Instellen stooklijn:
Dit zal bij iedereen op zijn of haar manier gegaan zijn en bij iedereen weer anders zijn.
Ik heb het als volgt gedaan:
Allereerst moet het gehele systeem in "evenwicht" worden gebracht.
Hiermee bedoel ik dat de vloerverwarmingsgroepen zoveel mogelijk dezelfde retourwatertemperatuur afgeven.
Verder moeten radiatoren zoveel mogelijk open staan (naar behoefte en kan per ruimte verschillen natuurlijk).
Daarnaast moet het systeem zo ingeregeld worden, dat niet alleen de vloerverwarming warm wordt, maar ook de diverse radiatoren.
Dit "evenwicht" kan alleen maar bereikt worden door goed waterzijdig inregelen.
Dat waterzijdig inregelen is een precisie klusje, nogal tijdrovend en niet iedereen kan dit zelf.
Als het systeem goed waterzijdig is ingeregeld, dan ga de stooklijn instellen.
Ik had de stooklijn in eerste instantie redelijk hoog staan (default waarden).
Mijn bedoeling is, om de warmtepomp continu te laten draaien op een zo laag mogelijk vermogen.
Waarom? Omdat ik op dit forum heb gelezen dat dit de meest efficiënte manier is.
Bij het opstarten van de warmtepomp gaat de compressor eerst op vol vermogen draaien en daarna terug regelen, waardoor er meer energieverbruik is dan bij continu draaien op een lager vermogen. Althans zo heb ik het begrepen op dit forum.
Bovendien is het vaak starten/stoppen van de compressor niet zo goed voor de levensduur van de compressor.
Bij het regelen van de stooklijn controleerde ik, of het ook te warm werd in de woning, waardoor de warmtepomp stopt (geen warmtevraag meer).
Als dat het geval was zette ik de stooklijn aan de "koude kant" één graad lager, om het resultaat te ervaren.
Soms duurde het wel meer dan een dag om daar de effecten van te zien.
Dit bleef ik een tijd lang herhalen, tot de warmtepomp niet meer uitging.
Op dat punt was het van belang, dat het nog steeds behaaglijk in huis was.
Als dat het geval is, dan zou je nog lager kunnen gaan zitten met de stooklijn, totdat het niet meer behaaglijk in huis is, dus als je merkt dat de kamertemperatuur gaat dalen en die wil je juist zo constant mogelijk hebben.
Als de kamertemperatuur gaat dalen, dan zet je de stooklijn aan de "koude kant" weer één graad hoger.
Dit herhaal je ook totdat de kamertemperatuur niet meer daalt, maar ook niet stijgt.
Hij moet eigenlijk tussen de hysterese van de kamerthermostaat blijven, zodat de warmtepomp niet uitgeschakeld wordt.
Het instellen van de stooklijn kan eigenlijk alleen maar goed, als je een periode met redelijk constante buitentemperaturen hebt.
Als je woning niet goed geïsoleerd is, zul je merken, dat een vaste instelling van de stooklijn eigenlijk niet te realiseren is.
Bij grote schommelingen in de buitentemperatuur zal de warmtepomp alsnog uitgaan indien het buiten warm wordt en de temperatuur in de woonkamer zal toch dalen indien het buiten plotseling erg koud wordt. Ik zou in het laatste geval kiezen voor comfort en de stooklijn hoger instellen. Dan maar een paar keer uitgaan als het buiten ineens warm wordt.
Ook het instellen van de stooklijn is een precisie klusje en is een kwestie van lange adem.
Uiteindelijk heb ik de stooklijn nu ingesteld op 28 °C bij -10 °C en 26 °C bij +15 °C.
Ik heb hem al meer dan een jaar zo ingesteld staan.
Deze waarden zijn op onze woning afgestemd en kan dus voor iedere andere woning verschillend zijn.
Misschien heb je hier iets aan, om je eigen stooklijn in te stellen.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.