zou je dat model XL LE1 aanrden bedoel je? ik zal navragen welke ze nu op het oog hebbenTechnician- schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:51:
Trouwens snap ik die Nexus PAWT niet
https://www.solar-nu-webs...e-overzicht-solarnunl.pdf
Pag 11.
Er is een model met kleine en grote spiraal XL LE1 genaamd.
Maar ze sluiten hem gewoon aan zoals een normale boiler, dus hoezo hygiëne boiler?
Ja, die andere voldoet zeker niet.Justin_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:08:
[...]
zou je dat model XL LE1 aanrden bedoel je? ik zal navragen welke ze nu op het oog hebben
Vreemd had gisteravond ergens de thermostaat naar beneden naar 20⁰C gezet, terwijl de woonkamer boven de 21⁰C zat. Het idee is dan dat de warmtepomp snachts uit blijft en alleen op zonne energie opwarmt.
Warmtepomp is om iets voor middernacht weer opgestart, omdat de temperatuur onder die 20⁰C kwam. Prima.
Maar waarom dan de hele nacht doorstoken en is het nu 20,7⁰C?
Is dat de hysterese? Vind hem vrij fors
Geeft ook aan dat de stooklijn nog naar beneden kan
Warmtepomp is om iets voor middernacht weer opgestart, omdat de temperatuur onder die 20⁰C kwam. Prima.
zo blij dat die madonna thermostaat hier nog lekker in de doos zit. Wat een onding is dat zeg. Hystese van een graad is in de meeste gevallen veeeeeel te veel. Ik draai nu met 0,2 graden hysterese. Bevalt perfect in ons huis (erg huis afhankelijk natuurlijk).Jelte schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:31:
Vreemd had gisteravond ergens de thermostaat naar beneden naar 20⁰C gezet, terwijl de woonkamer boven de 21⁰C zat. Het idee is dan dat de warmtepomp snachts uit blijft en alleen op zonne energie opwarmt.
Wel een groot defrost feest hier de gehele nacht. -1,4 graden en volle bak mist vindt de daikin niet zo leuk. Dan wordt je wel gestraft voor een lage stooklijn, de BUH springt elke defrost bij.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Je hebt dus een externe thermostaat?Japie.G schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:47:
[...]
zo blij dat die madonna thermostaat hier nog lekker in de doos zit. Wat een onding is dat zeg. Hystese van een graad is in de meeste gevallen veeeeeel te veel. Ik draai nu met 0,2 graden hysterese. Bevalt perfect in ons huis (erg huis afhankelijk natuurlijk).
Wel een groot defrost feest hier de gehele nacht. -1,4 graden en volle bak mist vindt de daikin niet zo leuk. Dan wordt je wel gestraft voor een lage stooklijn, de BUH springt elke defrost bij.
Wat is je setup?
Heb een heleboel temperatuur sensoren in huis. Ik bepaal in nodered met een stukje code of er warmtevraag is. Zo ja, schakel ik een shellyrelais op de thermostaat ingang van de daikin. Kan dus geheel zelf mijn logica bepalen.Jelte schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:55:
[...]
Je hebt dus een externe thermostaat?
Wat is je setup?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Same here. Shelly die als switch dient voor een thermostat / climate entity in home assistant.Japie.G schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:58:
[...]
Heb een heleboel temperatuur sensoren in huis. Ik bepaal in nodered met een stukje code of er warmtevraag is. Zo ja, schakel ik een shellyrelais op de thermostaat ingang van de daikin. Kan dus geheel zelf mijn logica bepalen.
Praktisch zet ik hem eigenlijk alleen aan/uit (aan=30° en uit=5°) en is verdere aanpassing enkel via de stooklijn.
Ik heb in het verleden elektrische vloerverwarming (helaas) geplaatst in de badkamer. Mij werd toen heel sterk aangeraden de Magnum WiFi thermostaat te gebruiken. Absoluut geen Z-Wave of zo, want dat zou niet handig zijn. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van.
De WiFi thermostaat bleek Tuya gebaseerd te zijn, dus gelukkig kan hij met localtuya in HA. Maar het frustreert nog steeds dat het ding niet gewoon makkelijk te integreren is in HA. En het voelt toch wat flakey met die datapoints en dergelijke. Uiteindelijk werkt het op zich wel.
Toen ik de Daikin WP kocht, kreeg ik ook de keuze wel of geen Madoka thermostaat. Ik denk dat het ding op zich wel werkt, maar dat je als Tweaker uiteindelijk toch wel naar zo'n aan/uit schakeling zal gaan. We willen gewoon een stuk verder dan de gemiddelde consument.
Toen ik de Daikin WP kocht, kreeg ik ook de keuze wel of geen Madoka thermostaat. Ik denk dat het ding op zich wel werkt, maar dat je als Tweaker uiteindelijk toch wel naar zo'n aan/uit schakeling zal gaan. We willen gewoon een stuk verder dan de gemiddelde consument.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dan is er geen enkele reden voor een vat (want altijd ruim voldoende inhoud en energie voorhanden). Dat zal Daikin als het goed is bevestigen.Justin_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:43:
Dank allen voor de reacties. Er wordt bij Daikin geverifieerd of er in deze tijd nog toegevoegde waarde van het buffervat is. Reden was inderdaad defrost en sneller opstarten.
Mijn idee is om de evohome thermostaatknoppen van de woonkamer, zoals gesuggereerd in dit topic, te vervangen door (altijd opengedraaide) knoppen, zodat er altijd wat volume open is.
Dat zijn allemaal argumenten voor de keuze voor een boilervat die "passief" verwarmd wordt door je WP (itt een geheel losse warmtepompboiler met een eigen compressor, die idd subsidie krijgen, een gewone elektrische boiler niet), niet voor de hygiene variant tov een normaal vat. Dat zijn twee verschillende dingen. Ik weet even niet wie waar nu de terminologie/soorten boilers allemaal door elkaar gooit, ik hoop iig niet de installateur.De trillingsveren gaan eruit.
De keuze voor het hygienevat was om 2 redenen:
1. lichter dus makkelijker (en met minder risico op schade) naar de kelder te brenge.
2. minder kans op kapotgaan vanwege passieve verwarming.
Ik begreep dat het rendementverschil minimaal zou moeten zijn. Ik kon evt nog voor een versie met 2 spiralen kiezen, maar aangezien dit vat 300ltr is en in een uur weer opgewarmd is, moet dit voor de thuissituatie voldoende zijn.
(nadeel is dat die elektrische boilervaten wel een extra subsidie krijgen, die mis ik hierdoor)
Graag gedaan, laat maar weten hoe het verder verloopt.Evohome werd geen probleem van verwacht.
nogmaals dank voor alle adviezen en het meedenken!
[...]
All-electric.
Toch voldoet ie voor mij prima, maar die hangt dan ook niet in de loop en hij dient door de lage stooklijn alleen als temperatuurbegrenzer bij het voorjaarszonnetje. Zou 'm idd niet persé opnieuw kopen of adviseren aan een ander. Snap ook niet dat ze die problemen nog steeds niet opgelost hebben.Tanuki schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:10:
Ik heb in het verleden elektrische vloerverwarming (helaas) geplaatst in de badkamer. Mij werd toen heel sterk aangeraden de Magnum WiFi thermostaat te gebruiken. Absoluut geen Z-Wave of zo, want dat zou niet handig zijn. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van.De WiFi thermostaat bleek Tuya gebaseerd te zijn, dus gelukkig kan hij met localtuya in HA. Maar het frustreert nog steeds dat het ding niet gewoon makkelijk te integreren is in HA. En het voelt toch wat flakey met die datapoints en dergelijke. Uiteindelijk werkt het op zich wel.
All-electric.
Wij hebben bij de renovatie van ons huis het afgelopen jaar ook vloerverwarming op Daikin WP (met Madoka) op de begane grond, en elektrische vloerverwarming in de badkamer (met Magnum Wifi) op de 1e verdieping laten aanleggen. Als ik ergens spijt van heb in heel die verbouwing, dan is het wel de elektrische vloerverwarming. We hebben overwogen om heel de 1e verdieping (met houten verdiepingsvloeren) vloerverwarming aan te leggen, maar toch gekozen voor airco's, en daar ben ik niet ontevreden over (zeker ook vanwege de geringe verdiepingshoogte waardoor nu nog net wel onze Ikea Pax-kasten in de slaapkamers passen, en dat was met vloerverwarming niet meer gelukt). Maar die verwarming in de badkamer, dat is echt een gemiste kans. Het was echt heel makkelijk geweest om die toch wel mee te pakken op de warmtepomp, ook met nauwelijks extra kosten. En dan had ik heel efficient en comfortabel de vloer van de badkamer toch mooi op temperatuur kunnen houden.Tanuki schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:10:
Ik heb in het verleden elektrische vloerverwarming (helaas) geplaatst in de badkamer. Mij werd toen heel sterk aangeraden de Magnum WiFi thermostaat te gebruiken. Absoluut geen Z-Wave of zo, want dat zou niet handig zijn. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van.De WiFi thermostaat bleek Tuya gebaseerd te zijn, dus gelukkig kan hij met localtuya in HA. Maar het frustreert nog steeds dat het ding niet gewoon makkelijk te integreren is in HA. En het voelt toch wat flakey met die datapoints en dergelijke. Uiteindelijk werkt het op zich wel.
Die elektrische vloerverwarming krijgt de vloer uiteindelijk ook wel op temperatuur, maar daarvoor moet ie toch echt vervelend veel kWh erdoorheen branden voordat je daar wat van merkt. T is 'maar' 400 W, maar als je dat ook maar een uurtje aanzet, dan doet het net niks, dus je moet m dan ook wel echt de vloer de hele dag op temperatuur laten houden, anders heeft het geen zin. En dan zittem we in de koude periodes toch al snel op 3-4 kWh per dag om de alleen die 4 vierkante meter op 18 graden vloer(!)temperatuur te houden (waarbij de ruimte daar dan dus significant onder blijft). Mijn warmtepomp verbruikte in die periode 20-25 kWh per dag om de hele begane grond op 19 graden ruimte(!)temperatuur te houden (en de boiler op 43 graden). Die badkamer had daar dus qua energieverbruik vrijwel gratis bij op gekund, waarbij het comfort in de badkamer waarschijnlijk een heel stuk hoger had gelegen.
Dus wat mij betreft pro tip voor degenen die nog een keer een verbouwing gaan doen en vloerverwarming op warmtepomp overwegen, pak je badkamer zeker mee en laat die elektrische vloerverwarming achterwege! Als je graag je badkamer écht warm hebt en bang bent dat die vloerverwarming daarvoor niet genoeg is, hang dan een elektrische handdoekradiator of infraroodpaneel of zoiets erbij, of prepareer daar een voorziening (stopcontact) voor zodat je dat later altijd nog kan doen als het echt nodig blijkt te zijn. Maar die elektrische vloerverwarming, wat een waardeloos systeem...
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Dat is het altijd al geweest...... duurt gewoon te lang om fatsoenlijk bruikbaar te zijn.luxus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Maar die elektrische vloerverwarming, wat een waardeloos systeem...
Als je weet hoe het ding werkt en wat de beperkingen zijn dan is er gewoon meer dan prima mee te werken. Zoals met elke thermostaat is een fatsoenlijke plaatsing het begin.Tanuki schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:10:
Maar dan is er als aan/uit schakelaar op basis van je temperatuur in combinatie met een schema in de app werkt het gewoon prima vindt ik.
Ik begrijp dat zowel daikin als diverse installateurs wel een buffervat adviseren vanwege:RonJ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:21:
[...]
Dan is er geen enkele reden voor een vat (want altijd ruim voldoende inhoud en energie voorhanden). Dat zal Daikin als het goed is bevestigen.
[...]
Dat zijn allemaal argumenten voor de keuze voor een boilervat die "passief" verwarmd wordt door je WP (itt een geheel losse warmtepompboiler met een eigen compressor, die idd subsidie krijgen, een gewone elektrische boiler niet), niet voor de hygiene variant tov een normaal vat. Dat zijn twee verschillende dingen. Ik weet even niet wie waar nu de terminologie/soorten boilers allemaal door elkaar gooit, ik hoop iig niet de installateur.
[...]
Graag gedaan, laat maar weten hoe het verder verloopt.
. zal vragen of die in serie dan wordt geplaatst.Een buffervat is nodig voor de minimaledraaitijd van de warmtepomp en bij sommige lucht/water soorten als energie-inhoud voor de ontdooi functie. De levensduur van een warmtepomp-compressor is sterk afhankelijk van het aantal start- en stops. Hoe minder schakelingen hoe langer dat het toestel mee zal gaan. Een veel gebruikte stelregel is dat er per draaiuur van de compressor maximaal 3 start- en stops mogen zijn. De ISSO stelt, dat als de warmtepomp aan gaat, deze minimaal 10 minuten aan moet blijven. Een buffervat kan serieel of parallel worden aangesloten.
het warmwater boiler-vat:
PAWT-300L/LE2 Hygiëne-boiler met dubbele hoog rendement RVS warmtewisselaar.
Specificatie
- Binnentank: 1mm Duplex 2304 RVS
- Binnentank: Ø 500
- Buitentank: Ø 600 Gegalvaniseerd frosted staal
- Hoogte: 1560mm
- Isolatie: 50mm Polyurethaan foam
- Aansluitingen: RVS 316L
- 2x Spiraal warmtewisselaars: Wave roestvrijstaal (RVS)
De aanvoerleidingen:
Leidingen van warmtepomp richting installatie met 32 mm kunststof, daarna met 22mm en 25 kunststof verder naar de vloerverdelers.
Welke ingang is dat precies. Ik stuur via home assistant / daikin cloud maar blijft af en toe een beetje buggy. Liever een oplossing die volledig zonder cloud oplossing kan aangezien Watts Vision prima een draadloos relais kan aansturen.Japie.G schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:58:
[...]
Heb een heleboel temperatuur sensoren in huis. Ik bepaal in nodered met een stukje code of er warmtevraag is. Zo ja, schakel ik een shellyrelais op de thermostaat ingang van de daikin. Kan dus geheel zelf mijn logica bepalen.
Ten eerste is de hysterese al snel te hoog (volgens mij 0,5). En als hij dan bijvoorbeeld op 20 graden staat dan kan de thermostaat wel uitslaan bij 20,5 maar doordat de vloer al opgewarmd is warmt het nog wat verder door en zal dus altijd een hogere temperatuur bereikt worden dan die 20,5.Jelte schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:31:
Zelf heb ik een virtuele thermostaat gemaakt in Domoticz (in samenwerking met een temperatuursensor via mqtt en nodered). Dan kan ik zelf de hysterese instellen.
Dan is je isolatie zodanig dat blijkbaar in een nacht je huis meer dan 1 graad (0,5 naar boven en onder) afkoelt.Jelte schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:31:
En in jouw voorbeeld als het al warmer was dan 21 dan is er een daling nodig geweest tot 19,5 voor je warmtepomp is aangeslagen met een ingestelde Madoca van 20 graden. Dat is een flinke daling in een nachtje.
Dat valt wel mee hoor..... gewoon de blauwe led ring aan laten staan dan geeft het ding altijd zo'n 0,2 graad teveel aan zodra die aan is en als je pomp dan afslaat kom je nooit boven de ingestelde waarde :-).Hetisweergezell schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:36:
[...]
maar doordat de vloer al opgewarmd is warmt het nog wat verder door en zal dus altijd een hogere temperatuur bereikt worden dan die 20,5.
In dit geval is er geen vloerverwarming en bleef die doorverwarmen bij 20,7Hetisweergezell schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:36:
[...]
Ten eerste is de hysterese al snel te hoog (volgens mij 0,5). En als hij dan bijvoorbeeld op 20 graden staat dan kan de thermostaat wel uitslaan bij 20,5 maar doordat de vloer al opgewarmd is warmt het nog wat verder door en zal dus altijd een hogere temperatuur bereikt worden dan die 20,5.
Zelf heb ik een virtuele thermostaat gemaakt in Domoticz (in samenwerking met een temperatuursensor via mqtt en nodered). Dan kan ik zelf de hysterese instellen.
Maar ga lekker met espaltherma en Home Assistant bezig
Je komt niet bepaald energieinhoud, waterinhoud of afgiftevermogen (oorzaak korte(re) runs) tekort met 1,8km vvw en een woonkamer die altijd openstaat. Maar het kwartje schijnt niet te vallen, dus gooi vooral je geld weg, I don't care.Justin_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Ik begrijp dat zowel daikin als diverse installateurs wel een buffervat adviseren vanwege:
Een buffervat is nodig voor de minimaledraaitijd van de warmtepomp en bij sommige lucht/water soorten als energie-inhoud voor de ontdooi functie. De levensduur van een warmtepomp-compressor is sterk afhankelijk van het aantal start- en stops. Hoe minder schakelingen hoe langer dat het toestel mee zal gaan. Een veel gebruikte stelregel is dat er per draaiuur van de compressor maximaal 3 start- en stops mogen zijn. De ISSO stelt, dat als de warmtepomp aan gaat, deze minimaal 10 minuten aan moet blijven. Een buffervat kan serieel of parallel worden aangesloten.
All-electric.
Dat komt dan door 1 van de volgende redenen:Jelte schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:21:
[...]
In dit geval is er geen vloerverwarming en bleef die doorverwarmen bij 20,7
Maar ga lekker met espaltherma en Home Assistant bezig
- Er loopt een programma (waardoor het temp. setpoint op een bepaald tijdstip is gewijzigd)
- De settings zijn niet optimaal (vb: hysterese)
[ Voor 5% gewijzigd door Sparky op 27-03-2025 17:25 ]
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Een vriend van me heeft bij zijn badkamerverbouwing destijds ook elektrische vloerverwarming aangelegd en heeft er om dezelfde reden ook spijt van. Duurt te lang, verbruikt te veel, nauwelijks comfortverhogend.luxus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Wij hebben bij de renovatie van ons huis het afgelopen jaar ook vloerverwarming op Daikin WP (met Madoka) op de begane grond, en elektrische vloerverwarming in de badkamer (met Magnum Wifi) op de 1e verdieping laten aanleggen. Als ik ergens spijt van heb in heel die verbouwing, dan is het wel de elektrische vloerverwarming. We hebben overwogen om heel de 1e verdieping (met houten verdiepingsvloeren) vloerverwarming aan te leggen, maar toch gekozen voor airco's, en daar ben ik niet ontevreden over (zeker ook vanwege de geringe verdiepingshoogte waardoor nu nog net wel onze Ikea Pax-kasten in de slaapkamers passen, en dat was met vloerverwarming niet meer gelukt). Maar die verwarming in de badkamer, dat is echt een gemiste kans. Het was echt heel makkelijk geweest om die toch wel mee te pakken op de warmtepomp, ook met nauwelijks extra kosten. En dan had ik heel efficient en comfortabel de vloer van de badkamer toch mooi op temperatuur kunnen houden.
Die elektrische vloerverwarming krijgt de vloer uiteindelijk ook wel op temperatuur, maar daarvoor moet ie toch echt vervelend veel kWh erdoorheen branden voordat je daar wat van merkt. T is 'maar' 400 W, maar als je dat ook maar een uurtje aanzet, dan doet het net niks, dus je moet m dan ook wel echt de vloer de hele dag op temperatuur laten houden, anders heeft het geen zin. En dan zittem we in de koude periodes toch al snel op 3-4 kWh per dag om de alleen die 4 vierkante meter op 18 graden vloer(!)temperatuur te houden (waarbij de ruimte daar dan dus significant onder blijft). Mijn warmtepomp verbruikte in die periode 20-25 kWh per dag om de hele begane grond op 19 graden ruimte(!)temperatuur te houden (en de boiler op 43 graden). Die badkamer had daar dus qua energieverbruik vrijwel gratis bij op gekund, waarbij het comfort in de badkamer waarschijnlijk een heel stuk hoger had gelegen.
Dus wat mij betreft pro tip voor degenen die nog een keer een verbouwing gaan doen en vloerverwarming op warmtepomp overwegen, pak je badkamer zeker mee en laat die elektrische vloerverwarming achterwege! Als je graag je badkamer écht warm hebt en bang bent dat die vloerverwarming daarvoor niet genoeg is, hang dan een elektrische handdoekradiator of infraroodpaneel of zoiets erbij, of prepareer daar een voorziening (stopcontact) voor zodat je dat later altijd nog kan doen als het echt nodig blijkt te zijn. Maar die elektrische vloerverwarming, wat een waardeloos systeem...
Omdat wij een paar maanden later ook de badkamer gingen verbouwen heb ik bewust dus niet gekozen voor vloerverwarming. Een infraroodpaneel dat ik al had, was m.i. ook onvoldoende. Ik heb ervoor gekozen een grotere radiator op te hangen. Daarmee haal ik in de badkamer altijd wel minimaal de 18 graden.
Daarnaast heb ik bij de Lidl een kleine elektrische warme lucht ventilator gekocht (https://www.lidl.nl/p/sil...iAZrlZ66CLXSREFaJ-JRHFebY).
Als we het iets te fris vinden zetten we die 5 minuten voor het douchen aan. Dan is het al aangenaam. Omdat het maximaal een half uurtje draait (1200Watt) is het verbruik laag. En het aantal keren dat ie gebruikt wordt per jaar (eigenlijk alleen in de winter) is op een paar handen te tellen. Wij vinden het een prima oplossing. Goedkoop, zuinig en voldoende comfort. En in de zomer staat ie op zolder, want niet iedereen vind hem even mooi.
Er is geen programma en het setpoint was nog steeds de genoemde 20.Sparky schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:24:
[...]
Dat komt dan door 1 van de volgende redenen:
- Er loopt een programma (waardoor het temp. setpoint op een bepaald tijdstip is gewijzigd)
- De settings zijn niet optimaal (vb: hysterese)
Dus de hysterese dan? Is er een setting om die te wijzigen?
Dit kan niet vaak genoeg herhaal worden wat het wordt nog altijd volop aangelegd. Met overstap naar een warmtepomp wordt het contrast ook groter;luxus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:34:
Als ik ergens spijt van heb in heel die verbouwing, dan is het wel de elektrische vloerverwarming.
Zeg even met snelle getallen:
- 1m3 gas in een CV-ketel geeft 8,5kWh warmte
- 1m3 gas in een gascentrale geeft 4kWh elektriciteit
- Warmtepomp COP 4
- ]
- Direct elektrisch: 4kWh/m3
- CV-ketel: 8,5kWh/m3
- Wartepomp: 16kWh/m3
Met een toekomst met warmtepompen is het aanleggen van elektrische vloerverwarming een slechter idee dan ooit. Het zou naar mijn mening ook gewoon verboden mogen zijn. Als directe elektrische verwarming de enige oplossing is dan is een IR paneel de juiste oplossing.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Er is natuurlijk meer dan alleen maar kijken naar het verbruik..... als je op basis daarvan dingen wilt verbieden is het met veel andere dingen ook zo over :-).assje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Met een toekomst met warmtepompen is het aanleggen van elektrische vloerverwarming een slechter idee dan ooit. Het zou naar mijn mening ook gewoon verboden mogen zijn. Als directe elektrische verwarming de enige oplossing is dan is een IR paneel de juiste oplossing.
Vloerverwarming kan prettig zijn en elektrische vloerverwarming vereist weinig extra diepte tov alternatieven.
Bij verkoop zou er gewoon wat meer aandacht moeten zijn voor de nadelen.
Waarom mis je gelaagdheid bij een hygieneboiler? Dit kan toch evengoed onstaan als je de warmtepomp in en uitlaat redelijk onderin plaatst?RonJ schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:02:
[...]
Het nadeel is echter dat je een hogere temperatuur moet aanhouden, vaak minder warm water kan tappen en je mist de zogenaamde gelaagdheid in het vat, waardoor de effectieve inhoud veel lager is.
Weet iemand waar ik kan vinden of de Daikin EKRHH Home Hub werkt met de Daikin EHBX08EF6V + BRP069A78 (voor wifi aansturing)? In de documentatie kan ik het niet terugvinden.
Een hygiëne boiler is een doorstroomverwarmer, de totale inhoud hiervan zit besloten (het is CV water!) en dient slechts als warmtebuffer. Het tapwater wordt koud binnengeleid door een afgeschermde spiraal die binnen de buffer zit waardoor het opwarmt en dan de buffer weer verlaat. Het is dus geen tapwaterreservoir.Timple schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:05:
[...]
Waarom mis je gelaagdheid bij een hygieneboiler? Dit kan toch evengoed onstaan als je de warmtepomp in en uitlaat redelijk onderin plaatst?
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Dat snap ik. Maar het water kan onderin toch nog steeds kouder zijn dan bovenin? En dus gelaagdheid hebben?mawashigeri schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:25:
[...]
Een hygiëne boiler is een doorstroomverwarmer, de totale inhoud hiervan zit besloten (het is CV water!) en dient slechts als warmtebuffer. Het tapwater wordt koud binnengeleid door een afgeschermde spiraal die binnen de buffer zit waardoor het opwarmt en dan de buffer weer verlaat. Het is dus geen tapwaterreservoir.
Mijn cv water komt onderin binnen en op 1/3 weer naar buiten. Dus van onderen wordt er verwarmd en het warme water stijgt naar boven.
Het tapwater loopt vervolgens eerst langs het lauwe en vervolgens langs het warme water.
Of heb ik hier iets mis?
Even inhaken op de vloerverwarming in de badkamer. Ik zit momenteel midden in de renovatie van ons huis waar in Juni een Daikin 6kw warmtepomp in komt. Op beide etages is over de gehele oppervlakte vloerverwarming voorzien, alsmede de badkamer en washok.
Echter ligt deze nu in de dekvloer en komt er nog 4cm aan zandcement op + tegel. Dit omdat de vloer iets omhoog moet voor de drain.
Nu twijfel ik om in die 4cm zandcement elektrische vvw te leggen, omdat we graag een warme vloer hebben en dan in het voor en na stook seizoen de vloer warm kunnen krijgen. Voor de rest zal deze gewoon uit staan omdat de vloer warm gehouden zal worden voor de WP.
Matje heb ik al liggen de tegelzetter smeert hem zonder meerkosten mee in.
Echter ligt deze nu in de dekvloer en komt er nog 4cm aan zandcement op + tegel. Dit omdat de vloer iets omhoog moet voor de drain.
Nu twijfel ik om in die 4cm zandcement elektrische vvw te leggen, omdat we graag een warme vloer hebben en dan in het voor en na stook seizoen de vloer warm kunnen krijgen. Voor de rest zal deze gewoon uit staan omdat de vloer warm gehouden zal worden voor de WP.
[ Voor 5% gewijzigd door Marcusso op 28-03-2025 22:23 ]
No Shame, only Fame!
Dat klopt wel, maar die gelaagdheid gaat je niet helemaal helpen. Bij een 'normale' boiler vul je onderin en neem je van boven af; door de thermische gelaagdheid krijg je telkens het warmste water.Timple schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:00:
[...]
Dat snap ik. Maar het water kan onderin toch nog steeds kouder zijn dan bovenin? En dus gelaagdheid hebben?
Mijn cv water komt onderin binnen en op 1/3 weer naar buiten. Dus van onderen wordt er verwarmd en het warme water stijgt naar boven.
Het tapwater loopt vervolgens eerst langs het lauwe en vervolgens langs het warme water.
Of heb ik hier iets mis?
Vanwege het doorstromen via een lange spiraal ga je juist het warmste deel afkoelen zodra je warm afneemt, dat gaat met zekerheid de gelaagdheid aantasten omdat koud water compacter is en dus gaat zakken.
Wel neem je vaak een groter buffervat [hier maak ik dus misschien een denkfout] dan wat je nodig zou hebben voor een 'normaal' boilervat, dus mogelijk dat die effecten dan minder merkbaar zijn.
Plaatje bij het praatje:
:strip_exif()/f/image/qvJKv3CzWGdnmggbTFa2HzSF.jpg?f=fotoalbum_large)
In onze badkamers ligt ook elektrische vloerverwarming, maar dat werkt juist heel goed. Binnen 15 minuten is de vloer op temperatuur 21 tot 24 graden en het verbruik vindt ik ook nog wel meevallen met 0,7 kWh. Staat hier een half uur per dag aan, dus 0,35 kWH per dag aan verbruik. In het weekend wel meer, omdat hij dan wat langer aanstaat.Pascal P schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:36:
[...]
Een vriend van me heeft bij zijn badkamerverbouwing destijds ook elektrische vloerverwarming aangelegd en heeft er om dezelfde reden ook spijt van. Duurt te lang, verbruikt te veel, nauwelijks comfortverhogend.
Omdat wij een paar maanden later ook de badkamer gingen verbouwen heb ik bewust dus niet gekozen voor vloerverwarming. Een infraroodpaneel dat ik al had, was m.i. ook onvoldoende. Ik heb ervoor gekozen een grotere radiator op te hangen. Daarmee haal ik in de badkamer altijd wel minimaal de 18 graden.
Daarnaast heb ik bij de Lidl een kleine elektrische warme lucht ventilator gekocht (https://www.lidl.nl/p/sil...iAZrlZ66CLXSREFaJ-JRHFebY).
Als we het iets te fris vinden zetten we die 5 minuten voor het douchen aan. Dan is het al aangenaam. Omdat het maximaal een half uurtje draait (1200Watt) is het verbruik laag. En het aantal keren dat ie gebruikt wordt per jaar (eigenlijk alleen in de winter) is op een paar handen te tellen. Wij vinden het een prima oplossing. Goedkoop, zuinig en voldoende comfort. En in de zomer staat ie op zolder, want niet iedereen vind hem even mooi.
Vandaar dat ik de wp ook zo heb aangesloten:mawashigeri schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:41:
[...]
Dat klopt wel, maar die gelaagdheid gaat je niet helemaal helpen. Bij een 'normale' boiler vul je onderin en neem je van boven af; door de thermische gelaagdheid krijg je telkens het warmste water.
Vanwege het doorstromen via een lange spiraal ga je juist het warmste deel afkoelen zodra je warm afneemt, dat gaat met zekerheid de gelaagdheid aantasten omdat koud water compacter is en dus gaat zakken.
Wel neem je vaak een groter buffervat [hier maak ik dus misschien een denkfout] dan wat je nodig zou hebben voor een 'normaal' boilervat, dus mogelijk dat die effecten dan minder merkbaar zijn.
Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w3sMmrK49nKkI0u81OTD1aZy.jpg?f=user_large)
Om toch iets van gelaagdheid te houden. Maar misschien teveel hoop vanuit mijn kant
Overigens, als je in jouw plaatje de cv verbinding vervangt door douchewater heb je toch een gewone boiler?
Dit is wat mij betreft de enige case waar het wel nuttig is: Bovenop watergedragen vloerverwarming.Marcusso schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:22:
Even inhaken op de vloerverwarming in de badkamer. Ik zit momenteel midden in de renovatie van ons huis waar in Juni een Daikin 6kw warmtepomp in komt. Op beide etages is over de gehele oppervlakte vloerverwarming voorzien, alsmede de badkamer en washok.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Helaas, nog steeds wil mijn WP niet direct mijn tapwater verwarmen.
Al op 'reheat only' gezet (45 graden, 5 graden hysterese) en vanochtend heeft ie 45 min op 14 graden gezeten tot ik een koude douche nam.
CV staat deze dagen uit, want middagzon warmt het huis op tot 21 graden elke dag. dus WP staat verder hele dag niets te doen.
bij een force reboot (groep uit/aan) had ie direct door dat ie moest verwarmen...
Alle settings doorgelopen maar kan niets vinden wat dit gedrag verklaart. net of hij geen 'triggers' binnenkrijgt behalve als er iets anders veranderd (reboot, thermostaat gaat uit)
Is dit een geval installateur bellen of kan een factory reset helpen (weet niet of dat laatste goed uit te voeren is voor een 'leek'
Al op 'reheat only' gezet (45 graden, 5 graden hysterese) en vanochtend heeft ie 45 min op 14 graden gezeten tot ik een koude douche nam.
CV staat deze dagen uit, want middagzon warmt het huis op tot 21 graden elke dag. dus WP staat verder hele dag niets te doen.
bij een force reboot (groep uit/aan) had ie direct door dat ie moest verwarmen...
Alle settings doorgelopen maar kan niets vinden wat dit gedrag verklaart. net of hij geen 'triggers' binnenkrijgt behalve als er iets anders veranderd (reboot, thermostaat gaat uit)
Is dit een geval installateur bellen of kan een factory reset helpen (weet niet of dat laatste goed uit te voeren is voor een 'leek'
Voor zover ik gezien heb werkt het SWW vat verwarmen puur op triggers. In een schema naar een (hoge) comfort temperatuur, of simpelweg de overgang naar de nieuwe dag waar het schema hernieuwd wordt. Daarbij wordt dan gekeken naar de vraagtemperatuur en de hysterese. Uiteraard moet hetzelfde gebeuren bij een ingestelde vraagtemperatuur en de meting zakt onder de hysterese - geen idee hoe vaak zo'n meting gedaan wordt. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de software zo'n trigger zomaar mist.Yongshi schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:31:
Helaas, nog steeds wil mijn WP niet direct mijn tapwater verwarmen.
Ik heb een dagelijks schema met om 13:00 economy mode (53gr) en daarna vanaf 14:20 comfort (48gr).
Warmhouden staat op 46gr (die begint dus effectief om 00:00 maar zonder trigger) en hysterese is op 6 graden ingesteld. Verder dus op schema+warmhouden en instelpuntmodus=vast.
Heb je per ongeluk weersafhankelijk en een rare of niet ingestelde curve daarbij? Heb ik zelf nooit geprobeerd.
#plannetje
Ik heb een 200 liter buffervat/boiler gekocht. Ik wil met een driewegklep de uitgang van de wp warmwater aansluiting op de ingang van het vat zetten zodat het vat in serie komt met het interne watervat van de WP (koelkast model, 230 liter). Ook in serie: een circulatiepomp van een cv installatie. Bij energie overschot van de zonnepanelen gaat de wp water verwarmen en de circulatie pomp zorgt voor circulatie tussen het extra vat en het interne vat.
Bij warmwatervraag of als de gewenste temperatuur bereikt is gaat de 3 wegklep weer om en komt het extra vat tussen koud water aanvoer en het interne vat. Water gaat dan dus koud door het extra vat naar het interne vat en dan naar de warmwaterkraan.
Iemand een zinnige toevoeging? De WP met intern vat heeft geen standaard mogelijkheid voor een extra extern vat toch?
Het extra vat heeft een warmtewisselaar waar ik in de winter en houtkachel op wil gaan aansluiten......
Ik heb een 200 liter buffervat/boiler gekocht. Ik wil met een driewegklep de uitgang van de wp warmwater aansluiting op de ingang van het vat zetten zodat het vat in serie komt met het interne watervat van de WP (koelkast model, 230 liter). Ook in serie: een circulatiepomp van een cv installatie. Bij energie overschot van de zonnepanelen gaat de wp water verwarmen en de circulatie pomp zorgt voor circulatie tussen het extra vat en het interne vat.
Bij warmwatervraag of als de gewenste temperatuur bereikt is gaat de 3 wegklep weer om en komt het extra vat tussen koud water aanvoer en het interne vat. Water gaat dan dus koud door het extra vat naar het interne vat en dan naar de warmwaterkraan.
Iemand een zinnige toevoeging? De WP met intern vat heeft geen standaard mogelijkheid voor een extra extern vat toch?
Het extra vat heeft een warmtewisselaar waar ik in de winter en houtkachel op wil gaan aansluiten......
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Nop fixed setpoint.mawashigeri schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:34:
[...]
Ik heb een dagelijks schema met om 13:00 economy mode (53gr) en daarna vanaf 14:20 comfort (48gr).
Warmhouden staat op 46gr (die begint dus effectief om 00:00 maar zonder trigger) en hysterese is op 6 graden ingesteld. Verder dus op schema+warmhouden en instelpuntmodus=vast.
Heb je per ongeluk weersafhankelijk en een rare of niet ingestelde curve daarbij? Heb ik zelf nooit geprobeerd.
Al een paar keer alle settings langsgegaan (ook als installer) en geen rare dingen kunnen vinden...
Ik denk niet dat je elektrische vvw samen moet laten lopen met de WP. Deze zal er voor zorgen dat de Tr van de water gedragen groep/lus hoger wordt, en dan zal de WP dus terug gaan moduleren.Tanuki schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Dit is wat mij betreft de enige case waar het wel nuttig is: Bovenop watergedragen vloerverwarming.Dan kun je altijd je "boost" vloerverwarming aanzetten mocht je je vloer niet aan het verwarmen zijn met de WP en hem daar ook niet voor wilt opstarten.
Als je hem gebruikt ‘buiten’ het 24/7 seizoen kan denk ik wel prima zijn, maar niet samen
Hier heb ik ook last van. Mijn setpoint staat inmiddels op 54 graden. Want elke koude douche zet ik er gewoon een graden bij.Yongshi schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:55:
[...]
Nop fixed setpoint.
Al een paar keer alle settings langsgegaan (ook als installer) en geen rare dingen kunnen vinden...
Erg inefficiënt. Maar soms duurt het uren voordat hij in de gaten heeft dat het vat koud is. Al zie je de sensor gewoon duidelijk onder het setpoint - hysterese.
Hysterese staat ook minimaal dus 2 runs per dag vaak (want meestal doet ie het wel).
Niet toevallig prioriteit op verwarmen staan?Timple schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Maar soms duurt het uren voordat hij in de gaten heeft dat het vat koud is. Al zie je de sensor gewoon duidelijk onder het setpoint - hysterese.
Hysterese staat ook minimaal dus 2 runs per dag vaak (want meestal doet ie het wel).
Ik bedoel uiteraard ook niet samen/tegelijk: in het ene scenario zal die elektrische vloerverwarming wenselijk zijn, bijvoorbeeld bij een incidentele behoefte. Of een baby in bad doen o.i.d. (want die hebben een sterkere behoefte naar warmte en comfort).danny.s schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:41:
[...]
Ik denk niet dat je elektrische vvw samen moet laten lopen met de WP. Deze zal er voor zorgen dat de Tr van de water gedragen groep/lus hoger wordt, en dan zal de WP dus terug gaan moduleren.
Als je hem gebruikt ‘buiten’ het 24/7 seizoen kan denk ik wel prima zijn, maar niet samen
In het andere scenario (vooral winter) wil je de benefit hebben van de warmtepomp die toch al draait, die dan de hele winter de badkamer vloer "gratis" behaaglijk houdt.
Wel eens overwogen om een programma in te stellen voor SWW?Timple schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Hier heb ik ook last van. Mijn setpoint staat inmiddels op 54 graden. Want elke koude douche zet ik er gewoon een graden bij.
Erg inefficiënt. Maar soms duurt het uren voordat hij in de gaten heeft dat het vat koud is. Al zie je de sensor gewoon duidelijk onder het setpoint - hysterese.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Nope.piieter schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Wel eens overwogen om een programma in te stellen voor SWW?
Stel dat ik een programma heb om 14u verwarming. En om 18u douchen we hem 'leeg'. Heb ik dan niet alsnog hetzelfde probleem dat ie misschien pas om 21u het tapwater gaat verwarmen?
Ik zou het natuurlijk wel kunnen proberen of dit misschien magisch iets op lost. Aangezien we de oorzaak eigenlijk niet weten..
Neen, zeker niet. Maar zo lijkt het gedrag wel een beetje. Volgens mij komt het ook meer voor wanneer de WP veel bezig is met het huis verwarmen.TweakGP schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:10:
[...]
Niet toevallig prioriteit op verwarmen staan?
[ Voor 23% gewijzigd door Timple op 30-03-2025 12:20 ]
Timple schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:52:
Maar soms duurt het uren voordat hij in de gaten heeft dat het vat koud is. Al zie je de sensor gewoon duidelijk onder het setpoint - hysterese.
Toch zou het ook zonder moeten werken met simpelweg warmhouden met hysterese.piieter schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:56:
Wel eens overwogen om een programma in te stellen voor SWW?
Deze instellingen zijn er ook nog:
[9.1] [5.02] Space heating priority.
[9.1] [5.03] Space heating priority temperature.
[9.1] [5.04] Set point correction for domestic hot water temperature.
[9.6.6] [8-01] Maximum running timer
[9.6.4] [8-02] Anti-recycle timer
[9.6.7] [8-04] Additional timer
Extra info in het installer reference manual, zoals gebruikelijk.
3-weg klep juist aangesloten? Dus niet aangestuurd is Space Heating en aangestuurd is SWW heating?Timple schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Hier heb ik ook last van. Mijn setpoint staat inmiddels op 54 graden. Want elke koude douche zet ik er gewoon een graden bij.
Ook de positie van de 3-weg klep bekend? Dat zat hier fout en SWW werkte niet. Op één of andere manier was deze 3-weg klep van positie af.
Bij stelmotoren kan je kijken in welke positie hij op dat moment zou moeten staan.
Dat hangt natuurlijk af van hoe je hem programmeert!Timple schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:19:
[...]
Nope.
Stel dat ik een programma heb om 14u verwarming. En om 18u douchen we hem 'leeg'. Heb ik dan niet alsnog hetzelfde probleem dat ie misschien pas om 21u het tapwater gaat verwarmen?
[...]
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Weet iemand wat allemaal mogelijk is met een Homey Pro en de Daikin Altherma 3? Welke data kun je inzien en welke aansturing kun je doen. (Dus zonder een ESPAltherma). Alvast bedankt.
Afhankelijk van je instelling kun je de vertrekwatertemperatuur instellen, thermostaat instellen, tank verwarmen en de verwarming/tank geheel aan- en uitschakelen. Let wel: deze communicatie is niet lokaal en vereist dus een werkende internetverbinding en Daikin-server.MajaMestreech schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:40:
Weet iemand wat allemaal mogelijk is met een Homey Pro en de Daikin Altherma 3? Welke data kun je inzien en welke aansturing kun je doen. (Dus zonder een ESPAltherma). Alvast bedankt.
De ESP is sowieso aan te raden om inzichten te krijgen en nauwkeurig en efficiënt aan te kunnen sturen. Standaard staat de stooklijn vaak erg hoog ingesteld, maar ook je tapwater kun je waarschijnlijk lager instellen afhankelijk van je verbruik.
Sterker nog: de installateur heeft later contact met mij opgenomen hoe ik informatie uit kon lezen die voor hem niet zichtbaar was
Een voorbeeld: bij mij werkte de driewegklep blijkbaar niet goed. Als ik in de zomer de koeling aanzette zag ik dat de tank erg snel afkoelde zonder dat er warm water was gebruikt. Als de koeling uitstond was dit veel minder. Resultaat: de tank werd onnodig drie keer per dag opgewarmd omdat hij tussendoor actief gekoeld werd… als je hier geen inzicht in hebt zal dit altijd zo blijven en kom je er misschien een keer achter bij een torenhoge energierekening. Dus die paar tientjes voor de ESP hadden zich binnen een week al terugverdiend.
[ Voor 29% gewijzigd door TKroon op 30-03-2025 14:52 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Nou, als ik deze dus programmeer op 14u verwarmen en de rest standje warm houden.piieter schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:03:
[...]
Dat hangt natuurlijk af van hoe je hem programmeert!
Dit zit allemaal correct aangesloten voor zover ik weet. Het huis en het tapwater blijft al jaren warmbenthouse schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:58:
[...]
3-weg klep juist aangesloten? Dus niet aangestuurd is Space Heating en aangestuurd is SWW heating?
Ook de positie van de 3-weg klep bekend? Dat zat hier fout en SWW werkte niet. Op één of andere manier was deze 3-weg klep van positie af.
Bij stelmotoren kan je kijken in welke positie hij op dat moment zou moeten staan.
Op die enkele uren na dan natuurlijk...
Deze laatste drie komen me niet bekend voor. Die ga ik even checken! Thanksmawashigeri schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:32:
[...]
[...]
Toch zou het ook zonder moeten werken met simpelweg warmhouden met hysterese.
Denk niet dat dat bij mij het probleem is. Als cv uit staat dan laat ie hem ook 14 graden worden en doet ie nog steeds niets (en na eeen reboot wel; nog steeds terwijl thermostaat uit staat)TweakGP schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:10:
[...]
Niet toevallig prioriteit op verwarmen staan?
Edit: gedubbelchecked en priority staat volledig uit
[ Voor 7% gewijzigd door Yongshi op 30-03-2025 18:40 ]
Denk dat dat het niet is, als ie lage temp is en om 12 uur gaat ie naar de schedule van 45 graden pakt ie die wel mee. Maar zet je daarna op reheat only en op 45 graden dan doet ie daar niets mee. Dus sww an sich doet het primabenthouse schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:58:
[...]
3-weg klep juist aangesloten? Dus niet aangestuurd is Space Heating en aangestuurd is SWW heating?
Edit: hij runt ook al een jaar goed, dus vermoed niet dat daar iets is veranderd.
Is pas sinds update 7.7 raar gaan doen. Hiervoor nooit last gehad van niet gedane sww runs
[ Voor 11% gewijzigd door Yongshi op 30-03-2025 18:42 ]
Bij mij draaide de WP met externe tank ook al bijna 2 jaar goed, toch afgelopen oktober gehad dat de 3-weg klep van positie verlopen was (stond ergens tussenin) en daardoor erg warm huis en een koude tan’ met water. Is toch iets wat ik zou controleren; de fysieke stand van de klep controleren in beide (gevraagde) posities.Yongshi schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:21:
[...]
Denk dat dat het niet is, als ie lage temp is en om 12 uur gaat ie naar de schedule van 45 graden pakt ie die wel mee. Maar zet je daarna op reheat only en op 45 graden dan doet ie daar niets mee. Dus sww an sich doet het prima
Edit: hij runt ook al een jaar goed, dus vermoed niet dat daar iets is veranderd.
Is pas sinds update 7.7 raar gaan doen. Hiervoor nooit last gehad van niet gedane sww runs
Maar dan zou espaltherma wel moeten rapporteren dat er sww vraag is denk ik.benthouse schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Bij mij draaide de WP met externe tank ook al bijna 2 jaar goed, toch afgelopen oktober gehad dat de 3-weg klep van positie verlopen was (stond ergens tussenin) en daardoor erg warm huis en een koude tan’ met water. Is toch iets wat ik zou controleren; de fysieke stand van de klep controleren in beide (gevraagde) posities.
Espaltherma geeft niets aan actie. Geen vraag, geen pomp, geen inverter. Dus als het enkel de driewegklep was dan zou ik in mijn espaltherma allemaal actie moeten zien en enkel de temperatuur die dan niet oploopt (en de awt wel). Dit gebeurd allemaal niet.
En bij een schedule weer wel. Dus lijkt me sterk dat dit een verkeerde drieweg klep is en heeft alles van een sw issue
[9.1] [5.02] Space heating priority. 0mawashigeri schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:32:
[...]
[...]
Toch zou het ook zonder moeten werken met simpelweg warmhouden met hysterese.
[9.1] [5.03] Space heating priority temperature. 60
[9.1] [5.04] Set point correction for domestic hot water temperature. 10
[9.6.6] [8-01] Maximum running timer 60
[9.6.4] [8-02] Anti-recycle timer 3.0
[9.6.7] [8-04] Additional timer 95
Geen idee wat dit moet zeggen verder. Of wanneer dit roet in het eten zou kunnen gooien.
Die setpoint correctie is wel typisch. Maar dit klinkt meer alsof temperaturen niet volgens verwachting zouden zijn. Niet dat de wp niet aan springt.
Qua DHW niet warm worden, hiernog wat noodkreten van mij uit het verleden:
2022: Timple in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
2023: Timple in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
2025: Timple in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Niet om helemaal wanhopig over te komen
Maar de grafieken die daar zijn weergegeven brengen misschien nog wat inspiratie voor iemand.
@Yongshi dit is hetzelfde probleem als jij nu ervaart toch?
Ergens ben ik wel blij dat een mede-tweaker hetzelfde doormaakt. Sluit een heleboel oorzaken aan mijn kant alvast uit
Niet om helemaal wanhopig over te komen
Maar de grafieken die daar zijn weergegeven brengen misschien nog wat inspiratie voor iemand.
Ergens ben ik wel blij dat een mede-tweaker hetzelfde doormaakt. Sluit een heleboel oorzaken aan mijn kant alvast uit
Als ik het goed begrijp heb jij wel een ander soort boiler (doorstroomboiler). Weet niet in hoeverre dat verschilt van een normale boiler.Timple schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:53:
Qua DHW niet warm worden, hiernog wat noodkreten van mij uit het verleden:
Niet om helemaal wanhopig over te komen![]()
Ik zie wel verwant gedrag. Tank temp is ver onder de setpoint -/- hysterese voor een langere periode. Dus het is niet dat ze de sensor bij jou gewoon te ver bovenin het vat hebben geplaatst? (Was een eerder probleem bij mij)
Bij mij deed een reboot hem wel laatst 'realiseren' dat ie iets moest doen. Wat bij toch duidt dat het geen configuratie fout is (een reboot had dan niets uitgemaakt).
Zag duidelijk in espaltherma 0 activiteit en erna ging de awt opeens omhoog.
Heb je wel dat een schedule temp wel opgepakt wordt? Of pakt ie die ook niet?
Hallo, ik heb een vraag aan de echte techneuten die verstand hebben van de aansluiting van een wp met vloerverwarming.
Wij hebben in elke ruimte onafhankelijke thermostaten (werkt denk ik hetzelfde als naregeling).
Het gaat om de Altherma EHVH08S18EJ6V.
De stooklijn is: 33 28 17 -6 Delta 4 Weersafhankelijk en werkt alleen op de kamerthermostaat.
Ik ben in conflict met de installateur. Wij krijgen het in de overige ruimtes (alleen de kamer is goed) niet op temperatuur.
Ze maken zich er een beetje vanaf dat het aan het afgiftesysteem zou liggen maar het is allemaal vloerverwarming en de isolatie is ook overal hetzelfde.
Deel brief installateur: Ten aanzien van uw tweede eis, namelijk het optimaal functioneren van de installatie, delen wij u mede dat zowel Installatiebedrijf ... BV als Daikin reeds de noodzakelijke werkzaamheden hebben uitgevoerd.
Conform de offerte hebben wij de bestaande vloerverwarmingsverdeler opnieuw ingeregeld. De installatie functioneert technisch naar behoren en levert de vereiste temperatuur aan de verdeler. Het gegeven dat sommige ruimten onvoldoende verwarmd worden, is niet toe te rekenen aan de warmtepompinstallatie. Aangezien andere vertrekken wel correct worden verwarmd, duidt dit op een mogelijk probleem in het afgiftesysteem van de betreffende ruimten
Hoop dat er iemand is die mij kan helpen!
Wij hebben in elke ruimte onafhankelijke thermostaten (werkt denk ik hetzelfde als naregeling).
De stooklijn is: 33 28 17 -6 Delta 4 Weersafhankelijk en werkt alleen op de kamerthermostaat.
Ik ben in conflict met de installateur. Wij krijgen het in de overige ruimtes (alleen de kamer is goed) niet op temperatuur.
Ze maken zich er een beetje vanaf dat het aan het afgiftesysteem zou liggen maar het is allemaal vloerverwarming en de isolatie is ook overal hetzelfde.
Deel brief installateur: Ten aanzien van uw tweede eis, namelijk het optimaal functioneren van de installatie, delen wij u mede dat zowel Installatiebedrijf ... BV als Daikin reeds de noodzakelijke werkzaamheden hebben uitgevoerd.
Conform de offerte hebben wij de bestaande vloerverwarmingsverdeler opnieuw ingeregeld. De installatie functioneert technisch naar behoren en levert de vereiste temperatuur aan de verdeler. Het gegeven dat sommige ruimten onvoldoende verwarmd worden, is niet toe te rekenen aan de warmtepompinstallatie. Aangezien andere vertrekken wel correct worden verwarmd, duidt dit op een mogelijk probleem in het afgiftesysteem van de betreffende ruimten
Warmtepomp functioneert prima lijkt het me. Zeker als de stooklijn en de ∆T behaald wordt.RKRR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:09:
Hallo, ik heb een vraag aan de echte techneuten die verstand hebben van de aansluiting van een wp met vloerverwarming.
Voor wat betreft inregelen van de vloerverwarming is die waarschijnlijk ingeregeld op overal dezelfde retourtemperatuur. En dat is vaak wel logisch. Maar als in de woonkamer de lussen dichterbij elkaar liggen dan de andere ruimten (wat goed mogelijk is), dan is het logisch dat de woonkamer eerder op temperatuur is.
Dan zou je de woonkamer groep iets moeten knijpen, zodat meer warmte naar de andere groepen gaan.
De conclusie die ze geven lijkt me te kloppen. Het ligt aan de afgifte (sowieso trouwens), maar of het dan aan hun ligt en ze de verdeler dus niet helemaal goed hebben ingeregeld. Dat is het discussiepunt.
Persoonlijk zou ik zelf wat gaan draaien aan die knoppen van de verdeler, maar dat kan ik niet iedereen aanraden
Zijn de diameters van de leidingen van en naar de verdelers waar het nu niet warm genoeg wordt, wel groot genoeg? Als die kleiner zijn dan die naar de verdeler van de woonkamer (en misschien met meer haakse (?) bochten), dan is dit ook een mogelijke oorzaak voor dat probleem.RKRR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:09:
Bij de installatie van een warmtepomp, moet de installateur er rekening mee houden, dat sommige bestaande leidingen niet voldoende groot zijn. Dit moet een installateur van te voren bespreken met de klant en eventuele vervanging van te kleine leidingen zou in de offerte opgenomen moeten zijn.
Ik heb ook op de vloerverwarming van de woonkamer een tado-regeling zitten. Die schakelt de pomp van de gesloten verdeler. Je zou naar de mogelijkheid kunnen kijken in de vloerverwarmer een klep te plaatsen. Lijkt er nu op dat zodra de woonkamer op temperatuur komt de WP terugregelt via de thermostaat.piieter schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:45:
[...]
Zijn de diameters van de leidingen van en naar de verdelers waar het nu niet warm genoeg wordt, wel groot genoeg? Als die kleiner zijn dan die naar de verdeler van de woonkamer (en misschien met meer haakse (?) bochten), dan is dit ook een mogelijke oorzaak voor dat probleem.
Bij de installatie van een warmtepomp, moet de installateur er rekening mee houden, dat sommige bestaande leidingen niet voldoende groot zijn. Dit moet een installateur van te voren bespreken met de klant en eventuele vervanging van te kleine leidingen zou in de offerte opgenomen moeten zijn.
dank jullie voor jullie reacties
De conclusie die ze geven lijkt me te kloppen. Het ligt aan de afgifte (sowieso trouwens), maar of het dan aan hun ligt en ze de verdeler dus niet helemaal goed hebben ingeregeld. Dat is het discussiepunt.
Ja, dit is idd het discussiepunt (heb van tevoren aangegeven dat ik ervan uitga dat zijn de finetuning doen) maar de wp is ook niet ingesteld op zoneregeling waardoor ik ondanks dat ik de thermostaten in de overige ruimtes hoog heb staan daar geen (genoeg) warmte krijg. Zodra de kamer immers op temperatuur is gaat de wp uit. De kamer zit op het oost/zuid zuid/west en heeft veel ramen.
Zijn de diameters van de leidingen van en naar de verdelers waar het nu niet warm genoeg wordt, wel groot genoeg? Als die kleiner zijn dan die naar de verdeler van de woonkamer (en misschien met meer haakse (?) bochten), dan is dit ook een mogelijke oorzaak voor dat probleem.
De diameters zijn zoals ik het kan bekijken even groot (de kamer ligt wel dichter bij de wp en heeft 2 ringen, de keuken ligt erachter met 1 ring).
Vervangen van de leidingen is geen optie in een bestaand huis (zou de bijkeuken, kamer en keuken enz. allemaal open moeten).
Ik heb ook op de vloerverwarming van de woonkamer een tado-regeling zitten. Die schakelt de pomp van de gesloten verdeler. Je zou naar de mogelijkheid kunnen kijken in de vloerverwarmer een klep te plaatsen. Lijkt er nu op dat zodra de woonkamer op temperatuur komt de WP terugregelt via de thermostaat.
Wat bedoel je hiermee? De wp regelt idd terug als de temperatuur in de woonkamer gehaald is.
Ja, dit is idd het discussiepunt (heb van tevoren aangegeven dat ik ervan uitga dat zijn de finetuning doen) maar de wp is ook niet ingesteld op zoneregeling waardoor ik ondanks dat ik de thermostaten in de overige ruimtes hoog heb staan daar geen (genoeg) warmte krijg. Zodra de kamer immers op temperatuur is gaat de wp uit. De kamer zit op het oost/zuid zuid/west en heeft veel ramen.
De diameters zijn zoals ik het kan bekijken even groot (de kamer ligt wel dichter bij de wp en heeft 2 ringen, de keuken ligt erachter met 1 ring).
Vervangen van de leidingen is geen optie in een bestaand huis (zou de bijkeuken, kamer en keuken enz. allemaal open moeten).
Ik heb ook op de vloerverwarming van de woonkamer een tado-regeling zitten. Die schakelt de pomp van de gesloten verdeler. Je zou naar de mogelijkheid kunnen kijken in de vloerverwarmer een klep te plaatsen. Lijkt er nu op dat zodra de woonkamer op temperatuur komt de WP terugregelt via de thermostaat.
Wat bedoel je hiermee? De wp regelt idd terug als de temperatuur in de woonkamer gehaald is.
Helaas is dit in de praktijk niet zo. Heb 4 installateurs over de vloer gehad. Geen enkele heeft benoemt dat de 16mm leiding naar de vvw verdeler te dun was (van de woonkamer, dus de belangrijkste nota bene). 2 van de 4 repten ook geen woord over de meng verdeler.piieter schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:45:
[...]
Het is dat ik een jaar heb moeten wachten (2022-2023), en hier heel veel heb kunnen lezen. Anders was het 1e stookseizoen met een 16mm leiding geweest. Had mogelijk gewerkt, maar wel met een veel hogere stooklijn dan noodzakelijk was geweest.
En met dat laatste ontneem je de warmte van de andere kamers; althans dat interpreteer ik uit je woorden als je zegt dat de WP terugregelt en ik denk dat je de aanvoertemperatuur bedoelt. Ik stook weersafhankelijk zonder de thermostaat van de WP. De aanvoertemperatuur wordt alleen geregeld door de buitentemperatuur; de thermostaat heeft daar geen invloed op. Pas als de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan moduleert de WP de warmteopwekking (minder vermogen) maar de uitstroomtemperatuur blijft gelijk. Door de tado-regeling van de vloerverwarming (pomp uit) wordt in de woonkamer de warmteafgifte minder en de temperatuur daar gehandhaafd maar de aanvoertemperatuur blijft hoog genoeg om de andere ruimtes, sommige met radiator, te verwarmen. Ik gebruik tevens een lage delta-t, 3 graden.RKRR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:32:
Maar wat veracht je nu van de installateur?RKRR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:32:
Hier ga je niet veel halen, zij geven aan ingeregeld te hebben en een goed werkende installatie te hebben opgeleverd.
Neem aan dat in de offerte geen inspanningsplicht was met een minimaal te halen temperatuur per ruimte. En dat het een vervanging was in een bestaande situatie.
Wat ze gaan doen als je blijft aandringen is continue weersafhankelijk stoken en een bypass ventiel installeren. Dan worden de overige ruimtes wel warm maar verbruik je meer energie.
Maar wat veracht je nu van de installateur?
Hier ga je niet veel halen, zij geven aan ingeregeld te hebben en een goed werkende installatie te hebben opgeleverd.
Neem aan dat in de offerte geen inspanningsplicht was met een minimaal te halen temperatuur per ruimte. En dat het een vervanging was in een bestaande situatie.
Wat ze gaan doen als je blijft aandringen is continue weersafhankelijk stoken en een bypass ventiel installeren. Dan worden de overige ruimtes wel warm maar verbruik je meer energie.
De installateur roept wel meer. Ze zeggen ook de verdeler verplaatst te hebben wat helemaal niet gebeurd is en ze hebben zeker niks ingeregeld. Een goed werkende wp wil nog niet zeggen dat deze ook goed ingeregeld is voor jouw huis. Elk huis is anders dus is de inregeling dat ook.
Daikin monteur heeft ook de SWW ingesteld met tot gevolg dat als ik niet (mede door de informatie hier) zelf de instellingen had aangepast op 1.800 kwh per jaar zou komen.
Je kan beter meer energie verbruiken dan in de kou zitten voor 14.000 euro.
Ze zouden kijken naar de zone-instelling maar zijn daar nooit op teruggekomen.
Bijgaand de SWW over 2024. Zij zijn in januari en april geweest en prompt vloog het verbruik omhoog.
Heb deze zelf eind september aangepast en zit deze, net als in het begin, rond de 2 kWh per dag.
De installateur roept wel meer. Ze zeggen ook de verdeler verplaatst te hebben wat helemaal niet gebeurd is en ze hebben zeker niks ingeregeld. Een goed werkende wp wil nog niet zeggen dat deze ook goed ingeregeld is voor jouw huis. Elk huis is anders dus is de inregeling dat ook.
Daikin monteur heeft ook de SWW ingesteld met tot gevolg dat als ik niet (mede door de informatie hier) zelf de instellingen had aangepast op 1.800 kwh per jaar zou komen.
Je kan beter meer energie verbruiken dan in de kou zitten voor 14.000 euro.
Ze zouden kijken naar de zone-instelling maar zijn daar nooit op teruggekomen.
Bijgaand de SWW over 2024. Zij zijn in januari en april geweest en prompt vloog het verbruik omhoog.
Heb deze zelf eind september aangepast en zit deze, net als in het begin, rond de 2 kWh per dag.
/f/image/OtCZkAkWj4CwWB6WbnXAeaOb.png?f=fotoalbum_large)
@RKRR hoe hoog stond en staat de temperatuur van de tank ingesteld? Het lijkt erop dat deze de maanden met hoog verbruik ruim boven de 53 graden heeft gestaan waardoor het backup element met COP1 veel werk heeft verricht. Ook qua moment van de dag valt er veel winst te halen. In de middag is het vaak 10 graden warmer dan in de nacht, met een hogere COP. Let er wel op dat je in de zomer de tank weer niet boven de 25 graden (of minder als de buitenunit in de zon staat) gaat verwarmen, want dan kan het niet, of weer met COP1.
Vraagje over de madoka thermostaat, ik moet de voorbereidingen maken voor plaatsing van de thermostaat. Ik was van plan een normale (hollewand)doos te plaatsen. Kan hier de Madoka prima over heen?
Of kan ik beter een 16mm buis uit de wand laten komen de madoka vast schroeven in het gips + OSB achter hout?
Of kan ik beter een 16mm buis uit de wand laten komen de madoka vast schroeven in het gips + OSB achter hout?
No Shame, only Fame!
Kleine correctie: tot SWW 45 graden (niet t/m) doet de compressor ook boven de 25gr buiten temp nog verwarmen, dan gaat hij pas op de BUH over als het warmer is dan 35gr.TKroon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:52:
@RKRR hoe hoog stond en staat de temperatuur van de tank ingesteld? Het lijkt erop dat deze de maanden met hoog verbruik ruim boven de 53 graden heeft gestaan waardoor het backup element met COP1 veel werk heeft verricht. Ook qua moment van de dag valt er veel winst te halen. In de middag is het vaak 10 graden warmer dan in de nacht, met een hogere COP. Let er wel op dat je in de zomer de tank weer niet boven de 25 graden (of minder als de buitenunit in de zon staat) gaat verwarmen, want dan kan het niet, of weer met COP1.
Daarom heb ik de ECO temp op 44gr staan, dan hoef ik me (bijna) nooit zorgen te maken dat hij SWW op de BUH gaat doen.
kan prima over de doos heen; is groot genoeg. dit heeft ook als voordeel dat je een beetje overlengte in de doos op kunt bergen.Marcusso schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:15:
Vraagje over de madoka thermostaat, ik moet de voorbereidingen maken voor plaatsing van de thermostaat. Ik was van plan een normale (hollewand)doos te plaatsen. Kan hier de Madoka prima over heen?
Ik heb zelf geen BUH en ook geen BSH van Daikin. Alleen een WP en een losse (externe) tank met daarin 2 spiralen. 1 voor RESOL zonneboiler systeem en 1 voor de WP verwarming.danny.s schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:09:
[...]
Kleine correctie: tot SWW 45 graden (niet t/m) doet de compressor ook boven de 25gr buiten temp nog verwarmen, dan gaat hij pas op de BUH over als het warmer is dan 35gr.
Daarom heb ik de ECO temp op 44gr staan, dan hoef ik me (bijna) nooit zorgen te maken dat hij SWW op de BUH gaat doen.
Als nood een 3fase 3kW verwarmingselement in de tank geschroefd maar die heeft alleen een handmatige aansturing (in geval van nood) om SWW te maken.
Dit werkt goed; ook in de winter. Alle verwarming of op Solar of door de WP. Met een beetje zonnige dag is WP helemaal niet nodig voor SWW verwarming.
Ook geen legionella runs hier. De Zonneboiler doet dit met een beetje zon nu dagelijks en in de winter is de verblijfstijd in de tank kort.
[ Voor 7% gewijzigd door benthouse op 01-04-2025 21:30 ]
Zoals door jullie aangegeven heb ik de 24-uursindeling aangepast. Dat levert al een beetje op. Maar zijn er nog tips om de WP meer overdag te laten verbruiken en zo maximaal te genieten van de zonnepanelen...?
Want nog steeds zit het overgrote deel van het verbruik 's nachts...
Helpt het om bijvoorbeeld met een uurschema te werken en verschillende temperaturen te gebruiken voor dag en nacht ?
Helpt het om bijvoorbeeld met een uurschema te werken en verschillende temperaturen te gebruiken voor dag en nacht ?
Natuurlijk helpt dat..... je bepaalt op basis van de ingestelde wenstemperatuur op je thermostaat toch zelf wanneer de verwarming aangaat?Pumpkin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:43:
Zet het ding minimaal een halve graat hoger dan de werkelijke temperatuur en je warmtepomp gaat aan.
Maar als je alleen gedurende de dag verwarmt is het 's ochtends natuurlijk wel kouder.
[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 01-04-2025 13:47 ]
Als ik kijk bij [8] Informatie - [8.4] Sensoren , dan zie ik daar o.a. de volgende items staan:
└─ [8.4.4] Vertrekwatertemp.
└─ [8.4.5] Watertemp. inlaat back-upverwarming
└─ [8.4.6] Watertemperatuur inlaat platenwarmtewisselaar
Vraag 1: Wie kan mij vertellen wat hier bij welk item precies wordt weergegeven?
Vraag 2: Waar zitten deze sensoren gesitueerd in de SWW-tank (op welke hoogte)?
Vraag 3: Welke van deze items komt overeen met de temperatuur die wordt aangegeven bij de vloerverwarming op het Start-scherm op de binnenunit?
Vraag 1: Wie kan mij vertellen wat hier bij welk item precies wordt weergegeven?
Vraag 3: Welke van deze items komt overeen met de temperatuur die wordt aangegeven bij de vloerverwarming op het Start-scherm op de binnenunit?
Deze ervaar ik niet.danny.s schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:09:
[...]
Kleine correctie: tot SWW 45 graden (niet t/m) doet de compressor ook boven de 25gr buiten temp nog verwarmen, dan gaat hij pas op de BUH over als het warmer is dan 35gr.
Mijn SWW stond een tijdje op 53 en de BUH of BSH sloegen toen totaal niet aan...
Of mis ik nu iets?
Ik heb bij mij even een HA automation gemaakt om een bericht te sturen als de tank langer dan 5 min op minder dan 30 graden zit EN de status =/= Water.
hopelijk vind ik daar wat nuttigs uit.
Voor nu heb ik cv uit staan en ervaar ik neit dat hij water skipped, dus misschien toch iets van prio (ook al staat prio ruimte uit in de config, misschien dat ie daar de verkeerde waarde laat zien ofzo)
Normaal gaat de BUH pas meedoen boven 53 graden; als het buiten warmer is dan 25 graden dan is dat 45.Yongshi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:50:
[...]
Deze ervaar ik niet.
Mijn SWW stond een tijdje op 53 en de BUH of BSH sloegen toen totaal niet aan...
Of mis ik nu iets?
Deze sensoren zitten geen van allen bij je SWW tank. Dit is het hydraulische deel van je WPpiieter schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:05:
Als ik kijk bij [8] Informatie - [8.4] Sensoren , dan zie ik daar o.a. de volgende items staan:
De Vertrekwatertemperatuur 8.4,4 (Rood in het onderstaande diagram)is de temperatuur van het water dat je WP verlaat.
Als je een Backup verwarming hebt kan je het water uit de warmtewisselaar (de kant van je installatie, de ander kant is de compressorzijde) ‘oppiepen naar een hogere temperatuur’ middels een verwarmingselement. De inlaat temperatuur (dus voor het extra verwarmen met de heater) is de inlaat temperatuur 8.4.5 (blauw in onderstaand diagram) van de heater.
De watertemperatuur inlaat platenwisselaar 8.4.6 is de temperatuur die de warmtewisselaar inloopt aan de compressorzijde. (Groen in het onderstaande diagram)
Ik heb schema van mijn EDLA monoblok hieronder maar ik vermoed dat het schema bij andere typen niet veel afwijkt.
:strip_exif()/f/image/TK8MNhthg6XR6vKANWwZWN91.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door benthouse op 01-04-2025 22:21 ]
Ik geloof dat ik bij vraag 2 even een black-out heb gehad! Stom stom stom!benthouse schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:18:
[...]
Deze sensoren zitten geen van allen bij je SWW tank. Dit is het hydraulische deel van je WP
De Vertrekwatertemperatuur 8.4,4 (Rood in het onderstaande diagram)is de temperatuur van het water dat je WP verlaat.
Als je een Backup verwarming hebt kan je het water uit de warmtewisselaar (de kant van je installatie, de ander kant is de compressorzijde) ‘oppiepen naar een hogere temperatuur’ middels een verwarmingselement. De inlaat temperatuur (dus voor het extra verwarmen met de heater) is de inlaat temperatuur 8.4.5 (blauw in onderstaand diagram) van de heater.
De watertemperatuur inlaat platenwisselaar 8.4.6 is de temperatuur die de warmtewisselaar inloopt aan de compressorzijde. (Groen in het onderstaande diagram)
Ik heb schema van mijn EDLA monoblok hieronder maar ik vermoed dat het schema bij andere typen niet veel afwijkt.
[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoorden.
Je kan bijvoorbeeld 1gr nachtverlaging toepassen.Pumpkin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:43:
Zoals door jullie aangegeven heb ik de 24-uursindeling aangepast. Dat levert al een beetje op. Maar zijn er nog tips om de WP meer overdag te laten verbruiken en zo maximaal te genieten van de zonnepanelen...?
Vraag over het pendelen van mijn wp. Heb nu half jaar lang een daikin altherma 3 en begin steeds beter te begrijpen wat ik kan aanpassen. Afgelopen winter de stooklijn goed gekregen voor 20 graden in huis. Helaas wel al lang te maken met pendelen.
Sinds kort heb ik de stooklijn verlaagd, 24uurs instelling en nu ook thermostaat op 21 graden gezet, maar gedrag blijft zoals in de afbeelding.
Ik heb alleen maar (LT) radiatoren geen vvw.
Zijn er nog tips?
Sinds kort heb ik de stooklijn verlaagd, 24uurs instelling en nu ook thermostaat op 21 graden gezet, maar gedrag blijft zoals in de afbeelding.
Zijn er nog tips?
/f/image/DNPwCLEoAFf1qoVtkN3UUCJT.png?f=fotoalbum_large)
@TKroon,
De installateur van Daikin had 5 blokken aangemaakt allemaal op comfort 53 graden (werkt wel maar om te zeggen wat lekker duurzaam)
Verbruik was hierdoor onnodig veel te hoog. Programma is nu elke dag van 12:00 uur tot 15:00 uur naar 48 graden en op vrijdag de legionella run er achteraan.
Verbruik ligt nu rond de 2 per dag wat acceptabel is.
De installateur van Daikin had 5 blokken aangemaakt allemaal op comfort 53 graden (werkt wel maar om te zeggen wat lekker duurzaam)
Verbruik was hierdoor onnodig veel te hoog. Programma is nu elke dag van 12:00 uur tot 15:00 uur naar 48 graden en op vrijdag de legionella run er achteraan.
Verbruik ligt nu rond de 2 per dag wat acceptabel is.
FransHe,
Hoe heb je deze instellingen (waar) dan gedaan?
En met dat laatste ontneem je de warmte van de andere kamers; althans dat interpreteer ik uit je woorden als je zegt dat de WP terugregelt en ik denk dat je de aanvoertemperatuur bedoelt. Ik stook weersafhankelijk zonder de thermostaat van de WP. De aanvoertemperatuur wordt alleen geregeld door de buitentemperatuur; de thermostaat heeft daar geen invloed op. Pas als de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan moduleert de WP de warmteopwekking (minder vermogen) maar de uitstroomtemperatuur blijft gelijk. Door de tado-regeling van de vloerverwarming (pomp uit) wordt in de woonkamer de warmteafgifte minder en de temperatuur daar gehandhaafd maar de aanvoertemperatuur blijft hoog genoeg om de andere ruimtes, sommige met radiator, te verwarmen. Ik gebruik tevens een lage delta-t, 3 graden.
Hoe heb je deze instellingen (waar) dan gedaan?
En met dat laatste ontneem je de warmte van de andere kamers; althans dat interpreteer ik uit je woorden als je zegt dat de WP terugregelt en ik denk dat je de aanvoertemperatuur bedoelt. Ik stook weersafhankelijk zonder de thermostaat van de WP. De aanvoertemperatuur wordt alleen geregeld door de buitentemperatuur; de thermostaat heeft daar geen invloed op. Pas als de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan moduleert de WP de warmteopwekking (minder vermogen) maar de uitstroomtemperatuur blijft gelijk. Door de tado-regeling van de vloerverwarming (pomp uit) wordt in de woonkamer de warmteafgifte minder en de temperatuur daar gehandhaafd maar de aanvoertemperatuur blijft hoog genoeg om de andere ruimtes, sommige met radiator, te verwarmen. Ik gebruik tevens een lage delta-t, 3 graden.
Kun je wat meer over je instellingen delen? Stooklijn, dT instelling, overregeling/overshoot?dreagation schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:27:
Vraag over het pendelen van mijn wp. Heb nu half jaar lang een daikin altherma 3 en begin steeds beter te begrijpen wat ik kan aanpassen. Afgelopen winter de stooklijn goed gekregen voor 20 graden in huis. Helaas wel al lang te maken met pendelen.
Zijn er nog tips? [Afbeelding]
Stooklijn is -25/40 15/25danny.s schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:15:
[...]
Kun je wat meer over je instellingen delen? Stooklijn, dT instelling, overregeling/overshoot?
dT heb ik nog nooit aangepast, dus standaard instelling voor radiator setup gok ik.
Overshoot ook nooit aangepast en staat op 0
Volgens mij is de standaard dT bij radiatoren 10 (en ook niet aanpasbaar denk ik). Dus zou dus betekenen dat met een stooklijn van 25, de retour temperatuur 15 zou moeten zijn. Dat is natuurlijk niet realistisch, en logisch dat dan pendelen optreed.dreagation schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:21:
[...]
Stooklijn is -25/40 15/25
dT heb ik nog nooit aangepast, dus standaard instelling voor radiator setup gok ik.
Overshoot ook nooit aangepast en staat op 0
Als je de instelling aanpast naar vvw, kun je wel zelf de dT instellen. Ik zou hier eens mee beginnen, en dT eens op 5 zetten. Tevens overshoot op 4 zetten.
Na het niet aanslaan van sww nu testen aan het runnen. Afgelopen dagen cv uit staan en normaal gedrag.
Vandaag thermostaat hele dag op 30 gezet zodat ie de hele dag zou lopen. Gaat de cv gewoon om 5 uur uit....
De thermostaat staat gewoon aan en de (shelly) relay staat al 12 uur op closed / actief. Huh.
Nu is er net een run van sww geweest en gaat ie wel daarna door met cv verwarming.
Ik snap er helemaal niets meer van....
Edit:
Espaltherma laat geen rare dingen zien, behalve dat thermostat echt op OFF staat, dus hij is echt niets aan het doen.
Als de shelly geen goed contact maakt had ik hem niet aan verwacht na de sww run.
Vernoed echt dat de laatste firmware update mijn apparaat volledig in de war heeft geschopt...
Vandaag thermostaat hele dag op 30 gezet zodat ie de hele dag zou lopen. Gaat de cv gewoon om 5 uur uit....
De thermostaat staat gewoon aan en de (shelly) relay staat al 12 uur op closed / actief. Huh.
Nu is er net een run van sww geweest en gaat ie wel daarna door met cv verwarming.
Edit:
Espaltherma laat geen rare dingen zien, behalve dat thermostat echt op OFF staat, dus hij is echt niets aan het doen.
Als de shelly geen goed contact maakt had ik hem niet aan verwacht na de sww run.
Vernoed echt dat de laatste firmware update mijn apparaat volledig in de war heeft geschopt...
[ Voor 26% gewijzigd door Yongshi op 03-04-2025 19:55 ]
Buitentemperatuur boven de "Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming"? Zie installateursinstellingen, 4.3.1. Standaard 22°C.Yongshi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:47:
Na het niet aanslaan van sww nu testen aan het runnen. Afgelopen dagen cv uit staan en normaal gedrag.
Edit:
Ja, inderdaad. Klopt helemaal.MrFish schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:25:
[...]
Buitentemperatuur boven de "Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming"? Zie installateursinstellingen, 4.3.1. Standaard 22°C.
Gelukkig
Ik zag gisteren in de Onecta app, een netwerk gate way update van 3.3.0 naar 3.5.0, is nu weer verdwenen (niet uitgevoerd).
[ Voor 7% gewijzigd door vanderv op 05-04-2025 18:01 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Weet iemand of het mogelijk is om de waterpomp alleen te laten lopen?
Nu met het zonnige weer wordt de vloer voor schuifpui aardig warm, en wil die warmte in de vloer verdelen door gewoon het water rond te pompen.
Nu met het zonnige weer wordt de vloer voor schuifpui aardig warm, en wil die warmte in de vloer verdelen door gewoon het water rond te pompen.
Leuk idee! Maar volgens mij kan dat alleen maar continu of bij actieve verwarming/koelingdanny.s schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:12:
Is [4] Ruimteverwarming/-koeling - [4.5] Bedrijfsmodus pomp misschien een optie?danny.s schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:12:
Of is dit wat @TKroon ook bedoelt?
Daar had ik alleen de optie ‘verwarmen’ (kan niet koelen), geen optie alleen pomp.piieter schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:12:
[...]
Is [4] Ruimteverwarming/-koeling - [4.5] Bedrijfsmodus pomp misschien een optie?
Of is dit wat @TKroon ook bedoelt?
Maar even verder gezocht in de menu’s en kwam ‘bedrijfsmodus pomp’ tegen, met de opties ‘vraag’ en ‘continue’. Deze op continue gezet, en toen ging hij wel pompen. Wel nog vrij hard, dus vervolgens nog pomp beperking aangepast naar ‘60% bij monstername’ (stond op 80). Pompt nu met 9-10L/m het water rond. Zou wat mij betreft nog lager mogen, maar die optie is er niet. Eens kijken of dit experiment wat brengt.
Ik vind het een slim idee om de warmte van de zon rond te pompen in je vloer. In de zomer zal dit echter niet nodig zijn.danny.s schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:56:
[...]
Daar had ik alleen de optie ‘verwarmen’ (kan niet koelen), geen optie alleen pomp.
Maar even verder gezocht in de menu’s en kwam ‘bedrijfsmodus pomp’ tegen, met de opties ‘vraag’ en ‘continue’. Deze op continue gezet, en toen ging hij wel pompen. Wel nog vrij hard, dus vervolgens nog pomp beperking aangepast naar ‘60% bij monstername’ (stond op 80). Pompt nu met 9-10L/m het water rond. Zou wat mij betreft nog lager mogen, maar die optie is er niet. Eens kijken of dit experiment wat brengt.
Nee in de zomer zeker niet, dan ben ik blij dat boven een airco hangt. Maar komende dagen veel zon, terwijl de nachten nog aardig koud worden.piieter schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:26:
[...]
Ik vind het een slim idee om de warmte van de zon rond te pompen in je vloer. In de zomer zal dit echter niet nodig zijn.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden:Tanuki schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:03:
Ik ben aan het kijken naar het indelen / opzetten van de elektra van mijn binnen- en buitenunit. Ik heb nogal wat vraagtekens. Er is een topic over (door iemand anders geopend, maar in principe hetzelfde probleem), waar ik ook een post heb gemaakt: Tanuki in "Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie"
In het kort is de vraag: welke manier van aansluiten is nu gewenst / handig / vereist? En welke kabels moeten waar naar toe?
Voor:
:strip_exif()/f/image/YVc5FkQMgOSf6z2n5AcKIRcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/vpAMKQgDXqi4a6IHdLiTzVLy.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ziet u? Een buitenunit die is aangesloten op de binnenunit (kabel linksboven). Dit is enkel de voeding vanuit de buitenunit naar de binnenunit + een stuurstroomdraad. Die stuurstroomdraad omvat de communicatie tussen buiten en binnenunit.
Dan linksonder de beruchte zwarte kabel die de unit binnen komt. Deze is aangesloten op een B16 aardlekautomaat in de groepenkast.
Dan was het natuurlijk nog nodig om de draden om te catten: De draden zaten oorspronkelijk als 2 groepen aangesloten. Helemaal niet zo handig. + een backup heater die je effectief nooit kunt gebruiken. Misschien een backup-backup? Easy omcatten als een andere stuk is?
Nu heb ik ze iig omgecat naar 3 fase, dankzij de video van @Japie.G : YouTube: Daikin Altherma 3 R BUH rewiring voor aansluiting op Nederlandse 3fa...
Ik heb hetzelfde aangehouden: 1e relais schakelen = 1 heater, 2e relais schakelen = 3 heaters in totaal.
Het duurde bij mij iig even totdat de zaken die in de handleiding stonden landden, het is best onduidelijk omschreven allemaal.
Ook nog even mogen kijken bij @MrFish , die weer een iets andere setup had, en de 2 extra BUHs niet heeft aangesloten. In de praktijk zullen ze wellicht ook niet nodig zijn. Maar wie weet.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma