Je zou eens kunnen proberen om de Daikin HomeHub opnieuw toe te voegen via het menu:Rozenburger1 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:26:
Goedemiddag, sinds vandaag storing op Daikin warmtepomp. U8-15, het is iets met de verbinding tussen warmtepomp en controlunit in de woonkamer, kan ik dit zelf oplossen? [Afbeelding]
Daikin HomeHub > Daikin HomeHub toevoegen.
(het zou kunnen dat je installateursrechten 5678 moet hebben, maar dat weet ik niet zeker, want ik heb dit zelf niet toegevoegd.
[ Voor 41% gewijzigd door piieter op 16-02-2025 20:26 ]
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Iemand enig idee wanneer deze er geen zijn? Eerste aankondiging was in 2023..RonJ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:20:
[...]
De nieuwe R290 Altherma 4 modellen straks wel verwacht ik. Maar die zijn er nog niet.
Nou ik heb het nu weer uit gezet, maar het heeft 2 maandjes gedraait en had een besparing van 4% gaf hij aan. Daarnaast is het niet een service van Daikin zelf kwam ik achter, maar een 3rd party. Ik heb de WP niet 24/7 draaien omdat ik een monoblock 14kW variant heb en die heeft nog een redelijk hoog minimum verbruik.MajaMestreech schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:48:
[...]
Ik heb zelf er ook aan gedacht om dit te activeren. Kun je eens een review geven hoe dit werkt en of het helpt bij een dynamisch energie contract om goedkoper te stoken. Heb jij de WP 7*24 uur aan staan bij deze regeling? Bespaar je ook € 30,- per jaar?
Alvast bedankt.
En voor mijn gevoel had ik een beetje te weinig inzicht wanneer deze nou ging ingrijpen en wat voor acties die deed.
Kun je in iets meer detail uitleggen hoe je wens 1 nou exact hebt geregeld? Klinkt interessant.joost.van.donge schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:58:
Ook maar eens mijn ervaringen posten hier in dit topic na m'n best gedaan te hebben om me de situatie eigen te maken met onze warmtepomp.
Sinds november 2023 hebben wij een Daikin Altherma III 8kW lucht/water warmtepomp geinstalleerd staan.
Vrijstaand huis met een toentertijd geschat verbruik van 1500m3 (geen data van eigen verbruik door verhuizing en geen data van vorige bewoners).
Na het eerste jaar eigenlijk al erg tevreden, omdat we uitkwamen rond de 3200kWh voor het volledig verwarmen van ons vrijstaand huis uit 2002 op een temperatuur van 21C en het warmwaterverbruik.
Hier en daar geoptimaliseerd aan de stooklijn en de ideale warmwatertemperatuur gekozen voor ons verbruik (ca 50C)., maar het daar grotendeels bij gelaten.
Vanaf 1 december 2024 overstag gegaan om dynamische tarieven te gaan gebruiken, waardoor de motivatie om verder te optimaliseren begon toe te nemen en de volgende stappen genomen zijn.
Het al hebben van een Homey zou hier natuurlijk bij helpen.
Wens 1: meer controle over warmwatertemperatuur
Binnen de standaard software valt hier maximaal 4 verschillende 'sloten' aan te wijzen waar binnen je per dag warm houden / eco / comfort kunt kiezen. Natuurlijk is het nog mogelijk om de hele bende aan en uit te zetten als harde schakelaar,
's Nachts en 's middags verwarmen voor eventueel douchen in de ochtend en avond leek me ideaal met daarbij als de tank door een ongeplande actie <40C zou komen, dat hij toch aangeslingerd zou worden.
Al gauw bleek dat de Daikin app voor Homey data pas na een minuut of 15 ontvangt en de reactie op een 'lege tank' qua warmte was simpelweg te traag. Ook is het aanzetten van de tank bij een groot verschil tussen actuele en doeltemperatuur geen garantie op direct verwarmen.
Te traag en dus een ESP-altherma gemaakt met een M5StickPlus2, nu iedere 30 seconden verse data die gebruikt kan worden om direct op te reageren.
Het niet direct overschakelen op warmwaterproductie heb ik kunnen mitigeren door 'krachtige modus' aan te zetten tot de 3-weg-klep schakelt (<1 minuut).
Ultieme controle is er nu omdat per stroomprijs er een los temperatuurtarget gezet wordt (45, 48, 50, 53 en 60), waarbij de warmtepomp altijd op 60C ingesteld staat om uitgezet te worden als de op dat moment geldende temperatuurtarget bereikt wordt.
Wens 2: Profiteren van lage of negatieve energieprijzen en vermijden van hoge prijzen
SmartGrid leek hier de manier om het maximale eruit te halen. Per model van Daikin was het wat lastig om te vinden hoe het schakelen van SG1 en SG2 het gedrag zou beinvloeden. Mijn hoop was dat dit effect op het warmwatersetpoint zou hebben, maar ook de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming. Dat laatste bleek totaal niet te gebeuren, wat een gemiste kans was. Ook was 'alleen SG2 aan modus' ook wel bekend als 'geforceerd UIT' iets te overdreven in geval van hoge prijzen, wat moduleren zou beter zijn.
Wens 3: Warmteproductie voor vloerverwarming afstemmen op prijzen
Simpelweg onmogelijk met de standaard gegeven SW en de SmartGrid contacten hielpen hier dus ook niet bij. Mijn warmtepomp werd geregeld door de thermostaat met een weersafhankelijke stooklijn en had dus in Homey nooit de optie gekregen om aanvoertemperatuur te veranderen.
Na een tooltje te gebruiken van ene Erik (€3/mnd) merkte ik dat deze via de API het wel voor elkaar kreeg.
Na wat graven kwam ik erachter dat de warmtepomp ook op aanvoertemperatuur aansturing gezet kon worden. Dit heb ik gedaan zonder stooklijn, waardoor Homey simpelweg een setpoint door kon geven.
Zelf dus een 'Homey flow' gemaakt met een eigen thermostaat met daarbovenop een delta tussen +4 en -3 die aangepast wordt met de stroomprijs. Nu worden de dure pieken enigszins vermeden zonder de vloer volledig af te laten koelen.
Wens 4: Detail data van verbruik, warmteproductie en COP
Alleen mogelijk in de app, maar vrij karige data, waarbij de uurlijkse data ook kwijt is na 2 dagen.
Engie serieuze optie hier is ESP-altherma, alles wordt nu netjes door Homey opgeslagen met de optie om te downloaden in een Excel indien nodig
Al met al nu redelijk tevreden, de kinderziektes in de automatisering worden er per geval netjes uitgestreken (en zijn natuurlijk het product van m'n eigne fouten).
Nog altijd afhankelijk van de API om dingen aan en uit te zetten en de aansturing van de aanvoertemperatuur. Dat is erg jammer in het geval er een storing is, maar wordt in elk geval wel direct doorgevoerd.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
De persberichten spreken over "begin 2025" en ik zie 'm her en der bij installateurs op de website als "binnenkort beschikbaar". Maar heb ze nog nergens echt te koop of in het wild gezien.Azlec schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:46:
[...]
Iemand enig idee wanneer deze er geen zijn? Eerste aankondiging was in 2023..
All-electric.
Volgens @Technician- een maandje geleden, zou het week 10 zijn: Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"RonJ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:22:
[...]
De persberichten spreken over "begin 2025" en ik zie 'm her en der bij installateurs op de website als "binnenkort beschikbaar". Maar heb ze nog nergens echt te koop of in het wild gezien.
Nu staat er EA-00 (E) en op een andere datum EA-00 (C).
Weet iemand het verschil tussen die letters tussen haakjes? De monteur van energiewacht wist het ook niet.
Enige wat ik er zelf van weet is dat hij bij E echt in storing stond. En de data met een C herken ik niet als storingsdata.
Gewoon even nieuwsgierig.
Die melding heb ik een keer gehad in de lente/zomer bij het omschakelen van verwarmen naar koelen.txgrl schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:01:
Ik heb een hele lijst met Errors in mijn historie van de Daikin staan.
Nu staat er EA-00 (E) en op een andere datum EA-00 (C).
Weet iemand het verschil tussen die letters tussen haakjes? De monteur van energiewacht wist het ook niet.
Enige wat ik er zelf van weet is dat hij bij E echt in storing stond. En de data met een C herken ik niet als storingsdata.
Gewoon even nieuwsgierig.
Was er een conflict met het omschakelen icm desinfectie en was de desinfectie ook niet goed uitgevoerd.
Meldingen gereset en warmtepomp herstart en was het opgelost.
Alleen is dit wel een vreemde periode om te schakelen tussen koelen en verwarmen, tenzij je niet in Nederland woont.
Juist niet, voor een defrost moet hij veel schakelen in deze periode.AndereKoekoek schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Alleen is dit wel een vreemde periode om te schakelen tussen koelen en verwarmen, tenzij je niet in Nederland woont.
Na halfuurtje operationeel ging hij in defrost mode en dat werd op juiste manier afgewerkt. WP draait continue.
Nu heb ik deze storing dus vaker; ca 1x in de 2 weken. Installateur kan er niets mee, want hij komt op meest ongelukkige momenten en geen relatie met andere zaken die voorvallen.
iemand een idee? Meer mensen hier last van? Kan het in de parameters zitten?
Betreft een EDLA 9DAW1 Monoblock zonder back-up heater oid, alleen geschikt voor verwarmen, niet voor koelen.
Dank alvast!
Heb je groepen/zones/radiators die open/dicht kunnen? Zou het kunnen dat om 23u groepen/radiators dicht staan, die in de ochtend wel open staan? Dat zou kunnen verklaren dat hij om 23u flowstorig had.benthouse schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:52:
Bij ons thuis de afgelopen weken steeds op een onnavolgbaar moment de storing 7H-06; wat een flowstoring inhoudt bij defrost of desinfectie. WP valt in storing en wordt niet opnieuw opgestart. resultaat is een koude woning in de ochtend. Gisteren klapte hij er rond 23.00u uit, gehele nacht vorst tot ca -5°C... Gelukkig niets bevroren oid dus dat viel mee. Een korte reset vanmorgen en hij ging weer aan het werk.
Na halfuurtje operationeel ging hij in defrost mode en dat werd op juiste manier afgewerkt. WP draait continue.
Nu heb ik deze storing dus vaker; ca 1x in de 2 weken. Installateur kan er niets mee, want hij komt op meest ongelukkige momenten en geen relatie met andere zaken die voorvallen.
Betreft een EDLA 9DAW1 Monoblock zonder back-up heater oid, alleen geschikt voor verwarmen, niet voor koelen.
Dank alvast!
Klinkt als zoneregeling die de boel dichtzet. Heb je meer info over de waterzijdige/afgifte kan van de installatie?benthouse schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:52:
Bij ons thuis de afgelopen weken steeds op een onnavolgbaar moment de storing 7H-06; wat een flowstoring inhoudt bij defrost of desinfectie. WP valt in storing en wordt niet opnieuw opgestart. resultaat is een koude woning in de ochtend. Gisteren klapte hij er rond 23.00u uit, gehele nacht vorst tot ca -5°C... Gelukkig niets bevroren oid dus dat viel mee. Een korte reset vanmorgen en hij ging weer aan het werk.
Dank alvast!
All-electric.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ze hebben het over o.a. een nieuwe MMI versie voor binnen. Ik zou er sowieso maar niet op rekenen.Videopac schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:28:
Weet iemand of de Daikin Altherma 4 H – Silent ook compatible is met de Altherma 3 binnenunits?
Er is verder ook nog geen documentatie over te vinden nu.
All-electric.
Misschien is er iets te regelen met de stille modus.tweakfdr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:00:
Ik heb een Altherma 3 met een los sww tank. Wanneer ik mijn sww ga verwarmen via de buitenunit gaat hij redelijk snel naar de 2,5 / 3 kW. Is het mogelijk om dit te maximaliseren tot bijvoorbeeld 1 kW? Op deze wijze kan ik optimaal gebruik maken van mijn zonnepanelen en hoef dan geen stroom te ‘kopen’.
In het menu:
Gebruikersinstellingen > Stil > Modus
Gebruikersinstellingen > Stil > Tijdschema
Gebruikersinstellingen > Stil > Beperkingen
Dit is bedoeld voor het stiller maken van de buiten-unit op bepaalde delen van de dag of nacht.
Waarschijnlijk draait de compressor op een lager vermogen bij Modus op "Automatisch" en Niveaubeperking AM of PM op "Stilst". Bij Tijdschema kun je dan een tijdperiode instellen waarbij de compressor beperkt wordt.
Dat zou je eens kunnen proberen.
Ben benieuwd naar het resultaat!
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Geen stelmotoren op radiatoren of vloerverwarmingsgroepen. Beneden is een open verdeler zonder pom met daarop 6 afgaande VVW groepen,danny.s schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:13:
[...]
Heb je groepen/zones/radiators die open/dicht kunnen? Zou het kunnen dat om 23u groepen/radiators dicht staan, die in de ochtend wel open staan? Dat zou kunnen verklaren dat hij om 23u flowstorig had.
boven een open verdeler met een 6tal radiatoren die nauwelijks open staan.
Geen zoneregeling; gewoon simpel recht toe recht aan.... Nu was het om 23.00u, maar vorige keer om 03.30u; deze stroing is volledig random.
Zie post hierboven, geen stelmotoren, wel openverdelers; dus slechts 1 circulatiepomp voor het waterzijdige deel.RonJ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Klinkt als zoneregeling die de boel dichtzet. Heb je meer info over de waterzijdige/afgifte kan van de installatie?
plaatje als hieronder (alleen de pomp bij de VVW verdeler is er niet.)
:strip_exif()/f/image/BNxjF2vl066tHMmBn5eYoZj9.jpg?f=fotoalbum_large)
wat is je flow als je op max pomp draait?benthouse schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:23:
[...]
Geen stelmotoren op radiatoren of vloerverwarmingsgroepen. Beneden is een open verdeler zonder pom met daarop 6 afgaande VVW groepen,
boven een open verdeler met een 6tal radiatoren die nauwelijks open staan.
Geen zoneregeling; gewoon simpel recht toe recht aan.... Nu was het om 23.00u, maar vorige keer om 03.30u; deze stroing is volledig random.
Ik vind 6 groepen op een 9KW ook wel wat krap.
Zet meer open en lees de flow nog eens af.
Als alles verder goed is toch de flowsensor vervangen.
ik heb nog niks gehoord momenteel.danny.s schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Volgens @Technician- een maandje geleden, zou het week 10 zijn: Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bedankt die had ik gemist! Nog even wachten dusdanny.s schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Volgens @Technician- een maandje geleden, zou het week 10 zijn: Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
de komende dagen eens testen. Ik zal het resultaat posten.piieter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:28:
[...]
Misschien is er iets te regelen met de stille modus.
Dat zou je eens kunnen proberen.
Ben benieuwd naar het resultaat!
Heb even onderzoekje gedaan; blijkt dat ik niet een juiste opbouw heb. Heb installateur gebeld en om opheldering gevraagd. Dit issue speelt namelijk al langer op de meest willekeurige momenten; meestal als de unit een defrost moet doen. (ben ik achter sinds ik ESPAltherma gebruik).Technician- schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:18:
[...]
wat is je flow als je op max pomp draait?
Ik vind 6 groepen op een 9KW ook wel wat krap.
Zet meer open en lees de flow nog eens af.
Als alles verder goed is toch de flowsensor vervangen.
Flow op zichzelf is goed
10-12l/min in een 'pruttelsituatie' om woning op temperatuur te houden
20-22l/min voor SWW run
22-25l/min voor Defrost cyclus.
ben er achter dat de by-pass ontbreekt wat het gedrag van de flowsensor kan beïnvloeden. Volgens servicehandleiding moet die er nl. wel zijn.
:strip_exif()/f/image/OvUttITpsKUAPHFqSNZi8zuq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WUQcBeqt0vIVH9tE9nLlQwg1.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Za7pu8A4ML2gNe0KHjfFCAeO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/iQkMI82Qd353CFexjaCp0sST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c1EvjISRFEpQTAky1IxtsLPx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is buitentemperatuursensor (groen); met daarin moment dat defrost (zwarte bloklijn) start. De pieken in de temperatuur worden normaal veroorzaakt door de defrost en die blijft dus achterwege in dit geval omdat unit in storing viel
:strip_exif()/f/image/B45y1EfpGkcswSk9zEWtljHd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is waterflowsensor. Defrost is gestart en haalt blijkbaar de gewenste flow niet. unit valt in storing. Bij de eerst defrost (rond 07.30u) is de flow wel hoger en nadert de gewenste 25l/min.
:strip_exif()/f/image/18zg1UMMofe574vO2UcsYB6i.jpg?f=fotoalbum_large)
hat aangegeven moment met de rode pijl is moment van in storing vallen.
Ik kan op de verdieping meer radiatoren open zetten natuurlijk. Wellicht dat dat het probleem iets verminderd maar feit blijft dat de by-pass op verste punt (bij de VVW verdeler) ontbreekt.
hebben jullie daar een volledig open-by-pass of een kogelkraan oid die beetje dicht gezet kan worden?
In de retourleiding voor de WP zit nog een buffervat van 50L; en als systeem functioneerd (dus zonder die 7H-06 error) werkt alles gewoon naar behoren.
Als ik zo naar de grafiek van de flow kijk die hierboven geplaatst is lijkt hij in defrost mode net de wenswaarde niet te halen (piekt rond de 22l/min) ipv de gewenste 25l/min.
kan ik hier evt de by-pass (laten) maken; aanvoer en retourbuis met elkaar verbinden?
:strip_exif()/f/image/Z4nFdAxiYUIHWxdRglyXfQTK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door benthouse op 17-02-2025 21:16 ]
De bypass (AVDO) werd bij ons standaard meegeleverd met de WP.benthouse schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Ik kan op de verdieping meer radiatoren open zetten natuurlijk. Wellicht dat dat het probleem iets verminderd maar feit blijft dat de by-pass op verste punt (bij de VVW verdeler) ontbreekt.
hebben jullie daar een volledig open-by-pass of een kogelkraan oid die beetje dicht gezet kan worden?
In de retourleiding voor de WP zit nog een buffervat van 50L; en als systeem functioneerd (dus zonder die 7H-06 error) werkt alles gewoon naar behoren.
Als ik zo naar de grafiek van de flow kijk die hierboven geplaatst is lijkt hij in defrost mode net de wenswaarde niet te halen (piekt rond de 22l/min) ipv de gewenste 25l/min.
kan ik hier evt de by-pass (laten) maken; aanvoer en retourbuis met elkaar verbinden?
[Afbeelding]
Maar ik heb hem bewust niet geplaatst omdat we altijd gegarandeerd voldoende doorstroming hebben.
In feite wil de de bypass ook niet aanspreken -> verstoord retourtemperatuur en daarmee het rendement.
Een oudere bypass kan ook wat gaan lekken/doorlaten (ook niet handig voor rendement)
Maar met alle zoneregelingen etc. van de moderne woningen begrijp ik wel dat Daikin een bypass voorschrijft en zelfs standaard meelevert met veel modellen.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ik heb de 7H-06 ook een paar keer gezien helaas. Scroll maar even terug naar m'n eerdere berichten.Sparky schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:26:
[...]
De bypass (AVDO) werd bij ons standaard meegeleverd met de WP.
Maar ik heb hem bewust niet geplaatst omdat we altijd gegarandeerd voldoende doorstroming hebben.
In feite wil de de bypass ook niet aanspreken -> verstoord retourtemperatuur en daarmee het rendement.
Een oudere bypass kan ook wat gaan lekken/doorlaten (ook niet handig voor rendement)
Maar met alle zoneregelingen etc. van de moderne woningen begrijp ik wel dat Daikin een bypass voorschrijft en zelfs standaard meelevert met veel modellen.
Bij installatie haalde m'n systeem prima 25l/min . Maar ik denk dat dit een vertekend beeld is door gebruik van gesloten verdelers (pre- warmtepomp tijd) en een bypass. Wat er toen gebeurde (in mijn beleving) is dat de wp z'n warmte niet kwijt kon. Dat kan dus ook een oorzaak zijn van deze error.
Vorig jaar heb ik m'n VVW verderlers pomp loos gemaakt en zoveel items er tussenuit gehaald die de flow kunnen beperken. Bijzonder genoeg is de max flow nu nog maar 15l/min
Vorige maand kreeg ik weer deze foutmelding. Maar nu verwijt ik het aan iets simpels als lucht in de radiatoren op zolder. Even ontluchten natuurlijk en ook heb ik m'n dT verhoogd naar 7.
Maatregelen van een beginner, maar wie weet...
[ Voor 28% gewijzigd door quint001 op 17-02-2025 22:16 ]
Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300
Dit is wel interessante informatie! Tot dusver gelukkig nog geen problemen gehad met de al "oudere" bypass.Sparky schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:26:
[...]
In feite wil de de bypass ook niet aanspreken -> verstoort retourtemperatuur en daarmee het rendement.
[...]
Nu vroeg ik mij af of een Daikin ook een defrost kan uitvoeren wanneer er geen warmtevraag is? Buitenunit staat op de vierde verdieping van ons platte dak en zag dat het nogal koud is in Nederland. Dus dacht dat dat misschien gebeurd als een soort beveiliging? Ben benieuwd of jullie hier wat licht op kunnen schijnen.
En anders kom ik erachter als we woensdag thuiskomen. Wellicht toch de zolder die op of rond de 15 graden hangt, en over dag waarschijnlijk opwarmt door de zon. Verbruik voor deze kamer dan misschien net te weinig om te laten zien op de grafieken in de Daikin app.
Ik heb vanochtend gekeken wat het resultaat was, of het vermogen van de warmtepomp minder zou worden als je deze tijdens de SWW run op de stilste modus zet.tweakfdr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:49:
[...]
de komende dagen eens testen. Ik zal het resultaat posten.
Ik zie geen verschil met eerdere runs. De piek in het vermogen blijft hier hetzelfde en de tijd die hij nodig heeft om het water op te warmen ook.
Gisteren en vandaag op hetzelfde tijdstip met ongeveer dezelfde buitentemperatuur en warmwater temperatuur (start) uitgevoerd
Ik gebruik nu sinds kort https://kapacity.io/ - Deze lijkt ook daadwerkelijk bij mij nu te werken voor de vloerverwarming, nog niet de warme tank (180L).MajaMestreech schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:04:
[...]
Bedoel je deze: https://daikin.erikeng.se/
Gemiddeld zo een 12% bespaard de afgelopen maand!
/f/image/fbmjBqWLAthSsM9JGFnWVWQA.png?f=fotoalbum_large)
Zou dit dan alleen betrekking hebben op het opgenomen vermogen dat voor verwarmen van ruimten gebruikt wordt en dat de stilste modus los staat van het opwarmen van SWW? Dat daar de beperking niet geldt?Arjanvdzwaag schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:02:
[...]
Ik heb vanochtend gekeken wat het resultaat was, of het vermogen van de warmtepomp minder zou worden als je deze tijdens de SWW run op de stilste modus zet.
Ik zie geen verschil met eerdere runs. De piek in het vermogen blijft hier hetzelfde en de tijd die hij nodig heeft om het water op te warmen ook.
Gisteren en vandaag op hetzelfde tijdstip met ongeveer dezelfde buitentemperatuur en warmwater temperatuur (start) uitgevoerd
Wil je de SWW run in de winter eigenlijk wel beperken? Dan zit je langer zonder CV, het meer afkoelt in huis dan nodig.piieter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Zou dit dan alleen betrekking hebben op het opgenomen vermogen dat voor verwarmen van ruimten gebruikt wordt en dat de stilste modus los staat van het opwarmen van SWW? Dat daar de beperking niet geldt?
In de zomer kan ik me voorstellen dat je lieverd op een lager vermogen SWW doet.
Er wordt prima geventileerd maar denk dat het komt door de afwezigheid van vocht/regen buiten..?
Als het buiten vriest,is de absolute vochtigheid buiten heel laag. Koude lucht kan namelijk heel weinig vocht bevatten.Atomius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:57:
Monitoren jullie ook luchtvochtigheid? Normaliter zit het hier tussen 45 en 55 ergens maar afgelopen dagen in de woonkamer 31 :-/
Er wordt prima geventileerd maar denk dat het komt door de afwezigheid van vocht/regen buiten..?
Als die lucht binnen komt via infiltratie of ventilatie, dan warmt die droge lucht op, en daalt je relatieve vochtigheid in huis want warme lucht kan meer vocht bevatten.
Meer ventileren in de winter droogt je huis dus uit.
Ja maar niet ventileren is nog erger dus gewoon blijven ventileren zoals je normaal doet en verder kan je er niks aan doen dan lijkt me.DeGeert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Als het buiten vriest,is de absolute vochtigheid buiten heel laag. Koude lucht kan namelijk heel weinig vocht bevatten.
Als die lucht binnen komt via infiltratie of ventilatie, dan warmt die droge lucht op, en daalt je relatieve vochtigheid in huis want warme lucht kan meer vocht bevatten.
Meer ventileren in de winter droogt je huis dus uit.
Het verschil is €2000 ten nadele van de split opstelling. Nu zit ik erg in dubio. Kostentechnisch is de monoblock opstelling de favoriet maar ik ben ik beetje bang voor trillingen/geluid vanwege de plaatsing. Naast de garage is dan veiliger. Kan hier iets zinnigs over gezegd worden of is het per situatie verschillend?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Nee, ik wil daar inderdaad niet op beperken!danny.s schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:47:
[...]
Wil je de SWW run in de winter eigenlijk wel beperken? Dan zit je langer zonder CV, het meer afkoelt in huis dan nodig.
In de zomer kan ik me voorstellen dat je lieverd op een lager vermogen SWW doet.
Dit was naar aanleiding van een vraag van @tweakfdr
tweakfdr in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Ja hier echt precies hetzelfde ! Heb een kleine luchtbevochtiger die ik in de winter wel eens aanzet.Atomius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:57:
Monitoren jullie ook luchtvochtigheid? Normaliter zit het hier tussen 45 en 55 ergens maar afgelopen dagen in de woonkamer 31 :-/
Dan gaat de luchtvochtigheid wel naar bijvoorbeeld 55%, maar een dag later is het weer 10% lager.
In de zomer hebben we het trouwens andersom en dat vind ik een groter issue.
In combinatie met de koeling en regenachtig weer buiten, zaten we afgelopen zomer met een luchtvochtigheid van meer dan 70%. Dat vocht is ook niet zo snel het huis uit, want dat trekt over in. Mechanische ventilatie maakt het alleen maar ergens, want die trekt de 'verkeerde lucht'(in de zomer vochtig en winter droog) binnen.
En ook nog eens zilvervisjes in huis. Die er overigens nu nog zitten ondanks dat de vochtigste kamer nu 43% luchtvochtigheid heeft.
Als iemand de gouden tip heeft hiervoor, dan hoor ik het graag !
Mij lijkt een monoblock op een houten dak geen goed idee, los van de trillingen ook draagkracht en vervanging dakbedekking tzt.MrFl0ppY schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:53:
Vraagje voor de kenners hier van de Daikin warmtepompen. Heb op dit moment 2 offertes (via VEH actie) voor een 6KW wamtepomp. 1 Offerte met een monoblock die op de garage geplaatst moet worden (houten dak, naast het dak van 1 van de slaapkamers. 1 met split unit die naast de garage op de grond wordt geplaatst.
Het verschil is €2000 ten nadele van de split opstelling. Nu zit ik erg in dubio. Kostentechnisch is de monoblock opstelling de favoriet maar ik ben ik beetje bang voor trillingen/geluid vanwege de plaatsing. Naast de garage is dan veiliger. Kan hier iets zinnigs over gezegd worden of is het per situatie verschillend?
En de monoblock op de grond is geen optie? Misschien best of both worlds.
Ventilatie met enthalpiewisselaar voor de winter. Een echte airco in de zomer.AndereKoekoek schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Ja hier echt precies hetzelfde ! Heb een kleine luchtbevochtiger die ik in de winter wel eens aanzet.
Dan gaat de luchtvochtigheid wel naar bijvoorbeeld 55%, maar een dag later is het weer 10% lager.
In de zomer hebben we het trouwens andersom en dat vind ik een groter issue.
In combinatie met de koeling en regenachtig weer buiten, zaten we afgelopen zomer met een luchtvochtigheid van meer dan 70%. Dat vocht is ook niet zo snel het huis uit, want dat trekt over in. Mechanische ventilatie maakt het alleen maar ergens, want die trekt de 'verkeerde lucht'(in de zomer vochtig en winter droog) binnen.
En ook nog eens zilvervisjes in huis. Die er overigens nu nog zitten ondanks dat de vochtigste kamer nu 43% luchtvochtigheid heeft.
Als iemand de gouden tip heeft hiervoor, dan hoor ik het graag !
All-electric.
Een airco is idd redelijk eenvoudig aan te leggenen zou voor de zomer wel een goede oplossen zijn.RonJ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Ventilatie met enthalpiewisselaar voor de winter. Een echte airco in de zomer.
Een enthalpiewisselaar is toch i.c.m. een WTW-installatie? Ons huis(2020) met enkel VV op 3 verdiepingen is aangelegd met een gewone mechanische ventilatie icm. Ducobox silent. Ombouwen naar een WTW is volgens mij een aanzienlijke investering.
Hij valt niet altijd uit als het vriest. Maar altijd als hij uitvalt vriest het wel (of bijna).
Ze komen echter pas maandag. En dat was na een zogenaamde urgente melding.
Ik vraag me wel af, als we tot die tijd elke dag de buitenunit moeten resetten (stroom eraf in de meterkast). Hoe slecht is dat dan voor het apparaat?
Energiewacht doet er nogal luchtig over. Ze nemen het ook de 'reset' knop, maar volgens mij zit die er helemaal niet op. Of mis ik iets? Dan hoor ik het graag :-)
Zijn er meer mensen die elke winter uitval hebben met de EA-00 melding? Want wij worden er nu al 2 jaar horendol van.
In de zomer is er niks aan de hand.
Eigenlijk was mijn vraag ook gericht op de originele vraag van @tweakfdr . (ongelukkig geqoute)piieter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Nee, ik wil daar inderdaad niet op beperken!
Dit was naar aanleiding van een vraag van @tweakfdr
tweakfdr in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Correct idd, dat is een ander type wisselaar voor een WTW-unit die ook vocht uitwisselt. Dat maakt best een groot verschil, maar het stelt het droger worden vooral uit, hij kan geen vocht tevoorschijn toveren. En WTW aanleggen is idd geen goedkope grap en ook erg ingrijpend door de benodigde extra kanalen.AndereKoekoek schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:34:
[...]
Een airco is idd redelijk eenvoudig aan te leggenen zou voor de zomer wel een goede oplossen zijn.
Een enthalpiewisselaar is toch i.c.m. een WTW-installatie? Ons huis(2020) met enkel VV op 3 verdiepingen is aangelegd met een gewone mechanische ventilatie icm. Ducobox silent. Ombouwen naar een WTW is volgens mij een aanzienlijke investering.
Je hebt ook bevochtigers voor de hele woning, maar die vereisen net zo goed overal een luchtaanvoer kanaal als WTW, dus het is meer een toevoeging daarop. En die dingen vereisen vrij dure wisseldelen elk jaar.
Dan kom je toch weer terug bij losse luchtbevochtigers in de meest gebruikte ruimtes die je continu moet bijvullen.
All-electric.
In België moet er wel een attest bijgevoegd worden dat je er niet mee kan koelen of je kunt fluiten naar je premie!TweakGP schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:03:
Niet geheel verwonderlijk nee.... maar wel een beetje triest, zeker als je ziet met welke instellingen de meeste installateurs zo'n installatie achterlaten. Gewoon niet de tijd genomen om ook maar een beetje te finetunen met flows voor de verschillende ruimtes of andere instellingen. Met een Madoka die bij de paar appartementen die ik heb gezien zo 1-1,5graad afwijkt en waar sommigen er na meer dan een jaar achter komen dat er (soms) ook een koeling is, enz.
Ook jammer omdat natuurlijk een deel van de mooie praatjes teniet wordt gedaan. Flink hoger gebruik dan nodig en met dit soort gedoe over onderhoud ook al snel de nodige extra kosten.
En dan is hier de installatie nog best redelijk gedaan.
Die wist ik niet...... dan is er hier iets misgegaan :-). Trouwens redelijk onzinnig vanuit de techniek gezien aangezien het weinig anders is dan hoe het gedeeltelijk bij een defrost gaat.Kasseilegger schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:33:
[...]
In België moet er wel een attest bijgevoegd worden dat je er niet mee kan koelen of je kunt fluiten naar je premie!
Maar ik vindt vooral de veel slechtere (fabrieks)garantiebepalingen in BE vs NL wel frappant.
Een wp op een houten dak is een recept voor trillingen/geluid. Niet doen dus!MrFl0ppY schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:53:
Vraagje voor de kenners hier van de Daikin warmtepompen. Heb op dit moment 2 offertes (via VEH actie) voor een 6KW wamtepomp. 1 Offerte met een monoblock die op de garage geplaatst moet worden (houten dak, naast het dak van 1 van de slaapkamers. 1 met split unit die naast de garage op de grond wordt geplaatst.
En die monoblock kan prima op de grond staan. Dat de leidingen wat langer worden is geen probleem en zelfs efficiënter dan bij een split, vanwege de lagere temperatuur in de leidingen bij een monoblock.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Monoblock op een houten dak kan wel maar je moet even wat maatregelen treffen om trillingen en daarmee geluidsoverlast te voorkomen. Wat helpt is een zg H frame op veren.Pim57 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:23:
[...]
Een wp op een houten dak is een recept voor trillingen/geluid. Niet doen dus!
En die monoblock kan prima op de grond staan. Dat de leidingen wat langer worden is geen probleem en zelfs efficiënter dan bij een split, vanwege de lagere temperatuur in de leidingen bij een monoblock.
Ik heb het hier gemaakt onder een EDLA09 monoblock van 159kg. Werkt goed, ook bij deze koude temperaturen en constant in bedrijf is het stil in huis.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sBEuZyIH76PtiwpxXe0cBon2.jpg?f=user_large)
Oude opstelling die wel een bromtoon gaf door resonantie.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large)
Nieuwe opstelling in H frame vorm. RVS koker (3st) haaks op de warmtepomp en daaronder veren naar de kunststof balk. Deze kunststofbalk ligt haaks op de houten balken eronder. Sindsdien is het stil. Ook de leidingen zijn met flexibele aangesloten om de unit beetje de ruimte te geven op het dak als er een straffe wind staat.
Ik vraag me af of dit wel werkt of niet ... heb het ooit eens geactiveerd, maar instellingen heb je niet en de-authorizen lukte me ook niet. Ik vertrouw het niet helemaal precies...Senaxx schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:21:
[...]
Held! dat was hem. Via google kon ik hem niet meer vinden.
L.
Hoe werkt dit en hoe komt deze site tot die besparing van 12% op "sinds korte" termijn?Landon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Ik gebruik nu sinds kort https://kapacity.io/ - Deze lijkt ook daadwerkelijk bij mij nu te werken voor de vloerverwarming, nog niet de warme tank (180L).
Gemiddeld zo een 12% bespaard de afgelopen maand!
[Afbeelding]
Zou er op aandringen dat die klep vervangen wordt! Log je ook met espaltherma? Gaat Y1S altijd net op ‘aan’ voor een storing?txgrl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:47:
Nou hier heeft de Energiewacht nu eindelijk Daikin ingeschakeld voor onze dagelijkse uitval met EA-00 melding. Ongetwijfeld komt het door de vrieskou.
Hij valt niet altijd uit als het vriest. Maar altijd als hij uitvalt vriest het wel (of bijna).
Ze komen echter pas maandag. En dat was na een zogenaamde urgente melding.
Ik vraag me wel af, als we tot die tijd elke dag de buitenunit moeten resetten (stroom eraf in de meterkast). Hoe slecht is dat dan voor het apparaat?
Energiewacht doet er nogal luchtig over. Ze nemen het ook de 'reset' knop, maar volgens mij zit die er helemaal niet op. Of mis ik iets? Dan hoor ik het graag :-)
Zijn er meer mensen die elke winter uitval hebben met de EA-00 melding? Want wij worden er nu al 2 jaar horendol van.
Anyway, hoop dat ze er uit komen want klinkt knap irritant..
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 19-02-2025 08:10 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Je kunt het systeem vanaf de MMI ook "herstarten" (in installateursmodus), misschien is dat ook genoeg.txgrl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:47:
Hoe slecht is dat dan voor het apparaat?
Wel iets gehad wat er op lijkt: de 4-wegklep die schakelt tussen verwarmen en koelen/defrost haperde een keer na een defrost en bleef in koel/defrost stand staan met als gevolg dat de WP het huis begon te koelen - waarna er na enige tijd een waarschuwing komt dat het CV water te koud wordt. Na een herstart geen problemen meer gehad.txgrl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:47:
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Tenzij je zonnepanelen hebt.Kasseilegger schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:33:
[...]
In België moet er wel een attest bijgevoegd worden dat je er niet mee kan koelen of je kunt fluiten naar je premie!
Dan ga je eerst dat attest laten bijvoegen en de premie ontvangen en daarna koop je de uitbreidingskit, zodat je alsnog kunt koelen als je dat graag wilt.Kasseilegger schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:33:
[...]
Wat zou nu beter zijn qua efficiency: groepen afstellen op dt 4 of liever gewoon open en dt van de warmtepomp naar 4 ipv 5?
De stooklijn staat hier erg laag; bij -3 buiten was setpoint 26.2.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Ik zou de instelling nemen, waarbij je het meeste comfort hebt. Ik heb zelf ook een lage stooklijn (ik denk vergelijkbaar met die van jou) en een dT van 3. Toen het zo heel koud was (-7 à -8) merkte ik dat de temperatuur in de woonkamer iets terugliep van 20,5 naar 20 graden. Het comfort was nog steeds prettig en heb de instellingen niet gewijzigd.GJA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:06:
Vorig jaar heb ik de vloerverwarmingsgroepen afgesteld op dt 4. Dit jaar kwam ik erachter dat daardoor bij buitentemperaturen lager dan 2 graden de flow beperkt wordt waardoor dt voor de warmtepomp naar 5 moest. Nu staan alle groepen weer gewoon open en kan de dt van de warmtepomp weer naar 4 graden.
Wat zou nu beter zijn qua efficiency: groepen afstellen op dt 4 of liever gewoon open en dt van de warmtepomp naar 4 ipv 5?
De stooklijn staat hier erg laag; bij -3 buiten was setpoint 26.2.
Die had ik ook maar evengoed moest er een attest bij dat hij niet kon koelen; dus zeg het maar!
Je kan ook een unit nemen waar de koeling afgeschakeld is door de installateurpiieter schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:58:
[...]
Dan ga je eerst dat attest laten bijvoegen en de premie ontvangen en daarna koop je de uitbreidingskit, zodat je alsnog kunt koelen als je dat graag wilt.
Ja dat zou ook kunnen, maar wat belet je om hem b.v. na een jaar weer door een installateur te laten inschakelen?Kasseilegger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:07:
[...]
Je kan ook een unit nemen waar de koeling afgeschakeld is door de installateur
Dan heb je de premie binnen en waarschijnlijk zullen ze na een jaar niet komen controleren of jouw warmtepomp ook kan koelen. Ze hebben wel iets anders te doen, iets belangrijkers
Klopt, retour en waterinlaat is hetzelfde.piieter schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Bedankt voor je antwoord!
De retourwatertemperatuur is toch hetzelfde als de Watertemperatuur inlaat platenwarmtewisselaar?
Ik meen me te herinneren dat die ook onder de 25 °C kwam, maar de BUH werd niet aangesproken.
Ik zal hier nog eens goed op letten.
Een tweede puntje:
Je hebt het over een vierwegklep als omschakeling van verwarmen naar koelen als ik het goed heb begrepen.
De warmtepomp van ons kan alleen verwarmen. Maar ik begrijp uit jouw uitleg, dat onze warmtepomp dus wel kan koelen voor de defrost. Klopt dat?
En je bedoelt hiermee toch een andere klep dan de driewegklep die voor het omschakelen van verwarmen van ruimten naar verwarmen van SWW zorgt en omgekeerd?
Wat ik zelf zie gebeuren is dat de BUH vrij snel inschakelt wanneer deze onder de 25 komt. Wat ik ook zie, is dat bij de 1e ontdooiing de BUH langer aanstaat dan de ontdooingen die volgen. Opzich logisch, want het systeem warmt steeds meer op waardoor de retour tijdens ontdooien niet of nauwelijks meer zakt tot onder de 25.
En ja, jouw warmtepomp koelt tijdens defrost. Iedere warmtepomp (lucht-lucht en lucht-water) heeft een vierwegklep, sowieso voor ontdooien, optioneel voor koelen.
Software-matig zal koelbedrijf bij jou niet beschikbaar zijn, alhoewel dat vrij eenvoudig is om te bouwen naar een heat/cool unit middels een ombouwset.
De vierwegklep (koeltechnisch) zit in de buitenunit.
De driewegklep (hydraulisch) in het binnendeel, of in 't geval van een wandmodel een losse ESBE driewegklep.
Dus daar bedoel ik inderdaad een andere klep mee.
Vreemd, dat heb ik niet moeten indienen.Kasseilegger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:02:
[...]
Die had ik ook maar evengoed moest er een attest bij dat hij niet kon koelen; dus zeg het maar!
https://www.vlaanderen.be...ouwpremie-voor-warmtepomp
/f/image/NaWfu8WuQEVR7BLIeyO19eRm.png?f=fotoalbum_large)
Vreemd dat bij jou de BUH wel inschakelt. Bij mij doet ie dat niet. Evenwichtstemperatuur heb ik op -10 staan.Warmtepompje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:25:
[...]
Wat ik zelf zie gebeuren is dat de BUH vrij snel inschakelt wanneer deze onder de 25 komt. Wat ik ook zie, is dat bij de 1e ontdooiing de BUH langer aanstaat dan de ontdooingen die volgen. Opzich logisch, want het systeem warmt steeds meer op waardoor de retour tijdens ontdooien niet of nauwelijks meer zakt tot onder de 25.
[...]
En het is nog geen -10 graden Celsius geweest in de afgelopen dagen.
Waar staat bij jou de Evenwichtstemperatuur op?
Nog even terugkomend op het voorgaande:piieter schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:28:
[...]
Vreemd dat bij jou de BUH wel inschakelt. Bij mij doet ie dat niet. Evenwichtstemperatuur heb ik op -10 staan.
En het is nog geen -10 graden Celsius geweest in de afgelopen dagen.
Waar staat bij jou de Evenwichtstemperatuur op?
Ik heb wel eens gezien, dat tijdens een defrost de retourwatertemperatuur wel degelijk beneden de 25 °C komt.
Daarom dacht ik, dat de BUH bijgeschakeld zou worden, maar dat gebeurt dus niet. Dat heb ik gecontroleerd in het menu "Stelmotoren > Backup stap 1" en "Stelmotoren > Backup stap 2". Die bleven beide op "UIT" staan.
Wat is nu eigenlijk het criterium om de BUH mee te laten doen tijdens een defrost?
Of moet ik het zo zien, dat de retourwatertemperatuur voor verwarmen, de vertrekwatertemperatuur voor een defrost is?

Ja dat dacht ik toen ook!Jog schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:28:
[...]
Vreemd, dat heb ik niet moeten indienen.
https://www.vlaanderen.be...ouwpremie-voor-warmtepomp
[Afbeelding]
Ik zit op 25% meer in dezelfde periode. Was nu eenmaal een stuk kouder.Atomius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]
Gaat lekker trouwens met het verbruik
En er lekker warmpjes bij zitten.
Dat is heel netjes!edautz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:44:
[...]
Ik zit op 25% meer in dezelfde periode. Was nu eenmaal een stuk kouder.
Wij hadden in de periode van 1 februari tot en met 17 februari 2025 een verbruik van ruim 75% meer dan in dezelfde periode in 2024. Veel kouder en veel vochtiger lucht (mist), waardoor vele defrosts.
We zullen het er mee moeten doen.
Naar mijn weten is dat geen vaste waarde.piieter schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Nog even terugkomend op het voorgaande:
Ik heb wel eens gezien, dat tijdens een defrost de retourwatertemperatuur wel degelijk beneden de 25 °C komt.
Daarom dacht ik, dat de BUH bijgeschakeld zou worden, maar dat gebeurt dus niet. Dat heb ik gecontroleerd in het menu "Stelmotoren > Backup stap 1" en "Stelmotoren > Backup stap 2". Die bleven beide op "UIT" staan.
Wat is nu eigenlijk het criterium om de BUH mee te laten doen tijdens een defrost?
Of moet ik het zo zien, dat de retourwatertemperatuur voor verwarmen, de vertrekwatertemperatuur voor een defrost is?
Vlg mij is het de steilheid van de grafiek (als je die zou uittekenen) waarbij het water daalt in temp + voorwaarde <25C.
Onbekend en ingebakken in de software.
Dan ligt het dus iets genuanceerder dan alleen maar die < 25 °C voor de retourwatertemperatuur.Technician- schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Naar mijn weten is dat geen vaste waarde.
Vlg mij is het de steilheid van de grafiek (als je die zou uittekenen) waarbij het water daalt in temp + voorwaarde <25C.
Onbekend en ingebakken in de software.
Dat verklaart wel, dat bij mij de BUH niet meedeed.
Je zou dus een exploratorytest moeten uitvoeren om erachter te komen hoe het precies zit.
Zonder ESPAltherma of gelijkwaardig is dit haast niet te doen.
Als er nog eens een defrostfestijn gaat plaatsvinden, dan zal ik de Evenwichtstemperatuur eens op + 10 °C zetten in plaats van op - 10 °C. Misschien dat de BUH dan wel meedoet.
Bedankt voor je reactie!
Nu lijkt het of de MMI (user interface) niet geupdate kan worden. Weet iemand of 7.4.0 de laatste versie is? Heeft dit te maken met de model naam niet beschikbaar is?
Het gaat om een EDLA06E3V3 in hybride opstelling met een intergas ketel.
:strip_exif()/f/image/oAFDm2OPpbIvSTdUvaBkiyvL.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij is het7.7.0eastmaceroni schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:50:
Goedemorgen! Lees al enige tijd mee, veel informatie uitgehaald. De hybride opstelling werkt nu stabiel na veel problemen met de leverancier. Aantal keer een board op de WP vervangen door errors. Er is later koeling aan toegevoegd door een chip/board te vervangen. Volgens mij is daardoor intern alles vervangen.
Nu lijkt het of de MMI (user interface) niet geupdate kan worden. Weet iemand of 7.4.0 de laatste versie is? Heeft dit te maken met de model naam niet beschikbaar is?
Het gaat om een EDLA06E3V3 in hybride opstelling met een intergas ketel.
[Afbeelding]
Bij mij is 7.7.0 al een week aangekondigd maar de update wordt niet voltooid. Heb blijft dus bij 7.6.0.
Thanks voor de reactie, dat wordt toch nog even de leverancier contactFransHe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Bij mij is 7.7.0 al een week aangekondigd maar de update wordt niet voltooid. Heb blijft dus bij 7.6.0.
Is je Wifi signaal sterk genoeg bij de binnenunit? Hij zal de update natuurlijk wel goed moeten kunnen downloaden.FransHe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:52:
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door danny.s op 24-02-2025 14:47 ]
Ja die is sterk genoeg, ongeveer 2 meter van het acces point. Verwacht dat het probleem is, dat de MMI de buitenunit niet herkend (model). Dit even neergelegd bij de installateur.danny.s schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Is je Wifi signaal sterk genoeg bij de binnenunit? Hij zal de update natuurlijk wel goed moeten kunnen downloaden.
Word de buitenunit überhaupt wel eens geupdate?
52 dBm. De repeater ligt er onder.danny.s schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Is je Wifi signaal sterk genoeg bij de binnenunit? Hij zal de update natuurlijk wel goed moeten kunnen downloaden.
Heeft iemand een automatisering voor Homeassistant om na het uitschakelen door pendelen het weer starten aan een timer te verbinden zodat je de wp een uur of iets dergelijks geforceerd stopt?RonJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:11:
[...]
Met deze temperaturen voorkom je het gewoon niet helemaal denk ik. De buitentemperatuur varieert deze week hier tussen de 21 en de 6. Daar valt niet tegenop te moduleren. Ik had in mn vorige woning een aantal Daikin Ururu Sarara's als verwarming (de airco c.q. L/L WP die het aller verst terug kan moduleren tot ~80watt). Die pendelden ook met deze buitentemperaturen c.q. net voor en na de zomer, zeker als de zon ook nog eens meedoet overdag. In de winter bij -10 was het dan net aan voldoende vermogen. Dan zit je dus precies goed.
Pendelen wordt pas een probleem als je unit het ook doet als de buitentemperaturen overdag ook nog een graad of 5 lager zijn en je aan de andere kant 's-winters op de allerkoudste dagen nog vermogen overhoudt. Dan heb je echt een te grote unit gekozen.
Ik zou me ook niet meteen zorgen maken over slijtage oid. Die compressoren zijn daarop gemaakt, hebben een softstart en olievoorverwarmer en gaan sowieso echt vrijwel nooit kapot.
Je kan het pendelen in deze periode nog wel verminderen door:
1. De verwarming een deel van de dag gewoon uit te zetten in deze overgangsperiode qua weer.
2. De hysterese van je thermostaat/ruimteregeling wat hoger te zetten.
3. Via de smart grid regeling extra stoken overdag, dit kan zowel in de woning/vloer als in de boiler.
Zelfde hier. Moet nog een keer het stroom eraf halen om te kijken of de update daarna wel lukt. Maar gezien de beperkte veranderingen na een update (of eigenlijk geen veranderingen die ik überhaupt opmerk) laat ik het voor nu wel even zo.FransHe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Updates gewoon een maand ofzo laten staan en dan pas draaien.Kartmans1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:03:
[...]
Zelfde hier. Moet nog een keer het stroom eraf halen om te kijken of de update daarna wel lukt. Maar gezien de beperkte veranderingen na een update (of eigenlijk geen veranderingen die ik überhaupt opmerk) laat ik het voor nu wel even zo.
Ik heb de modelnaam daar wel staan ja. En geen idee Daikin ook updates voor de buitenunit doorvoert, of dat het alleen UI updates zijn.Ashvan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:23:
Ik heb dit probleem alleen bij de buitenunit. Hebben andere hier wel het modelnaam staan?
Word de buitenunit überhaupt wel eens geupdate?
oke thnx, dan moet ik dat eens navragen.danny.s schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:42:
[...]
Ik heb de modelnaam daat wel staan ja. En geen idee Daikin ook updates voor de buitenunit doorvoert, of dat het alleen UI updates zijn.
Een vriend van mij heeft geloof ik hetzelfde. Die gaat nu boven verwarmen met o.a. een COP 1 verrijdbare airco (zo één met een slang naar buiten) en t.z.t. misschien LT radiatoren (Jaga strada?) laten plaatsen. Maar een echte oplossing is er geloof ik nog niet. Het is vooral heel koud boven (14 graden dacht ik?).Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
Hoe zouden jullie het volgende oplossen. Ik heb een ELVX12S23E6V - Daikin Altherma 3 R F met ERRA12EW1 - Daikin Altherma 3 R buitenunit. Beneden vloerverwarming boven drie radiatoren. 1 Madoka thermostaat die beneden staat. Wanneer echter beneden de gevraagde temperatuur wordt behaald (wat quasi de hele tijd is) krijg ik geen warmte uit de radiatoren boven. Ik heb een oplossing gevraagd aan de installateur (volgens mij had hij dit kunnen weten) en die is er nu via twee wireless Honeywell thermostaten en extra kleppen op de collectoren. Alleen valt dat wat duur uit. Mijn vraag aan jullie: ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ben met de combinatie vloerverwarming en enkele radiatoren in verschillende ruimtes. Hoe lossen jullie dit op ? Bedankt!
Allereerst zou ik de radiatoren boosteren en van rad.folie voorzien. Hierdoor leveren ze meer vermogen. Of vervangen door grotere (of een combi...groter en boosteren).Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
Hoe zouden jullie het volgende oplossen. Ik heb een ELVX12S23E6V - Daikin Altherma 3 R F met ERRA12EW1 - Daikin Altherma 3 R buitenunit. Beneden vloerverwarming boven drie radiatoren. 1 Madoka thermostaat die beneden staat. Wanneer echter beneden de gevraagde temperatuur wordt behaald (wat quasi de hele tijd is) krijg ik geen warmte uit de radiatoren boven. Ik heb een oplossing gevraagd aan de installateur (volgens mij had hij dit kunnen weten) en die is er nu via twee wireless Honeywell thermostaten en extra kleppen op de collectoren. Alleen valt dat wat duur uit. Mijn vraag aan jullie: ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ben met de combinatie vloerverwarming en enkele radiatoren in verschillende ruimtes. Hoe lossen jullie dit op ? Bedankt!
Daarnaast kun je kijken of je de flow naar de vloerverwarming wat kunt knijpen want je benedenverdieping lijkt voldoende warmte te krijgen. Daarmee kun je wat extra flow over de radiatoren boven genereren. Kan wellicht door je vloerverwarmingsverdeler in te regelen/ te knijpen.
Die extra thermostaten begrijp ik niet, tenzij je twee circuits voedt met je warmtepomp.
Je kan in elk geval de circulatiepomp op 'altijd aan' zetten, verder misschien de flow in de VV iets verlagen zodat je systeem 24/7 kan draaien?Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
Bij mij werkt het heel behoorlijk, zelfs met T10 plaatradiatoren met een dT van 0,5 in de slaapkamers. In de badkamer werkt het nog iets beter met de designradiator, die heeft 12 verticale lamellen waar de flow echt geforceerd door alle kanalen gaat, daar haal ik gemakkelijk een dT van 4.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Pascal, bedankt. Als ik het goed begrijp is het idee om twee thermostaten te installeren, een beneden voor de vloerverwarming en een boven voor de radiatoren. Die van boven zou dan draadloos verbonden worden met een klep op de radiatorcollector die dan open zou gaan bij vraag. (Kan dat ??? moet toegeven dak ikzelf niet echt technisch onderlegd ben)Pascal P schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Allereerst zou ik de radiatoren boosteren en van rad.folie voorzien. Hierdoor leveren ze meer vermogen. Of vervangen door grotere (of een combi...groter en boosteren).
Daarnaast kun je kijken of je de flow naar de vloerverwarming wat kunt knijpen want je benedenverdieping lijkt voldoende warmte te krijgen. Daarmee kun je wat extra flow over de radiatoren boven genereren. Kan wellicht door je vloerverwarmingsverdeler in te regelen/ te knijpen.
Die extra thermostaten begrijp ik niet, tenzij je twee circuits voedt met je warmtepomp.
mawashigeri, bedankt. Maar als je de circulatiepomp op 'altijd aan' zet stijgt het verbruik van de Altherma dan niet enorm ?mawashigeri schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Je kan in elk geval de circulatiepomp op 'altijd aan' zetten, verder misschien de flow in de VV iets verlagen zodat je systeem 24/7 kan draaien?
Bij mij werkt het heel behoorlijk, zelfs met T10 plaatradiatoren met een dT van 0,5 in de slaapkamers. In de badkamer werkt het nog iets beter met de designradiator, die heeft 12 verticale lamellen waar de flow echt geforceerd door alle kanalen gaat, daar haal ik gemakkelijk een dT van 4.
Nee, juist niet! Het is alleen zo'n 40-60W van de pomp zelf die het water door de machine, vloer en panelen duwt, ook als de Altherma zelf geen warmte toevoegt. Het effect is dat je (hopelijk) wat warmte van je vloer naar je panelen brengt om de boel wat evenwichtiger te verwarmen.Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:37:
[...]
mawashigeri, bedankt. Maar als je de circulatiepomp op 'altijd aan' zet stijgt het verbruik van de Altherma dan niet enorm ?
Niettemin: 24/7 op een laag pitje pruttelen is comfortabeler.
Een mobiele airco zal vast een iets betere cop hebben dan 1. Anders kun je beter een electrisch kacheltje kopen.Atomius schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:01:
[...]
Een vriend van mij heeft geloof ik hetzelfde. Die gaat nu boven verwarmen met o.a. een COP 1 verrijdbare airco (zo één met een slang naar buiten) en t.z.t. misschien LT radiatoren (Jaga strada?) laten plaatsen. Maar een echte oplossing is er geloof ik nog niet. Het is vooral heel koud boven (14 graden dacht ik?).
Zelf heb ik op de bovenste verdieping te weinig vloerverwarming buis liggen (foutje tijdens de bouw?) en daarom laat ik daar nu een split unit airco installeren. Dan kan ik het in de winter precies die paar graden verwarmen als we een keertje thuiswerken (max paar dagen per week) en in de zomer een beetje koelen.
De vraag is of die klep wel nodig is. Als je met een warmtepomp verwarm je met lage aanvoertemperaturen en is het vaak nodig om 24/7 te verwarmen, omdat je constant het warmteverlies moet compenseren. Dat betekent ook dat je dan geen naregelingen en zo nodig hebt (al zeker niet op radiatoren). er valt niks na te regelen immers. Het is dus vooral je hydraulische balans tussen boven en onder eenmaal goed inregelen. Kan door waterzijdig inregelen.Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Pascal, bedankt. Als ik het goed begrijp is het idee om twee thermostaten te installeren, een beneden voor de vloerverwarming en een boven voor de radiatoren. Die van boven zou dan draadloos verbonden worden met een klep op de radiatorcollector die dan open zou gaan bij vraag. (Kan dat ??? moet toegeven dak ikzelf niet echt technisch onderlegd ben)
De mijne kan terug tot 1,8A soms zelfs even 1,3A.FransHe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:07:
ik heb een 6kW buitenunit maar het lijkt er op dat terug regelen in niet verder dan 6 A in de inverter gaat; daarna begint de WP te pendelen.
[Afbeelding]
Iemand met vergelijkbare ervaringen?
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, niet met radiatoren boven, maar met een heel korte vloerverwarming lus in de badkamer (enige verwarming) die maar niet warm wilde worden (vv via granieten tegels/ vv (te) diep in de vloer), duurt +- 2 uur nadat de wp aan is voordat die vloer eerst warmte heeft opgenomen en de tegels warmer worden (en dan begint het verwarmen van de ruimte dus pas). Probleem was idd dat de madoka door een goede warmteafgifte van de vv beneden (+ zon) veel te snel op temp kwam en dus de badkamer nooit een goede kans kreeg om op te warmen (wp runs van 3-4 uur had ik destijds).Pumpkin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
Uiteindelijk is het gelukt door de madoka op setpoint 25c te zetten (haalt die nooit) en de stooklijn zo laag mogelijk te zetten dat het slechts 20,5c wordt in de woonkamer. Daardoor draait de wp dus 24/7 nu en daarmee is het probleem opgelost. Die oplossing had echter een nieuw probleem: door de slechte warmteafgifte van de vloer was een bepaald minimum LWT nodig. die LWT zorgde er voor dat de vv beneden weer té warm werd. De oplossing voor mij is uiteindelijk geweest om 4 vd 5 vv groepen op bg en 3 van de 4 vv groepen op 1e verdieping (alleen badkamer niet) achter na-regeling te zetten (zelfbouw thermostaatkraan op de groep die aangestuurd worden door een esphome relais + een E-ink thermometer op elke kamer + home assistant die zorgt dat elke groep open/dicht gaat als het te warm/koud wordt op de kamer.
het geheel heeft me ongeveer 20 eu aan materiaal per ESP32 gekost, 10 eu per thermostaat kraan en 10 eu per thermostaat (ok, eigenlijk een thermometer en geen thermostaat, dus instellen kan alleen via HA maar dat doe je 1x en daarna nooit meer aankomen) Denk totaal 150-200 euro kwijt geweest voor iets waar de installateur (evohome had ik hiervoor) minimaal 500+ euro vroeg. Ik ben achteraf héél erg blij dat ik evohome de deur uit heb gedaan en op de dag van wp installatie toch af heb gezien van de naregeling via evohome. Alles draait nu lokaal, en via HA helemaal zelf in controle.
De altijd open groep op vv bg en de badkamer zijn voldoende (tot nu toe, draait ong 6 maanden nu) om de wp altijd z'n warmte af te laten geven, zelfs bij deze temperaturen en zelfs als alle thermostaatkranen dicht staan.
Ik heb een 8KW ERGA08EAV3H7 met een EHBX08EF6V.
werkt (na veel trial en error) nu heel goed en dik tevreden.
heb er nu nog een automation in HA bij gezet die kijkt of de temperaturen op de kamer niet alsnog te koud blijven, ondanks verwarming, en dan de LWT offset via de cloud een +1 of +2 geeft indien nodig, of -1 als het overal warmer is dan het setpoint. Die +1 of +2 is af en toe nodig als het goed koud wordt + harde wind.
Werkt heel goed
[ Voor 10% gewijzigd door MrRobin op 25-02-2025 19:46 ]
Pascal, dit is wat de installateur nu voorstelt maar wat ik te duur vind:Pascal P schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Allereerst zou ik de radiatoren boosteren en van rad.folie voorzien. Hierdoor leveren ze meer vermogen. Of vervangen door grotere (of een combi...groter en boosteren).
2 ST Gemotoriseerde 2-wegafsluiter 3/4 230V SPDT
hulpcontact
1 ST Wifi evohomesysteem met kleuren touchscreen RF
aan/uit ketelmodule
3 ST BDR91T Draadloze RF module aan/uit honeywell
1 ST DTS4 Digitale Kamerthermostaat draadloos - Wit
enkel ruimtebediening
1 ST MUURPLAAT + TRANSFO VOOR EVOHOME
HONEYWELL
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dit is wat mijn installateur nu voorstelt:MrRobin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:42:
[...]
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, niet met radiatoren boven, maar met een heel korte vloerverwarming lus in de badkamer (enige verwarming) die maar niet warm wilde worden (vv via granieten tegels/ vv (te) diep in de vloer), duurt +- 2 uur nadat de wp aan is voordat die vloer eerst warmte heeft opgenomen en de tegels warmer worden (en dan begint het verwarmen van de ruimte dus pas). Probleem was idd dat de madoka door een goede warmteafgifte van de vv beneden (+ zon) veel te snel op temp kwam en dus de badkamer nooit een goede kans kreeg om op te warmen (wp runs van 3-4 uur had ik destijds).
Uiteindelijk is het gelukt door de madoka op setpoint 25c te zetten (haalt die nooit) en de stooklijn zo laag mogelijk te zetten dat het slechts 20,5c wordt in de woonkamer. Daardoor draait de wp dus 24/7 nu en daarmee is het probleem opgelost. Die oplossing had echter een nieuw probleem: door de slechte warmteafgifte van de vloer was een bepaald minimum LWT nodig. die LWT zorgde er voor dat de vv beneden weer té warm werd. De oplossing voor mij is uiteindelijk geweest om 4 vd 5 vv groepen op bg en 3 van de 4 vv groepen op 1e verdieping (alleen badkamer niet) achter na-regeling te zetten (zelfbouw thermostaatkraan op de groep die aangestuurd worden door een esphome relais + een E-ink thermometer op elke kamer + home assistant die zorgt dat elke groep open/dicht gaat als het te warm/koud wordt op de kamer.
het geheel heeft me ongeveer 20 eu aan materiaal per ESP32 gekost, 10 eu per thermostaat kraan en 10 eu per thermostaat (ok, eigenlijk een thermometer en geen thermostaat, dus instellen kan alleen via HA maar dat doe je 1x en daarna nooit meer aankomen) Denk totaal 150-200 euro kwijt geweest voor iets waar de installateur (evohome had ik hiervoor) minimaal 500+ euro vroeg. Ik ben achteraf héél erg blij dat ik evohome de deur uit heb gedaan en op de dag van wp installatie toch af heb gezien van de naregeling via evohome. Alles draait nu lokaal, en via HA helemaal zelf in controle.
De altijd open groep op vv bg en de badkamer zijn voldoende (tot nu toe, draait ong 6 maanden nu) om de wp altijd z'n warmte af te laten geven, zelfs bij deze temperaturen en zelfs als alle thermostaatkranen dicht staan.
Ik heb een 8KW ERGA08EAV3H7 met een EHBX08EF6V.
werkt (na veel trial en error) nu heel goed en dik tevreden.
heb er nu nog een automation in HA bij gezet die kijkt of de temperaturen op de kamer niet alsnog te koud blijven, ondanks verwarming, en dan de LWT offset via de cloud een +1 of +2 geeft indien nodig, of -1 als het overal warmer is dan het setpoint. Die +1 of +2 is af en toe nodig als het goed koud wordt + harde wind.
Werkt heel goed
2 ST Gemotoriseerde 2-wegafsluiter 3/4 230V SPDT
hulpcontact
1 ST Wifi evohomesysteem met kleuren touchscreen RF
aan/uit ketelmodule
3 ST BDR91T Draadloze RF module aan/uit honeywell
1 ST DTS4 Digitale Kamerthermostaat draadloos - Wit
enkel ruimtebediening
1 ST MUURPLAAT + TRANSFO VOOR EVOHOME
HONEYWELL
Bedankt!mawashigeri schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:43:
[...]
Nee, juist niet! Het is alleen zo'n 40-60W van de pomp zelf die het water door de machine, vloer en panelen duwt, ook als de Altherma zelf geen warmte toevoegt. Het effect is dat je (hopelijk) wat warmte van je vloer naar je panelen brengt om de boel wat evenwichtiger te verwarmen.
Niettemin: 24/7 op een laag pitje pruttelen is comfortabeler.
Dus jij hebt zelf ook combinatie van vloerverwarming en radiatoren met 1 thermostaat? Bijkomende vraag: weet jij of er warmtepompconvectoren bestaan die wanneer ze te weinig warmte krijgen van de Altherma zelf elektrisch gaan "bijstoken" tot de gevraagde temperatuur (bv met ingebouwde thermostaat) ?
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma