NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 79 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04
Knowbody schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:08:
[...]

Pomp tijdelijk op 100% handmatig zetten.

Bij mij gaat het nu wel weer aardig nadat ik toch voor de maximale flow ben gegaan. In principe alle groepen in dezelfde ruimte vol open, ook al is er wat lengte verschil per lus.
Ja volgens mij is het bij mij een probleem dat de vvw boven minder flow heeft als ik beneden alles openzet. Maar dat moet ik ook even testen.

Toevallig een idee hoe je die pomp op handmatig zet? Is dat dat speciaal menu met 'forceer X'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:43
gaafst schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:02:
[...]

Ik weet niet hoe het met andere merken zit, en ik had het al eerder vermeld, maar inmiddels lijkt Nibe me niet erg geschikt voor moderne woningen. Niet alleen de vele defrosts bij Ta ~ 20-24°C, maar ook de problematische defrosts bij een Tr van <21°C, waarbij "dure" warmte uit de boiler gebruikt wordt.

Problemen die allebei niet spelen als je een Ta van 30+°C nodig hebt.
Dat was dan ook de reden van mijn vraag.
Jij hebt overigens een parallel buffervat met 2 aansluitingen, ik zou dan verwachten dat met 3 of 4 de hydraulische scheiding beter lukt.

Ja, primaire temperatuur zal omhoog moeten en of dat dan minder trekt aan de verdamper daar zoek ik nog naar. Immers is dat wat ik constateer bij de SWW run.

Nibe heeft qua mogelijkheden absoluut heel veel te bieden. Maar in mijn geval zou een ander merk ook voldoen. En ik moet Nibe ook niet de schuld geven: de WP is onbewust over-gedimensioneerd. De WVB kwam uit op 12 kW bij -10. Ik heb aan 4 kW bij 0 voldoende om het op ca. 21-22 graden te houden.

Ik ga de installatie niet zo maar veranderen, het is wat het is.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 23:23
gaafst schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:59:
[...]

[...]

[...]

Misschien wel, wellicht alleen de F-serie. En niet heel generiek, maar specifiek voor lage Ta.

[...]

En dat is dus precies het punt. Jij hebt een hogere Ta (althans, in je eerder geposte grafieken). En een S-serie, die al een stuk efficiënter is, ook omdat de compressor niet steeds stopt bij een ontdooisessie.

Vandaag 16 defrosts, Ta gem 22,8°C.
Zaterdag 49 defrosts, Ta gem 23,9°C.
Ik heb een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning.
Een dergelijke lage aanvoertemperatuur haal ik niet als de compressor draait. Op de laagste frequentie (25hz) zit ik minimaal op 25 graden. Laatste 2 dagen heb ik geen defrost gehad. Frequentie sukkelt tussen de 25 en 35hz, dus is ook niet heel hard aan het werk.
Op 28 december met die mist, elke 40 minuten ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Piper schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:05:
Ik heb SPA aangezet maar merk geen enkel verschil, ik zie ook geen prijzen bij ‘ENECO1’ in myuplink, doe ik iets verkeerd?

Invloed al omhoog gezet, allemaal geen effect.
Je kunt de functie aanzetten, en dan moet je vervolgens aangeven waarvoor je het wilt gebruiken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:20:
[...]

Ja volgens mij is het bij mij een probleem dat de vvw boven minder flow heeft als ik beneden alles openzet. Maar dat moet ik ook even testen.

Toevallig een idee hoe je die pomp op handmatig zet? Is dat dat speciaal menu met 'forceer X'?
De binnenunit staat beneden neem ik aan. De leiding naar boven is zelden 28+ dus je moet mogelijk beneden niet het maximale eruit halen als je boven meer flow wilt. Kwestie van spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:20:
[...]

Dat kan daar.

Maar je kunt ook wachten van 30% eventjes op 100% zetten bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-06 15:32
Knowbody schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:22:
[...]

Ja, primaire temperatuur zal omhoog moeten en of dat dan minder trekt aan de verdamper daar zoek ik nog naar. Immers is dat wat ik constateer bij de SWW run.
Ik heb enige thermodynamische kennis, maar ben zeker geen expert. Ik heb een rekenmodel gemaakt om de koelcyclus van mijn warmtepomp (AMS20-6) na te rekenen met de specs, dat kwam aardig in de buurt bij de parameters die ik uitlees.

Heb je een grafiek met de verdamper temperatuur, compressor frequentie en aanvoer/retour temperatuur voor verwarming en SWW run? Dan zal ik er wat van proberen te vinden/verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Miranda89 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:05:
[...]

Ik heb enige thermodynamische kennis, maar ben zeker geen expert. Ik heb een rekenmodel gemaakt om de koelcyclus van mijn warmtepomp (AMS20-6) na te rekenen met de specs, dat kwam aardig in de buurt bij de parameters die ik uitlees.

Heb je een grafiek met de verdamper temperatuur, compressor frequentie en aanvoer/retour temperatuur voor verwarming en SWW run? Dan zal ik er wat van proberen te vinden/verklaren.
Wat leuk!

Wat ik zie is dat bij hogere compressor frequentie de verdampertemperatuur omhoog gaat.

Kan het zijn dat draaien op minimale frequentie leuk is om de start stops te beperken, maar dat de compressor curve dan gewoon minder efficiënt is ? Wat ik lees is dat een compressor eigenlijk in een efficiënter gebied draait wanneer die op ongeveer 50% draait. Maar goed, heb daar geen verstand van.

Onderste is SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAWYzdYbbU_NIGOxHG59b7d6lSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYi6mHnLyIHJ7T2SgQUscakB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb3tqsdmGkFDviK-dpz7qAvPwMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5SYsLtNByoYgoCgQ5weXS19.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06 21:46
Piper schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:05:
Ik heb SPA aangezet maar merk geen enkel verschil, ik zie ook geen prijzen bij ‘ENECO1’ in myuplink, doe ik iets verkeerd?

Invloed al omhoog gezet, allemaal geen effect.
Was bij mij ook zo. Daarna heb ik in het optie menu 'Nederland' gekozen ipv 'Eneco1' en sindsdien merk ik het verschil goed.

Ik heb zelf geen dynamisch contract, maar dat zal een kwestie van tijd worden, denk ik. Ik ben wel benieuwd of de dynamische prijzen van je contract dan goed overeenkomen met wat de WP uitleest.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
mvrooij schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:54:
Merk dat hier laatste dagen binnen temperatuur ook fors zakt terwijl ik niks aangepast heb. Enige wat ik aangepast heb is de volledige vloerverwarming boven afgezet en dat kan goed aardig meer impact hebben dan ik had verwacht.

Ga dit weekend boven maar weer eens aanzetten, eens testen of dat echt zoveel verschil maakt dat de gehele schil van je huis warm is. Nadeel is gewoon dat dit dagen duurt, maar het is misschien wel een leuke test en geeft het uiteindelijk wel meer rust voor mijn WP omdat hij toch redelijk zwaar is voor enkel de beneden verdieping.
Meer warmte inbrengen (of dat nu in hogere temperaturen of meer volume is) leidt tot meer verlies. Natuurlijk zal je benedenverdieping minder temperatuur verliezen als je het boven warm stookt, maar als geheel zul je meer verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 15:36

Piper

No guts, no glory

RISL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Was bij mij ook zo. Daarna heb ik in het optie menu 'Nederland' gekozen ipv 'Eneco1' en sindsdien merk ik het verschil goed.

Ik heb zelf geen dynamisch contract, maar dat zal een kwestie van tijd worden, denk ik. Ik ben wel benieuwd of de dynamische prijzen van je contract dan goed overeenkomen met wat de WP uitleest.
Kan dat alleen in de SMO zelf of ook via myuplink? Ik meen het een keer gezien te hebben maar kan het zo 1,2,3 niet vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Knowbody en @LangeFries ... ik kom nog even terug op het wel/niet functioneren van de ruimtecompensatie bij de S-serie warmtepompen (zie mijn post macbelly in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie").

Ik heb nu vanaf 28 december zonder wijzigingen de wp laten draaien (stooklijn 3/-1 met ruimtecompensatie aan ingesteld op 19,5C). Dan zie ik toch wel een apart gedrag, vooral de grote verschillen van dag tot dag. Zie onderstaande tabel met wat waardes om te vergelijken.

Observaties:
  • de gemiddelde temperatuur ligt iedere dag dichtbij de ingestelde 19,5C
  • gedurende de dag is wat mij betreft de variatie in kamertemperatuur veel groter dan je wilt. 0,2-0,3 naar iedere kant lijkt mij meer dan genoeg
  • ik begrijp niet dat de geleverde warmte (en daarmee de opgenomen energie) zoveel variëren. Is de wp regeltechnisch 'aan het leren'?
  • de grote variatie komt ook tot uitdrukking als je de schommelende buitentemperatuur buiten beschouwing laat door het per graaddag uit te rekenen
Hoe denken jullie hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlzPKjXPs8Z_B8PI3MnmmVBPmNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9HAueTA3QQ8BecLOniUObKj.png?f=fotoalbum_large

Vandaag (1 jan) draait de wp trouwens ook weer zuinig tot nu toe. De app geeft tot 14:45u 27,3 kWh geleverde warmte tegen een verbruik van 2,1 kWh (COP 13 lijkt me dan weer erg hoog).
Aanvulling 2 jan: weer een 'slechte' dag achter de rug - opnieuw hoge kWh per graaddag al is de COP 'OK'.

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 02-01-2025 07:34 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@macbelly
Je bent er sowieso leuk mee bezig. Alles noteren, netjes! En je houdt het langer vol dan ik.

Het zou mooi zijn als er een zelflerend effect is, maar ik ben dan huiverig dat dat ook allemaal weer vergeten is na wijzingen of een herstart.

Over de geleverde warmte: de massatraagheid zal hier een rol spelen. Je ziet dat er 2 dagen zijn die beide profiteren van hun voorgaande dag.

[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 01-01-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:26
RISL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Meer warmte inbrengen (of dat nu in hogere temperaturen of meer volume is) leidt tot meer verlies. Natuurlijk zal je benedenverdieping minder temperatuur verliezen als je het boven warm stookt, maar als geheel zul je meer verliezen.
Hoe bedoel je dit precies? Jij ziet hier de meerwaarde niet van in?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik ben zelf ook aan het nakijken waarom het (vooral boven) kouder is dan normaal.

Mijn theorie is nu dat het door de wind komt. Mijn huis is vrijstaand en bij flinke wind zoals de afgelopen dagen koelt het huis veel sneller af dan zonder. Ik heb persoonlijk het idee dat de WP wel rekening houdt met temperatuur, maar niet met wind. (Bij die plus functie weer voorspellen).

Maar dit is ook een lastige om op te lossen want mijn benedenverdieping heeft hier minder last van dan boven... Zou toch al iets met zonesturing worden dan als dit blijkt.

Voor nu ook de windsnelheid en richting maar opgenomen in HA om eens te kunnen kijken over een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
RISL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Ja dit komt overeen (bij mij). Echter download Nibe de kale prijzen, dus zonder opslag van je energieboer en zonder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Piper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Kan dat alleen in de SMO zelf of ook via myuplink? Ik meen het een keer gezien te hebben maar kan het zo 1,2,3 niet vinden..
Ik heb het ingesteld op de SMO40. Wellicht kan het ook in de betaalde versie van myUplink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
mvrooij schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Jij ziet hier de meerwaarde niet van in?
Ik begreep je post alsof je dacht dat je minder warmte zou verliezen als de bovenverdieping mee gestookt werd, maar mogelijk begreep ik dat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
ApexAlpha schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Ja dit komt overeen (bij mij). Echter download Nibe de kale prijzen, dus zonder opslag van je energieboer en zonder belasting.
Ja, ik zag dat het kale prijzen zijn. Bij welke energiemaatschappij zit je, als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
RISL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Ja, ik zag dat het kale prijzen zijn. Bij welke energiemaatschappij zit je, als ik vragen mag?
Zonneplan.

Maar in principe volgen alle partijen dezelfde EPEX SPOT prijs. Bij mij zit er 2ct per kWh bovenop geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:58:
Ik ben zelf ook aan het nakijken waarom het (vooral boven) kouder is dan normaal.

Mijn theorie is nu dat het door de wind komt. Mijn huis is vrijstaand en bij flinke wind zoals de afgelopen dagen koelt het huis veel sneller af dan zonder. Ik heb persoonlijk het idee dat de WP wel rekening houdt met temperatuur, maar niet met wind. (Bij die plus functie weer voorspellen).

Maar dit is ook een lastige om op te lossen want mijn benedenverdieping heeft hier minder last van dan boven... Zou toch al iets met zonesturing worden dan als dit blijkt.

Voor nu ook de windsnelheid en richting maar opgenomen in HA om eens te kunnen kijken over een tijdje.
Ik denk dat wat je zegt 100% klopt. Ik heb een aardig groot huis ook volledig vrijstaand in het buitengebied. De wind is een erg lange tijd niet geweest zoals het afgelopen dagen is. Daarom waren de stroomprijzen ook hoger. Ik denk dat mijn huis daardoor ook veel meer afkoelt… helaas kan Nibe hier niks mee.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat wat je zegt 100% klopt. Ik heb een aardig groot huis ook volledig vrijstaand in het buitengebied. De wind is een erg lange tijd niet geweest zoals het afgelopen dagen is. Daarom waren de stroomprijzen ook hoger. Ik denk dat mijn huis daardoor ook veel meer afkoelt… helaas kan Nibe hier niks mee.
Ik zag hier op Tweakers wel iemand die een seintje gaf naar de WP als er veel wind is dacht ik. Even terug zoeken.

Persoonlijk neig ik naar het kopen van 2 sets zonesturing voor de VVW, dat ik de temperatuur gewoon daarop stuur ipv via de Warmtepomp. De warmtepomp zal nooit uit zichzelf meer warmte naar boven of beneden kunnen sturen, of die nu de wind snelheid weet of niet.

Mijn vriendin dacht was meer out of the box: een flinke klimop aan de westkant. Ook nog niet zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Het hele idee van de RMU is natuurlijk om bij zulke omstandigheden even een +1 op de stooklijn te doen. We willen misschien dat het allemaal teveel vanzelf gaat tegenwoordig 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Het hele idee van de RMU is natuurlijk om bij zulke omstandigheden even een +1 op de stooklijn te doen. We willen misschien dat het allemaal teveel vanzelf gaat tegenwoordig 😁
Precies, zit daar dus ook aan te denken dat ik die misschien toch nodig heb dat als bijv. binnen temperatuur onder 21 zakt hij toch een extra signaal krijgt dat hij wat meer moet gaan doen... vind hem alleen erg duur en bedraad maken is voor mij erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Ik heb de RMU en dit doet ie niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb de RMU en dit doet ie niet hoor.
Niet nee? het is niet zo dat als je zegt 21 graden dat hij door blijft gaan tot hij 21 daar is?

Zie dat je ook de ROT10 hebt van Nibe, misschien ook prima oplossing mits het werkt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Niet nee? het is niet zo dat als je zegt 21 graden dat hij door blijft gaan tot hij 21 daar is?

Zie dat je ook de ROT10 hebt van Nibe, misschien ook prima oplossing mits het werkt haha.
Nee hij staat hier standaard op 20 maar het koelt gewoon af tot onder de 19 tot ik handmatig die stooklijn verplaats.

Toen ik op vakantie ging had ik de RMU op 5 graden gezet en hij stookte gewoon vrolijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Nee hij staat hier standaard op 20 maar het koelt gewoon af tot onder de 19 tot ik handmatig die stooklijn verplaats.

Toen ik op vakantie ging had ik de RMU op 5 graden gezet en hij stookte gewoon vrolijk door.
Ow, wat heeft het dan voor nut om een RMU op te hangen? Ding kost 300 euro +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Ja dat vraag ik mij inmiddels ook af. Ik heb hem gelukkig tweedehands gekocht destijds.

Op zich laat die alsnog de temperatuur zien, je kan op 'meer warm water' drukken vanuit binnen en als je dynamische prijzen aan zet dan zie je die ook op het schermpje.

Maar als ik de temperatuur op de RMU nu op 22 zet verandert er helemaal niks. Wellicht dat ik iets verkeerd heb staan in de instellingen maar ik zou niet weten wat.

Heb ook al eens Nibe zelf gebeld maar daar werd ik nog net niet afgekafferd en verteld dat ik voor €60 per uur een loodgieter moet laten komen die dan zelf Nibe belt en dezelfde vraag stelt, lol.

[ Voor 13% gewijzigd door ApexAlpha op 02-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
mvrooij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Of je RMU mee doet aan je regeling dat stel je zelf in. Het kan de berekende aanvoertemperatuur beïnvloeden. Als de ruimte temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur, dan gaat de berekende temp omhoog en vice versa. Er zijn wisselende ervaringen hiermee in dit topic. Bij sommige mensen leidt dit tot een jojo effect met overshoot en undershoot.

Ikzelf heb de beïnvloeding op 2 staan en daarmee een temperatuur in huis die max 0.5 graden wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Al die zaken instellen gaat niet op mijn rmu40, wellicht wel op de rmu s40?

Mijn rmu kan alleen de ingestelde temperatuur wijzigen, 'tijdelijk in luxe' voor sww en de pomp van handmatig naar auto zetten en vice versa.

Geen stooklijnen, geen verschuivingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Precies, zit daar dus ook aan te denken dat ik die misschien toch nodig heb dat als bijv. binnen temperatuur onder 21 zakt hij toch een extra signaal krijgt dat hij wat meer moet gaan doen... vind hem alleen erg duur en bedraad maken is voor mij erg lastig.
Niet kopen dan!

Voor het geld kun je weet ik het 10 jaar lang MyUplink nemen en daarmee kan het uiteraard ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Ja dat vraag ik mij inmiddels ook af. Ik heb hem gelukkig tweedehands gekocht destijds.

Op zich laat die alsnog de temperatuur zien, je kan op 'meer warm water' drukken vanuit binnen en als je dynamische prijzen aan zet dan zie je die ook op het schermpje.

Maar als ik de temperatuur op de RMU nu op 22 zet verandert er helemaal niks. Wellicht dat ik iets verkeerd heb staan in de instellingen maar ik zou niet weten wat.

Heb ook al eens Nibe zelf gebeld maar daar werd ik nog net niet afgekafferd en verteld dat ik voor €60 per uur een loodgieter moet laten komen die dan zelf Nibe belt en dezelfde vraag stelt, lol.
Mijn opmerking sloeg dan ook op een situatie waarbij je de RMU niet gebruikt als thermostaat (ruimtevoeler). Bij de S40 is het dan zo dat je de stooklijn kunt verschuiven middels dat dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
RISL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:09:
Al die zaken instellen gaat niet op mijn rmu40, wellicht wel op de rmu s40?

Mijn rmu kan alleen de ingestelde temperatuur wijzigen, 'tijdelijk in luxe' voor sww en de pomp van handmatig naar auto zetten en vice versa.

Geen stooklijnen, geen verschuivingen.
Alle instellingen kan je doen op de smo40. Ik heb een all in one, waarbij dit voorop de koelkast zit.
Met de RMU kun je alleen de ingestelde temperatuur meten, maar als je ruimte beïnvloeding niet aan hebt gezet, dan doet dit niets.

Zoek eerst naar de beste stooklijn, waarbij de temperatuur in je huis in de meeste gevallen in de buurt komt van wat je wilt.
Zie ook de handleiding voor wanneer aanpassen van de curve en wanneer aanpassen van de offset. Na elke aanpassing een paar dagen geduld hebben om te kijken of dit werkt. Het liefst neem je hier lang de tijd voor, zodat je weet dat je curve klopt bij verschillende buitentemperaturen. Pas daarna heb ik de ruimte beïnvloeding aangezet. Hierdoor werd de temperatuur iets stabieler, met name op winderige dagen, waarbij het verlies groter is dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Dat begrijp ik. Maar ik dacht te lezen dat iemand anders de stooklijn verschuift op de rmu?
Maar nu ik het terug lees, kan ook bedoeld worden dat de rmu de stooklijn verschuift "met de factor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 15:44
Zoals ik het begreep heeft de RMU S40 (icm.SMO S40 bij mij) twee opties in het gebruik, in te stellen in menu 1.3.3
Bij “geen ruimte-beinvloeding” geeft de RMU de temperatuur weer maar wanneer je de temperatuur wilt wijzigen verzet je de stooklijn een vol punt omhoog of omlaag
Bij “wel ruimte-beinvloeding” geeft de RMU ook temperatuur weer maar wanneer je de temperatuur wil wijzigen zie je ook inderdaad een temperatuur-schaal, die wijzigen geeft alleen een lichte parallel-verschuiving van de actieve stooklijn, die NIBE een factor noemt

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:38:
Dat begrijp ik. Maar ik dacht te lezen dat iemand anders de stooklijn verschuift op de rmu?
Maar nu ik het terug lees, kan ook bedoeld worden dat de rmu de stooklijn verschuift "met de factor".
Ja dat kan met de S40. De RMU S40.

Edit: Bij de RMU 40 kan het ook gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 02-01-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:17
Edit

[ Voor 102% gewijzigd door Henkje.doc op 02-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-06 14:48
AnJaJoRe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:08:
Zoals ik het begreep heeft de RMU S40 (icm.SMO S40 bij mij) twee opties in het gebruik, in te stellen in menu 1.3.3
Bij “geen ruimte-beinvloeding” geeft de RMU de temperatuur weer maar wanneer je de temperatuur wilt wijzigen verzet je de stooklijn een vol punt omhoog of omlaag
Bij “wel ruimte-beinvloeding” geeft de RMU ook temperatuur weer maar wanneer je de temperatuur wil wijzigen zie je ook inderdaad een temperatuur-schaal, die wijzigen geeft alleen een lichte parallel-verschuiving van de actieve stooklijn, die NIBE een factor noemt
Dit doet de “niet S” RMU-40 ook zo

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:22
Hier is hij sww (warm water) aan het maken

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-06 22:55
Een RMU S40 laat ook de ruimtetemperatuur zien zonder ruimtebeïnvloeding aan. Je kan dan inderdaad alleen de stooklijn per punt aanpassen.

Sinds de laatste update zie je ook de huidige buitentemperatuur en het huidige weer dmv icoontje. Ziet er in ieder geval mooier uit dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Laatst online: 23:02

theo66

NIBE S1155-6

Mijn RMU S40 is de laatste twee weken 2x gecrashed. Ik wil iets zien, probeer te swipen en het ding bevriest en gaat door een herstart. Meer mensen die dit gezien hebben? (RMU S40 is bedraad aangesloten op S1155, systeem draait op laatste sw versie)

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:07:
Mijn RMU S40 is de laatste twee weken 2x gecrashed. Ik wil iets zien, probeer te swipen en het ding bevriest en gaat door een herstart. Meer mensen die dit gezien hebben? (RMU S40 is bedraad aangesloten op S1155, systeem draait op laatste sw versie)
Volgens mij had ik dat laatst ook maar het duurde maar kort. Snelle crash dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Ja dat kan met de S40. De RMU S40.

Edit: Bij de RMU 40 kan het ook gewoon.
Dan bedoel je vast iets anders dan ik denk?

Ik kan op mijn rmu 40 niet stooklijn 3 met verschuiving 1 naar stooklijn 3 verschuiving 2 zetten handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 21:11
theo66 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:07:
Ja dat heb ik ook al twee keer gehad :'(

Nibe S2125-12 + VVM_S320 RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
RISL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Ik kan op mijn rmu 40 niet stooklijn 3 met verschuiving 1 naar stooklijn 3 verschuiving 2 zetten handmatig.
Je hebt wel de invloed van de rmu40 uit staan? Als je dan via de RMU40 de temperatuur probeert aan te passen krijg je dan als het goed is -10 tot 10 als mogelijkheid. Dit is (zover ik weet) gewoon de verschuiving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
magnetx3 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Je hebt wel de invloed van de rmu40 uit staan? Als je dan via de RMU40 de temperatuur probeert aan te passen krijg je dan als het goed is -10 tot 10 als mogelijkheid. Dit is (zover ik weet) gewoon de verschuiving.
Ik heb invloed aan, maar factor 0.
Een tijd terug was daar discussie over. Ik dacht dat dan de rmu nog invloed had, enkele anderen gaven aan dat er geen invloed was omdat de factor 0 was.

Ik zal straks eens invloed uitvinken en kijken wat de rmu dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Op advies van jullie heb ik onlangs de NIBE S2125 400V, 8kW aangeschaft.

Mijn oorspronkelijke plan was om een thermostaat in de woonkamer te gebruiken en de rest van het huis in te regelen via de flows van de vloerverwarming. Echter, ik begin nu sterk te overwegen om voor de slaapkamer en badkamer toch een zoneregeling toe te passen.

Ik vind de NIBE-oplossing voor zoneregeling echter behoorlijk prijzig, en eerlijk gezegd zijn de thermostaten niet bepaald een lust voor het oog. Als alternatief overweeg ik het Honeywell Home UFH-pakket (HCC100 + DT4) aan te schaffen. Dit lijkt me een betaalbare en nette oplossing.

Het enige nadeel dat ik zie, is dat bij het Honeywell-systeem de thermostaat in de woonkamer eerst een warmtevraag moet creëren voordat de zoneregeling actief kan worden. Aangezien de woonkamer bij ons de meest gestookte ruimte is, verwacht ik daar in de praktijk weinig hinder van.

Nu ben ik benieuwd:

Zijn er hier mensen die een zoneregeling hebben toegepast (met NIBE, Honeywell of iets anders)?
Hebben jullie hier goede of juist negatieve ervaringen mee?
Zijn er dingen waar ik absoluut op moet letten bij het instellen of gebruik van een zoneregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Uiteraard kan dat, maar je gebruikt hem op ruimtetemperatuur. Dan wil dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 05:14
Mijn RMU 40 bedieningsunit werkt niet meer. Instellen via warmtepomp zelf gaat prima . Scherm switched uit zichzelf na een tijdje van afbeelding. Hij geeft wel tijd en temperatuur goed weer als die even in beeld komen. Knoppen werken ook niet. Heb hem al open geschroefd en knoppen werken dan nog steeds niet en kabeltjes zitten vast. Reset levert ook niets op. Iemand nog een oplossing? Garantie is verlopen. Is 3 jaar oud. Zou het zin hebben de monteur hiervoor te laten langskomen? Of kan ik beter via internet een nieuwe rmu bestellen? Ik heb een Nibe vvm 320 binnenmodule

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1MIFa2uPCTg8E0gy_FgDZyEzeI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EY3ue4Ew7IIzECySohWgeHfE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
jan011 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:38:

Mijn oorspronkelijke plan was om een thermostaat in de woonkamer te gebruiken en de rest van het huis in te regelen via de flows van de vloerverwarming. Echter, ik begin nu sterk te overwegen om voor de slaapkamer en badkamer toch een zoneregeling toe te passen.

Ik vind de NIBE-oplossing voor zoneregeling echter behoorlijk prijzig, en eerlijk gezegd zijn de thermostaten niet bepaald een lust voor het oog. Als alternatief overweeg ik het Honeywell Home UFH-pakket (HCC100 + DT4) aan te schaffen. Dit lijkt me een betaalbare en nette oplossing.

Het enige nadeel dat ik zie, is dat bij het Honeywell-systeem de thermostaat in de woonkamer eerst een warmtevraag moet creëren voordat de zoneregeling actief kan worden. Aangezien de woonkamer bij ons de meest gestookte ruimte is, verwacht ik daar in de praktijk weinig hinder van.

Nu ben ik benieuwd:

Zijn er hier mensen die een zoneregeling hebben toegepast (met NIBE, Honeywell of iets anders)?
Zijn er dingen waar ik absoluut op moet letten bij het instellen of gebruik van een zoneregeling?
Het beste is om niet op thermostaat maar op weather compensation te draaien (de Engelsen zeggen het zoveel mooier!)

Zoneregeling is dan gewoon een slaaf, dus stuurt de WP niet aan maar sluit eventueel een groep wel af of opent die weer. De ervaringen met Honeywell zijn matig, met Danfoss beter.

Zoneregeling moet je eigenlijk erg beperken. Maar het kan als je heel veel lussen hebt waarvan je maar een paar wilt regelen. Bij 20 lussen waarvan er maximaal 10 geregeld zijn kan dat nog wel.
Anders heb je een parallel buffervat nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Nu ben ik benieuwd:

Ik heb 2 SRV 10 radiatorkranen van NIBE in gebruik en heb daar in het topic "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit" over geschreven. https://gathering.tweaker...message/81079858#81079858
Korte samenvatting: ik zou daar geen zoneregeling mee kunnen realiseren alleen de radiator apart open/dicht sturen. Je post roept bij mij wel wat vragen op want een NIBE RMU S40 is geen thermostaat en hoe ziet je systeem er uit, voorzien van parallel buffervat?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Hartelijk dank voor de reacties.
@theo66 heo66 Ik zal het topic vanavond eens goed doorlezen.

Met betrekking tot hoe mijn installatie eruit gaat zien:
NIBE RSV 200 boilervat, een 3-wegklep en vervolgens 3 vloerverwarmingsverdelers (9 groepen, 4 groepen en 8 groepen).
Ik ga in eerste instantie geen gebruik maken van een buffervat. In onze huidige woning heb ik ook een warmtepomp geplaatst, aanvankelijk met een buffervat. Deze heb ik er later uitgehaald en heb daar geen nadelige effecten van ondervonden. Vandaar dat ik nu eerst zonder buffervat wil proberen.

Wat betreft het feit dat de RMU S40 geen thermostaat is, "schrik" ik een beetje. Ik heb zojuist de handleiding erbij gepakt en daar staat dit:
"De ruimte-unit RMU S40 bevat een ruimtesensor met dezelfde functie als de ruimtesensor (BT50) bij het hoofdproduct."

Mijn installatie zal het meeste op dit schema lijken, alleen dan zonder buffervat en een extra verdeler.
Echter zie ik ook dat Nibe 2 pompen gebruikt in het systeem, kan iemand mij uitleggen wat hier het nut van is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFXiQO6yxvZmq_MLXi17N9q-22k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KB9Y2lzJgld49RmpziR2HKt8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:54
vraag...

Smart Price Adaption kent 10 "niveaus", maar hoe wordt die niveau instelling gebruikt ? Als ik 5 kies, houd hij dan voor 50% rekening met de prijzen ? Of houd hij dan rekening met de prijs in de 5 duuste uren ? Ik kan dat ook bij Nibe vreemd genoeg nergens terug vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
RISL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Ik heb invloed aan, maar factor 0.
Een tijd terug was daar discussie over. Ik dacht dat dan de rmu nog invloed had, enkele anderen gaven aan dat er geen invloed was omdat de factor 0 was.

Ik zal straks eens invloed uitvinken en kijken wat de rmu dan doet.
Dan kan je de invloed net zo goed uitzetten idd, dan heb je nog wat aan de knoppen van de RMU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL

Nu ben ik benieuwd:

Hier draait Honeywell Evohome prima, momenteel alleen op de bovenverdieping en schuur om daar de temperatuur makkelijk te sturen.
Zal later uitgebreid mogelijk worden met parallel vat en secundaire pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

jan011 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:30:

Wat betreft het feit dat de RMU S40 geen thermostaat is, "schrik" ik een beetje. Ik heb zojuist de handleiding erbij gepakt en daar staat dit:
"De ruimte-unit RMU S40 bevat een ruimtesensor met dezelfde functie als de ruimtesensor (BT50) bij het hoofdproduct."
Ik bedoelde te zeggen dat een RMU S40 geen thermostaat is zoals in een CV-ketelsysteem. Het ding heeft eigenlijk drie functies: informatie display, een paar gebruikersinstellingen en ruimtesensor voor temperatuur en luchtvochtigheid. Bij mij zijn de temperatuurgegevens van de SRV 10 in badkamer en kantoor boven ook afleesbaar op de RMU in de woonkamer. De handleiding op de site van Nibe geeft wel inzicht in functies.
Voor het overige denk ik dat de reactie van @Knowbody goed past bij jouw vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@jan011 aanvullend Jan, de RMU kan zeker wel als ruimtevoeler worden gebruikt maar Nibe geeft ook aan ergens in die documentatie, dat bij gebruik van vloerverwarming het mogelijk niet goed werkt.

Mijn ervaring is dat het te traag reageert (niet Smart genoeg, naar mijn mening) en dat het dus dan ook niet fijn werkt met vloerverwarming, dat ook nog eens traag is van zichzelf.

Of dat erg is ? Ach, als met de juist gevonden curve bij benadering de ruimtetemperatuur op en rond het gewenste niveau wordt gehouden, dan is dat eigenlijk prima.

Zonder buffervat is prima met jouw 21 groepen! Die extra pomp had jij niet in je vorige situatie ? Dan had je waarschijnlijk een buffervat in serie in de retour.

Nibe adviseert een parallel buffervat en daarbij hoort dan ook een 2e pomp.
Ze laten wel doorschemeren dat bij vloerverwarming een buffervat mogelijk niet nodig is. Steeds meer fabrikanten nemen deze adviezen uit de praktijk over.
Nu moet Nibe nog hun documenten aanpassen om dan niet curve 5 of 6 te adviseren voor een goed geïsoleerd huis in Nederland (dat zal gebaseerd zijn op buffervat installaties, waar dan ook een hogere temperatuur nodig is) maar curve 1 tm 4 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Nogmaals mijn dank voor de goede hulp hier.

In onze huidige woning, in de oude situatie met een buffervat, hadden we een heel ander systeem. Het was een hybride systeem waarbij ik de hydraulische koppeling heb gemaakt door pompgroepen te gebruiken, maar dan om te draaien. Dus waar normaal de aanvoer en retour zaten, had ik het afgiftesysteem gekoppeld. En waar de pompen zaten, had ik de aanvoer en retour van de warmtepomp en cv-ketel gekoppeld. De pomp zit dan in het afgiftesysteem. Dus ja, hier had ik een extra pomp, maar dat was nodig om de flow vanuit de verdeler in het systeem te krijgen.

Dus als ik het goed begrijp, zonder buffervat zou 1 pomp voldoende moeten zijn?

Wellicht is het beste om eerst zonder zone regeling te proberen en alleen op flow te regelen. In een later stadium kan ik dan nog altijd een zone regeling overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
GP12 is dan de enige pomp @jan011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 11:23
jan011 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:30:
Hartelijk dank voor de reacties.
@theo66 heo66 Ik zal het topic vanavond eens goed doorlezen.

Met betrekking tot hoe mijn installatie eruit gaat zien:
NIBE RSV 200 boilervat, een 3-wegklep en vervolgens 3 vloerverwarmingsverdelers (9 groepen, 4 groepen en 8 groepen).
Ik ga in eerste instantie geen gebruik maken van een buffervat. In onze huidige woning heb ik ook een warmtepomp geplaatst, aanvankelijk met een buffervat. Deze heb ik er later uitgehaald en heb daar geen nadelige effecten van ondervonden. Vandaar dat ik nu eerst zonder buffervat wil proberen.

Mijn installatie zal het meeste op dit schema lijken, alleen dan zonder buffervat en een extra verdeler.
Echter zie ik ook dat Nibe 2 pompen gebruikt in het systeem, kan iemand mij uitleggen wat hier het nut van is?
[Afbeelding]
Hier staat bij elke volgende groep een pomp ingetekend, daarmee heb je denk ik een Nibe zoneregeling. Pomp uit -> geen (nauwelijks) flow in die groep. Eventueel met een extra klep.
Afhankelijk van je situatie kun je dat zo doen, met extra Nibe voelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-06 09:47
wickydude schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:00:
[...]

https://www.nibe.eu/webda...hangelog/nibe-f-SMO40.pdf

Ik heb nog niet geupdate. Ben ook wat voorzichtig.
Weet iemand of een smo40 ook direct een update van internet kan halen? Of blijft dat met usb sticks?
Toevallig zag ik vandaag op mijn smo 40 een update over the air aangeboden worden. Dat is voor het eerst bij mij in 2,5 jaar. Voor die tijd altijd via USB sticks gewerkt.

De melding kwam spontaan in beeld, update met succes verlopen. (icm met F2120).

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Zag het gisteren ook verschijnen.
Is nog dezelfde release als die waar ik voor een bug gewaarschuwd werd. Ik wacht wel tot na het stookseizoen voor ik ga updaten.
If it ain’t broken don’t fix it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Hier de invloed van de ruimtesensor uitgevinkt. Zie nu ook de mogelijkheid tot verschuiven van de stooklijn, bedankt!

Bij mij is de update nog niet aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik ben wel eens aan het valsspelen.

Soms -en zeker met deze defrost dagen-gebeurt het dat de WP achterop raakt met de graadminuten. Hij gaat dan uiteraard harder werken terwijl dat (ik vind dat) niet nodig is.
De oorzaak ligt bij SWW.

Ik zet dan de actuele graadminuten in de buurt van de startwaarde, bijvoorbeeld op -80
Dan keert de rust weder ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Maar dan merk je dat wel in ruimtetemperatuur?

Ik krijg de mijne maar niet begrenst tot een punt waarop graadminuten oplopen. Ook na sww of defrosts trekt de WP in rap tempo terug. Zie wel dat de frequentie dan naar 40 Hz gaat of zelfs iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:41:
Maar dan merk je dat wel in ruimtetemperatuur?

Ik krijg de mijne maar niet begrenst tot een punt waarop graadminuten oplopen. Ook na sww of defrosts trekt de WP in rap tempo terug. Zie wel dat de frequentie dan naar 40 Hz gaat of zelfs iets hoger.
Staan de getallen bij jou in 4.9.3 resp op -60, 400 en 30 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-06 12:42
Ik heb het gevoel dat er iets niet goed zit bij mijn defrosts. Ik krijg ook af en toe foutmeldingen dat deze mislukken, omdat de maximale tijd overschreden is. Als ik terug kijk naar afgelopen nacht (vochtig en koud, veel defrosts) dan zie ik de volgende defrost lengtes:

22,22 min
12,12 min
9,08 min
22,21 min
13,14 min
15,14 min
22,22 min
12,12 min
14,17 min
22,24 min

Ik snap niet dat er zo veel verschil tussen kan zitten, terwijl de omstandigheden gelijk zijn. En ze lijken me sowieso lang. Ik heb een S2125-12. Kan iemand anders met een S2125 kijken hoe lang daar de defrosts duren? De defrosts lopen op de vloerverwarming. De retour blijft tijdens de defrosts boven de 22 grC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58
cgms schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:48:
Ik heb het gevoel dat er iets niet goed zit bij mijn defrosts. Ik krijg ook af en toe foutmeldingen dat deze mislukken, omdat de maximale tijd overschreden is. Als ik terug kijk naar afgelopen nacht (vochtig en koud, veel defrosts) dan zie ik de volgende defrost lengtes:

22,22 min
12,12 min
9,08 min
22,21 min
13,14 min
15,14 min
22,22 min
12,12 min
14,17 min
22,24 min

Ik snap niet dat er zo veel verschil tussen kan zitten, terwijl de omstandigheden gelijk zijn. En ze lijken me sowieso lang. Ik heb een S2125-12. Kan iemand anders met een S2125 kijken hoe lang daar de defrosts duren? De defrosts lopen op de vloerverwarming. De retour blijft tijdens de defrosts boven de 22 grC.
Ik zie een zelfde patroon bij mijn 2125-12. Continue 2 korte defrosts gevolgd door een langere. Qua tijden lijkt het er ook veel op. 12-13 min voor de korte en 22 min voor de lange.

Verder zie ik geen foutmeldingen dus ik neem aan dat dit normaal is.

[ Voor 3% gewijzigd door rusman op 05-01-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Ik zie een zelfde patroon bij mijn 2125-12. Continue 2 korte defrosts gevolgd door een langere. Qua tijden lijkt het er ook veel op. 12-13 min voor de korte en 22 min voor de lange.

Verder zie ik geen foutmeldingen dus ik neem aan dat dit normaal is.
Zijn dat dan passieve defrosts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58
Knowbody schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Zijn dat dan passieve defrosts ?
Hoe check ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik weet alleen dat de S21xx verschillende settings heeft voor de defrost routine. Dus ik kan beter aan jou vragen hoe dat dan precies gaat. Misschien kun je wat terugvinden in de geschiedenis van MyUplink of HA als je dat gebruikt ... Duikt de Tr onder de Ta bijvoorbeeld. En de compressor frequentie wat gebeurt daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Staan de getallen bij jou in 4.9.3 resp op -60, 400 en 30 ?
Ben op reis voor werk, dus ik doe het even uit m'n hoofd. Ik ben zeker van het eerste en tweede getal. De derde is een gok.

-200
1000
60 (gok)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Ben op reis voor werk, dus ik doe het even uit m'n hoofd. Ik ben zeker van het eerste en tweede getal. De derde is een gok.

-200
1000
60 (gok)
Ok die 1000 begrijp ik, het heeft voor een nadelen. Hij toert langzamer op en dat is je doel ook, maar als hij eenmaal dat punt heeft bereikt, toert hij ook langzamer weer terug. Hij gaat dus best lang door in het hogere toerental. Volgens mij geldt dat ook voor die 60.
Kan dat je probleem zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Laatst online: 06-06 12:42
Ik heb een modbus connectie met de SMO S40 en mijn Home Assistant. In de tag sensor.defrosting_eb101_31806 staat de defrosting status weergegeven (active/passive/off). Bij mij waren de genoemde defrosts allemaal actieve defrosts (koude nacht). In de middag is 1 passieve defrost geweest. Deze duurde maar 5 minuten.

Ter info: Actieve defrost is met compressor aan en fan uit (de wtp haalt dan de energie uit de vloerverwarming of (als return vvw te koud is) uit SWW). Passieve defrost is met fan aan en compressor uit (warmte komt dan uit de buitenlucht). Deze laatste is standaard als het buiten 4grC of hoger is (maar dit is aan te passen).

[ Voor 26% gewijzigd door cgms op 06-01-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanTin
  • Laatst online: 16-05 19:44
@Knowbody als ik het goed begrijp is dus de waarde waarop start bijverwarming staat ook relevant voor het optoeren en aftoeren van de compressor? Ik had deze namelijk op -1200 met buitentemperaturen van rond de 8 graden ging dit prima echter afgelopen weekend laat hij hem dan naar beneden donderen waarna hij hele tijd bezig is op volle kracht om het weer terug te brengen. Met als resultaat dat de graadminuten even boven nul komen. Compressor uit en dondert weer naar de -1000. Begint het weer van begin af aan.

Dacht ook slim te zijn door bij graadminuten -100 of zo warmwater even in luxe te zetten om de boel zo af te remmen. Echter wanneer hij dan uit luxe gaat stopt compressor ermee een gaat hij het warme water gebruiken om bij te mengen in cv systeem. Dit kan komen doordat ik een cv-houtkachel (die eigenlijk nooit meer draait) als bijverwarming heb ingesteld (heel bijzondere instelling overigens). Jouw truc van graadminuten handmatig even omhoog gooien is ook wel handig om rust weer terug te krijgen in het systeem.
Het systeem draait hier eigenlijk heel mooi boven de 7 a 8 graden buitentemperatuur. Bij 3 graden en vochtig nog erg onrustig. Echte vorst nog niet meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
JanTin schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:26:
@Knowbody als ik het goed begrijp is dus de waarde waarop start bijverwarming staat ook relevant voor het optoeren en aftoeren van de compressor? Ik had deze namelijk op -1200 met buitentemperaturen van rond de 8 graden ging dit prima echter afgelopen weekend laat hij hem dan naar beneden donderen waarna hij hele tijd bezig is op volle kracht om het weer terug te brengen. Met als resultaat dat de graadminuten even boven nul komen. Compressor uit en dondert weer naar de -1000. Begint het weer van begin af aan.

Dacht ook slim te zijn door bij graadminuten -100 of zo warmwater even in luxe te zetten om de boel zo af te remmen. Echter wanneer hij dan uit luxe gaat stopt compressor ermee een gaat hij het warme water gebruiken om bij te mengen in cv systeem. Dit kan komen doordat ik een cv-houtkachel (die eigenlijk nooit meer draait) als bijverwarming heb ingesteld (heel bijzondere instelling overigens). Jouw truc van graadminuten handmatig even omhoog gooien is ook wel handig om rust weer terug te krijgen in het systeem.
Het systeem draait hier eigenlijk heel mooi boven de 7 a 8 graden buitentemperatuur. Bij 3 graden en vochtig nog erg onrustig. Echte vorst nog niet meegemaakt.
Ja.

Die relatieve graadminuten (-400 default) doen wat in stapjes van 4

Bij stap 100 gaat de compressor harder (dat is dus vanaf -160 GM)
Bij -260 nog weer een stapje erbij etc.
Trekt de compressor het niet en belandt de situatie in -460, dan gaat de bijverwarming aan en bij -490 gaat de tweede vermogenstrap van de bijverwarming meedoen. Even gebaseerd op de standaard getallen.

Op de terugweg gaat het volgens mij op dezelfde manier maar dan afbouwend in vermogen.

Heb je geen 400 maar 1000 o.i.d. ingevuld dan wordt het systeem traag, en dat ook op de terugweg.
Daar kwam je mee weg met milde buitentemperatuur maar je komt ermee op de koffie als het richting vriespunt gaat.

PS heb je het getal -459 bereikt en blijft deze staan, dan betekent het dat er geen bijverwarming is of dat deze geblokkeerd is.
Hij gaat dan niet verder tellen. Wat hij wel gaat doen is een hogere Ta berekenen, mits er nog ruimte voor was op de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-06 10:25
@Knowbody waar heb jij de waardes op staan in menu 4.9.3 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Ok die 1000 begrijp ik, het heeft voor een nadelen. Hij toert langzamer op en dat is je doel ook, maar als hij eenmaal dat punt heeft bereikt, toert hij ook langzamer weer terug. Hij gaat dus best lang door in het hogere toerental. Volgens mij geldt dat ook voor die 60.
Kan dat je probleem zijn ?
Kan zeker, ik ga er mee spelen. Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:12:
@Knowbody waar heb jij de waardes op staan in menu 4.9.3 dan?
Alleen de -60 op -120 de rest standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTin
  • Laatst online: 16-05 19:44
@Knowbody bedankt voor de uitleg, ga de boel even terugzetten op standaard waarden. Ik had hem zo hoog gezet omdat vorig jaar bijverwarming regelmatig bijsprong wat ik zonde vond van elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
JanTin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:54:
@Knowbody bedankt voor de uitleg, ga de boel even terugzetten op standaard waarden. Ik had hem zo hoog gezet omdat vorig jaar bijverwarming regelmatig bijsprong wat ik zonde vond van elektra.
Je kunt ook de bijverwarming blokkeren tot een bepaalde temperatuur. Standaard staat die op +5 graden en in bedrijfsmodus automatisch kijkt die daar naar.
Die temperatuur kun je ook op -5 oid zetten.

De reden dat de graadminuten veel teruglopen kan zijn een verkeerde stooklijn of een SWW run waardoor de verwarming ver in het achteren raakt. Of een wisselende retourtemperatuur door zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 14:49
Goedemiddag allemaal,
k vraag me af hoe ik de graadminuten van gisteren en vandaag tot nu toe moet interpreteren. Is het zorgwekkend dat deze soms ver onder de -500 komen? De stooklijn staat ingesteld op 4+1. In het graadminutenmenu 7.1.10.3 staat de volgende informatie:

Actuele waarde: -234 GRD MIN (wat de huidige graadminuten is)
Verwarming_auto is aangevinkt.

De ruimtes waar de verwarming actief is, voelen lekker warm aan. De thermostaat in de woonkamer geeft de ingestelde temperatuur van 20,5°C aan, al daalt deze soms even naar 20°C. In de woonkamer heb ik een grote Jaga-convector met ventilatoren en in de wc een kleinere. De rest van de ruimtes zijn voorzien van gewone radiatoren. Vloerverwarming heb ik niet.

Mijn verwarmingssysteem is volledig elektrisch, gecombineerd met een Nibe F2040-6 warmtepomp, een Smo-S40, en een AEG-verswaterboiler van 200 liter. Deze boiler vereist geen legionele run.

Ik hoor graag jullie tips en suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:29:
Goedemiddag allemaal,
k vraag me af hoe ik de graadminuten van gisteren en vandaag tot nu toe moet interpreteren. Is het zorgwekkend dat deze soms ver onder de -500 komen? De stooklijn staat ingesteld op 4+1. In het graadminutenmenu 7.1.10.3 staat de volgende informatie:

Actuele waarde: -234 GRD MIN (wat de huidige graadminuten is)
Verwarming_auto is aangevinkt.

De ruimtes waar de verwarming actief is, voelen lekker warm aan. De thermostaat in de woonkamer geeft de ingestelde temperatuur van 20,5°C aan, al daalt deze soms even naar 20°C. In de woonkamer heb ik een grote Jaga-convector met ventilatoren en in de wc een kleinere. De rest van de ruimtes zijn voorzien van gewone radiatoren. Vloerverwarming heb ik niet.

Mijn verwarmingssysteem is volledig elektrisch, gecombineerd met een Nibe F2040-6 warmtepomp, een Smo-S40, en een AEG-verswaterboiler van 200 liter. Deze boiler vereist geen legionele run.

Ik hoor graag jullie tips en suggesties!
Omdat je geen SWW doet met de F2040 is dat niet de reden dat hij achterop raakt. De defrosts zullen dat wel zijn.

Hij is waarschijnlijk sloom van respons en dat heb ik ook. Bij milde buitentemperatuur is dat prettig, nu met die temperaturen rond het vriespunt wordt het lastiger om de graadminuten stabiel rond de -100 ofzo te houden en moet hij op den duur hard werken.

De relatieve graadminuten staan op 400. Wil je een snellere respons, dan kun je die bijvoorbeeld op 200 zetten.

PS ik ben zelf steeds minder gecharmeerd van deze achterhaalde graadminuten regeling. Het werkt perfect voor water-water warmtepompen, en daar is Nibe ook mee begonnen ooit.

Voor lucht-water spelen de defrosts nou eenmaal een rol mee en de regeling is niet slim genoeg om gewoon direct naar de berekende aanvoertemperatuur toe te werken maar doet dat in etappes. Een tijdje te lang eronder en vervolgens een tijdje te lang erboven en daarmee komt hij steeds in een circulair cirkeltje. Dat is dan ook de tekortkoming in mijn optiek.

Als ik ooit met modbus iets ga doen dan hoop ik dat het mogelijk is de graadminuten gewoon op een contante actuele waarde te zetten. Is er iemand die weet of dat kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Omdat je geen SWW doet met de F2040 is dat niet de reden dat hij achterop raakt. De defrosts zullen dat wel zijn.

Hij is waarschijnlijk sloom van respons en dat heb ik ook. Bij milde buitentemperatuur is dat prettig, nu met die temperaturen rond het vriespunt wordt het lastiger om de graadminuten stabiel rond de -100 ofzo te houden en moet hij op den duur hard werken.

De relatieve graadminuten staan op 400. Wil je een snellere respons, dan kun je die bijvoorbeeld op 200 zetten.

PS ik ben zelf steeds minder gecharmeerd van deze achterhaalde graadminuten regeling. Het werkt perfect voor water-water warmtepompen, en daar is Nibe ook mee begonnen ooit.

Voor lucht-water spelen de defrosts nou eenmaal een rol mee en de regeling is niet slim genoeg om gewoon direct naar de berekende aanvoertemperatuur toe te werken maar doet dat in etappes. Een tijdje te lang eronder en vervolgens een tijdje te lang erboven en daarmee komt hij steeds in een circulair cirkeltje. Dat is dan ook de tekortkoming in mijn optiek.

Als ik ooit met modbus iets ga doen dan hoop ik dat het mogelijk is de graadminuten gewoon op een contante actuele waarde te zetten. Is er iemand die weet of dat kan ?
Dank je wel voor je reactie #Knowbody.
Ik doe overrigens wel SWW op de F2040. Of ik snap iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
@Knowbody misschien zijn je verwachtingen wat onrealistisch?
Ff zwart-wit:
Het uiteindelijke doel van het systeem is om de ruimte warm te houden met een normale hoeveelheid energie en een acceptabel aantal starts en bedrijfsuren zodat hij een normale levensduur gaat halen. Zolang dat lukt is het aantal graadminuten niet interessant.
In mijn ogen doet Nibe dat prima. Voor het gros van de installaties. Daar zijn de default jnstellingen voor bepaald.
Dat jij als tweaker anders wilt zal Nibe (of een andere leverancier) worst wezen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:02:
@Knowbody misschien zijn je verwachtingen wat onrealistisch?
Ff zwart-wit:
Het uiteindelijke doel van het systeem is om de ruimte warm te houden met een normale hoeveelheid energie en een acceptabel aantal starts en bedrijfsuren zodat hij een normale levensduur gaat halen. Zolang dat lukt is het aantal graadminuten niet interessant.
In mijn ogen doet Nibe dat prima. Voor het gros van de installaties. Daar zijn de default jnstellingen voor bepaald.
Dat jij als tweaker anders wilt zal Nibe (of een andere leverancier) worst wezen 😜
Het zal.

Ik kijk mogelijk dan ook zeer vaak en veel naar live getallen en niet naar achteraf grafieken met een lage resolutie.

Ik zie de data en dan denk ik "waarom doet ie dit nu zus of zo."

De SCOP 's van een Nibe zijn echt niet baanbrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Dank je wel voor je reactie #Knowbody.
Ik doe overrigens wel SWW op de F2040. Of ik snap iets niet goed.
Aha die AEG is dan een hygiëne boiler cq buffer die continue op temperatuur wordt gehouden door de Nibe. Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Aha die AEG is dan een hygiëne boiler cq buffer die continue op temperatuur wordt gehouden door de Nibe. Ok.
Klopt helemaal.
Ik vraag me weleens af of er nadelen zijn tov een gewone boiler waarbij een legionele run wel nodig is, behalve de prijs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:48
Hun schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Nu (nog : ) twee vragen. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat het vat (300liter) te snel afkoelt?
@Hun ik las zojuist deze vraag, na bijna een jaar, puur per toeval.

Bij mij was er 4,5 jaar geleden een grote fout gemaakt door de installateur. Ik kwam er maanden na oplevering van de woning achter dat de warme & koude toevoer slangen waren verwisseld..... |:( 8)7 |:( |:( |:(
De installateur mocht vervolgens 200L laten leeglopen, emmer voor emmer, naar beneden dragen, om vervolgens de koude/warme slangen te kunnen verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-06 12:18

Hun

Bij mij is het vat goed aangesloten. Ik heb me er bij neer gelegd. Ik denk dat de afkoeling binnen een normale bandbreedte valt. Het jaarverbruik van 2300kwh per jaar voor verwarming vh huis en sww is iig acceptabel. Hopelijk gaat het bij jou nu (ook) beter. Laat het over een jaar maar weten : ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Klopt helemaal.
Ik vraag me weleens af of er nadelen zijn tov een gewone boiler waarbij een legionele run wel nodig is, behalve de prijs dan.
Nou ja, ik spoel de dagelijkse legionella aangroei door het riool dus voor mij is het totaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosy2701
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01 16:28
Wat is eigenlijk de betere methode om te defrosten met een FM2040-12? Bij lijkt het lijkt wel alsof deze de hele dag in defrosting mode staat.
Ben wel een beetje aan het expirimenteren geslagen, en heb de stooklijn maar eens verhoogd naar 4.
Maar over het algemeen vind ik het teleurstellend dat die defrosting niet beter/sneller gaat. Want ik heb echt het idee dat het gehele systeem vrijwel stil valt gedurende een groot deel van de dag/nacht. Het is ook aanmerkelijk koeler in huis.

Is er niet iets van een aftermarket gloeispriaal oid? (ik snap das cop 1, maar hoe sneller de WP weer aan kan en zijn werk kan doen...).

[ Voor 11% gewijzigd door Oosy2701 op 09-01-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Ja het is een rare dag/weer vandaag. Volgens de energiemeter van de WP is het een grote haaientanden. Huis blijft wel lekker warm op 20.5 graden bij mij met een stooklijn van 4+1.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52WVHcGkPxWhKBFKZ5KbqUdxqXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwK2dwKepngQPKUa9WxdkUhs.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Ik vermoed dat dit allemaal met defrost te maken heeft. Volgens de energie log is verbruik 14kWh en geleverd 41kWH.

[ Voor 10% gewijzigd door warsame op 09-01-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
@warsame Uit dat grafiekje kan ik geen defrosts afleiden, maar als elke dip een defrost zou zijn is dat wel heul veul.

Meten is weten ;)
Dit zijn bij mij de defrosts van afgelopen maand. Nog niet meer dan 8 op een dag gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL9k4ZCoph7owZvaqiagYh4jrhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3iviYKd0xwIFCteRKlXIbz6Q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Vandaag toch weer een mooi stukje van de legionellarun gecoverd door de zon. Precies waarom ik hem ‘s middags laat lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXzhbYtFV8wej2oovR4v8zn-aps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXC8sssBz9ZREzP7bCy4boC0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Bij de installatie van mijn NIBE warmtepomp heeft de installateur de bestelde RMU S40-thermostaat niet kunnen aansluiten op de bestaande tweedraadsbekabeling in de woonkamer. Als alternatief is toen een draadloze thermostaat, de ROT 10, geplaatst. Helaas verliest deze thermostaat vaak de verbinding met de SMO S40, waarschijnlijk omdat de afstand te groot is.

De installateur stelt nu voor om bij de SMO S40 een openverdeler met een parallelpomp te plaatsen en deze aan te sturen met een tweedraads thermostaat. Voor de duidelijkheid: ik heb geen vloerverwarming; mijn woning wordt volledig verwarmd met radiatoren.
Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 15:44
warsame schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:54:
Bij de installatie van mijn NIBE warmtepomp heeft de installateur de bestelde RMU S40-thermostaat niet kunnen aansluiten op de bestaande tweedraadsbekabeling in de woonkamer. Als alternatief is toen een draadloze thermostaat, de ROT 10, geplaatst. Helaas verliest deze thermostaat vaak de verbinding met de SMO S40, waarschijnlijk omdat de afstand te groot is.

De installateur stelt nu voor om bij de SMO S40 een openverdeler met een parallelpomp te plaatsen en deze aan te sturen met een tweedraads thermostaat. Voor de duidelijkheid: ik heb geen vloerverwarming; mijn woning wordt volledig verwarmd met radiatoren.
Bij mij was ook alleen en tweedraadsverbinding naar de SMO beschikbaar (was de oude thermostaatdraad van de gasketel die nu is opgeheven) en ook hier was de verbinding slecht (persoonlijk vind ik dit een wanprestatie van NIBE, we hebben een uitstekend WiFi maar daar werkt dit niet mee)
Daarom is een Repeater van NIBE RPP-10 geplaatst waar ik niet heel veel verbetering van bemerk maar de RMU-S40 werkt in ieder geval wel draadloos
Hoewel ik de verbinding maar matig stabiel vind gaat dit prima
(Installatie zie signature)

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:54:

Strikt genomen is het geen thermostaat maar een temperatuursensor met display.
Je kunt de temperatuur ook op de SMO instellen. Hij regelt dan puur op de buitentemperatuur. Wat goed mogelijk is, alleen bij veel zoninval of een houtkachel heeft een sensor meerwaarde wmb.
Je zou hem eerst uit kunnen schakelen en een winter kijken hoe het temperatuurverloop in je huis dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:32
warsame schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:11:
Ja het is een rare dag/weer vandaag. Volgens de energiemeter van de WP is het een grote haaientanden. Huis blijft wel lekker warm op 20.5 graden bij mij met een stooklijn van 4+1.[Afbeelding]
Edit: Ik vermoed dat dit allemaal met defrost te maken heeft. Volgens de energie log is verbruik 14kWh en geleverd 41kWH.
Hier afgelopen nacht en dag een vergelijkbaar aantal defrosts. Rondom 0 graden, heel vochtige lucht en veel (natte) sneeuw hier in het zuid-oosten van het land. Ik maak me helemaal geen zorgen, dit is hier normaal met dit weer,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23KT5Oy55r7i6cX3rn9PrJJigU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bE9FaVwX8zrtZOe9NiAQg2nE.png?f=fotoalbum_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Pagina: 1 ... 79 ... 90 Laatste