Toon posts:

Warmtepomp in vrijstaande jaren 80 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42
We krijgen in maart de sleutel van ons nieuwe huis, een vrijstaande woning uit 1983. We gaan hier veel aan verbouwen en we willen ook direct overstappen naar een warmtepomp. De CV-ketel is aan vervanging toe en we laten vloerverwarming leggen op de begane grond. Omdat we er nog niet wonen weten we niet hoeveel er nu gestookt gaat worden, het gebruik van de huidige bewoonster (90+) is denk ik niet representatief voor ons als gezin met 2 jonge kinderen (1 en 3 jaar oud).
De woning is bij de bouw wel al extra geïsoleerd: vloerisolatie (Rc waarde 1.5), 7cm glaswol spouwmuurisolatie en 8-10 cm PU dakisolatie. Niet ideaal, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren. Alle ramen worden vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas.
Er liggen al 10 zonnepanelen uit 2016, we kunnen er nog 18 bijleggen.
Afgiftesysteem:
- Circa 80 m² vloerverwarming, 10-12 groepen
- Geen radiatoren, verdieping verwarmen we elektrisch
SWW:
- Ruim voldoende plek voor boiler
- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, eventueel hybride maar doel is om van het gas af te gaan.
Wie gaat het installeren?
We hebben een offerte gekregen voor een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 7,5 kW Wand 400V 2kW Backup, maar ik vraag me af of dit een juiste keuze is qua vermogen.

Ik hoor graag jullie gedachten hierbij: is het mogelijk om dit huis te verwarmen met een all-electric warmtepomp, of kunnen we beter voor veilig gaan en voor hybride kiezen? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:56
Ja dat is mogelijk en je geen 23 oid graden in je woonkamer wil. Zeker als de ramen ook HR++ zijn of worden. M.i. ronduit zonde als je nog hybride wil gaan.

[Voor 18% gewijzigd door Gramser op 24-01-2023 20:05]

OhSunnyDay

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18
De verdieping cop 1 elektrisch verwarmen is duur en maatschappelijk zwaar ongewenst. Dat is stroom inefficiënt verspillen waar 2x het gasverbruik tegenover staat als dat je het met een CV zou doen.

Zonder salderen gaat dat tegen vol afname tarief. Dat is waar je vanuit moet gaan, want de draak van een salderingsregeling moet echt weg.

Wat betreft de warmtepomp: zonder historisch verbruik is er niets te zeggen of 7,5kW voldoende vermogen is. Maar als het voldoende is klopt wat @Gramser zegt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• zekerz
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:04:
Ja dat is mogelijk en je geen 23 oid graden in je woonkamer wil. Zeker als de ramen ook HR++ zijn of worden. M.i. ronduit zonde als je nog hybride wil gaan.
Vergeten te vermelden inderdaad: alle ramen worden vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas.
20 graden is voldoende, eventueel een paar zeer koude dagen bijvoorbeeld 19 graden ook.
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:05:
De verdieping cop 1 elektrisch verwarmen is duur en maatschappelijk zwaar ongewenst. Dat is stroom inefficiënt verspillen waar 2x het gasverbruik tegenover staat als dat je het met een CV zou doen.

Zonder salderen gaat dat tegen vol afname tarief. Dat is waar je vanuit moet gaan, want de draak van een salderingsregeling moet echt weg.

Wat betreft de warmtepomp: zonder historisch verbruik is er niets te zeggen of 7,5kW voldoende vermogen is. Maar als het voldoende is klopt wat @Gramser zegt.
Op de verdieping zullen we alleen de badkamer verwarmen, in de slaapkamers hebben we de verwarming nooit aan. Andere optie zou nog zijn om daar lagetemperatuurradiatoren te laten plaatsen, maar dat gaat dan wel weer ten koste van vermogen voor het verwarmen van de begane grond.

• Ronald
zekerz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:10:

Op de verdieping zullen we alleen de badkamer verwarmen, in de slaapkamers hebben we de verwarming nooit aan. Andere optie zou nog zijn om daar lagetemperatuurradiatoren te laten plaatsen, maar dat gaat dan wel weer ten koste van vermogen voor het verwarmen van de begane grond.
Mijns inziens kan een deugdelijk verwarming systeem de hele woning verwarmen. Daar verwacht ik nog vrij serieus problemen over bij / na verkoop later bij redelijke aantallen woningen.

