We krijgen in maart de sleutel van ons nieuwe huis, een vrijstaande woning uit 1983. We gaan hier veel aan verbouwen en we willen ook direct overstappen naar een warmtepomp. De CV-ketel is aan vervanging toe en we laten vloerverwarming leggen op de begane grond. Omdat we er nog niet wonen weten we niet hoeveel er nu gestookt gaat worden, het gebruik van de huidige bewoonster (90+) is denk ik niet representatief voor ons als gezin met 2 jonge kinderen (1 en 3 jaar oud).
De woning is bij de bouw wel al extra geïsoleerd: vloerisolatie (Rc waarde 1.5), 7cm glaswol spouwmuurisolatie en 8-10 cm PU dakisolatie. Niet ideaal, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren. Alle ramen worden vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas.
Er liggen al 10 zonnepanelen uit 2016, we kunnen er nog 18 bijleggen.
- Geen radiatoren, verdieping verwarmen we elektrisch
- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nee
Ik hoor graag jullie gedachten hierbij: is het mogelijk om dit huis te verwarmen met een all-electric warmtepomp, of kunnen we beter voor veilig gaan en voor hybride kiezen? Alvast bedankt voor jullie reactie!
De woning is bij de bouw wel al extra geïsoleerd: vloerisolatie (Rc waarde 1.5), 7cm glaswol spouwmuurisolatie en 8-10 cm PU dakisolatie. Niet ideaal, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren. Alle ramen worden vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas.
Er liggen al 10 zonnepanelen uit 2016, we kunnen er nog 18 bijleggen.
Afgiftesysteem:
- Circa 80 m² vloerverwarming, 10-12 groepen- Geen radiatoren, verdieping verwarmen we elektrisch
SWW:
- Ruim voldoende plek voor boiler- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, eventueel hybride maar doel is om van het gas af te gaan.Wie gaat het installeren?
We hebben een offerte gekregen voor een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 7,5 kW Wand 400V 2kW Backup, maar ik vraag me af of dit een juiste keuze is qua vermogen.Ik hoor graag jullie gedachten hierbij: is het mogelijk om dit huis te verwarmen met een all-electric warmtepomp, of kunnen we beter voor veilig gaan en voor hybride kiezen? Alvast bedankt voor jullie reactie!