NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 77 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
mvrooij schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:03:
[...]

Lijkt toch beetje hetzelfde als wat ik ook gehad heb dit jaar en vorig jaar. Vorig jaar was het mijn fout dacht ik, dit jaar kon ik er niet veel aan doen.

Hoe heb jij jou defrost instellingen bijvoorbeeld staan?
Op default grotendeels, aanpassen wil nog niet echt lukken.

Dus bt16 vanaf -3 tellen
EN bt28 voor omschakelpunt actief/passief op 4 (wil ik eigenlijk naar 5 zetten).
Of is dit niet wat je bedoeld?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:46
format5 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:53:
[...]

Op default grotendeels, aanpassen wil nog niet echt lukken.

Dus bt16 vanaf -3 tellen
EN bt28 voor omschakelpunt actief/passief op 4 (wil ik eigenlijk naar 5 zetten).
Of is dit niet wat je bedoeld?
Ja bij mij is dat in menu 7.3.2.1. Daar heb ik Starttemperatuur nu op 0 gezet (dit is ook advies), ik had dit op -3 (laagst mogelijk) staan. Heb het idee dat hij daardoor te laat starte waardoor het dus misschien niet goed gaat.

Temp. passief/actief heb ik op +1. Standaard is dit 0 dacht ik maar heb dit nu 1 hoger gezet.

Dat is ook wat jij bedoeld die -3?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Op de niet S-types staat het default op -3 om de timer te starten en boven +4 op passief ondooien. Hier heb ik nog nooit iets aan hoeven veranderen. Van de F2120-12 is de verdamper gelijk aan die van de 16 dacht ik, is dus behoorlijk overbemeten. En hij staat bij mij behoorlijk beschut. Ontdooien gaat dus relatief goed volgens het boekje. Voor andere omstandigheden, kan het helpen om die temperaturen iets te verhogen. Dat laatste wil nieet lukken bij @format5

[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 13-12-2024 21:44 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet iemand hoe de temperatuur wordt geregeld als je de RMU S40 mee laat doen?

Stel je hebt stooklijn 4 verschuiving 0 ingesteld en de gemiddelde temperatuur in de woonkamer is daarmee 20 graden.

Wat gebeurd er als je de RMU S40 laat mee doen met bepalen van de temperatuur, en deze instelt op 21 graden? Worden er dan tijdelijk wijzigingen aangebracht in de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
LangeFries schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:43:
Op de niet S-types staat het default op -3 om de timer te starten en boven +4 op passief ondooien. Hier heb ik nog nooit iets aan hoeven veranderen. Van de F2120-12 is de verdamper gelijk aan die van de 16 dacht ik, is dus behoorlijk overbemeten. En hij staat bij mij behoorlijk beschut. Ontdooien gaat dus relatief goed volgens het boekje. Voor andere omstandigheden, kan het helpen om die temperaturen iets te verhogen. Dat laatste wil nieet lukken bij @format5
Ah duidelijk. Is natuurlijk weer anders dan bij een S2125-12 met een SMO S40.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
Mr. Jinx schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:13:
Weet iemand hoe de temperatuur wordt geregeld als je de RMU S40 mee laat doen?

Stel je hebt stooklijn 4 verschuiving 0 ingesteld en de gemiddelde temperatuur in de woonkamer is daarmee 20 graden.

Wat gebeurd er als je de RMU S40 laat mee doen met bepalen van de temperatuur, en deze instelt op 21 graden? Worden er dan tijdelijk wijzigingen aangebracht in de stooklijn?
De berekende Ta wordt gecorrigeerd. Meer niet. En het heeft inleertijd nodig.

Bij mij staat het niet aan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
Knowbody schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:37:
@Gerbenvl

Ok.

Die 400 op een veel grotere waarde zetten, kan dat? En stelt dat het optoeren dan uit, zoals bij de S40?
[Afbeelding]

[...]
Dat kan en stelt het optoeren inderdaad uit. Alleen omdat er bij de SMO40 met een compressor curve aan de hand van de buitentemperatuur wordt gewerkt maakt het weinig uit.

Voorbeeld in mijn situatie: gisteren rond de 0 graden (BT28) geeft de standaard compressor curve een gevraagde compressor frequentie van 60hz. Berekende aanvoer temperatuur was 27 graden. Als de compressor een tijdje op 60hz draait dan gaat de werkelijke aanvoer temp over 27 graden heen. De regeling blijft zich aan de compressor curve houden. Dus gewoon 60hz de hele tijd. Dus gaan de graadminuten weg. Ook bij 0 graden.

Je zou dan kunnen denken dat de standaard compressor curve een te hoge frequentie vraagt. Kan je wel afvlakken door DOT omlaag te zetten of met eigen curve te gaan werken. Heb ik wel eens zitten proberen. Alleen risico is dan met wat defrosts en SWW dat de GM's te negatief worden en dan gaat hij optoeren. Optoeren op GM als de boel al 60hz draait betekend 110hz / voluit. Is ook niet handig. Relatieve GM start kan je nog verder weg zetten, alleen dan werd het weer te koud in huis. Custom compressor curve perfect weten te mikken op gevraagde aanvoer temp is denk ik een illusie gezien defrosts en sww.

Laatst een keer de stooklijn omhoog gegooid. Dan krijg je bij de non S regeling (mits de relatieve GM's ver weg genoeg staan) dus wel langere runs. Maar dan werd het dus ook wel 20-21 graden in huis. Dat hoeft voor mij niet ;)

De SMO40 regeling is gewoon niet zo slim als de S regeling die wel moduleert rond de gewenste aanvoer temp. Maar goed, het ding stamt ook uit 2009 meen ik. Maakt het uit? Misschien... COP met de S regeling zal waarschijnlijk beter zijn omdat hij langer op lagere frequentie zal draaien. De non S draait wat harder en maakt pauzes. Veroorzaakt ook meer defrosts misschien, heb namelijk vaak defrosts 10-15 na starten van een run. Tijdens een run minder snel.

Als ik het vooraf had geweten was ik voor een S regelaar gegaan. Aan de andere kant was het prijsverschil toen ik het overwoog bruto 836,-. Dat is een fors bedrag om terug te zien verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerbenvl op 14-12-2024 12:22 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Staat bij jullie Continuous De-icing aan in 4.11.3? Ik snap niet zo goed wat het doet maar vermoedt dan mijn lange defrosting runs er iets mee te maken hebben.

edit: blijkbaar is 'continuous' gelijk aan 'eens in de 10x' in Nibe-land.

[ Voor 19% gewijzigd door ApexAlpha op 14-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Gerbenvl

Mooie uitleg!

Eigenlijk vind ik het wat dat betreft nog maar behelpen met de verschillende warmtepompen en hun regelingen.
Ja, ze krijgen het warm. En dat zal het uitgangspunt zijn bij fabrikanten.
Maar het kan mogelijk slimmer. De eerste fabrikant die AI in de regeling gaat stoppen is spekkoper.

Ook de S heeft die neiging hoor, naar 60 Hz en daar een tijdje blijven hangen terwijl het niet hoeft.

De regelingen worden misschien ook nog teveel getest met curves en 35 graden.

Mijn eigen curve van 25 bij +10 en 26 bij 0 en 26 bij -10 (kan natuurlijk ook in 2 tellen aangepast worden naar 27 als dat dan moet) zorgt voor een veel beter gedrag en uiteindelijk blijft de vloer warm.

Elke LW warmtepomp moet wegblijven uit het stoplichtsprintjes regime. Die neiging ontstaat juist door de weather compensation curves. Die curves zijn belangrijk bij radiatoren maar bij massa verwarming in nieuwbouw onhandig.

Een (nagenoeg) vaste Ta werkt gewoon het best.
Gelukkig kan er veel meer de SMO zoals de AUX ingangen gebruiken. Maar ja dan moet je zelf toch echt wel danwel een techneut zijn danwel een tweaker.

De echte slimme warmtepomp bestaat nog niet maar zou best eens uit Nederland kunnen komen! Of Oostenrijk. Maar niet uit Zweden.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:10
cgms schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:54:
Het is al weer even geleden dat de MyUplink update beschikbaar kwam waarin het stroomverbruik en de warmteproductie ook zichtbaar werkte. Zijn er mensen die eigen stroomverbruik/warmtemeters vergeleken hebben met de Nibe waardes? Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig ze zijn.
Ik heb daar nog niet maar gekeken, maar ik heb externe stroommeters op alle onderdelen van mijn wp…

Ik gebruik ook al home assistant/grafana om waardes uit te lezen… dus dat zou ik makkelijk moeten kunnen doen..

Is er ergens een overzicht van de datavelden die de api teruggeeft ? Ik verdwaal elke keer in al die codes…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Nieuw experiment!

Sturen op retourtemperatuur.

Eens kijken hoe dit uitpakt. De SMO kan werken zonder BT71. Dat bracht mij op dit idee. Ik ga eens kijken of sturen op retourtemperatuur interessant is.

Vaste stooklijn, nu op 24 graden. Dit is de temperatuur die hier als retourtemperatuur goed werkt.

In de SMO: sensor BT25 los gemaakt. Sensor BT71 losgemaakt en aangesloten op de BT25 plek. Voila.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWcp2qVrWuYvyplmq9XYYYkJXgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5ih5QZG8IuC66l8VgHcaBJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
Gerbenvl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:18:
[...]

Dat kan en stelt het optoeren inderdaad uit. Alleen omdat er bij de SMO40 met een compressor curve aan de hand van de buitentemperatuur wordt gewerkt maakt het weinig uit.

Voorbeeld in mijn situatie: gisteren rond de 0 graden (BT28) geeft de standaard compressor curve een gevraagde compressor frequentie van 60hz. Berekende aanvoer temperatuur was 27 graden. Als de compressor een tijdje op 60hz draait dan gaat de werkelijke aanvoer temp over 27 graden heen. De regeling blijft zich aan de compressor curve houden. Dus gewoon 60hz de hele tijd. Dus gaan de graadminuten weg. Ook bij 0 graden.

Je zou dan kunnen denken dat de standaard compressor curve een te hoge frequentie vraagt. Kan je wel afvlakken door DOT omlaag te zetten of met eigen curve te gaan werken. Heb ik wel eens zitten proberen. Alleen risico is dan met wat defrosts en SWW dat de GM's te negatief worden en dan gaat hij optoeren. Optoeren op GM als de boel al 60hz draait betekend 110hz / voluit. Is ook niet handig. Relatieve GM start kan je nog verder weg zetten, alleen dan werd het weer te koud in huis. Custom compressor curve perfect weten te mikken op gevraagde aanvoer temp is denk ik een illusie gezien defrosts en sww.

Laatst een keer de stooklijn omhoog gegooid. Dan krijg je bij de non S regeling (mits de relatieve GM's ver weg genoeg staan) dus wel langere runs. Maar dan werd het dus ook wel 20-21 graden in huis. Dat hoeft voor mij niet ;)

De SMO40 regeling is gewoon niet zo slim als de S regeling die wel moduleert rond de gewenste aanvoer temp. Maar goed, het ding stamt ook uit 2009 meen ik. Maakt het uit? Misschien... COP met de S regeling zal waarschijnlijk beter zijn omdat hij langer op lagere frequentie zal draaien. De non S draait wat harder en maakt pauzes. Veroorzaakt ook meer defrosts misschien, heb namelijk vaak defrosts 10-15 na starten van een run. Tijdens een run minder snel.

Als ik het vooraf had geweten was ik voor een S regelaar gegaan. Aan de andere kant was het prijsverschil toen ik het overwoog bruto 836,-. Dat is een fors bedrag om terug te zien verdienen.
Wat jij als standaard compressor curve aangeeft, is iets wat zich meen ik inleert en natuurlijk type afhankelijk. En ook software afhankelijk; vroeger waren ze anders. 60 Hz is bij mij de frequentie bij Bt = ~4 graden. Doel Ta is ongeveer 2 graden boven wat nodig is om de huidige kamertemperatuur te behouden. Wanneer je na nachtverlaging 0.5 a 1 graad wil opwarmen, dan krijg je dus langere runs. Een trapje erbij gaat hij naar slechts 82Hz. Vandaag nog gezien. Hij probeert dan een overshoot van 3 a 4 graden te bereiken, om de graadminuten in 1 a 2 uur weer tot een normaal niveau af te bouwen.

Die defrosts na 10-15 minuten gebeurt te vaak om toeval te zijn. Deels, omdat bij opstarten de verdamper makkelijk onder de -3 duikt en daarna vaak er weer bovenuit komt. Ik verdenk het algoritme er ook van de run uit te mikken op een resttijd van 15 minuten op de timer, binnen de mogelijkheden.

Ik vind het aantal defrosts wel meevallen, maar door mijn nachtverlagings strategie en een klimmend schema voor de gevraagde kamertemperatuur, kan ik vaak met een of hoogstens enkele runs per dag toe. Gisteren bij ongeveer Bt=1.5 (1 's ochtends en 2 's middags) zijn het er maar 6 geweest op een run van 13.5 uur

Door de variabele flow is de graadminuten geen zuivere energiecalculatie. Daar valt mee te spelen, wat Nibe met de huidige SW versies meer doet dan in het verleden. Wanneer je een stabiele kamertemperatuur wilt, dan kan hij dat heel goed bereiken, zelfs als de stooklijn niet precies goed staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 14-12-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
LangeFries schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:46:
[...]

Wat jij als standaard compressor curve aangeeft, is iets wat zich meen ik inleert en natuurlijk type afhankelijk. En ook software afhankelijk; vroeger waren ze anders. 60 Hz is bij mij de frequentie bij Bt = ~4 graden. Doel Ta is ongeveer 2 graden boven wat nodig is om de huidige kamertemperatuur te behouden. Wanneer je na nachtverlaging 0.5 a 1 graad wil opwarmen, dan krijg je dus langere runs. Een trapje erbij gaat hij naar slechts 82Hz. Vandaag nog gezien. Hij probeert dan een overshoot van 3 a 4 graden te bereiken, om de graadminuten in 1 a 2 uur weer tot een normaal niveau af te bouwen.

Die defrosts na 10-15 minuten gebeurt te vaak om toeval te zijn. Deels, omdat bij opstarten de verdamper makkelijk onder de -3 duikt en daarna vaak er weer bovenuit komt. Ik verdenk het algoritme er ook van de run uit te mikken op een resttijd van 15 minuten op de timer, binnen de mogelijkheden.

Ik vind het aantal defrosts wel meevallen, maar door mijn nachtverlagings strategie en een klimmend schema voor de gevraagde kamertemperatuur, kan ik vaak met een of hoogstens enkele runs per dag toe. Gisteren bij ongeveer Bt=1.5 (1 's ochtends en 2 's middags) zijn het er maar 6 geweest op een run van 13.5 uur

Door de variabele flow is de graadminuten geen zuivere energiecalculatie. Daar valt mee te spelen, wat Nibe met de huidige SW versies meer doet dan in het verleden. Wanneer je een stabiele kamertemperatuur wilt, dan kan hij dat heel goed bereiken, zelfs als de stooklijn niet precies goed staat
Inleren: ja ik hoop het. Zouden ze dat dan met "Auto" bedoelen? Enig idee hoe dat werkt / wanneer hij dat doet? Voor het stookseizoen een en ander aangepast aan mijn installatie. Dan moet hij echt vergeten wat hij eerder deed ;) Plus op de slaapkamer van één van de kids gaat in de avond de ventilo convector dicht, 1-2 uurtjes voor huiswerk maken gaat hij weer open. Werkt prima zo. Maar hoop dat de WP daar dan niet teveel van in de war raakt.

Lange runs krijg ik idd ook meestal voor elkaar na nacht verlaging of SWW run. Of soms is er een toevalstreffer als alle radiatoren in huis open staan dat de aanvoertemp op de berekende temp blijft liggen.

Defrosts: ja ik heb ze heel vaak 10-15 mins na het starten. Voor het starten is mijn systeem water temp koud: 18-19 graden ofzo. Na starten na 10 minuten is de verdamper (BT16) dan vaak onder de -5 en gaat hij ontdooien. Als de boel daarna blijft draaien dan komt de verdamper minder snel onder de -5, ook al is het buiten 1 graad.

Hoe het bij mij liep gisteren (13-12):
  • 15 starts waarvan 10 defrosts. Draaitijd 19 uur.
  • 2 SWW runs. Deze gingen op beide 110hz en hebben hebben 4 defrosts veroorzaakt:
    • 2x tijdens de run, op 110hz wordt in het begin de verdamper goed koud (-10).
    • Telkens na het omschakelen van SWW naar verwarming. Na een uurtje SWW run is de CV systeem temperatuur koud (19-20 graden). De verdamper krijgt dan blijkbaar ook steeds een koude klots.
  • GMs zijn 5x terug naar 0 gegaan.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du-2CAyOuFDg2xV-sH8y44Kpqz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ExaAMT9WfhkSjnY4Ofu39N1m.png?f=fotoalbum_large
Verloop bij mij de afgelopen 2dagen, ik vind BT15 de makkelijkste markering van defrosts, compressor meestentijds 35-40Hz, alleen optoerend tijdens defrost en SWW (dagelijks tussen 14.00 en 15.00 maar meestal al klaar na 3kwartier)

[ Voor 14% gewijzigd door AnJaJoRe op 14-12-2024 18:42 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-07 05:07
Twee vragen, hoe kan je de vvm500 en de s2125 updaten vanuit myuplink. In de app zie ik niets waar ik kan zoeken naar sotware in de desktop versie geeft hij aan dat er geen zijn. Echter heb ik al een jaar geen updates gedaan dus dat lijkt me sterk. Kan ook nergens vinden op welke software versie het nu draait.

Tweede vraag ik heb een parallel buffer en een extra pomp (gp10) deze wordt niet aangestuurd door de vvm500, ik zie in de elektrische schema’s daar ook geen opties voor (trouwens ook niet om een bt71 aan te sluiten op de vvm 500). Het afgifte systeem is radiatoren. Hoeveel liter per minuut per radiator zouden jullie aan denken? Het pompje stond namelijk op 1800 lpm te draaien nu teruggeschroeft (via go-remote app van danfoss) naar 600-700 lpm).
Ik kan nergens op het www een duidelijk antwoord vinden hoeveel flow een radiator fijn vindt.
Mijn referentie is nu bij de vorige cv ketel hoorde ik radiatoren niet ruisen, nu pompje teruggeschroeft tot ik het nu ook niet meer hoor. Mocht het koud worden in huis kan gaat hij uiteraard weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 23:12
Ik heb bijna een redelijke stooklijn te pakken, nog een vraag:
1. Mijn minimale aanvoertemperatuur 1.9.3.1 stond op 20 graden, echter blijft de woning hiermee op ongeveer 20 graden, ik wil dit kunnen verlagen bij bijv hoge stroomprijs. Kan het kwaad deze op 15 graden te zetten?
3. Mijn EP14 supply pump speed is minimaal 50%, kan dit lager? Volgens mij is dit alleen om te meten wat de return temp is, dus hoeft het niet zo hard te lopen?
Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@RISL @G-addict

Ook ik probeer zo vlak mogelijk te draaien en haal wat truukjes uit om dat proberen goed werkend te krijgen met de SMO S40.

Start -60 GM
Rel GM op 2000
Volgende stap op 1000

Block freq 25-29 Hz. update 30-11: 25-34 Hz.
24u Stille stand, max 60 Hz.

Blokkeren verwarming via AUX input om 01.30u.
Start SWW "Groot" vanaf 02.00 met een window tot 05.00
Tussen 05.00 en 02.00 staat SWW op Klein geprogrammeerd en deze begint pas wanneer BT6 onder 20 gr is en stopt dan weer bij 40 gr. Voor noodgevallen.

Door gebruik te maken van een blokkering via een AUX reset de GM naar 0 wat prettig is voor een frisse start de volgende ochtend.
Start verwarming (opheffen blokkeren) afhankelijk van hoe de ruimtetemperatuur dan is (Domoticz) vanaf 08.00, 09.00 of 10.00u. Bij heel koud weer zal de woning sneller afgekoeld zijn en zal de WP dus eerder beginnen.

Vanwege de nachtelijke pauze kies ik voor een hogere stooklijn, curve 4. Wat ook een mogelijkheid is is een eigen curve kiezen en deze als rechte lijn programmeren op bijvoorbeeld 27 of 28 graden. Dat is wellicht verstandiger. edit: vastgezet op curve 0 met alle getallen op 27.
GP12 snelheid heb ik vastgezet op 40%. De DOT instellingen hebben dan geen invloed. De pomp gebruikt minder stroom en maakt minder geluid. Op max haalt het systeem 32 lpm, op 40% ca 22 lpm. Maar de verdamper wordt ook minder snel koud!

Bij bereiken van de gewenste ruimtetemperatuur (via Domoticz gemeten) blokkeert de verwarming, en anders gebeurt dit om 01.30u sowieso.

Gisteren had ik een mooie vlakke run met vrijwel continue 25Hz en "helaas" ging hij later alsnog optoeren vanwege dat de graadminuten het punt bereikten van "stapje erbij" bij -560 GM. Daarom nu block freq toegepast zodat hij start op 30 35 Hz wat mogelijk ook gunstiger is ivm sweet spot compressor.

[Afbeelding]

Wat ik als prettig ervaar is dat bij een lage compressor frequentie en een gereduceerde flow er minder snel defrosts zijn. De WP mag er de hele dag over doen om de temperatuur in de woning weer te laten toenemen. Langzaam maar zeker.

Eigenlijk probeer ik te simuleren wat @Andrehj al jaren lukt met zijn Mitsubishi Electric en waarmee hij een torenhoge COP bereikt: voldoende flow maar niet maximaal, vaste lage Ta, 50% vermogensbeperking via kabeltje, constante runs vanaf 10.00u tot aan afslag externe thermostaat.
Die M.E. warmtepomp is heel geschikt voor die manier van regelen en dat pakt goed uit in zijn jonge woning die ook nog eens goed en slim gebouwd is.

In onze jonge en moderne woning moet een laag verbruik toch ook mogelijk zijn? Bij NIBE zit de graadminuten regeling dan eigenlijk in de weg dus probeer ik dat met de middelen die er zijn enigszins te omzeilen. Daarbij komt dat ik ook een te zware WP heb voor de woning, waardoor ik geneigd ben wat te freaken. Maar het begint bij het bereiken van lange runs!

Het is buiten 5 graden. Momenteel is de flow ongeveer 22,5 lpm en de dT ongeveer 3K. Opgenomen vermogen 700 a 750 Watt (dit was bij 30 Hz). De COP momentaan ligt dan tussen de 6,7 en 6.2
Wat betreft optimalisatie wil ik adv (bijv) stroomprijs gaan schakelen, echter heb ik van twee dingen last:
1. De graadminuten zorgen ervoor dat ik niet snel kan schakelen (immers de Nibe moet eerst graadminuten opbouwen/wegwerken).
2. De compressor gaat pas harder lopen bij hele lage graadminuten = duurt lang, terwijl ik bij lage/negatieve prijs en/of hogere buitentemperatuur de compressor harder wil laten lopen.

@Knowbody het klinkt alsof je het zelfde probleem hebt, waarmee schakel je de AUX en welk algoritme gebruik je nu? Het klinkt alsof je 's nachts de compressor altijd uit hebt en overdag verwarmt tot het warm genoeg is, klopt dat? Ik zat zelfs te denken dat als je de temperatuurvoorspelling hebt, je de stooklijn van je woning weet, en je de binnentemperatuur hebt, je zou moeten kunnen uitrekenen hoe lang de compressor moet draaien. Vervolgens kun je dat adv de stroomprijs dan zo gunstig mogelijk plannen. Een hoge COP is leuk, maar je kunt op door goed timen ook makkelijk een factor 2 winnen met stroomprijs. Zijn er andere tweakers die ervaring hebben met dit soort aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb sinds juni een NIBE SHB10 AMS 10-12 draaien in mijn gerenoveerde woning. Deze lees ik nu ook al een aantal maanden uit via NIBE GW in Home Assistant.

Het huis is altijd goed warm dus wat dat betreft geen klachten. Echter heb ik het idee dat het nog niet heel efficiënt draait.

Het aantal compressors starts lijkt mij nogal hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLsISuqMpNOdM_ltsPFN875rvkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gl4TziGtLYc6Jj05fdoKuKh5.jpg?f=fotoalbum_large
Het aantal starts staat nu op 1406 en 982uur bedrijf waarvan 99 uur warm water.

Waar te beginnen om de werking in kaart te brengen om het beter afgesteld te krijgen? Het aantal entiteiten dat met NIBE GW mee komt is enorm. Ik heb al een subset gemaakt op basis wat ik op de unit zelf ook kan zien in de menu’s.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
The_FrankO schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:23:
Ik heb sinds juni een NIBE SHB10 AMS 10-12 draaien in mijn gerenoveerde woning. Deze lees ik nu ook al een aantal maanden uit via NIBE GW in Home Assistant.

Het huis is altijd goed warm dus wat dat betreft geen klachten. Echter heb ik het idee dat het nog niet heel efficiënt draait.

[Afbeelding]

Waar te beginnen om de werking in kaart te brengen om het beter afgesteld te krijgen? Het aantal entiteiten dat met NIBE GW mee komt is enorm. Ik heb al een subset gemaakt op basis wat ik op de unit zelf ook kan zien in de menu’s.
Te beginnen bij de curve. Die staat vaak hoog en kan in stapjes omlaag totdat je het koud krijgt, dan weer 1 omhoog.

De curve staat meestal op 5 of 6. Probeer 4.

Dankzij defrosts heb je steeds weer een nieuwe compressorstart. Bij dit model telt dat als start mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 15-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apelders
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-06 23:43
Fijn te zien dat dit topic wat ik ooit gestart heb nog zo ontzettend leeft.
Zelf heb ik het een beetje af laten weten de afgelopen jaren, immers, het systeem functioneert prima en ik heb meer prioriteiten in mijn leven.
Ik hou mijn Tweakers berichtenbox wel bij maar ik zie dat er voldoende experts actief zijn op dit forum om iedereen van een antwoord te voorzien.
Dit betekent niet dat er van tijd tot tijd weer eens wat onderhoud gedaan moet worden om je topic in leven te houden.
@Gerbenvl heeft hier prima voorwerk gedaan en een mooie samenvatting gemaakt.
Ik moet die nog doornemen maar heb in de openingspost maar alvast zijn bericht ge-quote.
Tussen kerst en oud en nieuw zal ik eventueel met Gerben kijken of we de openingspost wat meer kunnen actualiseren zodat het een bruikbare index wordt en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
apelders schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:42:
Fijn te zien dat dit topic wat ik ooit gestart heb nog zo ontzettend leeft.
Zelf heb ik het een beetje af laten weten de afgelopen jaren, immers, het systeem functioneert prima en ik heb meer prioriteiten in mijn leven.
Ik hou mijn Tweakers berichtenbox wel bij maar ik zie dat er voldoende experts actief zijn op dit forum om iedereen van een antwoord te voorzien.
Dit betekent niet dat er van tijd tot tijd weer eens wat onderhoud gedaan moet worden om je topic in leven te houden.
@Gerbenvl heeft hier prima voorwerk gedaan en een mooie samenvatting gemaakt.
Ik moet die nog doornemen maar heb in de openingspost maar alvast zijn bericht ge-quote.
Tussen kerst en oud en nieuw zal ik eventueel met Gerben kijken of we de openingspost wat meer kunnen actualiseren zodat het een bruikbare index wordt en blijft.
Misschien voor de F en S series verschillende (forums)topics maken, daar deze anders bestuurd worden.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
pbleijsw schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:37:
[...]

Misschien voor de F en S series verschillende (forums)topics maken, daar deze anders bestuurd worden.
Hoe deel je dan een systeem als het mijne in?, F2120-16 Monoblock met SMO S40 besturing en RMU S40 thermostaat 🤔

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Nu online
Om op termijn van het gas af te gaan wil ik volgens onderstaand schema een SWW vat met 2 spiralen (waarvan 1 spiraal op de solar installatie is aangesloten) integreren in mijn hybride WP systeem.
Van November tot februari liggen de zonnecollectoren (helaas) in de schaduw, vandaar de naverwarming van het SWW door de huidige combi-gasketel (dit zou ook kunnen met een E-verwarmings element onder in het vat)
De zonneboiler en het SWW vat staan niet in dezelfde ruimte
De WP heeft het de afgelopen 2 winters alleen kunnen redden (zonder CV ketel bijverwarming) dus met een ELK op de plaats van de ketel en de open verdeler zou het m.i. voor koudere winters full electric kunnen zijn.
Graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjqZ6sJycS38SzWDqwFcV5gU0A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KQ6Cf08uCQlShiX12JkiVSw.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-08 22:41
Ik kreeg vandaag een melding dat er nu ook een update is voor de SMO 40. Firmware 9707R4.

Heeft er iemand een changelog en/of kan al ervaringen delen over de update?

Ik ben wat terughoudend om meteen te updaten omdat ik nu een goed werkend systeem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:29
Taxus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:39:
Ik kreeg vandaag een melding dat er nu ook een update is voor de SMO 40. Firmware 9707R4.

Ik ben wat terughoudend om meteen te updaten omdat ik nu een goed werkend systeem heb.
https://www.nibe.eu/webda...hangelog/nibe-f-SMO40.pdf

Ik heb nog niet geupdate. Ben ook wat voorzichtig.
Weet iemand of een smo40 ook direct een update van internet kan halen? Of blijft dat met usb sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
pbleijsw schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:19:
Om op termijn van het gas af te gaan wil ik volgens onderstaand schema een SWW vat met 2 spiralen (waarvan 1 spiraal op de solar installatie is aangesloten) integreren in mijn hybride WP systeem.
Van November tot februari liggen de zonnecollectoren (helaas) in de schaduw, vandaar de naverwarming van het SWW door de huidige combi-gasketel (dit zou ook kunnen met een E-verwarmings element onder in het vat)
De WP heeft het de afgelopen 2 winters alleen kunnen redden (zonder CV ketel bijverwarming) dus met een ELK op de plaats van de ketel en de open verdeler zou het m.i. voor koudere winters full electric kunnen zijn.
Graag jullie advies.

[Afbeelding]
Creatief. Vraag me wel af of de regelaar zo in te stellen is dat dat netjes samenwerkt. Denk niet dat veel mensen dat zo hebben draaien.
De ELK is bedoeld als bijverwarming dus dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Nu online

Werkt zonder problemen

Version: 9707R4
Release date: 2024-12-13
ADDED
• New Nord Pool zones added: AT, GER, FR and PL
• It is now possible to activate “run fan during defrost” from menu 4.9.7 in the control module. Only
active down to -10°C
• Silent Mode: Updated speeds for S2125-8/12
CHANGES
• Improved connection to myUplink
• Improved functionality against myUplink
• Fixed issue with menu 4.1 not visible on myUplink even when SPA is available
• Fixed issue with room setpoint and parallel offset not visible on tile at myUplink
• Added so TSS20 is available in accessory menu
• Fixed issue where F2120/S2125 lost their software during the update of the control module
• Fixed issue with alarm 418 low flow detection
• 4-pipe cooling: Fixed issue where outdoor units could become stuck and not restart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Nu online
wickydude schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:00:
[...]

https://www.nibe.eu/webda...hangelog/nibe-f-SMO40.pdf

Ik heb nog niet geupdate. Ben ook wat voorzichtig.
Weet iemand of een smo40 ook direct een update van internet kan halen? Of blijft dat met usb sticks?
Update icoon verschijnt vanzelf op de display. Op de plaats van het service-icoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 09:42
Ik ga zo even kijken en ga dan zeker voor de update. Tot nu toe nog geen problemen gehad na eerdere updates.
Mijn SMO40 haalt ze rechtstreeks van internet sinds een update van een maand of 9 geleden. Dat was de laatste die per usb-stick moest en sindsdien gaat dat prima direct.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik geef het even meer tijd dan ooit om de RMU S40 leidend te laten zijn in de temperatuursbeheersing. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 09:42

Net even kunnen kijken, bij mij staat de update nog niet aangeboden om te installeren.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Nu online
Ik kreeg een MyUplink melding via mail.(ik heb betaalde MyUplink)
En direct was ook het icoontje op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
pbleijsw schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:49:
[...]

Ik kreeg een MyUplink melding via mail.(ik heb betaalde MyUplink)
En direct was ook het icoontje op de display.
Ik betaal ook. Nog geen mail gezien, ff wachte nog..
Wat ik wel zag is dat de myuplink integratie in Home assistant aangeeft dat er een update is en ook een “bijwerken” knop toont. Dat durf ik nog niet ;)

Edit: update ie dan ook een gekoppelde F2120 buitenunit?

[ Voor 6% gewijzigd door wickydude op 18-12-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 19:02
wickydude schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:22:
[...]

Ik betaal ook. Nog geen mail gezien, ff wachte nog..
Wat ik wel zag is dat de myuplink integratie in Home assistant aangeeft dat er een update is en ook een “bijwerken” knop toont. Dat durf ik nog niet ;)

Edit: update ie dan ook een gekoppelde F2120 buitenunit?
Zover ik weet update hij niet de gekoppelde F2120 buitenunit, althans niet bij mij. Net de nieuwe versie geïnstalleerd op de SMO40 zonder USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03:16
pbleijsw schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:38:
[...]

• It is now possible to activate “run fan during defrost” from menu 4.9.7 in the control module. Only
active down to -10°C
Heeft iemand dit al kunnen proberen? Maakt dit de defrosts korter of efficiënter?

• pbleijsw
  • Nu online
pbleijsw schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:19:
Graag jullie advies.

[Afbeelding]
Zijn er nog andere techneuten die een advies kunnen/willen geven?
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28
Ik heb net de update gedaan (9707R4) van mijn MHI HMA60S (SMO-40 equivalent).

Daarbij nu het probleem dat de warmtepomp niets doet.
Bij info staat: Compressor niet aangesl.

Er is verder niets aangepast, alleen de update gedraaid.

Iemand enig idee?
Of weet iemand waar ik de vorige firmware kan downloaden?

[ Voor 10% gewijzigd door darasta op 20-12-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Heb Nibe support gevraagd of ik met usb moest werken, kreeg dit:

myUplink Support64 commented:

Beste,

De buitenunit updaten kan je beter aan de installateur overlaten bij het uitvoeren van het onderhoud. In de nieuwe software van de SMO 40 zit momenteel een bug, dus wij raden aan om nog even te wachten met deze update, er wordt aan een oplossing hiervan gewerkt. Deze update kan je normaal gesproken uitvoeren op het scherm van de SMO zelf.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Dus ff niet updaten maar.
Ik zou support even contacten als ze er nog zijn. Of je installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
Ik denk dat ik weet waar de bug zit. Heb nu in ieder geval een workaround weten te bereiken, waardoor ik weer warm water en verwarming heb.

In menu 5.2.3 (Koppelingen) was het schema verdwenen en stond de compressor uitgeschakeld.
Bij 5.4 (In-/uitgangen sofware) zijn de BT64 op AUX4 en act koel 4-leiding op AA3-X7 verdwenen en niet langer te selecteren. Doordat de software de 4leiding koeling miste, kon ik bij koppelingen het originele schema niet weer opbouwen omdat de EQ1-QN12 niet te selecteren was.
Het lijkt erop dat daar heb probleem zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSYawO4zHdnbRLnBIT71x2a7NU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mOMg2HFiL8hpJ5Ysx1zT00cD.png?f=user_large
Workaround die ik nu heb gevonden is bij 5.2.4 (Accessoires) de active cooling te activeren. Hierdoor kon ik bij koppelingen het schema weer opbouwen en heb ik nu in ieder geval weer warm water en verwarming. De koeling werkt nu uiteraard (waarschijnlijk) niet en geeft een foutmelding. Maar gelukkig staat de 3wegklep QN12 goed. Misschien was ik er ook mee weggekomen om die QN12 er tussenuit te laten bij koppelingen.

Mocht iemand nog de vorige firmware hebben liggen (9707R3), dan hou ik mij aanbevolen. Heb bericht uitstaan naar zowel MyUplink als mijn installateur. Installateur is dicht voor kerstvakantie, en aangezien ik de verwarming nu weer aan de praat heb, zal dat pas begin volgend jaar worden. Ik hoop van MyUplink wat te horen en hopelijk de oude firmware te ontvangen.

Wel echt geweldig dat ze de update gewoon blijven uitleveren als ze weten dat er een bug in zit.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Heb op myuplink.com via de support assistant bot gevraagd naar oude software. Ik kreeg de vraag voor welk merk, kon alleen iets met Nibe kiezen in verschillende landen.
Maar die kwam hiermee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaMT2WgHft72ThuOF4SR9o-Y2G0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u8CrCF2IEgEhBLhCnuPlUVZk.png?f=fotoalbum_large

Misschien werkt het bij jouw MHI versie ook… ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Nu online
wickydude schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:22:
Heb op myuplink.com via de support assistant bot gevraagd naar oude software. Ik kreeg de vraag voor welk merk, kon alleen iets met Nibe kiezen in verschillende landen.
Maar die kwam hiermee:
[Afbeelding]

Werkt voor de SMO wel.
Heb ik al eens geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 09:31

hrv

Van de week is er een S2120-12 en een SMO S40 geinstalleerd.

Ik heb alle menus nu een paar keer doorlopen, ook met de app gespeeld, maar hoe kan ik nu zien hoeveel starts ik heb? Ik moet iets over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
hrv schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:36:
Van de week is er een S2120-12 en een SMO S40 geinstalleerd.

Ik heb alle menus nu een paar keer doorlopen, ook met de app gespeeld, maar hoe kan ik nu zien hoeveel starts ik heb? Ik moet iets over het hoofd zien.
In de MyUplink app via 3.1.12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv

hrv

mvrooij schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:38:
[...]
Hebbes, dank je.

Nou, ik zie maar twee starts, met een totale draaitijd van 50 uur.
Hij staat op het opdroogprotocol, water niet hoger dan 25 graden om de vloer te drogen.

Hoef me geen zorgen te maken over te veel starten denk ik dus....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
mvrooij schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:38:
[...]

Op zichzelf klopt dat als je pomp nog maar nèt is geinstalleerd, maar het is een doortellend systeem, bij mij nu na 2 jaar op ruim 5000 (2500 per jaar is volgens mij niet raar)
Als je het aantal starts per dag wilt zien kun je denk ik beter kijken in MyUplink in ‘Geschiedenis’ keuze ‘Huidige compressorfrequentie’

Overigens….
Aan allen : goede dagen gewenst en een gezond en vredig volgend jaar 🤗, dank voor alle tips en trucs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Systeem draait sinds half september, nu 948u met 1080 starts.
Ik houd de ratio starts vs uren sinds een maandje bij in HA, lijkt langzaam richting de 1,1 te gaan. Dus prima.
Als het echt een tijd koud wordt zal ie misschien nog wat zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJn2d09IlfEQQgOjaE14ejHKxRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqXlqdFP2uhX4YnItCwDFJFq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
wickydude schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:22:
Maar die kwam hiermee:
[Afbeelding]

Procedure doorlopen, maar blijft op de R4 versie, dus helaas niet de oplossing.
Ben hard op zoek naar oudere firmware. Helaas de laatste paar keer via het scherm geupdate en daardoor het rnj bestand niet op mijn pc staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
AnJaJoRe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:49:
[...]

Op zichzelf klopt dat als je pomp nog maar nèt is geinstalleerd, maar het is een doortellend systeem, bij mij nu na 2 jaar op ruim 5000 (2500 per jaar is volgens mij niet raar)
Als je het aantal starts per dag wilt zien kun je denk ik beter kijken in MyUplink in ‘Geschiedenis’ keuze ‘Huidige compressorfrequentie’

Overigens….
Aan allen : goede dagen gewenst en een gezond en vredig volgend jaar 🤗, dank voor alle tips en trucs
Ook een optie natuurlijk.

Hier na 9438 uur draaien (2 jaar) 1300 starts. Maar ik heb een S2125-12 deze stoppen niet bij een defrost. Tevens heb ik 1 jaar vern**kt door hele foute instellingen met koelen in de zomer waardoor ik denk 300/400 extra starts/stops heb gehad. Deze zomer was dit heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
darasta schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:10:
[...]

Procedure doorlopen, maar blijft op de R4 versie, dus helaas niet de oplossing.
Ben hard op zoek naar oudere firmware. Helaas de laatste paar keer via het scherm geupdate en daardoor het rnj bestand niet op mijn pc staan.
Probeer dit eens ( als je bij myuplink bent ingelogd)
https://api.myuplink.com/...8/version/9696R6/download

GEEN garantie dat dat de goede is, he…
myUplink noemt RC-HY40 als ik Mitsubishi HI selecteer bij de firmwares.

[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 22-12-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
wickydude schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:23:
[...]

Probeer dit eens ( als je bij myuplink bent ingelogd)
https://api.myuplink.com/...8/version/9696R6/download

GEEN garantie dat dat de goede is, he…
myUplink noemt RC-HY40 als ik Mitsubishi HI selecteer bij de firmwares.
Dank. Dit was de juiste.
Hoe heb je deze weten te achterhalen? (for future reference)

Samenvatting van mijn bevindingen.
Systeem: MHI HMA60-S met RC-HY40 (NIBE equivalent: BA-SVM 10-200/6 met SMO 40)
Update naar firmware versie 9707R4.
Probleem:
In 5.4 In-/uitgangen software werd de AA3-X7 op alarmuitgang geforceerd. Dit in plaats van act. koel. 4-leiding.
Dit zorgde vervolgens dat in 5.2.3 Koppeling het schema was verwijderd en daardoor deed de warmtepomp niets.

Na het terugzetten van de vorige firmware 9696R6 kon ik bij AA3-X7 opnieuw de koeling selecteren en daarna in 5.2.3 de koppelingen opbouwen.

Ik heb hierna de update opnieuw gedaan om bovenstaande te bevestigen. Daarna kon ik wel terug naar de vorige versie van de firmware door de OK knop 10s in te houden tijdens het opstarten. Waarschijnlijk werkte dit eerder niet omdat ik heb geprobeerd de firmware in eerste instantie via de USB opnieuw te installeren in de hoop dat het een onvolledige installatie was (en daardoor waren beide versies in het systeem de nieuwste).

De oude bug met de EQ1-BT25 zit er helaas nog wel steeds in (volgens mij sinds de overgang naar myuplink vanaf myupway). Die zit na het inschakelen van de koeling geforceerd op AUX5 en is nog steeds niet uit te schakelen of te wijzigen. Deze bug is hier al sinds januari bekend.
Deze zorgt voor een permanente foutmelding, maar geen verstoring in de functionaliteit, nadat ik de BT64 die op AUX5 aangesloten zat, heb verplaatst naar AUX4.

Is er behoudens het contactformulier op myuplink een andere manier om dit soort bugs te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
The_FrankO schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:23:

[Afbeelding]

Ondertussen zijn we een week en 109 compressor starts verder. Voor 79 uur extra bedrijf. Totaal staat dus op 1515 starts, 1061uur bedrijf waarvan 103 uur warmwater.
Knowbody schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:04:
[...]

Te beginnen bij de curve. Die staat vaak hoog en kan in stapjes omlaag totdat je het koud krijgt, dan weer 1 omhoog.

De curve staat meestal op 5 of 6. Probeer 4.

Dankzij defrosts heb je steeds weer een nieuwe compressorstart. Bij dit model telt dat als start mee.
Heatcurve stond al op 4, ik heb afgelopen week op 3 gedraaid maar ik had niet het idee dat dit beter liep. Daarop zaterdagochtend weer terug gezet naar 4, de thermostaat van de woonkamer gaf namelijk ook wel een lagere kamertemperatuur.
Ook heb ik vorige week 4.9.3 - start compressor van -100DM naar -120DM veranderd.
De defrosts lijken inderdaad mee te tellen met het aantal compressor starts, wat volgens mij ook terecht is, immers stopt hij ook.
Hier nog een overzicht van 19 en 20 december:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLSG1Eg9TXl5NlowtyXEVdo-XyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQOdHkDgDVkBTmyB1ZjWj5wQ.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt wel of er veel te veel warmte-energie wordt geproduceerd en het doel al heel snel weer wordt bereikt?
wickydude schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:36:
Systeem draait sinds half september, nu 948u met 1080 starts.
Ik houd de ratio starts vs uren sinds een maandje bij in HA, lijkt langzaam richting de 1,1 te gaan. Dus prima.
Als het echt een tijd koud wordt zal ie misschien nog wat zakken.
[Afbeelding]
Hoe heb jij dit gemaakt? Kun je aangeven welke sensoren je gebruikt en hoe de berekeningen zo gedaan hebt in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@The_FrankO waarschijnlijk stuur jij op kamertemperatuur. Dat werkt meestal niet economisch.

Hoe staat 1.9.4 ? (afbeelding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
darasta schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:18:
[...]

Dank. Dit was de juiste.
Hoe heb je deze weten te achterhalen? (for future reference)
Ingelogd, naar algemeen - software. Huidige software gedownload, link waar dat mee gebeurde gekopieerd en 9707R4 veranderd in 9696R6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:14:
@The_FrankO waarschijnlijk stuur jij op kamertemperatuur. Dat werkt meestal niet economisch.

Hoe staat 1.9.4 ? (afbeelding)
1.9.4 - control room sensor syst 1 staat uit. Maar ik denk dat je wel een belangrijk punt aanstipt.
Ik heb een Robot Easy Flex HC systeem wat op de verdeler voor de verschillende kamers op basis van de ruimtethermostaat de slang dicht kan draaien.

Vermoedelijk dat de vloerverwarming buis dicht wordt gedraaid waardoor de warmtepomp retour temperatuur gelijk is als aanvoer en dus uit gaat?
Tips hoe ik dat eventueel kan bevestigen via sensoren? En hoe zou ik zo’n systeem beter kunnen laten draaien? De woonkamer/keuken zit aan de noordkant, thuiskantoor aan de zuidkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
The_FrankO schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:49:

Hoe heb jij dit gemaakt? Kun je aangeven welke sensoren je gebruikt en hoe de berekeningen zo gedaan hebt in Home Assistant?
Kwestie van twee sensorwaardes door elkaar delen.
Met de myuplink integratie ziet het er zo uit:

template:

- sensor:
- name: "Start-stop ratio"
unit_of_measurement: ""
state_class: measurement
unique_id: startstopratio
state: >-
{{ (states('sensor.smo_40_number_of_starts') | float) / (states('sensor.smo_40_total_operating_time') | float) | round(2) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
The_FrankO schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:40:
[...]

1.9.4 - control room sensor syst 1 staat uit. Maar ik denk dat je wel een belangrijk punt aanstipt.
Ik heb een Robot Easy Flex HC systeem wat op de verdeler voor de verschillende kamers op basis van de ruimtethermostaat de slang dicht kan draaien.

Vermoedelijk dat de vloerverwarming buis dicht wordt gedraaid waardoor de warmtepomp retour temperatuur gelijk is als aanvoer en dus uit gaat?
Tips hoe ik dat eventueel kan bevestigen via sensoren? En hoe zou ik zo’n systeem beter kunnen laten draaien? De woonkamer/keuken zit aan de noordkant, thuiskantoor aan de zuidkant.
Met invloeden zoals die van zoneregeling moet je oppassen. Je zou dat eerst uit kunnen zetten (of de motortjes eraf of gewoon al die ruimtes op 25 graden zetten).

Waterzijdig kun je ook best goed bepalen waar meer en wat minder warmte naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:25:
[...]

Met invloeden zoals die van zoneregeling moet je oppassen. Je zou dat eerst uit kunnen zetten (of de motortjes eraf of gewoon al die ruimtes op 25 graden zetten).

Waterzijdig kun je ook best goed bepalen waar meer en wat minder warmte naar toe gaat.
Bedankt voor de tip, ik ga hier de komende tijd naar kijken. Voor nu de woonkamer thermostaat op 25°C gezet. Dit is sowieso het meeste oppervlakte en water.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat het (CV) warmtepomp systeem stopt met verwarmen als de retourtemperatuur minder dan 5°C verschilt van de aanvoertemperatuur? En dat de heatcurve bepaalt wat de aanvoertemperatuur is. De heatcurve moet dan weer voldoende, en niet te veel, zijn voor de buitentemperatuur en warmteverlies van de woning om het continu op behaaglijke temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larioe
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-05 14:13
Hallo, ik ben in het bezit van een NIBE ams20-6 warmtepomp met SMO S 40 welke is aangesloten op mijn zonneboiler van 1000 L met daarin een tapwatervat van 250 L. Het boilervat bevat een element van 9 KW tbv bijverwarming. Echter zie ik tijdens een legionella run de tijd dat het element bijstaat wisselen van soms 1 uur tot bv 3 uur!? De 65 gr van het tapwater t.b.v. legionella run wordt meer niet dan wel gehaald!? Mijn vraag is: kan ik de duur dat het element bij staat beïnvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Laatst online: 09-09 12:40
Dit zijn mijn S2125-12 warmtepomp statistieken. Draait nu iets meer dan een jaar.

In de zomer alleen runs voor sww.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnI5XMx_fqnmvhW0GPLpUmnPBtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENnzgT4BawodI0hGYZKRwNS0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTin
  • Laatst online: 23-07 05:07
Vanmorgen stopte bij mij de compressor ermee, graadminuten waren nog steeds negatief, liepen ook heel snel op. Het systeem sprong wel op verwarmen maar weigerde compressor te starten. Ook geen alarmen oid. Boel eens helemaal uit en aan gezet. Geen resultaat, na half uur eens op warmtapwater luxe gezet om compressor extra te prikkelen. Stond op punt storingslijn te bellen maar toen begon hij eindelijk.
Nu stond er vanmorgen bij ons wel een berg wind, kan het zijn dat de wind de fan blokkeerde oid. Buitenunit staat wel bij een muurtje en 4 meter voor de buitenunit een heg die de wind breekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p6x8nK2m_oviEgt2OuGJ9E8jxI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QBFrbExrM367znoJx2xCaBKO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZrHbkGvQjLZezC4DguLwNOeYEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/do9s8krx1AXnwG1wpA72Jsii.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGUz-TKnGrxk20n9W_AUP6OtVAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bk54kV1Znn50iz0YR83edv5p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5OYmKOeb-kJukvzbzNE_q7cOeo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ifbUvLBIh92upROJQPUyAc5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
dvdhaar schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:52:
Dit zijn mijn S2125-12 warmtepomp statistieken. Draait nu iets meer dan een jaar.

[Afbeelding]
Wel leuk om even te zien, bij mij met F2120-16 na 2 jaar (bijna) plusminus gelijk aantal draai-uren maar veel meer starts, maar met een ratio van 1,1 wel oké

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR83s4ssM6g9TnrfCozOZFrJFEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mEYonnUdwBvLlvtpcN2xvEZj.png?f=fotoalbum_large

Wat ik niet helemaal kan interpreteren is de term “Tijdfactor”, wat zegt dat en wat moet ik daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Larioe schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:47:
Hallo, ik ben in het bezit van een NIBE ams20-6 warmtepomp met SMO S 40 welke is aangesloten op mijn zonneboiler van 1000 L met daarin een tapwatervat van 250 L. Het boilervat bevat een element van 9 KW tbv bijverwarming. Echter zie ik tijdens een legionella run de tijd dat het element bijstaat wisselen van soms 1 uur tot bv 3 uur!? De 65 gr van het tapwater t.b.v. legionella run wordt meer niet dan wel gehaald!? Mijn vraag is: kan ik de duur dat het element bij staat beïnvloeden?
Het element heeft mogelijk ook een draaithermostaat die kan je wellicht op 80 zetten zodat hij minder gaat schakelen.

Verder is de prioriteit voor warm tapwater mogelijk te kort. Zet dit op bijvoorbeeld 180 minuten ipv 60.
Je kunt verwarmen op 0 zetten ipv 30.

(7.1.10.1)

NB.
Als dit een systeem is in een particulier gebouw dan kun je je afvragen of je deze energieverslindende anti legionella wel moet willen.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 22-12-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
dvdhaar schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:52:

[Afbeelding]
Prachtig. Dat red ik niet met de ouderwetse AMS10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:23:
Nieuw experiment!

Sturen op retourtemperatuur.

Eens kijken hoe dit uitpakt. De SMO kan werken zonder BT71. Dat bracht mij op dit idee. Ik ga eens kijken of sturen op retourtemperatuur interessant is.

Vaste stooklijn, nu op 24 graden. Dit is de temperatuur die hier als retourtemperatuur goed werkt.

In de SMO: sensor BT25 los gemaakt. Sensor BT71 losgemaakt en aangesloten op de BT25 plek. Voila.

[Afbeelding]
Lijkt niet zinvol te zijn. Defrosts nekken dit experiment.
Mogelijk interessant voor water/water systemen maar of het echt wat brengt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:03:
Ik geef het even meer tijd dan ooit om de RMU S40 leidend te laten zijn in de temperatuursbeheersing. Ben benieuwd.
Vorig jaar exact dezelfde conclusie. Het werkt niet. Nibe is niet slim genoeg. Gauw het vinkje bij de RMU weggehaald. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
AnJaJoRe schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:38:
[...]

Wel leuk om even te zien, bij mij met F2120-16 na 2 jaar (bijna) plusminus gelijk aantal draai-uren maar veel meer starts, maar met een ratio van 1,1 wel oké

[Afbeelding]

Wat ik niet helemaal kan interpreteren is de term “Tijdfactor”, wat zegt dat en wat moet ik daarmee?
Je aantal starts zijn lager dan je uren, ik zou zeggen uitstekend, je ratio zit op 0,88 starts per bedrijfsuur.

Tijdfactor is volgens mij het aantal uur dat je element heeft aangestaan. Maar die zou ik eigenlijk bij je legionella warmwater verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
@wickydude Als je daarmee het Elektrisch element ELK bedoelt dan zou dat kunnen kloppen, dat slaat altijd alleen maar aan op de laatste paar graden van de Legionella-run die ik maar 1x/4wk doe, en dit is dan een gering totaal over 2jaar gerekend
Waarom dat dan niet bij warmwater staat is mij niet duidelijk 😔

Ik zie het staan, weet dus ook niet waar het op slaat, maar tel mijn zegeningen, het systeem werkt tot dusver storingsvrij, mijn huis is warm, warmwater is goed geregeld, het verbruik aan stroom per jaar is wel vrij veel maar komt overeen met wat NIBE in de documentatie aangeeft en mijn zonnepanelen leveren op jaarbasis bijna de behoefte (zo lang er gesaldeerd wordt, daarna wordt het wel wat minder mooi maar altijd nog beter dan gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

hrv schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:48:
[...]
Nou, ik zie maar twee starts, met een totale draaitijd van 50 uur.
Hij staat op het opdroogprotocol, water niet hoger dan 25 graden om de vloer te drogen.

Hoef me geen zorgen te maken over te veel starten denk ik dus....
Hmm, de grafiek in Tibber zegt wat anders...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGpFObKpzmX21AIeSUwHKfMBvfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZiq9H3nioS8ZoP0iaNz2hKF.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp is de enige grote verbruiker en ik zie een duidelijk patroon van starts en stops? Omschakelen naar ontdooien denk ik zelf.

Maar de Nibe app zegt vrolijk dat ik nog maar twee starts heb en dat de pomp al meer dan 80 uur draait.

Ben ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:39:
[...]

Hmm, de grafiek in Tibber zegt wat anders...
[Afbeelding]

De warmtepomp is de enige grote verbruiker en ik zie een duidelijk patroon van starts en stops? Omschakelen naar ontdooien denk ik zelf.

Maar de Nibe app zegt vrolijk dat ik nog maar twee starts heb en dat de pomp al meer dan 80 uur draait.

Ben ik nou gek?
Ja deze nieuwere warmtepomp stopt bij defrosts niet en gaat gelijk weer door. Daarom hoeft dat niet als een start te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:21
Toch ook even naar de starts gekeken. Best tevreden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oaYv4rbH8FRmVyYg-46Y2fZN4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2pIUqy0IlgxX0zRsU6TXrlU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYGKqYg2eHt5cGo2U_VxRgwRDcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7CVDZVNLeyzufEmCtFSuM5B.jpg?f=fotoalbum_large

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larioe
  • Laatst online: 27-05 14:13
Knowbody schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:47:
[...]

Het element heeft mogelijk ook een draaithermostaat die kan je wellicht op 80 zetten zodat hij minder gaat schakelen.

Verder is de prioriteit voor warm tapwater mogelijk te kort. Zet dit op bijvoorbeeld 180 minuten ipv 60.
Je kunt verwarmen op 0 zetten ipv 30.

(7.1.10.1)

NB.
Als dit een systeem is in een particulier gebouw dan kun je je afvragen of je deze energieverslindende anti legionella wel moet willen.
Bedankt voor uw antwoord, element staat maximaal, ga in ieder geval naar prioriteit kijken en eventueel aanpassen.
Legionella nodig durf ik niet te zeggen, doe om de 14 dagen een legionella run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Larioe schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:33:
[...]

Bedankt voor uw antwoord, element staat maximaal, ga in ieder geval naar prioriteit kijken en eventueel aanpassen.
Legionella nodig durf ik niet te zeggen, doe om de 14 dagen een legionella run.
Als het nodig was moest het continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Knowbody schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:37:
[...]

Als het nodig was moest het continue.
Dat is onjuist…
Legionella is een betrekkelijk langzaam groeiende bacteriekolonie en bij geregeld gebruik van je leidingen geen groot risico.
Zoals je zelf eerder al aangaf is dat in particuliere woningen zelden nodig
1x/2weken lijkt mij prima, doe het zelf 1x/4weken, wij wonen maar met 2personen (kinderen de deur uit) maar hebben wel een boiler voor een 6persoons huishouden, dus lopen de leidingen wel geregeld maar niet zeer frequent. We laten dus 1x/4wk opwarmen en spoelen de leidingen ook in de (bad-)kamer die weinig gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22

Piper

No guts, no glory

Als ENECO1 geen prijzen laat zien, is daar een quick fix voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
Ook van mij nog wat statistiek. 18 feb staat hij er 7 jaar, Aantal starts 7711. Totaal 17553 uren. Sww 1158 uren. Totaal verwarming 79266 kWh. SWW 6764 kWh. Input 18500 kWh totaal CV+SWW.

[ Voor 9% gewijzigd door LangeFries op 23-12-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:58
Uiteraard is het kerst en ontstaat er bij mij op kerstavond een alarm “ontdooifout”

Het is buiten nu 8C, met mist weliswaar. De verdamper vriest nu snel dicht, en na 10x ontdooien (wat dus niet lukt) schiet hij in alarm.

Het is ontstaan na een tapwaterrun gistermiddag. Ik heb de verdamper de hele nacht laten dooien en vanmorgen opnieuw de warmtepomp aangezet met een schone verdamper.

Helaas gebeurt nu hetzelfde, ik weet niet echt waar ik moet zoeken.

Heeft iemand tips? Ik kan mijn oude CV ketel nog bijschakelen dus er is geen directe nood.

Indien dit aanhoud zal ik vrijdag even contact zoeken met de support van Nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
mvrooij schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:49:
[...]

Ah zie dat er best wat dikker ijs achter er tegenaan zit. Moet niet kunnen toch? Zelf nu weghalen met kacheltje of wat is wijsheid?
Ben je hier nog wat wijzer van geworden? Ik heb nu exact hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:07:
Uiteraard is het kerst en ontstaat er bij mij op kerstavond een alarm “ontdooifout”

Het is buiten nu 8C, met mist weliswaar. De verdamper vriest nu snel dicht, en na 10x ontdooien (wat dus niet lukt) schiet hij in alarm.

Het is ontstaan na een tapwaterrun gistermiddag. Ik heb de verdamper de hele nacht laten dooien en vanmorgen opnieuw de warmtepomp aangezet met een schone verdamper.

Heeft iemand tips? Ik kan mijn oude CV ketel nog bijschakelen dus er is geen directe nood.

Jan, ik heb mijn curve van 4 -3 naar 4 0 gezet, dus meer warm water in het systeem, sinds die tijd geen probleem meer met de de-frost. De aanvoer temperatuur vanaf de buitenunit komt nu niet onder de 20 graden meer. Wellicht dat dit helpt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Laatst online: 13:54
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:07:

Ik krijg ook regelmatig ontdooifouten, maar bij mij lijkt hij wel goed te ontdooien (S2125-12). Ik zie geen ijs na afloop meer.

Aangezien het nu 8 graden is, probeert hij passief te ontdooien (standaard boven de 4 grC). Dit is met de compressor uit, en met de ventilator aan. Als de condensor helemaal dichtgevroren is, dan is er ook met maximale ventilator geen luchtflow mogelijk. En dan lukken de volgende cycli ook niet. Misschien dat het bij jouw helpt om de grens van het actief ondooien te verhogen. Mogelijk is het al eerder fout gegaan (toen het nog een paar graden kouder was), en hoef je hem niet naar 8 grC te zetten (menu 7.3.2.1 bij mij, SMO S40). Aan de andere kant, je zou ook dit op bv 10grC kunnen zetten, en dan kunnen kijken of het de oplossing is. En daarna opzoeken hoe laag je kunt gaan zodat het blijft werken. Actief ontdooien (compressor aan (inverted) en ventilator uit) kost wel wat meer elektriciteit, dus het is wel belangrijk dat je deze waarde ook niet te hoog zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
cgms schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:44:
[...]

Ik krijg ook regelmatig ontdooifouten, maar bij mij lijkt hij wel goed te ontdooien (S2125-12). Ik zie geen ijs na afloop meer.

Aangezien het nu 8 graden is, probeert hij passief te ontdooien (standaard boven de 4 grC). Dit is met de compressor uit, en met de ventilator aan. Als de condensor helemaal dichtgevroren is, dan is er ook met maximale ventilator geen luchtflow mogelijk. En dan lukken de volgende cycli ook niet. Misschien dat het bij jouw helpt om de grens van het actief ondooien te verhogen. Mogelijk is het al eerder fout gegaan (toen het nog een paar graden kouder was), en hoef je hem niet naar 8 grC te zetten. Aan de andere kant, je zou ook dit op bv 10grC kunnen zetten, en dan kunnen kijken of het de oplossing is. En daarna opzoeken hoe laag je kunt gaan zodat het blijft werken. Actief ontdooien (compressor aan (inverted) en ventilator uit) kost wel wat meer elektriciteit, dus het is wel belangrijk dat je deze waarde ook niet te hoog zet.
Dank voor je terugkoppeling!

Ik heb het in 2 jaar nog niet eerder meegemaakt, maar het was gister ook wel erg nat/guur en ik had een compleet leeg SW vat dus die run was behoorlijk.

Inmiddels loopt hij weer, ik vermoed dat de retourtemp tijdens het ontdooien te snel terugliep omdat er ergens een radiator open stond.

Weet je zo welke parameters ik hiervoor moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Laatst online: 13:54
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:54:
[...]

Ik heb het in 2 jaar nog niet eerder meegemaakt, maar het was gister ook wel erg nat/guur en ik had een compleet leeg SW vat dus die run was behoorlijk.

Inmiddels loopt hij weer, ik vermoed dat de retourtemp tijdens het ontdooien te snel terugliep omdat er ergens een radiator open stond.

Menu 7.3.2.1 bij mij (SMO S40). Ik had de post hierboven ook nog aangepast, maar je was zo snel me je reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
cgms schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:55:
[...]

Menu 7.3.2.1 bij mij (SMO S40). Ik had de post hierboven ook nog aangepast, maar je was zo snel me je reply :)
Thanks! Bij mij ook.

Zie hier ook een handmatige dooifunctie staan, die had ik gisteren moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:54:
[...]

Als de retour temperatuur onder de 21 komt (de grens voor een succesvolle actieve defrost) kan een recente regeling beroep doen om te ontdooien mbv water uit het SWW vat.
Maar als dat water ook koud is, tja.
Was er een backup heater aanwezig? En mocht die meedoen (standaard onder de 5 gr)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Knowbody schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:30:
[...]

Als de retour temperatuur onder de 21 komt (de grens voor een succesvolle actieve defrost) kan een recente regeling beroep doen om te ontdooien mbv water uit het SWW vat.
Maar als dat water ook koud is, tja.
Was er een backup heater aanwezig? En mocht die meedoen (standaard onder de 5 gr)?
Backup heater is er wel, maar die heb ik handmatig permanent uit staan. Deze schakel ik in als het echt niet meer anders kan.

Heb nog steeds een gasaansluiting (die ik al 2 jaar niet heb gebruikt). Als backup.

Heb dit ook nog niet eerder gehad, dus ik vermoed een samenloop van diverse punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 07:42
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:21:
[...]

Backup heater is er wel, maar die heb ik handmatig permanent uit staan. Deze schakel ik in als het echt niet meer anders kan.

Heb nog steeds een gasaansluiting (die ik al 2 jaar niet heb gebruikt). Als backup.

Heb dit ook nog niet eerder gehad, dus ik vermoed een samenloop van diverse punten.
Oef die backup heater zou ik altijd aanzetten. Heb ik hier ook aan staan maar wordt nooit gebruikt.
Is wel handig bij dit soort situaties met het defrosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:15:
[...]

Thanks! Bij mij ook.

Zie hier ook een handmatige dooifunctie staan, die had ik gisteren moeten hebben.
Dat is alleen voor gevallen dat de ventilator bevroren is, niet de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
wickydude schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:20:
[...]

Dat is alleen voor gevallen dat de ventilator bevroren is, niet de verdamper.
Heb hem getest, hij ontdooit toch echt de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Benjamin1 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:45:
[...]

Oef die backup heater zou ik altijd aanzetten. Heb ik hier ook aan staan maar wordt nooit gebruikt.
Is wel handig bij dit soort situaties met het defrosten...
Met SWW kun je op koude natte dagen toch vrij diep in de graadminuten duiken waardoor de WP hem aan wil hebben.

Dan slurp je toch ongemerkt veel energie weg. Aangezien dit nu 1x voor is gekomen in 2 jaar zie ik nog steeds geen voordeel.

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 07:42
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:57:
[...]

Met SWW kun je op koude natte dagen toch vrij diep in de graadminuten duiken waardoor de WP hem aan wil hebben.

Dan slurp je toch ongemerkt veel energie weg. Aangezien dit nu 1x voor is gekomen in 2 jaar zie ik nog steeds geen voordeel.
Ik heb de start bijverwarming verlaagd naar -1500 om de regeling een stuk rustiger te maken en meer ruimte te geven.
Ik had hem eerst op -400 staan zoals de installatie is opgeleverd. Ook toen heb ik meermaals gehad dat de graadminuten onder de -460 doken maar de backup heater wordt dan niet bijgeschakelt omdat de regeling ziet dat de WP zelf de graadminuten weg gewerkt krijgt, dit werd ook bevestigd door de installateur.

• mvrooij
-jann schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:10:
[...]

Ben je hier nog wat wijzer van geworden? Ik heb nu exact hetzelfde probleem.
Ja zoals hier al aangaf enkele instellingen wat minder "zwaar" gezet betreft defrosting. Tot nu toe geen problemen meer gehad..

Mijn ELK (backup heater) ook niet aanstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door mvrooij op 26-12-2024 11:29 ]

• ApexAlpha
MarcKeulers schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:45:
[...]

Jan, ik heb mijn curve van 4 -3 naar 4 0 gezet, dus meer warm water in het systeem, sinds die tijd geen probleem meer met de de-frost. De aanvoer temperatuur vanaf de buitenunit komt nu niet onder de 20 graden meer. Wellicht dat dit helpt ?
Overschiet je temperatuur binnen dan niet enorm als je je stooklijn 3 punten omhoog zet?

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik dacht dat ik met behulp van oa dit forum eindelijk begreep hoe mijn S1255 (bodem/water wp) met RMU S40 binnensensor/thermostaat weersafhankelijk (stooklijn) met ruimtecompensatie werkte maar ik juichte te vroeg. Mijn temperatuur jojoot ruimschoots om de ingestelde waarde heen (ipv een stabiele binnentemperatuur te geven).

Wie kan me uitleggen waar het mis gaat en, nog belangrijker, hoe kan ik het wel werkend krijgen?

Dit heb ik gedaan:
  1. Verwarming/Ruimtecompensatie op de RMU S40 (menu 1.3.3) uitgezet. Dan regelt de S1255 alleen op stooklijn
  2. Op stooklijn 3/0 kroop de gemiddelde dagelijkse binnentemperatuur langzaam boven de 20C
  3. Op stooklijn 3/-1 daalde het gemiddelde langzaam naar 19C
  4. Daarom was mijn idee om de ruimtecompensatie in te schakelen om de temperatuur (a) dichterbij gemiddeld 19.5C te krijgen en (b) de temperatuur minder te laten varieren gedurende de dag
  5. Verwarming/Ruimtecompensatie op de RMU S40 (menu 1.3.3) aangezet. Temperatuur de thermostaat ingesteld op 19.5C
Dat pakte dus bij elkaar anders uit dan ik had gedacht/gehoopt:
  1. De eerste 24 uur steeg de temperatuur van 19.0 naar 20.3C!. Lekker warm maar niet wat ik wilde
  2. Vervolgens is de verwarming afgeslagen en is de temperatuur inmiddels in de volgende 20 uur gedaald naar 19.0C en is de wp nog steeds niet aangeweest (anders dan voor warm water)
  3. De graadminuten wijzigen ook niet meer en staan al 24u op -100 (mijn wp moet aanslaan op -180GM). GM staat op +100.
  4. Op mijn stooklijn zie ik op het display van de wp dat bij de huidige gemeten buitentemperatuur van 7C een Ta van 24C hoort. De berekende Ta is echter 19C. Dat warmt niet op natuurlijk.
Wie kan er aanwijzingen geven wat ik niet goed doe? Of de Nibe maar eens herstarten.

Voor volledigheid heb ik de tekst uit de officiële 'Nibe startgids inbedrijfstellings' over de deel bijgesloten (ik heb de zuinigste stooklijn zonder ruimtecompensatie gezocht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMteCX0xGvH2yo_eESILwBqQLbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOUQpgk2EJWMqbyw71Ah7BBH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 26-12-2024 23:18 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• macbelly
  • Niet online
mvrooij schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ook een optie natuurlijk.

Hier na 9438 uur draaien (2 jaar) 1300 starts. Maar ik heb een S2125-12 deze stoppen niet bij een defrost. Tevens heb ik 1 jaar vern**kt door hele foute instellingen met koelen in de zomer waardoor ik denk 300/400 extra starts/stops heb gehad. Deze zomer was dit heel anders.
Ik weet niet of l/w en b/w warmtepompen te vergelijken zijn maar ik probeer mijn b/w wp (S1255) zo lang mogelijke runs te laten maken. Daarvoor heb ik mijn graadminuten nu op -180GM staan ipv de standaard -60GM.
Door tegelijkertijd een zo zuinig mogelijke stooklijn te kiezen (voor mij 3 met verschuiving 0 of -1) draait mijn wp nu dagen achter elkaar op een laag pitje. Ik heb zelfs weken gehad waarbij de compressor alleen uit ging tijdens de anti-legionellaregeling (dan wordt het extra verwarmingselement gebruikt). Sinds september dit jaar 1680 draaiuren voor verwarmen en 197 starts (gemiddeld 8.5 uur per start). Mijn COP voor verwarming is ca 8.9 over de zelfde periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
ApexAlpha schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:56:
[...]

Overschiet je temperatuur binnen dan niet enorm als je je stooklijn 3 punten omhoog zet?
Dank voor je vraag!

Dat zou normaal zo zijn maar in mijn geval heb ik een zone regeling voor 3 zones en een buffervat van 500 liter, dat vat wordt gemiddeld inderdaad warmer, maar de zones niet. De warmtepomp regelt op het vat, niet op de zones, die regelen zichzelf weer zolang er genoeg warmte aanwezig is. Deze constructie was nodig daar ik ook een houtkachel met warmtewisselaar heb die op het vat warmte afgeeft (en de woonkamer verwarmt).

Elke situatie is anders, het blijft voor ieder tweaken :-) …

Hoop dat dit het verklaard! Gr. Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
MarcKeulers schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:35:
[...]

Dank voor je vraag!

Dat zou normaal zo zijn maar in mijn geval heb ik een zone regeling voor 3 zones en een buffervat van 500 liter, dat vat wordt gemiddeld inderdaad warmer, maar de zones niet. De warmtepomp regelt op het vat, niet op de zones, die regelen zichzelf weer zolang er genoeg warmte aanwezig is. Deze constructie was nodig daar ik ook een houtkachel met warmtewisselaar heb die op het vat warmte afgeeft (en de woonkamer verwarmt).

Elke situatie is anders, het blijft voor ieder tweaken :-) …

Hoop dat dit het verklaard! Gr. Marc
500 liter buffervat?!

Is dat om de warmte van je houtkachel op te slaan?

Volgens mij is die van mij 100 en dat was al de vraag of het nodig zou zijn!

• LangeFries
@macbelly Wat is je referentie temperatuur voor de woning bij 1.9.2? Als dat 18 graden is, dan doet de ruimtecompensatie weinig.

• MarcKeulers
ApexAlpha schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:40:
[...]

500 liter buffervat?!

Is dat om de warmte van je houtkachel op te slaan?

Volgens mij is die van mij 100 en dat was al de vraag of het nodig zou zijn!
Ja, dat is om de warmte van de houtkachel en de warmtepomp op te slaan. Ik heb het volume van het vat niet berekend, dus kan teveel zijn … de houtkachel levert zeker bij temperaturen boven 9 graden de warmte voor het huis via dat vat. Ik weet niet wat jouw situatie is, kan goed zijn dat je vat van 100 liter niet nodig is … bij onze drie zone regeling met vloerverwarming en normale radiatoren staan er drie pompen te draaien voor de warmteverdeling uit het buffervat. Dat gaat prima met constante temperaturen waar nodig .

• macbelly
  • Niet online
@LangeFries Mijn wp heeft geen menu 1.9.2 (alleen 1.3.1-1.3.3 en 1.30=geavanceerd).

Als ik google op ‘Nibe 1.9.2’ zie ik bij F1255 dat het daar om ‘Externe instelling’ gaat. Volgens mij heb ik geen externe aansluitng in gebruik (de RMU S40 wordt op andere wijze aangemeld). Wat er bij mij wel dichtbij komt is menu 1.30.3.1 ‘Aux externe ingang’. Die staat op 20.0C maar ik kan die niet aan een Zone toewijzen (ik heb ook maar 1 zone).

Kun je mij de titel van menu 1.9.2 geven? Dan kijk ik of iets vergelijkbaars kan vinden.

• LangeFries
@macbelly Ik vergis mij. De temperatuur waar de RMU mee wordt vergeleken zit in de temperatuur instelling van het klimaat systeem en eventueel ingestelde programma's. Dat zal bij de S40 dan wel 1.3.1 (t waarde) en 1.3.2 eventuele programma's zijn, vermoed ik

Pagina: 1 ... 77 ... 94 Laatste