Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:18
Pumpkin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dit is wat mijn installateur nu voorstelt:

2 ST Gemotoriseerde 2-wegafsluiter 3/4 230V SPDT
hulpcontact
1 ST Wifi evohomesysteem met kleuren touchscreen RF
aan/uit ketelmodule
3 ST BDR91T Draadloze RF module aan/uit honeywell
1 ST DTS4 Digitale Kamerthermostaat draadloos - Wit
enkel ruimtebediening
1 ST MUURPLAAT + TRANSFO VOOR EVOHOME
HONEYWELL
Een 12kW WP met zone regeling is denk ik een garantie om een pendelfestijn te creeeren. Als beneden de vvw dichtgaat, zal de WP zijn warmte waarschijnlijk nooit in je 3 radiatoren boven kwijt kunnen. Hoe groot is je vloer beneden eigenlijk?

Zoals iemand anders ook al aangaf, zou ik proberen de flow beneden ietsjes te beperken en op deze manier de WP 24/7 te laten draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:23
Pumpkin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Pascal, dit is wat de installateur nu voorstelt maar wat ik te duur vind:

2 ST Gemotoriseerde 2-wegafsluiter 3/4 230V SPDT
hulpcontact
1 ST Wifi evohomesysteem met kleuren touchscreen RF
aan/uit ketelmodule
3 ST BDR91T Draadloze RF module aan/uit honeywell
1 ST DTS4 Digitale Kamerthermostaat draadloos - Wit
enkel ruimtebediening
1 ST MUURPLAAT + TRANSFO VOOR EVOHOME
HONEYWELL
Ik zou beginnen met het inregelen van de verdeler en dan stap voor stap verder. ik zou eerst de dingen doen die eenvoudig zijn en vrijwel niks kosten en als dat echt niet werkt pas ingewikkeld en duur gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-09 15:35
danny.s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Een 12kW WP met zone regeling is denk ik een garantie om een pendelfestijn te creeeren. Als beneden de vvw dichtgaat, zal de WP zijn warmte waarschijnlijk nooit in je 3 radiatoren boven kwijt kunnen. Hoe groot is je vloer beneden eigenlijk?

Zoals iemand anders ook al aangaf, zou ik proberen de flow beneden ietsjes te beperken en op deze manier de WP 24/7 te laten draaien.
Als je beneden de flow gaat beperken, om boven meer flow te krijgen, dan moet je alle groepen beneden evenredig veel beperken. Als je dit niet doet en je zou b.v. maar 1 of 2 groepen beperken, dan bestaat de kans dat je comfort beneden minder wordt.
Wat misschien ook nog kan helpen is, de leidingen naar de bovenverdieping groter dimensioneren.
Soms is dit echter in bestaande situaties niet mogelijk.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:50
Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
Hoe zouden jullie het volgende oplossen. Ik heb een ELVX12S23E6V - Daikin Altherma 3 R F met ERRA12EW1 - Daikin Altherma 3 R buitenunit. Beneden vloerverwarming boven drie radiatoren. 1 Madoka thermostaat die beneden staat. Wanneer echter beneden de gevraagde temperatuur wordt behaald (wat quasi de hele tijd is) krijg ik geen warmte uit de radiatoren boven. Ik heb een oplossing gevraagd aan de installateur (volgens mij had hij dit kunnen weten) en die is er nu via twee wireless Honeywell thermostaten en extra kleppen op de collectoren. Alleen valt dat wat duur uit. Mijn vraag aan jullie: ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ben met de combinatie vloerverwarming en enkele radiatoren in verschillende ruimtes. Hoe lossen jullie dit op ? Bedankt!
Ik heb dezelfde situatie heb boven 3 monoblock airco's laten plaatsen met een 1200w verwarmingselement. In de zomers lekker koel wanneer het moet (was soms 29c op de slaapkamer en kinder kamers) en in de winter lekker warm. Je kan zoals wij even de kamer warm maken in ongeveer 10 minuutjes of deze op thermostaat stand zetten rond 19c om zo de kamer warm genoeg te houden.

Dacht dat het enorm veel stroom zou kosten maar als de kamer eenmaal warm is en op thermosstaat stand valt het mee. Daarnaast hoeft de WP nu ook alleen nog maar de beneden verdieping te doen wat ook weer scheelt. En de badkamer boven zit bij ons ook op de vloerverwarming verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 17:05
Ik ben van plan een Daikin Altherma 8kW hybride unit aan te schaffen.

Ik zag dat de Evoyo webshop deze heel goedkoop aanbiedt (2700 ex btw buiten/binnenunit, cv-ketel en bediening). Evoyo heeft geloof ik een slechte naam (zeker als ik zo de reviews op google bekijk), maar dat lijkt vooral de voor overname te zijn.

Heeft er iemand ervaring/een aanrader qua webshops om dit aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-06 17:03
danny.s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Beste Danny,

de vloerverwarming beneden is ongeveer 60 m². Dan is er boven een bureel met 25 m² vloerverwarming en een badkamer met vloerverwarming en dan de drie slaapkamers met radiator en een badkamer met sierradiator.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danny.s
Pumpkin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Beste Danny,

de vloerverwarming beneden is ongeveer 60 m². Dan is er boven een bureel met 25 m² vloerverwarming en een badkamer met vloerverwarming en dan de drie slaapkamers met radiator en een badkamer met sierradiator.
Zonder de rest van het huis te kennen, klinkt 12kW als flinke overkill.
Hoe dan ook, zoals door meerderen aangegeven, probeer waterzijdig in te regelen. Boven meer flow krijgen. Lukt dat niet, flow beneden knijpen. Zodat je WP hopelijk 24/7 kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillemwiel
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-09 18:40
Krijg nu de melding van een firmware update van versie 3.5.0 naar 3.3.0 ????
Zijn er meer die deze melding krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillemwiel
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-09 18:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir5CcUpwcXcDl3rZT8L0UR3MqZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxWbYr1tg25jwkxeZuJAXtwx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
Aanvullend op mijn eerdere vraag. Zijn er warmtepompconvectoren die wanneer de Altherma WP niet genoeg "geeft" zelf elektrisch gaan bijstoken ? En dit met in een ingebouwde thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Zillemwiel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:43:
Nee geen melding hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Pumpkin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:53:
Aanvullend op mijn eerdere vraag. Zijn er warmtepompconvectoren die wanneer de Altherma WP niet genoeg "geeft" zelf elektrisch gaan bijstoken ? En dit met in een ingebouwde thermostaat.
Volgens mij bestaan er "hybdride" radiators, die je kunt bijstoken met een elektrische element. Maar denk dat je dat niet moet willen. De WP stuurt op dT, en als je een radiator dus elektrisch gaat bij verwarmen, wordt de Tr hier hoger, en denk de WP dat hij terug moet gaan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
danny.s schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Volgens mij bestaan er "hybdride" radiators, die je kunt bijstoken met een elektrische element. Maar denk dat je dat niet moet willen. De WP stuurt op dT, en als je een radiator dus elektrisch gaat bij verwarmen, wordt de Tr hier hoger, en denk de WP dat hij terug moet gaan moduleren.
Sorry hoor, wat bedoel je met Tr ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pumpkin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Sorry hoor, wat bedoel je met Tr ?
Retourtemperatuur

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
Aha, bedankt. En er is geen middeltje in dat geval om te WP te laten verstaan dat dit enkel lokaal is op de bovenverdieping (radiatoren) en hij dat signaal mag negeren ? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:05
Pumpkin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Aha, bedankt. En er is geen middeltje in dat geval om te WP te laten verstaan dat dit enkel lokaal is op de bovenverdieping (radiatoren) en hij dat signaal mag negeren ? :-)
Het is geen signaal, het retourwater is simpelweg warmer! Dit mengt ergens weer met het andere retourwater en ineens is je delta-T kleiner.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:13
Zillemwiel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:43:
Ja hier ook gezien nog niet gedaan, nu zie ik 'm niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Laatst online: 00:50
Hoe kan het zijn dat nu met +8 graden onze 14kW nog defrosts heeft... Delta T 3, en stooklijn rond de 30c tot 32c

14:44 - 8.8 graden buiten - 6:31 defrost tijd
18:27 - 3 tot 4 graden - 8:59 defrost tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

piieter schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Bij mij is het installeren wel gelukt, maar "Krachtig verwarmen" ontbreekt sindsdien in de app.
Vóór 7.7.0:
[Afbeelding]
Na 7.7.0:
[Afbeelding]

Op het vervolgschermpje van Warmwatertank is "Krachtig verwarmen" wel aanwezig.
Hebben meerdere mensen dit?
Yep, niet meer op hoofdscherm, wel op volgscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Een vraag welke ik mezelf al tijden stel en voor zover ik weet nergens reeds beantwoord is….:
Is er een eenvoudige en snelle (!) manier om op de madoka of in de ONECTA app te zien of de unit aan het verwarmen is of het tapwater aan het verwarmen is? Blauw op de Madoka is in beide gevallen de in ieder geval zichtbare indicatie, dus het ding doet iets….. maar WAT?!
Zelfde vraag dus voor de app: is in de app te zien wat de unit aan het doen is?
(Dus zonder uitgebreid te gaan ‘graven’ in schermen. Ik wil in 1 oogopslag zien wat het ding aan het doen is….)

[ Voor 7% gewijzigd door Teejbeej op 02-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Teejbeej schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:33:
Een vraag welke ik mezelf al tijden stel en voor zover ik weet nergens reeds beantwoord is….:
Is er een eenvoudige en snelle (!) manier op op de madoka te zien of de unit aan het verwarmen is of het tapwater aan het verwarmen is? Blauw is in beide gevallen de in ieder geval zichtbare indicatie.
Zelfde vraag voor de app: is in de app te zien wat de unit aan het doen is?
(Dus zonder uitgebreid te gaan ‘graven’ in schermen. Ik wil in 1 oogopslag zien wat het ding aan het doen is….)
Volgens mij niet. Helaas!
Je kunt wel op het display van de warmtepomp zelf er achter komen wat er op een bepaald moment verwarmd wordt.
Bij Informatie > Stelmotoren en dan kijken wat de waarde is voor de Tweewegklep.
Ruimte-KL/-VW = Ruimte verwarmen
WTW = Tank verwarmen
Maar ook dit is omslachtig.

[ Voor 4% gewijzigd door piieter op 02-03-2025 09:57 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Teejbeej schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:33:
Is er een eenvoudige en snelle (!) manier op op de madoka te zien of de unit aan het verwarmen is of het tapwater aan het verwarmen is? Blauw is in beide gevallen de in ieder geval zichtbare indicatie.
Zelfde vraag voor de app: is in de app te zien wat de unit aan het doen is?
Ik kijk in mijn P1 Energy app als ik dat wil weten en kan in bijna alle gevallen uit het verbruikte vermogen opmaken wat t pompje op enig moment uitspookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

piieter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Volgens mij niet. Helaas!
Je kunt wel op het display van de warmtepomp zelf er achter komen wat er op een bepaald moment verwarmd wordt.
Bij Informatie > Stelmotoren en dan kijken wat de waarde is voor de Tweewegklep.
Ruimte-KL/-VW = Ruimte verwarmen
WTW = Tank verwarmen
Maar ook dit is omslachtig.
Ok, dank voor de reactie. Het ligt dus niet aan mij ;-)
Vind het sowieso al te bizar 8)7 dat in deze moderne tijd je voor instellingen aan de unit het ding fysiek moet bedienen, dat zou toch prima met een app kunnen?? (Evenals die zeldzaam primitieve madoka }:O …)
Heb al ns gekeken in de instellingen en daar kan je inderdaad de info vinden, maar dat zou toch gewoon zichtbaar moeten kunnen worden gemaakt in bv de OTECTA app?? Daikin boeit dat allemaal blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Atomius schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Ik kijk in mijn P1 Energy app als ik dat wil weten en kan in bijna alle gevallen uit het verbruikte vermogen opmaken wat t pompje op enig moment uitspookt.
Tja, er zijn vast nog wel meer omslachtige manieren. Je concludeert in jouw geval obv gegevens maar de feitelijke stand van de unit zie je niet.
Het zou VEEL simpeler moeten zijn en rechtstreeks in de ONECTA app behoren te zitten.
(Leest niet iemand van Daikin mee ??…… O-) Werk aan de winkel heren!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Teejbeej schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Tja, er zijn vast nog wel meer omslachtige manieren. Je concludeert in jouw geval obv gegevens maar de feitelijke stand van de unit zie je niet.
Het zou VEEL simpeler moeten zijn en rechtstreeks in de ONECTA app behoren te zitten.
(Leest niet iemand van Daikin mee ??…… O-) Werk aan de winkel heren!!)
Ik ben het met je eens dat ze dit inzichtelijk zouden kunnen maken, maar ze zullen vast hun argumenten hebben om het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
danny.s schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Ik ben het met je eens dat ze dit inzichtelijk zouden kunnen maken, maar ze zullen vast hun argumenten hebben om het niet doen.
Daar valt niets mee te verdienen! Ontwikkelen van de app kost alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:43
Teejbeej schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:01:
[...]
Heb al ns gekeken in de instellingen en daar kan je inderdaad de info vinden, maar dat zou toch gewoon zichtbaar moeten kunnen worden gemaakt in bv de OTECTA app?? Daikin boeit dat allemaal blijkbaar niet.
Ga jij er voor betalen, vast niet...... alles kan, tegen een prijs.

Verder is het ook een redelijk onzinnige functie. Waarom zou je als een idioot constant gaan zitten kijken op een app of je warmtepomp aan is? Het ding is gebaat bij lange sessies en gaat gewoon aan als het volgens de thermostaat te koud is geworden, en die waardes kan je gewoon eenvoudig aflezen als je uit je luie stoel komt. Net zoals die blauwe ring. Die gaat ook aan bij verwarming van je water, maar dat is waarschijnlijk heel kort en max 1x per dag. Dus je kan met 99% zekerheid zeggen dat als ie brand je warmtepomp aan het verwarmen is.

Allemaal redelijk zinloos ook om in realtime alle warmtepompen te gaan pollen, de waardes ervan in de cloud op te slaan voor die enkele keer dat iemand geen zin heeft om naar zijn binnenunit te lopen terwijl hij de behoefte heeft om te weten of die blauwe ring nu voor het warme water of voor de verwarming is :-).

En je weet vast dat er gewoon oplossingen zijn waarmee het wel kan.... maar die kosten je geld, en dat is vast niet de bedoeling van de moderne tijd toch :-).

De app is redelijk basic, maar een (redelijk) actuele temperatuur, wat historische gegevens over je verbruik in de tijd en de mogelijkheid voor basale bedieningen waaronder een tijdsschema zijn best aardig. Wil je meer zul je zelf aan wat logging moeten gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 02-03-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TweakGP schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Verder is het ook een redelijk onzinnige functie. Waarom zou je als een idioot constant gaan zitten kijken op een app of je warmtepomp aan is?
[...]
De informatiebehoefte kan voor iedereen verschillend zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
piieter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:16:
[...]

De informatiebehoefte kan voor iedereen verschillend zijn!
En daarom is wat je gratis krijgt voldoende om een basisbehoefte te dekken en iedereen die meer wil kan prima zelf aan het loggen of zelfs bedienen, tegen extra kosten en inspanning. Het gros van de bezitters gebruikt de app waarschijnlijk niet eens en (bijna) niemand gaat er extra voor betalen.

Dit is gewoon wat ondoordacht geklaag....ik wil ook graag zoveel mogelijk data, maar wel zinvolle data en niets is gratis.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakGP op 02-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TweakGP schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:18:
[...]

En daarom is wat je gratis krijgt voldoende om een basisbehoefte te dekken en iedereen die meer wil kan prima zelf aan het loggen of zelfs bedienen, tegen extra kosten en inspanning. Het gros van de bezitters gebruikt de app waarschijnlijk niet eens en (bijna) niemand gaat er extra voor betalen.

Dit is gewoon wat ondoordacht geklaag....ik wil ook graag zoveel mogelijk data, maar wel zinvolle data en niets is gratis.
Ik wou het juist een beetje positief benaderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

TweakGP schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Verder is het ook een redelijk onzinnige functie. Waarom zou je als een idioot constant gaan zitten kijken op een app of je warmtepomp aan is? Het ding is gebaat bij lange sessies en gaat gewoon aan als het volgens de thermostaat te koud is geworden, en die waardes kan je gewoon eenvoudig aflezen als je uit je luie stoel komt. Net zoals die blauwe ring. Die gaat ook aan bij verwarming van je water, maar dat is waarschijnlijk heel kort en max 1x per dag. Dus je kan met 99% zekerheid zeggen dat als ie brand je warmtepomp aan het verwarmen is.

Allemaal redelijk zinloos ook om in realtime alle warmtepompen te gaan pollen, de waardes ervan in de cloud op te slaan voor die enkele keer dat iemand geen zin heeft om naar zijn binnenunit te lopen terwijl hij de behoefte heeft om te weten of die blauwe ring nu voor het warme water of voor de verwarming is :-).

En je weet vast dat er gewoon oplossingen zijn waarmee het wel kan.... maar die kosten je geld, en dat is vast niet de bedoeling van de moderne tijd toch :-).

De app is redelijk basic, maar een (redelijk) actuele temperatuur, wat historische gegevens over je verbruik in de tijd en de mogelijkheid voor basale bedieningen waaronder een tijdsschema zijn best aardig. Wil je meer zul je zelf aan wat logging moeten gaan doen.
Goed…. Snap je reactie is het geheel niet.
Hoezo betalen voor een normale toevoeging/functionaliteit. Dat kost Daikin qua ontwikkelen geen drol.
Los van het feit dat je al een ‘klein’ kapitaal hebt neergelegd voor het apparaat an sich, dus betaald heb je allang voor dergelijke (ontbrekende) functies.
En hoezo ‘onzinnig’? Niet jij bepaalt voor anderen wat wel/niet onzinnig is.
‘Als een idioot constant gaan zitten kijken…’ ?? Bijzondere kijk heb jij op het vermeende gedrag van anderen.
Uit de luie stoel komen? Tuurlijk, heel logisch om heel actief te moeten gaan zoeken naar allerhande info welke technisch gezien relatief simpel te presenteren zou zijn. Maar jij hebt thuis waarschijnlijk helemaal niets geautomatiseerd want dan kom je tenminste nog ns uit je luie stoel.
Je mist de essentie totaal blijkbaar.
Jij vindt het blijkbaar normaal dat logische functionaliteiten niet ingebouwd worden maar dat je moet gaan ‘hobbiën’ om die info te vinden.
De app is ‘redelijk basic’ ?? Dat is wel heeeel mild uitgedrukt; de app is zwaar onder de maat van de huidige technologie en behoeftes.
Ook zo handig in de app met de programma schemas dat je niet op halve graden kan programmeren… maar das vast ook logisch.
Water verwarmen max 1x per dag? Dan hou jij er waarschijnlijk een rustige, weinig douchende familie op na. Hier wordt nogal wat gesport etc en dus heel frequent gedoucht
En meer aan logging gaan doen om meer functionaliteit /info te vinden is symptoombestrijding, onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

danny.s schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Die argumenten zullen ze vast hebben, of ze valide zijn is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Sinds vorig jaar februari heb ik de circulatiepomp van de vloerverwarminsgverdeler uitgeschakeld. De retour is ook volledig dicht en hij functioneert dus als een open verdeler. De pomp zit er wel nog in maar staat uit. Af en toe zet ik deze even aan om te zorgen dat die niet vast komt te zitten.
Dit heb ik gedaan om te testen of de pomp er evt. helemaal uit kan, maar wilde niet meteen een nieuwe (dure) verdeler gaan demonteren. Het werkt ook maar het volgende valt me op.
In de maanden dat het niet heel erg koud is (sept. t/m nov) draait de warmtepomp met een hoger rendement als de verdelerpomp uit staat. Ik bereken dat door het verbruik per graaddag te berekenen.
In de maanden dat het kouder is (dec. t/m feb) draait de warmtepomp met een lager rendement als de pomp van de verdeler uit is. Overall over een jaar lijkt het uiteindelijk niet heel veel uit te maken maar ik moet nog een paar maanden meer meten. Maar dat verschil viel me nu wel al op. Welke verklaring zou er kunnen zijn daarvoor? Kan het zijn dat de retourtemp. uit de vloer, als de vl.verd. pomp niet draait, lager is omdat de verblijftijd dan langer is? En dus een hogere dT.
Dat is mijn eerste intuitie. Wellicht zijn er nog andere verklaringen, ik houd me aanbevolen.
Voor volgend jaar dan wellicht in de koude periode toch de pomp van de verdeler aanzetten en de minder koude uitlaten, zou een strategie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

TweakGP schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Indien jij denkt dat je dat gratis krijgt heb je het mis…. Of heb je je warmtepomp in zn geheel gratis gekregen?
Je hebt er dik voor betaald en daar qua mogelijkheden wel heeeel erg weinig voor teruggekregen.
‘Ondoordacht geklaag’?? De opmerkingen (jij noemt het geklaag) zijn constateringen van feitelijkheden, en nogmaals, wie ben jij om te bepalen of iemand iets wel/niet doordacht opmerkt.
De functionaliteit van de ONECTA app is gewoon te sneu voor het product waar het voor bedoeld is, in heel veel opzichten kan deze aanzienlijk beter.
En ALS het al zo zou zijn dat het verder doorontwikkelen Daikin ‘te veel’ zou kosten dan kunnen ze nog altijd kiezen voor betaalde functionele uitbreiding van de app, dan kan eenieder het zelf bepalen (maar ik krijg stellig de indruk dat jij daar al marktonderzoek naar hebt gedaan…).
Je rijdt waarschijnlijk ook een auto zonder afstandsbediening van je deuren, want das toch ook onzin als je toch al naar die deur loopt…. :+ De basisuitvoering slot+sleutel is meer dan genoeg, toch?
(Punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
Qua vergelijking met de auto, de Onecta app doet toch prima wat een verwarmings app moet doen? Temperatuur instellen en basic settings instellen.
Als je je auto in detail wil uitlezen heb je ook speciale apparatuur nodig, voor een warmtepomp niet anders :P

Dat gezegd hebbende zou ik het wel waarderen als er meer info in zit. Of misschien zelfs een optimalisatie programma ( heel hip nu, met AI natuurlijk) om je WP af te stemmen. Maar ja, levert ze geen geld op natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:28

Japie.G

Colour Classic

kepler schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:02:
Qua vergelijking met de auto, de Onecta app doet toch prima wat een verwarmings app moet doen? Temperatuur instellen en basic settings instellen.
Als je je auto in detail wil uitlezen heb je ook speciale apparatuur nodig, voor een warmtepomp niet anders :P

Dat gezegd hebbende zou ik het wel waarderen als er meer info in zit. Of misschien zelfs een optimalisatie programma ( heel hip nu, met AI natuurlijk) om je WP af te stemmen. Maar ja, levert ze geen geld op natuurlijk...
Gelukkig zitten we op tweakers en kunnen we dat allemaal zelf in elkaar nerden :-)

Maar man wat een slechte nacht voor de warmtepomp afgelopen nacht. Volle bak defrost en lage cop. Overdag hele dag uitgemest, dan krijg je dat... Nu maar alvast geforceerd aangezet zodat er alvast wat warmte in de vloer zit voor aankomende nacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 02-03-2025 17:04 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

kepler schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:02:

De app is minder dan minimaal. Niet wat je mag verwachten van een merk als Daikin. Handig dat je alle instellingen alleen maar via de unit kan uitlezen en/of wijzigen…. <not> En hele ipv halve graden kunnen instellen bij programma’s terwijl het geheel wel met halve graden werkt, handig…. <not>
En die auto? (Die he’d ik eigenlijk alleen aangehaald vanwege de ‘luie stoel’ opmerking.
Ik heb het niet over uitlezen op nivo foutcodes (al zou dat ook logischerwijs via de app moeten kunnen), maar het instellen van diverse zaken via een app is ook bij auto’s niet ongebruikelijk.
Ik kan bij mijn auto iig op afstand in een app zien of de motor draait of dat het slechts de standkachel is…. (En nog veel meer…)
Er kan veel meer, maar daar heeft Daikin (vooralsnog) geen zin in…. En of er behoefte aan is, daar ben ik van overtuigd.
Leuk natuurlijk dat je al die ‘behoeftes’ kan tweaken, maar das niet ieder zn ding en daar heb ik al helemaal geen zin&tijd in/voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Teejbeej op 02-03-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Atomius op 02-03-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-09 20:32
Pascal P schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:37:
Sinds vorig jaar februari heb ik de circulatiepomp van de vloerverwarminsgverdeler uitgeschakeld. De retour is ook volledig dicht en hij functioneert dus als een open verdeler. De pomp zit er wel nog in maar staat uit. Af en toe zet ik deze even aan om te zorgen dat die niet vast komt te zitten.
Dit heb ik gedaan om te testen of de pomp er evt. helemaal uit kan, maar wilde niet meteen een nieuwe (dure) verdeler gaan demonteren. Het werkt ook maar het volgende valt me op.
In de maanden dat het niet heel erg koud is (sept. t/m nov) draait de warmtepomp met een hoger rendement als de verdelerpomp uit staat. Ik bereken dat door het verbruik per graaddag te berekenen.
In de maanden dat het kouder is (dec. t/m feb) draait de warmtepomp met een lager rendement als de pomp van de verdeler uit is. Overall over een jaar lijkt het uiteindelijk niet heel veel uit te maken maar ik moet nog een paar maanden meer meten. Maar dat verschil viel me nu wel al op. Welke verklaring zou er kunnen zijn daarvoor? Kan het zijn dat de retourtemp. uit de vloer, als de vl.verd. pomp niet draait, lager is omdat de verblijftijd dan langer is? En dus een hogere dT.
Dat is mijn eerste intuitie. Wellicht zijn er nog andere verklaringen, ik houd me aanbevolen.
Voor volgend jaar dan wellicht in de koude periode toch de pomp van de verdeler aanzetten en de minder koude uitlaten, zou een strategie kunnen zijn.
Dat het verbruik per graaddag in koude periodes hoger is komt doordat de COP dan lager is en er veelal sprake is van meer defrosts. In koudere periode heeft een WP altijd een hoger verbruik, ook bij gelijk blijven gevraagd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
JoTil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Dat het verbruik per graaddag in koude periodes hoger is komt doordat de COP dan lager is en er veelal sprake is van meer defrosts. In koudere periode heeft een WP altijd een hoger verbruik, ook bij gelijk blijven gevraagd vermogen.
Dat is me bekend maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om de vraag waarom een wel of niet werkende circulatiepomp van een verdeler van de vloerverwarming een verschil kan maken in het rendement van de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:48
Je meet methode met graaddagen is niet helemaal zuiver, zeker als het om kleine verschillen gaat.
Standaard graaddagen hebben een stookgrens van 18° C buitentemperatuur, maar veel huishoudens stoken pas vanaf een lagere temperatuur.

En reken je ook met het extra stroomverbruik van de circulatie pomp? Want is vaak de hoofdreden van een slechter rendement.
Voorbeeld met pomp van 40 W x 24 uur is bijna 1 kWh extra verbruik per dag.

En de dT heeft invloed, dus die moet je ook meten.
En zoals eerder aangegeven zul je ook je metingen moeten compenseren voor wel/geen defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 03-03-2025 10:17 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Pim57 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Je meet methode met graaddagen is niet helemaal zuiver, zeker als het om kleine verschillen gaat.
Standaard graaddagen hebben een stookgrens van 18° C buitentemperatuur, maar veel huishoudens stoken pas vanaf een lagere temperatuur.

Dat zou kunnen, echter ik gebruik die methode in beide gevallen, dus zowel met als zonder pomp en valt dan de fout niet tegen elkaar weg?
Wat ik wel zie is dat de relatie tussen temp. en verbruik niet lineair is maar ik denk kwadratisch of logaritmisch. Met name bij dagen met relatief grote verschillen tussen hoogste en laagste temp. zie je dan een veel hoger verbruik dan je op basis van een lineair gemiddelde (waarmee wel de gemiddelde temp. wordt berekend) zou verwachten. Dus alleen de gemiddelde dagtemp. is niet perse de correcte eenheid.
Dat staat nog los van de of je bij 18 graden of lager begint met stoken.

En reken je ook met het extra stroomverbruik van de circulatie pomp? Want is vaak de hoofdreden van een slechter rendement.
Voorbeeld met pomp van 40 W x 24 uur is bijna 1 kWh extra verbruik per dag.

Nee, die reken ik niet mee in het rendement van de warmtepomp. Die bepaal ik puur op de verbruikscijfers van de WP die ik meet met 3 homewizards nl. op binnen/buitenunit, de backupheater en de boosterheater.
Het verbruik is dus het totaal van die 3.
Het vebruik van de verdelerpomp meet ik niet apart maar ik begrijp ook wel dat dat natuurlijk wel bij het systeemverbruik zou moeten worden meegerekend.

En de dT heeft invloed, dus die moet je ook meten.
En zoals eerder aangegeven zul je ook je metingen moeten compenseren voor wel/geen defrosts.

De defrosts zitten toch in het verbruik van de backup heater en waarom zou daarop gecorrigeerd moeten worden? Dat hoort toch bij het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Pascal P schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:11:
[...]

Dat is me bekend maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om de vraag waarom een wel of niet werkende circulatiepomp van een verdeler van de vloerverwarming een verschil kan maken in het rendement van de warmtepomp.
Ja dat kan… maar om te bepalen of dat echt zo is dan zal er meer info nodig zijn. Flows van VV en WP, dT VV en WP, zit er een temperatuurregeling op de verdeler van de VV, zo ja waar regelt deze op, wat is de stooklijn van de WP, etc. Of lijkt het het effect van de pomp maar zit er nog een maximaal thermostaat op de Vv verdeler. Simpele vraag, lastiger antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Kan die pomp vrijelijk draaien?
Misschien dat bij hogere flow er een oplopende weerstand komt van de uitgeschakelde pomp? Of misschien denk ik verkeerd om: gaat bij een hogere druk de pomp meedraaien waardoor je een bypass hebt?
Heb je een schematisch plaatje van je verdeler en z'n aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
mawashigeri schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Kan die pomp vrijelijk draaien?
Misschien dat bij hogere flow er een oplopende weerstand komt van de uitgeschakelde pomp? Of misschien denk ik verkeerd om: gaat bij een hogere druk de pomp meedraaien waardoor je een bypass hebt?
Heb je een schematisch plaatje van je verdeler en z'n aansluitingen?
De pomp draait vrij mee. Ik heb de bijpass, die zit voor de vl.verw. verdeler, regelmatig gecheckt maar nog nooit gevoeld dat die warm was. Anders had ik wel comfortklachten gehad en die heb ik nooit gehad.
Maar ik kan me wel voorstellen dat wat je schrijft, er bij een hogere flow meer weerstand door die pomp ontstaat. Er moet immers meer water door dezelfde opening en hoewel de rotor meedraait zal die in zijn as/lagers toch meer weerstand gaan creeren. Kan misschien wel eens (deels) een verklaring zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
JoTil schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Ja dat kan… maar om te bepalen of dat echt zo is dan zal er meer info nodig zijn. Flows van VV en WP, dT VV en WP, zit er een temperatuurregeling op de verdeler van de VV, zo ja waar regelt deze op, wat is de stooklijn van de WP, etc. Of lijkt het het effect van de pomp maar zit er nog een maximaal thermostaat op de Vv verdeler. Simpele vraag, lastiger antwoord.
Zeg dat wel ja ;-)
Paar antwoorden:
er zit een thermostaatkraan voor de verdeler maar die staat op maximaal omdat mijn stooklijn nooit boven de 40 graden uitregelt, wat ik als max. temp. voor de vloerverwarming heb aangehouden. Ik heb ook nog nooit een aanvoertemp. gezien van meer dan 37 graden. Afgelezen op de temp. meter van de aanvoer op de vloerverwarming. De dT ligt meerstal rond een graad of 5 a 6 over de vloer. Dat is soms wel hoger dan ik in de WP heb ingesteld, nl. 5.
Stooklijn is 27 bij 16 en 39 bij -10.
Maar goed, al met al een vraag waar veel bij komt kijken om te beantwoorden.
Het ging mij er in eerste instantie om of het zonder pomp in de verdeler kan. Dat lijkt te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:35
Teejbeej schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:34:
[...]

De app is minder dan minimaal. Niet wat je mag verwachten van een merk als Daikin. Handig dat je alle instellingen alleen maar via de unit kan uitlezen en/of wijzigen…. <not> En hele ipv halve graden kunnen instellen bij programma’s terwijl het geheel wel met halve graden werkt, handig…. <not>
En die auto? (Die he’d ik eigenlijk alleen aangehaald vanwege de ‘luie stoel’ opmerking.
Ik heb het niet over uitlezen op nivo foutcodes (al zou dat ook logischerwijs via de app moeten kunnen), maar het instellen van diverse zaken via een app is ook bij auto’s niet ongebruikelijk.
Ik kan bij mijn auto iig op afstand in een app zien of de motor draait of dat het slechts de standkachel is…. (En nog veel meer…)
Er kan veel meer, maar daar heeft Daikin (vooralsnog) geen zin in…. En of er behoefte aan is, daar ben ik van overtuigd.
Leuk natuurlijk dat je al die ‘behoeftes’ kan tweaken, maar das niet ieder zn ding en daar heb ik al helemaal geen zin&tijd in/voor.
Gewoon ESPAltherma er tussen zetten en je kunt een heleboel uitlezen met Homeassistant. Ik gebruik zelf een VPN en log op mijn thuissysteem in om alles te bekijken en indien nodig aan te passen (verwarming aan/uit/hoger/lager).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSGYNLgRe57Co_zjWptvTtY8Ww0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p1EWWIX563isGsH8rtsvN7ne.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcpn7KWg32270M1hz0euuw5vXKE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dl31izTn36vpMvXsh4mWO4g9.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door benthouse op 04-03-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:39

GJA

(jarig!)
Slechte COP in februari zeg....
3,5 verwarming, 2,3 warm water 3,4 totaal.
Hoe is dat bij anderen?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
GJA schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:50:
Hoe is dat bij anderen?
Ook niet heel best, vergelijkbaar met januari en dus veel lager dan december. Temperaturen rond de 0 loopt het gewoon niet zo lekker op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TnapKPWzEW9xZgmAeqgsMG6TAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvMr20lRR0FITM1LJgcjnrlU.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrv
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:38
Hoi,
Tijdens het defrosten maakt onze warmtepomp (EHVH08S18E6V/ERGA08EV) vaak een hard en irritant lawaai. Ik zou graag een geluidsopname bijvoegen, maar dat lukt me niet in dit forum.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe het te verhelpen is?

Harm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 10:12
assje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Ook niet heel best, vergelijkbaar met januari en dus veel lager dan december. Temperaturen rond de 0 loopt het gewoon niet zo lekker op.
[Afbeelding]
Ik vind dat nog zeer nette waarden! Bij mij over februari:
Cop verwarmen 3,18 (314 opgenomen 998 geproduceerd), cop sww 1,81 (58 opgenomen, 105 geproduceerd). Aantal startpogingen 519.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harmrv schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:29:
Hoi,
Tijdens het defrosten maakt onze warmtepomp (EHVH08S18E6V/ERGA08EV) vaak een hard en irritant lawaai. Ik zou graag een geluidsopname bijvoegen, maar dat lukt me niet in dit forum.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe het te verhelpen is?

Harm
Daar kunnen we zo niet veel mee nee. Als je een filmpje er van hebt kan je deze misschien op youtube oid zetten en hier embedden?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe is dat bij anderen?
Hier 4,1 over februari incl. de SWW-runs (extern gemeten).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
assje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Temperaturen rond de 0 loopt het gewoon niet zo lekker op.
Precies... met temperaturen zo rond het vriespunt gaat het verbruik gewoon dramatisch omhoog terwijl er nog steeds weinig warmte wordt geproduceerd waar je praktisch iets aan hebt.

Enige waarmee ik het nog enigszins kan corrigeren is de aanvoertemp met een graad of 3-4 verlagen op mijn stooklijn en de gewenste kamertemperatuur flink omhoog zodat de warmtepomp de hele nacht en vroege ochtend zachtjes blijft draaien. Maar dat is met deze nachttemperaturen dus elke dag weer even via de app ingrijpen. Doe ik het niet dan verbruik in een paar uur soms net zoveel als normaal voor een hele dag (bij nagenoeg vergelijkbare buitentemperaturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Teejbeej schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:49:
[...]
Indien jij denkt dat je dat gratis krijgt heb je het mis….
Zoveel onzin verdient verder geen inhoudelijke reactie meer.
En aangezien Daikin het toch niet gaat maken is het beter voor je bloeddruk om zelf te gaan knutselen.

[ Voor 25% gewijzigd door TweakGP op 05-03-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-09 12:58
Hier ook niet zo goed:

Januari totaal 3.21 verw 3.31 sww 2.36

Februari totaal 3.17 verw 3.26 sww 2.34

Vindt het verwarmen over de periode van 7 december 2023 t/m 31 december 2024 van 3,49 niet echt goed?

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Hoe is dat bij anderen?
3,4 verwarming en 1,9 ww. Verwarming met radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:57
De Altherma 4 is er nu bijna.
Wie nog een monobloc of wand R32 zoekt kun je nu scherper inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Laatst online: 21:11
Hoe is dat bij anderen?
Verwarmen 354 / 1422 => 4,02
Koelen 0 / 0 => 0,00
SWW 69 / 147 => 2,13
Totaal 423 / 1569 => 3,71

Eigenlijk niet ontevreden, want ook februari had vervelende temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Veel mist en tussen 0-4 graden buiten en dus toch wel wat defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
...............................Verbruik:..........Opbrengst:.......COP:
Klimaat:..................636 kWh...........2504 kWh........3,93
Warmwatertank:.......45 kWh...............90 kWh........2,00
Totaal:....................681 kWh............2596 kWh........3,81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:59
Technician- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:45:
De Altherma 4 is er nu bijna.
Wie nog een monobloc of wand R32 zoekt kun je nu scherper inkopen.
Heb je hem al ergens afgeprijsd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Hoe is dat bij anderen?
COP februari:
Verwarming = 3.7
Warmwater = 2.0 (inclusief legionella runs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:37
benthouse schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Gewoon ESPAltherma er tussen zetten en je kunt een heleboel uitlezen met Homeassistant. Ik gebruik zelf een VPN en log op mijn thuissysteem in om alles te bekijken en indien nodig aan te passen (verwarming aan/uit/hoger/lager).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja en hiervoor moet je dus de WP open maken en connectoren verbinden op de printplaat. Ben even kwijt of dit gevolgen heeft voor je garantie, echter Daikin kan dit voorkomen door gewoon alle informatie die in de WP beschikbaar is bij Informatie --> Sensoren gewoon in de app weer te geven. Idem voor de nieuwe grafiekjes voor energie verbruik zit ik al 3 jaar te wachten dat ze ook de waarden van Opgeleverde energie in de app weergeven, eventueel met een COP berekening erbij. Moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me. Misschien een business case voor een handige Tweaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

TweakGP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Zoveel onzin verdient verder geen inhoudelijke reactie meer.
En aangezien Daikin het toch niet gaat maken is het beter voor je bloeddruk om zelf te gaan knutselen.
}:O Ook nu bepaal jij hier wat zin/onzin is, tekenend voor je reacties. Jouw mening prima, maar respecteer ook die van een ander zonder de betweter uit te hangen.
Al lezende constateer ik dat er meer zijn die de app graag gevuld zouden zien met meer info en zeker functionaliteit.
Ik ben er van overtuigd dat die app op enig moment een grootse update krijgt; mark my words.
En gezien jouw ‘alwetendheid’ bij deze ook einde reactie :+

[ Voor 18% gewijzigd door Teejbeej op 06-03-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 12:51

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Hoe is dat bij anderen?
Januari 3.59, februari 3.55 alleen verwarmen, geen heet water (is een aparte wpb).

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wat zegt het als je absoluut een hoger verbruik hebt, maar ook een hogere COP? Bij verder een vergelijkbaar huis en stookgedrag.

Dus iemand rapporteert 300 kWh verbruik met COP 3,3 versus 500 kWh verbruik bij COP 4,1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:30:
Wat zegt het als je absoluut een hoger verbruik hebt, maar ook een hogere COP? Bij verder een vergelijkbaar huis en stookgedrag.

Dus iemand rapporteert 300 kWh verbruik met COP 3,3 versus 500 kWh verbruik bij COP 4,1.
Dan is je huis minder lek, maar waarschijnlijk wel groter!
Kan ook dat je bejaarde buren hebt die tot 22 graden stoken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• benthouse
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Tja en hiervoor moet je dus de WP open maken en connectoren verbinden op de printplaat. Ben even kwijt of dit gevolgen heeft voor je garantie, echter Daikin kan dit voorkomen door gewoon alle informatie die in de WP beschikbaar is bij Informatie --> Sensoren gewoon in de app weer te geven. Idem voor de nieuwe grafiekjes voor energie verbruik zit ik al 3 jaar te wachten dat ze ook de waarden van Opgeleverde energie in de app weergeven, eventueel met een COP berekening erbij. Moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me. Misschien een business case voor een handige Tweaker?
En wat is er mis mee om met een schroevendraaier je unit te openen en 4 draadjes met Dupont connector op een printplaat aan te sluiten? Ik geloof helemaal niks van garantieverlies; die unit heb ik al zo vaak zelf open gemaakt (monoblock). Is echt een eenvoudige oplossing en ook nog eens betaalbaar. Je kunt er echt van alles aan informatie uithalen en als je een beetje handig bent met Home Assistant ook nog mooie grafieken, CoP etc.
Mocht Daikin komen dan zijn die 4 draadjes ook zo weer weg uit de unit. Zij komen niet zomaar; moet je ruim van te voren inplannen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPFBYcylbh1rD9ld7VIosBnJIeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x84RXgthPuo1epiScjw5vbIl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A_7g9gdApLFYGcH8lQbs2hFF6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXg7Gyo3cLoLjfp9LGfUvZEq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHqb7o8H2_bIXAJvNO4zuWiHsMU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0TqON0lewizGRRzrkGzmPdgJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcpn7KWg32270M1hz0euuw5vXKE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dl31izTn36vpMvXsh4mWO4g9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
[...]

Zover ik weet, doet de Daikin API dit niet exposen. Dan zijn er weinig opties voor de handige tweaker (behalve ESPAltherma).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
Tja en hiervoor moet je dus de WP open maken en connectoren verbinden op de printplaat. Ben even kwijt of dit gevolgen heeft voor je garantie, echter Daikin kan dit voorkomen door gewoon alle informatie die in de WP beschikbaar is bij Informatie --> Sensoren gewoon in de app weer te geven. Idem voor de nieuwe grafiekjes voor energie verbruik zit ik al 3 jaar te wachten dat ze ook de waarden van Opgeleverde energie in de app weergeven, eventueel met een COP berekening erbij. Moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me.
Er zijn meerdere oplossingen die aansluiten op de P1/P2 thermostaatinterface: de Home Hub van Daikin (LAN, met lokale HA integratie van Gerald Kettlgruber), de LAN adapter van Daikin (LAN, met lokale HA integratie), de DCOM-LT/IO van Daikin (Modbus), de Aidoo van Airzone (WiFi, wel via hun cloud), de KLIC-DA van Zennios (KNX), en de P1P2MQTT bridge (WiFi of LAN, lokaal, gericht op HA). Waarbij alleen de laatste de actuele geproduceerde-energie tellers en de actuele warmteproductie laat zien, en de actuele COP als je een externe elektriciteitsmeter hebt.
Misschien een business case voor een handige Tweaker?
Je weet wie er achter de P1P2MQTT bridge zit?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:50:
[...]

Dan is je huis minder lek, maar waarschijnlijk wel groter!
Kan ook dat je bejaarde buren hebt die tot 22 graden stoken :)
Kan het ook zijn dat de 500 kWh verbruiker op hogere aanvoertemperatuur stookt? Of verwacht je dan een lagere COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

benthouse schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:54:
[...]

En wat is er mis mee om met een schroevendraaier je unit te openen en 4 draadjes met Dupont connector op een printplaat aan te sluiten? Ik geloof helemaal niks van garantieverlies; die unit heb ik al zo vaak zelf open gemaakt (monoblock). Is echt een eenvoudige oplossing en ook nog eens betaalbaar. Je kunt er echt van alles aan informatie uithalen en als je een beetje handig bent met Home Assistant ook nog mooie grafieken, CoP etc.
Mocht Daikin komen dan zijn die 4 draadjes ook zo weer weg uit de unit. Zij komen niet zomaar; moet je ruim van te voren inplannen.....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er compleet uit… _/-\o_
Kan je ns een korte how-to maken (wat er zoals voor nodig is) om deze info te genereren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@benthouse dat dupont naar ethernet koppelstukje doe je erg netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:03
Is er een mogelijkheid om de pomp te laten draaien zodat er warmwater in de leidingen zit op bepaalde tijdstippen ipv dat we erop moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe sluiten mensen met een 3 fase aansluiting de altherma 3 aan? Ik zit er over te denken om een 3 fase kabel naar de binnenunit te brengen. Ik heb nog een rol 5x2,5mm2 liggen, maar ook een rol 5x6mm2.

Ik neig dan naar de 5x6mm2 vanwege de continue belasting door het backup element en het (relatief) hoog vermogen dat de wp kan trekken (zeker bij opstarten).

Aan de andere kant, waarschijnlijk is 5x2,5mm2 ook gewoon prima.

Of heeft het toch de voorkeur om 2x een 3x2,5mm2 (of 2x6mm2) te leggen? Ook die heb ik allebei liggen. Dus het gaat me echt om wat nuttiger / beter is en/of wat wellicht makkelijk is.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:23

MrFish

Untitled

Tanuki schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:10:
Hoe sluiten mensen met een 3 fase aansluiting de altherma 3 aan? Ik zit er over te denken om een 3 fase kabel naar de binnenunit te brengen. Ik heb nog een rol 5x2,5mm2 liggen, maar ook een rol 5x6mm2.

Ik neig dan naar de 5x6mm2 vanwege de continue belasting door het backup element en het (relatief) hoog vermogen dat de wp kan trekken (zeker bij opstarten).

Of heeft het toch de voorkeur om 2x een 3x2,5mm2 (of 2x6mm2) te leggen? Ook die heb ik allebei liggen. Dus het gaat me echt om wat nuttiger / beter is en/of wat wellicht makkelijk is.
5x2,5 mm2 is prima, tenzij het om erg lange afstanden gaat. En dan netjes 3 (aardlek)automaten B16 erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:55
Hier inmiddels weer last van een los zittende sww (wtw) tank temperatuur sensor... Vond al het verbruik van de sww runs hoog en dat de wp lang op Ta 60+ zat voor dat de temp sensor zegt dat het 48c is en de run stopt.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53T4esTbr8WLFV2GhWLpXHNQ8FE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HrfTPWTPWzMuneThERPBVNt.png?f=fotoalbum_large
Om 13 uur start een sww run, om half 9 de sensor gecontroleerd.
Hij zat niet tegen de tank aan geplakt en na hem er weer tegen aan duwen stijgt gelijk de sensor met 5.5c.

Had hem gisteren vastgeplakt met wat slechte tape, net even gekeken en omdat het slechte tape was en vanwege de hitte laat die snel los. Ik heb hem nu met een stukje ductape weer vastgeplakt (stukje ductape op de kabel op het plastic van de behuizing). En weer stijgt de temp gelijk, ietsjes maar deze keer, maar toch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l1-nFB_ts0-jB97haCRJ_PzkWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yl7llm0MDqwMcEmfkmKfCz11.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier al een betere oplossing voor dan een stukje ductape?

Donderdag komt de installateur weer langs omdat ik mijn 3wegklep warmte "lekt". Dat wil zeggen hij sluit niet meer goed af. Zal eens vragen of ze voor die temp sensor niet ook een betere oplossing hebben dan "duw hem er maar tussen en hoop dat die blijft hangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:28

Japie.G

Colour Classic

Tanuki schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:10:

3 fase kabel naar binnenunit voor BUH, intern rewiren naar 3fase. 2,5mm2 is zat want slechts 2kW max per fase.

1 fase 2,5mm2 (of 4mm2) naar buitenunit, want max 3680W

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:16
@MrRobin je zou aluminium tape kunnen proberen. Plakt heel goed, warmte bestendig en vergaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
Hallo, ik merk via de app dat de Altherma vooral 's nachts verbruikt en soms quasi niets overdag. Ik heb zonnepanelen dus ik vroeg me af of het zinvol en mogelijk is om de Altherma meer overdag te laten "werken" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:44
Pumpkin schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:37:
Hallo, ik merk via de app dat de Altherma vooral 's nachts verbruikt en soms quasi niets overdag. Ik heb zonnepanelen dus ik vroeg me af of het zinvol en mogelijk is om de Altherma meer overdag te laten "werken" ?
Jazeker, misschien nog wel meer voor je COP (rendement) dan PV installatie :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
@Sparky Ik ben echt een leek en nieuw op Tweakers, vandaar mijn volgende vraag: wat bedoel je juist ? Dat het inderdaad mogelijk is via de instellingen om de Altherma overdag en niet 's nachts te laten draaien :-):-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pumpkin schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:37:
Heb je 24-uurs gemiddelde al aanstaan? Dat scheelt al heel veel in dag/nacht verdeling. En je kunt de offset/afwijking voor de gewenste aanvoerwatertempertuur overdag iets hoger zetten dan 's nachts.

Maar de laatste dagen is het verschil tussen nacht en dag ook wel bovengemiddeld groot. Vandaag: COP 's nachts ruim 4, in de middag 9, en warmteproductie varieert wel iets, maar het verbruik - door die COP variatie - veel sterker: 1kW in de vroege ochtend, 400W in de middag. Als je dat verbruik nog meer richting de middag wilt trekken krijg je ook meer variatie in de kamertemperatuur - vandaag is dat hier al ruim 1.2C verschil tussen 8:00 en 17:00 bij een relatief langzaam huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4pf9gBKbqA2SzpaKW47siiy8E0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8IvJhKGpmP3xB5pGk93fOkr.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
ShaneV schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:39:
Is er een mogelijkheid om de pomp te laten draaien zodat er warmwater in de leidingen zit op bepaalde tijdstippen ipv dat we erop moeten wachten?
Bedoel je dat je snel warm tapwater hebt? In dat geval haal je twee verschillende systemen door elkaar. Je warm tapwater stroomt namelijk alleen als je de warmwaterkraan open zet. Je (vloer)verwarming staat daar los van, dat is namelijk een gesloten systeem. De pomp in je Daikin pompt alleen je CV-water rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
@arnoldniessen Hoe zet je die 24-uurs gemiddelden aan ? Ik merk ook dat er een verschil is tussen de waarden in de Onecta app en de waarden op de unit zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Pumpkin schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:54:
@arnoldniessen Hoe zet je die 24-uurs gemiddelden aan ? Ik merk ook dat er een verschil is tussen de waarden in de Onecta app en de waarden op de unit zelf ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GutI7idr9y7bKHSm9_tA0hFChj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYYFqxCTKrmC2oZxA7ifFc1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXu1aX3gWN0wSFMsV5xZXiDdxcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9lQgJuWAZP3qhrVDaDYTeuV.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdstuk Sensoren in Installateurs menu (5678)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
|@Rojado Gelukt. Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumpkin
@arnoldniessen @Rojado Die uitlezing die je deelde via welke app / software is dat ?

En verder: "En je kunt de offset/afwijking voor de gewenste aanvoerwatertempertuur overdag iets hoger zetten dan 's nachts." Hoe wijzig ik deze instelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MrFish schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:19:
[...]

5x2,5 mm2 is prima, tenzij het om erg lange afstanden gaat. En dan netjes 3 (aardlek)automaten B16 erachter.
Ik moet +- 6 meter naar boven en dan +- 5 meter naar de achterkant van het huis. Dan is 5x2,5mm2 wel prima eigenlijk, denk ik. Ik denk dat 11 meter niet echt een erg lange afstand te noemen is.

Bedoel je echt 3 aparte (aardlek)automaten? Of een 3 fase B16 (aardlek)automaat?

Als ik het goed heb wordt de 3e fase niet gebruikt. Tenminste, ik zag hier voorbij komen dat de wp niet 1, maar 2 backup elementen heeft, maar dat een van de 2 eigenlijk helemaal niet wordt aangesloten.

Enige probleem dat ik zie met die 3 fase kabel tov meerdere 1 fase kabels is dat de nul gedeeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 09-03-2025 14:12 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Pumpkin schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:59:
@arnoldniessen @Rojado Die uitlezing die je deelde via welke app / software is dat ?

En verder: "En je kunt de offset/afwijking voor de gewenste aanvoerwatertempertuur overdag iets hoger zetten dan 's nachts." Hoe wijzig ik deze instelling ?
Zelf heb ik geen extra aflees mogelijkheden.
Als je op internet zoekt op ‘ erla 11 daikin 3rf manual ‘ dan heb je in ieder geval de manual met alle instellingen.

Als je overdag en avond wil schuiven kan dat , volgens mij, alleen in de app door +/- , dus handmatig, in de stooklijn instelling te ‘bewegen’ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:23

MrFish

Untitled

Tanuki schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Ik moet +- 6 meter naar boven en dan +- 5 meter naar de achterkant van het huis. Dan is 5x2,5mm2 wel prima eigenlijk, denk ik. Ik denk dat 11 meter niet echt een erg lange afstand te noemen is.

Bedoel je echt 3 aparte (aardlek)automaten? Of een 3 fase B16 (aardlek)automaat?

Als ik het goed heb wordt de 3e fase niet gebruikt. Tenminste, ik zag hier voorbij komen dat de wp niet 1, maar 2 backup elementen heeft, maar dat een van de 2 eigenlijk helemaal niet wordt aangesloten.

Enige probleem dat ik zie met die 3 fase kabel tov meerdere 1 fase kabels is dat de nul gedeeld wordt.
2.5 mm2 is prima over zo'n afstand inderdaad. Eén (aardlek) automaat voor elke verbruiker, dus eentje voor de WP, eentje voor de BUH, en (bij jou niet van toepassing) eentje voor de BSH van de tank. Evt in een onderverdelertje naast je WP, dan kun je er met één 5x2.5mm2 kabel naartoe. Anders losse kabels vanaf de groepen in de groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
De grafiek komt (mbv HA) van de P1P2MQTT bridge.
Dat kan handmatig via de kamerthermostaat. Zelf doe ik het via HA en de P1P2MQTT bridge. Kan ook via de HA integratie van de Home Hub of via de LAN adapter. En, als je niet in kamerthermostaat mode werkt, ook via de Onecta app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pumpkin schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:54:
Veel systemen (alleen sommige nieuwe niet) vereisen ook dat energiebesparing [E-08] uit staat, anders kunnen ze niet middelen op de ingebouwde buitensensor. Wel overigens op een 2e buitensensor als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Grappig, ik heb de wifi card gevonden. Hij lag in een hoek achter het zolderschot in de buurt van de warmtepomp. Destijds de installateur nog gebeld maar die wist van niks.

Als je die koppelt aan je app, zijn die firmware updates dan optioneel of verplicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
Teejbeej schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Ziet er compleet uit… _/-\o_
Kan je ns een korte how-to maken (wat er zoals voor nodig is) om deze info te genereren?
Even zoeken op ESPAltherma van Raomin.
Die heeft op Github documentatie geplaatst hoe en wat.
In basis komt het er op neer dat je een ESP32 moet programmeren met behulp van Visual Source Code en Platformio. Dat is software die je gratis kunt verkrijgen.
Op de github site staat een stappenplan en ook welk config bestandje gebruikt moet worden.
Ik heb zelf een EDLA monoblock en heb het standaard bestandje van Raomin iets aangepast met de Daikin benamingen, dit ook om het duidelijker te maken wat welke waarde is. Ook is het config bestandje erg uitgebreid, te uitgebreid voor mijn situatie, dus een aantal beschikbare variabelen lees ik niet in via de MQTT.

Dan Homeassistant installeren op een Raspberry PI4 ofzo, extra MQTT package erbij en je kunt de communicatie opbouwen (de data uitlezen uit de ESP32 nadat die aangesloten is). Met behulp van een aantal dashboards die beschikbaar zijn (o.a. van @Toppe ben ik zelf aan de slag gegaan. Heb extract gedaan en grafieken gemaakt die op mijn telefoon goed leesbaar zijn. Is beetje stoeien met wat je wilt zien maar er 8s veel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
TKroon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:55:
@benthouse dat dupont naar ethernet koppelstukje doe je erg netjes :)
Ik hou van netjes. Die ESP32 direct in mijn buitenunit (monoblock) leek mij geen goed idee. Dus toen naar andere manier gezocht en dit gevonden. Het RJ45 doosje zit met dubbelzijdig tape en is er dus ook zo weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:52
Heeft iemand dezelfde ervaring dat de daikin onecta integratie vaak, zoals vandaag, geen verbinding heeft met Daikin via de api. HA meldt dan "niet beschikbaar" terwijl via de Daikin app er wel verbinding kan worden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvuD9BptqRIhMA-osNZvA5TDe9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/itgbp5shGHuHHGhy4nyy0KJ8.png?f=fotoalbum_large

Accesspoint van de WiFi ligt onder de binnenunit. EspAltherma meldt -45 dBm.

[ Voor 7% gewijzigd door FransHe op 09-03-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50

mb1

Met dit mooie weer is zelfs het minimale vermogen van onze ebla04e3v3 te veel.
Ik probeer tijdens de zonnige uren zo veel mogelijk te verwarmen startend om een uur of 11 tot een uur of 22:00.
Nu zet ik in de avond de Daikin via de app Stand-by, Maar nu komt het omdat het in de nacht fors afkoeld gaat rond 02:00 uur de unit aan op (voorstbeveiliging??) en gaat op een setpoint van 26 graden draaien.
Vanochtend toen het buiten inmiddels 10 graden was, bleef de unit op 26 graden in bedrijf.
Iemand enig idee wat er precies gebeurd?
Ik vindt het prima als de circulatie pomp gaat draaien, maar verwarmen doe ik liefst met een zo hoog mogelijke buitentemperatuur en dus cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:03
TKroon schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Bedoel je dat je snel warm tapwater hebt? In dat geval haal je twee verschillende systemen door elkaar. Je warm tapwater stroomt namelijk alleen als je de warmwaterkraan open zet. Je (vloer)verwarming staat daar los van, dat is namelijk een gesloten systeem. De pomp in je Daikin pompt alleen je CV-water rond.
Dat bedoel ik inderdaad volledig. Zodat er onmiddellijk warmwater is. Als ik dat wil, zal er dus een extra pomp geplaatst moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
ShaneV schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:15:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad volledig. Zodat er onmiddellijk warmwater is. Als ik dat wil, zal er dus een extra pomp geplaatst moeten worden?
Nee, zolang het water niet stroomt valt er niets te pompen. Als je de kraan in de keuken bedoelt zou je beter een Quooker met mengfunctie kunnen overwegen. Dan pakt hij eerst water uit het vat direct in je keuken en vult hij het aan met water uit je Daikin-tank. Door de afstand ga je nooit direct warm water uit je Daikin-tank krijgen.

Pagina: 1 ... 142 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma