Hier mijn observaties; misschien dat iemand zijn voordeel er mee kan doen.
Begin januari omgeschakeld naar regeling op vertrekwater.
stooklijn: 26 bij 10 / 27 bij -10.
WP draait 24 uur per dag.
DeltaT = 4
Geen gebruik boiler-functie; ik heb een separate warmwatervoorziening.
6kW monoblock.
ongeveer 100 m2 vloerverwarming; zeer zon-en windgevoelig huis, veel grote ramen op zuidwesten aan open water.
Bij zon snelle opwarming (kunnen de zonwering wel variëren); bij wind uit ZW en lage temperaturen relatief veel warmteverlies.
COP januari + eerste helft februari 2025 (2053/438) = 4,68 en dat is natuurlijk prachtig voor januari en februari.
De temperatuur in huis (als de zon niet schijnt) varieert tussen de 18 graden bij harde ZW-wind en de 19,5 bij rustig weer (ongeacht de buitentemperatuur. Dat is prima voor ons. Als we het 's avond fris vinden maken we de (efficiënte) houtkachel aan in de zithoek, dit heeft nauwelijks effect op het gedrag en verbruik van de WP.
Voorheen, op Madoka-temperatuurregeling, kregen we het niet goed ingeregeld door de invloed van wind, zon en houtkachel. Nachtverlaging maakte het nog erger, erg onrustig gedrag van de WP, met als gevolg veel defrosten en hoger verbruik. Nu verbruikt de WP gemiddeld ergens tussen de 400 en 800 Watt (12-18 kWh per etmaal) en draait steady en rustig. De defrosts zijn heel veel minder, vannacht bijvoorbeeld 2 korte defrosts bij een buitentemperatuur tussen de 1 en 4 graden.
Als de zon overdag schijnt en het huis opwarmt gaat de WP rustig pruttelen op het minimum vermogen en blijft de vloer op temperatuur. Voorheen sloeg de WP dan uit en pas weer aan als het buiten al behoorlijk koud was en de vloer te veel afgekoeld. Gevolg: hoog verbruik, veel defrosts.
Kortom: heel tevreden nu, het was vanochtend om 7:00 uur 19 graden in huis, de vloer is comfortabel op blote voeten en het verbruik zeer acceptabel. (vandaag tussen 00:00 en 08:00 -> ongeveer 6 Kwh.
P.S. Ik zag een discussie over een eenvoudige set-up voor gebruik overtollige zonnestroom voor warm water productie. Ook ik doe dat met een 'slimme' schakelaar (in mijn geval een Shelly Pro 1PM in de meterkast) voor mijn boiler (ouderwetse Daalderop boiler) een P1 meter en een combinatie van diverse merken (o.a. Shelly, Kaku en Homey) domotica. De Homey-hub stuurt alles aan en routeert overtollig stroom naar de Wallbox oplader van de auto, de boiler, etc. Betaalbaar en werkt prima.
P.S. 2 - Bij het inregelen op een dergelijk lage stooklijn moet je je huis en WP wel even de tijd geven een nieuw evenwicht te vinden. Bij ons duurde het denk ik wel een week voordat de warmtepomp in een rustige modus terechtkwam. Zo lang duurt het dus blijkbaar voordat de hele betonvloer 'verzadigd' is met een continue warmtetoevoer van 26 graden.
[
Voor 12% gewijzigd door
stekelTV op 13-02-2025 08:57
. Reden: verduidelijking ]
All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar