• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:23
wtenboske schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Dit het mijne. Ik heb een 8kW (alleen voor verwarming, geen SWW) en een woning uit 2005. Als je WP continue 1750W met dit weer verbruikt lijkt het erop dat je BUH een groot deel van het werk doet. Je kunt eens jouw instellingen vergelijken met de gangbare in sheet. Als daar niets afwijkend uit blijkt, zou ik de installateur laten komen.
[Afbeelding]
Nevermind. Antwoord al gevonden. Excuus!

[Voor 13% gewijzigd door Munki op 12-03-2023 22:49]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:54
Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Wow mooie grafiek.
Kan ik alleen maar jaloers op zijn.
Tja wat is een gangbare in de sheet?🤷
Ik heb mijn sheet er ook in gezet
Heb je die warmteverliesberekening al gemaakt? Uitkomst delen door Cop4 en je weet wat je woonkamer aan verbruik nodig heeft. Dan heb je ook iets in handen om naar je installateur te stappen.

• JGols8
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 15:22
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze warmptepomp(met buitenunit) waarbij de warmtepomp af en toe zijn eigen leventje gaat leiden?

Mijn warmtepomp(geplaatst december 2022) verwarmt regelmatig zonder dat mijn thermostaat(Honeywell Lyric) hier opdracht voor geeft. Ik verneem het met name op mooie dagen, wanneer het zonnetje doorkomt en het ineens 1,5/2 graden te warm is, en de verwarmingen blijven verwarmen(resultaat: veel te hoog stroom en gas verbruik)

De standaard Daikin thermostaat is waardeloos, daarom samen met mijn installateur besloten een Honeywel Lyric te plaatsen.
Deze had in eerste instantie ook wat moeite met op gang te komen, mede door het aantal schakelingen per uur van deze thermostaat. Op advies van Daikin is hier een tijdgebonden relais geplaatst: probleem opgelost.

Het eerste probleem was echter al door mijn installateur opgemerkt voordat de Honeywell Lyric was geplaatst. Toen Daikin ter plaatse was om de werking van de thermostaat te controleren, kwam dit uiteraard niet voor.

Daikin doet nu een beetje moeilijk om dit probleem op te lossen(of te monitoren) omdat de monteur van Daikin dit destijds niet op zijn werkbon heeft gezet, terwijl ik het wel met heb besproken heb.

Nu is mijn vraag: is er hier iemand die bovenstaand probleem ook heeft gehad, en wat was hier de oplossing voor?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
wtenboske schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Dit het mijne. Ik heb een 8kW (alleen voor verwarming, geen SWW) en een woning uit 2005. Als je WP continue 1750W met dit weer verbruikt lijkt het erop dat je BUH een groot deel van het werk doet. Je kunt eens jouw instellingen vergelijken met de gangbare in sheet. Als daar niets afwijkend uit blijkt, zou ik de installateur laten komen.
[Afbeelding]
Ik gebruik ook iets van 1300 tijdens een run, maar die is wel een stuk korter logischerwijs. Gisteren wel een cop van 5 gehaald, dus lijkt me niet dat de buh bijdraait?
Hoeveel efficiënter wordt de wp als van 1300 naar 400 gaat?

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:51
delete

[Voor 98% gewijzigd door Landon op 13-03-2023 09:29]

• MotorBeast
JGols8 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:55:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze warmptepomp(met buitenunit) waarbij de warmtepomp af en toe zijn eigen leventje gaat leiden?

Mijn warmtepomp(geplaatst december 2022) verwarmt regelmatig zonder dat mijn thermostaat(Honeywell Lyric) hier opdracht voor geeft. Ik verneem het met name op mooie dagen, wanneer het zonnetje doorkomt en het ineens 1,5/2 graden te warm is, en de verwarmingen blijven verwarmen(resultaat: veel te hoog stroom en gas verbruik)

De standaard Daikin thermostaat is waardeloos, daarom samen met mijn installateur besloten een Honeywel Lyric te plaatsen.
Deze had in eerste instantie ook wat moeite met op gang te komen, mede door het aantal schakelingen per uur van deze thermostaat. Op advies van Daikin is hier een tijdgebonden relais geplaatst: probleem opgelost.

Het eerste probleem was echter al door mijn installateur opgemerkt voordat de Honeywell Lyric was geplaatst. Toen Daikin ter plaatse was om de werking van de thermostaat te controleren, kwam dit uiteraard niet voor.

Daikin doet nu een beetje moeilijk om dit probleem op te lossen(of te monitoren) omdat de monteur van Daikin dit destijds niet op zijn werkbon heeft gezet, terwijl ik het wel met heb besproken heb.

Nu is mijn vraag: is er hier iemand die bovenstaand probleem ook heeft gehad, en wat was hier de oplossing voor?
Toevallig een Lyric T6? Ik heb af en toe hetzelfde op mijn (nog) HR Ketel. Enige wat dan helpt is dan stekker eruit trekken en de boel resetten. Ik vind die Lyric juist een slechte thermostaat. Mijn ketel slaat zelfs aan als de thermostaat op uit staat af en toe (in de zomer 8)7 ).

Verder is het volgens mij niet goed een modulerende thermostaat te gebruiken op een WP. Aan/uit werkt beter zodat de modulerende funtie alleen bij de WP wordt gelegd. Lees even in het L/W topic. Veel info daar omtrent thermostaten.

• JGols8
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Toevallig een Lyric T6? Ik heb af en toe hetzelfde op mijn (nog) HR Ketel. Enige wat dan helpt is dan stekker eruit trekken en de boel resetten. Ik vind die Lyric juist een slechte thermostaat. Mijn ketel slaat zelfs aan als de thermostaat op uit staat af en toe (in de zomer 8)7 ).

Verder is het volgens mij niet goed een modulerende thermostaat te gebruiken op een WP. Aan/uit werkt beter zodat de modulerende funtie alleen bij de WP wordt gelegd. Lees even in het L/W topic. Veel info daar omtrent thermostaten.
Het is inderdaad een Lyric T6. Op advies van Daikin is deze gecombineerd met een tijdgeschakelde relais. Deze zorgt er voor dat de warmtepomp langer aan blijft tijdens het verwarmingsproces.

De standaard Daikin thermostaat liet de woning steeds een halve graad afkoelen alvorens deze weer begon met verwarmen. Met vloerverwarming niet ideaal, was gewoon niet behagelijk te krijgen.

Ik haal ook regelmatig de stekker uit de warmtepomp om hem te resetten. Is niet helemaal de juiste manier denk ik, maar wel de enige.
Mijn warmtepomp sloeg ook een keer aan toen de thermostaat uit stond. Dat heeft dan toch niks met de thermostaat te maken, maar meer met de warmtepomp zelf?

• MotorBeast
JGols8 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:37:
[...]
Ik haal ook regelmatig de stekker uit de warmtepomp om hem te resetten. Is niet helemaal de juiste manier denk ik, maar wel de enige.
Mijn warmtepomp sloeg ook een keer aan toen de thermostaat uit stond. Dat heeft dan toch niks met de thermostaat te maken, maar meer met de warmtepomp zelf?
Als ik hetzelfde heb met een HR Ketel lijkt het me een manco van de thermostaat.

Ik weet niet anders uit het L/W topic dat het beste werkt met een WP een aan/uit thermostaat met WAR waarbij je de WP laat moduleren op de stooklijn die dan weer bepaald wordt door de WAR. Een Lyric is denk ik ook specifiek ontworpen voor HR Ketels. Dan is zo'n thermostaat ook nog eens zelflerend dus met een dag als vandaag, warm, zal hij een tijdje nodig hebben zich aan te passen. Dus jouw vloer is traag en dan reageert de thermostaat ook nog eens traag op veranderende omstandigheden.

Ik zou hier eens lezen/ vraag stellen Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Is de hysterese van die Madoka niet in te stellen zodat hij minder schommelt?

Uit topic L/W
Wel of geen thermostaat gebruiken met een warmtepomp is nogal een "hot issue" en de meningen van verschillende gebruikers verschillen nogal op dit punt :)

Mocht je een goede thermostaat zoeken welke goed te configureren is, dan heeft @Remco45 de volgende tip:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

[Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 13-03-2023 12:06]

• JGols8
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Als ik hetzelfde heb met een HR Ketel lijkt het me een manco van de thermostaat.

Ik weet niet anders uit het L/W topic dat het beste werkt met een WP een aan/uit thermostaat met WAR waarbij je de WP laat moduleren op de stooklijn die dan weer bepaald wordt door de WAR. Een Lyric is denk ik ook specifiek ontworpen voor HR Ketels. Dan is zo'n thermostaat ook nog eens zelflerend dus met een dag als vandaag, warm, zal hij een tijdje nodig hebben zich aan te passen. Dus jouw vloer is traag en dan reageert de thermostaat ook nog eens traag op veranderende omstandigheden.

Ik zou hier eens lezen/ vraag stellen Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Dat de standaard thermostata het beste is dat klopt, maar de Hysterese was niet in te stellen. Is in dit topic wel vaker voorbij gekomen dacht ik.
Mijn Daikin thermostaat is overigens geen Madoka. Deze zat er standaard bij(foto google):

Ik heb het in ieder geval even bij mijn installateur neergelegd. Misschien moet ik maar eens wat met de thermostaat gaan doen...

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 19:14
MotorBeast schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Ik heb 1 week geleden hierover een sheet gepost. Even zoeken. ;) Heb me ook laten vertellen dat het minimum ongeveer 25% van het maximum vermogen is. Maar ook heb ik nog geen zekerheid. Zal morgen eens bellen met de installateur waar ik een offerte aanvraag heb uitstaan.

Hier ook Daikin L/L oude wifi module, die is lokaal uit te lezen. Daikin kwam met het geweldige idee de lokale Api eruit te halen voor alle nieuwe modellen. Zo ook vrees ik met L/W. Cloud = :X

Hier heb ik me nog niet in verdiept: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Lijkt er wel op conform de dit screen shot van mijn 6 kW hybride systeem. Ik heb waardes boven de 2 kW gezien. Op deze fase zit alleen de warmtepomp (ook poortsysteem maar dat is met 39 W te verwaarlozen).

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 19:14
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Uit topic L/W
Wel of geen thermostaat gebruiken met een warmtepomp is nogal een "hot issue" en de meningen van verschillende gebruikers verschillen nogal op dit punt :)

Mocht je een goede thermostaat zoeken welke goed te configureren is, dan heeft @Remco45 de volgende tip:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).
Mijn oplossing is met Tado voor elke ruimte en de WP gestuurd op uitgaande water temperatuur. Als je de stooklijn eenmaal goed hebt gewoon laten draaien en het zelf laten regelen. Tado houdt onze woonkamer (85m2), met vloerverwarming en aanvullend een radiator en 4 convectorputten, nauwkeurig binnen plus/min 0,1 graad. Temperatuur sensor in de woonkamer en regelaar aan de vloerverwarming (aan/uit).

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb de sheet ook ingevuld, maar geen idee hoe ik hem nu kan vergelijken met de anderen.
Komen mijn gegevens automatisch in de vergelijkingssheet, of moet ik hier nog iets doen?

• smaij
  • Registratie: November 2000
Afgelopen donderdag is bij ons eindelijk de warmtepomp opgeleverd, en nu was het meteen een mooie vuurdoop met de kou en de storm afgelopen vrijdag/zaterdag.
Inmiddels de instellingen al behoorlijk aangepast en vergeleken met anderen hier via de google docs sheet.
Vandaag draait de warmtepomp al een stuk beter, maar uiteraard is dat appels met peren vergelijken t.o.v. het weer van vrijdag/zaterdag.

Vrijdag (standaard instellingen van de monteurs)

Het huis was vrijdag ochtend na een nachtje draaien 21,5 graden.. Lekker warm maar van mij mocht het wel een standje minder.

Zaterdag (Eind van de ochtend ben ik gaan stoeien, comfort programma voor de boiler stond nog op 60 graden oeps :-) )

En vandaag

Op de momenten dat hij 3 tot 500 watt trekt gaat er zo'n 7 liter / minuut door het systeem. Zo weinig dat ik zelfs op de flowmeters bijna geen flow kan waarnemen. (Beneden 10 groep die altijd open staan) Toch is het huis warm en blijft warm.
Omdat dit niet goed voelde heb ik de stooklijn verhoogt en de Delta T van 5 naar 4 graden gezet. Ik zie weinig verschil behalve dat de Delta T inderdaad 4 graden is en de TA hoger.

Ik heb daardoor wel een aantal vragen:

- Is deze flow prima bij deze buitentemperatuur ?
- Ik heb modulatie *8.05) even aangezet (staat inmiddels weer uit) maar wat zou dit moeten doen ?
- De thermostaat is een beetje wispelturig. (hoger / lager) Ik heb er een thermostaat van Watts naast staan en die lijkt veel nauwkeuriger en stabieler. Ik heb de blauwe led en het scherm al max gedimmed. Hoe kan een offset hierbij helpen ?
- Ik zag dat er ook een minimale draaitijd geconfigureerd kan worden: Setting 8.00. Ik zie dat bijna iedereen deze op 1 minuut heeft staan. Is het verstandig dit aan te passen ?

Wat achtergrondinformatie:
- 8kw split unit EHBH08E9W1 + ERGA08EV
- 3 vloerverwarmingsverdelers + 1 radiator badkamer. Beneden staat altijd alles open (10 groepen), boven alleen de gang dus zeg 2 groepen minimaal open + de badkamer radiator.
- Buffervat 25L in serie in de retour
- 300 liter warmwatervat
- Leidingwerk 28mm dunwandig staal + 25mm uponor geisoleerde buis naar beneden.

• smaij
jolandacb schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:07:
Ik heb de sheet ook ingevuld, maar geen idee hoe ik hem nu kan vergelijken met de anderen.
Komen mijn gegevens automatisch in de vergelijkingssheet, of moet ik hier nog iets doen?
Ik heb je naam opgevoerd in tabblad "Onze nieuwe instellingen". Daarna kan je deze vergelijken in tabblad vergelijken met andere mensen.

• jolandacb
  • Niet online
smaij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Ik heb je naam opgevoerd in tabblad "Onze nieuwe instellingen". Daarna kan je deze vergelijken in tabblad vergelijken met andere mensen.
AH super.
Bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Vandaag wel een goede dag. 😊

• Popcorn63
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-03 22:35
MotorBeast schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:47:
[...]

Heb je die warmteverliesberekening al gemaakt? Uitkomst delen door Cop4 en je weet wat je woonkamer aan verbruik nodig heeft. Dan heb je ook iets in handen om naar je installateur te stappen.
Contact installateur gehad.
Zeer positief. Ik heb hem mijn excel gestuurd. Daar gaat die alvast naar kijken. Momenteel heeft hij corona. En binnenkort komt hij hier en nemen we alle instelling door. En controleren alles .

• Popcorn63
@smaij wil je die van mij ook opnemen in tabblad vergelijken?

• smaij
Popcorn63 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:52:
[...]

@smaij wil je die van mij ook opnemen in tabblad vergelijken?
Die van jou staat er al in

• MotorBeast
smaij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:27:
Afgelopen donderdag is bij ons eindelijk de warmtepomp opgeleverd, en nu was het meteen een mooie vuurdoop met de kou en de storm afgelopen vrijdag/zaterdag.
Inmiddels de instellingen al behoorlijk aangepast en vergeleken met anderen hier via de google docs sheet.
Vandaag draait de warmtepomp al een stuk beter, maar uiteraard is dat appels met peren vergelijken t.o.v. het weer van vrijdag/zaterdag.

Vrijdag (standaard instellingen van de monteurs)
[Afbeelding]

Het huis was vrijdag ochtend na een nachtje draaien 21,5 graden.. Lekker warm maar van mij mocht het wel een standje minder.

Zaterdag (Eind van de ochtend ben ik gaan stoeien, comfort programma voor de boiler stond nog op 60 graden oeps :-) )
[Afbeelding]

En vandaag
[Afbeelding]

Op de momenten dat hij 3 tot 500 watt trekt gaat er zo'n 7 liter / minuut door het systeem. Zo weinig dat ik zelfs op de flowmeters bijna geen flow kan waarnemen. (Beneden 10 groep die altijd open staan) Toch is het huis warm en blijft warm.
Omdat dit niet goed voelde heb ik de stooklijn verhoogt en de Delta T van 5 naar 4 graden gezet. Ik zie weinig verschil behalve dat de Delta T inderdaad 4 graden is en de TA hoger.

Ik heb daardoor wel een aantal vragen:

- Is deze flow prima bij deze buitentemperatuur ?
- Ik heb modulatie *8.05) even aangezet (staat inmiddels weer uit) maar wat zou dit moeten doen ?
- De thermostaat is een beetje wispelturig. (hoger / lager) Ik heb er een thermostaat van Watts naast staan en die lijkt veel nauwkeuriger en stabieler. Ik heb de blauwe led en het scherm al max gedimmed. Hoe kan een offset hierbij helpen ?
- Ik zag dat er ook een minimale draaitijd geconfigureerd kan worden: Setting 8.00. Ik zie dat bijna iedereen deze op 1 minuut heeft staan. Is het verstandig dit aan te passen ?

Wat achtergrondinformatie:
- 8kw split unit EHBH08E9W1 + ERGA08EV
- 3 vloerverwarmingsverdelers + 1 radiator badkamer. Beneden staat altijd alles open (10 groepen), boven alleen de gang dus zeg 2 groepen minimaal open + de badkamer radiator.
- Buffervat 25L in serie in de retour
- 300 liter warmwatervat
- Leidingwerk 28mm dunwandig staal + 25mm uponor geisoleerde buis naar beneden.
Ik heb nog geen L/W :'( maar weet door heel veel meelezen in het L/W topic dat je juist je stooklijn moet verlagen. De kunst is juist een zo laag mogelijke stooklijn bij een zo hoog mogelijke flow met een delta T van 5. Een hogere Ta betekent meer verbruik door lagere Cop. Lijkt me logisch als je met lagere aanvoer gaat stoken de WP moduleert op lagere retour en harder gaat pompen.

Vraag maar aan @Popcorn63 . Die kreeg hetzelfde advies in L/W.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 08:50
smaij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Die van ons moet er ook maar in dan.

• Popcorn63
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Ik heb nog geen L/W :'( maar weet door heel veel meelezen in het L/W topic dat je juist je stooklijn moet verlagen. De kunst is juist een zo laag mogelijke stooklijn bij een zo hoog mogelijke flow met een delta T van 5. Een hogere Ta betekent meer verbruik door lagere Cop.

Klopt @MotorBeast !
Vandaag alle instellingen nagezocht en contact met installateur. Komt goed.
En ja op een dag als deze lijkt er niks aan de hand

• MotorBeast
Popcorn63 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Klopt @MotorBeast !
Vandaag alle instellingen nagezocht en contact met installateur. Komt goed.
En ja op een dag als deze lijkt er niks aan de hand
[Afbeelding]
Volgens mij woon jij net als ik in Brabant. 16 graden vanmiddag. Heb zelf pas om 19.00 uur de L/L hier aangezet. Wat zei je installateur? Indien Brabant, laat even via DM weten wie? Wellicht kan hij mij ook leveren.

Nb: ik zie nog steeds 2000???

• Popcorn63
smaij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:55:
[...]

@smaij dank🙏
Niet gezien🤭 ik heb vandaag alles uit zitten schrijven op papier en van anderen ook om te vergelijken 🤣

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 08:50
infernix schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Yep, het zal niet exact kloppen, maar ook hier: juiste boilertype selecteren (volgens mij is een Altherma een drinkwaterboiler?), gelijktijdige warmtebron instellen op denk ik minstens 3kW, en heb jij stortdouche met 12L/min? :D

Maar ik ben al blij met een formule zodat ik er aan kan gaan sleutelen. Wil t in homeassistant als template sensor hebben. Vond hier een andere berekening: https://www.boiler-info.nl/rekenen/

Bijvoorbeeld:

- 230 liter boiler
- 85% effectief
- tank temp van 60C
- aanvoer koud water van 10c
- douche op 40c
- 7l/min douchekop

230 liter x 80% = 184 liter effectief in boiler
184 x (60-10) = (liter gemengd water) x ( 40-10)
184 x 50 = liter meng x 30
(184 x 50) / 30 = 306 x 30
306/7 = 46 minuten

Of met een koudere tank van 44c, douche temp van 42, en douchekop van 12l/min, in 1 formule

((230*0.8) * (44-10)/(42-10))/12=16 minuten

Maar er klopt hier nog iets niet aan, want als je hier een water temp invult die lager ligt dan de ingestelde temp bij de douchekop dan krijg je alsnog een positief getal, en dat klopt natuurlijk niet want dan is het te koud. Wat hier ook nog niet bij zit is het effect van het verwarmen tijdens het aftappen van warm water.

Dus als iemand een suggestie voor verbetering heeft _/-\o_
Gesproken vanuit de praktijk.
230 liter tank op 48 graden
3 x 15 minuten douchen achter elkaar en ik heb niemand gehoord dat het te koud was. Tank temp stond na al dat douchen op 32 graden. Wat ik begrepen heb is dat de tank temperatuur (gezien op de unit) de middelste van de 3 is, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

1 ding weet ik wel zeker, die 16 minuten van jou dat klopt niet echt, het is vele malen langer.

• smaij
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Ik heb nog geen L/W :'( maar weet door heel veel meelezen in het L/W topic dat je juist je stooklijn moet verlagen. De kunst is juist een zo laag mogelijke stooklijn bij een zo hoog mogelijke flow met een delta T van 5. Een hogere Ta betekent meer verbruik door lagere Cop. Lijkt me logisch als je met lagere aanvoer gaat stoken de WP moduleert op lagere retour en harder gaat pompen.

Ok, dus Delta T terug naar 5 en stooklijn wellicht omlaag (vandaag stond ik rond de 26 graden).
Maar hoe verhoog ik dan de snelheid want het verlagen van Delta T en stooklijn verhogen heeft niet geholpen dus verlagen gaat het ook niet oplossen. Of is dit voor een warmtepomp prima ?

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-03 20:57
@smaij , ik heb mijn instellingen ook in de sheet gezet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:18
wtenboske schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:39:
@smaij , ik heb mijn instellingen ook in de sheet gezet.
Toch leuk om te zien dat bijna 40 mensen hem ingevuld hebben. Hierdoor krijg je toch een beeld wat de instellingen doen. (y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:20
@Toppe Ga ik ook zeker doen. De unit draait sinds 4 uur vanmiddag (met tussen door 3 uur pauze wegens onvoorziene aanpassing) dus ik heb al wat instellingen gecheckt met behulp van de sheet. Is top om zoiets tot mijn beschikking te hebben. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor een ieder die daar aan heeft meegewerkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
smaij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Ok, dus Delta T terug naar 5 en stooklijn wellicht omlaag (vandaag stond ik rond de 26 graden).
Maar hoe verhoog ik dan de snelheid want het verlagen van Delta T en stooklijn verhogen heeft niet geholpen dus verlagen gaat het ook niet oplossen. Of is dit voor een warmtepomp prima ?
Als je je stooklijn verlaagt krijg je langere stabiele runs, zeker met dit kwakkelweer. Pendelen (aan/uit zoveel mogelijk voorkomen. Zuiniger en beter voor je compressor). De retour van de WP registreert dan een lagere retour en zal daar op gaan moduleren, lees op toeren als het setpoint niet meer gehaald wordt. De modulerende pomp zal dan harder gaan pompen en dus gaat de flow omhoog. Althans dat heb ik begrepen uit het L/W topic. Ik zou sowieso daar mee lezen want daar zit echt heel veel kennis en dragen ook installateurs bij. Zet hem gewoon eens op 25 graden aanvoer. Blijft het warm? Top! Niet? Stap voor stap naar boven.

NB: ik weet niet hoe warm het was vandaag bij je buiten maar vandaag was hier in ieder geval een slechte dag om te testen. Ik heb vandaag bijna niet gestookt zo warm was het binnen met het zonnetje. Morgen weer kouder buiten.

Toevallig net over Daikin pomp Corne-P in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-03-2023 23:18]

• MotorBeast
Toppe schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Toch leuk om te zien dat bijna 40 mensen hem ingevuld hebben. Hierdoor krijg je toch een beeld wat de instellingen doen. (y)
Hoop binnenkort mee te kunnen doen. Drama dat wachten op offertes. Hopelijk binnenkort als het warmer wordt dat mensen zich weer gaan focussen op tuinstellen. :+

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:43
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:09:
[...]

Zet hem gewoon eens op 25 graden aanvoer. Blijft het warm? Top! Niet? Stap voor stap naar boven.
Niet heel lang geleden zijn er hier diverse berichten voorbij gekomen dat een te lage Ta juist voor pendelen zorgt, en bij hen de Ta juist een beetje verhoogde dit verbeterde.

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:27
Goedemorgen

sinds enkele dagen heb ik ook last van pendelen. Tijdens de koude periode geen last, nu het wat warmer word begint hij met pendelen. Kamertermostaat ingesteld op 21 graden geen nachtverlaging. stooklijn 37 bij -10 en 25 bij 15. Delta staat ingesteld op 5 graden.

Ik heb al geprobeerd de stooklijn van 25 bij 15 aan te passen naar 27 bij 15 maar dit heeft niet geholpen op het pendelen. Delta verlaagd naar 4 graden maar ook dit heeft niet geholpen.

Heeft iemand een idee wat ik nu nog kan proberen?

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-03 21:30
Mijn desinfectieronde was afgelopen nacht. Alleen toen ik wakker werd, had hij maar tot 53 graden opgewarmd. Het display gaf geen foutcode, alleen de desinfectieronde was nog steeds bezig volgens het systeem(zie foto's), maar hij deed niets omtrent de desinfectie. Iemand dit al een keer gehad? Weet iemand wat hier mis is gegaan en hoe ik dit het beste kan oplossen?

• mfaal87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:19
Sinds ik gisteren de Onecta app heb ge-update krijg ik het volgende te zien:

Maar de warmtepomp is momenteel gewoon aan het stoken…

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:33
@mfaal87 had ik gisteren ook, maar na een tijdje (<1 uur) kwam alles weer netjes online.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• MotorBeast
erwin292 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:04:
Goedemorgen

sinds enkele dagen heb ik ook last van pendelen. Tijdens de koude periode geen last, nu het wat warmer word begint hij met pendelen. Kamertermostaat ingesteld op 21 graden geen nachtverlaging. stooklijn 37 bij -10 en 25 bij 15. Delta staat ingesteld op 5 graden.

Ik heb al geprobeerd de stooklijn van 25 bij 15 aan te passen naar 27 bij 15 maar dit heeft niet geholpen op het pendelen. Delta verlaagd naar 4 graden maar ook dit heeft niet geholpen.

Heeft iemand een idee wat ik nu nog kan proberen?
Op een gegeven moment als het buiten warmer wordt bereik je het punt dat het minimaal vermogen van je WP groter is dan het warmteverlies van je woning en voorkom je pendelen niet meer. Op 15 zetten lijkt me vrij zinloos want een afgifte van 15 graden doet niets meer in je woning. Wat je zou kunnen doen is een minimale nachtverlaging tot laat in de ochtend en dan weer laten stoken. Cop is dan ook hoger door hogere buitentemperatuur. Of dit zuiniger is dan pendelen moet je meten. Ik stook hier boven de 5 graden buiten met mijn L/L wel zo. Scheelt me zo'n 3kWh per dag.

[Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2023 10:01]

• Thedutch
Wauw, hoe krijg je dat voor elkaar:$

• MotorBeast
danny.s schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 06:53:
[...]

Niet heel lang geleden zijn er hier diverse berichten voorbij gekomen dat een te lage Ta juist voor pendelen zorgt, en bij hen de Ta juist een beetje verhoogde dit verbeterde.
Te laag zal waarschijnlijk zorgen voor een te groot verschil tussen aanvoer en retour. Balans zoeken dus. Werkt met een HR Ketel precies hetzelfde alleen verdiepte bijna niemand zich daar ooit in. Ik zou het dus ook niet op zoals hierboven op 15 zetten. VV heeft zo'n 25 tot 30 graden nodig. Radiatoren zelfs (meestal) meer.
Pendelen is overigens op zeer korte termijn aan/uit. Als je unit een 1/2 of 1 uur uit staat omdat gewoonweg zijn setpoint is gehaald en daarna weer begint te stoken, dat is geen pendelen. Dat voorkom je op een gegeven moment gewoon niet met een goed geisoleerd huis.

[Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2023 10:29]

• Corne-P
Na een noodgedwongen aanpassing (installatie van AVDO ivm krap debiet) draait sinds gisteravond de boel.
Ik heb wat instellingen aangepast maar nog niet heel veel. Eerst maar eens een tijdje zo draaien en dan verder kijken.

Vanaf gisteravond tot vanmorgen 7 uur waren er behoorlijk veel pieken in het stroomverbruik. Ik was al van plan om vanavond het 1 en ander aan te passen om dit pendelen op te lossen, maar sinds 7 uur draait hij stabiel op ca. 500W.

Als hij zo blijft draaien ga ik er de eerste paar dagen niet meer aan zitten 8)

• Thedutch
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:22:
Na een noodgedwongen aanpassing (installatie van AVDO ivm krap debiet) draait sinds gisteravond de boel.
Ik heb wat instellingen aangepast maar nog niet heel veel. Eerst maar eens een tijdje zo draaien en dan verder kijken.

Vanaf gisteravond tot vanmorgen 7 uur waren er behoorlijk veel pieken in het stroomverbruik. Ik was al van plan om vanavond het 1 en ander aan te passen om dit pendelen op te lossen, maar sinds 7 uur draait hij stabiel op ca. 500W.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij lijkt heel vaak aan en uit te springen, pendelen? "s nachts is het vaak kouder en kan het best zijn dat hij dan juist gaat pendelen. Koelt je huis misschien snel af? Het lijkt er namelijk op alsof na opwarming hij zo snel weer afkoelt dat hij gelijk weer wil opwarmen.

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
@Thedutch desinfectierun kan mislukken als:
- er tijdens de run warm water wordt gebruikt
- de bedrading van de backup heater niet juist is aangesloten
- het te lang duurt
- de automaat van dd backup heater in de groepenkast er uit ligt.
Ik meen dat wij eenzelfde systeem(zelfde types) hebben als jij

• Corne-P
Thedutch schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Hij lijkt heel vaak aan en uit te springen, pendelen? "s nachts is het vaak kouder en kan het best zijn dat hij dan juist gaat pendelen. Koelt je huis misschien snel af? Het lijkt er namelijk op alsof na opwarming hij zo snel weer afkoelt dat hij gelijk weer wil opwarmen.
Dat dacht ik ook ja. Maar dat waren ook echt de eerste draaiuren en hij heeft tussendoor ook het SWW vat nog opgewarmd, dus voor nu is het voor mij even prima. Als hij vannacht weer zo gaat pendelen ga ik weer wel verder kijken.
Ik zou verwachten dat, als jouw aanname klopt dat het komt omdat het kouder is s’nachts, dat hij dan simpelweg wat meer vermogen zou gaan leveren maar niet zo veel dat hij binnen no-time weer af slaat. Dat heeft uiteraard te maken met de stooklijn instelling maar hoe dat precies zit moet ik nog even in duiken.
Dit is de huidige stooklijn:

Edit: Het was vannacht warmer dan dat het nu is.

[Voor 12% gewijzigd door Corne-P op 14-03-2023 10:47]

• Thedutch
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:38:
@Thedutch desinfectierun kan mislukken als:

- er tijdens de run warm water wordt gebruikt
"wij lagen toe te slapen, dus niet gebeurd"

- de bedrading van de backup heater niet juist is aangesloten
"niet het geval want daarin is niets veranderd"

- het te lang duurt
"stond op 45 min. heb hem vorige week naar 40min gezet, dus zou kunnen dat dit het probleem heeft veroorzaakt".
- de automaat van dd backup heater in de groepenkast er uit ligt.
"alles in de meterkast doet het nog".
Ik meen dat wij eenzelfde systeem(zelfde types) hebben als jij
Wat ook nog kan zijn, waarde {5-00}-1/0 Dat de backup heater voor de opwarming op 'uit' staat, waardoor hij niet hoger als 53/55 graden gaat verwarmen, omdat hij daarvoor zijn BUH nodig heeft. Dan kan het ook bij mij zijn.

• MotorBeast
Thedutch schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Juist bij kouder weer, afkoelen woning, moet je unit niet pendelen. Ta staat waarschijnlijk te hoog en unit kan zijn warmte niet kwijt. Retour wordt dan te hoog en slaat dan af. Een HR ketel doet precies hetzelfde. @Corne-P Je aanvoer zit tegen de 50 graden. Veel te hoog met dit weer. VV? Dan zeker te hoog.

[Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2023 10:47]

• Thedutch
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Dat dacht ik ook ja. Maar dat waren ook echt de eerste draaiuren en hij heeft tussendoor ook het SWW vat nog opgewarmd, dus voor nu is het voor mij even prima. Als hij vannacht weer zo gaat pendelen ga ik weer wel verder kijken.
Ik zou verwachten dat, als jouw aanname klopt dat het komt omdat het kouder is s’nachts, dat hij dan simpelweg wat meer vermogen zou gaan leveren maar niet zo veel dat hij binnen no-time weer af slaat. Dat heeft uiteraard te maken met de stooklijn instelling maar hoe dat precies zit moet ik nog even in duiken.

[Afbeelding]
Hij regelt zelf niet meer vermogen, als dat je hebt ingesteld. Je hebt je stooklijn aan staan, dus het uittredende water komt niet boven die waarde. Als je water dan heel snel weer afkoelt voordat hij de wp weer intreedt, dan blijft bij pendelen. Hoeveel staat je stooklijn temp nu? Ik zie namelijk dat je je stooklijn vrij scheef hebt staan. Op zich niet verkeerd, maar dan kan het zijn dat bij temp. schommelingen hij snel wisselt tussen temperaturen. Iets minder schuine stooklijn is energie gunstiger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
MotorBeast schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Juist bij kouder weer, afkoelen woning, moet je unit niet pendelen. Ta staat waarschijnlijk te hoog en unit kan zijn warmte niet kwijt. Retour wordt dan te hoog en slaat dan af. Een HR ketel doet precies hetzelfde. @Corne-P Je aanvoer zit tegen de 50 graden. Veel te hoog met dit weer. VV? Dan zeker te hoog.
Die 50 graden is pas bij een buitentemperatuur van -40. Ik zie dat niet direct gebeuren :+

• Thedutch
MotorBeast schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Nee zijn aanvoer van 50 graden is bij -40 buitentemperatuur. Het is nu 10 graden buitentemp dus zijn aanvoer zit rond de 28/29 graden. En nee een HR-ketel doet zeker niet hetzelfde. Deze wp is modulerend ow en gebruikt geen gas. Ik ben het er mee eens dat 50 graden te hoog is, die kun je bij vloerverwarming(als je dat hebt) gerust naar 35 graden max zetten.

[Voor 5% gewijzigd door Thedutch op 14-03-2023 10:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Die 50 graden is pas bij een buitentemperatuur van -40. Ik zie dat niet direct gebeuren :+
Wat is dat schema dan waar hij tegen de 50 graden aangeeft? Als dat de max is wat hij kan halen betekent dat dat hij nu niet op een max aanvoer van 25/30 graden staat toch?

• MotorBeast
Thedutch schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Nee zijn aanvoer van 50 graden is bij -40 buitentemperatuur. Het is nu 10 graden buitentemp dus zijn aanvoer zit rond de 28/29 graden. En nee een HR-ketel doet zeker niet hetzelfde. Deze wp is modulerend. Ik ben het er mee eens dat 50 graden te hoog is, die kun je bij vloerverwarming(als je dat hebt) gerust naar 35 graden max zetten.
Mijn HR ketel is ook modulerend, past vermogen en snelheid pomp aan. Bij een retour die te hoog is gaat iedere ketel en WP pendelen. Ik stookte hier al jaren alsof ik VV heb terwijl ik radiatoren heb. Lage aanvoer met minimale delta T.

[Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2023 10:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thedutch
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:
[...]
Dit is mijn stooklijn. Staat nu op 38 max, omdat ik aan het testen ben wat ik een prettige temperatuur vind. Op dit moment 30 graden bij buitentemp van 7 graden.

[Afbeelding]

Edit: Het was vannacht warmer dan dat het nu is.
[Afbeelding]

• MotorBeast
38 lijkt me nog hoog. Met VV moet je met 10 graden lager toekunnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kepler
MotorBeast schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Het is alleen 38 als het -10 of lager is, hoe hoger de temperatuur hoe lager de Ta. Die volgt de gradiënt van de grafiek, met een minimum van 25.

• Thedutch
[...]

38 graden is niet hoog. Is prima. Het kan altijd lager, maar gemiddeld tussen 30-40 graden max. Ik heb hem meestal op max. 35 graden staan bij -10 buitentemp. alleen vind ik dat niet even comfortabel en hoe lager de uittredende temp, hoe langer het systeem er over doet op mijn gewenste thermostaattemp. te halen.

• Thedutch
kepler schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Het is alleen 38 als het -10 of lager is, hoe hoger de temperatuur hoe lager de Ta. Die volgt de gradiënt van de grafiek, met een minimum van 25.
Juist. het is inderdaad niet constant maar max. 38 graden uittredende temp. bij -10 buitentemperatuur.

• jolandacb
  • Niet online
Thedutch schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Wauw, hoe krijg je dat voor elkaar:$
Wij hebben een goed geïsoleerd huis en de achterkant, met 2 grote schuifpuien, liggen op het zuiden. 😊
Op zo'n zonnige dag warmt het in huis super snel op.
Daarom de WP op kamertemperatuur ingesteld.

• Corne-P
Heb jij een wandmodel? Dit scherm ziet er bij mij namelijk behoorlijk anders uit.

• jolandacb
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door jolandacb op 14-03-2023 12:32]

• MotorBeast
Thedutch schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:08:
[...]

38 graden is niet hoog. Is prima. Het kan altijd lager, maar gemiddeld tussen 30-40 graden max. Ik heb hem meestal op max. 35 graden staan bij -10 buitentemp. alleen vind ik dat niet even comfortabel en hoe lager de uittredende temp, hoe langer het systeem er over doet op mijn gewenste thermostaattemp. te halen.
Thermostaat temp halen? Wat dacht je van bij echte koude niet verlagen? Zeker met VV is het niet verstandig te verlagen. Hoe lager je Ta hoe beter je Cop, hoe minder verbruik, hoe lager je kosten. Als ik hier al zie met L/L wat opstoken met verlagen aan vermogen kost (heel snelle afgifte), dramatische Cop, dan kan ik ongeveer wel inschatten bij VV (super trage afgifte) of radiatoren wat dat vraagt aan vermogen en tijd om op te warmen.

38 is wel hoog met VV. Ik doe 40/45 met radiatoren. Ik baal dat ik geen VV heb/kan leggen en accepteer bij vorst straks dan maar onzuinig stoken. Met VV is dit onnodig.

[Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2023 14:02]

• MajaMestreech
  • Laatst online: 22:01
danny.s schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 06:53:
[...]

Precies en daarom heb ik hem op 28 graden gezet en een Delta T van 3 graden. Zoals ook eerder vemeld: iedere installatie is weer anders en is een kwestie van proberen.

• wtenboske
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:22:

[Afbeelding]

Het 'pendelgedrag' dat jij ziet is heel normaal als je WP een tijd uit heeft gestaan en de temperatuur van het aanvoerwater laag is. Hij schijnt dan ook de BUH te gebruiken om het water op temperatuur te brengen voordat de compressor zich ermee gaat bemoeien. Ik zou 'm inderdaad eens een tijdje laten draaien zo.

• jolandacb
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar is er misschien ergens een uitleg te vinden wat alle instellingen uit de sheet precies inhouden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wtenboske
Bij de oplevering van mijn warmtepomp had mijn 8 maanden terug aangelegde vloerverwarming nog niet gedraaid. Om makkelijk een opstook protocol te kunnen doorlopen heeft mijn installateur de volgende instellingen geactiveerd:
- [2,4] - Absoluut
- [2,9] - Aanvoerwatertermperatuur

Hiermee regel je met de thermostaat direct de temperatuur van het aanvoerwater. Ik heb de eerste dagen -waarbij het rond het vriespunt was buiten- bepaald welke aanvoertemperatuur mijn woonkamer behaaglijk hield. Vervolgens heb ik om de stooklijn te bepalen in een Excel een raster gemaakt met die temp op 0C buitentemperatuur en 26C bij +10C (lager wil je niet gaan vanwege verhoogde kans op pendelen) en vervolgens gekeken waar ik dan op uitkom bij -10 (in mijn geval 34C).

Mijn thermostaat staat nu op 20C en de kamertemperatuur blijft voortdurend rond die waarde, waardoor de WP één continue run van meedere dagen of weken maakt. Alleen als de zon gaat schijnen warmt mijn kamer tot boven 20C op, gaat de WP uit en ergens de volgende dag weer aan.

Mocht je zoekende zijn naar de juiste stooklijn, dan kan ik deze aanpak aanraden.

[Voor 6% gewijzigd door wtenboske op 14-03-2023 17:42]

• jolandacb
  • Niet online
Wij hebben de achterkant van ons huis met daarin 2 grote raampartijen op het zuiden gericht.
Om die reden heb ik ervoor gekozen om op kamertemperatuur te stoken.

Ik vraag me echter af of dit de zuinigste keus is. De afgelopen 2 dagen en nachten is onze WP niet aangeslagen omdat de kamertemperatuur boven de 19 graden is gebleven.
Is dit de zuinigste manier voor ons om te stoken, of is het beter voor de WP om weersafhankelijk te stoken?
Wat doen jullie en met welke reden?

• Corne-P
wtenboske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Het 'pendelgedrag' dat jij ziet is heel normaal als je WP een tijd uit heeft gestaan en de temperatuur van het aanvoerwater laag is. Hij schijnt dan ook de BUH te gebruiken om het water op temperatuur te brengen voordat de compressor zich ermee gaat bemoeien. Ik zou 'm inderdaad eens een tijdje laten draaien zo.
Ik ga zo direct nog even een uitgebreidere reactie/post plaatsen maar om even snel uitsluitsel te geven over de BUH, die gebruikt hij niet:

Die ene piek van gisteren was toen ik in het test menu de BUH inschakelde om te testen of deze correct functioneert.
Na die tests is de boel pas in de normale bedrijfsmodus gezet.

Hoe werkt het precies met de offset in de app of via de thermostaat? Een offset vanaf de huidige temperatuur of een offset van een ingevoerde waarde ergens in de instellingen?
Als de app aangeeft dat de huidige door de thermostaat gemeten temperatuur 20 graden is en ik druk op de plus om een offset van 1 te geven, gaat hij dan naar 21 graden met een hysteresis van 0,5 lager en 0,5 hoger (met de hysteresis op laagste stand = 1)?
Ik heb namelijk vanmiddag de offset naar 0 gezet toen ik zag dat het 21 graden was in huis, maar de unit blijft maar opnieuw in werking treden.
Kan ik niet gewoon simpelweg de gewenste kamertemperatuur ingeven op de thermostaat en dat de unit daar zelf naar toe regelt ipv dit +1,+2 , -1, -2 verhaal?

[Voor 25% gewijzigd door Corne-P op 14-03-2023 18:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wtenboske
jolandacb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:20:
Wij hebben de achterkant van ons huis met daarin 2 grote raampartijen op het zuiden gericht.
Om die reden heb ik ervoor gekozen om op kamertemperatuur te stoken.

Ik vraag me echter af of dit de zuinigste keus is. De afgelopen 2 dagen en nachten is onze WP niet aangeslagen omdat de kamertemperatuur boven de 19 graden is gebleven.
Is dit de zuinigste manier voor ons om te stoken, of is het beter voor de WP om weersafhankelijk te stoken?
Wat doen jullie en met welke reden?
Laat anderen mij corrigeren als ik iets mis, maar m.i. zijn er 2 manieren van stoken:
1. Aanvoertemperatuur
2. Weersafhankelijk curve

1. Hierbij kun je op de binnenunit of op de thermostaat de aanvoertemperatuur van het water bepalen. Deze blijft voortdurend op de betreffende waarde totdat je 'm wijzigt. Dit is wat ik in mijn bovenstaande post aangaf. Ik heb dit tijdelijk gedaan om mijn stookcurve te bepalen, maar daarna heb ik 'm omgezet naar weersafhankelijk curve.
2. Hierbij kijkt de thermostaat of de kamertemperatuur nog binnen de bandbreedte van de ingestelde temperatuur (hysterese) valt. Zolang dat het geval is of 'ie eronder zit, kijkt het systeem naar de buitentemperatuur en welke aanvoerwatertemperatuur daarbij hoort als gevolg van de ingestelde stooklijn. Op die temperatuur wordt vervolgens het aanvoerwater verwarmt totdat de kamertemperatuur boven de op de thermostaat ingestelde temperatuur + hysterese komt. Dan slaat ' ie af. Voor de stooklijn kun je kiezen uit een 2-punt curve (wat de meesten hier gebruiken) of een curve volgens helling en afwijking.

Ik vermoed dat jij net als iedereen hier volgens methode 2 stookt, aan je instellingen in de sheet te zien. Dat is ook het meest efficiënt, want voortdurend je aanvoertemperatuur aanpassen is niet te doen. ;)

Als je WP 2 dagen niet is aangeslagen omdat je woning op temperatuur blijft, ben je heel goed bezig.

• wtenboske
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:37:
[...]

Hoe werkt het precies met de offset in de app of via de thermostaat? Een offset vanaf de huidige temperatuur of een offset van een ingevoerde waarde ergens in de instellingen?
Als de app aangeeft dat de huidige door de thermostaat gemeten temperatuur 20 graden is en ik druk op de plus om een offset van 1 te geven, gaat hij dan naar 21 graden met een hysteresis van 0,5 lager en 0,5 hoger (met de hysteresis op laagste stand = 1)?
Ik heb namelijk vanmiddag de offset naar 0 gezet toen ik zag dat het 21 graden was in huis, maar de unit blijft maar opnieuw in werking treden.
Kan ik niet gewoon simpelweg de gewenste kamertemperatuur ingeven op de thermostaat en dat de unit daar zelf naar toe regelt ipv dit +1,+2 , -1, -2 verhaal?
De offset (afwijking kamersensor [2-0A]) corrigeert de huidige temperatuur zoals aangegeven op de thermostaat. Als je thermostaat 1C te hoog aangeeft t.o.v. de werkelijke temperatuur, moet je een offset van -1 kiezen. Bij de meesten van ons is de Madoka te optimistisch, bij mij ongeveer 2 graden. Vooralsnog heb ik -1,5 correctie ingesteld.

Overigens wordt de temperatuur die je in de app ziet ook door de thermostaat (gecorrigeerd met de offset) bepaalt. De WP heeft geen andere mogelijkheid om de kamertemperatuur te bepalen.

[Voor 7% gewijzigd door wtenboske op 14-03-2023 20:23]

• Popcorn63
Het begint erop te lijken dat mijn WP beter ingeregeld staat als twee weken geleden.
Vandaag verbruik WP 12 kwh
Opbrengst zonnepanelen 6 kwh
Temparatuur constant 20,5 gr
65 m2 vloerverwarming
Met delta T op 3 debiet 20-21
Zou ik met de delta T op 4 zuiniger uit zijn qua vermogen?
Debiet wordt op dat moment 12-13
Of nu wijzigen en morgen na vergelijkbare dag beslissen?

Delta T op 5, wat oorspronkelijke instelling was gaf maar debiet van 7. Geen iptie

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:18
Popcorn63 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:22:
Het begint erop te lijken dat mijn WP beter ingeregeld staat als twee weken geleden.
65 m2 vloerverwarming

Delta T op 5, wat oorspronkelijke instelling was gaf maar debiet van 7. Geen iptie
Je WP even de tijd geven en een paar dagen aan kijken. Zuinigheid bepaal je niet op één dag.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Popcorn63
Toppe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Je WP even de tijd geven en een paar dagen aan kijken. Zuinigheid bepaal je niet op één dag.
Snap ik
De delta T 3 gebruik ik nu inmiddels een week.
Lijkt stuk beter.
Hiervoor delta t 5. Was dramatisch
Dagen van 30 kwh

• wtenboske
Popcorn63 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:22:
65 m2 vloerverwarming

Gewoon even ter referentie: mijn kamertemperatuur is ook de hele dag tussen 20-21C geweest en we hebben hetzelfde VV oppervlak. Ik zit op dit moment op 7.1kWh (zonder SWW). Mijn deltaT staat overigens op 7. Ik geloof niet dat die zo doorslaggevend is voor het verbruik. Constant lage aanvoertemp is belangrijker. Een debiet van 20 haal ik alleen als mijn bypass open gaat bij defrosten, gewoonlijk is 'ie veel lager.

Onze woning is van 2005, zonder aanpassingen op gebied van isolatie. Volgens mij is de jouwe recenter, is het niet? Heeft je WP tijdens die 12 kWh 1 lange run gemaakt?

• Popcorn63
wtenboske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
[...]

Gewoon even ter referentie: mijn kamertemperatuur is ook de hele dag tussen 20-21C geweest en we hebben hetzelfde VV oppervlak. Ik zit op dit moment op 7.1kWh (zonder SWW). Mijn deltaT staat overigens op 7. Ik geloof niet dat die zo doorslaggevend is voor het verbruik. Constant lage aanvoertemp is belangrijker. Een debiet van 20 haal ik alleen als mijn bypass open gaat bij defrosten, gewoonlijk is 'ie veel lager.

Onze woning is van 2005, zonder aanpassingen op gebied van isolatie. Volgens mij is de jouwe recenter, is het niet? Heeft je WP tijdens die 12 kWh 1 lange run gemaakt?
Flow is go bij lucht waterpomp
Komt neer op ongeveer 600 Watt continu
Gaat 6 kwh opbrengst zp af
Valt mij niet tegen 6kwh op een dag en stabiel stroomverbruik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
wtenboske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:20:
[...]

De offset (afwijking kamersensor [2-0A]) corrigeert de huidige temperatuur zoals aangegeven op de thermostaat. Als je thermostaat 1C te hoog aangeeft t.o.v. de werkelijke temperatuur, moet je een offset van -1 kiezen. Bij de meesten van ons is de Madoka te optimistisch, bij mij ongeveer 2 graden. Vooralsnog heb ik -1,5 correctie ingesteld.

Overigens wordt de temperatuur die je in de app ziet ook door de thermostaat (gecorrigeerd met de offset) bepaalt. De WP heeft geen andere mogelijkheid om de kamertemperatuur te bepalen.
Hebben wij dezelfde?

Ik vond zojuist dit in de handleiding van de thermostaat:

Dus omdat ik met WAR werk zie ik die zogenaamde offset en geen harde gewenste kamertemperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:50
jolandacb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:40:
Misschien een domme vraag, maar is er misschien ergens een uitleg te vinden wat alle instellingen uit de sheet precies inhouden?
Alle instellingen uitleggen is bijna niet te doen via een toetsenbord en daarbij de tip om wijzigen van (installateurs-)instellingen alleen te doen als je echt weet wat je aan het doen bent.

Maar de WP kan je zelf ook helpen. In het hoofdmenu een keer op het vraagteken drukken (op binnenunit). Je ziet linksboven in het scherm een puntje verschijnen. Als je daarna door het menu gaat wandelen die je de codes staan uit de sheet. (zijn ook codes waar in dit forum naar verwezen wordt)
In een menu zelf kun je ook op het vraagteken drukken voor een toelichting.

• Popcorn63
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Hebben wij dezelfde?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus omdat ik met WAR werk zie ik die zogenaamde offset en geen harde gewenste kamertemperatuur.
Daarnaast moet je rekening houden met:
Er is altijd een hysterese van 1 graad. Dit houdt in dat wanneer u uw temperatuur op 20 graden instelt dat uw installatie weer begint met werken op het moment dat het 19.5 graden is en stopt met werken wanneer het 20.5 graden is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MajaMestreech
wtenboske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Laat anderen mij corrigeren als ik iets mis, maar m.i. zijn er 2 manieren van stoken:
1. Aanvoertemperatuur

1. Hierbij kun je op de binnenunit of op de thermostaat de aanvoertemperatuur van het water bepalen. Deze blijft voortdurend op de betreffende waarde totdat je 'm wijzigt. Dit is wat ik in mijn bovenstaande post aangaf. Ik heb dit tijdelijk gedaan om mijn stookcurve te bepalen, maar daarna heb ik 'm omgezet naar weersafhankelijk curve.
2. Hierbij kijkt de thermostaat of de kamertemperatuur nog binnen de bandbreedte van de ingestelde temperatuur (hysterese) valt. Zolang dat het geval is of 'ie eronder zit, kijkt het systeem naar de buitentemperatuur en welke aanvoerwatertemperatuur daarbij hoort als gevolg van de ingestelde stooklijn. Op die temperatuur wordt vervolgens het aanvoerwater verwarmt totdat de kamertemperatuur boven de op de thermostaat ingestelde temperatuur + hysterese komt. Dan slaat ' ie af. Voor de stooklijn kun je kiezen uit een 2-punt curve (wat de meesten hier gebruiken) of een curve volgens helling en afwijking.

Ik vermoed dat jij net als iedereen hier volgens methode 2 stookt, aan je instellingen in de sheet te zien. Dat is ook het meest efficiënt, want voortdurend je aanvoertemperatuur aanpassen is niet te doen. ;)

Als je WP 2 dagen niet is aangeslagen omdat je woning op temperatuur blijft, ben je heel goed bezig.
Bijna goed. Je hebt 2 type regeling:
1. Vertrekwater regeling
2. Kamerthermostaat regeling

Beiden zijn in te stellen als weersafhankelijk (maar ook als constante temperatuur vertrekwater als je dat wenst).

1. WP gaat verwarmen volgens de stooklijn en kijkt niet naar de kamerthermostaat. Daarom kun je dan ook niet een temperatuur instellen maar alleen +1, +2 ... -1, -2 graden afwijking van de stooklijn.

2. WP kijkt naar setpoint kamerthermostaat en gaat verwarmen volgens de stooklijn binnen de hysterese van het setpoint (+/- 0,5 graden)

• MajaMestreech
[...]

Dat zou ik knap vinden dat je bij -10 met 28 graden vertrekwater je woning warm krijgt.
Deze stooklijn is prima. Zelf heb ik bij -2 graden de maximale waarde liggen van 35 graden. Verbruik van de WP ligt dan rond 2 kWh.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29
wtenboske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:08:
1. Aanvoertemperatuur

Klopt wel, maar er zijn meer varianten:
1a. Aanvoerwatertemperatuur absoluut: vaste temperatuur, handmatig aanpasbaar,
1b. Aanvoerwatertemperatuur weersafhankelijk: stooklijn met handmatige afwijking,
2a. kamertemperatuur waarbij aanvoerwatertemperatuur volgens stooklijn wordt, of
2b. kamertemperatuur met modulatie, waarbij naast stooklijn ook de temperatuurafwijking in de kamer meegenomen wordt in de hoop dat de kamer binnen de bandbreedte blijft

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• Corne-P
Popcorn63 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Daarnaast moet je rekening houden met:
Er is altijd een hysterese van 1 graad. Dit houdt in dat wanneer u uw temperatuur op 20 graden instelt dat uw installatie weer begint met werken op het moment dat het 19.5 graden is en stopt met werken wanneer het 20.5 graden is.
Dat is nu juist het punt waar ik momenteel even de logica kwijt ben.

Dit is het verbruik van vandaag. Tussen 12 uur en nu is er duidelijk pendel gedrag. Dat kan ik begrijpen aangezien de boel nog niet goed ongeregeld is. Die piek rond 12 uur is omdat ik de SWW temp verhoogd heb naar 43. Puur om te kijken wat het doet.
Daarvoor liep de unit vrij constant op zo’n Watt. Daarna dus niet meer. Ik heb rond hetzelfde moment de offset in de app op 0 gezet bij een kamertemperatuur van 20 graden:

Mijn verwachting was dat hij het SWW op zou gaan warmen en vervolgens uit zou schakelen tot de kamertemperatuur 19,5 graden was. Maar ook nadat het SWW op temperatuur is blijft de unit inschakelen en verwarmen.

Ik heb toen de tank uitgeschakeld om te testen of het daar ergens in bleef hangen maar dat maakte geen verschil. De unit blijft continue in en uit schakelen terwijl de kamertemperatuur 20 graden is en de offset op 0 staat en er dus volgens mijn logica geen warmtevraag is of zou moeten zijn :?

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ik ben het ff kwijt 8)7

Daarnaast snap ik niet waarom alles tussen 7:00 en 12:00 mooi constant loopt en waarom het daar voor en daar na niet meer lukt.
Voor 7 uur is niet echt tof en na 12 uur ook niet meer. 8)7

• MajaMestreech
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Hebben wij dezelfde?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jouw installatie staat op Vertrekwater regeling en niet op Kamerthermostaat regeling. Pas dit aan via de installateursinstellingen en dan kun je temperatuur regelen op de kamerthermostaat.

Wat is zuiniger? Bij ons kamerthermostaat aangezien die rekening ermee houdt als de zon naar binnen schijnt en de temperatuur in de huiskamer daarmee oploopt. Bij het bereiken van setpoint + hysterese stopt de WP, dus geen verbruik. Bij vertrekwater regeling blijft de WP gewoon aan en kan de temperatuur behoorlijk oplopen.

• MajaMestreech
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

Dit is het verbruik van vandaag. Tussen 12 uur en nu is er duidelijk pendel gedrag. Dat kan ik begrijpen aangezien de boel nog niet goed ongeregeld is. Die piek rond 12 uur is omdat ik de SWW temp verhoogd heb naar 43. Puur om te kijken wat het doet.
Daarvoor liep de unit vrij constant op zo’n Watt. Daarna dus niet meer. Ik heb rond hetzelfde moment de offset in de app op 0 gezet bij een kamertemperatuur van 20 graden:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Mijn verwachting was dat hij het SWW op zou gaan warmen en vervolgens uit zou schakelen tot de kamertemperatuur 19,5 graden was. Maar ook nadat het SWW op temperatuur is blijft de unit inschakelen en verwarmen.

Ik heb toen de tank uitgeschakeld om te testen of het daar ergens in bleef hangen maar dat maakte geen verschil. De unit blijft continue in en uit schakelen terwijl de kamertemperatuur 20 graden is en de offset op 0 staat en er dus volgens mijn logica geen warmtevraag is of zou moeten zijn :?

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben het ff kwijt 8)7

Daarnaast snap ik niet waarom alles tussen 7:00 en 12:00 mooi constant loopt en waarom het daar voor en daar na niet meer lukt.
Eerste opmerking: tank en verwarming werken in principe onafhankelijk van elkaar. Warm water gaat voor op verwarming, mits anders ingesteld.

Tweede opmerking: je hebt de installatie op vertrekwater regeling staan. Dus de vertrekwater temperatuur wordt bepaald door je stooklijn. Kijk maar wat de stooklijn temperatuur setpoint is (hoofdscherm) en dan kijk je bij sensoren naar de Temperatuur Vertrekwater. Die zouden dus gelijk moeten zijn bij een OFFSET van 0 graden. De WP gaat daarom ook niet uit aangezien de "vraag" om aan te gaan komt van de stooklijn. Zet de OFFSET maar op -10 gr, dan gaat de WP uit (blauwe led op Kamerthermostaat gaat uit).

Via deze manier van verwarmen zul je dus echt een goede stooklijn moeten configureren en mijn ervaring is dat het mij in ieder geval niet gelukt is om een constante kamer temperatuur te realiseren.

• kepler
Ik probeer nu zoveel mogelijk de boiler te verwarmen met onze zonnepanelen. Dat doe ik via HA de boiler uit te schakelen om 4u in de ochtend en weer aan als er genoeg zonne-energie is. (We douchen voornamelijk in de ochtend)

Maar ik zie via ESPaltherma dat de temperatuur een flink stuk nog zakt terwijl hij uitstaat. Lijkt me het gevolg van koud water dat zakt (temp meting onderin de tank?). Maar het lijkt ook dat ik meer energie verbruik om te verwarmen?
Ik zal komende dagen nog eens gaan testen of dat echt zo is, maar zou er iets zijn wat dat kan verklaren?
Ik zou namelijk redeneren dat zolang de tank uitstaat en het water relatief kouder is, je juist minder energie verliest en het niet zou moeten uitmaken op het totale plaatje. Of probeert hij veel sneller op te warmen zodra hij weer aangaat, omdat hij een koudere temp meet door het zakken van het koude water oid?

• Sparky
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben het ff kwijt 8)7

Ik zou persoonlijk via thermostaat (+correcte weersafhankelijke regeling voor uitgaande watertemp.) regelen. Als je een bypass nodig hebt om voldoende flow te halen (dat las ik zojuist) wordt het allemaal nog iets kritischer.

In menu een ander type stooklijn kiezen dan je nu hebt (zie andere reactie/voorbeeld)

Na het opwarmen van het tapwater is de regeling soms wat van slag. Komt wellicht door aanzienlijk hogere watertemp. wat via 3-weg ventiel je verwarmingszijde in gaat??? (vooral als er weinig warmtevraag aan verwarmingszijde is bij wat hogere buitentemp.) Ik heb daar in het begin ook wat last van gehad en meen dat elders ook gelezen te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
@MajaMestreech en @Sparky

Ik had net voordat jullie reageerden inderdaad zelf mijn fout al ingezien :$
De installateur had alle instellingen “even vlug goed gezet”. Hij heeft zelfs nog even de kamerthermostaat bediend, getest en kort laten zien hoe ik de temperatuur aan passen, maar hij had niet de instelling gewijzigd dat er kamerthermostaat is :/
Ik heb deze geactiveerd en de 2 punts stooklijn ingesteld op 35 bij -15 en 27 bij 15.
Heb vervolgens rond half 11 de unit opnieuw laten opstarten en daarna is hij aan de slag gegaan.
Het is uiteraard nog heel grof maar de eerste hobbel heb ik al te pakken :+
Ik heb dan ook echt 0,1% uitleg gehad dus ik moet veel zelf gaan uitzoeken en op dit medium achterhalen.

Nu ik zo de laatste paar berichten nog eens terug lees besef ik me pas dat de oorzaak van mijn “probleem” al sinds 20:08 recht voor m’n neus lag @wtenboske :$ :$

• wtenboske
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:29:

De installateur had alle instellingen “even vlug goed gezet”. Hij heeft zelfs nog even de kamerthermostaat bediend, getest en kort laten zien hoe ik de temperatuur aan passen, maar hij had niet de instelling gewijzigd dat er kamerthermostaat is :/
Ik heb deze geactiveerd en de 2 punts stooklijn ingesteld op 35 bij -15 en 27 bij 15.
Heb vervolgens rond half 11 de unit opnieuw laten opstarten en daarna is hij aan de slag gegaan.
Ik heb dan ook echt 0,1% uitleg gehad dus ik moet veel zelf gaan uitzoeken en op dit medium achterhalen.

Nu ik zo de laatste paar berichten nog eens terug lees besef ik me pas dat de oorzaak van mijn “probleem” al sinds 20:08 recht voor m’n neus lag @wtenboske :$ :$
Zo leren we allemaal. Door mijn beperkte kennis had ik niet door dat je op vertekwater met offset stookte en dacht ik dat je het over de correctie van de thermostaattemperatuur had. :-) Maar door waardevolle input van anderen zijn mij nu ook de regelmogelijkheden van de WP duidelijk.

Die beperkte uitleg van jouw installateur is volgens mij niet uitzonderlijk. Ik heb ook heel weinig uitleg gehad. Ik vraag me af hoe iemand zonder affiniteit met de materie zijn/haar WP efficiënt draaiend krijgt. Waarschijnlijk niet.

• MajaMestreech
wtenboske schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:48:
[...]

Zo leren we allemaal. Door mijn beperkte kennis had ik niet door dat je op vertekwater met offset stookte en dacht ik dat je het over de correctie van de thermostaattemperatuur had. :-) Maar door waardevolle input van anderen zijn mij nu ook de regelmogelijkheden van de WP duidelijk.

Die beperkte uitleg van jouw installateur is volgens mij niet uitzonderlijk. Ik heb ook heel weinig uitleg gehad. Ik vraag me af hoe iemand zonder affiniteit met de materie zijn/haar WP efficiënt draaiend krijgt. Waarschijnlijk niet.
Iedereen die een warmtepomp aanschaft zal zich moeten verdiepen in de materie, wil je althans zuinig verwarmen. De installateur doet dat niet. Die stellen een standaard configuratie in en dan zijn ze weg. Hierboven gelezen dat ze dat dus ook nog soms fout doen. Ik begrijp dat net helemaal, want ze zullen toch terug moeten komen als iets niet goed is en dan kost het hun meer geld tegenover dat ze de installatie goed inregelen. Maar ja .... druk druk druk .....

• MotorBeast
Corne-P schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:29:

Dat is toch logisch dat de installateur geen enkele moeite doet om de boel goed in te regelen en je uitleg geeft als je maar een paar duizend euro neertelt voor een installatie? (Einde cynisme). :'( Oftewel het wordt in Nederland weer een drama met te hoog verbruik van heel veel WP's die totaal niet worden ingeregeld, net zoals de afgelopen tientallen jaren met HR Ketels. Probleem is, goed inregelen kost je uren/dagen monitoren (weet niet of dat bij Daikin op afstand kan, bij Vaillant bijvoorbeeld wel), bijstellen en klanten zijn daar niet bereidt daarvoor te betalen en de meeste gebruikers verdiepen zich er niet in. Die hebben een andere hobby en vertrouwen erop dat het goed werkt.

• smaij
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Die hebben een andere hobby en vertrouwen erop dat het goed werkt.
Dat.. Veel buren of collega's die zeggen gewoon, het is toch warm dus dan zal het wel goed werken toch. 8)7
Dat was met CV ketels niet anders natuurlijk.. Daar heb ik ook 30% besparing gerealiseerd met goed inregelen.

• MotorBeast
smaij schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Dat.. Veel buren of collega's die zeggen gewoon, het is toch warm dus dan zal het wel goed werken toch. 8)7
Dat was met CV ketels niet anders natuurlijk.. Daar heb ik ook 30% besparing gerealiseerd met goed inregelen.
Precies. Maar ook voor een WP geldt dat je je systeem waterzijdig goed moet inregelen. Er wordt hier veel gesproken over delta T 5 graden instellen op de WP. Heb eigenlijk nog niemand hier gehoord over waterzijdig inregelen of het systeem wat erachter hangt. Net als met een HR Ketel worden je groepen kort achter de binnenunit (split) of achter het monobloc sneller warm dan groepen die er verder achter zitten. Oftwel de groepen/radiatoren die er kort achter zitten bepalen de retour en dat zal resulteren in een te hoge retour en moduleert de WP op.. Geen balans in systeem maakt ongelijke verwarming in je woning en te hoog verbruik.

Ik heb overigens net van Daikin de databooks binnen via mail met ik hoop de juiste gegevens van minimaal vermogen. Even de tijd voor nemen om ze goed te bestuderen.

• Corne-P
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Precies. Maar ook voor een WP geldt dat je je systeem waterzijdig goed moet inregelen. Er wordt hier veel gesproken over delta T 5 graden instellen op de WP. Heb eigenlijk nog niemand hier gehoord over waterzijdig inregelen of het systeem wat erachter hangt. Net als met een HR Ketel worden je groepen kort achter de binnenunit (split) of achter het monobloc sneller warm dan groepen die er verder achter zitten. Oftwel de groepen/radiatoren die er kort achter zitten bepalen de retour en dat zal resulteren in een te hoge retour en moduleert de WP op.. Geen balans in systeem maakt ongelijke verwarming in je woning en te hoog verbruik.

Ik heb overigens net van Daikin de databooks binnen via mail met ik hoop de juiste gegevens van minimaal vermogen. Even de tijd voor nemen om ze goed te bestuderen.
Even snel een korte reactie ivm het minimale vermogen;
De 8kW buitenunit van mij heeft gisteren een run gedraaid met daarin een onafgebroken periode zo’n 3 uur met een opgenomen vermogen van net iets minder dan 450 watt voordat de unit uitschakelde en vandaag zelfs een periode van 1 uur met een opgenomen vermogen van ca. 370 watt.
Als je dat maal de geschatte COP doet heb je wel een redelijke inschatting van het minimale vermogen.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:43
Corne-P schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Even snel een korte reactie ivm het minimale vermogen;
De 8kW buitenunit van mij heeft gisteren een run gedraaid met daarin een onafgebroken periode zo’n 3 uur met een opgenomen vermogen van net iets minder dan 450 watt voordat de unit uitschakelde en vandaag zelfs een periode van 1 uur met een opgenomen vermogen van ca. 370 watt.
Als je dat maal de geschatte COP doet heb je wel een redelijke inschatting van het minimale vermogen.
Is het minimale vermogen van een WP gebasseerd op opgenomen vermogen, of afgegeven vermogen?

Dus, stel is het adhv afgegeven vermogen, en het minimale vermogen zou 2000W zijn (ter voorbeeld), dan zou het dus kunnen dat het opgenomen vermogen hoger of lager is. Bijv 500W bij COP 4, en 400W bij COP 5 (als het warmer wordt).
Als het adhv opgenomen vermogen is, en dit zou bijv 400W zijn, dan is het juist het afgegeven vermogen de variabele.

• MotorBeast
danny.s schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Is het minimale vermogen van een WP gebasseerd op opgenomen vermogen, of afgegeven vermogen?

Dus, stel is het adhv afgegeven vermogen, en het minimale vermogen zou 2000W zijn (ter voorbeeld), dan zou het dus kunnen dat het opgenomen vermogen hoger of lager is. Bijv 500W bij COP 4, en 400W bij COP 5 (als het warmer wordt).
Als het adhv opgenomen vermogen is, en dit zou bijv 400W zijn, dan is het juist het afgegeven vermogen de variabele.
Normaal gesproken wordt het minimaal afgegeven vermogen vermeld door een fabrikant. Ik wil dus niet dat mijn unit bij 10 graden buiten gaat pendelen omdat het minimum te hoog is.

• Sparky
Voor degene met vragen over het AFGEGEVEN vermogen van een 8 kW vloermodel Altherma 3 (230 ltr boiler)
Blijft een momentopname bij vermelde buitentemperatuur dus ca. 2 kW.

Veel "lager" kan de WP bij ons niet draaien (opgenomen vermogen kan niet veel lager worden -> afgegeven vermogen is vooral gerelateerd aan de buitentemp./stooklijn)

• Sparky
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Normaal gesproken wordt het minimaal afgegeven vermogen vermeldt door een fabrikant. Ik wil dus niet dat mijn unit bij 10 graden buiten gaat pendelen omdat het minimum te hoog is.
Zie bericht hierboven bij 8 Gr.C buitentemp.
Verschil met 10 Gr.C. zal niet groot zijn :)

• MotorBeast
@Sparky Voor zover ik kan zien in de Databooks klopt dat ja die 2. Ik zal eens kijken of ik ze hier kan presenteren al vind ik ze weer erg vaag. Staat alleen stap 1 2 en stap 2 het max van de unit. Snap niet dat zo'n grote naam in die wereld zo slecht is met zijn info.

• Corne-P
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Dat is toch logisch dat de installateur geen enkele moeite doet om de boel goed in te regelen en je uitleg geeft als je maar een paar duizend euro neertelt voor een installatie? (Einde cynisme). :'(
Hier moet ik in mijn geval wel een “grote” nuance bij plaatsen.
Mijn vriendin en ik hebben de desbetreffende woning vorig jaar februari gekocht. Het moest volledig gemoderniseerd worden en dus volledig gestript. Nieuwe elektra, waterleiding, afvoer, plafonds, muren weg gehaald en in een andere opstelling terug geplaatst, deels nieuwe kozijnen waarvan 1 deel van 3 meter breed met dubbele openslaande deuren ipv het oorspronkelijke enkele achterdeurtje, volledig na geïsoleerd, vloerverwarming, etc, etc. Al met al een hele grote verbouwing dus.
Ik heb mijn systeem bij een erkende lokale Daikin verdeler gekocht met de regeling dat hij de binnen en buiten unit, thermostaat en koelmiddelleidingen aan mij levert voor een x bedrag. Ik zou dan zelf het grootste deel van de installatie voorbereiden en aansluiten aangezien ik alles dan gaandeweg netjes weg kan werken en aanleggen en het niet in 2 dagen er in geramd hoeft te worden.
Nadat ik de meeste voorbereidingen had getroffen zou er een monteur langskomen voor het aansluiten van het koelmiddel leidingwerk, het vacumeren en vullen en de eerste inbedrijfstelling.
Dit laatste zou dan zijn op naberekening en dus simpelweg uurtje-factuurtje.

De monteur was aangenaam verrast bij aankomst over hoe ver alles al klaar was. Hij is letterlijk net 2 uur aanwezig geweest. Hij heeft diverse instellingen gedaan en ging toen weg met de melding: “De rest gaat jou ongetwijfeld wel lukken!”

In mijn geval is het dus geen verwijt naar de monteur toe. Sterker nog, ik ben er dik tevreden over! Ze denken mee, zijn flexibel, een goed bereikbaar tijdens mijn voorbereidingen voor eventuele vragen die ik had.

Ik lees hier al (of eigenlijk pas, aangezien ik nog eerder had moeten beginnen…) sinds april of mei vorig jaar mee en heb al heel veel geleerd en heel veel screenshots gemaakt van nuttige informatie.
Nu ik er echter zelf mee aan de slag kan is het toch alsnog een beetje information overload :+

Het systeem draait nu op kamertemperatuur + 2 punts stooklijn regeling met een delta T van 5.
Stooklijn was dit:

En is nu dit:

Afgelopen nacht heeft de wp namelijk bijna de hele nacht gedraaid, maar de kamer temperatuur was aan het begin van de ochtend 0,4 graden kouder dan toen hij begon :+

Nu gaan we weer eens even kijken hoe het gaat lopen met deze instelling.
Ik moet er voor de volledigheid ook nog bij zeggen dat de isolatie nog niet volledig is. De beide houten topgevels zijn nog bijna niet geïsoleerd. Dit moet nog.
Het huidige warmteverlies is dus niet representatief voor de uiteindelijke situatie.

Ps: Die hoge piek in het verbruik rond 15:00 was omdat ik de unit opdracht gaf om het boilervat op te warmen tot 53 graden. Toen dat bereikt was ging de unit weer uit tot rond 19:00 de kamertemperatuur de 19,6 graden aantikte met een instelling van 20 en een hysterese van 1. Die run draait nu nog steeds zoals je ziet.

Pps: Die andere piek rond 9 uur was op het moment dat de unit opnieuw opstarte na de aanpassing aan de stooklijn.

[Voor 21% gewijzigd door Corne-P op 15-03-2023 21:23]

• Sparky
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Normaal gesproken wordt het minimaal afgegeven vermogen vermeld door een fabrikant. Ik wil dus niet dat mijn unit bij 10 graden buiten gaat pendelen omdat het minimum te hoog is.
Pendelen of aan/uit?
Icm thermostaat & correcte instellingen kun je voorkomen dat de Altherma 3 gaat pendelen.
Aan/uit zal bij minder warmtevraag onvermijdelijk zijn. Maar zoals in de grafiek van @Corne-P hierboven weergegeven is het m.i. niet zo heel erg als de WP af en toe een paar uurtjes uitgaat op warmere dagen.

Nb: als ik het goed gelezen heb ga je alleen met radiatoren verwarmen -> dan is het wellicht handig om een wat grotere maar goed geisoleerde buffertank toe te passen? (ivm comfort, daardoor ook minder start_stop momenten)

• Corne-P
Ik heb een vraag voor de kenners. Het kan zijn dat het misschien een hele domme vraag is maar ik kan ook met de zoekfunctie hier en in het L/W topic geen antwoord vinden.

Er zit een vervelende laag frequente brom in in de leidingen. Iedere paar seconden is dit ca. 1 seconde hoorbaar.
Tijdens de huidige run die al loopt vanaf 19:00 was de flow rond 20:00 bij 800 watt verspringend tussen 11,4 en 12,5 liter volgens de uitlezing van de sensoren. Het lijkt er sterk op dat de brom verband houdt met deze daling cq. stijging van de flow.

Als ik nu de DeltaT op 4 zou instellen ipv de huidige 5, gaat de unit dan simpelweg meer L/min uitsturen?
Ik ben benieuwd of het geluid met een hogere flow weg is of minder word dus ik dacht dat ik dat op deze manier wellicht kon testen :)

• Sparky
Corne-P schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:06:
Ik heb een vraag voor de kenners. Het kan zijn dat het misschien een hele domme vraag is maar ik kan ook met de zoekfunctie hier en in het L/W topic geen antwoord vinden.

Er zit een vervelende laag frequente brom in in de leidingen. Iedere paar seconden is dit ca. 1 seconde hoorbaar.
Tijdens de huidige run die al loopt vanaf 19:00 was de flow rond 20:00 bij 800 watt verspringend tussen 11,4 en 12,5 liter volgens de uitlezing van de sensoren. Het lijkt er sterk op dat de brom verband houdt met deze daling cq. stijging van de flow.

Als ik nu de DeltaT op 4 zou instellen ipv de huidige 5, gaat de unit dan simpelweg meer L/min uitsturen?
Ik ben benieuwd of het geluid met een hogere flow weg is of minder word dus ik dacht dat ik dat op deze manier wellicht kon testen :)
Gaat je AVDO misschien open/dicht tijdens de "brom"? (gezien interval zou dat mogelijk kunnen zijn)
De flow van de circ.pomp wisselt door de dag heen. De DeltaT zal flow idd beïnvloeden maar als het vermogen wisselt tgv de buitentemp. zal dat indirect ook gevolgen hebben voor de flow.

Voor testen prima om even met DeltaT te spelen maar omdat de WP opnieuw opstart na aanpassen van de setting is het maar de vraag of je daarna exact op de gewenste flow uitkomt :)

Een markering/streepje op de AVDO zetten en daarna iets verder open draaien is eenvoudiger ;)
Mits pomp flow niet gaat corrigeren _/-\o_

• cosworth48
  • Laatst online: 21-03 12:46

https://www.daikin.eu/con...-724_Catalogues_Dutch.pdf

Bij de oudere Altherma reeks is het min. vermogen van de 4-6-8 kW identiek.
Waarschijnlijk zal dit bij de Altherma 3R identiek zijn ...
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee