NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 78 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@LangeFries Bedankt en het is menu 1.1.1. De waarde stond op 19.0C. Die moet ik per ongeluk gewijzigd hebben vanaf 19.5C waar die zeker weten eerst op stond (ook op de RMU zelf). Stom. :? (En ik zag ook dat de graadminuten op +100 stonden ipv -100; dat moet gekomen zijn tijdens het verwarmen tot ruim 20C).
Programma’s heb ik niet ingesteld.

Ik ga het weer even afwachten en meld me meer als ik er niet uitkomk

Bedankt voor de hulp!

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
macbelly schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:54:
@LangeFries Mijn wp heeft geen menu 1.9.2 (alleen 1.3.1-1.3.3 en 1.30=geavanceerd).

Als ik google op ‘Nibe 1.9.2’ zie ik bij F1255 dat het daar om ‘Externe instelling’ gaat. Volgens mij heb ik geen externe aansluitng in gebruik (de RMU S40 wordt op andere wijze aangemeld). Wat er bij mij wel dichtbij komt is menu 1.30.3.1 ‘Aux externe ingang’. Die staat op 20.0C maar ik kan die niet aan een Zone toewijzen (ik heb ook maar 1 zone).

Kun je mij de titel van menu 1.9.2 geven? Dan kijk ik of iets vergelijkbaars kan vinden.
Ik geef je de hand. Krijg het hier ook niet werkend met SMO S40 en RMU S40. Ondanks de pogingen met de juiste stooklijn etc. lukt het simpelweg na een week volhouden nog steeds niet.
De Nibe kabouters zijn gewoon niet slim genoeg.

Omdat je nog op ruimte compensatie staat staat die 20.0 voor-gedefinieerd bij 1.30.3.1 ook al is er geen extern contact op een AUX aangesloten.

Wat je kunt doen is een externe thermostaat met kleine hysterese aansluiten op een AUX.
Of domotica.

Edit: ik zie dat je 19 had ingevuld ipv 19.5 en het even afwacht. Ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2024 21:29 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:37
@macbelly @Knowbody Als ik het goed begrepen heb, zou die externe temperatuur de referentie van de stooklijn moeten zijn. De stooklijn moet dus voor 20 graden in huis zorgen en wanneer de temperatuur in jullie menu 1 dan 19 graden (of een programma setpoint) is, wordt de delta van de stooklijn afgetrokken. De werkelijke temperatuur wordt dan nog weer met die 19 graden vergelijken en vermenigvuldigd met de invloed. Of het op de S-types precies zo werkt, weet ik niet zeker.
Het verhogen van het setpoint met 1 graad levert dus 3 graden hoger setpoint op (als de invloed van de RMU op 2 staat)

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:54
Mijn ep geeft aan dat er een update is maar hij loopt vast / stalled tijdens het installeren…

Iemand enig idee ?

• Knowbody
  • Nu online
LangeFries schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:39:
@macbelly @Knowbody Als ik het goed begrepen heb, zou die externe temperatuur de referentie van de stooklijn moeten zijn. De stooklijn moet dus voor 20 graden in huis zorgen en wanneer de temperatuur in jullie menu 1 dan 19 graden (of een programma setpoint) is, wordt de delta van de stooklijn afgetrokken. De werkelijke temperatuur wordt dan nog weer met die 19 graden vergelijken en vermenigvuldigd met de invloed. Of het op de S-types precies zo werkt, weet ik niet zeker.
Het verhogen van het setpoint met 1 graad levert dus 3 graden hoger setpoint op (als de invloed van de RMU op 2 staat)
Bij de S kun je de invloed van de RMU hooguit aan- of uitzetten.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
  • Nu online
helm71 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:05:
Mijn ep geeft aan dat er een update is maar hij loopt vast / stalled tijdens het installeren…

Iemand enig idee ?
Nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Al drie keer gedaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:43
Knowbody schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:21:
Het ziet er naar uit dat het systeem hier nu veel gunstiger draait dan december 2023. Het tweaken en proberen te begrijpen werpt z'n vruchten af!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ziet het er nu uit, bijna aan het einde van de maand?

Hier was het totale elektrische verbruik in december 2023 257kWh. December 2024 tot nu toe 237kWh, waarvan 111kWh is opgesnoept door de warmtepomp. Ik heb de extra kWh meter pas eind december 2023 geplaatst in de warmtepomp dus nog geen vergelijk met eerdere jaren wat dat betreft.

Mijn energieverbruik voor december komt dus mogelijk een fractie hoger uit dan vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
G-addict schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:58:
[...]

Hoe ziet het er nu uit, bijna aan het einde van de maand?

Mijn energieverbruik voor december komt dus mogelijk een fractie hoger uit dan vorig jaar.
Met nog een paar dagen te gaan, zuiniger dan vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41WgLdg4np09SrGL4InurTBo-lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EPQEQyMlii1ZubPH1yvRDka.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
wickydude schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:22:
Heb op myuplink.com via de support assistant bot gevraagd naar oude software. Ik kreeg de vraag voor welk merk, kon alleen iets met Nibe kiezen in verschillende landen.
Maar die kwam hiermee:
[Afbeelding]

Misschien werkt het bij jouw MHI versie ook… ?
Hij staat sinds die aktie oranje te knipperen… hopelijk is dat nog de herstelaktie die loopt… fingers crossed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 11:23
Mijn isolatie kan nog wel wat beter, vrijstaand uit 1990, geïsoleerd maar niet super.
WP sinds half september, meet sinds begin oktober.
Qua saldering zit ik nog goed. Volgens jaar maar eens over nieuw glas nadenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPiDFQ1Hv7vcgE74rKnsNRTTpQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jTv9nIxW85bhlDXXuR6FCCLr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:05:
[...]

Met nog een paar dagen te gaan, zuiniger dan vorig jaar:

[Afbeelding]
Ik heb het even naast elkaar gelegd, je winst zit vooral in de eerste 2 weken en die waren vorig jaar behoorlijk koud. Best lastig om daar een conclusie uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ik zie wel echt waanzinnig verschil als ik ons verbruik vergelijk met anderen. We hebben natuurlijk maar een 2 persoons huishouden en een relatief kleine woning, maar toch...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM3uYhOxJ-2ys2pyR8ylIroHkZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlXuBynbdmTdxHMROPbcPb1E.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is ons energieverbruik voor 2024 so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:33:
[...]

Hij staat sinds die aktie oranje te knipperen… hopelijk is dat nog de herstelaktie die loopt… fingers crossed…
Hij bleef oranje/groen knipperen zonder beeld.

Ik heb nog een keer standby - start-met-ok gedaan, toen kwam hij wel terug naar een werkend systeem, daar nu de update overheen gedraaid en dat ging nu prima.

Straks even een usb backup draaien.

En de volgende keer doe ik dit als het warm is buiten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
G-addict schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:53:
Ik zie wel echt waanzinnig verschil als ik ons verbruik vergelijk met anderen. We hebben natuurlijk maar een 2 persoons huishouden en een relatief kleine woning, maar toch...
[Afbeelding]

Ter vergelijk die van ons:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY-VGS7_Ya3vBQDoUJj33gkai2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YomcNeNeIJmIAloWwmqCVLWx.png?f=fotoalbum_large

(Alleen verwarming, geen warm water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
wickydude schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:41:
Mijn isolatie kan nog wel wat beter, vrijstaand uit 1990, geïsoleerd maar niet super.

[Afbeelding]
Denk ook eens aan kierdichting (doe een blowerdoortest) en kijk eens naar je ventilatiesysteem, een co2 en vocht gestuurd systeem zal ook best wat verschil maken vergeleken met een ouderwets systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
helm71 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ter vergelijk die van ons:

[Afbeelding]

(Alleen verwarming, geen warm water)
Wauw, klein verschil....
Bij ons draait de wp voor verwarming, koeling en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04
wickydude schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:41:

[Afbeelding]
Vrijstaand huis uit '71 hier, zitten nu op net geen 1000kWh voor het hele huis, inclusief WP.

Waarvan ook nog 100kWh uit PV toch, ondanks dat ik me inmiddels niet meer kan herinneren hoe de zon eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
G-addict schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:57:
[...]

Denk ook eens aan kierdichting (doe een blowerdoortest) en kijk eens naar je ventilatiesysteem, een co2 en vocht gestuurd systeem zal ook best wat verschil maken vergeleken met een ouderwets systeem.
Ja, het sluitwerk van de kunststof kozijnen is her en der aan vervanging toe, tocht hier en daar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
wickydude schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:22:
[...]

Ja, het sluitwerk van de kunststof kozijnen is her en der aan vervanging toe, tocht hier en daar…
Kijk ook eens naar de aanhechting van het dak op de muren, daar is vaak weinig aandacht aan besteed bij jaren 70/80 en begin jaren 90 woningen. Ik heb al behoorlijk vaak meegemaakt dat je achter het knieschot op zolder wat daglicht naar binnen ziet komen:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
ApexAlpha schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:16:
[...]

Vrijstaand huis uit '71 hier, zitten nu op net geen 1000kWh voor het hele huis, inclusief WP.

Waarvan ook nog 100kWh uit PV toch, ondanks dat ik me inmiddels niet meer kan herinneren hoe de zon eruit ziet.
Voor december?

Hier 41,3 kWh opwek uit 5,76kWp deze maand uit 2 pv systemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF0IJ--5ucm5drrTiQ12hb5qBcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grA6AK3Da1m4h2pnMt1TV1Rb.jpg?f=fotoalbum_large
In de donkere dagen doet de Solaredge installatie het erg slecht vergeleken met de Growatt installatie. In de zomer gaat de opbrengst vergelijkbaar op. Baal er wel van dat de SolarEdge installatie slecht presteert bij minder goede omstandigheden. Beide installaties liggen overigens onder dezelfde hoek en in dezelfde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
G-addict schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:36:
[...]

Voor december?

[Afbeelding]
In de donkere dagen doet de Solaredge installatie het erg slecht vergeleken met de Growatt installatie. In de zomer gaat de opbrengst vergelijkbaar op. Baal er wel van dat de SolarEdge installatie slecht presteert bij minder goede omstandigheden. Beide installaties liggen overigens onder dezelfde hoek en in dezelfde richting.
Ja, maar ik heb dan ook 8kWp of zo, dus lijkt uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:08
[...]

Voor december?

[Afbeelding]
Ligt de lage opbrengst aan de omvormer of de zonnepanelen?

Ik heb hier 6,5 kWp met Solaredge omvormer en levert tot nu toe 80 kWh deze maand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Benjamin1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:53:
[...]

Ik heb hier 6,5 kWp met Solaredge omvormer en levert tot nu toe 80 kWh deze maand....
Hier deze maand 89.2kWh deze maand met 11625 wattpiek op het dak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
G-addict schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:53:
[Afbeelding]

Hier heb ik nou eenmaal een hoge base load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Benjamin1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:53:
[...]

Geen idee. Op wat betere/mooiere dagen is de opbrengst per Wp meer gelijk met de growatt set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:33:
[...]

Hier heb ik nou eenmaal een hoge base load.
Niks aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Luxe probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
@Knowbody en @LangeFries Even een update van het gebruiken van stooklijn met ruimtecompensatie. Ik hoop dat jullie het plaatje kunnen vergroten zodat je wat makkelijker kun zien wat de wp vandaag heeft uitgespookt.

Toelichting:
  • De grafiek laat alleen het gedrag vandaag (27/12) zien. Bovenste plaatje temperaturen (Ta berekend en geleverd, buitentemp, kamertemp); middelste GM (gele lijn is -180GM); onderste condensor frequentie
  • Gisteren de houtkachel aangehad. Daarom is het nog warm kort na middernacht.
  • Om ca 4:30 bereikt de graadminuten -180 en dan gaat de condensor warmte produceren zoals ingesteld.
  • De wp regeling laat de woonkamer echter gewoon verder afkoelen van 20.1C (00:01) via 19.2C (4:10) naar minimaal 18.8C om 8:40. Alsof de stooklijn totaal niet past bij ons huis (de afgelopen weken werkte stooklijn 3/-1 juist goed). De condensor blijft ook op lage toeren draaien.
  • Pas na 12u begint de gevraagde Ta op te lopen en gaat de condensor steeds verder optoeren om de stijgende Ta te halen
  • Om 18u is de temperatuur van 18.8C naar 19.3C gestegen en levert de condensor nog steeds de gevraagde Ta (die gestegen is van 20C om 5u naar 29.6C om 18u)
Nu maar hopen dat het doorgaat tot de ingestelde temperatuur (19.5C) op de RMU S40 en dan stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGoWAgXFUGy2wwNgfR5HoJSU4Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8PvfCgZ4Kaf79FbJ67wxRJ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
macbelly schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:30:
@Knowbody en @LangeFries Even een update van het gebruiken van stooklijn met ruimtecompensatie. Ik hoop dat jullie het plaatje kunnen vergroten zodat je wat makkelijker kun zien wat de wp vandaag heeft uitgespookt.

Toelichting:
  • De grafiek laat alleen het gedrag vandaag (27/12) zien. Bovenste plaatje temperaturen (Ta berekend en geleverd, buitentemp, kamertemp); middelste GM (gele lijn is -180GM); onderste condensor frequentie
  • Gisteren de houtkachel aangehad. Daarom is het nog warm kort na middernacht.
  • Om ca 4:30 bereikt de graadminuten -180 en dan gaat de condensor warmte produceren zoals ingesteld.
  • De wp regeling laat de woonkamer echter gewoon verder afkoelen van 20.1C (00:01) via 19.2C (4:10) naar minimaal 18.8C om 8:40. Alsof de stooklijn totaal niet past bij ons huis (de afgelopen weken werkte stooklijn 3/-1 juist goed). De condensor blijft ook op lage toeren draaien.
  • Pas na 12u begint de gevraagde Ta op te lopen en gaat de condensor steeds verder optoeren om de stijgende Ta te halen
  • Om 18u is de temperatuur van 18.8C naar 19.3C gestegen en levert de condensor nog steeds de gevraagde Ta (die gestegen is van 20C om 5u naar 29.6C om 18u)
Nu maar hopen dat het doorgaat tot de ingestelde temperatuur (19.5C) op de RMU S40 en dan stopt.

[Afbeelding]
Ik begrijp hier niets van. De kamertemperatuur loopt op, buiten gebeurd er vrij weinig en toch gaat de gevraagde Ta maar steeds omhoog. De stooklijn doet dat niet, de delta agv de kamertemperatuur mag ook maar een paar tienden zijn. De S-types werken wel heel erg anders...

Hier 59.1kWh uit zon, 408kWh uit het net gehaald. In de WP is daarvan 374kWh opgestookt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
LangeFries schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:14:
[...]

Ik begrijp hier niets van. De kamertemperatuur loopt op, buiten gebeurd er vrij weinig en toch gaat de gevraagde Ta maar steeds omhoog. De stooklijn doet dat niet, de delta agv de kamertemperatuur mag ook maar een paar tienden zijn. De S-types werken wel heel erg anders...

Hier 59.1kWh uit zon, 408kWh uit het net gehaald. In de WP is daarvan 374kWh opgestookt
Even voor de zekerheid @macbelly

Heb je nog andere invloeden aan staan zoals weerregeling en SPA (smart price adaption)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
@LangeFries @Knowbody Geen weerregeling (dat is pas de volgende stap) of SPA aan staan.

Ik kan de wp een herstart geven. Misschien dat dat wat helpt.

Het is inmiddels 19.7C …

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 28-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Het eindresultaat is dus wel dat ie het warm krijgt. Een paar tienden verschil is normaal.

[ Voor 194% gewijzigd door wickydude op 28-12-2024 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-06 22:55
Niet de beste weersomstandigheden voor een LW warmtepomp. Flink veel defrosts afgelopen 2-3 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKgntUemgB0E-MnpJUB25u5jEPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWViD2JGSTE1NVLxstTlCtzE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Tjonge, ik liep net toevallig in de tuin toen de WP een ontdooicyclus aan het doen was. Er liep echt een halve liter water uit dat ding, veel stoom ook.

Dit mistig weer zo rond de 2 a 3 graden is echt funest voor je efficientie. Ik tel wel 14 van die cycli vannacht.

Ik denk dat ik nog minder elektriciteit zou gebruiken als het -6 is dan nu.

edit: zon! Eindelijk wat zon en de mist is meteen helemaal weg. Ben benieuwd of het ontdooien nu minder wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door ApexAlpha op 28-12-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Defrosts. Ach. Wat boeit het.

DCOP of momentane COP niet zo belangrijk.
SCOP, daar gaat het om. Zolang dat richting de 5 gaat doen LWWP's het dikke prima.
Met 4 kun je ook best tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 23:08

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Knowbody schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:00:
Defrosts. Ach. Wat boeit het.

DCOP of momentane COP niet zo belangrijk.
SCOP, daar gaat het om. Zolang dat richting de 5 gaat doen LWWP's het dikke prima.
Met 4 kun je ook best tevreden zijn.
Ik moet die berekening nog eens maken. Vandaag 50kWh verstookt met de F2050. Hoe bereken / stel ik de SCOP vast bij een Nibe?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
WeaZuL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:51:
[...]

Ik moet die berekening nog eens maken. Vandaag 50kWh verstookt met de F2050. Hoe bereken / stel ik de SCOP vast bij een Nibe?
Indicatief: Nibe heeft een energie log. Ik weet niet of alle modellen het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 23:08

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Knowbody schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:14:
[...]

Indicatief: Nibe heeft een energie log. Ik weet niet of alle modellen het hebben.
Ik zie twee energie items in myuplink,

1. Lifetime energy consumption, vandaag 792-760= ~50kWh
2. Lifetime energy production, vandaag 3198-3103= ~100kWh

Is de SCOP dan 3198/792 = 4?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:37
Ellende met al die defrosts is wel dat ik mijn stooklijn omhoog moet gooien om de temperatuur op peil te houden. Hij stond op 4-1, maar inmiddels 4+2...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
WeaZuL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:30:
[...]

Ik zie twee energie items in myuplink,

1. Lifetime energy consumption, vandaag 792-760= ~50kWh
2. Lifetime energy production, vandaag 3198-3103= ~100kWh

Is de SCOP dan 3198/792 = 4?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:43:
Ellende met al die defrosts is wel dat ik mijn stooklijn omhoog moet gooien om de temperatuur op peil te houden. Hij stond op 4-1, maar inmiddels 4+2...
Ja het is zoeken. Dan klopt de helling niet en zou 5 - 2 misschien beter zijn.

Of je probeert de stoplichtsprintjes te beperken en dat kan volgens mij beter met een vlakke curve. Defrosts ontkomen we niet aan maar ze treden iets minder frequent op als er minder vermogen wordt gevraagd.
Ach, dat is jou inmiddels ook wel bekend. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:39:
[...]

Of je probeert de stoplichtsprintjes te beperken en dat kan volgens mij beter met een vlakke curve. Defrosts ontkomen we niet aan maar ze treden iets minder frequent op als er minder vermogen wordt gevraagd.
Dat is niet altijd waar. Ik heb 2 dagen geleden de curve van 4 naar 3 gezet, maar dat resulteert bij smo40/f2120 in kortere runs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
aantal starts per bedrijfsuur ging omhoog.
Nu werd het gisteren kouder en zijn de runs iets langer geworden. De ratio zakt weer iets.
Temperatuur in huis nu net iets onder 20 ipv 20.5 of iets daarboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FndTVDNAvF4fScU_we_VJHY-yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cllzQE37lPo0PTEMuYatLBbT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

Het is me allemaal inderdaad bekend, maar ik blijf het lastig vinden. 5-0 komt qua Ta bij 0 overeen met 4+2, maar is dan wel steiler en dat zou dus waarschijnlijk meer sprinten moeten geven. Het blijft lastig om de balans te vinden in een ouder huis waar het warmteverlies alleen al varieert op basis van de windrichting.

Momenteel zit ik op een Ta bij 0 van 32, maar eigenlijk zou dat nog wel wat hoger mogen. Dat gaat dan wel weer ten koste van de COP en levert weer een overshoot op als defrost heaven omstandigheden weer voorbij zijn. Keuzes, keuzes...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 20:32
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:57:
[...]

Het is me allemaal inderdaad bekend, maar ik blijf het lastig vinden. 5-0 komt qua Ta bij 0 overeen met 4+2, maar is dan wel steiler en dat zou dus waarschijnlijk meer sprinten moeten geven. Het blijft lastig om de balans te vinden in een ouder huis waar het warmteverlies alleen al varieert op basis van de windrichting.
Hier ook duidelijk verschil als het flink waait. Inmiddels stuurt mijn huisbesturing het Smart Grid Ready digitale contact aan waarmee het het setpoint een vooral ingestelde waarde verhoogt wordt.
Bij een gemiddelde windsnelheid rondom huis van 5 km/h of hoger wordt dit contact actief en gaat voor de Nibe SMO-20 het setpoint 0,5 graden omhoog. Hiermee compenseer ik de extra afkoeling door de wind. Dit helpt mij om met een stooklijn van 4+1 uit te komen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Henielma schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:31:
[...]

Hier ook duidelijk verschil als het flink waait. Inmiddels stuurt mijn huisbesturing het Smart Grid Ready digitale contact aan waarmee het het setpoint een vooral ingestelde waarde verhoogt wordt.
Bij een gemiddelde windsnelheid rondom huis van 5 km/h of hoger wordt dit contact actief en gaat voor de Nibe SMO-20 het setpoint 0,5 graden omhoog. Hiermee compenseer ik de extra afkoeling door de wind. Dit helpt mij om met een stooklijn van 4+1 uit te komen.
Klinkt interessant, hoe heb je dat geregeld? Zou bij mij handig zijn om de puntverschuiving van de stooklijn automatisch aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 20:32
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:35:
[...]

Klinkt interessant, hoe heb je dat geregeld? Zou bij mij handig zijn om de puntverschuiving van de stooklijn automatisch aan te passen.
De stooklijn aanpassen gaat niet op deze manier maar het setpoint een halve graad omhoog zetten geeft een vergelijkbaar gedrag. Soms moet je roeien met de riemen die je krijgt.

Hiervan heb ik het onderstaande genoteerd in mijn aantekeningen:
Externe instelling (AUX6):
1.9.2 Verwarming 21 graden (een halve graad meer dan het dagprogramma) Te gebruiken bij veel wind of een koude weersverwachting.
Koelen: 23,5 graden (een halve graad minder dan het dagprogramma) Te gebruiken bij warm weersverwachting
Deze ingang van de SMO20 kan je met een potentiaal vrij relais contact aansturen (of met een 3.3V digitale uitgang).

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 23:23
Een andere opties is om de warmtepomp uit te lezen via modbus in homeassistant. Hierbij kan je ook veel instellingen aanpassen, waaronder de stooklijn en de stooklijn offset.
Voor de SMO 40 heb je een nibepi of nibegw nodig.
De SMO S40 schijnt dat ook over TCP te kunnen, dus heb je alleen internetverbinding nodig. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat de S modellen dezelfde opties over modbus hebben.

Daarnaast is direct een abbo op myuplink overbodig.
Zelf heb ik NibeGW draaien, zie onderstaand topic:
Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

[ Voor 27% gewijzigd door darasta op 28-12-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:57:
[...]

Ik vind het ook niet heel makkelijk. Het is niet alleen de curve, het is ook de bijbehorende pompsnelheid en om die goed te krijgen in de automatische modus vind ik lastig te doorgronden. Ja, de DOT komt dan weer voorbij. Gewoon een lastig te doorgronden ding, zo'n Nibe.

Ik heb er een soort haat-liefde verhouding mee.

Misschien had ik toch gewoon een parallel buffervat moeten hebben. Of misschien heb ik toch een koelmiddel probleem.
Wat zeker is, is dat ik een te zware WP heb, en eentje van het type waarbij de verdamper al gauw onder de 0 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:08
[...]

Ik zie dit ook hele vaak voorbij komen maar ergens houdt dat toch ook een keer op?

Je bent bij een iets ouder huis gewoon een hogere aanvoertemperatuur nodig om het huis op temperatuur te houden of mis ik iets?

Ik draai al even mee op dit forum dus als er tips of tricks zijn om een vlakkere curve te krijgen dan hoor ik het graag. Ik krijg hem op dit moment niet vlakker in elk geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Benjamin1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:41:
[...]

Ik zie dit ook hele vaak voorbij komen maar ergens houdt dat toch ook een keer op?

Je bent bij een iets ouder huis gewoon een hogere aanvoertemperatuur nodig om het huis op temperatuur te houden of mis ik iets?

Ik draai al even mee op dit forum dus als er tips of tricks zijn om een vlakkere curve te krijgen dan hoor ik het graag. Ik krijg hem op dit moment niet vlakker in elk geval...
De vlakke curve, zegmaar vaste aanvoertemperatuur, of een ietsje helling er in geldt alleen voor huizen met volledige vloerverwarming en gebouwd in de laatste paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Met dit weer kan het interessant zijn om "stoplichtsprintjes" te cancellen. Zet de actuele graadminuten -als die laag zijn en de compressor daardoor steeds naar een hoog toerental wordt gestuurd en dat riedeltje zich herhaalt door de korte looptijd tussen de defrosts in- dan op een getal in de buurt de startwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
[...]

Voor december?

[Afbeelding]
@G-addict Een verklaring zou kunnen zijn dat de optimizers van de SolarEdge installatie ook energie verbruiken om hun werk te kunnen doen. Daardoor duurt het 's ochtends langer voordat je de minimale spanning voor stroomopbrengst bereikt (en verlies je dat 's avonds ook eerder). Bij zwak licht overdag blijft de SolarEdge dan ook nog eens achter bij de Growatt (zeker als je daar geen gebruik maakt van optimizers/micro-omvormers).
Ondanks het feit dat wij in het bos wonen met veel schaduw, was dit een belangrijke reden voor ons om helemaal geen optimizers/micro-omvormers te plaatsen maar het uitgespaarde geld in meer zonnepanelen te stoppen. Daardoor hebben wij bij weinig licht toch al snel iets opbrengst.

Zie ook deze blog van omvormer fabrikant Fronius (en dan vooral aan het eind onder het kopje "Is een vermogensoptimalisator een oplossing?): https://www.fronius.com/n...aduw-zonnepaneel-11042023

[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 29-12-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Een vraag aan installateurs

Kan iemand met een koeltechnische achtergrond wellicht wat uitleggen.

Ik vind het opvallend dat hoe koud het ook is, de WP geen enkele moeite heeft om het SWW vat op de gewenste temperatuur te brengen en dat daarbij weinig of geen defrosts nodig zijn.

Maar met zeer lage temperatuur verwarming rechtstreeks van de WP naar de vloer heeft het apparaat veel meer moeite. Bij mij is de verdampertemperatuur meestal onder het vriespunt.

Dat de vloer een prima buffer is is bekend. Het maken van 26 a 27 graden water gaat prima bij een retour temperatuur dat rond de 24 graden ligt. Met owee als die op 22 graden ofzo ligt en hij moet omhoog! Ik denk dat de WP liever met een iets een hogere temperatuur werkt, maar dat werkt niet voor de vloer. Het wordt dan te warm (> 22 ruimtetemp.)
Bij die lage temperatuur en de trage omloopsnelheid is het ook zeer lastig om de temperatuur in de vloer omhoog te krijgen. Na elke defrost kakt de retour immers weer even in.

Het liefst werk ik met een flow van rond de 20 lpm voor de in totaal 20 groepen. Maximaal krijg ik er ongeveer 32 lpm doorheen. En dat hoor ik dan ook.

Ik denk dan ook dat een hydraulische scheiding toch best een oplossing kan zijn voor zulke situaties, en de WP het wellicht makkelijker heeft door gewoon met 35-30 graden te kunnen werken in het primaire circuit.

Een parallel buffervat lijkt me dan toch wel een mooie oplossing.

Maar is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Inmiddels is het 18,4 binnen, lol.

Is het bij alle merken warmtepomp zo onnodig complex om gewoon een bepaalde temp in je ruimte krijgen?

Man man man wat een onzin dit er zit letterlijk een hele computer bij deze installatie met internettoegang en alles maar even sturen op een thermostaat komt niet bij ze op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LangeFries
ApexAlpha schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:47:

Is het bij alle merken warmtepomp zo onnodig complex om gewoon een bepaalde temp in je ruimte krijgen?

Man man man wat een onzin dit er zit letterlijk een hele computer bij deze installatie met internettoegang en alles maar even sturen op een thermostaat komt niet bij ze op.
Toen ik de WP net had en alles default stond, wilde ik 20.5 graden en kreeg ik de hele dag 20.4, Nooit ook maar enige afwijking. Dus het kan prima. Maar ik doe het nooit meer zo.
Want ik vond, dat hij toch wel heel vaak startte (ongeveer 40 minuten lopen en 20 min uit). Toen heb ik dat veranderd door een halve graad nachtverlaging te regelen en de start naar -120 GM te verleggen. Scheelde al aanmerkelijk in het aantal starts en het was heel aangenaam in huis.
De temperatuur liep gedurende de dag van 20 naar 20.5 graden op. Nooit geen enkel probleem.
Sinds de gascrisis, heb ik wat ingeleverd op comfort. De start GM naar -240 gezet en de programma's steeds zo ingesteld, dat de temperatuur van ongeveer 19 in 1a2 runs per dag naar ongeveer 20 graden oploopt. In de overgangsmaanden vooral wanneer de zon schijnt en dan naar ruim 20 graden, zodat het in de avond niet te koud wordt.
De laatste tijd, omdat de TLV maar 5ct meer is, laat ik hem weer wat hoger oplopen, als dat per ongeluk zo uitkomt. Maar met de recente koude en defrosts wordt me dat toch weer wat te gortig. Feitelijk buffer ik zo wel wat warmte (ik schat ongeveer 15kWh), die ik afgelopen dagen weer gebruikt heb.

De niet-S types regelen de kamer temperatuur behoorlijk goed met invloed van de kamer sensor, zelfs met vloerverwarming. Zelfs de stooklijn hoeft niet exact te kloppen. Na een paar dagen lopen is het allemaal prima

[ Voor 6% gewijzigd door LangeFries op 29-12-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude

Bij mij werkte het prima qua temperatuur, kan zijn dat het niet optimaal is ( vandaar dit draadje) maar het werkt prima.
Sturen op een thermostaat gaat niet werken, zoals de warmtepompfabrikanten weten. Dan loopt de wp altijd ver achter de feiten aan, is het huis veel te ver afgekoeld voordat de wp er weer genoeg warmte in kan krijgen.
De ruimtesensor werkt enigzins om te corrigeren voor invallend zonlicht of houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online

Ik ben maar weer teruggegaan naar stooklijn 2 2 of 2 1 (1 van die 2 gaat het worden) en auto pompsnelheid.
Verdeler lussen vol open, behalve bij de kamers waar ik minder capaciteit wil.
Vol open scheelt uiteraard ook pompgeruis.

Start ook op -240 GM. Hij pruttelt sinds de middag na een inhaalrace door te lage flow op vrijdag nu eindelijk weer in z'n comfort zone.
Zelfs de overbemeten WP had het zwaar tijdens die race. Ik heb notabene de backup heater ingeschakeld gisterenavond, met als extra voordeel dat de retourtemperatuur niet inkakt tijdens een defrost.
Werkt wat dat betreft prima. De extra 10 kWh zijn meegeteld in de energlog, dus vanochtend een Dag COP van 2 ;-)
Momenteel uitgemiddeld tot een kleine 4.

Het was ook mijn eigen schuld dat de WP het wat lastiger had. Zeer trage vloer, dat duurt dagen!

Die thermostaat heeft een weergave functie en daar moet ik me maar in schikken.

Extern kan ik ook het eea naar beneden bijsturen als het moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 29-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:21
Goedemorgen,
Wij hebben de volgende installatie. S2125-8, RMU S40, SMOS40 met hybride Nefit 9000i HRC30CW6.
Mijn gevoel geeft aan dat de laatste dagen de Nefit te vaak bijspringt. Weet iemand in welk menu onderdeel ik kan regelen dat deze later bijspringt. Gisteren 7 kuub gas, terwijl normaal slecht 0,4 kuub voor warm water.
Gr. Pieter

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:32:

Ik denk dan ook dat een hydraulische scheiding toch best een oplossing kan zijn voor zulke situaties, en de WP het wellicht makkelijker heeft door gewoon met 35-30 graden te kunnen werken in het primaire circuit.

Een parallel buffervat lijkt me dan toch wel een mooie oplossing.

Maar is dat ook zo?
Ik herken niet dat een warmtepomp minder defrost op hogere temperaturen.

Een buffervat als hydraulische scheiding en dan werken met verschillende temperaturen in het opwek en afgiftecircuit lijkt mij onnodig complex. Je zou dan aan de secundaire zijde een menggroep moeten realiseren, dus naast de extra pomp ook nog wat extra leidingwerk, eeb driewegklep en de aansturing daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In de verdere zoektocht om mijn warmtepomp “beter” te laten draaien heb ik alle thermostaten van de naregeling op de vloerverwarming op 25° gezet en de stooklijn naar 3 verlaagd. En vervolgens ben ik op vakantie gegaan en ben het remote gaan monitoren 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dwYRDdxlItEf_HmKjPow-ZJ748=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfO911cJCIz8z8eA6joBkbiS.jpg?f=fotoalbum_large
(Piek aan het einde is een SWW verhoging) Eigenlijk zie ik geen verschil, de warmtepomp gaat nog steeds iedere 40 minuten aan. De lengte van de run wordt vooral bepaald door een eventuele defrost. Wat mij opvalt is dat de graadminuten steeds met hetzelfde tempo afbouwen. Wat ik ervan begrijp worden de graadminuten berekend door het verschil van de aanvoertemperatuur en gewenste temperatuur op basis van de heatcurve. In de grafiek zie je echter dat, zodra de graadminuten weer op 0 staat en de warmtevraag stopt, de aanvoertemperatuur direct naar de retourtemperatuur daalt. Je krijgt dus direct een delta van 5° en dus iedere minuut -5 graadminuten. Dit lijkt mij een nogal omslachtige manier om er voor te zorgen dat iedere 40 aan te gaan 8)7, dat kan haast niet kloppen?

Wel lijkt de heatcurve 3 te laag, volgens de aqara temperatuur sensor is de woonkamer temperatuur gezakt onder 19°. Is de heatcurve te verhogen via een modbus register?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Dat ie steeds 40 minuten van einde run tot start nieuwe run heeft wordt bepaald door het afkoelen van je huis. Koelt je vloer sneller af, dan lopen de gm sneller op. Precies wat ie moet doen.
De lengte van je run van 6:30 lijkt net iets meer dan een uur te duren, wat prima is.
modbus weet ik niet, maar iemand anders vast wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 08-06 22:48
The_FrankO schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:36:
Is de heatcurve te verhogen via een modbus register?
Via Home Assitant, de Nibe integratie en Modbus over TCP is dat bij mij:

number.heating_offset_climate_system_1_40031

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:05
Ik vind het opvallend dat hoe koud het ook is, de WP geen enkele moeite heeft om het SWW vat op de gewenste temperatuur te brengen en dat daarbij weinig of geen defrosts nodig zijn.

Maar met zeer lage temperatuur verwarming rechtstreeks van de WP naar de vloer heeft het apparaat veel meer moeite. Bij mij is de verdampertemperatuur meestal onder het vriespunt.

Dat de vloer een prima buffer is is bekend. Het maken van 26 a 27 graden water gaat prima bij een retour temperatuur dat rond de 24 graden ligt. Met owee als die op 22 graden ofzo ligt en hij moet omhoog! Ik denk dat de WP liever met een iets een hogere temperatuur werkt, maar dat werkt niet voor de vloer. Het wordt dan te warm (> 22 ruimtetemp.)
Bij die lage temperatuur en de trage omloopsnelheid is het ook zeer lastig om de temperatuur in de vloer omhoog te krijgen. Na elke defrost kakt de retour immers weer even in.
Ik stond op het punt dit ook in de groep te gooien. Dit viel me de afgelopen periode ook op als de buitentemp tussen -1 en +4°C schommelt. Na elke 37 draaien een defrost van 8 min, waardoor de Ta enorm inkakt en het idd erg lastig is de vloer warmer te krijgen.

En verbazingwekkend genoeg, bijna nooit een defrost tijdens de SWW run die 1,5 uur duurt. Ik zie dan ook dat de verdampertemperatuur (BT16) wat hoger ligt dan tijdens CV bedrijf (maar nog steeds <0°C).

F2040-12 icm SMO40

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERMK1ErKxKURrS8Vj-Ur2oJhC0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ZmjESNc26woUNGNwYg0YvGt.png?f=fotoalbum_large

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 15:44
@Knowbody en @gaafst ….
Ik denk dat er geen defrosts zijn tijdens de SWW-run omdat in die periode de pompsnelheid omlaag gaat terwijl de aanvoer en retour warmer worden, voor de boiler (bij mij) tot 50’, het hele systeem is dan warmer

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-05 18:03
Bij mijn 2 Nibe installaties heb ik niet zoveel defrosts als anderen.

S2125 met VVMS320 3 defrost op 24h.
F2120 met SMO40 7 defrosts op24h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Hier juist meer defrosts gedurendede SWW run. Afgelopen vrijdag en zaterdag twee binnen een uur gedurende de SWW run, tijdens cv bedrijf beduidend minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsHrEYQwf8pSCOV8LZK9yWvth-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwYpXQVTGWD9OXcxBm5oMB79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9bRozMS2VZnbc-8X-gBXLeC468=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXPfHSopO7KV8DGLv9geJAOV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik haal de informatie even uit de homewizard grafieken aangezien ik m'n warmtepomp niet ga updaten voordat het stookseizoen voorbij is 😉

[ Voor 7% gewijzigd door G-addict op 30-12-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
G-addict schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:18:
[...]

Ik herken niet dat een warmtepomp minder defrost op hogere temperaturen.
Niet de vergelijking maken met hogere temperaturen en rechtstreekse vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
gaafst schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:28:
[...]

Ik stond op het punt dit ook in de groep te gooien. Dit viel me de afgelopen periode ook op als de buitentemp tussen -1 en +4°C schommelt. Na elke 37 draaien een defrost van 8 min, waardoor de Ta enorm inkakt en het idd erg lastig is de vloer warmer te krijgen.

En verbazingwekkend genoeg, bijna nooit een defrost tijdens de SWW run die 1,5 uur duurt. Ik zie dan ook dat de verdampertemperatuur (BT16) wat hoger ligt dan tijdens CV bedrijf (maar nog steeds <0°C).

F2040-12 icm SMO40

[Afbeelding]
Fijn dat ik bijval krijg 😉. Nu nog de technische verklaring. En de hamvraag: kan een parallel vat hier zijn voordeel laten zien !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Fonny schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:23:
Bij mijn 2 Nibe installaties heb ik niet zoveel defrosts als anderen.

S2125 met VVMS320 3 defrost op 24h.
F2120 met SMO40 7 defrosts op24h.
De hamvraag dan: hebben die parallelle buffervaten? Of korte runs en dan natuurlijke ontdooiing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
G-addict schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:35:
Hier juist meer defrosts gedurendede SWW run. Afgelopen vrijdag en zaterdag twee binnen een uur gedurende de SWW run, tijdens cv bedrijf beduidend minder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik haal de informatie even uit de homewizard grafieken aangezien ik m'n warmtepomp niet ga updaten voordat het stookseizoen voorbij is 😉
De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat de warmtepomp ongeveer begon met SWW terwijl de verdamper al redelijk dichtgevroren was van de CV run (en wat gezien de lage buitentemperatuur niet vanzelf is ontdooit in de pauze voorafgaand daaraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
AnJaJoRe schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:19:
@Knowbody en @gaafst ….
Ik denk dat er geen defrosts zijn tijdens de SWW-run omdat in die periode de pompsnelheid omlaag gaat terwijl de aanvoer en retour warmer worden, voor de boiler (bij mij) tot 50’, het hele systeem is dan warmer
Door de dikke leidingen is de flow nog steeds hoog, ook bij lagere snelheid.

Defrosts starten is een samenspel van diverse parameters waaronder die van de verdampertemperatuur en het negatief worden van BT17.

Mogelijk heeft de sturing van het elektronisch expansie ventiel invloed op de omstandigheden die ervoor zorgen dat er wel of niet vaak defrosts nodig zijn.

Zitten er koeltechnische experts in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-05 18:03
Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:15:
[...]

De hamvraag dan: hebben die parallelle buffervaten? Of korte runs en dan natuurlijke ontdooiing ?
De S2125 heeft een serieel buffervat van 100l en heeft 3 runs gedaan, de F2120 heeft 1 continue run gedaan en heeft geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Fonny schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:39:
[...]

De S2125 heeft een serieel buffervat van 100l en heeft 3 runs gedaan, de F2120 heeft 1 continue run gedaan en heeft geen buffervat.
Ok.
Misschien passieve defrosts dan ? Die vallen niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Zo pruttelt het bij mij vandaag. Defrosts met deze getallen elke ongeveer 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n27k7uw6Tx9lahKFQxdLHyTUop4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54i8HZdCGNG9GufZOXMhWZl9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtVB-U9co5AYVv8zQPWZEJgOvAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE388AcN1IwEo06iHo7sPUMh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 30-12-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:24:
[...]

Door de dikke leidingen is de flow nog steeds hoog, ook bij lagere snelheid.

Defrosts starten is een samenspel van diverse parameters waaronder die van de verdampertemperatuur en het negatief worden van BT17.
Mijn situatie is wat anders, geen dikke leidingen in de vloer maar alleen radiatoren, in feite mijn installatie van vóór de WP, ketel er uit, WP er voor in de plaats, wel met een Serieel buffervat,
Ik heb wel de defrost-drempel van -4 naar 0 gezet, heb niet overdreven veel defrosts, alleen zaterdag en de eerste helft van zondag plm.om de 2uur, in 5-8minuten klaar
In de grafiek steeds om 14.00 u een piek voor SWW wat geen defrost uitlokt (misschien die op zaterdag)
Pompsnelheid varieert tussen 10 en 80%, tijdens SWW dalend naar 25%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKyRf5RQ_nkaykH7N_msKH1vdfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EdtPDAPf4xbeL2qmbEQQ1ACv.png?f=fotoalbum_large

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@AnJaJoRe dikke leidingen naar SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-06 22:55
Wat is het effect van defrost drempel van -4 naar 0? Lijkt mij dat ie dan juist eerder gaat defrosten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:47:
Zo pruttelt het bij mij vandaag. Defrosts met deze getallen elke ongeveer 2 uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duidelijk heel anders dan bij mij. Hier vandaag Bt een graad of 5, 55Hz, Verdamper net boven 0, dus geen defrosts. Gisteren een stuk of 4 tijdens een run van 8 tot 22.40. Bt ruim 2 graden 's ochtends, frequentie 77Hz dalend naar 66 Herz bij Bt=3.5 graden . 's Middags had hij ergens 5 minuten 'piipskoft' tussendoor. Dus 2 starts.
De verdamper is volgens mij voor de F2120-12 t/m 20 dezelfde, dus mijn 12 heeft een grote verdamper. In december tot nu toe 38 defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
dvdhaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:40:
Wat is het effect van defrost drempel van -4 naar 0? Lijkt mij dat ie dan juist eerder gaat defrosten toch?
Dat klopt, maar heb ook geen ijsklonten die defrost belemmeren, en zo vaak gaat het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 08-06 22:48
Heeft de plaatsing van de buiten unit nog invloed op het aantal defrosts en/of de problematiek erom heen?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:57:
Heeft de plaatsing van de buiten unit nog invloed op het aantal defrosts en/of de problematiek erom heen?
Ja. Met name de windrichting en de afstand tot een achterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Merk dat hier laatste dagen binnen temperatuur ook fors zakt terwijl ik niks aangepast heb. Enige wat ik aangepast heb is de volledige vloerverwarming boven afgezet en dat kan goed aardig meer impact hebben dan ik had verwacht.

Ga dit weekend boven maar weer eens aanzetten, eens testen of dat echt zoveel verschil maakt dat de gehele schil van je huis warm is. Nadeel is gewoon dat dit dagen duurt, maar het is misschien wel een leuke test en geeft het uiteindelijk wel meer rust voor mijn WP omdat hij toch redelijk zwaar is voor enkel de beneden verdieping.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
mvrooij schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:54:
Merk dat hier laatste dagen binnen temperatuur ook fors zakt terwijl ik niks aangepast heb. Enige wat ik aangepast heb is de volledige vloerverwarming boven afgezet en dat kan goed aardig meer impact hebben dan ik had verwacht.

Ga dit weekend boven maar weer eens aanzetten, eens testen of dat echt zoveel verschil maakt dat de gehele schil van je huis warm is. Nadeel is gewoon dat dit dagen duurt, maar het is misschien wel een leuke test en geeft het uiteindelijk wel meer rust voor mijn WP omdat hij toch redelijk zwaar is voor enkel de beneden verdieping.
Je kunt overwegen om boven de flow per lus te halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wickydude schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:22:
Dat ie steeds 40 minuten van einde run tot start nieuwe run heeft wordt bepaald door het afkoelen van je huis. Koelt je vloer sneller af, dan lopen de gm sneller op. Precies wat ie moet doen.
De lengte van je run van 6:30 lijkt net iets meer dan een uur te duren, wat prima is.
modbus weet ik niet, maar iemand anders vast wel .
Maar is het niet vreemd dat de graadminuten direct zoveel afneemt? Ziet iedereen zo’n directe terugloop van graadminuten zodra de warmtepomp uit gaat?
Opzich zijn het mooie runs die worden gemaakt afgelopen week. Maar toch heb ik zoiets van stop er net iets minder energie in en je hoeft niet voor 40 minuten te stoppen.
martius schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:04:
[...]

Bedankt, helaas zie ik die bij mij er niet tussen staan. Dan wordt het toch wachten tot ik weer thuis ben voordat ik het kan verhogen.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Het hangt een beetje van het type af, bij mij is het precies zo.
De smo s40 is kennelijk wel zo in te regelen dat ie door blijft lopen, maar verder is dit hoe graadminuten werken.
De berekende Ta zie ik als een gemiddelde over tijd, de graadminuten lopen af, aan de hand daravan weet de regeling wanneer er weer warmte bij moet om rond dat gemiddelde te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:46:
[...]

Je kunt overwegen om boven de flow per lus te halveren.
Dit is inderdaad mijn plan, wil de flow minimaal openzetten zodat de "kou" eruit is. Ik ga maar eens aan de gang komende dagen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:15
The_FrankO schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:11:

Bedankt, helaas zie ik die bij mij er niet tussen staan. Dan wordt het toch wachten tot ik weer thuis ben voordat ik het kan verhogen.
number.heating_curve_climate_system
En
number.heating_offset_climate_system

Nummers er achter weg gehaald die zijn denk ik systeem afhankelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik ga dit weekend eens even 'resetten' naar de basis. Smart Price en Weer voorspelling helemaal uit, en dan even de vloerverwarming opnieuw instellen kwa flow.

Iemand een idee hoe je uitrekent wat een goede flow is? Is liter per minuut door vloerverwarming? Of moet ik gewoon die pomp even aanzetten in de monteurmenu en dan gewoon aan de flowmeters draaien totdat ze ongeveer gelijk zijn?

Heb namelijk het idee dat er te weinig flow naar boven gaat en te veel door de vvw beneden. Maar voordat ik alles gecheckt heb ik die pomp weer uit vanwege een defrost of zo.

[ Voor 18% gewijzigd door ApexAlpha op 31-12-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:12:
En de hamvraag: kan een parallel vat hier zijn voordeel laten zien !?
Ik heb een parallelvat :(...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoFoNvyKEkiDde_HcvRAgOuR1UA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSchiiQylo0qlb0PJtlF0gry.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het weinig uitmaakt, alleen als het debiet van de afgifte minder is dan in het primaire circuit stijgt de temperatuur in het buffervat. Maar met minder debiet wordt de afgifte ook minder en dat is met de recente buitentemperaturen niet gewenst. Buffervat is alleen om verschil in productie en afgifte (tijdelijk) op te vangen en daarmee te zorgen voor langere runs als de afgifte tekort schiet.

Je doel is dan denk ik om in het productiecircuit de temperatuur veel hoger te krijgen dan in het afgiftecircuit? Misschien met een afgiftecircuit met eigen thermostaat, zoals bij de vloerverwarming icm hoge temperatuur CV ketel. En die mag dan weer niet zoveel "heet" water pakken of te koud water retourneren dat het primair circuit te koud wordt. Lijkt me erg lastig.

Experimenteren is lastig en duur, mijn installatie is erg "compact" qua leidingwerk en ook nog in 32mm kunststof pers. Voor een kleine wijziging moet er erg veel vervangen worden wat al snel in de honderden €'s gaat lopen.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
Ik weet niet hoe het met andere merken zit, en ik had het al eerder vermeld, maar inmiddels lijkt Nibe me niet erg geschikt voor moderne woningen. Niet alleen de vele defrosts bij Ta ~ 20-24°C, maar ook de problematische defrosts bij een Tr van <21°C, waarbij "dure" warmte uit de boiler gebruikt wordt.

Problemen die allebei niet spelen als je een Ta van 30+°C nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Alsof andere merken geen defrosts kennen…
Beetje generalistische opmerking. Ik heb vandaag 2 defrosts gehad, gisteren 5. Valt best mee.Ta rond de 26.
Er zijn zoveel verschillende setups dat je onmogelijk zo’n algemene uitspraak kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
wickydude schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:14:
Alsof andere merken geen defrosts kennen…
gaafst schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:02:
[...]
Ik weet niet hoe het met andere merken zit
Misschien wel, wellicht alleen de F-serie. En niet heel generiek, maar specifiek voor lage Ta.
Ik heb vandaag 2 defrosts gehad, gisteren 5. Valt best mee.Ta rond de 26.
En dat is dus precies het punt. Jij hebt een hogere Ta (althans, in je eerder geposte grafieken). En een S-serie, die al een stuk efficiënter is, ook omdat de compressor niet steeds stopt bij een ontdooisessie.

Vandaag 16 defrosts, Ta gem 22,8°C.
Zaterdag 49 34 defrosts, Ta gem 23,9°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:47

Piper

No guts, no glory

Ik heb SPA aangezet maar merk geen enkel verschil, ik zie ook geen prijzen bij ‘ENECO1’ in myuplink, doe ik iets verkeerd?

Invloed al omhoog gezet, allemaal geen effect.

[ Voor 16% gewijzigd door Piper op 31-12-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
gaafst schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:59:

Misschien wel, wellicht alleen de F-serie. En niet heel generiek, maar specifiek voor lage Ta.

En dat is dus precies het punt. Jij hebt een hogere Ta (althans, in je eerder geposte grafieken). En een S-serie, die al een stuk efficiënter is, ook omdat de compressor niet steeds stopt bij een ontdooisessie.

Vandaag 16 defrosts, Ta gem 22,8°C.
Zaterdag 49 defrosts, Ta gem 23,9°C.
Ik heb een F2120-16 met een Non-s SMO40 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
The_FrankO schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:11:
[...]

Maar is het niet vreemd dat de graadminuten direct zoveel afneemt? Ziet iedereen zo’n directe terugloop van graadminuten zodra de warmtepomp uit gaat?
Ja. De vloer temperatuur is ongeveer gelijk aan de retourtemperatuur.
Zelfs met een dT van 2K (dus aanvoertemperatuur 2 graden hoger dan de retourtemperatuur) gaan de graadminuten nog snel, laat staan bij 5K.

Wanneer de WP stopt daalt de temperatuur Ta redelijk vlot richting de vloertemperatuur.
Het kan dus zijn dat naar 30 minuten de -60 GM bereikt is en het riedeltje begint weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ApexAlpha schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:22:
Ik ga dit weekend eens even 'resetten' naar de basis. Smart Price en Weer voorspelling helemaal uit, en dan even de vloerverwarming opnieuw instellen kwa flow.

Iemand een idee hoe je uitrekent wat een goede flow is? Is liter per minuut door vloerverwarming? Of moet ik gewoon die pomp even aanzetten in de monteurmenu en dan gewoon aan de flowmeters draaien totdat ze ongeveer gelijk zijn?

Heb namelijk het idee dat er te weinig flow naar boven gaat en te veel door de vvw beneden. Maar voordat ik alles gecheckt heb ik die pomp weer uit vanwege een defrost of zo.
Pomp tijdelijk op 100% handmatig zetten.

Bij mij gaat het nu wel weer aardig nadat ik toch voor de maximale flow ben gegaan. In principe alle groepen in dezelfde ruimte vol open, ook al is er wat lengte verschil per lus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
martius schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:04:
[...]

Let op: de bovenstaande HA entiteit is voor (parallelle) verschuiving met ca 1 graad per stap omhoog of omlaag.

Gezien het snelle afkoelen denk ik dat je de helling van je stooklijn wilt aanpassen en dat doe je met deze entiteit (die is het tenminste bij mijn b/w wp van Nibe):

number.heating_curve_climate_system_1_40027

[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 31-12-2024 18:11 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 90 Laatste