Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:35
mawashigeri schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Maar alleen bij dit soort weer dus, zie ook mijn post hiervoor. Vorig jaar hadden we -8 tot -10 een paar nachten zonder problemen, maar toen weinig deforsts uiteraard.
Dat was maar kort, het is niet dagenlang dag en nacht onder de -6C geweest ofzo met oostenwind.
De laatste keer was dat 2018, het komt weleens voor maar niet vaak. Als je het met BUH redt is het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Dat was maar kort, het is niet dagenlang dag en nacht onder de -6C geweest ofzo met oostenwind.
De laatste keer was dat 2018, het komt weleens voor maar niet vaak. Als je het met BUH redt is het te doen.
Precies, voor die paar zware dagen in het jaar een oversized warmtepomp nemen is niet zo'n goed plan.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
iichel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:28:
Ik heb het zelf geinstalleerd en de klep nieuw gekocht in juni 2024. Ik heb de webshop een vraag gestuurd of het vervangen kan worden onder garantie.
Die ESBE kleppen falen bijna nooit.
Als je hem eruit haalt kun je kijken of je de as niet een klein stukje moet verdraaien.
Tevens mag een 3 wegklep een kleine minuscule lekkage hebben. Het is nl een halve maan, metaal op metaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:59
mawashigeri schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Dat laatste heb ik dus gedaan, staat nu zelfs op +2!
Op zich bleef de temperatuur op peil, maar zonder enige marge en dat is toch niet in orde.
Gek genoeg is het inzetten van de BUH niet speciaal onzuiniger dan maximaal defrosts. Het aantal defrosts ging met 30-50% omlaag (beetje afhankelijk van temperatuur en mistigheid) wat blijkbaar de COP=1 goedmaakt.
Om die reden heb ik de evenwichtstemp. van de BUH nu ook naar +2 gezet (stond op 0). De defrosts bij mist beginnen soms al bij 4 of 3 graden. Als het moet stel ik hem zelfs naar +3 bij. Maar voorlopig lijkt de kou uit de lucht.
Ik denk dat wp er toch wat rustiger door gaat draaien maar vooral de temperatuur in huis stabieler blijft. Door elke 40 minuten een defrost van bijna een kwartier ben je dus 1/3e van je tijd niet aan het stoken en wordt warmte onttrokken aan de woning...das dus dubbel verlies. En als je dan de stooklijn kritisch hebt afgesteld merk je het binnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:30

Coffee

Coffee

Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Das puur vermogensmarge te klein.
Is dat zo? Wij hebben volgens de warmteverlies berekening 6,5kW nodig bij -10. Dus we hebben het 8kW model gekocht (zo ook extra capaciteit voor SWW). Toch kregen we het niet warm genoeg bij 0 ° door de defrosts, ik denk niet dat dit kwam door een te laag vermogen?

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 28-01-2025 22:51 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Coffee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Is dat zo? Wij hebben volgens de warmteverlies berekening 6,5kW nodig bij -10. Dus we hebben het 8kW model gekocht (zo ook extra capaciteit voor SWW). Toch kregen we het niet warm genoeg bij 0 ° door de defrosts, ik denk niet dat dit kwam door een te laag vermogen?
Waardoor anders dan?
Punt is, de RV was zo hoog dat het vermogen over lange tijd nog een stuk lager was dan bij -10C

Maar die dagen moet je toch de BUH aanspreken door bivalent temp hoger te zetten, met 3 KW extra redt je het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 28-01-2025 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Coffee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Het probleem zit 'em in de 'doodspiraal' van de defrosts: de watertemperatuur van je systeem daalt daardoor tot ca. 25 graden voordat de BUH bijspringt, als dan de gewenste Ta van je stooklijn daar ver boven zit (zoals in mijn geval ca. 33) wordt er met zoveel vermogen opgewarmd dat in het extreem vochtige weer de lamellen al dichtzitten voordat je aan je Ta geraakt.
Daarna is het dus 30 minuten op en 10 minuten (defrost) af. Die mistige dagen was het ook nog eens klokje rond precies tussen 0 en 2, veel erger wordt het niet.

Dan denk je misschien: maar bij mijn SWW gaat de boel toch gemakkelijk veel hoger?
Inderdaad, maar dat is een ultra kort circuit door de spiraal van je boilervat. De waterinhoud is zo klein daar dat het inderdaad lukt snel en hoog te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske44
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-02 17:24
Hallo,

Ben op zoek naar wat algemene informatie rond instellingen van een Daikin Altherma R F (met Vloerverwarming).

Ik lees op de Display bij 'informatie' o.a.:
- Pomp - Aan/Uit
- Compressor - Kamer vrwarm/Uit
- BUH: Stap 1 - Aan/Uit
- 3-wegklep - SHC

Kan iemand me soms meer info geven bij elk van deze en hun waarden (wanneer welke actief zou (moeten) zijn en wanneer niet)?

Soms zie ik: Pomp: Aan // Compressor: Uit // BUH: Uit // Wegklep: SHC
Soms: Pomp: Aan // Compressor: Kamer vrwarm // ...

Dus vraag ik me bv. af "wanneer Pomp en Compressor beiden aan?", "wanneer/waarom Pomp nog aan maar Compressor uit", ...

Unit binnen: EHVH08S26CB9W
Unit buiten: ERLQ006CAV3

Bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Joske44 op 29-01-2025 06:35 . Reden: toevoeging waarde bij BUH ]

EHVH08S26CB9W - ERLQ006CAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Waardoor anders dan?
Punt is, de RV was zo hoog dat het vermogen over lange tijd nog een stuk lager was dan bij -10C

Maar die dagen moet je toch de BUH aanspreken door bivalent temp hoger te zetten, met 3 KW extra redt je het wel.
Ik zie dat als op zich het vermogen voldoende is, maar dat de hoge RV in deze situatie zorgt voor een lagere efficiëntie van de warmtewisselaar van de buitenunit, met een beperking in het vermogen als gevolg. Maar goed, dat is andere uitleg van hetzelfde fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:26
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Als je hem eruit haalt kun je kijken of je de as niet een klein stukje moet verdraaien.
Tevens mag een 3 wegklep een kleine minuscule lekkage hebben. Het is nl een halve maan, metaal op metaal.
Je hebt zeker niet toevallig een foto van het inwendige van zo'n 3-wegklep?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 20:06
mawashigeri schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:09:
[...]

Het probleem zit 'em in de 'doodspiraal' van de defrosts: de watertemperatuur van je systeem daalt daardoor tot ca. 25 graden voordat de BUH bijspringt, als dan de gewenste Ta van je stooklijn daar ver boven zit (zoals in mijn geval ca. 33) wordt er met zoveel vermogen opgewarmd dat in het extreem vochtige weer de lamellen al dichtzitten voordat je aan je Ta geraakt.
Daarna is het dus 30 minuten op en 10 minuten (defrost) af. Die mistige dagen was het ook nog eens klokje rond precies tussen 0 en 2, veel erger wordt het niet.

Dan denk je misschien: maar bij mijn SWW gaat de boel toch gemakkelijk veel hoger?
Inderdaad, maar dat is een ultra kort circuit door de spiraal van je boilervat. De waterinhoud is zo klein daar dat het inderdaad lukt snel en hoog te verwarmen.
Wel interessant dat jij en @Pascal P de BUH nu juist weer laten meedoen. Eerder in het topic werd juist gezegd door een aantal dat je de evenwicht prima op -12 kan zetten zodat de BUH juist nooit hoeft mee te doen. Met de gedachte dat als je WP qua vermogen goed zit, hij de BUH niet nodig heeft. Dus daar lijkt niet echt één waarheid te zitten vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:08
Pascal P schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Om die reden heb ik de evenwichtstemp. van de BUH nu ook naar +2 gezet (stond op 0). De defrosts bij mist beginnen soms al bij 4 of 3 graden. Als het moet stel ik hem zelfs naar +3 bij. Maar voorlopig lijkt de kou uit de lucht.
Ik denk dat wp er toch wat rustiger door gaat draaien maar vooral de temperatuur in huis stabieler blijft. Door elke 40 minuten een defrost van bijna een kwartier ben je dus 1/3e van je tijd niet aan het stoken en wordt warmte onttrokken aan de woning...das dus dubbel verlies. En als je dan de stooklijn kritisch hebt afgesteld merk je het binnen dus.
Een defrost van een kwartier? Hier duren ze 5-6 min, en ik zie @mawashigeri 10 minuten zeggen. Maar een kwartier is wel echt lang (volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Joske44 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:33:
Hallo,

Ben op zoek naar wat algemene informatie rond instellingen van een Daikin Altherma R F (met Vloerverwarming).

Ik lees op de Display bij 'informatie' o.a.:
- Pomp - Aan/Uit
- Compressor - Kamer vrwarm/Uit
- BUH: Stap 1 - Aan/Uit
- 3-wegklep - SHC

Kan iemand me soms meer info geven bij elk van deze en hun waarden (wanneer welke actief zou (moeten) zijn en wanneer niet)?

Soms zie ik: Pomp: Aan // Compressor: Uit // BUH: Uit // Wegklep: SHC
Soms: Pomp: Aan // Compressor: Kamer vrwarm // ...

Dus vraag ik me bv. af "wanneer Pomp en Compressor beiden aan?", "wanneer/waarom Pomp nog aan maar Compressor uit", ...

Unit binnen: EHVH08S26CB9W
Unit buiten: ERLQ006CAV3

Bedankt!
Pomp aan + Compressor aan betekent dat hij gewoon aan het verwarmen is (CV of SWW).
Pomp aan + compressor uit kan meerdere redenenen.
- Defrost
- Pendelen
- Na SWW run doet hij hier altijd eerst even alleen water pompen, en daarna pas gaat de compressor aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Wel interessant dat jij en @Pascal P de BUH nu juist weer laten meedoen. Eerder in het topic werd juist gezegd door een aantal dat je de evenwicht prima op -12 kan zetten zodat de BUH juist nooit hoeft mee te doen. Met de gedachte dat als je WP qua vermogen goed zit, hij de BUH niet nodig heeft. Dus daar lijkt niet echt één waarheid te zitten vooralsnog.
Er is zeker niet 1 waarheid: zonder BUH blijft de boel gewoon in evenwicht bij mij, maar zit dus op het randje met dit weer. Mijn experiment met lager Ta laat direct zien dat de defrost cyclus veel minder agressief wordt, dus als je met lagere Ta kan werken is dit allemaal niet van toepassing.
Het tweede deel van mijn experiment was toen ook interessant: met geen mogelijkheid was de kamertemperatuur omhoog te krijgen omdat die hogere Ta dus niet structureel gehaald werd voordat de volgende defrost nodig was.
Wel viel me op dat de machine zich beperkte tot c.a. 2kW verbruik; de SWW run kan oplopen tot 4,4kW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:43:
[...]

Een defrost van een kwartier? Hier duren ze 5-6 min, en ik zie @mawashigeri 10 minuten zeggen. Maar een kwartier is wel echt lang (volgens mij).
Die 10 minuten is inclusief het omschakelen, daar zitten zo'n 2-3 minuten dode tijd in. Het feitelijke werk is inderdaad eerder 6-7 minuten, maar het 'niet verwarmen' dus zo'n 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 21:03

GJA

[...]

Dat komt omdat de gedachte is dat de BUH de werking van de compressor overneemt, Dan ga je dus op COP 1 verwarmen. Dat is echter niet zo; de BUH helpt de compressor over een "dood punt" te komen.

Plaatjes

Volgens mij kun je de evenwichtstemperatuur zelfs rustig op + 20 zetten. Ook dan zal de BUH alleen ingeschakeld worden als ie echt een zinvolle bijdrage kan leveren.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
GJA schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:05:
Volgens mij kun je de evenwichtstemperatuur zelfs rustig op + 20 zetten. Ook dan zal de BUH alleen ingeschakeld worden als ie echt een zinvolle bijdrage kan leveren.
'Zinvol' is erg binair bij Daikin: bij een voldoende groot verschil tussen Ta en gewenste Ta gaat de BUH aan (afhankelijk van die ingestelde evenwichtstemperatuur) totdat de gewenste Ta daadwerkelijk aangetikt wordt.
Typisch is dat wat langer dan werkelijk zinvol, volgens mij zou het beter zijn om de BUH altijd vol aan te zetten tijdens defrost zodat het circulatiewater nauwelijks afkoelt. Bij mij doet de BUH minimaal 4-5 minuten mee na defrost en moet er evengoed flink gestampt worden om de temperatuur weer op te krikken.
In sommige gevallen staat de BUH 15-20 minuten aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@GJA @mawashigeri

Zeer interessant allemaal. Zou de vuistregel dan zijn "evenwichtstemp op standaardinstelling (0 gr) houden als je merkt dat de WP het huis niet op temp kan houden", met name bij veel defrosting.

Aangenomen dat je de stooklijn wel geoptimaliseerd hebt natuurlijk.

Edit: zou de WP ook meer slijten als hij de BUH eigenlijk wel nodig heeft maar niet mag gebruiken omdat evenwicht op -20 staat?

[ Voor 19% gewijzigd door Atomius op 29-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

mawashigeri schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:51:
[...]

'Zinvol' is erg binair bij Daikin: bij een voldoende groot verschil tussen Ta en gewenste Ta gaat de BUH aan (afhankelijk van die ingestelde evenwichtstemperatuur) totdat de gewenste Ta daadwerkelijk aangetikt wordt.
Typisch is dat wat langer dan werkelijk zinvol, volgens mij zou het beter zijn om de BUH altijd vol aan te zetten tijdens defrost zodat het circulatiewater nauwelijks afkoelt. Bij mij doet de BUH minimaal 4-5 minuten mee na defrost en moet er evengoed flink gestampt worden om de temperatuur weer op te krikken.
In sommige gevallen staat de BUH 15-20 minuten aan!
Bij jullie is de TA hoog (33 toch?), bij mij is ie maximaal 28 geweest en dat is een wezenlijk verschil. Overigens; ook hier elke 30 minuten een defrost in de slechte periode.
Maar je zou het kunnen proberen, juist nu het buiten 8 graden of zelfs hoger is. Zet 'm de evenwichtstemperatuur eens op +5; in mijn redenering zou de BUH niet (onnodig) bijspringen.

Ik ga 'm zelf eens bekijken en als ie er niet al op staat op +5 zetten.
Je suggestie dat ie misschien iets langer zonder defrost kan is zeer interessant; alleen al om het geluid. Lucht blazen door dichtgevroren lammellen geeft echt meer geluid dan door open lammellen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:35
Edit: zou de WP ook meer slijten als hij de BUH eigenlijk wel nodig heeft maar niet mag gebruiken omdat evenwicht op -20 staat..?
[/quote]
Dat is wel wat de monteur van Daikin (ingehuurd door mijn installateur) tijdens het inregelen van het systeem aangaf. Hij raadde eigenlijk af om de BUH uit te sluiten omdat die de compressor, indien nodig, een zetje geeft. Dit ivm levensduur verlenging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
mawashigeri schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Wel viel me op dat de machine zich beperkte tot c.a. 2kW verbruik; de SWW run kan oplopen tot 4,4kW!
Mijn vermoeden is dat de 4+6kW machines wel software matig beperkt zijn voor CV, maar niet voor SWW. Ik heb het 4kW model, en trekt max 1.8kW voor CV mode. SWW zie ik hem ook tot 3.2kW gaan.
Ik heb geen ESPAltherma, maar ik heb een keer op binnenunit gekeken tijdens SWW, 17l/m met een dT van 7. Als ik hier de formule 70*dT*Flow op los laat: 70*7*17=8330W (of 4.2*dT*flow/60 -> 8.33kW), zou het SWW vermogen dus veel hoger zijn dan de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Beetje jammer; afwijking rond 0 graden is minimaal 2 graden verhoging. 1 graad zou in onze situatie genoeg zijn; 2 graden helpt de hele regeling voor minstens 8 uur overhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-06 21:36
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Bij mij is hij al een keer vervangen en blijft er een lekkage, dat zie ik aan de temperatuur schommelingen in toevoer en retour van de boiler bij verwarmingsbedrijf. Ook Daikin kon er niks mee en is onverrichte zaken vertrokken. Wat zou ik aan de as moeten draaien en hoe fixeer ik dan de motor weer goed erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:02:
[...]

Dat is wel wat men hier over het algemeen aanraadt. Als je WP zo gedimensioneerd is, is je evenwichtstemperatuur dus -10 en moet je hem zo instellen.
He MrFish, jij en @Sparky (en @RonJ geloof ik ook weleens) hebben je eerder weleens uitgelaten over evenwicht laag zetten (-10, -15) als de WP goed gedimensioneerd is. Hoe kijken jullie aan tegen onderstaande?

Rojado schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:36:
Edit: zou de WP ook meer slijten als hij de BUH eigenlijk wel nodig heeft maar niet mag gebruiken omdat evenwicht op -20 staat..?

Dat is wel wat de monteur van Daikin (ingehuurd door mijn installateur) tijdens het inregelen van het systeem aangaf. Hij raadde eigenlijk af om de BUH uit te sluiten omdat die de compressor, indien nodig, een zetje geeft. Dit ivm levensduur verlenging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:29:
[...]

He MrFish, jij en @Sparky (en @RonJ geloof ik ook weleens) hebben je eerder weleens uitgelaten over evenwicht laag zetten (-10, -15) als de WP goed gedimensioneerd is. Hoe kijken jullie aan tegen onderstaande?

Rojado schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:36:

[...]
De evenwichtstemperatuur bepaald wanneer de BUH continu vermogen gaat (bij)leveren om de tent warm te kunnen houden. E.g. als je pomp gedimensioneerd is op -10 dan zou dat ook ongeveer de evenwichts-temperatuurinstelling moeten zijn waarop de BUH erbij mag springen.

Dat staat verder los van het meehelpen bij een defrost, dat doet ie sowieso als ie op toegestaan (en volgens mij zelfs altijd) staat. Zo heb ik 'm dan ook staan, evenwicht op -15 (de mijne heeft wat ruimte over) maar wel toegestaan om te helpen waar nodig daarboven.

Het helemaal uitschakelen van de groep/werkschakelaar zou ik dan ook sterk afraden. Dan kan je bijv. een te lage watertemperatuur krijgen na een defrost in verhouding tot de koudemiddeltemperatuur wat op termijn tot een gescheurde warmtewisselaar kan leiden vanwege teveel spanning op het materiaal.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
danny.s schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:43:
[...]

Ik heb het nooit exact geklokt met een stopwatch en misschien is een kwartier wat hoog ingeschat. Ik durf er geen weddenschap op aan. En wellicht dat de ene defrost ook de andere niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

RonJ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:01:
[...]

De evenwichtstemperatuur bepaald wanneer de BUH continu vermogen gaat (bij)leveren om de tent warm te kunnen houden. E.g. als je pomp gedimensioneerd is op -10 dan zou dat ook ongeveer de evenwichts-temperatuurinstelling moeten zijn waarop de BUH erbij mag springen.

Dat staat verder los van het meehelpen bij een defrost, dat doet ie sowieso als ie op toegestaan (en volgens mij zelfs altijd) staat. Zo heb ik 'm dan ook staan, evenwicht op -15 (de mijne heeft wat ruimte over) maar wel toegestaan om te helpen waar nodig daarboven.
Hier staat evenwicht nu op 5. Dan gaan we volgens de weersverwachting vrijdag of zaterdag zien of ie inderdaad vol mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
[...]

Zal ook sterk afhangen van je isolatie van je woning en je gewenste binnentemp. Als je een goed geisoleerde woning heb verlies je niet veel extra op het moment van een defrost (wat de WP daarna weer moet inhalen). Bij minder goede isolatie (zoals bij ons met een isolatieniveau 1992 gemiddeld) verlies je meer, waardoor de WP harder moet werken om terug op temp. te komen maar daardoor nog sneller in de defrost schiet. Dan helpt de BU heater mee om die neerwaartse cyclus af te remmen of te stoppen. Ik maakte me er vorig jaar ook druk over dat ie dan deels op COP 1 draait en heb hem toen even op -5 evenwichtstemp. gezet. Maar daar ben ik snel van terug gekomen. Als ik echter kijk naar het jaarverbruik dan heeft de BUH vorig jaar ongeveer 100kWh verbruikt op in totaal 4150kWh van de warmtepomp. Dus dat valt dan best mee. Al zou het 250kWh zijn dan nog. Als ik daarmee het comfort stabiel houd en de compressor wat rustiger kan draaien lijkt me dat verder prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Ik krijg net de melding op de Madoka app dat er een nieuwe versie klaar staat 7.7.0.
Zijn daar al ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:45:
Ik krijg net de melding op de Madoka app dat er een nieuwe versie klaar staat 7.7.0.
Zijn daar al ervaringen mee?
Nog geen melding hier, ook niet na het openen en refreshen van de app. Als ik 'm ook krijg zal ik 'm wel even proberen. Nog nooit gehad dat er iets niet goed ging trouwens, dus ik durf t wel.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
[...]

Het helemaal uitschakelen van de groep/werkschakelaar zou ik dan ook sterk afraden. Dan kan je bijv. een te lage watertemperatuur krijgen na een defrost in verhouding tot de koudemiddeltemperatuur wat op termijn tot een gescheurde warmtewisselaar kan leiden vanwege teveel spanning op het materiaal.
Snap ik.

Maar wat het punt van sommigen anderen hier is volgens mij is dat ze van -2 tot -10 prima uitkomen, maar dat juist het gebied tussen -2 en +2 (plus minus) een probleem is door de defrosts. En daarom zetten ze dan de BUH op bijv. +2 in plaats van -10, zodat ie mee mag doen met de compressor helpen rondom het vriespunt indien nodig. En iemand zei dus dat een Daikinmonteur had gezegd dat dát levensduurverlengend werkt, dat de BUH de compressor mag helpen rondom het vriespunt.

Dus daarmee doel ik niet op het mechanisme dat de BUH de defrost zelf mag doen, maar dat de BUH de compressor rondom een defrost mag helpen. En dat helpen rondom het vriespunt stopt als evenwicht op -10 staat.

Ik weet niet of ik het helder uitleg, maar dat was volgens mij de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVersteegen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 20:44
RonJ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Nog geen melding hier, ook niet na het openen en refreshen van de app. Als ik 'm ook krijg zal ik 'm wel even proberen. Nog nooit gehad dat er iets niet goed ging trouwens, dus ik durf t wel.
Nou ik had de 7.7.0 melding maar is nu weer weg. En mijn unit staat nog op 7.6.0
Heeft daikin de update mogelijk teruggetrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
RVersteegen schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Nou ik had de 7.7.0 melding maar is nu weer weg. En mijn unit staat nog op 7.6.0
idem hier....ook weer verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zillemwiel
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 15:38
RVersteegen schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Hier ook de melding en kreeg foutmelding tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:42
Hier ook hetzelfde. Had vanmiddag update aangeklikt in de app en dacht eigenlijk dat hij gewoon was geïnstalleerd. Maar door jullie berichten net even de unit gecheckt en zie dat hij nog op 7.6 zit.

Achja, hij doet wat hij moet doen. Volgens mij doen die gebruikersinterface updates sowieso weinig? Denk niet dat het echt wat met het regelen van de pomp te maken heeft gezien de benaming?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
piieter schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Je hebt zeker niet toevallig een foto van het inwendige van zo'n 3-wegklep?
Hier de spec sheet
https://esbe.eu/storage/4...03fda2/VRG230_en_J_LR.pdf

Het lek verlies is 0,5%, dat kan dus best dat als je het B deel losdraait dat daar wat druppels water uitkomen. Of dat je kleine temp verschillen ziet op het andere circuit als de pomp draait op CV

Voordeel is dat de metalen maan niet kan falen. De bekende lekloze kleppen hebben of een rubber bal, die vervormd. Of een kogel in teflon, die slijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:42
Over driewegkleppen gesproken. Hier is vandaag de klep vervangen van ons vloermodel (met dus ingebouwde boiler). Tot op heden lijkt het te werken. Vanmiddag 13:40 was het water opgewarmd tot 52 graden (met kleine overschoot naar 53), en nu is de temperatuur 49 graden terwijl mijn vriendin heeft gedoucht (wat ze altijd flink heet doet, volgens de kraan op zo’n 41 a 42 graden). Morgen eens zien of ik na een hele dag het verschil in verbruik kan zien. Was in december en januari elke dag zo’n 6kwh terwijl we maar met zijn tweeën zijn, in de zomer was het verbruik de helft of minder per dag.

Klep van het vloermodel ziet er overigens wel heel anders uit dan die ik hier langs zie komen van de Altherma’s met extern boilervat.

[ Voor 10% gewijzigd door Kartmans1 op 29-01-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:11

iichel

Gazoooo

Update 7.7.0 is aan het installeren voor de MMI, changelog kan ik niet vinden.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Merken jullie veel verschil door al die firmwareupdates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:45
Deze instelling moet ik ook maar eens nakijken dan; weet eigenlijk niet waar hij op staat.

Ik heb denk ik vrij extreme thermische massa in mijn woning; twee betonnen vloeren en een volledige spouwmuur aangezien ik buitengevelisolatie heb.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:49:
Merken jullie veel verschil door al die firmwareupdates?
Nee. Dat ze geen changelog geven helpt daarbij ook niet, want zo weet je ook niet waar je op zou moeten letten. Het enige dat ik in 3 jaar concreet heb zien veranderen in de app is dat ze wat air pollution data hebben toegevoegd bij insights. Qua apparaatfirmware, echt geen idee, ik zie geen concrete verschillen met 3 jaar geleden.

[ Voor 50% gewijzigd door RonJ op 30-01-2025 15:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
RonJ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Nee. Dat ze geen changelog geven helpt daarbij ook niet, want zo weet je ook niet waar je op zou moeten letten. Het enige dat ik in 3 jaar concreet heb zien veranderen is dat ze wat air pollution data hebben toegevoegd bij insights.
Is het dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufpBE4eUrlgDsmTF0jbvkNhbPiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWOQy6EqvGikFrES1obakmFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is van de app zelf, daar staat soms nog wel eens wat bruikbaars bij idd (en zie je in je app store). Ik bedoel meer van de firmware updates op het apparaat, daarvan is nog nooit iets gecommuniceerd qua inhoud voor zover ik heb kunnen vinden. Ik heb het hierboven nog even verduidelijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 30-01-2025 15:33 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:13
Ik krijg ontvang geen updates via de Daikin cloud en de nieuwste 7.7.0 dus ook niet. Hebben meer gebruikers hier last van (gehad)? Zo ja is hier een oplossing voor? De instellingen op de binnenunit staan goed en het info scherm geeft aan dat de binnenunit verbonden is met de cloud en dat updates op afstand toegestaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
WRMTP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:55:
Ik krijg ontvang geen updates via de Daikin cloud en de nieuwste 7.7.0 dus ook niet. Hebben meer gebruikers hier last van (gehad)? Zo ja is hier een oplossing voor? De instellingen op de binnenunit staan goed en het info scherm geeft aan dat de binnenunit verbonden is met de cloud en dat updates op afstand toegestaan zijn.
Gister stond ie bij mij wel in de ONECTA app, vandaag niet meer. Wellicht dat Daikin hem terug getrokken heeft omdat het niet overal (of nergens?) goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ik heb op dit moment versie 7.6.0 en nog geen bericht gehad, dat er een update zou zijn.
Waar krijg je die melding trouwens? Op de Onecta-app?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 20:54
sinds vorige week dinsdag verwarmen we met onze nieuwe Altherma 3M monoblock in hybride.
We hebben de madoka thermostaat een offset van +2 graden gegeven, want deze weest te hoog aan (vanwege de locatie).
De temperatuur hebben we ingesteld op continu 21 graden.

Af en toe valt het op, dat het kouder aan gaat voelen en we zien dan dat de warmtepomp uit staat. De thermostaat geeft 20.5 graden aan. De CV leidingen voelen koud aan.
Na verloop van tijd gaat de WP weer aan en stroomt er weer warm water.

Is dit het gevolg van de hysterese van de Madoka thermostaat? Het voelt niet prettig en het zou veel fijner zijn, als de WP eerder weer aan zou gaan (of liever helemaal niet uit...).

Zijn er tips en tricks v.w.b. parameters die hierin kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Vreemd met de (vermeende) firmware update (7.6.0 —> 7.7.0) van de gebruikersinterface.
In de app op mijn iPhone geeft ie aan dat er een update zou zijn, op mn ipad niks te zien. Beide geven 7.6.0 aan
Bij pogen te installeren komt er een foutmelding (iets met bedieningsunit niet aanwezig ofzoiets)
Korte tijd lijkt de installatie te lopen (melding “… update bezig”), daarna valt ie weer terug in melding dat er een update is.
Edit: na dit een keer of 3 gedaan te hebben (met tussenpozen) is de firmware update melding nu ook verdwenen van mij iphone….
Zal wel bitje los zitten bij Daikin :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maril
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-01 16:59
Teejbeej schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:06:
Vreemd met de (vermeende) firmware update (7.6.0 —> 7.7.0) van de gebruikersinterface.
In de app op mijn iPhone geeft ie aan dat er een update zou zijn, op mn ipad niks te zien. Beide geven 7.6.0 aan
Bij pogen te installeren komt er een foutmelding (iets met bedieningsunit niet aanwezig ofzoiets)
Korte tijd lijkt de installatie te lopen (melding “… update bezig”), daarna valt ie weer terug in melding dat er een update is.
Edit: na dit een keer of 3 gedaan te hebben (met tussenpozen) is de firmware update melding nu ook verdwenen van mij iphone….
Zal wel bitje los zitten bij Daikin :?
Vanmiddag zo tegen vier uur de firmware update 7.7.0 geïnstalleerd. Geen probleem gehad. Maar wat er veranderd is, mij niet duidelijk. Is ook nergens te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:54
graziemille schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:01:
sinds vorige week dinsdag verwarmen we met onze nieuwe Altherma 3M monoblock in hybride.
We hebben de madoka thermostaat een offset van +2 graden gegeven, want deze weest te hoog aan (vanwege de locatie).
De temperatuur hebben we ingesteld op continu 21 graden.

Af en toe valt het op, dat het kouder aan gaat voelen en we zien dan dat de warmtepomp uit staat. De thermostaat geeft 20.5 graden aan. De CV leidingen voelen koud aan.
Na verloop van tijd gaat de WP weer aan en stroomt er weer warm water.

Is dit het gevolg van de hysterese van de Madoka thermostaat? Het voelt niet prettig en het zou veel fijner zijn, als de WP eerder weer aan zou gaan (of liever helemaal niet uit...).

Zijn er tips en tricks v.w.b. parameters die hierin kunnen sturen?
Dit is al heel vaak aan bod gekomen in dit forum en wordt inderdaad veroorzaakt door de hysterese, niet van de Madoka, maar van instelling [9-0C] op de binnenunit. Wat kun jertegen doen? Stooklijn zo laag mogelijk (max 35 graden bij vloerverwarming) en dan maar laten draaien. Wordt het niet warm genoeg? Via de Onecta app het vertrekwater met een paar graden verhogen en op deze manier tot een juiste stooklijn komen. Succes.

p.s. Heeft bij mij 2 jaar geduurd voordat ik het in orde had, dus geen stress als het niet meteen lukt. Je moet je hiermee bezighouden...tenminste als het je interesseert om zo zuinig mogelijk het lekker warm te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Maril schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Vanmiddag zo tegen vier uur de firmware update 7.7.0 geïnstalleerd. Geen probleem gehad. Maar wat er veranderd is, mij niet duidelijk. Is ook nergens te vinden.
Denk dat je 1 van de weinigen bent.
Mijn indruk is dat Daikin de update heeft teruggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

MajaMestreech schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Dit is al heel vaak aan bod gekomen in dit forum en wordt inderdaad veroorzaakt door de hysterese, niet van de Madoka, maar van instelling [9-0C] op de binnenunit. Wat kun jertegen doen? Stooklijn zo laag mogelijk (max 35 graden bij vloerverwarming) en dan maar laten draaien. Wordt het niet warm genoeg? Via de Onecta app het vertrekwater met een paar graden verhogen en op deze manier tot een juiste stooklijn komen. Succes.

p.s. Heeft bij mij 2 jaar geduurd voordat ik het in orde had, dus geen stress als het niet meteen lukt. Je moet je hiermee bezighouden...tenminste als het je interesseert om zo zuinig mogelijk het lekker warm te hebben.
Op welke waarde heb jij 9-0C dan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
GJA schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Hier staat evenwicht nu op 5. Dan gaan we volgens de weersverwachting vrijdag of zaterdag zien of ie inderdaad vol mee gaat doen.
En? Net als hier weer veel defrosts gehad bij de vrieskou vannacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Iets minder dan 1 per uur, maar wel 2,6kWh aan BUH verstookt. Evenwicht nog altijd op +2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3JVsj_fTPOTTjNyHlDFWon5c1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH6amByDEnSNhF47qfkPVTqv.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is:
- pompdebiet schiet om 18.25 omhoog naar ongeveer 35l/min en blijft zo tot 23.45uur
- Dit zijn exact de tijdstippen waar de thermostaat uit gaat en omgeschakeld wordt van verwarming naar de warmwatertank. Temperatuur van de warmwatertank veranderd in die tijd ook niet.
- Warmteopbrengst (heat yield) is uiteraard 0 in dat tijdsbestek en inverterverbruik loopt langzaam op van 0 naar zo'n 400W.
- Delta T tussen aanvoer en retour wordt op dat moment negatief schommelend rond de -1, dus retour is warmer dan aanvoer.

Ik kan even niet verklaren waarom dit gebeurd?
En de water flow switch, wat is dat eigenlijk voor een ding. Deze wisselt ook tussen aan of uit op de vreemdste tijden.

@Atomius: Ja ook hier 3x defrost vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Nu online
Bedenk me nu trouwens of dit niet de vorstbeveiliging kan zijn, aangezien de thermostaat op dat moment op uit staat.
T-buiten gaat rond dat moment onder 5 graden.
Drommels75 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:31:
[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is:
- pompdebiet schiet om 18.25 omhoog naar ongeveer 35l/min en blijft zo tot 23.45uur
- Dit zijn exact de tijdstippen waar de thermostaat uit gaat en omgeschakeld wordt van verwarming naar de warmwatertank. Temperatuur van de warmwatertank veranderd in die tijd ook niet.
- Warmteopbrengst (heat yield) is uiteraard 0 in dat tijdsbestek en inverterverbruik loopt langzaam op van 0 naar zo'n 400W.
- Delta T tussen aanvoer en retour wordt op dat moment negatief schommelend rond de -1, dus retour is warmer dan aanvoer.

Ik kan even niet verklaren waarom dit gebeurd?
En de water flow switch, wat is dat eigenlijk voor een ding. Deze wisselt ook tussen aan of uit op de vreemdste tijden.

@Atomius: Ja ook hier 3x defrost vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Drommels75 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:42:
Bedenk me nu trouwens of dit niet de vorstbeveiliging kan zijn, aangezien de thermostaat op dat moment op uit staat.
T-buiten gaat rond dat moment onder 5 graden.

[...]
Ben zeker geen expert maar het lijkt mij op zijn minst vreemd en eigenlijk ook niet ok dat de WP zonder warmtevraag ineens met een hoog debiet te gaan pompen. Ik heb dat bij mijzelf (wandmodel met losse watertank) in ruim een jaar nog nooit gezien. Het debiet icm i/o staat (DHW = domestic hot water) doet mij vermoeden dat ie iets met de watertank wil doen maar zonder dat de warmtepomp warmte genereert.
Wat is de waterdruk in je systeem en voor de zekerheid: geeft het systeem een foutmelding?

Had je verwacht dat de ruimteverwarming op dat moment aan zou staan of had je verwacht dat de ruimteverwarming uit zou zijn (bijv door nachtverlaging ofzo)?

Die WTW overschot switch ken ik niet. Je zou eens kunnen kijken welke waarde uit ESP altherma hiervoor gebruikt wordt en of je daar met info uit de handleiding icm https://github.com/raomin.../Information-about-Values wijzer van wordt.
Wat zijn de andere waarden die hij daarvoor in Home assistant toont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 12:50
Van de week een offerte mogen ontvangen voor een full electric systeen,

- EHBX08E9W + ERGA08EVH7
- EKHWS300D3V3
- BRC1HHDW/W/K Madoka
- Voordrukvat 18 ltr

Is voor een 2 onder 1 kap, kleine 150m².
BGG 60m² vloerverwarming.
1e en 2e etage Radson T22 Ulow E2 H ltv radiatoren.
Op het dak 10 zonnepanelen

Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere met een dergelijke opstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
akaQ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:02:
Van de week een offerte mogen ontvangen voor een full electric systeen,

- EHBX08E9W + ERGA08EVH7
- EKHWS300D3V3
- BRC1HHDW/W/K Madoka
- Voordrukvat 18 ltr

Is voor een 2 onder 1 kap, kleine 150m².
BGG 60m² vloerverwarming.
1e en 2e etage Radson T22 Ulow E2 H ltv radiatoren.
Op het dak 10 radiatoren.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere met een dergelijke opstelling.
Ik denk dat dit systeem niet krachtig genoeg is aangezien je 10 radiatoren op het dak hebt 😉😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 12:50
Rojado schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat dit systeem niet krachtig genoeg is aangezien je 10 radiatoren op het dak hebt 😉😊
haha jezus wat lomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Nu online
Ruimteverwarming uit kan kloppen, heb een draadloze thermostaat van Daikin waarvan ik de gemeten temperatuur niet kan integreren. Ernaast ligt een Tuya sensor en die steeg op dat moment tot 20.8 (Kamer SP 21) en bleef hierop.

Geen foutmelding en gebruik geen nachtverlaging, waterdruk geeft 1.5bar op de binnenunit.
Riesjard schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Ben zeker geen expert maar het lijkt mij op zijn minst vreemd en eigenlijk ook niet ok dat de WP zonder warmtevraag ineens met een hoog debiet te gaan pompen. Ik heb dat bij mijzelf (wandmodel met losse watertank) in ruim een jaar nog nooit gezien. Het debiet icm i/o staat (DHW = domestic hot water) doet mij vermoeden dat ie iets met de watertank wil doen maar zonder dat de warmtepomp warmte genereert.
Wat is de waterdruk in je systeem en voor de zekerheid: geeft het systeem een foutmelding?

Had je verwacht dat de ruimteverwarming op dat moment aan zou staan of had je verwacht dat de ruimteverwarming uit zou zijn (bijv door nachtverlaging ofzo)?

Die WTW overschot switch ken ik niet. Je zou eens kunnen kijken welke waarde uit ESP altherma hiervoor gebruikt wordt en of je daar met info uit de handleiding icm https://github.com/raomin.../Information-about-Values wijzer van wordt.
Wat zijn de andere waarden die hij daarvoor in Home assistant toont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Iets minder dan 1 per uur, maar wel 2,6kWh aan BUH verstookt. Evenwicht nog altijd op +2 graden.
2,6 kWh sinds 0:00u?

En dat is dan bovenop het "normale" BUH gebruik tijdens defrosts wat je ook ziet bij evenwicht op lage temp bijv. -10?

En wat zie je voor gedrag van de BUH? Wanneer en hoe lang helpt hij mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 31-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:01:
2,6 kWh sinds 0:00u?

En dat is dan bovenop het "normale" BUH gebruik tijdens defrosts wat je ook ziet bij evenwicht op lage temp bijv. -10?

En wat zie je voor gedrag van de BUH? Wanneer en hoe lang helpt hij mee?
Tijdens de defrost is 'ie niet (of nauwelijks) aangegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgN5avwU83W3zbftgY3BzHYQZJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWl3z1R8TCEmhN9rCirKdSuQ.png?f=fotoalbum_large
De brede blauwe BUH=ON vlakjes zijn 13-15 minuten, de smalle 2-4. Telkens in de herstelfase na de defrost.

[ Voor 14% gewijzigd door mawashigeri op 31-01-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Atomius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:08:
[...]

12 stuks.... 2.4kWh op de BUH.
Maar geen BUH buiten de defrosts terwijl evenwicht wel op 5 staat. Hij zou mee mogen doen en doet het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Oh koel; even dezelfde entiteiten en periode gepakt. Het verschil met @mawashigeri: Hier ligt setpoint op 26,5 bij 2 graden buiten.
De BUH wordt dan gebruikt voor defrost maar hoeft de compressor vervolgens niet te helpen om weer op setpoint te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXEh2XYpg8NXvfmPfS2dPLHnZMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cxeo9oTMxsJrefyO6gKHYuxs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-05 06:28
Probleem: Testbedrijf Stelmotoren Back-upverwarming 2 gebruikt veel meer vermogen dan verwacht.

6V-model

Instellingen:
[E-03] 3: 6V
[5-0D] 1: 230 V, 3 ph
[4-0A] 2: Relais 1 / Relais 2
[6-03] 2: 2 kW
[6-04] 2: 2 kW

Gemeten vermogen (afgelezen op slimme meter in meterkast): 6 kW in plaats van 4 kW. Of in plaats van 2 kW, dat weet ik niet zeker. In ieder geval veel te hoog.

Bij configuratie [4-0A] 1: Relais 1 / Relais 1+2 is het gemeten vermogen 10 kW in plaats van 6.
Stelmotortest Back-upverwarming 1 gebruikt het vermogen zoals verwacht: 2 kW.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Daikin 8 kW EHVX08S23EJ6V + ERGA08EAV3H7 - P1P2MQTT bridge - HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:14
Hoi,

Ik heb de Daikin Altherma 3 EHVH08S18EJ6V met de ERGA08EAV3H7.

Deze moet ook kunnen koelen maar ik kan dat niet aangeven op de thermostaat (Madoka).

Iemand die deze ook heeft en weet waar ik dat moet instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22
RKRR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:47:
Ik heb de Daikin Altherma 3 EHVH08S18EJ6V met de ERGA08EAV3H7.

Deze moet ook kunnen koelen maar ik kan dat niet aangeven op de thermostaat (Madoka).
Misschien vervelend, maar de 2e H in EHVH geeft aan dat je een systeem hebt dat niet kan koelen (H van heating-only) hebt. De EHVX kan wel koelen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
GJA schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:54:
Oh koel; even dezelfde entiteiten en periode gepakt. Het verschil met @mawashigeri: Hier ligt setpoint op 26,5 bij 2 graden buiten.
De BUH wordt dan gebruikt voor defrost maar hoeft de compressor vervolgens niet te helpen om weer op setpoint te komen.

[Afbeelding]
Zeer interessant: je zit zo dicht bij de 25 graden dat de BUH vrijwel direct aanslaat tijdens defrost. Zo tegen het einde is die temperatuur al weer (vrijwel) OK zodat er niet nog meer nodig is.
Het eindresultaat is echter dat je ongeveer net zoveel BUH verbruikt als ik, maar met als voordeel dat je niet eerst warmte aan de vloer onttrekt.
Dit lijkt dus een betere oplossing en geeft op het oog een veel rustiger gedrag.

Kom op Daikin: geef ons een extra optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Arnoldniessen,

Volgens de door mij getekende offerte en wat er in de offerte staat w.b.t. koelen zou deze het wel moeten kunnen. Maar ik zie dat er in de offerte gesproken wordt over de Daikin Altherma F-4K OMKR 180L +2KW maar ze hebben de EHVH08S18EJ6V geplaatst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h3ac95NB5NBIOT1FPjeN4hDV4g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l50xv82Ibx0NCT5Ybl5recBP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvDauoiSiMMY1aa4AZE6Q-TFgms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3dlsY6DIJkyvmmDiFsl8EwL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aeroplaniga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:47:
Probleem: Testbedrijf Stelmotoren Back-upverwarming 2 gebruikt veel meer vermogen dan verwacht.

6V-model

Instellingen:

Gemeten vermogen (afgelezen op slimme meter in meterkast): 6 kW in plaats van 4 kW. Of in plaats van 2 kW, dat weet ik niet zeker. In ieder geval veel te hoog.

Bij configuratie [4-0A] 1: Relais 1 / Relais 1+2 is het gemeten vermogen 10 kW in plaats van 6.

Ho effe wat ben je aan het doen en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RKRR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:23:
Arnoldniessen,

Volgens de door mij getekende offerte en wat er in de offerte staat w.b.t. koelen zou deze het wel moeten kunnen. Maar ik zie dat er in de offerte gesproken wordt over de Daikin Altherma F-4K OMKR 180L +2KW maar ze hebben de EHVH08S18EJ6V geplaatst?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er kan wel gewoon een ombouwset in waardoor die ook kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Technician- schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Er kan wel gewoon een ombouwset in waardoor die ook kan koelen.
@RKRR
Die zou je er alsnog gratis bij kunnen eisen, inclusief montage, omdat ze je een wp, die ook kan koelen hebben aangeboden in de offerte!

Je hebt dan als het ware een EHVX08S18EJ6V

[ Voor 7% gewijzigd door piieter op 31-01-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
Technician- schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Ho effe wat ben je aan het doen en waarom?
Back-upverwarming stap 2 was niet ingeschakeld (ik leg zo uit waarom) en ik heb me vandaag de moeite genomen om stap 2 te testen.

De warmtepomp is in september geïnstalleerd. Buitenunit is tijdelijk elektrisch aangesloten via wandcontactdoos. De dag erna is de elektricien gekomen en deze heeft alles in de meterkast aangesloten. Buitenunit alsmede binnenunit (back-upverwarming).

's Avonds (alleen buitenunit elektrisch aangesloten via wcd) las ik in de Onecta app voor de Warmwatertank een verbruik van 12 kWh tussen 16:00 en 20:00 uur. Daarop heb ik meteen de installateur gebeld. Deze heeft de configuratie gewijzigd. Ik heb dat toen niet allemaal precies kunnen registreren, maar eind van het liedje was dat stap 2 niet is ingeschakeld. Het verbruik dat door de Onecta app werd weergegeven heb ik uiteindelijk niet in de verbruikcijfers van de energieleverancier terug kunnen vinden.

Enigszins veronrust heb ik het een en ander gewoon eens op zijn beloop gelaten. De warmtepomp werkt echter naar tevredenheid nadat Home Assistant mij het nodige inzicht heeft gegeven en ik de stooklijn en besturing af heb kunnen stemmen op mijn huis. Behalve back-upverwarming stap 2.

Ik sta op het punt om de installateur uit te nodigen om de stelmotortests uit te voeren en de elektrische aansluitingen te controleren. Hypothese: warmtepomp is elektrisch verkeerd aangesloten. Mogelijk conform 9W-model. Uiteraard ga ik daar zelf niet aan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Aeroplaniga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Mogelijk conform 9V-model. Uiteraard ga ik daar zelf niet aan werken.
9W model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Ik wil ook een 9 watt model als dat mijn huis warmhoudt. Alles mag op de BUH hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22
Maar ik zie dat er in de offerte gesproken wordt over de Daikin Altherma F-4K OMKR 180L +2KW maar ze hebben de EHVH08S18EJ6V geplaatst?
Ik herken de code "F-4K OMKR .." niet - google geeft me de indruk dat dit een code is die alleen gebruikt wordt door www.installerendoejezelf.nl. Zij geven daarbij aan dat het gaat om EHVX04S18E6V, dus wel koelen, maar ook slechts 4kW ipv 8kW die je nu hebt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKRR
ga ze mailen dat ze de wp moeten aanpassen.

Dank jullie voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
MajaMestreech schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Ik heb een methode gevonden om volgens tijdschema de AWT te verlagen:
1. Ga naar code 5678 Installateur
2. Hoofdzone --> Bediening --> Kies voor Vertrekwater
3. In Hoofdzone --> Tijdschema wijzig in JA
4. Programmeer "Tijdschema voor verwarming". Kies hiervoor een tijdstip wanneer jet AWT wilt verlagen (bv 22:00 uur op -5 °C) en weer wilt resetten (b.v. 07:00 uur op 0 °C). Bewaar de programmering en kopieer naar alle dagen (indien gewenst).
3. In Hoofdzone weer na Bediening en Kies voor Kamerthermostaat.
4. Code 1234 weer kiezen
5. Naar hoofdscherm en installatie herstarten.

Zojuist getest om op 22:00 uur op -5 °C gezet en inderdaad zag ik in de app bij geavanceerde bediening de OFFSET op -5 staan. Toppie!

1 nadeel: De stooklijn is nu hoog maar als die op 25 graden zou moeten draaien en je verlaagt dan met 5 °C, dat wil je niet.

Aangezien wij een dynamisch contract hebben zou die verlagen ook toepasbaar zijn tussen 07:00h-09:00h en 17:00h-19:00h, op de momenten dat de stoomprijs het hoogst is.

Proberen maar...
Klopt: Aeroplaniga in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen" ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SSPYcUMX-nN7w1T_fFzE3UTMX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7bdDs8p0d11wwNXTOT4fff6.jpg?f=fotoalbum_large
Atomius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Ik wil ook een 9 watt model als dat mijn huis warmhoudt. Alles mag op de BUH hoor!
9W model heeft een 9 kW BUH, dus dat wordt dan een duur grapje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
De code Daikin Altherma F-4K OMKR 180L +2KW staat op de offerte maar daar staat ook de EHVX08S18E6V genoemd als type (plaatje + deze code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RKRR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:43:
De code Daikin Altherma F-4K OMKR 180L +2KW staat op de offerte maar daar staat ook de EHVX08S18E6V genoemd als type (plaatje + deze code)
Welke code staat er bij Informatie - Info - Modelnaam binnenunit als je op de unit zelf kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

Japie.G

Colour Classic

Aeroplaniga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:47:

6V-model

Instellingen:

6kw op slimme meter? Daarvoor moet je intern rewiren. Weet je zeker dat er geen andere verbruiker van 2kw aanstond? Vraag me anders echt af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. 6kw ais dikke prima als dat op 3 fases loopt :-) Maar daarvoor heb je dus interne rewiring nodig..

Die menu settings doen niets met de werkelijke buh, waarden worden slechts voor de interne counters gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 31-01-2025 20:29 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-06 10:38
Mijn daikin altherma 3 h mt (epra12) monoblock blijft ons ergenis geven. Gisteren is door de installateur voor de 3e keer de ventilatormotor vervangen. Hij blijft echter een trommelend geluid maken.zie film. Op de tweede film geluid opgenomen aan de achterzijde van de unit. Herkent iemand dit probleem en hoe is dat bij hem opgelost? Alvast dank voor de reactie.

https://streamable.com/p6v6ih

https://streamable.com/ktpbff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ik ben geen expert, maar het lijkt mij, dat de ventilator zelf tegen een snoer of iets dergelijks tikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
piieter schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:26:
Ik ben geen expert, maar het lijkt mij, dat de ventilator zelf tegen een snoer of iets dergelijks tikt.
Dank voor het meedenken maar diet is gecontroleerd. Kabels lopen niet in de buurt van de ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aeroplaniga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Back-upverwarming stap 2 was niet ingeschakeld (ik leg zo uit waarom) en ik heb me vandaag de moeite genomen om stap 2 te testen.

De warmtepomp is in september geïnstalleerd. Buitenunit is tijdelijk elektrisch aangesloten via wandcontactdoos. De dag erna is de elektricien gekomen en deze heeft alles in de meterkast aangesloten. Buitenunit alsmede binnenunit (back-upverwarming).

's Avonds (alleen buitenunit elektrisch aangesloten via wcd) las ik in de Onecta app voor de Warmwatertank een verbruik van 12 kWh tussen 16:00 en 20:00 uur. Daarop heb ik meteen de installateur gebeld. Deze heeft de configuratie gewijzigd. Ik heb dat toen niet allemaal precies kunnen registreren, maar eind van het liedje was dat stap 2 niet is ingeschakeld. Het verbruik dat door de Onecta app werd weergegeven heb ik uiteindelijk niet in de verbruikcijfers van de energieleverancier terug kunnen vinden.

Enigszins veronrust heb ik het een en ander gewoon eens op zijn beloop gelaten. De warmtepomp werkt echter naar tevredenheid nadat Home Assistant mij het nodige inzicht heeft gegeven en ik de stooklijn en besturing af heb kunnen stemmen op mijn huis. Behalve back-upverwarming stap 2.

Ik sta op het punt om de installateur uit te nodigen om de stelmotortests uit te voeren en de elektrische aansluitingen te controleren. Hypothese: warmtepomp is elektrisch verkeerd aangesloten. Mogelijk conform 9W-model. Uiteraard ga ik daar zelf niet aan werken.
Je verteld donders veel maar niet op welk vermogen je de BUH zou willen laten werken.

Want als het gewoon 1 fase 230v is dan is dat 1 element en dient stap 2 helemaal niet geactiveerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Arnoldniessen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
piieter schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:30:
[...]

@RKRR
Die zou je er alsnog gratis bij kunnen eisen, inclusief montage, omdat ze je een wp, die ook kan koelen hebben aangeboden in de offerte!

Je hebt dan als het ware een EHVX08S18EJ6V
Heb ik ook gehad, er werd een ander model geleverd. Ze zeiden dat dit door Daikin kwam (?). Ze hebben hem kosteloos, en zonder morren, omgebouwd tot een omkeerbaar model met koelen :)

[ Voor 42% gewijzigd door Coffee op 31-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
Japie.G schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:28:
[...]

6kw op slimme meter? Daarvoor moet je intern rewiren. Weet je zeker dat er geen andere verbruiker van 2kw aanstond? Vraag me anders echt af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. 6kw ais dikke prima als dat op 3 fases loopt :-) Maar daarvoor heb je dus interne rewiring nodig..

Die menu settings doen niets met de werkelijke buh, waarden worden slechts voor de interne counters gebruikt.
Interne rewiring, in de warmtepomp neem ik aan. Ik heb nu dit onderwerp ontdekt en ben het aandachtig aan het lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Aeroplaniga op 31-01-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
Technician- schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Je verteld donders veel maar niet op welk vermogen je de BUH zou willen laten werken.

Want als het gewoon 1 fase 230v is dan is dat 1 element en dient stap 2 helemaal niet geactiveerd te worden.
Wat ik graag wil is tweeledig:
1. Als er iets fout gemonteerd/aangesloten is moet dat worden opgelost;
2. Stap 1: 2kW, Stap 2: 2 + 2 = 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

arnoldniessen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Misschien vervelend, maar de 2e H in EHVH geeft aan dat je een systeem hebt dat niet kan koelen (H van heating-only) hebt. De EHVX kan wel koelen.
Je systeem kan vlgs mij wel geschikt gemaakt worden (andere printplaat volgens Daikin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:54
Teejbeej schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Op welke waarde heb jij 9-0C dan staan?
1.0 graden. kan niet lager bij het wandmodel + aparte SWW tank. Ik heb begrepen dat het vloermodel met ingebouwde tank deze waarde op 0,5 gezet kan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Aeroplaniga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Wat ik graag wil is tweeledig:
1. Als er iets fout gemonteerd/aangesloten is moet dat worden opgelost;
2. Stap 1: 2kW, Stap 2: 2 + 2 = 4kW.
Maar hoe moeten wij weten wat goed is als je niet verteld hoe je wilt aansluiten?
Is dat 400V 3fasen? 2 groepen van 16A 230V?
Waarom wil je de BUH zo hoog hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MajaMestreech schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:19:
[...]

1.0 graden. kan niet lager bij het wandmodel + aparte SWW tank. Ik heb begrepen dat het vloermodel met ingebouwde tank deze waarde op 0,5 gezet kan worden
Nee hoor, ook minimaal 1,0 graden! (1~6°C, stap: 0,5°C) Het zou mooi geweest zijn als dit 0,5 graden was, maar Daikin zal wel bang zijn dat de warmtepomp dan te veel aan en uit gaat schakelen (pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Technician- schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 03:40:
[...]

Maar hoe moeten wij weten wat goed is als je niet verteld hoe je wilt aansluiten?
Ik zou me kunnen voorstellen, dat in geval van nood (als in een strenge winter de compressor het begeeft en er niet vlot een andere compressor beschikbaar is), dat je dan nog kunt verwarmen op de BUH.
Als je de woning dan toch warm wilt kunnen houden, dan zou je theoretisch een BUH moeten hebben ter grootte van het warmteverlies van de woning.
Je kunt er ook voor kiezen, om in noodgevallen een paar straalkacheltjes te gebruiken om te verwarmen, maar dan heb je niet de hele woning verwarmd.
Het is een keuze! Je kunt je afvragen hoe groot die kans is, dat we een hele strenge winter krijgen, je compressor juist dan stuk gaat en voorlopig niet te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
roykamerman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Dank voor het meedenken maar dit is gecontroleerd. Kabels lopen niet in de buurt van de ventilator
Je zou nog kunnen controleren of er iets los ligt (boutje / moertje) in de unit, dat mee "resoneert".
(misschien de sensor achterin?)
Of je zou kunnen controleren als de ventlator sneller draait (bijvoorbeeld bij een defrost), of dan de frequentie van het getik ook omhoog gaat. Naar mijn idee moet het toch met de ventilator te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
Technician- schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 03:40:
[...]

Ik ben nog in de analyse-fase en wil begrijpen waarom stelmotortest back-upverwarming 2 zo'n hoog vermogen vraagt.

Inmiddels begrijp ik dat de aansluiting en de schakeling van de relais bepaalt welke weerstanden, hoe, op het stroomnet zijn aangesloten. Daaruit volgt het werkelijke vermogen dat ik in de meterkast op de slimme meter kan aflezen. Het vermogen dat de Onecta app rapporteert is afhankelijk van de softwarematige configuratie. Derhalve heb ik bijgaande foto gemaakt en kan ik meedelen dat ik de volgende wisselspanningen heb gemeten op het meest linkse relais:
L2-L1: 220 V
L2-L3: 220 V
L2-L4: 220 V
L1-L3: 400 V
L1-L4: 400 V
L3-L4: 400 V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W709qj4SrT8XgaTQzM9aOuDkDvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3RGvggpqX9rlsv7UosoWBb9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aeroplaniga schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Ik ben nog in de analyse-fase en wil begrijpen waarom stelmotortest back-upverwarming 2 zo'n hoog vermogen vraagt.

Inmiddels begrijp ik dat de aansluiting en de schakeling van de relais bepaalt welke weerstanden, hoe, op het stroomnet zijn aangesloten. Daaruit volgt het werkelijke vermogen dat ik in de meterkast op de slimme meter kan aflezen. Het vermogen dat de Onecta app rapporteert is afhankelijk van de softwarematige configuratie. Derhalve heb ik bijgaande foto gemaakt en kan ik meedelen dat ik de volgende wisselspanningen heb gemeten op het meest linkse relais:
L2-L1: 220 V
L2-L3: 220 V
L2-L4: 220 V
L1-L3: 400 V
L1-L4: 400 V
L3-L4: 400 V

[Afbeelding]
ik weet niet of je het bewust doet maar nu zeg je nog steeds niet welke kabels/spanning je aanlevert op de BUH aansluiting.
Het is nl heel makkelijk moet je wel vertellen welke kabel je aanbiedt dat is nl de hele crux hoe je eea aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
piieter schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Je zou nog kunnen controleren of er iets los ligt (boutje / moertje) in de unit, dat mee "resoneert".
(misschien de sensor achterin?)
Of je zou kunnen controleren als de ventlator sneller draait (bijvoorbeeld bij een defrost), of dan de frequentie van het getik ook omhoog gaat. Naar mijn idee moet het toch met de ventilator te maken hebben.
Bij temperaturen boven de 5 graden hoor je het nauwelijks, zodra de unit harder gaat werken begint hij ook harder te "trommelen" mei vorig jaar zelfde probleem. Toen zou de ventilatormotor kapot zijn. Zou nooit voorkomen. Deze is toen na bezoek van daikin vervangen. Afgelopen donderdag motor weer vervangen na zelfde geluidsproblemen. Nu echter niet heel veel verbetering. Vraag me dan ook af of er niet meer aan de hand is. Was.benieuwd of iemand hier dit ook heeft meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Welke code staat er bij Informatie - Info - Modelnaam binnenunit als je op de unit zelf kijkt?

Er zit een sticker op met EHVH08S18EJ6V
Pagina: 1 ... 138 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma