• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:54
Jan- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:35:
[...]

HI eens met bovenstaande, met als aanvulling Warmtepomp werken alleen efficiënt op lage temperatuur <35 graden. en kleine delta T (bv 5 graden) Vloerverdeler met pomp mengt de retour en aanvoer. Gevolg de vloer is vrijwel niet op temperatuur te krijgen. Kortom MENG pomp zal eruit moeten halen wil je op lage temp / efficient werken. Inregelen is lastig omdat systemen op lage temperatuur nu eenmaal erg traag zijn. .

mvg JAN
Vloerverdeler met pomp mengt de retour en aanvoer. Niet altijd waar, bij ons b.v. niet omdat er een regelklep op zit waarmee ik het mengen kan stoppen en dan gaat aanvoer direct onder de vloer in.
Ik zie behoorlijke verdelers, dus is de vraag of de pomp van de WP dat aankan. Ik heb de pomp gewoon laten zitten en een pompschakelar gebruikt om de pomp uit te zetten als de WP niet aan staat (bij ons iedere nacht).

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:36
Popcorn63 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:14:
1.5 maand in het bezit van een Daikin Wp. Ik heb als eerste de sheet met mijn instellingen ingevuld onder Popcorn63.
Ik ben vooral geïnteresseerd in het vinden van mijn ideale instellingen passend bij onze woning. Daarnaast wil ik ook andere gebruikers helpen bij vragen daar waar ik kan.
Ik ben ongeveer sinds een maand aan het zorgvuldig instellen van de WP, maar vind de stroom vraag nogal wisselend. Pomp op modulaire gezet, maar daarmee werd stroomverbruik alleen nog hoger.
Weet iemand, als je naar mijn instellingen kijkt waar nog verbeteringen kunnen zijn?[Afbeelding]
Lastig om een gericht advies te geven op een energiemeting van het totaalverbruik. (ik gebruik dezelfde app maar om deze reden later alsnog een extra meting op WP gezet icm socket op verw.element binnendeel)

Als ik het goed zie wordt er 24/7 gestookt maar gaat de WP tussendoor uit. In dat geval de watertemp./stooklijn iets verlagen. Niet lager dan ca. 26 Gr.C. gaan op warme gedeelte van de stooklijn maar op koude gedeelte kan er wel ca. 3 Gr.C. vanaf als er alleen maar vloerverwarming is icm 1 zone.

Waarschijnlijk zit er ook af en toe een defrost bij. Ben benieuwd of het verw. element dan bij komt? (vandaar > c. 26 Gr.C. zodat warmte uit systeem voldoende is voor defrost) Defrost is met dit vochtige weer rond vriespunt overigens niet te voorkomen. Volgende week is dat waarschijnlijk weer over :)

• Popcorn63
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-03 22:35
Sparky schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Lastig om een gericht advies te geven op een energiemeting van het totaalverbruik. (ik gebruik dezelfde app maar om deze reden later alsnog een extra meting op WP gezet icm socket op verw.element binnendeel)

Als ik het goed zie wordt er 24/7 gestookt maar gaat de WP tussendoor uit. In dat geval de watertemp./stooklijn iets verlagen. Niet lager dan ca. 26 Gr.C. gaan op warme gedeelte van de stooklijn maar op koude gedeelte kan er wel ca. 3 Gr.C. vanaf als er alleen maar vloerverwarming is icm 1 zone.

Waarschijnlijk zit er ook af en toe een defrost bij. Ben benieuwd of het verw. element dan bij komt? (vandaar > c. 26 Gr.C. zodat warmte uit systeem voldoende is voor defrost) Defrost is met dit vochtige weer rond vriespunt overigens niet te voorkomen. Volgende week is dat waarschijnlijk weer over :)
Staat idd 24/7 aan
Ik zal morgen de voorgestelde wijziging eens doorvoeren en het resultaat bekijken.
Meestal maar 1 wijziging per dag. Omdat ik anders door de bomen het bos niet meer zie

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemiddag,

Sinds gisteren is hier een Daikin Atherma 3 R F 8kW geïnstalleerd.
Ik heb vooraf heel veel gelezen hier over allerlei instellingen, waardoor dank, en heb deze met de monteur besproken.
Bijna alle instellingen heeft hij overgenomen op de binnenunit. Die lijkt nu rustig te draaien. Ga ik mij later verder in verdiepen. 😊

Nu wil ik graag via de Onecta app op m'n mobiel de WP bedienen, maar de unit toevoegen lukt tot nu toe niet.
Uiteraard hier op het forum de nodige tips en adviezen gelezen en het volgende al geprobeerd :
-WiFi kanaal 5Ghz uitgezet, zodat alleen 2,4 Ghz actief is, omdat mijn Samsung S21 problemen zou hebben met 5Ghz.
-op de router de WPS knop enkele seconden ingedrukt houden tot hij gaat knipperen en dan wederom via WPS op de unit geprobeerd, maar die blijft licht grijs en dus niet te selecteren

Beiden al zeker 10x geprobeerd, maar tot op heden niet gelukt helaas.
Wat kan ik nog met proberen?

• jolandacb
  • Niet online
Ook heb ik in de router een gastennetwerk open gezet voor een uurtje en daarmee dezelfde stappen als hierboven geprobeerd, maar helaas. 🤔

• Popcorn63
Ik had hetzelfde probleem.
Kreeg een bestand van installateur
Uitpakken op usb stick
Installatie uitschakelen bij buitenunit.
Bij bediening unit twee klepjes open en usb stick erin.
En opstarten
Dan installeert hij vanzelf de update.
Daarna was de Installatie simpel
Uiteraard wel even tijdelijk 5ghz uitzetten op wifi netwerk

https://drive.google.com/...5AAv05X/view?usp=drivesdk

[Voor 21% gewijzigd door Popcorn63 op 10-03-2023 19:09]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
jolandacb schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:20:
Goedemiddag,

Sinds gisteren is hier een Daikin Atherma 3 R F 8kW geïnstalleerd.
Ik heb vooraf heel veel gelezen hier over allerlei instellingen, waardoor dank, en heb deze met de monteur besproken.
Bijna alle instellingen heeft hij overgenomen op de binnenunit. Die lijkt nu rustig te draaien. Ga ik mij later verder in verdiepen. 😊

Nu wil ik graag via de Onecta app op m'n mobiel de WP bedienen, maar de unit toevoegen lukt tot nu toe niet.
Uiteraard hier op het forum de nodige tips en adviezen gelezen en het volgende al geprobeerd :
-WiFi kanaal 5Ghz uitgezet, zodat alleen 2,4 Ghz actief is, omdat mijn Samsung S21 problemen zou hebben met 5Ghz.
-op de router de WPS knop enkele seconden ingedrukt houden tot hij gaat knipperen en dan wederom via WPS op de unit geprobeerd, maar die blijft licht grijs en dus niet te selecteren

Beiden al zeker 10x geprobeerd, maar tot op heden niet gelukt helaas.
Wat kan ik nog met proberen?
Afgezien van je app probleem. Wat wil je bedienen met de app? Temperatuur instellen en niet meer aanzitten. Het is geen HR Ketel die je uitzet in de nacht en in de ochtend binnen no time op temperatuur stookt. Hoe lager je compressorsnelheid, hoe hoger de Cop, hoe zuiniger.

• Popcorn63
Waar zou ik dat bestand neer kunnen zetten?
Iemand met meer tweaker ervaring?

• jolandacb
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Afgezien van je app probleem. Wat wil je bedienen met de app? Temperatuur instellen en niet meer aanzitten. Het is geen HR Ketel die je uitzet in de nacht en in de ochtend binnen no time op temperatuur stookt. Hoe lager je compressorsnelheid, hoe hoger de Cop, hoe zuiniger.
Dat begrijp ik, maar dan nog vind ik het handiger om het met een app te kunnen bedienen.
Die mogelijkheid is er niet voor niets.

• MotorBeast
  • Nu online
Popcorn63 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:45:
Waar zou ik dat bestand neer kunnen zetten?
Iemand met meer tweaker ervaring?
Uploaden naar Google drive en openbaar delen.

• Popcorn63
Op deze manier?

• MotorBeast
  • Nu online
Ja toch? Zou het even melden aan de topicstarter en erbij laten zetten waar het voor is. Anders verzuipt het straks hier in het topic. Niet iedereen leest zo fanatiek mee. Ik wel omdat ik met smart zit te wachten op mijn offerte. O-) Maar als ik hem straks heb zoek ik me ook scheel naar je post.

[Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 18:58]

• Popcorn63
Vandaag een rustiger verloop van de Energie.
Maar is 30 kwh op een dag niet erg veel?
Ik zie opmerkingen dat hun wp rustig pruttelt op 600 watt. Terwijl hier ongeveer 1800 kw gemiddeld is.

• MotorBeast
  • Nu online
Popcorn63 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:01:
Vandaag een rustiger verloop van de Energie.
Maar is 30 kwh op een dag niet erg veel?
Ik zie opmerkingen dat hun wp rustig pruttelt op 600 watt. Terwijl hier ongeveer 1800 kw gemiddeld is.
[Afbeelding]
1800Wh is ongeveer 6,4Kw bij Cop4. Hoeveel m2 verwarm je? Ik zou dat vermogen pas bij -10 nodig hebben (voor heel het huis).
En ik zie dat je in nacht verlaagd. Niet doen.

Ik weet uit L/W topic dat je waarschijnlijk je aanvoer temperatuur naar beneden moet doen en je flow omhoog.

[Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 20:36]

• Popcorn63
nachtverlaging deed ik met -1 graden, maar duurt erg lang voor opwarming. Zal hem continue laten staan.
Ik verwarm er eigenlijk alleen 65 m2 vloerverwarming mee.
Instelling 4-00 nu naar 2 gezet. Back-up verwarming.
Aanvoer temparatuur staat nu op 35 gr.
Alle instelling in excel gezet

[Voor 6% gewijzigd door Popcorn63 op 10-03-2023 20:53]

• MotorBeast
  • Nu online
Popcorn63 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:48:
nachtverzorging deed ik met -1 graden, maar duurt erg lang voor opwarming. Zal hem continue laten staan.
Ik verwarm er eigenlijk alleen 65 m2 vloerverwarming mee.
Instelling 4-00 nu naar 2 gezet. Back-up verwarming.
Aanvoer temparatuur staat nu op 35 gr
Ter vergelijk: Ik verwarm hier met L/L 55m2 (ook 24/7), verbruik gisteren 12kWh. Vandaag tot 18.00 uur 6,8. Houtkachel staat nu aan. Jouw systeem zou zuiniger moeten zijn met VV. Heb je al naar instellingen van andere gebruikers gekeken, zie onderaan topic?

Iemand had in L/W zelfde probleem met een Daikin. Advies was naar 28 graden. Lukt het niet, dan stap voor stap naar boven.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 20:58]

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

De afgelopen paar dagen waren wij weg en hebben de thermostaat op 16gr gezet. Nog steeds een verbruik van 24 kw per dag (voor het gehele huis maar dat moet wel voor een heel groot deel van de warmtepomp komen). Leek mij wat veel dus ik ben de instellingen aan het nalopen. Het valt mij op dat we vaak tussen 12&3 s nachts weinig verbruik hebben en dan vanaf 3u bijna 2kw per uur . Het programma staat wel op stil tussen 23 en 6.

Weten jullie wat het stille programma is ? Wat doet hij dan niet ?

De tank staat altijd op 52gr dat leek mij wat veel en verklaard wellicht het hoge verbruik.

Ik heb ook navraag gedaan over een open haard functie maar die zit volgens onze installateur niet op thermostaat. Wij hebben die standaard van Daikin erbij. Als je op de uit-knop drukt , weten jullie dan wat hij doet ?

De Stooklijn heb ik nu aangepast naar 35 bij -10 en 25 bij 15. Even mee experimenteren.

[Voor 23% gewijzigd door Waypoint op 10-03-2023 21:16]

• Popcorn63
Aanvoer temparatuur naar beneden snap ik
Maar flow verhogen???
Ik ben nog zo onervaren hiermee.
Doe ik dat door de delta te verlagen van 5 naar 3?

• Sparky
Popcorn63 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:16:
Aanvoer temparatuur naar beneden snap ik
Maar flow verhogen???
Ik ben nog zo onervaren hiermee.
Doe ik dat door de delta te verlagen van 5 naar 3?
Ik zou eerst de aanvoer temp, verlagen. Zo ver als mogelijk (WP 24/7 aan en temp. woonkamer blijft net op niveau is beste -> WP blijft in deze (koude) tijd van het jaar dan heel constant draaien op een laag vermogen mits er geen sprake is van defrost.

Delta van 5 zou ik nog even met rust laten, eerst de aanvoer temp. en dan controleren wat de flow is (via informatie -> sensoren -> naar onder scrollen)

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb de temp voor de vloerverwarming op 30 staan. Dat bevalt mij prima.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:54
MotorBeast schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:29:
[...]

1800Wh is ongeveer 6,4Kw bij Cop4. Hoeveel m2 verwarm je? Ik zou dat vermogen pas bij -10 nodig hebben (voor heel het huis).
En ik zie dat je in nacht verlaagd. Niet doen.

Ik weet uit L/W topic dat je waarschijnlijk je aanvoer temperatuur naar beneden moet doen en je flow omhoog.
Is nachtverlaging echt zo slecht? Ik heb het ook staan, en wat ik merk is dat met dit koude weer hij slechts om de dag aanslaat. Huis is dusdanig geïsoleerd dat het heel weinig afkoelt. Dan staat hij de hele dag aan om in de avond weer op temperatuur te zijn. Dan dus relatief hoog verbruik, maar dag erna niks. Plus optimaal gebruik van (nu kleine beetje) zonne energie en iets warmere buitenlucht overdag :D

Gemiddelde aanvoer temperatuur is met deze buitentemperatuur 31. Vandaag 25 kWh verbruikt voor 200m2 (70m2 echt verwarmd beneden plus beide badkamers), maar gisteren dus niks.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Popcorn63
Debiet staat op 20.4

[Voor 50% gewijzigd door Popcorn63 op 10-03-2023 23:56]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:52
kepler schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:31:
[...]

Is nachtverlaging echt zo slecht? Ik heb het ook staan, en wat ik merk is dat met dit koude weer hij slechts om de dag aanslaat.
Denk dat dit een eeuwige discussie is, waar niet 1 correct antwoord op is, en heel erg situatie afhankelijk is.
Kwestie van proberen wat het beste werkt, meten is weten. Als het huis idd extreem geïsoleerd is, zou nachtverlaging prima kunnen werken. Als het huis echter 1,5-2 graden afkoelt, dan is nachtverlaging waarschijnlijk geen goed idee.

• jolandacb
  • Niet online
Popcorn63 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:43:
Uitpakken op usb stick
En opstarten

Goedemorgen,
Dank voor je reactie.
Kun je dit misschien wat meer stap voor stap uitleggen?
Nu begrijp ik er niet zo veel van. 🙈

• EVERTGROENEVELD
  • Laatst online: 16-03 20:28
Kan iemand mij uitleggen hoe de excel overzichten werken die de meesten van jullie invullen?

• kepler
danny.s schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:20:
[...]

Denk dat dit een eeuwige discussie is, waar niet 1 correct antwoord op is, en heel erg situatie afhankelijk is.
Kwestie van proberen wat het beste werkt, meten is weten. Als het huis idd extreem geïsoleerd is, zou nachtverlaging prima kunnen werken. Als het huis echter 1,5-2 graden afkoelt, dan is nachtverlaging waarschijnlijk geen goed idee.
Goed punt :)

Alhoewel het altijd moeilijk meten is, omdat het weer constant veranderd. Gisteren met de wind en regen koelt het huis sneller af natuurlijk, zeker in vergelijking met vandaag waar de zon het huis juist weer opwarmt :D

• Popcorn63
Bestand Uitpakken op een usb stick.
Installatie uitschakelen bij buitenunit met werkschakelaar.
Bij binnenunit zitten bovenop twee scharnieren. Deze openen en dispaly naar voren.
Aan achterkant van het display zit een aansluiting waar usb stick in kan.
opstarten door werkschakelaar aan te zetten
Systeem installeert vanzelf de update.

Daarns kun je de app makkelijk installeren.
Hiervoor moet je tijdelijk de 5 ghz op de router wel even uitschakelen.

• jolandacb
  • Niet online
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:52:
Bestand Uitpakken op een usb stick.
Installatie uitschakelen bij buitenunit met werkschakelaar.
Bij binnenunit zitten bovenop twee scharnieren. Deze openen en dispaly naar voren.
Aan achterkant van het display zit een aansluiting waar usb stick in kan.
opstarten door werkschakelaar aan te zetten
Systeem installeert vanzelf de update.

Daarns kun je de app makkelijk installeren.
Hiervoor moet je tijdelijk de 5 ghz op de router wel even uitschakelen.
Bedankt.
Ik ga het vanmiddag proberen.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
[...]

Is nachtverlaging echt zo slecht? Ik heb het ook staan, en wat ik merk is dat met dit koude weer hij slechts om de dag aanslaat. Huis is dusdanig geïsoleerd dat het heel weinig afkoelt. Dan staat hij de hele dag aan om in de avond weer op temperatuur te zijn. Dan dus relatief hoog verbruik, maar dag erna niks. Plus optimaal gebruik van (nu kleine beetje) zonne energie en iets warmere buitenlucht overdag :D

Gemiddelde aanvoer temperatuur is met deze buitentemperatuur 31. Vandaag 25 kWh verbruikt voor 200m2 (70m2 echt verwarmd beneden plus beide badkamers), maar gisteren dus niks.
Hier ook een goed geïsoleerd huis. Je kunt je stooklijn wellicht naar beneden bijstellen in dit geval. Want je warmt op dag 1 het beton zo ver op waardoor je op dag 1 zowel 21 graden als de stralinsgwarmte van de vloer hebt, en op dag 2 is je vloer inmiddels afgekoeld, maar is het nog wel warm binnen. Qua comfort kun je dus verschil merken. (of je moet geen kleine kinderen hebben en halve dagen op de grond zitten :+) Maar je kunt dus efficiënter verwarmen met een lagere Ta.

Ik pas ook een soort van nachtverlaging toe, omdat ik de warme vloer bij vind dragen aan het comfort. Met deze buitentemperaturen draait de warmtepomp toch 24/7, maar de zachtere dagen vind ik het wel fijn als hij verwarmt op het moment dat ik er iets aan heb. De temperatuur in huis is toch enorm stabiel. Het koelt 's nachts nog geen halve graad af als alles uit staat en het buiten rond het vriespunt is. (maar, het kost daarna wel weer 2 uur voordat de vloer een beetje warm begint te worden natuurlijk, dus daar anticipeer ik op)

[Voor 18% gewijzigd door TKroon op 11-03-2023 09:04]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

Ik monitor al 3 jaar mijn L/L warmtepomp en de conclusie is dat juist het opwarmen veel stroom trekt. Dat is ook logisch want hoe harder een compressor werkt, hoe lager de Cop zal zijn. Nu is dat effect minder bij hoge temperaturen buiten maar zeker bij lage temperaturen wanneer je Cop alleen daardoor al lager is. En dan heb ik het nu nog over L/L met een snelle afgifte in tegenstelling tot vloerverwarming.

Bij een vloerverwarming zal dit nog erger zijn omdat die een enorme trage afgifte heeft. Om 1 graad te overbruggen heb je met vloerverwarming lang nodig door de massa. Juist die massa maakt de vloerverwarming ideaal voor een WP omdat je met lage aanvoer kan en wil stoken. Maar lage aanvoer betekent dus geen hit and run opstoken. Als je dus 2 of 3 graden verlies in je woning moet gaan overbruggen kost dit veel. Is dit 1 graad minder, maar zal de winst van nachtverlaging waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn.

Iemand die zegt, ja maar ik wil warme voeten/vloer want dat is lekker snapt dus eigenlijk niet het zuinige principe van vloerverwarming. Vloerverwarming is nu eenmaal heel andere warmte dan de gloeiende bloedhete radiatoren die we vroeger hadden.

• TKroon
  • Niet online
@MotorBeast als je met "warme voeten" mijn opmerking bedoelde: ik had het specifiek over de buitentemperaturen dat de warmtepomp al met lage Ta en laag vermogen draait, maar op een gegeven moment het huis tóch op temperatuur komt. Dat stukje time ik dan liever zelf. Anders verwarmt hij van 21u tot 3u en heb ik nog het comfort er niet van.

Verder is mijn Ta zo laag mogelijk om 24/7 te kunnen verwarmen als het buiten <7 graden is.

• MotorBeast
  • Nu online
TKroon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
@MotorBeast als je met "warme voeten" mijn opmerking bedoelde: ik had het specifiek over de buitentemperaturen dat de warmtepomp al met lage Ta en laag vermogen draait, maar op een gegeven moment het huis tóch op temperatuur komt. Dat stukje time ik dan liever zelf. Anders verwarmt hij van 21u tot 3u en heb ik nog het comfort er niet van.

Verder is mijn Ta zo laag mogelijk om 24/7 te kunnen verwarmen als het buiten <7 graden is.
Maar dat kost je dus meer stroom. Bij welke buitentemperatuur dan ook is het het zuinigst om met een zo laag mogelijke Ta te stoken (dat was ook al zo met een HR Ketel ivm condensatie). Ik snap dat wat je doet lekker is, maar niet het zuinigst. Dat is een keuze.

• TKroon
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Maar dat kost je dus meer stroom. Bij welke buitentemperatuur dan ook is het het zuinigst om met een zo laag mogelijke Ta te stoken (dat was ook al zo met een HR Ketel ivm condensatie). Ik snap dat wat je doet lekker is, maar niet het zuinigst. Dat is een keuze.
We praten net langs elkaar denk ik. Ik kan niet 100W verwarmen als dat het warmteverlies is. Er komt een punt dat het huis gewoon op temperatuur is, en de warmtepomp al op minimum vermogen draait, dan zal hij toch uit moeten.

• MotorBeast
  • Nu online
TKroon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:08:
[...]

We praten net langs elkaar denk ik. Ik kan niet 100W verwarmen als dat het warmteverlies is. Er komt een punt dat het huis gewoon op temperatuur is, en de warmtepomp al op minimum vermogen draait, dan zal hij toch uit moeten.
En uit is ........ heeeeeel zuinig. Geen verbruik. Dat is juist het mooie van vloerverwarming. Warmteafgifte blijft heel lang aanwezig. Daarom heb je met defrosts van je buitenunit ook weinig tot geen warmteverlies in je woning. Alleen, jij wil warmte voelen. Dat is wat anders. Ik met radiatoren ben juist jaloers daarop als ik straks een L/W heb.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 11:12]

• TKroon
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:11:
[...]

En uit is ........ heeeeeel zuinig. Geen verbruik. Dat is juist het mooie van vloerverwarming. Warmteafgifte blijft heel lang aanwezig. Daarom heb je met defrosts van je buitenunit ook weinig tot geen warmteverlies in je woning. Alleen, jij wil warmte voelen. Dat is wat anders.
Juist, en vervolgens heb ik liever dat hij om 04:00 aangaat dan om 21:00. Dan koelt het huis iets verder af, heb ik het comfort overdag, en kan de warmtepomp ook een langere run maken. Ik verwarm niet puur om de warmte te voelen, ik wil finetunen wanneer hij verwarmt. En als je het over efficiëntie hebt: hij verwarmt overdag efficiënter (hogere buitentemperatuur) dan 's nachts :)
En dan heb ik het dus specifiek over de dagen dat het buiten te warm is om 24/7 te kunnen verwarmen, en te koud dat hij uit kan blijven.

[Voor 15% gewijzigd door TKroon op 11-03-2023 11:14]

• MotorBeast
  • Nu online
TKroon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Juist, en vervolgens heb ik liever dat hij om 04:00 aangaat dan om 21:00. Dan koelt het huis iets verder af, heb ik het comfort overdag, en kan de warmtepomp ook een langere run maken. Ik verwarm niet puur om de warmte te voelen, ik wil finetunen wanneer hij verwarmt.
Dan zou je strategie moeten zijn, pas om een uur of 11.00 uur aanzetten. Om 04.00 uur pak je zo ongeveer het koudste moment van de dag en heb je een lage Cop. Jouw comfort verhaal rijmt niet met het zuinigst stoken. Maar snap je comfort verhaal. Hier om 04.00 uur -1, nu 6 graden. Tel uit je winst.

Net zoals je een buffervat voor SWW niet in de nacht moet opstoken. Zonde van de stroom.

[Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 11:19]

• TKroon
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Dan zou je strategie moeten zijn, pas om een uur of 11.00 uur aanzetten. Om 04.00 uur pak je zo ongeveer het koudste moment van de dag en heb je een lage Cop. Jouw comfort verhaal rijmt niet met het zuinigst stoken. Maar snap je comfort verhaal.

Net zoals je een buffervat voor SWW niet in de nacht moet opstoken. Zonde van de stroom.
Als ik hem pas om 11.00 aan zou zetten zou het 's ochtends binnen én onder setpoint zijn én heb ik een koude vloer. Elke run bij verwarmen is toch minstens 8 uur, dus vandaar. Ik heb in Homey een mooi systeem gemaakt dat berekent wanneer de verwarming aan moet. Afhankelijk van binnen- en buitentemperatuur (+ toekomst), de temperatuur van de vloer, tijdstip van de dag, etc.

Buffervat doe ik inderdaad 's winters om 15.00, en in de zomermaanden om 10.00.

• MotorBeast
  • Nu online
TKroon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Als ik hem pas om 11.00 aan zou zetten zou het 's ochtends binnen én onder setpoint zijn én heb ik een koude vloer. Elke run bij verwarmen is toch minstens 8 uur, dus vandaar. Ik heb in Homey een mooi systeem gemaakt dat berekent wanneer de verwarming aan moet. Afhankelijk van binnen- en buitentemperatuur (+ toekomst), de temperatuur van de vloer, tijdstip van de dag, etc.

Buffervat doe ik inderdaad 's winters om 15.00, en in de zomermaanden om 10.00.
Ja maar dat bedoel ik, jij wil perse een warme vloer. Ik wil een warm huis tegen zo laag mogelijke kosten. Als jij met uitzetten nog 19/20 graden hebt in de ochtend met een koude vloer in de ochtend en met aanzetten om 11.00 uur naar 20/21 gaat met een lage compressorsnelheid dan stook je het zuinigst. Alleen dan vind jij het comfort te laag. Dat zijn 2 verschillende zaken. Dat mag, maar is het niet het zuinigst.

• kepler
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Ja maar dat bedoel ik, jij wil perse een warme vloer. Ik wil een warm huis tegen zo laag mogelijke kosten. Als jij met uitzetten nog 19/20 graden hebt in de ochtend met een koude vloer in de ochtend en met aanzetten om 11.00 uur naar 20/21 gaat met een lage compressorsnelheid dan stook je het zuinigst. Alleen dan vind jij het comfort te laag. Dat zijn 2 verschillende zaken. Dat mag, maar is het niet het zuinigst.
Ik zet rond 9u de verwarming naar 19, dat is ook het moment dat de zon kan gaan schijnen. Dat stook ik iig het goedkoopste, want door mn zonnepanelen is het dan iig een deel gratis.
Boiler gaat ook pas verwarmen als er genoeg energie van de panelen komt (of om 14u op dagen zoals gisteren :') )

Ik zou misschien iets kunnen zakken in Ta, maar ik merkte dat hij dan wel moeite heeft om op temperatuur te houden. Ook vanwege kleine kinderen waardoor de voordeur vaak wat langer open staat.

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-03 10:41
MajaMestreech schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Vloerverdeler met pomp mengt de retour en aanvoer. Niet altijd waar, bij ons b.v. niet omdat er een regelklep op zit waarmee ik het mengen kan stoppen en dan gaat aanvoer direct onder de vloer in.
Ik zie behoorlijke verdelers, dus is de vraag of de pomp van de WP dat aankan. Ik heb de pomp gewoon laten zitten en een pompschakelar gebruikt om de pomp uit te zetten als de WP niet aan staat (bij ons iedere nacht).
Hi,

Klopt er zijn vast allerlei tussen vormen, punt is is als je efficiënt wil stoken met een WP is de kunst is om zeer lange run's met "laagste" aanvoer temperatuur (stooklijn) te hebben Zodanig dat je setpoint (lees instelling ruimte thermostaat) net niet/wel gehaald wordt. Je blijft in DAIKIN thermostaat band van +0.5 , -0.5. De opwarming gaat door de lage temperaturen (veelal tussen 26-31 graden) heel erg traag. eventuele nachtverlaging geeft je een extra complexiteit oplevert door de traagheid van opwarmen/afkoelen. Het is lastig om WP instelling stabiel te krijgen zonder ESPDAIKIN en extra ESP temperatuur sensoren was het mij niet gelukt inzicht te krijgen en m'n WP in te regelen.
Er zijn vast vele ideeën meningen over hoe je de beste inregeling van een WP kunt doen.

mvg Jan

• jolandacb
  • Niet online
Popcorn63 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:43:
Uitpakken op usb stick
En opstarten

Ik vind het eerlijk gezegd wel spannend en lastig om het op deze manier te moeten doen.
Is het echt niet op een andere manier mogelijk die app te installeren?

[Voor 4% gewijzigd door jolandacb op 11-03-2023 17:15]

• Sparky
Dan zou ik persoonlijk de delta gewoon op 5 Gr.C. laten staan.

• jolandacb
  • Niet online
jolandacb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd wel spannend en lastig om het op deze manier te moeten doen.
Is het echt niet op een andere manier mogelijk die app te installeren?
Inmiddels heb ik zonder usb stick wel de update kunnen uitvoeren in de app.
Echter bij de unit toevoegen blijf ik nu steken op het netwerk van Daikin app. Deze maakt namelijk geen verbinding.
Hoe kan ik dit oplossen?

• Popcorn63
Sparky schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:22:
[...]

Dan zou ik persoonlijk de delta gewoon op 5 Gr.C. laten staan.
Volgens mij draait die nu al een stuk beter💪

• Popcorn63
jolandacb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Echter bij de unit toevoegen blijf ik nu steken op het netwerk van Daikin app. Deze maakt namelijk geen verbinding.
Hoe kan ik dit oplossen?
Heb je 5 ghz uitgeschakeld in wifi netwerk?
En eventuele accespoints ook?
Liefst proberen contact te maken met originele 2.4 ghz netwerk van de aanbieder.
Daarna kun je 5 ghz en accespoints normaal benaderen

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 21:08
Ik wil graag op een ESP met display (M5StickC Plus) de dhw_tank_temp_r5t weergeven (check - heb ik werkend) en daarnaast ook de nog ingeschatte resterende douche tijd in minuten (met aannames van koud water temp, flow, en boiler grootte).

Heb namelijk al een tweetal keer gehad dat vrouwlief met koud water komt te zitten. Check ik dan de R5T dan zie ik dat de tank op de 44c zit bij start douchen, en ja dat is dan vrij kort als er met 38-40c wordt gedouched. Minuutje of 6 kom je dan op, t.o.v. 28 minuten bij tank van 60c. Ben al wel aan het aanwennen om van tevoren te checken en powerful mode aan te zetten als de temp te laag is, maar is wel slecht voor de WAF zegmaar.

Er is hier https://www.econo.nl/Bereken/4060 een calculator waarmee ik kan uitrekenen hoe lang ik kan douchen met inputs voor boiler grootte, warm en koud water temp, flow bij douchekop etc. Iemand enig idee hoe die berekening gemaakt wordt? Ik vind nergens een voorbeeld of een excel ervan.

• jolandacb
  • Niet online
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Heb je 5 ghz uitgeschakeld in wifi netwerk?
En eventuele accespoints ook?
Liefst proberen contact te maken met originele 2.4 ghz netwerk van de aanbieder.
Daarna kun je 5 ghz en accespoints normaal benaderen
Ja, 5GHz heb ik uitgeschakeld.
Accespoints heb ik (volgens mij) niet.

Wanneer ik het netwerk van Daikin selecteer, geeft hij aan:
Verbonden zonder internet

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 19:14
Heeft iemand ervaring met installing 8.00, de minimale runtime? Staat standaard op 1 minuut maar dat is niet al te best voor de WP lijkt mij.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
infernix schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:12:
Ik wil graag op een ESP met display (M5StickC Plus) de dhw_tank_temp_r5t weergeven (check - heb ik werkend) en daarnaast ook de nog ingeschatte resterende douche tijd in minuten (met aannames van koud water temp, flow, en boiler grootte).

Heb namelijk al een tweetal keer gehad dat vrouwlief met koud water komt te zitten. Check ik dan de R5T dan zie ik dat de tank op de 44c zit bij start douchen, en ja dat is dan vrij kort als er met 38-40c wordt gedouched. Minuutje of 6 kom je dan op, t.o.v. 28 minuten bij tank van 60c. Ben al wel aan het aanwennen om van tevoren te checken en powerful mode aan te zetten als de temp te laag is, maar is wel slecht voor de WAF zegmaar.

Er is hier https://www.econo.nl/Bereken/4060 een calculator waarmee ik kan uitrekenen hoe lang ik kan douchen met inputs voor boiler grootte, warm en koud water temp, flow bij douchekop etc. Iemand enig idee hoe die berekening gemaakt wordt? Ik vind nergens een voorbeeld of een excel ervan.
Volgens die website zou ik 10 minuten kunnen douche, dat klopt echt niet.

[Voor 12% gewijzigd door Toppe op 11-03-2023 18:29]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Popcorn63
jolandacb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Ja, 5GHz heb ik uitgeschakeld.
Accespoints heb ik (volgens mij) niet.

Wanneer ik het netwerk van Daikin selecteer, geeft hij aan:
Verbonden zonder internet
Kun je nu wel type en serienummer van binnen en buiten unit toevoegen?

• infernix
Moet je wel de gelijktijdige warmtebron invullen he. Dat is minimaal de eerste BUH (3kw) en misschien nog wel meer als de WP ook mee doet en je dus je COP mee moet nemen. Hoe dat exact zit weet ik niet. Maar ik ben al blij met een formule bij benadering, heb nu echt helemaal geen idee.

• Popcorn63
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:38:
[...]

• MotorBeast
  • Nu online
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Volgens mij draait die nu al een stuk beter💪
[Afbeelding]
Is die rechterbalk Wh? Zo ja, meer dan 2000 is, sorry voor de bewoording, absurd veel. Dan ben je meer dan 8Kw in je woning aan het proberen te krijgen. En dat met ik neem aan vanmiddag bij jou ook zon, dus warme muren. Hoe hoog staat je max aanvoer?

65m2 moet jij met dit weer met gemak met 600Wh warm houden.

[Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 18:50]

• Popcorn63
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Is die rechterbalk Wh? Zo ja, meer dan 2000 is, sorry voor de bewoording, absurd veel. Dan ben je meer dan 8Kw in je woning aan het proberen te krijgen. En dat met in neem aan vanmiddag bij jou ook zon, dus warme muren. Hoe hoog staat je max aanvoer?
Mijn maximale aanvoer staat op 31 graden.
Helaas de zonnepanelen vandaag maar 3, 6 kwh. Lag sneeuw op🤣
Voor WP vandaag totaal 17 kwh.
Vandaag wel bewust geworden dat ik wel spouwmuurisolatie moet overwegen.
Binnen muren blijven koud

• Popcorn63
jolandacb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Hoe kan ik dit oplossen?
WPS verband via router al geprobeerd?

• MotorBeast
  • Nu online
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Mijn maximale aanvoer staat op 31 graden.
Helaas de zonnepanelen vandaag maar 3, 6 kwh. Lag sneeuw op🤣
Voor WP vandaag totaal 17 kwh.
Vandaag wel bewust geworden dat ik wel spouwmuurisolatie moet overwegen.
Binnen muren blijven koud
Ik heb nog geen ervaring met L/W maar wel goed ingelezen. Ik heb wel veel ervaring met L/L en stook hier alsof vloerverwarming in een jaren 70 woning, dus 24/7. Ik heb vandaag tot nu toe, hou je vast, 4,8 kWh verstookt. Iets gaat er niet bij je goed.

Aanvoer nog verder naar beneden en permanent laten draaien. Je vloer kan bij deze buitentemperaturen volgens mij nooit 8Kw warmte afgeven. Ik verbruik met een lullige L/L 600Wh. Dat moet bij jou ook kunnen.

Tip: geef deze info eens in L/W topic. Daar zitten de mannen met echt veel kennis.

Maak eens een berekening (ruimte A) https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening dan weet je wat je nodig hebt aan vermogen nu. Dat delen door Cop4 en je weet wat ongeveer je verbruik per uur moet zijn.

[Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 19:02]

• Toppe
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Volgens die website zou ik 10 minuten kunnen douche, dat klopt echt niet.

[Afbeelding]
Net 10 minuten gedoucht, volgens die berekening heb ik maar 3 minuten kunnen staan met 42 graden water.

• jolandacb
  • Niet online
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:52:
[...]

WPS verband via router al geprobeerd?
Ja, in de unit kan ik WPS selecteren, maar dan vind hij geen units.

• jolandacb
  • Niet online
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:38:
[...]

Waar moet ik dat toevoegen??

• Popcorn63
jolandacb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Waar moet ik dat toevoegen??
In de app

• Popcorn63
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met L/W maar wel goed ingelezen. Ik heb wel veel ervaring met L/L en stook hier alsof vloerverwarming in een jaren 70 woning, dus 24/7. Ik heb vandaag tot nu toe, hou je vast, 4,8 kWh verstookt. Iets gaat er niet bij je goed.

Aanvoer nog verder naar beneden en permanent laten draaien. Je vloer kan bij deze buitentemperaturen volgens mij nooit 8Kw warmte afgeven. Ik verbruik met een lullige L/L 600Wh. Dat moet bij jou ook kunnen.

Tip: geef deze info eens in L/W topic. Daar zitten de mannen met echt veel kennis.

Maak eens een berekening (ruimte A) https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening dan weet je wat je nodig hebt aan vermogen nu. Dat delen door Cop4 en je weet wat ongeveer je verbruik per uur moet zijn.
Welk L/W topic bedoel je?

• MotorBeast
  • Nu online
HET L/W topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 2000Wh is echt serieus niet goed. Ik weet niet hoeveel vermogen je WP heeft maar hoeveel wil je gaan verstoken als het dan een keer echt vriest 2 weken achter elkaar. @flippy kan je wellicht verder helpen.

[Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 19:15]

• jolandacb
  • Niet online
Het is eindelijk gelukt.
Ik heb boven een WiFi booster en die eruit gehaald.
Toen vond de app de unit wel.
Bedankt voor jullie hulp. 👏👏👏

• Toppe
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Is die rechterbalk Wh? Zo ja, meer dan 2000 is, sorry voor de bewoording, absurd veel. Dan ben je meer dan 8Kw in je woning aan het proberen te krijgen. En dat met ik neem aan vanmiddag bij jou ook zon, dus warme muren. Hoe hoog staat je max aanvoer?

65m2 moet jij met dit weer met gemak met 600Wh warm houden.
Ik ken mensen die 70kWh op één dag weg stoken…

• Popcorn63
jolandacb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:29:
Het is eindelijk gelukt.
Ik heb boven een WiFi booster en die eruit gehaald.
Toen vond de app de unit wel.
Bedankt voor jullie help. 👏👏👏
Top!
Graag gedaan

• MotorBeast
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Ik ken mensen die 70kWh op één dag weg stoken…
Op 65m2? 8)7 En vanmiddag plus 10 graden buiten (hier dan). Als dat normale waarden zijn voor een Daikin L/W hoef ik er geen meer. >:)

[Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 19:46]

• Popcorn63
Dit is mijn normale beeld

[Voor 16% gewijzigd door Popcorn63 op 11-03-2023 19:51]

• MotorBeast
  • Nu online
Ik 600Wh met mijn L/L op 55m2. Ik ga ervan uit dat dat straks met een L/W bij mij nog lager is. Ik verwarm immers op dit moment maar vanuit 1 hoek in de kamer. Jij hebt mooie egale verdeling van warmte met VV.

Jouw waarde is ongeveer 7kW. De mijne 2,4.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 19:49]

• Popcorn63
Toppe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Je weet dat je adres zichtbaar is?
Oops

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
GJA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:45:
Sinds kort ook trotse eigenaar van een EHVH08S23EJ9W. vloerunit binnen, 230 liter water.

Ik ben begonnen aan dit topic een al meerdere malen tegengekomen dat een verdeler voor de vloerverwarming zonder pompen beter is.
Nu hadden we een gasketel en dus verdeler met pomp. Simpel dus, aanpassen.
Maar..... De situatie is wel wat bijzonder. We hebben een huis met een groot vloer oppervlak (163 m²). Daarom ook niet 1 maar twee verdelers, ieder met een pomp. Alleen de beneden verdieping wordt verwarmd.
De verst gelegen ruimte ligt op 12 meter afstand van de verdelers. Da's tot aan de drempel van die kamer dus de leidingen zijn nog langer.
Is het dan nog steeds verstandig om de pompen te verwijderen?
[Afbeelding][Afbeelding]
De pompen zijn ondertussen weg. Op zaterdag; top installateur.
En; de pomp van de WP trekt het prima qua verdeling door het huis.

Maar nog wel een beetje twijfel; de wp lijkt maar erg weinig terug te regelen in vermogen. Wat me daarbij opvalt; er klinkt vaak lagere tijd een luid suizend geluid bij de binnenunit, alsof de verdamping te dicht bij de binnenunit plaatsvindt.
Ik heb ervaring met koelkasten; dit geluid doet mij denken aan een koelsysteem met te weinig koel medium. Is dat suizende geluid herkenbaar?

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:52
GJA schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:40:
[...]
Wat me daarbij opvalt; er klinkt vaak lagere tijd een luid suizend geluid bij de binnenunit, alsof de verdamping te dicht bij de binnenunit plaatsvindt.
Ik heb ervaring met koelkasten; dit geluid doet mij denken aan een koelsysteem met te weinig koel medium. Is dat suizende geluid herkenbaar?
Is die ‘langere tijd’ een paar minuten? Tijdje geleden zijn er hier diverse berichten voorbij gekomen dat dit tijdens defrost veel lijkt voor te komen. Hoewel ik nu twijfel of het geruis dat uit de leidingen komt, of de binnenunit.

• Jan2023
  • Laatst online: 09:33
[...]

Maar nog wel een beetje twijfel; de wp lijkt maar erg weinig terug te regelen in vermogen. Wat me daarbij opvalt; er klinkt vaak lagere tijd een luid suizend geluid bij de binnenunit, alsof de verdamping te dicht bij de binnenunit plaatsvindt.
Ben wel nieuwsgierig hoe dat er nu uitziet bij die verdelers , zijn die thermostaatregelaars ook weg nu ?
Als je photo,s hebt?

• jolandacb
  • Niet online
Goedemorgen,

Nu de WP sinds enkele dagen draait, is het nu tijd me te verdiepen in de instellingen en het verbruik. 😊

Wat opviel was dat de datum en tijd op 27 maart 2023 stonden, terwijl het nu de 12e maart is.
Dit aangepast, maar nu geeft hij bij verbruik aan: geen gegevens energieverbruik, zowel bij klimaat als warmwatertank.
Kijk ik op hele maand, zie ik nog het verbruik van de afgelopen dagen later in de maand staan, als gevolg van foutieve datum.
Kan ik dit nog op een andere manier herstellen?

[Voor 3% gewijzigd door jolandacb op 12-03-2023 08:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
jolandacb schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:01:
Goedemorgen,

Nu de WP sinds enkele dagen draait, is het nu tijd me te verdiepen in de instellingen en het verbruik. 😊

Wat opviel was dat de datum en tijd op 27 maart 2023 stonden, terwijl het nu de 12e maart is.
Dit aangepast, maar nu geeft hij bij verbruik aan: geen gegevens energieverbruik, zowel bij klimaat als warmwatertank.
Kijk ik op hele maand, zie ik nog het verbruik van de afgelopen dagen later in de maand staan, als gevolg van foutieve datum.
Kan ik dit nog op een andere manier herstellen?
Waarschijnlijk gewoon wachten tot die datum is geweest. Dan zal hij weer opnieuw beginnen met tellen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Waarschijnlijk gewoon wachten tot die datum is geweest. Dan zal hij weer opnieuw beginnen met tellen
Hij heeft zich al aangepast en is weer gaan tellen sinds net. 👍

• GJA
  • Nu online
danny.s schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Is die ‘langere tijd’ een paar minuten? Tijdje geleden zijn er hier diverse berichten voorbij gekomen dat dit tijdens defrost veel lijkt voor te komen. Hoewel ik nu twijfel of het geruis dat uit de leidingen komt, of de binnenunit.
Het is tijdens de verwarmingsfase. Als de verwarmingsfase op stoom komt begint het en het stopt als hij gaat ontdooien.

• GJA
  • Nu online
Jan2023 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:04:
[...]

Ben wel nieuwsgierig hoe dat er nu uitziet bij die verdelers , zijn die thermostaatregelaars ook weg nu ?
Als je photo,s hebt?
Komt ie: 😎

Thermostaatkranen ook weg.
Let niet op het temperatuurmetertje: is mijn beun oplossing 🫣

• Toppe
  • Nu online
GJA schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Volgende keer vragen voor een T stuk met 3/4” binnen draad, dan kan je er een Dallas inschroeven

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-03 10:41
[...]

Hi

De WP regeling werkt oa op basis van temp delta door pompsnelheid en modulatie van de wp. Dus hogere/lagere pompsnelheid (flow) en hogere/lagere frequentie van de compressor/ventilator. Door de de lagere watertemperatuur gaat de pomp veel "harder" werken als bij een gas installatie. Lees water stroomt sneller door de leidingen. (CV heeft nooit deze hogere flows nodig)
Dit gegegeven veroorzaakt de ruis in je leidingen denk ik.

Al eerder geschreven ik vind dat WP bizar lastig in te regelen is door de interactie huis (vloerverwarming) isolatie huis en vermogen wamtepomp.
Bij mij is Daikin aantal keren geweest, na afstelling bleef de pomp pendelenden 3-4 per uur "was normaal" pas uitlezen met esp heb ik warmtepomp met long runs kunnen instellen.(s nachts altijd koudere temp krijg het defrosten van 2-3 per uur, lees pomp gaat naar naar 0 en xx ltr /min Het het black box algo van Daikin is lastig te onrafelen.

mvg
Jan

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Volgende keer vragen voor een T stuk met 3/4” binnen draad, dan kan je er een Dallas inschroeven
Een Dallas? :$

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Corne-P
  • Nu online
Ah zo, voor monitoring. Ik dacht al “wat is er beter aan die analoge meter dan wat ik heb?” :+
Ik heb een Kamstrup er tussen gemonteerd dus het enige wat ik dan extra zou kunnen is het warmteverlies vanaf de binnenunit tot aan de verdeler achterhalen.
Ik was al bang dat ik iets over het hoofd had gezien met mijn zelf uitgevoerde installatie, maar dan ben ik gerustgesteld :)

Nog een kleine toevoeging aan dit topic voor de toekomstige eigenaren:
Ik kreeg van @Sparky het advies om het vloerverwarmingscircuit te spoelen alvorens de pomp morgen in bedrijf gesteld word. In het kader van “het kan nooit kwaad” zojuist toch maar even gedaan.
Het resultaat:

Het is een volledig nieuwe installatie zonder hergebruik van oude leidingen dus ik schrok hier toch wel een beetje van :X
Ben blij dat die zooi nu niet in mijn circuit is blijven zitten…

[Voor 53% gewijzigd door Corne-P op 12-03-2023 12:16]

• Toppe
  • Nu online
Corne-P schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:09:
Ah zo, voor monitoring. Ik dacht al “wat is er beter aan die analoge meter dan wat ik heb?” :+
Ik heb een Kamstrup er tussen gemonteerd dus het enige wat ik dan extra zou kunnen is het warmteverlies vanaf de binnenunit tot aan de verdeler achterhalen.
Ik was al bang dat ik iets over het hoofd had gezien met mijn zelf uitgevoerde installatie, maar dan ben ik gerustgesteld :)

Nog een kleine toevoeging aan dit topic voor de toekomstige eigenaren:
Ik kreeg van @Sparky het advies om het vloerverwarmingscircuit te spoelen alvorens de pomp morgen in bedrijf gesteld word. In het kader van “het kan nooit kwaad” zojuist toch maar even gedaan.
Het resultaat:

[Afbeelding]

Het is een volledig nieuwe installatie zonder hergebruik van oude leidingen dus ik schrok hier toch wel een beetje van :X
Ben blij dat die zooi nu niet in mijn circuit is blijven zitten…
Wat voor Kamstrup?

Overigens is dit gewoon wat bouwstof die in de leidingen terecht is gekomen. Zolang er geen ‘gruis’ in zit kan het weinig kwaad.

[Voor 5% gewijzigd door Toppe op 12-03-2023 13:32]

• GJA
  • Nu online
Jan- schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Hi

De WP regeling werkt oa op basis van temp delta door pompsnelheid en modulatie van de wp. Dus hogere/lagere pompsnelheid (flow) en hogere/lagere frequentie van de compressor/ventilator. Door de de lagere watertemperatuur gaat de pomp veel "harder" werken als bij een gas installatie. Lees water stroomt sneller door de leidingen. (CV heeft nooit deze hogere flows nodig)
Dit gegegeven veroorzaakt de ruis in je leidingen denk ik.

Al eerder geschreven ik vind dat WP bizar lastig in te regelen is door de interactie huis (vloerverwarming) isolatie huis en vermogen wamtepomp.
Bij mij is Daikin aantal keren geweest, na afstelling bleef de pomp pendelenden 3-4 per uur "was normaal" pas uitlezen met esp heb ik warmtepomp met long runs kunnen instellen.(s nachts altijd koudere temp krijg het defrosten van 2-3 per uur, lees pomp gaat naar naar 0 en xx ltr /min Het het black box algo van Daikin is lastig te onrafelen.

mvg
Jan
Het geluid komt echt uit het warmtepomp, niet waterzijdig. En dan specifiek uit de dunne leiding (vanuit de koelkasten techniek zou ik het de zuigleiding noemen?)
Hij staat nu de desinfectie te doen, nu hoor ik het geluid niet. Het lijkt er op dat ie dat suizende geluid maakt als de koelvloeistof temperatuur lager moet zijn.

Lees ik het nu goed dat je 2 tot 3 keer per uur en ontdooi cyclus krijgt bij ongeveer de huidige buitentemperaturen?

• Toppe
  • Nu online
GJA schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:41:
[...]
Lees ik het nu goed dat je 2 tot 3 keer per uur en ontdooi cyclus krijgt bij ongeveer de huidige buitentemperaturen?
Ik heb vandaag (vanaf 00:00:01) 5 runs gehad. BU staat wel op op het garage dak.

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 19:14
GJA schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Het geluid komt echt uit het warmtepomp, niet waterzijdig. En dan specifiek uit de dunne leiding (vanuit de koelkasten techniek zou ik het de zuigleiding noemen?)
Hij staat nu de desinfectie te doen, nu hoor ik het geluid niet. Het lijkt er op dat ie dat suizende geluid maakt als de koelvloeistof temperatuur lager moet zijn.

Vier keer:

• Jan2023
  • Laatst online: 09:33
GJA schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Dat is een groot verschil !
Ziet er strak uit, perfect voor een goede flow.

Je zal nu wel wat lager in temperatuur kunnen stoken.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 21:24
Ik heb een panasonic besteld maar gezien de ellende daar heb ik niet het idee dat ik die ooit geleverd ga krijgen. Dus ben in mij inmiddels aan verdiepen naar een alternatief waar onder een Daikin Altherma.

1 ding wat ik maar niet kan vinden is wat ongeveer het minimum vermogen is van de units. Dus tot hoever kunnen ze terug regelen voor zowel de 1 Fase modellen als de 3 fase modellen.

En een ander stukje waar ik weinig over kan vinden is de communicatie/monitoring. Wel gelezen dat de unit kan werken dmv de cloud naar de onecta app. Nu heb ik die app al gezien wij ook al Daikin L/L warmtepomp hebben hangen. Maar dat is nou niet echt een technisch hoogstandje wat ze gemaakt hebben.

Zijn er nog ander communicatie mogelijkheden waar bij je zelf je settings kunt aanpassen? Daar bij denk ik het automatisch aanpassen van de stooklijn of zelfs nog verder de unit vertellen op welke temperatuur hij moet draaien. Van uit homeassistant bijvoorbeeld.

• infernix
Toppe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Net 10 minuten gedoucht, volgens die berekening heb ik maar 3 minuten kunnen staan met 42 graden water.
Yep, het zal niet exact kloppen, maar ook hier: juiste boilertype selecteren (volgens mij is een Altherma een drinkwaterboiler?), gelijktijdige warmtebron instellen op denk ik minstens 3kW, en heb jij stortdouche met 12L/min? :D

Maar ik ben al blij met een formule zodat ik er aan kan gaan sleutelen. Wil t in homeassistant als template sensor hebben. Vond hier een andere berekening: https://www.boiler-info.nl/rekenen/

Bijvoorbeeld:

- 230 liter boiler
- 85% effectief
- tank temp van 60C
- aanvoer koud water van 10c
- douche op 40c
- 7l/min douchekop

230 liter x 80% = 184 liter effectief in boiler
184 x (60-10) = (liter gemengd water) x ( 40-10)
184 x 50 = liter meng x 30
(184 x 50) / 30 = 306 x 30
306/7 = 46 minuten

Of met een koudere tank van 44c, douche temp van 42, en douchekop van 12l/min, in 1 formule

((230*0.8) * (44-10)/(42-10))/12=16 minuten

Maar er klopt hier nog iets niet aan, want als je hier een water temp invult die lager ligt dan de ingestelde temp bij de douchekop dan krijg je alsnog een positief getal, en dat klopt natuurlijk niet want dan is het te koud. Wat hier ook nog niet bij zit is het effect van het verwarmen tijdens het aftappen van warm water.

Dus als iemand een suggestie voor verbetering heeft _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Wat voor Kamstrup?

Overigens is dit gewoon wat bouwstof die in de leidingen terecht is gekomen. Zolang er geen ‘gruis’ in zit kan het weinig kwaad.
Nou, dat stof geloof ik ook nog wel ja, de krullen die ik onderin de emmer tegen kwam vond ik erger :/

Ik heb een 303W702DB. Achteraf helaas toch net niet de juiste ivm missende MBUS kabel, maar deze heeft wel wireless MBUS dus daar kan ik later ook nog op verder borduren.

Hij krijgt later nog een beter afgewerkt plekje, maar voor nu zit het ff prima. Eerst dat ding maar eens aan de gang zien te krijgen.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 18:17
Cybersijp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:05:
Hier in huis een Daikin intergas hybride, lang verhaal kort .... Hij gaat de deur uit . Nu heb ik een offerte lopen bij de lokale installateur voor de een Daikin Altherma 3 HT . Dit topic natuurlijk doorgenomen, maar de eerste vraag die mij te binnen schiet is het verbruik in rust van 80W wat ik las . Klopt dit ? Das wel erg veel mijn huidige Hybride gebruikt 14W en dat vind ik al best wat (haha na phun intended :) )
Op 3 februari j.l deze vraag gesteld, hierop kwam niet echt veel respons. Wel een andere gebruiker van een altherma full electric die een gebruik aangaf van 30W.

Ik heb de vraag uit staan bij de installateur en die gaf in eerste instantie aan dat het klopte . Waarop ik aangaf geen apparaat wat 700 kW per jaar in standby gebruikt te gaan plaatsen om energie te verminderen .... (zou ook bijzonder zijn toch ? )

De installateur is het nu in combinatie met Daikin zelf aan het uitzoeken, want ik wil het eigenlijk wel echt weten . Mijn huidige Daikin /intergas hybride gebruikt 14W (gemeten via home wizard)

Iemand die hier meer over kan vertellen ? Zit echt veel kennis hier , en uiteraard ook veel gebruikers . Dus er moet wel wat meer gespecificeerde informatie zijn . Je zou mij er iig een flinke bups mee helpen . Zou dit echt graag voor ogen hebben hoe en wat . T is niet een zak knikkers die je even omgooit . Overgaan naar full electric kost serieus veel pecunia . Dan moet t wel kloppen qua verhaal , je gaat ook niet zo 123 weer terug bouwen natuurlijk ;)

Thx in advance

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wi nou niet???

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:13

_Ernst_

Mark It Zero!

Mijn Altherma full electric verbruikt na een kleine tweak (_Ernst_ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen") 10 watt (voor de aanpassing 14) in standby :)

Last.fm

• MotorBeast
  • Nu online
Nelisj schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:22:
Ik heb een panasonic besteld maar gezien de ellende daar heb ik niet het idee dat ik die ooit geleverd ga krijgen. Dus ben in mij inmiddels aan verdiepen naar een alternatief waar onder een Daikin Altherma.

1 ding wat ik maar niet kan vinden is wat ongeveer het minimum vermogen is van de units. Dus tot hoever kunnen ze terug regelen voor zowel de 1 Fase modellen als de 3 fase modellen.

En een ander stukje waar ik weinig over kan vinden is de communicatie/monitoring. Wel gelezen dat de unit kan werken dmv de cloud naar de onecta app. Nu heb ik die app al gezien wij ook al Daikin L/L warmtepomp hebben hangen. Maar dat is nou niet echt een technisch hoogstandje wat ze gemaakt hebben.

Zijn er nog ander communicatie mogelijkheden waar bij je zelf je settings kunt aanpassen? Daar bij denk ik het automatisch aanpassen van de stooklijn of zelfs nog verder de unit vertellen op welke temperatuur hij moet draaien. Van uit homeassistant bijvoorbeeld.
Ik heb 1 week geleden hierover een sheet gepost. Even zoeken. ;) Heb me ook laten vertellen dat het minimum ongeveer 25% van het maximum vermogen is. Maar ook heb ik nog geen zekerheid. Zal morgen eens bellen met de installateur waar ik een offerte aanvraag heb uitstaan.

Hier ook Daikin L/L oude wifi module, die is lokaal uit te lezen. Daikin kwam met het geweldige idee de lokale Api eruit te halen voor alle nieuwe modellen. Zo ook vrees ik met L/W. Cloud = :X

Hier heb ik me nog niet in verdiept: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 21:24
MotorBeast schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Ik heb 1 week geleden hierover een sheet gepost. Even zoeken. ;) Heb me ook laten vertellen dat het minimum ongeveer 25% van het maximum vermogen is. Maar ook heb ik nog geen zekerheid. Zal morgen eens bellen met de installateur waar ik een offerte aanvraag heb uitstaan.

Hier ook Daikin L/L oude wifi module, die is lokaal uit te lezen. Daikin kwam met het geweldige idee de lokale Api eruit te halen voor alle nieuwe modellen. Zo ook vrees ik met L/W. Cloud = :X

Hier heb ik me nog niet in verdiept: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jij bedoel denk ik de website keymark? Die was ik al wel tegen gekomen maar ik daar nog geen idee hoe ik dat moet lezen met al die afkortingen en een legenda had ik ook nog niet gevonden. Maar ben ook benieuwd wat de installateur gaat zeggen.

1 van de 4 units die wij hier hebben heeft de lokale API de ander 3 hadden al de nieuwe module. En was toen een van de eerste want ik kon er toen niks over vinden. Inmiddels zitten ze ook in HomeAssistent. Maar van de cloud als de lokale API gaat het technisch hart niet sneller kloppen zeg maar....

Dat topic had ik nog niet gevonden zal ook een gaan kijken. Dank je!

• wtenboske
  • Laatst online: 20-03 20:57
Cybersijp schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:57:
[...]

De installateur is het nu in combinatie met Daikin zelf aan het uitzoeken, want ik wil het eigenlijk wel echt weten . Mijn huidige Daikin /intergas hybride gebruikt 14W (gemeten via home wizard)
Ook mijn Altherma (8kW) verbruikt 14W in stand-by.

• wtenboske
  • Laatst online: 20-03 20:57
Dit het mijne. Ik heb een 8kW (alleen voor verwarming, geen SWW) en een woning uit 2005. Als je WP continue 1750W met dit weer verbruikt lijkt het erop dat je BUH een groot deel van het werk doet. Je kunt eens jouw instellingen vergelijken met de gangbare in sheet. Als daar niets afwijkend uit blijkt, zou ik de installateur laten komen.

[Voor 28% gewijzigd door wtenboske op 12-03-2023 22:28]

• Popcorn63
wtenboske schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Dit het mijne. Ik heb een 8kW (alleen voor verwarming, geen SWW) en een woning uit 2005. Als je WP continue 1750W met dit weer verbruikt lijkt het erop dat je BUH een groot deel van het werk doet. Je kunt eens jouw instellingen vergelijken met de gangbare in sheet. Als daar niets afwijkend uit blijkt, zou ik de installateur laten komen.
[Afbeelding]
Wow mooie grafiek.
Kan ik alleen maar jaloers op zijn.
Tja wat is een gangbare in de sheet?🤷
Ik heb mijn sheet er ook in gezet

• Popcorn63
wtenboske schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:27:
[...]

[Afbeelding]
Mijn BUH heb ik uit gezet. Omdat verbruik met nog hoger was
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee