Ik ben bezig met de aanschaf van een full-electric systeem. Op dit moment lijkt een aanbod met de Daikin Altherma LT3 Bluevolution het meest interessant. Maar ik twijfel over de capaciteit, het wordt 4,3kW of 6kW. E.e.a. hangt af (denk ik, maar zie door de bomen het bos niet meer) van hoe ver zo'n ding terug kan moduleren om pendelen te voorkomen.
Situatie;
Huidige gasverbruik 1250 m3 /jaar
Aantal personen huishouden 3 personen
Gasverbruik tapwater + koken 240 m3/jaar (geschat o.b.v. gasverbruik juli 2022, geen vakantie o.i.d.)
Netto gasverbruik verwarming 1010 m3 /jaar
Huidige installatie: Nefit HR uit 2002 (CW6, HR107). 120liter boilervat, 10 l/min douchekop (met emmer gemeten). Radiatoren met aanvoertemperatuur 45 graden. (geen vloerverwarming)
De installateur bied de 4,3kW aan omdat hij bang is voor pendelen.
Maar als ik een koevlaas berekening doe dan kom ik uit op: (1200*8)/1650 = 5.82kW. Ik ga dan uit van 50m3 voor koken op jaarbasis.
Daarnaast, ik heb nu een p1 meter en ik zie bij temperaturen tussen 0 en -5 dat ik zo'n 0.3 tot 0.4m3 gas verbruik per uur. Mag je dat omrekenen naar kW? Dus 1m3=10kW, dan heb ik al snel 4 kW nodig voor enkel verwarmen. Of is dit totale onzin wat ik hier nu beweer
?
En basis van de post boven deze zou het qua minimaal vermogen niet uitmaken.
Hoe zien jullie dit?
Situatie;
Huidige gasverbruik 1250 m3 /jaar
Aantal personen huishouden 3 personen
Gasverbruik tapwater + koken 240 m3/jaar (geschat o.b.v. gasverbruik juli 2022, geen vakantie o.i.d.)
Netto gasverbruik verwarming 1010 m3 /jaar
Huidige installatie: Nefit HR uit 2002 (CW6, HR107). 120liter boilervat, 10 l/min douchekop (met emmer gemeten). Radiatoren met aanvoertemperatuur 45 graden. (geen vloerverwarming)
De installateur bied de 4,3kW aan omdat hij bang is voor pendelen.
Maar als ik een koevlaas berekening doe dan kom ik uit op: (1200*8)/1650 = 5.82kW. Ik ga dan uit van 50m3 voor koken op jaarbasis.
Daarnaast, ik heb nu een p1 meter en ik zie bij temperaturen tussen 0 en -5 dat ik zo'n 0.3 tot 0.4m3 gas verbruik per uur. Mag je dat omrekenen naar kW? Dus 1m3=10kW, dan heb ik al snel 4 kW nodig voor enkel verwarmen. Of is dit totale onzin wat ik hier nu beweer

En basis van de post boven deze zou het qua minimaal vermogen niet uitmaken.
Hoe zien jullie dit?