Mijn beneden verdieping kan warm blijven met < 5kW… geen haar op mijn hoofd die overweegt een 5kW warmtepomp te plaatsen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gramser
Ik ben vrij stellig dat dit lukt. Expres, want dat voorzichtige gedoe heeft niemand wat aan 😄. Er zijn natuurlijk nog wel meer zaken waarmee je nu al rekening kunt houden. Hoh-afstand vvw, plaats en type verdeler en misschien wel de radiatoren mee laten doen op dezelfde lage temperatuur door ze als extra lus van de vvw in te zetten. Dan zou je extra grote exemplaren kunnen doen, als het je gaat om bijverwarming. Om maar wat te noemen.

OhSunnyDay

• Gramser
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Mijns inziens kan een deugdelijk verwarming systeem de hele woning verwarmen. Daar verwacht ik nog vrij serieus problemen over bij / na verkoop later bij redelijke aantallen woningen.

Mijn beneden verdieping kan warm blijven met < 5kW… geen haar op mijn hoofd die overweegt een 5kW warmtepomp te plaatsen…
Met de woningnood van tegenwoordig, doorwerkend naar de middellange termijn, verschillen we daarover iets van mening, maar niet veel hoor.

OhSunnyDay

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-02 23:50
Full E. Haal dat gas eruit. Spaart zoveel kosten op lange termijn.
Gewoon veel afgiftecapaciteit leggen.
10 cm HOH, leidingen van 16mm, hoofdleiding van 28mm.

Boven zou ik zeker ook VV plaatsen, dit zijn echt de meerkosten niet.
Jaga boven raad ik eigenlijk af. Ze zijn erg duur en verwarmen nauwelijks op lage temperatuur.
Als je beneden de etage goed warm krijgt met 25 tot max 35 graden aanvoer, dan gaan die Jaga's boven helemaal niks doen. Als alternatief boven eventueel L/L plaatsen, snel warm als je het nodig hebt, ook handig in de zomer.

Heb zelf een vrijstaande bungalow bouwjaar '70 met 10 cm dakisolatie, geen vloerisolatie (want verwarmde kelder) en 6 cm spouw. Wel geheel kierdicht en HR++ glas.

Hebben 16 kW Daikin met 260 ltr boiler. Meer dan 11 kW heb ik vrijwel nooit gezien en het hele huis (200 m2) is 18 (garage) tot 21 graden (de rest).

[Voor 4% gewijzigd door psy op 24-01-2023 20:44]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• zekerz
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:18:
Ik ben vrij stellig dat dit lukt. Expres, want dat voorzichtige gedoe heeft niemand wat aan 😄. Er zijn natuurlijk nog wel meer zaken waarmee je nu al rekening kunt houden. Hoh-afstand vvw, plaats en type verdeler en misschien wel de radiatoren mee laten doen op dezelfde lage temperatuur door ze als extra lus van de vvw in te zetten. Dan zou je extra grote exemplaren kunnen doen, als het je gaat om bijverwarming. Om maar wat te noemen.
Bedankt! Hoh-afstand vvw en verdeler wordt naar gekeken inderdaad, bedoel je dan de radiatoren op de beneden verdieping (deze gaan in principe weg) of op de boven verdieping?

• Gramser
Op de bovenverdieping. Wij hebben nog maar 1 verwarming boven, op de badkamer. We hadden ze gewoon echt nooit aan op de slaapkamers en in de toekomst hebben we daar meer aan airco’s, denken we. Maar die op de badkamer draait nu als extra lus mee op de vvw-verdeler. Sommigen zullen dat te koud vinden. Wij vinden het dikke prima. En anders hangen we een (veel) groter model op.

OhSunnyDay

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:14
@Gramser Ik verwarm op dit moment nog met L/L en heb deze winter nog niet eens de verwarming aangehad in de badkamer. 19/20 graden woning 1978 met isolatie.

• Ronald
@Gramser krap bemeten is geen verkeerde optie als het maar begrepen wordt door TS - als in welke opties er zijn om toch de bovenverdieping te verwarmen. Airco’s prima optie , met bijkomen voordeel koel slapen.

Maar ik vind het zonder historisch verbruik wel erg een sprong in onbekende. Bij verkoop woning wordt normaal historisch gebruik opgegeven… en dat zal gerust niet bij 18 graden geweest zijn …

• zekerz
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:10:
@Gramser krap bemeten is geen verkeerde optie als het maar begrepen wordt door TS - als in welke opties er zijn om toch de bovenverdieping te verwarmen. Airco’s prima optie , met bijkomen voordeel koel slapen.

Maar ik vind het zonder historisch verbruik wel erg een sprong in onbekende. Bij verkoop woning wordt normaal historisch gebruik opgegeven… en dat zal gerust niet bij 18 graden geweest zijn …
Ik heb het historisch verbruik opgevraagd:
Juli 2019-Juli 2020: 1265 m3
Juli 2020-Juli 2021: 1516 m3
Juli 2021-Juli 2022: 1341 m3

Nog gedetailleerder van afgelopen jaar:
11-07-21 -> 20-08-21: 10m3
20-08-21 -> 01-01-22: 569 m3
01-01-22 -> 08-07-22: 762 m3

Zo op het eerste gezicht aan de lage kant, maar er woonde een oude vrouw alleen dus warm watergebruik zal minimaal zijn geweest.
Als ik de koevlaas2 formule gebruik voor '20-'21 kom ik inderdaad rond 7.5 kW. Ik kan van de voorgestelde warmtepomp het vermogen bij -10C niet helemaal goed vinden, onderstaande tabel zegt 6 kW bij -7C maar ik vermoed dat dit in quiet mode is. In normale mode zou dit net onder 7.5 kW zijn? (zie grafieken)
Hoe moet ik dit interpreteren? En kan ik dan beter voor een iets hoger vermogen gaan?

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:44
Dit red je met gemak full electric.

Boven vloerverwarming ook aanbrengen en gewoon de groepen dicht zetten in de winter met de hand. In de zomer groepen weer open zetten voor de vloerkoeling. Je kan dan naar gelang comfort de vloerverwarming daar heel klein beetje open zetten zo nodig in de winter en je staat dan niet tegen zo een lelijke radiator of airco puist aan te gluren.

Volg de tweaker instructies uit de warmtepomp topics en laat je geen buffervaten en andere meuk aansmeren.

[Voor 43% gewijzigd door Lollercopter op 26-01-2023 20:42]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
zekerz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb het historisch verbruik opgevraagd:
Juli 2019-Juli 2020: 1265 m3
Juli 2020-Juli 2021: 1516 m3
Juli 2021-Juli 2022: 1341 m3

Nog gedetailleerder van afgelopen jaar:
11-07-21 -> 20-08-21: 10m3
20-08-21 -> 01-01-22: 569 m3
01-01-22 -> 08-07-22: 762 m3

Zo op het eerste gezicht aan de lage kant, maar er woonde een oude vrouw alleen dus warm watergebruik zal minimaal zijn geweest.
Als ik de koevlaas2 formule gebruik voor '20-'21 kom ik inderdaad rond 7.5 kW. Ik kan van de voorgestelde warmtepomp het vermogen bij -10C niet helemaal goed vinden, onderstaande tabel zegt 6 kW bij -7C maar ik vermoed dat dit in quiet mode is. In normale mode zou dit net onder 7.5 kW zijn? (zie grafieken)
Hoe moet ik dit interpreteren? En kan ik dan beter voor een iets hoger vermogen gaan?

[Afbeelding]
Oud vrouwtje zegt niks! Welke temperatuur stond de woonkamer op?

Ik ken oudere mensen (80+) welke de verwarming op 19 zetten.
Ik ken oudere mensen (65+) welke de verwarming op 23 zetten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Ronald
Wat mij betreft hangt het een beetje af van je bereidheid om een zeker risico te nemen, @zekerz.

Als je een losse warmtepomp boiler neemt (zit weer apart subsidie op) krijg je iets met marge.

Er zitten ook duidelijk nadelen aan een zwaarder model (hoger minimum vermogen)

Blijkt het uiteindelijk aan de krappe kant? Dan kan een airco helpen, wat dan ook weer comfort is in zomer. Uiteindelijk jouw beslissing ;)

• zekerz
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Oud vrouwtje zegt niks! Welke temperatuur stond de woonkamer op?

Ik ken oudere mensen (80+) welke de verwarming op 19 zetten.
Ik ken oudere mensen (65+) welke de verwarming op 23 zetten.
Er werd redelijk zuinig gestookt, 20 graden en 's nachts op 16 graden.
20 graden is voor ons ook genoeg, dus het verbruik zal aardig representatief zijn. Ik zal het historisch verbruik ook nog eens met de installateur bespreken, maar met 7.5 kW zullen we dan in de goede richting zitten zo te zien.

• zekerz
Ronald schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:16:
Wat mij betreft hangt het een beetje af van je bereidheid om een zeker risico te nemen, @zekerz.

Als je een losse warmtepomp boiler neemt (zit weer apart subsidie op) krijg je iets met marge.

Er zitten ook duidelijk nadelen aan een zwaarder model (hoger minimum vermogen)

Blijkt het uiteindelijk aan de krappe kant? Dan kan een airco helpen, wat dan ook weer comfort is in zomer. Uiteindelijk jouw beslissing ;)
Een aantal dagen per jaar bij extreme kou een graad of 2 minder in huis is voor ons geen probleem, dan zijn de nadelen van een zwaarder model waarschijnlijk groter. Ik wil natuurlijk wel voorkomen dat we te vaak het huis niet verwarmd krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee