Nou, het is vooral een keuze, die niet persé voor de hand ligt. Bij een normaal boilervat wordt het warme drinkwater in het vat bewaard, en wordt dit opgewarmd door CV-water door een spiraal te pompen. Bij een hygieneboiler is dat andersom, daar wordt het hele vat gevuld met CV-water en loopt het drinkwater erdoorheen om op te warmen op het moment dat je het nodig hebt. Dat heeft als voordeel dat zich geen legionella kan opbouwen en je dus ook niet 1-2 wekelijks naar 60C hoeft om dat te voorkomen. Het nadeel is echter dat je een hogere temperatuur moet aanhouden, vaak minder warm water kan tappen en je mist de zogenaamde gelaagdheid in het vat, waardoor de effectieve inhoud veel lager is.
Die zijn net zo overbodig als dat buffervat.
Ik begreep dat het buffervat ook kan helpen met opvangen van temperatuurschommelingen? Daarnaast zijn al mij nkamers voorzien van aparte (evohome) thermostaten dus voorzie ik dat er mogelijk ooit teveel groepen dicht zitten waardoor het volume te laag wordt? is dat misschien de reden van het buffervat?
Om effectief temperatuurschommelingen op te vangen is ie veel te klein, dan moet ie 10-30x ze groot zijn. Maar dat hoeft helemaal niet, want je hebt enorm veel vloerverwarming in beton, dat buffert veel meer dan zo'n vat.
Mbt evohome, dat kan afhankelijk van de versie wel of niet werken met een warmtepomp. Sowieso haal je idealiter de motoren van de hoofdzone (woonkamer) af. Er is hier ergens een apart evohome topic, ik zou me daar even inlezen als ik jou was om te kijken of jou versie uberhaupt gaat werken en wat je moet (laten) aanpassen.
Wat is dat voor sensor? En zie hierboven. Bij een normaal daikin vat krijg je dat er allemaal bij voor ongeveer hetzelfde basisbedrag.
die lijken nodig te zijn om dat vat te laten communiceren met de warmtepomp. ik ga navragen vanwaar de keuze voor dat vat. dank!
Die 5 jaar garantie krijg je sowieso (van daikin en ivm verwachte levensduur ook op de installatie).
Ja dat werd mij verteld inderdaad. Kreeg bij een eerdere offerte (van een ander) te horen dat er 2 jaar garantie was, dus wilde hier graag ook feedback op. Klinkt prima dus. dank
Correct, voorwaarde is dat je m aanmeldt bij daikin en het voorgeschreven onderhoud laat doen.
Verder geen gekke prijs, zie ze veel gekker/hoger voorbijkomen. Marge is ook redelijk.
er is dus totaal geen nut van dit buffervat? ik wil wel voorkomen dat ik straks zelf de verantwoordelijk moet nemen voor het aanpassen van de setup als deze niet goed werkt zonder buffervat..
Nee. Tenminste als deze als serieel buffervat of inhoudvergroter wordt aangesloten kan het ook niet veel kwaad, maar het is zo zonde van het geld. En als je maar altijd een paar groepen open hebt staan is het echt totaal nergens voor nodig.
Als ie parallel wordt aangesloten c.q. als open verdeler dan is het wel een groot probleem, dat moet je sowieso echt niet willen. Ik zou dus even doorvragen wat het beoogde nut is van dat ding, mogelijk ivm de evohome idd, maar dat is daarin op te lossen.
All-electric.