ApexAlpha schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:47:
Inmiddels is het 18,4 binnen, lol.
Is het bij alle merken warmtepomp zo onnodig complex om gewoon een bepaalde temp in je ruimte krijgen?
Man man man wat een onzin dit er zit letterlijk een hele computer bij deze installatie met internettoegang en alles maar even sturen op een thermostaat komt niet bij ze op.
Toen ik de WP net had en alles default stond, wilde ik 20.5 graden en kreeg ik de hele dag 20.4, Nooit ook maar enige afwijking. Dus het kan prima. Maar ik doe het nooit meer zo.
Want ik vond, dat hij toch wel heel vaak startte (ongeveer 40 minuten lopen en 20 min uit). Toen heb ik dat veranderd door een halve graad nachtverlaging te regelen en de start naar -120 GM te verleggen. Scheelde al aanmerkelijk in het aantal starts en het was heel aangenaam in huis.
De temperatuur liep gedurende de dag van 20 naar 20.5 graden op. Nooit geen enkel probleem.
Sinds de gascrisis, heb ik wat ingeleverd op comfort. De start GM naar -240 gezet en de programma's steeds zo ingesteld, dat de temperatuur van ongeveer 19 in 1a2 runs per dag naar ongeveer 20 graden oploopt. In de overgangsmaanden vooral wanneer de zon schijnt en dan naar ruim 20 graden, zodat het in de avond niet te koud wordt.
De laatste tijd, omdat de TLV maar 5ct meer is, laat ik hem weer wat hoger oplopen, als dat per ongeluk zo uitkomt. Maar met de recente koude en defrosts wordt me dat toch weer wat te gortig. Feitelijk buffer ik zo wel wat warmte (ik schat ongeveer 15kWh), die ik afgelopen dagen weer gebruikt heb.
De niet-S types regelen de kamer temperatuur behoorlijk goed met invloed van de kamer sensor, zelfs met vloerverwarming. Zelfs de stooklijn hoeft niet exact te kloppen. Na een paar dagen lopen is het allemaal prima
[
Voor 6% gewijzigd door
LangeFries op 29-12-2024 19:23
]