Hier moet ik in mijn geval wel een “grote” nuance bij plaatsen.
Mijn vriendin en ik hebben de desbetreffende woning vorig jaar februari gekocht. Het moest volledig gemoderniseerd worden en dus volledig gestript. Nieuwe elektra, waterleiding, afvoer, plafonds, muren weg gehaald en in een andere opstelling terug geplaatst, deels nieuwe kozijnen waarvan 1 deel van 3 meter breed met dubbele openslaande deuren ipv het oorspronkelijke enkele achterdeurtje, volledig na geïsoleerd, vloerverwarming, etc, etc. Al met al een hele grote verbouwing dus.
Ik heb mijn systeem bij een erkende lokale Daikin verdeler gekocht met de regeling dat hij de binnen en buiten unit, thermostaat en koelmiddelleidingen aan mij levert voor een x bedrag. Ik zou dan zelf het grootste deel van de installatie voorbereiden en aansluiten aangezien ik alles dan gaandeweg netjes weg kan werken en aanleggen en het niet in 2 dagen er in geramd hoeft te worden.
Nadat ik de meeste voorbereidingen had getroffen zou er een monteur langskomen voor het aansluiten van het koelmiddel leidingwerk, het vacumeren en vullen en de eerste inbedrijfstelling.
Dit laatste zou dan zijn op naberekening en dus simpelweg uurtje-factuurtje.
De monteur was aangenaam verrast bij aankomst over hoe ver alles al klaar was. Hij is letterlijk net 2 uur aanwezig geweest. Hij heeft diverse instellingen gedaan en ging toen weg met de melding: “De rest gaat jou ongetwijfeld wel lukken!”
In mijn geval is het dus geen verwijt naar de monteur toe. Sterker nog, ik ben er dik tevreden over! Ze denken mee, zijn flexibel, een goed bereikbaar tijdens mijn voorbereidingen voor eventuele vragen die ik had.
Ik lees hier al (of eigenlijk pas, aangezien ik nog eerder had moeten beginnen…) sinds april of mei vorig jaar mee en heb al heel veel geleerd en heel veel screenshots gemaakt van nuttige informatie.
Nu ik er echter zelf mee aan de slag kan is het toch alsnog een beetje information overload
Het systeem draait nu op kamertemperatuur + 2 punts stooklijn regeling met een delta T van 5.
Stooklijn was dit:
En is nu dit:
Afgelopen nacht heeft de wp namelijk bijna de hele nacht gedraaid, maar de kamer temperatuur was aan het begin van de ochtend 0,4 graden kouder dan toen hij begon
Nu gaan we weer eens even kijken hoe het gaat lopen met deze instelling.
Ik moet er voor de volledigheid ook nog bij zeggen dat de isolatie nog niet volledig is. De beide houten topgevels zijn nog bijna niet geïsoleerd. Dit moet nog.
Het huidige warmteverlies is dus niet representatief voor de uiteindelijke situatie.
Ps: Die hoge piek in het verbruik rond 15:00 was omdat ik de unit opdracht gaf om het boilervat op te warmen tot 53 graden. Toen dat bereikt was ging de unit weer uit tot rond 19:00 de kamertemperatuur de 19,6 graden aantikte met een instelling van 20 en een hysterese van 1. Die run draait nu nog steeds zoals je ziet.
Pps: Die andere piek rond 9 uur was op het moment dat de unit opnieuw opstarte na de aanpassing aan de stooklijn.
[
Voor 21% gewijzigd door
Corne-P op 15-03-2023 21:23
]