Wat is het nadeel van een warmtepomp met 'teveel' vermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandeTiburon
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-05-2022
Ik ben bij de lokale CV boer geweest en die deed het voorkomen dat het ontzettend nadelig was om een all-electric warmte pomp te nemen met 'teveel vermogen'.

Naast het voor de hand liggende nadeel dat hij meer kost, wat is precies het probleem daar mee?

In mijn geval; waarom zou ik niet Atag Energion M Compact 7 nemen, maar toch de Atag Energion M Compact 5 met een CV ketel er bij (advies van de installateur)

De compact 7 lijkt me toch beter, heb ik geen gas meer nodig, en het scheelt me hoe dan ook de aanschaf van een CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Belangrijkste reden is dat deze gaat pendelen. Dus in- en uitschakelen. Daardoor slijten de bewegende onderdelen sneller (lagers, motor, compresssor).

Tevens kan het ook comforttechnisch negatief zijn omdat de warmtevraag groot te noeg moet zijn voor de warmtepomp om op te starten. Je temperatuur kan daardoor fluctueren, in plaats van dat deze constant blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Teveel vermogen = over gedimensioneerd = pendelen, dus teveel aan- uit, slecht voor de compressor. Beste is om er juist net onder te zitten.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik heb zelf hier een maatje te groot (10kw ipv 7kw). Het nadeel is dat het minimum vermogen bij +7 graden dan ook erg hoog is waardoor je z'n vermogen lastiger kwijt kan.

Hierdoor kan je een jojo effect krijgen kwa temperatuur. Maar het hangt ook erg af van de specificaties van beide units.

Te weinig vermogen is ook niet prettig, maar vaak ook wel goed op te lossen door een elektrische kachel of andere verwarming.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

eh,
geen vastrecht voor gas.
geen gasverbruik.

is het lucht/lucht, lucht/water, vloerverwarming?

Pendelen is het mogelijke probleem waar de installateur over praat.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met teveel vermogen heb je het risico dat de warmtepomp gaat pendelen, dus veel starts/stops maakt. Grote vraag is wat het minimumvermogen is van beide warmtepompen, dan kan je een beter oordeel vellen.

Verder kan je pendelen beperken door een extra buffervat in je systeem te plaatsen. Je hebt dan een soort condensator in je systeem waardoor je warmtepomp langer kan blijven werken op laag vermogen. En de warmte in je buffervat is ook weer voordelig mocht je systeem wel een keer moeten ontdooien.

Wil je het zeker weten dan kan je een transmissieverliesberekening van je woning laten maken. Dan weet je bij welke temperatuur buiten je hoeveel warmteverlies hebt. Dat kan je dan weer plotten op het minimumvermogen van je warmtepomp.

Mijn persoonlijke mening: De installateur is bang voor klachten, en raadt je daarom de veilige van de twee opties aan. Met een warmtepomp + CV ketel is de kans dat je het koud krijgt natuurlijk heel veel kleiner dan wanneer je naar een warmtepomp-only oplossing gaat.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je anders moet gaan stoken en ook kritisch moet gaan kijken naar je verwarming in huis.
Hoe verwarm je?
Radiatoren? Vloerverwarming?
Pas je nachtverlaging toe?
Hoeveel gas verbruik je nu ongeveer per jaar voor het verwarmen van je woning?
Heb je zonnepanelen op je dak liggen waardoor je eigen verbruik omhoog gaat met een warmtepomp?
Is je hele CV installatie waterzijdig ingeregeld ( dus warmt overal evenwichtig op? ).

Ik heb overigens al sinds 2014 een hybride warmtepomp hangen die in 2020 is vervangen voor een nieuwere, iets zwaardere, generatie. Ik heb 0 klachten en kan zonder de CV ketel mijn huis tot -10 warm houden, ook tijdens de koude periode van februari 2021.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Wat is jouw jaarlijks gasverbruik, en op welke manier verwarm je? Een goed geïsoleerd rijtjeshuis met lage temperatuurverwarming (bij voorkeur vloerverwarming) zou eenvoudig met een 5kW warmtepomp verwarmd moeten kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
@GrandeTiburon wat is je huidige gasverbruik? Misschien krijg je de tent met die 5kw ook wel warm. In de specs is de 7kw wel een stuk zwaarder dus de installateur heeft daar wel een punt.

Misschien kan de 5kw ook met elektrische backup?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandeTiburon
Bedankt, ik heb een oude twee onder een kap, ik ga nog beter isoleren en vloerverwarming aanleggen. 160m2. Dus ik weet het gasverbruik niet, en ben eigenlijk van plan om helemaal geen gas meer te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
Wat @mkleinman zegt. Het minimale vermogen is belangrijker dat overdimensioneren. Bij Panasonic J serie WP hebben de 5, 7 en 9kW 1-fase WP's allemaal hetzelfde minimale vermogen. Dan boeit het maximale vermogen niet zoveel meer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandeTiburon
Dan toch nog een vervolg vraag, waarom is pendelen zo'n groot probleem?, en waarom is dat geen probleem bij medium koude temperaturen.

Wellicht snap ik het niet goed, maar een ATAG Compact 7 installatie hoeft bij bv. 10 graden toch minder hard te werken dan een ATAG Compact 5?

Of anders gezegd, is het niet zo alle ketels, ongeacht het vermogen, bij een bepaalde temperatuur gaan 'pendelen' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GrandeTiburon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:57:
Dan toch nog een vervolg vraag, waarom is pendelen zo'n groot probleem?, en waarom is dat geen probleem bij medium koude temperaturen.
Slijtage en minder comfort.
Wellicht snap ik het niet goed, maar een ATAG Compact 7 installatie hoeft bij bv. 10 graden toch minder hard te werken dan een ATAG Compact 5? Of anders gezegd, is het niet zo alle ketels, ongeacht het vermogen, bij een bepaalde temperatuur gaan 'pendelen' ?
Nee, niet perse. Hoe warmer het wordt hoe langer het duurt voordat je woonkamer voldoende is afgekoeld om weer een periode te verwarmen. Die langere afkoeltijd voorkomt pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
GrandeTiburon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:48:
Bedankt, ik heb een oude twee onder een kap, ik ga nog beter isoleren en vloerverwarming aanleggen. 160m2. Dus ik weet het gasverbruik niet, en ben eigenlijk van plan om helemaal geen gas meer te nemen.
Isoleren en lage temperatuurverwarming aanbrengen lijkt mij altijd stap 1. Voor een 5kW warmtepomp lijkt een gemiddeld Nederlands huis met 160m² mij wel aan de bovenkant zitten van wat haalbaar is. Ik denk daarom dat je echt goed zal moeten isoleren wil je zeker weten dat 5kW voldoende is. Als je geen historisch verbruik hebt zou ik inderdaad een transmissieverliesberekening laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo

Wellicht snap ik het niet goed, maar een ATAG Compact 7 installatie hoeft bij bv. 10 graden toch minder hard te werken dan een ATAG Compact 5?

Of anders gezegd, is het niet zo alle ketels, ongeacht het vermogen, bij een bepaalde temperatuur gaan 'pendelen' ?
Lees mijn reactie nog eens. Daar zie je in ieder geval 2 problemen van pendelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pendelen hoeft inderdaad geen probleem te zijn, ik zie in mijn installatie geen problemen met pendelen, ook niet met hoge buitentemperaturen. En zoals ik al zei kan je met een buffervat in je systeem dat volledig afvangen.

Edit: En een warmtepomp doet er zelf ook alles aan om niet te gaan pendelen. Ik zit even door mijn grafieken heen te bladeren, en ik kan zo 1 2 3 geen voorbeeld vinden waar mijn warmtepomp echt pendelt. Voorkomen van pendelen is ook het goed inregelen van alle parameters.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 10-03-2022 11:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Bij de iets hogere temperaturen is het minimum vermogen van de warmtepomp van belang.
Op een gegeven moment is die te hoog waardoor de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan.
Gevolg is stoppen en starten waardoor extra slijtage optreed.

Als workaround kan een buffervat gebruikt worden of grotere tussentijden tussen stoppen en starten.

Vooral daar je nog vloerverwarming gaat aanleggen wat een groot verwarmingsoppervlak geeft en extra isolatie is het misschien beter om dat eerst uittevoeren en dan pas naar een warmtepomp gaan.

Met een warmtepomp moet het exact pas zijn voor je huis.

[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 10-03-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandeTiburon
D-dark schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:42:
Bij de iets hogere temperaturen is het minimum vermogen van de warmtepomp van belang.
Op een gegeven moment is die te hoog waardoor de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan.
Gevolg is stoppen en starten waardoor extra slijtage optreed.

Als workaround kan een buffervat gebruikt worden of grotere tussentijden tussen stoppen en starten.

Vooral daar je nog vloerverwarming gaat aanleggen wat een groot verwarmingsoppervlak geeft en extra isolatie is het misschien beter om dat eerst uittevoeren en dan pas naar een warmtepomp gaan.

Met een warmtepomp moet het exact pas zijn voor je huis.
Dat is mijn punt, starten en stoppen gebeurd toch, dus waarom is dat een probleem als je een systeem neemt met veel vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
"Met een warmtepomp moet het exact pas zijn voor je huis"

Afhankelijk van merk en type, de hier bekende Panasonic 5 KW Mono type J heeft een maximaal afgegeven vermogen van 5KW... maar het minimale vermogen is met 2.5KW erg hoog, dit model zal bij hogere buiten temperaturen al snel pendel neiging vertonen.
De 9KW versie heeft ook 2.5KW minimaal vermogen en zal minder snel pendelen vermits het hogere vermogen noodzakelijk is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GrandeTiburon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Dat is mijn punt, starten en stoppen gebeurd toch, dus waarom is dat een probleem als je een systeem neemt met veel vermogen...
Dat is nu toch al meerdere malen beantwoord? Teveel is geen probleem, te hoog minimaal vermogen is het probleem.

Zie de tweede reactie van @t14wo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
GrandeTiburon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Het is niet helemaal te voorkomen.
Maar idealiter wil je lange runs hebben op een zo laag mogelijk vermogen. De warmtepomp draait dan een uur lang en stopt even en gaat later weer even lang verder.

Alleen als je elke paar minuten een extra stop en start hebt omdat het vermogen niet goed kwijt kan heb je veel extra slijtage. Dan gaat de warmtepomp veel minder lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:47
frisianstar schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:03:
"Met een warmtepomp moet het exact pas zijn voor je huis"

Afhankelijk van merk en type, de hier bekende Panasonic 5 KW Mono type J heeft een maximaal afgegeven vermogen van 5KW... maar het minimale vermogen is met 2.5KW erg hoog, dit model zal bij hogere buiten temperaturen al snel pendel neiging vertonen.
De 9KW versie heeft ook 2.5KW minimaal vermogen en zal minder snel pendelen vermits het hogere vermogen noodzakelijk is.
Een vraag n.a.v. dit topic: welke merken staan erom bekend dat ze wel heel ver kunnen terugmoduleren? Ik neig zelf ook naar een 7 of 9 kW Pana Mono J. De 5 is "net iets te krap" volgens mijn berekeningen, en als ik dan SWW erbij doe wil ik graag wat ruimte in vermogen. Aangezien ik ook al had gelezen dat minimaal vermogen voor deze serie niet uitmaakt, dacht ik juist een goede keuze te doen voor een 9kW, maar als het zo is dat 2,5 kW minimaal vermogen in verhouding met andere merken erg veel is, ook voor 6 a 7 kW modellen, moet ik misschien toch een andere kiezen of een extra buffervat overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@jurjen_g Er zijn twee Panasonic topics waar je prima je vraag kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

t14wo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:38:
Belangrijkste reden is dat deze gaat pendelen. Dus in- en uitschakelen. Daardoor slijten de bewegende onderdelen sneller (lagers, motor, compresssor).

Tevens kan het ook comforttechnisch negatief zijn omdat de warmtevraag groot te noeg moet zijn voor de warmtepomp om op te starten. Je temperatuur kan daardoor fluctueren, in plaats van dat deze constant blijft.
Kan een warmtepomp ook pendelen? Bij een gastoestel kan ik me voorstellen dat het nadelig is op de levensduur, maar als alles electrisch is lijkt het me minder erg?

Nadeel lijkt me persoonlijk als het capaciteitstarief wordt ingevoerd (Belgie heeft dat al) dat je meer betaald omdat de pomp het electriciteitsnet dan korter en zwaarder belast.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 10-03-2022 12:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Marzman schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Kan een warmtepomp ook pendelen? Bij een gastoestel kan ik me voorstellen dat het nadelig is op de levensduur, maar als alles electrisch is lijkt het me minder erg?

Nadeel lijkt me persoonlijk als het capaciteitstarief wordt ingevoerd (Belgie heeft dat al) dat je meer betaald omdat de pomp het electriciteitsnet dan korter en zwaarder belast.
Een warmtepomp werkt met een compressor. Als je die steeds in en uit laat schakelen slijten onderdelen sneller zo simpel is het. Alles wat je in beweging moet brengen, kost je initieel meer energie (Nm) dan iets in beweging houden. Dus ook meer slijtage.

Het zijn ongetwijfeld minimale verschillen, maar als je pomp 20 jaar mee moet gaan, en het scheelt 15%, mag je je warmtepomp 3 jaar eerder vervangen. Toch zonde. :)

Dit soort apparaten die zo lang mee moeten gaan, wil je niet op z’n klote willen geven. Gewoon stabiel vermogen vragen is dan beter.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 10-03-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GrandeTiburon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:34:
Ik ben bij de lokale CV boer geweest en die deed het voorkomen dat het ontzettend nadelig was om een all-electric warmte pomp te nemen met 'teveel vermogen'.

Naast het voor de hand liggende nadeel dat hij meer kost, wat is precies het probleem daar mee?

In mijn geval; waarom zou ik niet Atag Energion M Compact 7 nemen, maar toch de Atag Energion M Compact 5 met een CV ketel er bij (advies van de installateur)

De compact 7 lijkt me toch beter, heb ik geen gas meer nodig, en het scheelt me hoe dan ook de aanschaf van een CV ketel.
idd pendelen, maar uiteindelijk is dat veel minder erg dan veel mensen het doen lijken.
let wel op, vaak hebben diverse modelen exact dezelfde minimale afgifte, bekend voorbeeld zijn de J Serrie panasonics monoblocks 5KW 7KW en 9KW hebben exact dezelfde minimale afgifte. (zijn stiekem ook gewoon nagenoeg dezelfde warmtepomp) Wat je echt niet wil is dat je minder afgifte hebt dan dat er geproduceerd wordt aan warmte dan hebben we het over echt pendelen een paar keer meer aan en uit per dag (wat door veel mensen pendelen wordt genoemd) maakt geen zak uit.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 10-03-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:27
Is een buffervat niet sowieso handig?
Om bijvoorbeeld warmte op te slaan overdag en savonds te gebruiken voor verwarming wanneer je zonnepanelen niets doen.
Als je dan hiermee ook het pendelen beperkt, dan is het win/win?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frankvbr schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:17:
Is een buffervat niet sowieso handig?
Aan uit kan je iets verminderen, een buffervat is niet echt een alternatief voor een afgifte te kort.
bij een master master situatie qua ruimte vraag kan het dan weer wel helpen om niet echt vreselijk te gaan pendelen bv omdat de badkamer warmte vraagt en er 2kW door de die 2 m2 vloer heen gedrukt moet worden.. :+ Maargoed master master is ook niet echt een oplossing voor wp's
Om bijvoorbeeld warmte op te slaan overdag en savonds te gebruiken voor verwarming wanneer je zonnepanelen niets doen.
Als je dan hiermee ook het pendelen beperkt, dan is het win/win?
Mijn systeem bouw ik zo op maar het is wel heel erg kostbaar je moet namelijk of een heel erg groot vat hebben of een systeem waarbij de vat temp flink hoger mag zijn. en dan moet je dus werken met thermostatische meuk en eventueel een beveiliging om te voorkomen dat er 60 graden water de vloer in kan. helaas past er niet heel veel energie in een liter water. uiteindelijk leuk voor de hobby, maar denk niet dat het ooit terug te verdienen is.

Q = m . c . ΔT
Q= 1 *4180*1 =4180J => 0.00116 kWh

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-03-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
twain4me schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Aan uit kan je iets verminderen, een buffervat is niet echt een alternatief voor een afgifte te kort.
bij een master master situatie qua ruimte vraag kan het dan weer wel helpen om niet echt vreselijk te gaan pendelen bv omdat de badkamer warmte vraagt en er 2kW door de die 2 m2 vloer heen gedrukt moet worden.. :+ Maargoed master master is ook niet echt een oplossing voor wp's

[...]

Mijn systeem bouw ik zo op maar het is wel heel erg kostbaar je moet namelijk of een heel erg groot vat hebben of een systeem waarbij de vat temp flink hoger mag zijn. en dan moet je dus werken met thermostatische meuk en eventueel een beveiliging om te voorkomen dat er 60 graden water de vloer in kan. helaas past er niet heel veel energie in een liter water. uiteindelijk leuk voor de hobby, maar denk niet dat het ooit terug te verdienen is.

Q = m . c . ΔT
Q= 1 *4180*1 =4180J => 0.00116 kWh
toon volledige bericht
Duidelijk.

Zo'n vat van 1000 Liter kost +- 1000 euro (excl. additionele aansluitkosten).
1000 Liter * 15 graden temperatuurverschil = 1000 * 0.00116 * 15 = 17,5 kwh.
Stel er zit 15 cent tussen teruglevertarief en je verbruikstarief.
Dan levert dat 2,63 euro op per keer.
Stel je wilt hem in 10 jaar terugverdienen dan moet je 1000/10/2,83 = 35 dagen per jaar hier volledig gebruik van maken. Dat is niet heel onrealistisch toch?

Dat temperatuurverschil zou natuurlijk hoger kunnen worden.
Qua vloerverwarming en thermostaat, is dat in de praktijk juist niet gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Frankvbr schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Duidelijk.

Zo'n vat van 1000 Liter kost +- 1000 euro (excl. additionele aansluitkosten).
1000 Liter * 15 graden temperatuurverschil = 1000 * 0.00116 * 15 = 17,5 kwh.
Stel er zit 15 cent tussen teruglevertarief en je verbruikstarief.
Dan levert dat 2,63 euro op per keer.
Stel je wilt hem in 10 jaar terugverdienen dan moet je 1000/10/2,83 = 35 dagen per jaar hier volledig gebruik van maken. Dat is niet heel onrealistisch toch?

Dat temperatuurverschil zou natuurlijk hoger kunnen worden.
Qua vloerverwarming en thermostaat, is dat in de praktijk juist niet gebruikelijk?
Leuke theorie. Maar we hebben het hier over kleine buffervaten van een liter of 100 max.
Dat is om de verschillen te overbruggen.

Waar jij meer naar kijkt is het boilervat voor warm water. A 200 of 300 liter. Die kan je met een extra spiraal wel evt ook verwarmen met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
D-dark schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:39:
[...]

Leuke theorie. Maar we hebben het hier over kleine buffervaten van een liter of 100 max.
Dat is om de verschillen te overbruggen.

Waar jij meer naar kijkt is het boilervat voor warm water. A 200 of 300 liter. Die kan je met een extra spiraal wel evt ook verwarmen met zonnepanelen.
Nee er zijn buffervaten die alleen bedoeld zijn voor pendelen (en dus relatief klein) en er zijn buffervaten van groot formaat die ook echt voor iets langere termijn bufferen.
Dat zijn geen boiler vaten, theoretisch zou je daar wel warmte voor kunnen onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Frankvbr schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Nee er zijn buffervaten die alleen bedoeld zijn voor pendelen (en dus relatief klein) en er zijn buffervaten van groot formaat die ook echt voor iets langere termijn bufferen.
Dat zijn geen boiler vaten, theoretisch zou je daar wel warmte voor kunnen onttrekken.
Dat kan. Maar je zit ook met het probleem van warmteverlies over meerdere tijd vanwege de grote opslag.
Op dagen dat het flink koud en donker is heb je minder winst van je zonnepanelen en daardoor minder capaciteit voor opslag.
Een vat van die grootte neemt veel meer ruimte in dan een klein buffervat. Daar moet je ook ruimte voor hebben.

Maar dit principe wordt al in de praktijk gebracht bij water-water warmtepompen. Koeling in de zomer wordt gebruikt om de bron te regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Misschien heb je al een keuze gemaakt. Ik heb sinds feb dit jaar de Atag energion 5 icm een atag i32 cv ketel. Qua huisoppevlak zijn we wel vergelijkbaar (verbruik 1100 m3 over 2021). Ik twijfelde ook tussen de 7 en de 5. Eerlijk gezegd is de 5 prima. De CV-ketel staat uit voor verwarming (alleen ww). Zelfs in de kou van februari (en eind maart) kwam het apparaat niet hoger dan 50%. Qua modulatie gaat het prima (frequentie pomp kan van 20 - 100), dus het aantal start stops ligt ook laag. Inclusief warmwater weet ik niet of het voldoende zal zijn maar voor puur CV werk volstaat de 5.

Canon 7D, Canon 70-200L f4, Tamron 28-75 f2.8, Canon 10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:49
t14wo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Een warmtepomp werkt met een compressor. Als je die steeds in en uit laat schakelen slijten onderdelen sneller zo simpel is het. Alles wat je in beweging moet brengen, kost je initieel meer energie (Nm) dan iets in beweging houden. Dus ook meer slijtage.

Het zijn ongetwijfeld minimale verschillen, maar als je pomp 20 jaar mee moet gaan, en het scheelt 15%, mag je je warmtepomp 3 jaar eerder vervangen. Toch zonde. :)

Dit soort apparaten die zo lang mee moeten gaan, wil je niet op z’n klote willen geven. Gewoon stabiel vermogen vragen is dan beter.
Houd in dat de techniek over 17 jaar ook een ander inzicht geeft . Wat wisten we voor 17 over een warmtepomp zowel start stops alsook het moduleren ? De tijd achterhaald de techniek van vandaag !!! ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
onze wp is net te krap voor de woning (16kw), nu is het een 2e wp plaatsen of een andere verwarmer erbij een keuze die we moeten maken . we laten ook nog een 400 liter buffervat plaatsen, men heeft zonnecollectoren geopperd maar ik lees dan deze niks bijdragen in koude bewolkte dagen zoals deze. dan hebben we juist een paar graden warmer water nodig. een buffervat met ingebouwde wisselaar heb ik ook bekeken maar of deze 30 graden invoer water snel kan opwarmen en blijven opwarmen wat door de vloer stroomt vraag ik me af. een electrische naverwarmer is een dure gast met cop 1 dus dat is ook niet een goede oplossing. iemand een goede tip behalve een 2e wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:27:
onze wp is net te krap voor de woning (16kw), nu is het een 2e wp plaatsen of een andere verwarmer erbij een keuze die we moeten maken . we laten ook nog een 400 liter buffervat plaatsen, men heeft zonnecollectoren geopperd maar ik lees dan deze niks bijdragen in koude bewolkte dagen zoals deze. dan hebben we juist een paar graden warmer water nodig. een buffervat met ingebouwde wisselaar heb ik ook bekeken maar of deze 30 graden invoer water snel kan opwarmen en blijven opwarmen wat door de vloer stroomt vraag ik me af. een electrische naverwarmer is een dure gast met cop 1 dus dat is ook niet een goede oplossing. iemand een goede tip behalve een 2e wp?
Dat geeft je maar een paar opties.

1 Naar een 24 uurs regime omschakelen zodat je het zolang mogelijk red met je huidige warmtepomp.
2 De afgiftecapaciteit aanpassen zodat er met een lagere verwarming gestookt kan worden en je huidige warmtepomp een iets betere opbrengst heeft
2 Meer isoleren zodat de vermogensvraag afneemt
3 Bij de echt zeer koude dagen niet alles verwarmen maar alleen bepaalde ruimtes
4 Een 2e vorm van verwarming. Bij voorkeur iets met warmteterugwinning of airco

Maar als 16 kW te krap is was het dan niet beter geweest om 2 10 kW warmtepompen in cascade te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
ik heb wel 2x wtw in huis maar die heb ik momenteel uit staan, had niet het idee dat dit de boel warmer maakte, wel droger, maar de luchtvochtigheid is nu rond de 30% binnen. achter de 16kw een 2e wp plaatsen is wel een optie. wat ik vreem vindt aan de LG is wat ik ook doe de temperatuur maar niet boven de 32 graden uitgaand wil komen, zowel op AI als op warmte niet, stooklijn al ingesteld, optimale delta etc etc. heb nu ongeveer 70m2 vloeroppervlakte te verwarmen, het water komt terug tussen de 26-28 graden. ik vraag me af wanneer je er ook tapwater uit wilt halen hoe dit dan gaat met dit weer. gelukkig heb ik dat los van de wp geregeld. naar mijn idee zou het hele probleem opgelost zijn wanneer de LG het water naar 40-45 graden zou verwarmen. is het 1x deze temperatuur dan is het voor die 16kw een kleine moeite dit vast te houden door het rond te pompen....
Pagina: 1