Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Een sticker zegt niets. Even op de unit zelf kijken (in het menu).RKRR schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:50:
Welke code staat er bij Informatie - Info - Modelnaam binnenunit als je op de unit zelf kijkt?
Er zit een sticker op met EHVH08S18EJ6V
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Testbedrijf Stelmotoren Back-upverwarming 2 gebruikt veel meer vermogen dan verwacht omdat de voeding van de back-upverwarming verkeerd is aangesloten. Zie hier onder het schema van mijn Altherma.
De tweede weerstand is aangesloten op twee fases: 400 V. Vermogen P = U x U / R = 400 V x 400 V / 27 ohm = 6.000 W.
De eerste en derde weerstand is aangesloten op een fase en nul: 230 x 230 / 27 = 2.000 W.
BUH1 (relais 1): 2.000 W
BUH2 (relais 2): 8.000 W
Beide: 10.000 W
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik ga een goed gesprek met de installateur voeren.
/f/image/jmU327QSr5KwjXprX7EkYam1.png?f=fotoalbum_large)
Daikin 8 kW EHVX08S23EJ6V + ERGA08EAV3H7 - P1P2MQTT bridge - HA
je hebt dus wel een 3 fase hoofdaansluiting en een 3 fase kabel naar je BUH lopen? Dan binnen in de unit de boel re-wiren en elke weerstand zijn eigen fase geven + N. aansluiten op 2 fases zonder N (400v) is geen goed idee inderdaad :-)Aeroplaniga schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:31:
Ik heb antwoord op mijn vraag.
Testbedrijf Stelmotoren Back-upverwarming 2 gebruikt veel meer vermogen dan verwacht omdat de voeding van de back-upverwarming verkeerd is aangesloten. Zie hier onder het schema van mijn Altherma.
De tweede weerstand is aangesloten op twee fases: 400 V. Vermogen P = U x U / R = 400 V x 400 V / 27 ohm = 6.000 W.
De eerste en derde weerstand is aangesloten op een fase en nul: 2.000 W.
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik ga een goed gesprek met de installateur voeren.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 01-02-2025 20:36 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ja, dat is zo aangesloten. Ik laat de installateur vooralsnog aan de beurt. Voor de tussentijd zou ik L3 nog uit kunnen schakelen in de meterkast. Dan heb ik twee weerstanden ter beschikking. Elk op een eigen fase en beide afzonderlijk geschakeld door een relais.Japie.G schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:33:
je hebt dus wel een 3 fase hoofdaansluiting en een 3 fase kabel naar je BUH lopen? [url="https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126562/0"]
Ook nakijken dat die nuldraad 6kW aankan dan!Aeroplaniga schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Ja, dat is zo aangesloten. Ik laat de installateur vooralsnog aan de beurt. Voor de tussentijd zou ik L3 nog uit kunnen schakelen in de meterkast. Dan heb ik twee weerstanden ter beschikking. Elk op een eigen fase en beide afzonderlijk geschakeld door een relais.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
mawashigeri schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:45:
[...]
Ook nakijken dat die nuldraad 6kW aankan dan!
Als de fases verschillen, loopt er dan 6kW door de N draad? Ben geen electro expert maar volgens mij toch niet?
Heb je een losse automaat per fase voor je BUH dan? Geen 3fase totaal automaat zegmaar? Aparte bedoening allemaal zo haha. Ik zou die L3 er maar af gooien ja. Of aan de WP kant, of als je een losse automaat hebt daar (Aeroplaniga schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Ja, dat is zo aangesloten. Ik laat de installateur vooralsnog aan de beurt. Voor de tussentijd zou ik L3 nog uit kunnen schakelen in de meterkast. Dan heb ik twee weerstanden ter beschikking. Elk op een eigen fase en beide afzonderlijk geschakeld door een relais.

De fasen zijn 120 graden verdraaid t.o.v. elkaar, dus als je met 230v zou rekenen kom je op 4kW uit.Japie.G schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:48:
[...]
offtopic:
Als de fases verschillen, loopt er dan 6kW door de N draad? Ben geen electro expert maar volgens mij toch niet?
Echter, die 230V is de effectieve spanning per fase, de werkelijke pieken zijn √2 × 230 V = 325 V.
Daarmee kom je op (bijna) 6kW uit, niet continue maar ook niet heel veel lager juist vanwege de faseverschillen.
In de winter zal het wel meevallen, maar de effectieve spanning kan natuurlijk ook 240V zijn!
Ik ben ook geen elektricien, dus als ik een fikse denkfout maak laat ik me graag corrigeren.
Nevermind, minnetjes moet je niet als plusjes optellen. Vergeet mijn bijdrage
[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 01-02-2025 21:09 ]
Nu je het zegt Japie, inderdaad. Dat is een 3 fase totaal automaat.Japie.G schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:51:
[...]
Heb je een losse automaat per fase voor je BUH dan? Geen 3fase totaal automaat zegmaar? Aparte bedoening allemaal zo haha. Ik zou die L3 er maar af gooien ja. Of aan de WP kant, of als je een losse automaat hebt daar () die uit. In ieder geval lijkt me 400v door dit element jagen ver buiten designspec..
Je kunt je al goed voorstellen hoe gek ik zelf stond te kijken op de bewuste avond van de installatie toen me de kilowatts om de oren vlogen en ook toen ik van de week de stelmotortest uitvoerde. Ik voelde meteen aan: hier zit iets goed fout.
Nee, vanwege de faseverschuiving zal er dan nog steeds 3 kW door de neutrale draad lopen wanneer er 2 belastingen van 3 kW over 2 v/d 3 fasen lopen. Met een derde belasting van 3 kW erbij op de derde fase, zal de stroom door de neutraal precies weer nul worden. Teken het maar eens uit in een vectordiagram.Japie.G schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:48:
[...]
offtopic:
Aan de wp kant zorgen dat die NIET meer aan kan tot het is opgelost. Lijkt me echt niet lekker dit :-) Kan het mis hebben, maar het lijkt me zelfs onveilig.Aeroplaniga schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Nu je het zegt Japie, inderdaad. Dat is een 3 fase totaal automaat.
Je kunt je al goed voorstellen hoe gek ik zelf stond te kijken op de bewuste avond van de installatie toen me de kilowatts om de oren vlogen en ook toen ik van de week de stelmotortest uitvoerde. Ik voelde meteen aan: hier zit iets goed fout.
Ben nog wat aan t finetunen,en je verwees hier naar een excel in een geel blok. Ik zie zo niets staan.RonJ schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:36:
[...]
Waar (bij welke buitentemp.) begint en eindigt die stooklijn? 20 is iig te laag zoals al aangegeven. Ik zou eens beginnen met 27 bij +10 en 37 bij -10 en kijken hoe het gaat. Bijstellen doe je dan als volgt:
[Afbeelding]
Verder:
- De meeste instellingen zijn alleen beschikbaar als installateursgebruiker. Dus je moet eerst naar gebruikersprofiel en dan pincode 5678 ingeven. Zet m daarna weer terug met 1234, anders doet de app het niet meer.
- Hebben ze alleen die vloerverwarming? Of ook radiatoren? Zet de Delta-T dan op 5 resp. 8 graden.
- Zet de overregeling op 3 graden
- Zet de backup heater op toegestaan en bij een wandmodel met los boilervat de booster op "alleen legionella". De evenwichtsinstelling voor de BUH op -10.
Tot slot: Het is een apparaat met een enorme hoeveelheid instellingen, die ook niet altijd helemaal werken zoals je misschien verwacht. Dus ik zou je echt aanraden even goed de handleiding, of nog liever, de installateurs referentie handleiding (te vinden op www.daikintechnicaldatahub.eu) door te lezen. Als je het engels goed machtig bent zou ik die pakken over de nederlandse, de terminologie is een beetje uit/naar het vlaams vertaald en daarom soms wat verwarrend (bijv. beperkt betekend eigenlijk uit).
Wat ook handig is, in de gele box hieronder staat een excel sheet met de instellingen van tientallen lezers hier. Door die te vergelijken met de jouwe kom je er ook snel achter of dingen afwijken.
Waar vind ik deze? edit: sorry... gevonden helemaal onderaan. Ik was op zoek naar een post.
Verbruik bij mij thuis was in januari zo'n 440kwh. Schoonouders 1000 kwh.. hebben de stooklijn nog op die lage instelling gehad <25 graden startpoint. Dat zal wel een groot deel van de oorzaak voor extreem hoge verbruik zijn denk ik?
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 02-02-2025 17:55 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
is het mogelijk dat ik in de instellingen een prioriteit instel dat hij altijd eerst mijn DHW doet en dan pas mijn Verwarming.
ik heb een Daikin EBLA09D3W1, maar kan kan het niet zo 1, 2, 3, vinden.
Alvast bedankt.
#[9.6.1] code [5-02] Space heating priority?Enzoz89 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:50:
Hallo allemaal,
is het mogelijk dat ik in de instellingen een prioriteit instel dat hij altijd eerst mijn DHW doet en dan pas mijn Verwarming.
ik heb een Daikin EBLA09D3W1, maar kan kan het niet zo 1, 2, 3, vinden.
Alvast bedankt.
Misschien dat deze parameter ook een gunstige uitkomst geeft, maar hij zorgt er eigenlijk voor dat de Ruimteverwarming wel of geen voorrang heeft.mawashigeri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:13:
[...]
#[9.6.1] code [5-02] Space heating priority?
Als de Ruimteverwarming geen voorrang heeft [5-02] = 0, dan wil dat niet automatisch zeggen, dat dan de DHW voorrang heeft naar mijn idee. Maar aan de andere kant: meer dingen om te verwarmen zijn er niet!
Hebben de bladen met motor vervangen of alleen motor?roykamerman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Bij temperaturen boven de 5 graden hoor je het nauwelijks, zodra de unit harder gaat werken begint hij ook harder te "trommelen" mei vorig jaar zelfde probleem. Toen zou de ventilatormotor kapot zijn. Zou nooit voorkomen. Deze is toen na bezoek van daikin vervangen. Afgelopen donderdag motor weer vervangen na zelfde geluidsproblemen. Nu echter niet heel veel verbetering. Vraag me dan ook af of er niet meer aan de hand is. Was.benieuwd of iemand hier dit ook heeft meegemaakt.
Zou zeggen onbalans in het fanblad namelijk
Energieverbruik Klimaatregeling: 728 kWh
Geproduceerd Klimaatregeling: 2862 kWh
SCOP Klimaatregeling: 3,93
Energieverbruik Warmwatertank: 44 kWh
Geproduceerd Warmwatertank: 94 kWh
SCOP Warmwatertank: 2,14
Energieverbruik Totaal: 772 kWh
Geproduceerd Totaal: 2956 kWh
SCOP Totaal: 3,83
De vele defrosts zullen waarschijnlijk de oorzaak zijn.
SCOP is niet over 1 maand maar over 1 jaar.piieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:22:
Is bij jullie de seasonal COP over januari ook zo "laag"?
Verder hier ook een lagere COP over januari ;-)
Ik weet wat ik wil:Technician- schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:11:
[...]
ik weet niet of je het bewust doet maar nu zeg je nog steeds niet welke kabels/spanning je aanlevert op de BUH aansluiting.
Het is nl heel makkelijk moet je wel vertellen welke kabel je aanbiedt dat is nl de hele crux hoe je eea aansluit.
Vanuit de meterkast zijn vier draden naar de Altherma gelegd: 3 maal fase en éénmaal nul.
1. Model 9W in plaats van 6V (volledig vervangen). 3/6 kW. Als dat niet kan;
2. Model 6V ombouwen naar model 9W (andere heater met weerstanden van 100 in plaats van 27 ohm). 3/6 kW. Als dat niet kan;
3. Model 6V ombouwen naar weerstanden in ster-configuratie (centrale nul). 2/6 kW. Als dat niet kan;
4. Meterkast ombouwen en model 6V correct aansluiten. 2/4 kW.
Eens kijken wat mij gaat lukken.
Mijn cop over januari is voor verwarmen 3,28 en voor tapwater 1,86. Komt inderdaad door de vele defrostst. Maar Januar en februari zijn mij mij altijd wel de slechtste maanden.piieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:22:
Energieverbruik 547 geproduceerd 1810cop 3,31
SWW
Energieverbruik 64 geproduceerd 151 cop 2,36
Heel 2024:
Verwarming
Energieverbruik 2561 geproduceerd 8927 cop 3,49
SWW
Energieverbruik 1265 geproduceerd 2008 cop 1,59
SWW over 2024 heel slecht doordat de installateur van Daikin deze op 5 blokken had gezet (comfort 53 graden) waardoor deze constant aan het verwarmen was. Tevens de desinfectie op vrijdagnacht gezet i.p.v. vrijdagoverdag (i.v.m. zonnepanelen).
Vindt de cop van de verwarming over heel 2024 niet geweldig. Heb gelezen dan deze wel 4,6 zou kunnen halen.
/f/image/WpFiEhITfHPLhRUgp77ur12a.png?f=fotoalbum_large)
Geproduceerd Klimaatregeling: 2938 kWh
COP Klimaatregeling: 3,8
Energieverbruik Warmwatertank: 102 kWh
Geproduceerd Warmwatertank: 236 kWh
COP Warmwatertank: 2,3
overall cop: 3.6
Ik haat defrosts
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Vaak heb je twee stappen.
Bij het 6V model heb je waarschijnlijk 2x 2 kW of misschien wel een andere configuratie.
En bij het 9W model 1x 3 kW en 1x 6 kW.
Er worden (zo lees ik het op dit forum) verschillende weerstanden aan of uitgeschakeld via relais.
Tot zover alles nog wel duidelijk.
Maar...
- Zijn die weerstanden de daadwerkelijke verwarmingselementen, of zijn het voorschakelweerstanden vóór een of meerdere verwarmingselementen?
- Zijn er daadwerkelijk meerdere verwarmingselementen, of worden de weerstanden parallel geschakeld, waardoor er een hogere stroom loopt door het verwarmingselement?
- Zijn die weerstanden standaard? Altijd zo'n Ohmse waarde dat er of 2 kW of 3 kW wordt opgenomen?
Wie heeft zo'n BUH wel eens uit elkaar gehad en weet hier meer van?
Jij hebt exact dezelfde configuratie (buitenunit en binnenunit) als die wij hebben. Die van ons kan ook niet koelen. Ook 180 liter met twee personen.RKRR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:01:
Verwarming
Energieverbruik 547 geproduceerd 1810cop 3,31
SWW
Energieverbruik 64 geproduceerd 151 cop 2,36
Heel 2024:
Verwarming
Energieverbruik 2561 geproduceerd 8927 cop 3,49
SWW
Energieverbruik 1265 geproduceerd 2008 cop 1,59
[...]
Ik kan niet de jaaropbrenst van 2024 aflezen op het display van de binnenunit.
Ik kan wel het jaarverbruik van 2024 herleiden op de Onecta-app door het verbruik van alle maanden bij elkaar op te tellen.
Maar vanaf de indienststelling (september 2023) van de warmtepomp kan ik de waarden wel aflezen op het display.
Verwarming
Energieverbruik 4737 geproduceerd 20639 cop 4,35
SWW
Energieverbruik 631 geproduceerd 1293 cop 2,05
Totaal
Energieverbruik 5368 geproduceerd 21932 cop 4,08
In het begin stond hier ook lang niet alles ideaal ingesteld, maar dankzij dit forum is het rendement in de loop van de tijd wel omhoog gegaan.
Over december 2024 had ik de volgende waarden:
Verwarming cop 5,02
SWW cop 2,09
Totaal cop 4,77
Laag?piieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:22:
Bij jou is het relatief vrij hoog hoor.
In de monitoring van vele warmtepompen zitten de meesten in januari zelf onder de 3.
Dit zijn niet de pompen met de allerbeste afgifte maar die wel in december (ruim)boven de 4 presteerden. Ongeving Twente, hier was het nog wel een stukje slechter dan bv aan de kust.
Zo kan het niet zitten want die elementen mogen maar 230V hebben.Aeroplaniga schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:31:
Ik heb antwoord op mijn vraag.
De eerste en derde weerstand is aangesloten op een fase en nul: 230 x 230 / 27 = 2.000 W.
[Afbeelding]
Denk dat er een ster zit op aansluiting 2.
Mooiste is gewoon 1 fase 230V aansluiten op het eerste element en fase 2 “uitprogrammeren”
Als je met 3 fasen aankomt dan ombedraden naar 400V in ster.
Is het 2 stuks 230V 16A
Dan gewoon de draden van het derde element van de klem halen en afdoppen.
Dan is het gewoon:
Fase 1 3kw fase 2 (1+2) 6kw
Of 2 kW per fase wat was het ook weer?
Jouw cop over 2024 is toch een stuk beter dan die van ons?
SWW is bij ons voor 2024 heel slecht door, zoals aangegeven de instellingen die Daikin heeft ingesteld, maar ik heb deze later op 1 x per dag naar 47 graden gezet en de desinfectie er op vrijdagmiddag achteraan waardoor de cop voor SWW beter is geworden.
December was 342 1376 cop 4,02 en 55 144 cop 2,62
Dit zijn de instellingen voor SWW bij ons. Misschien kun jij eens een week dezelfde instellingen proberen en kijken hoe de COP uitvalt. Mocht het beter zijn en het comfort van baden/douchen is oké, dan kun je hem zo laten staan. Mocht het slechter zijn, dan zet je hem gewoon weer terug op jouw huidige waarden.RKRR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:06:
Piieter,
Jouw cop over 2024 is toch een stuk beter dan die van ons?
SWW is bij ons voor 2024 heel slecht door, zoals aangegeven de instellingen die Daikin heeft ingesteld, maar ik heb deze later op 1 x per dag naar 47 graden gezet en de desinfectie er op vrijdagmiddag achteraan waardoor de cop voor SWW beter is geworden.
December was 342 1376 cop 4,02 en 55 144 cop 2,62
:strip_exif()/f/image/unJMdj06rwtK9Ts46pwpcBpK.jpg?f=fotoalbum_large)
P.S. Ik vind een COP van 2,62 helemaal niet slecht voor SWW. Je moet niet vergeten, dat na het opwarmen van het water een groot deel van de dag het water weer afkoelt en die energie wordt niet gebruikt.
@RKRR Aanvulling:
Misschien is dit wat duidelijker.
:strip_exif()/f/image/VidAn6Bb74y6URzKSVxboiyW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door piieter op 03-02-2025 19:15 ]
Bedankt., zal er eens naar kijken of ik dit zo kan instellen.
Unit (&woning als je er op klikt):RKRR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:06:
assje,
Wat voor wp heb je en wat zijn je instellingen?
Stooklijn:assje schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:34:
Twee warmtepompen/systemen:
- L/W Daikin ERGA08 t.b.v. vloerverwarming (BG&Badkamer) en SWW
- L/L Daikin 4MX68 t.b.v. koelen en verwarmen verdieping (4x binnenunit)
:strip_exif()/f/image/MJ1heEVv1t8nX0bVPCO2Ido1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 03-02-2025 17:09 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Mijn stooklijn is het hele jaar door weersafhankelijk 28 @ -10 en 26 @ 15 met ∆T = 3RKRR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:02:
Vindt de 2,62 voor SWW ook niet slecht maar de cop van 3,49 voor verwarmen over heel 2024 wel laag.
Bedankt., zal er eens naar kijken of ik dit zo kan instellen.
Instelling kamerthermostaat = 20,5 ; geen nachtverlaging ; afwijking = -1,5
Instelling kamerthermostaat wordt nagenoeg nooit behaald, behalve in de zomer.
Met de vele defrosts in de afgelopen periode liep de kamertemperatuur wel iets terug tussen 19,7 en 20,5, maar dit was nog niet onbehaaglijk.
33 17 28 -6
∆T = 4
geen nachtverlaging
thermostaat 20,5 afwijking -1
themperatuur blijft redelijk op de 20,5
wordt altijd gehaald
Misschien is er nog winst te behalen, als je de stooklijn nog iets lager maakt. En ∆T naar 3.RKRR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:39:
Mijn stooklijn ook hele jaar:
33 17 28 -6
∆T = 4
geen nachtverlaging
thermostaat 20,5 afwijking -1
themperatuur blijft redelijk op de 20,5
wordt altijd gehaald
Maar het moet natuurlijk wel comfortabel blijven en het hangt ook af van je persoonlijke situatie (mate van isolatie van de woning, mate van ventilatie, vloerverwarming of radiatoren of mix etc.)
Veel dingen kunnen van invloed zijn.
Zoninstraling, sterke wind, koken (indien niet ver verwijderd van de kamerthermostaat) etc.
Misschien heb je wel gelijk, maar ik vind een COP van beneden de 4 een beetje teleurstellend.Technician- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:34:
[...]
Laag?
Bij jou is het relatief vrij hoog hoor.
In de monitoring van vele warmtepompen zitten de meesten in januari zelf onder de 3.
Dit zijn niet de pompen met de allerbeste afgifte maar die wel in december (ruim)boven de 4 presteerden. Ongeving Twente, hier was het nog wel een stukje slechter dan bv aan de kust.
Omgeving Noord Drenthe zal niet zoveel verschillen van Twente.
Misschien moet ik ook nog eens in deze richting experimenteren.piieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Mijn stooklijn is het hele jaar door weersafhankelijk 28 @ -10 en 26 @ 15 met ∆T = 3
Instelling kamerthermostaat = 20,5 ; geen nachtverlaging ; afwijking = -1,5
Instelling kamerthermostaat wordt nagenoeg nooit behaald, behalve in de zomer.
Met de vele defrosts in de afgelopen periode liep de kamertemperatuur wel iets terug tussen 19,7 en 20,5, maar dit was nog niet onbehaaglijk.
Bij mij draait de warmtepomp vaak op vermogen hoger dan minimum en vervolgens gaat hij overdag uit omdat temperatuur dan gehaald is. Als gevolg heb ik de gehele winter uiteindelijk met nachtverlaging gedraait tussen 23:00-05:00.
Lijkt dus nog winst te behalen. Vind het wel echt lastig met de nogal beperkte informatie die vanuit Onecta beschikbaar is (maar geen zin in gedoe).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Heb jij met je delta T op 3 niet dat de flow heel erg hoog wordt?piieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:52:
[...]
Misschien is er nog winst te behalen, als je de stooklijn nog iets lager maakt. En ∆T naar 3.
Maar het moet natuurlijk wel comfortabel blijven en het hangt ook af van je persoonlijke situatie (mate van isolatie van de woning, mate van ventilatie, vloerverwarming of radiatoren of mix etc.)
Veel dingen kunnen van invloed zijn.
Zoninstraling, sterke wind, koken (indien niet ver verwijderd van de kamerthermostaat) etc.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt gekeken naar de flow. Ik heb tot dusver ook nog nooit stromingsgeluiden in de leidingen gehoord. Ik zal af en toe eens even kijken hoe het met de flow staat. Als ik meer gegevens heb, dan laat ik het wel even weten.Atomius schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:36:
[...]
Heb jij met je delta T op 3 niet dat de flow heel erg hoog wordt?
Aanvulling: 04-02-2025
Vanmorgen eens even een kwartiertje de sensoren in de gaten gehouden.
Het debiet van de flow was tussen 24,0 en 24,5 liter/minuut.
[ Voor 14% gewijzigd door piieter op 04-02-2025 09:24 ]
De flow moet ook eigenlijk wel redelijk hoog zijn, want als je een lage stooklijn hebt en een kleine delta T, dan moet de warmtepomp toch de mogelijkheid hebben om de vereiste energie in de vloer te pompen. Dat kan dan alleen maar met een hoog debiet.Atomius schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:36:
[...]
Heb jij met je delta T op 3 niet dat de flow heel erg hoog wordt?
De flow is 1 van de instrumenten waar de wp mee regelt. Als die continu op zn max staat regelt de wp niet meer optimaal. Lijkt me niet goed.piieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:38:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt gekeken naar de flow. Ik heb tot dusver ook nog nooit stromingsgeluiden in de leidingen gehoord. Ik zal af en toe eens even kijken hoe het met de flow staat. Als ik meer gegevens heb, dan laat ik het wel even weten.
Aanvulling: 04-02-2025
Vanmorgen eens even een kwartiertje de sensoren in de gaten gehouden.
Het debiet van de flow was tussen 24,0 en 24,5 liter/minuut.
Bij ons is de minimale dt daarom 5. Bij 4 staat ie continu op max als het buiten kouder is dan 3 graden.
Op zich jammer want bij dt 4 is de warmteverdeling in ons huis net wat beter.
Is er eigenlijk een andere manier om de flow hoger te maken?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Leidingen met een grotere diameter toepassen, maar dat is niet zomaar te wijzigen in een bestaande situatie, tenzij de bestaande leidingen gewoon te klein gedimensioneerd zijn. Dan moet je wel. In het begin had de installateur bij ons ook bestaande leidingen van de oude cv-installatie gebruikt. Later zijn de leidingen vanaf de warmtepomp tot aan de verdelers vervangen door grotere. Dat was een hele verbetering. Vóór het vervangen van die buizen was het systeem niet goed waterzijdig in te regelen. Veel te gevoelig voor ook maar de kleinste wijziging.GJA schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:59:
[...]
De flow is 1 van de instrumenten waar de wp mee regelt. Als die continu op zn max staat regelt de wp niet meer optimaal. Lijkt me niet goed.
Bij ons is de minimale dt daarom 5. Bij 4 staat ie continu op max als het buiten kouder is dan 3 graden.
Op zich jammer want bij dt 4 is de warmteverdeling in ons huis net wat beter.
Is er eigenlijk een andere manier om de flow hoger te maken?
Eigenlijk weerstand in het algemeen verminderen. En leidingen met grotere diameter is waarschijnlijk de beste verbetering hierin. Maar denk ook aan knietjes ipv bochten. Elk knietje verhoogd de weerstand (al durf ik niet te zeggen hoeveel dit uitmaakt).piieter schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:19:
[...]
Leidingen met een grotere diameter toepassen, maar dat is niet zomaar te wijzigen in een bestaande situatie, tenzij de bestaande leidingen gewoon te klein gedimensioneerd zijn. Dan moet je wel. In het begin had de installateur bij ons ook bestaande leidingen van de oude cv-installatie gebruikt. Later zijn de leidingen vanaf de warmtepomp tot aan de verdelers vervangen door grotere. Dat was een hele verbetering. Vóór het vervangen van die buizen was het systeem niet goed waterzijdig in te regelen. Veel te gevoelig voor ook maar de kleinste wijziging.
Medio oktober vorig jaar heb ik gemeld dat de SCOP van mijn systeem sterk verminderd was en dat dit mogelijk zou kunnen komen door een niet correcte vullingsgraad van de splitunit.
De gegevens waren: 11/21-11/22: SCOP 4,226; 11/22-11-23 na optimaliseren systeem met o.a verwijderen van de circulatie pomp op de vloerverwarming SCOP 4,708.
In Jan 2024 is vervolgens de lekkende aansluiting op de buitenunit vervangen en 300 cc koelmiddel toegevoegd. Het resultaat een SCOP over 2024 van 3,203!!
Medio November heeft de installateur de gehele leiding vacuum gezogen en hergevuld met de standaard hoeveelheid koelmiddel. Deze actie mocht niet baten. Het systeem bleef slecht performen.
Medio januari heeft de installateur het systeem wederom vacuüm getrokken en gevuld met een nieuwe, volledig maagdelijke vulling. Maw geen hergebruik van de oude, mogelijk gecontamineerde vulling.
Het is nog te vroeg om je juichen maar de indicatie van de COP gemeten over de laatste week is dat deze licht hoger (+10%) is dan de door Daikin afgegeven COP.
Systeem: ERGA08EAV3, EHVX08S18EA9W: SCOP Volgens Daikin bij 35C= 4,56
Inmiddels ben ik erachter dat als ik de unit linksvoor iets opkrik zodat de veerdemper iets omhoog komt het trommelend geluid https://files.fm/u/9bf7mb7vee wat zachter wordt.roykamerman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:43:
Mijn daikin altherma 3 h mt (epra12) monoblock blijft ons ergenis geven. Gisteren is door de installateur voor de 3e keer de ventilatormotor vervangen. Hij blijft echter een trommelend geluid maken.zie film. Op de tweede film geluid opgenomen aan de achterzijde van de unit. Herkent iemand dit probleem en hoe is dat bij hem opgelost? Alvast dank voor de reactie.
https://streamable.com/p6v6ih
https://streamable.com/ktpbff
Hier lijkt dan ook enige relatie in zitten.
Er zitten nu veerdempers tot 120kg onder. Volgens mij deze. https://www.aircozonderst...sdemper-set-tot-120kg-m8/
De unit zelf weegt echter ca. 130kg. Je ziet ook dat de dempers vrij diep zijn ingeduwd.
De oorzaak van het trommelen is hiermee nog niet achterhaald maar het dempen hiervan is dus wel op te lossen door de unit iets op te krikken en de veer meer ruimte te geven.
Herkenbaar bij iemand? Is bekend of er ook zwaardere veerdempers zijn. volgens de installateur namelijk niet.
De link tussen geen hoorbaar trillend geluid boven de 5 graden en wel trillend geluid onder de 5 graden is mij niet helemaal helder. Wellicht een combinatie van het harder moeten werken van de unit waardoor er meer resoneert en door ijsvorming nog meer gewicht op de veren duwt. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem echter ook in mei toen het ruim boven de 5 graden was. Als het goed is krijg ik volgende week in ieder geval een offerte om de unit van het dak af te halen en op de grond te zettenroykamerman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:54:
[...]
Inmiddels ben ik erachter dat als ik de unit linksvoor iets opkrik zodat de veerdemper iets omhoog komt het trommelend geluid https://files.fm/u/9bf7mb7vee wat zachter wordt.
Hier lijkt dan ook enige relatie in zitten.
Er zitten nu veerdempers tot 120kg onder. Volgens mij deze. https://www.aircozonderst...sdemper-set-tot-120kg-m8/
De unit zelf weegt echter ca. 130kg. Je ziet ook dat de dempers vrij diep zijn ingeduwd.
De oorzaak van het trommelen is hiermee nog niet achterhaald maar het dempen hiervan is dus wel op te lossen door de unit iets op te krikken en de veer meer ruimte te geven.
Herkenbaar bij iemand? Is bekend of er ook zwaardere veerdempers zijn. volgens de installateur namelijk niet.
Hoe het bij de epra12 zit weet ik niet, maar bij de 4-8 kW-serie wordt de fansnelheid redelijk 'binair' geregeld. Onder de 4°C oid gaat de fan ineens een stuk harder draaien, daarboven een stuk zachter. Het is een gokje maar misschien heeft dat ermee te maken.roykamerman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:33:
[...]
De link tussen geen hoorbaar trillend geluid boven de 5 graden en wel trillend geluid onder de 5 graden is mij niet helemaal helder. Wellicht een combinatie van het harder moeten werken van de unit waardoor er meer resoneert en door ijsvorming nog meer gewicht op de veren duwt. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem echter ook in mei toen het ruim boven de 5 graden was. Als het goed is krijg ik volgende week in ieder geval een offerte om de unit van het dak af te halen en op de grond te zetten
Geen idee wat er gewijzigd is…
(Los van het feit dat in mn app de kamer temp opeens 28 graden is…
Edit: en nu na een half uurtje weet ie weer dat het hier gewoon 19,5 graadjes is.
[ Voor 57% gewijzigd door Teejbeej op 05-02-2025 18:14 ]
Ik heb een redelijk lage stooklijn waarmee de WP in principe 24/7 lekker doorbromt. Echter werd het vandaag zo warm door het zachte weer en de vele zoninval dat de thermostaat setpoint van 21,5 bereikt werd.
WP sloeg af en heeft het grootste gedeelte van de middag niet verwarmd. Aan het einde van de middag sloeg de thermostaat weer aan.
De BUH ging echter tegelijk meteen ook aan en bleef zeker een half uur aan totdat ik via de ONECTA app de Klimaatregeling uit en een paar minuten later weer aan had gezet. Nu draait de WP weer normaal.
Wat is hier aan de hand? Waarom vindt de WP het nodig om bij 7 graden buiten en het aangaan van de thermostaat vol te gaan draaien op de BUH?
Als het water onder de 25 ° komt dan verwarmd het eerst op de BUH tot 26 en dan gaat het over op de warmtepomp! Is hier al eens voorbij gekomen!Tom2828 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:37:
Vandaag heb ik voor de tweede keer in korte tijd iets geks meegemaakt met de warmtepomp.
Ik heb een redelijk lage stooklijn waarmee de WP in principe 24/7 lekker doorbromt. Echter werd het vandaag zo warm door het zachte weer en de vele zoninval dat de thermostaat setpoint van 21,5 bereikt werd.
WP sloeg af en heeft het grootste gedeelte van de middag niet verwarmd. Aan het einde van de middag sloeg de thermostaat weer aan.
De BUH ging echter tegelijk meteen ook aan en bleef zeker een half uur aan totdat ik via de ONECTA app de Klimaatregeling uit en een paar minuten later weer aan had gezet. Nu draait de WP weer normaal.
Wat is hier aan de hand? Waarom vindt de WP het nodig om bij 7 graden buiten en het aangaan van de thermostaat vol te gaan draaien op de BUH?
Wat suf. Voelt een beetje als gestraft worden voor goede isolatie en gebruik maken van zoninval.Kasseilegger schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:18:
[...]
Als het water onder de 25 ° komt dan verwarmd het eerst op de BUH tot 26 en dan gaat het over op de warmtepomp! Is hier al eens voorbij gekomen!
Er is vast geen manier om aan de WP de instructie te geven dat hij minimaal 26 graden aanvoertemperatuur moet blijven houden? Zeker bij dit soort buitentemperaturen waarbij je weet dat de thermostaat snel weer aan gaat?
Ik wil me even verdiepen in hun settings.
Als ik het goed heb is dit de weeraafhankelijke stooklijn?
Wat kan ik daar het best instellen?
En zijn er nog andere instellingen die belangrijk zijn om na te lopen? Is er een mogelijkheid dat het elektrisch element toch nog te vaak bijspringt?
Pak ook de datasheet er even bij.
:strip_exif()/f/image/52qqDYE8s7Bx3TySsKiPKPP3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zuQLe89yaByq1OrPiKiUFDmG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IaIyfx2mQ8Xsqgofm70eEO1a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pV1A8UuUmtwxNt2qcQvlMTpr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 05-02-2025 19:11 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dat is wel een erg hoge stooklijn.pentaw1nz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:02:
Bij schoonouders een verbruik van 40kw op 1 dag.
Ik wil me even verdiepen in hun settings.
Als ik het goed heb is dit de weeraafhankelijke stooklijn?
Wat kan ik daar het best instellen?
En zijn er nog andere instellingen die belangrijk zijn om na te lopen? Is er een mogelijkheid dat het elektrisch element toch nog te vaak bijspringt?
Pak ook de datasheet er even bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar zonder info over het huis en type verwarming kan niemand je helpen.
Woning en WP:Arz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:27:
[...]
Dat is wel een erg hoge stooklijn.
Maar zonder info over het huis en type verwarming kan niemand je helpen.
- Het is een 8KW altherma met BUH.
- SWW is middels aparte Atlantic Explorer
- Vrijstaande woning. Triple glas. Vloer isolatie. Spouw en dak isolatie matig.
- Vloerverwarming gelegd als bijverwarming, en daarbij nog enkele radiatoren in huis.
De stooklijn begon eerder onder de 26 graden, dat is toen aangepast omdat dan onnodig vaak de BUH aan zou gaan.
Schoonvader heeft zelf wat zitten proberen met een stooklijn vanaf 49 graden schuin naar beneden en gaf aan dat het toen nog maar 18 graden werd in huis.
Ik ga er morgen even naartoe om e.e.a. te checken. Ben ondertussen redelijk thuis in warmtepomp en CV installaties, maar heb zelf een hele andere WP. Moet dus echt even gaan worstelen met de instellingen en de datasheet.
Alle tips zijn welkom.
Ik zou in ieder geval denken dat de stooklijn echt wel wat lager kan. Als ik het goed zie heeft hij nu 45 graden bij -10 en 35 graden bij 0? Valt ook wel mee?
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 05-02-2025 19:36 ]
Hier lijkt hij nu niet te updaten. Zie de melding steeds terugkomen in de app. Straks of morgen maar eens naast de unit staan en kijken of er überhaupt wat gebeurt als ik op update klik.Teejbeej schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:35:
Update 7.7.0 nu wel kunnen draaien.
Geen idee wat er gewijzigd is…
(Los van het feit dat in mn app de kamer temp opeens 28 graden is…)
Edit: en nu na een half uurtje weet ie weer dat het hier gewoon 19,5 graadjes is.
Ik keek net nog eens. Nu staat de BUH al meer dan een uur aan. Via ESPAltherma geeft hij niet aan dat de aanvoertemperatuur omhoog gaat. Die blijft steken op 22 graden.Kasseilegger schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:18:
[...]
Als het water onder de 25 ° komt dan verwarmd het eerst op de BUH tot 26 en dan gaat het over op de warmtepomp! Is hier al eens voorbij gekomen!
Erg raar…
Het lijkt wel of de compressor niet meer mee wil doen?
Je 2e foto laat anders zien dat bij 5 graden buitentemperatuur de stooklijn al 40 graden is.pentaw1nz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:33:
[...]
Woning en WP:
- Vloerverwarming gelegd als bijverwarming, en daarbij nog enkele radiatoren in huis.
De stooklijn begon eerder onder de 26 graden, dat is toen aangepast omdat dan onnodig vaak de BUH aan zou gaan.
Schoonvader heeft zelf wat zitten proberen met een stooklijn vanaf 49 graden schuin naar beneden en gaf aan dat het toen nog maar 18 graden werd in huis.
Ik ga er morgen even naartoe om e.e.a. te checken. Ben ondertussen redelijk thuis in warmtepomp en CV installaties, maar heb zelf een hele andere WP. Moet dus echt even gaan worstelen met de instellingen en de datasheet.
Alle tips zijn welkom.
Ik zou in ieder geval denken dat de stooklijn echt wel wat lager kan. Als ik het goed zie heeft hij nu 45 graden bij -10 en 35 graden bij 0? Valt ook wel mee?
Dus bij 0 graden zal het wel hoger liggen.
Maar misschien heeft dat huis het ook wel nodig met de huidige isolatie en de radiatoren.
Ik heb hetzelfde. Melding blijft inderdaad terug komen.Kartmans1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:37:
[...]
Hier lijkt hij nu niet te updaten. Zie de melding steeds terugkomen in de app. Straks of morgen maar eens naast de unit staan en kijken of er überhaupt wat gebeurt als ik op update klik.
Zojuist nog een keer uit- en weer aan gezet via de Onecta app. Nu lijkt de compressor wel mee te willen doen...Tom2828 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:44:
[...]
Ik keek net nog eens. Nu staat de BUH al meer dan een uur aan. Via ESPAltherma geeft hij niet aan dat de aanvoertemperatuur omhoog gaat. Die blijft steken op 22 graden.
Erg raar…
Het lijkt wel of de compressor niet meer mee wil doen?
Klopt idd. Verkeerd gezien. Ik ga proberen of de stooklijn nog iets zuiniger kan.Arz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:57:
[...]
Je 2e foto laat anders zien dat bij 5 graden buitentemperatuur de stooklijn al 40 graden is.
Dus bij 0 graden zal het wel hoger liggen.
Maar misschien heeft dat huis het ook wel nodig met de huidige isolatie en de radiatoren.
Zijn er nog andere belangrijke instellingen? De tip over de BUH onder de 25 graden was biiv een hele welcome.
Zijn wrmeer van dit soort belangrijke instellingen?
Bijv: Evenwichtstemperatuur (5-01) op -5 zetten
Stooklijn iets omlaag
BUH capacity iets omlaag? Is standaard 3 kw
50 kwh op 1 dag is toch wel erg flink...
[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 05-02-2025 21:02 ]
Ik zou eerst even uitzoeken of dat verbruik aan de warmtepomp te danken is of misschien toch iets anders. Je laat alleen het totaal verbruik van het hele huis zien. Misschien is je SWW boiler wel wat geks aan het doen met de elektrische spiraal of is er ergens nog een elektrische radiator of airco aan het werk, je weet het nooit.pentaw1nz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:36:
[...]
Klopt idd. Verkeerd gezien. Ik ga proberen of de stooklijn nog iets zuiniger kan.
Zijn er nog andere belangrijke instellingen? De tip over de BUH onder de 25 graden was biiv een hele welcome.
Zijn wrmeer van dit soort belangrijke instellingen?
Bijv: Evenwichtstemperatuur (5-01) op -5 zetten
Stooklijn iets omlaag
BUH capacity iets omlaag? Is standaard 3 kw
50 kwh op 1 dag is toch wel erg flink...
In het menu van de altherma kan je ook zien hoeveel uur de BUH gedraaid heeft, hou even in de gaten hoe snel die uren oplopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Arz op 05-02-2025 21:26 ]
De atlantic heb ik zelf ook en heb ik gecheckt.Arz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:22:
[...]
Ik zou eerst even uitzoeken of dat verbruik aan de warmtepomp te danken is of misschien toch iets anders. Je laat alleen het totaal verbruik van het hele huis zien. Misschien is je SWW boiler wel wat geks aan het doen met de elektrische spiraal of is er ergens nog een elektrische radiator of airco aan het werk, je weet het nooit.
In het menu van de altherma kan je ook zien hoeveel uur de BUH gedraaid heeft, hou even in de gaten hoe snel die uren oplopen.
Goede tip van de BUH in menu. Even uitzoeken waar ik dat kan vinden..
Die lijkt wel een stukje omlaag te kunnen idd (of vlakker). Maar dat kost gewoon heel veel tijd om te experimenteren. Misschien beter om je schoonvader het even goed uit te leggen. Deze cheatsheet uit de handleiding is een mooi uitgangspunt om deze stap voor stap goed af te stellen:pentaw1nz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:33:
[...]
Woning en WP:
Alle tips zijn welkom.
:strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk voor de back-up heater even (onder installateur user, code 5678) naar de evenwichtstemperatuur. Zet die even op -10 en laat m verder op toegestaan. Dan gaat ie alleen aan als het zin heeft.
Wat ik sowieso ook even zou doen is de excelspreadsheet uit de topicwarning (gele rechthoek) hieronder even goed bekijken. Dan kan je je eigen instellingen vergelijken met de rest hier, dan zie je gelijk of dingen evt anders/verkeerd staan.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 06-02-2025 09:20 ]
All-electric.
Ben ook benieuwd wat de draaiuren van de BUH nu zijn, dat is uit te lezen onder informatie > sensoren in het menu , als ik het goed heb?
Het doorgronden van alle instellingen in de spreadsheet vind ik nog lastig, heb er nu een paar uitgehaald en probeer ik iets van trends uit te ontdekken. Iedere context is natuurlijk ook weer anders.
Dankje voor het meedenken.
Als je 'm echt wil doorgronden. Via www.daikintechnicaldatahub.eu kan je alle documentatie vinden. De installer reference guide is veel uitgebreider dan de gewone handleiding qua toelichting op de settings. Kost je wel even wat studie om helemaal te doorgronden, maar als je die moeite doet weet je vervolgens ook echt alles van de vele, vele settings.pentaw1nz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:30:
Yes, de evenwichtstemperatuur had ik hier in de discussies gevonden. Zag in de spreadsheets veel instellingen van -5 of -10, dat ga ik in ieder geval nu ook proberen.
Ben ook benieuwd wat de draaiuren van de BUH nu zijn, dat is uit te lezen onder informatie > sensoren in het menu , als ik het goed heb?
Het doorgronden van alle instellingen in de spreadsheet vind ik nog lastig, heb er nu een paar uitgehaald en probeer ik iets van trends uit te ontdekken. Iedere context is natuurlijk ook weer anders.
Dankje voor het meedenken.
All-electric.
-10 45 graden
+10 26 graden
Even monitoren en eventueel bijstellen.
Pomp en compressor hadden 1300 uur draaitijd, BUH 8 uur, dus die heeft niet voor het te hoge verbruik gezorgd.
Ik kijk nog even naar de 'increase around 0' om die op bijv. 0 te zetten. Dan weer monitoren!
De evenwichtstemepratuur hoef ik denk ik niet aan te passen, omdat de BUH niet veel heeft aangestaan
Dank zover
:strip_exif()/f/image/7sZM5U5t54Jw4ZOLdLiA1IhP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 06-02-2025 18:55 ]
ja dat klopt!pentaw1nz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:13:
Ben van mijn Adlar gewend dat ik in de app trouwens allerlei sensoren kan uitlezen. Klopt het dat je in die Onecta app vrijwel niks kunt zien?
Dit hielp bij mij:Kartmans1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:37:
[...]
Hier lijkt hij nu niet te updaten. Zie de melding steeds terugkomen in de app. Straks of morgen maar eens naast de unit staan en kijken of er überhaupt wat gebeurt als ik op update klik.
Zet even de wifi op je foon uit en doe het via 5G.
BUH stap 1 is 2kw aan elementen
BUH stap 2 is 4kw aan elementen
Stel ik in: stap 1 2kw en stap 2 4kw, OF stap 1 2kw en stap 2 6kw?
Naar mijn idee moet dat zijn: Stap 1 2 kW en stap 2 4 kW.Japie.G schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Korte vraag tussendoor, al eerder voorbij gekomen maar ik zie het zo snel niet terug.
BUH stap 1 is 2kw aan elementen
BUH stap 2 is 4kw aan elementen
Stel ik in: stap 1 2kw en stap 2 4kw, OF stap 1 2kw en stap 2 6kw?
Stap 1 is dan 2 kW
Stap 2 is dan 2 kW + 4 kW = 6 kW.
Backup heaters ge-rewired, werkt ook allemaal perfect!
[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 07-02-2025 22:19 ]
Denk niet dat je bij de afgifte en huis nog veel energie kunt besparen zonder aan comfort in te leveren. Alles wat je doet zorgt ervoor dat het minder behaaglijk is.pentaw1nz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:00:
Stooklijn aangepast naar tweepunts.
-10 45 graden
+10 26 graden
Even monitoren en eventueel bijstellen.
Pomp en compressor hadden 1300 uur draaitijd, BUH 8 uur, dus die heeft niet voor het te hoge verbruik gezorgd.
Ik kijk nog even naar de 'increase around 0' om die op bijv. 0 te zetten. Dan weer monitoren!
De evenwichtstemepratuur hoef ik denk ik niet aan te passen, omdat de BUH niet veel heeft aangestaan
Dank zover
[Afbeelding]
En bij deze vochtige koude (vooral nacht) kun je sowieso slecht tweaken. Beter accepteren dat deze dagen veel KWHtjes kost en wanneer het +6C is gaan tweaken.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 07-02-2025 22:33 ]
Ik heb met mijn WP met een verbruik van 400-500 kwh.Technician- schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:32:
[...]
Denk niet dat je bij de afgifte en huis nog veel energie kunt besparen zonder aan comfort in te leveren. Alles wat je doet zorgt ervoor dat het minder behaaglijk is.
En bij deze vochtige koude (vooral nacht) kun je sowieso slecht tweaken. Beter accepteren dat deze dagen veel KWHtjes kost en wanneer het +6C is gaan tweaken.
De 1200 kwh in januari met de Daikin schrok jk nogal van.
Ja het huis is wat groter, isolatie iets minder, maar dan nog vond ik het wel extreem...
Dacht dat het de BUH was, maar die heeft dus maar 3 uur gedraaid.
Stooklijn nu wat lager gezet, vooralsnog hebben ze het netjes 20.5 in huis
Aannames, je vind wat, vergelijkt met je eigen huis,pentaw1nz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:15:
[...]
Ik heb met mijn WP met een verbruik van 400-500 kwh.
De 1200 kwh in januari met de Daikin schrok jk nogal van.
Ja het huis is wat groter, isolatie iets minder, maar dan nog vond ik het wel extreem...
Dacht dat het de BUH was, maar die heeft dus maar 3 uur gedraaid.
Stooklijn nu wat lager gezet, vooralsnog hebben ze het netjes 20.5 in huis
Denk dat het niet gaat lukken.
Maar keep us posted.
Als ik het historisch gasverbruik van specifiek december en januari afzet tegen 1200kwh verbruik is de COP en de besparing ook niet geweldig...Technician- schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:24:
[...]
Aannames, je vind wat, vergelijkt met je eigen huis,
Denk dat het niet gaat lukken.
Maar keep us posted.
Bij mijn eigen WP heb ik 'm zeker 30% efficiënter weten te laten draaien. Eigenlijk blijft ons huis structureel rond de 20 graden, met een set temp van 27 graden. Outlet is altijd rond de 29-32 graden.
Schoonouders hebben het tot nu toe nog netjes 20.5. Even een paar weekjes laten draaien.
Zal een update plaatsen.
Verwarmen 495kWh / 1800kWh = 3,64
SWW 85kWh / 167kWh = 1,96
Totaal 580 / 1967 =3,39
Niet ontevreden voor een maand met veel mist en temperaturen tussen 0grC en 4grC. Door de defrosts een erg hoog energieverbruik van 495kWh voor januari. Vorig jaar, zonder optimalisaties, was dit 20% lager.
Warmtepomp draait continue. Geregeld op AWT met 25grC bij 10grC buiten en 27grC bij -10grC buiten. In de praktijk is de AWT doorgaans 26grC, dt = 4 en overshoot = 4.
Ongeacht buitentemperatuur blijft het binnen tussen 20,5grC en 21,5grC schommelen. Iets te warm, maar het is erg comfortabel.
Netjes! Goed geïsoleerd huis!Jasperr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:42:
Vandaag de tijd genomen om de COP van januari 2025 te berekenen.
Verwarmen 495kWh / 1800kWh = 3,64
SWW 85kWh / 167kWh = 1,96
Totaal 580 / 1967 =3,39
Niet ontevreden voor een maand met veel mist en temperaturen tussen 0grC en 4grC. Door de defrosts een erg hoog energieverbruik van 495kWh voor januari. Vorig jaar, zonder optimalisaties, was dit 20% lager.
Warmtepomp draait continue. Geregeld op AWT met 25grC bij 10grC buiten en 27grC bij -10grC buiten. In de praktijk is de AWT doorgaans 26grC, dt = 4 en overshoot = 4.
Ongeacht buitentemperatuur blijft het binnen tussen 20,5grC en 21,5grC schommelen. Iets te warm, maar het is erg comfortabel.
Bij mij ook eens gekeken, compressor 1.666 uur en BUH 81 uur.pentaw1nz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:00:
Bij mij doet die BUH in verhouding dus veel vaker mee dan bij jou. Verbruik lijkt dan wel weer prima.
Moet daar toch nog eens naar kijken denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 08-02-2025 20:29 ]
Vandaag de eerste echte dag met de nieuwe unit, gelijk ook de SWW tank een keer vrijwel leeg getrokken!
Vallen me toch een aantal dingen al op, wellicht kan iemand hier daar al snel antwoord op geven (heb nog niet goed gezocht..)
-Er was vraag voor ruimteverwarming, toen de SWW tank onder setpoint minus hysterese kwam begon deze gelijk aan een SWW run. Prima, dat verwacht ik ook, want ik heb voorrang gegeven aan SWW. Echter na 50(?) minuten stopte deze run (was nog net niet klaar) om vervolgens weer 50(?) minuten ruimteverwarming te gaan uitvoeren. Daarna werd de SWW run afgemaakt. Is dat een instelbare setting?
-De SWW tank gaf aan het einde van de forse bad en douche sessie 21 graden aan, echter had ik nog altijd prima warm water uit de douche. Herkenbaar?
-De ESPAltherma unit uit mijn Hybride Daikin gehaald en in de nieuwe Altherma gezet. Werkt al weer goed, alleen de juiste def/Altherma.h file nog even configureren. Iemand met een EHVX08S23EJ6V unit die die def/.h file al helemaal goed uitgedokterd heeft? Zou die dan graag overnemen :-)
Ik gebruik nu "def/Altherma(ERGA E EHV-EHB-EHVZ E_EJ series 04-08kW).h" maar heb daar al 1 fout uit gehaald voor de waterdruk (adres 105 ipv 405). Doet mij afvragen wat nog meer niet klopt :-)
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 10-02-2025 11:38 ]
De sensor zit mogelijk halverwege de tank, afhankelijk van het model. Boven die 21 gr zit dan nog voldoende warm water.Japie.G schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:20:
-De SWW tank gaf aan het einde van de forse bad en douche sessie 21 graden aan, echter had ik nog altijd prima warm water uit de douche. Herkenbaar?
Heb zelf keertje nog ruim gedoucht terwijl de sensor bij begin 18 gr aangaf.
Is het vloerstaande 230l model. Sensor zit indd niet hoog (ik ga ervan uit dat het de sensor is die achter een uitneembaar stuk isolatie op de tank is geplakt.) Good to know.danny.s schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:27:
[...]
De sensor zit mogelijk halverwege de tank, afhankelijk van het model. Boven die 21 gr zit dan nog voldoende warm water.
Heb zelf keertje nog ruim gedoucht terwijl de sensor bij begin 18 gr aangaf.
Ik gebruik die config file voor een EHVH, en het enige wat niet werkt is de waterdruk, dus bedankt voor deze fix.Japie.G schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:20:
-De ESPAltherma unit uit mijn Hybride Daikin gehaald en in de nieuwe Altherma gezet. Werkt al weer goed, alleen de juiste def/Altherma.h file nog even configureren. Iemand met een EHVX08S23EJ6V unit die die def/.h file al helemaal goed uitgedokterd heeft? Zou die dan graag overnemen :-)
Ik gebruik nu "def/Altherma(ERGA E EHV-EHB-EHVZ E_EJ series 04-08kW).h" maar heb daar al 1 fout uit gehaald voor de waterdruk (adres 105 ipv 405). Doet mij afvragen wat nog meer niet klopt :-)
Ja dit is idd een instelbaar. Ik ben even kwijt hoe het exact heet maar het is iets als "maximale duur" "maximale bijkomende timer" "maximale bedrijfstijd" of iets dergelijks. Daar moet je hem wel op kunnen vinden in je instructieboekje / instellingen menu. Die waarde geeft idd aan hoe lang een sww run mag duren, met als doel niet te lang sww runs te doen omdat anders de woning te lang niet verwarmd wordt en dus afkoelt. Ik heb dat allemaal op maximaal staan (maar werk inmiddels ook met een programma voor sww runs). Als je huis een beetje goed geïsoleerd is kan het prima 1-1.5 uur zonder cv lijkt me.Japie.G schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:20:
-Er was vraag voor ruimteverwarming, toen de SWW tank onder setpoint minus hysterese kwam begon deze gelijk aan een SWW run. Prima, dat verwacht ik ook, want ik heb voorrang gegeven aan SWW. Echter na 50(?) minuten stopte deze run (was nog net niet klaar) om vervolgens weer 50(?) minuten ruimteverwarming te gaan uitvoeren. Daarna werd de SWW run afgemaakt. Is dat een instelbare setting?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MjMAMOYeOe6vkyNxXqZaRc4W.jpg?f=user_large)
Echter, in juni bij opstarten stond er iets verkeerd waardoor er 210kWh verbruikt was op 230kWh SWW. Dat verklaart waarschijnlijk het grootste deel van die uren. Reken ik 70 uur toe aan dat issue dan resteert 11 uur waarmee het op ca. 7% van de draaiuren op de tank komt.
Dat zou wellicht een normale waarde zijn (?), ben benieuwd of anderen hier referentie voor hebben.
[ Voor 217% gewijzigd door assje op 09-02-2025 10:46 ]
We hebben een 500L DHW tank met het setpoint op 54 graden. En NOG hebben we weer eens een koude douche vandaag
Ik heb werkelijk geen idee hoe de mensen met 230L boilers op 44 graden setpoint het doen.
Hier onder het temperatuurverloop van afgelopen dagen. Zie volledig rechts de koude douche.
:strip_exif()/f/image/kMZYlZxkyTzGysAaEuyoUbiA.png?f=user_large)
Nu heeft de warmtepomp het redelijk druk met het huis op temperatuur houden. Maar dat is ook de bedoeling natuurlijk (lange runs). Hoe komt het dat DHW dan toch geen voorrang heeft?
[ Voor 16% gewijzigd door Timple op 09-02-2025 11:19 ]
Wij hebben 300ltr op 48 graden, gezin met 3 kinderen. Alleen koude douche als er veel en lang achter elkaar wordt gedoucht. Heel zelden tot nu toe.
Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen. Hele week geen koude douche gehad, vandaag wel. Dus het gevoel klopt precies met de waarden in de grafiek.kepler schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:30:
Klopt de temperatuur meting wel?
EDIT: zoals @Timple hieronder aangeeft is het geen 'normaal' boilervat maar aangesloten als doorloopverwarmer - die moet uiteraard goed op temperatuur zijn om het koude water voldoende op te warmen. Ik heb daar geen ervaring mee dus onderstaande is niet echt van toepassing.Timple schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:33:
[...]
Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen. Hele week geen koude douche gehad, vandaag wel. Dus het gevoel klopt precies met de waarden in de grafiek.
Tip: vertel dat soort dingen direct, nu snappen wij simpele zielen er geen snars van
---
De grafiek zegt 42 graden, in werkelijkheid zou het daar nog flink boven moeten zitten en je douche-temperatuur is normaal gesproken minder dan 38 graden toch (grens thermostaatkranen)?
Erg vreemd dus, de 'meting' van Daikin is altijd een berekende waarde op basis van de laatste opwarmcyclus en de echte waarde die gemeten wordt. Zit bij dat grote vat de thermometer op een gekke plaats misschien?
Heb je buitengewoon lange warmwaterleidingen? Zit er een koudwaterleiding naast of tegenaan?
Heb je een warm water tappunt dicht bij het boilervat om eens te testen hoe warm het water daar is?
Bij ons bijvoorbeeld warm ik dagelijks op tot 53 graden, en zelfs als de opgegeven temperatuur onder de 30 gaat is het warme water (45+ graden) echt nog niet op.
Verder: je instelling 'warm houden' is erg ongunstig, je hebt geen controle over wanneer er opgewarmd gaat worden en zo te zien staat je hysterese ook vrij laag. Iets om naar te kijken als je het vreemde warmtegedrag beter begrijpt.
[ Voor 20% gewijzigd door mawashigeri op 09-02-2025 12:40 ]
Meer omdat ik net na het douchen keek bij de temp, en die stond toen op 36 graden. Maar het water was nog prima warm om te douchen.Timple schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:33:
[...]
Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen. Hele week geen koude douche gehad, vandaag wel. Dus het gevoel klopt precies met de waarden in de grafiek.
Dus of je definitie van koud douchen is anders, of ergens klopt er iets niet?
Ik ben geen expert maar de meting lijkt 10-15 graden te hoog te zitten?
Mijn vat is aangesloten als hygieneboiler. Dus het vat bestaat uit CV water en het leidingwater loopt door de spiraal:mawashigeri schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:47:
De grafiek zegt 42 graden, in werkelijkheid zou het daar nog flink boven moeten zitten en je douche-temperatuur is normaal gesproken minder dan 38 graden toch (grens thermostaatkranen)?
[...]
Zit bij dat grote vat de thermometer op een gekke plaats misschien?
Heb je buitengewoon lange warmwaterleidingen? Zit er een koudwaterleiding naast of tegenaan?
:strip_exif()/f/image/vvHQTE1lpCdx57vUZj4RJrCe.jpg?f=fotoalbum_large)
De temperatuurmeting is redelijk in de buurt van de uitgang van de spiraal. Dus die paar graden geloof ik wel dat ik die nog ergens kwijt raak onderweg en door thermostaatkraan en hete douche.
Nou, zolang dit probleem er is kan ik de hystere niet verhogen. Tenzij ik het setpoint NOG verder verhoog.mawashigeri schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:47:
Verder: je instelling 'warm houden' is erg ongunstig, je hebt geen controle over wanneer er opgewarmd gaat worden en zo te zien staat je hysterese ook vrij laag. Iets om naar te kijken als je het vreemde warmtegedrag beter begrijpt.
Zie uitleg hierboven.kepler schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:58:
Ik ben geen expert maar de meting lijkt 10-15 graden te hoog te zitten?
Ironisch genoeg ben ik afgelopen zomer naar deze opstelling overgegaan vanwege dit probleem.
Eerst zat het gewoon aangesloten dat het vat leidingwater bevatte en de WP door de spiraal liep.
Maar als dan de WP aansprong tijdens het douchen werd de douche ineens nog veel kouder. Omdat het (initieel koude) water uit de WP de complete gelaagdheid in de boiler teniet deed. (Mijn spiraal loopt over vrijwel de gehele hoogte van de boiler).
___
Maar leuk en aardig allemaal, vast nog leuke dingen te verbeteren en hier wil ik later ook nog wel op terug komen. Maar waarom sprong de WP niet aan?
Want als de WP niet aanspringt bij een te lage temperatuur, maken overige opstellingen en instellingen allemaal niet uit...
:strip_exif()/f/image/pA3FkijdjtxYcPxEKkDfy7Au.png?f=user_large)
De demand springt van Off naar Off. Maar de driewegklep gaat wel in DHW stand. Zou er ergens een hickup in het systeem zitten hier?
Na 4 uur en 20 minuten stopt deze modus en gaat de WP verder met het huis verwarmen.
TIjdens deze fase loopt de pomp intermittent, maar er wordt niets verwarmd:
/f/image/oeXMvGaqh3cA4cPE0NrpvmeX.png?f=fotoalbum_large)
Zou hier ergens een oorzaak kunnen liggen?
1. Is het voor de binnenunit Ok als je de voeding van de BSH loskoppelt maar de thermostaat laat zitten? De boiler kan dan wel worden verwarmd met de warmtepomp maar niet met het verwarmingselement in de boiler (BSH). De anti legionella run kan dan door de solar diverter worden geregeld.
2. Op internet zie ik vooral verwarmingselementen met een draaiknop waarmee de maximale temperatuur ingesteld kan worden. Dat is de makkelijkste integratie met de 'solar diverter', het verwarmen stopt dan automatisch bijvoorbeeld bij 65 graden en start weer als hij er onder komt. Die draaiknop zit ook op het verwarmingslement van de Daikin boiler maar zit vast en staan geen temperaturen bij. Ik ben vooral bang dat het alleen een beveiliging is die handmatig terug gezet moet worden als de max temperatuur behaald is; dat zou niet werken met een solar diverter. Weten jullie hoe dit werkt bij dit verwarmingselement?
:strip_exif()/f/image/HYv2eopKeoywBGd35dbmjJ9f.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door bhcommander op 09-02-2025 14:24 ]
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma