Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@
RISL @
G-addict
Ook ik probeer zo vlak mogelijk te draaien en haal wat truukjes uit om dat proberen goed werkend te krijgen met de SMO S40.
Start -60 GM
Rel GM op 2000
Volgende stap op 1000
Block freq
25-29 Hz. update 30-11: 25-34 Hz.
24u Stille stand, max 60 Hz.
Blokkeren verwarming via AUX input om 01.30u.
Start SWW "Groot" vanaf 02.00 met een window tot 05.00
Tussen 05.00 en 02.00 staat SWW op Klein geprogrammeerd en deze begint pas wanneer BT6 onder 20 gr is en stopt dan weer bij 40 gr. Voor noodgevallen.
Door gebruik te maken van een blokkering via een AUX reset de GM naar 0 wat prettig is voor een frisse start de volgende ochtend.
Start verwarming (opheffen blokkeren) afhankelijk van hoe de ruimtetemperatuur dan is (Domoticz) vanaf 08.00, 09.00 of 10.00u. Bij heel koud weer zal de woning sneller afgekoeld zijn en zal de WP dus eerder beginnen.
Vanwege de nachtelijke pauze kies ik voor een hogere stooklijn, curve 4. Wat ook een mogelijkheid is is een eigen curve kiezen en deze als rechte lijn programmeren op bijvoorbeeld 27 of 28 graden. Dat is wellicht verstandiger. edit: vastgezet op curve 0 met alle getallen op 27.
GP12 snelheid heb ik vastgezet op 40%. De DOT instellingen hebben dan geen invloed. De pomp gebruikt minder stroom en maakt minder geluid. Op max haalt het systeem 32 lpm, op 40% ca 22 lpm. Maar de verdamper wordt ook minder snel koud!
Bij bereiken van de gewenste ruimtetemperatuur (via Domoticz gemeten) blokkeert de verwarming, en anders gebeurt dit om 01.30u sowieso.
Gisteren had ik een mooie vlakke run met vrijwel continue 25Hz en "helaas" ging hij later alsnog optoeren vanwege dat de graadminuten het punt bereikten van "stapje erbij" bij -560 GM. Daarom nu block freq toegepast zodat hij start op
30 35 Hz wat mogelijk ook gunstiger is ivm sweet spot compressor.
[Afbeelding]
Wat ik als prettig ervaar is dat bij een lage compressor frequentie en een gereduceerde flow er minder snel defrosts zijn. De WP mag er de hele dag over doen om de temperatuur in de woning weer te laten toenemen. Langzaam maar zeker.
Eigenlijk probeer ik te simuleren wat @
Andrehj al jaren lukt met zijn Mitsubishi Electric en waarmee hij een torenhoge COP bereikt: voldoende flow maar niet maximaal, vaste lage Ta, 50% vermogensbeperking via kabeltje, constante runs vanaf 10.00u tot aan afslag externe thermostaat.
Die M.E. warmtepomp is heel geschikt voor die manier van regelen en dat pakt goed uit in zijn jonge woning die ook nog eens goed en slim gebouwd is.
In onze jonge en moderne woning moet een laag verbruik toch ook mogelijk zijn? Bij NIBE zit de graadminuten regeling dan eigenlijk in de weg dus probeer ik dat met de middelen die er zijn enigszins te omzeilen. Daarbij komt dat ik ook een te zware WP heb voor de woning, waardoor ik geneigd ben wat te freaken. Maar het begint bij het bereiken van lange runs!
Het is buiten 5 graden. Momenteel is de flow ongeveer 22,5 lpm en de dT ongeveer 3K. Opgenomen vermogen 700 a 750 Watt (dit was bij 30 Hz). De COP momentaan ligt dan tussen de 6,7 en 6.2