NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 76 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 09:42
Gerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:07:
[...]

Is de gevraagde compressor frequentie dan ook 70hz?

Als dat zo is en dit korte runs (< 1 uur) geeft dan zou je dit kunnen afremmen. DOT verder omlaag (maar let wel op met dT setting) of als dat niet lukt inderdaad naar een eigen compressor curve. Die laatste zit verstopt in menu 5.1.23.
Gevraagde compressorfrequentie zie ik niet in myUplink, dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik ga er mee verder bedankt voor je aanwijzingen.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Net een update doorgevoerd voor de S40, v3.4.11. Had ik mss niet moeten doen, de degree minutes staan momenteel op -474. Nu staat ook continu de elec. Heater aan (5kw) waar dat in het verleden nooit gebeurde... Even aankijken maar :?

[edit]
Na vanacht 20kw verstookt te hebben zitten we weer op een normaal niveau van 99DM. Ik moet mij toch eens in gaan lezen want .. dat algoritme is toch bijzonder!

[ Voor 29% gewijzigd door WeaZuL op 05-12-2024 09:34 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Ik heb nu zo'n 2,5 week mijn nibe s1155 in gebruik en monitor deze ook met ha sinds deze tijd.
1 ding wat me opvalt is dat de temperatuur die aankomt bij de verdelers van de radiatoren en vloerverwarming altijd een 4 a 5 graden kouder aankomt als dat de warmtepomppomp genereerd.

Dit ligt denk ik aan het parallel buffervat van 120 liter wat ze er tussen geplaatst hebben.
Nu werkt dit voor de vloerverwarming prima alleen voor mijn jaga radiatoren met heatboosters zou soms 1 graag hoger beter zijn. Verder geen naregeling, dus nu zon 75m2 vloerverwarming open hoh 10 18mm op de hal na die is 16mm. boven jaga type 16 van 2m, 1,8m, 1,2m en 1m. Op de badkamer een vasco design radiotor welke aangesloten zit op unopor 16mm welke ze ook een beetje als vloerverwarming door de vloer hebben gelegd maar das denk ik minimaal 20cm uit elkaar als het niet meer is.

Verder draait de warmtepomp prima weinig starts en graadminuten houd ie eigenlijk rond de -100 op dit moment. Delta t tussen bt25 en bt3 is rond de 4 graden (bt25 zit bij mij in de pcm s42).

Ik heb dus het idee dat de warmtepomp iets efficiënter zou draaien als de aanvoer temp van de warmtepomp daadwerkelijk ook bij de verdelers komt.

De warmtepomp draait op 11,2l/m wat dus 0,672m3/h is, de wilo pico pomp die er hangt staat op stand 2 en geeft aan dat er 1,6m3/h verpompt wordt is dit niet wat hoog waardoor er meer vermenging vanuit het buffervat komt dan nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
Zet die pomp dan op stand 1 en probeer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:03
nevermind, al gevonden.

[ Voor 81% gewijzigd door Aziraphale op 05-12-2024 10:28 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:32
Ik krijg paar keer per dag alarm nummer 438. Volgens Nibe's Alarm list (https://installer.nibe.eu...0list%20Emmy%201747-1.pdf)
betekent dit:
438 Inverter alarm type II. The inverter has temporary reach the maximum
operating temperature because of poor cooling
Compressor stopped. Automatic reset 60 sec. after
the inverter fault is corrected.

Moet ik me zorgen maken gezien dat dit steeds terugkomt? Ik krijg ook alarmnr: 221,180 en. Als ik terug kijk in de tijd zie nog meer andere alarms.

[ Voor 8% gewijzigd door warsame op 05-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
TheMystery schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:21:
Ik heb nu zo'n 2,5 week mijn nibe s1155 in gebruik en monitor deze ook met ha sinds deze tijd.
1 ding wat me opvalt is dat de temperatuur die aankomt bij de verdelers van de radiatoren en vloerverwarming altijd een 4 a 5 graden kouder aankomt als dat de warmtepomppomp genereerd.

Dit ligt denk ik aan het parallel buffervat van 120 liter wat ze er tussen geplaatst hebben.
Nu werkt dit voor de vloerverwarming prima alleen voor mijn jaga radiatoren met heatboosters zou soms 1 graag hoger beter zijn. Verder geen naregeling, dus nu zon 75m2 vloerverwarming open hoh 10 18mm op de hal na die is 16mm. boven jaga type 16 van 2m, 1,8m, 1,2m en 1m. Op de badkamer een vasco design radiotor welke aangesloten zit op unopor 16mm welke ze ook een beetje als vloerverwarming door de vloer hebben gelegd maar das denk ik minimaal 20cm uit elkaar als het niet meer is.

Verder draait de warmtepomp prima weinig starts en graadminuten houd ie eigenlijk rond de -100 op dit moment. Delta t tussen bt25 en bt3 is rond de 4 graden (bt25 zit bij mij in de pcm s42).

Ik heb dus het idee dat de warmtepomp iets efficiënter zou draaien als de aanvoer temp van de warmtepomp daadwerkelijk ook bij de verdelers komt.

De warmtepomp draait op 11,2l/m wat dus 0,672m3/h is, de wilo pico pomp die er hangt staat op stand 2 en geeft aan dat er 1,6m3/h verpompt wordt is dit niet wat hoog waardoor er meer vermenging vanuit het buffervat komt dan nodig is?
Er zijn in geval van een parallel buffer 2 dT's: BT12 (aanvoer) en BT3 (retour) aan de opwek zijde en BT25 (aanvoer) en BT71 (retour) aan de afgifte zijde (zo heten de sensoren iig bij de non S modellen). De dT BT25 en BT3 zegt niet zo veel. Hoe zijn de temperaturen bij deze sensoren en hoe zijn de dT's gedurende het verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 07:43
Knowbody schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:42:
[...]

Die 4K is wel wat ik verwacht voor een AMS 10-6.
20%.....hoeveel haal je daarmee volgens de debietmeters ? Als dat alsnog 15 lpm is dan heb je een output van 4183 Watt thermisch. Bij 10 lpm is het 2789 Watt.

Bij mij blijft GP12 juist op 100% pompsnelheid hangen (of als ik wil 80%, als ik dat als max instel) en gaat niet omlaag. Krijg daar ook niet echt de vinger achter. Hoewel er wordt gewerkt met een 3K.

Vergeet niet dat de graadminuten er ook toe doen. Loopt hij netjes in de pas of raakt hij juist achterop en wordt de gewenste woningtemperatuur niet gehaald ?
Zodra hier de graadminuten in een range komen dat er extra power nodig is gaat hij heus vertrekken en neemt uiteraard de dT toe.
Sorry, drukke week.

Bij 20% haal ik een debiet van 7,5L/m volgens de flowmeters. Bij handmatig 100% gaat hij tot 16L/m. Dus de flow is niet helemaal gelijk aan de installatiedocumenten.. Ik weet echter niet of het wijs is deze aan te passen. De installateur heeft een document met gespecificeerde flows per groep opgeleverd, lijkt me dat hij bij 100% deze (enigzins) moet reflecteren toch?

De GM zijn weer terug naar een zaagtand (dat was ook altijd het geval voordat ik een handmatige curve had ingesteld). Start verwarming staat op -120DM, relatief op 800DM. Daarmee pakt hij toch redelijk snel een hogere compr. freq. bij 5C, terwijl de GM wel constant weggewerkt worden in ~3u.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LmI0KAC6gpmaU6U-hmDNgDjeG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ge8Qyl9aPk6dfsjJ3ywo6DY.png?f=fotoalbum_large

Ik zou bij bovenstaand eigenlijk willen dat hij lekker blijft pruttelen op 25Hz..

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
G-addict schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:56:
[...]

Er zijn in geval van een parallel buffer 2 dT's: BT12 (aanvoer) en BT3 (retour) aan de opwek zijde en BT25 (aanvoer) en BT71 (retour) aan de afgifte zijde (zo heten de sensoren iig bij de non S modellen). De dT BT25 en BT3 zegt niet zo veel. Hoe zijn de temperaturen bij deze sensoren en hoe zijn de dT's gedurende het verwarmen?
Ik heb een passieve koelmodulde pcm s40 waar de bt25 sensor in verwerkt zit, bt71 is niet aangesloten.
Zie deze ook niet staan in het aansluitschema waar een buffer en een pcm inzit.
Tussen bt12, bt2 en bt25 zit Max 0.1 verschil. Op dit moment zijn deze 3 28,6 graden en bt3 23,3.
Nu dus een delta t van 5,3 maar normaal zit deze tussen de 4 en 4,5 soms 5 als de frequentie wat hoger is, maar had vanmorgen de pomp eens op stand 1 gezet maar dan koelt het toch af dus nu stooklijn even van 5, -1 op 5, 0 gezet.

Dit is het schema hoe het aangesloten zit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f_rOTsrHxoaUVl6TiN72umUaaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoixF0oJNATaLEqS5WkdR6i7.jpg?f=fotoalbum_large

Dus bt25 zit volgens dit schema prima als ik de plaats in de unit kijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bGc3e2Cv5puLCU681TIr1-0YVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDDy5arLcRM9LJQ8TsDTS502.jpg?f=fotoalbum_large

Maar een bt71 zit dus niet in het schema, maar misschien verschil tussen l/w en w/w?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:44:
[...]

Sorry, drukke week.

Bij 20% haal ik een debiet van 7,5L/m volgens de flowmeters. Bij handmatig 100% gaat hij tot 16L/m. Dus de flow is niet helemaal gelijk aan de installatiedocumenten.. Ik weet echter niet of het wijs is deze aan te passen. De installateur heeft een document met gespecificeerde flows per groep opgeleverd, lijkt me dat hij bij 100% deze (enigzins) moet reflecteren toch?

De GM zijn weer terug naar een zaagtand (dat was ook altijd het geval voordat ik een handmatige curve had ingesteld). Start verwarming staat op -120DM, relatief op 800DM. Daarmee pakt hij toch redelijk snel een hogere compr. freq. bij 5C, terwijl de GM wel constant weggewerkt worden in ~3u.
[Afbeelding]

Ik zou bij bovenstaand eigenlijk willen dat hij lekker blijft pruttelen op 25Hz..
Eerst kijken wanneer het debiet fors vermindert, zoek dat punt op. Mogelijk is er al veel verschil tussen 80 en 100%, probeer ook 90%.
Bij mij is bijvoorbeeld 70% nauwelijks minder dan 100% en scheelt het veel geluid.

Ik zit nu overigens op 60%, vastgezette pompsnelheid.

Overigens wanneer je een hogere flow verwacht en alles staat al volledig open, dan kun je mogelijk wat gruis in de ball filter aantreffen, waardoor de flow is gedaald.

Wat betreft de GM... Die 800 is dus voor jou nog te snel. Je kunt die op max 2000 zetten.

Hij gaat dan bij -120 -500 dus vanaf -620 GM optoeren.

Zelf heb ik het gebied 25-34 Hz geblokkeerd, zodat hij altijd op 35 Hz begint en dat eigenlijk heel lang vol houdt.
Dat werkt in combinatie met een flinke nachtelijke pauze (waarin ik bewust de SWW run laat doen) erg goed!

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2024 17:58 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:42
Waar vindt ik informatie over hoe ik deze gebruik gegevens kan interpreteren? Energie Log in grafiek menu 3.6

Ik zie(vermoed) dat dit feature is sinds laatste update die ik gedaan heb eind augustus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ31jeXfeb2_LfBOFDtTNmD0Ji8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTEkOmgwmEpABa6FKvdzttu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:46
Gisteren de nieuwe update erop gezet en nu krijg ik voor t eerst ooit een foutmelding:
Ontdooifout
EB101-EP14.

Iemand een idee waardoor dit zou komen? Hij lijkt er niet uit te komen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnetx3
mazzoop80 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:04:
Waar vindt ik informatie over hoe ik deze gebruik gegevens kan interpreteren? Energie Log in grafiek menu 3.6

Ik zie(vermoed) dat dit feature is sinds laatste update die ik gedaan heb eind augustus.

[Afbeelding]
Zit er niet zo’n informatiemenuutje? In ieder geval:
Lage nummer is kWh elektra, hoge de geproduceerde energie in kWh. Erg rooskleurig volgens mij, maar ik heb geen eigen kWh en flowmeter om het te controleren. Bij mij geeft hij voor de zomermaanden een COP van 8-10 aan :+ . Inderdaad een nieuwe feature, ik heb ook enkel data vanaf maart dit jaar. Ik ben op zoek waar ik dit kan terugvinden in modbus (om het uit te lezen in home assistant), maar dat krijg ik niet gevonden.

De WP heeft zelf ook helemaal geen flowmeter, dus lijkt me een theoretische interpretatie.

[ Voor 4% gewijzigd door magnetx3 op 05-12-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:33:
Gisteren de nieuwe update erop gezet en nu krijg ik voor t eerst ooit een foutmelding:
Ontdooifout
EB101-EP14.

Ah zie dat er best wat dikker ijs achter er tegenaan zit. Moet niet kunnen toch? Zelf nu weghalen met kacheltje of wat is wijsheid?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:41
magnetx3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:37:
[...]

Zit er niet zo’n informatiemenuutje? In ieder geval:
Lage nummer is kWh elektra, hoge de geproduceerde energie in kWh. Erg rooskleurig volgens mij, maar ik heb geen eigen kWh en flowmeter om het te controleren. Bij mij geeft hij voor de zomermaanden een COP van 8-10 aan :+ . Inderdaad een nieuwe feature, ik heb ook enkel data vanaf maart dit jaar. Ik ben op zoek waar ik dit kan terugvinden in modbus (om het uit te lezen in home assistant), maar dat krijg ik niet gevonden.

De WP heeft zelf ook helemaal geen flowmeter, dus lijkt me een theoretische interpretatie.
Lage cijfers Kwh als afname klopt niet. Ik heb wel een kwh meter. De cijfers liggen dan ver uit elkaar.

Wat ik persoonlijk denk is dat het witte gedeelte het geproduceerde warmte voor SWW is en blauwe gedeelte de geproduceerde warmte voor verwarmen.

Ik ben er alleen nog niet achter of het onderste getal een deelte is van het bovenste of dat je de beide getallen kan optellen..
Dit is dan van invloed op de COP..

Mijn cijfers:

November afname net 379 Kwh
1489 / 379 Kwh = 3.92 Cop
1489+372 / 379 Kwh = 4.91 Cop

Oktober
Afname net 162 Kwh
589 / 162 Kwh= 3,64 Cop
589+125 / 162 Kwh= 4,41 Cop

Ik heb ook al lopen googlen maar nog niks gevonden hier over. Dus weet nog niet wat het juiste is!

[ Voor 8% gewijzigd door Peter spijker op 05-12-2024 19:21 ]

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:19
warsame schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:47:
Ik krijg paar keer per dag alarm nummer 438. Volgens Nibe's Alarm list (https://installer.nibe.eu...0list%20Emmy%201747-1.pdf)
betekent dit:
438 Inverter alarm type II. The inverter has temporary reach the maximum
operating temperature because of poor cooling
Compressor stopped. Automatic reset 60 sec. after
the inverter fault is corrected.

Moet ik me zorgen maken gezien dat dit steeds terugkomt? Ik krijg ook alarmnr: 221,180 en. Als ik terug kijk in de tijd zie nog meer andere alarms.
Elektronica is mijn vak en bij deze foutmeldingen zou ik me zorgen maken. Dus melden bij de installateur lijkt me.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 19:02
mvrooij schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:49:
[...]

Ah zie dat er best wat dikker ijs achter er tegenaan zit. Moet niet kunnen toch? Zelf nu weghalen met kacheltje of wat is wijsheid?
Twee weken geleden ook gehad, mijn curve stond te laag, de warmtepomp kon met de warmte in het systeem het ijs niet verwijderen, buiten temp bij warmtepomp was vastgevroren -7 terwijl het 3 graden buiten was. De warmtepomp een dag uit gezet en daarna de curve verhoogd en nu geen problemen meer, wellicht nog iets te hoog maar dat komt vanzelf weer goed stapje voor stapje …

Vannacht veel wind en hoge temperaturen. Kan goed morgen ontdooit zijn …zijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQfqt1_7TAZFe4M-u135mNSPkjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWrs0BBuFTTJGlTEkU1PsUgH.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de achterzijde :'(

Gr. Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
MarcKeulers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:38:
[...]

Twee weken geleden ook gehad, mijn curve stond te laag, de warmtepomp kon met de warmte in het systeem het ijs niet verwijderen, buiten temp bij warmtepomp was vastgevroren -7 terwijl het 3 graden buiten was. De warmtepomp een dag uit gezet en daarna de curve verhoogd en nu geen problemen meer, wellicht nog iets te hoog maar dat komt vanzelf weer goed stapje voor stapje …

Vannacht veel wind en hoge temperaturen. Kan goed morgen ontdooit zijn …zij[Afbeelding]

Foto van de achterzijde :'(

Gr. Marc
Kan ook een reden zijn, heb paar dagen terug mijn stooklijn wat aangepast en lager gezet omdat het binnen iets te warm werd. Nu curve iets verhoogd, hopen dat het vannacht geen problemen geeft anders gaat hij morgen overdag uit om te ontdooijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joertem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 22:22
Gerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:16:
[...]
Samenvatting geupdate. Dank aan wie er review commentaar heeft aangeleverd! Heb dat nu verwerkt tot een 1.0 versie: NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting.
[...]
Heel erg bedankt voor deze samenvatting! Ik volg het topic al lang maar heb toch nieuwe dingen geleerd en toegepast :).
Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@RISL @G-addict

Ook ik probeer zo vlak mogelijk te draaien en haal wat truukjes uit om dat proberen goed werkend te krijgen met de SMO S40.
[...]
Vanwege de nachtelijke pauze kies ik voor een hogere stooklijn, curve 4. Wat ook een mogelijkheid is is een eigen curve kiezen en deze als rechte lijn programmeren op bijvoorbeeld 27 of 28 graden. Dat is wellicht verstandiger. edit: vastgezet op curve 0 met alle getallen op 27.
GP12 snelheid heb ik vastgezet op 40%. De DOT instellingen hebben dan geen invloed. De pomp gebruikt minder stroom en maakt minder geluid. Op max haalt het systeem 32 lpm, op 40% ca 22 lpm. Maar de verdamper wordt ook minder snel koud!
[...]
In onze jonge en moderne woning moet een laag verbruik toch ook mogelijk zijn? Bij NIBE zit de graadminuten regeling dan eigenlijk in de weg dus probeer ik dat met de middelen die er zijn enigszins te omzeilen. Daarbij komt dat ik ook een te zware WP heb voor de woning, waardoor ik geneigd ben wat te freaken. Maar het begint bij het bereiken van lange runs!
[...]
G-addict schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:01:
[...]
Doe ik ook, wp is vrijgegeven van 9.30-22.30. Enkel als de buitentemperatur ook overdag langdurig onder de 5 graden blijft dan geef ik de wp 24 uur per dag vrij. En idd: betere COP ivm hogere buitentemp (niet gemeten, geen bewijs), eigen stroomverbruik maximaliseren, geen geluid in de nacht (wp staat ca. 8m van de gevel van de buren af). Idd wel een iets hogere stooklijn dan zonder nachtverlaging. Onder andere daarom staat mijn factor verwarmen op 0.3. Kan de stooklijn nog een klein beetje beïnvloed worden (0,6 graden C per graad ruimtetemperatuurafwijking).

Hele dag draaien, vloeren beneden en boven bufferen. In de nacht verlies ik een paar tienden aan ruimtetemperatuur.

Komend weekend in de nacht temperaturen rond het vriespunt, overdag onder de 5 graden C
Mooi om te lezen dat ik niet de enige ben die probeert met name overdag te verwarmen (nachtverlaging tussen 22:00 en 07:00). F2040 met VVM320, nieuwbouwhuis van 156m2 uit 2021 (2-onder-1 kap). Verwarm alleen beneden op 20,5 graden en badkamer. 1x per dag SWW run om 13:00, tussendoor gaat ie wat graadminuten wegwerken en daarna is altijd een pauze. Zo probeer ik 2 runs per dag te krijgen.
De badkamer (2 buitenmuren) koelt helaas wel af tot 18 graden. Mogelijk is dat te verhelpen door de vloerverwarming van de begane grond te knijpen maar dat vind ik aan de andere kant weer zonde. Onder de wastafel staat een infrarood paneel welke we soms aanzetten.

De compressorfrequentie is mijns inziens regelmatig onnodig te hoog (gekgenoeg blijft ie soms op 35Hz terwijl de gewenste frequentie 25Hz is). Heb wel eens een eigen curve gemaakt maar daarmee liep de GM te hoog op met als gevolg de 50% verhoging. Heeft iemand een geschikte compressorcurve voor een vergelijkbaar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:42
Peter spijker schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:08:
[...]

Lage cijfers Kwh als afname klopt niet. Ik heb wel een kwh meter. De cijfers liggen dan ver uit elkaar.
Dank voor je inzichten!

Wat is de verhouding tussen je gemeten kWh en de waarde die Nibe op dit scherm aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypGolmrpIpGZEEOiTyy_NK4pfqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArXsEp6Spji3tFnwrN8aT7hV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dOEEQhdtlqhJTbEzJ7m-KSmUKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koym6jxG6MYgb2KS6Dkhoc7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bus2pFgfo2--7HGT7R69ksflm1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AtHhjba3EqM4Qz5nEh3rN8L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p4FQM3DHdSsRnMRJotTobsg_l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IX79032pBz45LYBc19zyzg3g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Peter spijker op 06-12-2024 08:01 ]

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:43:
[...]

Kan ook een reden zijn, heb paar dagen terug mijn stooklijn wat aangepast en lager gezet omdat het binnen iets te warm werd. Nu curve iets verhoogd, hopen dat het vannacht geen problemen geeft anders gaat hij morgen overdag uit om te ontdooijen.
Vanmorgen even goed gekeken, helaas zit er echt een bonk ijs aan de binnenkant weer. Dit heb ik ooit vaker gehad vorig jaar toen ik in de nacht de stille modus had geactiveerd en met de software van toen niet goed werkte. Nu heb ik deze keer niks speciaals gedaan, enkel geupdate en mijn curve had ik wat verlaagd.

Kachel staat er nu bijna uurtje op, ijs lijkt bijna weg te zijn dus zo weer opstarten. Dit soort zaken kunnen mij wel echt frustreren en moeten voor dit duur product gewoon niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
TheMystery schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:11:
[...]

Ik heb een passieve koelmodulde pcm s40 waar de bt25 sensor in verwerkt zit, bt71 is niet aangesloten.
Zie deze ook niet staan in het aansluitschema waar een buffer en een pcm inzit.
Tussen bt12, bt2 en bt25 zit Max 0.1 verschil. Op dit moment zijn deze 3 28,6 graden en bt3 23,3.
Nu dus een delta t van 5,3 maar normaal zit deze tussen de 4 en 4,5 soms 5 als de frequentie wat hoger is, maar had vanmorgen de pomp eens op stand 1 gezet maar dan koelt het toch af dus nu stooklijn even van 5, -1 op 5, 0 gezet.

Dit is het schema hoe het aangesloten zit:[Afbeelding]

Dus bt25 zit volgens dit schema prima als ik de plaats in de unit kijk
[Afbeelding]

Maar een bt71 zit dus niet in het schema, maar misschien verschil tussen l/w en w/w?
Ai, het is geen l/w wp, ik was er even vanuit gegaan van wel gezien dit een lw wp topic is. Wellicht hoort er dan geen BT71 in de installatie. Een verschil tussen de aanvoertemperatuur vanuit de opwekking en de aanvoertem[peratuur richting de afgifte is inherent aan een serieel buffervat. Dit omdat de flow niet geljik is aan beide kanten. Ik denk wel dat je de dT tussen de gegenereerde warmte en de afgegeven warmte kleiner kunt krijgen dan 4-5 graden C door de flow beter op elkaar af te stemmen. Ik zou zoals Knowbody aangeeft eerst de pompsnelheid van de Wilo een stap verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:54
mvrooij schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:33:
Ontdooifout
EB101-EP14.

Ik krijg deze melding regelmatig. In MyUplink geeft hij dan "storing max. tijd". Ik vermoed dat dit komt als hij passief probeert te ontdooien en het te lang duurt voordat de temperatuur van de verdamper weer goed is (boven 0?). Ik heb gisteren de temperatuur waarbij hij passief ontdooit een graad hoger gezet. Nu afwachten of de melding nog terugkomt.

N.B. Passief ontdooien is met de compressor uit en de ventilator aan. Dit kan bij temperaturen goed boven de 0 (standaard boven de 4 grC). Onder die temperatuur ontdooit hij dan actief (compressor aan en ventilator uit). Dat kost meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
cgms schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ik krijg deze melding regelmatig. In MyUplink geeft hij dan "storing max. tijd". Ik vermoed dat dit komt als hij passief probeert te ontdooien en het te lang duurt voordat de temperatuur van de verdamper weer goed is (boven 0?). Ik heb gisteren de temperatuur waarbij hij passief ontdooit een graad hoger gezet. Nu afwachten of de melding nog terugkomt.

N.B. Passief ontdooien is met de compressor uit en de ventilator aan. Dit kan bij temperaturen goed boven de 0 (standaard boven de 4 grC). Onder die temperatuur ontdooit hij dan actief (compressor aan en ventilator uit). Dat kost meer energie.
Goede tip, vanavond eens kijken anders ook wat hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Op September na, klopt het toch gewoon? Kleine getal is verbruik qua elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:50:
[...]

....
Dit soort zaken kunnen mij wel echt frustreren en moeten voor dit duur product gewoon niet kunnen.
Je hebt in dat dure product dan ook defrost settings. Heb je daar al naar gekeken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
joertem schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:18:
De compressorfrequentie is mijns inziens regelmatig onnodig te hoog (gekgenoeg blijft ie soms op 35Hz terwijl de gewenste frequentie 25Hz is). Heb wel eens een eigen curve gemaakt maar daarmee liep de GM te hoog op met als gevolg de 50% verhoging. Heeft iemand een geschikte compressorcurve voor een vergelijkbaar huis?
Hier een twee-kapper uit 2021 met 163m2, maar zonder verwarmde zolder. Ik had compressor curve op 1°C tot -9°C voordat ik weer ging experimenteren met auto stand. Niet geheel onbelangrijk is het vermogen van jouw F2040, als dat niet een F2040-6 is, zul je het niet 1:1 over kunnen nemen. Lijkt mij überhaupt niet heel verstandig, maar als richtlijn helpt het je misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:22:
[...]

Hier een twee-kapper uit 2021 met 163m2, maar zonder verwarmde zolder. Ik had compressor curve op 1°C tot -9°C voordat ik weer ging experimenteren met auto stand. Niet geheel onbelangrijk is het vermogen van jouw F2040, als dat niet een F2040-6 is, zul je het niet 1:1 over kunnen nemen. Lijkt mij überhaupt niet heel verstandig, maar als richtlijn helpt het je misschien.
Hier draait met een buitentemperatuur van nu 8 graden de 12 KW op 35 Hz (dat heb ik als minimale snelheid ingesteld) en dat betekent dat hij sinds vandaag een deze lauwe temperatuur geen lange runs meer maakt. Maar als hij werkt zit hij wel op een COP van dik 7.

Op 25 Hz kan hij het ook niet continue volhouden dus ik vind het prima zo.

Volgens de logs uit MyUplink -puur indicatief- is de DCOP van vandaag tot nu toe dik 5. Al met al een mooie tuning.

Uiteindelijk gaat het hier om:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtzYx0x4lLbl7pdGCLX0sqAoLgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVn8CfaixymPa2ufDamz6mYO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 06-12-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:18:
[...]

Je hebt in dat dure product dan ook defrost settings. Heb je daar al naar gekeken ?
Je gaat er vanuit dat dit duur product er juist voor zorgt dat bevriezingen niet gebeuren. Vorig jaar heb ik zelf een fout gemaakt waardoor dit wel gebeurde, dan snap ik het maar nu staat er niks wat verkeerd kan. Maar hier ga ik vanavond wel naar kijken. Balen dat de installateur menu's niet via myuplink te zien zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
@mvrooij

7.3.2

Ontdooien: Hier kunt u de instellingen wijzigen die van in-
vloed zijn op de ontdooifunctie.
Start handmatig ontdooien: Hier kunt u "actief ontdooien”
handmatig starten als de functie moet worden getest voor
service of indien nodig. De functie kan ook worden gebruikt
om het starten van “ventilator ontdooien” te versnellen.
Starttemperatuur voor ontdooifunctie: Hier stelt u de tem-
peratuur in (BT16) waarbij de ontdooifunctie start. De
waarde mag uitsluitend in overleg met de installateur worden
gewijzigd.
Uitschakelwaarde activeren van passief ontdooien: Hier
stelt u de temperatuur in (BT28) waarbij "passief ontdooien”
wordt gestart. Tijdens passief ontdooien wordt het ijs ge-
smolten door de energie van de omgevingslucht. De ventila-
tor is actief tijdens passief ontdooien. De waarde mag uitslui-
tend in overleg met de installateur worden gewijzigd.
Vaker ontdooien: Hier activeert u of ontdooien vaker dan
normaal moet plaatsvinden. Deze selectie kan worden ver-
richt als de warmtepomp een alarm ontvangt vanwege de
vorming van ijs tijdens bedrijf, veroorzaakt door bijvoorbeeld
sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:22:
@mvrooij

7.3.2

gewijzigd.
sneeuw.
Ik ga straks als ik thuis maar weer eens kijken, het lijkt erop dat het weer mis gaat... Twijfel of het niet door de nieuwe update gekomen is. Sindsdien is het gebeurt. Ik zet SPA maar even uit, weet dat er in de update daar veel verbeteringen nop gekomen zijn niet dat dat wat tegenhoud op moment ofzo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:37:
[...]

Hier draait met een buitentemperatuur van nu 8 graden de 12 KW op 35 Hz (dat heb ik als minimale snelheid ingesteld) en dat betekent dat hij sinds vandaag een deze lauwe temperatuur geen lange runs meer maakt. Maar als hij werkt zit hij wel op een COP van dik 7.

Op 25 Hz kan hij het ook niet continue volhouden dus ik vind het prima zo.

Volgens de logs uit MyUplink -puur indicatief- is de DCOP van vandaag tot nu toe dik 5. Al met al een mooie tuning.

Uiteindelijk gaat het hier om:
[Afbeelding]
Hier al 24u op 25Hz, hij lijkt een stuk rustiger te lopen sinds ik de pomp op minimaal 30% heb gezet, t.o.v. 15%.

En gisteren na de middag BT25 verplaatst, wereld van verschil! d:)b. Al lijkt hij nu wel structureel lager te liggen. Misschien is een laagje aluminiumfolie niet genoeg om te isoleren van de luchttemperatuur..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoUAz1nAtKoEETmog5kes9GBQXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7i0Fd4AD3bWzKYd5gnDmVMn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door magnetx3 op 06-12-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:55:
[...]

Ik ga straks als ik thuis maar weer eens kijken, het lijkt erop dat het weer mis gaat... Twijfel of het niet door de nieuwe update gekomen is. Sindsdien is het gebeurt. Ik zet SPA maar even uit, weet dat er in de update daar veel verbeteringen nop gekomen zijn niet dat dat wat tegenhoud op moment ofzo..
Ben benieuwd. Hier moet ik na elke reboot (dus ook na een update) de pompmodus voor koelen weer op AUTO zetten omdat die op INTERMITTENT springt.
Die bug willen ze ook maar niet erkennen. Heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:14:
[...]

Hier al 24u op 25Hz, hij lijkt een stuk rustiger te lopen sinds ik de pomp op minimaal 30% heb gezet, t.o.v. 15%.

En gisteren na de middag BT25 verplaatst, wereld van verschil! d:)b. Al lijkt hij nu wel structureel lager te liggen. Misschien is een laagje aluminiumfolie niet genoeg om te isoleren van de luchttemperatuur..
[Afbeelding]
Aluminiumfolie isoleert ook helemaal niet. Je moet even de sensor en buis inpakken met wat buisisolatie. Eigenlijk moet je alle leidingen isoleren voor zover dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:12:
[...]

Aluminiumfolie isoleert ook helemaal niet. Je moet even de sensor en buis inpakken met wat buisisolatie. Eigenlijk moet je alle leidingen isoleren voor zover dat mogelijk is.
Vandaar 8)7. Installateur raadde aluminiumtape aan, dat isoleert wel? Ik heb dat niet liggen dus ik dacht tape + aluminiumfolie is ook zoiets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
G-addict schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:54:
[...]

Ai, het is geen l/w wp, ik was er even vanuit gegaan van wel gezien dit een lw wp topic is. Wellicht hoort er dan geen BT71 in de installatie. Een verschil tussen de aanvoertemperatuur vanuit de opwekking en de aanvoertem[peratuur richting de afgifte is inherent aan een serieel buffervat. Dit omdat de flow niet geljik is aan beide kanten. Ik denk wel dat je de dT tussen de gegenereerde warmte en de afgegeven warmte kleiner kunt krijgen dan 4-5 graden C door de flow beter op elkaar af te stemmen. Ik zou zoals Knowbody aangeeft eerst de pompsnelheid van de Wilo een stap verlagen.
Ik heb gisteren de pomp snelheid een meer dan een halve dag op stand 1 gehad, de temp bij de verdeler ging 0,3 a 0,4 omhoog. Maar uiteindelijk werdt de temperatuur in huis lager. Dus de flow heb ik dus wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:26:
[...]

Vandaar 8)7. Installateur raadde aluminiumtape aan, dat isoleert wel? Ik heb dat niet liggen dus ik dacht tape + aluminiumfolie is ook zoiets..
Nee dat isoleert ook niet 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Ik krijg net niet de juiste stooklijn gevonden, de ene is net te warm met 22 en andere net te koel met 21.1. Nu dacht ik ik zet in home assistent de optie aan use room sensor Climate system 1 zodat de rmu s40 wat invloed heeft en ik deze op 21.5 in kan stellen .
Hierna kun je binnen home assistent op de Climate system 1 entiteit de temp instellen, alleen dit zie je niet op de rmu.
Dus in menu 1.3.3 nog verwarmen aangezet op de rmu. Nu zie ik wel de temperatuur op de rmu.
Alleen is dit weer een andere waarde als op de Climate system in ha. Hoe zit dit precies ik had deze gelijk verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TheMystery schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:35:
Ik krijg net niet de juiste stooklijn gevonden, de ene is net te warm met 22 en andere net te koel met 21.1. Nu dacht ik ik zet in home assistent de optie aan use room sensor Climate system 1 zodat de rmu s40 wat invloed heeft en ik deze op 21.5 in kan stellen .
Hierna kun je binnen home assistent op de Climate system 1 entiteit de temp instellen, alleen dit zie je niet op de rmu.
Dus in menu 1.3.3 nog verwarmen aangezet op de rmu. Nu zie ik wel de temperatuur op de rmu.
Alleen is dit weer een andere waarde als op de Climate system in ha. Hoe zit dit precies ik had deze gelijk verwacht.
Ik heb geen idee.
Wat ik wel heb ervaren als je een RMU hebt én een BT50 en bij beide zet je het vinkje, dan rekent hij met het gemiddelde van die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Bij mij is de RMU40 de BT50 in de SMO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
TheMystery schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:35:
Je kunt het ook nog proberen met een zelf gedefinieerde lijn. Of eentje die je verschuift.
Het mooist is als je uit kunt komen met een zo vlak mogelijke lijn.
Zo werkt bijvoorbeeld curve 4 0 of 4 1 voor een situatie, maar werkt wellicht 2 2 daar ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:22:
@mvrooij

7.3.2

gewijzigd.
sneeuw.
Ik zag dat mijn instelling bij Starttempratuur Ontdooien op -3 stond terwijl dit standaard 0 moe zijn volgens Nibe. Misschien dat dit mij problemen heeft gegeven?

Gisteravond weer kachel er langer op gehad zodat hij goed droog en ontdooit is. Toen de instelling vaker ontdooien voor de nacht aangezet en de instelling naar 0 gezet van Starttemperatuur. Nu vanmorgen vaker ontdooien afgezet en nu even kijken of het goed blijft gaan.

Wil morgen SPA weer gaan activeren + weerregeling. Dit heb ik altijd gehad dus moet geen probleem zijn lijkt me. Misschien toch het starttempratuur een probleem geweest waardoor hij te laat begonnen is met Defrosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@mvrooij mogelijk.

Vorig jaar had je ook problemen, hadden we het toen ook gehad over de windrichting of een muur achter de WP....alleemaal zaken die een goede defrost kunnen belemmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:00:
@mvrooij mogelijk.

Vorig jaar had je ook problemen, hadden we het toen ook gehad over de windrichting of een muur achter de WP....alleemaal zaken die een goede defrost kunnen belemmeren.
Vorig jaar was het mijn eigen fout, instellingen helemaal fout gezet met stille modus etc. En door die instellingen ging de defrost ook niet boven een hogere Hz dan wat ik maximaal ingesteld had dus dat werkte gewoon niet. Was toen wel vaag dat Nibe dit toe heeft gelaten, met de nieuwe updates is dat volgesn mij niet meer het geval. Toen dat terug gezet en nooit meer geweest.

Heb het nu 2x in totaal 2 jaar gehad waarvan 1 zeker mijn eigen fout was. Nu de instellingen wat anders gezet ,misschien was de -3 instelling iets teveel van het goede. Deze was ik vergeten dat ik die veranderd heb ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:54:
[...]

Je kunt het ook nog proberen met een zelf gedefinieerde lijn. Of eentje die je verschuift.
Het mooist is als je uit kunt komen met een zo vlak mogelijke lijn.
Zo werkt bijvoorbeeld curve 4 0 of 4 1 voor een situatie, maar werkt wellicht 2 2 daar ook prima
Ik neem aan hoe lager de stooklijn hoe vlakker deze is?
Ik test nu nog even met 5 - 0 die eigenlijk te warm wordt maar dan met kamer thermostaat op 21,5, eens kijken of die dan niet naar de 22 gaat.
Anders ga ik eens lager proberen met een hogere verschuiving, bedankt voor de tip.
Zijn ergens de Nibe curves te vinden, ik heb eens gezocht maar kon ze niet vinden was eens benieuwd welke temperaturen er precies bij horen.

Maar ik heb ook mijn zonnepanelen gekoppeld dus nu met zo’n gaat ie extra verwarmen dus dat is af en toe lastig wat ie nu precies doet.

[ Voor 7% gewijzigd door TheMystery op 07-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
hoe hoger hoe stijler @TheMystery

als je al weet dat 5 0 te hoog is zal hij misschien wel stoppen met verwarmen maar krijg je een 'overshoot' omdat de vloer nog veel energie langszaam vrijgeeft.

Je kunt als je de curves op de SMO instelt, de bijbehorende temperaturen zien.

Ja als er bemoeienis is van externe data zoals Zon PV en SPA kan het instellen van de juiste curve bemoeilijkt worden. Eerst die zaken achterwege laten lijkt me ;-)

[ Voor 110% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2024 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
TheMystery schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:25:
[...]

Zijn ergens de Nibe curves te vinden, ik heb eens gezocht maar kon ze niet vinden was eens benieuwd welke temperaturen er precies bij horen.
De temperaturen van de curves zijn ook afhankelijk van de minimale en maximale temperaturen, dus waarschijnlijk bij iedereen verschillend. Bijv, als de minimale aanvoer temp op 20 staat, is dit de eind temperatuur aan het einde vd curve. Je kan het beste de verschilende curves bekijken in je SMO/VVM instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:42:
[...]

De temperaturen van de curves zijn ook afhankelijk van de minimale en maximale temperaturen, dus waarschijnlijk bij iedereen verschillend. Bijv, als de minimale aanvoer temp op 20 staat, is dit de eind temperatuur aan het einde vd curve. Je kan het beste de verschilende curves bekijken in je SMO/VVM instellingen.
De minimale temperatuur van 20 graden is niet de temperatuur die de warmtepomp op enig moment als aanvoertemperatuur gaat leveren, want deze is te laag. Maar die instelling is wel van belang voor de graadminuten afhandeling. Hij rekent er soms mee zodat de graadminuten snel kunne aftellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:54
Het is al weer even geleden dat de MyUplink update beschikbaar kwam waarin het stroomverbruik en de warmteproductie ook zichtbaar werkte. Zijn er mensen die eigen stroomverbruik/warmtemeters vergeleken hebben met de Nibe waardes? Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Reinigen jullie de lamellen van de buitenunit ook jaarlijks? Of is dat onzin?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:39
cgms schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:54:
Het is al weer even geleden dat de MyUplink update beschikbaar kwam waarin het stroomverbruik en de warmteproductie ook zichtbaar werkte. Zijn er mensen die eigen stroomverbruik/warmtemeters vergeleken hebben met de Nibe waardes? Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig ze zijn.
Niet echt bij NIBE S735-4
237kwh (kwh meter) vs 175,5kwh (NIBE, zie maandtotaal (30 november einde dag)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rGnK4R3/IMG-0152.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D15WSRt/IMG-0153.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:21
cgms schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:54:
Mijn HomeWizard meet gem. 14% meer dan de Nibe (afgelezen van de Energy logs op de SMO S40)

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:53:
Reinigen is een groot woord. Ik stofzuig ze tweemaal per jaar met een langharige zachte borstel. Zonder water oid. Geen idee of het zin heeft 🤣 mijn hoofd zegt van wel 🙈

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
martius schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:51:
[...]

Mijn HomeWizard meet gem. 14% meer dan de Nibe (afgelezen van de Energy logs op de SMO S40)
Maar wat meet de HW? Het totale verbruik van de installatie? Ik zit namelijk ook hoger als ik het vergelijk, maar heb het gevoel dat de Nibe puur het gebruik voor verwarming/sww weergeeft en al het standby verbruik weglaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:53:
Zeker geen onzin. Of het echt jaarlijks nodig is, dat is een beetje afhankelijk van de omgeving. Je moet wel echt goed kijken tussen de lamellen, bij een vlugge blik lijkt het al snel "schoon genoeg ".
Ik heb nu, na 24 mnd de buitenunit gereinigd met een condersorcleaner, brandschoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:58:
[...]

Maar wat meet de HW? Het totale verbruik van de installatie? Ik zit namelijk ook hoger als ik het vergelijk, maar heb het gevoel dat de Nibe puur het gebruik voor verwarming/sww weergeeft en al het standby verbruik weglaat.
Zoutoch niet eerlijk zijn. Je moet het complete energieverbruik meenemen, ook standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:58:
[...]

Alleen de S2125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
G-addict schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:14:
[...]

Zoutoch niet eerlijk zijn. Je moet het complete energieverbruik meenemen, ook standby.
Klopt, maar dat is ook afhankelijk van wat je meeneemt. Ik krijg uit HA namelijk aparte waardes voor heating en hot water. Maar ik heb net nog eens gekeken en wat me nu opvalt is dat wat ik nu verbruikt heb volgens de Modbus gegevens vanuit de Nibe, hoger ligt dan wat er volgens mijn HW meters in de binnen- en buitenunits is gegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
TheMystery schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:21:

Ik heb dat ook. Alles wel op de goede plek en in de isolatietape, dus ik ga er maar van uit dat het zo hoort. In de buitenunit worden de sensoren misschien nog iets beinvloed door de warmte van de wisselaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 09:42
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:52:
[...]

De minimale temperatuur van 20 graden is niet de temperatuur die de warmtepomp op enig moment als aanvoertemperatuur gaat leveren, want deze is te laag. Maar die instelling is wel van belang voor de graadminuten afhandeling. Hij rekent er soms mee zodat de graadminuten snel kunne aftellen.
Interessant! Wat is jouw ingestelde minimale temp?
Bij mij staat deze op 20 graden, ik ben er nog niet aan geweest. Is het zo, dat als je deze verlaagt, de graadminuten sneller oplopen en hij dus weer eerder aanspringt?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:12:
[...]

Interessant! Wat is jouw ingestelde minimale temp?
Bij mij staat deze op 20 graden, ik ben er nog niet aan geweest. Is het zo, dat als je deze verlaagt, de graadminuten sneller oplopen en hij dus weer eerder aanspringt?
21 dacht ik, want dat is ook mijn gewenste temperatuur bij 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Na veel klooien met stooklijnen, curves, de RMU invloed etc draait het systeem naar behoren.

Echter, de compressor is nog altijd flink aan het schommelen zie ik in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BIRwS3NbXmF9yfNYNgBfWNxw-Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/97xuP6IEnkezX6eG8ZGM97Rs.png?f=user_large

Dit lijk mij niet helemaal wenselijk? Waarom zou die niet gewoon aangaan op 80hz en daar blijven ipv pendelen tussen 60 en 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
ApexAlpha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:58:
Na veel klooien met stooklijnen, curves, de RMU invloed etc draait het systeem naar behoren.

Echter, de compressor is nog altijd flink aan het schommelen zie ik in HA:
[Afbeelding]

Dit lijk mij niet helemaal wenselijk? Waarom zou die niet gewoon aangaan op 80hz en daar blijven ipv pendelen tussen 60 en 100?
Defrosts? Ik zie een vergelijkbaar effect, bij een defrost gaat de compressor richting 40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:15:
[...]

Defrosts? Ik zie een vergelijkbaar effect, bij een defrost gaat de compressor richting 40
Het zijn wel defrosts die zorgen voor de onderbrekingen en daardoor dit gedrag maar de vraag is waarom moet hij perse naar de 100 Hz ....!

@ApexAlpha
Wat zijn de graadminuten? Is er dan zoveel achterstand ?

Het lijkt me dat het helemaal niet optimaal draait, je vraagt blijkbaar al tegen de 8 kW terwijl het +3 graden is buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@ApexAlpha zo gaat het hier.

Gemiddelde T buiten van 4,5 gr over 24 uur.

Eigenlijk een vast setpoint van 25 graden en een minimale compressor freq van 32 Hz. Daarmee wordt het in de loop van de dag stabiel qua graadminuten.
Omdat de relatieve graadminuten op 1600 staan gaat hij pas na 25% daarvan, dus 400 optoeren.
Omdat de WP start bij -90 GM, zal pas bij het bereiken van -490 GM de compressor optoeren. Dat punt wordt niet bereikt.

De woning is rond de 21 graden met deze Ta.

PS in de nacht zie je de SWW run, gevolgd door een pauze met een reset van de graadminuten. In de ochtend schone lei, rustig pruttelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl742ilIlw55wOkgjXY--BYnx8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhYNUErWlTW0hIQebzCQkrhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTlZPEEWo30_CYMTMGx0oIFtvkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3ltfbhUHzhN3Svh2WQ7o0ic.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXAKf-2TAvBFzaRWcW97N73BppU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SaadV4Rsslf4FmwfbnCcQ9S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Knowbody op 11-12-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:44:
[...]

Het zijn wel defrosts die zorgen voor de onderbrekingen en daardoor dit gedrag maar de vraag is waarom moet hij perse naar de 100 Hz ....!

@ApexAlpha
Wat zijn de graadminuten? Is er dan zoveel achterstand ?

Het lijkt me dat het helemaal niet optimaal draait, je vraagt blijkbaar al tegen de 8 kW terwijl het +3 graden is buiten?
Wat er *volgens mij gebeurt is dan dat hij de defrost uitvoert met water uit het boilervat, en dan daarna flink moet pompen om datzelfde water weer warm te krijgen?

Denk ik?

Geen hoge aantallen graadminuten in principe, staat nu op 95. Zo te zien loopt het ś nachts flink op maar dat lijkt me normaal met deze buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:00:
[...]

Wat er *volgens mij gebeurt is dan dat hij de defrost uitvoert met water uit het boilervat, en dan daarna flink moet pompen om datzelfde water weer warm te krijgen?

Denk ik?

Geen hoge aantallen graadminuten in principe, staat nu op 95. Zo te zien loopt het ś nachts flink op maar dat lijkt me normaal met deze buitentemperaturen?
Hij zal alleen uit het SWW vat energie gebruiken om de defrosts uit te voeren als BT71 (BT3) onder de 21 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:05:
[...]

Hij zal alleen uit het SWW vat energie gebruiken om de defrosts uit te voeren als BT71 (BT3) onder de 21 graden is.
Ja lijkt erop alsof dat soms is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRXpdcHlZ09IaFKufwk9r5rRLYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krH5yEeSejeEzKIku3VGJVz6.png?f=fotoalbum_large

Kan je dat ook uitzetten ergens? Heb zelfs nog een buffervat ertussenhangen dus zou eigenlijk beter zijn als die gewoon defrost met dat water. (denk ik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@ApexAlpha
Heb jij nog steeds een gewenste ruimtetemperatuur van 19,5 ?

En daarbij curve 4 met -4 punten verlaagd ?

Dan heb je nog steeds een vrij stijle curve denk ik, en als het nodig is dan is het nodig, punt.
Maar een vlakkere curve, waarbij de Ta bij +10 dicht bij de Ta van +0 ligt, is uiteraard makkelijker. En als je het daarmee redt, is dat gunstig.
Maar goed het is al meerdere dagen vrij koud dus de berekende Ta zal de laatste dagen ongeveer hetzelfde moeten zijn, constant.

Waarom jouw WP dan zo gaat hollen kan ik niet zeggen, maar ik raad je aan om goed naar de getallen te kijken om dat uit te vogelen.

Ik doe dat lekker met betaalde MyUplink, jij met HA. Succes! 😆😛

PS jij hebt de SMO40 en een handmatige compressor curve, denk ik. Ik denk ook dat daar de oorzaak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:17:
@ApexAlpha
Heb jij nog steeds een gewenste ruimtetemperatuur van 19,5 ?

Een daarbij curve 4 met -4 ?

Dan heb je nog steeds een vrij stijle curve denk ik, en als het nodig is dan is het nodig, punt.
Maar een vlakkere curve, waarbij de Ta bij +10 dicht bij de Ta van +0 ligt, is uiteraard makkelijker. En als je het daarmee redt, is dat gunstig.
Maar goed het is al meerdere dagen vrij koud dus de berekende Ta zal de laatste dagen ongeveer hetzelfde moeten zijn, constant.

Waarom jouw WP dan zo gaat hollen kan ik niet zeggen, maar ik raad je aan om goed naar de getallen te kijken om dat uit te vogelen.

Ik doe dat lekker met betaalde MyUplink, jij met HA. Succes! 😆😛

PS jij hebt de SMO40 en een handmatige compressor curve, denk ik. Ik denk ook dat daar de oorzaak ligt.
Ja temperatuur is prima. Schommelt wel wat door weers en prijsfunctie die aanstaan.

Kan wel eens kijken of ik de stooklijn wat kan verhogen en de curve verlagen denk ik. Maar dat is iets voor het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Dat optoeren bij 25% wat je noemt is volgens mij ook S40 specifiek. Bij mijn 40 toert ie ook op als ie daar onder zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:19:
[...]

Ja temperatuur is prima. Schommelt wel wat door weers en prijsfunctie die aanstaan.

Kan wel eens kijken of ik de stooklijn wat kan verhogen en de curve verlagen denk ik. Maar dat is iets voor het weekend.
Met de curve bedoel ik de stooklijn! Niet verhogen, juist niet. Dan wordt ie stijler ipv vlakker. In de meeste situaties moet dat, maar met alleen vloerverwarming en weinig warmteverlies is een lage curve zeker het proberen waard. Dus geen 4 [-4] maar bijv 2 [+ 2].
Maar goed, dat kan ik niet bepalen. Woon niet in jouw huis immers 😁

Als er ook nog een buffervat tussenzit, tja. Het wordt wel lastig zo. Parallel aangesloten dan, dus ook een GP10 pomp ?
Die installatie moet gewoon heel deftig kunnen draaien lijkt me en volgens mij doet ie dat nog lang niet.

PS gezien het tempo waarmee jouw retourtemperatuur omhoog kan, zal dat inderdaad het buffervat zijn.
Bij afwezigheid van een parallel buffer waarbij de vloer de buffer is duurt het namelijk uren om de retourtemperatuur (wat dan ongeveer gelijk is aan de vloer temperatuur) omhoog te krijgen (zoals bij mij).

Of jouw buffervat is te klein of de 2 pompen draaien niet mooi in balans ten opzichte van elkaar, denk ik dan.
Het lijkt mij als het is aangesloten zoals Nibe het graag ziet, dat tweaken overbodig is. Alles op automatisch zal dan -maar ik kan dat niet uit eigen ervaring onderbouwen- een goed draaiende installatie moeten kunnen opleveren. Het enige waar ik Nibe dan suf in vind is de aanbevolen stooklijn van 5 of 6 in Nederland.

[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 11-12-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:30:
Dat optoeren bij 25% wat je noemt is volgens mij ook S40 specifiek. Bij mijn 40 toert ie ook op als ie daar onder zit
Dat zal, de S40 heeft geen instelbare compressor curve, die doet dat dan met de combinatie van DOT en GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Ik merk dat op dit moment de warmtepomp bij ons thuis het niet helemaal warm meer kan krijgen. De badkamer is bijvoorbeeld 2 graden onder de ingestelde temperatuur. Wat er zichtbaar is op de grafieken verbaast mij een beetje. Hoe moet ik deze nou eigenlijk lezen? En welke conclusie kan ik er uit trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfgb6kgIM2iuJ2PIg3MC9bZeNpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZ5rJ18YxMEJCfcPhcJepI2c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GJyECcb2P9upFKJvy4Pr5BpN8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrV1cN9YsCESfCAOuCAP5BTy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik zou zeggen dat daar iets mis is. Als je retour het grootste deel van de dag zoveel heter is dan je aanvoer dan klopt er iets niet.
Ik zou er een installateur bij halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Sunri5e schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:00:
Ik merk dat op dit moment de warmtepomp bij ons thuis het niet helemaal warm meer kan krijgen. De badkamer is bijvoorbeeld 2 graden onder de ingestelde temperatuur. Wat er zichtbaar is op de grafieken verbaast mij een beetje. Hoe moet ik deze nou eigenlijk lezen? En welke conclusie kan ik er uit trekken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen in het verre verleden al eens opgemerkt te hebben, dat de buitenunit verkeerd om aangesloten lijkt te zijn op het binnenwerk. Dat moet toch aan de buizen te zien zijn

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
LangeFries schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:28:
[...]

Ik meen in het verre verleden al eens opgemerkt te hebben, dat de buitenunit verkeerd om aangesloten lijkt te zijn op het binnenwerk. Dat moet toch aan de buizen te zien zijn
Maar waarom lijkt het dan na 18:00 uur wel goed te gaan?

• Knowbody
En die korte zaagtandjes....backup heater ?

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:03:
[...]

Met de curve bedoel ik de stooklijn! Niet verhogen, juist niet. Dan wordt ie stijler ipv vlakker. In de meeste situaties moet dat, maar met alleen vloerverwarming en weinig warmteverlies is een lage curve zeker het proberen waard. Dus geen 4 [-4] maar bijv 2 [+ 2].
Maar goed, dat kan ik niet bepalen. Woon niet in jouw huis immers 😁
Ah, ik dacht dat de ene de curve was en de onderste de stooklijn, maar ik snap de gedachte denk ik. Zal straks eens wat lager zetten, mooi moment ook ervoor ivm €1,20 per kWh!!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28
Nu mijn Nibe project toch stilaan van de grond lijkt te komen vraag ik me af, hoe tekenen jullie die hydraulische schema's? Ik ben best goed in Paint :) maar er moeten daarvoor toch handigere teken programma's bestaan.

• wickydude
Ik heb wat in elkaar geknipt en geplakt met stukjes uit de documenten hier:
https://www.nibe.eu/nl-nl...incipeschemas-hydraulisch

• wickydude
Dit helpt misschien ook.
https://professional.nibe...e%20(ODM)/M11646EN-5.html
Links kun je opties aan en uitvinken

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28
Ah ok, die laatste link kende ik nog niet, thx! (maar alsnog vrij beperkt of toch idd gaan knippen en plakken in Paint)

• G-addict
Sunri5e schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou er als ik jou was toch eens een specialist naar laten kijken. Zo'n soort plaatje deelde je enkele weken terug ook al. Het is niet juist dat de retour 55 graden wordt bij een aanvoer van 25 graden. Het is überhaupt niet de bedoeling dat je retour warmer is dan de aanvoer in verwarmingsmodus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludovic_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik probeer mijn F2120-12 met SMO40 te optimaliseren. Concreet heb ik doelstellingen:
  1. Levensduur verlengen dankzij minder pendelen, dus het aantal start-stops te verminderen. Zit nu aan +/- 1 compressor start per uur
  2. Een beter rendement krijgen. Momenteel staat de heating curve hier op 5, ik zou verwachten dat dit voor een heel goed geïsoleerd huis lager kan
Zonet is de kogelfilter grondig gekuist geweest (was héél vuil), en de graadminuten zijn aangepast van -60 naar -100.

Ik hoopte met een propere kogelfilter een betere flow te krijgen, maar deze blijft op 5 liter / minuut staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emr4LtFj6wUaIdlQ71TBKafWlLQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g4Ho16t1j32bOcd229sAATLb.png?f=user_large

Flow lijkt hier altijd (al jaren) op 5l/m te staan, dit lijkt een vaste instelling te zijn bij mij gezien dit nooit verandert. Maar dit topic lezen geeft mij de indruk dat dit iets variabel zou moeten zijn dat het systeem zelf reguleert?

• Knowbody
@Ludovic_
Bij mij weten heeft die WP geen flow sensor.
Ik heb de split unit van jouw monoblock versie.
Maar als de pomp uitstaat staat daar dan ook 5 ? Dan weet je het.

Aangezien de defrost meegeteld worden is1x per uur een start heel normaal.

Tel de flow eens op van je debietmeters, of heb je die niet?

Jouw dT is 5,4K (of 4,8K) bij 100%. Maar de echte flow weten we niet. Die kunnen we schatten. Wat gaat er elektrisch aan energie in, weet je dat?
Hij gaat bijna vol aan de bak. 85 Hz is Max. Bereikt die dat punt? En wat is dan de BT25 of BT12 temperatuur ?

Bp9 geeft overigens in Celsius aan, dat moet bar zijn. Bugje lijkt me.

[ Voor 59% gewijzigd door Knowbody op 12-12-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Het ziet er naar uit dat het systeem hier nu veel gunstiger draait dan december 2023. Het tweaken en proberen te begrijpen werpt z'n vruchten af!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2QQrbUmK-RqCI87788DhuPQJJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPMs5gd2GSdThi1fl0xxX0bz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1mEVXSCy6QLC8S912xtWK5lmmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VK9QUECN9YmsghA2KaCMEADq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWcha_VIuSl6MXTI9skrAiOpDTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgjYs2npgihQmIMBwFEEMpoc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFmQa-7RKeJY3VlKX29_z_XhmTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix47hwm1DdOZWZTNXoAfkM9p.jpg?f=fotoalbum_large

• G-addict
Knowbody schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:21:
Het ziet er naar uit dat het systeem hier nu veel gunstiger draait dan december 2023. Het tweaken en proberen te begrijpen werpt z'n vruchten af!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt mij een beetje een voorbarige conclusie. Met de buitentemperatuur van nu draait mijn wp zonder wijziging ook beduidend zuiniger dan vorig jaar dezelfde tijd.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:31
Knowbody schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
voor het mooie eigenlijk verrekenen met de graaddagen :9

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
jurgen purgen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:37:
[...]

voor het mooie eigenlijk verrekenen met de graaddagen :9
En dan ben je er nog niet helemaal, aangezien de COP nogal slechter wordt bij lagere temperaturen zoals vorig jaar begin december.

• Knowbody
G-addict schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:34:
[...]

Lijkt mij een beetje een voorbarige conclusie. Met de buitentemperatuur van nu draait mijn wp zonder wijziging ook beduidend zuiniger dan vorig jaar dezelfde tijd.
Ok fair enough.
Ik probeerde niet voorbarig te zijn, vandaar de temperaturen erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:32:
@Ludovic_
Bij mij weten heeft die WP geen flow sensor.
I…
Hij gaat bijna vol aan de bak. 85 Hz is Max. Bereikt die dat punt?
De F2120 heeft volgens de installatiehandleiding een instelbereik van 25 tot 120Hz. Dus dat valt wel mee.
En nee, ik heb in myuplink ook geen flowsensor gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:58:
[...]

De F2120 heeft volgens de installatiehandleiding een instelbereik van 25 tot 120Hz. Dus dat valt wel mee.
En nee, ik heb in myuplink ook geen flowsensor gezien.
Oh kak ik dacht even dat ik F2040 had gelezen .... 🫣

F21xx is een veel modernere machine!

• mvrooij
Mag ik vragen wat jullie Defrost instellingen zijn in menu 7.3.2.1. Pomp draait weer heel goed maar vind het verbruik nu fors hoger omdat ik het idee heb dat ik veel meer deforst heb.

Heb nu de instellingen zo:

Starttempratuur 0
Temp. passief/actief 1
Vaker ontdooien AF.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:36:
Nou, de brander is al een uur uit.
De WP maakt lekker 4,9Kw aan warmte met 800w elektrisch
BT16 is 4,8 BT84 is 9,2 BP8 is 8 en BP9 is 16,8
BT12 28,5 BT3 24, BT28 9,9
Compressor 25 Hz

Alles is weer zoals vanouds.
En zelfs een defrost gaat nu ook weer gewoon goed (die enkele die er is geweest dan).

Lijkt er toch echt op dat er iets dicht gevroren zat. Maar wat....

De GM zakken nu wel hard, maar het huis is dan ook al weer 24 uur aan het afkoelen geweest, even een inhaalslag dus.
Nou, vandaag, bijna een jaar later is het weer zo ver hoor...
Weer zelfde probleem (ontdooien lukt in eens niet meer), en weer als de temp zo rond het omschakelpunt zit.

In de tussentijd is er afgelopen zomer wel een controle geweest van een installateur, echter conclusie, alles goed.

Maar toch, vandaag weer dezelfde problemen als de afgelopen jaren.

Waarden eergister voor defrost:
Bt12 29.1
Bt3 25.0
Bt28 4.0
Bt16 -3,2
Bt84 0,9
Bp8 6
Bp9 17
Halverwege defrost
Bt12 18,3
Bt3 23,0
Bt28 4,2
Bt16 2,1
Bt84 42
Bp8 6
Bp9 9,5

Vandaag net voor defrost (run van zonet, echter al sinds vanochtend problemen).
Bt12 26,3
Bt3 23,1
Bt28 3,7
Bt16 -16,6
Bt84 -18,5
Bp8 3,0
Bp9 15,9
Flow 31,5

Tijdens defrost (circa 2min vanaf start)
Bt12 19,7
Bt3 23,3
Bt28 3,7
Bt16 -6,9
Bt84 31,9
Bp8 4,8
Bp9 7,5
Flow 37,7

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Sunri5e schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:32:
[...]

Maar waarom lijkt het dan na 18:00 uur wel goed te gaan?
Omdat er dan wel warm water in huis terecht komt. Daarvoor blijft het rondpompen van en naar de WP. De 55 graden kan haast de retour niet zijn, wanneer de aanvoer daar nog een paar graden boven zit (je hebt denkelijk de verkeerde aanvoer temperatuursensor geplot). Dat haalt hij niet. Trouwens misschien wel met de backup heater zoals @Knowbody suggereert.
Dan zit er een klep dicht in je verwarmingscircuit en komt het via een bypass direct retour naar de WP.

[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 12-12-2024 22:40 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:23:
[...]

Nou, vandaag, bijna een jaar later is het weer zo ver hoor...
Weer zelfde probleem (ontdooien lukt in eens niet meer), en weer als de temp zo rond het omschakelpunt zit.

In de tussentijd is er afgelopen zomer wel een controle geweest van een installateur, echter conclusie, alles goed.

Maar toch, vandaag weer dezelfde problemen als de afgelopen jaren.

Waarden eergister voor defrost:
Bt12 29.1
Bt3 25.0
Bt28 4.0
Bt16 -3,2
Bt84 0,9
Bp8 6
Bp9 17
Halverwege defrost
Bt12 18,3
Bt3 23,0
Bt28 4,2
Bt16 2,1
Bt84 42
Bp8 6
Bp9 9,5

Vandaag net voor defrost (run van zonet, echter al sinds vanochtend problemen).
Bt12 26,3
Bt3 23,1
Bt28 3,7
Bt16 -16,6
Bt84 -18,5
Bp8 3,0
Bp9 15,9
Flow 31,5

Tijdens defrost (circa 2min vanaf start)
Bt12 19,7
Bt3 23,3
Bt28 3,7
Bt16 -6,9
Bt84 31,9
Bp8 4,8
Bp9 7,5
Flow 37,7
Lijkt toch beetje hetzelfde als wat ik ook gehad heb dit jaar en vorig jaar. Vorig jaar was het mijn fout dacht ik, dit jaar kon ik er niet veel aan doen.

Hoe heb jij jou defrost instellingen bijvoorbeeld staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
LangeFries schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:45:
[...]

Heb maar 180 liter. Zelfs als de temperatuur gezakt is naar 35 graden, lukt het nog in ongeveer drie kwartier. Alleen de legionella run duurt 5 kwartier. Die start ik meestal met de hand, anders lopen de gm's te ver weg. Maar nog gaat het af en toe fout en komt hij diep in het rood. Mijn kamer temperatuur is gelukkig nooit een probleem. Een hele nacht kan een graad kosten wanneer het rond het vriespunt is. Anders moet hij 's nachts een paar uur lopen
Hier ook gewoon 180 liter. Maar als 4 personen in de avond hebben gedouched is hij de dag erop rond 12:00 echt helemaal leeg en terug onderin naar de 15 graden zelfs, bovenin max 20 graden. SWW run kost dan een hele tijd. Ik laat hem nu net na de nachtverlaging een tussenrun doen naar de 40 graden als de BT6 onder de 25 graden is gezakt. Naar 50 graden brengen doe ik wel gewoon om 13:00. Dit werkt nu prima zo.
joertem schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:18:
[...]
Volgens mij zijn er technische limieten. Als het buiten flink koud is dan kan een compressor volgens mij niet op zijn minimum zoals 25hz draaien. Zelfde als het boven de 11-12 graden is, dan kan 25hz ook niet. Kan ook per type buiten unit wat verschillen.
RISL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:42:
[...]

Gevraagde compressorfrequentie zie ik niet in myUplink, dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik ga er mee verder bedankt voor je aanwijzingen.
Dat is jammer. Zou normaal wel beschikbaar moeten zijn. Je zou een tijdje via de USB kunnen loggen. Dan zie je hem wel.
Knowbody schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat je dat mis hebt hoor, dat de non-S graag de GM wegwerkt. Als je aan de compressor curve gaat sleutelen dan heb je maar zo kans dat je dan dit jouw uitkomst is.
Compressor curve gewoon op auto hier, DOT op -10.

De SMO40 laat (in tegenstelling tot de SMOS40) de compressor tijdens een run niet terug toeren als de aanvoer temperatuur over de gevraagde aanvoer temperatuur heen gaat. Gevolg daarvan is dat bij de SMO40 dus bijna altijd de GM's weg worden gewerkt.

Ik denk niet dat ik dit mis heb ;) Ik log nu meer dan een jaar en kijk bijna elke dag even hoe de runs zijn verlopen. Plus met mij zijn er vele anderen die hier in posts hetzelfde gedrag hebben gemeld bij de SMO40. Zie bijvoorbeeld @LangeFries hier en of @RollingRacoon hier.

Het is ook denk ik niet voor niets dat je bij de SMO40 wel een compressor curve kan instellen en bij de SMOS40 niet. De S40 moduleert rondom de gewenste aanvoertemperatuur, wat zou een compressor curve aan de hand van buiten temperatuur zoals bij de SMO40 dan voor nut hebben?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Gerbenvl

Ok.

Die 400 op een veel grotere waarde zetten, kan dat? En stelt dat het optoeren dan uit, zoals bij de S40?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ylk1H7mcs_j6ajitMzTtP17P-TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tx2YwQSbO1xoCihuV3B0jKnI.jpg?f=fotoalbum_large

De beide links die je hebt vermeld heb ik nog even bekeken, bij @RollingRacoon toerde de compressor waarschijnlijk niet af omdat de GM op dik -600 stonden, die wil die dan "wegwerken" naar een veiliger gebied lijkt me.

[ Voor 65% gewijzigd door Knowbody op 13-12-2024 15:48 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 94 Laatste