Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Weet niet of warmtepompboilers hier ook mogen besproken worden maar ik probeer het maar.

Ik kreeg een offerte voor een Daikin Altherma M HW 200 liter, en daarnaast ook nog eentje voor een Ariston. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de Daikin, die lijkt stiller, iets beter COP maar wel geen actieve anode. Dat installatiebedrijf is hier ook in de buurt, maar is wel nog maar twee jaar oud (het andere 15) dus qua service moeilijk te schatten. De verkoper van de Ariston was wel erg anti-daikin, terwijl de eerste verkoper net zei dat zij uitsluitend werken met Daikin en een certified installer zijn. Moeilijk om klant dus te weten wat te verwachten!

Offerte 1:

- Prijs: 3165,54 euro
- Daikin Altherma M HW 200 liter (COP: 3,23-3,49; geluid: 50dBA)
- Expansievat 18 liter / 4 bar
- Invoer van binnen, afvoer naar buiten
- enkel magnesium anode? (vind dit niet terug)

Offerte 2:

- Prijs: 2859,39
- Ariston Nuos Plus (COP: 3,10; geluid: 55dBA)
- Expansievat 18 liter / 6 bar
- Invoer van binnen, afvoer naar buiten
- magnesium anode en actieve anode

---

Over de woning:

- bouwjaar 2005
- niet super goed geisoleerd. Ik meen te hebben gelezen op de plannen: 5cm glaswol
- zonnepanelen maar geen batterij. Ruim energieoverschot overdag
- tot nu toe werd verwarmd met stookolieketel die in de garage/bergruimte staat (er staat geen auto dus is eigenlijk gewoon een grote bergruimte van 20-25m2). Centrale Verwarming = stookolieketel, sanitair = stookolie->spiraalboiler. Het sanitair water zou nu vervangen worden maar stookolie blijft voorlopig voor CV.
- dus WPB zou in dezelfde ruimte komen als stookolieketel, wasmachine, droogkast, zekeringskast en zonnepanelenomvormer

Is mijn intuïtie juist dat de Daikin wel een goede keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@BramVroy Er is ook een Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 . Daar zul je zien dat men verliefd is op de boilers van de Groupe Atlantic. Met name de Explorer boilers.
Wil niet zeggen dat de Daikin evt. een slechte keus zou zijn, maar toch.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Tanuki schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:14:
@BramVroy Er is ook een Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 . Daar zul je zien dat men verliefd is op de boilers van de Groupe Atlantic. Met name de Explorer boilers.
Wil niet zeggen dat de Daikin evt. een slechte keus zou zijn, maar toch.
Daar had ik inderdaad ook al gekeken, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-10 08:23
Goedemiddag,

We hebben sinds 3 maanden een nieuw huis met een nieuwe Daikin Altherma 3 met een los boilervat. Nu met het warme weer de warmtepomp op koelen staat, valt me op dat de aanvoerleiding naar het boilervat ook koud is. Is dit normaal of is de driewegklep dan niet correct geinstalleerd en hoort de leiding naar het boilervat dicht te zijn als de vloerverwarming aan het koelen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 21:13
Dat laatste, maar helaas komt het vaker voor. Houd rekening met 2-4x zo veel stilstand verlies als normaal met pomp uit vs koelen. Mijn 300L vat mag volgens de specs 68W aan stilstand verlies hebben, maar bij het koelen is dit eerder 225W... Ben bezig met installateur om de esbe klep te vervangen. Daikin adviseert een honeywell maar daar moet het T stuk op een andere manier geplaatst worden dan de leidingen zijn geïnstalleerd, dus heb ook voorgesteld om de optie van Mathy M te proberen met de AW1 van JP fluid control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Volgens mij heb je gelijk, ik moet nog eens dat handige grafiekje posten hier, staat meen ik in de manual.

Thing is, rond lunch is vaak de kwh prijs lekker laag...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHBZYcn7BO6Hp9kvBaSLNVjRDFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vI2rwJAKgmq2AU2dagpcEIzA.jpg?f=user_large

dit is m :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:49
fishb schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:34:
Is dit normaal of is de driewegklep dan niet correct geinstalleerd [..]?
Het is niet normaal, zoals @MrRobin al zegt het is een goed geinstalleerde maar lekkende klep. Het probleem treedt ook op bij ruimteverwarming (lijkt minder erg, maar is waarschijnlijk erger omdat je veel vaker verwarmt dan koelt). En omgekeerd verwarm je de CV leidingen waarschijnlijk onnodig tijdens een SWW run.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
En hoe zijn de koelervaringen deze dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik merk dat met een lwt setpoint van 18c ik nog niet goed permanent kan koelen bij een binnen temperatuur van 22-23c. Komt ook door niet ideale vloer op 1e verdieping (linoleum met laminaat er op), maar ik red t niet na een uur of 4-5 dan gaat de wp pendelen omdat de lwt te laag wordt. Had gehoopt al wel permanent te kunnen koelen met deze binnen temp op de 1e verdieping, maar ook dat gaat nog niet ideaal. Heb de wp nu zo dat die pas aan springt met koelen als het binnen > 23c wordt, eens kijken of dan het pendelen weg blijft.

Misschien moet ik maar tevreden zijn met een binnen temp van 22.5c bij deze buiten temperaturen 😋. Gelukkig hebben we zelf nog airco op de slaapkamer 🤞.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:25
Atomius schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:53:
Zeer goed! Met een vast setpoint van 17 graden en een delta t van 3 snort de warmtepomp op een rustig tempo (1,8 tot 2,5A). Geen last van pendelen (heb overal vloerverwarming en heb alles open staat). Het was heerlijk binnen komen zonet. Buiten ruim 30 en binnen nog geen 22 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Hetisweergezell op 30-06-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:33
Hier kan ik ook niet continu koelen op 17 of 18 graden. Op den duur start het pendelen. Boven de vloer hangt een "koude deken". Op ooghoogte is het warm. Een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met minimale luchtverplaatsing. We hebben boven en beneden een ventilator staan. Dat zorgt voor luchtverplaatsing en het pendelen kan ik hiermee iets uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Jasperr schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:39:
Hier kan ik ook niet continu koelen op 17 of 18 graden. Op den duur start het pendelen. Boven de vloer hangt een "koude deken". Op ooghoogte is het warm. Een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met minimale luchtverplaatsing. We hebben boven en beneden een ventilator staan. Dat zorgt voor luchtverplaatsing en het pendelen kan ik hiermee iets uitstellen.
Bij mij stopt de warmtepomp met koelen wanneer de buitentemperatuur onder de 23 graden is. Dus hiermee slaat hij vaak 's nachts uit zodat hij overdag weer de hele dag door kan. Heb zelf een nieuwbouwwoning uit 2019 met overal vloerverwarming en wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:35
Atomius schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:53:
Prima, ik kan mn wp niet meer tot in detail uitlezen, maar in de huiskamer 21.5 en 1e verdieping nog een heerlijke 22 graden. Ook goed de deuren en ramen dicht gehouden, dat helpt vooral :)

Alleen de 2e verdieping direct onder het dak is 25 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door kepler op 30-06-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:06
fishb schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:34:
Goedemiddag,

We hebben sinds 3 maanden een nieuw huis met een nieuwe Daikin Altherma 3 met een los boilervat. Nu met het warme weer de warmtepomp op koelen staat, valt me op dat de aanvoerleiding naar het boilervat ook koud is. Is dit normaal of is de driewegklep dan niet correct geinstalleerd en hoort de leiding naar het boilervat dicht te zijn als de vloerverwarming aan het koelen is?
Weet je zeker dat dit geen warte ... ik bedoel koude geleiding is via de leidingen? Indien nee kan het zijn dat de klep lekt.

Zelf heb ik meer last van de SWW retourleiding waar dus geen klep op zit en ze geen thermosyfon hebben aangelegd. Hierdoor verliest SWW temperatuur toch meer tijdens koelen. Maar ja, voor die paar dagen per jaar dat we koelen hebben aan staan laat ik het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@MrRobin @Hetisweergezell @Jasperr @kepler

Ik vind dat eerlijk gezegd best wel heel nette resultaten. Zag een nieuwbouwhuis voorbijkomen maar zijn er ook mensen met een nageisoleerde wat oudere woning? En dan alle verdiepingen vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-10 20:14
Vraag:
Als je geen extra hulpmiddelen hebt, zoals HA of ESPAltherma of iets dergelijks, hoe komen jullie dan aan de geproduceerde kWh gegevens om de COP te berekenen?
Ik hanteer nu de volgende informatie volgens de warmtepomp (niet heel nauwkeurig!).
Informatie > Energiegegevens > Geproduceerde warmte
Je ziet dan staafgrafieken, waarvan ik een foto maak en die meet ik zo nauwkeurig mogelijk op (met name de verhoudingen tussen de onderlinge staafhoogtes).
Hieruit destilleer ik dan de waarden. Eigenlijk is dit prutswerk, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.
Is er zonder bovengenoemde hulpmiddelen niet een simpelere manier om die waarden te achterhalen?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Laatst online: 12:40
Atomius schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:02:

Ik vind dat eerlijk gezegd best wel heel nette resultaten. Zag een nieuwbouwhuis voorbijkomen maar zijn er ook mensen met een nageisoleerde wat oudere woning? En dan alle verdiepingen vloerverwarming?
Ja wij. Nageisoleerd 1967 huis. Overal vloerverwarming. Ik zit een beetje tegen het dauwpunt te stoeien nu wel overdag. Die schiet hier soms naar 17 graden en dan moet setpoint op 21 want Delta t is 3 (wil minstens 1 graden tussen uitgaande temp pen dauwpunt, liever iets meer). Bij setpoint hoger dan 19 gaat hij op ten duur pendelen. Setpoint 21 is een pendelfestijn. Daardoor is het vanmiddag van 22 naar 23,5 graden opgelopen, want heb hem uit gelaten. Nu de ramen open kunnen daalt het dauwpunt flink, dan kan de koeling aan en daalt het nog verder. Nu staat de WP dus weer aan met setpoint 19 graden.

Via home assistant heb ik sinds vanavond een 'afkoelperiode' van 1 uur ingesteld staan als hij binnen 1 uur 2x aan/uit gaat (start van pendelen). Iets langer al heb ik een automatisering die zorgt dat hij uit gaat als verschil tussen uitgaande temp en dauwpunt kleiner dan 1,2 graden wordt. En hij gaat weer aan als het verschil tussen setpoint en dauwpunt 5 of groter is. Ook inclusief een pendel beveiliging op dit vlak.

Daarmee wil ik hem nu zoveel mogelijk effectief kunnen laten koelen. Want het werkt wel echt goed vind ik. Overigens op de begane grond een ventilator aanstaan om de lucht te mengen. Wil nog wat extra kleine 'grondventilatoren' kopen om ook op de eerste verdieping te zetten. Dat heeft ook zeker effect!

Nou moet ik zeggen dat de meest effectieve methode; ramen bedekken en deuren dichthouden met mijn medebewoners niet fantastisch gaat 😅. Maargoed het hoeft ook geen bunker te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door JarnoH op 30-06-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
piieter schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:47:
Als je geen extra hulpmiddelen hebt, zoals HA of ESPAltherma of iets dergelijks, hoe komen jullie dan aan de geproduceerde kWh gegevens om de COP te berekenen?
Ik hanteer nu de volgende informatie volgens de warmtepomp (niet heel nauwkeurig!).
Informatie > Energiegegevens > Geproduceerde warmte
Je ziet dan staafgrafieken, waarvan ik een foto maak en die meet ik zo nauwkeurig mogelijk op (met name de verhoudingen tussen de onderlinge staafhoogtes).
Hieruit destilleer ik dan de waarden. Eigenlijk is dit prutswerk, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.
Is er zonder bovengenoemde hulpmiddelen niet een simpelere manier om die waarden te achterhalen?
Na de grafieken heb je op de MMI toch ook "kWh sinds installatie" voor zowel verbruik als warmteproductie? Dan hoef je niet te schatten.

Ik kan de kWh voor de boiler niet vinden helaas, terwijl die wel degelijk gecommuniceerd wordt.

Maar automatisch uitlezen is uiteindelijk wel makkelijker en geeft veel meer inzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1WfywkqGp5NALa3sqWTXpL0JoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nfaKNLL9r7fNn6q1qRJvMGTn.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
arnoldniessen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:37:
[...]

Na de grafieken heb je op de MMI toch ook "kWh sinds installatie" voor zowel verbruik als warmteproductie? Dan hoef je niet te schatten.

[...]
Klopt! Die had ik ook gezien, maar als je de COP voor elke maand nauwkeurig wilt uitrekenen, dan zul je met de waarden bij "kWh sinds installatie" precies na elke afgelopen maand, de waarden moeten uitlezen (om 00.00 uur). En dat lijkt me een uitdaging. Maar het kan wel!
Bedankt voor je antwoord.
Het zou Daikin sieren, als ze die waarden ook gewoon in de app laten zien!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
piieter schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:08:
Bedankt voor je antwoord.
Het zou Daikin sieren, als ze die waarden ook gewoon in de app laten zien!
Op de MMI kun je de kWh/maand wel zien, en als je de zwarte ronde knoppen in de juiste volgorde bedient, kun je door de maanden heen scrollen en zie je boven in beeld ook het aantal kWh zien. Op de EKR* kan dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
arnoldniessen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:28:
[...]

Op de MMI kun je de kWh/maand wel zien, en als je de zwarte ronde knoppen in de juiste volgorde bedient, kun je door de maanden heen scrollen en zie je boven in beeld ook het aantal kWh zien. Op de EKR* kan dat ook.
Dan zal ik dat nog eens bekijken. Het zou kunnen dat ik daar steeds overheen heb gekeken. Bedankt!

Aanvulling:
Gevonden! veel gemakkelijker dan staafjes opmeten :) Nogmaals bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door piieter op 01-07-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
Ik doe het ook via de MMI. Ga met behulp van de linker draaiknop naar Informatie > Energiegegevens en dan Opgenomen elektrisch vermogen. Met behulp van de linker en de rechter draaiknop kan je filteren op periode en SWW/verwarming/koeling/totaal. Hetzelfde doe je voor Geproduceerde warmte. Zet het in een Excel en je kan de COP laten berekenen.

Niet heel gebruikers vriendelijk. Ik doe het 1x per 2 maanden en berekend de COP per maand middels een Excel documentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Jasperr schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:50:
Ik doe het ook via de MMI. Ga met behulp van de linker draaiknop naar Informatie > Energiegegevens en dan Opgenomen elektrisch vermogen. Met behulp van de linker en de rechter draaiknop kan je filteren op periode en SWW/verwarming/koeling/totaal. Hetzelfde doe je voor Geproduceerde warmte. Zet het in een Excel en je kan de COP laten berekenen.

Niet heel gebruikers vriendelijk. Ik doe het 1x per 2 maanden en berekend de COP per maand middels een Excel documentje.
Ik gebruik zelf ook een Excel-document. Alle dagelijkse verbruiksgegevens staan daarin en ook de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:35
Atomius schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:02:

Ik heb een nieuwbouw huis uit 2021, met veel raam op het zuiden. Ik kan nog best wat winst pakken door screens te installeren verwacht ik, maar op dit moment is het zonde van het geld omdat de huidige temperaturen binnen voor ons ok zijn.

Volgend jaar ga ik eens beter kijken naar het koelen, espaltherma werkt al een tijdje niet meer en geen tijd gehad om er goed naar te kijken. In de winter draait de WP goed genoeg, in de zomer nog niet echt naar gekeken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH0hqhLJCyZ4UHrbz-Ot_OE1wZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1BHk5n7ltr2oaD2QdwzTCfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qkNMjE9OrR-uqSdm41cdvcPXkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqv6Cc9LIgdTCzFddpmSYUrE.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier met koelen een vreemd gedrag en kan niet herleiden wat dit veroorzaakt.
De thermostaat voor de binnentemperatuur staat op 21 ingesteld (draadloze Daikin ---> aan/uit).
Koeling gaat s'nachts uit, geel is kamertemperatuur en blauw is buitentemperatuur gemeten door de WP.
Vraag me ook af waarom de flowpomp iedere keer kort dropt naar 0l/min waar deze normaal bij koelen met 6l/min draait.
Valt me wel op dat de ingestelde dT van 3 graden niet gehaald wordt, maar voor zover bij mij bekend kan ik de flow niet lager krijgen dan 6l/min.

Staat verder geen programma ingesteld.

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik zie denk ik al wat je probleem is. Je bent aan het koelen en gebruikt een LWT setpoint van 19c. Dat betekent dat zodra de LWT onder de 17c komt, de wp stopt (undershoot van 2c, niet instelbaar helaas).

Ergens op een manier lijkt het koude vertrekwater heel snel weer, met bijna geen warmte opname terug te komen in je retour, waardoor je LWT weer snel daalt omdat de wp z'n minimale vermogen kwijt moet om door te kunnen gaan.

Staat er niet een bypass ofzo open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
MrRobin schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:52:
Ik zie denk ik al wat je probleem is. Je bent aan het koelen en gebruikt een LWT setpoint van 19c. Dat betekent dat zodra de LWT onder de 17c komt, de wp stopt (undershoot van 2c, niet instelbaar helaas).

Ergens op een manier lijkt het koude vertrekwater heel snel weer, met bijna geen warmte opname terug te komen in je retour, waardoor je LWT weer snel daalt omdat de wp z'n minimale vermogen kwijt moet om door te kunnen gaan.

Staat er niet een bypass ofzo open?
Heb geen bypass in het systeem zitten.
Heb wel een thermostaatknop op de aanvoerleiding van de verdeler vloerverwarming zitten, deze stond niet geheel open. Voor nu geheel open gedraaid, maar dit zou volgens mij niets uit moeten maken.

Zit geen bypass in mijn systeem, zit wel een afsluiter op de retourleiding. Als ik deze volledig dichtzet krijg ik een flowprobleem melding op het syteem (dus duidelijk geen afsluiter).
Kan wel eens kijken in hoeverre ik deze 'dicht' kan zetten om de flow te reduceren en kijken wat er dan gebeurd.

Heb sowieso ook het gevoel dat ik met 6l/min tijdens koelen veel meer stromingsgeluid door de leidingen heb dan bij normaal verwarmingsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Het dauwpunt is volgens Weerplaza nu 17 graden bij een vochtigheid van 45% waar ik ben. Is dat niet best wel hoog? 17 graden? Buiten is het ergens rond de 30 graden.

Verwacht je niet een dergelijk hoog dauwpunt bij een hogere luchtvochtigheid of een flink lagere buitentemperatuur?

Ik zou denken dat het dauwpunt daalt bij een hoge temperatuur als vandaag.

En ik neem aan dat koelen op 18 graden bij een dauwpunt van 17 graden geen goed idee is?

[ Voor 14% gewijzigd door Atomius op 01-07-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Drommels75 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Heb wel een thermostaatknop op de aanvoerleiding van de verdeler vloerverwarming zitten, deze stond niet geheel open. Voor nu geheel open gedraaid, maar dit zou volgens mij niets uit moeten maken.

Zit geen bypass in mijn systeem, zit wel een afsluiter op de retourleiding. Als ik deze volledig dichtzet krijg ik een flowprobleem melding op het syteem (dus duidelijk geen afsluiter).
Kan wel eens kijken in hoeverre ik deze 'dicht' kan zetten om de flow te reduceren en kijken wat er dan gebeurd.

Heb sowieso ook het gevoel dat ik met 6l/min tijdens koelen veel meer stromingsgeluid door de leidingen heb dan bij normaal verwarmingsbedrijf.
Als je een thermostaatknop hebt, heb je meestal ook een bypass ergens zitten. Ik ken je situatie niet, maar zou het kunnen dat je afsluiter eigenlijk een bypass is en je dus constant (bij normaal bedrijf) een X% van je flow direct in je retour duwt omdat je thermostaatknop het niet door laat? Dat komt wel overeen met flowproblemen als je die afsluiter dicht zet en met je observaties.

Sowieso is een verdeler met mengkraan echt niet aan te raden. Ik heb ze beiden (bg + 1e verd) laten vervangen door open modellen bij het plaatsen van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsTeGe
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-10 14:35
Wij hebben sinds begin dit jaar een Daikin Altherma in gebruik genomen.

Buitenunit ERGA08EV
Binnenunit EHVH08S23E6V

Ofwel snap ik de werking niet goed, ofwel moet er verder aan de instellingen gesleuteld worden, maar ik zit met de handen in het haar. Wij ervaren namelijk het volgende:

Desinfectie van de warmwatertank (230L) faalt iedere keer omdat deze de vereiste 60°C niet kan bereiken. Mijn redenering was dan dat de compressor alleen deze temperatuur niet kan halen, dus beroep moet doen op de backup-verwarming. Deze stond namelijk als volgt ingesteld:

Werking: Beperkt
Evenwichtstemperatuur: 0 °C
Capaciteit stap 1: 4 kW
Extra capaciteit stap 2: 2 kW

Ik heb dit gewijzigd naar Toegestaan en 35 °C en desinfectie loopt nu probleemloos.

Ik heb een schema geconfigureerd voor de warmwatertank:
00:00 - 7:00 spaarstand (45 °C)
7:00 - 18:00 comfortstand (52 °C)
18:00 - 00:00 spaarstand

Warmhouden: 45 °C
Hysterese: 5 °C

Maar nu hebben we gemerkt dat de warmwatertank altijd de backup weerstand gebruikt in plaats van de compressor. Dit lijkt me toch niet normaal, zeker niet in dit seizoen? Het valt me ook op dat hij altijd capaciteit stap 2 gebruikt (ook al stel ik die in op 0 kW) en nooit eerst stap 1 probeert. Compressor staat op dat moment ook Uit, dus die lijkt niet mee te helpen?

Welke instellingen kunnen jullie aanraden? Ik had al de gedeelde sheet bekeken, maar wil niet zomaar nog meer instellingen wijzigen vooraleer dit dieper te bekijken, specifiek voor onze situatie.

Update 16:40
Vandaag zit de watertank al de hele tijd op 44 °C, nog geen warm water verbruikt. De onecta app toont dat hij aan het verwarmen is naar 52°C (dus de comfortstand zoals ingepland), maar er gebeurd helemaal niks.

[ Voor 7% gewijzigd door EsTeGe op 01-07-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIw_9CGL3UOXMp7U9g8MMtnOdI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gKGt92gQg0NBfZeh0YWwuXq4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjBdGESsM9DQ0Yr5MML_HEORLjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5DVIc8xrnySpkKeDXHCQPzQM.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee hoe je dit moet interpreteren? Gaat er nu 16 graden water door mijn vloerverwarming?
Of is de target 16 graden en ga ik niet weten op hoeveel graden hij nu zit?

Ik kan de regeling ook niet aanpassen, als ik dat ga bewerken, dan kan ik de 2 andere opties niet selecteren. Misschien moet dat bij de binnen unit?

Ik vind de onecta app nou niet je van het...
Misschien moet ik maar ds18b20 sensoren gaan installeren op mijn vloerverwarming verdeler zodat ik iig iets kan zien.
En het wordt eens tijd dat ik de espaltherma werkend krijg I guess - hij lijkt niet lekker op te starten met mijn esp wroom32.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Tanuki schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee hoe je dit moet interpreteren? Gaat er nu 16 graden water door mijn vloerverwarming?

Ik kan de regeling ook niet aanpassen, als ik dat ga bewerken, dan kan ik de 2 andere opties niet selecteren. Misschien moet dat bij de binnen unit?

Misschien moet ik maar ds18b20 sensoren gaan installeren op mijn vloerverwarming verdeler zodat ik iig iets kan zien.
En het wordt eens tijd dat ik de espaltherma werkend krijg I guess - hij lijkt niet lekker op te starten met mijn esp wroom32.
Edit: reactie weggehaald omdat ik me vergist had in functionaliteit en ik geen verwarring wil zaaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Hetisweergezell op 02-07-2025 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
EsTeGe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:56:

Buitenunit ERGA08EV
Binnenunit EHVH08S23E6V

Ofwel snap ik de werking niet goed, ofwel moet er verder aan de instellingen gesleuteld worden, maar ik zit met de handen in het haar. Wij ervaren namelijk het volgende:

Desinfectie van de warmwatertank (230L) faalt iedere keer omdat deze de vereiste 60°C niet kan bereiken. Mijn redenering was dan dat de compressor alleen deze temperatuur niet kan halen, dus beroep moet doen op de backup-verwarming. Deze stond namelijk als volgt ingesteld:

Ik heb dit gewijzigd naar Toegestaan en 35 °C en desinfectie loopt nu probleemloos.

Maar nu hebben we gemerkt dat de warmwatertank altijd de backup weerstand gebruikt in plaats van de compressor. Dit lijkt me toch niet normaal, zeker niet in dit seizoen? Het valt me ook op dat hij altijd capaciteit stap 2 gebruikt (ook al stel ik die in op 0 kW) en nooit eerst stap 1 probeert. Compressor staat op dat moment ook Uit, dus die lijkt niet mee te helpen?

Welke instellingen kunnen jullie aanraden? Ik had al de gedeelde sheet bekeken, maar wil niet zomaar nog meer instellingen wijzigen vooraleer dit dieper te bekijken, specifiek voor onze situatie.
Ik heb vrijwel dezelfde combinatie en bij mij staat 'ie op 'Alleen WTW'.
WTW = warm-tap-water in deze context.

Normaal zal de weerstand gebruikt worden vanaf 54 graden.warm water temperatuur, maar met 25+ graden buitentemperatuur zal de weerstand gebruikt worden vanaf 45 graden watertemperatuur.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsTeGe
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-10 14:35
mawashigeri schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:48:
[...]
Normaal zal de weerstand gebruikt worden vanaf 54 graden.warm water temperatuur, maar met 25+ graden buitentemperatuur zal de weerstand gebruikt worden vanaf 45 graden watertemperatuur.
Hoe komt dat precies? Ik zou denken (misschien naief) als het buiten warm is dat de warmtepomp dan toch die warmte kan benutten om water op te warmen? Net zoals bij een grondboring de warmtepomp warmte uit de grond haalt.

Wat me dan nog steeds vreemd lijkt is dat de altherma altijd stap 1 van de backup-verwarming overslaat en meteen capaciteit stap 2 gebruikt. Is dat omdat het systeem denk van "ik ga die sowieso nodig hebben om de gevraagde temperatuur te kunnen halen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
Afgelopen dagen echt een mooi strak laag energieverbruik gehad met het koelen, tot vandaag. Normaliter gaat warmtepomp uit om 21u alleen ik had het heel de nacht door laten lopen.

Midden in de nacht is het begonnen met pendelen en vandaag overdag ook flink wat gependel. Kon ik tijdelijk doorbreken door Krachtig verwarmen aan te zetten en na 10min weer uit. Viel me ook op dat de 2e etage richting de 28graden ging en normaliter is het max 26.

Toch even alle groepen op de eerste en tweede etage net vol opengedraaid (waren ingeregeld) om te kijken of het beter zal koelen/stabiliseren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWh2cCQ7E35EAKRdcpX9KaYkG70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxcU5tMPaibqbysmbCd3BImm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RE87gG6orEHfEYCk98ymZBd9IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT5iyLY5bP9BFZDXqnsvaXp9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Rainesh op 01-07-2025 17:44 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Tanuki schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals ik het zie staat je installatie in de "vertrekwater regeling" (Hoofdzone --> Bediening --> Vertrekwater Regeling (i.p.v. Kamerthermostaat). Je hebt of via een weersafhankelijke stooklijn of een vaste instelling de vertrekwater temperatuur ingesteld op 18 °C. Omdat je een offset hebt ingesteld van -2 °C is de werkelijke temperatuur van het vertrekwater 16 °C (controleer maar op de binnen unit via Informatie --> Sensoren --> Vertrekwater temperatuur).

In principe kun je voor het koelen de installatie in deze vertrekwater regeling laten staan, ik zou wel de offset op 0 °C zetten om condensvorming te voorkomen.

Het scherm dat je toont had ik eerst ook, echter ik zie nu bij de Vertrekwater regeling iets anders om in te stellen , namelijk direct de instelling voor de vertrekwater temperatuur. Dus niet meer met een offset van de stooklijn of vaste waarde. Geen idee waar dit vandaan komt, misschien een update geweest?

Behalve de ingestelde vertrekwater temperatuur zie je dus ook daarboven de huidige kamer temperatuur, buiten temperatuur (ja hoor 32 °C nog om 22:30 uur) en de werkelijke vertrekwater temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PJ58ZNKLO5bTyhKcEQsqMtqaUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckgYKbuhxpn80bSRpQ6ItVhA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:24
Drommels75 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Je hebt het over een thermostaat knop op de verdeler, ook nog een ouderwetse mengverdeler? Dan zit daar waarschijnlijk het heikel punt. Vervangen voor een pomploze verdeler is aan te raden, ook voor de aanvoer temperatuur met verwarmen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-10 19:46
Wij hebben een Daikin EHVH08S23E6V, in het menu staat omkeerbaar maar kan je niet selecteren, alleen verwarmen..

Is er een ombouwset of instelling wijziging waardoor je alsnog vloerverkoeling kan doen? Op google is er bar weinig te vinden helaas

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:39
Toch gisteren voor het eerst maar eens de koeloptie aangezet. De binnentemp. in de woonkamer (met vloerverwarming) een kleine 2 graden naar beneden gekregen van 24 naar 22. Het duurde uiteraard wel even maar dat had ik ook verwacht. Met behulp van een simpele ventilator de koelte aardig kunnen verdelen.
De WP heeft de hele nacht aangestaan en is in de loop van de nacht ook gaan pendelen.
Ik heb de (geboosterde) radiatoren (bovenverdieping) nog dicht staan omdat ik ook niet verwacht dat die veel zullen doen én omdat er condenswater op de rads kan ontstaan, wat ik liever niet op de parketvloer heb.
Dat condenswater zie ik nu ook al op de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler.
Het zal dus wel zo zijn dat het warmtewisselend oppervlak nu te klein is en de WP zijn koelte niet voldoende kwijt kan.
In het instellingenmenu staat de temp van het aanvoerwater op constant 18. Maar hij werkt ook met modulatie en ik zag gisteren dat de temp op een bepaald moment 16 graden was. Ik heb de offset met 2 graden opgeplust. Nu is het weer 18 maar dat zit dus wel op het dauwpunt, anders had ik geen condensatie op de leidingen. Is er een simpele manier om het pendelen te voorkomen. Want ik wil ook nu niet alles gaan bijregelen voor die paar dagen warmte. Meestal houden we het hier zonder actieve koeling ook wel aangenaam binnen. Een paar dagen een beetje pendelen kan toch niet zoveel kwaad? Ik las ergens dat het begrip pendelen betekent dat de WP meer dan 6 keer per uur uit en inschakelt. Ik zit nu op 5 keer in 2 uur.
Kan ik nog iets eenvoudigs doen om toch een wat strakkere koellijn te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Thnx @luckremers en @MrRobin,

Een pomploze verdeler zal sowieso beter zijn, eigenlijk ook vreemd dat de installateur hier destijds niet mee komt aangezien de vloerverwarming en radiatoren in hetzelfde circuit zitten.

Dit is mijn huidige verdeler, heb de thermostaatknop nu volledig opengedraaid en heb het idee dat het een beetje verbeterd is. De temperatuurmeter (oranje ding) zorgt ervoor dat de pomp uitgezet wordt indien de aanvoertemperatuur te hoog wordt.

Volgende vindt ik wel nog vreemd, het verloop van de aanvoer en retour temperatuur. Hebben anderen (die dit kunnen zien) ook met koelen? Het is niet dat het gewenste setpunt van de ruimtetemperatuur gehaald wordt.
Ziet er dus idd zo uit dat als de uitgaande temperatuur van het water 2 graden lager ligt dan het SP de 'koeling' wordt uitgeschakeld en wanneer 1 graden hoger dan SP weer aangeschakeld wordt. De pomp loopt wel zo goed als continue door maar mijn compressor flippert dus continue op en neer.
Dit zal dus komen doordat dit een aan/uit thermostaat is en niet moduleert?

Waarschijnlijk is dit danin mijn situatie niet op te lossen aangezien ik geen bedrade thermostaat kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NsOer-g1ltyJxZe7a6Dhi368eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wta9Xnt5PIot4nuSp6TD4sjM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NrG21dAhYVapbXKp1HbiS0jyg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7189IZDEmk8pS6Hj1TvwRol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:19

Videopac

Rommelt wat aan.

Rozenburger1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:53:
Wij hebben een Daikin EHVH08S23E6V, in het menu staat omkeerbaar maar kan je niet selecteren, alleen verwarmen..

Is er een ombouwset of instelling wijziging waardoor je alsnog vloerverkoeling kan doen? Op google is er bar weinig te vinden helaas

Gr.
Is mogelijk met "ombouwen". Zoek in dit topic op ombouwset voor meer informatie.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:10
EsTeGe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Hoe komt dat precies? Ik zou denken (misschien naief) als het buiten warm is dat de warmtepomp dan toch die warmte kan benutten om water op te warmen? Net zoals bij een grondboring de warmtepomp warmte uit de grond haalt.
Al vaker ter sprake gekomen, maar dit is ter bescherming van de machine. Compressor/olie termperaturen kunnen te hoog oplopen, wat schadelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:19

Videopac

Rommelt wat aan.

MajaMestreech schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Zoals ik het zie staat je installatie in de "vertrekwater regeling" (Hoofdzone --> Bediening --> Vertrekwater Regeling (i.p.v. Kamerthermostaat). Je hebt of via een weersafhankelijke stooklijn of een vaste instelling de vertrekwater temperatuur ingesteld op 18 °C. Omdat je een offset hebt ingesteld van -2 °C is de werkelijke temperatuur van het vertrekwater 16 °C (controleer maar op de binnen unit via Informatie --> Sensoren --> Vertrekwater temperatuur).

In principe kun je voor het koelen de installatie in deze vertrekwater regeling laten staan, ik zou wel de offset op 0 °C zetten om condensvorming te voorkomen.

Het scherm dat je toont had ik eerst ook, echter ik zie nu bij de Vertrekwater regeling iets anders om in te stellen , namelijk direct de instelling voor de vertrekwater temperatuur. Dus niet meer met een offset van de stooklijn of vaste waarde. Geen idee waar dit vandaan komt, misschien een update geweest?

Behalve de ingestelde vertrekwater temperatuur zie je dus ook daarboven de huidige kamer temperatuur, buiten temperatuur (ja hoor 32 °C nog om 22:30 uur) en de werkelijke vertrekwater temperatuur.

[Afbeelding]
Ik heb die aanduiding van uitgaande temperatuur ook niet. Die 18 graden die je ingesteld hebt: is dat de gewenste kamertemperatuur of de gewenste ingaande temperatuur? Ook ik heb de afgelopen 2 dagen veel last van pendelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evb4gmL2fF0oGlRNDzLqbZAFpns=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0NW4z9JwB4wsqEthuHoplLkf.jpg?f=user_large
NB: de piek rond 18:00 is een SWW run.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
Of je de offset, AWT of thermostaat temperatuur ziet, hangt af van je instellingen, de instelpunt modus. Vast, weersafhankelijk verwarmen en constant koelen of weersafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Videopac schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb die aanduiding van uitgaande temperatuur ook niet. Die 18 graden die je ingesteld hebt: is dat de gewenste kamertemperatuur of de gewenste ingaande temperatuur?
Dat is de ingestelde temperatuur vertrekwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-10 00:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Mijn Altherma staat op koelen, maar koelt al een tijdje niet meer. Iemand een idee waarom dat zou kunnen zijn?

Offset staat op, en thermostaat om koelen en 18 graden.

Gisteren heeft ie wel af en aan staan pendelen met af en toe de back up heater aan om de boiler bij te warmen. Dan werkt de koeling even niet.

Zo waardeloos dat je in de app vrijwel niets kan uitlezen.

[ Voor 54% gewijzigd door ursusMaritimus op 03-07-2025 09:27 ]

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EsTeGe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:56:

Buitenunit ERGA08EV
Binnenunit EHVH08S23E6V

Update 16:40
Vandaag zit de watertank al de hele tijd op 44 °C, nog geen warm water verbruikt. De onecta app toont dat hij aan het verwarmen is naar 52°C (dus de comfortstand zoals ingepland), maar er gebeurd helemaal niks.
Hou dit plaatje even in het achterhoofd;
PCJR in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Overigens lukt het mij niet om te koelen. Mijn AWT gaat veel te laag, richting 15-16 garden, veel te koud. Ik heb binnen een uur condens. Ik krijg de awt ook niet hoger, de retour blijft ook te laag en hij wil steeds dT 3 aanhouden dus de aanvoer gaat gewoon omlaag. Helaas. Denk dat koelen gewoon niks is hier. Ik heb op BG vvw en op de 1e verdp 5 rads. Verwarmen is nooit een issue, draaien weken lang continue op een laag pitje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL1O6vOFaqyr8CKK3pSiLSD7j_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxtWENZpQSAq6AkxPssELcTG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcL-UFmKwFjDkQ793fTvyBbIcrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QljWJjBldbiqUvGiRE8eSdiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLYDO9GWZTKgtbbnAYsmWTyKxBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFoCDuYEYVknFoABYEjC1dP7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door PCJR op 03-07-2025 13:15 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Overigens lukt het mij niet om te koelen. Mijn AWT gaat veel te laag, richting 15-16 garden, veel te koud. Ik heb binnen een uur condens. Ik krijg de awt ook niet hoger, de retour blijft ook te laag en hij wil steeds dT 3 aanhouden dus de aanvoer gaat gewoon omlaag. Helaas. Denk dat koelen gewoon niks is hier. Ik heb op BG vvw en op de 1e verdp 5 rads. Verwarmen is nooit een issue, draaien weken lang continue op een laag pitje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoe kan dat dan? Als ie op 19 ingesteld staat kan zo'n warmtepomp toch niet eigenwijs 4 graden kouder gaan zitten aanvoeren..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Maar hoe kan dat dan? Als ie op 19 ingesteld staat kan zo'n warmtepomp toch niet eigenwijs 4 graden kouder gaan zitten aanvoeren..?
Marge en overregeling en mss nog meer (net als bij verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
PCJR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Marge en overregeling en mss nog meer (net als bij verwarmen)
Als je de stooklijn hoger zet dan gaat je AWT toch omhoog.
Daikin monteur gaf mij aan niet lager dan 19 te gaan en een vlakke lijn te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In mijn ervaring draait de Altherma de TA/TR targets om bij koelen. Hij gaat dus naar stooklijn min delta-T regelen ipv andersom, zoals je zou verwachten. Zie onderaan deze oude post.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe meet je de temperaturen (digitaal) op je vloerverwarming verdeler? Heb je sensoren in de leidingen, of gebruik je een ds18b20 oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:00:
In mijn ervaring draait de Altherma de TA/TR targets om bij koelen. Hij gaat dus naar stooklijn min delta-T regelen ipv andersom, zoals je zou verwachten. Zie onderaan deze oude post.
Wel bijzondere keuze. Misschien heeft @PCJR daar wat aan.

En zag ik niet ook ergens in het topic een post van jou Ron waarin je aangaf dat het bij de stock firmware nog wel "klopte" en bij nieuwere firmwares omgedraaid was?

Wat is eigenlijk de stock firmware? 6.6.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 18:09
Vraagje rondom mijn daikin altherma mbt vloerverkoeling;

Op dit soort dagen waarbij het buiten relatief koud is maar wel veel zon heeft wordt het aardig warm bij ons binnen (24-25 graden in de woonkamer). Ik merk dat de vloerverkoeling weinig doet, waarschijnlijk omdat de temperatuur buiten te laag is? met het warme weer van vd week merk ik dat de vloerverkoeling wel als een speer werkt en een constante temperatuur van 23 graden geeft in de woonkamer.

Hij stond ingesteld op een instelmodus "vast" met een uitgaande temperatuur van 18 graden.
Nu heb ik zojuist de instel modus op "weersafhankelijk" gezet met een offset van -10 om te kijken of dat beter werkt voor dit soort dagen.

Zou dit beter moeten werken? ook zie ik dat je de stooklijn kunt aanpassen, deze staat nu volgens mij vrij standaard ingesteld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zke4SQGPn1_nlwBNYoWV7rylUEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq3hXYeCXFazBdj96nFXLsyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tanuki schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Hoe meet je de temperaturen (digitaal) op je vloerverwarming verdeler? Heb je sensoren in de leidingen, of gebruik je een ds18b20 oid?
Shelly en 5 sensoren db18 ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
RonJ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:00:
Ik denk niet dat hij TA/TR omdraait, maar dat er twee stop-criteria zijn:
-TR < target
-TA < target - max-undershoot

En in je grafieken lijk je tegen (TR < target) aan te lopen.

Eerder werd hier genoemd dat de max-undershoot vast is. Op mijn monoblock is de max-undershoot wel instelbaar via [9-09] (1-18C), maar lijkt slechts tijdelijk actief (manual: "Only during compressor startup. It is not applicable for stable operation"). Op de hybride is [9-09] niet gedocumenteerd en default 5. Het zou ook nog kunnen dat je er tegen aan loopt dat het einde van de startup periode eindigt, al lijkt de tijd van start tot stop niet helemaal constant.

[ Voor 9% gewijzigd door arnoldniessen op 04-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt toch koelen op een vaste waarde zetten ipv. Weersafhankelijk en dat bekijken met welke ingestelde vertrekwater temperatuur het vertrekwater niet lager komt dan 18graden? Zaken als overregeling en modulatie werken blijkbaar ook bij koelen. Vooral kamerthermostaat temperatuur 1 graad lager zetten dan gemeten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-10 22:17

GJA

Er zijn 4 verschillende ombouwsets (EKHVCONV t/m EKHVCONV4). Op de foto's zijn er duidelijke verschillen; met of zonder kabelboompje, instructie om een jumper weg te knippen. Ik kan nergens vinden welke ik zou moeten hebben voor onze EHVH08S23EJ9W. Iemand meer info hierover?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-10 22:17

GJA

GJA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:34:
Er zijn 4 verschillende ombouwsets (EKHVCONV t/m EKHVCONV4). Op de foto's zijn er duidelijke verschillen; met of zonder kabelboompje, instructie om een jumper weg te knippen. Ik kan nergens vinden welke ik zou moeten hebben voor onze EHVH08S23EJ9W. Iemand meer info hierover?
Volgens onze installateur de EKHVCONV4. Is besteld :)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

joostd schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:47:
Vraagje rondom mijn daikin altherma mbt vloerverkoeling;

Op dit soort dagen waarbij het buiten relatief koud is maar wel veel zon heeft wordt het aardig warm bij ons binnen (24-25 graden in de woonkamer). Ik merk dat de vloerverkoeling weinig doet, waarschijnlijk omdat de temperatuur buiten te laag is? met het warme weer van vd week merk ik dat de vloerverkoeling wel als een speer werkt en een constante temperatuur van 23 graden geeft in de woonkamer.

Hij stond ingesteld op een instelmodus "vast" met een uitgaande temperatuur van 18 graden.
Nu heb ik zojuist de instel modus op "weersafhankelijk" gezet met een offset van -10 om te kijken of dat beter werkt voor dit soort dagen.

Zou dit beter moeten werken? ook zie ik dat je de stooklijn kunt aanpassen, deze staat nu volgens mij vrij standaard ingesteld:[Afbeelding]
Bij mij staat hij op weersafhankelijk maar dan merk ik zoals nu dat het nog 23,5 graden binnen is hij met 21 graden wilt koelen. Dat schiet dus ook niet echt op. Ik heb met dit soort dagen de koeloptie ook uit (en dus gewoon de wp uit staan en alleen sww aan). Ik denk dat ik hem donderdag weer aan zet als het weer warmer wordt.

Maar ik zit dus er nu wel aan te denken de instelling te doen zoals jij die hebt, dus gewoon vast op 18graden als het buiten warm is. Ik heb anders het idee dat hij behoorlijk veel
Schommelt en niet vaak echt op 18gr koelt maar ook veel
Op 21 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
Waypoint schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Bij mij staat hij op weersafhankelijk maar dan merk ik zoals nu dat het nog 23,5 graden binnen is hij met 21 graden wilt koelen. Dat schiet dus ook niet echt op. Ik heb met dit soort dagen de koeloptie ook uit (en dus gewoon de wp uit staan en alleen sww aan). Ik denk dat ik hem donderdag weer aan zet als het weer warmer wordt.

Maar ik zit dus er nu wel aan te denken de instelling te doen zoals jij die hebt, dus gewoon vast op 18graden als het buiten warm is. Ik heb anders het idee dat hij behoorlijk veel
Schommelt en niet vaak echt op 18gr koelt maar ook veel
Op 21 graden
Als het 23,5 graden binnen is en je koelt met 21 en delta t 3 of meer, dan verwacht hij 24 of meer als retour. Dat is uiteraard niet mogelijk bij 23,5 graden.

Als je met 18 graden koelt en delta t 3, dan verwacht hij 21 graden retour. Dat kan, maar het verschil tussen 21 en 23,5 is klein. Je vloer kan zijn kou niet snel genoeg wisselen met de lucht. Heb dus niet de verwachting dat je altijd kan koelen naar 21 graden of minder. Mede omdat koude lucht bij de grond blijft hangen. Als je thermostaat 23,5 aangeeft, kan het net boven je vloer 21 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hoe laat beginnen jullie doorgaans met koelen? Ergens in de ochtend of rond het middaguur? En dan door tot een uur of 21u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
Afhankelijk van de hoeveelheid zon. Wij hebben een volledig glazen gevel op het zuiden. Als de zon schijnt, kan de warmtepomp van 10:00 tot 22:00 onafgebroken op 18 graden koelen. Als het in de nacht boven de 23 graden blijft, tot ongeveer 04:00. Daarna begint het pendelen. Als het kouder wordt dan 23 graden in de nacht, dan gaan de ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
Maar hoe zorg je er nu voor dat hij het meeste koelt? ongeacht hoe warm het buiten is zou ik verwachten dat deze bij mij nu altijd buitentemperatuur - 10 graden pakt, maar dat lijkt niet zo te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
joostd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:49:
Maar hoe zorg je er nu voor dat hij het meeste koelt? ongeacht hoe warm het buiten is zou ik verwachten dat deze bij mij nu altijd buitentemperatuur - 10 graden pakt, maar dat lijkt niet zo te werken...
Dat lijkt een simpele vraag maar het antwoord is niet zo simpel.

In theorie koelt het systeem zoveel mogelijk als de de weersafhankelijke tempertuur waarop het koelen mag beginnen zo laag mogelijk instelt (bij mij staat hij op 23 graden dus als het buiten 23 graden of warmer is slaat de koeling aan, anders niet). Verder zou je in theorie de aanvoerwatertemperatuur zo laag mogelijk kunnen zetten want dan gaat er zo koud mogelijk water de vloer is. Verder de delta t op 3 zodat hij zo lang mogelijk doorgaat tot het pendelen begint.

Maar dan nu hele grote MAAAAR!

Als de de aanvoerwater temperatuur te laag zet dan kan het zijn dat vloeren en/of radiatoren onder het dauwpunt komen en ga je dus last krijgen van natte vloeren/ radiatoren door condens.

Ik heb zelf de aanvoerwatertemperatuur voor koelen op 17 staan (heb overal vloerverwarming) en zou dit echt niet lager zetten. Zelf heb ik nog geen last gehad van condens. Verder zet ik de koeling alleen aan wanneer het langere tijd warm wordt (of erg zonnig). 1 of 2 dagen dat vangt de isolatie van mijn huis wel op.

Zelf vind ik de koeling aardig goed werken maar het kan niet op tegen een airco. Dus die verwachting moet je dan ook niet hebben. Ik zie het meer als aanvulling op goede zonwering aan de buitenkant. Want daar win je denk ik veel meer mee (vooral als je huis goed geisoleerd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
Hetisweergezell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Dat lijkt een simpele vraag maar het antwoord is niet zo simpel.

In theorie koelt het systeem zoveel mogelijk als de de weersafhankelijke tempertuur waarop het koelen mag beginnen zo laag mogelijk instelt (bij mij staat hij op 23 graden dus als het buiten 23 graden of warmer is slaat de koeling aan, anders niet). Verder zou je in theorie de aanvoerwatertemperatuur zo laag mogelijk kunnen zetten want dan gaat er zo koud mogelijk water de vloer is. Verder de delta t op 3 zodat hij zo lang mogelijk doorgaat tot het pendelen begint.

Maar dan nu hele grote MAAAAR!

Als de de aanvoerwater temperatuur te laag zet dan kan het zijn dat vloeren en/of radiatoren onder het dauwpunt komen en ga je dus last krijgen van natte vloeren/ radiatoren door condens.

Ik heb zelf de aanvoerwatertemperatuur voor koelen op 17 staan (heb overal vloerverwarming) en zou dit echt niet lager zetten. Zelf heb ik nog geen last gehad van condens. Verder zet ik de koeling alleen aan wanneer het langere tijd warm wordt (of erg zonnig). 1 of 2 dagen dat vangt de isolatie van mijn huis wel op.

Zelf vind ik de koeling aardig goed werken maar het kan niet op tegen een airco. Dus die verwachting moet je dan ook niet hebben. Ik zie het meer als aanvulling op goede zonwering aan de buitenkant. Want daar win je denk ik veel meer mee (vooral als je huis goed geisoleerd is).
Thanks, ik zal de installateur ook nog wel vragen om de boel even te checken als het 2-jaarlijkse onderhoud wordt uitgevoerd. over het algemeen ben ik ook zeer tevreden met de koeling via de vloerverwarming, maar ik verwacht dat er nog veel winst gemaakt kan worden met een goede configuratie. Degene die de installatie bij mij gedaan heeft had er overduidelijk weinig verstand van... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishb
arnoldniessen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Het is niet normaal, zoals @MrRobin al zegt het is een goed geinstalleerde maar lekkende klep. Het probleem treedt ook op bij ruimteverwarming (lijkt minder erg, maar is waarschijnlijk erger omdat je veel vaker verwarmt dan koelt). En omgekeerd verwarm je de CV leidingen waarschijnlijk onnodig tijdens een SWW run.
Ik heb er vorige week uitgebreid naar gekeken. Het bleek dat de ESBE drieweg klep niet correct was ge-installeerd. De klep stond 1/8 stand verkeerd. Door de klep juist te positioneren liep er geen koud water meer naar de boiler bij het koelen van de vloerverwarming, maar ook geen warm water meer in het vloerverwarmingssysteem tijdens het opwarmen van de boiler.

Ik denk dat het nog niet eerder was opgevallen omdat voorheen de warmtepomp alleen maar heeft hoeven te verwarmen; de warmtepomp is pas ruim 2 maanden in gebruik.

Het koelen werkte afgelopen week perfect. Ik ben zeer tevreden met de aanpassing van de klepstand die ik heb doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 10:55

pingwim

What's a world without Wimmen

fishb schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb er vorige week uitgebreid naar gekeken. Het bleek dat de ESBE drieweg klep niet correct was ge-installeerd. De klep stond 1/8 stand verkeerd. Door de klep juist te positioneren liep er geen koud water meer naar de boiler bij het koelen van de vloerverwarming, maar ook geen warm water meer in het vloerverwarmingssysteem tijdens het opwarmen van de boiler.

Ik denk dat het nog niet eerder was opgevallen omdat voorheen de warmtepomp alleen maar heeft hoeven te verwarmen; de warmtepomp is pas ruim 2 maanden in gebruik.

Het koelen werkte afgelopen week perfect. Ik ben zeer tevreden met de aanpassing van de klepstand die ik heb doorgevoerd.
Kun je aangeven hoe je controleert of de klep verkeerd staat?
En hoe pas je de stand dan aan?
Ik vermoed namelijk hier ook zoiets.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
Deze video legt het goed uit YouTube: Daikin Altherma ESBE 3 way valve explained

En deze gaat nog meer de diepte in
YouTube: ESBE Valve (Advanced guide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Laatst online: 18-10 18:56
Sinds 1 juli ben ik over gestapt op dynamische tarieven, en ben ik gaan experimenteren om mijn terugleveroverschot in warmte op te slaan in mijn boiler.

Ik had al een Daikin Wifi dongle, en heb voor de monitoring heb ik vorige week een ESPAltherma aan gehangen.

Ik probeerde de energie via de "powerfull" stand van de boiler in het water te stoppen, maar hij was iedere keer in no-time op de temperatuur van de comfort stand, en dan schakelt de powerfull-mode vanzelf weer uit. Dit had dus nog niet helemaal het gewenste effect.

Ik heb dit nu voor de omzeilt door de verwarmingsplanning volledig op de ECO stand te zetten (comfort zit dus niet meer in de planning).
Vervolgens heb ik de ECO stand op 38 graden gezet, en de comfort stand op 50 graden.

Als ik nu de powerfull stand aan zet, blijft hij keurig netjes doorverwarmen tot de 50 graden.
Doel bereikt... dacht ik..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zie ik echter tot mijn schrik dat hij in de powerfull stand van de boiler, ook de vloerverwarming aan gooit. En niet zo'n beetje ook..

Niet zo fijn als het buiten 30°C is, om mijn vloer naar de 60°C te gooien 8)7
Laat staan de temperatuurschok van 30 graden verschil in een paar minuten..

Ik zie in mijn dashboard dat hij zelfs de thermostaat van de verwarming aan heeft gezet, en zwaar over mijn stooklijn heen verwarmd. Ook de vloerverwarmingspomp is daarbij ingeschakeld.

Heb ik ook een driewegklep probleem? Of moet ik het ergens anders zoeken?
Ik vind het namelijk vreemd dat hij niet alleen het vloerwater verwarmd, maar ook in het overzicht laat zien dat de verwarmingsthermostaat aan zou moeten staan, en de vloerpomp ook aan gaat. Of doet hij dit juist om te koelen?

Het gaat om een
EBVG11S23DJ9W (met 230 liter boiler, zonder koeling optie, alleen verwarmen.)

4MXM68A2V1B9 buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
@nils_vdg Volgens mij heeft je grafiek gewoon de verkeerde naam. Dit ziet er uit als de reguliere watertemperaturen. Dat is dan ook de naam van die grafiek in mijn dashboard.

Bij het verwarmen van tapwater wordt inderdaad ook de (circulatie) pomp actief.

[ Voor 19% gewijzigd door Patrick4 op 08-07-2025 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:38
nils_vdg schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:42:
Sinds 1 juli ben ik over gestapt op dynamische tarieven, en ben ik gaan experimenteren om mijn terugleveroverschot in warmte op te slaan in mijn boiler.

Ik had al een Daikin Wifi dongle, en heb voor de monitoring heb ik vorige week een ESPAltherma aan gehangen.

Ik probeerde de energie via de "powerfull" stand van de boiler in het water te stoppen, maar hij was iedere keer in no-time op de temperatuur van de comfort stand, en dan schakelt de powerfull-mode vanzelf weer uit. Dit had dus nog niet helemaal het gewenste effect.

Ik heb dit nu voor de omzeilt door de verwarmingsplanning volledig op de ECO stand te zetten (comfort zit dus niet meer in de planning).
Vervolgens heb ik de ECO stand op 38 graden gezet, en de comfort stand op 50 graden.

Als ik nu de powerfull stand aan zet, blijft hij keurig netjes doorverwarmen tot de 50 graden.
Doel bereikt... dacht ik..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zie ik echter tot mijn schrik dat hij in de powerfull stand van de boiler, ook de vloerverwarming aan gooit. En niet zo'n beetje ook..

Niet zo fijn als het buiten 30°C is, om mijn vloer naar de 60°C te gooien 8)7
Laat staan de temperatuurschok van 30 graden verschil in een paar minuten..

Ik zie in mijn dashboard dat hij zelfs de thermostaat van de verwarming aan heeft gezet, en zwaar over mijn stooklijn heen verwarmd. Ook de vloerverwarmingspomp is daarbij ingeschakeld.

Heb ik ook een driewegklep probleem? Of moet ik het ergens anders zoeken?
Ik vind het namelijk vreemd dat hij niet alleen het vloerwater verwarmd, maar ook in het overzicht laat zien dat de verwarmingsthermostaat aan zou moeten staan, en de vloerpomp ook aan gaat. Of doet hij dit juist om te koelen?

Het gaat om een
EBVG11S23DJ9W (met 230 liter boiler, zonder koeling optie, alleen verwarmen.)

4MXM68A2V1B9 buitenunit
Wat gebruik je hiervoor? Home Assistant om het aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ik gebruik Home Assistant om de MQTT data van de ESPAltherma in een dashboard te zetten. Maar ik gebruik de Daikin App in Homey (icm de WiFi module) om de krachtige modus aan te zetten.

Dit zou overigens ook vanuit Home Assistance kunnen, maar ik heb HA pas draaien, en al mijn automatisering staat verder nog in de Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:10
Patrick4 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 05:27:
@nils_vdg Volgens mij heeft je grafiek gewoon de verkeerde naam. Dit ziet er uit als de reguliere watertemperaturen. Dat is dan ook de naam van die grafiek in mijn dashboard.

Hier op toevoegend: uitgaand (ofwel: leaving water temperature) is de temperatuur die het wat heeft na de warmtewisselaar (geen idee of dit de juist term is). Dit staat los van waar het water naar toegaat. Dit hoeft niet het CV circuit te zijn, maar in dit geval SWW. 60 gr uitgaand is vrij normaal om SWW op 50-53gr te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Patrick4 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 05:27:

Ik heb de sensoren en het dashboard overgenomen uit de ESPAltherma thread.
Gewoon Ctrl+C Ctrl+V werk zeg maar...
Zelf weinig kennis van, maar gezien de benaming van het gekoppieerde dashboard ging ik er vanuit dat het hier om de werkelijke in/uit CV temperatuur ging.

Ik ga straks om 14:00 (als de legionella stand aan gaat) ook direct even op de vloerverderlers zelf kijken wat de temperatuur daar doet. Of deze daar ook omhoog gaat of niet..

Zou mooi zijn als dit slechts een mis-interpretatie is van de betreffende waarden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
nils_vdg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:05:
Ik gebruik Home Assistant om de MQTT data van de ESPAltherma in een dashboard te zetten. Maar ik gebruik de Daikin App in Homey (icm de WiFi module) om de krachtige modus aan te zetten.

Dit zou overigens ook vanuit Home Assistance kunnen, maar ik heb HA pas draaien, en al mijn automatisering staat verder nog in de Homey.
Ik kan je aanraden om je te verdiepen in de smartgrid functionaliteit. Zoek dit topic en je vind genoeg voorbeelden, o.a. Van mij waarin je zelf je zonne overschot vanuit je p1 meter kan koppelen aan je wp verbruik (s0 puls meter). Dit biedt veel voordelen tov alles via de onecta (cloud) integratie. Denk aan geforceerd opwarmen van je warm water met een override van je normale schema's bijvoorbeeld, of tijdelijk verhogen van je LWT setpoint of Madoka thermostaat setpoint, allemaal lokaal zonder de normale instellingen telkens te moeten overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-be
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:48
nils_vdg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:17:
[...]

Ik heb de sensoren en het dashboard overgenomen uit de ESPAltherma thread.
Gewoon Ctrl+C Ctrl+V werk zeg maar...
Zelf weinig kennis van, maar gezien de benaming van het gekoppieerde dashboard ging ik er vanuit dat het hier om de werkelijke in/uit CV temperatuur ging.

Ik ga straks om 14:00 (als de legionella stand aan gaat) ook direct even op de vloerverderlers zelf kijken wat de temperatuur daar doet. Of deze daar ook omhoog gaat of niet..

Zou mooi zijn als dit slechts een mis-interpretatie is van de betreffende waarden..
Je kan via ESPAltherma ook de waarde van de 3-wegklep uitlezen (iets a la "3way_valve_(On:DHW_Off:Space)"), dan zie je of de werking naar het CV circuit of naar de SWW tank gaat. Enfin, je ziet wat de Daikin aanstuurt, als de 3-weg klep fysiek verkeerd zit gaat dit natuurlijk niet matchen. Maar je grafieken zien er uit als normaal gedrag bij SWW run, dus ik zou me niet meteen zorgen maken dat die klep verkeerd zou zitten. Zou je ook al wel gemerkt hebben in andere issues vermoed ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fishb
pingwim schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Kun je aangeven hoe je controleert of de klep verkeerd staat?
En hoe pas je de stand dan aan?
Ik vermoed namelijk hier ook zoiets.
De video's die @MrRobin zojuist deelde had ik ook gevonden en gebruikt om te controleren of de ESBE klep in onze opstelling correct was. En op basis daarvan een aanpassing gedaan. Uiteindelijk is het erg simpel. Het witte plastic staafje van de klep geeft duidelijk aan in welke stand de drieweg klep staat en op de servo motor zelf kun je zien of hij in stand 1,2,3 staat. Bij een warmtepomp wordt typisch alleen maar stand 1 en 3 gebruikt (dus of vloerverwarming open en boiler dicht of omgekeerd). Bij mij stond de klep op 50/50% in stand 1 & 3 en dat is dus verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
MrRobin schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Ik kan je aanraden om je te verdiepen in de smartgrid functionaliteit. Zoek dit topic en je vind genoeg voorbeelden, o.a. Van mij waarin je zelf je zonne overschot vanuit je p1 meter kan koppelen aan je wp verbruik (s0 puls meter). Dit biedt veel voordelen tov alles via de onecta (cloud) integratie. Denk aan geforceerd opwarmen van je warm water met een override van je normale schema's bijvoorbeeld, of tijdelijk verhogen van je LWT setpoint of Madoka thermostaat setpoint, allemaal lokaal zonder de normale instellingen telkens te moeten overschrijven.
Thanks, ik ga daar zeker naar kijken.

Vandaag wel duidelijk gezien dat hij bij het verwarmen voor de anti-legionella stand hij precies hetzelfde doet, en toen direct de vloerverwarming verdelers bekeken, en die bleven het hele traject keurig op 20°C staan. Dus was op het verkeerde been gezet doordat ik een dashboard van een ander had gekopieerd, en de aangegeven temperatuur is dus inderdaad in/uitgaand van de warmtewisselaar, en niet van de CV specifiek.
j-be schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Je kan via ESPAltherma ook de waarde van de 3-wegklep uitlezen (iets a la "3way_valve_(On:DHW_Off:Space)"), dan zie je of de werking naar het CV circuit of naar de SWW tank gaat. Enfin, je ziet wat de Daikin aanstuurt, als de 3-weg klep fysiek verkeerd zit gaat dit natuurlijk niet matchen. Maar je grafieken zien er uit als normaal gedrag bij SWW run, dus ik zou me niet meteen zorgen maken dat die klep verkeerd zou zitten. Zou je ook al wel gemerkt hebben in andere issues vermoed ik.
Ik krijg de status van de 3-weg klep nu niet binnen. Ik zal de ESPAltherma even opnieuw moeten flashen om die data mee te sturen. Dat is inderdaad wel handig om te weten.

[ Voor 25% gewijzigd door nils_vdg op 08-07-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@nils_vdg let erop dat je mogelijk een spiraal in je tank hebt, waardoor die warmte direct in je tank komt en niet via de 3-weg klep gaat. Je moet dit dus bekijken met een tank temperatuur van onder de 53 graden, want daarboven doet hij het alleen op een spiraal. (Dit kan verschillen per model)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Een paar weken geleden heb ik mijn WP verbonden met internet. Werkt allemaal prima en ik kan mijn verbruik inzien in de app.

Alleen wat opvalt is dat het schermpje op de WP zelf vroeger altijd vanzelf uitging na een tijdje totdat je weer aan een knop draaide.

Nu blijft hij vaak aanstaan. Alleen soms gaat hij nu nog uit, maar wat het uitgaan triggert weet ik niet.

Is dit herkenbaar? Beetje gek wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:49:
Een paar weken geleden heb ik mijn WP verbonden met internet. Werkt allemaal prima en ik kan mijn verbruik inzien in de app.

Alleen wat opvalt is dat het schermpje op de WP zelf vroeger altijd vanzelf uitging na een tijdje totdat je weer aan een knop draaide.

Nu blijft hij vaak aanstaan. Alleen soms gaat hij nu nog uit, maar wat het uitgaan triggert weet ik niet.

Is dit herkenbaar? Beetje gek wel.
Heel herkenbaar, dit komt volgens mij omdat de WiFi-kaart binnen de metalen schil zit waardoor de verbinding regelmatig wegvalt - die wordt daarna weer hersteld maar dan heb je dus regelmatig gebeurtenissen die op het schermpje te zien zijn maar niet erg opvallen, bijvoorbeeld het doorgestreepte cloud wolkje...
Niets zorgelijks maar wel een beetje irritant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10 16:39
Ik zie iets raars bij de legionella run (extern Daikin vat). Tot recent verwarmde de warmtepomp tot 53 graden op volledig vermogen, om dan over te gaan op de spiraal.
Nu heb ik 2x gezien dat hij vanaf 51 graden ineens op een lager vermogen gaat draaien, met een zeer ongunstige COP (0.5). Hebben jullie enig idee hoe dit gedrag kan komen?
Ik had stille modus aan staan, die heb ik inmiddels uitgezet maar kreeg nu dus hetzelfde als vorige week. Ik verbruik ook ongeveer 1 kWh meer per run.

Dit is het stroomverbruik van de warmtepomp tijdens de run naar 60 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JwltYgIqtJYGwK-99eBvQ2h3UA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Avy01ri7MI97dCEslKshUxLR.png?f=user_large

Dit is een ingezoomde versie van het stroomverbruik met daaronder de wamrteopbrengst. Je ziet dat de COP van ongeveer 1 naar 0.5 terug gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77Gs1F4A_CTrU2mDbUp88cwTO8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i6pwrjm2eRN8GyQwxWojP5Fx.png?f=fotoalbum_large

Tips waar ik naar zou moeten kijken zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
al gekeken naar de (uit mijn hoofd) R1T buiten temperatuur sensor?

Mijn gok zou zijn dat die te warm is geworden (kan ook licht beïnvloed worden door de LWT volgens mij), of dat de buiten temperatuur uberhaupt te warm was voor normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stat schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:31:
Ik zie iets raars bij de legionella run (extern Daikin vat). Tot recent verwarmde de warmtepomp tot 53 graden op volledig vermogen, om dan over te gaan op de spiraal.
Nu heb ik 2x gezien dat hij vanaf 51 graden ineens op een lager vermogen gaat draaien, met een zeer ongunstige COP (0.5). Hebben jullie enig idee hoe dit gedrag kan komen?
Ik had stille modus aan staan, die heb ik inmiddels uitgezet maar kreeg nu dus hetzelfde als vorige week. Ik verbruik ook ongeveer 1 kWh meer per run.

Dit is het stroomverbruik van de warmtepomp tijdens de run naar 60 graden:
[Afbeelding]

Dit is een ingezoomde versie van het stroomverbruik met daaronder de wamrteopbrengst. Je ziet dat de COP van ongeveer 1 naar 0.5 terug gaat.

[Afbeelding]

Tips waar ik naar zou moeten kijken zeer welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1TJ2ubhRrAZOWKWoL199uqyYAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beVfZUVTS7qyoZwUjb4UkK9t.avif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Dank voor het meedenken. Het gaat me niet om het moment dat de BSH aan gaat, dat begrijp ik, maar de val in vermogen daarvoor. Dat zag ik eerder niet. De buitentemperatuur (sensor.althermasensors_outdoor_temperature) was op het moment van teruggaan in vermogen 22.5 graden, dus dat zou volgens mij niet het probleem moeten zijn.
Je zet de snelheid van de invertor op dat moment ook dalen van 36 rps naar 32 rps. Dat houdt hij dan nog 17 minuten vol (maar is dus mega inefficient gezien de COP van 0.5...), en daarna is de temp van 53 graden bereikt en gaat de BSH aan zoals ook de bedoeling is.

Het gekke is dus die daling van de invertor naar 32 rps. Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn? Of begrijp ik het plaatje van PCJR niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
stat schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:31:
Ik zie nog meer vreemds: ook voor de vermogensval is de COP erg laag, deze lijkt dan ook al minder dan 1. Hoe meet je opbrengst, voor/na de 3-wegklep, en wat was de AWT? Ter vergelijking: mijn SWW run van 45C naar 55C zonder BUH eindigt met een AWT van 61C en de COP daalt tijdens de SWW run van 4.0 naar 2.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Is er hier iemand die de Daikin HomeHub gebruikt? Via MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
arnoldniessen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Ik zie nog meer vreemds: ook voor de vermogensval is de COP erg laag, deze lijkt dan ook al minder dan 1. Hoe meet je opbrengst, voor/na de 3-wegklep, en wat was de AWT? Ter vergelijking: mijn SWW run van 45C naar 55C zonder BUH eindigt met een AWT van 61C en de COP daalt tijdens de SWW run van 4.0 naar 2.3.
De opbrengst haal ik vanuit ESPaltherma (heat yield), heb geen Kamstrup geinstalleerd omdat ik begreep dat de warmtemeting redelijk accuraat was. Voor stroomverbruik gebruik ik wel een aparte meter.

De AWT is dan ongeveer 64 graden (wordt maximaal 64.2). Verschil met retour is maar heel klein, halve graad ofzo.

MIsschien is het ook wel normaal, ik kan helaas niet met voldoende resolutie goed terugkijken. Maar viel me eerder nooit op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
stat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:11:
De opbrengst haal ik vanuit ESPaltherma (heat yield) [..] De AWT is dan ongeveer 64 graden (wordt maximaal 64.2). Verschil met retour is maar heel klein, halve graad ofzo.

MIsschien is het ook wel normaal.
Dit lijkt me niet normaal; de retour zou veel lager moeten zijn, want de boiler is dan 55C of minder. Er lijkt een probleem met de afgifte richting boiler. Wat laat de boiler sensor (R5T) zien tijdens de run, doet de 3-weg klep het goed? Resolutie ESPAltherma is 2x/minuut, dat zou genoeg moeten zijn voor dit doel (of als je vaker wilt meten zou je P1P2MQTT kunnen overwegen, die doet ca 60x/minuut).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFOJsOSJ8UiPmTnOHibbPH9Bk8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3gouVCR488PsmhFqywOEl4Hi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:30:
Is er hier iemand die de Daikin HomeHub gebruikt? Via MQTT?
Weinig denk ik, de meesten hier (waaronder ik) die iets met de smart-grid regeling doen gebruiken de in de unit ingebouwde potentiaal vrije contacten en evt. de S0 meter ingang. Veel goedkoper dan die home hub, maar je moet dan wel zelf het in- en uitschakelen regelen.

Wat is je onderliggende vraag?

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 16-07-2025 10:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
arnoldniessen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Dit lijkt me niet normaal; de retour zou veel lager moeten zijn, want de boiler is dan 55C of minder. Er lijkt een probleem met de afgifte richting boiler. Wat laat de boiler sensor (R5T) zien tijdens de run, doet de 3-weg klep het goed? Resolutie ESPAltherma is 2x/minuut, dat zou genoeg moeten zijn voor dit doel (of als je vaker wilt meten zou je P1P2MQTT kunnen overwegen, die doet ca 60x/minuut).

[Afbeelding]
Ja dat ziet er bij mij wel net even anders uit inderdaad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i_-pLFW6Xt8mWAQwOQD5TtMY1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TV9Ehrg62DIqnxYHd6icco9.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me dat de driewegklep de meest waarschijnlijke verdachte is ook al vanwege wat ik hier verder op het forum daarover lees. Ik heb toevallig wel een temperatuursensor daar over die ga ik daar eens voor inzetten. Dank voor het meedenken in elk geval, als je nog andere ideeen hebt dan hoor ik het wel.

Edit: ik neem aan dat het normaal is dat de pompsnelheid tijdens een SWW-run maximaal is steeds toch?

[ Voor 3% gewijzigd door stat op 16-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
stat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:14:

[Afbeelding]

Lijkt me dat de driewegklep de meest waarschijnlijke verdachte is ook al vanwege wat ik hier verder op het forum daarover lees. Ik heb toevallig wel een temperatuursensor daar over die ga ik daar eens voor inzetten. Dank voor het meedenken in elk geval, als je nog andere ideeen hebt dan hoor ik het wel.
Het eerste dat mij opvalt: je watertank is 'ijskoud'.
Loopt je pomp de hele tijd (met potentieel een lekkende 3-weg klep)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Wat me vooral opvalt is het hoge verschil tussen AWT en boiler. Dat suggereert een fors lagere flow door de boiler of een te kleine spiraal - in het laatste geval zou de SWW run eerder dan bij 53C al afgebroken moeten worden om zo'n hoge AWT te voorkomen. Is het een Daikin boiler of een ander merk?
Edit: ik neem aan dat het normaal is dat de pompsnelheid tijdens een SWW-run maximaal is steeds toch?
Normaal gesproken wel, hier 25L/min bij SWW. Maar als de 3-wegklep fors zou lekken of verkeerd geinstalleer d is, kan de flow door de boiler minder zijn. Wat voel je aan de CV leiding op enige afstand van de 3-wegklep op het einde van de SWW-run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
mawashigeri schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Het eerste dat mij opvalt: je watertank is 'ijskoud'.
Loopt je pomp de hele tijd (met potentieel een lekkende 3-weg klep)?
Klopt, ik gebruik hem redelijk op voordat ik hem weer opwarm. Dat leek me goed voor de COP (beter eens per 2 dagen van 20-45 graden dan elke dag van 35-45 graden). Pomp loopt niet continu.
arnoldniessen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Wat me vooral opvalt is het hoge verschil tussen AWT en boiler. Dat suggereert een fors lagere flow door de boiler of een te kleine spiraal - in het laatste geval zou de SWW run eerder dan bij 53C al afgebroken moeten worden om zo'n hoge AWT te voorkomen. Is het een Daikin boiler of een ander merk?
Het is een Daikin boiler. Heb nog even een foto gemaakt van de installatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UEbd78erpMkiGEthYcAJC-0xU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMxY9l7RCKQcKQ3BT77jTTOK.jpg?f=fotoalbum_large

(Die rommelige kabels zijn voor mijn temperatuursensoren waar ik o.a. warmwaterverbruik mee detecteer dus daar kan de installateur niets aan doen).
Normaal gesproken wel, hier 25L/min bij SWW. Maar als de 3-wegklep fors zou lekken of verkeerd geinstalleer d is, kan de flow door de boiler minder zijn. Wat voel je aan de CV leiding op enige afstand van de 3-wegklep op het einde van de SWW-run?
Dat ga ik vanavond of morgen uitproberen! Kom erop terug. (Is halve meter voldoende afstand)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
stat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:05:
Dat ga ik vanavond of morgen uitproberen! Kom erop terug. (Is halve meter voldoende afstand)?
Dat hangt er vanaf van welk materiaal je leidingen zijn. Indien goed geleidend (koper), dan is halve meter zeker niet voldoende ivm stralingswarmte. voor staal / kunststof zou het kunnen, maar beter iets verder.

Bij mijn lekke 3wegklep (en open verdeler) is de aanvoer leiding (denk zo'n 5m van de 3wegklep vandaan) ook doodleuk richting de 50+ graden bij einde SWW run. Dat duurt maar kort, en is afhankelijk van hoe erg je klep lekt en het materiaal van je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Weinig denk ik, de meesten hier (waaronder ik) die iets met de smart-grid regeling doen gebruiken de in de unit ingebouwde potentiaal vrije contacten en evt. de S0 meter ingang. Veel goedkoper dan die home hub, maar je moet dan wel zelf het in- en uitschakelen regelen.

Wat is je onderliggende vraag?
Ik zou de Altherma graag volledig lokaal en bedraad aan willen sturen. Voorbeelden waar ik ergens een beperking ondervind:

- ik zou graag de aanvoertemperatuur zelf dynamisch willen regelen via Homey. Op basis van energieprijs, warmtevraag en tijdstip van de dag. Dit kan wel, maar is afhankelijk van de Daikin cloud. Als ik dit wil, werkt de externe thermostaat (lokaal relais via ESP) niet meer. In het verleden heb ik hier problemen ervaren dat ‘s ochtends de verwarming niet aan ging omdat er problemen waren met de verbinding met de Daikin server.
- als ik alles lokaal wil doen kan dat grotendeels, maar dan kan ik de aanvoertemperatuur niet meer automatisch regelen.
- bovenstaande zaken hoop ik te kunnen combineren met de Daikin Home Hub. Dus volledige lokale, bedrade toegang waarbij ik via MQTT alles aan kan sturen zoals ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TKroon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Ik zou de Altherma graag volledig lokaal en bedraad aan willen sturen. Voorbeelden waar ik ergens een beperking ondervind:

- ik zou graag de aanvoertemperatuur zelf dynamisch willen regelen via Homey. Op basis van energieprijs, warmtevraag en tijdstip van de dag. Dit kan wel, maar is afhankelijk van de Daikin cloud. Als ik dit wil, werkt de externe thermostaat (lokaal relais via ESP) niet meer. In het verleden heb ik hier problemen ervaren dat ‘s ochtends de verwarming niet aan ging omdat er problemen waren met de verbinding met de Daikin server.
- als ik alles lokaal wil doen kan dat grotendeels, maar dan kan ik de aanvoertemperatuur niet meer automatisch regelen.
- bovenstaande zaken hoop ik te kunnen combineren met de Daikin Home Hub. Dus volledige lokale, bedrade toegang waarbij ik via MQTT alles aan kan sturen zoals ik wil.
Volgens mij laat de home hub zich alleen aansturen via ofwel dezelfde cloud ofwel Modbus IP/RTU. Kan homey daar wel iets mee?

Ik zou dan eerder kijken naar een P1P2 serial interface voor het aansturen van de thermostaatfuncties en een door homey schakelbaar relais voor de smart grid functies.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Volgens mij laat de home hub zich alleen aansturen via ofwel dezelfde cloud ofwel Modbus IP/RTU. Kan homey daar wel iets mee?

Ik zou dan eerder kijken naar een P1P2 serial interface voor het aansturen van de thermostaatfuncties en een door homey schakelbaar relais voor de smart grid functies.
Thanks! Ik bedoelde modbus ipv MQTT inderdaad.
Ik ga naar P1P2MQTT kijken. Op het eerste gezicht kunnen ze naast elkaar blijven draaien, dus dat is mooi.

[ Voor 9% gewijzigd door TKroon op 17-07-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Ziehier de resultaten van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGyoSVMds2dRznqPiW7JvbPBTNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okoakbFwifcT17zCRUBNiY6n.png?f=fotoalbum_large

'Temperatuur uitlaat boiler' (groen) was een sensor die ik op de stalen CV-leiding aangebracht heb met tape. 40 cm koper en 120 cm staal na de driewegklep. Die wordt dus uiteindelijk 45 graden wat me vrij warm lijkt. 'Temperatuur uitstroom boiler' (paars) heb ik na de 3-wegklep op de koperen leiding geplakt iets voor 6 uur, en om kwart over 7 heb ik die verplaatst naar de uitlaat van de warmtepomp (dus nog voor de driewegklep). Het zijn ds18b20 sensoren ongeijkt. Ik vind het wel opvallend dat het verschil met de temperatuur die de warmtepomp geeft en wat ik meet op de koperen leiding zo groot is.

Denken jullie op basis hiervan dat de driewegklep niet goed is? Of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Pagina: 1 ... 151 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma