- uit, slecht voor de compressor. Beste is om er juist net onder te zitten.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik heb zelf hier een maatje te groot (10kw ipv 7kw). Het nadeel is dat het minimum vermogen bij +7 graden dan ook erg hoog is waardoor je z'n vermogen lastiger kwijt kan.

Hierdoor kan je een jojo effect krijgen kwa temperatuur. Maar het hangt ook erg af van de specificaties van beide units.

Te weinig vermogen is ook niet prettig, maar vaak ook wel goed op te lossen door een elektrische kachel of andere verwarming.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens