Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nog een vraag: Nu ik de backup heaters heb aangesloten, en in de komende dagen ook het verwarming circuit dicht heb, zou ik met enkel de heaters kunnen verwarmen? Zonder dus de koudemiddel leidingen aangesloten te hebben?
M.a.w., kan ik de installatie alvast eens testen (tegen een hoog elektra verbruik) nog voor de inbedrijfstelling?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 12:44
Dag allemaal. ik ben zojuist eigenaar geworden van een huis met een daikin altherma hybride warmtepomp. bij het renoveren is helaas de thermostaat kabel defect geraakt, deze kabel was helaas ingemetseld en er kan dus geen nieuwe getrokken worden zonder in de muur te breken.

mn hoop is dat ik nu een draadloze verbinding kan opzetten tussen de binnenunit en iets wat de woonkamertemperatuur meet, en waar ik mee kan interfacen als mens (setpoint instellen/programmas maken) of dat ik dat via een smartphone doe.

welk product zou dit kunnen zijn?

ik heb het idee dat de binnenunit ook een uitbreiding nodig heeft. zou dat dit product moeten zijn? https://www.daikin.nl/nl_...uals-documents-b7f056ea11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 07:59
Tanuki schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:33:
Nog een vraag: Nu ik de backup heaters heb aangesloten, en in de komende dagen ook het verwarming circuit dicht heb, zou ik met enkel de heaters kunnen verwarmen? Zonder dus de koudemiddel leidingen aangesloten te hebben?
M.a.w., kan ik de installatie alvast eens testen (tegen een hoog elektra verbruik) nog voor de inbedrijfstelling?
Ik zou zeggen ja. Heb niet gekeken of u alles juist hebt aangesloten, ik reageer nu enkel op uw vraag.
Ja, de Daikin kan de BUH activeren middels een Noodbedrijfsmodus, dus zonder een (werkende) compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Japie.G

Colour Classic

aalfs schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:28:
Dag allemaal. ik ben zojuist eigenaar geworden van een huis met een daikin altherma hybride warmtepomp. bij het renoveren is helaas de thermostaat kabel defect geraakt, deze kabel was helaas ingemetseld en er kan dus geen nieuwe getrokken worden zonder in de muur te breken.

mn hoop is dat ik nu een draadloze verbinding kan opzetten tussen de binnenunit en iets wat de woonkamertemperatuur meet, en waar ik mee kan interfacen als mens (setpoint instellen/programmas maken) of dat ik dat via een smartphone doe.

welk product zou dit kunnen zijn?

ik heb het idee dat de binnenunit ook een uitbreiding nodig heeft. zou dat dit product moeten zijn? https://www.daikin.nl/nl_...uals-documents-b7f056ea11
Ik ben bezig met de DE-montage van mijn daikin hybride systeem (want naar full electric gegaan), en had precies zo'n setup in gebruik :P

Originele bediening met nieuwe thermostaat kabel bij binnenunit plaatsen voor bediening van systeem. Systeem vervolgens op externe kamerthermostaat sturing zetten en dan:

Nerdmanier:
Shelly met een potentiaal vrij contact bij binnenunit plaatsen, die kan rechtstreeks de verwarmingsvraag aan of uit zetten. Shelly dan aansturen via een thermostaat entiteit in bijvoorbeeld homeassistent, die zijn temperatuur haalt van welke tempsensor dan ook.
Geschikte shelly heb ik nog liggen, mocht je interesse hebben, stuur me een PM (ouder tyoe). Aan mijn nieuwe warmtepomp heb ik deze in gebruik: https://www.amazon.nl/dp/...t_b_fed_asin_title_3&th=1

Non-nerd manier:
Wil je een kant en klare, non-nerd oplossing kun je een draadloze aan/uit thermostaat met een potentiaal vrije aansturing in de ontvanger gebruiken, bijvoorbeeld die van Watts, die verkoopt Daikin ook als officiële accessoire. Ik heb zo'n set over, dus mocht je interesse hebben, stuur me een pm ;-)
- https://benem.nl/watts-vi...ing-potentiaalvrij-1.html (ontvanger)
- https://benem.nl/watts-vision-thermostaat-belux.html (thermostaat, ik heb hem in het zwart)

Overigens heb ik een complete Daikin-Intergas 8kw koelen en verwarmen hybride systeem over 8)7 Dus als je je hele systeem opblaast ofzo, stuur me dan ook een pm hahaha

[ Voor 23% gewijzigd door Japie.G op 07-04-2025 17:04 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 12:44
Tanuki schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:33:
Waarom zou je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Op dit moment heb ik een kapotte airco buitenunit. En daardoor dus geen airco (en geen verwarming).

Fijn idee toch, dat je bij wat voor gebrek dan ook iig warmte je vloer in kunt sturen met de backup heaters? Beter dan niets...

We hebben deze winter af en toe een kacheltje van 3,6 kWh aan gehad. Maar dat is lucht verwarmen. Ding uitzetten en het was zo weer afgekoeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Predge
Predge schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:45:
[...]

Ik zou zeggen ja. Heb niet gekeken of u alles juist hebt aangesloten, ik reageer nu enkel op uw vraag.
Ja, de Daikin kan de BUH activeren middels een Noodbedrijfsmodus, dus zonder een (werkende) compressor.
Was toch zelf ook even nieuwsgierig of het ook echt lukt. Dus zojuist getest. ;)

Moet je wel eerst de installateurscode (5678) invullen en binnen 'Emergency' (of Noodbedrijfsmodus) naar de volgende setting gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh9348rRScKHEl_JOutU-QgSXDM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/90Po0f37KXJiN7te5kMWSACk.jpg?f=user_large

Je ziet dan ook een emergency-icoontje in beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtWPwwMTsridMz1aJkvu6rF9nDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7refZnS0Xzy2LL53zj0aiE4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ERFOlAZ4nSpRFKbIs9OA-Fysr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knlS6IPcNL7RZldsL2pkctuS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ja, dat werkt! Kost je wel veel stroom, maar de compressor kan je dus gedwongen uitschakelen en dan pakt hij volledig de BUH als zijnde het enigste verwarmingselement. Voor nood dus inderdaad.
Vond het na 5min. wel welletjes. Hij begon met 9000W en liep vlot terug naar zo'n 3000W...

[ Voor 25% gewijzigd door Predge op 07-04-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strobot04
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-04 08:34
Nieuwbouw appartement aangekocht waar een Daikin Altherma 3 RF wordt voorzien (ERGA04EV buitenunit - EHVH04S18E6V binnenunit) .
Misschien domme vraag maar kan de koelfunctie nadien nog (makkelijk?) toegevoegd worden of dient deze keuze van in het begin gemaakt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Strobot04 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:52:
Nieuwbouw appartement aangekocht waar een Daikin Altherma 3 RF wordt voorzien (ERGA04EV buitenunit - EHVH04S18E6V binnenunit) .
Misschien domme vraag maar kan de koelfunctie nadien nog (makkelijk?) toegevoegd worden of dient deze keuze van in het begin gemaakt te worden?
https://www.wasco.nl/artikel/7832972

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:03
Strobot04 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:52:
Even goed nadenken of je dat wel wil: typisch gaat die kou dan in de vloer en misschien heb je liever geen koude voeten! Bij onze stenen vloer doe ik het zeker niet, misschien is het wel OK als je PVC of (speciaal) laminaat parket hebt. Eigen voorkeur natuurlijk, maar denk het even door!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strobot04
Het stuk bestaat dus maar zegt nog niets over de omslachtigheid om het te laten installeren nadien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strobot04
mawashigeri schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:41:
[...]

Even goed nadenken of je dat wel wil: typisch gaat die kou dan in de vloer en misschien heb je liever geen koude voeten! Bij onze stenen vloer doe ik het zeker niet, misschien is het wel OK als je PVC of (speciaal) laminaat parket hebt. Eigen voorkeur natuurlijk, maar denk het even door!
Komt vloerverwarming met keramisch parket te liggen.
Leek me net wel een leuk gegeven aangezien je het koelere gevoel beter gaat opnemen/ervaren, dan dat de lucht tegen je hoofd wordt aangeblazen door (al dan niet mobiele) airco's?
Of dat is althans de theorie...

Andere vraag die ik me wel stel: is het sop de kolen waard en weegt de 3-4 graden die je theoretisch kan koelen op tegen de additionele kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Predge schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:14:
[...]

Was toch zelf ook even nieuwsgierig of het ook echt lukt. Dus zojuist getest. ;)

Moet je wel eerst de installateurscode (5678) invullen en binnen 'Emergency' (of Noodbedrijfsmodus) naar de volgende setting gaan:
[Afbeelding]

Je ziet dan ook een emergency-icoontje in beeld.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus ja, dat werkt! Kost je wel veel stroom, maar de compressor kan je dus gedwongen uitschakelen en dan pakt hij volledig de BUH als zijnde het enigste verwarmingselement. Voor nood dus inderdaad.
Vond het na 5min. wel welletjes. Hij begon met 9000W en liep vlot terug naar zo'n 3000W...
Cool! Goed om te weten dit!
En inderdaad, ik zou hoog stroomverbruik verwachten inderdaad. Maar 9000W? Thermisch of daadwerkelijk op de elektra meter? Want dat is wel fors, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
Tanuki schreef op woensdag 9 april 2025 @ 04:08:
[...]

Cool! Goed om te weten dit!
En inderdaad, ik zou hoog stroomverbruik verwachten inderdaad. Maar 9000W? Thermisch of daadwerkelijk op de elektra meter? Want dat is wel fors, lijkt me?
Thermisch en elektrisch is dus hetzelfde met de heaters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Patrick4 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:38:
[...]

Thermisch en elektrisch is dus hetzelfde met de heaters ;)
Uiteraard, dat is COP=1. Het was nog vroeg. :p Maar dan is 9000W toch bizar veel? Of waren dat alle 3 heaters tegelijk, die dan dus 3000W trekken per stuk (tijdens de opstartfase)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-05 08:06
Zou je zo ook kunnen checken of je buh daadwerkelijk is aangesloten en of alle steps hebt geinstalleerd?

Nooit te horen gekreegen van mijn installateur en heb tot nu toe enkel step 1 gezien. Zou wel willen weten of step 2 er helemaal niet in zit of dat ie niet geconfigureerd is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predge
Tanuki schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:47:
[...]

Uiteraard, dat is COP=1. Het was nog vroeg. :p Maar dan is 9000W toch bizar veel? Of waren dat alle 3 heaters tegelijk, die dan dus 3000W trekken per stuk (tijdens de opstartfase)?
Heb een 3 fase aansluiting en het 9W model, inderdaad trekt die BUH (indien toegestaan en nodig) max 9000W, alle drie samen dus. Maar dat is in geval van echte kou en een koude opstart vaak maar heel kort, seconden of misschien een minuutje.
Nu met de noodbedrijf-test duurde dat wat langer, maar na een minuut of wat ging hij naar 3000W.
De BUH stappen staan bij mij op 1KW en 2kW. Want stap 1 is dan 3kWw en stap 2 is nog een keer 6kW erbij. Dus dat klopt ook wel, denk ik of is puur toeval wegens mijn gekozen waarden. Ik zou dat mogelijk nog een keer anders in kunnen stellen en kijken hoe en wat, want het is waarschijnlijk de tijd dat die elementen aanstaan wat maakt dat je je ingestelde stap-Wattage-waarde haalt. Maar zie even geen reden daar verder in te duiken. Dit werkte zo, dus leuk/handig voor als het nodig is.

Edit: Nu een overzichtje erbij gezet. Hier zie je het gedrag van de BUH (rood) zoals ik hem heb en ingesteld heb bij noodbedrijf. Iets later zie je dat de compressor (paars) weer gewoon zijn ding mag doen. Dit alles was net voordat de verwarming toch aan zou moeten wegens een wat koeler wordende woonkamer, dus deze test op dat moment kwam heel mooi uit zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsU3YelW4yUmcPTPfA6DTjxmdfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UveLYrk9lN1sudbSrjpiJzxm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Predge op 09-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Tanuki schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:47:
[...]

Er is ook een 9kw model, anders dus dan die van jou. De jouwe zal +\- 6000w cop1 doen.

Edit: ook niet goed wakker hier, was al uitgelegd🤪

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 09-04-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-05 08:22
Predge schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:46:
[...]

Heb een 3 fase aansluiting en het 9W model, inderdaad trekt die BUH (indien toegestaan en nodig) max 9000W, alle drie samen dus. Maar dat is in geval van echte kou en een koude opstart vaak maar heel kort, seconden of misschien een minuutje.
Nu met de noodbedrijf-test duurde dat wat langer, maar na een minuut of wat ging hij naar 3000W.
De BUH stappen staan bij mij op 1KW en 2kW. Want stap 1 is dan 3kWw en stap 2 is nog een keer 6kW erbij. Dus dat klopt ook wel, denk ik of is puur toeval wegens mijn gekozen waarden. Ik zou dat mogelijk nog een keer anders in kunnen stellen en kijken hoe en wat, want het is waarschijnlijk de tijd dat die elementen aanstaan wat maakt dat je je ingestelde stap-Wattage-waarde haalt. Maar zie even geen reden daar verder in te duiken. Dit werkte zo, dus leuk/handig voor als het nodig is.
Ik heb in het overzicht gezien dat jij een EHBH08EF9W model hebt.
Wij hebben een EHVH08S18EJ9W model en ook een 3-fasen aansluiting en een 9 kW BUH.
Zouden de (default-) configuraties voor de BUH voor deze modellen gelijk zijn?

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Predge schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:46:
[...]

Let op: als je in de software instelt dat stap 1 gelijk is aan 1 kW en stap 2 aan 2 kW, dan betekent dat niet dat er slechts max 3 kW verbruikt wordt. Deze instellingen zijn uitsluitend bedoeld voor de softwarematige tellers, zodat het verbruik correct wordt geregistreerd.

De BUH (Back-Up Heater) heeft namelijk maar twee relais:
• Op relais 1 zit één element aangesloten.
• Op relais 2 zitten de tweede en derde elementen.

Bij stap 1 wordt alleen relais 1 ingeschakeld.
Bij stap 2 worden zowel relais 1 als relais 2 ingeschakeld.

In jouw noodloop-test begon het systeem waarschijnlijk direct met stap 2. Vervolgens werd gedetecteerd dat dit vermogen niet nodig was, waarna er is teruggeschakeld naar stap 1.

Belangrijk om te weten: de BUH-elementen zijn niet regelbaar – ze zijn alleen in- of uitgeschakeld. Je moet je software dus vertellen dat:
• Stap 1 = 3 kW
• Stap 2 = 9 kW

@Tanuki heeft een 6v model welke hij op 3fasen heeft aangesloten middels het re-wiren van de binnenunit. (De 9w unit is default al op de juiste manier gewired voor de Nederlandse 3fase aansluiting) In het geval van @Tanuki l moeten de instellingen dus zijn:

• Stap 1 = 2 kW
• Stap 2 = 6 kW

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 09-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Klopt, had zoiets ook reeds door. Zou het niet ook de tijd zijn wat maakt dat hij dan je ingestelde waarde poogt te halen? Ja, ze gaan aan of uit, zit niets tussen. Hij speelt dan met de beide stappen wat maakt dat hij uiteindelijk genoeg en niet teveel vermogen in het water stopt; dat resulteerd na enige tijd dus in geflipper van relais, vermoed ik zo. Bij mijn test begon ik met een koude opstart en moest het CV water eerst nog überhaupt op temperatuur komen, maar je ziet al dat hij na enige tijd die stap 2 steeds korter inschakelde.
Heb dan ook een overzichtje in die post toegevoegd waar je het gedrag mooi kan zien.

Dank.

[ Voor 84% gewijzigd door Predge op 09-04-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Predge schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:30:
Klopt, had zoiets ook reeds door. Zou het niet ook de tijd zijn wat maakt dat hij dan je ingestelde waarde poogt te halen? Ja, ze gaan aan of uit, zit niets tussen. Hij speelt dan met de beide stappen wat maakt dat hij uiteindelijk genoeg en niet teveel vermogen in het water stopt; dat resulteerd na enige tijd dus in geflipper van relais, vermoed ik zo. Bij mijn test begon ik met een koude opstart en moest het CV water eerst nog überhaupt op temperatuur komen.
Heb net een overzichtje toegevoegd waar je het gedrag mooi kan zien.

Dank.
Naar mijn kennis is de software setting alleen bedoeld voor de software kWh tellers. Geen idee of hij middels schakelen een andere gemiddelde afgifte probeert te bewerkstelligen eigenlijk. Het zou natuurlijk wel kunnen. Testje doen. Een uur aanzetten, kijken naar de daadwerkelijke hoeveelheid opgenomen vermogen door de BUH, en daarna wat de WP geregistreerd heeft aan verbruik.. Interessant wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
De tip voor elke WP bezitter die de installatie goed wil inregelen:
Investeer in een goede kW meter (bijvoorbeeld HomeWizard) voor de WP, sluit wat temperatuuropnemers aan (bijvoorbeel Shelly) en zet dat alles in HomeAssistant. Het kan ook zeker anders (is genoeg info te vinden), maar dit is hoe ik alles heel goed kan volgen en dus wat kan bijsturen.

Wat de Daikin zelf bijhoudt aan verbruik is voor mij zelf dus vrij oninteressant, ik kijk niet op die interne tellers.

[ Voor 25% gewijzigd door Predge op 09-04-2025 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Predge schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:46:
De tip voor elke WP bezitter die de installatie goed wil inregelen:
Investeer in een goede kW meter (bijvoorbeeld HomeWizard) voor de WP, sluit wat temperatuuropnemers aan (bijvoorbeel Shelly) en zet dat alles in HomeAssistant. Het kan ook zeker anders (is genoeg info te vinden), maar dit is hoe ik alles heel goed kan volgen en dus wat kan bijsturen.

Wat de Daikin zelf bijhoudt aan verbruik is voor mij zelf dus vrij oninteressant, ik kijk niet op die interne tellers.
Eens :-D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQxeMwhBwq0jzzIup6soP1q8Urk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dk90lmSnMtfXUvuIbtozuIlI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Japie.G schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:25:
[...]

Let op: als je in de software instelt dat stap 1 gelijk is aan 1 kW en stap 2 aan 2 kW, dan betekent dat niet dat er slechts max 3 kW verbruikt wordt. Deze instellingen zijn uitsluitend bedoeld voor de softwarematige tellers, zodat het verbruik correct wordt geregistreerd.

De BUH (Back-Up Heater) heeft namelijk maar twee relais:
• Op relais 1 zit één element aangesloten.
• Op relais 2 zitten de tweede en derde elementen.

Bij stap 1 wordt alleen relais 1 ingeschakeld.
Bij stap 2 worden zowel relais 1 als relais 2 ingeschakeld.

In jouw noodloop-test begon het systeem waarschijnlijk direct met stap 2. Vervolgens werd gedetecteerd dat dit vermogen niet nodig was, waarna er is teruggeschakeld naar stap 1.

Belangrijk om te weten: de BUH-elementen zijn niet regelbaar – ze zijn alleen in- of uitgeschakeld. Je moet je software dus vertellen dat:
• Stap 1 = 3 kW
• Stap 2 = 9 kW

@Tanuki heeft een 6v model welke hij op 3fasen heeft aangesloten middels het re-wiren van de binnenunit. (De 9w unit is default al op de juiste manier gewired voor de Nederlandse 3fase aansluiting) In het geval van @Tanuki l moeten de instellingen dus zijn:

• Stap 1 = 2 kW
• Stap 2 = 6 kW
Even een vraag over die stap 2:
In geval van de 9W variant, bestaat de BUH dan uit 2 elementen van 3 kW die gelijktijdig geschakeld worden door relais 2 of uit 1 element van 6 kW?
Met andere woorden: zitten er is totaal twee elementen (3 kW en 6 kW) in of zitten er in totaal 3 elementen in (3 kW en 3 kW en 3 kW)?

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:36
piieter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:58:
[...]

Even een vraag over die stap 2:
In geval van de 9W variant, bestaat de BUH dan uit 2 elementen van 3 kW die gelijktijdig geschakeld worden door relais 2 of uit 1 element van 6 kW?
Met andere woorden: zitten er is totaal twee elementen (3 kW en 6 kW) in of zitten er in totaal 3 elementen in (3 kW en 3 kW en 3 kW)?
3 x 1 kW + 3 x 2 kW

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Dit had ik niet verwacht! 6 elementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
piieter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:12:
[...]

Dit had ik niet verwacht! 6 elementen?
Hoezo niet? 3 fasen in 2 trappen te schakelen. Op 1 fase 9kW is niet echt handig, dat is 40 A. Niks is onmogelijk maar verdelen over drie fasen is voor zo'n grote belasting veel beter. Dan past het ook veel beter binnen een standaard huisaansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door luxus op 09-04-2025 11:58 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
luxus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:46:
[...]

Hoezo niet? 3 fasen in 2 trappen te schakelen. Op 1 fase 9kW is niet echt handig, dat is 40 A. Niks is onmogelijk maar verdelen over drie fasen is voor zo'n grote belasting veel beter. Dan past het ook veel beter binnen een standaard huisaansluiting.
Wat ik begrijp uit jouw omschrijving, zou er per element 230 Volt staan. Ik dacht dat er 400 Volt zou staan over één element.
Heb je misschien een elektrisch schemaatje (schets) van hoe een en ander is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:29
Wat vinden jullie van het antwoord van mijn installateur?
Heb een probleem met hem dat de wp alleen op de thermostaat regeert in de woonkamer. Hierdoor krijgt o.a. de keuken die erachter ligt, te kort warmte (thermostaat in de keuken staat op 30 graden) en niet op de temperatuur van de kamer komt 20,5 maar hooguit op 18 - 19 graden en als alles dan afkoelt komt de keuken op 17 - 18 graden.
Voor de aanschaf gevraagd om te komen schouwen en ze hebben dus gezien dat wij onafhankelijke thermostaten in de verschillende ruimtes hebben. Hebben in hun mail aangegeven bezig te zijn met zone-regeling en dat moet kunnen en dat ze dat natuurlijk gaan regelen.

Stooklijn was ingesteld door de installateur in december 2023 en naderhand door mij in november 2024 aangepast (advies hier gekregen)
-5 -6
19 17
45 33
35 18
Delta
10 4

Bedrijfsmodus pomp van 2 continu op 2 vraag gezet.
Weersafhankelijk stoken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMPf_Wb68fbq9zyRnIgxp1RjPdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2TyLhLHRlmNcAEV9CAMHZcd3.png?f=fotoalbum_large

Wij klagen overigens niet over de radiatoren boven maar over de warmte beneden (volledig vloerverwarming) waarbij ons systeem met de cv 15 jaar gedraaid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
piieter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:59:
[...]

Wat ik begrijp uit jouw omschrijving, zou er per element 230 Volt staan. Ik dacht dat er 400 Volt zou staan over één element.
Heb je misschien een elektrisch schemaatje (schets) van hoe een en ander is aangesloten?
Misschien kun je wel wat vinden in een bedradingsschema, die heb ik zo niet liggen. Maar het is of in ster, of in driehoek aangesloten, en dat bepaalt of het 400 of 230 volt per weerstand is. Maar in feite maakt het niet uit, de weerstanden zijn zo gekozen dat je op de aangegeven vermogens uitkomt, dus een set van in totaal 3 kW en een set van in totaal 6 kW (voor het 9W model) . En je kan instellen wat ie doet, alleen 3 kW, 3 kW of 6 kW, of 3 kW of 9 kW. Maar het is altijd verdeeld over 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
luxus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:29:
[...]

Misschien kun je wel wat vinden in een bedradingsschema, die heb ik zo niet liggen. Maar het is of in ster, of in driehoek aangesloten, en dat bepaalt of het 400 of 230 volt per weerstand is. Maar in feite maakt het niet uit, de weerstanden zijn zo gekozen dat je op de aangegeven vermogens uitkomt, dus een set van in totaal 3 kW en een set van in totaal 6 kW (voor het 9W model) . En je kan instellen wat ie doet, alleen 3 kW, 3 kW of 6 kW, of 3 kW of 9 kW. Maar het is altijd verdeeld over 3 fasen.
Bedankt voor je antwoord! Ik zal het nog eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:01
Weet iemand waar in het menu je de tijd en dag van de Legionellarun kan instellen? Gezocht maar kon het niet vinden.

En als je de warmtepomp verbindt met Onecta via de Wifi module, download hij dan automatisch firmwares of is het optioneel en moet je toestemming geven daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:56
Atomius schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:31:
Weet iemand waar in het menu je de tijd en dag van de Legionellarun kan instellen? Gezocht maar kon het niet vinden.

En als je de warmtepomp verbindt met Onecta via de Wifi module, download hij dan automatisch firmwares of is het optioneel en moet je toestemming geven daarvoor?
Installateurs menu :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5xl7Wan2LnZZXyGxzjbeb_f8FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZksgrfngawDzbLec75MGoDb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Dank je wel. Heb er denk ik overheen gekeken. YouTube: Daikin Altherma 3 Disinfection settings #legionella #daikin #altherma

[ Voor 29% gewijzigd door Atomius op 10-04-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over Legionella, wel interesant filmpje:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predge
Mag het hier niet zeggen, maar het onderwerp legionella is echt zwaar overdreven (zoals wel meer in deze wereld ;) ) en in wezen zelfs onzin gezien de lange leidingen en zelfs nog aangesloten doodlopende stukken in huizen en gebouwen...
Met een zogenaamde legionella run verwarm je enkel(!!!) de tank zelf verder op. Punt.
En dat is voor het gros van de huizen met de aanwezige water- en warmwater-leidingen geen probleem, want je gebruikt toch over het algemeen overal wel regelmatig water, dus spoelt alles goed door.
Het 'gevaar' zit hem in de doodlopende, zelden en niet gebruikte leidingen. Daar doet 55 of 60+graden water in je tank/systeem uiteraard helemaal niets aan, want dat komt er immers nooit.......... 8)7

Maar wat wel zo is, met meer warmte in je tank heb je ook meer lekker warm douchewater. Al koelt dat extra warme water ook weer wat sneller af.

[ Voor 23% gewijzigd door Predge op 10-04-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:45
Atomius schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:31:

automatisch updaten is voor zo ver ik heb gevonden geen vinkje wat je aan kan zetten. je ziet vanzelf in onecta dat er een update is en kan die alleen handmatig uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
@Predge Nu doe je weer alsof op tweakers censuur wordt toegepast over legionella. Net zoals eerder hier: Predge in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen". Jouw mening is daar niet spannend genoeg voor...

Dan ook even mijn vorige reactie op de jouwe aanhalen: Patrick4 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Met name legionella in de tank zelf is een risico, omdat dit water naar de douche gaat waar het verstuift en wordt ingeademd. Het water in andere leidingen, verder weg, heeft daar veel minder invloed op. Bovendien, dat je niet al je leidingen kan steriliseren wil niet zeggen dat je ze dan allemaal maar niet gaat steriliseren. De "alles of niets" strategie is hier niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Klopt, gaat toch nog best goed hier. Maar de legionella doet vaak veel stof opwaaien. En toegegeven, misschien blaas ik wel bewust wat stof op. Menigeen is veel te angstig over dit soort van zaken. Enigzins begrijpelijk wel, want ja, dit wereldje werkt op angst.

En ja, ik weet niet meer wat ik hieronder schreef, maar het verwijderde stukje ging waarschijnlijk over onze lieve govern-the-mind aka roverheid en het onderwerp gas en juist de absurde drang om ons van het gas af te hebben, koste wat het kost! Terwijl gas een geweldige natuurlijke brandstof is met boel veel enrgie. Maar ja...
Het stukje over legionella staat er inderdaad nog:

Predge in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
---> Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czje6nQ-5T-OoFrAZAwb6D_KLts=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/35Ztg6OuLRRr4emv7puJhYye.jpg?f=user_large <---

Dat dus.

[ Voor 34% gewijzigd door Predge op 10-04-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tHyEstes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 20:33
Weet iemand of er ook een instelling is om de warm watertank 'langzaam' op te warmen? Nu wil de WP op volle kracht opwarmen, terwijl het net zoals bij de vloerverwarming best rustig aan mag.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/nNmHwk4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Verwijderd.

[ Voor 107% gewijzigd door piieter op 10-04-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MrRobin schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:42:
[...]

automatisch updaten is voor zo ver ik heb gevonden geen vinkje wat je aan kan zetten. je ziet vanzelf in onecta dat er een update is en kan die alleen handmatig uitvoeren.
Ik startte voor de gein die app weer eens op en zie nu een update staan. 3.5.0. Iemand een idee? Releasenotes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 16:40
tHyEstes schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:53:
Weet iemand of er ook een instelling is om de warm watertank 'langzaam' op te warmen? Nu wil de WP op volle kracht opwarmen, terwijl het net zoals bij de vloerverwarming best rustig aan mag.
[Afbeelding]
De meest effectieve vermogensbeperking lijkt vooralsnog de stilste stand te activeren. Per stap zou 10% van het verbruiksvermogen af moeten gaan aldus Jan- in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen" zelfs.

Of je efficiëntie hiermee ook omlaag gaat, is nog onduidelijk, maar als je hierdoor je PV opbrengst kunt matchen, dan maakt dat natuurlijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wel ff code 5678 ingeven meen ik

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier ga ik elke week naar 53 graden. Ik hou niet van de BUH :+ Zo heel af en toe, maar t staat al maanden uit.
Er is ook voldoende flow, de tank gaat best elke 2 dagen leeg. We leven nog en van legionella ga je niet dood :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Predge schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:17:
[...]

Maar wat wel zo is, met meer warmte in je tank heb je ook meer lekker warm douchewater. Al koelt dat extra warme water ook weer wat sneller af.
Ik heb nog steeds geen bewijs dat 2x per dag aar 41 graden, voordeliger is, dan 1x per dag naar 53 graden :P
Overigens heb ik dynamisch, dus om 13h00 naar 53 graden voor 9cnt per kwh, is nog steeds voordeliger denk ik dan 2x op een ander tijdstip (voor 20-25cnt pet kwh) naar 41 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHyEstes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 20:33
NESFreak schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:59:
[...]

De meest effectieve vermogensbeperking lijkt vooralsnog de stilste stand te activeren. Per stap zou 10% van het verbruiksvermogen af moeten gaan aldus Jan- in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen" zelfs.

Of je efficiëntie hiermee ook omlaag gaat, is nog onduidelijk, maar als je hierdoor je PV opbrengst kunt matchen, dan maakt dat natuurlijk niets uit.
Daar kan ik eens mee spelen. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
PCJR schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:51:
[...]

Hier ga ik elke week naar 53 graden. Ik hou niet van de BUH :+ Zo heel af en toe, maar t staat al maanden uit.
Er is ook voldoende flow, de tank gaat best elke 2 dagen leeg. We leven nog en van legionella ga je niet dood :)
De tank gaat niet leeg he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
En ik zou toch maar voorzichtig zijn voor deze raad te geven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predge
Wat mij betreft mogen we alles zeggen, dus dit bovenstaande en dat we niet weten wat gezegd is is niet fraai.

Maar uiteraard moeten we het netjes houden. Altijd!
Verschil van inzichten en meningen zullen we altijd houden, met alles. Houden zo!
Helaas wordt het Verdeel en Heers spel zeer vakkundig gespeeld en merk je dat met de simpelste onderwerpen. Helaas. De burger is altijd de pisang, met alles.

Verder waardeer ik Tweakers voor deze fora (forums?), want we leren veel van elkaar. Ook off-topic zaken die soms langskomen. Zoals dit dus... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Predge op 10-04-2025 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:58
Laten we niet de legionella discussie hier weer opnieuw gaan voeren, hier is een los topic voor: Voorkomen legionella in boilers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
Predge schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:25:
[...]

Wat mij betreft mogen we alles zeggen, dus dit bovenstaande en dat we niet weten wat gezegd is is niet fraai.

Maar uiteraard moeten we het netjes houden. Altijd!
Verschil van inzichten en meningen zullen we altijd houden, met alles. Houden zo!
Helaas wordt het Verdeel en Heers spel zeer vakkundig gespeeld en merk je dat met de simpelste onderwerpen. Helaas. De burger is altijd de pisang, met alles.

Verder waardeer ik Tweakers voor deze fora (forums?), want we leren veel van elkaar. Ook off-topic zaken die soms langskomen. Zoals dit dus... ;)
Ik heb het bericht zelf verwijderd, omdat het een antwoord op een voorgaand bericht was, dat echter niet klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
piieter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ik zal het nog eens bestuderen.
@luxus
Uit het bedradingsschema van de back-up verwarming in de installatiehandleiding voor de installateur werd ik niet veel wijzer.
Hoe de elektrische elementen aangesloten zitten, ontbrak juist.
Na wat googelen kwam ik onderstaand schema tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzsfsG2vlSHdgPKdT0QaUj_H7oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akxldBsJLDrVMVJ3EH1OEE5I.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit schema zo zie, dan zijn de elementen in ster geschakeld, maar de nuldraad via contact 13-14 (K5M) is niet aangesloten.
Zwevend sterpunt??? Wat is hiervan de bedoeling?

Ik ga ervan uit dat K1M het eerste relais is dat ingeschakeld wordt bij stap 1 en K2M het tweede relais dat wordt ingeschakeld bij stap 2.
De E1H elementen zorgen voor een vermogen van 3 kW en de E2H elementen zorgen voor 6 kW.
Dus als beide ingeschakeld worden, dan heb je 9 kW.

Kloppen deze redenaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
piieter schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:31:
[...]

@luxus
Uit het bedradingsschema van de back-up verwarming in de installatiehandleiding voor de installateur werd ik niet veel wijzer.
Hoe de elektrische elementen aangesloten zitten, ontbrak juist.
Na wat googelen kwam ik onderstaand schema tegen.
[Afbeelding]

Als ik dit schema zo zie, dan zijn de elementen in ster geschakeld, maar de nuldraad via contact 13-14 (K5M) is niet aangesloten.
Zwevend sterpunt??? Wat is hiervan de bedoeling?

Ik ga ervan uit dat K1M het eerste relais is dat ingeschakeld wordt bij stap 1 en K2M het tweede relais dat wordt ingeschakeld bij stap 2.
De E1H elementen zorgen voor een vermogen van 3 kW en de E2H elementen zorgen voor 6 kW.
Dus als beide ingeschakeld worden, dan heb je 9 kW.

Kloppen deze redenaties?
Twee sets weerstanden, driefasen in ster inderdaad. Welke dan de 3kW is en welke de 6kW set kun je zo niet zien, maar 't lijkt logisch dat dat inderdaad set 1 en set 2 is. Als je 3 gelijke impedantie in drie fasen in ster aansluit en gelijk schakelt dan doet de nul niets dus die hoef je dan ook niet te bedraden. (Ongeveer) symmetrische belasting dus het sterpunt is dan (ongeveer) 0 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
luxus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:54:
[...]

Twee sets weerstanden, driefasen in ster inderdaad. Welke dan de 3kW is en welke de 6kW set kun je zo niet zien, maar 't lijkt logisch dat dat inderdaad set 1 en set 2 is. Als je 3 gelijke impedantie in drie fasen in ster aansluit en gelijk schakelt dan doet de nul niets dus die hoef je dan ook niet te bedraden. (Ongeveer) symmetrische belasting dus het sterpunt is dan (ongeveer) 0 V.
Klinkt logisch. Bedankt!
Kun je ook nog stellen, dat de weerstanden van de tweede set, de helft van de Ohmse waarden hebben van die van de eerste set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
piieter schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:12:
[...]

Klinkt logisch. Bedankt!
Kun je ook nog stellen, dat de weerstanden van de tweede set, de helft van de Ohmse waarden hebben van die van de eerste set?
3 kW over drie gelijke weerstanden is 1 kW per weerstand, bij 230V is dat 1000/230= 4,3 A, en is dat 230^2/1000 = 53 Ohm.

Hetzelfde sommetje voor 2 kW per weerstand is 8,7 A en 26,5 Ohm.

Wat er gebeurt als je ze allebei tegelijk inschakelt wordt gelaten als oefening voor de lezer 🙃

[ Voor 9% gewijzigd door luxus op 10-04-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
luxus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:38:
[...]

3 kW over drie gelijke weerstanden is 1 kW per weerstand, bij 230V is dat 1000/230= 4,3 A, en is dat 230^2/1000 = 53 Ohm.

Hetzelfde sommetje voor 2 kW per weerstand is 8,7 A en 26,5 Ohm.

Wat er gebeurt als je ze allebei tegelijk inschakelt wordt gelaten als oefening voor de lezer 🙃
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:32
Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie

Ombouw naar 3f....voor de 6V

[ Voor 19% gewijzigd door vanderv op 11-04-2025 09:33 . Reden: Aanvulling 6V ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

De 9w hoef je in nederland niet om te bouwen, die kan rechtstreeks op een 3f aansluiting.

K1m relais bevat 3kw aan weerstand
K2m relais bevat 6kw aan weerstand

Stap1 = k1m aan = 3kW
Stap2 = k1m & k2m aan = 9kW

De 6v versie aansluiten op een nederlands 3f systeem waarbij je de volle 6kW wilt gebruiken is zonder herbedrading naar ster niet mogelijk. De standaard wiring heeft namelijk de nul niet aangesloten en dat betekent dat er 400v over de weerstand elementen komt te staan. Dat mag niet volgens de 6v schema’s, er mag 230v over de elementen staan. Dat betekent dat de 6v in nederland vaak slechts 1x een 2kW element aangesloten krijgt, of twee middels een kookgroep. Das an sich prima als je een 1f hoofdaansluiting hebt, maar als je 3f in je meterkast hebt is dat gewoon een lelijke manier van aansluiten, en met een kleine aanpassing aan te passen. Zie daarvoor onder andere het hierboven genoemde topic, de posts van @Tanuki en mijn filmpje van de ‘ombouw’. Maar dat gaat dus allemaal over de 6v versie, de 9w geldt dat allemaal niet voor! Die kan gewoon 400v over de elementen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Japie.G schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 05:47:
De 9w hoef je in nederland niet om te bouwen, die kan rechtstreeks op een 3f aansluiting.

K1m relais bevat 3kw aan weerstand
K2m relais bevat 6kw aan weerstand

Stap1 = k1m aan = 3kW
Stap2 = k1m & k2m aan = 9kW

De 6v versie aansluiten op een nederlands 3f systeem waarbij je de volle 6kW wilt gebruiken is zonder herbedrading naar ster niet mogelijk. De standaard wiring heeft namelijk de nul niet aangesloten en dat betekent dat er 400v over de weerstand elementen komt te staan. Dat mag niet volgens de 6v schema’s, er mag 230v over de elementen staan. Dat betekent dat de 6v in nederland vaak slechts 1x een 2kW element aangesloten krijgt, of twee middels een kookgroep. Das an sich prima als je een 1f hoofdaansluiting hebt, maar als je 3f in je meterkast hebt is dat gewoon een lelijke manier van aansluiten, en met een kleine aanpassing aan te passen. Zie daarvoor onder andere het hierboven genoemde topic, de posts van @Tanuki en mijn filmpje van de ‘ombouw’. Maar dat gaat dus allemaal over de 6v versie, de 9w geldt dat allemaal niet voor! Die kan gewoon 400v over de elementen hebben.
Ik heb een 9W model en volgens mij staat daar ook maar 230 V over de weerstand elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Vorig jaar had ik over mijn totale stroomverbruik april 222 kWh uit het net getrokken en 124 direct verbruikt. Dit is dus maar 36%.

Dit jaar let ik erop overdag de wasmachine en afwasmachine aan te zetten. Wel is het natuurlijk erg zonnig dit jaar in april dus dat maakt het ook makkelijker om direct te verbruiken dan op regenachtige dagen.

De thermostaat van de Daikin zet ik 's avonds naar 19,5. Als het dan 19,2 wordt 's nachts springt hij aan, maar vaak blijft hij hangen op 19,4 of 19,3 omdat de woning warm genoeg blijft kennelijk. Hierdoor springt hij 's nachts niet aan, wat fijn is omdat hij 's nachts natuurlijk geen zonne-energie kan gebruiken.

Als ik 's ochtends om 6u beneden kom zet ik de thermostaat op 21. Omdat ik een lage stooklijn heb is hij dan tot zo'n 15u bezig met verwarmen. Uiteraard moet hij in het begin wat harder werken maar hij schakelt toch wel vrij snel terug.

De woning wordt dan vrij snel 20 graden en die 21 bereikt hij dan samen met warmte van de zon ergens rond 15u. Daarna warmt de zon en het koken het huis verder op en is het in de avond zo'n 21-21,5 graad.

Volgens mij is dit best een aardige manier om het zelfverbruik te verhogen. Ik zit nu voor april op 70 kWh zelfverbuik en 70 kWh netverbruik, 50% dus.

Vooral in de maanden september, oktober, november, maart en april is dit wellicht een interessante strategie. In december tot en met februari is 24/7 verbruiken in mijn situatie denk ik interessanter. Dan moet hij 's nachts ook aan het werk kunnen om de woning overdag op een aangename temperatuur te kunnen houden.

Wat ik hiermee voorkom is dat de warmtepomp 's nachts door blijft werken en het huis op +/- 20,7 gr houdt en als de zon dan opkomt en de woning gaat verwarmen snel de 21 gr bereikt en de warmtepomp uitgaat juist op het moment dat ik zelf gratis energie opwek. Enorm zonde als de saldering er straks af is natuurlijk. Dan zou ik bijna niets krijgen voor mijn opgewekte stroom overdag maar wel duur inkopen in de nacht.

Tot zover mijn poging om de warmtepomp vooral overdag te laten werken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Atomius op 11-04-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Atomius Lijkt me een hele nette regelen om te verwarmen op de zon.
Het is ook wat ik doe. Als het een wat koudere nacht gaat worden, wil ik het huis wel eens wat verder opwarmen. Allemaal om te voorkomen dat er snachts gestookt wordt.

Sowieso is het comfort veel beter dan met de gasketel. Stook lekker het hele huis met zonne-energie warm. Deuren mogen open blijven staan en het is lekker behaaglijk op de kinderkamers. Kunnen ze ook daar lekker spelen :)

Hoe dat in de winter uitpakt zien we wel. Als het dan wat kouder is in de gang en op de slaapkamers dan is dat maar zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik snap die regeling niet.
Thermostaat staat op 22 en na 22 gaat die gewoon door.
Het is nu 23,5 en ding staat te pendelen, vaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Als de thermostaat in de tocht hangt (open deuren) dan kan de gemeten temperatuur zomaar kortstondig drie graden zakken en gaat hij weer aan. Mogelijk is dat het geval. Met espaltherma kan je dat zien.

In de winter ga je er trouwens niet komen met alleen verwarmen tijdens daglicht. De dagen zijn te kort en het is simpelweg te koud. Je kan eventueel wel inregelen dat de WP overdag meer zijn best doet dan ‘s nachts, dat scheelt iets in verbruik maar gaat ten koste van comfort.

Maar, ook met stroom kopen is het voordeliger en milieuvriendelijker dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Patrick4 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:11:
Als de thermostaat in de tocht hangt (open deuren) dan kan de gemeten temperatuur zomaar kortstondig drie graden zakken en gaat hij weer aan. Mogelijk is dat het geval. Met espaltherma kan je dat zien.

In de winter ga je er trouwens niet komen met alleen verwarmen tijdens daglicht. De dagen zijn te kort en het is simpelweg te koud. Je kan eventueel wel inregelen dat de WP overdag meer zijn best doet dan ‘s nachts, dat scheelt iets in verbruik maar gaat ten koste van comfort.

Maar, ook met stroom kopen is het voordeliger en milieuvriendelijker dan gas.
Het hele huis is opgewarmd, dat gaat niet voor tocht zorgen van 3 graden verschil. Daarnaast hangt naast de Daikin thermostaat een zigbee temperatuur meter. En beide schommelen nauwelijks.

De dagen zijn kort en grauw. Ik weet zeker dat ik dan niet genoeg opwekking heb voor de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Jelte schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:00:
Ik snap die regeling niet.
Thermostaat staat op 22 en na 22 gaat die gewoon door.
Het is nu 23,5 en ding staat te pendelen, vaag...
Er even vanuit gaande dat je een Madoka thermostaat hebt:
Het is al eerder op dit forum voorbij gekomen, dat de blauwe LED-ring verlichting van de Madoka nogal wat warmte produceert. De helderheid van die verlichting is in te stellen. Misschien kan dit nog van invloed zijn in jouw situatie.

[ Voor 27% gewijzigd door piieter op 12-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:06
Beetje vreemde situatie hier: vandaag was het in een keer warm in huis. Ik heb even bij de warmtepomp gekeken op de binnenunit. Blijkt de Daikin 58kWh te hebben verbruikt!? In de geschedienis zijn eerde deze week geen gekke waardes te zien. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Heb nu verwarmen maar even uitgezet. Betreft een Daikin altherma 3 van 8kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
jaguarxj16 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:04:
Beetje vreemde situatie hier: vandaag was het in een keer warm in huis. Ik heb even bij de warmtepomp gekeken op de binnenunit. Blijkt de Daikin 58kWh te hebben verbruikt!? In de geschedienis zijn eerde deze week geen gekke waardes te zien. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Heb nu verwarmen maar even uitgezet. Betreft een Daikin altherma 3 van 8kw.
Dit soort waardes op één dag met de buitentemperatuur van vandaag kan bijna niet anders dan van het back-up element zijn lijkt mij. Hoe stuur jij de WP aan? Externe thermostaat, al dan niet van Daikin of anderszins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:06
Inderdaad externe thermostaat met zoneregeling(Danfoss). Draait verder al 4 jaar (redelijk) prima. Dus vond het vandaag wel gek met dit weer (17c)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
jaguarxj16 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:14:
Inderdaad externe thermostaat met zoneregeling(Danfoss). Draait verder al 4 jaar (redelijk) prima. Dus vond het vandaag wel gek met dit weer (17c)
Het kan zijn dat elektromagnetische straling een storing veroorzaakt op het danfoss systeem zag ik op internet. Vervelend want ga dat maar eens zoeken…
Wat gebeurd er eigenlijk als (indien aanwezig) spanning wegvalt doordat een batterij leeg is, zou het danfoss systeem dan voor de ‘veiligheid’ de warmtevraag aanzetten?
Ik ken verder het Danfoss systeem zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:32
Japie.G schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:16:
[...]

Ik startte voor de gein die app weer eens op en zie nu een update staan. 3.5.0. Iemand een idee? Releasenotes?
Ik had deze ook al eerder gemeld, toen niet gedaan, vervolgens ongeveer een week was de update weg. Nu inmiddels uitgevoerd, ging prima, een paar minuten geen verbinding, daarna weer alles oke.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

vanderv schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:01:
[...]

Ik had deze ook al eerder gemeld, toen niet gedaan, vervolgens ongeveer een week was de update weg. Nu inmiddels uitgevoerd, ging prima, een paar minuten geen verbinding, daarna weer alles oke.
Bizar dat er geen release notes zijn? Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:22:

Tot zover mijn poging om de warmtepomp vooral overdag te laten werken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Tja het is hier een iets anders setup. Ik ben van 1 nov 2024 over naar dynamisch icm een diy accu van 50kwh. Om beetje mee te stoeien voor de hobby maar ook alvast voor te denken na 2027.

Hier heb ik tijdens 24/7 verwarmen de wp uit in de dure uren/piekjes op de dag. Daarbuiten akn de wp dagen/weken lang aan een stuk draaien, veelal op laagste vermogen en laagste awt. Ik heb 2 winters nodig gehad om alles te finetunen ;)

De accu (aansturing) weet het huis verbruik en de voorspelling, dus de sww opwarming is ook in de forecast meegenomen. Voor de sww opwarming heb ik vaak 2 momentel elke dag in de Onecta kalender;
rond 03h en rond 13h00. Ik kies dan eco (41 graden) of comfort (53 graden.

Rond 14h bekijk ik de prijzen voor de komende 24h, en dan bepaal ik even snel of ik de eco of comfort pak. Is er echt een sterke dip (goedkope uurprijs) de volgende dag rond lunch, dan pak ik comfort daar. Dan is de tank vaak nog warm zat en is een opvolgende eco opwarming niet nodig.

Is welke dag 4minuten werk, maar automatiseren is wellicht knap lastig. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVw8MyE9XYoO0lPhdideBMYZ9zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ud7Qy7ObRcPLQkb09TFdb0mb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT-ezptDdkLo2hBvLHfjPmcKVjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdysJUYdwSHnvA3aAZKsYfJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uqb5qv9q8i1co8KaKUCEbrifiyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvjgQnjIjDwEAJVU2GA69P7n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:15:
[...]

Tja het is hier een iets anders setup. Ik ben van 1 nov 2024 over naar dynamisch icm een diy accu van 50kwh. Om beetje mee te stoeien voor de hobby maar ook alvast voor te denken na 2027.

Hier heb ik tijdens 24/7 verwarmen de wp uit in de dure uren/piekjes op de dag. Daarbuiten akn de wp dagen/weken lang aan een stuk draaien, veelal op laagste vermogen en laagste awt. Ik heb 2 winters nodig gehad om alles te finetunen ;)

De accu (aansturing) weet het huis verbruik en de voorspelling, dus de sww opwarming is ook in de forecast meegenomen. Voor de sww opwarming heb ik vaak 2 momentel elke dag in de Onecta kalender;
rond 03h en rond 13h00. Ik kies dan eco (41 graden) of comfort (53 graden.

Rond 14h bekijk ik de prijzen voor de komende 24h, en dan bepaal ik even snel of ik de eco of comfort pak. Is er echt een sterke dip (goedkope uurprijs) de volgende dag rond lunch, dan pak ik comfort daar. Dan is de tank vaak nog warm zat en is een opvolgende eco opwarming niet nodig.

Is welke dag 4minuten werk, maar automatiseren is wellicht knap lastig. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doe je goed met je gemiddelde! Maar hoe zet je de WP tijdens dure uren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
Atomius schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:42:
[...]

De tibber integratie van home assistant geeft per uur aan of het een goedk9op/normaal/duur uur is. Obv die data kan je de wp aan/ uit zetten of via smartgrid functie de wp helemaal dwingen uit te gaan (dus ook sww)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:42:
[...]

Ik heb 16 graden en 26 graden setpoints in de kalender ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u012ZFO631j6JyyWLsBqfmxzauM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZBaWpEjyKd4nm8SUMAxmGph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrRobin schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:46:
[...]

De tibber integratie van home assistant geeft per uur aan of het een goedk9op/normaal/duur uur is. Obv die data kan je de wp aan/ uit zetten of via smartgrid functie de wp helemaal dwingen uit te gaan (dus ook sww)
Dit zou inderdaad wel een id zijn om dit te automatiseren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrRobin
PCJR schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:54:
[...]

Dit zou inderdaad wel een id zijn om dit te automatiseren...
Laat maar weten als je YAML wil (of iemand anders). Ik heb verschillende automatiseringen voor:

- smartgrid sturen (aanbevolen aan / gedwongen aan / normaal / gedwongen uit) van de gehele WP. Dit obv de price levels van Tibber per uur. (aanbevolen aan elk goedkoopste uur van de dag, of wanneer price level (very_)low is, gedwongen aan wanneer stroomprijs negatief, normaal wanneer price levels normaal / unavailable (tibber api stuk) is, of gedwongen uit wanneer price levels (very_)high. Bij heating zitten nog wat mitsen en maren zodat smartgrid niet gedwongen uit gaat als het huis te veel afkoelt bijv.

- Ik heb zelf naregeling obv ESPhome + bluetooth thermostaat (beacont temperatuur elke X tijd per kamer) + thermostaatkraan per vloerlus (kamer), dat automatiseer ik ook.

- Ik draai zelf in LWT modus, omdat ik alleen 1 madoka in de woonkamer heb en dus naregeling wil op de 1e verdieping (badkamer + 3 slaapkamer), en omdat bij strenge wind / vorst de stooklijn soms niet helemaal perfect ingesteld is, doe ik elke dag om 00:05 kijken wat de huidige temperaturen per kamer zijn. als er een te koud is (kamer blijft niet op temperatuur bij stooklijn) dan gaat de LWT +2, of juist andersom als het huis warm genoeg is. Ook gaat de LWT naar *huidige waarde* +6 indien we in aanbevolen aan of gedwongen aan modus draaien (voor heating, voor koelen heb ik een weersonafhankelijke LWT)

- Als smartgrid naar aanbevolen aan modus gaat, verander ik het setpoint van alle thermostaten naar *huidige waarde* +1 (alleen bij verwarmen).

- ik schakel de WP CV automatisch uit of aan, afhankelijk van de temperaturen van de kamers. Maar alleen als alle kamers boven hun thermostaat setpoint zijn, en weer aan zodra ze er onder komen. En andersom voor koelen uiteraard.

Die laatste heb ik pas net gemaakt, maar lijkt vooral nuttig nu het af en toe warm is en dan is die LWT modus niet perfect. Dat ligt ook aan mijn eigen setup: ik heb 5 vloerlussen beneden en 4 boven, waarvan 1 beneden en 1 boven (badkamer) altijd open staan, enerzijds omdat dat enige manier is om badkamer in de winter warm te krijgen (verwarmt slecht), anderszijds omdat ik anders i.c.m. naregeling in storing kan komen bij een defrost (te weinig flow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:12
Kan iemand mij vertellen waar deze aansluiting op het Daikin 300L voor is? Ik zoek een plek voor een extra PT1000 thermometer, is deze aansluiting hier een plek voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu8Oy-aUlBbSxZElWjKN7_t8gnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew60gJRkiH3ewAMxXSqjAbbK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-05 17:35
[quote]bhcommander schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:42:
Kan iemand mij vertellen waar deze aansluiting op het Daikin 300L voor is? Ik zoek een plek voor een extra PT1000 thermometer, is deze aansluiting hier een plek voor?

* aangepast *

hier het juiste andwoord op je vraag :
Een EKHWS300 neem ik aan? Bedoel je G of E? G is voor de retour van een evt. recirculatiepomp. E is voor een overdrukventiel. De 300 heeft geen extra aansluiting voor een sensor bovenin. Mogelijk kan je wel een passende dompelbuis vinden en deze hier voor misbruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door Tourtje op 15-04-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bhcommander schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:42:

[Afbeelding]
Een EKHWS300 neem ik aan? Bedoel je G of E? G is voor de retour van een evt. recirculatiepomp. E is voor een overdrukventiel. De 300 heeft geen extra aansluiting voor een sensor bovenin. Mogelijk kan je wel een passende dompelbuis vinden en deze hier voor misbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTOSfRLTBqG5kI6aYyiiGi0TwUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OUBJVlWQw4HojOc7f6sjtjsg.png?f=user_large

@Tourtje Een RVS vat heeft geen anode.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 15-04-2025 11:38 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:12
MrRobin schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:18:
[...]

Laat maar weten als je YAML wil (of iemand anders).
Daar ben ik wel benieuwd naar. Ter lering en vermaak.

Ik ben momenteel een aantal scenarios in eigen woorden aan het opschrijven, waarin de voorwaarden en bijbehorende acties beschrijf. Dit wil ik later gaan implementeren in daadwerkelijke automatiseringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 13:01

pingwim

What's a world without Wimmen

MrRobin schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:18:
[...]

Laat maar weten als je YAML wil (of iemand anders). Ik heb verschillende automatiseringen voor:

- smartgrid sturen (aanbevolen aan / gedwongen aan / normaal / gedwongen uit) van de gehele WP. Dit obv de price levels van Tibber per uur. (aanbevolen aan elk goedkoopste uur van de dag, of wanneer price level (very_)low is, gedwongen aan wanneer stroomprijs negatief, normaal wanneer price levels normaal / unavailable (tibber api stuk) is, of gedwongen uit wanneer price levels (very_)high. Bij heating zitten nog wat mitsen en maren zodat smartgrid niet gedwongen uit gaat als het huis te veel afkoelt bijv.

- Ik heb zelf naregeling obv ESPhome + bluetooth thermostaat (beacont temperatuur elke X tijd per kamer) + thermostaatkraan per vloerlus (kamer), dat automatiseer ik ook.

- Ik draai zelf in LWT modus, omdat ik alleen 1 madoka in de woonkamer heb en dus naregeling wil op de 1e verdieping (badkamer + 3 slaapkamer), en omdat bij strenge wind / vorst de stooklijn soms niet helemaal perfect ingesteld is, doe ik elke dag om 00:05 kijken wat de huidige temperaturen per kamer zijn. als er een te koud is (kamer blijft niet op temperatuur bij stooklijn) dan gaat de LWT +2, of juist andersom als het huis warm genoeg is. Ook gaat de LWT naar *huidige waarde* +6 indien we in aanbevolen aan of gedwongen aan modus draaien (voor heating, voor koelen heb ik een weersonafhankelijke LWT)

- Als smartgrid naar aanbevolen aan modus gaat, verander ik het setpoint van alle thermostaten naar *huidige waarde* +1 (alleen bij verwarmen).

- ik schakel de WP CV automatisch uit of aan, afhankelijk van de temperaturen van de kamers. Maar alleen als alle kamers boven hun thermostaat setpoint zijn, en weer aan zodra ze er onder komen. En andersom voor koelen uiteraard.

Die laatste heb ik pas net gemaakt, maar lijkt vooral nuttig nu het af en toe warm is en dan is die LWT modus niet perfect. Dat ligt ook aan mijn eigen setup: ik heb 5 vloerlussen beneden en 4 boven, waarvan 1 beneden en 1 boven (badkamer) altijd open staan, enerzijds omdat dat enige manier is om badkamer in de winter warm te krijgen (verwarmt slecht), anderszijds omdat ik anders i.c.m. naregeling in storing kan komen bij een defrost (te weinig flow)
Er zijn veel combinaties van thermostaten, afgiftesystemen en warmtepomp.
Ik kreeg het pendelen ook niet gereduceerd tot nul met de stooklijn (AWT).

Nu "gooi" ik de warmtepomp uit met HomeAssistant als de thermostaat schakelt naar "OFF".
Een sensor gemaakt 'wp_demand' die het verschil tussen 'vertrekwater setpoint' en 'inlet'.
Op basis van 'wp_demand' en andere triggers in HomeAssistant start de warmtepomp weer op.

Scheelt al met al veel electriciteit. To be continued.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrRobin
Hierbij mijn automations, voor wie er wat aan heeft of inspiratie mee op kan doen:

De device/entity ID's die nietszeggend zijn, zijn de twee smartgrid contacten die ik schakel met een shelly uni.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
alias: Stroomprijs warmtepomp obv price levels
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.huis_electricity_price
    id: stroomprijs state change
    enabled: true
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.huis_electricity_price
            state:
              - Unknown
              - Unavailable
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae
            entity_id: 01c6238148e862fbfa48bdae5f81981a
            domain: switch
            entity_id: 167b2ac7a70f8128dc5ecd503ba917ea
          - alias: "Notify Robin: ⚡Unavailable!🔌Normaal."
            data:
              title: Warmtepomp
              data:
                url: /wp-mobile/0
            action: notify.mobile_app_iphone_van_robin
        alias: Als ⚡ unknown / unavailable,🔌Normaal.
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ state_attr('sensor.huis_electricity_price', 'price_level') in
              ['Unknown', 'Unavailable', None] }}
            alias: ⚡price_level attribute == Unknown / Unavailable / None
        sequence:
          - alias: >-
              Notify Robin: ⚡price_level == Unavailable / Unknown /
              None!🔌Normaal.
            data:
              message: ⚡price_level == Unavailable / Unknown / None!🔌Normaal.
              data:
        alias: Als ⚡price_level Unknown / Unavailable / None,🔌Normaal.
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: 0.05
        sequence:
          - type: turn_on
          - alias: "Notify Robin: ⚡ <0,05 €/KWh,🔌Gedwongen aan."
            data:
                ⚡{{ (states('sensor.huis_electricity_price') | round(2,
                'floor')) }} €/KWh,🔌Gedwongen aan.
              data:
                push:
                  interruption-level: passive
        alias: Als ⚡ <0,05 €/KWh,🔌Gedwongen aan.
      - conditions:
            attribute: price_level
            state:
              - HIGH
              - VERY_HIGH
            entity_id: sensor.althermasensors_operation_mode
            state: Heating
        sequence:
          - delay:
              minutes: 1
              milliseconds: 0
              als alle kamers niet te koud zijn, zet smartgrid naar Gedwongen
              uit. Anders, zet smartgrid normaal
            if:
              - condition: or
                conditions:
                    entity_id: sensor.huis_minimum_price
                    above: 0.4
                  - condition: and
                    conditions:
                        entity_id: climate.badkamer_thermostaat
                        attribute: current_temperature
                        above: 19
                          If thermostaat chris current temperature is higher
                          than the setpoint - 0.5c
                        condition: template
                        value_template: |-
                          {{
                                state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat', 'current_temperature') | float
                                > (state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat', 'temperature') | float - 0.5)
                              }}
                          If thermostaat R&R current temperature is higher than
                          the setpoint - 0.5c
                          {{
                                state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat', 'current_temperature') | float
                                > (state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat', 'temperature') | float - 0.5)
                              }}
                          If thermostaat Hailey current temperature is higher
                          than the setpoint - 0.5c
                          {{
                                state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat', 'current_temperature') | float
                                > (state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat', 'temperature') | float - 0.5)
                              }}
                          If thermostaat Woonkamer current temperature is higher
                          than the setpoint - 1.0c
                          {{
                                state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen', 'current_temperature') | float
                                > (state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen', 'temperature') | float - 1.0)
                              }}
            then:
              - alias: Notify Robin:⚡(VERY_)EXPENSIVE,🔌Gedwongen uit.
                data:
                    ⚡{{ state_attr('sensor.huis_electricity_price',
                    'price_level') }},🔌Gedwongen uit.🚰{{
                    states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°C.
                  data:
                    push:
                enabled: false
            else:
                  Notify Robin:⚡(VERY_)EXPENSIVE, NIET 🔌Gedwongen uit want
                  kamers zijn te koud
                data:
                    ⚡{{ state_attr('sensor.huis_electricity_price',
                    'price_level') }}, maar NIET 🔌Gedwongen uit, want kamers
                    zijn te koud.
                  data:
                    push:
        alias: Als⚡(VERY_)HIGH,🔌Gedwongen uit. (Heating)
      - conditions:
            state:
              - HIGH
              - VERY_HIGH
          - condition: not
            conditions:
        sequence:
          - alias: Notify Robin:⚡(VERY_)EXPENSIVE,🔌Gedwongen uit.
            data:
                ⚡{{ state_attr('sensor.huis_electricity_price', 'price_level')
                }},🔌Gedwongen uit.🚰{{
                states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°C.
              data:
                push:
        alias: Als⚡(VERY_)HIGH,🔌Gedwongen uit. (Cooling)
      - conditions:
              {{ states('sensor.huis_electricity_price') | round(2, 'floor') <=
              states('sensor.huis_minimum_price') | round(2, 'ceil') }}
            alias: Test of ⚡ <= 📉
        sequence:
          - delay:
              seconds: 10
          - alias: Notify Robin:⚡📉,🔌Aanbevolen aan
            data:
                ⚡{{ (states('sensor.huis_electricity_price') | round(2,
                'floor')) }} €/KWh <= 📉: {{
                (states('sensor.huis_minimum_price') | round(2, 'ceil')) }}
                €/KWh,🔌Aanbevolen aan.
              data:
                push:
        alias: Als⚡📉,🔌Aanbevolen aan
      - conditions:
            state: NORMAL
        sequence:
          - alias: Notify Robin:⚡NORMAL, 🔌Normaal.
            data:
              data:
                push:
        alias: Als⚡NORMAL,🔌Normaal.
      - conditions:
            state:
              - LOW
              - VERY_LOW
        sequence:
          - delay:
              seconds: 10
          - alias: Notify Robin:⚡(VERY_)CHEAP,🔌Aanbevolen aan.
            data:
                ⚡{{ state_attr('sensor.huis_electricity_price', 'price_level')
                }},🔌Aanbevolen aan.
              data:
                push:
        alias: Als⚡(VERY_)LOW,🔌Aanbevolen aan
mode: queued
max: 10
trace:
  stored_traces: 50

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
alias: Thermostaten / vloerverwarming aan/uit o.b.v. warmtepomp modus
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.althermasensors_i_o_mode
    to: Cooling
    id: change to cooling mode
    alias: change to cooling mode
  - alias: change to heating mode
    entity_id:
    to: Heating
    id: change to heating mode
  - alias: change mode to DHW
    entity_id:
    to: DHW
    id: change mode to DHW
  - alias: change mode to DHW + Heating
    entity_id:
    to: Heating + DHW
    id: change mode to DHW + Heating
  - alias: change mode to DHW + Cooling
    entity_id:
    to: Cooling + DHW
    id: change mode to DHW + Cooling
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.smartgrid_status
    from: Gedwongen uit
    id: niet meer smartgrid uit
    entity_id:
    id: naar smartgrid gedwongen uit
    to: Gedwongen uit
  - event: start
    id: on startup
    trigger: homeassistant
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - change to cooling mode
        sequence:
          - metadata: {}
            data:
              hvac_mode: cool
            target:
              entity_id:
                - climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat
                - climate.slaapkamer_chris_thermostaat
                - climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat
                - climate.badkamer_thermostaat
                - climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen
            action: climate.set_hvac_mode
      - conditions:
            id:
              - change to heating mode
        sequence:
            data:
              hvac_mode: heat
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            id:
              - change mode to DHW
              - change mode to DHW + Heating
              - change mode to DHW + Cooling
        sequence:
            data:
              hvac_mode: "off"
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            id:
              - naar smartgrid gedwongen uit
        sequence:
            data:
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            id:
              - niet meer smartgrid uit
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.althermasensors_i_o_mode
                sequence:
                    data:
                    target:
                      entity_id:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.althermasensors_i_o_mode
                    state: Cooling
                sequence:
                    data:
                    target:
                      entity_id:
      - conditions:
            id:
              - on startup
        sequence:
          - wait_for_trigger:
              - entity_id:
                from: unknown
            timeout:
          - wait_for_trigger:
              - entity_id:
                from: unavailable
            timeout:
          - alias: set mode to cool
            metadata: {}
            data:
            target:
              entity_id:
          - alias: set target temp to 21.5
            data:
              temperature: 21.5
            target:
              entity_id:
            action: climate.set_temperature
          - alias: set badkamer target temp to 15
            data:
              temperature: 15
            target:
          - alias: set mode to heat
            data:
            target:
              entity_id:
          - alias: set target temp to 19.5 on slaapkamers R&R en Chris
            data:
              temperature: 19.5
            target:
              entity_id:
          - alias: set temperature Slaapkamer Hailey to 20.5
            data:
            target:
              entity_id: climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat
          - alias: set woonkamer target temp to 20.5
            data:
              temperature: 20.5
            target:
              entity_id: climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen
          - alias: set badkamer target temp to 25
            data:
              temperature: 25
            target:
          - alias: set mode to off
            data:
            target:
              entity_id:
          - alias: if wp is cooling, set mode to cooling and target temp to 21.5
            if:
            then:
              - alias: set mode to cool
                data:
                target:
                  entity_id:
              - alias: set target temp to 21.5
                data:
                target:
                  entity_id:
              - alias: set badkamer target temp to 15
                data:
                  temperature: 15
                target:
          - alias: if wp is heating, set mode to heat and target temp to 20
            if:
            then:
              - alias: set mode to heat
                data:
                target:
                  entity_id:
              - alias: set target temp to 19.5 on slaapkamer R&R en Chris
                data:
                target:
                  entity_id:
              - alias: set slaapkamer Hailey target temp to 20.5
                data:
                target:
              - alias: set badkamer target temp to 25
                data:
                  temperature: 25
                target:
              - alias: set Woonkamer target temp to 20.5
                data:
                target:
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
alias: warmtepomp LWT offset automation
description: >
  Increase or decrease the Altherma Leaving Water Offset based on temps, once a
  day. only when wp is heating
triggers:
  - trigger: time
    at: "00:05:00"
    id: 5 minuten na middernacht
    entity_id:
    to: Aanbevolen aan
    id: smartgrid to aanbevolen aan
    entity_id:
    id: smartgrid from aanbevolen aan
    from: Aanbevolen aan
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - 5 minuten na middernacht
            above: 20
              If thermostaat chris current temperature is higher than the
              setpoint - 0.3c
              {{
                    state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat', 'current_temperature') | float
                    > (state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat', 'temperature') | float - 0.3)}}
              If thermostaat R&R current temperature is higher than the setpoint
              - 0.3c
              {{
                    state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat', 'current_temperature') | float
                    > (state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat', 'temperature') | float - 0.3)
                  }}
              If thermostaat Hailey current temperature is higher than the
              setpoint - 0.3c
              {{
                    state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat', 'current_temperature') | float
                    > (state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat', 'temperature') | float - 0.3)
                  }}
              If thermostaat woonkamer current temperature is higher than the
              setpoint - 0.5c
              {{
                    state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen', 'current_temperature') | float
                    > (state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen', 'temperature') | float - 0.5)
                  }}
            entity_id: sensor.althermasensors_leaving_water_setpoint
            above: 26
        sequence:
          - alias: set LWT -1
            target:
              entity_id: climate.altherma_leaving_water_offset
            data:
              temperature: >
                {{
                state_attr('climate.altherma_leaving_water_offset','temperature')|int
                - 1}}
          - data:
                LWT offset⬇️1°C = {{
                }}.🚿{{
                state_attr('climate.badkamer_thermostaat','current_temperature')
                | float }}°C // 🛏️Chris {{
                state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat','current_temperature')
                }}°C // R&R {{
                state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat','current_temperature')
                }}°C // Chris_nieuw {{
                state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat','current_temperature')
                }}°C
              data:
                push:
            action: notify.robin
        alias: >-
          als de WP op heating staat, badkamer >20c, alle slaapkamers > setpoint
          - 0.3c en woonkamer > setpoint -0.5c >>> LWT -1
      - conditions:
            id:
              - 5 minuten na middernacht
            conditions:
                below: 19
                  If thermostaat chris current temperature is lower than the
                  setpoint - 0.3c
                  {{
                        < (state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat', 'temperature') | float - 0.3)
                      }}
                  If thermostaat R&R current temperature is lower than the
                  setpoint - 0.3c
                  {{
                        < (state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat', 'temperature') | float - 0.3)
                      }}
                  If thermostaat Hailey current temperature is lower than the
                  setpoint - 0.3c
                  {{
                        < (state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat', 'temperature') | float - 0.3)
                      }}
                  If thermostaat Woonkamer current temperature is lower than the
                  setpoint - 0.5c
                  {{
                        < (state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen', 'temperature') | float - 0.5)
                      }}
        sequence:
          - alias: set LWT +2
            target:
            data:
                {{
                + 1}}
          - data:
                LWT offset ⬆️1°C = {{
                }}.🚿{{
                state_attr('climate.badkamer_thermostaat','current_temperature')
                | float }}°C // 🛏️Chris {{
                state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat','current_temperature')
                }}°C // R&R {{
                state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat','current_temperature')
                }}°C // Chris_nieuw {{
                state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat','current_temperature')
                }}°C
              data:
                push:
            action: notify.robin
        alias: >-
          als WP op heating staat, badkamer < 19c, OF minimaal 1 slaapkamer temp
          < setpoint - 0.3c) OF woonkamer < setpoint -0.5c, >>> LWT +2
      - conditions:
            id:
              - smartgrid to aanbevolen aan
            conditions:
        sequence:
          - alias: set LWT +6
            target:
            data:
                {{
                + 6}}
      - conditions:
            id:
              - smartgrid from aanbevolen aan
            conditions:
        sequence:
          - alias: set LWT -6
            target:
            data:
                {{
                - 6}}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
alias: Aanbevolen aan Thermostaten target temperature set
triggers:
    entity_id:
    id: Smartgrid changes
    to: null
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.smartgrid_status
            state:
              - Unknown
              - Unavailable
              - Onbekend
              - Normaal
              - Gedwongen uit
            conditions:
        sequence:
          - alias: set woonkamer target temp to 20.5
            data:
            target:
          - alias: Set Hailey target temp to 21.5
            data:
            target:
          - alias: Set Rowan & Robin, and Chris target temp to 19.5
            data:
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            entity_id: sensor.smartgrid_status
            state:
              - Gedwongen aan
              - Aanbevolen aan
            conditions:
        sequence:
          - alias: set woonkamer target temp to 21
            data:
            target:
          - alias: Set Hailey target temp to 22
            data:
            target:
          - alias: Set Rowan & Robin, and Chris target temp to 20
            data:
            target:
              entity_id:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
alias: Warmtepomp schakelen o.b.v. modus en temperaturen
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "2"
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: climate.altherma_leaving_water_temperature
            state: heat
            conditions:
              - alias: If Chris slaapkamer current temperature is above setpoint
                  {{ state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat',
                  'current_temperature') >
                  state_attr('climate.slaapkamer_chris_thermostaat',
                  'temperature') }}
                  {{ state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen',
                  'current_temperature') >
                  state_attr('climate.woonkamer_thermostaat_vv_groepen',
                  'temperature') }}
                alias: If woonkamer current temperature is above setpoint
              - alias: If Badkamer current temperature is above 19c
                  {{ state_attr('climate.badkamer_thermostaat',
                  'current_temperature') > 19.0 }}
              - alias: If R&R slaapkamer current temperature is above setpoint
                  {{ state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat',
                  'current_temperature') >
                  state_attr('climate.slaapkamer_robin_rowan_thermostaat',
                  'temperature') }}
              - alias: If Hailey slaapkamer current temperature is above setpoint
                  {{ state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat',
                  'current_temperature') >
                  state_attr('climate.slaapkamer_chris_nieuw_thermostaat',
                  'temperature') }}
        sequence:
          - action: climate.set_hvac_mode
            data:
            target:
            alias: zet de warmtepomp CV uit
          - action: input_select.select_option
            data:
              option: Heating
            target:
              entity_id: input_select.warmtepomp_laatste_modus
      - conditions:
            state: cool
            conditions:
              - alias: If Chris slaapkamer current temperature is < setpoint
                  'current_temperature') <
                  'temperature') }}
              - alias: If woonkamer current temperature is < setpoint
                  'current_temperature') <
                  'temperature') }}
              - alias: If Badkamer current temperature is below 21c
                  'current_temperature') < 21.0 }}
              - alias: If R&R slaapkamer current temperature is < setpoint
                  'current_temperature') <
                  'temperature') }}
              - alias: If Hailey slaapkamer current temperature is < setpoint
                  'current_temperature') <
                  'temperature') }}
        sequence:
          - action: climate.set_hvac_mode
            data:
            target:
            alias: zet de warmtepomp CV uit
          - action: input_select.select_option
            data:
              option: Cooling
            target:
      - conditions:
            state: "off"
            conditions:
              - alias: If Chris slaapkamer current temperature is <= setpoint
                  'current_temperature') <=
                  'temperature') }}
              - alias: If woonkamer current temperature is <= setpoint
                  'temperature') }}
              - alias: If Badkamer current temperature is <= 21c
                  'current_temperature') <= 21.0 }}
              - alias: If R&R slaapkamer current temperature is <= setpoint
                  'temperature') }}
              - alias: If Hailey slaapkamer current temperature is <= setpoint
                  'temperature') }}
        sequence:
          - alias: zet de warmtepomp CV aan
            data:
            target:
      - conditions:
            state: "off"
            conditions:
              - alias: If Chris slaapkamer current temperature is >= setpoint
                  'current_temperature') >=
                  'temperature') }}
              - alias: If woonkamer current temperature is >= setpoint
                  'temperature') }}
              - alias: If Badkamer current temperature is >= 21c
                  'current_temperature') >= 21.0 }}
              - alias: If R&R slaapkamer current temperature is >= setpoint
                  'temperature') }}
              - alias: If Hailey slaapkamer current temperature is >= setpoint
                  'temperature') }}
        sequence:
          - alias: zet de warmtepomp koeling aan
            data:
            target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:51
Het standby verbruik van de Daikin Altherma 3 is best hoog (+/- 17 watt) en weet iemand of de unit in de zomerperiode zonder problemen spanningsloos gemaakt kan worden door de aardlekautomaten uit te zetten? Ik heb een separate warmtepompboiler, dus de Daikin is enkel verantwoordelijk voor de verwarming (en die is van april t/m september overbodig, we hebben ook nog een Daikin airco om snel ff klein beetje te verwarmen ofzo, mocht het in die periode wat fris zijn).

Onderstaande is het verbruik van een kleine 2 dagen, dus over al die maanden toch best wat onnodig verbruik....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n55zOpcrujYH7cqbJa9Nv0x1phk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ic0aFEs9qy1prvwOJVjMkQLS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:59
rogervdh schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:37:
Het standby verbruik van de Daikin Altherma 3 is best hoog (+/- 17 watt) en weet iemand of de unit in de zomerperiode zonder problemen spanningsloos gemaakt kan worden door de aardlekautomaten uit te zetten? Ik heb een separate warmtepompboiler, dus de Daikin is enkel verantwoordelijk voor de verwarming (en die is van april t/m september overbodig, we hebben ook nog een Daikin airco om snel ff klein beetje te verwarmen ofzo, mocht het in die periode wat fris zijn).

Onderstaande is het verbruik van een kleine 2 dagen, dus over al die maanden toch best wat onnodig verbruik....

[Afbeelding]
Het risico bij het spanningsloos maken voor een langere periode is dat de circulatie pomp vast kan gaan zitten. Heb dit meegemaakt bij meerdere klanten die dachten wat kWh’tjes te besparen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online

[Afbeelding]
Als het standby verbruik 17 watt is, dan zou dat neer komen op 400-500 watt per dag, niet 1000 watt per dag. :o Ik vind het inderdaad ook vrij fors!

Hier een gelijkaardige setup; Ook een WPB, dus het zou top zijn als de Daikin voor de 9 maanden per jaar die hij niet nodig is, uit kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Tanuki schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:07:
[...]

Als het standby verbruik 17 watt is, dan zou dat neer komen op 400-500 watt per dag, niet 1000 watt per dag. :o Ik vind het inderdaad ook vrij fors!
Excuses, mijn fout, op maandag en dinsdag is de warmtepomp héél kort even aan geweest. Dat had ik over het hoofd gezien. Standby verbruik zal dus lager liggen, al vind ik 17 watt nog steeds veel. Een soort van "deep sleep modus" van +/- 1 watt verbruik zou fijn zijn voor de zomerperiode. Mijn warmtepompboiler gebruikt maar 1 watt in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
luckremers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:06:
[...]

Het risico bij het spanningsloos maken voor een langere periode is dat de circulatie pomp vast kan gaan zitten. Heb dit meegemaakt bij meerdere klanten die dachten wat kWh’tjes te besparen.
Snap het en terecht punt....al vind ik 17 watt continue standby verbruik veel. Dat zou toch lager moeten kunnen (desnoods via een extra modus/setting voor de zomerperiode).

[ Voor 3% gewijzigd door rogervdh op 16-04-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
rogervdh schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:31:
[...]

Snap het en terecht punt....al vind ik 17 watt continue standby verbruik veel. Dat zou toch lager moeten kunnen (desnoods via een extra modus/setting voor de zomerperiode).
Voor het niet laten vastlopen van de pomp (wat ook bij de pompverdelers met vloerverwarming een probleem is), is een goede oplossing in ieder geval om hem te laten ontwaken eens in de zoveel tijd. Dat kan prima 1x per week zijn of misschien zelfs een nog grotere periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-05 18:56
Tanuki schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:25:
[...]

Voor het niet laten vastlopen van de pomp (wat ook bij de pompverdelers met vloerverwarming een probleem is), is een goede oplossing in ieder geval om hem te laten ontwaken eens in de zoveel tijd. Dat kan prima 1x per week zijn of misschien zelfs een nog grotere periode.
Maar over hoeveel energie hebben we het dan? 36 kWu in drie maanden? Of wel een tientje? Weegt dat op tegen de spullen die je nodig hebt om het te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
FransHe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:31:
[...]

Maar over hoeveel energie hebben we het dan? 36 kWu in drie maanden? Of wel een tientje? Weegt dat op tegen de spullen die je nodig hebt om het te automatiseren?
In 3 maanden? Hier hebben we 10 maanden van het jaar (soms 9) geen verwarming nodig. Dat betekent dus 10 x 30 x 24 x 0,017 kW = 122 kWh per jaar. En dat is dag en nacht. Terwijl hij niets staat te doen.
Nu kunnen we nog salderen enz, maar op den duur ben je blij met de paar kWh die je overal kunt besparen. Het is natuurlijk ook niet enkel dit apparaat, maar alle apparaten samen. Ook de WPB, ook de airco buitenunit, ook de ventilatiebox, ook de TV, ... En ook de koelkast, diepvries, ... Maar die kun je enkel vervangen voor energiezuinigere apparaten, in principe kun je die niet uit zetten.

Dus, nee, we zullen dat wel kunnen betalen en we zullen het wel overleven als de WP aan blijft staan. Maar als we dit bij al die apparaten toepassen.. Dan kunnen we toch wel wat besparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
Hier in standby zo'n 12 W, gemeten met een Shelly Pro EM50. Helemaal onderin het meetbereik dus mogelijk wel een paar procent ernaast. Maar 12 W, 365 dagen, 24 uur, dat is inderdaad ruim 100 kWh in een jaar aan nullastverlies. Je vraagt je af waar het heen gaat, dat is niet erg efficiënte elektronica dus. En dan staat de energy saving optie ook nog aan. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je dat uitzet. Binnenkort maar eens proberen. Maar t is geen goeie score iig. De wasmachine, droger, oven etc. hebben allemaal een onmeetbaar (<1 W) nullastverlies, en die hebben ook beeldschermpjes en wifi. Helemaal uitzetten is voor ons in ieder geval geen optie, dan hebben we geen warm water meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P7Q_JLYbBVkAUxUR4PKcMG6kok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFfjsDpBRh1X7GnhcPuGjlCm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
luxus schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:51:
Hier in standby zo'n 12 W, gemeten met een Shelly Pro EM50. Helemaal onderin het meetbereik dus mogelijk wel een paar procent ernaast. Maar 12 W, 365 dagen, 24 uur, dat is inderdaad ruim 100 kWh in een jaar aan nullastverlies. Je vraagt je af waar het heen gaat, dat is niet erg efficiënte elektronica dus. En dan staat de energy saving optie ook nog aan. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je dat uitzet. Binnenkort maar eens proberen. Maar t is geen goeie score iig. De wasmachine, droger, oven etc. hebben allemaal een onmeetbaar (<1 W) nullastverlies, en die hebben ook beeldschermpjes en wifi. Helemaal uitzetten is voor ons in ieder geval geen optie, dan hebben we geen warm water meer.

[Afbeelding]
Goede info maar wellicht niet geheel juist voor iedere situatie. Hier loopt de WP min of meer van 1 november tot 1 maart 24/7. In die periode zou ik dat verlies gedurende die periode moeten aftrekken. Betekent 35 kWh minder en dus 65 kWh nullastverlies. En zelfs dat is nog teveel want warm water + wekelijkse legionella run zijn op een jaar tijd ook nog de nodige uren. Daarmee wil ik een en ander niet bagataliseren maar iets meer naar de praktijk toe brengen. We hebben het dan nog over iets van 12,50 euro per jaar (indien er zonnepanelen aanwezig zijn wellicht zelfs dat nog niet). En dan hebben we het nog niet over de risico’s als iemand om dit bedrag gaat schakelen, dat levert misschien ooit een extra defect op dat de winstberekening kan doen laten verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-05 18:56
Rojado schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:10:
[...]

Goede info maar wellicht niet geheel juist voor iedere situatie. Hier loopt de WP min of meer van 1 november tot 1 maart 24/7. In die periode zou ik dat verlies gedurende die periode moeten aftrekken. Betekent 35 kWh minder en dus 65 kWh nullastverlies. En zelfs dat is nog teveel want warm water + wekelijkse legionella run zijn op een jaar tijd ook nog de nodige uren. Daarmee wil ik een en ander niet bagataliseren maar iets meer naar de praktijk toe brengen. We hebben het dan nog over iets van 12,50 euro per jaar (indien er zonnepanelen aanwezig zijn wellicht zelfs dat nog niet). En dan hebben we het nog niet over de risico’s als iemand om dit bedrag gaat schakelen, dat levert misschien ooit een extra defect op dat de winstberekening kan doen laten verbranden.
Helemaal eens. Vergelijken kun je het ook met je koelkast met een paar honderd kWu per jaar. Je kunt dit systeem niet vergelijken met de deep sleep van een televisie dat alleen het deel van de afstandsbediening aan laat; de rest is uit en moet starten. Hier is een systeem dat sensoren moet bewaken en software draait. Je kunt het helemaal uitzetten met alle risico's van dien. Als je warm water wilt moet je het voor lief nemen vanwege de microprocessoren die moeten draaien. Vergelijk het dan met bijvoorbeeld een raspberry pi die ook zo'n 10 W vermogen slikt met één processor en bedenk je dan dat in je systeem er minstens twee, mogelijk drie, zitten (binnen, buiten, madoka). Dan vind ik 17 W helemaal zo slecht nog niet maar zeer zuinig. Ook de ledjes van schermpjes en thermostaat zijn al goed voor een paar Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
Nullast van het systeem verdwijnt niet als hij actief wordt, de belasting van pomp en compressor en ventilator komt bovenop de nullast, dus die heb je het hele jaar door, verwarming en warm water of niet. Verlaagt zowel je (momentane) cop als je (gemiddelde) scop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

[Afbeelding]
Het standby verbruik is (gemeten met een MID meter) 0,325kWh per dag. Inderdaad best fors. Een groot deel daarvan komt omdat het eerste relais voor de backup heaters standaard bekrachtigt is. Heb er ook over gedacht om die om te leggen, maar ontwerptechnisch is dat een veiligheidsissue. Toch maar niet doen dus.

Het stand-by verbruik ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhv-wYj2ZXJrLaFiwsf0mBOG8RU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gbDQuDz8N3e02e9x5RmKC2iM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
17W?

Ik meet hier eerder continu 30W...

Hmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Jelte schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:55:
17W?

Ik meet hier eerder continu 30W...

Hmm
Pomp die blijft lopen? Antivries actief bij een monoblock? Bij mij is het dus baseline zo'n 13/14w en af en toe een piekje naar 17w. Op 24 uur basis is het 0,325kWh. Vloermodel 230l 8kW split unit versie. Ik heb er wel een M5stick nog aanhangen voor espaltherma, dus die verbruikt ook wat.

Zie in mijn rewire filmpje, het linker contactor blok blijft altijd bekrachtigd en is in ieder geval 1 oorzaak van het stand-by verbruik.

[ Voor 59% gewijzigd door Japie.G op 17-04-2025 11:22 ]

Pagina: 1 ... 146 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma