Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:45
TKroon schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:30:
[...]

Nee, zolang het water niet stroomt valt er niets te pompen. Als je de kraan in de keuken bedoelt zou je beter een Quooker met mengfunctie kunnen overwegen. Dan pakt hij eerst water uit het vat direct in je keuken en vult hij het aan met water uit je Daikin-tank. Door de afstand ga je nooit direct warm water uit je Daikin-tank krijgen.
Zelfs als het technisch mogelijk zou zijn (wat dus niet zo is), zou je alleen maar onnodig verlies hebben. Water in de leiding koelt af, dus dan kun je elk kwartier ofzo nieuw warm water de leiding in pompen.

Quooker of iets dergelijks is dan idd waarschijnlijk de beste oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Er zijn meerdere oplossingen die aansluiten op de P1/P2 thermostaatinterface: de Home Hub van Daikin (LAN, met lokale HA integratie van Gerald Kettlgruber), de LAN adapter van Daikin (LAN, met lokale HA integratie), de DCOM-LT/IO van Daikin (Modbus), de Aidoo van Airzone (WiFi, wel via hun cloud), de KLIC-DA van Zennios (KNX), en de P1P2MQTT bridge (WiFi of LAN, lokaal, gericht op HA). Waarbij alleen de laatste de actuele geproduceerde-energie tellers en de actuele warmteproductie laat zien, en de actuele COP als je een externe elektriciteitsmeter hebt.
Airzone kan ook nog bekabeld met een production control board en altherma 3 interface adapter. Wel overwogen daar de rest van huis hier overal Airzone gebruikt, maar werd me toch een beetje te prijzig zonder heel veel toegevoegde waarde. De madoka icm HA doet qua regeling al alles wat ik wil.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrRobin schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:56:
Heeft iemand hier al een betere oplossing voor dan een stukje ductape?
Hier heb ik de sensor gefixeerd met een dotje polymax lijmkit. Dat wordt een soort flexibel rubber, dus mocht ie er toch een keer uit moeten dan is het heel makkelijk weer los te trekken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:09:
[...]

Zelfs als het technisch mogelijk zou zijn (wat dus niet zo is), zou je alleen maar onnodig verlies hebben. Water in de leiding koelt af, dus dan kun je elk kwartier ofzo nieuw warm water de leiding in pompen.

Precies, dus neem een Quooker zonder hotfill. Het enige dat je dan namelijk doet is steeds heet water uit je boiler de leiding in trekken, dat bij een beetje afstand niet tot nauwelijks in het vat van de quooker terechtkomt, want de eerste liters zijn gewoon koud.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:05
danny.s schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:09:
[...]

Sterker: als het goed is zijn je warmwater leidingen zo aangelegd dat ze makkelijk en snel kunnen afkoelen! Dit alles uiteraard om Legionella te voorkomen. Je moet die leidingen dus ook nooit in isolatiemateriaal wikkelen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:39

GJA

(jarig!)
mb1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:09:
Met dit mooie weer is zelfs het minimale vermogen van onze ebla04e3v3 te veel.
Ik probeer tijdens de zonnige uren zo veel mogelijk te verwarmen startend om een uur of 11 tot een uur of 22:00.
Nu zet ik in de avond de Daikin via de app Stand-by, Maar nu komt het omdat het in de nacht fors afkoeld gaat rond 02:00 uur de unit aan op (voorstbeveiliging??) en gaat op een setpoint van 26 graden draaien.
Vanochtend toen het buiten inmiddels 10 graden was, bleef de unit op 26 graden in bedrijf.
Iemand enig idee wat er precies gebeurd?
Ik vindt het prima als de circulatie pomp gaat draaien, maar verwarmen doe ik liefst met een zo hoog mogelijke buitentemperatuur en dus cop.
Hier exact hetzelfde!
Hier loopt de klimaatregeling via HomeAssistant. Die ziet helemaal niet dat de WP op verwarmen staat en schakelt 'm dus ook niet uit.
Geen idee waarom ie dit doet; is dit jaar voor het eerst dat ik het zie.

Edit: hij springt aan bij buitentemperatuur 4 graden.
Edit2: ik heb de automatisering weer aangezet die de WP om 15:00 aanzet als de door buienradar laagste temperatuur 4 graden of minder zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GJA op 10-03-2025 16:08 ]

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-09 15:35
GJA schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Hier exact hetzelfde!
Hier loopt de klimaatregeling via HomeAssistant. Die ziet helemaal niet dat de WP op verwarmen staat en schakelt 'm dus ook niet uit.
Geen idee waarom ie dit doet; is dit jaar voor het eerst dat ik het zie.

Edit: hij springt aan bij buitentemperatuur 4 graden.
Edit2: ik heb de automatisering weer aangezet die de WP om 15:00 aanzet als de door buienradar laagste temperatuur 4 graden of minder zal zijn.
Dit jaar bij ons ook het geval dat de warmtepomp stopt. Eerdere jaren pruttelde hij 24/7 en bleef doordraaien tot de buitentemperaturen echt hoger werden.
Zou er een software wijziging in een van de updates hebben gezeten, die hier invloed op uitoefent?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
piieter schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Dit jaar bij ons ook het geval dat de warmtepomp stopt. Eerdere jaren pruttelde hij 24/7 en bleef doordraaien tot de buitentemperaturen echt hoger werden.
Zou er een software wijziging in een van de updates hebben gezeten, die hier invloed op uitoefent?
We hebben een record qua warmte de afgelopen dagen. Dat verklaart ook veel, lijkt me.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:39

GJA

(jarig!)
Tanuki schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:43:
[...]

We hebben een record qua warmte de afgelopen dagen. Dat verklaart ook veel, lijkt me.
Dat, en het grote temperatuurverschil tussen overdag en 's nachts.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hoe wordt hier gedacht over de zaken die in de altherma 3 binnen unit zitten?

Zo te zien zit er sowieso al een magneetfilter in, waardoor je deze in principe buiten de binnenunit niet meer hoeft te voorzien?
En misschien zit er ook wel een microbel ontluchter in?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:48
ShaneV schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:15:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad volledig. Zodat er onmiddellijk warmwater is. Als ik dat wil, zal er dus een extra pomp geplaatst moeten worden?
Inderdaad een extra pomp in je SWW. Je moet in dat geval een ringleiding maken waar continue warm water door gepompt wordt.
Dit leidt wel tot extra verlies omdat je ringleiding altijd warm is en de pomp verbruikt ook.

Ik heb zoiets bij mijn badkamer gemaakt met een tijdklok. Voordeel is direct een warme douche in de ochtend ;)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderus
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-09 11:04
(Ik probeer deze vraag nogmaals)
Dag iedereen, ik pols graag even naar jullie ervaringen:

Wij starten in de lente met een nieuwe Altherma installatie: 6kW buitenunit en binnenunit EHVH08S23E9W
Dit voor een vakantiehuis voor 10 personen, 3 badkamers, occasionele verhuur (denk enkel weekends en schoolvakanties). Vloerverwarming enkel op begane grond en aangevuld met aparte lucht/lucht installatie.

De binnenunit is 230L en is voorzien van een 9kW back-up heater, zou deze installatie volstaan om eventueel in "krachtig verwarmen" genoeg sww capaciteit te voorzien?

In datasheets vind ik niets terug van eventuele opwarmtijden in combinatie met de BUH, en een afspraak met een Daikin Expert heeft enkel de afbeelding in bijlage opgeleverd. Dit is (volgens mij) de opwarmtijd enkel op warmtepomp (maar welk vermogen en welke buitentemperatuur?)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY8WPT7w90z8FUy-AcpJ-XeZKZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6QQJ7tQcmRMcqQL5Pm51yEC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Sanderus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:35:

Wij starten in de lente met een nieuwe Altherma installatie: 6kW buitenunit en binnenunit EHVH08S23E9W
Dit voor een vakantiehuis voor 10 personen, 3 badkamers, occasionele verhuur (denk enkel weekends en schoolvakanties). Vloerverwarming enkel op begane grond en aangevuld met aparte lucht/lucht installatie.

De binnenunit is 230L en is voorzien van een 9kW back-up heater, zou deze installatie volstaan om eventueel in "krachtig verwarmen" genoeg sww capaciteit te voorzien?

In datasheets vind ik niets terug van eventuele opwarmtijden in combinatie met de BUH, en een afspraak met een Daikin Expert heeft enkel de afbeelding in bijlage opgeleverd. Dit is (volgens mij) de opwarmtijd enkel op warmtepomp (maar welk vermogen en welke buitentemperatuur?)

[Afbeelding]
230L voor 10 personen is wel heel weinig. Voor zover ik weet, doe krachtig verwarmen alleen direct SWW verwarmen naar Comfort setpoint, los van je ingestelde schema. Onder de 53gr zal dit gewoon op de compressor lopen, erboven zal hij pas BUH aanspreken.
Ik weet niet of je het kunt forceren om zowel compressor als BUH tegelijk tegebruiken, dan heb ik je in theorie 15kW vermogen om SWW te verwarmen. Maar de vraag is: moet je dit willen? Ten eerste omdat je dan heel veel COP 1 gaat verwarmen met je 9kW BUH, ten tweede omdat (veelvuldig) 15kW minder wenselijk is voor het toch al overvolle stroomnetwerk.
Houd er ook rekening mee dat gedurende het opwarmen van SWW (want best veel/vaak kan zijn met 10 man) de WP niet kan voorzien van CV behoefte.

Ik zou zelf dus voor een losse boiler gaan die veel groter is dan 230L. Zelfs idealiter 1 die los staat van je CV systeem, er van uitgaande dat de WP de enige voorziening voor CV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pim57 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Inderdaad een extra pomp in je SWW. Je moet in dat geval een ringleiding maken waar continue warm water door gepompt wordt.
Dit leidt wel tot extra verlies omdat je ringleiding altijd warm is en de pomp verbruikt ook.

Ik heb zoiets bij mijn badkamer gemaakt met een tijdklok. Voordeel is direct een warme douche in de ochtend ;)
Die tijdklok doet inderdaad het warmteverliesargument redelijk teniet. Ik ken oudere huizen waar 24/7 zo'n ringleiding gebruikt werd. Buiten het stookseizoen echt letterlijk geld weggooien. Maar goed, het kan ;) Een Quooker/vergelijkbaar zou nog steeds mijn eerste advies zijn.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

Japie.G

Colour Classic

Sanderus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:35:

[Afbeelding]
Opnieuw beginnen, de unit die je hebt uitgekozen is totaal ongeschikt voor 10 personen. Sowieso voor een los SWW vat gaan. VEEL groter dan 230 liter.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-09 20:32
Japie.G schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Opnieuw beginnen, de unit die je hebt uitgekozen is totaal ongeschikt voor 10 personen. Sowieso voor een los SWW vat gaan. VEEL groter dan 230 liter.
@Sanderus Daarnaast is een WP met VV wel duurzaam maar voor een vakantiehuis dat niet permanent verwarmt wordt verre van ideaal. Je krijgt het huis hier niet snel (genoeg) warm mee als je het op korte termijn warm wil hebben, tenzij je de vv constant aanlaat op een verlaagde stand.

Lucht/Lucht, lees airco, werkt dan beter bij een flink wisselend gebruik van het vakantiehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

In de app 2 dagen eerder aanzetten voor aankomst en dat probleem is opgelost. Alleen voor 10 personen rekening houden met minimaal 800 L vat als t enkel douches zijn.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-09 20:32
BTS schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:24:
In de app 2 dagen eerder aanzetten voor aankomst en dat probleem is opgelost. Alleen voor 10 personen rekening houden met minimaal 800 L vat als t enkel douches zijn.
Eerder aanzetten kan inderdaad. Afhankelijk hoe lang het niet gebruik is en periode van het jaar zal het 2 dagen van te voren op tijd zijn.

Eén ding is wel zeker als je (zelf) lastminute gebruik wil maken van het huis in de winter na een lege periode is het niet snel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderus
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-09 11:04
Bedankt voor de reacties. We kiezen voor VV mee op dezelfde WP die het huis op een constante lage temperatuur houdt doorheen de wintermaanden. Daarnaast zijn er twee extra warmtepompen voor airco's binnen die zorgen voor de temperatuur op zeer korte tijd naar een comfortabel niveau te krijgen (zowel slaapkamers als leefruimtes).
In die zin kan het SWW vat wel door de backup heater en de WP tegelijk worden bijgewarmd zonder dat de verwarming er onder te lijden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Sanderus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:49:
Bedankt voor de reacties. We kiezen voor VV mee op dezelfde WP die het huis op een constante lage temperatuur houdt doorheen de wintermaanden. Daarnaast zijn er twee extra warmtepompen voor airco's binnen die zorgen voor de temperatuur op zeer korte tijd naar een comfortabel niveau te krijgen (zowel slaapkamers als leefruimtes).
In die zin kan het SWW vat wel door de backup heater en de WP tegelijk worden bijgewarmd zonder dat de verwarming er onder te lijden heeft.
Helaas lijkt er geen optie op de BUH tegelijk te gebruiken met de wp of te forceren deze te gebruiken. Het lijkt dus niet mogelijk om het systeem als een soort 'COP1 doorstroomverwarmer' te gebruiken. In die zin lijkt dus dit systeem niet geschikt voor jouw doel. Deze warmtepomp is wel geschikt, maar dan met een los, voldoende groot sww boilervat.

Als iemand een mogelijkheid weet om de BUH zelf te forceren ben ik daar overigens ook wel in geïnteresseerd :-) Maar volgens mij is het dus niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Helaas lijkt er geen optie op de BUH tegelijk te gebruiken met de wp of te forceren deze te gebruiken. Het lijkt dus niet mogelijk om het systeem als een soort 'COP1 doorstroomverwarmer' te gebruiken. In die zin lijkt dus dit systeem niet geschikt voor jouw doel. Deze warmtepomp is wel geschikt, maar dan met een los, voldoende groot sww boilervat.

Als iemand een mogelijkheid weet om de BUH zelf te forceren ben ik daar overigens ook wel in geïnteresseerd :-) Maar volgens mij is het dus niet mogelijk.
Als de Booster op toegestaan staat en je "powerful"/"krachtig verwarmen" aanzet in de app gaan ze allebei tegelijk. Maar dat duurt nog steeds veel te lang. 2-300L is gewoon veel te weinig voor 10 vakantiegasten die allemaal tegelijk willen douchen. Dan zou ik toch eerder naar 2-3x een 300L WP-boiler kijken oid.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 12-03-2025 10:44 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]

Ik denk dat dit wel te regelen is? Als je de binnenunit open maakt zie je toch al die relais (bij mij zitten er 3 in, waar ik wellicht deze week nog wel een vraag over heb), je zou daar natuurlijk tussen kunnen gaan zitten en bijvoorbeeld met een ESP en een relay board of zo de backup heater schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
JoTil schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:08:
@Sanderus Daarnaast is een WP met VV wel duurzaam maar voor een vakantiehuis dat niet permanent verwarmt wordt verre van ideaal. Je krijgt het huis hier niet snel (genoeg) warm mee als je het op korte termijn warm wil hebben, tenzij je de vv constant aanlaat op een verlaagde stand.

Lucht/Lucht, lees airco, werkt dan beter bij een flink wisselend gebruik van het vakantiehuis.
Dat hangt helemaal af van de isolatiewaarde v.s. afgiftecapaciteit. In een moderne goed geisoleerde woning met voldoende oppervlakte aan vloerverwarming valt dat allemaal wel mee.

Het verschil tussen airco en vloerverwarming moeten we ook niet overdrijven. Het voordeel van airco is dat het de lucht direct verwarmt en de lucht al op temperatuur kan zijn lang voordat de woning dat is. Dat heeft overigens ook consequenties voor het comfort.

Met vloerverwarming zal minimaal de vloer eerst geheel op temperatuur gebracht zijn voor de lucht opgewarmd wordt. Een betonvloer van 15cm dik heeft een thermische capaciteit van ca. 0,1kWh/m2K. Met bijvoorbeeld een vloer van 50m2 die 10 graden opgewarmd moet worden heb je het dan over 50kWh. Met een afgifte van bijvoorbeeld 6kW zeg dus een 8 uur verwarmen extra om die vloer op temperatuur te krijgen. De rest van de woning die nog op temperatuur moet komen heb je met L/L verwarming ook.

L/L is vooral heel erg in het voordeel als het gaat om iets een paar uurtjes op temperatuur te krijgen. Voor een weekend of meer maakt het alweer een stuk minder uit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

RonJ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Als de Booster op toegestaan staat en je "powerful"/"krachtig verwarmen" aanzet in de app gaan ze allebei tegelijk. Maar dat duurt nog steeds veel te lang. 2-300L is gewoon veel te weinig voor 10 vakantiegasten die allemaal tegelijk willen douchen. Dan zou ik toch eerder naar 2-3x een 300L WP-boiler kijken oid.
Booster heater is wat anders dan de BUH.. Bij een geïntegreerd model heb je geen booster. De BUH gaat niet mee met krachtig verwarmen bij mij. Reeds geprobeerd. Of mis ik iets?

Uiteraard kun je zelf de relais schakelen met een esp, maar of dat nou zo'n goed idee is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Maar dat duurt nog steeds veel te lang. 2-300L is gewoon veel te weinig voor 10 vakantiegasten die allemaal tegelijk willen douchen. Dan zou ik toch eerder naar 2-3x een 300L WP-boiler kijken oid.
Met waterbesparende douchekoppen gecombineerd met douche-WTW zou je met 300L wellicht nog een eind kunnen komen. Gaat er in 2 uur tijd 10 man onder een stortdouche staan dan is het compleet kansloos.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Booster heater is wat anders dan de BUH.. Bij een geïntegreerd model heb je geen booster. De BUH gaat niet mee met krachtig verwarmen bij mij. Reeds geprobeerd. Of mis ik iets?

Uiteraard kun je zelf de relais schakelen met een esp, maar of dat nou zo'n goed idee is...
Ik snap het verschil. Loop hier al iets langer mee. :) Geen idee of ie bij een vloer/koelkastmodel ook meegaat, mogelijk afhankelijk van de ingestelde operation mode voor de BUH. Dat zou je dan even moeten checken en uitproberen.

Betreffende post had het over 270-300L, dat zijn sowieso wandmodellen met losse tank. Vloermodel is 180/200/230L max.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Met waterbesparende douchekoppen gecombineerd met douche-WTW zou je met 300L wellicht nog een eind kunnen komen. Gaat er in 2 uur tijd 10 man onder een stortdouche staan dan is het compleet kansloos.
Naja dat dus. En denk niet alleen aan de inhoud en verwarmingssnelheid, maar ook aan de doorstromingscapaciteit. Als je 4 regendouches tegelijk wil openzetten zijn de openingen in één vat veel te klein. Maargoed, ik zou sowieso voor eco regendouchekoppen gaan, die doen 7-8L/min (met aanzuiggeluid als nadeel). Dat gaat hier thuis net goed aan 1 vat tegelijk (met 20mm leidingen), maar dan moet je niet ook nog een kraan openzetten.

Hangt allemaal ook een beetje af van het beoogde gebruik. Als dat huisje maar 5-10 weekenden per jaar gebruikt wordt is een boilervat dat continu warmgehouden en gelegionella-cycle't wordt sowieso niet de meest handige SWW oplossing. Dan ben je vooral voor stilstand en hygiene aan het verwarmen. Dan zou ik misschien toch een setje gasketels in geisermodus overwegen, desnoods op biopropaan ofzo.

Wordt het huisje vrijwel wekelijks gebruikt dan is een vat wel weer prima, maar dan zou ik zelf naar 2-3x een atlantic explorer oid van 300L kijken. En sowieso goed nadenken over doorspoeling en legionella in recreatiewoningen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
[...]

Als ze tegelijk onder de douch staan gaat het wel hoor? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:35
assje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:00:
[...]

per douchbeurt/persoon rekenen met 40 liter warm water. Dus als je met 10 man bent heb je minimaal een vat nodig van 400liter VOLLEDIG opgewarmd naar ca 50graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 10:12
[...]

Een beetje cv ketel die geschikt is om continu heet water te kunnen leveren heeft een afgifte vermogen van 20 kW of meer. Ook al zou je de booster/backupheater tegelijk met de compressor laten werken dan kom je nog niet eens (of nauwelijks ) op de helft uit. Dit is ook precies de reden dat er een boiler nodig is. (Zoals je eigenlijk ook al zegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerom3001
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-09 17:16
Daveran schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:30:
Hier blijft de WP dit inderdaad ook doen, ondanks het maximaal mogen moduleren, uitzetten van de back up verwarming voor ruimte verwarming en nog meer acties blijft de WP af en toe pendelen met daarbij dan dus weer een verhoogd vermogen en meer overlast. Ik ben nu aan het proberen wat het doet om de overshoot groter in te stellen. Deze stond op 1 graad, en heb ik nu naar 2 graden gezet. Bij mijn WP kan ik deze omhoog zetten tot 4 graden.

Concreet zorgt dit ervoor dat bij een gewenste ruimte temperatuur van 20 graden de WP nu eerder naar 20,5 of zelfs 21 schiet, maar daarbij wel kalmer blijft doorlopen. Het aantal acties waarbij hij omhoog "pendelt" lijken hiermee te verminderen.
Ik gok dat in het najaar en voorjaar de WP teveel vermogen heeft voor de warmte behoefte en dan dus niet genoeg terug kan regelen om rustig te lopen, en ik probeer hierin de WP dan maar zoveel mogelijk ruimte te geven om hierin zelf te bedenken wat er nodig is zodat er zo min mogelijk gependelt wordt. Het eventuele hogere verbruik neem ik dan maar voor lief en ik verwacht dat het pendelen juist tot meer verbruik leidt dan een wat hogere ruimte temperatuur.

Al met al, een WP zomaar neerzetten gaat niet vanzelf en van de installateur kan ik dit fine tunen helaas niet verwachten.. Dit wordt denk ik een groeimarkt voor de toekomst, WP inregelen.. ;)

[...]
De watertemperatuur verlagen werkt, ipv 33 gr. 32 enzo houd de vvw mooi stabiel. Kanttekening, blijft heel rustig bij mij contant op 500 watt draaien. Als de temperatuur idd met 1,5 a 2 doorschiet gaat de wp lang (bv 4 uur) in rust, maar pakt dan bij opstart 1700 watt om de vvw weer op te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hetisweergezell schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Een beetje cv ketel die geschikt is om continu heet water te kunnen leveren heeft een afgifte vermogen van 20 kW of meer. Ook al zou je de booster/backupheater tegelijk met de compressor laten werken dan kom je nog niet eens (of nauwelijks ) op de helft uit. Dit is ook precies de reden dat er een boiler nodig is. (Zoals je eigenlijk ook al zegt).
Eens, al heeft de vraagsteller het over de 9w versie. Die heeft een 9kW BUH, samen met 8kW van de warmtepomp kom je wel een aardig eind in de richting (17kW). Als je die hoeveelheid energie al afgegeven zou weten te krijgen in de SWW spiraal icm de interne pomp, geen idee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Misschien als je de delta kleiner maakt, voordat hij het vat weer gaat opwarmen en een circulatiepomp installeert er voor zorgt dat het gehele vat op temperatuur is ipv alleen het bovenste deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij hebben sinds vandaag ook zo'n ding staan, een Altherma van 8kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyqsC3WmYq8V7QjGSuTZQLhq-UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjpjMjY1OYkKdFaYFeqbyC3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd7jUV5LybZ46NjDJ_BXjpiFC2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJupyuokdgZZkPDNfC1xU196.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6-qoPIvBbUkvgflGAqNZ7RRR2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcQeZ9Iv87F5hb1GL3SLQ9Qr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Onecta app, maar heb ook nog wel veel vragen die ik in de interface niet beantwoord krijg. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien met welke efficientie ik verwarm? Wij hebben namelijk een 'traditionele' binnensituatie met gewone radiatoren plus een stukje vloerverwarming hier en daar die wel is geschouwd en op basis van ons gasverbruik (1200m3 per jaar) prima uit kan. Momenteel staat dat apparaat op zo'n 46 graden qua zowel stooklijn als tapwater. Wij stoken in principe nooit hoger dan 19 graden, maar zojuist stond hij op 19,5 graden (thermos had de kamer op 19,3 gemeten, dus hij was nog aan het verwarmen) en trok dan toch zo'n 3kw. Moet ik dan concluderen dat hij (gelezen hebbend over een efficientie van 1 op 5 maximaal) zo'n 15kw in de CV aan het duwen is? Of is dat te simpel gedacht?

Hoe kan ik dingen programmeren? Bijvoorbeeld 's nachts maar tot 18 graden gaan ofzo? Niet gezegd dat we dat gaan doen - ik heb begrepen dat het in onze situatie waarschijnlijk slimmer is om gewoon continue te stoken - maar ik wil gewoon een beetje leren hoe hiermee om te gaan.

Is het ook mogelijk om het ding overdag (wanneer de zon schijnt en de panelen veel leveren) veel te laten stoken? Ik heb geen groot buffervat op de CV lijn (geen plek voor) maar je zou kunnen redeneren dat je overdag het tapwater lekker tot 60 graden op kan stoken (die hygienemodus zeg maar) aangezien hij dan 2 dagen lang niet meer op tapwater hoeft te verwarmen - zo lang heeft het ding namelijk nodig om weer van 60 naar 46 af te zakken.

En hoe zit het met dat waterzijdig inregelen? Ik heb ernaar gevraagd bij de monteur maar die wees het gelijk van de hand - ik moest gewoon alle radiatoren open zetten en dan zou het apparaat er zelf slim mee om gaan. Alle radiatoren beneden worden wel warm (niet loeiheet natuurlijk) en op de slaapkamers boven lauw, maar dat is ook prima want wij willen geen loeiwarme slaapkamer.

