Weet niet of warmtepompboilers hier ook mogen besproken worden maar ik probeer het maar.
Ik kreeg een offerte voor een Daikin Altherma M HW 200 liter, en daarnaast ook nog eentje voor een Ariston. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de Daikin, die lijkt stiller, iets beter COP maar wel geen actieve anode. Dat installatiebedrijf is hier ook in de buurt, maar is wel nog maar twee jaar oud (het andere 15) dus qua service moeilijk te schatten. De verkoper van de Ariston was wel erg anti-daikin, terwijl de eerste verkoper net zei dat zij uitsluitend werken met Daikin en een certified installer zijn. Moeilijk om klant dus te weten wat te verwachten!
Offerte 1:
- Prijs: 3165,54 euro
- Daikin Altherma M HW 200 liter (COP: 3,23-3,49; geluid: 50dBA)
- Expansievat 18 liter / 4 bar
- Invoer van binnen, afvoer naar buiten
- enkel magnesium anode? (vind dit niet terug)
Offerte 2:
- Prijs: 2859,39
- Ariston Nuos Plus (COP: 3,10; geluid: 55dBA)
- Expansievat 18 liter / 6 bar
- magnesium anode en actieve anode
---
Over de woning:
- bouwjaar 2005
- niet super goed geisoleerd. Ik meen te hebben gelezen op de plannen: 5cm glaswol
- zonnepanelen maar geen batterij. Ruim energieoverschot overdag
- tot nu toe werd verwarmd met stookolieketel die in de garage/bergruimte staat (er staat geen auto dus is eigenlijk gewoon een grote bergruimte van 20-25m2). Centrale Verwarming = stookolieketel, sanitair = stookolie->spiraalboiler. Het sanitair water zou nu vervangen worden maar stookolie blijft voorlopig voor CV.
- dus WPB zou in dezelfde ruimte komen als stookolieketel, wasmachine, droogkast, zekeringskast en zonnepanelenomvormer
Is mijn intuïtie juist dat de Daikin wel een goede keuze is?
Ik kreeg een offerte voor een Daikin Altherma M HW 200 liter, en daarnaast ook nog eentje voor een Ariston. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de Daikin, die lijkt stiller, iets beter COP maar wel geen actieve anode. Dat installatiebedrijf is hier ook in de buurt, maar is wel nog maar twee jaar oud (het andere 15) dus qua service moeilijk te schatten. De verkoper van de Ariston was wel erg anti-daikin, terwijl de eerste verkoper net zei dat zij uitsluitend werken met Daikin en een certified installer zijn. Moeilijk om klant dus te weten wat te verwachten!
Offerte 1:
- Prijs: 3165,54 euro
- Daikin Altherma M HW 200 liter (COP: 3,23-3,49; geluid: 50dBA)
- Expansievat 18 liter / 4 bar
- enkel magnesium anode? (vind dit niet terug)
Offerte 2:
- Prijs: 2859,39
- Ariston Nuos Plus (COP: 3,10; geluid: 55dBA)
- Expansievat 18 liter / 6 bar
- magnesium anode en actieve anode
---
Over de woning:
- bouwjaar 2005
- niet super goed geisoleerd. Ik meen te hebben gelezen op de plannen: 5cm glaswol
- zonnepanelen maar geen batterij. Ruim energieoverschot overdag
- tot nu toe werd verwarmd met stookolieketel die in de garage/bergruimte staat (er staat geen auto dus is eigenlijk gewoon een grote bergruimte van 20-25m2). Centrale Verwarming = stookolieketel, sanitair = stookolie->spiraalboiler. Het sanitair water zou nu vervangen worden maar stookolie blijft voorlopig voor CV.
- dus WPB zou in dezelfde ruimte komen als stookolieketel, wasmachine, droogkast, zekeringskast en zonnepanelenomvormer
Is mijn intuïtie juist dat de Daikin wel een goede keuze is?