Additionele vraag: De unit begint zojuist ineens 11.5kw te trekken. Hoe kan ik terugzien waarom hij dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:10
benthouse schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:54:
[...]

per douchbeurt/persoon rekenen met 40 liter warm water. Dus als je met 10 man bent heb je minimaal een vat nodig van 400liter VOLLEDIG opgewarmd naar ca 50graden Celsius.
Ja inderdaad, bij een woning is vaak 50L p.p. dag (van 40C) gerekend bij een normale douche.

Echter bij 3 (vak)woningen en veel mensen moet je ook nog eens rekenen met gelijktijdigheid,
Kunnen ook zomaar 3 douches tegelijk aanstaan.
Daarvoor zijn factoren en rekenmodellen maar dat gaat op voor nog grotere gebouwen als bv verpleeghuizen.

Dus kan zo zijn dat de toevoer warmwater naar 22 of 28mm moet en daardoor een heel ander systeem dan een normale woonhuis boiler.
Of bv 2x 300L parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de Onecta app, maar heb ook nog wel veel vragen die ik in de interface niet beantwoord krijg. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien met welke efficientie ik verwarm? Wij hebben namelijk een 'traditionele' binnensituatie met gewone radiatoren plus een stukje vloerverwarming hier en daar die wel is geschouwd en op basis van ons gasverbruik (1200m3 per jaar) prima uit kan. Momenteel staat dat apparaat op zo'n 46 graden qua zowel stooklijn als tapwater. Wij stoken in principe nooit hoger dan 19 graden, maar zojuist stond hij op 19,5 graden (thermos had de kamer op 19,3 gemeten, dus hij was nog aan het verwarmen) en trok dan toch zo'n 3kw. Moet ik dan concluderen dat hij (gelezen hebbend over een efficientie van 1 op 5 maximaal) zo'n 15kw in de CV aan het duwen is? Of is dat te simpel gedacht?

Hoe kan ik dingen programmeren? Bijvoorbeeld 's nachts maar tot 18 graden gaan ofzo? Niet gezegd dat we dat gaan doen - ik heb begrepen dat het in onze situatie waarschijnlijk slimmer is om gewoon continue te stoken - maar ik wil gewoon een beetje leren hoe hiermee om te gaan.

Is het ook mogelijk om het ding overdag (wanneer de zon schijnt en de panelen veel leveren) veel te laten stoken? Ik heb geen groot buffervat op de CV lijn (geen plek voor) maar je zou kunnen redeneren dat je overdag het tapwater lekker tot 60 graden op kan stoken (die hygienemodus zeg maar) aangezien hij dan 2 dagen lang niet meer op tapwater hoeft te verwarmen - zo lang heeft het ding namelijk nodig om weer van 60 naar 46 af te zakken.

En hoe zit het met dat waterzijdig inregelen? Ik heb ernaar gevraagd bij de monteur maar die wees het gelijk van de hand - ik moest gewoon alle radiatoren open zetten en dan zou het apparaat er zelf slim mee om gaan. Alle radiatoren beneden worden wel warm (niet loeiheet natuurlijk) en op de slaapkamers boven lauw, maar dat is ook prima want wij willen geen loeiwarme slaapkamer.

Additionele vraag: De unit begint zojuist ineens 11.5kw te trekken. Hoe kan ik terugzien waarom hij dat doet?
Allereerst, het 'ding' mag u best de 'ketel' of gewoon de warmtepomp of Daikin noemen. ;)

Om iets te kunnen begrijpen van wat alles is en wat het doet dient u een expert te worden van uw eigen systeem. Een beste opgaaf voor velen! En ook niet iets waar menigeen ooit aan gedacht heeft. Sterker: we hebben vaak geen benul van wat een dergelijk systeem eigenlijk inhoudt. En ook een installateur is vaak verre van een expert. Die installeert enkel maar en doet wat hij op de cursus heeft geleerd en wat men daar dus heeft verteld. En installateurs hebben ook best vaak zelf niet eens een warmtepomp... Dus nee, de eigenaar moet het zelf uitvogelen en zoals u nu doet bij andere experts te rade gaan. d:)b

Dat waterzijdig inregelen is zeer belangrijk en kan u heel prima zelf. Wel is het handig niet te veel of zelfs geen thermosstaatknoppen te hebben. Want die regelen lokaal de doorstroming en dat kan soms best heel onrustige situaties geven voor de warmtepomp. Dus een zo stabiel mogelijke flow-huishouding is best wenselijk, zou ik zeggen. Knoppen op een voor u gewnste stand zeten en hier en daar wat dichter of meer open en voelen hoe het (niet heel warme!) cv-water erdoorheen stroomt. Kan ook met meer tech, maar dan moet u misschien iets lenen of aanschaffen.

Verder is een goed inzicht in het energie-verbruik heel zinvol voor een goed beeld van wat er gebeurd en wat de Daikin doet. Dat zegt zonder verdere poespas(daar is ook vanalles voor te verzinnen en ook heel handig!) in ieder geval iets over hoe rustig en stabiel of juist onrustig en hard hij bezig is.

En over de instellingen kan ik u mijn lijstje geven. Is uiteraard helemaal toegespitst op ons huis en onze wensen, maar er zijn vast overeenkomsten, zoals radiatoren bijvoorbeeld. Wij hebben zelf geen vloerverwarming en toch staat hij op 'vloerverwarming'. Maar er zijn ook verschillen: wij hebben juist gekozen voor geen combi met een boiler, maar gekozen voor een standalone warmtepomp-boiler. Eentje die trouwens ook weer middels de reeds ingebouwde backup heater (BUH) helemaal los van alles en ook los van de boiler-elektra zelf kan verwarmen met overtollige PV-stroom. Soms zijn de oplossingen verassend simpel. Beetje Shelly, beetje HomeWizard en een slim Enphase systeem en gaan!

Succes ermee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDaJXEvfc8xGxxGiDNMpytJ_WsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7h2j7LmfMLJOKeF6pmBGRS3M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Predge op 13-03-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Predge schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Allereerst, het 'ding' mag u best de 'ketel' of gewoon de warmtepomp of Daikin noemen. ;)

Om iets te kunnen begrijpen van wat alles is en wat het doet dient u een expert te worden van uw eigen systeem. Een beste opgaaf voor velen! En ook niet iets waar menigeen ooit aan gedacht heeft. Sterker: we hebben vaak geen benul van wat een dergelijk systeem eigenlijk inhoudt. En ook een installateur is vaak verre van een expert. Die installeert enkel maar en doet wat hij op de cursus heeft geleerd en wat men daar dus heeft verteld. En installateurs hebben ook best vaak zelf niet eens een warmtepomp... Dus nee, de eigenaar moet het zelf uitvogelen en zoals u nu doet bij andere experts te rade gaan. d:)b

Dat waterzijdig inregelen is zeer belangrijk en kan u heel prima zelf. Wel is het handig niet te veel of zelfs geen thermosstaatknoppen te hebben. Want die regelen lokaal de doorstroming en dat kan soms best heel onrustige situaties geven voor de warmtepomp. Dus een zo stabiel mogelijke flow-huishouding is best wenselijk, zou ik zeggen. Knoppen op een voor u gewnste stand zeten en hier en daar wat dichter of meer open en voelen hoe het (niet heel warme!) cv-water erdoorheen stroomt. Kan ook met meer tech, maar dan moet u misschien iets lenen of aanschaffen.

Verder is een goed inzicht in het energie-verbruik heel zinvol voor een goed beeld van wat er gebeurd en wat de Daikin doet. Dat zegt zonder verdere poespas(daar is ook vanalles voor te verzinnen en ook heel handig!) in ieder geval iets over hoe rustig en stabiel of juist onrustig en hard hij bezig is.

En over de instellingen kan ik u mijn lijstje geven. Is uiteraard helemaal toegespitst op ons huis en onze wensen, maar er zijn vast overeenkomsten, zoals radiatoren bijvoorbeeld. Wij hebben zelfs geen vloerverwarming en toch staat hij op 'vloerverwarming'.

Succes ermee!

[Afbeelding]
Nou ik heb alleen maar ouderwetse radiatorknoppen, sommige alleen met plus/min erop maar het gros met van die 1 t/m 5 standen, daar kun je vrij eenvoudig mee aan de slag. Momenteel staan ze allemaal ofwel open ofwel halfweg - dat laatste vooral op de slaapkamers. Qua temperaturen beschik ik over een IR-thermometer.

Ik denk echter uit je verhaal te begrijpen dat je het met aanvoelen doet? Waar moet ik dan precies op letten? Vrijwel alle radiatoren worden evenwijdig warm op 2 na: eentje bij mijn dochter op de slaapkamer (de retourzijde wordt minder warm dan de aanvoerzijde) en een hele hoge staande 'designradiator' in de woonkamer: deze wordt slechts aan de bovenzijde (minder dan 10% van de lengte) lauwwarm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Dat lauwwarm is ook de bedoeling. Liefst minder dan dat nog. Maar wel afdoende warmte en genoeg doorstroming/flow om het warm te krijgen en te houden. Zijn niet dezelfde dingen trouwens. Warmkrijgen is het opstoken en dus pittig verwarmen van een afgekoeld huis, het warmhouden is in wezen het warmteverlies van je huis compenseren en eigenlijk evenredig aanvullen. Daarom is het goed isoleren van een huis voor een warmtepomp ook best wel noodzaak, voor een gasgestookte turboturbo CV-ketel is dat minder spannend.

Zie het zo: tijdens een feestje heeft u een vol huis met vele kacheltjes/bezoek die ongeveer op 37graden staan. Dat geeft dan enorm veel energie en dus veel warmte af. Een warmtepomp doet ongeveer hetzelfde, maar dan met zo weinig mogelijk energie/warmte de ruimtes verwarmen en dus zeker niet met bruut vermogen het CV-water ineens naar 70 graden of zo stoken zoals dat met menig CV-ketel gebeurdt (vaak ook nog met standaard af-fabriek instellingen waar NOOIT iemand naar kijkt of wat mee doen wil.........).
Maar voor het met relatief lage temperaturen verwarmen is soms meer (want koud buiten) en soms heel weinig (heel zacht en bijna warm buiten) energie/warmte nodig. Dus beste is weersafhankelijk stoken en het mooiste nog met een aparte buitenthermometer aan de muur ergens.

En daar waar u warmte wilt, daar moet een radiator met het warme CV-water meedoen, in hoe verre die knop geheel open, iets open of zelfs dicht staat ligt aan de warmtebehoefte aldaar. Dus is er weinig warmtevraag in een kamer, dan kan de radiatorknop prima flink geknepen staan en is de radiator inderdaad lauwwarm en misschien zelfs deels koud. Keuzes.

Weet niet of ik het goed heb, maar dat grijze tankje is denk ik een buffervaatje. Maakt ook niet heel veel uit, maar u moet zorgdragen voor tenminste 1 CV-lus/route waarin tenminste 1 radiator ALTIJD vol openstaat, vaak die in de woonkamer. Liefst meerdere lussen en/of radiatoren die goed meedoen natuurlijk. Een warmtepomp die zijn flow/warmte niet goed kwijt kan is foute boel.

[ Voor 79% gewijzigd door Predge op 13-03-2025 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik raad je aan voor te beginnen lezen vanaf het begin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:43
Veel plezier met minimaal zo'n 40uur die je nodig gaat hebben om een beetje de basis te doorgronden en daarna te gaan kijken hoe het volgende winter in jouw huis het beste in te regelen is.

En zoals gezegd begin met je eerst wat in te lezen.

En tja, met reguliere radiatoren.... als die een hoge temperatuur nodig hebben om een beetje goed te werken kun je een efficiënt draaien van je warmtepomp al gelijk vergeten.

[ Voor 20% gewijzigd door TweakGP op 14-03-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Nou jongens, ik kan wel wat hulp gebruiken geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TweakGP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:14:
[...]

Veel plezier met minimaal zo'n 40uur die je nodig gaat hebben om een beetje de basis te doorgronden en daarna te gaan kijken hoe het volgende winter in jouw huis het beste in te regelen is.

En zoals gezegd begin met je eerst wat in te lezen.

En tja, met reguliere radiatoren.... als die een hoge temperatuur nodig hebben om een beetje goed te werken kun je een efficiënt draaien van je warmtepomp al gelijk vergeten.
Ik snap wat je zegt, maar ik ben geen tweaker en heb absoluut geen intentie om een werkweek te gaan studeren om een warmtepomp te kunnen gebruiken :P. Ik neem aan dat de meer ervaren rotten in dit gebied mij die vragen wel kunnen beantwoorden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Predge schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:47:
Dat lauwwarm is ook de bedoeling. Liefst minder dan dat nog. Maar wel afdoende warmte en genoeg doorstroming/flow om het warm te krijgen en te houden. Zijn niet dezelfde dingen trouwens. Warmkrijgen is het opstoken en dus pittig verwarmen van een afgekoeld huis, het warmhouden is in wezen het warmteverlies van je huis compenseren en eigenlijk evenredig aanvullen. Daarom is het goed isoleren van een huis voor een warmtepomp ook best wel noodzaak, voor een gasgestookte turboturbo CV-ketel is dat minder spannend.

Zie het zo: tijdens een feestje heeft u een vol huis met vele kacheltjes/bezoek die ongeveer op 37graden staan. Dat geeft dan enorm veel energie en dus veel warmte af. Een warmtepomp doet ongeveer hetzelfde, maar dan met zo weinig mogelijk energie/warmte de ruimtes verwarmen en dus zeker niet met bruut vermogen het CV-water ineens naar 70 graden of zo stoken zoals dat met menig CV-ketel gebeurdt (vaak ook nog met standaard af-fabriek instellingen waar NOOIT iemand naar kijkt of wat mee doen wil.........).
Maar voor het met relatief lage temperaturen verwarmen is soms meer (want koud buiten) en soms heel weinig (heel zacht en bijna warm buiten) energie/warmte nodig. Dus beste is weersafhankelijk stoken en het mooiste nog met een aparte buitenthermometer aan de muur ergens.

En daar waar u warmte wilt, daar moet een radiator met het warme CV-water meedoen, in hoe verre die knop geheel open, iets open of zelfs dicht staat ligt aan de warmtebehoefte aldaar. Dus is er weinig warmtevraag in een kamer, dan kan de radiatorknop prima flink geknepen staan en is de radiator inderdaad lauwwarm en misschien zelfs deels koud. Keuzes.

Weet niet of ik het goed heb, maar dat grijze tankje is denk ik een buffervaatje. Maakt ook niet heel veel uit, maar u moet zorgdragen voor tenminste 1 CV-lus/route waarin tenminste 1 radiator ALTIJD vol openstaat, vaak die in de woonkamer. Liefst meerdere lussen en/of radiatoren die goed meedoen natuurlijk. Een warmtepomp die zijn flow/warmte niet goed kwijt kan is foute boel.
Ik volg wat je zegt. Dat is inderdaad hoe we het hier nu doe. Ik zou alleen graag meer willen kunnen inzien in het apparaat zoals waarom hij op dit moment X aan het doen is en hoeveel efficientie hij nu aan het behalen is. Buitentemperatuurmeter zit er ook op, die kan ik gewoon in de app aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:35
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik ben geen tweaker en heb absoluut geen intentie om een werkweek te gaan studeren om een warmtepomp te kunnen gebruiken :P. Ik neem aan dat de meer ervaren rotten in dit gebied mij die vragen wel kunnen beantwoorden toch?
Probeer gebruik te gaan maken van ESPAltherma (zoeken op Raomin, Github) in combinatie met Homeassistant. Dat geeft je een hoop meer inzicht en bijvoorbeeld ook een COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A_7g9gdApLFYGcH8lQbs2hFF6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXg7Gyo3cLoLjfp9LGfUvZEq.jpg?f=fotoalbum_large

verbinding op X10A (Stuurprint in je warmtepomp) voor 4 draadjes naar een ESP32.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHqb7o8H2_bIXAJvNO4zuWiHsMU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0TqON0lewizGRRzrkGzmPdgJ.png?f=user_large

Grafiekje met CoP van mijn systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-09 21:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als begin:
Stap 1: begin met 24/7 verwarmen op 1 binnentemperatuur. Pas geen nachtverlaging o.i.d. toe. Vergeet alles wat je ooit dacht te weten toen je een gasketel had.
Stap 2. zet alle warmteafgevers volledig open, ook 24/7.
Stap 3: ga na bij welke aanvoertemp. het binnen nog op temperatuur blijft (stooklijn bepalen; zoek daar even op)
stap 4: optimaliseer je afgevers: waterzijdig inregelen, boosteren en folie op de radiatoren.
Stap 5: stel je stooklijn bij n.a.v die optimalisatie.
Los daarvan moet je nog je sanitair warmwater inregelen.

Als je in dit forum daar eens op gaat zoeken heb je al een paar goede stappen gezet. Reken eerder op 40 weken dan 40 uur..... Ik heb er 1 jaar over gedaan voordat ik me senang voelde met de installatie en zelfs nu nog stel ik wel eens wat bij. Maar ik voel er nu wel minder onzekerheid bij. Succes en welkom bij de club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pascal P schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Als begin:
Stap 1: begin met 24/7 verwarmen op 1 binnentemperatuur. Pas geen nachtverlaging o.i.d. toe. Vergeet alles wat je ooit dacht te weten toen je een gasketel had.
Stap 2. zet alle warmteafgevers volledig open, ook 24/7.
Stap 3: ga na bij welke aanvoertemp. het binnen nog op temperatuur blijft (stooklijn bepalen; zoek daar even op)
stap 4: optimaliseer je afgevers: waterzijdig inregelen, boosteren en folie op de radiatoren.
Stap 5: stel je stooklijn bij n.a.v die optimalisatie.
Los daarvan moet je nog je sanitair warmwater inregelen.

Als je in dit forum daar eens op gaat zoeken heb je al een paar goede stappen gezet. Reken eerder op 40 weken dan 40 uur..... Ik heb er 1 jaar over gedaan voordat ik me senang voelde met de installatie en zelfs nu nog stel ik wel eens wat bij. Maar ik voel er nu wel minder onzekerheid bij. Succes en welkom bij de club.
Kijk, dat is relatief straightforward en daar kan ik wat mee. Folie ben ik al begonnen aan te brengen overal. Radiatoren staan idd overal helemaal open, behalve op de slaapkamers die worden anders echt te warm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:44:
[...]
Radiatoren staan idd overal helemaal open, behalve op de slaapkamers die worden anders echt te warm.
Dat is helemaal oke juist, liever gewenste temperatuurverschillen realiseren door de flow af te knijpen in kamers die je koeler wenst dan met een thermostaat(knop) open/dicht te gaan doen. Als het uitgangspunt maar is dat de warmere ruimtes wel VOL openstaan.

Volgens mij maak je dan zo een heel aardige start! d:)b

Het tweede dat ik zou doen, dat kost je 1-2uur, niet 40, is het installer reference handboek voor jouw model zoeken (op www.daikintechnicaldatahub.eu onder literatuur) en die helemaal doorlezen. De terminologie is niet altijd meteen duidelijk en er zijn tegen de 100 instellingen. Het loont ontzettend om die even door te nemen en van elke instelling iig enigszins te snappen wat ie doet. Ik prefereer zelf de Engelse variant, want de Nederlandse is eigenlijk een vrij matig vertaalde Vlaamse, wat nogal eens tot verwarring hier geleid heeft.

En zoals gezegd, een espAltherma is écht aan te raden. Die geeft inzicht in wat er gebeurd en die verdien je dik terug doordat je veel makkelijker optimaliseert én bij storingen vaak zelf de diagnose kan stellen. Desnoods fiks je ff een IT'er die dat ding voor je flasht (het enige dat even lastig is), aansluiten van die draadjes lukt je vast wel.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 14-03-2025 15:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Dat is helemaal oke juist, liever gewenste temperatuurverschillen realiseren door de flow af te knijpen in kamers die je koeler wenst dan met een thermostaat(knop) open/dicht te gaan doen. Als het uitgangspunt maar is dat de warmere ruimtes wel VOL openstaan.

Volgens mij maak je dan zo een heel aardige start! d:)b

Het tweede dat ik zou doen, dat kost je 1-2uur, niet 40, is het installer reference handboek voor jouw model zoeken (op www.daikintechnicaldatahub.eu onder literatuur) en die helemaal doorlezen. De terminologie is niet altijd meteen duidelijk en er zijn tegen de 100 instellingen. Het loont ontzettend om die even door te nemen en van elke instelling iig enigszins te snappen wat ie doet. Ik prefereer zelf de Engelse variant, want de Nederlandse is eigenlijk een vrij matig vertaalde Vlaamse, wat nogal eens tot verwarring hier geleid heeft.

En zoals gezegd, een espAltherma is écht aan te raden. Die geeft inzicht in wat er gebeurd en die verdien je dik terug doordat je veel makkelijker optimaliseert én bij storingen vaak zelf de diagnose kan stellen. Desnoods fiks je ff een IT'er die dat ding voor je flasht (het enige dat even lastig is), aansluiten van die draadjes lukt je vast wel.
Ik heb die link bezocht maar er zijn tig modellen! Ik heb volgens de offerte een Altherma 3R maar dan nog zijn er zoveel varianten. Mijne is 8kw maar die zie ik er niet bij tussen de vloerstaande modellen :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb die link bezocht maar er zijn tig modellen! Ik heb volgens de offerte een Altherma 3R maar dan nog zijn er zoveel varianten. Mijne is 8kw maar die zie ik er niet bij tussen de vloerstaande modellen :?.
Er zijn er idd heel veel. Je hebt ook nog LT/MT/HT versies, maar meestal gaat het om de LT als ze spreken over de 3R. Heb je een versie met of zonder koelfunctie?

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 14-03-2025 15:32 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Kijk, dat is relatief straightforward en daar kan ik wat mee. Folie ben ik al begonnen aan te brengen overal. Radiatoren staan idd overal helemaal open, behalve op de slaapkamers die worden anders echt te warm.
Nog 1 ding: heb geduld! Elke aanpassing die je doet vraagt tijd om het effect ervan te zien. Soms een paar dagen. Door het lage vermogen duurt opwarmen veel langer en inzichten heb je ook niet heel snel. Het is ook een beetje Zen worden met een warmtepomp.

Als de rads te warm worden (of bedoel je de ruimtetemp.?) dan is de combinatie van je flow en aanvoertemp. daar te hoog. Dat is dan al 1 ding dat je weet. Bijregelen kan dan door afknijpen radiatoren of verlagen aanvoertemp. of een combi. Je zult moeten zoeken naar een evenwicht voor je hele woning. Dat afknijpen doe je nu door je radiatorknoppen een beetje te sluiten maar ik zou adviseren ze op termijn waterzijdig in te regelen. Voor nu zou ik ze dan op die stand zetten dan het OK is en daar even niet meer aankomen.
Probeer ook eens om je aanvoertemp. / stooklijn te verlagen tot dat het nét binnen OK is. Dat is soms even zoeken, afhankelijk van de buitentemp.
Hoe zit het met de overige ruimtes? Woonkamer e.d.? Zijn die wel ok?

[ Voor 10% gewijzigd door Pascal P op 14-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Er zijn er idd heel veel. Je hebt ook nog LT/MT/HT versies, maar meestal gaat het om de LT als ze spreken over de 3R. Heb je een versie met of zonder koelfunctie?
Ik heb mijn STEKmap er even bij gepakt en de handleiding zegt dat ik een Atlherma 3 R F+W heb maar die staat er helemaal niet tussen op de Daikin tech hub... of ik kijk scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb mijn STEKmap er even bij gepakt en de handleiding zegt dat ik een Atlherma 3 R F+W heb maar die staat er helemaal niet tussen op de Daikin tech hub... of ik kijk scheef.
Er is een 3 R F(loor) en een 3 R (W)all versie. Niet allebei. Je kan het beste dan maar even op het typeplaatje kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfOKh3jcVqe-TMm-L0DWljQFBP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WEemOienPIIU83uefs300epd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3gLDUx9FJU8l6uJGYTubVr0T6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KshkJsc7lr79jOa6R6OATnSJ.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Kijk eens in het menu op de binnenunit bij:
[8] Informatie > [8.7] Info > [8.7.4] Modelnaam binnenunit
Daar staat de exacte naamgeving van het type.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:05:
Kan ook idd. Of in de App.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:05:
ehvh08s23ej9w

maar als ik dat op internet nazoek krijg ik geen exacte hits. Dichtstbijzijnde type is de uitvoering zonder de J aan het (bijna) einde van mijn type en dan is dat de 3 R F:

https://www.123klimaatsho...rmtepomp-75-kw-230-liter/

maar als ik hier kijk:

https://www.daikin.eu/en_....table.html/ehvh-e9w.html

is mijn typenummer gelijk aan de laatste in het rijtje, rechts dus.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:25:
[...]
Mag eerlijk gezegd hopen van niet... begint toch allemaal met zelf eerst de nodige moeite te doen en daarna wat intelligentere vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TweakGP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Mag eerlijk gezegd hopen van niet... begint toch allemaal met zelf eerst de nodige moeite te doen en daarna wat intelligentere vragen te stellen.
Mijn vragen zijn dom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
Als je niet de moeite wil nemen om eerst zelf even wat te lezen en er wat tijd in te steken krijg je in ieder geval vragen die al tientallen keren zijn gesteld. In mijn optiek is dat geen zinvolle besteding van tijd van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:40:
[...]

ehvh08s23ej9w

maar als ik dat op internet nazoek krijg ik geen exacte hits. Dichtstbijzijnde type is de uitvoering zonder de J aan het (bijna) einde van mijn type en dan is dat de 3 R F:

maar als ik hier kijk:

https://www.daikin.eu/en_....table.html/ehvh-e9w.html

is mijn typenummer gelijk aan de laatste in het rijtje, rechts dus.
Het is een beetje een zooitje met al die types, maar de handleiding is breed toepasbaar.

Dit zou de laatste versie moeten zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Het is een beetje een zooitje met al die types, maar de handleiding is breed toepasbaar.

Dit zou de laatste versie moeten zijn.
Dank! Ik zal het vergelijken met wat ik hier op papier heb en nagaan of wat ik wil er uberhaupt wel in zit (qua informatievoorziening) maar ik ben er bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:53
Hallo,
Ik heb een probleem met de onecta app, firmware update mislukt altijd. Nooit eerder problemen gehad. Het betreft hier wel ftxm35m units (BRP069B4x) . Waar kan ik ergens deze vraag stellen want vind zo direct het juiste topic niet?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:40:
[...]

ehvh08s23ej9w

[...]
Dit is wel de juiste! Die "J" heeft te maken met het modelnummer en wordt in offertes wel eens weggelaten.
Je hebt dezelfde binnenunit als ik, behalve dat jij een 230 liter geïntegreerde tank hebt en ik een 180 liter.
Ook jij kunt niet koelen met je warmtepomp. Jouw BUH is ook 9 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, ik heb de laatste 2 dagen bekeken en het daggemiddelde qua verbruik is wel erg hoog. 2-uurs gemiddelde was gisteren 2kwh maar vandaag 3,3kwh, en 24kwh totaal vandaag al en 36kw gisteren. De stooklijn staat ook constant vrij hoog: 45 tot 52 graden. Ik heb (vermoed ik) de stooklijn nu lager ingesteld en de unit wilde toen opnieuw opstarten, dus oke gegeven. Daarna kreeg ik de melding dat de hygiene cyclus niet goed was uitgevoerd dus waarschijnlijk net een ongelukkig moment gekozen om dat te doen. Unit geeft aan dat deze melding vanzelf weer opgelost word zodra die hygienecyclus wel weer is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:03
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:36:
Nou, ik heb de laatste 2 dagen bekeken en het daggemiddelde qua verbruik is wel erg hoog. 2-uurs gemiddelde was gisteren 2kwh maar vandaag 3,3kwh, en 24kwh totaal vandaag al en 36kw gisteren. De stooklijn staat ook constant vrij hoog: 45 tot 52 graden. Ik heb (vermoed ik) de stooklijn nu lager ingesteld en de unit wilde toen opnieuw opstarten, dus oke gegeven. Daarna kreeg ik de melding dat de hygiene cyclus niet goed was uitgevoerd dus waarschijnlijk net een ongelukkig moment gekozen om dat te doen. Unit geeft aan dat deze melding vanzelf weer opgelost word zodra die hygienecyclus wel weer is afgerond.
Op basis waarvan concludeer je dat het verbruik hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

edvanleeuwen schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Op basis waarvan concludeer je dat het verbruik hoog is?
Omdat sommige radiatoren heel erg warm worden terwijl ik denk te hebben mogen begrijpen dat lauwwarm voldoende is zolang de ruimte dan wel op temp blijft - in ons geval 19 graden. Als het ding dan 40kwh per dag trekt is dat voor mijn gevoel erg veel. Heb ik dat mis? Het is natuurlijk niet heel warm buiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Omdat sommige radiatoren heel erg warm worden terwijl ik denk te hebben mogen begrijpen dat lauwwarm voldoende is zolang de ruimte dan wel op temp blijft - in ons geval 19 graden. Als het ding dan 40kwh per dag trekt is dat voor mijn gevoel erg veel. Heb ik dat mis? Het is natuurlijk niet heel warm buiten...
40kWh is afhankelijk van de situatie. Voor een appartement veel, voor een kasteel weinig.
Maar klinkt wel alsof je stooklijn idd te hoog stond. Zo laag mogelijk dat hij 24/7 kan blijven pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

danny.s schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:57:
[...]

40kWh is afhankelijk van de situatie. Voor een appartement veel, voor een kasteel weinig.
Maar klinkt wel alsof je stooklijn idd te hoog stond. Zo laag mogelijk dat hij 24/7 kan blijven pruttelen.
Is dat goed ja? Liever de hele dag op - bij wijze van spreken - een paar honderd watt hobbelen in plaats van dat pulseren elke 2 uur? Dat is wat ik idd van CV's gewend ben maar jullie hebben reeds aangegeven dat ik alles wat ik van CV's wist moet laten gaan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:03:
[...]

40kWh per dag nu lijkt me aan hoge kant maar alles hangt af van:
* isolatie van je woning
* inhoud van je woning
* gewenste binnen temperatuur vs de buitentemp.
* afgiftesysteem
* instelling van de warmtepomp.
De eerste zaken zijn het belangrijkst om te weten. Hoe oud is je woning? Welke isolatiemaatregelen (glas, dak, spouw, vloeren?). Hoe groot is je woning en hoe groot de te verwarmen ruimtes?
Maar indicatief zou je je jaarverbuik grofweg kunnen bepalen door je gasverbruik met ongeveer 2,25 te vermenigvuldigen. Dan heb je een vrij grove inschatting van je jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Is dat goed ja? Liever de hele dag op - bij wijze van spreken - een paar honderd watt hobbelen in plaats van dat pulseren elke 2 uur? Dat is wat ik idd van CV's gewend ben maar jullie hebben reeds aangegeven dat ik alles wat ik van CV's wist moet laten gaan :P.
Elke 2 uur aan/uit zal een hoger verbruik hebben dan continue.
Enige overweging die je zou kunnen doen, is wel of geen nacht verlaging. Heb je extreem goeie isolatie, zou je nacht verlaging kunnen toepassen (en straks dus meer van je eigenlijk zonne energie gebruiken). Koelt je huis in de nacht 3 graden af, dan is het waarschijnlijk beter om geen nacht verlaging toe passen.
Maar uiteindelijk is elk huis en situatie anders. Dus proberen, en meten, en kijken wat voor jouw situatie werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
Een installateur die een LT / lage temperatuur warmtepomp achterlaat met een stooklijn van 46 tot 52 graden is bijna crimineel.

Als die temperaturen nodig zijn is zo’n WP ongeschikt want hij zit totaal buiten zijn ideale werkgebied.

Het klinkt alsof je genoeg flow in je systeem hebt @HTT-Thalan. Ik zou beginnen met je stook lijn 10 graden verlagen. Wat is je deltaT? Die zou zo maar eens heel groot kunnen staan en zou ik ook verlagen.

Afgifte van je radiatoren gaan vergroten met folie en ventilatoren is verstandig en helpt de stooklijn zo laag mogelijk te krijgen, wat dan goed is voor de efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:47

mb1

Even wat ervaringen na bijna 3 maanden gebruik.
Ik heb de EBLA04E23V3 monoblok en verwarm er alleen mee middels de bestaande (tijdens nieuwbouw allemaal ca 30% verzwaarde) radiatoren en tapwater gaat nog via de combiketel.
Woning een twee onder één kap uit 1997 met een RC van 2,5 voor vloer wanden en dak en HR glas (zonder + volgens mij).
- Bij etmaal temperatuur welke niet in de nacht onder de 3 á 4 graden komt verwarm ik zoveel mogelijk continue.
-Bij een etmaal temperatuur welke in de nacht lager ligt pas ik een graad of 5á 6 verlaging van de aanvoertemperatuur toe om defrosts in de nacht zo veel mogelijk te vermijden. De woning koelt dan af van 20,5 naar 19,5 graden Celsius wat voor ons prima is.
-Afgelopen avond/nacht dook het vanaf 19:00 uur onder de 3 graden Celsius de hele nacht was tussen de 0 en -2,5 graden, met een aanvoertemperatuur van 30 graden voor mijn radiatoren had ik pas om 06:00 de eerste defrost!
-Warme dagen waarbij 24/7 bedrijf van de warmtepomp teveel warmte genereert probeer ik alleen gedurende de dagen op eigen zonne-energie te draaien, hierin ben ik nog lerende.
-sinds 23 december (ingebruikname) is het verbruik 1055 kWh (Mid kWh meter) en de warmte productie 4150 kWh (volgens de Daikin) een gemiddelde COP van 3,93 dat moet nog wat beter kunnen denk ik.
- Met het hele extreme defrost weer afgelopen Jan/feb? Heb ik in totaal denk ik een dag of 10 met de CV ketel gedraaid.
- Gemiddelde aanvoer temperatuur overdag de laatste tijd tussen de 33 en 38 graden (radiatoren) waarvan 1 voorzien van 3stuks speedcomfort ventilatoren.

Al met al tevreden en met name de behaaglijkheid in de woning is enorm toegenomen ten opzichte van het verwarmen met de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 21:11
Ons systeem draait nu enige tijd AWT gestuurd. Stooklijn is 25 bij 10 en 26 bij -10. Erg vlakke stooklijn dus. De temperatuur in onze woning loopt overdag flink op. Achteraf gezien is de warmtepomp een maatje te groot voor ons huis.

Een volgende stap is dat ik zelf een klimaatregeling wil opzetten. Met deze stooklijn is het alleen mogelijk door de warmtepomp aan of uit te zetten. Dat wil ik maximaal 1x per dag doen. Soms 's nachts door verwarmen, soms om 23:00u uitschakelen, soms de hele dag uitschakelen. In mijn geval met Homey.

Ik heb benieuwd naar jullie klimaatregelingen en dan specifiek de condities/voorwaarden/algoritme die gebruikt worden. Ter inspiratie, lering en vermaak.

Voorbeelden waar ik aan denk. Let op getallen zijn nog even fictief.
- Als minimum temperatuur nacht <5 graden, door verwarmen.
- Als minimum temperatuur nacht 6~8 graden, door verwarmen tot 00:00 en weer starten om 07:00.
- Oostenwind kracht 4 of groter, nacht door verwarmen.
- Als temperatuur 0-4 graden en deze periode is maximaal 4 uur, dan uitschakelen (defrosts voorkomen).
Enzovoorts...

Erg benieuwd naar jullie implementaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pascal P schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:28:
[...]

40kWh per dag nu lijkt me aan hoge kant maar alles hangt af van:
* isolatie van je woning
* inhoud van je woning
* gewenste binnen temperatuur vs de buitentemp.
* afgiftesysteem
* instelling van de warmtepomp.
De eerste zaken zijn het belangrijkst om te weten. Hoe oud is je woning? Welke isolatiemaatregelen (glas, dak, spouw, vloeren?). Hoe groot is je woning en hoe groot de te verwarmen ruimtes?
Maar indicatief zou je je jaarverbuik grofweg kunnen bepalen door je gasverbruik met ongeveer 2,25 te vermenigvuldigen. Dan heb je een vrij grove inschatting van je jaarverbruik.
Isolatie is A, dus vloer, hr++ glas, dak, spouw
Inhoud 150m3
19 binnen vs (nu) 0 buiten, app zegt vandaag in 8u tijd alweer 14kwh te hebben verstookt
Afgifte is beneden deels vloer vw, deels radiatoren, boven alleen radiatoren
Pomp staat op radiatoren ingesteld en nu 40gr stooklijn

Oude gasverbruik was 1200m3 per jaar. Woning is vrijstaand langs een weiland uit 1955 maar in 2004 gerenoveerd met oa nieuwe buitenmuren, nieuw dak etc en overal nieuw isolatie.

In de dagen voor de implementatie hadden we geen verwarming en daalde de temperatuur binnen overnacht zon 2 graden.

Radiatoren beneden waren wel weer heel warm nu bij beneden komst dus heb de stooklijn nu aangepast naar 5 graden lager, hij had zichzelf weer omhoog gezet van de door mij ingestelde 40 naar 42.

We zitten nu op 10 uur 's ochtends en hij heeft alweer 20kwh verstookt... ik begin me echt een beetje zorgen te maken over de energierekening straks.

[ Voor 42% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Patrick4 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 06:44:
Een installateur die een LT / lage temperatuur warmtepomp achterlaat met een stooklijn van 46 tot 52 graden is bijna crimineel.

Als die temperaturen nodig zijn is zo’n WP ongeschikt want hij zit totaal buiten zijn ideale werkgebied.

Het klinkt alsof je genoeg flow in je systeem hebt @HTT-Thalan. Ik zou beginnen met je stook lijn 10 graden verlagen. Wat is je deltaT? Die zou zo maar eens heel groot kunnen staan en zou ik ook verlagen.

Afgifte van je radiatoren gaan vergroten met folie en ventilatoren is verstandig en helpt de stooklijn zo laag mogelijk te krijgen, wat dan goed is voor de efficiëntie.
Die folie komt er langzamerhand in. DeltaT - dat krijg ik niet uit de interface naar voren. Volgens mij is dat het verschil tussen ingaande en uitgaande temperaturen, niet? Ik zal de IR thermometer er even bij pakken en de leidingen meten.

- edit -

De stooklijn geeft op dit moment in het scherm van de unit weer op 32 graden te staan. De radiatoren op de benedenverdieping meet ik nu consistent op 29.5 ~30.5 graden, dus dat lijkt me prima? De tegelvloer met vloerverwarming (keuken) laat zich op 23.5 graden meten, nog steeds boven wat de kamer moet zijn, lijkt me dus ook goed (hij geeft warmte af, immers).

Op de bovenverdieping geven de radiatoren gemiddeld 27 graden aan hitte af, maar er is er eentje bij die daar duidelijk onder zit met 24 graden aan de aanvoerkant en zelfs 22 graden op de uitvoerzijde, dus ik vermoed dat daar nog wat aan de hand is, luchtbel erin misschien? Het huis is nog steeds prima 19 graden....

https://www.loxone.com/nlnl/blog/stooklijn-instellen/

Ik heb dit stukje gelezen en vind het nog steeds moeilijk die curve te begrijpen. Ik snap dat als de buitentemperatuur kouder is, er warmer water gemaakt moet worden door de pomp om te middelen tot de temperatuur die nodig is. Momenteel is het 2 graden buiten, dus een goed moment om een fatsoenlijk stooklijn te bepalen, lees ik ook. Er staat óók dat 35 tot 40 graden een gemiddelde aanvoertemp is voor warmtepompen (momenteel zit ik op een ingestelde waarde van 37 graden, maar hij past dat zelf soms ook gewoon aan, geen idee of dat ok is en of ik daar wat mee moet).

Bij het meten kwam ik tegen dat het meten van radiatoren heel prima lukt, maar de aan/afvoer buizen van de ketel zelf krijg ik niet goed gemeten. Ze voelen lauwwarm aan, maar de thermometer zegt keihard 16 tot 19 graden. Ik vermoed dat het roestvrije gepoetste staal teveel van de IR data reflecteert voor een goeie meting.

- edit 2 -

gevonden in de interface waar ik dat lijngedoel zelf in kan stellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTMFLKuLhH66Lt1guGkv8pOIMq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Jz9wwqhCPkE848NBdEIupS8.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp ik goed dat de 40 en 25 waardes in dit plaatje de aanvoer en retour temperaturen moeten voorstellen? En de -15 en +15 de buitentemperaturen?

[ Voor 56% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 10:12
Jasperr schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:34:
Ons systeem draait nu enige tijd AWT gestuurd. Stooklijn is 25 bij 10 en 26 bij -10. Erg vlakke stooklijn dus. De temperatuur in onze woning loopt overdag flink op. Achteraf gezien is de warmtepomp een maatje te groot voor ons huis.

Een volgende stap is dat ik zelf een klimaatregeling wil opzetten. Met deze stooklijn is het alleen mogelijk door de warmtepomp aan of uit te zetten. Dat wil ik maximaal 1x per dag doen. Soms 's nachts door verwarmen, soms om 23:00u uitschakelen, soms de hele dag uitschakelen. In mijn geval met Homey.

Ik heb benieuwd naar jullie klimaatregelingen en dan specifiek de condities/voorwaarden/algoritme die gebruikt worden. Ter inspiratie, lering en vermaak.

Voorbeelden waar ik aan denk. Let op getallen zijn nog even fictief.
- Als minimum temperatuur nacht <5 graden, door verwarmen.
- Als minimum temperatuur nacht 6~8 graden, door verwarmen tot 00:00 en weer starten om 07:00.
- Oostenwind kracht 4 of groter, nacht door verwarmen.
- Als temperatuur 0-4 graden en deze periode is maximaal 4 uur, dan uitschakelen (defrosts voorkomen).
Enzovoorts...

Erg benieuwd naar jullie implementaties.
Mijn warmtepomp wordt aangestuurd door naregeling en externe thermostaten. Ik heb alle thermostaten uitgezet en heb een relais op de naregeling aangesloten. Hiermee kan ik volgens mijn eigen logica met behulp van Domoticz en nodered zelf logica maken om de boel in of uit te schakelen. Momenteel heb ik iets gebouwd waarmee ik niet verwarm wanneer de buitentemperatuur onder een ingestelde waarde komt (om defrostst te vermijden). Ik heb wel een andere drempelwaarde ingesteld en als de woonkamer temperatuur daar onder zakt dan moet hij alsnog aanslaan. Hiermee voorkom ik vooral in deze periode veel defrostst. Verder heb ik een virtuele thermostaat gemaakt die ik helemaal naar eigen smaak kan inrichten (zelf instelbare hysterese etc). Het is nog een projectje in ontwikkeling maar het is wel leuk om zelf de boel naar eigen smaak aan te kunnen passen. Nu zullen de meeste mensen wel HA gebruiken ipv Domoticz maar voor mij voldoet dat laatste prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Patrick4 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 06:44:
Eens.. zo was ik laatst bij een vriend van me. Nieuwbouw huis van 2022, wel groot en vrij staand. Maar daar hebben ze een 14kW machine geplaatst, denk dat ie met 8kW ook gered zou hebben.
Stooklijn stond van 27 tot 40 graden met enkel vloerverwarming. Volgens de binnen unit 3300kWh opgenomen vermogen, slechts 6200kWh geproduceerd vermogen, COP van minder dan 2. Niet normaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Sinds een aantal dagen merk ik dat mijn model niet altijd sww gaat verwarmen. Nu al 3x gebeurd (en dus boze wederhelft die me opbelt uit bad)

Hij staat op schedule + reheat, maar temp daalde tot 13 graden en nog steeds weigerde hij. Net weer gebeurd en na 15 min nog steeds niets. Mijn ervaring is tot nu dat hij gewoon direct switched naar sww als hij onder de hysterese grens komt.

Ondertussen was hij gewoon space heating aan het doen, dus maar de thermostaat op 5 graden gezet.
en hij ging nagenoeg directj over op sww.

Net op 30 graden weer thermostaat aangezet en hij gaat gewoon door met sww (target is 40), dus dit gedrag gaat enkel op bij de beslissing om over te schakelen naar sww, maar niet vice versa.

Nu is laatst 7.7 update gedaan. Is er iets van een prioriteitssetting bijgekomen?
Net even gekeken in de settings maar zie niet echt iets veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Yongshi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:33:
Sinds een aantal dagen merk ik dat mijn model niet altijd sww gaat verwarmen. Nu al 3x gebeurd (en dus boze wederhelft die me opbelt uit bad)

Hij staat op schedule + reheat, maar temp daalde tot 13 graden en nog steeds weigerde hij. Net weer gebeurd en na 15 min nog steeds niets. Mijn ervaring is tot nu dat hij gewoon direct switched naar sww als hij onder de hysterese grens komt.

Ondertussen was hij gewoon space heating aan het doen, dus maar de thermostaat op 5 graden gezet.
en hij ging nagenoeg directj over op sww.

Net op 30 graden weer thermostaat aangezet en hij gaat gewoon door met sww (target is 40), dus dit gedrag gaat enkel op bij de beslissing om over te schakelen naar sww, maar niet vice versa.

Nu is laatst 7.7 update gedaan. Is er iets van een prioriteitssetting bijgekomen?
Net even gekeken in de settings maar zie niet echt iets veranderd...
liep je CV run nog te kort? Er is een minimale tijd dat hij CV of SWW draait alvorens over te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Japie.G schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:12:
[...]

liep je CV run nog te kort? Er is een minimale tijd dat hij CV of SWW draait alvorens over te schakelen.
Nee, loopt al vanaf 6u sochtends en om 8u ging vrouwlief in bad.

Was wel eerste waar ik ook aan dacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Die folie komt er langzamerhand in. DeltaT - dat krijg ik niet uit de interface naar voren. Volgens mij is dat het verschil tussen ingaande en uitgaande temperaturen, niet? Ik zal de IR thermometer er even bij pakken en de leidingen meten.

- edit -

De stooklijn geeft op dit moment in het scherm van de unit weer op 32 graden te staan. De radiatoren op de benedenverdieping meet ik nu consistent op 29.5 ~30.5 graden, dus dat lijkt me prima? De tegelvloer met vloerverwarming (keuken) laat zich op 23.5 graden meten, nog steeds boven wat de kamer moet zijn, lijkt me dus ook goed (hij geeft warmte af, immers).

Op de bovenverdieping geven de radiatoren gemiddeld 27 graden aan hitte af, maar er is er eentje bij die daar duidelijk onder zit met 24 graden aan de aanvoerkant en zelfs 22 graden op de uitvoerzijde, dus ik vermoed dat daar nog wat aan de hand is, luchtbel erin misschien? Het huis is nog steeds prima 19 graden....

https://www.loxone.com/nlnl/blog/stooklijn-instellen/

Ik heb dit stukje gelezen en vind het nog steeds moeilijk die curve te begrijpen. Ik snap dat als de buitentemperatuur kouder is, er warmer water gemaakt moet worden door de pomp om te middelen tot de temperatuur die nodig is. Momenteel is het 2 graden buiten, dus een goed moment om een fatsoenlijk stooklijn te bepalen, lees ik ook. Er staat óók dat 35 tot 40 graden een gemiddelde aanvoertemp is voor warmtepompen (momenteel zit ik op een ingestelde waarde van 37 graden, maar hij past dat zelf soms ook gewoon aan, geen idee of dat ok is en of ik daar wat mee moet).

Bij het meten kwam ik tegen dat het meten van radiatoren heel prima lukt, maar de aan/afvoer buizen van de ketel zelf krijg ik niet goed gemeten. Ze voelen lauwwarm aan, maar de thermometer zegt keihard 16 tot 19 graden. Ik vermoed dat het roestvrije gepoetste staal teveel van de IR data reflecteert voor een goeie meting.

- edit 2 -

gevonden in de interface waar ik dat lijngedoel zelf in kan stellen:

[Afbeelding]

Begrijp ik goed dat de 40 en 25 waardes in dit plaatje de aanvoer en retour temperaturen moeten voorstellen? En de -15 en +15 de buitentemperaturen?
Even toegespitst op de laatste afbeelding (de stooklijn):
Ik zie op dat plaatje een symbooltje staan van een radiator in plaats van een vloerverwarming.
Dat betekent dat je warmtepomp is ingesteld op radiatoren en dat je daarom een vaste delta T hebt van 10 graden (het verschil tussen de aanvoerwatertemperatuur en je retourwatertemperatuur).
Dus zolang je die instelling hebt, valt er niets te regelen aan je delta T.

De weergegeven lijn (stooklijn) geeft de aanvoerwatertemperatuur bij verschillende buitentemperaturen weer en heeft niets te maken met de retourwatertemperatuur.
Bij -15 graden Celsius buiten zorgt de warmtepomp ervoor dat de aanvoerwatertemperatuur 40 graden Celsius is en bij +15 graden Celsius buiten is de aanvoerwatertemperatuur 25 graden Celsius.
De retourwatertemperatuur is dan steeds 10 graden lager (delta T).
De warmtepomp zorgt/probeert dat de delta T gehandhaafd blijft door meer of minder water door het systeem te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Even toegespitst op de laatste afbeelding (de stooklijn):
Ik zie op dat plaatje een symbooltje staan van een radiator in plaats van een vloerverwarming.
Dat betekent dat je warmtepomp is ingesteld op radiatoren en dat je daarom een vaste delta T hebt van 10 graden (het verschil tussen de aanvoerwatertemperatuur en je retourwatertemperatuur).
Dus zolang je die instelling hebt, valt er niets te regelen aan je delta T.

De weergegeven lijn (stooklijn) geeft de aanvoerwatertemperatuur bij verschillende buitentemperaturen weer en heeft niets te maken met de retourwatertemperatuur.
Bij -15 graden Celsius buiten zorgt de warmtepomp ervoor dat de aanvoerwatertemperatuur 40 graden Celsius is en bij +15 graden Celsius buiten is de aanvoerwatertemperatuur 25 graden Celsius.
De retourwatertemperatuur is dan steeds 10 graden lager (delta T).
De warmtepomp zorgt/probeert dat de delta T gehandhaafd blijft door meer of minder water door het systeem te pompen.
Hoe kan ik dat radiatortype wijzigen naar vloerverwarming? Die heb ik namelijk ook, al is het niet over de hele benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Hoe kan ik dat radiatortype wijzigen naar vloerverwarming? Die heb ik namelijk ook, al is het niet over de hele benedenverdieping.
Bij menu-item: [2] Hoofdzone > [2.7] Afgiftesysteem
Huidige instelling: Radiator
Bereik: Vloerverwarming
Ventilo-convector
Radiator
Nieuwe instelling: Vloerverwarming

Ik weet even niet meer hoe hoog je stooklijn in het begin stond, maar een te hoge aanvoerwatertemperatuur voor vloerverwarming kan schadelijk zijn voor de betonvloer (mogelijk scheurvorming door uitzetting) en laatst hoorde ik nog dat lijm kan losraken van PVC afdekking.
En juist omdat je voor vloerverwarming lagere temperaturen gebruikt dan voor radiatoren, geven de radiatoren een stuk minder warmte bij die lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Bij menu-item: [2] Hoofdzone > [2.7] Afgiftesysteem
Huidige instelling: Radiator
Bereik: Vloerverwarming
Ventilo-convector
Radiator
Nieuwe instelling: Vloerverwarming

Ik weet even niet meer hoe hoog je stooklijn in het begin stond, maar een te hoge aanvoerwatertemperatuur voor vloerverwarming kan schadelijk zijn voor de betonvloer (mogelijk scheurvorming door uitzetting) en laatst hoorde ik nog dat lijm kan losraken van PVC afdekking.
En juist omdat je voor vloerverwarming lagere temperaturen gebruikt dan voor radiatoren, geven de radiatoren een stuk minder warmte bij die lagere temperaturen.
Nee, die opties heb ik niet. Ik mag onder submenu van hoofdzone alleen kiezen uit 'Instelpunt Modus', 'Stooklijn verwarming' en "Stooklijntype" waarbij die alleen de keuze geeft tussen 2-punts of met een curve.

Momenteel staat hij op 2-punts met een hoge temp van 35 graden en lage temp van 25 graden.

Ik heb het gebruikersprofiel aangepast naar de 'gevorderde gebruiker' met de default pincode van 1234 maar ik heb er precies nul menu-items bij gekregen daarmee.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
Voor wijzigen radiatoren naar vloer warming moet je inloggen als installateur geloof ik. Daarna kan je de deltaT verlagen (wat is hij nu?).

Inloggen installateur: code 5678
Uitloggen: 0000

Wel uitloggen anders gaat hij niet aan. ;)

Ik neem aan dat je vloerverwarming verdeler een thermostaat heeft om te voorkomen dat er te heet water de vloer gaat? Warmer dan 35 wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Nee, die opties heb ik niet. Ik mag onder submenu van hoofdzone alleen kiezen uit 'Instelpunt Modus', 'Stooklijn verwarming' en "Stooklijntype" waarbij die alleen de keuze geeft tussen 2-punts of met een curve.

Momenteel staat hij op 2-punts met een hoge temp van 35 graden en lage temp van 25 graden.

Ik heb het gebruikersprofiel aangepast naar de 'gevorderde gebruiker' met de default pincode van 1234 maar ik heb er precies nul menu-items bij gekregen daarmee.
Probeer maar eens het installateurs account: 5678.
Sorry Patrick4 was me net voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Japie.G schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Zelf nog maar een keer in bad gegaan, mooi excuus om even te chillen.

Nu weer 12 graden en de hele ochtend staat de cv al aan. En ook geen defrosts meer (pruttelen op 500 watt en wordt alweer warmer), dus dat kan het ook niet zijn. Dacht misschien dat ie pas na de defrost wil omschakelen ofzo om warm water uit de vloer daarvoor te gebruiken.

Ik wacht even tot 12u, dan gaat mijn schedule van off naar comfort. Kijken of die die schakeling wel maakt.

Ik heb het vermoeden dat de schedule + reheat de reheat gewoon niet pakt ofzo.
Gisteravond heeft ie gewoon tijdens schedule off periode een reheat gedaan. Dus het is niet zo dat ie terug is gegaan naar enkel schedule...

(Edit: sipt om 12 ging de schedule om en is ie sww gaan doen, het ligt dus waarschijnlijk aan de schedule+reheat setting; ik ga later hem op reheat only zetten en kijken of die dan hetzelfde gedrag vertoond)

[ Voor 10% gewijzigd door Yongshi op 15-03-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
U dient zich inderdaad te verdiepen in uw eigen systeem. Dat was (iets wat bot...) al door iemand gedeeld.
Verder kan u echt vanalles veranderen in de Daikin (mogelijk te veel, want door de bomen zien we het bos soms niet meer...). Maar de meeste zaken zitten wel achter een code, want installateurs menu. Helaas blijft dat menu niet eeuwig staan en gaat hij altijd weer terug naar de standaard gebrukers interface.
Edit: dit is reeds net door anderen ook gedeeld. (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ickl-AW5JWzcV4M23TgPa1gGXNE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6RdqiXXelGTcXAaYHvNKJuMS.jpg?f=user_large

Kijkt u ook naar het document dat hier onderaan het forum als linkje staat. Verder is de handleiding nodig om zaken te kunnen duiden of te raadplegen, die is uiteraard digitaal te krijgen.
En ik had u reeds mijn instellingen gedeeld. Mogelijk geeft dat wat duidelijkheid en houvast.

En aangaande extra technische snufjes, daar is veel mogelijk. Mij is de ESP route helaas nooit goed gelukt. Geen idee waarom, want ik ben best thuis in het digitale wereldje, maar liep vast op MQTT of zo. Maar desondanks heb ik een mooi compleet HomeAssistant scherm vol met info (zie 2 screenshots).

De stroom meet ik middels HomeWizard meters en de temperaturen met een Shelly Plus1 met AddOn en 5 meetpennen. Net als het inregelen van de Daikin zelf, iets maken in HomeAssisant kost tijd........... Zoals veel zaken tijd vreten. En energie... Maar uiteindelijk hebben we daar zelf gemak en profijt van, is de bedoeling. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyjlQYeoElG9bRWNAeMAtVa0q9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvKE4bHsbumUIPQTip9234RJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjE9SvB7endQSdwW4gs_Q1OB5OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph3j9XIc1tADP5RhgtqHIlBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Okay, ik had hem zelf nog op gevorderde gebruiker staan zonder uit te loggen, dat verklaart wel waarom hij sindsdien niks meer gedaan heeft. De kamer is in die 4/5 uur tijd dat dit zo geweest is, een halve graad kouder geworden bij luttele graden boven nul buitentemperatuur dus slecht geïsoleerd is het hier echt niet hoor.

Ik heb de installateursmodus gebruikt om type naar vloerverwarming te wijzigen. De delta-t stond daarbij inderdaad op 10 graden, die heb ik nu experimenteel gewijzigd naar 5 graden. Mijn stooklijn ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLFDcxzrpIu7qWVMVCcKZoTlM7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m9s1PzELokJ3dM0wiMLC0Ko.jpg?f=fotoalbum_large

En nu maar een tijdje afwachten wat hij qua verbruik gaat doen. Buitentemp is opgelopen tot 6 graden en zal iets hoger worden dit weekend, maar niet veel.

T.a.v. van de opmerkingen over zelfstudie: Geloof me, ik heb talloze website van daikin en andere klimaatexperts doorgespit en ook de handleiding bij de unit maar zo bar veel staat daar ook niet in en heel duidelijk uitleggen wat er nu anders is dan anders doet dit ook niet. Ik begin (denk ik) langzaam te begrijpen wat die stooklijn nu precies is en doet maar senang voel ik me er nog niet bij.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Instellen stooklijn:
Dit zal bij iedereen op zijn of haar manier gegaan zijn en bij iedereen weer anders zijn.

Ik heb het als volgt gedaan:

Allereerst moet het gehele systeem in "evenwicht" worden gebracht.
Hiermee bedoel ik dat de vloerverwarmingsgroepen zoveel mogelijk dezelfde retourwatertemperatuur afgeven.
Verder moeten radiatoren zoveel mogelijk open staan (naar behoefte en kan per ruimte verschillen natuurlijk).
Daarnaast moet het systeem zo ingeregeld worden, dat niet alleen de vloerverwarming warm wordt, maar ook de diverse radiatoren.
Dit "evenwicht" kan alleen maar bereikt worden door goed waterzijdig inregelen.
Dat waterzijdig inregelen is een precisie klusje, nogal tijdrovend en niet iedereen kan dit zelf.

Als het systeem goed waterzijdig is ingeregeld, dan ga de stooklijn instellen.
Ik had de stooklijn in eerste instantie redelijk hoog staan (default waarden).
Mijn bedoeling is, om de warmtepomp continu te laten draaien op een zo laag mogelijk vermogen.
Waarom? Omdat ik op dit forum heb gelezen dat dit de meest efficiënte manier is.
Bij het opstarten van de warmtepomp gaat de compressor eerst op vol vermogen draaien en daarna terug regelen, waardoor er meer energieverbruik is dan bij continu draaien op een lager vermogen. Althans zo heb ik het begrepen op dit forum.
Bovendien is het vaak starten/stoppen van de compressor niet zo goed voor de levensduur van de compressor.

Bij het regelen van de stooklijn controleerde ik, of het ook te warm werd in de woning, waardoor de warmtepomp stopt (geen warmtevraag meer).
Als dat het geval was zette ik de stooklijn aan de "koude kant" één graad lager, om het resultaat te ervaren.
Soms duurde het wel meer dan een dag om daar de effecten van te zien.
Dit bleef ik een tijd lang herhalen, tot de warmtepomp niet meer uitging.
Op dat punt was het van belang, dat het nog steeds behaaglijk in huis was.
Als dat het geval is, dan zou je nog lager kunnen gaan zitten met de stooklijn, totdat het niet meer behaaglijk in huis is, dus als je merkt dat de kamertemperatuur gaat dalen en die wil je juist zo constant mogelijk hebben.
Als de kamertemperatuur gaat dalen, dan zet je de stooklijn aan de "koude kant" weer één graad hoger.
Dit herhaal je ook totdat de kamertemperatuur niet meer daalt, maar ook niet stijgt.
Hij moet eigenlijk tussen de hysterese van de kamerthermostaat blijven, zodat de warmtepomp niet uitgeschakeld wordt.

Het instellen van de stooklijn kan eigenlijk alleen maar goed, als je een periode met redelijk constante buitentemperaturen hebt.

Als je woning niet goed geïsoleerd is, zul je merken, dat een vaste instelling van de stooklijn eigenlijk niet te realiseren is.
Bij grote schommelingen in de buitentemperatuur zal de warmtepomp alsnog uitgaan indien het buiten warm wordt en de temperatuur in de woonkamer zal toch dalen indien het buiten plotseling erg koud wordt. Ik zou in het laatste geval kiezen voor comfort en de stooklijn hoger instellen. Dan maar een paar keer uitgaan als het buiten ineens warm wordt.

Ook het instellen van de stooklijn is een precisie klusje en is een kwestie van lange adem.

Uiteindelijk heb ik de stooklijn nu ingesteld op 28 °C bij -10 °C en 26 °C bij +15 °C.
Ik heb hem al meer dan een jaar zo ingesteld staan.

Deze waarden zijn op onze woning afgestemd en kan dus voor iedere andere woning verschillend zijn.
Misschien heb je hier iets aan, om je eigen stooklijn in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Instellen stooklijn:
Dit zal bij iedereen op zijn of haar manier gegaan zijn en bij iedereen weer anders zijn.

Ik heb het als volgt gedaan:

Allereerst moet het gehele systeem in "evenwicht" worden gebracht.
Hiermee bedoel ik dat de vloerverwarmingsgroepen zoveel mogelijk dezelfde retourwatertemperatuur afgeven.
Verder moeten radiatoren zoveel mogelijk open staan (naar behoefte en kan per ruimte verschillen natuurlijk).
Daarnaast moet het systeem zo ingeregeld worden, dat niet alleen de vloerverwarming warm wordt, maar ook de diverse radiatoren.
Dit "evenwicht" kan alleen maar bereikt worden door goed waterzijdig inregelen.
Dat waterzijdig inregelen is een precisie klusje, nogal tijdrovend en niet iedereen kan dit zelf.
Ik begrijp wat je zeg, maar omdat ik nog niet zeker weet hoe ik dit doe heb ik voor nu alle radiatoren beneden vol open staan en boven, op de slaapkamers, half open (stand 3 van 5). Simpelweg omdat ik daar niet teveel hitte wil.
Als het systeem goed waterzijdig is ingeregeld, dan ga de stooklijn instellen.
Ik had de stooklijn in eerste instantie redelijk hoog staan (default waarden).
Mijn bedoeling is, om de warmtepomp continu te laten draaien op een zo laag mogelijk vermogen.
Waarom? Omdat ik op dit forum heb gelezen dat dit de meest efficiënte manier is.
Bij het opstarten van de warmtepomp gaat de compressor eerst op vol vermogen draaien en daarna terug regelen, waardoor er meer energieverbruik is dan bij continu draaien op een leger vermogen. Althans zo heb ik het begrepen op dit forum.
Bovendien is het vaak starten/stoppen van de compressor niet zo goed voor de levensduur van de compressor.
Ook die volg ik. Maar wat is de relatie tussen de stooklijn curve (die grafiekjes met schuinen lijnen waar je een hoge en lage temp instelt tegenover de buiten temperaturen) en de 'hoofdzone' stooklijn temperatuur? Welke stel ik in als je daarover spreekt? Die grafiek staat bij mij ingesteld op een hoogste waarde van 40 en laagste waarde van 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLFDcxzrpIu7qWVMVCcKZoTlM7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m9s1PzELokJ3dM0wiMLC0Ko.jpg?f=fotoalbum_large

maar de 'hoofdzone' temperatuur staat momenteel op 25 graden en de balk is helemaal grijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcnQTEPTgR9IEi2TyESsVK0S-AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnQLrwNGRV2kwDeGEWCT1Css.jpg?f=fotoalbum_large

en de unit doet momenteel helemaal niks meer. Hij heeft sinds 8 uur vanmorgen geen electron aan stroom meer verbruikt en beweert nu ook dat het buiten 13 graden is terwijl het dat echt niet is, hooguit 7 of 8.
Bij het regelen van de stooklijn controleerde ik, of het ook te warm werd in de woning, waardoor de warmtepomp stopt (geen warmtevraag meer).
Als dat het geval was zette ik de stooklijn aan de "koude kant" één graad lager, om het resultaat te ervaren.
Soms duurde het wel meer dan een dag om daar de effecten van te zien.
Dit bleef ik een tijd lang herhalen, tot de warmtepomp niet meer uitging.
Op dat punt was het van belang, dat het nog steeds behaaglijk in huis was.
Als dat het geval is, dan zou je nog lager kunnen gaan zitten met de stooklijn, totdat het niet meer behaaglijk in huis is, dus als je merkt dat de kamertemperatuur gaat dalen en die wil je juist zo constant mogelijk hebben.
Als de kamertemperatuur gaat dalen, dan zet je de stooklijn aan de "koude kant" weer één graad hoger.
Dit herhaal je ook totdat de kamertemperatuur niet meer daalt, maar ook niet stijgt.
Hij moet eigenlijk tussen de hysterese van de kamerthermostaat blijven, zodat de warmtepomp niet uitgeschakeld wordt.

Het instellen van de stooklijn kan eigenlijk alleen maar goed, als je een periode met redelijk constante buitentemperaturen hebt.

Als je woning niet goed geïsoleerd is, zul je merken, dat een vaste instelling van de stooklijn eigenlijk niet te realiseren is.
Bij grote schommelingen in de buitentemperatuur zal de warmtepomp alsnog uitgaan indien het buiten warm wordt en de temperatuur in de woonkamer zal toch dalen indien het buiten plotseling erg koud wordt. Ik zou in het laatste geval kiezen voor comfort en de stooklijn hoger instellen. Dan maar een paar keer uitgaan als het buiten ineens warm wordt.

Ook het instellen van de stooklijn is een precisie klusje en is een kwestie van lange adem.

Uiteindelijk heb ik de stooklijn nu ingesteld op 28 °C bij -10 °C en 26 °C bij +15 °C.

Deze waarden zijn op onze woning afgestemd en kan dus voor iedere andere woning verschillend zijn.
Misschien heb je hier iets aan, om je eigen stooklijn in te stellen.
Ik denk dat ik nog een heel eind weg ben te kunnen fine tunen zoals jij nu hebt gedaan...

Ik heb nu de hoofdzone stooklijn omhoog gedraaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p25h-SeF3eZF9wqrpCeSURW-ER4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1zydkFKgCGuok3cczRTWdD1.jpg?f=fotoalbum_large

van 25 naar 35 graden, maar er gebeurt nog steeds helemaal niks. Er wordt geen stroom meer opgenomen door de machine, de buitenunit geeft ook geen sjoege. Dit zijn de info temps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSMGduDqIgLkU6kx-8FD7war9F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB6hA7D5qSado3pcmxc5ZLHD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7CvW0mtDOmDIrLS3vhLC1fC8dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jl0rP29Y61yx1s7QaBVOGf11.jpg?f=fotoalbum_large

wat echt niet klopt, het is buiten absoluut geen 15 graden momenteel. De radiatoren zijn afgekoeld tot 22 graden en zakkende, en de kamer begint nu af te koelen naar onder de 18.5 terwijl de thermostaat onveranderd op 19 kamertemp staat (als in, dat zou het moeten worden).

Ik begin echt chagrijnig te worden dat het allemaal zo moeilijk moet zijn, dit is toch niet consumentvriendelijk :(.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:24:
[...]
Ook die volg ik. Maar wat is de relatie tussen de stooklijn curve (die grafiekjes met schuinen lijnen waar je een hoge en lage temp instelt tegenover de buiten temperaturen) en de 'hoofdzone' stooklijn temperatuur? Welke stel ik in als je daarover spreekt? Die grafiek staat bij mij ingesteld op een hoogste waarde van 40 en laagste waarde van 25:
[...]
De weergegeven lijn (stooklijn) geeft de aanvoerwatertemperatuur bij verschillende buitentemperaturen weer.
Als dat jouw instellingen zijn voor de stooklijn, dan zal jouw warmtepomp ervoor zorgen dat de aanvoerwatertemperatuur 37 °C bij een buitentemperatuur van -5 °C is en 34 °C bij een buitentemperatuur van 0 °C en 31 °C bij een buitentemperatuur van +5 °C.
Zo moet je de grafiek lezen.
Je aanvoerwatertemperatuur is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Dat woord "Hoofdzone" is niet van belang. Vaak heb je maar één "Zone" in je systeem en dat is dan meteen je Hoofdzone. Heb je meerdere zone's, dat wil zeggen verschillende circuits met ververschillende aanstuurbare aanvoerwatertemperaturen per zone, dan heb je een Hoofdzone en een Secundaire zone.
Per zone heb je dan een aparte stooklijn.

[ Voor 13% gewijzigd door piieter op 15-03-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:40:
[...]

De weergegeven lijn (stooklijn) geeft de aanvoerwatertemperatuur bij verschillende buitentemperaturen weer.
Als dat jouw instellingen zijn voor de stooklijn, dan zal jouw warmtepomp ervoor zorgen dat de aanvoerwatertemperatuur 37 °C bij een buitentemperatuur van -5 °C is en 34 °C bij een buitentemperatuur van 0 °C en 31 °C bij een buitentemperatuur van +5 °C.
Zo moet je de grafiek lezen.
Je aanvoerwatertemperatuur is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Dat woord "Hoofdzone" is niet van belang. Vaak heb je maar één "Zone" in je systeem en dat is dan meteen je Hoofdzone. Heb je meerdere zone's, dat wil zeggen verschillende circuits met ververschillende aanstuurbare aanvoerwatertemperaturen per zone, dan heb je een Hoofdzone en een Secundaire zone.
Per zone heb je dan een aparte stooklijn.
Helder, maar het ding doet dus helemaal niks meer. Geen errors wat betreft verwarming (alleen die ene hygiene melding) maar het ding weigert gewoon nog te starten met verwarmen ook als ik de thermostaat wel hoger dan 19 graden instel. Ik heb de storingsdienst van de installateur maar gebeld en die komen zo kijken.

- edit -

op hun verzoek de thermosstaat nog hoger gezet. De buitentemperatuur wordt nu correct weergegeven en na enige vertraging is de buitenunit alsnog opgestart nu en is 'bezig'.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Helder, maar het ding doet dus helemaal niks meer. Geen errors wat betreft verwarming (alleen die ene hygiene melding) maar het ding weigert gewoon nog te starten met verwarmen ook als ik de thermostaat wel hoger dan 19 graden instel. Ik heb de storingsdienst van de installateur maar gebeld en die komen zo kijken.
Heb je zelf al een herstart geprobeerd?
De aardlekautomaat van de warmtepomp in de meterkast even uit. 10 seconden wachten, En weer inschakelen.
Misschien start hij dan wel weer op.
Soms heb je in het menu op de binnenunit iets gewijzigd en dan vraagt hij ook om een herstart.
Indien dit zo is en je weet wat de wijziging geweest is (een bewuste wijziging dus), dan op OK klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Heb je zelf al een herstart geprobeerd?
De aardlekautomaat van de warmtepomp in de meterkast even uit. 10 seconden wachten, En weer inschakelen.
Misschien start hij dan wel weer op.
Soms heb je in het menu op de binnenunit iets gewijzigd en dan vraagt hij ook om een herstart.
Indien dit zo is en je weet wat de wijziging geweest is, dan op OK klikken.
Ja een herstart ken ik, is inderdaad ook gebeurd na aanpassing van de instellingen. Heb mijn vorige post net aangepast, ding draait momenteel weer, maar wel met een hogere thermostaat temp dan gewenst, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:27:
T.a.v. van de opmerkingen over zelfstudie: Geloof me, ik heb talloze website van daikin en andere klimaatexperts doorgespit en ook de handleiding bij de unit maar zo bar veel staat daar ook niet in en heel duidelijk uitleggen wat er nu anders is dan anders doet dit ook niet. Ik begin (denk ik) langzaam te begrijpen wat die stooklijn nu precies is en doet maar senang voel ik me er nog niet bij.
Tja, als je eerst zelf aangeeft dat je geen zin hebt om er wat tijd in te steken......

Maar ik neem aan dat je zelf de keuze hebt gemaakt voor deze warmtepomp? Waarom dan niet nagedacht over die afgifte met radiatoren. Je kan overal lezen dat als je die niet vervangt door lage temperatuur varianten dat je dan of je ruimtes waar ze hangen niet warm gaat krijgen of met een hoge afgifte temperatuur moet gaan werken waarbij je een giga stroomverbruik gaat hebben.

En de andere les is ook dat je begint met een fatsoenlijke stooklijn die past bij je afgiftesysteem en het dan gewoon een tijd moet laten draaien. Elke dag een paar keer aan de settings zitten gaat je nul inzicht opleveren, zeker als je ook nog niet bekend bent met instellingen en de gevolgen ervan.

En wat hier ook al tig keer vermeld is. Het ding is gewoon enorm inefficiënt als de temperaturen rond het vriespunt dalen, zeker als dan ook je instellingen niet helemaal jofel staan. En dat is deze dagen ook aan de hand.

Dus gewoon niet elke uur wat aanpassen maar max 1x per dag of dagen en dan de zaak gewoon laten draaien, liefst met een zo lage temperatuur. En als je dan wat wilt aanpassen doe dat dan ook eens via de app waar je met een offset je watertemperatuur ook snel mee kan aanpassen. En dan gewoon even regelmatig kijken op je binnenunit onder informatie wat je pomp doet onder stelmotoren en sensoren. Zie je zonder dure logging tools ook wat je pomp aan het doen is.

En begin hier ook eerst gewoon te lezen. Bijna alles is al vele malen voorbij gekomen. Denken dat je er geen tijd in moet steken is gewoon niet hoe de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Ja een herstart ken ik, is inderdaad ook gebeurd na aanpassing van de instellingen. Heb mijn vorige post net aangepast, ding draait momenteel weer, maar wel met een hogere thermostaat temp dan gewenst, we gaan het zien.
Dat was in eerste instantie niet uit jouw post te halen. Maar inderdaad, als er geen warmtevraag is dan zal de warmtepomp ook niet aangaan.
Mocht je in de toekomst nog eens zoiets hebben (hij wil niet starten), dan zou je "Krachtig verwarmen" even kunnen inschakelen en dan moet hij het SWW gaan verwarmen tot instelling Comforttemperatuur.
Op die manier kun je ook snel even testen of hij werkelijk niet meer wil starten (technisch defect) of dat er geen warmtevraag is op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Dat was in eerste instantie niet uit jouw post te halen. Maar inderdaad, als er geen warmtevraag is dan zal de warmtepomp ook niet aangaan.
Mocht je in de toekomst nog eens zoiets hebben (hij wil niet starten), dan zou je "Krachtig verwarmen" even kunnen inschakelen en dan moet hij het SWW gaan verwarmen tot instelling Comforttemperatuur.
Op die manier kun je ook snel even testen of hij werkelijk niet meer wil starten (technisch defect) of dat er geen warmtevraag is op dat moment.
Hoeveel afwijking zou hij als 'warmtevraag' zien? Is dat een halve graad onder ingestelde gewenste temp, of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Hoeveel afwijking zou hij als 'warmtevraag' zien? Is dat een halve graad onder ingestelde gewenste temp, of meer?
Ja een halve graad onder de ingestelde temperatuur zou hij aan moeten gaan en een halve graad boven de ingestelde temperatuur weer uit. Dat is de hysterese van de kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

piieter schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Ja een halve graad onder de ingestelde temperatuur zou hij aan moeten gaan en een halve graad boven de ingestelde temperatuur weer uit. Dat is de hysterese van de kamerthermostaat.
Dankjewel :).

Sorry voor alle paniek... ik waardeer absoluut alle hulp tips en het meedenken. Ik kan er altijd slecht tegen als dingen onverklaarbaar lijken en als de handleiding je dan niet verder brengt, tja :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Moet je even opzoeken in je handleiding maar ik zou de installatie op volledig vloerverwarming instellen, ondanks dat je deels radiatoren hebt. Dan kun je zo laag mogelijk gaan zitten in je stooklijn.
Wij hebben ook beneden vloerv. en boven rads. maar de installatie heb ik op volledig vloerverwarming ingesteld. Wel de rads geboosterd, en waren deels ook wel overgedimensioneerd. Maar het is voor een slaapkamer op 18 te houden voldoende. Wel 24/7 laten draaien.
Pagina: 1 ... 143 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma